abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186516470
Leuk, een beroepsvlieger. ^O^

Bij ons op de zweefvliegclubs lopen veel beroepsvliegers rond. Die vliegen graag met zweefkisten of eenmotorige kisten om feeling met het vliegen te houden. General Aviation is toch een compleet andere tak van sport.
Doe jij dat ook, of heb je plannen in de richting?
pi_186516474
Stond je ook te demonstreren voor het behoud van de heer P.Elbers :')
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:05:37 #104
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516488
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

leuke vragen als aanvulling welke toestellen heeft TS nog op zijn verlanglijstje staan?
Ik vind het erg jammer dat ik nooit 747 heb gevlogen (en dat waarschijnlijk ook nooit ga doen). Toch een iconisch vliegtuig!

Verder heb ik niet echt sentimenten naar bepaalde types. Belangrijker vind ik de roosters en vooral de bestemmingen die onder een bepaald type vallen ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:06:51 #105
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516505
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:04 schreef Sodeknetters het volgende:
Leuk, een beroepsvlieger. ^O^

Bij ons op de zweefvliegclubs lopen veel beroepsvliegers rond. Die vliegen graag met zweefkisten of eenmotorige kisten om feeling met het vliegen te houden. General Aviation is toch een compleet andere tak van sport.
Doe jij dat ook, of heb je plannen in de richting?
Ik heb het een tijd gedaan, maar sinds ik kinderen heb is het qua tijd en geld eigenlijk niet meer te doen helaas :) Mijn brevet voor eenmotorig vliegen is dan ook verlopen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186516565
Denk je het wel eens beter te weten dan de luchtverkeersleiding? :+
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:11:30 #107
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_186516577
Speelde je al Flight Sim voordat je piloot werd? Mijn man is medisch afgekeurd voor het vak (diabetes), maar speelt al jaren Flight Sim. Hij heeft wel eens in een simulator gezeten voor een verkeersvliegopleiding en heeft wel eens een proefles met een Cessna gehad (omdat dit beide wel mag) en krijgt daar altijd complimenten voor hoe hij het doet. Dat komt echt puur op zijn Flight Sim skills aan (en grote interesse natuurlijk), dus ik denk dat dit oprecht een goed spel is?
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_186516581
Heb je als piloot net zo vaak last van druk op je oren als ik als passagier? Overigens is dit bij mij ongeveer 1 op de 10 vluchten. Kun je er ook echt wat aan doen?
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:12:39 #109
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516598
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:10 schreef Awsom het volgende:
Denk je het wel eens beter te weten dan de luchtverkeersleiding? :+
Altijd :7
Het blijft meestal bij 'denken', echter :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:14:25 #110
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516635
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:11 schreef superkimmi het volgende:
Speelde je al Flight Sim voordat je piloot werd? Mijn man is medisch afgekeurd voor het vak (diabetes), maar speelt al jaren Flight Sim. Hij heeft wel eens in een simulator gezeten voor een verkeersvliegopleiding en heeft wel eens een proefles met een Cessna gehad (omdat dit beide wel mag) en krijgt daar altijd complimenten voor hoe hij het doet. Dat komt echt puur op zijn Flight Sim skills aan (en grote interesse natuurlijk), dus ik denk dat dit oprecht een goed spel is?
Het helpt zeker. Al is de simulatie van vliegeigenschappen niet super accuraat, je leert wel wat trim is, hoe de verschillende krachten invloed hebben op elkaar, etc.

Ik gebruik Flight Sim vooral om procedures te oefenen als ik word opgeleid voor een nieuw vliegtuig. Dus welke knoppen in welke volgorde, wat zijn de handelingen bij een motorstoring, etc.

Het besturen van het vliegtuig leer ik vervolgens in een 'echte' simulator, waarbij de vliegeigenschappen ook overeenkomen met het echte vliegtuig.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:16:05 #111
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516663
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:11 schreef THEALPHA het volgende:
Heb je als piloot net zo vaak last van druk op je oren als ik als passagier? Overigens is dit bij mij ongeveer 1 op de 10 vluchten. Kun je er ook echt wat aan doen?
Minder dan als passagier. Ik denk dat dat komt omdat ik als piloot meer aan het praten ben. Tijdens de daling klaar ik vaak door in mijn neus te blazen.

Mocht klaren niet lukken, bijvoorbeeld door verstopte kanalen bij een goede verkoudheid, dan is dat ook een legitieme reden om je ziek te melden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:20:30 #112
394352 zaktak
Laat maar.
pi_186516732
Mogen familieleden zoals kinderen, ouders, gezinsleden, nichtjes achterooms in de cockpit als ze met jou mee vliegen? Zo ja, waar ligt de grens om iemand tijdens het vliegen in de cockpit te laten komen? Mag bijvoorbeeld een goede vriend dat ook en zijn daar veiligheidsvoorschriften voor?
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:23:49 #113
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516798
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:20 schreef zaktak het volgende:
Mogen familieleden zoals kinderen, ouders, gezinsleden, nichtjes achterooms in de cockpit als ze met jou mee vliegen? Zo ja, waar ligt de grens om iemand tijdens het vliegen in de cockpit te laten komen? Mag bijvoorbeeld een goede vriend dat ook en zijn daar veiligheidsvoorschriften voor?
Dit verschilt per airline. Soms mag het helemaal niet, soms worden er regels aan ten grondslag gelegd. Bijvoorbeeld dat iemand bekend moet zijn met een crewlid.

Uiteindelijk is het de gezagvoerder die, binnen die regels uiteraard, beslist of iemand erbij mag zitten of niet. Zo kan hij besluiten dat een vrouw van de copiloot erbij mag zitten, maar het nieuwe vriendje van de stewardess niet. Een stukje common sense dus.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:27:48 #114
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_186516889
Hoeveel vrouwelijke vliegers zijn er?
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:28:34 #115
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186516899
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:27 schreef superkimmi het volgende:
Hoeveel vrouwelijke vliegers zijn er?
Ik heb geen exacte aantallen, maar het worden er steeds meer gelukkig! Wel nog een grote minderheid. Ik schat minder dan 5%.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186517236
Welke plek zou je nog graag een keer willen vliegen? En is er een vliegveld waar je nooit meer heen wil? Zijn er ook landen of vliegvelden waar weinig of juist veel piloten heen willen?
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:48:24 #117
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186517306
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:44 schreef THEALPHA het volgende:
Welke plek zou je nog graag een keer willen vliegen? En is er een vliegveld waar je nooit meer heen wil? Zijn er ook landen of vliegvelden waar weinig of juist veel piloten heen willen?
Qua vliegvelden zijn er wel wat mooie 'broodjes speciaal'. Zo heeft Quito een hele mooie aanvliegroute die je tussen de bergen door brengt. Echt prachtig.
Ook Kaapstad is mooi met uitzicht op de Tafelberg.

Ik weet dat lang niet iedereen zit te springen om naar New Delhi te vliegen, voornamelijk vanwege de vervuiling, maar dat heeft niet direct met het vliegveld zelf te maken. Wat vliegvelden zelf betreft zijn er dus niet echt velden waar niemand heen wil, maar qua bestemming wel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:56:17 #118
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186517458
Hoe lang van te voren weet je jouw rooster? Is dat dagen, weken of zelfs maanden?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 30 april 2019 @ 14:56:53 #119
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186517466
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:56 schreef golfer het volgende:
Hoe lang van te voren weet je jouw rooster? Is dat dagen, weken of zelfs maanden?
Een maand van tevoren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186517548
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt. De marges zijn zo enorm groot, dat ook bijna-ongelukken erg zeldzaam zijn.
heb daar wel anderen verhalen over gehoord. Maar ok niet rechtstreeks bekenden.
En ok ik stap nog zo in een vliegtuig zonder me zorgen te maken
Do what you love, love what you do!
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:02:03 #121
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186517577
Wat is er gebeurd met de werktuigkundige?

En kan een stewardess in geval van nood ook de knuppel pakken en zich er doorheen laten praten?

Kan een vliegtuig niet op afstand bestuurd worden?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:06:03 #122
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186517663
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wat is er gebeurd met de werktuigkundige?
De BWK is vervangen door softwaresystemen aan boord die zijn monitoringrol hebben overgenomen, en foutmeldingen vervolgens met duidelijke meldingen kunnen weergeven aan de piloten. Die kunnen daar dan op acteren

quote:
En kan een stewardess in geval van nood ook de knuppel pakken en zich er doorheen laten praten?
Mocht ze weten hoe de radio werkt, dan vermoed ik dat dat mogelijk moet zijn.

quote:
Kan een vliegtuig niet op afstand bestuurd worden?
Ja, kijk maar naar drones. In principe kan het. Verkeersvliegtuigen hebben dit soort systemen echter niet aan boord.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186517699
In hoeveel % van de landen op aarde ben je inmiddels geweest, schat je?

En hou je dat ook enigszins bij? Zou ik wel doen namelijk. :P
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:11:45 #124
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186517760
-dubbel-
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:13:05 #125
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186517788
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:07 schreef Sanddr het volgende:
In hoeveel % van de landen op aarde ben je inmiddels geweest, schat je?
Ik schat zo een 20%

quote:
En hou je dat ook enigszins bij? Zou ik wel doen namelijk. :P
Het dichtstbijzijnde wat ik heb is een logboek, maar het is nogal wat uitzoekwerk om daar alle unieke landen uit te filteren :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186517989
Hoe veel verschil zit er in het vlieggedrag van verschillende vliegtuigen, even los van het gewicht wat je eerder al beschreef? Ik hoor (puur zelfbedachte voorbeeld hoor :P) bijvoorbeeld vaak in programma's piloten zeggen "de A320 vliegt zo lekker!" maar ik kan er maar weinig bij voorstellen waarom dat significant anders zou zijn dan een 737...

Bij auto's heb je contact met de weg enzo met verschillende banden, vering en al dat soort zaken, waardoor elke auto een unieke wegligging en besturing enzo heeft, maar ik zie niet wat daar bij een vliegtuig voor zou kunnen zorgen :@

[ Bericht 3% gewijzigd door Irritatie100 op 30-04-2019 15:28:34 ]
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:30:57 #127
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518153
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:23 schreef Irritatie100 het volgende:
Hoe veel verschil zit er in het vlieggedrag van verschillende vliegtuigen, even los van het gewicht wat je eerder al beschreef? Ik hoor (puur zelfbedachte voorbeeld hoor :P) bijvoorbeeld vaak in programma's piloten zeggen "de A320 vliegt zo lekker!" maar ik kan er maar weinig bij voorstellen waarom dat significant anders zou zijn dan een 737...

Bij auto's heb je contact met de weg enzo, waardoor elke auto een unieke wegligging en besturing enzo heeft, maar ik zie niet wat daar bij een vliegtuig voor zou kunnen zorgen :@
Bij een vliegtuig heb je dat inderdaad ook.
De besturingsvlakken op de vleugels zijn bijvoorbeeld anders vormgegeven of gedragen zich anders.
Zo kan er een verschil zijn tussen gevoeligheid, stabiliteit, etc. Hoe reageert het vliegtuig op gas geven, gaat direct de neus omhoog? En hoeveel? Hoe verandert dit gedrag bij hogere snelheden? etc.

Ook op meer zichtbaar niveau zijn er verschillen: Bij een Boeing zit er een fysiek, 'mechanisch' stuur recht voor je, bij Airbus is dat een elektronische joystick aan de zijkant.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186518196
Heb je een visum nodig als je van de luchthaven gaat? Indien ja, hoe gaat men hiermee om bij een roosterwijziging waardoor je plotseling naar een bestemming moet vliegen? Moet je dan op de luchthaven blijven als je geen visum hebt?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 15:33:11 #129
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186518208
Heb je ook veel last van vogels eigenlijk? Vlieg je wel eens een stukje met ze mee?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:33:27 #130
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_186518215
Hoe zit het met het terugbetalen van je studieschuld? Lukt dat een beetje? Een kennis van mij is juist naar Emirates gegaan om zijn studieschuld zo snel mogelijk af te lossen. Gaat dat daar zoveel sneller dan je verdiensten hier?
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:33:55 #131
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_186518229
Al een keer een gans in je motor gehad??
Dying whore's cancer heater!!!!!!
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:37:55 #132
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518300
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:32 schreef korting232 het volgende:
Heb je een visum nodig als je van de luchthaven gaat? Indien ja, hoe gaat men hiermee om bij een roosterwijziging waardoor je plotseling naar een bestemming moet vliegen? Moet je dan op de luchthaven blijven als je geen visum hebt?
De meeste landen hebben een visum-uitzondering voor crew. KLM stuurt ze dan een lijst met alle crew aan boord van die vlucht en die hoeven dan geen visum te hebben.
Uitzondering is Amerika, daar krijgen wij een speciaal crewvisum in ons paspoort dat enkele jaren geldig is. Iedereen heeft dat, dus geen probleem als je op korte termijn wordt opgeroepen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:40:09 #133
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518355
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb je ook veel last van vogels eigenlijk? Vlieg je wel eens een stukje met ze mee?
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:33 schreef Rozevla het volgende:
Al een keer een gans in je motor gehad??
Deze twee voeg ik even samen. Wij gaan een stuk sneller dan vogels, dus meevliegen is niet mogelijk. Wel komt het voor dat we vogels raken tijdens het vliegen.

Ik heb al genoeg vogels geraakt, voornamelijk tegen de vleugels en op de neus. Er is er ooit eentje door de motor gegaan tijdens een landing, maar dit had geen direct effect (hij is niet door de motorkern gegaan en doet dan meestal niet zoveel schade). Vliegtuig moest wel uit roulatie voor inspectie.

Overigens zou een gans wel substantiele schade doen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:42:06 #134
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518391
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:33 schreef Tinos85 het volgende:
Hoe zit het met het terugbetalen van je studieschuld? Lukt dat een beetje? Een kennis van mij is juist naar Emirates gegaan om zijn studieschuld zo snel mogelijk af te lossen. Gaat dat daar zoveel sneller dan je verdiensten hier?
Studieschuld is een lastig iets, en ik heb nog wel even te gaan. Vooral omdat ik op een gegeven moment ben gaan sparen om een huis te kopen en ja, kinderen zijn ook erg duur ;)

Ik weet niet precies wat je netto verdient bij Emirates. Zou best wel eens een stuk meer kunnen zijn dan in Europa vanwege een veel gunstiger belastingklimaat. Ik weet echter geen exacte cijfers.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:48:19 #135
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186518509
heb je wel eens last van Drones?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:50:38 #136
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518560
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:48 schreef klappernootopreis het volgende:
heb je wel eens last van Drones?
Nope, nog nooit gezien tijdens het vliegen.

Lasers daarentegen, met enige regelmaat, al lijkt het laatste tijd minder geworden gelukkig.
Erg irritant en potentieel gevaarlijk gedrag.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:52:48 #137
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186518607
Hoe sta je tegenover Fly by Box? Ze zeggen dat op gegeven moment kleine privé vliegtoestellen van dit systeem gebruik gaan maken. dan wordt het wel érg druk in de lucht.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 15:54:58 #138
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_186518652
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nope, nog nooit gezien tijdens het vliegen.

Lasers daarentegen, met enige regelmaat, al lijkt het laatste tijd minder geworden gelukkig.
Erg irritant en potentieel gevaarlijk gedrag.
Heb je wel eens naar vliegtuigspotters gezwaaid, en zijn die er in alle landen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:55:00 #139
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518654
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:52 schreef klappernootopreis het volgende:
Hoe sta je tegenover Fly by Box? Ze zeggen dat op gegeven moment kleine privé vliegtoestellen van dit systeem gebruik gaan maken. dan wordt het wel érg druk in de lucht.
Ik ben hier niet bekend mee, en kan er zo snel ook niks over vinden. Heb je een linkje of een korte uitleg?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:56:26 #140
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518687
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Heb je wel eens naar vliegtuigspotters gezwaaid, en zijn die er in alle landen?
Ik zwaai standaard naar iedereen die de moeite neemt om mooie plaatjes te schieten, of die met hun kinderen komen kijken op een zondagmiddag :) Tijdens het taxien, uiteraard. En als het lekker weer is met open raam ;)

En ja, spotters zijn overal. Echt een universele hobby!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186518727
Wat is de vervelendste taak tijdens grond en vlucht werkzaamheden.

Mogen de piloot in eentje op stoel zitten, of moet er juist minimaal 2 personen op stoel.
Hoe zit het met kogelbestendig deur. Kan je alsnog wel binnenkomen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 30 april 2019 @ 15:59:21 #142
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186518757
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:55 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik ben hier niet bekend mee, en kan er zo snel ook niks over vinden. Heb je een linkje of een korte uitleg?
Het is een systeem die gebruik maakt van een soort van virtuele box, speciaal bedacht voor heel simpele vliegtuigjes. binnen die box is je vlieggebied, je positie wordt bepaald door de plaatsing van meerdere boxen(vooraf ingesteld), een soort van foolproof vliegen waarvan het meeste werk word gedaan door een computer.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:01:32 #143
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518809
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:58 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wat is de vervelendste taak tijdens grond en vlucht werkzaamheden.
Het papierwerk, bij uitstek. Na de vlucht moet er nog een hoop afgehandeld worden qua tankbonnen, vliegplan met tijden, logboek bijwerken, eventuele technischie klachten opschrijven in het technisch logboek, etc.

quote:
Mogen de piloot in eentje op stoel zitten, of moet er juist minimaal 2 personen op stoel.
In principe moeten er altijd twee piloten aanwezig zijn. Sowieso tijdens starten en landen. Tijdens de vlucht is er wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld het toilet te bezoeken, maar je moet zoveel als mogelijk met twee man aanwezig zijn.

quote:
Hoe zit het met kogelbestendig deur. Kan je alsnog wel binnenkomen.
Er zijn mogelijkheden om binnen te komen, maar als de piloot dat niet wil kan hij dat tegenhouden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186518836
Hoe zit het eigenlijk met een persoonlijk logboek? Hoe werkt dat, wat houdt je allemaal bij?

En ik neem aan dat het toestel ook nog een logboek heeft?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:02:45 #145
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518844
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:59 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Het is een systeem die gebruik maakt van een soort van virtuele box, speciaal bedacht voor heel simpele vliegtuigjes. binnen die box is je vlieggebied, je positie wordt bepaald door de plaatsing van meerdere boxen(vooraf ingesteld), een soort van foolproof vliegen waarvan het meeste werk word gedaan door een computer.
Ik snap hem. Ben er nogmaals niet bekend mee, maar je kan ervan uitgaan dat zodra het een probleem wordt in het luchtruim de commerciele luchtvaart altijd voor gaat, en het dus aan banden gelegd gaan worden ;) We zullen zien!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:06:26 #146
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186518936
Vliegen er op 'risico'-vluchten standaard gewapende personen in burger mee?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:06:44 #147
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518940
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:02 schreef FranticDJ het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met een persoonlijk logboek? Hoe werkt dat, wat houdt je allemaal bij?

En ik neem aan dat het toestel ook nog een logboek heeft?
Je bent verplicht om een persoonlijk logboek bij te houden. Daarin noteer je van elke vlucht:

Vertrek, bestemming, vluchtnummer, registratie van vliegtuig, naam gezagvoerder, vertek- en aankomsttijd, aantal starts en landingen, en nog wat speciale dingen zoals instructietijd, instrumentatie, nachtvliegtijd, etc.

Het belangrijkste logboek van het vliegtuig voor ons is het technisch logboek. Hierin staan technische klachten van het vliegtuig. Zo kan een bepaald systeem het niet doen, maar mag er nog wel gevlogen worden. Dat controleren we dus voor elke vlucht, zodat we er rekening mee kunnen houden.
Ook kunnen we terugbladeren in de geschiedenis van opgeloste klachten, en zien of het vliegtuig zijn inspectie heeft gehad die hij voor elke vlucht moet krijgen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:07:30 #148
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186518965
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:06 schreef golfer het volgende:
Vliegen er op 'risico'-vluchten standaard gewapende personen in burger mee?
Dit is voor mij een beetje lastig antwoorden, omdat ik niet zeker weet wat publieke informatie is en wat ik erover mag zeggen. Het komt in ieder geval zeker voor.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519005
Oh en.. de vraag die nog niet gesteld is..

What's our vector, Victor?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:09:46 #150
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_186519012
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

[..]

In principe moeten er altijd twee piloten aanwezig zijn. Sowieso tijdens starten en landen. Tijdens de vlucht is er wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld het toilet te bezoeken, maar je moet zoveel als mogelijk met twee man aanwezig zijn.
[..]

Er zijn mogelijkheden om binnen te komen, maar als de piloot dat niet wil kan hij dat tegenhouden.
Is daar nog veel aan veranderd na het drama met Germanwings?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:10:13 #151
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519021
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef FranticDJ het volgende:
Oh en.. de vraag die nog niet gesteld is..

What's our vector, Victor?
You've got clearance, Clarence, Oveur
-Roger, roger.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519025
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

You've got clearance, Clarence, Oveur
-Roger, roger.
^O^
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:13:02 #153
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519079
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:09 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Is daar nog veel aan veranderd na het drama met Germanwings?
Er is een tijd lang een twee-personen-in-de-cockpitregel geweest, maar die is ook weer teruggedraaid. Het was een beetje aan paniekmaatregel waar verder niet over na is gedacht. Logistiek was het lastig en je introduceert wellicht weer een nieuw risico. (Wat als die stewardess kwaad wil en de andere piloot in zijn stoel wurgt?).

Er is veel over gesproken op hoog niveau, maar de consensus was in grote lijnen: Als je de piloten niet meer vertrouwt, is de betere oplossing om helemaal niet meer te vliegen.

Volgens mij zijn er nog wel airlines met deze policy, maar hij is niet meer verplicht vanuit de autoriteiten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519080
Hoeveel 'spraak' heeft de cockpit automatisering eigenlijk? In de eerder genoemde youtube filmpjes hoor ik oa piloten al uitgemaakt worden voor 'idioot' ( ;) ) wanneer ze moeten vertragen..

Is dat alleen bij kritische hoogten/snelheden tijdens landen & opstijgen of tijdens de vlucht ook?

En hebben jullie ook iets van een (elektronische) kaart ofzo? Soort 'tomtom'?

Hoeveel vrijheid heb je om te vliegen? Ik neem aan dat er heel veel (zo niet alles) in procedures vast ligt?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:17:27 #155
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519165
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
Hoeveel 'spraak' heeft de cockpit automatisering eigenlijk? In de eerder genoemde youtube filmpjes hoor ik oa piloten al uitgemaakt worden voor 'idioot' ( ;) ) wanneer ze moeten vertragen..

Is dat alleen bij kritische hoogten/snelheden tijdens landen & opstijgen of tijdens de vlucht ook?
Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.
Denk daarbij aan een "CLIMB CLIMB" instructie als je op een ander vliegtuig afvliegt (die ander krijgt dan een "DESCEND DESCEND" instructie).
Of, bekend van veel Aircrash Investigations: "PULL UP, TERRAIN". Zo zijn er nog vele andere waarschuwinging, zoals "WINDSHEAR WINDSHEAR" of "DON'T SINK".

Er zijn ook normale situaties waar die stem wordt gehoord, zoals bij het dalen richting de baan. Dan wordt de hoogte voor je afgeteld voor wat meer awareness tijdens de landing. Daar hoor je Airbus inderdaad RETARD zeggen als het gas dicht moet ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519204
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Er is redelijk wat spraak, een veel van die spraak is voor als er echt direct gevaar is voor de vlucht waar direct op gehandeld moet worden.
Denk daarbij aan een "CLIMB CLIMB" instructie als je op een ander vliegtuig afvliegt (die ander krijgt dan een "DESCEND DESCEND" instructie).
Of, bekend van veel Aircrash Investigations: "PULL UP, TERRAIN". Zo zijn er nog vele andere waarschuwinging, zoals "WINDSHEAR WINDSHEAR" of "DON'T SINK".

Er zijn ook normale situaties waar die stem wordt gehoord, zoals bij het dalen richting de baan. Dan wordt de hoogte voor je afgeteld voor wat meer awareness tijdens de landing. Daar hoor je Airbus inderdaad RETARD zeggen als het gas dicht moet ;)
Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:21:14 #157
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519247
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:
En hebben jullie ook iets van een (elektronische) kaart ofzo? Soort 'tomtom'?

Hoeveel vrijheid heb je om te vliegen? Ik neem aan dat er heel veel (zo niet alles) in procedures vast ligt?
Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.
Daarnaast hebben we een ipad met een kaart van alle vliegroutes (de 'snelwegen' van de luchtvaart), en de naderings- en grondkaarten van de luchthavens die we onderweg tegenkomen.

Meeste is in procedures vastgelegd inderdaad, en vaak wordt je aan het handje genomen door de luchtverkeersleiding vanwege drukte.

Op kleinere, rustigere Europese velden kan je soms wel eens klaring voor een 'visual' krijgen. Dat houdt in dat je uit het raam het veld ziet liggen, en dan zelf mag bepalen hoe je op de landingsbaan afvliegt, wanneer je gaat vertragen, etc. Daar zit dus nog een zekere mate van vrijheid in (en het bespaart tijd en brandstof!) en is erg leuk om te doen.

Uiteraard kan dat (over het algemeen) niet op luchthavens zoals Schiphol.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:21:56 #158
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519262
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:19 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Is er nou ook een systeem die automatisch het ene vliegtuig omhoog stuurt en het andere omlaag?
Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519321
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het vliegtuig zelf vliegt hoofdzakelijk op GPS, en daarmee navigeren wij van waypoint naar waypoint.
Daarnaast hebben we een ipad met een kaart van alle vliegroutes (de 'snelwegen' van de luchtvaart), en de naderings- en grondkaarten van de luchthavens die we onderweg tegenkomen.

Meeste is in procedures vastgelegd inderdaad, en vaak wordt je aan het handje genomen door de luchtverkeersleiding vanwege drukte.

Op kleinere, rustigere Europese velden kan je soms wel eens klaring voor een 'visual' krijgen. Dat houdt in dat je uit het raam het veld ziet liggen, en dan zelf mag bepalen hoe je op de landingsbaan afvliegt, wanneer je gaat vertragen, etc. Daar zit dus nog een zekere mate van vrijheid in (en het bespaart tijd en brandstof!) en is erg leuk om te doen.

Uiteraard kan dat (over het algemeen) niet op luchthavens zoals Schiphol.
Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:28:08 #160
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519396
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:24 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Hoeveel 'macht' hebben die eigenlijk? In mijn werk hebben we wel eens een 'meningsverschil' met onze equivalenten, maar wij blijven in principe altijd eind verantwoordelijk voor het geen er uitgevoerd wordt.
Goede vraag!

In principe doe je wat luchtverkeersleiding je opdraagt.

De gezagvoerder is echter de eindverantwoordelijke voor de veiligheid van de vlucht. Als hij echt denkt dat er een goede reden is om af te wijken van een klaring dan staat hem vrij dat te doen. Dan moet er dus wel een goede reden zijn die hij ook kan onderbouwen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:28:20 #161
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186519399
Ik ben zelf even weg, ik zal later de vragen weer inhalen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186519400
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:21 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jep, dat is exact dat systeem. Althans, het geeft de instructie aan de piloten in gesproken tekst en met visuele tekens op het scherm. Die moeten dan zelf ingrijpen.
Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:40:34 #163
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_186519720
Je zei eerder op langere vluchten te hebben gevlogen (dus grotere toestellen), was het je eigen keuze om naar een kleine Embraer te gaan en zo ja, waarom? Snellere kans op de linkerstoel?

Is dat invoeren van data in de flight computer niet ontzettend ouderwets en foutgevoelig? Lijkt me ook één van de meest saaie werkzaamheden.

Er wordt ongetwijfeld door sommige gezagvoerders neergekeken op de co-piloten. Heb je vaak dat het totaal niet klikt of dat je moet vliegen met een enorme zakkenwasser die ook tijdens de vlucht geen boe of bah zegt? Vlieg je relatief vaak met iemand waar je al eerder mee hebt gevlogen?

quote:
6s.gif Op dinsdag 30 april 2019 13:57 schreef UIO_AMS het volgende:
Tof! Als mod van het travel-deel van FOK! ben ik natuurlijk ontzettend geïnteresseerd in de informatie die jullie daar delen. Haal je je informatie voor wat dat betreft ook wel eens van FOK!? :P
En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen? :P

Heb overigens wel eens KLM personeel dat een bouwsteen naar bijvoorbeeld de Iguazú watervallen bij me boekt :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:51:10 #164
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_186519941
Ben je al lid van de mile high club :? :D

  dinsdag 30 april 2019 @ 16:51:49 #165
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186519953
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
:X
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:54:22 #166
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520001
Wordt de term yaw nog gebruikt voor de rudder stand? En gebruik je die nou ook effectief om daling in de bocht te compenseren?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:55:29 #167
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520023
Mag je als gezagvoerder iemand taseren?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 30 april 2019 @ 16:57:06 #168
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_186520060
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik ben zelf even weg, ik zal later de vragen weer inhalen!
Zet je het topic op de automatische piloot?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:13:04 #169
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520328
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:28 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ah, interessant.. Volgens Aircrash Investigation zou dat volledig automatisch moeten gaan, lijkt me veel logischer om dat nog met 't handje te doen in plaats van een automatische ruk omhoog of omlaag.

In hoeverre hebben jullie te maken met inspecties en keuringen? Kan het voorkomen dat je in (thuis)land X 'goedgekeurd' bent, maar in (apen)land Y er weer een aantal mannen met strepen en medailles van de lokale avond 4 daagse verschijnen om alles te keuren?
Ja, het idee is inderdaad dat op het moment dat dat systeem alarm geeft je al meerdere veiligheidsbarrieres hebt gemist.
Op dat moment is de beste methode die eigenlijk altijd werkt: Alle automatisering eraf en zelf omhoog of omlaag vliegen. Vandaar :)

Soms worden er inderdaad 'rampchecks' gehouden door buitenlandse luchtvaartautoriteiten, om te controleren of de juiste papieren aanwezig zijn, de piloten de juiste brevetten hebben, etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:23:38 #170
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520560
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:40 schreef flipsen het volgende:
Je zei eerder op langere vluchten te hebben gevlogen (dus grotere toestellen), was het je eigen keuze om naar een kleine Embraer te gaan en zo ja, waarom? Snellere kans op de linkerstoel?
Snellere kans op linkerstoel, leuker vliegen (zeker in het begin van je carriere).

quote:
Is dat invoeren van data in de flight computer niet ontzettend ouderwets en foutgevoelig? Lijkt me ook één van de meest saaie werkzaamheden.
Waypoints zijn redelijk niet-foutgevoelig, soms moeten ook coordinaten worden ingevoerd en die zijn een stuk vatbaarder voor fouten. Alles ingevuld in het kastje wordt dan ook gecontroleerd door twee piloten. Het is gelukkig redelijk snel gedaan.

Over ouderwets gesproken, de luchtvaart is redelijk conservatief inderdaad. Nieuwe systemen kunnen weer hun eigen fouten meebrengen. Tragisch gevolg van overautomatiseren hebben we onlangs gezien met de 737 MAX.

quote:
Er wordt ongetwijfeld door sommige gezagvoerders neergekeken op de co-piloten. Heb je vaak dat het totaal niet klikt of dat je moet vliegen met een enorme zakkenwasser die ook tijdens de vlucht geen boe of bah zegt? Vlieg je relatief vaak met iemand waar je al eerder mee hebt gevlogen?
De cockpitcultuur is redelijk vlak waar ik werk. Erg collegiaal en een vriendschappelijke en natuurlijke hierarchie. Je komt zeker wel eens bekenden tegen!

quote:
En wat kan ik doen om in die groep mijn reisorganisatie te spammen? :P

Heb overigens wel eens KLM personeel dat een bouwsteen naar bijvoorbeeld de Iguazú watervallen bij me boekt :Y
Je kan piloot of steward worden :Y)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:25:10 #171
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520589
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:54 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wordt de term yaw nog gebruikt voor de rudder stand? En gebruik je die nou ook effectief om daling in de bocht te compenseren?
Jep. Compensatie in de bochten gaat vanzelf in grote verkeersvliegtuigen, we gebruiken hem enkel voor het sturen op de landingsbaan, het decrabben bij een landing met zijwind en voor het compenseren van asymmetrische voortstuwing (zoals bij een motorstoring).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:25:34 #172
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186520602
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
Mag je als gezagvoerder iemand taseren?
Dat soort speelgoed is helaas niet aan boord bij ons. Wel tiewraps en handboeien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:26:23 #173
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_186520618
Krijgen reizigers nog wel eens gratis een upgrade naar de businessclass? En wat vergroot de mogelijkheid voor zo'n upgrade?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 17:29:10 #174
45833 crew  Fogel
pi_186520689
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Overigens leuk weetje, ook binnen Europa zijn we meerdere dagen van huis en slapen we in hotels.
Ik weet dat je Scandinavische collegas in hun contract hebben dat ze in steden overnachten en niet of zo min mogelijk op airport hotels.
Is dat bij jouw werkgever ook zo?

Op een vliegveld zoals TRD is het dan erg irritant om eerst een halfuur te moeten reizen voor je Bij een hotel bent terwijl het ook in twee minuten kan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_186520755
Is er voor een piloot eigenlijk veel verschil tussen cargo en passagiers?
pi_186520771
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?

Je zei net al dat een vliegtuig geen contactslot heeft. Hoe start je zo'n machine dan? Zit er nog een soort wachtwoord op ofzo of zou ik in principe ook op wat knoppen kunnen toetsen en zo vooruit kunnen komen?

Heb je het noorderlicht wel eens vanuit het vliegtuig gezien en hoe is dat of wordt dat gewoontjes op een gegeven moment?
pi_186520856
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:32 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?
Oh! Goeie wilde ik net vragen inderdaad. Zag laatst iets op tv over een ex stewardess van de KLM met een vliegtuig syndroom ofzo. Weet de exacte naam nier meer.

Kunnen vliegtuigen op eigen kracht starten of is er een externe generator nodig?
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 30 april 2019 @ 17:38:38 #178
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_186520916
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 12:51 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]


Haha, daar komen we meestal wel uit, en anders spreekt de gezagvoerder zijn veto wel uit :D.
Overigens is het inderdaad zo dat we niet hetzelfde eten aan boord. Ook de avond en ochtend voor de vlucht proberen we daar rekening mee te houden.
Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat jullie allebei tegelijk ziek worden door een eventuele voedselvergiftiging?

Verder: vliegen _O_ O+
En nog een vraag: vind je het taxiën naar de Polderbaan ook altijd zo lang duren? :P
En is dit een van de langste 'taxistukken' of zijn er meer vliegvelden in Europa waarbij het even duurt voordat je de startbaan bereikt?
pi_186520962
Heb je wel eens via de intercom gevraagd of er een dokter aan boord was?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 17:42:33 #180
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_186520999
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Zo heeft Quito een hele mooie aanvliegroute die je tussen de bergen door brengt. Echt prachtig.
Afgaande op mijn nickname zul je begrijpen, dat ik het daarmee eens ben. B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_186521039
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 15:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik zwaai standaard naar iedereen die de moeite neemt om mooie plaatjes te schieten, of die met hun kinderen komen kijken op een zondagmiddag :) Tijdens het taxien, uiteraard. En als het lekker weer is met open raam ;)

En ja, spotters zijn overal. Echt een universele hobby!
Even hierop terugkomend, waarom kunnen ramen van een vliegtuig eigenlijk open? In eerste instantie denk ik dan veiligheid, omdat je dan via het raam naar buiten kan in geval van een crash, maar ik denk dan ook meteen dat is toch juist een extra zwakke plek tijdens de vlucht? Denk maar aan BA5390..
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:52:07 #182
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521184
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:26 schreef Sunri5e het volgende:
Krijgen reizigers nog wel eens gratis een upgrade naar de businessclass? En wat vergroot de mogelijkheid voor zo'n upgrade?
Gratis niet, voor zover ik weet. Er wordt wel eens tegen goedkoop tarief een upgrade aangeboden om mensen kennis te laten maken met WBC, maar welke voorwaarden daaraan hangen weet ik niet. Sowieso weet ik niet veel van revenue uberhaupt :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:53:27 #183
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521211
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:31 schreef FranticDJ het volgende:
Is er voor een piloot eigenlijk veel verschil tussen cargo en passagiers?
Cargo vliegen is een compleet andere cultuur inderdaad. Hoewel het vliegen hetzelfde is, is de entourage compleet anders. Je meldt je bevoorbeeld ergens achteraf aan op de luchthaven. Geen stewardessen. Na vertek zo snel mogelijk makkelijke kleren aan, etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521226
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Cargo vliegen is een compleet andere cultuur inderdaad. Hoewel het vliegen hetzelfde is, is de entourage compleet anders. Je meldt je bevoorbeeld ergens achteraf aan op de luchthaven. Geen stewardessen. Na vertek zo snel mogelijk makkelijke kleren aan, etc.
En qua salaris?
  dinsdag 30 april 2019 @ 17:59:07 #185
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521316
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:32 schreef KolonelBroodje het volgende:
Is het zo dat piloten gemiddeld gezien minder lang leven dan andere mensen (bijvoorbeeld i.v.m. straling)? En wat vind je daarvan?
Ik heb daar geen cijfers van, maar ik kan me voorstellen dat het zo is. Zeker met nachten doorhalen, veel jetlags, ongezonde werkomgeving.

Tja, het is wat het is. Dit werk is mijn lust en mijn leven. Als dat betekent dat ik wat minde roud wordt, dan is dat helaas maar zo :).

quote:
Je zei net al dat een vliegtuig geen contactslot heeft. Hoe start je zo'n machine dan? Zit er nog een soort wachtwoord op ofzo of zou ik in principe ook op wat knoppen kunnen toetsen en zo vooruit kunnen komen?
Jep. Elk verkeersvliegtuig kan gestart worden als je weet hoe dat moet. Er is geen contactslot, wachtwoord, etc.

quote:
Heb je het noorderlicht wel eens vanuit het vliegtuig gezien en hoe is dat of wordt dat gewoontjes op een gegeven moment?
Ja, die zie je wel eens, zeker bij erg noorderlijke routes over Rusland. En dat gaat nooit vervelen :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:00:16 #186
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521338
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:38 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit is om te voorkomen dat jullie allebei tegelijk ziek worden door een eventuele voedselvergiftiging?

Verder: vliegen _O_ O+
En nog een vraag: vind je het taxiën naar de Polderbaan ook altijd zo lang duren? :P
En is dit een van de langste 'taxistukken' of zijn er meer vliegvelden in Europa waarbij het even duurt voordat je de startbaan bereikt?
Jep, ivm voedselvergiftiging.

En ja, de Polderbaan is erg ver weg, maar de 25R op Frankfurt kan er ook wat van :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:02:07 #187
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521370
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:40 schreef FranticDJ het volgende:
Heb je wel eens via de intercom gevraagd of er een dokter aan boord was?
Ik zelf niet, dit doen de stewardessen (meestal de (senior) purser) zelf. Het is wel geregeld nodig helaas ja.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:02:18 #188
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521377
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:42 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Afgaande op mijn nickname zul je begrijpen, dat ik het daarmee eens ben. B-).
*O*
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521394
Heb je wel eens schade gemaakt buiten dat vogels jouw raken?
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:03:39 #190
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521409
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:44 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Even hierop terugkomend, waarom kunnen ramen van een vliegtuig eigenlijk open? In eerste instantie denk ik dan veiligheid, omdat je dan via het raam naar buiten kan in geval van een crash, maar ik denk dan ook meteen dat is toch juist een extra zwakke plek tijdens de vlucht? Denk maar aan BA5390..
Het is inderdaad een ontsnappingsroute, maar op de grond kan het ook erg warm worden als de zon vol op de ramen staat. Ook wordt het, zeker op kleinere toestellen als de Embraer, gebruikt om even snel met het grondpersoneel (tankboer, bagageafhandeling, etc) te overleggen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:03:55 #191
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521418
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:54 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

En qua salaris?
Voor zover ik weet zit daar geen echt verschil in.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:04:42 #192
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521435
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:02 schreef vipergts het volgende:
Heb je wel eens schade gemaakt buiten dat vogels jouw raken?
Een harde landing, waarna inspectie nodig was.
Overigens was er geen schade, op een flinke deuk in mijn ego na :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521494
Hoe vaak ben je al beschuldigd van het maken van chemtrails :+?

En heb je al eens een 'figuur' in de lucht geschreven door een bepaalde route te vliegen, kerstboom of iets anders :p?
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:08:18 #194
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186521504
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:
En ja, de Polderbaan is erg ver weg, maar de 25R op Frankfurt kan er ook wat van :D
Als passagier geef ik de voorkeur aan kleine vliegvelden vanwege de kortere afstanden en inchecktijd. Heb je als piloot ook voorkeur voor een kleiner of groter vliegveld?

Ben je al op het nieuwe vliegveld van Istanbul geweest? Zo ja, hoe beviel het?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:09:51 #195
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186521527
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:07 schreef FranticDJ het volgende:
Hoe vaak ben je al beschuldigd van het maken van chemtrails :+?

En heb je al eens een 'figuur' in de lucht geschreven door een bepaalde route te vliegen, kerstboom of iets anders :p?
Haha,ik steek er wel geregeld zelf de draak mee. Helaas heb ik onvoldoende vrijheden om zelf figuren te tekenen ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186521627
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Een harde landing, waarna inspectie nodig was.
Overigens was er geen schade, op een flinke deuk in mijn ego na :D
Moet je dan ook verantwoording afleggen, ik neem aan dat de harde landing door de wind kwam en niet doordat je iets verkeerd deed.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_186521821
Leuk topic! ^O^

Hoe veel van je collega's zijn voormalig militaire vliegers? Merk he verschil ten opzichte van piloten die een KLM Academy of vergelijkbare opleiding hebben gehad?
Jesus saves but death prevails.
pi_186521978
Worden piloten speciaal gescreend of in de gaten gehouden door de overheid?

Er gaan verhalen dat een ruwe landing vaak te maken heeft met een piloot die de landing oefent terwijl een landing op de automatische piloot veel geleidelijker is. Klopt dat of broodje aap?

Zijn er speciale systemen om de cockpit in bedrijf te houden in geval van een calamiteit?

En hoe is het voor je gezin dat je veel van huis bent en onregelmatig werkt?
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 18:37:18 #199
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186522079
Wat is de meest bijzondere situatie die je meegemaakt hebt aan boord van je vliegtuig ?
pi_186522208
Heb je ook een frequent flyer status :P ?

Of toegang tot de lounge/priority check-in etc. als je privé vliegt?
pi_186522334
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 17:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Gratis niet, voor zover ik weet. Er wordt wel eens tegen goedkoop tarief een upgrade aangeboden om mensen kennis te laten maken met WBC, maar welke voorwaarden daaraan hangen weet ik niet. Sowieso weet ik niet veel van revenue uberhaupt :D
Mijn vrouw laatst wel nog. Van premium economy (hoog tarief) naar business op basis van status.
  dinsdag 30 april 2019 @ 18:58:13 #202
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186522476
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 18:15 schreef vipergts het volgende:

[..]

Moet je dan ook verantwoording afleggen, ik neem aan dat de harde landing door de wind kwam en niet doordat je iets verkeerd deed.
Harde landing was hier volledig mijn fout, al was het winderig.

Leuk onderwerp gelijk, want nee, daar hoef ik me niet voor te verantwoorden. Althans, ik hoef niet op het matje te komen. Ik schrijf er een rapport over en daarmee is het over.

In de luchtvaart wordt gewerkt met een non-punitive systeem om de veiligheid vooruit te helpen. Simpel gezegd, tenzij er echt grote nalatigheid of opzet was, worden fouten niet bestraft met sancties.
Wel wordt er van je verwacht dat je onveilige situaties of fouten die je hebt gemaakt zelf meldt. Deze meldingingen worden vertrouwelijk behandeld door de safety afdeling, en die monitoren op die manier of er wellicht een trend is dat een bepaalde fout vaker voorkomt. Dan kunnen ze daar de procedures bijvoorbeeld op aanpassen.

Dit klinkt raar wellicht, zeker voor mensen in kantooromgevingen, maar ik geloof heilig in dit systeem, en dat het zorgt voor veel meer veiligheid dan wanneer je fouten bestraft.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 30-04-2019 19:03:43 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')