 
		 
			 
			
			
			voor vakantie of vlucht? En favoriete airport?quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik ben erg gecharmeerd van Azie, in het bijzonder Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, etc.
Op Europa in de zomer het liefst Italie
 
			 
			
			
			Nee, ik zelf ben daar niet voor gekwalificeerd. Het is ook echt een heel andere landing dan gebruikelijk, dat heb je goed opgemerktquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:12 schreef zlotka het volgende:
Zie dat je E175/E190 vliegt. Ben je ook gecertificeerd voor LCY? Ben daar laatst heen gevlogen en merkte toch wel, vooral met opstijgen, dat dit even wat anders is dan een normale start of landing. Misschien is dit voor een piloot wel gewoon hetzelfde maar ben eigenlijk wel benieuwd.
 . Er gaat simulator- en route-training aan vooraf.
. Er gaat simulator- en route-training aan vooraf.
Tussen de 1 en 5 vluchten per dag. In principe werk je zoveel mogelijk met dezelfde crew (planningstechnisch is dat ook het makkelijkste).quote:Verder: hoeveel vluchten maak je gemiddeld per dag? Is het zo dat met Europese vluchten een vliegtuig een vaste crew heeft voor een dag? Dat je bijvoorbeeld 's ochtends vertrekt vanaf Schiphol en via Londen, Berlijn, Parijs en Copenhagen weer landt op Schiphol, of wissel je tussendoor van vliegtuig?
 
			 
			
			
			Grootste vliegtuig: 777-300quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat is het grootste vliegtuig waarin je weleens gevlogen hebt?
Is het nog steeds zo moeilijk om aan een baan te komen?
 
			 
			
			
			Ik ben zelf 27, en verwacht volgend jaar gezagvoerder te kunnen worden. Dit is echter enorm afhankelijk van de prestaties van het bedrijf.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:15 schreef golfer het volgende:
Hoe oud/jong ben jij en wanneer verwacht jij van co-piloot gezagvoerder te worden?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Kun je zelf aangeven als je die certificering wel zou willen halen? Een soort van zelfontwikkeling zeg maarquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, ik zelf ben daar niet voor gekwalificeerd. Het is ook echt een heel andere landing dan gebruikelijk, dat heb je goed opgemerkt. Er gaat simulator- en route-training aan vooraf.
Voornaamste verschil is dat je enorm stijl op de baan afvliegt. Normaal is een 3 graden pad naar de baan, daar is het een 5.5 graden pad. Daar moet je echt even aan wennen en mee om leren gaan
[..]
Tussen de 1 en 5 vluchten per dag. In principe werk je zoveel mogelijk met dezelfde crew (planningstechnisch is dat ook het makkelijkste).
Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
 
  
											 
			 
			
			
			Vlucht. Ik heb zelf nu jonge kinderen, en die hebben daar niet zoveel aan. We gaan nu zelf heel burgerlijk naar vakantieparkenquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef Flamarande het volgende:
[..]
voor vakantie of vlucht? En favoriete airport?

 
			 
			
			
			Nee, wel gebruik ik tijdens omscholingen (opleiding voor een ander vliegtuigtype) vaak een simulator op mijn computer, puur om de procedures te oefenen. Dat is gewoon Flight Simulator X met een addon voor dat vliegtuigtype.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:21 schreef FireFox1 het volgende:
Heb je thuis ook een soort van simulator staan?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ja, je wordt gevraagd. Ik had indertijd mijn twijfels over drukkere schema's dus heb even overgeslagen. Overigens mogen alleen de gezagvoerders de landing doen op LCY.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:21 schreef zlotka het volgende:
[..]
Kun je zelf aangeven als je die certificering wel zou willen halen? Een soort van zelfontwikkeling zeg maar
Dat je ook binnen Europa in hotels overnacht lijkt me niet zo gek, vooral niet als je wat latere vluchten hebt. Wordt er gezorgd voor goede, luxe hotels? Ik heb wel eens in bepaalde hotels gezeten waar alleen maar piloten binnen kwamen, zou wel een soort deal zijn voor maatschappijen
 
											 
			 
			
			
			Netto krijg ik 4.200 euro op mijn rekening. Ook is er een vergoeding voor het verblijf op de route, om bijvoorbeeld van uit eten te gaan.quote:
Ik moet iets meer dan een uur van tevoren aanmelden op de luchthaven. Dan heb ik de tijd om samen met mijn collega het vliegplan te bekijken, bijzonderheden door te nemen, etc. Een half uur van tevoren zijn we bij het vliegtuig.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:25 schreef fespo het volgende:
als je om bv. 14:00 uur moet vliegen, hoe laat arriveer je dan op het vliegveld?
en neem je een extra ruime marge voor reistijd om niet te laat te komen?
hoe ziet je werkrooster eruit? (hoeveel uur werk je bv. per week/maand)
 
			 
			
			
			Jammer is dat wel,quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Grootste vliegtuig: 777-300
Het is tegenwoordig beter te doen dan enkele jaren geleden, maar als piloot zonder ervaring heb je het nog steeds wel lastig geloof ik. Er dreigt wel een tekort aan ervaren piloten.
 
											 
			 
			
			
			Ik hoor verhalen dat piloten soms zelfs moeten betalen om te mogen vliegen. Klopt dat TS?quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
 
			 
			
			
			Het ligt er een beetje aan. Tegenwoordig zijn er best goede deals met een soort van baangarantie.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zou je iemand aanraden piloot te worden? Hoor dat de markt erg krap is en de schuld een ton.
 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			Ik heb zelf niet voor Ryanair gevlogen, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt onveilig is. Ze voldoen ook gewoon aan de wet.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Jammer is dat wel,
Mijn man wilde piloot worden maar heeft het niet doorgezet vanwege de grote kans op geen werk en wel een gigantische studieschuld. Wringt nog steeds ergens bij hem haha.
Weten jullie of het waar is dat een maatschappij met Ryanair meer risico's nemen dan zeg een andere prijsvechter als transavia? Ik kan het mij ergens niet voorstellen. Maar je hoort zoveel over die maatschappij
 
			 
			
			
			Ja, dat speelde zeker enkele jaren geleden. Dan krijg je minimumloon, maar moest je wel je eigen opleiding betalen voor het vliegtuigtype bij die maatschappij. Dat kreeg je vervolgens bijna niet terugverdiend.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:31 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik hoor verhalen dat piloten soms zelfs moeten betalen om te mogen vliegen. Klopt dat TS?
 
			 
			
			
			Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. De marges zijn zo enorm groot, dat ook bijna-ongelukken erg zeldzaam zijn.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:34 schreef kree het volgende:
hoevaak is het voorgekomen dat er bijna ongelukken waren?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Wat is De-icing?quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De-icing is echt een noodzakelijk kwaad, geen piloot die erop zit te wachten. En op Schiphol kan het soms flink lang duren inderdaad , zeker rond een vertrekpiek als iedereen gede-iced moet worden.
 
			 
			
			
			Een verkeersvliegtuig heeft geen contactslotquote:Op dinsdag 30 april 2019 12:36 schreef Coelho het volgende:
Heb je de contactsleutel van je kist gewoon aan je sleutelbos, of draag je die los?

Wind heeft echt een enorm effect op vluchtduur. Voornamelijk omdat het anders is dan mee- of tegenwind op je fiets of met de auto.quote:Waarom heeft dezelfde vlucht (dus incl. aanvliegroutes), de ene keer een significant langere duur dan de andere keer? En dan heb ik het niet over de straalstroom van West naar Oost over de oceaan
Vertrektijden zijn gebaseerd op de tijd de we de handrem eraf halen om teruggedrukt te worden. Aankomsttijden zijn gebaseerd op de tijd dat we geaprkeerd zijn en de handrem er weer opzetten.quote:Waarom lukt het bijna nooit om op tijd te vertrekken? Als passagier verwacht ik bij een departure time van 12:00 uur dat we uiterlijk 12:05 met de wielen los zijn, maar in de praktijk is dat eerder grote uitzondering dan regel.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |