 
		 
			 
			
			
			 
  
			 
			
			
			Ik vind het erg jammer dat ik nooit 747 heb gevlogen (en dat waarschijnlijk ook nooit ga doen). Toch een iconisch vliegtuig!quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?
 
											 
			 
			
			
			Ik heb het een tijd gedaan, maar sinds ik kinderen heb is het qua tijd en geld eigenlijk niet meer te doen helaasquote:Op dinsdag 30 april 2019 14:04 schreef Sodeknetters het volgende:
Leuk, een beroepsvlieger.
Bij ons op de zweefvliegclubs lopen veel beroepsvliegers rond. Die vliegen graag met zweefkisten of eenmotorige kisten om feeling met het vliegen te houden. General Aviation is toch een compleet andere tak van sport.
Doe jij dat ook, of heb je plannen in de richting?
 Mijn brevet voor eenmotorig vliegen is dan ook verlopen.
 Mijn brevet voor eenmotorig vliegen is dan ook verlopen.
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Altijdquote:Op dinsdag 30 april 2019 14:10 schreef Awsom het volgende:
Denk je het wel eens beter te weten dan de luchtverkeersleiding?
 
  
											 
			 
			
			
			Het helpt zeker. Al is de simulatie van vliegeigenschappen niet super accuraat, je leert wel wat trim is, hoe de verschillende krachten invloed hebben op elkaar, etc.quote:Op dinsdag 30 april 2019 14:11 schreef superkimmi het volgende:
Speelde je al Flight Sim voordat je piloot werd? Mijn man is medisch afgekeurd voor het vak (diabetes), maar speelt al jaren Flight Sim. Hij heeft wel eens in een simulator gezeten voor een verkeersvliegopleiding en heeft wel eens een proefles met een Cessna gehad (omdat dit beide wel mag) en krijgt daar altijd complimenten voor hoe hij het doet. Dat komt echt puur op zijn Flight Sim skills aan (en grote interesse natuurlijk), dus ik denk dat dit oprecht een goed spel is?
 
			 
			
			
			Minder dan als passagier. Ik denk dat dat komt omdat ik als piloot meer aan het praten ben. Tijdens de daling klaar ik vaak door in mijn neus te blazen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 14:11 schreef THEALPHA het volgende:
Heb je als piloot net zo vaak last van druk op je oren als ik als passagier? Overigens is dit bij mij ongeveer 1 op de 10 vluchten. Kun je er ook echt wat aan doen?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dit verschilt per airline. Soms mag het helemaal niet, soms worden er regels aan ten grondslag gelegd. Bijvoorbeeld dat iemand bekend moet zijn met een crewlid.quote:Op dinsdag 30 april 2019 14:20 schreef zaktak het volgende:
Mogen familieleden zoals kinderen, ouders, gezinsleden, nichtjes achterooms in de cockpit als ze met jou mee vliegen? Zo ja, waar ligt de grens om iemand tijdens het vliegen in de cockpit te laten komen? Mag bijvoorbeeld een goede vriend dat ook en zijn daar veiligheidsvoorschriften voor?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ik heb geen exacte aantallen, maar het worden er steeds meer gelukkig! Wel nog een grote minderheid. Ik schat minder dan 5%.quote:Op dinsdag 30 april 2019 14:27 schreef superkimmi het volgende:
Hoeveel vrouwelijke vliegers zijn er?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Qua vliegvelden zijn er wel wat mooie 'broodjes speciaal'. Zo heeft Quito een hele mooie aanvliegroute die je tussen de bergen door brengt. Echt prachtig.quote:Op dinsdag 30 april 2019 14:44 schreef THEALPHA het volgende:
Welke plek zou je nog graag een keer willen vliegen? En is er een vliegveld waar je nooit meer heen wil? Zijn er ook landen of vliegvelden waar weinig of juist veel piloten heen willen?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Een maand van tevoren.quote:Op dinsdag 30 april 2019 14:56 schreef golfer het volgende:
Hoe lang van te voren weet je jouw rooster? Is dat dagen, weken of zelfs maanden?
 
			 
			
			
			heb daar wel anderen verhalen over gehoord. Maar ok niet rechtstreeks bekenden.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. De marges zijn zo enorm groot, dat ook bijna-ongelukken erg zeldzaam zijn.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			De BWK is vervangen door softwaresystemen aan boord die zijn monitoringrol hebben overgenomen, en foutmeldingen vervolgens met duidelijke meldingen kunnen weergeven aan de piloten. Die kunnen daar dan op acterenquote:Op dinsdag 30 april 2019 15:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wat is er gebeurd met de werktuigkundige?
Mocht ze weten hoe de radio werkt, dan vermoed ik dat dat mogelijk moet zijn.quote:En kan een stewardess in geval van nood ook de knuppel pakken en zich er doorheen laten praten?
Ja, kijk maar naar drones. In principe kan het. Verkeersvliegtuigen hebben dit soort systemen echter niet aan boord.quote:Kan een vliegtuig niet op afstand bestuurd worden?
 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ik schat zo een 20%quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:07 schreef Sanddr het volgende:
In hoeveel % van de landen op aarde ben je inmiddels geweest, schat je?
Het dichtstbijzijnde wat ik heb is een logboek, maar het is nogal wat uitzoekwerk om daar alle unieke landen uit te filterenquote:En hou je dat ook enigszins bij? Zou ik wel doen namelijk.
 
											 
			 
			
			
			 ) bijvoorbeeld vaak in programma's piloten zeggen "de A320 vliegt zo lekker!" maar ik kan er maar weinig bij voorstellen waarom dat significant anders zou zijn dan een 737...
) bijvoorbeeld vaak in programma's piloten zeggen "de A320 vliegt zo lekker!" maar ik kan er maar weinig bij voorstellen waarom dat significant anders zou zijn dan een 737...
 
			 
			
			
			Bij een vliegtuig heb je dat inderdaad ook.quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:23 schreef Irritatie100 het volgende:
Hoe veel verschil zit er in het vlieggedrag van verschillende vliegtuigen, even los van het gewicht wat je eerder al beschreef? Ik hoor (puur zelfbedachte voorbeeld hoor) bijvoorbeeld vaak in programma's piloten zeggen "de A320 vliegt zo lekker!" maar ik kan er maar weinig bij voorstellen waarom dat significant anders zou zijn dan een 737...
Bij auto's heb je contact met de weg enzo, waardoor elke auto een unieke wegligging en besturing enzo heeft, maar ik zie niet wat daar bij een vliegtuig voor zou kunnen zorgen
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			De meeste landen hebben een visum-uitzondering voor crew. KLM stuurt ze dan een lijst met alle crew aan boord van die vlucht en die hoeven dan geen visum te hebben.quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:32 schreef korting232 het volgende:
Heb je een visum nodig als je van de luchthaven gaat? Indien ja, hoe gaat men hiermee om bij een roosterwijziging waardoor je plotseling naar een bestemming moet vliegen? Moet je dan op de luchthaven blijven als je geen visum hebt?
 
			 
			
			
			quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb je ook veel last van vogels eigenlijk? Vlieg je wel eens een stukje met ze mee?
Deze twee voeg ik even samen. Wij gaan een stuk sneller dan vogels, dus meevliegen is niet mogelijk. Wel komt het voor dat we vogels raken tijdens het vliegen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:33 schreef Rozevla het volgende:
Al een keer een gans in je motor gehad??
 
			 
			
			
			Studieschuld is een lastig iets, en ik heb nog wel even te gaan. Vooral omdat ik op een gegeven moment ben gaan sparen om een huis te kopen en ja, kinderen zijn ook erg duurquote:Op dinsdag 30 april 2019 15:33 schreef Tinos85 het volgende:
Hoe zit het met het terugbetalen van je studieschuld? Lukt dat een beetje? Een kennis van mij is juist naar Emirates gegaan om zijn studieschuld zo snel mogelijk af te lossen. Gaat dat daar zoveel sneller dan je verdiensten hier?

 
			 
			
			
			Nope, nog nooit gezien tijdens het vliegen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:48 schreef klappernootopreis het volgende:
heb je wel eens last van Drones?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Heb je wel eens naar vliegtuigspotters gezwaaid, en zijn die er in alle landen?quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nope, nog nooit gezien tijdens het vliegen.
Lasers daarentegen, met enige regelmaat, al lijkt het laatste tijd minder geworden gelukkig.
Erg irritant en potentieel gevaarlijk gedrag.
 
			 
			
			
			Ik ben hier niet bekend mee, en kan er zo snel ook niks over vinden. Heb je een linkje of een korte uitleg?quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:52 schreef klappernootopreis het volgende:
Hoe sta je tegenover Fly by Box? Ze zeggen dat op gegeven moment kleine privé vliegtoestellen van dit systeem gebruik gaan maken. dan wordt het wel érg druk in de lucht.
 
			 
			
			
			Ik zwaai standaard naar iedereen die de moeite neemt om mooie plaatjes te schieten, of die met hun kinderen komen kijken op een zondagmiddagquote:Op dinsdag 30 april 2019 15:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb je wel eens naar vliegtuigspotters gezwaaid, en zijn die er in alle landen?
 Tijdens het taxien, uiteraard. En als het lekker weer is met open raam
 Tijdens het taxien, uiteraard. En als het lekker weer is met open raam 
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Het is een systeem die gebruik maakt van een soort van virtuele box, speciaal bedacht voor heel simpele vliegtuigjes. binnen die box is je vlieggebied, je positie wordt bepaald door de plaatsing van meerdere boxen(vooraf ingesteld), een soort van foolproof vliegen waarvan het meeste werk word gedaan door een computer.quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:55 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik ben hier niet bekend mee, en kan er zo snel ook niks over vinden. Heb je een linkje of een korte uitleg?
 
			 
			
			
			Het papierwerk, bij uitstek. Na de vlucht moet er nog een hoop afgehandeld worden qua tankbonnen, vliegplan met tijden, logboek bijwerken, eventuele technischie klachten opschrijven in het technisch logboek, etc.quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:58 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wat is de vervelendste taak tijdens grond en vlucht werkzaamheden.
In principe moeten er altijd twee piloten aanwezig zijn. Sowieso tijdens starten en landen. Tijdens de vlucht is er wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld het toilet te bezoeken, maar je moet zoveel als mogelijk met twee man aanwezig zijn.quote:Mogen de piloot in eentje op stoel zitten, of moet er juist minimaal 2 personen op stoel.
Er zijn mogelijkheden om binnen te komen, maar als de piloot dat niet wil kan hij dat tegenhouden.quote:Hoe zit het met kogelbestendig deur. Kan je alsnog wel binnenkomen.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ik snap hem. Ben er nogmaals niet bekend mee, maar je kan ervan uitgaan dat zodra het een probleem wordt in het luchtruim de commerciele luchtvaart altijd voor gaat, en het dus aan banden gelegd gaan wordenquote:Op dinsdag 30 april 2019 15:59 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
Het is een systeem die gebruik maakt van een soort van virtuele box, speciaal bedacht voor heel simpele vliegtuigjes. binnen die box is je vlieggebied, je positie wordt bepaald door de plaatsing van meerdere boxen(vooraf ingesteld), een soort van foolproof vliegen waarvan het meeste werk word gedaan door een computer.
 We zullen zien!
 We zullen zien!
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Je bent verplicht om een persoonlijk logboek bij te houden. Daarin noteer je van elke vlucht:quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:02 schreef FranticDJ het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met een persoonlijk logboek? Hoe werkt dat, wat houdt je allemaal bij?
En ik neem aan dat het toestel ook nog een logboek heeft?
 
			 
			
			
			Dit is voor mij een beetje lastig antwoorden, omdat ik niet zeker weet wat publieke informatie is en wat ik erover mag zeggen. Het komt in ieder geval zeker voor.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:06 schreef golfer het volgende:
Vliegen er op 'risico'-vluchten standaard gewapende personen in burger mee?
 
			 
			
			
			Is daar nog veel aan veranderd na het drama met Germanwings?quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
[..]
In principe moeten er altijd twee piloten aanwezig zijn. Sowieso tijdens starten en landen. Tijdens de vlucht is er wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld het toilet te bezoeken, maar je moet zoveel als mogelijk met twee man aanwezig zijn.
[..]
Er zijn mogelijkheden om binnen te komen, maar als de piloot dat niet wil kan hij dat tegenhouden.
 
			 
			
			
			You've got clearance, Clarence, Oveurquote:Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef FranticDJ het volgende:
Oh en.. de vraag die nog niet gesteld is..
What's our vector, Victor?
 
			 
			
			
			quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
You've got clearance, Clarence, Oveur
-Roger, roger.
 
											 
			 
			
			
			Er is een tijd lang een twee-personen-in-de-cockpitregel geweest, maar die is ook weer teruggedraaid. Het was een beetje aan paniekmaatregel waar verder niet over na is gedacht. Logistiek was het lastig en je introduceert wellicht weer een nieuw risico. (Wat als die stewardess kwaad wil en de andere piloot in zijn stoel wurgt?).quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Is daar nog veel aan veranderd na het drama met Germanwings?
 
			 
			
			
			 ) wanneer ze moeten vertragen..
 ) wanneer ze moeten vertragen.. 
			 
			
			
			Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
Hoeveel 'spraak' heeft de cockpit automatisering eigenlijk? In de eerder genoemde youtube filmpjes hoor ik oa piloten al uitgemaakt worden voor 'idioot' () wanneer ze moeten vertragen..
Is dat alleen bij kritische hoogten/snelheden tijdens landen & opstijgen of tijdens de vlucht ook?
 
											 
			 
			
			
			Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.
Denk daarbij aan een "CLIMB CLIMB" instructie als je op een ander vliegtuig afvliegt (die ander krijgt dan een "DESCEND DESCEND" instructie).
Of, bekend van veel Aircrash Investigations: "PULL UP, TERRAIN". Zo zijn er nog vele andere waarschuwinging, zoals "WINDSHEAR WINDSHEAR" of "DON'T SINK".
Er zijn ook normale situaties waar die stem wordt gehoord, zoals bij het dalen richting de baan. Dan wordt de hoogte voor je afgeteld voor wat meer awareness tijdens de landing. Daar hoor je Airbus inderdaad RETARD zeggen als het gas dicht moet
 
			 
			
			
			Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
En hebben jullie ook iets van een (elektronische) kaart ofzo? Soort 'tomtom'?
Hoeveel vrijheid heb je om te vliegen? Ik neem aan dat er heel veel (zo niet alles) in procedures vast ligt?
 
			 
			
			
			Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:19 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?
 
			 
			
			
			Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.
Daarnaast hebben we een ipad met een kaart van alle vliegroutes (de 'snelwegen' van de luchtvaart), en de naderings- en grondkaarten van de luchthavens die we onderweg tegenkomen.
Meeste is in procedures vastgelegd inderdaad, en vaak wordt je aan het handje genomen door de luchtverkeersleiding vanwege drukte.
Op kleinere, rustigere Europese velden kan je soms wel eens klaring voor een 'visual' krijgen. Dat houdt in dat je uit het raam het veld ziet liggen, en dan zelf mag bepalen hoe je op de landingsbaan afvliegt, wanneer je gaat vertragen, etc. Daar zit dus nog een zekere mate van vrijheid in (en het bespaart tijd en brandstof!) en is erg leuk om te doen.
Uiteraard kan dat (over het algemeen) niet op luchthavens zoals Schiphol.
 
			 
			
			
			Goede vraag!quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:24 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.
 
			 
			
			
			En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen?quote:Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef UIO_AMS het volgende:
Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!?

 
											 
			 
			
			
			quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:
In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Zet je het topic op de automatische piloot?quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik ben zelf even weg, ik zal later de vragen weer inhalen!
 
			 
			
			
			Ja, het idee is inderdaad dat op het moment dat dat systeem alarm geeft je al meerdere veiligheidsbarrieres hebt gemist.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.
In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?

 
			 
			
			
			Snellere kans op linkerstoel, leuker vliegen (zeker in het begin van je carriere).quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:40 schreef flipsen het volgende:
Je zei eerder op langere vluchten te hebben gevlogen (dus grotere toestellen), was het je eigen keuze om naar een kleine Embraer te gaan en zo ja, waarom? Snellere kans op de linkerstoel?
Waypoints zijn redelijk niet-foutgevoelig, soms moeten ook coordinaten worden ingevoerd en die zijn een stuk vatbaarder voor fouten. Alles ingevuld in het kastje wordt dan ook gecontroleerd door twee piloten. Het is gelukkig redelijk snel gedaan.quote:Is dat invoeren van data in de flight computer niet ontzettend ouderwets en foutgevoelig? Lijkt me ook één van de meest saaie werkzaamheden.
De cockpitcultuur is redelijk vlak waar ik werk. Erg collegiaal en een vriendschappelijke en natuurlijke hierarchie. Je komt zeker wel eens bekenden tegen!quote:Er wordt ongetwijfeld door sommige gezagvoerders neergekeken op de co-piloten. Heb je vaak dat het totaal niet klikt of dat je moet vliegen met een enorme zakkenwasser die ook tijdens de vlucht geen boe of bah zegt? Vlieg je relatief vaak met iemand waar je al eerder mee hebt gevlogen?
Je kan piloot of steward wordenquote:En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen?
Heb overigens wel eens KLM personeel dat een bouwsteen naar bijvoorbeeld de Iguazú watervallen bij me boekt
 
											 
			 
			
			
			Jep. Compensatie in de bochten gaat vanzelf in grote verkeersvliegtuigen, we gebruiken hem enkel voor het sturen op de landingsbaan, het decrabben bij een landing met zijwind en voor het compenseren van asymmetrische voortstuwing (zoals bij een motorstoring).quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:54 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wordt de term yaw nog gebruikt voor de rudder stand? En gebruik je die nou ook effectief om daling in de bocht te compenseren?
 
			 
			
			
			Dat soort speelgoed is helaas niet aan boord bij ons. Wel tiewraps en handboeien.quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
Mag je als gezagvoerder iemand taseren?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ik weet dat je Scandinavische collegas in hun contract hebben dat ze in steden overnachten en niet of zo min mogelijk op airport hotels.quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Oh! Goeie wilde ik net vragen inderdaad. Zag laatst iets op tv over een ex stewardess van de KLM met een vliegtuig syndroom ofzo. Weet de exacte naam nier meer.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:32 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?
 
			 
			
			
			Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat jullie allebei tegelijk ziek worden door een eventuele voedselvergiftiging?quote:Op dinsdag 30 april 2019 12:51 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Haha, daar komen we meestal wel uit, en anders spreekt de gezagvoerder zijn veto wel uit.
Overigens is het inderdaad zo dat we niet hetzelfde eten aan boord. Ook de avond en ochtend voor de vlucht proberen we daar rekening mee te houden.
 
 

 
			 
			
			
			Afgaande op mijn nickname zul je begrijpen, dat ik het daarmee eens ben.quote:Op dinsdag 30 april 2019 14:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Zo heeft Quito een hele mooie aanvliegroute die je tussen de bergen door brengt. Echt prachtig.
 .
.
											 
			 
			
			
			Even hierop terugkomend, waarom kunnen ramen van een vliegtuig eigenlijk open? In eerste instantie denk ik dan veiligheid, omdat je dan via het raam naar buiten kan in geval van een crash, maar ik denk dan ook meteen dat is toch juist een extra zwakke plek tijdens de vlucht? Denk maar aan BA5390..quote:Op dinsdag 30 april 2019 15:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik zwaai standaard naar iedereen die de moeite neemt om mooie plaatjes te schieten, of die met hun kinderen komen kijken op een zondagmiddagTijdens het taxien, uiteraard. En als het lekker weer is met open raam
En ja, spotters zijn overal. Echt een universele hobby!
 
			 
			
			
			Gratis niet, voor zover ik weet. Er wordt wel eens tegen goedkoop tarief een upgrade aangeboden om mensen kennis te laten maken met WBC, maar welke voorwaarden daaraan hangen weet ik niet. Sowieso weet ik niet veel van revenue uberhauptquote:Op dinsdag 30 april 2019 17:26 schreef Sunri5e het volgende:
Krijgen reizigers nog wel eens gratis een upgrade naar de businessclass? En wat vergroot de mogelijkheid voor zo'n upgrade?
 
											 
			 
			
			
			Cargo vliegen is een compleet andere cultuur inderdaad. Hoewel het vliegen hetzelfde is, is de entourage compleet anders. Je meldt je bevoorbeeld ergens achteraf aan op de luchthaven. Geen stewardessen. Na vertek zo snel mogelijk makkelijke kleren aan, etc.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:31 schreef FranticDJ het volgende:
Is er voor een piloot eigenlijk veel verschil tussen cargo en passagiers?
 
			 
			
			
			En qua salaris?quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Cargo vliegen is een compleet andere cultuur inderdaad. Hoewel het vliegen hetzelfde is, is de entourage compleet anders. Je meldt je bevoorbeeld ergens achteraf aan op de luchthaven. Geen stewardessen. Na vertek zo snel mogelijk makkelijke kleren aan, etc.
 
			 
			
			
			Ik heb daar geen cijfers van, maar ik kan me voorstellen dat het zo is. Zeker met nachten doorhalen, veel jetlags, ongezonde werkomgeving.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:32 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?
 .
.Jep. Elk verkeersvliegtuig kan gestart worden als je weet hoe dat moet. Er is geen contactslot, wachtwoord, etc.quote:Je zei net al dat een vliegtuig geen contactslot heeft. Hoe start je zo'n machine dan? Zit er nog een soort wachtwoord op ofzo of zou ik in principe ook op wat knoppen kunnen toetsen en zo vooruit kunnen komen?
Ja, die zie je wel eens, zeker bij erg noorderlijke routes over Rusland. En dat gaat nooit vervelenquote:Heb je het noorderlicht wel eens vanuit het vliegtuig gezien en hoe is dat of wordt dat gewoontjes op een gegeven moment?
 
											 
			 
			
			
			Jep, ivm voedselvergiftiging.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:38 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat jullie allebei tegelijk ziek worden door een eventuele voedselvergiftiging?
Verder: vliegen
En nog een vraag: vind je het taxiën naar de Polderbaan ook altijd zo lang duren?
En is dit een van de langste 'taxistukken' of zijn er meer vliegvelden in Europa waarbij het even duurt voordat je de startbaan bereikt?
 
											 
			 
			
			
			Ik zelf niet, dit doen de stewardessen (meestal de (senior) purser) zelf. Het is wel geregeld nodig helaas ja.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:40 schreef FranticDJ het volgende:
Heb je wel eens via de intercom gevraagd of er een dokter aan boord was?
 
			 
			
			
			quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:42 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Afgaande op mijn nickname zul je begrijpen, dat ik het daarmee eens ben..
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Het is inderdaad een ontsnappingsroute, maar op de grond kan het ook erg warm worden als de zon vol op de ramen staat. Ook wordt het, zeker op kleinere toestellen als de Embraer, gebruikt om even snel met het grondpersoneel (tankboer, bagageafhandeling, etc) te overleggen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:44 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Even hierop terugkomend, waarom kunnen ramen van een vliegtuig eigenlijk open? In eerste instantie denk ik dan veiligheid, omdat je dan via het raam naar buiten kan in geval van een crash, maar ik denk dan ook meteen dat is toch juist een extra zwakke plek tijdens de vlucht? Denk maar aan BA5390..
 
			 
			
			
			Voor zover ik weet zit daar geen echt verschil in.quote:
 
			 
			
			
			Een harde landing, waarna inspectie nodig was.quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:02 schreef vipergts het volgende:
Heb je wel eens schade gemaakt buiten dat vogels jouw raken?
 
											 
			 
			
			
			 ?
? 
			 
			
			
			Als passagier geef ik de voorkeur aan kleine vliegvelden vanwege de kortere afstanden en inchecktijd. Heb je als piloot ook voorkeur voor een kleiner of groter vliegveld?quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:
En ja, de Polderbaan is erg ver weg, maar de 25R op Frankfurt kan er ook wat van
 
			 
			
			
			Haha,ik steek er wel geregeld zelf de draak mee. Helaas heb ik onvoldoende vrijheden om zelf figuren te tekenenquote:Op dinsdag 30 april 2019 18:07 schreef FranticDJ het volgende:
Hoe vaak ben je al beschuldigd van het maken van chemtrails?
En heb je al eens een 'figuur' in de lucht geschreven door een bepaalde route te vliegen, kerstboom of iets anders :p?
 
											 
			 
			
			
			Moet je dan ook verantwoording afleggen, ik neem aan dat de harde landing door de wind kwam en niet doordat je iets verkeerd deed.quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Een harde landing, waarna inspectie nodig was.
Overigens was er geen schade, op een flinke deuk in mijn ego na
 
			 
			
			
			 
  
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 ?
 ? 
			 
			
			
			Mijn vrouw laatst wel nog. Van premium economy (hoog tarief) naar business op basis van status.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Gratis niet, voor zover ik weet. Er wordt wel eens tegen goedkoop tarief een upgrade aangeboden om mensen kennis te laten maken met WBC, maar welke voorwaarden daaraan hangen weet ik niet. Sowieso weet ik niet veel van revenue uberhaupt
 
			 
			
			
			Harde landing was hier volledig mijn fout, al was het winderig.quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:15 schreef vipergts het volgende:
[..]
Moet je dan ook verantwoording afleggen, ik neem aan dat de harde landing door de wind kwam en niet doordat je iets verkeerd deed.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |