You've got clearance, Clarence, Oveurquote:Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef FranticDJ het volgende:
Oh en.. de vraag die nog niet gesteld is..
What's our vector, Victor?
quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
You've got clearance, Clarence, Oveur
-Roger, roger.
Er is een tijd lang een twee-personen-in-de-cockpitregel geweest, maar die is ook weer teruggedraaid. Het was een beetje aan paniekmaatregel waar verder niet over na is gedacht. Logistiek was het lastig en je introduceert wellicht weer een nieuw risico. (Wat als die stewardess kwaad wil en de andere piloot in zijn stoel wurgt?).quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Is daar nog veel aan veranderd na het drama met Germanwings?
Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
Hoeveel 'spraak' heeft de cockpit automatisering eigenlijk? In de eerder genoemde youtube filmpjes hoor ik oa piloten al uitgemaakt worden voor 'idioot' ( ) wanneer ze moeten vertragen..
Is dat alleen bij kritische hoogten/snelheden tijdens landen & opstijgen of tijdens de vlucht ook?
Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.
Denk daarbij aan een "CLIMB CLIMB" instructie als je op een ander vliegtuig afvliegt (die ander krijgt dan een "DESCEND DESCEND" instructie).
Of, bekend van veel Aircrash Investigations: "PULL UP, TERRAIN". Zo zijn er nog vele andere waarschuwinging, zoals "WINDSHEAR WINDSHEAR" of "DON'T SINK".
Er zijn ook normale situaties waar die stem wordt gehoord, zoals bij het dalen richting de baan. Dan wordt de hoogte voor je afgeteld voor wat meer awareness tijdens de landing. Daar hoor je Airbus inderdaad RETARD zeggen als het gas dicht moet
Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
En hebben jullie ook iets van een (elektronische) kaart ofzo? Soort 'tomtom'?
Hoeveel vrijheid heb je om te vliegen? Ik neem aan dat er heel veel (zo niet alles) in procedures vast ligt?
Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:19 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?
Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.
Daarnaast hebben we een ipad met een kaart van alle vliegroutes (de 'snelwegen' van de luchtvaart), en de naderings- en grondkaarten van de luchthavens die we onderweg tegenkomen.
Meeste is in procedures vastgelegd inderdaad, en vaak wordt je aan het handje genomen door de luchtverkeersleiding vanwege drukte.
Op kleinere, rustigere Europese velden kan je soms wel eens klaring voor een 'visual' krijgen. Dat houdt in dat je uit het raam het veld ziet liggen, en dan zelf mag bepalen hoe je op de landingsbaan afvliegt, wanneer je gaat vertragen, etc. Daar zit dus nog een zekere mate van vrijheid in (en het bespaart tijd en brandstof!) en is erg leuk om te doen.
Uiteraard kan dat (over het algemeen) niet op luchthavens zoals Schiphol.
Goede vraag!quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:24 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.
Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.
En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen?quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef UIO_AMS het volgende:
Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!?
quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:
In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
Zet je het topic op de automatische piloot?quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik ben zelf even weg, ik zal later de vragen weer inhalen!
Ja, het idee is inderdaad dat op het moment dat dat systeem alarm geeft je al meerdere veiligheidsbarrieres hebt gemist.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.
In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
Snellere kans op linkerstoel, leuker vliegen (zeker in het begin van je carriere).quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:40 schreef flipsen het volgende:
Je zei eerder op langere vluchten te hebben gevlogen (dus grotere toestellen), was het je eigen keuze om naar een kleine Embraer te gaan en zo ja, waarom? Snellere kans op de linkerstoel?
Waypoints zijn redelijk niet-foutgevoelig, soms moeten ook coordinaten worden ingevoerd en die zijn een stuk vatbaarder voor fouten. Alles ingevuld in het kastje wordt dan ook gecontroleerd door twee piloten. Het is gelukkig redelijk snel gedaan.quote:Is dat invoeren van data in de flight computer niet ontzettend ouderwets en foutgevoelig? Lijkt me ook één van de meest saaie werkzaamheden.
De cockpitcultuur is redelijk vlak waar ik werk. Erg collegiaal en een vriendschappelijke en natuurlijke hierarchie. Je komt zeker wel eens bekenden tegen!quote:Er wordt ongetwijfeld door sommige gezagvoerders neergekeken op de co-piloten. Heb je vaak dat het totaal niet klikt of dat je moet vliegen met een enorme zakkenwasser die ook tijdens de vlucht geen boe of bah zegt? Vlieg je relatief vaak met iemand waar je al eerder mee hebt gevlogen?
Je kan piloot of steward wordenquote:En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen?
Heb overigens wel eens KLM personeel dat een bouwsteen naar bijvoorbeeld de Iguazú watervallen bij me boekt
Jep. Compensatie in de bochten gaat vanzelf in grote verkeersvliegtuigen, we gebruiken hem enkel voor het sturen op de landingsbaan, het decrabben bij een landing met zijwind en voor het compenseren van asymmetrische voortstuwing (zoals bij een motorstoring).quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:54 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wordt de term yaw nog gebruikt voor de rudder stand? En gebruik je die nou ook effectief om daling in de bocht te compenseren?
Dat soort speelgoed is helaas niet aan boord bij ons. Wel tiewraps en handboeien.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
Mag je als gezagvoerder iemand taseren?
Ik weet dat je Scandinavische collegas in hun contract hebben dat ze in steden overnachten en niet of zo min mogelijk op airport hotels.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Oh! Goeie wilde ik net vragen inderdaad. Zag laatst iets op tv over een ex stewardess van de KLM met een vliegtuig syndroom ofzo. Weet de exacte naam nier meer.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:32 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?
Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat jullie allebei tegelijk ziek worden door een eventuele voedselvergiftiging?quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:51 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Haha, daar komen we meestal wel uit, en anders spreekt de gezagvoerder zijn veto wel uit .
Overigens is het inderdaad zo dat we niet hetzelfde eten aan boord. Ook de avond en ochtend voor de vlucht proberen we daar rekening mee te houden.
Afgaande op mijn nickname zul je begrijpen, dat ik het daarmee eens ben. .quote:Op dinsdag 30 april 2019 14:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Zo heeft Quito een hele mooie aanvliegroute die je tussen de bergen door brengt. Echt prachtig.
Even hierop terugkomend, waarom kunnen ramen van een vliegtuig eigenlijk open? In eerste instantie denk ik dan veiligheid, omdat je dan via het raam naar buiten kan in geval van een crash, maar ik denk dan ook meteen dat is toch juist een extra zwakke plek tijdens de vlucht? Denk maar aan BA5390..quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik zwaai standaard naar iedereen die de moeite neemt om mooie plaatjes te schieten, of die met hun kinderen komen kijken op een zondagmiddag Tijdens het taxien, uiteraard. En als het lekker weer is met open raam
En ja, spotters zijn overal. Echt een universele hobby!
Gratis niet, voor zover ik weet. Er wordt wel eens tegen goedkoop tarief een upgrade aangeboden om mensen kennis te laten maken met WBC, maar welke voorwaarden daaraan hangen weet ik niet. Sowieso weet ik niet veel van revenue uberhauptquote:Op dinsdag 30 april 2019 17:26 schreef Sunri5e het volgende:
Krijgen reizigers nog wel eens gratis een upgrade naar de businessclass? En wat vergroot de mogelijkheid voor zo'n upgrade?
Cargo vliegen is een compleet andere cultuur inderdaad. Hoewel het vliegen hetzelfde is, is de entourage compleet anders. Je meldt je bevoorbeeld ergens achteraf aan op de luchthaven. Geen stewardessen. Na vertek zo snel mogelijk makkelijke kleren aan, etc.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:31 schreef FranticDJ het volgende:
Is er voor een piloot eigenlijk veel verschil tussen cargo en passagiers?
En qua salaris?quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Cargo vliegen is een compleet andere cultuur inderdaad. Hoewel het vliegen hetzelfde is, is de entourage compleet anders. Je meldt je bevoorbeeld ergens achteraf aan op de luchthaven. Geen stewardessen. Na vertek zo snel mogelijk makkelijke kleren aan, etc.
Ik heb daar geen cijfers van, maar ik kan me voorstellen dat het zo is. Zeker met nachten doorhalen, veel jetlags, ongezonde werkomgeving.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:32 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?
Jep. Elk verkeersvliegtuig kan gestart worden als je weet hoe dat moet. Er is geen contactslot, wachtwoord, etc.quote:Je zei net al dat een vliegtuig geen contactslot heeft. Hoe start je zo'n machine dan? Zit er nog een soort wachtwoord op ofzo of zou ik in principe ook op wat knoppen kunnen toetsen en zo vooruit kunnen komen?
Ja, die zie je wel eens, zeker bij erg noorderlijke routes over Rusland. En dat gaat nooit vervelenquote:Heb je het noorderlicht wel eens vanuit het vliegtuig gezien en hoe is dat of wordt dat gewoontjes op een gegeven moment?
Jep, ivm voedselvergiftiging.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:38 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat jullie allebei tegelijk ziek worden door een eventuele voedselvergiftiging?
Verder: vliegen
En nog een vraag: vind je het taxiën naar de Polderbaan ook altijd zo lang duren?
En is dit een van de langste 'taxistukken' of zijn er meer vliegvelden in Europa waarbij het even duurt voordat je de startbaan bereikt?
Ik zelf niet, dit doen de stewardessen (meestal de (senior) purser) zelf. Het is wel geregeld nodig helaas ja.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:40 schreef FranticDJ het volgende:
Heb je wel eens via de intercom gevraagd of er een dokter aan boord was?
quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:42 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Afgaande op mijn nickname zul je begrijpen, dat ik het daarmee eens ben. .
Het is inderdaad een ontsnappingsroute, maar op de grond kan het ook erg warm worden als de zon vol op de ramen staat. Ook wordt het, zeker op kleinere toestellen als de Embraer, gebruikt om even snel met het grondpersoneel (tankboer, bagageafhandeling, etc) te overleggen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:44 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Even hierop terugkomend, waarom kunnen ramen van een vliegtuig eigenlijk open? In eerste instantie denk ik dan veiligheid, omdat je dan via het raam naar buiten kan in geval van een crash, maar ik denk dan ook meteen dat is toch juist een extra zwakke plek tijdens de vlucht? Denk maar aan BA5390..
Voor zover ik weet zit daar geen echt verschil in.quote:
Een harde landing, waarna inspectie nodig was.quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:02 schreef vipergts het volgende:
Heb je wel eens schade gemaakt buiten dat vogels jouw raken?
Als passagier geef ik de voorkeur aan kleine vliegvelden vanwege de kortere afstanden en inchecktijd. Heb je als piloot ook voorkeur voor een kleiner of groter vliegveld?quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:
En ja, de Polderbaan is erg ver weg, maar de 25R op Frankfurt kan er ook wat van
Haha,ik steek er wel geregeld zelf de draak mee. Helaas heb ik onvoldoende vrijheden om zelf figuren te tekenenquote:Op dinsdag 30 april 2019 18:07 schreef FranticDJ het volgende:
Hoe vaak ben je al beschuldigd van het maken van chemtrails ?
En heb je al eens een 'figuur' in de lucht geschreven door een bepaalde route te vliegen, kerstboom of iets anders :p?
Moet je dan ook verantwoording afleggen, ik neem aan dat de harde landing door de wind kwam en niet doordat je iets verkeerd deed.quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Een harde landing, waarna inspectie nodig was.
Overigens was er geen schade, op een flinke deuk in mijn ego na
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |