abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:51:31 #76
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515275
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:41 schreef FranticDJ het volgende:
Boeing of Airbus?
Boeing (maar, ik heb nog nooit Airbus gevlogen, en mensen die dat wel hebben gedaan zijn altijd erg enthousiast ;)).

quote:
En in sommige cockpit filmpjes (volgens mij airbus?) zie je van die wielen die meedraaien aan weerszijden naast de throttle. Wat doen die dingen? Waarom draaien ze?
De Boeing 737 heeft dit. Dit zijn de trimwielen.

Elk vliegtuig heeft een 'trim-systeem'. Dit systeem beweegt je staartvleugel zodat je niet continue aan je stuur hoeft te trekken of te duwen om op hoogte te blijven. Je stelt de trim normaal gesproken zelf in met een elektrische schakelaar op je stuur, maar de 737 heeft ook een handmatige backup (die grote wielen).

Als ze draaien dan wordt de trim dus elektrisch op een andere stand gezet.

quote:
Ooit van die vip jets overwogen?
Nee, eigenlijk niet. Volgens mij moet je daar ook erg flexibel zijn qua stationeringen en kan je op korte termijn worden opgeroepen, en is dus niet handig met een gezin.

quote:
Heb je wel eens ruzie omdat je collega de lekkerdere maaltijd heeft, omdat jullie dus niet allebei t zelfde mogen eten toch?
Haha, daar komen we meestal wel uit, en anders spreekt de gezagvoerder zijn veto wel uit :D.
Overigens is het inderdaad zo dat we niet hetzelfde eten aan boord. Ook de avond en ochtend voor de vlucht proberen we daar rekening mee te houden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:53:10 #77
Wat jij wil!
pi_186515317
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:51 schreef FranticDJ het volgende:
Moeten jullie kunnen navigeren op zon en sterren?
Leuke vraag! Maar nee, dit is geen vereiste.

Wel wordt je na genoeg nachtvluchten over de atlantische oceaan steeds beter in het herkennen van sterren en planeten. :Y

quote:
Heb je een verrekijker in de cockpit :p?
Nee ;)
pi_186515405
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb zelf niet voor Ryanair gevlogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt onveilig is. Ze voldoen ook gewoon aan de wet.
Wel houdt Ryanair er in mijn ogen een wat aparte ethiek op na als werkgever, maarja, dat is hun businessmodel.
Ja vooral dat laatste is de reden dat wij nooit met Ryanair vliegen. Als er van Eindhoven alleen Ryanair naar een bestemming vliegt wijken wij uit naar Schiphol _O- Maar gelukkig tegenwoordig meer keuze aan maatschappijen op Eindhoven *O*
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:59:43 #79
Wat jij wil!
pi_186515445
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:58 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja vooral dat laatste is de reden dat wij nooit met Ryanair vliegen. Als er van Eindhoven alleen Ryanair naar een bestemming vliegt wijken wij uit naar Schiphol _O- Maar gelukkig tegenwoordig meer keuze aan maatschappijen op Eindhoven *O*
Dat siert je! :Y)
pi_186515479
Ik heb laatst voor het eerst gevlogen ( vliegangst maar wel overwonnen :D )
En dat voelde na het stijgen aan alsof hij daarna wat hoogte minderde, toen weer verder steeg
weer iets minderde en toen weer steeg. Zit dat gevoel tussen mijn oren of heeft dit met een patroon te maken om een botsing met een ander vliegtuig te voorkomen, door bijv niet op een andermans vliegroute te 'hangen' ?
Ook in moeilijke tijden.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:09:37 #81
Wat jij wil!
pi_186515601
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:01 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Ik heb laatst voor het eerst gevlogen ( vliegangst maar wel overwonnen :D )
Gefeliciteerd! Erg knap dat je toch bent gaan vliegen, het vergroot je wereld enorm :)

quote:
En dat voelde na het stijgen aan alsof hij daarna wat hoogte minderde, toen weer verder steeg
weer iets minderde en toen weer steeg. Zit dat gevoel tussen mijn oren of heeft dit met een patroon te maken om een botsing met een ander vliegtuig te voorkomen, door bijv niet op een andermans vliegroute te 'hangen' ?
Dit zit niet tussen je oren, goed opgemerkt :)

Een vliegtuig vertrek met veel vermogen van de baan. Initieel blijft dat vermogen erop staan, ook na het loskomen. Het vliegtuig gaat dan met vol vermogen klimmen, op zo een manier dat de snelheid gelijk blijft.

Tot ze op de versnellingshoogte komen (ongeveer 500 meter). Zoals de naam al zegt, dan gaat het vliegtuig versnellen. Dat wordt bereikt door te stoppen met klimmen, zodat de energie van de motoren een voorwaartse versnelling bewerkstelligt in plaats van hoogtewinst. Dit moment kan je vrij duidelijk zien als je uit je raampje kijkt inderdaad.

Dit gebeurt op grotere hoogte nogmaals, maar dat is wat minder merkbaar.

Ook zullen vliegtuigen soms na vertrek wat langer op een hoogte moeten blijven vanwege de reden die je zelf al noemt: ander verkeer boven ze.
pi_186515695
Mijn vriend wordt momenteel ook opgeleid tot piloot (maar in het buitenland, want hij is niet Nederlands). Weet je of er maatschappijen zijn die net afgestudeerde piloten aannemen, die zijn opgeleid bij een andere vliegschool dan waarbij zij deals hebben?

KLM heeft volgens mij hun eigen Flight Academy, dus betwijfel dat zij piloten van andere vliegscholen aannemen.
pi_186515712
Wat is je volgende bestemming?
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:20:47 #84
Wat jij wil!
pi_186515769
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:16 schreef irenetjeuh het volgende:
Mijn vriend wordt momenteel ook opgeleid tot piloot (maar in het buitenland, want hij is niet Nederlands). Weet je of er maatschappijen zijn die net afgestudeerde piloten aannemen, die zijn opgeleid bij een andere vliegschool dan waarbij zij deals hebben?

KLM heeft volgens mij hun eigen Flight Academy, dus betwijfel dat zij piloten van andere vliegscholen aannemen. Daarnaast volgt mijn vriend zijn opleiding over de grens.
Jazeker, die zijn er. Sterker nog, KLM heeft dit jaar dermate veel piloten nodig dat de KLM Flight Academy niet genoeg levert. Dus KLM neemt ook extern aan (op het moment niet meer, ze hebben genoeg kandidaten, maar het kan dus wel).

Gelukkig is er genoeg keus, ook in Nederland. Je kunt navraag doen bij de VNV, zij zijn er ook voor adspirant piloten. Wellicht heeft de vliegschool van je vriend ook contacten bij airlines waar hij in ieder geval zijn eerste uren kan maken. Als je die eenmaal hebt kun je tegenwoordig bij veel maatschappijen terecht.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:24:24 #85
Wat jij wil!
pi_186515828
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:17 schreef C.L.Werner het volgende:
Wat is je volgende bestemming?
Bologna (en daar ben ik dan welgeteld een half uur ;))
Eerstvolgende bestemming in hotel is Stavanger.
pi_186515845
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat piloten liever intercontinentaal vliegen dan KLC of Europa. Hoe zie jij dat? Heeft dat te maken met de vergoedingen?
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:30:16 #87
Wat jij wil!
pi_186515928
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:25 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat piloten liever intercontinentaal vliegen dan KLC of Europa. Hoe zie jij dat? Heeft dat te maken met de vergoedingen?
ICA (intercontinentaal) is wat 'glamoureuzer'. Als je op Europa vijf dagen gaat werken ben je elke dag vluchten aan het doen, als je op ICA 5 dagen gaat vliegen werk je alleen dag 1 en dag 5. Vergoedingen voor eten enzo ligt hoger, maar doorgaans maak je dat ook wel weer op.

Daar staat dan weer tegenover dat je op ICA vaak hele nachten door moet werken en tijdsverschil hebt. Europa is dus weer wat beter voor je gestel, omdat je elke nacht naar bed kan. En ja, het vliegen zelf is natuurlijk een stuk leuker met veel starts en landingen per dag, in plaats van een paar per maand.

Ik vind afwisseling wel leuk. Dus een deel van je carriere lange afstanden, een deel werken op Europa. :Y
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:32:35 #88
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_186515964
Kun je de luchtverkeersleiding altijd goed verstaan? Of hebben sommige landen zo'n dik accent dat het vrij lastig is om de informatie goed door te laten komen. :D

Wat is het meest absurde/grappige wat je ooit is overkomen tijdens een vlucht?
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:40:14 #89
Wat jij wil!
pi_186516114
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:32 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Kun je de luchtverkeersleiding altijd goed verstaan? Of hebben sommige landen zo'n dik accent dat het vrij lastig is om de informatie goed door te laten komen. :D
Oh dat is absoluut een heikel punt soms. Zeker in bijvoorbeeld China, moet je erg goed luisteren en regelmatig om herhaling vragen. Gelukkig wordt er veel gebruik gemaakt van standaardtermen, dus uiteindelijk kom je er wel uit :)

In Europa is het een stuk beter geregeld, echter hebben ze er in Frankrijk en Spanje nogal een handje van om onderling (dus Spaans vliegtuig met Spaanse luchtverkeersleider) in hun eigen taal te spreken. Ik vind dat erg irritant, je weet niet wat de anderen aan het doen zijn en het is daardoor ook niet altijd duidelijk wanneer hun gesprek voorbij is als je zelf contact willen leggen.

quote:
Wat is het meest absurde/grappige wat je ooit is overkomen tijdens een vlucht?
Je maakt nogal wat mee, vooral in de cabine gebeuren de raarste dingen met zoveel verschillende culturen in een smalle buis. Dat rangeert van een spontaan optreden van bekende Nederlandse zangers tot bepaalde bevolkingsgroepen die niet helemaal begrijpen hoe onze toiletten werken. (Waarna we maar hebben besloten het betreffende wc-hokje af te sluiten O-) :r)
pi_186516196
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Oh dat is absoluut een heikel punt soms. Zeker in bijvoorbeeld China, moet je erg goed luisteren en regelmatig om herhaling vragen. Gelukkig wordt er veel gebruik gemaakt van standaardtermen, dus uiteindelijk kom je er wel uit :)

In Europa is het een stuk beter geregeld, echter hebben ze er in Frankrijk en Spanje nogal een handje van om onderling (dus Spaans vliegtuig met Spaanse luchtverkeersleider) in hun eigen taal te spreken. Ik vind dat erg irritant, je weet niet wat de anderen aan het doen zijn en het is daardoor ook niet altijd duidelijk wanneer hun gesprek voorbij is als je zelf contact willen leggen.
[..]

Je maakt nogal wat mee, vooral in de cabine gebeuren de raarste dingen met zoveel verschillende culturen in een smalle buis. Dat rangeert van een spontaan optreden van bekende Nederlandse zangers tot bepaalde bevolkingsgroepen die niet helemaal begrijpen hoe onze toiletten werken. (Waarna we maar hebben besloten het betreffende wc-hokje af te sluiten O-) :r)
Wat vind je van alle perikelen rond KLM / Air France?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 13:51:06 #91
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186516282
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Zonde! Bologna is een erg leuke stad waar je heerlijk kan eten! Doet me gelijk aan een vraag denken:

Hebben jullie intern een soort reisgids met daarin tips voor bijvoorbeeld restaurants? Zowel voor goede als voor absoluut te vermijden.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:51:40 #92
Wat jij wil!
pi_186516295
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:45 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Wat vind je van alle perikelen rond KLM / Air France?
Ik vind dat het een enorme soap is geworden die vooral onder personeel en in de media met heel veel emotie gebracht wordt.

Ik ben niet op de hoogte van alle ins en outs. Wel ben ik ervan overtuigd dat KLM een heel groot deel van zijn succes te danken heeft aan de fusie. Sterker nog, ik denk dat KLM nog steeds een grote partner nodig heeft om succesvol te blijven.

En ja, het is jammer dat de resultaten aan de andere kant achter blijven. Ik geloof er echter niet in dat de AF-KLM holding KLM de nek om wilt draaien zoals sommige schetsen. KLM is juist de winstgevende tak, elke zakenman zou die juist de ruimte geven.
  dinsdag 30 april 2019 @ 13:52:48 #93
Wat jij wil!
pi_186516315
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:51 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Zonde! Bologna is een erg leuke stad waar je heerlijk kan eten! Doet me gelijk aan een vraag denken:

Hebben jullie intern een soort reisgids met daarin tips voor bijvoorbeeld restaurants? Zowel voor goede als voor absoluut te vermijden.
Er is inderdaad een besloten FB groep waarin mensen hun ervaringen delen :Y
Helemaal met je eens trouwens, ik zit het liefst in Italie met het huidige weer.
pi_186516346
Wordt vliegen niet saai na zoveel jaar? Het lijkt mij best wel eentonig?
zie email 27 oktober
pi_186516356
Hoe zie jij het recente probleem met de Boeing 737max? Zou je straks die kist nog willen vliegen wanneer die weer wordt vrijgegeven? En heb je ooit gevolgen met de A380? Vind je het jammer dat het niets geworden is met dit vliegtuig?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 13:57:16 #96
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186516365
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Er is inderdaad een besloten FB groep waarin mensen hun ervaringen delen :Y
Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!? :P

quote:
Helemaal met je eens trouwens, ik zit het liefst in Italie met het huidige weer.
Ik zat een paar weken terug in Catania. Zou vandaag zo weer terug willen met dit weer hier.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 13:57:27 #97
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186516368
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:56 schreef THEALPHA het volgende:
Hoe zie jij het recente probleem met de Boeing 737max? Zou je straks die kist nog willen vliegen wanneer die weer wordt vrijgegeven? En heb je ooit gevolgen met de A380? Vind je het jammer dat het niets geworden is met dit vliegtuig?
leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:00:40 #98
Wat jij wil!
pi_186516407
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:55 schreef trein2000 het volgende:
Wordt vliegen niet saai na zoveel jaar? Het lijkt mij best wel eentonig?
Zeker de lange afstanden :Y
Op Europa ligt een stuk meer uitdaging met korte vluchten (dus relatief veel tijd op de hand vliegen), veel diversiteit in seizoenen qua weer. Ook wordt er meer van je verwacht op buitenstations qua aansturing van de processen rond het vliegtuig (zeker als er dingen niet op rolletjes lopen). Op grotere toestellen en dus grotere luchthavens speelt dat minder en is er meer gedelegeerd naar leidinggevend personeel op de grond.

Toch is het werk op zichzelf repetitief. Daar moet je tegen kunnen. Ik vind dat juist heerlijk. Vrienden van mij die hebben gestudeerd zeggen ook vaak: "Jouw werk lijkt me heel leuk, voor een jaar."

Als je veel van uitdaging houdt in projecten, om de paar jaar van baan wisselt, etc, dan ga je heel erg ongelukkig worden als piloot :)
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 14:02:02 #99
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186516424
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef Bosbeetle het volgende:
leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?
Ben een paar jaar terug op één van de eerste vluchten van KLM met de 787-9 Dreamliner meegevlogen. Wat een genot was dat!
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:03:38 #100
Wat jij wil!
pi_186516450
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:56 schreef THEALPHA het volgende:
De 737 Max is een erg lastig dossier dat enkele principiele zaken heeft blootgelegd in onder andere het certificieringsproces. De Max in huidige vorm zou ik niet willen vliegen. Als alle problemen opgelost zijn en de documentatie in orde is zou ik er geen moeite mee hebben.

Interessant hier is ook het grotere plaatje van capaciteitsgebrek bij de luchtvaartautoriteiten. Ben benieuwd wat daar de komende tijd gaat gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')