abonnement Unibet Coolblue
pi_186525465
Zo je geeft veel en snel antwoorden, klasse! Hulde

1: wat is een grote misvattingen of misvattingen die het publiek heeft over piloten wat niet (helemaal) klopt?

2: heb jij iets wat het publiek over vliegen zou moeten weten, maar nauwelijks bekend is?
pi_186525921
Ik heb laatst voor het eerst een doorstart meegemaakt. Er was harde wind (25 m/s), veel turbulentie bij het landen en toen de landingsbaan in zicht was werd er weer opgestegen. Vervolgens omgevlogen en de landingsbaan van een andere kant benaderd. Vervolgens veilig en met minder turbulentie veilig geland.

Ik vraag me hierover een paar dingen af:
1. Hoe is zoiets als een doorstart voor de piloot? Ook in zekere zin spannend of toch meer routine? Misschien dat je dit uit eigen ervaring kan vertellen?

2. Hoe gaat een doorstart en de beslissing daartoe precies in zijn werk? Ik neem aan dat je erg snel moet handelen en beslissingen moet maken, kan je iets vertellen over wat er allemaal precies moet gebeuren om van landing snel over te schakelen naar weer opstijgen? Ik dacht iets met voldoende snelheid maken om op te kunnen stijgen? En hoe maak je zo snel beslissingen bij noodweer: bijvoorbeeld:
- een doorstart maken of toch proberen te landen, dus hoe weet je dat landen niet 'kan', is hier een strikte regulatie voor, of doen piloten dit op gevoel en kan het zijn dat onder dezelfde omstandigheden sommige piloten een doorstart maken en andere wel landen?
- omvliegen en nog een keer proberen of uitwijken naar een andere luchthaven? en, wat als er geen andere luchthaven in de buurt is?
  dinsdag 30 april 2019 @ 22:04:33 #253
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_186527685
Stel je maakt een tussenlanding voor/door een passagier, worden de kosten dan verhaald op die passagier?

Ik kan me voorstellen dat er een verschil zit tussen een vervelende/agressieve passagier en een medisch noodgeval.
  dinsdag 30 april 2019 @ 22:23:57 #254
483602 pferdfahrer
UI door @Nine
pi_186528326
Hallo, leuk deze.

Ik vlieg best wel veel per jaar, maar ik ben nog steeds een enorme angsthaas en bij de eerste turbulentie zakt mn hart al weg.

Wat gebeurt er nu precies met turbulentie, kan je daardoor crashen en kan een vliegtuig landen als bijvoorbeeld 1 van de motoren is uitgevallen?

En hoe zit het als de vlam in een motor slaat, zit er een sprinkler systeem in om het vuur te doven?

Ps sorry als dit al was gevraagd, zoveel om door te scrollen.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 22:27:52 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_186528450
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:


Overigens is er vrij specialistische medische apparatuur aan boord. Van verschillende infusen tot bloedsaturatiemeters en andere instrumenten waarvan ik de naam niet eens ken :D
Er is dus apparatuur aan boord waar jullie niet mee kunnen of mogen werken :D

Zie je veel "vaste klanten" binnen? Piet die vaak de vroege vlucht naar Wenen pakt ofzo? :)

Wat kun of mag je doen als een gezagvoerder een beslissing wil nemen waar jij van denkt "dit loopt verkeerd af" of dat het zeer risicovol is?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 30 april 2019 @ 22:58:33 #256
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_186529446
Ben je voor Ajax? Zo ja, gefeliciteerd. :P

En wat als je nu met een Feyenoorder vliegt? Of worden die eruit geselecteerd?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:31:13 #257
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530432
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 21:01 schreef opgebaarde het volgende:
Zo je geeft veel en snel antwoorden, klasse! Hulde

1: wat is een grote misvattingen of misvattingen die het publiek heeft over piloten wat niet (helemaal) klopt?
Een van die misvattingen is dat het grootste deel van de landingen op de automaat gebeurt.
Of dat een copiloot er enkel zit om het landingsgestel te bedienen maar verder geen starts of landingen doet.

quote:
2: heb jij iets wat het publiek over vliegen zou moeten weten, maar nauwelijks bekend is?
Ook piloten hebben een hekel aan vertraging, we doen het echt niet expres :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:41:14 #258
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530669
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 21:16 schreef esbes het volgende:
Ik heb laatst voor het eerst een doorstart meegemaakt. Er was harde wind (25 m/s), veel turbulentie bij het landen en toen de landingsbaan in zicht was werd er weer opgestegen. Vervolgens omgevlogen en de landingsbaan van een andere kant benaderd. Vervolgens veilig en met minder turbulentie veilig geland.

Ik vraag me hierover een paar dingen af:
1. Hoe is zoiets als een doorstart voor de piloot? Ook in zekere zin spannend of toch meer routine? Misschien dat je dit uit eigen ervaring kan vertellen?
Ik heb al menig doorstart gemaakt. En het is wat je zegt, routine. Die hele procedure voer je bijvoorbeeld minstens 2x uit in de simulator (zowel met 1 als 2 motoren.)

Het breekt wel even met het normale patroon, dus wat dat betreft is het ook wel een leuke manouvre.

quote:
2. Hoe gaat een doorstart en de beslissing daartoe precies in zijn werk? Ik neem aan dat je erg snel moet handelen en beslissingen moet maken, kan je iets vertellen over wat er allemaal precies moet gebeuren om van landing snel over te schakelen naar weer opstijgen? Ik dacht iets met voldoende snelheid maken om op te kunnen stijgen?
Ja, twee dingen zijn belangrijk: Je wil zo snel mogelijk hoogte maken, en je wilt vol vermogen gebruiken. Dus op het moment dat de beslissing wordt genomen gaan de gashendels naar voren en het stuur naar achter, vervolgens landingsgestel omhoog en de flaps een stapje omhoog.

quote:
En hoe maak je zo snel beslissingen bij noodweer: bijvoorbeeld:
- een doorstart maken of toch proberen te landen, dus hoe weet je dat landen niet 'kan', is hier een strikte regulatie voor, of doen piloten dit op gevoel en kan het zijn dat onder dezelfde omstandigheden sommige piloten een doorstart maken en andere wel landen?
Er zijn harde richtlijnen. Zo moet je tijdens het aanvliegen op uiterlijk 150 meter hoogte 'stabiel' zien. Dat houdt in: Landingsgestel naar beneden, de flaps in landingpositie, op de juiste snelheid, en de checklist gelezen. Als een of meer van die zaken niet in orde zijn moet er een doorstart gemaakt worden.
Daarnaast geldt ook: Zodra je niet meer overtuigd ben van een veilige landing moet je ook een doorstart maken. Die keuze kan zowel door gezagvoerder als copiloot gemaakt worden, ongeacht van wie er daadwerkelijk vliegt. En dat is een gevoelskwestie waar iedereen anders mee omgaat.

quote:
- omvliegen en nog een keer proberen of uitwijken naar een andere luchthaven? en, wat als er geen andere luchthaven in de buurt is?
Er is altijd brandstof aan boord om minstens 1 doorstart te maken en nog uit te wijken naar een andere luchthaven. Soms nemen we expres extra brandstof mee als we bijvoorbeeld slecht weer verwachten. Dan kunnen we vaker een doorstart maken.
Zodra je de brandstof onder het niveau dreigt te raken om je uitwijkveld te bereiken moet je een keuze maken: Blijf je het proberen op je oorspronkelijke bestemming of wijk je uit? Die keuze is heel erg afhankelijk van het weer, de reden van doorstart, etc.
Normaal gesproken wordt die keuze door beiden overlegd, maar wederom, de gezagvoerder heeft hier de verantwoordelijkheid voor de keuze.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:42:04 #259
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530693
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 22:04 schreef Tinos85 het volgende:
Stel je maakt een tussenlanding voor/door een passagier, worden de kosten dan verhaald op die passagier?

Ik kan me voorstellen dat er een verschil zit tussen een vervelende/agressieve passagier en een medisch noodgeval.
Ik weet niet zeker hoe dit zit. Ik heb wel eens gelezen dat dit geprobeerd is (bij ontoelaatbaar gedrag). Volgens mij staat het ook op de schriftelijke waarschuwing die aan boord kan worden uitgedeeld.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 30 april 2019 @ 23:42:13 #260
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_186530698
1 van mijn vliegangsten is dat andere passagiers luchtziek worden en moeten kotsen.

Hoevaak maak je mee dat passagiers de boel onder kotsen?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:44:56 #261
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530764
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 22:23 schreef pferdfahrer het volgende:
Hallo, leuk deze.

Ik vlieg best wel veel per jaar, maar ik ben nog steeds een enorme angsthaas en bij de eerste turbulentie zakt mn hart al weg.

Wat gebeurt er nu precies met turbulentie, kan je daardoor crashen en kan een vliegtuig landen als bijvoorbeeld 1 van de motoren is uitgevallen?

En hoe zit het als de vlam in een motor slaat, zit er een sprinkler systeem in om het vuur te doven?

Ps sorry als dit al was gevraagd, zoveel om door te scrollen.
Qua turbulentie: Licht tot gemiddeld is vooral irritant en oncomfortabel. Zwaardere turbulentie is gevaarlijk voor de inzittenden, zeker als je niet in je riem zit. Bij zware turbulentie moeten stewardessen ook gaan zitten bijvoorbeeld. Voor de structuur van het vliegtuig zelf kan het echter geen kwaad.

Een vliegtuig kan eigenlijk alles op 1 motor: Vliegen, hoogte houden, landen, een doorstart maken, etc. Dit wordt ook getrained en elk jaar moet je weer opnieuw examen afliggen en al deze handelingen strak uitvoeren.

Ja, een motor heeft een blussysteem!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:45:15 #262
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_186530775
Kun je bij jouw maatschappij zelf een paar vrije dagen indelen en diensten uitzoeken?
Heb je ook aardig wat standbydiensten of valt dit mee en woon je dan redelijk in de buurt van de luchthaven of verder weg?
Hoe is de sfeer op nightstops en overlays? Doet iedereen gezellig samen wat? Ontstaan er groepjes? Doet iedereen z'n eigen ding een beetje of verschilt het gewoon?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:51:10 #263
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530898
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 22:27 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Er is dus apparatuur aan boord waar jullie niet mee kunnen of mogen werken :D
Absoluut! Wij hoeven gelukkig geen infuus aan te kunnen leggen etc. Dat is echt weggelegd voor de mensen die daarvoor een flinke opleiding hebben gehad.

quote:
Zie je veel "vaste klanten" binnen? Piet die vaak de vroege vlucht naar Wenen pakt ofzo? :)
Ik zelf niet, hoor wel vaak van de stewardessen dat ze mensen herkennen en omgekeerd. Sterk staaltje klantenbinding :)

quote:
Wat kun of mag je doen als een gezagvoerder een beslissing wil nemen waar jij van denkt "dit loopt verkeerd af" of dat het zeer risicovol is?
Goede vraag, en lastig te beantwoorden omdat het heel erg aan de situatie ligt.

In feite heeft de gezagvoerder het laatste woord. Wel is bij onze maatschappij een erg belangrijke waarde dat de copiloot ten aller tijde zich uit mag spreken.

Als er een beslissing wordt gemaakt door een gezagvoerder waar ik het niet mee eens ben kan ik dat aangeven en beargumenteren. Als hij toch bij zijn visie blijft, dan zit er in principe niks anders op voor mij dan hem te ondersteunen en zo goed mogelijk te ondersteunen in zijn keuze.

Het komt gelukkig eigenlijk nooit voor dat een gezagvoerder een vliegtuig in gevaar brengt en dan niet luistert naar zijn copiloot.

Om even een berucht incident aan te halen (Tenerife), als een copiloot uitspreekt dat hij twijfels heeft over de startklaring dan zal de gezagvoerder het altijd navragen bij de luchtverkeersleiding ipv gewoon door te zetten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:52:07 #264
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530930
quote:
19s.gif Op dinsdag 30 april 2019 22:58 schreef shiznuts het volgende:
Ben je voor Ajax? Zo ja, gefeliciteerd. :P

En wat als je nu met een Feyenoorder vliegt? Of worden die eruit geselecteerd?
Dankjewel!
Haha, ik kan gelukkig vrij makkelijk over mijn clubvoorkeur heenstappen. De meesten zijn ook wel blij voor Ajax, al wordt de 6-2 nog regelmatig aangehaald :P
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:52:58 #265
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186530953
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 april 2019 23:42 schreef Nikonlover het volgende:
1 van mijn vliegangsten is dat andere passagiers luchtziek worden en moeten kotsen.

Hoevaak maak je mee dat passagiers de boel onder kotsen?
Ik krijg het niet altijd mee, daar hebben mijn collegas in de cabine vooral mee te maken. Maar na een turbulentie nadering zie ik regelmatig mensen kotszakjes inleveren als ik sta uit te zwaaien :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:56:22 #266
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186531041
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 23:45 schreef shiznuts het volgende:
Kun je bij jouw maatschappij zelf een paar vrije dagen indelen en diensten uitzoeken?
Ja, redelijk wat sturing op het rooster gelukkig (al lukt het ook regelmatig net niet helemaal zoals je wil, maar dat hoort wat mij betreft bij het beroep).

quote:
Heb je ook aardig wat standbydiensten of valt dit mee en woon je dan redelijk in de buurt van de luchthaven of verder weg?
Meestal 1 a 2 standby periodes per maand. Dan sta je 5 dagen achter elkaar reserve, 12u per dag. Dan kan je worden opgeroepen en dan heb je minimaal een uur om op je werk te komen. Ik woon meer dan dichtbij genoeg gelukkig :)

quote:
Hoe is de sfeer op nightstops en overlays? Doet iedereen gezellig samen wat? Ontstaan er groepjes? Doet iedereen z'n eigen ding een beetje of verschilt het gewoon?
Het verschilt enorm. Bij grote crews krijg je wel groepjes, maar vaak is het gros wel bij de crewborrel vlak na aankomst. Daarna splitst het vaak op, sommigen willen stappen, andere willen de dag erna een fietstoertje doen, etc. Voor elk wat wils en er is altijd wel iemand te porren om wat leuks te doen gelukkig :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:57:17 #267
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_186531056
:P ;) Haast middernacht, bedankt voor je aanwezigheid en 't antwoorden. Blue side up!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 30 april 2019 @ 23:58:51 #268
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_186531092
Eerlijk antwoorden: vind je het irritant of leuk als er mensen naar binnen koekeloeren als de deur nog openstaat (bij het boarden, of bij het verlaten van het vliegtuig)? En als ze allerlei vragen gaan stellen (zoals in dit topic)? >:)

Kijk je wel eens naar youtube video´s van collega´s, zoals Ask the Captain (Joe)? En naar "Full flight video from the cockpit"?

Heb je alle Air Crash Investigations gezien? :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 1 mei 2019 @ 00:03:24 #269
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186531186
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 23:58 schreef flipsen het volgende:
Eerlijk antwoorden: vind je het irritant of leuk als er mensen naar binnen koekeloeren als de deur nog openstaat (bij het boarden, of bij het verlaten van het vliegtuig)? En als ze allerlei vragen gaan stellen (zoals in dit topic)? >:)
Ik vind dat oprecht heel gezellig! Het overgrote merendeel van de piloot vertellen ook graag over hun werk hoor :D Als je het leuk vind en je vraagt bij het uitstappen of je even mag kijken is dat echt nooit een probleem. Bij het instappen is het meestal wat te druk voor een praatje.

quote:
Kijk je wel eens naar youtube video´s van collega´s, zoals Ask the Captain (Joe)? En naar "Full flight video from the cockpit"?
Nee, niet zo veel. Wel kan ik altijd heel erg lachen om het kanaal van Captain Roger Victor, vooral vanwege de hoge herkenbaarheidsfactor

quote:
Heb je alle Air Crash Investigations gezien? :P
Zeker een groot aantal, maar omdat ik wat meer kennis heb lees ik meestal liever het echte rapport, wat vaak een stuk meer verdieping biedt. Wel vind ik dat soort onderzoeken heel erg interessant, ben daar een beetje een 'nerd' in als ik me vergelijk met collega's.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 00:04:36 #270
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186531209
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 april 2019 23:57 schreef shiznuts het volgende:
:P ;) Haast middernacht, bedankt voor je aanwezigheid en 't antwoorden. Blue side up!
Zeker, graag gedaan!
Het is ondertussen bedtijd inderdaad, misschien dat ik morgenochtend nog wat zal beantwoorden.

Leuke vragen gezien in ieder geval, en blij dat ik op meerdere vlakken duidelijkheid heb kunnen bieden!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 00:22:06 #271
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_186531529
Vroegah...toen we nog met propellervliegtuigen vlogen mocht je als kind naar voren komen in de openstaande pilotencabine en mocht je alles daar bekijken. Zijn er piloten die dat soort zaken zouden missen? Niet die absurde veiligheidsmaatregelen vanwege kapingen en andere zaken die nu spelen?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_186531848
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Die selectie vindt al bij het begin plaatst met psychologische onderzoeken. Verder inderdaad veel oefenen met startle & surprise, meerdere failures tegelijk, etc in de simulator. Wij hebben 4x per jaar simulatortraining waarvan 1 examen. Jep, als piloot moet je elk jaar opnieuw ‘afvliegen’ op je vliegtuigtype.

Misschien ook een goed idee om dat voor rijbewijzen in te voeren :D
Zal Groenlinks vast een puik idee vinden, dan wordt autorijden echt voor de elite.
pi_186533951
Mooi topic, superinteressant!

Dan ook maar een vraag: vind jij het ook zo zonde dat Nederlands enige vliegende Catalina (Karel Doorman) wordt verkocht? ;( En vlieg/zou je willen vliegen met zulke klassieke toestellen? :)

(als al gevraagd is, excuus, zal straks het topic structureel doorspitten :P )
-
pi_186534332
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 08:12 schreef Haushofer het volgende:
Mooi topic, superinteressant!

Dit ja, echt zo'n interessante VWJW!! En complimenten voor je uitgebreide antwoorden ^O^
Mijn vragen zijn al beantwoord trouwens :D
pi_186534647
Zou je iemand zonder enige ervaring als piloot door een landing heen kunnen praten, bijvoorbeeld wanneer alle piloten die vlogen een hartaanval hebben gehad?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:28:32 #276
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186534681
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 00:22 schreef golfer het volgende:
Vroegah...toen we nog met propellervliegtuigen vlogen mocht je als kind naar voren komen in de openstaande pilotencabine en mocht je alles daar bekijken. Zijn er piloten die dat soort zaken zouden missen? Niet die absurde veiligheidsmaatregelen vanwege kapingen en andere zaken die nu spelen?
Ik heb dat tijdperk helaas niet meegemaakt, ben pas gaan vliegen ver na 9/11. Ik vind het enorm jammer.
Ik vind het altijd leuk als mensen interesse tonen en een kijkje komen nemen (voor en na de vlucht, uiteraard). Zo laten we mensen met vliegangst vaak even een praatje maken om ze gerust te stellen, of we zetten kinderen op de stoel om een fotootje te maken voor thuis.
Kleine moeite waar je mensen blij mee kan maken, en heel jammer dat dat tegenwoordig tijdens de vlucht zelf niet meer kan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:33:34 #277
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186534738
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 08:12 schreef Haushofer het volgende:
Mooi topic, superinteressant!

Dan ook maar een vraag: vind jij het ook zo zonde dat Nederlands enige vliegende Catalina (Karel Doorman) wordt verkocht? ;( En vlieg/zou je willen vliegen met zulke klassieke toestellen? :)

(als al gevraagd is, excuus, zal straks het topic structureel doorspitten :P )
Dit was nog niet gevraagd hoor!

Ik ben zelf niet per se geinteresseerd in vliegen in klassieke vliegtuigen.

Wel vind ik het belachelijk hoe er met dit soort cultureel erfgoed wordt omgesprongen. Het is zo een belangrijk deel uit onze historie, en dan heb je een volledig operationeel (!!) vliegtuig uit die tijd, die actief rondvluchten maakt etc, en dan wordt dat gewoon weggegooid door de overheid.

Een tendens die je over de hele linie ziet overigens, niet alleen deze Catalina.

Schrale troost is dat hij in Amerika in goede handen is... maarja
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:36:06 #278
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186534784
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:25 schreef raptorix het volgende:
Zou je iemand zonder enige ervaring als piloot door een landing heen kunnen praten, bijvoorbeeld wanneer alle piloten die vlogen een hartaanval hebben gehad?
Als diegene weet hoe de radio werkt en ik in de verkeerstoren sta, ja, dan moet dat lukken. :Y

(Als diegene in 'mijn' vliegtuigtype vliegt uiteraard)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:36:20 #279
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186534789
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 08:54 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dit ja, echt zo'n interessante VWJW!! En complimenten voor je uitgebreide antwoorden ^O^
Mijn vragen zijn al beantwoord trouwens :D
Dankjewel, en ik doe het met plezier!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:39:39 #280
80382 manny
30 is best veel
pi_186534836
Hoe loopt die hele klimaatverandering discussie binnen de luchtvaart ? Vliegen wordt vaak genoemd als 1 van "de veroorzakers"; hoe gaan jullie daar mee om ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_186534845
Is de scheiding tussen personeel net zo groot als in 'mijn' medische wereld?

Als arts/chirurg eet je niet met de verpleging bijvoorbeeld. Ik weet dat het ronduit ridicuul is, maar zo gaat het er wel aan toe.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2019 09:40:12 ]
pi_186534905
Een teamgenoot op voetbal was piloot, hij had een speciale standby telefoon die dan bij mij in het doel lag, moet je nou vaak standby staan? Voor mijn werk heb ik het ook vaak moeten zijn maar ervaarde het vooral stressvol, vind je het zelf vervelend?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:51:42 #283
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186535046
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:39 schreef manny het volgende:
Hoe loopt die hele klimaatverandering discussie binnen de luchtvaart ? Vliegen wordt vaak genoemd als 1 van "de veroorzakers"; hoe gaan jullie daar mee om ?
Klimaat is absoluut een heet hangijzer. Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat het klimaat belangrijk is, en wij beseffen ons dat ook heel goed.

Zeker voor intercontinentaal reizen is er geen bruikbaar alternatief.
Op Europa zijn er meerdere opties, maar niets is zo snel en dus comfortabel als het vliegtuig. De vraag is dus hoog.

Wel moet je er op een verantwoordelijke manier mee omhoog als luchtvaartindustrie als geheel. Vliegen moet zuiniger worden, stiller. Gelukkig is dat iets waar vliegtuigfabrikanten heel erg veel geld in investeren tegenwoordig, voornamelijk dankzij de milieu-lobby en steeds strenger wordende eisen.

Ook in het operationele deel ('mijn domein', zegmaar ;)) zijn initiatieven. Zo wordt er nog steeds hard gewerkt aan een luchtruim waarin iedereen zoveel mogelijk direct van A naar B vliegt, in plaats van via de airways zoals nu het geval is (al mogen we tegenwoordig vaak al hee veel afsnijden tijdens de daadwerkelijke vlucht, dus het gaat vooruit).

Een ander initiatief is CDO (Continuous Descent Operations). Dit houdt kort gezegd in dat je descent zo geplanned wordt dat je vanaf kruishoogte in 1x naar beneden daalt met je gas zo goed als dicht. Bijna een glijvlucht naar de landingsbaan dus. Dat bespaart echt enorm veel uitstoot en geluidsoverlast.
Helaas is dat vaak toch onmogelijk door ander verkeer, maar het wordt steeds meer toegepast. Een verkeersleider geeft dan bijvoorbeeld aan 'descent when ready', en dan kunnen wij zelf bepalen wat het ideale punt is om te starten met de 'glijvlucht'.

Tl;dr: Als luchtvaartbranche zijn we ons bewust dat vliegen slecht is voor het klimaat, maar er is toch een zekere noodzaak. Binnen die noodzaak proberen we zo zuinig en efficient mogelijk te opereren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:53:44 #284
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186535092
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:40 schreef J.Caesar het volgende:
Is de scheiding tussen personeel net zo groot als in 'mijn' medische wereld?

Als arts/chirurg eet je niet met de verpleging bijvoorbeeld. Ik weet dat het ronduit ridicuul is, maar zo gaat het er wel aan toe.
Jammer om te horen, ik denk dat juist wat meer mengen erg gezellig kan zijn en tot nieuwe inzichten kan leiden!

Nee, in de luchtvaart is dat eigenlijk bijna niet merkbaar. Althans, bij onze maatschappij.
Na de vlucht zitten we bijna allemaal door elkaar aan de crewborrel, en ook met activiteiten op bestemming is het een gemengd feestje.

Ook wel fijn hoor, want piloten zijn toch een beetje beroepsidioten, en we hebben die dag al 12u met elkaar in een hokje gezeten :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186535125
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jammer om te horen, ik denk dat juist wat meer mengen erg gezellig kan zijn en tot nieuwe inzichten kan leiden!

Nee, in de luchtvaart is dat eigenlijk bijna niet merkbaar. Althans, bij onze maatschappij.
Na de vlucht zitten we bijna allemaal door elkaar aan de crewborrel, en ook met activiteiten op bestemming is het een gemengd feestje.

Ook wel fijn hoor, want piloten zijn toch een beetje beroepsidioten, en we hebben die dag al 12u met elkaar in een hokje gezeten :D
Dat is met artsen niet anders :P
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:56:26 #286
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186535144
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:43 schreef raptorix het volgende:
Een teamgenoot op voetbal was piloot, hij had een speciale standby telefoon die dan bij mij in het doel lag, moet je nou vaak standby staan? Voor mijn werk heb ik het ook vaak moeten zijn maar ervaarde het vooral stressvol, vind je het zelf vervelend?
Goed om te begrijpen is dat standby staan niet in je vrije tijd is. Het is ter vervanging van een normale reisopdracht.
Oftewel: als je die dag niet standby had gestaan dan was je uberhaupt gewoon aan het werk geweest.

Ik woon zelf dicht bij Schiphol, dus ik vind het altijd wel prima. Thuis lekker mijn ding doen terwijl de koffer en uniform klaar staan.

Enige is dat qua sociaal leven het wat lastiger plannen is. Maarja, ook dan geldt, als het gewoon een reis was geweest had ik ook niets kunnen plannen thuis ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186535159
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Goed om te begrijpen is dat standby staan niet in je vrije tijd is. Het is ter vervanging van een normale reisopdracht.
Oftewel: als je die dag niet standby had gestaan dan was je uberhaupt gewoon aan het werk geweest.

Ik woon zelf dicht bij Schiphol, dus ik vind het altijd wel prima. Thuis lekker mijn ding doen terwijl de koffer en uniform klaar staan.

Enige is dat qua sociaal leven het wat lastiger plannen is. Maarja, ook dan geldt, als het gewoon een reis was geweest had ik ook niets kunnen plannen thuis ;)
Ah dat is wel fijn!
In mijn geval was het vooral de laptop mee nemen, heb nog wel eens de dam tot dam loop gerent met mijn laptop op mijn rug :+
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 1 mei 2019 @ 09:59:26 #288
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186535187
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:57 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah dat is wel fijn!
In mijn geval was het vooral de laptop mee nemen, heb nog wel eens de dam tot dam loop gerent met mijn laptop op mijn rug :+
Dat getuigt in ieder geval van motivatie :D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 10:12:07 #289
380218 Dr.Jan-Itor
Knifewrench!
pi_186535422
Piloot worden is natuurlijk een jongensdroom, maar alles heeft een keerzijde natuurlijk. Wat viel je tijdens of vlak na je opleiding tegen aan het werk als piloot? Waar had je geen rekening mee gehouden of nooit aan gedacht?
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  woensdag 1 mei 2019 @ 10:18:10 #290
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186535550
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2019 10:12 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Piloot worden is natuurlijk een jongensdroom, maar alles heeft een keerzijde natuurlijk. Wat viel je tijdens of vlak na je opleiding tegen aan het werk als piloot? Waar had je geen rekening mee gehouden of nooit aan gedacht?
Leuke vraag!

Wat mij enorm tegenviel waren de verschijnselen eromheen, vooral op de langere afstanden. Jetlag, nachten doorwerken, etc. Soms kwam ik thuis, even paar uur slapen in de middag, en vervolgens zit je heel de avond in een soort vervelende roes van moeheid, en kun je vervolgens niet meer slapen.

Daarnaast heb ik ook erg onderschat hoe vervelend veel weg zijn is met kinderen. Heimwee is een groot woord en wil niet al te sentimenteel gaan doen, maar in bed in het hotel is het wel heel saai en mis ik die twee kleintjes echt enorm. Gelukkig zijn er tegenwoordig zaken als facetime wat weer een hoop goed maakt 8-)

Dus qua vliegen zelf ben ik nog steeds erg content, zeker nu met Europese vluchten waar je veel meer te doen hebt dan op de lange afstanden. Het zijn de randzaken en privezaken waar ik eigenlijk nooit aan gedacht had als jonge knul :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 11:22:50 #291
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_186536706
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 19:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Deze vraag is meest interessant op grotere vluchten. Stel je hangt boven de atlantische oceaan:

-Senior purser meldt het incident aan cockpit en gaat een arts aan boord zoeken
-Cockpit zet een conference call op met het bedrijf waar ook een bedrijfsarts wordt bijgeschakeld
-Cockpit gaat ondertussen alvast zoeken naar de dichtstbijzijnde uitwijkhavens, haalt daar weerberichten van op, zoekt op wat de medische voorzieningen zijn, etc.

Uiteindelijk komt er uit overleg tussen arts, cockpit, bedrijfsarts een keuze voort om door te gaan of uit te wijken naar een van de eerder bekeken velden.

De gezagvoerder is uiteindelijk verantwoordelijk voor die keuze, de specialisten hebben slechts een adviserende rol hierin.

Overigens is er vrij specialistische medische apparatuur aan boord. Van verschillende infusen tot bloedsaturatiemeters en andere instrumenten waarvan ik de naam niet eens ken :D
Hier was ik dus ook benieuwd naar. Mn neef is een paar maanden terug onwel geworden in het vliegtuig op weg naar huis. Bij terugkomst stonden de ambulances al klaar op het vliegveld, maar het heeft niet mogen baten :'(

Nu weet ik niet precies hoe/wat/waar, maar je vraagt je toch of ie niet toch te redden had geweest als er bijv. uitgeweken had kunnen worden. Mja, als je boven een grote oceaan zit is dat nogal lastig. Wel goed om te weten dat er dan ook op afstand medische hulp ingeroepen kan worden en dat er dus te allen tijde een bedrijfsarts kan worden gebeld. Ik neem aan dat de hoofdpurser die dan ook terplekke kan oproepen in geval van nood als er geen arts aanwezig is aan boord voor medisch advies?

En dan nog een vraag:
Wat verbruikt zo'n vliegtuig? Bedoel, op 1 liter kerosine, hoeveel meter kan daarop gevlogen worden?

En dan de volgende vraag:
Hoe snel verleer je het vliegen? Ik lees weleens dat piloten niet meer aan de slag komen omdat ze er een paar jaar uit zijn geweest tijdens de cirisis en dr brevet
pi_186536895
Geweldig topic ! Klinkt echt als een super gave carrière !

Luisteren jullie ook muziek in de cockpit ? En hoe werkt dat dan.. Bluetooth aan en spotify luisteren via je dash ?

En worden piloten ook gefouilleerd of kunnen jullie gewoon door ?
Ik was hier...
  woensdag 1 mei 2019 @ 11:39:15 #293
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186537007
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 11:22 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Hier was ik dus ook benieuwd naar. Mn neef is een paar maanden terug onwel geworden in het vliegtuig op weg naar huis. Bij terugkomst stonden de ambulances al klaar op het vliegveld, maar het heeft niet mogen baten :'(
Gecondoleerd ;(

quote:
Nu weet ik niet precies hoe/wat/waar, maar je vraagt je toch of ie niet toch te redden had geweest als er bijv. uitgeweken had kunnen worden. Mja, als je boven een grote oceaan zit is dat nogal lastig.
Dat is altijd een afweging van de situatie. Uiteraard staat een mensenleven ook bij ons boven de (financiele) lasten die een uitwijk met zich meebrengt.
Het is echter wel zo dat het zomaar zo kan zijn dat we 2 tot 3 uur vliegen van een vliegveld afzitten, zoals boven de atlantische oceaan. Ook hebben wij een overzicht van alle vliegvelden met een indicatie van de medische voorzieningen, want lang niet elke uitwijkbestemming heeft adequate medische voorzieningen. Dan kan het soms dus lonen om 20 minuten verder te vliegen naar een uitwijk die meer te bieden heeft.
Er zijn dus heel veel factoren die een rol spelen in die keuze, maar ik kan je verzekeren dat financiele overwegingen op de laatste plaats staan. Wat dat betreft is het ook goed dat de gezagvoerder degene is die dit soort besluiten neemt ipv een bedrijf.

quote:
Wel goed om te weten dat er dan ook op afstand medische hulp ingeroepen kan worden en dat er dus te allen tijde een bedrijfsarts kan worden gebeld. Ik neem aan dat de hoofdpurser die dan ook terplekke kan oproepen in geval van nood als er geen arts aanwezig is aan boord voor medisch advies?
Dit zijn conference calls die via sattelieten gaan, en die kunnen enkel in de cockpit gehouden worden. Vanuit de cockpit kunnen zaken wel doorgebeld worden naar de cabinebemanning en vice versa.

quote:
En dan nog een vraag:
Wat verbruikt zo'n vliegtuig? Bedoel, op 1 liter kerosine, hoeveel meter kan daarop gevlogen worden?
Dit is niet zomaar te beantwoorden, want het is heel erg afhankelijk van de wind, vlieghoogte, snelheid, en uiteraard vliegtuigtype.

Om toch een beeld te schetsen: Een 777-300 gebruik op een vlucht van 11 uur ongeveer 100.000 kilo aan brandstof.

quote:
En dan de volgende vraag:
Hoe snel verleer je het vliegen? Ik lees weleens dat piloten niet meer aan de slag komen omdat ze er een paar jaar uit zijn geweest tijdens de cirisis en dr brevet
Het grootste probleem zit hem erin als je direct na je opleiding stil komt te staan. Vergelijk het met autorijden, het belangrijkste is dat je direct na het halen van je rijbewijs gaat rijden om ervaring op te doen.
Als je dan later een paar jaar niet rijdt zal het weer even wennen zijn, maar pak je het redelijk snel weer op. Voor vliegen is dat hetzelfde.

Belangrijk is dus om in zo een situatie veel simulator te blijven vliegen, maar dat is helaas vrij prijzig.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 11:42:22 #294
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186537058
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 11:31 schreef Nismo91 het volgende:
Geweldig topic ! Klinkt echt als een super gave carrière !
Ik ben erg gelukkig mee inderdaad!

quote:
Luisteren jullie ook muziek in de cockpit ? En hoe werkt dat dan.. Bluetooth aan en spotify luisteren via je dash ?
We hebben soms tijdens het instappen een speakertje aan voor wat achtergrondmuziek tijdens het klaar maken van de cockpit, maar zodra er gewerkt en gecommuniceerd moet worden met de verkeersleiding etc gaat die uit :)

quote:
En worden piloten ook gefouilleerd of kunnen jullie gewoon door ?
Ook wij worden gecontroleerd! Vaak zijn de regels wel iets soepeler op het gebied van vloeistoffen etc.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186538025
Wat fijn, dit kijkje in de cockpit! Heb het hele topic in één teug doorgelezen. THANKS (en succes bij het verdere verloop van je carrière!).
pi_186538053
Geen idee of het al gevraagd was, tijd terug had een piloot zelfmoord gepleegd door tegen een berg aan te vliegen. De copiloot was even naar de wc geloof ik en kon de cockpit niet meer in vanwege veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van 9/11.

Is naar aanleiding van dat nog iets aangepast in de luchtvaart zodat nooit een (co)piloot buiten gesloten kan worden?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 1 mei 2019 @ 12:31:56 #297
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_186538110
quote:
5s.gif Op woensdag 1 mei 2019 12:29 schreef vosss het volgende:
Geen idee of het al gevraagd was, tijd terug had een piloot zelfmoord gepleegd door tegen een berg aan te vliegen. De copiloot was even naar de wc geloof ik en kon de cockpit niet meer in vanwege veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van 9/11.

Is naar aanleiding van dat nog iets aangepast in de luchtvaart zodat nooit een (co)piloot buiten gesloten kan worden?
Dit is inderdaad al voorbij gekomen, zal hem hier ook even plaatsen :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Er is een tijd lang een twee-personen-in-de-cockpitregel geweest, maar die is ook weer teruggedraaid. Het was een beetje aan paniekmaatregel waar verder niet over na is gedacht. Logistiek was het lastig en je introduceert wellicht weer een nieuw risico. (Wat als die stewardess kwaad wil en de andere piloot in zijn stoel wurgt?).

Er is veel over gesproken op hoog niveau, maar de consensus was in grote lijnen: Als je de piloten niet meer vertrouwt, is de betere oplossing om helemaal niet meer te vliegen.

Volgens mij zijn er nog wel airlines met deze policy, maar hij is niet meer verplicht vanuit de autoriteiten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_186538231
Dus er kan nog steeds iemand buiten gesloten worden? Begrijp ik dat goed?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_186538292
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 09:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dit was nog niet gevraagd hoor!

Ik ben zelf niet per se geinteresseerd in vliegen in klassieke vliegtuigen.

Wel vind ik het belachelijk hoe er met dit soort cultureel erfgoed wordt omgesprongen. Het is zo een belangrijk deel uit onze historie, en dan heb je een volledig operationeel (!!) vliegtuig uit die tijd, die actief rondvluchten maakt etc, en dan wordt dat gewoon weggegooid door de overheid.

Een tendens die je over de hele linie ziet overigens, niet alleen deze Catalina.

Schrale troost is dat hij in Amerika in goede handen is... maarja
Ja, het is onbegrijpelijk hoe tientallen miljoenen aan kunst kan worden uitgegeven terwijl dit toestel met een fractie daarvan hier gehouden kan worden. Ik zat in de vlucht voordat-ie z'n neuslanding maakte; verschillende splash&goes gemaakt en meegekeken met de piloten in de cockpit. Fantastisch en daarom zonde dat 'we' het toestel zo kwijtraken.
-
pi_186538563
Slot
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')