abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:10:13 #151
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519021
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef FranticDJ het volgende:
Oh en.. de vraag die nog niet gesteld is..

What's our vector, Victor?
You've got clearance, Clarence, Oveur
-Roger, roger.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519025
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

You've got clearance, Clarence, Oveur
-Roger, roger.
^O^
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:13:02 #153
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519079
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Is daar nog veel aan veranderd na het drama met Germanwings?
Er is een tijd lang een twee-personen-in-de-cockpitregel geweest, maar die is ook weer teruggedraaid. Het was een beetje aan paniekmaatregel waar verder niet over na is gedacht. Logistiek was het lastig en je introduceert wellicht weer een nieuw risico. (Wat als die stewardess kwaad wil en de andere piloot in zijn stoel wurgt?).

Er is veel over gesproken op hoog niveau, maar de consensus was in grote lijnen: Als je de piloten niet meer vertrouwt, is de betere oplossing om helemaal niet meer te vliegen.

Volgens mij zijn er nog wel airlines met deze policy, maar hij is niet meer verplicht vanuit de autoriteiten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519080
Hoeveel 'spraak' heeft de cockpit automatisering eigenlijk? In de eerder genoemde youtube filmpjes hoor ik oa piloten al uitgemaakt worden voor 'idioot' ( ;) ) wanneer ze moeten vertragen..

Is dat alleen bij kritische hoogten/snelheden tijdens landen & opstijgen of tijdens de vlucht ook?

En hebben jullie ook iets van een (elektronische) kaart ofzo? Soort 'tomtom'?

Hoeveel vrijheid heb je om te vliegen? Ik neem aan dat er heel veel (zo niet alles) in procedures vast ligt?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:17:27 #155
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519165
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
Hoeveel 'spraak' heeft de cockpit automatisering eigenlijk? In de eerder genoemde youtube filmpjes hoor ik oa piloten al uitgemaakt worden voor 'idioot' ( ;) ) wanneer ze moeten vertragen..

Is dat alleen bij kritische hoogten/snelheden tijdens landen & opstijgen of tijdens de vlucht ook?
Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.
Denk daarbij aan een "CLIMB CLIMB" instructie als je op een ander vliegtuig afvliegt (die ander krijgt dan een "DESCEND DESCEND" instructie).
Of, bekend van veel Aircrash Investigations: "PULL UP, TERRAIN". Zo zijn er nog vele andere waarschuwinging, zoals "WINDSHEAR WINDSHEAR" of "DON'T SINK".

Er zijn ook normale situaties waar die stem wordt gehoord, zoals bij het dalen richting de baan. Dan wordt de hoogte voor je afgeteld voor wat meer awareness tijdens de landing. Daar hoor je Airbus inderdaad RETARD zeggen als het gas dicht moet ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519204
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.
Denk daarbij aan een "CLIMB CLIMB" instructie als je op een ander vliegtuig afvliegt (die ander krijgt dan een "DESCEND DESCEND" instructie).
Of, bekend van veel Aircrash Investigations: "PULL UP, TERRAIN". Zo zijn er nog vele andere waarschuwinging, zoals "WINDSHEAR WINDSHEAR" of "DON'T SINK".

Er zijn ook normale situaties waar die stem wordt gehoord, zoals bij het dalen richting de baan. Dan wordt de hoogte voor je afgeteld voor wat meer awareness tijdens de landing. Daar hoor je Airbus inderdaad RETARD zeggen als het gas dicht moet ;)
Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:21:14 #157
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519247
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
En hebben jullie ook iets van een (elektronische) kaart ofzo? Soort 'tomtom'?

Hoeveel vrijheid heb je om te vliegen? Ik neem aan dat er heel veel (zo niet alles) in procedures vast ligt?
Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.
Daarnaast hebben we een ipad met een kaart van alle vliegroutes (de 'snelwegen' van de luchtvaart), en de naderings- en grondkaarten van de luchthavens die we onderweg tegenkomen.

Meeste is in procedures vastgelegd inderdaad, en vaak wordt je aan het handje genomen door de luchtverkeersleiding vanwege drukte.

Op kleinere, rustigere Europese velden kan je soms wel eens klaring voor een 'visual' krijgen. Dat houdt in dat je uit het raam het veld ziet liggen, en dan zelf mag bepalen hoe je op de landingsbaan afvliegt, wanneer je gaat vertragen, etc. Daar zit dus nog een zekere mate van vrijheid in (en het bespaart tijd en brandstof!) en is erg leuk om te doen.

Uiteraard kan dat (over het algemeen) niet op luchthavens zoals Schiphol.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:21:56 #158
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519262
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:19 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?
Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519321
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.
Daarnaast hebben we een ipad met een kaart van alle vliegroutes (de 'snelwegen' van de luchtvaart), en de naderings- en grondkaarten van de luchthavens die we onderweg tegenkomen.

Meeste is in procedures vastgelegd inderdaad, en vaak wordt je aan het handje genomen door de luchtverkeersleiding vanwege drukte.

Op kleinere, rustigere Europese velden kan je soms wel eens klaring voor een 'visual' krijgen. Dat houdt in dat je uit het raam het veld ziet liggen, en dan zelf mag bepalen hoe je op de landingsbaan afvliegt, wanneer je gaat vertragen, etc. Daar zit dus nog een zekere mate van vrijheid in (en het bespaart tijd en brandstof!) en is erg leuk om te doen.

Uiteraard kan dat (over het algemeen) niet op luchthavens zoals Schiphol.
Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:28:08 #160
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519396
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:24 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.
Goede vraag!

In principe doe je wat luchtverkeersleiding je opdraagt.

De gezagvoerder is echter de eindverantwoordelijke voor de veiligheid van de vlucht. Als hij echt denkt dat er een goede reden is om af te wijken van een klaring dan staat hem vrij dat te doen. Dan moet er dus wel een goede reden zijn die hij ook kan onderbouwen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:28:20 #161
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519399
Ik ben zelf even weg, ik zal later de vragen weer inhalen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519400
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.
Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:40:34 #163
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_186519720
Je zei eerder op langere vluchten te hebben gevlogen (dus grotere toestellen), was het je eigen keuze om naar een kleine Embraer te gaan en zo ja, waarom? Snellere kans op de linkerstoel?

Is dat invoeren van data in de flight computer niet ontzettend ouderwets en foutgevoelig? Lijkt me ook één van de meest saaie werkzaamheden.

Er wordt ongetwijfeld door sommige gezagvoerders neergekeken op de co-piloten. Heb je vaak dat het totaal niet klikt of dat je moet vliegen met een enorme zakkenwasser die ook tijdens de vlucht geen boe of bah zegt? Vlieg je relatief vaak met iemand waar je al eerder mee hebt gevlogen?

quote:
6s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef UIO_AMS het volgende:
Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!? :P
En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen? :P

Heb overigens wel eens KLM personeel dat een bouwsteen naar bijvoorbeeld de Iguazú watervallen bij me boekt :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:51:10 #164
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_186519941
Ben je al lid van de mile high club :? :D

  dinsdag 30 april 2019 @ 16:51:49 #165
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186519953
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
:X
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 16:54:22 #166
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520001
Wordt de term yaw nog gebruikt voor de rudder stand? En gebruik je die nou ook effectief om daling in de bocht te compenseren?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 16:55:29 #167
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520023
Mag je als gezagvoerder iemand taseren?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 16:57:06 #168
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520060
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik ben zelf even weg, ik zal later de vragen weer inhalen!
Zet je het topic op de automatische piloot?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:13:04 #169
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520328
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
Ja, het idee is inderdaad dat op het moment dat dat systeem alarm geeft je al meerdere veiligheidsbarrieres hebt gemist.
Op dat moment is de beste methode die eigenlijk altijd werkt: Alle automatisering eraf en zelf omhoog of omlaag vliegen. Vandaar :)

Soms worden er inderdaad 'rampchecks' gehouden door buitenlandse luchtvaartautoriteiten, om te controleren of de juiste papieren aanwezig zijn, de piloten de juiste brevetten hebben, etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:23:38 #170
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520560
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:40 schreef flipsen het volgende:
Je zei eerder op langere vluchten te hebben gevlogen (dus grotere toestellen), was het je eigen keuze om naar een kleine Embraer te gaan en zo ja, waarom? Snellere kans op de linkerstoel?
Snellere kans op linkerstoel, leuker vliegen (zeker in het begin van je carriere).

quote:
Is dat invoeren van data in de flight computer niet ontzettend ouderwets en foutgevoelig? Lijkt me ook één van de meest saaie werkzaamheden.
Waypoints zijn redelijk niet-foutgevoelig, soms moeten ook coordinaten worden ingevoerd en die zijn een stuk vatbaarder voor fouten. Alles ingevuld in het kastje wordt dan ook gecontroleerd door twee piloten. Het is gelukkig redelijk snel gedaan.

Over ouderwets gesproken, de luchtvaart is redelijk conservatief inderdaad. Nieuwe systemen kunnen weer hun eigen fouten meebrengen. Tragisch gevolg van overautomatiseren hebben we onlangs gezien met de 737 MAX.

quote:
Er wordt ongetwijfeld door sommige gezagvoerders neergekeken op de co-piloten. Heb je vaak dat het totaal niet klikt of dat je moet vliegen met een enorme zakkenwasser die ook tijdens de vlucht geen boe of bah zegt? Vlieg je relatief vaak met iemand waar je al eerder mee hebt gevlogen?
De cockpitcultuur is redelijk vlak waar ik werk. Erg collegiaal en een vriendschappelijke en natuurlijke hierarchie. Je komt zeker wel eens bekenden tegen!

quote:
En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen? :P

Heb overigens wel eens KLM personeel dat een bouwsteen naar bijvoorbeeld de Iguazú watervallen bij me boekt :Y
Je kan piloot of steward worden :Y)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:25:10 #171
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520589
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:54 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wordt de term yaw nog gebruikt voor de rudder stand? En gebruik je die nou ook effectief om daling in de bocht te compenseren?
Jep. Compensatie in de bochten gaat vanzelf in grote verkeersvliegtuigen, we gebruiken hem enkel voor het sturen op de landingsbaan, het decrabben bij een landing met zijwind en voor het compenseren van asymmetrische voortstuwing (zoals bij een motorstoring).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:25:34 #172
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520602
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
Mag je als gezagvoerder iemand taseren?
Dat soort speelgoed is helaas niet aan boord bij ons. Wel tiewraps en handboeien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:26:23 #173
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_186520618
Krijgen reizigers nog wel eens gratis een upgrade naar de businessclass? En wat vergroot de mogelijkheid voor zo'n upgrade?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 17:29:10 #174
45833 crew  Fogel
pi_186520689
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Ik weet dat je Scandinavische collegas in hun contract hebben dat ze in steden overnachten en niet of zo min mogelijk op airport hotels.
Is dat bij jouw werkgever ook zo?

Op een vliegveld zoals TRD is het dan erg irritant om eerst een halfuur te moeten reizen voor je Bij een hotel bent terwijl het ook in twee minuten kan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_186520755
Is er voor een piloot eigenlijk veel verschil tussen cargo en passagiers?
pi_186520771
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?

Je zei net al dat een vliegtuig geen contactslot heeft. Hoe start je zo'n machine dan? Zit er nog een soort wachtwoord op ofzo of zou ik in principe ook op wat knoppen kunnen toetsen en zo vooruit kunnen komen?

Heb je het noorderlicht wel eens vanuit het vliegtuig gezien en hoe is dat of wordt dat gewoontjes op een gegeven moment?
pi_186520856
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:32 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?
Oh! Goeie wilde ik net vragen inderdaad. Zag laatst iets op tv over een ex stewardess van de KLM met een vliegtuig syndroom ofzo. Weet de exacte naam nier meer.

Kunnen vliegtuigen op eigen kracht starten of is er een externe generator nodig?
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 30 april 2019 @ 17:38:38 #178
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_186520916
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:51 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]


Haha, daar komen we meestal wel uit, en anders spreekt de gezagvoerder zijn veto wel uit :D.
Overigens is het inderdaad zo dat we niet hetzelfde eten aan boord. Ook de avond en ochtend voor de vlucht proberen we daar rekening mee te houden.
Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat jullie allebei tegelijk ziek worden door een eventuele voedselvergiftiging?

Verder: vliegen _O_ O+
En nog een vraag: vind je het taxiën naar de Polderbaan ook altijd zo lang duren? :P
En is dit een van de langste 'taxistukken' of zijn er meer vliegvelden in Europa waarbij het even duurt voordat je de startbaan bereikt?
pi_186520962
Heb je wel eens via de intercom gevraagd of er een dokter aan boord was?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 17:42:33 #180
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186520999
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Zo heeft Quito een hele mooie aanvliegroute die je tussen de bergen door brengt. Echt prachtig.
Afgaande op mijn nickname zul je begrijpen, dat ik het daarmee eens ben. B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:44:07 #181
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_186521039
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik zwaai standaard naar iedereen die de moeite neemt om mooie plaatjes te schieten, of die met hun kinderen komen kijken op een zondagmiddag :) Tijdens het taxien, uiteraard. En als het lekker weer is met open raam ;)

En ja, spotters zijn overal. Echt een universele hobby!
Even hierop terugkomend, waarom kunnen ramen van een vliegtuig eigenlijk open? In eerste instantie denk ik dan veiligheid, omdat je dan via het raam naar buiten kan in geval van een crash, maar ik denk dan ook meteen dat is toch juist een extra zwakke plek tijdens de vlucht? Denk maar aan BA5390..
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:52:07 #182
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521184
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:26 schreef Sunri5e het volgende:
Krijgen reizigers nog wel eens gratis een upgrade naar de businessclass? En wat vergroot de mogelijkheid voor zo'n upgrade?
Gratis niet, voor zover ik weet. Er wordt wel eens tegen goedkoop tarief een upgrade aangeboden om mensen kennis te laten maken met WBC, maar welke voorwaarden daaraan hangen weet ik niet. Sowieso weet ik niet veel van revenue uberhaupt :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:53:27 #183
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521211
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:31 schreef FranticDJ het volgende:
Is er voor een piloot eigenlijk veel verschil tussen cargo en passagiers?
Cargo vliegen is een compleet andere cultuur inderdaad. Hoewel het vliegen hetzelfde is, is de entourage compleet anders. Je meldt je bevoorbeeld ergens achteraf aan op de luchthaven. Geen stewardessen. Na vertek zo snel mogelijk makkelijke kleren aan, etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521226
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Cargo vliegen is een compleet andere cultuur inderdaad. Hoewel het vliegen hetzelfde is, is de entourage compleet anders. Je meldt je bevoorbeeld ergens achteraf aan op de luchthaven. Geen stewardessen. Na vertek zo snel mogelijk makkelijke kleren aan, etc.
En qua salaris?
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:59:07 #185
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521316
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:32 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?
Ik heb daar geen cijfers van, maar ik kan me voorstellen dat het zo is. Zeker met nachten doorhalen, veel jetlags, ongezonde werkomgeving.

Tja, het is wat het is. Dit werk is mijn lust en mijn leven. Als dat betekent dat ik wat minde roud wordt, dan is dat helaas maar zo :).

quote:
Je zei net al dat een vliegtuig geen contactslot heeft. Hoe start je zo'n machine dan? Zit er nog een soort wachtwoord op ofzo of zou ik in principe ook op wat knoppen kunnen toetsen en zo vooruit kunnen komen?
Jep. Elk verkeersvliegtuig kan gestart worden als je weet hoe dat moet. Er is geen contactslot, wachtwoord, etc.

quote:
Heb je het noorderlicht wel eens vanuit het vliegtuig gezien en hoe is dat of wordt dat gewoontjes op een gegeven moment?
Ja, die zie je wel eens, zeker bij erg noorderlijke routes over Rusland. En dat gaat nooit vervelen :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:00:16 #186
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521338
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:38 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat jullie allebei tegelijk ziek worden door een eventuele voedselvergiftiging?

Verder: vliegen _O_ O+
En nog een vraag: vind je het taxiën naar de Polderbaan ook altijd zo lang duren? :P
En is dit een van de langste 'taxistukken' of zijn er meer vliegvelden in Europa waarbij het even duurt voordat je de startbaan bereikt?
Jep, ivm voedselvergiftiging.

En ja, de Polderbaan is erg ver weg, maar de 25R op Frankfurt kan er ook wat van :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:02:07 #187
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521370
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:40 schreef FranticDJ het volgende:
Heb je wel eens via de intercom gevraagd of er een dokter aan boord was?
Ik zelf niet, dit doen de stewardessen (meestal de (senior) purser) zelf. Het is wel geregeld nodig helaas ja.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:02:18 #188
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521377
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:42 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Afgaande op mijn nickname zul je begrijpen, dat ik het daarmee eens ben. B-).
*O*
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521394
Heb je wel eens schade gemaakt buiten dat vogels jouw raken?
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:03:39 #190
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521409
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:44 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Even hierop terugkomend, waarom kunnen ramen van een vliegtuig eigenlijk open? In eerste instantie denk ik dan veiligheid, omdat je dan via het raam naar buiten kan in geval van een crash, maar ik denk dan ook meteen dat is toch juist een extra zwakke plek tijdens de vlucht? Denk maar aan BA5390..
Het is inderdaad een ontsnappingsroute, maar op de grond kan het ook erg warm worden als de zon vol op de ramen staat. Ook wordt het, zeker op kleinere toestellen als de Embraer, gebruikt om even snel met het grondpersoneel (tankboer, bagageafhandeling, etc) te overleggen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:03:55 #191
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521418
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:54 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

En qua salaris?
Voor zover ik weet zit daar geen echt verschil in.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:04:42 #192
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521435
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:02 schreef vipergts het volgende:
Heb je wel eens schade gemaakt buiten dat vogels jouw raken?
Een harde landing, waarna inspectie nodig was.
Overigens was er geen schade, op een flinke deuk in mijn ego na :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521494
Hoe vaak ben je al beschuldigd van het maken van chemtrails :+?

En heb je al eens een 'figuur' in de lucht geschreven door een bepaalde route te vliegen, kerstboom of iets anders :p?
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:08:18 #194
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186521504
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:
En ja, de Polderbaan is erg ver weg, maar de 25R op Frankfurt kan er ook wat van :D
Als passagier geef ik de voorkeur aan kleine vliegvelden vanwege de kortere afstanden en inchecktijd. Heb je als piloot ook voorkeur voor een kleiner of groter vliegveld?

Ben je al op het nieuwe vliegveld van Istanbul geweest? Zo ja, hoe beviel het?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:09:51 #195
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521527
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:07 schreef FranticDJ het volgende:
Hoe vaak ben je al beschuldigd van het maken van chemtrails :+?

En heb je al eens een 'figuur' in de lucht geschreven door een bepaalde route te vliegen, kerstboom of iets anders :p?
Haha,ik steek er wel geregeld zelf de draak mee. Helaas heb ik onvoldoende vrijheden om zelf figuren te tekenen ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521627
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Een harde landing, waarna inspectie nodig was.
Overigens was er geen schade, op een flinke deuk in mijn ego na :D
Moet je dan ook verantwoording afleggen, ik neem aan dat de harde landing door de wind kwam en niet doordat je iets verkeerd deed.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_186521821
Leuk topic! ^O^

Hoe veel van je collega's zijn voormalig militaire vliegers? Merk he verschil ten opzichte van piloten die een KLM Academy of vergelijkbare opleiding hebben gehad?
Jesus saves but death prevails.
pi_186521978
Worden piloten speciaal gescreend of in de gaten gehouden door de overheid?

Er gaan verhalen dat een ruwe landing vaak te maken heeft met een piloot die de landing oefent terwijl een landing op de automatische piloot veel geleidelijker is. Klopt dat of broodje aap?

Zijn er speciale systemen om de cockpit in bedrijf te houden in geval van een calamiteit?

En hoe is het voor je gezin dat je veel van huis bent en onregelmatig werkt?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 18:37:18 #199
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186522079
Wat is de meest bijzondere situatie die je meegemaakt hebt aan boord van je vliegtuig ?
pi_186522208
Heb je ook een frequent flyer status :P ?

Of toegang tot de lounge/priority check-in etc. als je privé vliegt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')