abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186514385
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik ben erg gecharmeerd van Azie, in het bijzonder Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, etc.

Op Europa in de zomer het liefst Italie :)
voor vakantie of vlucht? En favoriete airport?
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:17:34 #52
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514397
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:12 schreef zlotka het volgende:
Zie dat je E175/E190 vliegt. Ben je ook gecertificeerd voor LCY? Ben daar laatst heen gevlogen en merkte toch wel, vooral met opstijgen, dat dit even wat anders is dan een normale start of landing. Misschien is dit voor een piloot wel gewoon hetzelfde maar ben eigenlijk wel benieuwd.
Nee, ik zelf ben daar niet voor gekwalificeerd. Het is ook echt een heel andere landing dan gebruikelijk, dat heb je goed opgemerkt :). Er gaat simulator- en route-training aan vooraf.

Voornaamste verschil is dat je enorm stijl op de baan afvliegt. Normaal is een 3 graden pad naar de baan, daar is het een 5.5 graden pad. Daar moet je echt even aan wennen en mee om leren gaan :)

quote:
Verder: hoeveel vluchten maak je gemiddeld per dag? Is het zo dat met Europese vluchten een vliegtuig een vaste crew heeft voor een dag? Dat je bijvoorbeeld 's ochtends vertrekt vanaf Schiphol en via Londen, Berlijn, Parijs en Copenhagen weer landt op Schiphol, of wissel je tussendoor van vliegtuig?
Tussen de 1 en 5 vluchten per dag. In principe werk je zoveel mogelijk met dezelfde crew (planningstechnisch is dat ook het makkelijkste).
Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:19:07 #53
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514436
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat is het grootste vliegtuig waarin je weleens gevlogen hebt?

Is het nog steeds zo moeilijk om aan een baan te komen?
Grootste vliegtuig: 777-300

Het is tegenwoordig beter te doen dan enkele jaren geleden, maar als piloot zonder ervaring heb je het nog steeds wel lastig geloof ik. Er dreigt wel een tekort aan ervaren piloten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:20:42 #54
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514473
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:15 schreef golfer het volgende:
Hoe oud/jong ben jij en wanneer verwacht jij van co-piloot gezagvoerder te worden?
Ik ben zelf 27, en verwacht volgend jaar gezagvoerder te kunnen worden. Dit is echter enorm afhankelijk van de prestaties van het bedrijf.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514490
Heb je thuis ook een soort van simulator staan?
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_186514495
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, ik zelf ben daar niet voor gekwalificeerd. Het is ook echt een heel andere landing dan gebruikelijk, dat heb je goed opgemerkt :). Er gaat simulator- en route-training aan vooraf.

Voornaamste verschil is dat je enorm stijl op de baan afvliegt. Normaal is een 3 graden pad naar de baan, daar is het een 5.5 graden pad. Daar moet je echt even aan wennen en mee om leren gaan :)
[..]

Tussen de 1 en 5 vluchten per dag. In principe werk je zoveel mogelijk met dezelfde crew (planningstechnisch is dat ook het makkelijkste).
Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Kun je zelf aangeven als je die certificering wel zou willen halen? Een soort van zelfontwikkeling zeg maar :P

Dat je ook binnen Europa in hotels overnacht lijkt me niet zo gek, vooral niet als je wat latere vluchten hebt. Wordt er gezorgd voor goede, luxe hotels? Ik heb wel eens in bepaalde hotels gezeten waar alleen maar piloten binnen kwamen, zou wel een soort deal zijn voor maatschappijen :P
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:22:43 #57
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514518
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef Flamarande het volgende:

[..]

voor vakantie of vlucht? En favoriete airport?
Vlucht. Ik heb zelf nu jonge kinderen, en die hebben daar niet zoveel aan. We gaan nu zelf heel burgerlijk naar vakantieparken :D

Overigens toen ik nog geen kinderen had ging ik met mijn vrouw juist graag naar landen met mooie natuur(parken) (US/Canada/Zuid Amerika). Op vakantie kan je namelijk meer rondtrekken dan tijdens de paar dagen die je er bent als je werkt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514526
wat verdien je netto per maand?
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:24:28 #59
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514565
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:21 schreef FireFox1 het volgende:
Heb je thuis ook een soort van simulator staan?
Nee, wel gebruik ik tijdens omscholingen (opleiding voor een ander vliegtuigtype) vaak een simulator op mijn computer, puur om de procedures te oefenen. Dat is gewoon Flight Simulator X met een addon voor dat vliegtuigtype.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514580
als je om bv. 14:00 uur moet vliegen, hoe laat arriveer je dan op het vliegveld?
en neem je een extra ruime marge voor reistijd om niet te laat te komen?

hoe ziet je werkrooster eruit? (hoeveel uur werk je bv. per week/maand)
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:26:15 #61
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514607
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:21 schreef zlotka het volgende:

[..]

Kun je zelf aangeven als je die certificering wel zou willen halen? Een soort van zelfontwikkeling zeg maar :P

Dat je ook binnen Europa in hotels overnacht lijkt me niet zo gek, vooral niet als je wat latere vluchten hebt. Wordt er gezorgd voor goede, luxe hotels? Ik heb wel eens in bepaalde hotels gezeten waar alleen maar piloten binnen kwamen, zou wel een soort deal zijn voor maatschappijen :P
Ja, je wordt gevraagd. Ik had indertijd mijn twijfels over drukkere schema's dus heb even overgeslagen. Overigens mogen alleen de gezagvoerders de landing doen op LCY.

Hotels zijn prima hoor, niet de meest luxe maar dat hoeft ook helemaal niet. Het belangrijkste voor mij zijn een donkere kamer, fijne douche en niet al teveel lawaai van de gang. Dat is eigenlijk altijd prima in orde :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:27:44 #62
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_186514638
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:30:47 #63
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514714
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:23 schreef fespo het volgende:
wat verdien je netto per maand?
Netto krijg ik 4.200 euro op mijn rekening. Ook is er een vergoeding voor het verblijf op de route, om bijvoorbeeld van uit eten te gaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:25 schreef fespo het volgende:
als je om bv. 14:00 uur moet vliegen, hoe laat arriveer je dan op het vliegveld?
en neem je een extra ruime marge voor reistijd om niet te laat te komen?

hoe ziet je werkrooster eruit? (hoeveel uur werk je bv. per week/maand)
Ik moet iets meer dan een uur van tevoren aanmelden op de luchthaven. Dan heb ik de tijd om samen met mijn collega het vliegplan te bekijken, bijzonderheden door te nemen, etc. Een half uur van tevoren zijn we bij het vliegtuig.

Werkrooster is meestal 4 of 5 dagen werken, dan 3 of 4 dagen vrij. Totaal maak ik tussen de 100 en 120 vlieguren per maand.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186514716
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Grootste vliegtuig: 777-300

Het is tegenwoordig beter te doen dan enkele jaren geleden, maar als piloot zonder ervaring heb je het nog steeds wel lastig geloof ik. Er dreigt wel een tekort aan ervaren piloten.
Jammer is dat wel,

Mijn man wilde piloot worden maar heeft het niet doorgezet vanwege de grote kans op geen werk en wel een gigantische studieschuld. Wringt nog steeds ergens bij hem haha.

Weten jullie of het waar is dat een maatschappij met Ryanair meer risico's nemen dan zeg een andere prijsvechter als transavia? Ik kan het mij ergens niet voorstellen. Maar je hoort zoveel over die maatschappij _O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186514734
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
Ik hoor verhalen dat piloten soms zelfs moeten betalen om te mogen vliegen. Klopt dat TS?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_186514796
hoevaak is het voorgekomen dat er bijna ongelukken waren?
Do what you love, love what you do!
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:35:18 #67
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514826
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
Het ligt er een beetje aan. Tegenwoordig zijn er best goede deals met een soort van baangarantie.

De KLM Flight Academy kost tegenwoordig nog 'maar' 85.000 euro bijvoorbeeld, en staat goed aangeschreven. Ook hebben ze een garantiesysteem waarbij je schuld wordt afbetaald als je geen baan bij KLM of elders kan krijgen binnen 5 jaar.

Wel zou ik me beperken tot zulke deals. Mocht je door de vliegschool in de selectie worden afgewezen, ga dan niet naar minder goed aangeschreven vliegscholen die je wel aan willen nemen.

Meer info: https://www.vnv.nl/word-piloot
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:36:09 #68
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_186514851
Heb je de contactsleutel van je kist gewoon aan je sleutelbos, of draag je die los? ;)

Waarom heeft dezelfde vlucht (dus incl. aanvliegroutes), de ene keer een significant langere duur dan de andere keer? En dan heb ik het niet over de straalstroom van West naar Oost over de oceaan.

Waarom lukt het bijna nooit om op tijd te vertrekken? Als passagier verwacht ik bij een departure time van 12:00 uur dat we uiterlijk 12:05 met de wielen los zijn, maar in de praktijk is dat eerder grote uitzondering dan regel.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:36:49 #69
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514877
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Jammer is dat wel,

Mijn man wilde piloot worden maar heeft het niet doorgezet vanwege de grote kans op geen werk en wel een gigantische studieschuld. Wringt nog steeds ergens bij hem haha.

Weten jullie of het waar is dat een maatschappij met Ryanair meer risico's nemen dan zeg een andere prijsvechter als transavia? Ik kan het mij ergens niet voorstellen. Maar je hoort zoveel over die maatschappij _O-
Ik heb zelf niet voor Ryanair gevlogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt onveilig is. Ze voldoen ook gewoon aan de wet.
Wel houdt Ryanair er in mijn ogen een wat aparte ethiek op na als werkgever, maarja, dat is hun businessmodel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:37:59 #70
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514919
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:31 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik hoor verhalen dat piloten soms zelfs moeten betalen om te mogen vliegen. Klopt dat TS?
Ja, dat speelde zeker enkele jaren geleden. Dan krijg je minimumloon, maar moest je wel je eigen opleiding betalen voor het vliegtuigtype bij die maatschappij. Dat kreeg je vervolgens bijna niet terugverdiend.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:39:06 #71
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186514957
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:34 schreef kree het volgende:
hoevaak is het voorgekomen dat er bijna ongelukken waren?
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. De marges zijn zo enorm groot, dat ook bijna-ongelukken erg zeldzaam zijn.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515028
Boeing of Airbus?

En in sommige cockpit filmpjes (volgens mij airbus?) zie je van die wielen die meedraaien aan weerszijden naast de throttle. Wat doen die dingen? Waarom draaien ze?

Ooit van die vip jets overwogen?

Heb je wel eens ruzie omdat je collega de lekkerdere maaltijd heeft, omdat jullie dus niet allebei t zelfde mogen eten toch?
pi_186515047
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De-icing is echt een noodzakelijk kwaad, geen piloot die erop zit te wachten. En op Schiphol kan het soms flink lang duren inderdaad , zeker rond een vertrekpiek als iedereen gede-iced moet worden.
Wat is De-icing?
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  dinsdag 30 april 2019 @ 12:45:40 #74
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186515124
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:36 schreef Coelho het volgende:
Heb je de contactsleutel van je kist gewoon aan je sleutelbos, of draag je die los? ;)
Een verkeersvliegtuig heeft geen contactslot ;)

quote:
Waarom heeft dezelfde vlucht (dus incl. aanvliegroutes), de ene keer een significant langere duur dan de andere keer? En dan heb ik het niet over de straalstroom van West naar Oost over de oceaan
Wind heeft echt een enorm effect op vluchtduur. Voornamelijk omdat het anders is dan mee- of tegenwind op je fiets of met de auto.
Een vliegtuig verplaatst zich namelijk ten opzichte van de lucht. De snelheid die wij in de cockpt zien is dan ook ten opzichte van de lucht. We vliegen dus -ten opzichte van de lucht- met dezelfde snelheid, of we nou mee- of tegenwind hebben.

Echter, als de wind dus met 100 km/h op de neus waait, vliegen we dus 100 km/h langzamer ten opzichte van de grond!

quote:
Waarom lukt het bijna nooit om op tijd te vertrekken? Als passagier verwacht ik bij een departure time van 12:00 uur dat we uiterlijk 12:05 met de wielen los zijn, maar in de praktijk is dat eerder grote uitzondering dan regel.
Vertrektijden zijn gebaseerd op de tijd de we de handrem eraf halen om teruggedrukt te worden. Aankomsttijden zijn gebaseerd op de tijd dat we geaprkeerd zijn en de handrem er weer opzetten.

De vluchttijd die je ziet bij boeken is dan ook inclusief pushback, taxieen, etc.

Als de vlucht dus om 12:00 wordt teruggedrukt en om 12:15 vertrekt, dan is hij op tijd vertrokken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186515267
Moeten jullie kunnen navigeren op zon en sterren?

Heb je een verrekijker in de cockpit :p?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')