 
		 
			 
			
			
			Ik heb dat tijdperk helaas niet meegemaakt, ben pas gaan vliegen ver na 9/11. Ik vind het enorm jammer.quote:Op woensdag 1 mei 2019 00:22 schreef golfer het volgende:
Vroegah...toen we nog met propellervliegtuigen vlogen mocht je als kind naar voren komen in de openstaande pilotencabine en mocht je alles daar bekijken. Zijn er piloten die dat soort zaken zouden missen? Niet die absurde veiligheidsmaatregelen vanwege kapingen en andere zaken die nu spelen?
 
			 
			
			
			Dit was nog niet gevraagd hoor!quote:Op woensdag 1 mei 2019 08:12 schreef Haushofer het volgende:
Mooi topic, superinteressant!
Dan ook maar een vraag: vind jij het ook zo zonde dat Nederlands enige vliegende Catalina (Karel Doorman) wordt verkocht?En vlieg/zou je willen vliegen met zulke klassieke toestellen?
(als al gevraagd is, excuus, zal straks het topic structureel doorspitten)
 
			 
			
			
			Als diegene weet hoe de radio werkt en ik in de verkeerstoren sta, ja, dan moet dat lukken.quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:25 schreef raptorix het volgende:
Zou je iemand zonder enige ervaring als piloot door een landing heen kunnen praten, bijvoorbeeld wanneer alle piloten die vlogen een hartaanval hebben gehad?

 
			 
			
			
			Dankjewel, en ik doe het met plezier!quote:Op woensdag 1 mei 2019 08:54 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dit ja, echt zo'n interessante VWJW!! En complimenten voor je uitgebreide antwoorden
Mijn vragen zijn al beantwoord trouwens
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Klimaat is absoluut een heet hangijzer. Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat het klimaat belangrijk is, en wij beseffen ons dat ook heel goed.quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:39 schreef manny het volgende:
Hoe loopt die hele klimaatverandering discussie binnen de luchtvaart ? Vliegen wordt vaak genoemd als 1 van "de veroorzakers"; hoe gaan jullie daar mee om ?
 ) zijn initiatieven. Zo wordt er nog steeds hard gewerkt aan een luchtruim waarin iedereen zoveel mogelijk direct van A naar B vliegt, in plaats van via de airways zoals nu het geval is (al mogen we tegenwoordig vaak al hee veel afsnijden tijdens de daadwerkelijke vlucht, dus het gaat vooruit).
) zijn initiatieven. Zo wordt er nog steeds hard gewerkt aan een luchtruim waarin iedereen zoveel mogelijk direct van A naar B vliegt, in plaats van via de airways zoals nu het geval is (al mogen we tegenwoordig vaak al hee veel afsnijden tijdens de daadwerkelijke vlucht, dus het gaat vooruit). 
			 
			
			
			Jammer om te horen, ik denk dat juist wat meer mengen erg gezellig kan zijn en tot nieuwe inzichten kan leiden!quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:40 schreef J.Caesar het volgende:
Is de scheiding tussen personeel net zo groot als in 'mijn' medische wereld?
Als arts/chirurg eet je niet met de verpleging bijvoorbeeld. Ik weet dat het ronduit ridicuul is, maar zo gaat het er wel aan toe.
 
											 
			 
			
			
			Dat is met artsen niet andersquote:Op woensdag 1 mei 2019 09:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jammer om te horen, ik denk dat juist wat meer mengen erg gezellig kan zijn en tot nieuwe inzichten kan leiden!
Nee, in de luchtvaart is dat eigenlijk bijna niet merkbaar. Althans, bij onze maatschappij.
Na de vlucht zitten we bijna allemaal door elkaar aan de crewborrel, en ook met activiteiten op bestemming is het een gemengd feestje.
Ook wel fijn hoor, want piloten zijn toch een beetje beroepsidioten, en we hebben die dag al 12u met elkaar in een hokje gezeten
 
											 
			 
			
			
			Goed om te begrijpen is dat standby staan niet in je vrije tijd is. Het is ter vervanging van een normale reisopdracht.quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:43 schreef raptorix het volgende:
Een teamgenoot op voetbal was piloot, hij had een speciale standby telefoon die dan bij mij in het doel lag, moet je nou vaak standby staan? Voor mijn werk heb ik het ook vaak moeten zijn maar ervaarde het vooral stressvol, vind je het zelf vervelend?
 
											 
			 
			
			
			Ah dat is wel fijn!quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:56 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Goed om te begrijpen is dat standby staan niet in je vrije tijd is. Het is ter vervanging van een normale reisopdracht.
Oftewel: als je die dag niet standby had gestaan dan was je uberhaupt gewoon aan het werk geweest.
Ik woon zelf dicht bij Schiphol, dus ik vind het altijd wel prima. Thuis lekker mijn ding doen terwijl de koffer en uniform klaar staan.
Enige is dat qua sociaal leven het wat lastiger plannen is. Maarja, ook dan geldt, als het gewoon een reis was geweest had ik ook niets kunnen plannen thuis
 
											 
			 
			
			
			Dat getuigt in ieder geval van motivatiequote:Op woensdag 1 mei 2019 09:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah dat is wel fijn!
In mijn geval was het vooral de laptop mee nemen, heb nog wel eens de dam tot dam loop gerent met mijn laptop op mijn rug
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Leuke vraag!quote:Op woensdag 1 mei 2019 10:12 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Piloot worden is natuurlijk een jongensdroom, maar alles heeft een keerzijde natuurlijk. Wat viel je tijdens of vlak na je opleiding tegen aan het werk als piloot? Waar had je geen rekening mee gehouden of nooit aan gedacht?

 
											 
			 
			
			
			Hier was ik dus ook benieuwd naar. Mn neef is een paar maanden terug onwel geworden in het vliegtuig op weg naar huis. Bij terugkomst stonden de ambulances al klaar op het vliegveld, maar het heeft niet mogen batenquote:Op dinsdag 30 april 2019 19:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Deze vraag is meest interessant op grotere vluchten. Stel je hangt boven de atlantische oceaan:
-Senior purser meldt het incident aan cockpit en gaat een arts aan boord zoeken
-Cockpit zet een conference call op met het bedrijf waar ook een bedrijfsarts wordt bijgeschakeld
-Cockpit gaat ondertussen alvast zoeken naar de dichtstbijzijnde uitwijkhavens, haalt daar weerberichten van op, zoekt op wat de medische voorzieningen zijn, etc.
Uiteindelijk komt er uit overleg tussen arts, cockpit, bedrijfsarts een keuze voort om door te gaan of uit te wijken naar een van de eerder bekeken velden.
De gezagvoerder is uiteindelijk verantwoordelijk voor die keuze, de specialisten hebben slechts een adviserende rol hierin.
Overigens is er vrij specialistische medische apparatuur aan boord. Van verschillende infusen tot bloedsaturatiemeters en andere instrumenten waarvan ik de naam niet eens ken
 
   
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Gecondoleerdquote:Op woensdag 1 mei 2019 11:22 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Hier was ik dus ook benieuwd naar. Mn neef is een paar maanden terug onwel geworden in het vliegtuig op weg naar huis. Bij terugkomst stonden de ambulances al klaar op het vliegveld, maar het heeft niet mogen baten
 
 Dat is altijd een afweging van de situatie. Uiteraard staat een mensenleven ook bij ons boven de (financiele) lasten die een uitwijk met zich meebrengt.quote:Nu weet ik niet precies hoe/wat/waar, maar je vraagt je toch of ie niet toch te redden had geweest als er bijv. uitgeweken had kunnen worden. Mja, als je boven een grote oceaan zit is dat nogal lastig.
Dit zijn conference calls die via sattelieten gaan, en die kunnen enkel in de cockpit gehouden worden. Vanuit de cockpit kunnen zaken wel doorgebeld worden naar de cabinebemanning en vice versa.quote:Wel goed om te weten dat er dan ook op afstand medische hulp ingeroepen kan worden en dat er dus te allen tijde een bedrijfsarts kan worden gebeld. Ik neem aan dat de hoofdpurser die dan ook terplekke kan oproepen in geval van nood als er geen arts aanwezig is aan boord voor medisch advies?
Dit is niet zomaar te beantwoorden, want het is heel erg afhankelijk van de wind, vlieghoogte, snelheid, en uiteraard vliegtuigtype.quote:En dan nog een vraag:
Wat verbruikt zo'n vliegtuig? Bedoel, op 1 liter kerosine, hoeveel meter kan daarop gevlogen worden?
Het grootste probleem zit hem erin als je direct na je opleiding stil komt te staan. Vergelijk het met autorijden, het belangrijkste is dat je direct na het halen van je rijbewijs gaat rijden om ervaring op te doen.quote:En dan de volgende vraag:
Hoe snel verleer je het vliegen? Ik lees weleens dat piloten niet meer aan de slag komen omdat ze er een paar jaar uit zijn geweest tijdens de cirisis en dr brevet
 
			 
			
			
			Ik ben erg gelukkig mee inderdaad!quote:Op woensdag 1 mei 2019 11:31 schreef Nismo91 het volgende:
Geweldig topic ! Klinkt echt als een super gave carrière !
We hebben soms tijdens het instappen een speakertje aan voor wat achtergrondmuziek tijdens het klaar maken van de cockpit, maar zodra er gewerkt en gecommuniceerd moet worden met de verkeersleiding etc gaat die uitquote:Luisteren jullie ook muziek in de cockpit ? En hoe werkt dat dan.. Bluetooth aan en spotify luisteren via je dash ?
 
 Ook wij worden gecontroleerd! Vaak zijn de regels wel iets soepeler op het gebied van vloeistoffen etc.quote:En worden piloten ook gefouilleerd of kunnen jullie gewoon door ?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dit is inderdaad al voorbij gekomen, zal hem hier ook even plaatsenquote:Op woensdag 1 mei 2019 12:29 schreef vosss het volgende:
Geen idee of het al gevraagd was, tijd terug had een piloot zelfmoord gepleegd door tegen een berg aan te vliegen. De copiloot was even naar de wc geloof ik en kon de cockpit niet meer in vanwege veiligheidsmaatregelen naar aanleiding van 9/11.
Is naar aanleiding van dat nog iets aangepast in de luchtvaart zodat nooit een (co)piloot buiten gesloten kan worden?

quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Er is een tijd lang een twee-personen-in-de-cockpitregel geweest, maar die is ook weer teruggedraaid. Het was een beetje aan paniekmaatregel waar verder niet over na is gedacht. Logistiek was het lastig en je introduceert wellicht weer een nieuw risico. (Wat als die stewardess kwaad wil en de andere piloot in zijn stoel wurgt?).
Er is veel over gesproken op hoog niveau, maar de consensus was in grote lijnen: Als je de piloten niet meer vertrouwt, is de betere oplossing om helemaal niet meer te vliegen.
Volgens mij zijn er nog wel airlines met deze policy, maar hij is niet meer verplicht vanuit de autoriteiten.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ja, het is onbegrijpelijk hoe tientallen miljoenen aan kunst kan worden uitgegeven terwijl dit toestel met een fractie daarvan hier gehouden kan worden. Ik zat in de vlucht voordat-ie z'n neuslanding maakte; verschillende splash&goes gemaakt en meegekeken met de piloten in de cockpit. Fantastisch en daarom zonde dat 'we' het toestel zo kwijtraken.quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dit was nog niet gevraagd hoor!
Ik ben zelf niet per se geinteresseerd in vliegen in klassieke vliegtuigen.
Wel vind ik het belachelijk hoe er met dit soort cultureel erfgoed wordt omgesprongen. Het is zo een belangrijk deel uit onze historie, en dan heb je een volledig operationeel (!!) vliegtuig uit die tijd, die actief rondvluchten maakt etc, en dan wordt dat gewoon weggegooid door de overheid.
Een tendens die je over de hele linie ziet overigens, niet alleen deze Catalina.
Schrale troost is dat hij in Amerika in goede handen is... maarja

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |