Mijn vrouw laatst wel nog. Van premium economy (hoog tarief) naar business op basis van status.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Gratis niet, voor zover ik weet. Er wordt wel eens tegen goedkoop tarief een upgrade aangeboden om mensen kennis te laten maken met WBC, maar welke voorwaarden daaraan hangen weet ik niet. Sowieso weet ik niet veel van revenue uberhaupt
Harde landing was hier volledig mijn fout, al was het winderig.quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:15 schreef vipergts het volgende:
[..]
Moet je dan ook verantwoording afleggen, ik neem aan dat de harde landing door de wind kwam en niet doordat je iets verkeerd deed.
Je vliegt ook met militaire vliegers, en eerlijk gezegd weet ik dat pas zodra ze het vertellen Zou ook niet precies weten hoe groot hun aandeel is.quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:25 schreef Shivo het volgende:
Leuk topic!
Hoe veel van je collega's zijn voormalig militaire vliegers? Merk he verschil ten opzichte van piloten die een KLM Academy of vergelijkbare opleiding hebben gehad?
Voor zover ik weet niet. Wel moeten wij een verklaring geen bezwaar vanuit de AIVD hebben. Een strafblad kan dat wellicht in de weg staanquote:Op dinsdag 30 april 2019 18:32 schreef Faraday01 het volgende:
Worden piloten speciaal gescreend of in de gaten gehouden door de overheid?
Er gaan verhalen dat een ruwe landing vaak te maken heeft met een piloot die de landing oefent terwijl een landing op de automatische piloot veel geleidelijker is. Klopt dat of broodje aap?
Zijn er speciale systemen om de cockpit in bedrijf te houden in geval van een calamiteit?
En hoe is het voor je gezin dat je veel van huis bent en onregelmatig werkt?
Nee, helaasquote:Op dinsdag 30 april 2019 18:44 schreef J.Caesar het volgende:
Heb je ook een frequent flyer status ?
Of toegang tot de lounge/priority check-in etc. als je privé vliegt?
quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als passagier geef ik de voorkeur aan kleine vliegvelden vanwege de kortere afstanden en inchecktijd. Heb je als piloot ook voorkeur voor een kleiner of groter vliegveld?
Ben je al op het nieuwe vliegveld van Istanbul geweest? Zo ja, hoe beviel het?
Turbulentie is een noodzakelijk kwaad helaas, maar het is wel heel irritant en oncomfortabel, ook voor ons. Koffie op je schoot, knopjes lastiger te bedienen (overigens een van de redenen dat we bijna alleen maar fysieke knoppen hebben en geen touchscreens.)quote:Op dinsdag 30 april 2019 19:06 schreef Harveo het volgende:
Wen je aan (zware) turbelentie als piloot zijnde? Ik hoop het nooit mee te maken, vlieg niet graag maar zet me er overheen om toch nog ergens ter wereld te komen.
Sorry!quote:
Die selectie vindt al bij het begin plaatst met psychologische onderzoeken. Verder inderdaad veel oefenen met startle & surprise, meerdere failures tegelijk, etc in de simulator. Wij hebben 4x per jaar simulatortraining waarvan 1 examen. Jep, als piloot moet je elk jaar opnieuw ‘afvliegen’ op je vliegtuigtype.quote:Op dinsdag 30 april 2019 19:09 schreef Faraday01 het volgende:
Dank je voor de antwoorden
Nog een vraag: hoe wordt er geoefend op extreme druk situaties die ontstaan als er aan boord iets mis zou gaan? Is dat een combinatie van een psychologische keuring en simulator oefeningen of zijn er andere methoden die gebruikt worden?
Vast welquote:Op dinsdag 30 april 2019 19:14 schreef Tahiti het volgende:
Als een nieuw vliegtuig wordt afgeleverd krijg je er dan ook een bos bloemen of fles wijn bij, net zoals bij een nieuwe auto?
Jahoor, meestal kort praatje op een frequentie waar je niemand in de weg zit. Bijvoorbeeld als je bij elkaar in de buurt vliegt en je een foto hebt gemaakt, even e-mailadressen uitwisselen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 19:25 schreef Mano_ het volgende:
Heb je onderweg wel eens contact met andere vluchten en zo ja, is dat altijd puur zakelijk of wordt er ook wel eens een praatje gemaakt?
Deze vraag is meest interessant op grotere vluchten. Stel je hangt boven de atlantische oceaan:quote:Op dinsdag 30 april 2019 19:27 schreef trein2000 het volgende:
Wat doen jullie als er in de cabine iets serieus misgaat (reanimatie oid.) Hoe gaat dat qua protocol/procedure/communicatie? Wie beslist/doet wat?
Dus privé mag je volledig ticket neertellen? Beetje matig wel toch?!quote:
En als er geen arts aan boord is? Wie heeft dan de leiding en wat mag diegene?quote:Op dinsdag 30 april 2019 19:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Deze vraag is meest interessant op grotere vluchten. Stel je hangt boven de atlantische oceaan:
-Senior purser meldt het incident aan cockpit en gaat een arts aan boord zoeken
-Cockpit zet een conference call op met het bedrijf waar ook een bedrijfsarts wordt bijgeschakeld
-Cockpit gaat ondertussen alvast zoeken naar de dichtstbijzijnde uitwijkhavens, haalt daar weerberichten van op, zoekt op wat de medische voorzieningen zijn, etc.
Uiteindelijk komt er uit overleg tussen arts, cockpit, bedrijfsarts een keuze voort om door te gaan of uit te wijken naar een van de eerder bekeken velden.
De gezagvoerder is uiteindelijk verantwoordelijk voor die keuze, de specialisten hebben slechts een adviserende rol hierin.
Overigens is er vrij specialistische medische apparatuur aan boord. Van verschillende infusen tot bloedsaturatiemeters en andere instrumenten waarvan ik de naam niet eens ken
Cool Beetje zoals die vrachtwagenchauffeurs die lichtshows geven op de muziek op de radioquote:Op dinsdag 30 april 2019 19:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jahoor, meestal kort praatje op een frequentie waar je niemand in de weg zit. Bijvoorbeeld als je bij elkaar in de buurt vliegt en je een foto hebt gemaakt, even e-mailadressen uitwisselen.
Oh en in dat kader: Als er in de donkere nacht boven de woestijn een tegenligger boven of onder je je tegemoet komt, wordt er vaak even naar elkaar geseind met de landingslichten
Nee, je kan wel tegen erg goedkoop tarief een ticket boeken. Dan kan je echter alleen vliegen als er een plekje over is (ook business). Geeft je echter geen loungetoegang.quote:Op dinsdag 30 april 2019 19:44 schreef J.Caesar het volgende:
[..]
Dus privé mag je volledig ticket neertellen? Beetje matig wel toch?!
Ik heb wel vaker familie van de piloot naast me gehad in BC. Dacht dat die gratis vlogen ofzo.
Dan is er niet veel aan te doen. Sowieso is de gezagvoerder altijd degene die uiteindelijk het besluit neemt en ook verantwoordelijk is. Een arts en het bedrijf kan hem hooguit adviseren.quote:Op dinsdag 30 april 2019 19:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En als er geen arts aan boord is? Wie heeft dan de leiding en wat mag diegene?
Ja, daar heeft het veel van wegquote:Op dinsdag 30 april 2019 19:50 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Cool Beetje zoals die vrachtwagenchauffeurs die lichtshows geven op de muziek op de radio
Heb je muziek aan in de cockpit?quote:Op dinsdag 30 april 2019 20:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja, daar heeft het veel van weg
Nee. Soms op de grond even tijdens het opzetten van de cockpit.quote:
Sorry!quote:
Haha.quote:
Dat was voor zover ik overzie voor een heel groot deel skill, maar vooral sterk vond ik het mentale besluit om hem te ditchen in een rivier. Dat is zo tegennatuurlijk, diep respect.quote:Op dinsdag 30 april 2019 20:18 schreef Falco het volgende:
Zou het je ook lukken wat Sully deed op de Hudson? Of was dat meer geluk dan wijsheid?
Jahoor, dat mag. Ik geloof -6 tot +5 is toegestaan, maar dan moet je dat uiteraard wel compenseren met een bril of lenzen.quote:Op dinsdag 30 april 2019 20:19 schreef TLC het volgende:
Mag een man / vrouw nu wel of niet brildragend zijn voordat deze aan de opleiding begint ?
Ook wij worden gecontroleerd! Vaak wel wat losser op het gebied van vloeistoffen etc.quote:Op dinsdag 30 april 2019 20:21 schreef TLC het volgende:
Oh ja, en worden piloten op luchthavens ook gecontroleerd net zoals passagiers, of kunnen ze vrij in en uit een vliegtuig lopen ?
Zoals een bepaalde gezagvoerder die afgelopen weekend samen met het hele land zijn 'verjaardag' heeft gevierd?quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:
De cockpitcultuur is redelijk vlak waar ik werk. Erg collegiaal en een vriendschappelijke en natuurlijke hierarchie. Je komt zeker wel eens bekenden tegen!
Ik bedoelde ook niet dat je bestraft zou worden maar inderdaad iets van een rapport of een gesprek. Ik neem aan dat er iemand wil weten wat er gebeurd is als er zoiets gebeurd.quote:Op dinsdag 30 april 2019 18:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Harde landing was hier volledig mijn fout, al was het winderig.
Leuk onderwerp gelijk, want nee, daar hoef ik me niet voor te verantwoorden. Althans, ik hoef niet op het matje te komen. Ik schrijf er een rapport over en daarmee is het over.
In de luchtvaart wordt gewerkt met een non-punitive systeem om de veiligheid vooruit te helpen. Simpel gezegd, tenzij er echt grote nalatigheid of opzet was, worden fouten niet bestraft met sancties.
Wel wordt er van je verwacht dat je onveilige situaties of fouten die je hebt gemaakt zelf meldt. Deze meldingingen worden vertrouwelijk behandeld door de safety afdeling, en die monitoren op die manier of er wellicht een trend is dat een bepaalde fout vaker voorkomt. Dan kunnen ze daar de procedures bijvoorbeeld op aanpassen.
Dit klinkt raar wellicht, zeker voor mensen in kantooromgevingen, maar ik geloof heilig in dit systeem, en dat het zorgt voor veel meer veiligheid dan wanneer je fouten bestraft.
Copilootquote:Op dinsdag 30 april 2019 20:32 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Zoals een bepaalde gezagvoerder die afgelopen weekend samen met het hele land zijn 'verjaardag' heeft gevierd?
Zit er ook geen slot op de buitendeuren dan?quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:59 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb daar geen cijfers van, maar ik kan me voorstellen dat het zo is. Zeker met nachten doorhalen, veel jetlags, ongezonde werkomgeving.
Tja, het is wat het is. Dit werk is mijn lust en mijn leven. Als dat betekent dat ik wat minde roud wordt, dan is dat helaas maar zo .
Jep. Elk verkeersvliegtuig kan gestart worden als je weet hoe dat moet. Er is geen contactslot, wachtwoord, etc.
Klopt inderdaad. In dit geval een rapport. Harde landingen komen helaas vaker voor, de meeste piloten hebben het wel eens meegemaakt.quote:Op dinsdag 30 april 2019 20:33 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet dat je bestraft zou worden maar inderdaad iets van een rapport of een gesprek. Ik neem aan dat er iemand wil weten wat er gebeurd is als er zoiets gebeurd.
Ik ben erg tevreden hoor! Communicatie is inderdaad het belangrijkste, zodat processen goed op elkaar worden afgestemdquote:Op dinsdag 30 april 2019 20:35 schreef G-Pier het volgende:
Ik ben zelf Gate Agent en heb soms een mini-briefing met de crew over de passagiers. Wat vind jij wat beter kan qua instappen en de werkwijze van grondpersoneel?
Nope!quote:Op dinsdag 30 april 2019 20:36 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Zit er ook geen slot op de buitendeuren dan?
Dat beslist de gezagvoerder. Wel is er een voorkeurslijst vanuit het bedrijf.quote:Op dinsdag 30 april 2019 20:36 schreef soapie het volgende:
Als er iets op een vliegveld is gebeurd en het wordt geheel afgesloten, wie bepaald dan waar je naar moet uitwijken? Kunnen jullie dat zelf beslissen of hoe werkt dat? En moeten jullie dat dan zelf regelen met dat andere vliegveld of zorgt jullie bedrijf daarvoor??
Thnx voor je antwoord, dat lijkt me toch wel een gedoe...quote:Op dinsdag 30 april 2019 20:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat beslist de gezagvoerder. Wel is er een voorkeurslijst vanuit het bedrijf.
Verder regelen we dat zelf met de verkeersleiding, bedrijf regelt ondertussen dat er afhandeling klaar staat op de uitwijkluchthaven.
Kan soms best chaotisch zijn inderdaadquote:Op dinsdag 30 april 2019 20:41 schreef soapie het volgende:
[..]
Thnx voor je antwoord, dat lijkt me toch wel een gedoe...
Helaas mogen we geen WiFi gebruiken in de cockpitquote:Op dinsdag 30 april 2019 20:45 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Hebben jullie wel altijd wifi (in de cockpit)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |