Er is dus apparatuur aan boord waar jullie niet mee kunnen of mogen werkenquote:Op dinsdag 30 april 2019 19:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Overigens is er vrij specialistische medische apparatuur aan boord. Van verschillende infusen tot bloedsaturatiemeters en andere instrumenten waarvan ik de naam niet eens ken
Een van die misvattingen is dat het grootste deel van de landingen op de automaat gebeurt.quote:Op dinsdag 30 april 2019 21:01 schreef opgebaarde het volgende:
Zo je geeft veel en snel antwoorden, klasse! Hulde
1: wat is een grote misvattingen of misvattingen die het publiek heeft over piloten wat niet (helemaal) klopt?
Ook piloten hebben een hekel aan vertraging, we doen het echt niet expresquote:2: heb jij iets wat het publiek over vliegen zou moeten weten, maar nauwelijks bekend is?
Ik heb al menig doorstart gemaakt. En het is wat je zegt, routine. Die hele procedure voer je bijvoorbeeld minstens 2x uit in de simulator (zowel met 1 als 2 motoren.)quote:Op dinsdag 30 april 2019 21:16 schreef esbes het volgende:
Ik heb laatst voor het eerst een doorstart meegemaakt. Er was harde wind (25 m/s), veel turbulentie bij het landen en toen de landingsbaan in zicht was werd er weer opgestegen. Vervolgens omgevlogen en de landingsbaan van een andere kant benaderd. Vervolgens veilig en met minder turbulentie veilig geland.
Ik vraag me hierover een paar dingen af:
1. Hoe is zoiets als een doorstart voor de piloot? Ook in zekere zin spannend of toch meer routine? Misschien dat je dit uit eigen ervaring kan vertellen?
Ja, twee dingen zijn belangrijk: Je wil zo snel mogelijk hoogte maken, en je wilt vol vermogen gebruiken. Dus op het moment dat de beslissing wordt genomen gaan de gashendels naar voren en het stuur naar achter, vervolgens landingsgestel omhoog en de flaps een stapje omhoog.quote:2. Hoe gaat een doorstart en de beslissing daartoe precies in zijn werk? Ik neem aan dat je erg snel moet handelen en beslissingen moet maken, kan je iets vertellen over wat er allemaal precies moet gebeuren om van landing snel over te schakelen naar weer opstijgen? Ik dacht iets met voldoende snelheid maken om op te kunnen stijgen?
Er zijn harde richtlijnen. Zo moet je tijdens het aanvliegen op uiterlijk 150 meter hoogte 'stabiel' zien. Dat houdt in: Landingsgestel naar beneden, de flaps in landingpositie, op de juiste snelheid, en de checklist gelezen. Als een of meer van die zaken niet in orde zijn moet er een doorstart gemaakt worden.quote:En hoe maak je zo snel beslissingen bij noodweer: bijvoorbeeld:
- een doorstart maken of toch proberen te landen, dus hoe weet je dat landen niet 'kan', is hier een strikte regulatie voor, of doen piloten dit op gevoel en kan het zijn dat onder dezelfde omstandigheden sommige piloten een doorstart maken en andere wel landen?
Er is altijd brandstof aan boord om minstens 1 doorstart te maken en nog uit te wijken naar een andere luchthaven. Soms nemen we expres extra brandstof mee als we bijvoorbeeld slecht weer verwachten. Dan kunnen we vaker een doorstart maken.quote:- omvliegen en nog een keer proberen of uitwijken naar een andere luchthaven? en, wat als er geen andere luchthaven in de buurt is?
Ik weet niet zeker hoe dit zit. Ik heb wel eens gelezen dat dit geprobeerd is (bij ontoelaatbaar gedrag). Volgens mij staat het ook op de schriftelijke waarschuwing die aan boord kan worden uitgedeeld.quote:Op dinsdag 30 april 2019 22:04 schreef Tinos85 het volgende:
Stel je maakt een tussenlanding voor/door een passagier, worden de kosten dan verhaald op die passagier?
Ik kan me voorstellen dat er een verschil zit tussen een vervelende/agressieve passagier en een medisch noodgeval.
Qua turbulentie: Licht tot gemiddeld is vooral irritant en oncomfortabel. Zwaardere turbulentie is gevaarlijk voor de inzittenden, zeker als je niet in je riem zit. Bij zware turbulentie moeten stewardessen ook gaan zitten bijvoorbeeld. Voor de structuur van het vliegtuig zelf kan het echter geen kwaad.quote:Op dinsdag 30 april 2019 22:23 schreef pferdfahrer het volgende:
Hallo, leuk deze.
Ik vlieg best wel veel per jaar, maar ik ben nog steeds een enorme angsthaas en bij de eerste turbulentie zakt mn hart al weg.
Wat gebeurt er nu precies met turbulentie, kan je daardoor crashen en kan een vliegtuig landen als bijvoorbeeld 1 van de motoren is uitgevallen?
En hoe zit het als de vlam in een motor slaat, zit er een sprinkler systeem in om het vuur te doven?
Ps sorry als dit al was gevraagd, zoveel om door te scrollen.
Absoluut! Wij hoeven gelukkig geen infuus aan te kunnen leggen etc. Dat is echt weggelegd voor de mensen die daarvoor een flinke opleiding hebben gehad.quote:Op dinsdag 30 april 2019 22:27 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Er is dus apparatuur aan boord waar jullie niet mee kunnen of mogen werken
Ik zelf niet, hoor wel vaak van de stewardessen dat ze mensen herkennen en omgekeerd. Sterk staaltje klantenbindingquote:Zie je veel "vaste klanten" binnen? Piet die vaak de vroege vlucht naar Wenen pakt ofzo?
Goede vraag, en lastig te beantwoorden omdat het heel erg aan de situatie ligt.quote:Wat kun of mag je doen als een gezagvoerder een beslissing wil nemen waar jij van denkt "dit loopt verkeerd af" of dat het zeer risicovol is?
Dankjewel!quote:Op dinsdag 30 april 2019 22:58 schreef shiznuts het volgende:
Ben je voor Ajax? Zo ja, gefeliciteerd.
En wat als je nu met een Feyenoorder vliegt? Of worden die eruit geselecteerd?
Ik krijg het niet altijd mee, daar hebben mijn collegas in de cabine vooral mee te maken. Maar na een turbulentie nadering zie ik regelmatig mensen kotszakjes inleveren als ik sta uit te zwaaienquote:Op dinsdag 30 april 2019 23:42 schreef Nikonlover het volgende:
1 van mijn vliegangsten is dat andere passagiers luchtziek worden en moeten kotsen.
Hoevaak maak je mee dat passagiers de boel onder kotsen?
Ja, redelijk wat sturing op het rooster gelukkig (al lukt het ook regelmatig net niet helemaal zoals je wil, maar dat hoort wat mij betreft bij het beroep).quote:Op dinsdag 30 april 2019 23:45 schreef shiznuts het volgende:
Kun je bij jouw maatschappij zelf een paar vrije dagen indelen en diensten uitzoeken?
Meestal 1 a 2 standby periodes per maand. Dan sta je 5 dagen achter elkaar reserve, 12u per dag. Dan kan je worden opgeroepen en dan heb je minimaal een uur om op je werk te komen. Ik woon meer dan dichtbij genoeg gelukkigquote:Heb je ook aardig wat standbydiensten of valt dit mee en woon je dan redelijk in de buurt van de luchthaven of verder weg?
Het verschilt enorm. Bij grote crews krijg je wel groepjes, maar vaak is het gros wel bij de crewborrel vlak na aankomst. Daarna splitst het vaak op, sommigen willen stappen, andere willen de dag erna een fietstoertje doen, etc. Voor elk wat wils en er is altijd wel iemand te porren om wat leuks te doen gelukkigquote:Hoe is de sfeer op nightstops en overlays? Doet iedereen gezellig samen wat? Ontstaan er groepjes? Doet iedereen z'n eigen ding een beetje of verschilt het gewoon?
Ik vind dat oprecht heel gezellig! Het overgrote merendeel van de piloot vertellen ook graag over hun werk hoor Als je het leuk vind en je vraagt bij het uitstappen of je even mag kijken is dat echt nooit een probleem. Bij het instappen is het meestal wat te druk voor een praatje.quote:Op dinsdag 30 april 2019 23:58 schreef flipsen het volgende:
Eerlijk antwoorden: vind je het irritant of leuk als er mensen naar binnen koekeloeren als de deur nog openstaat (bij het boarden, of bij het verlaten van het vliegtuig)? En als ze allerlei vragen gaan stellen (zoals in dit topic)?
Nee, niet zo veel. Wel kan ik altijd heel erg lachen om het kanaal van Captain Roger Victor, vooral vanwege de hoge herkenbaarheidsfactorquote:Kijk je wel eens naar youtube video´s van collega´s, zoals Ask the Captain (Joe)? En naar "Full flight video from the cockpit"?
Zeker een groot aantal, maar omdat ik wat meer kennis heb lees ik meestal liever het echte rapport, wat vaak een stuk meer verdieping biedt. Wel vind ik dat soort onderzoeken heel erg interessant, ben daar een beetje een 'nerd' in als ik me vergelijk met collega's.quote:Heb je alle Air Crash Investigations gezien?
Zeker, graag gedaan!quote:Op dinsdag 30 april 2019 23:57 schreef shiznuts het volgende:
Haast middernacht, bedankt voor je aanwezigheid en 't antwoorden. Blue side up!
Zal Groenlinks vast een puik idee vinden, dan wordt autorijden echt voor de elite.quote:Op dinsdag 30 april 2019 19:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Die selectie vindt al bij het begin plaatst met psychologische onderzoeken. Verder inderdaad veel oefenen met startle & surprise, meerdere failures tegelijk, etc in de simulator. Wij hebben 4x per jaar simulatortraining waarvan 1 examen. Jep, als piloot moet je elk jaar opnieuw ‘afvliegen’ op je vliegtuigtype.
Misschien ook een goed idee om dat voor rijbewijzen in te voeren
Dit ja, echt zo'n interessante VWJW!! En complimenten voor je uitgebreide antwoordenquote:
Ik heb dat tijdperk helaas niet meegemaakt, ben pas gaan vliegen ver na 9/11. Ik vind het enorm jammer.quote:Op woensdag 1 mei 2019 00:22 schreef golfer het volgende:
Vroegah...toen we nog met propellervliegtuigen vlogen mocht je als kind naar voren komen in de openstaande pilotencabine en mocht je alles daar bekijken. Zijn er piloten die dat soort zaken zouden missen? Niet die absurde veiligheidsmaatregelen vanwege kapingen en andere zaken die nu spelen?
Dit was nog niet gevraagd hoor!quote:Op woensdag 1 mei 2019 08:12 schreef Haushofer het volgende:
Mooi topic, superinteressant!
Dan ook maar een vraag: vind jij het ook zo zonde dat Nederlands enige vliegende Catalina (Karel Doorman) wordt verkocht? En vlieg/zou je willen vliegen met zulke klassieke toestellen?
(als al gevraagd is, excuus, zal straks het topic structureel doorspitten )
Als diegene weet hoe de radio werkt en ik in de verkeerstoren sta, ja, dan moet dat lukken.quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:25 schreef raptorix het volgende:
Zou je iemand zonder enige ervaring als piloot door een landing heen kunnen praten, bijvoorbeeld wanneer alle piloten die vlogen een hartaanval hebben gehad?
Dankjewel, en ik doe het met plezier!quote:Op woensdag 1 mei 2019 08:54 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dit ja, echt zo'n interessante VWJW!! En complimenten voor je uitgebreide antwoorden
Mijn vragen zijn al beantwoord trouwens
Klimaat is absoluut een heet hangijzer. Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat het klimaat belangrijk is, en wij beseffen ons dat ook heel goed.quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:39 schreef manny het volgende:
Hoe loopt die hele klimaatverandering discussie binnen de luchtvaart ? Vliegen wordt vaak genoemd als 1 van "de veroorzakers"; hoe gaan jullie daar mee om ?
Jammer om te horen, ik denk dat juist wat meer mengen erg gezellig kan zijn en tot nieuwe inzichten kan leiden!quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:40 schreef J.Caesar het volgende:
Is de scheiding tussen personeel net zo groot als in 'mijn' medische wereld?
Als arts/chirurg eet je niet met de verpleging bijvoorbeeld. Ik weet dat het ronduit ridicuul is, maar zo gaat het er wel aan toe.
Dat is met artsen niet andersquote:Op woensdag 1 mei 2019 09:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jammer om te horen, ik denk dat juist wat meer mengen erg gezellig kan zijn en tot nieuwe inzichten kan leiden!
Nee, in de luchtvaart is dat eigenlijk bijna niet merkbaar. Althans, bij onze maatschappij.
Na de vlucht zitten we bijna allemaal door elkaar aan de crewborrel, en ook met activiteiten op bestemming is het een gemengd feestje.
Ook wel fijn hoor, want piloten zijn toch een beetje beroepsidioten, en we hebben die dag al 12u met elkaar in een hokje gezeten
Goed om te begrijpen is dat standby staan niet in je vrije tijd is. Het is ter vervanging van een normale reisopdracht.quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:43 schreef raptorix het volgende:
Een teamgenoot op voetbal was piloot, hij had een speciale standby telefoon die dan bij mij in het doel lag, moet je nou vaak standby staan? Voor mijn werk heb ik het ook vaak moeten zijn maar ervaarde het vooral stressvol, vind je het zelf vervelend?
Ah dat is wel fijn!quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Goed om te begrijpen is dat standby staan niet in je vrije tijd is. Het is ter vervanging van een normale reisopdracht.
Oftewel: als je die dag niet standby had gestaan dan was je uberhaupt gewoon aan het werk geweest.
Ik woon zelf dicht bij Schiphol, dus ik vind het altijd wel prima. Thuis lekker mijn ding doen terwijl de koffer en uniform klaar staan.
Enige is dat qua sociaal leven het wat lastiger plannen is. Maarja, ook dan geldt, als het gewoon een reis was geweest had ik ook niets kunnen plannen thuis
Dat getuigt in ieder geval van motivatiequote:Op woensdag 1 mei 2019 09:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah dat is wel fijn!
In mijn geval was het vooral de laptop mee nemen, heb nog wel eens de dam tot dam loop gerent met mijn laptop op mijn rug
Leuke vraag!quote:Op woensdag 1 mei 2019 10:12 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Piloot worden is natuurlijk een jongensdroom, maar alles heeft een keerzijde natuurlijk. Wat viel je tijdens of vlak na je opleiding tegen aan het werk als piloot? Waar had je geen rekening mee gehouden of nooit aan gedacht?
Hier was ik dus ook benieuwd naar. Mn neef is een paar maanden terug onwel geworden in het vliegtuig op weg naar huis. Bij terugkomst stonden de ambulances al klaar op het vliegveld, maar het heeft niet mogen batenquote:Op dinsdag 30 april 2019 19:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Deze vraag is meest interessant op grotere vluchten. Stel je hangt boven de atlantische oceaan:
-Senior purser meldt het incident aan cockpit en gaat een arts aan boord zoeken
-Cockpit zet een conference call op met het bedrijf waar ook een bedrijfsarts wordt bijgeschakeld
-Cockpit gaat ondertussen alvast zoeken naar de dichtstbijzijnde uitwijkhavens, haalt daar weerberichten van op, zoekt op wat de medische voorzieningen zijn, etc.
Uiteindelijk komt er uit overleg tussen arts, cockpit, bedrijfsarts een keuze voort om door te gaan of uit te wijken naar een van de eerder bekeken velden.
De gezagvoerder is uiteindelijk verantwoordelijk voor die keuze, de specialisten hebben slechts een adviserende rol hierin.
Overigens is er vrij specialistische medische apparatuur aan boord. Van verschillende infusen tot bloedsaturatiemeters en andere instrumenten waarvan ik de naam niet eens ken
Gecondoleerdquote:Op woensdag 1 mei 2019 11:22 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Hier was ik dus ook benieuwd naar. Mn neef is een paar maanden terug onwel geworden in het vliegtuig op weg naar huis. Bij terugkomst stonden de ambulances al klaar op het vliegveld, maar het heeft niet mogen baten
Dat is altijd een afweging van de situatie. Uiteraard staat een mensenleven ook bij ons boven de (financiele) lasten die een uitwijk met zich meebrengt.quote:Nu weet ik niet precies hoe/wat/waar, maar je vraagt je toch of ie niet toch te redden had geweest als er bijv. uitgeweken had kunnen worden. Mja, als je boven een grote oceaan zit is dat nogal lastig.
Dit zijn conference calls die via sattelieten gaan, en die kunnen enkel in de cockpit gehouden worden. Vanuit de cockpit kunnen zaken wel doorgebeld worden naar de cabinebemanning en vice versa.quote:Wel goed om te weten dat er dan ook op afstand medische hulp ingeroepen kan worden en dat er dus te allen tijde een bedrijfsarts kan worden gebeld. Ik neem aan dat de hoofdpurser die dan ook terplekke kan oproepen in geval van nood als er geen arts aanwezig is aan boord voor medisch advies?
Dit is niet zomaar te beantwoorden, want het is heel erg afhankelijk van de wind, vlieghoogte, snelheid, en uiteraard vliegtuigtype.quote:En dan nog een vraag:
Wat verbruikt zo'n vliegtuig? Bedoel, op 1 liter kerosine, hoeveel meter kan daarop gevlogen worden?
Het grootste probleem zit hem erin als je direct na je opleiding stil komt te staan. Vergelijk het met autorijden, het belangrijkste is dat je direct na het halen van je rijbewijs gaat rijden om ervaring op te doen.quote:En dan de volgende vraag:
Hoe snel verleer je het vliegen? Ik lees weleens dat piloten niet meer aan de slag komen omdat ze er een paar jaar uit zijn geweest tijdens de cirisis en dr brevet
Ik ben erg gelukkig mee inderdaad!quote:Op woensdag 1 mei 2019 11:31 schreef Nismo91 het volgende:
Geweldig topic ! Klinkt echt als een super gave carrière !
We hebben soms tijdens het instappen een speakertje aan voor wat achtergrondmuziek tijdens het klaar maken van de cockpit, maar zodra er gewerkt en gecommuniceerd moet worden met de verkeersleiding etc gaat die uitquote:Luisteren jullie ook muziek in de cockpit ? En hoe werkt dat dan.. Bluetooth aan en spotify luisteren via je dash ?
Ook wij worden gecontroleerd! Vaak zijn de regels wel iets soepeler op het gebied van vloeistoffen etc.quote:En worden piloten ook gefouilleerd of kunnen jullie gewoon door ?
Dit is inderdaad al voorbij gekomen, zal hem hier ook even plaatsenquote:Op woensdag 1 mei 2019 12:29 schreef vosss het volgende:
Geen idee of het al gevraagd was, tijd terug had een piloot zelfmoord gepleegd door tegen een berg aan te vliegen. De copiloot was even naar de wc geloof ik en kon de cockpit niet meer in vanwege veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van 9/11.
Is naar aanleiding van dat nog iets aangepast in de luchtvaart zodat nooit een (co)piloot buiten gesloten kan worden?
quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Er is een tijd lang een twee-personen-in-de-cockpitregel geweest, maar die is ook weer teruggedraaid. Het was een beetje aan paniekmaatregel waar verder niet over na is gedacht. Logistiek was het lastig en je introduceert wellicht weer een nieuw risico. (Wat als die stewardess kwaad wil en de andere piloot in zijn stoel wurgt?).
Er is veel over gesproken op hoog niveau, maar de consensus was in grote lijnen: Als je de piloten niet meer vertrouwt, is de betere oplossing om helemaal niet meer te vliegen.
Volgens mij zijn er nog wel airlines met deze policy, maar hij is niet meer verplicht vanuit de autoriteiten.
Ja, het is onbegrijpelijk hoe tientallen miljoenen aan kunst kan worden uitgegeven terwijl dit toestel met een fractie daarvan hier gehouden kan worden. Ik zat in de vlucht voordat-ie z'n neuslanding maakte; verschillende splash&goes gemaakt en meegekeken met de piloten in de cockpit. Fantastisch en daarom zonde dat 'we' het toestel zo kwijtraken.quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dit was nog niet gevraagd hoor!
Ik ben zelf niet per se geinteresseerd in vliegen in klassieke vliegtuigen.
Wel vind ik het belachelijk hoe er met dit soort cultureel erfgoed wordt omgesprongen. Het is zo een belangrijk deel uit onze historie, en dan heb je een volledig operationeel (!!) vliegtuig uit die tijd, die actief rondvluchten maakt etc, en dan wordt dat gewoon weggegooid door de overheid.
Een tendens die je over de hele linie ziet overigens, niet alleen deze Catalina.
Schrale troost is dat hij in Amerika in goede handen is... maarja
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |