https://www.nationalgeographic.nl/missie-f-16quote:National Geographic heeft de afgelopen maanden volledige toegang gekregen tot het Nederlandse kamp op een luchtmachtbasis in Jordani. Vanuit deze basis vlogen de Nederlandse F-16's naar Irak en Syri voor de strijd tegen IS. Het resultaat is te zien in de vierdelige serie 'Missie F-16: onze strijd tegen terrorisme'.
Camera in de cockpit
Van camera's in de cockpit tot diepte-interviews met de vliegers die voor het eerst op beeld hun verhaal doen, 'Missie F-16: onze strijd tegen terrorisme' geeft een totaalbeeld van het leven van de Koninklijke Luchtmacht in Jordani. Technische uitdagingen, psychologische effecten, trainingen en operaties komen allemaal aan bod in de vierdelige serie. Naast de F-16-vliegers spreken de filmmakers in deze unieke kijk achter de schermen met commandanten, techneuten en militairen uit alle andere disciplines die benodigd zijn voor een succesvolle missie.
'Verhalen van militairen die het waard zijn om verteld te worden'
Het is voor het eerst dat een cameraploeg zulke vrije toegang heeft gekregen tot een basis die gebruikt wordt voor een actieve missie. "Hoewel de veiligheid voor onze mensen, de coalitie en ons land grenzen stelt aan wat we in beeld mogen vertellen, hebben we samen met de defensieleiding besloten deze bijzondere kans niet aan ons voorbij te laten gaan," zegt luitenant-generaal Dennis Luyt, commandant luchtstrijdkrachten. "We willen Nederland laten zien wie we zijn, wat ons drijft en waarom de missie in het Midden-Oosten ons en zo velen raakt. Als professional, maar bovenal als mens. Het zijn verhalen van militairen die het waard zijn om verteld te worden."
Einde van het F-16-tijdperk
De missie in Jordani was mogelijk de laatste waarbij de F-16-straaljagers zijn ingezet. Na ruim veertig jaar maken de gevechtsvliegtuigen plaats voor de F35. Het afgelopen jaar vlogen de F-16's meer dan 3.000 missies boven Irak en Oost-Syri. Daarbij werden ongeveer 2.100 keer wapens ingezet tegen terreurorganisatie IS. De zes F-16’s opereerden vanuit Jordani. Samen met andere landen ondersteunden ze troepen op de grond. De jachtvliegtuigen vielen IS-doelen aan zoals voertuigen, logistieke opslagplaatsen en wapenopstellingen.
quote:In de eerste aflevering maken we kennis met 7 van de zwaar getraind F-16 piloten van Defensie: Narc, Tweak, Sloth, Sniff, Dealer, A-Lock en McFly. Allemaal doorgewinterde militairen die vaak als kleine jongen al een droom hadden: Straaljagerpiloot worden. Ze doorliepen de ongekend zware selecties en opleidingen, lieten huis en haard achter voor opleidingen in de Verenigde Staten en staan sindsdien altijd paraat om de lucht in te gaan voor vrede en veiligheid. Maar dat het allesbehalve een sprookje is, dat maken ze snel duidelijk. Kapitein Dealer: ‘Je moet je altijd blijven beseffen dat het doodmaken van een ander mens, dat dat niet normaal is. Oorlog is absoluut niet grappig.’
Waarom moet de overheid nou weer een aandeel hebben in een commercieel bedrijf?quote:Nederlandse staat neemt belang in Air France-KLM
De Nederlandse overheid neemt een belang in de luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Het gaat om 12,68 procent, dat heeft op dit moment een waarde van 680 miljoen euro. Dat laat minister Wopke Hoekstra (Financin) dinsdagavond weten.
Volgens Hoekstra worden steeds vaker belangrijke beslissingen genomen in de luchtvaartcombinatie.
De internationale positie van Schiphol en met KLM als homecarrier, is volgens de bewindsman "cruciaal" voor de vestigingsplaats van Nederland. Daarnaast zorgen Schiphol en KLM voor veel banen in Nederland.
De Nederlandse overheid bezit wel een kleine 6 procent aandelen KLM, maar tot vandaag dus niet van de luchtvaartcombinatie.
Werkgelegenheid beschermen. Is een groot en belangrijk bedrijf, ook ivm de positie van Schiphol.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:18 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Waarom moet de overheid nou weer een aandeel hebben in een commercieel bedrijf?
Waarom zou je dat eerste willen? Mag wat kosten....quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Werkgelegenheid beschermen. Is een groot en belangrijk bedrijf, ook ivm de positie van Schiphol.
Idd. Ik ben ook benieuwd hoe zo'n aandelen aankoop gaat. Zit een mannetje van de overheid dan via DeGiro de hele dag aandelen te kopen?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:24 schreef Iemand91 het volgende:
Ben benieuwd hoe de Franse kant nu gaat steigeren...
Schiphol speel toch wel een belangrijke rol in onze economie. Maarja, een discussie over de wenselijkheid van een volledig kapatilistische economie zonder overheidsbemoeienis op belangrijke spelers is niet echt on topic hierquote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:26 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Waarom zou je dat eerste willen? Mag wat kosten....
Se mettre en grve!quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:24 schreef Iemand91 het volgende:
Ben benieuwd hoe de Franse kant nu gaat steigeren...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jack does it in real time...
Nee; ABN Amro :quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:27 schreef Sunri5e het volgende:
Idd. Ik ben ook benieuwd hoe zo'n aandelen aankoop gaat. Zit een mannetje van de overheid dan via DeGiro de hele dag aandelen te kopen?
Kamerbrief Aankoop aandelen Air France-KLMquote:Wijze van verwerven aandelenbelang
In opdracht van het ministerie van Financin heeft ABN AMRO een belang in Air
France-KLM S.A. verworven namens de Nederlandse staat. Hierbij heeft zij
opdracht om zelfstandig het gewenste belang te verwerven via directe aankopen
op gereguleerde markten en via onderhandse overnames en tegelijkertijd
voldoende controle te behouden op de aankoopprijs. Op deze manier is het
mogelijk geweest om een belang van 12,68% op te bouwen. Bij het verwerven
van dit belang heeft de Nederlandse staat rekening gehouden met de
verschillende meldingsvereisten aan zowel de holding Air France-KLM, als aan de
Franse toezichthouder Autorit des Marchs Financiers (AMF).
De Franse Florange wet. Een in 2014 van kracht geworden wet die aandeelhouders die hun aandelen langer dan 2 jaar vasthouden automatisch dubbel stemrecht geven, tenzij 2/3 van de aandeelhouders tegen stemt.quote:
quote:De International Airlines Group (IAG), moederbedrijf van British Airways (BA) meldt dat zij de Boeing 747’s van BA verruilen voor achttien Boeing 777-9’s.
Vervangen
De nieuw bestelde 777-9’s zullen worden gebruikt om de veertien Boeing 747’s van BA te vervangen. Naast de veertien ‘Queen of the Skies’ zullen ook vier 777-200’s de vloot van BA verlaten. De vervanging van de toestellen zal tussen 2022 en 2025 plaatsvinden.
Prijskaartje
Als de bestelling van de veertien 777-9’s, en ook nog de koopopties, worden verzilverd, hangt er aan de hele deal een prijskaartje, gebaseerd op catalogusprijzen, van 18,6 miljard dollar (16,33 miljard euro).
777-9
De Boeing 777-9’s zijn volgens IAG-topman Willie Walsh de ‘ideale vervanging van de 747’s.’ Ook zegt hij dat de toestellen qua grootte en de actieradius ‘perfect passen’ bij het netwerk van BA. Alle 777-9’s zullen plaats bieden aan 325 passagiers. De motoren die het vliegtuig voortstuwen zijn General Electric GE9X-motoren.
Vloot
De huidige vloot aan long haul-toestellen van BA omvat op dit moment uit 135 widebody’s, bestaande uit twaalf A380’s, dertig 787’s, twaalf 777-300ER’s, zesenveertig 777-200’s en nog vijfendertig Boeing 747’s. Los van de veertien 777-9’s heeft BA ook nog bestelling uitstaan voor twaalf 787’s, vier 777-300ER’s en achttien A350’s.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die shareholder structure precies in elkaar zit. Welke grote investeerders er nog meer aandelen hebben.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 21:59 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nee; ABN Amro :
[..]
Kamerbrief Aankoop aandelen Air France-KLM
[..]
De Franse Florange wet. Een in 2014 van kracht geworden wet die aandeelhouders die hun aandelen langer dan 2 jaar vasthouden automatisch dubbel stemrecht geven, tenzij 2/3 van de aandeelhouders tegen stemt.
Vlak voordat de AF/KLM aandeelhouders hierover zouden stemmen (mei 2015) kocht de Franse staat voor zo'n 33 - 45.9 miljoen euro aan aandelen van de holding waarmee ze van 15,9 naar 17,6% van de aandelen gingen en zo tijdens die vergadering genoeg stemrecht kregen waardoor ze een motie konden blokkeren die het one-share-one-vote systeem wilde behouden.
Luchtvaartnieuws heeft het voor je uitgezocht:quote:Op donderdag 28 februari 2019 13:53 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die shareholder structure precies in elkaar zit. Welke grote investeerders er nog meer aandelen hebben.
Zo de tyfus. Behoorlijke rukwinden wel.quote:
Ik ben wel benieuwd naar de reacties hierop van echte piloten. Dit heeft volgens mij niets meer met wind(shear) ofzo te maken, dit lijkt veel meer op bizar overcorrigeren... Wie o wie heeft er meer inzicht?quote:Op donderdag 28 februari 2019 14:21 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Zo de tyfus. Behoorlijke rukwinden wel.
quote:SCHIPHOL - Je geliefde uitzwaaien of een dagje vliegtuigspotten kan voorlopig niet op het Panoramaterras van Schiphol. Het terras is vanaf morgen enkele maanden gesloten in verband met bouwwerkzaamheden in Vertrekhal 1 en Lounge 1.
Net als bij Vertrekhal 2 en 3 verhuist de veligheidscontrole naar een verdieping boven de incheckbalies. De enige route naar het Panoramaterras wordt tijdens de werkzaamheden gebruikt door de bouwbedrijven.
(...)
Schiphol verwacht het terras in juli weer te kunnen openen. In de tussentijd raadt de luchthaven aan om bij de Buitenveldertbaan en de Polderbaan te gaan vliegtuigspotten. Uitzwaaien is voorlopig alleen in de vertrekhallen mogelijk.
Haha ja.. en gaat mij er om wie onder die "others" valt. Maar ja, eerder offtopic.quote:Op donderdag 28 februari 2019 14:06 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Luchtvaartnieuws heeft het voor je uitgezocht:
https://www.luchtvaartnie(...)s-van-air-france-klm
Edit: die hebben gewoon dat plaatje uitgeschreven zie ik nu
Het is lastig te zeggen, maar sowieso zie je dat de eerste configuratieveranderingen vrij laat komen wat erop kan wijzen dat ze een windshear escape vliegen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:57 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de reacties hierop van echte piloten. Dit heeft volgens mij niets meer met wind(shear) ofzo te maken, dit lijkt veel meer op bizar overcorrigeren... Wie o wie heeft er meer inzicht?
Dank voor je antwoord! Een probleem met de flight controls vermoed ik ook een beetje eerlijk gezegd. Maar ik ben geen piloot he Dat het 1 of 2x gecorigeerd wordt, soit. Maar dit gaat veel te lang en veel te extreem zo door lijkt me.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 12:27 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het is lastig te zeggen, maar sowieso zie je dat de eerste configuratieveranderingen vrij laat komen wat erop kan wijzen dat ze een windshear escape vliegen.
Maar de rolbewegingen zien er wel apart uit ja. Kan pilot induced zijn, maar kan ook voortkomen uit flight control problemen. Of het is echt zo een bizarre wind daar, staat er wel om bekend. Zelf nooit Airbus gevlogen, dus kan daar niet veel over zeggen
Nee, info over dit soort zaken zal je niet snel vinden. Alleen grotere incidenten en ongelukken krijgen uitgebreide en openbare onderzoeken.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 13:21 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dank voor je antwoord! Een probleem met de flight controls vermoed ik ook een beetje eerlijk gezegd. Maar ik ben geen piloot he Dat het 1 of 2x gecorigeerd wordt, soit. Maar dit gaat veel te lang en veel te extreem zo door lijkt me.
Worden dit soort go-around´s eigenlijk gelogd? Is er info terug te vinden over specifiek deze vlucht? Of blijft het lekker speculeren op forums?
British Airways heeft officieel haar 3e retro livery aangekondigd; de 747-400 G-BNLY krijgt de Landor livery.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:40 schreef Iemand91 het volgende:
Een paar dagen geleden was het al uitgelekt, maar vandaag officieel; British Airways gaat een aantal toestellen voorzien van oude liveries ter viering van hun 100 jarig bestaan.
De eerste is een 747-400 (G-BYGC) die in Dublin de oude British Overseas Airways Corporation (BOAC) livery krijgt; dit toestel zal op 18 februari op London Heathrow landen.
Dus misschien kunnen we ook nog deze liveries op toestellen verwachten:
quote:Op dinsdag 26 februari 2019 21:18 schreef DeeBee het volgende:
En maar klagen over staatssteun elders in de wereld aan luchtvaartmaatschappijen...Ze hebben alleen maar aandelen gekocht. Hoe is dat staatssteun?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
Dat is toch gemeenschapsgeld wat in een commercieelbedrijf wordt geinvesteerd? Hoogst ongebruikelijk en absoluut niet de rol van een overheid. Daarnaast is het duidelijk dat ze hoe dan ook hun strategisch belang willen vertegenwoordigen, dus het geen rationele belegger zal zijn maar eentje die ze tot in lengte van dagen zal steunen...quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ze hebben alleen maar aandelen gekocht. Hoe is dat staatssteun?
Die aandelen waren eerst van iemand anders, dus AF-KL 'voelt' daar financieel niets van.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:33 schreef DeeBee het volgende:
Dat is toch gemeenschapsgeld wat in een commercieelbedrijf wordt geinvesteerd?
Met rationeel bedoel je 'hebzuchtig', zeker?quote:Hoogst ongebruikelijk en absoluut niet de rol van een overheid. Daarnaast is het duidelijk dat ze hoe dan ook hun strategisch belang willen vertegenwoordigen, dus het geen rationele belegger zal zijn maar eentje die ze tot in lengte van dagen zal steunen...
Sabena, Swissair?quote:Het geeft wel een weeffout aan wat betreft (flag)carriers in Europa: er is een te grote maatschappelijke afhankelijkheid, maar het zijn wel commerciele bedrijven geworden. Echter weten deze bedrijven ook dat ze soort van 'too big to fail zijn' (zie Alitalia), want een land kiest nagenoeg altijd eieren voor z'n geld om international luchtverkeer te behouden... Dat levert dan weer idiote bedrijfsvoering op bij de maatschappijen (zie een Air France waar iedereen ook wel weet dat ze nooit failliet zullen gaan), echt een vicieuze cirkel zo...
Dat was mijn punt niet, het is niet de taak van de staat om te investeren in bedrijven, ze zijn toch geen hedge fund? Overigens merken ze er hoogstwaarschijnlijk wel wat van, vanwege een verhoogde aandelenprijs als reactie op het oneindige vertrouwen van de Nederlandse staat.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die aandelen waren eerst van iemand anders, dus AF-KL 'voelt' daar financieel niets van.
[..]
Met rationeel bedoel je 'hebzuchtig', zeker?
[..]
Sabena, Swissair?
Volgens mij is Alitalia meer een uitzondering dan de regel. De andere grote Europese flagcarriers doen het, voor zover ik weet, gewoon helemaal zelf.
Arbitrair. Als een onderneming heel belangrijk is voor je economie, waarom nietquote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:03 schreef DeeBee het volgende:
Dat was mijn punt niet, het is niet de taak van de staat om te investeren in bedrijven
Tuurlijk zijn het relevant voorbeelden. Het waren allebei flag carriers.quote:Sabena en Swissair zijn verdwenen 'merken', die landen verloren niet hun complete connectiviteit met de rest van de wereld bij die faillisementen, dus niet echt relevante voorbeelden.
Klinkt als een rationele beslissing. in ieder geval niet gedreven door hebzucht. Hebzucht is niet rationeel, namelijk.quote:En wat dat betreft is de staat dus wel een irrationele aandeelhouder, want die hebben nu hun hand laten zien en zeggen effectief we houden tot in lengte van dagen die aandelen om de bereikbaarheid van Nederland te kunnen garanderen...
Wat hij met Air Canada heeft gedaan, is wel een succesverhaal.quote:Overigens is vooral Ben Smith maar een koekenbakker
Dan verdwijnt de naam KLM zeker.quote:Meest gunstig zou nog zijn als een Amerikaanse carrier KL uitkoopt denk ik,
Die airline kende ik nog niet.quote:
Zaventem heeft er na het faillissement van Sabena 14 jaar (2000-2014) over gedaan om de oude passagiersaantallen weer te behalen. Sterker nog, het aantal vliegbewegingen van topjaar 2000 is zelfs nooit meer gevenaard. Het verdwijnen van Sabena heeft ertoe geleid dat de Belgische luchtvaartsector een enorme opdonder heeft gekregen die het eigenlijk nooit meer te boven is gekomen. Dus ja, dat is zeker een heel relevant voorbeeld.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:03 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Sabena en Swissair zijn verdwenen 'merken', die landen verloren niet hun complete connectiviteit met de rest van de wereld bij die faillisementen, dus niet echt relevante voorbeelden.
'She flies! Concorde flies at last!'quote:Op zaterdag 9 februari 2019 14:22 schreef Iemand91 het volgende:
Over een kleine 6 uur gebeurde dit een halve eeuw(!) geleden; de Boeing 747 maakte op 9 februari 1969 haar allereerste vlucht.
Dit zou de toekomst worden; de geschiedenis oordeelde echter anders...
[ afbeelding ]
Het toestel dat de luchtvaart voor altijd zou veranderen had niet eens zo'n succesvol vooruitzicht; men ging er vanuit dat ze maar zo'n 400 van zouden produceren. Ondertussen heeft Boeing 1548 stuks geleverd.
Men dacht dat de toekomst lag in supersonisch vliegen waar o.a. Boeing zich op dat moment veel meer op richtte.
Dat dachten de Britten en Fransen ook met hun Concorde; die exact 3 weken later haar eerste vlucht zou maken.
Gave docu inderdaad!quote:Op zaterdag 2 maart 2019 14:27 schreef Iemand91 het volgende:
En ik beveel van harte de volgende documentaire aan; Concorde: A Supersonic Story:
Hij kan nog heel aardig balletje hoog houden, voor een keeperquote:Op zaterdag 2 maart 2019 14:27 schreef Iemand91 het volgende:
En 15 jaar later hebben ze het filmpje nog eens overgedaan.
In Hermeskeil in de Duitse Eifel staat langs de straat een Russische Concorde waar je in kunt.quote:Op zondag 3 maart 2019 00:02 schreef JanPawelII het volgende:
Het dichtste dat ik er bij kom zijn bezoekjes aan de concorde room op LHR
Een Embraer of Bombardier levert dezelde ervaring op.quote:Op zondag 3 maart 2019 12:23 schreef Nieuwschierig het volgende:
In Hermeskeil in de Duitse Eifel staat langs de straat een Russische Concorde waar je in kunt.
Dam krijg je een beetje het idee hoe het is om te vliegen in een cabine die niet veel breder is dan een treinwagon.
Dat is geen Tu-144, maar een houten replica van Concorde. De enige Tu-144 buiten Rusland/USSR staat in Sinsheim (staat ook een Concorde).quote:Op zondag 3 maart 2019 12:23 schreef Nieuwschierig het volgende:
In Hermeskeil in de Duitse Eifel staat langs de straat een Russische Concorde
Je kan hier kijken voor schiphol vandaag:quote:Op maandag 4 maart 2019 10:29 schreef Sunri5e het volgende:
Zijn er hier op het forum mensen die kunnen zien welk registratie er voor een bepaalde vlucht ingeroosterd staat?
Dat wist ik. Maar ik weet dat sommige mensen inzicht hebben in de planning van bijvoorbeeld aanstaande vrijdag.quote:Op maandag 4 maart 2019 10:46 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je kan hier kijken voor schiphol vandaag:
http://schiphol.dutchplanespotters.nl/
twitter:British_Airways twitterde op maandag 04-03-2019 om 12:18:03 Standing out from the crowd... G-EUPJ is back home, and will be operating later this afternoon. @manairport - look out for her! #BA100 #BEA #BritishEuropeanAirways #Centenary https://t.co/s4IQ7ccglz reageer retweet
twitter:TomPodolec twitterde op maandag 04-03-2019 om 19:28:11 CommutAir/United Express #UA4933 from Newark landed in Presque Isle and left the runway to the right. 28 pax/3 crew. One pilot & three passenger reported minor injuries. One landing gear sheered off and wedged between fuselage & left engine.N14171 Embraer ERJ-145 https://t.co/Vg07liGiDU reageer retweet
My god, van de runway gaan lijkt me al 'een ervaring' an sich, maar om een deel van de landing gear te zien parkeren in de motor vlak naast je window seat....quote:Op maandag 4 maart 2019 19:34 schreef Iemand91 het volgende:[ afbeelding ]twitter:TomPodolec twitterde op maandag 04-03-2019 om 19:28:11 CommutAir/United Express #UA4933 from Newark landed in Presque Isle and left the runway to the right. 28 pax/3 crew. One pilot & three passenger reported minor injuries. One landing gear sheered off and wedged between fuselage & left engine.N14171 Embraer ERJ-145 https://t.co/Vg07liGiDU reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
twitter:BoeingAirplanes twitterde op maandag 04-03-2019 om 22:42:04 Our very first #777X flight test airplane will officially debut to the world on March 13th! Stay tuned to learn how you can watch it live. Check out the journey so far here: https://t.co/7twGuVZU1i https://t.co/MyUnA1Thcd reageer retweet
twitter:AlexInAir twitterde op zondag 10-03-2019 om 09:19:56 Breaking: Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX has reportedly been involved in a fatal incident, en route from Addis Ababa to Nairobi. #ET302 reageer retweet
twitter:AlexInAir twitterde op zondag 10-03-2019 om 09:28:24 Ethiopian Airlines flight #ET302 dropped from radar 6 minutes after departure from Addis AbabaThe jet is a brand new Boeing 737 MAX 8 - delivered to the airline just four months ago. https://t.co/o01HDgEI16 reageer retweet
twitter:AlexInAir twitterde op zondag 10-03-2019 om 09:40:40 This is the second major, fatal accident involving the Boeing 737 MAX in less than five months. https://t.co/Comg15tdMR reageer retweet
Oei oei oei... naast dat dit berhaupt vreselijk nieuws is, kan dit zomaar eens enorme consequenties gaan hebben voor de MAX. Als het weer hetzelfde systeem is...quote:Op zondag 10 maart 2019 09:43 schreef Pino112 het volgende:twitter:AlexInAir twitterde op zondag 10-03-2019 om 09:19:56 Breaking: Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX has reportedly been involved in a fatal incident, en route from Addis Ababa to Nairobi. #ET302 reageer retweettwitter:AlexInAir twitterde op zondag 10-03-2019 om 09:28:24 Ethiopian Airlines flight #ET302 dropped from radar 6 minutes after departure from Addis AbabaThe jet is a brand new Boeing 737 MAX 8 - delivered to the airline just four months ago. https://t.co/o01HDgEI16 reageer retweettwitter:AlexInAir twitterde op zondag 10-03-2019 om 09:40:40 This is the second major, fatal accident involving the Boeing 737 MAX in less than five months. https://t.co/Comg15tdMR reageer retweet
Een eerste indicatie lijkt wel wat die richting op te wijzen:quote:Op zondag 10 maart 2019 10:01 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Oei oei oei... naast dat dit berhaupt vreselijk nieuws is, kan dit zomaar eens enorme consequenties gaan hebben voor de MAX. Als het weer hetzelfde systeem is...
https://www.upinthesky.nl(...)-737-max-neergestortquote:Het toestel is neergestort in de buurt van Bishoftu, Ethiopi. Dat ligt op zo’n 50 kilometer van het vliegveld. Volgens Aviation Safety Network was het weer goed met meer dan 10 kilometer zicht en een paar wolken op 2500 voet. Flightradar24 laat bij andere vluchten op die route zien dat deze eerder dan de neergestorte ET302 al een bocht naar een zuiden hebben gemaakt. Ook laat de voorlopige data zien dat het toestel na opstijgen redelijk vergelijkbaar met andere vluchten stijgt, maar na n tot twee minuten weer daalt om daarna hard te stijgen.
Eeeuhh.. Het is daar niet zoals in Nederland, waar je gewoon even op je fiets stapt en er naar toe fietst he.quote:Op zondag 10 maart 2019 10:57 schreef KolonelBroodje het volgende:
We zijn inmiddels twee uur verder sinds het eerste bericht en er is nog steeds geen foto of filmpje. Best vreemd, zeker zo dichtbij een stad van meer dan 3 miljoen inwoners en de plek waar die zou zijn gecrasht is een stad van 170.000 inwoners. Het is daar ook gewoon overdag.
Dat weet ik maar dit is wel raar. Ik had op zijn minst een rookpluim of iets dergelijks verwacht. Ik ben zelf net 2 weken terug van een rondreis door Oeganda, Kenia en Tanzania en er zijn best veel mensen met een telefoon met camera.quote:Op zondag 10 maart 2019 11:10 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Eeeuhh.. Het is daar niet zoals in Nederland, waar je gewoon even op je fiets stapt en er naar toe fietst he.
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=222805quote:Air France flight AF703, an Airbus A380, returned to land at Abidjan, Ivory Coast, following an engine failure.
The aircraft departed Abidjan at 23:38 UTC (March 9, same as local time). The aircraft was climbing to the cruising altitude shortly after midnight when one of the engines failed.
The flight crew decided to return to Abidjan, where a safe landing was made at 01:13 hours.
An airline spokesperson stated that the engine had suffered a compressor stall.
A photo of the engine after landing shows damage to several fan blades as well as damage to the interior of the engine cowling.
Misschien nog wel het meest verrassend dat AF met een A380 op ivoorkust vliegt?!quote:Op zondag 10 maart 2019 19:35 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=222805
[ afbeelding ]
Evenals Cayman Airways (hoewel die maar 2 737 MAX 8 toestellen in de vloot hebben).quote:Op maandag 11 maart 2019 03:52 schreef spapaars het volgende:
China houdt Boeing 737 Max voorlopig aan de grond.
https://www.ad.nl/buitenl(...)n-de-grond~aa670d62/
Historische connecties en Abidjan als regionale hub (AF/KLM heeft ook aandelen in de flag carrier van Ivoorkustquote:Op maandag 11 maart 2019 06:30 schreef Xtreem het volgende:
Misschien nog wel het meest verrassend dat AF met een A380 op ivoorkust vliegt?!
In Zuid Amerika nu ook, Aerolineas Argentinas heeft de vluchten met de MAX gecanceld. Gelukkig sta ik vroeg op en kon ik mijn klant nog net omboeken voor vandaag GOL schijnt hem ook aan de grond te houden.quote:Op maandag 11 maart 2019 14:40 schreef Iemand91 het volgende:
Meer landen en maatschappijen houden de 737 MAX aan de grond.
- Alle Chinese maatschappijen (96 toestellen; China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China, Hainan Airlines en Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines, Okay Airways, Shenzhen Airlines, Kunming Airlines, 9 Air, Lucky Air en Fuzhou Airlines)
- Alle Indonesische maatschappijen (Lion Air en Garuda, samen 12 toestellen)
- Ethiopian Airlines (resterende 4 toestellen)
- Cayman Airways (2 toestellen)
- Royal Air Maroc (2 toestellen)
De teller staat nu dus op 117 toestellen. Met 386 geleverde toestellen (afgelopen donderdag de laatste aan Cayman) is dat dus ongeveer 1/3 van de gehele MAX vloot die nu aan de grond staat.
EDIT: De Zuid-Afrikaanse Comair (franchise van British Airways) zet hun enige 737 MAX ook aan de grond; teller staat nu op 118 toestellen.
Goed artikel ja.quote:Op maandag 11 maart 2019 14:30 schreef Hyperdude het volgende:
Aardig artikel uit 2018 over invoering MCAS (automatic trim) bij de 737-MAX.
https://leehamnews.com/20(...)losed-to-the-pilots/
De lijst staat nu op:quote:Op maandag 11 maart 2019 14:40 schreef Iemand91 het volgende:
Meer landen en maatschappijen houden de 737 MAX aan de grond.
- Alle Chinese maatschappijen (96 toestellen; China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China, Hainan Airlines en Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines, Okay Airways, Shenzhen Airlines, Kunming Airlines, 9 Air, Lucky Air en Fuzhou Airlines)
- Alle Indonesische maatschappijen (Lion Air en Garuda, samen 12 toestellen)
- Ethiopian Airlines (resterende 4 toestellen)
- Cayman Airways (2 toestellen)
- Royal Air Maroc (2 toestellen)
De teller staat nu dus op 117 toestellen. Met 386 geleverde toestellen (afgelopen donderdag de laatste aan Cayman) is dat dus ongeveer 1/3 van de gehele MAX vloot die nu aan de grond staat.
EDIT: De Zuid-Afrikaanse Comair (franchise van British Airways) zet hun enige 737 MAX ook aan de grond; teller staat nu op 118 toestellen.
zal misschien gaan komen, maar de maatregel is vooral bedoeld om Boeing onder druk te zetten snel maatregelen te nemen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:05 schreef derLudolf het volgende:
Als order geannuleerd? Of heeft Airbus al extra orders ontvangen?
Dan nog wel opvallend dat het bij Lionair en Ethiopean mis gaat. Wat doen zij anders dan andere airlines?quote:Op dinsdag 12 maart 2019 10:53 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Goed artikel ja.
Erg vreemd dat Boeing dit 'ongemerkt' invoerde en pas na het eerste incident meldde. Zeker gezien het dus counterintuitief werkt en piloten verrast worden door de afwijkende implementatie... Ook is het wel een goede fail dat hij nu instabiel is wat betreft pitch omdat de nacelles zo idioot hoog en naar voren zitten dat ze lift genereren voor het CG...
Benieuwd of de Ethiopian piloten eenzelfde probleem hadden als Lion Air, maar het lijkt erop dat de MAX niet heel lekker gaat (ook het 'gedoe' om de -10 te kunnen ontwerpen met genoeg groundclearance toont aan dat ze wel erg de limiet van het model bereikt hebben...). En ik vind het bijna crimineel om wijzigingen in de flight controls niet te melden, maar overduidelijk wilde Boeing zo makkelijk mogelijk piloten laten overstappen op de MAX dus bewust niet gemeld lijkt het zodat er minder / geen training nodig was...
Niet elk vliegtuig heeft die defecte sensor uiteraard.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:27 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dan nog wel opvallend dat het bij Lionair en Ethiopean mis gaat. Wat doen zij anders dan andere airlines?
Beiden zaten toch al op/rond de 10.000 voet? Dan is een stall nog wel op te vangen natuurlijk. Tenzij... mja, koffiedik kijken met een hoofdletter Kquote:Op dinsdag 12 maart 2019 20:56 schreef DeeBee het volgende:
Ik denk dat zoals Drekkoning zegt zij de enige zijn die n een evt. problematische airspeed indicator hadden n in de operating envelope zaten waarbij die autotrim erin kwam en dan dus de piloten nog meer pitchen omdat ze verkeerd proberen de autopilot te 'overrulen' en met evt. lagere snelheid dan gedacht al vlogen en dus in stall raken. Maar dit is inderdaad een groot voorbehoud voorlopig, zonder resultaten van beide onderzoeken...
quote:FRANKFURT - Lufthansa Group heeft een bestelling geplaatst voor twintig extra Airbus A350-900’s en twintig Boeing 787-9 Dreamliners. Met de komst van de tweemotorige toestellen wordt de A380-vloot teruggebracht van veertien naar acht exemplaren.
Volgens Lufthansa moeten tweemotorige toestellen de toekomstige vloot gaan uitmaken. Volgend jaar komt de eerste Boeing 777-9 bij de vloot, tussen 2022 en 2027 worden de veertig nieuwe vliegtuigen geleverd.
Het is voor het eerst dat Lufthansa een order heeft geplaatst voor de 787 Dreamliner. Van de A350-900 heeft Lufthansa er al twaalf in dienst en staan er nu nog 33 in bestelling.
De drie tweemotorige types zijn een stuk zuiniger dan de huidige vloot, waarin de viermotorige Airbus A340-300/-600, A380 en Boeing 747-400/-8I zijn opgenomen. De zes A380’s die worden afgestoten gaan tussen 2022 en 2023 terug naar Airbus.
De nieuwe bestelling vertegenwoordigt een waarde van 12 miljard dollar, maar volgens Lufthansa is er een flinke korting bedongen.
Dochterbedrijven
De nieuw bestelde toestellen zijn niet alleen bedoeld voor Lufthansa zelf, maar ook voor dochterbedrijven van de luchtvaartgroep. De precieze verdeling is nog niet bekend, maar Lufthansa Group heeft al wel een afbeelding vrijgegeven waarbij Boeing 787's zijn voorzien van de kleuren van SWISS en Austrian Airlines.
Als je dit leest dan haal ik er uit dat Boeing misschien wel een stap te ver is gegaan met de 737 en eigenlijk een nieuw vliegtuig had moeten ontwerpen, maar dit uit kostenoverwegingen niet heeft gedaan. Het klinkt alsof een voet van maatje 44 in een schoen van maat 40 is gestoptquote:Op woensdag 13 maart 2019 18:53 schreef artm het volgende:
Las ook deze goede artikelen van Jon Ostrower (The Air Current):
https://theaircurrent.com(...)cord-on-the-737-max/
https://theaircurrent.com(...)n-system-mcas-jt610/
Of van die meegroei, uitschuifijzertjes die je als kind onder gebonden kreeg op het ijs die te ver zijn uitgeschoven.quote:Op woensdag 13 maart 2019 20:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Als je dit leest dan haal ik er uit dat Boeing misschien wel een stap te ver is gegaan met de 737 en eigenlijk een nieuw vliegtuig had moeten ontwerpen, maar dit uit kostenoverwegingen niet heeft gedaan. Het klinkt alsof een voet van maatje 44 in een schoen van maat 40 is gestopt
Vet.quote:Op donderdag 14 maart 2019 15:24 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-100-jaar-luchtvaart
Waarom protesteren ze dan?quote:Op donderdag 14 maart 2019 15:24 schreef Adrie072 het volgende:
De organisatie is het er niet mee een dat de luchtvaartsector volgens hen geen bijdrage levert aan het CO2-probleem.
quote:
Dat zag er destijds zo uit:twitter:British_Airways twitterde op donderdag 14-03-2019 om 15:07:04 Rumour confirmed… Negus is the last in our series of retro liveries celebrating our centenary, and will be joining our three other heritage aircraft in the skies soon! #BA100 #Negus #Centenary https://t.co/s0jlMPs01G reageer retweet
Priority check in, ja.quote:Op vrijdag 15 maart 2019 18:20 schreef J.Caesar het volgende:
Ik ben zelf Lufthansa Senator member.
Weet iemand of de priority check-in en security etc. ook voor een medepassagier geldt?
Lounge acces is mogelijk voor 25,-, maar over andere extra's is het moeilijk iets te vinden.
Altijd handig zo'n tail standquote:Op zondag 17 maart 2019 21:13 schreef Iemand91 het volgende:
Oeps...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vanmorgen in Doha. De 747 -200 is EP-FAB, de enige 747 van de Iraanse maatschappij Fars Air Qeshm.
Bron?quote:Op zondag 17 maart 2019 10:27 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zoals wel verwacht is in de brokstukken van de Ethiopian 737 Max de schroefspindel van de stabilo-verstelling in de uiterste "nose-down" positie aangetroffen.
thanks!quote:Op maandag 18 maart 2019 07:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
https://www.reuters.com/a(...)s-idUSKCN1QW0NJ?il=0
quote:British Airways has unveiled its highly-anticipated new business class seat - 'Club Suite' - and confirmed it will arrive on the first of its A350 aircraft in July.
The airline's sophisticated and newly-branded 'Club Suite' offers direct-aisle access, a suite door for greater privacy and luxurious flat-bed seats in a 1-2-1 configuration. Boasting 40 per cent more storage, including a vanity unit and mirror, WiFi, enviable 18.5-inch inflight entertainment screens*, high definition gate-to-gate programming, and PC / USB power; every aspect of British Airways' Club Suite has been designed for today's customer.
(...)
The airline, which is marking its centenary this year, will roll out the new suites in a carefully managed programme designed to minimise disruption to customers.
During phase one, the first A350 aircraft will start some short-haul flying between London and Madrid to allow the airline's teams to perfect their customer service delivery and familiarise cabin crew with the aircraft layout.
In phase two, from October 1, 2019, the aircraft will begin long-haul flying. During this period another three A350 aircraft will join the British Airways fleet and two Boeing 777 aircraft will also be retrofitted with the new cabin.
At the start of 2020 phase three will begin which will see British Airways rolling out its Club Suite on further long-haul aircraft across the network.
Bohhhh. Deze nieuwe club worldquote:Op maandag 18 maart 2019 13:35 schreef Iemand91 het volgende:
Na 13 jaar heeft British Airways haar nieuwe Club World (Business class) product aangekondigd: de Club Suite.
BRITISH AIRWAYS WELCOMES ITS NEW A350 AIRCRAFT AND UNVEILS ITS NEW BUSINESS CLASS 'CLUB SUITE'
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Altijd een overal kijkt iedereen zijn eigen films of luisteren ze met hun eigen muziek op hun eigen scherm...quote:Op woensdag 20 maart 2019 16:58 schreef Sunri5e het volgende:
Vorige week voor de tweede keer in een half jaar tijd in een 747-400 van KLM gezeten. Wat worden beestjes oud zeg.... Dat interieur met die IFE kan echt niet meer.
Ook gewoon 3 verschillende kleuren / modellen.quote:Op woensdag 20 maart 2019 15:38 schreef Pino112 het volgende:
Wat een geniale livery met die schildpadden
Tja, airlines gebruiken dat nog steeds om zich te "onderscheiden".quote:Op woensdag 20 maart 2019 18:48 schreef derLudolf het volgende:
Altijd een overal kijkt iedereen zijn eigen films of luisteren ze met hun eigen muziek op hun eigen scherm...
Waarom moet het in de lucht ineens voor ze gedaan worden...
Nu op RTL-Z (21:30 - 23:30 uur)quote:We vieren het 100-jarig bestaan van British Airways, de grootste luchtvaartmaatschappij in het Verenigd Koninkrijk. Aan de hand van interviews en met opmerkelijke archiefbeelden wordt de ontwikkeling van de luchtvaartmaatschappij in kaart gebracht. We zien onder meer hoe het bedrijf de Tweede Wereldoorlog doorstaat en evolueert naar het British Airways zoals we dat vandaag de dag kennen.
Qua IFE is KLM dat met jou eens; ze zouden AirFi op de 747's uitrollen maar of ze daar ondertussen mee zijn begonnen weet ik niet.quote:Op woensdag 20 maart 2019 16:58 schreef Sunri5e het volgende:
Vorige week voor de tweede keer in een half jaar tijd in een 747-400 van KLM gezeten. Wat worden beestjes oud zeg.... Dat interieur met die IFE kan echt niet meer.
Van deze A380's heeft https://www.aviationmegastore.com/ al wat staan. Misschien nog wel wat meer keuze in de winkel zelf.quote:Op woensdag 20 maart 2019 19:39 schreef DeeBee het volgende:
Ik probeer al tijden schaalmodellen van hun Star Wars toestellen te vinden, maar erg lastig. Deze komen er wel aan ook, misschien wel de moeite waard.
Ik hoorde dat de 747's nu een Wi-Fi systeem krijgen zodat de passagiers op hun eigen device naar de content van een mediaserver kunnen kijken. Dat systeem heeft geen internet verbinding. Ik heb daar al eens een test van meegemaakt in een 737. Er stond een servertje in het voorste bagagerack.quote:Altijd een overal kijkt iedereen zijn eigen films of luisteren ze met hun eigen muziek op hun eigen scherm...
Waarom moet het in de lucht ineens voor ze gedaan worden...
Hoe valt dit niet op?quote:Op maandag 25 maart 2019 15:35 schreef Fiorano het volgende:
Voor je het weet sta je in Edinburgh in plaats van Dsseldorf...
https://www.bbc.com/news/(...)tter_impression=true
Geen welkom-aan-boord-speech en niemand uit het raampje gekeken ofzo?quote:
Als je een route vaak vliegt merk je juist toch wel welke richting je vliegtuig op gaat.quote:Op maandag 25 maart 2019 18:35 schreef inkjet het volgende:
LCY naar Frankfurt zijn vast veel zakenlieden die de vlucht vaak maken, die kijken niet naar buiten
Ah, zou ook nog een chartervlucht kunnen zijn, maakt het alweer wat ‘begrijpelijker’.quote:Op maandag 25 maart 2019 18:55 schreef JanPawelII het volgende:
Al lees ik op FT dat er maar 5 passagiers aan boord waren.
Nu definitief: Doek valt definitief voor Germaniaquote:Op dinsdag 5 februari 2019 11:52 schreef Iemand91 het volgende:
En er verdwijnt weer een maatschappij:
Germania vraagt faillissement aan
[ afbeelding ]
Laatste vlucht was van Fuerteventura naar Neurenberg die even voor 1 uur vannacht aankwam.
[ afbeelding ]
En wl leuk: ALITALIA MET AIRBUS A330 NAAR ROTTERDAMquote:Het doek valt definitief voor Germania Fluggesellschaft, samen met dochterondernemingen Germania Technik Brandenburg GmbH en Germania Flugdienste GmbH, zo meldt liquidateur Rdiger Wienberg.
Doorstart
Het plan om met Germania een doorstart te maken is op niets uitgedraaid. De partijen die in eerste instantie genteresseerd waren om met een verkleinde vloot met Germania verder te gaan, hebben afgehaakt. Hiermee kon er geen nieuw kapitaal aangetrokken worden, waardoor de airline nu definitief opgedoekt wordt.
quote:OVERSCHIE - Een bijzonder beeld op Rotterdam The Hague Airport vandaag: er arriveerde een Airbus A330-200 van Alitalia uit Rome. Het komt niet vaak voor dat er widebodytoestellen richting de kleine Rotterdamse luchthaven worden ingezet.
Het toestel was ingehuurd om enkele honderden bezoekers naar een congres van tabaksfabrikant Philip Morris te brengen. De Airbus, met de registratie I-EJGB, landde om 13:50 en keerde ruim een uur later zonder passagiers terug naar haar thuisbasis.
Alitalia komt woensdag weer met een A330 naar Rotterdam om de congresgangers op te halen.
quote:Two WOW air planes have been grounded, one in Montreal and the second in Santa Clara in Cuba. The planes were grounded on request of the company that rents the planes to WOW air.
Bookings for nine destinations have been closed on the WOW air website.
Jep, lijkt ook kwestie van uren/dagen dat ook die maatschappij omvalt.quote:
quote:PARIJS - De Chinese overheid schaft driehonderd nieuwe vliegtuigen aan bij Airbus. De deal omvat 290 A320’s en tien A350’s. De toestellen worden in een later stadium toegewezen aan de diverse luchtvaartmaatschappijen in het land.
De bestelling werd maandag in Parijs getekend in aanwezigheid van de Chinese president Xi Jinping en de Franse president Emmanuel Macron.
Met de vliegtuigen wil China zowel regionale prijsvechters als netwerkmaatschappijen die op de lange afstand vliegen voorzien van nieuw materieel.
Op dit moment vliegen er circa 1.730 Airbus-toestellen rond in China. Het merendeel, 1.455 vliegtuigen, is een A319, A320 of A321. Daarnaast zijn de A330, A350 en A380 in dienst bij diverse Chinese luchtvaartmaatschappijen.
Airbus verwacht dat China de komende twintig jaar behoefte heeft aan 7.400 passagiers- en vrachtvliegtuigen. De vliegtuigbouwer strijdt op de Chinese markt voornamelijk met rivaal Boeing, maar ook de lokale luchtvaartindustrie hoopt een graantje mee te pikken van de groeiende vraag naar luchtvervoer.
twitter:FlyGRQ twitterde op maandag 25-03-2019 om 19:04:56 BREAKING: komende woensdag 27 maart opnieuw een Boeing 747 op @AirportEelde in verband met Frisian Flag. Verwachte aankomsttijd is 07:00. Vorig jaar 13 maart was er ook een 747 op Eelde: https://t.co/FJPrOkJwPS reageer retweet
Toevallig getuige van geweest. Ze hadden hem bijna recht voor de terminal geparkeerd en het viel menig passagier toch wel op "dat-ie wat groter was".quote:Op maandag 25 maart 2019 19:16 schreef Iemand91 het volgende:
En wl leuk: ALITALIA MET AIRBUS A330 NAAR ROTTERDAM
[..]
[ afbeelding ]
Motorprobleem, dus teruggekeerd.quote:
Het heeft even geduurd; maar deze retro 777 is momenteel inderdaad op weg naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/GIA088/1ff2f20cquote:Op zondag 24 februari 2019 00:31 schreef Iemand91 het volgende:
Garuda viert dit jaar haar 70-jarig bestaan. En ook zij doen mee aan de retro-liveries.
Een 737-800 (PK-GFM) in 1961-1969 kleuren, nog een 737-800 (PK-GFN) in 1969-1985 kleuren (beiden al bij hun levering in 2011) en een A330-300 (PK-GHD) in 1969-1985 kleuren.
En nu komt daar ook een 777-300ER bij (PK-GIK); ook in 1969-1985 kleuren:
In tegenstelling tot de eerste 3 kunnen we deze wl in Amsterdam verwachten.
quote:UPDATE: Prijsvechter WOW Air staakt per direct alle vluchten
REYKJAVIK - Prijsvechter WOW Air staakt per direct alle vluchten. Waar de maatregel eerst nog van tijdelijke aard leek, is het nu definitief over en uit voor de IJslandse luchtvaartmaatschappij. Naar schatting duizenden reizigers zijn gedupeerd. WOW Air roept reizigers op alternatief vervoer te regelen of een claim in te dienen bij de curator.
WOW Air verkeert al tijden in de financile problemen. Gesprekken met Icelandair en investeringsmaatschappij Indigo Partners liepen stuk, waardoor afgelopen maandag een spoedoverleg met de crediteuren plaats vond. Daar werd besloten om een deel van de schulden om te zetten in aandelen. Donderdagochtend meldde WOW Air eerst nog dat het schrappen van de vluchten te maken had met enkele formaliteiten, maar uit een nieuwe update wordt duidelijk dat de luchtvaartmaatschappij de handdoek in de ring gooit.
De luchtvaartmaatschappij ging in 2011 van start en viel directe concurrent Icelandair aan door tegen lage prijzen vluchten naar IJsland en aansluitend naar Noord-Amerika aan te bieden. De afgelopen maanden bleek echter dat de wapenwedloop niet rendabel was. Als gevolg daarvan werden routes geschrapt en werden vliegtuigen en personeel afgestoten.
WOW Air vloog onder andere naar Schiphol, Brussel en Dsseldorf.
Ze houden de traditionele airlines wel scherpquote:Op donderdag 28 maart 2019 11:06 schreef JanPawelII het volgende:
Kun je missen als kiespijn zulke airlines.
Ik hoef niet perse goedkoop te vliegen, dus ach.quote:Op donderdag 28 maart 2019 12:06 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ze houden de traditionele airlines wel scherp
Ik ook niet, maar onnodig duur hoeft ook nietquote:Op donderdag 28 maart 2019 12:16 schreef JanPawelII het volgende:
Ik hoef niet perse goedkoop te vliegen, dus ach.
Waarom?quote:Op donderdag 28 maart 2019 11:06 schreef JanPawelII het volgende:
Kun je missen als kiespijn zulke airlines.
Helemaal als ze zichzelf kapot concurreren.quote:Op donderdag 28 maart 2019 12:06 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ze houden de traditionele airlines wel scherp
Ik vind het idee dat vliegen voor iedere jan doedel prijstechnisch haalbaar is geen positieve ontwikkeling.quote:
Verklaar je nader. Tot nu toe komt dit nogal elitair over.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 11:16 schreef JanPawelII het volgende:
[..]
Ik vind het idee dat vliegen voor iedere jan doedel prijstechnisch haalbaar is geen positieve ontwikkeling.
Verklaar je nader. Tot nu toe komt dit nogal elitair over.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 11:16 schreef JanPawelII het volgende:
[..]
Ik vind het idee dat vliegen voor iedere jan doedel prijstechnisch haalbaar is geen positieve ontwikkeling.
Verklaar je nader. Tot nu toe komt dit nogal blaterig over.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 11:16 schreef JanPawelII het volgende:
[..]
Ik vind het idee dat vliegen voor iedere jan doedel prijstechnisch haalbaar is geen positieve ontwikkeling.
Verklaar je nader. Iedereen weet dat alle FOK!kers bij hun mamie thuiswonen en als ze vliegen het met Ryanair is.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 11:16 schreef JanPawelII het volgende:
[..]
Ik vind het idee dat vliegen voor iedere jan doedel prijstechnisch haalbaar is geen positieve ontwikkeling.
Dat lijkt me juist een reden om wel voor low cost carriers te zijn! Wil je niet naast een pauper zitten? prima, dan betaal je wat meer om met 2cm meer ruimte KLM te vliegenquote:Op vrijdag 29 maart 2019 18:35 schreef Stefanovic83 het volgende:
Klinkt als "ik wil niet naast een pauper zitten met mijn low cost economy ticket"
Peasant!quote:Op vrijdag 29 maart 2019 20:18 schreef shiznuts het volgende:
Hoezo een vliegtuig met een ander delen? Heeft niet iedereen een Global 7500 dan?
Speaking of which: https://www.flightglobal.(...)range-record-456385/
Vanwege privacy heb ik liever niet dat je foto´s van mijn privvliegtuig hier plaatst...quote:
Beetje onduidelijk dit:quote:Op vrijdag 29 maart 2019 20:18 schreef shiznuts het volgende:
Speaking of which: https://www.flightglobal.(...)range-record-456385/
6 personen en bagage voor 360kg? Dat zijn dan wel erg magere passagiers geweest. Of 6 personen en bagage van 360kg? Of... 3 piloten van pak em beet 80kg per stuk en 3 passagiers met bagage van 360kgquote:carrying three pilots, three passengers and luggage with a combined weight of 360kg
Goeie aanbieding bij een traditionele maatschappij en je bent goedkoper uit dan met een prijsvechterquote:Op donderdag 28 maart 2019 11:06 schreef JanPawelII het volgende:
Kun je missen als kiespijn zulke airlines.
Da´s knap veel bagage voor 3 pax en 3 pilotenquote:
Het meest voor de hand liggend is natuurlijk 'payload', dus de 3 passagiers incl. hun bagage.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:13 schreef flipsen het volgende:
[..]
Beetje onduidelijk dit:
[..]
6 personen en bagage voor 360kg? Dat zijn dan wel erg magere passagiers geweest. Of 6 personen en bagage van 360kg? Of... 3 piloten van pak em beet 80kg per stuk en 3 passagiers met bagage van 360kg
Valt mee. Da's 60 kilo per persoon; ongeveer evenveel als je als business/first passagiers als ruimbagage mee mag nemen.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 01:38 schreef flipsen het volgende:
Da´s knap veel bagage voor 3 pax en 3 piloten
quote:BREAKING! Due to a change in strategy, KLM are starting to modify their Boeing 777-200 fleet to -SP version; less pax but longer range and '4 engines 4 long haul'! The first is seen here returning from its test flight this morning.
twitter:DWHonan twitterde op maandag 01-04-2019 om 05:38:43 It's here! The first @BoeingAirplanes 737 MAX 10 fuselage, LN 7644, arrived in the Seattle area this evening.#avgeek #Boeing #B737 #737MAX #737MAX10 @AeroimagesChris @jonostrower @dominicgates @GlennFarleyK5 @petchmo @AirlineFlyer @jetcitystar @brandonsblog @zeraphoto https://t.co/cCclH2OE2j reageer retweet
Wow, die is zo mogelijk nog slechter dan een oude 1 april grap van mij van een 737 met Tipica Reizen logoquote:Op maandag 1 april 2019 12:06 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
http://www.airliners.net/(...)g-777-206-ER/5469655
Haha, beetje zoals airplane_photoshop op Instagram: https://www.instagram.com/airplane_photoshop/quote:Op maandag 1 april 2019 12:06 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
http://www.airliners.net/(...)g-777-206-ER/5469655
Omdat ze na elkaar omvallen. M.a.w., hun bedrijfsplan is niet gezond, waar iemand voor moet betalen. Ofwel de medewerkers ofwel een partij die nu met een schuld zit.quote:
http://buislichtreclame.nl/martinair-hangar-32-schiphol/quote:Het einde van een tijdperk….
Martinair nam in de jaren 70 de eerste ‘widebody’, een vliegtuig met twee gangpaden, in gebruik: een DC-10.
Ondanks de economisch moeilijke beginjaren van dit decennium was er een groeiende vraag naar widebodies.
Begin jaren 80 bestelde Martinair de eerste twee Boeing 747’s. Om ruimte te bieden aan deze grotere toestellen werd besloten tot de bouw van een hangar (4) op Schiphol-Oost.
Enige jaren later gevolgd door hangar 32, waarvoor Buis Lichtreclame destijds de huidige beeldmerken heeft geleverd en gemonteerd!
Inmiddels is het 2019 en is besloten dat hangar 32 teruggegeven wordt aan de luchthaven, dit houdt dus ook in dat de drie beeldmerken van Martinair verwijderd moesten worden.
De demontage van deze immense beeldmerken ( de letterhoogte van de grootste tekst overschrijdt de 4 meter!) vereiste een secure voorbereiding waarbij niets aan het toeval overgelaten kon worden.
Hierbij rekening houdende met de veiligheid en de belangen van de diverse direct betrokken partijen alsmede de wet – en regelgeving op het bij ons zo bekende terrein van Schiphol.
Na veelvuldig overleg, afstemming en voorbereiding hebben wij de drie beeldmerken van Hangar 32 gedemonteerd en afgevoerd.
Na ruim 2 decennia is de cirkel weer rond.
Een – in alle opzichten- groot en mooi project met complimenten aan het projectteam dat dit samen heeft weten te realiseren.
Wij danken onze opdrachtgever voor het gestelde vertrouwen.
Schijnbaar is het nu actief:quote:Op woensdag 20 maart 2019 21:56 schreef Iemand91 het volgende:
Qua IFE is KLM dat met jou eens; ze zouden AirFi op de 747's uitrollen maar of ze daar ondertussen mee zijn begonnen weet ik niet.
quote:SCHIPHOL - KLM biedt vanaf nu op alle Boeing 747-400’s inflight entertainment aan via AirFi. Reizigers kunnen op verre vluchten op hun eigen laptop, tablet of smartphone films kijken, muziek luisteren of door tijdschriften bladeren.
Het Nederlandse AirFi levert boxen die aan boord een draadloos netwerk creren, waarop passagiers met hun eigen mobiele apparaat kunnen inloggen om content te gebruiken. KLM blijft daarnaast entertainment aanbieden via de persoonlijke tv-schermen die in de stoelen zitten.
“De kwaliteit van het huidige inflight entertainment in de Boeing 747-400’s is niet meer van het niveau dat het zou moeten zijn. Omdat de toestellen de komende jaren volledig uit de vloot verdwijnen is het investeren in nieuwe systemen niet meer rendabel. Met de routers van AirFi aan boord kunnen we de passagiers via hun eigen mobiele apparaten van hoogwaardige content voorzien”, liet COO Ren de Groot eerder weten.
KLM vliegt nog met twaalf Boeing 747-400’s. Die moeten eind 2021 allemaal zijn vervangen door modernere toestellen als de Boeing 777-300ER en Boeing 787 Dreamliner.
De hele airline industry is financieel ongezond.quote:Op maandag 1 april 2019 20:33 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Omdat ze na elkaar omvallen. M.a.w., hun bedrijfsplan is niet gezond, waar iemand voor moet betalen. Ofwel de medewerkers ofwel een partij die nu met een schuld zit.
Het is leuk als je als klant tijdelijk kunt profiteren, maar iemand betaalt blijkbaar jouw korting..
Dat personeel kiest er toch zelf voor om te gaan werken voor zo'n maatschappij?quote:Op maandag 1 april 2019 20:33 schreef The_stranger het volgende:
Omdat ze na elkaar omvallen. M.a.w., hun bedrijfsplan is niet gezond, waar iemand voor moet betalen. Ofwel de medewerkers ofwel een partij die nu met een schuld zit.
Die sector kent inderdaad veel invloed van de politiek, vrijwel elk land heeft de behoefte om n of meerdere airlines te beschermen. Dat terwijl er helemaal geen ruimte is voor zoveel "grote" airlines.quote:Op dinsdag 2 april 2019 12:29 schreef Xtreem het volgende:
[..]
De hele airline industry is financieel ongezond.
Air New Zealand, Etihad zijn ook flink aan het ombuigen, Alitalia (en Air France?) had al 10x failliet moeten gaan.
Is dus geen low cost airline probleem.
Was eigenlijk al een rare situatie dat er op Schiphol meer gebouwen dan vliegtuigen de naam van Martinair droegen...quote:Op maandag 1 april 2019 23:52 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
http://buislichtreclame.nl/martinair-hangar-32-schiphol/
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is nu nog steeds zoquote:Op dinsdag 2 april 2019 16:35 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Was eigenlijk al een rare situatie dat er op Schiphol meer gebouwen dan vliegtuigen de naam van Martinair droegen...
De oude luchthaven blijft nog open voor allerlei luchtverkeer zoals cargo, charter, business etc.quote:Op zondag 7 april 2019 08:17 schreef DeeBee het volgende:
Zie nog steeds wat cargo vertrekken vanaf Ataturk op Flightradar.
quote:HILVERSUM - In de buurt van het Vliegveld Hilversum is een vanmiddag rond 13.00 uur een vliegtuig in een boom gevlogen. De inzittenden, een docent en leerling, zaten enige tijd vast.
Het ongeval vond plaats op het terrein van de Korporaal Van Oudheusdenkazerne in Hilversum. Een medewerker van de Veiligheidsregio vertelde dat het vliegtuig in een boom is geland en daar op zo'n tien meter hoogte in de kruin is blijven hangen. Het vliegtuig, een TL Ultralight TL-3000 Sirius, is daardoor motorproblemen terechtgekomen.
Op foto's is te zien dat het vliegtuig gevaarlijk in de boom balanceerde. Volgens de brandweer lekte het voertuig brandstof. Dit bemoeilijkte de reddingsactie.
De inzittenden, twee mannen, zijn na enige tijd uit het vliegtuig gehaald. Ze hebben geen ernstige verwondingen en zijn goed aanspreekbaar.
Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid is onderweg naar Hilversum om een 'verkennend onderzoek' te doen naar het neergestorte vliegtuig.
twitter:Jilnow twitterde op maandag 08-04-2019 om 14:01:51 Het zou gaan om een instructeur en leerling. Ze waren “noodprocedures” aan het oefenen. Aldus een mede cursist. De brandweer is bezig met een reddingsoperatie. #hilversum https://t.co/SBGsBjTr0T reageer retweet
En nog meer:quote:Op woensdag 10 april 2019 18:42 schreef Iemand91 het volgende:
De grote problemen bij Jet Airways worden nu ook op Schiphol zichtbaar; een van de 777-300ER's (VT-JEW) is op Schiphol aan de ketting gelegd wegens onbetaalde rekeningen aan vrachtafhandelingsbedrijf WFS.
Toestel zou vanmiddag vlucht 9W231 naar Mumbai moeten uitvoeren maar die is geannuleerd.
Veruit het grootste deel van de Jet Airways vloot staat aan de grond.
quote:SCHIPHOL - De financile problemen bij Jet Airways raken nu ook het intercontinentale netwerk. De Indiase maatschappij schrapt door een gebrek aan vliegtuigen de lijndiensten tussen Amsterdam en Toronto en tussen Parijs en Chennai.
De vluchtuitvoering naar Toronto wordt binnen enkele dagen gestaakt, zo meldt Jet Airways in een persverklaring. Ook de lijndiensten van Mumbai en Delhi naar Colombo en Singapore leggen het loodje.
De maatschappij neemt contact op met de getroffen passagiers om te zoeken naar een alternatieve reismogelijkheid of om de ticketprijs terug te storten. Jet Airways vliegt vanaf Schiphol verder naar Mumbai, Delhi en Bangalore.
Oplopende verliezen
Jet Airways balanceert op het randje van de afgrond vanwege steeds verder oplopende verliezen. Omdat de maatschappij haar rekeningen niet meer kan betalen, is ze inmiddels zo’n driekwart van haar vloot kwijt.
Woensdag werd een Boeing 777-300ER van Jet Airways aan de ketting gelegd op Schiphol. Dit gebeurde op last van vrachtafhandelingsbedrijf WFS, dat nog veel geld van de Indirs tegoed heeft. Andere vliegtuigen zijn door leasemaatschappijen teruggehaald.
Als het klopt wat de diverse websites melden dan kan het nog wel wat maanden duren voordat er een oplossing komt. En dat een makkelijke oplossing niet mogelijk is.quote:Op vrijdag 12 april 2019 11:24 schreef Iemand91 het volgende:
En zou wordt de grounding van de Boeing 737 MAX duidelijk; de volledige Southwest 737 MAX vloot opgeslagen op Victorville (op 3 toestellen na):
[ afbeelding ]
(Op de achtergrond staan een deel van de 737-300's die Southwest eind 2017 massaal naar Victorville vloog en de 737 MAX als vervanger had)
Er komt ook nog een keer bij dat de MAX 8, 9 en 10 volgens een wettelijk document niet gebruikt mogen worden op vliegvelden die hoog of heet zijn. Vliegvelden als Addis Abeba (Ethiopian Airlines) of Mexico City. De Max 7 zou nergens last van hebbenquote:Op vrijdag 12 april 2019 13:18 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Als het klopt wat de diverse websites melden dan kan het nog wel wat maanden duren voordat er een oplossing komt. En dat een makkelijke oplossing niet mogelijk is.
Uit het voorlopige rapport van de Etheopian crasch lijkt men de conclusie te trekken dat de piloten geheel conform de Boeing-richtlijnen gehandeld hebben maar dat het niet voldoende was om het toestel in de lucht te houden.
Het blijkt in de praktijk onmogelijk om met de hand de trim terug te draaien terwijl de andere piloot de stuurknuppel vol naar achteren trekt om hoogte te houden.
https://www.flightradar24.com/DAL8821/2023abb3quote:GRONINGEN - Delta Air Lines vliegt zaterdag 13 april eenmalig naar Groningen Airport Eelde. In de loop van de middag landt een Boeing 767-400ER van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij op de regionale luchthaven, op een chartervlucht naar de VS.
Het vliegtuig is ingehuurd om manschappen en materieel op te halen, die in Nederland waren voor de oefening Frisian Flag. Eerder landde ook al een Boeing 747 van Atlas Air in het kader van die oefening op Eelde.
De vliegtuigen die deelnemen aan Frisian Flag, zoals gevechtsvliegtuigen en militaire transporttoestellen, maken standaard gebruik van vliegbasis Leeuwarden. Daar is echter geen materieel voorhanden om passagiersvliegtuigen af te handelen.
Groningen Airport Eelde mag zich dit jaar verheugen op veel opvallende bezoekers, zoals charters van Helvetic Airways uit Zwitserland en van het Griekse Aegean Airlines.
De Boeing 767 van Delta wordt rond 16.00 uur op Eelde verwacht en moet rond 19.00 uur weer vertrekken.
Wettelijk documentquote:Op vrijdag 12 april 2019 19:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Er komt ook nog een keer bij dat de MAX 8, 9 en 10 volgens een wettelijk document niet gebruikt mogen worden op vliegvelden die hoog of heet zijn. Vliegvelden als Addis Abeba (Ethiopian Airlines) of Mexico City. De Max 7 zou nergens last van hebben
https://www.upinthesky.nl(...)epaalde-vliegvelden/
Idd. Volgens Bloomburg een juridisch document in een pakket waarin de Max 7 'aangeprezen' wordt.quote:Op zaterdag 13 april 2019 12:07 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Wettelijk document
Juridisch document bedoelen ze. Er is geen enkel land dat een wet heeft gemaakt speciaal voor de 737MAX bij de bouw van dat toestel. Je juiste term in Nederlands is imho het document met de "gebruikersvoorwaarden".
Verder laat Upinthesky zich wel erg meenemen door de sensatiedrift van Bloomberg.
Als je het hele originele artikel leest dan kom je er achter dat hoger gelegen vliegvelden per definitie een langere landingsbaan en hogere "take off speed" nodig hebben. lk toestel heeft daar last van, niet alleen de 737MAX: al zijn voorgangers dus ook.
Aangezien er al tientallen jaren 737 toestellen van Addis Ababa zijn opgestegen znder massaal neer te storten, kunnen we er gevoegelijk wel vanuit gaan dat het vliegveld een baan heeft die lang genoeg is en dat piloten weten dat hun snelheid hoger moet liggen.
Kortom Upinthesky kiest voor sensatie ipv journalistiek.
https://www.bloomberg.com(...)to-failure-data-showquote:Boeing cited the performance of the 737 Max 8 in a case brought before the U.S. International Trade Commission in 2017. Boeing charged that unfair competition from Bombardier -- which beat out Boeing for a large order from Delta Air Lines -- threatened its 737-700 and Max 7, the smallest of its upgraded single-aisle jets. By pointing out the limitations of the Max 8, the planemaker sought to preserve market share for the 700 and Max 7.
quote:MOJAVE, CA – April 13, 2019 – Stratolaunch Systems Corporation, founded by Paul G. Allen, today successfully completed the first flight of the world’s largest all-composite aircraft, the Stratolaunch. With a dual fuselage design and wingspan greater than the length of an American football field, the Stratolaunch aircraft took flight at 0658 PDT from the Mojave Air & Space Port. Achieving a maximum speed of 189 miles per hour, the plane flew for 2.5 hours over the Mojave Desert at altitudes up to 17,000 feet. As part of the initial flight, the pilots evaluated aircraft performance and handling qualities before landing successfully back at the Mojave Air and Space Port.
“What a fantastic first flight,” said Jean Floyd, CEO of Stratolaunch. “Today’s flight furthers our mission to provide a flexible alternative to ground launched systems. We are incredibly proud of the Stratolaunch team, today’s flight crew, our partners at Northrup Grumman’s Scaled Composites and the Mojave Air and Space Port.”
The test team conducted standard aircraft testing exercises. Initial results from today’s test points include:
• Performed a variety of flight control maneuvers to calibrate speed and test flight control systems, including roll doublets, yawing maneuvers, pushovers and pull-ups, and steady heading side slips.
• Conducted simulated landing approach exercises at a max altitude of 15,000 feet mean sea level.
The Stratolaunch aircraft is a mobile launch platform that will enable airline-style access to space that is convenient, affordable and routine. The reinforced center wing can support multiple launch vehicles, weighing up to a total of 500,000 pounds.
“We all know Paul would have been proud to witness today’s historic achievement,” said Jody Allen, Chair of Vulcan Inc. and Trustee of the Paul G. Allen Trust. “The aircraft is a remarkable engineering achievement and we congratulate everyone involved.”
Het lijkt erop dat je gelijk gaat krijgen. Gisteren, vandaag en ook morgen alles geannuleerd op Schiphol van Jet Airways.quote:Op donderdag 11 april 2019 21:37 schreef Iemand91 het volgende:
Voor morgen zijn alle Jet Airways vluchten van/naar Schiphol geannuleerd, behalve de vlucht vanuit Toronto die zal doorvliegen naar Delhi.
(die 777-300ER VT-JEH hangt momenteel met flinke vertraging halverwege de vlucht Amsterdam - Toronto)
Schijnbaar zouden zaterdag de vluchten weer opgepakt moeten worden; maar zoals de ontwikkelingen nu gaan zou het best kunnen zijn dat de bovenstaande 2 Jet Airways vluchten de laatste zullen zijn van/naar Schiphol...
Die nieuwe Air Mauritius A350's gaan hier dus nooit komen en blijft Surinam Airways weer als enige A340-operator over op Schiphol (hoewel die laatste al maandenlang niet heeft gevlogen)quote:SCHIPHOL - KLM en Air Mauritius staken na dit zomerseizoen de rechtstreekse vluchten vanaf Schiphol naar Mauritius. De luchtvaartmaatschappijen voeren de vluchten in joint venture uit, maar trekken nu de stekker uit het samenwerkingsverband.
Gedurende het lopende zomerseizoen vliegt Air Mauritius nog wel rechtstreeks op de route. Na 26 oktober komen de vluchten tussen Amsterdam en het vakantie-eiland in de Indische Oceaan te vervallen.
“Vanaf het winterseizoen zijn er geen rechtstreekse vluchten meer te boeken op deze route”, meldt een KLM-woordvoerder desgevraagd aan Reismedia. “Passagiers kunnen wel via Parijs naar het eiland blijven vliegen.”
Dat kan dankzij de samenwerking tussen Air France en Air Mauritius, die wel in stand blijft. Beide luchtvaartmaatschappijen zullen ook in het vervolg tot twee vluchten per dag tussen Parijs en Mauritius aanbieden.
KLM en Air Mauritius openden in het najaar van 2017 de gezamenlijke vluchten van Amsterdam naar Mauritius. In het winterseizoen werd de route onderhouden door KLM, ’s zomers nam Air Mauritius het over. De route leverde echter niet het succes op waarop werd gerekend.
Overigens zijn de rechtstreekse KLM-vluchten voor het winterseizoen 2019/2020 op dit moment nog wel te boeken in het boekingssysteem van KLM. Volgens de woordvoerder zullen deze uiterlijk dinsdag uit het systeem zijn verdwenen.
Passagiers die in het bezit zijn van een ticket voor een vlucht na 26 oktober zullen volgens KLM omgeboekt worden of komen in aanmerking voor restitutie.
Idd. Dit lijkt een structurele fout in het ontwerp te zijn. Het maximale van het ontwerp van de 737 is bereikt en overschreden. Ik ben benieuwd of Boeing nog een oplossing voor dit probleem gaat vinden. De beleggers lijken er nog wel te geloven want de koers van het aandeel Boeing is niet dramatisch ver gezakt.quote:
Dan worden het allemaal weer 737NG toestellen, schrijft Boeing een paar miljard af en wordt de 757 weer van stal gehaald.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:11 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Idd. Dit lijkt een structurele fout in het ontwerp te zijn. Het maximale van het ontwerp van de 737 is bereikt en overschreden. Ik ben benieuwd of Boeing nog een oplossing voor dit probleem gaat vinden. De beleggers lijken er nog wel te geloven want de koers van het aandeel Boeing is niet dramatisch ver gezakt.
Tja, als je het geld er voor over hebt...quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:43 schreef J.Caesar het volgende:
Vorige week upgrade gedaan naar first ipv business bij Lufthansa.
Dat went toch wel erg snel
Ik vrees dat (premium) economy er voor mij ook priv niet meer in zit
En Airbus lacht zich in het vuistje.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:54 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dan worden het allemaal weer 737NG toestellen, schrijft Boeing een paar miljard af en wordt de 757 weer van stal gehaald.
Dat is maar de vraag. Airbus heeft een enorme backlog en als Boeing hun producten competitief aanprijst kiezen maatschappijen er wel voorquote:Op dinsdag 16 april 2019 21:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En Airbus lacht zich in het vuistje.
het was me eigenlijk nooit opgevallen, maar holy moly wat zijn die nieuwe generatie motoren groot zeg.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En Airbus lacht zich in het vuistje.
Die kunnen de productie dan niet aan.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En Airbus lacht zich in het vuistje.
Tsja, maar dan gaat Boeing dus onder de prijs verkopen. Ze moeten wel winst blijven maken....quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag. Airbus heeft een enorme backlog en als Boeing hun producten competitief aanprijst kiezen maatschappijen er wel voor
Stel dat Boeing een oplossing vindt... dan blijft de vraag volgens mij nog altijd of piloten in de toekomst over mogen blijven stappen van een NG naar een MAX met slechts minimale training?quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:11 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Idd. Dit lijkt een structurele fout in het ontwerp te zijn. Het maximale van het ontwerp van de 737 is bereikt en overschreden. Ik ben benieuwd of Boeing nog een oplossing voor dit probleem gaat vinden.
Goed filmpje, maakt het een stuk duidelijker.quote:
twitter:jetairways twitterde op woensdag 17-04-2019 om 18:19:31 With deep sadness and a heavy heart we would like to share that, effective immediately, we will be suspending all our domestic and international flight operations.More: https://t.co/SaQ2iwIBRJ reageer retweet
quote:Op woensdag 7 juni 1989 stort bij dichte mist een passagiersvlucht van SLM neer nabij Zanderij in Paramaribo. Het toestel vliegt te laag en raakt de boomtoppen. Het rolt om de lengteas en stort om 04.27 uur plaatselijke tijd ondersteboven neer. De ramp eist 176 levens, waaronder een groot deel van het Kleurrijk Elftal, profvoetballers van Surinaamse afkomst, op weg om in Suriname een toernooi te spelen. Elf mensen overleven het ongeluk.
Een onderzoek wordt ingesteld en er blijkt van alles mis te zijn. Twee vliegers zijn te oud, een derde heeft geen brevet. De bemanning is ingehuurd via een Amerikaans uitzendbureau voor vliegpersoneel waarvan de papieren nauwelijks gecheckt zijn. SLM-gezagvoerder Frank de Miranda stelt, enkele weken voor het vliegongeluk, misstanden op het gebied van veiligheidsprocedures en de technische staat van de vliegtuigen aan de kaak bij zijn werkgever. In plaats van naar hem te luisteren, wordt hij geschorst. Hij is dan ook niet verbaasd over de crash.
Marlea Kogeldans verliest bij de ramp haar broer Ruben, een talentvolle voetballer. Ze weigert te schikken en procedeert tegen SLM totdat haar geld op is, maar tot een veroordeling komt het niet. Voetballer Radjin de Haan overleeft het ongeluk en wil zo snel mogelijk weer op topniveau voetballen ondanks een gebroken ruggenwervel.
In Andere Tijden een reconstructie van de gebeurtenissen rond het vliegongeluk en de nasleep ervan.
Aparte certificering zal weinig uitmaken, omdat het stuk pilot training qua kosten minimaal is t.o.v. de operating benefits van de MAX t.o.v. de NG en Classic. Voor operators is de commonality qua onderdelen veel belangrijker, waardoor je partijen heel weinig ziet wisselen tussen 737 en A320s. Als de afgelopen 10-20 jaar kijkt, zijn er niet veel luchtvaartmaatschappijen die zo'n switch gemaakt hebben, zonder de invloed van bv een overname (American, Delta)quote:Op woensdag 17 april 2019 13:44 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Stel dat Boeing een oplossing vindt... dan blijft de vraag volgens mij nog altijd of piloten in de toekomst over mogen blijven stappen van een NG naar een MAX met slechts minimale training?
Wanneer er bijvoorbeeld uitgebreide training voorgeschreven gaat worden of zelfs een aparte certificering voor de MAX, dan wordt de drempel weer een stukje lager voor bestaande 737 airlines om ook te gaan kijken naar alternatieve toestellen...
Naar welke toestellen moeten ze kijken?quote:Op woensdag 17 april 2019 13:44 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Stel dat Boeing een oplossing vindt... dan blijft de vraag volgens mij nog altijd of piloten in de toekomst over mogen blijven stappen van een NG naar een MAX met slechts minimale training?
Wanneer er bijvoorbeeld uitgebreide training voorgeschreven gaat worden of zelfs een aparte certificering voor de MAX, dan wordt de drempel weer een stukje lager voor bestaande 737 airlines om ook te gaan kijken naar alternatieve toestellen...
Dat zal wel meevallen. De A320 werd in de begindagen ook geplaagd door software die andere dingen deed dan de piloot verwachtte en uiteindelijk zich er toch best wel een paar A320s gebouwdquote:
quote:SCHIPHOL - De bouwwerkzaamheden van de nieuwe pier op Schiphol duren langer dan gepland. De nieuwe A-pier zou oorspronkelijk eind dit jaar al in gebruik worden genomen, maar dat wordt uitgesteld naar december 2020. Dat heeft Schiphol donderdag bekendgemaakt.
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. In maart vorig jaar werden de eerste beelden van de nieuwe pier naar buiten gebracht en sindsdien vordert de bouw, maar het doel om de pier al eind dit jaar in gebruik te nemen leek behoorlijk ambitieus. Schiphol-topman Dick Benschop zinspeelde er in februari al op dat de bouw meer tijd in beslag zou nemen.
In de nieuwe A-pier komen ook voorzieningen voor de grens- en beveiligingscontrole. Hiermee kunnen alle typen passagiers (Schengen, Non-Schengen, gescreend en niet gescreend) worden gefaciliteerd.
Extra verdieping
Op Schiphol vinden meer bouwwerkzaamheden plaats. Om in Vertrek 1, voor vluchten naar Schengenlanden, voldoende ruimte te bieden aan alle passagiers, plaatst Schiphol een extra verdieping. Op deze zogeheten mezzanine komen ook beveiligingscontroles, net als in Vertrek 2 en 3. De bouw ligt volgens Schiphol op schema. De geplande ingebruikname is medio volgend jaar.
Ook voor vliegtuigen verandert er het een en ander. Zo breidt Schiphol tussen nu en volgend jaar het aantal parkeerplekken voor grotere vliegtuigen uit op het U-platform uit naar elf. De uitbreiding is volgens Schiphol nodig omdat luchtvaartmaatschappijen steeds meer widebodyvliegtuigen inzetten op vluchten vanaf de luchthaven.
Dubbele taxibaan
Verder komt er een tweede viaduct over snelweg A4, waardoor vliegtuigen daar makkelijker in twee richtingen kunnen taxin. De werkzaamheden zijn gestart en liggen op schema. De dubbele taxibaan Quebec wordt in fases aangelegd en de ingebruikname van de eerste fase is naar verwachting in 2021.
twitter:VirginAustralia twitterde op donderdag 18-04-2019 om 08:17:50 This owl didn’t give a hoot where it napped! The cute little guy was found during our pre-flight checks. Our team of engineers rescued it & was assessed before being safely released back into the wild. Where’s the strangest place you’ve woken up? #HootHoot https://t.co/1NEx9usRfu reageer retweet
Klinkt als een Airbus A340quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:51 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik zag vandaag op Schiphol een volledig wit vliegtuig staan met vier motoren en maar n deck. Iemand een idee waar dat vliegtuig bij hoort?
Klinkt inderdaad als een A340 van HiFly, kan alleen zo snel niet op Flightradar vinden of er n in de buurt wasquote:Op zaterdag 20 april 2019 16:51 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik zag vandaag op Schiphol een volledig wit vliegtuig staan met vier motoren en maar n deck. Iemand een idee waar dat vliegtuig bij hoort?
Air Belgium A340-300 OO-ABE die voor Surinam Airways invalt.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:51 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik zag vandaag op Schiphol een volledig wit vliegtuig staan met vier motoren en maar n deck. Iemand een idee waar dat vliegtuig bij hoort?
Dat is de OO-ABE van Air Belgium die invalt voor de kist van SLM die al maanden in onderhoud staat op een onderstel wacht.quote:Op zaterdag 20 april 2019 16:51 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik zag vandaag op Schiphol een volledig wit vliegtuig staan met vier motoren en maar n deck. Iemand een idee waar dat vliegtuig bij hoort?
Dat is hem Bedankt allemaal!quote:Op zaterdag 20 april 2019 17:02 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Air Belgium A340-300 OO-ABE die voor Surinam Airways invalt.
[ link | afbeelding ]Airbus A340-313E OO-ABE Air Belgium by Andries Waardenburg, on Flickr
Hoezo moet die al maanden op een onderstel wachten? Zoiets zal toch wel ergens op een schap liggen?quote:Op zaterdag 20 april 2019 17:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dat is de OO-ABE van Air Belgium die invalt voor de kist van SLM die al maanden in onderhoud staat op een onderstel wacht.
https://catalina-pby.nl/quote:Lelystad, 23 april 2019
Gewaardeerde belangstellenden,
De laatste vluchten mogen nog uitgevoerd worden. Op het schema staan nog de datums woensdag 24 april drie vluchten, dan vrijdag 26 april twee vluchten, dan nog zondag 28 april drie vluchten, dan nog woensdag 1 mei waarschijnlijk twee vluchten, zaterdag 4 mei nog twee vluchten, en zondag 5 mei 2019 de finale van twee vluchten. Deze twee zullen de laatste vluchten worden boven Nederland.
Hierna zal er een 50 uurs inspectie nog uitgevoerd worden in de hangaar. Tijdens deze inspectie wordt ook de Catalina gereed gemaakt voor de vlucht naar de Verenigde Saten. Die vertrek datum is nu vastgesteld op dinsdag 28 mei 2019. Deze datum zou zo maar kunnen veranderen door bijvoorbeeld de weersomstandigheden. Wij proberen u via deze pagina op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.
Erg jammer. Lufthansa ziet er ook al zo saai uit nu.quote:Op woensdag 24 april 2019 12:19 schreef Iemand91 het volgende:
United Airlines zal vandaag hun nieuwe livery aankondigen. Zoals vooraf aangegeven is het geen compleet nieuwe livery, maar meer een aanpassing van de huidige.
De livery moet nog officieel aangekondigd worden; de beelden zijn al bekend:
[ afbeelding ]
Dit was het eerst:
[ afbeelding ]
Ja en nee, de A340 begint langzaam maar zeker een zelfzaamheid te worden. Naar het schijnt zijn er alleen nog gereviseerde langsgestellen te verkrijgen, die ook nog eens op bestelling worden gereviseerd. Als je dat niet op tijd aanvraagt moet je dus wachten.quote:Op dinsdag 23 april 2019 19:41 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Hoezo moet die al maanden op een onderstel wachten? Zoiets zal toch wel ergens op een schap liggen?
Maar daar mogen ze de plas niet mee over....quote:
ETOPS willen ze dus ookquote:Op woensdag 24 april 2019 22:10 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Maar daar mogen ze de plas niet mee over....
Dat zijn echt bazenmachines.quote:Op woensdag 24 april 2019 21:51 schreef DeeBee het volgende:
Ze kunnen de A340-600's van Qatar Airways overnemen, die gaan eruit.
Als ze voldoen aan de eisen van de certificeringen wel.quote:
Gelukkig heeft 99% geen idee in welk toestel ze zitten Andere stickers er op en gaan met dat dingquote:Op zaterdag 27 april 2019 18:00 schreef Nieuwschierig het volgende:
NBC-news meldt dat in een enquete 53% van de Amerikanen heeft aangegeven dat ze nooit in een 737 Max willen vliegen, ongeacht wat ze er aan verbeteren.
Veel maatschappijen hebben het toestel ook al tot eind september uit hun schema's gehaald om zo vakantiepassagiers een Max-vrije vlucht te garanderen.
Omdat het normaal gesproken niemand interesseert. Maar dat is in dit geval wel veranderd.quote:Op zaterdag 27 april 2019 18:03 schreef Piles het volgende:
[..]
Gelukkig heeft 99% geen idee in welk toestel ze zitten
Als het aan Boeing ligt, gaan we eind mei weer vliegen:quote:Op zaterdag 27 april 2019 18:03 schreef Piles het volgende:
Nee, serieus: ik ben wel benieuwd hoe het met de MAX gaat aflopen. Er lijkt toch wel echt iets structureels mis met dat ding. Eerst maar eens zien of Boeing een goede oplossing kan bedenken.
Onmogelijk waarom precies?quote:Op zondag 28 april 2019 19:31 schreef FredvZ het volgende:
Eerst de wereld verbazen door een toestel te bouwen dat specialisten onmogelijk achtten en nu sneller dan specialisfen verwachtten met een oplossing komen...
Het zaakje blijft stinken.
Precies om de reden waardoor ze zijn neer gestort: te grote motoren te ver naar voren geplaatst tov de vleugels.quote:
Is het dan een hardware fout, die softwarematig wordt gecorrigeerd? Waar denk jij dat dit naar zal leiden, volledig buiten gebruik of de constructie aanpassen?quote:Op zondag 28 april 2019 19:39 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Precies om de reden waardoor ze zijn neer gestort: te grote motoren te ver naar voren geplaatst tov de vleugels.
Thanks!quote:Op zondag 28 april 2019 19:43 schreef Pino112 het volgende:
Ik vind dit filmpje wel handig, legt het duidelijk uit
Een onhandige keuze die idd met software compenseert moet worden.quote:Op zondag 28 april 2019 19:43 schreef Adrie072 het volgende:
Is het dan een hardware fout, die softwarematig wordt gecorrigeerd?
Er is weinig keuze... het point-of-no-return is voor veel airlines al gepasseerd: Zelfde constructie en betere/uitgebreidere training, dat zal het op korte termijn worden.quote:Waar denk jij dat dit naar zal leiden, volledig buiten gebruik of de constructie aanpassen?
Die haaienvinnen achterkanten van de engine cowlings zie je echt wel lol.quote:Op zaterdag 27 april 2019 18:03 schreef Piles het volgende:
Gelukkig heeft 99% geen idee in welk toestel ze zitten Andere stickers er op en gaan met dat ding
Mijn boeren verstand zegt dat dit toestel gewoon niet deugd. Hoe kan het nou mogelijk zijn dat je een toestel bouwt dat eigenlijk foute hardware bevat maar software matig gecorrigeerd moet worden. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.quote:Op zondag 28 april 2019 19:31 schreef FredvZ het volgende:
Eerst de wereld verbazen door een toestel te bouwen dat specialisten onmogelijk achtten en nu sneller dan specialisfen verwachtten met een oplossing komen...
Het zaakje blijft stinken.
Het toestel zelf hoeft niet verkeerd te zijn, maar heeft erg specifieke karakteristieken. Die wellicht ook nog eens te complex zijn voor piloten om met twee man te vliegen.quote:Op maandag 29 april 2019 21:11 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Mijn boeren verstand zegt dat dit toestel gewoon niet deugd. Hoe kan het nou mogelijk zijn dat je een toestel bouwt dat eigenlijk foute hardware bevat maar software matig gecorrigeerd moet worden. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Bij straaljagers doen ze dat expres Een Eurofighter Typhoon is bewust instabiel gemaakt en blijft niet in de lucht zonder constante correcties van de computers. Dat heeft als voordeel dat het toestel er wendbaarder van wordt.quote:Op maandag 29 april 2019 21:11 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Mijn boeren verstand zegt dat dit toestel gewoon niet deugd. Hoe kan het nou mogelijk zijn dat je een toestel bouwt dat eigenlijk foute hardware bevat maar software matig gecorrigeerd moet worden. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
quote:Op dinsdag 30 april 2019 16:42 schreef flipsen het volgende:
GC / [Vraag wat je wil] aan een verkeersvlieger
Mainland Chinese Airlines is gewoon altijd avoid when possible.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:54 schreef J.Caesar het volgende:
Iemand ervaring met East China business class (longhaul)?
Moet uitwijken van Lufthansa naar deze...
Online reviews zijn nogal verschillend.
China airlines is althans best prima.quote:Op dinsdag 30 april 2019 17:54 schreef JanPawelII het volgende:
[..]
Mainland Chinese Airlines is gewoon altijd avoid when possible.
quote:SCHIPHOL - Bij de B-pier op Schiphol is vanochtend een ambulift omgekieperd. En van de twee medewerkers raakte daarbij lichtgewond en is ter plaatse medisch behandeld. Er zaten geen passagiers in het voertuig.
Er is melding van het incident gemaakt bij de arbeidsinspectie, zo laat een woordvoerder van Schiphol aan Luchtvaartnieuws weten. Over de oorzaak kon hij nog niets zeggen.
Ambulift
Als een vliegtuig niet aan een connected gate (een slurf) geparkeerd staat, dan wordt er een ambulift gebruikt om passagiers met een ernstige lichamelijke beperking van en naar het vliegtuig te brengen. Zij hoeven daardoor geen trap te beklimmen.
China Airlines is dan ook geen Chinese mainland carrierquote:
Ik moet altijd lachen om Airforceproud95, ken je die?quote:Op dinsdag 30 april 2019 23:58 schreef flipsen het volgende:
Kijk je wel eens naar youtube video´s van collega´s, zoals Ask the Captain (Joe)? En naar "Full flight video from the cockpit"?
[..]
8 jaar China gewoond, in de lijst van grote Mainland Airlines staat Eastern bij mij onderaan (economy) - business zal afhangen van welk type je krijgt, maar in geen geval haalt het bij Lufthansa in hetzelfde typequote:Op dinsdag 30 april 2019 17:54 schreef J.Caesar het volgende:
Iemand ervaring met East China business class (longhaul)?
Moet uitwijken van Lufthansa naar deze...
Online reviews zijn nogal verschillend.
In een ander topic wordt weer gezegd dat het een beter product is dan Lufthansa BC.quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:36 schreef Xtreem het volgende:
[..]
8 jaar China gewoond, in de lijst van grote Mainland Airlines staat Eastern bij mij onderaan (economy) - business zal afhangen van welk type je krijgt, maar in geen geval haalt het bij Lufthansa in hetzelfde type
Lufthansa is ook niet veel dus dat hard product zal niet veel schelen.quote:Op woensdag 1 mei 2019 09:36 schreef Xtreem het volgende:
[..]
8 jaar China gewoond, in de lijst van grote Mainland Airlines staat Eastern bij mij onderaan (economy) - business zal afhangen van welk type je krijgt, maar in geen geval haalt het bij Lufthansa in hetzelfde type
Toestel is onderweg: https://www.flightradar24.com/QTR3251/205aa407quote:ENSCHEDE - Een Airbus A340-600 van Qatar Airways landt naar verwachting woensdagavond op Twente Airport. Het wordt de allerlaatste vlucht voor het viermotorige widebodyvliegtuig, dat op de voormalige vliegbasis wordt ontmanteld en gerecycled door AELS.
Het toestel met de registratie A7-AGB (zie foto boven dit artikel) is in september 2006 nieuw vanaf de Airbus-fabriek aan Qatar Airways afgeleverd. De afgelopen dertien jaar deed het toestel dienst op met name verre vluchten voor de luchtvaartmaatschappij uit het Golfstaatje Qatar.
De viermotorige A340-600 is de afgelopen jaren steeds meer uit de gratie geraakt. De toestellen zijn vervangen door de zuinigere tweemotorige Boeing 777's, Boeing 787's en Airbus A350's. Met een lengte van 75.30 meter is de A340-600 het op n na langste passagiersvliegtuig ter wereld. Alleen de Boeing 747-8 is langer.
Eerder landden er al twee Boeing 747-400’s van KLM, twee Airbus A340-300’s van Air France en een A340-300 van SWISS op Twente Airport om door AELS 'gesloopt' te worden. Ook twee Boeing 737’s van TUI vonden in Twente hun Waterloo. De bruikbare onderdelen worden doorverkocht, de rest van het toestel wordt gerecycled.
De aankomst van vlucht QR3251 vanuit Doha is volgens AELS om 19.40 uur (17.40 uur UTC) op Twente Airport.
De 777's hebben nu in economy een gedeeld stopcontact en USB in/onder de IFE.quote:Op donderdag 2 mei 2019 12:14 schreef Sunri5e het volgende:
Klopt het dat er in de 777-200 en 300 van KLM echte stopcontacten aanwezig zijn in de economyclass? Vorige maand heb ik met de A330 en de 747 gevlogen. Echter had de eerste (volgens mij) alleen een USB lader en de 747 helemaal niets.
Dus ik kan mijn macbook gewoon meenemen en opladen?quote:Op donderdag 2 mei 2019 14:12 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De 777's hebben nu in economy een gedeeld stopcontact en USB in/onder de IFE.
Zou wel moeten kunnen ja.quote:Op donderdag 2 mei 2019 14:24 schreef Sunri5e het volgende:
Dus ik kan mijn macbook gewoon meenemen en opladen?
quote:[img]Accident: Miami B738 at Jacksonville on May 3rd 2019, runway overrun on landing, aircraft ends up in river[/img]
A Miami Air International Boeing 737-800, registration N732MA performing flight GL-293 from Guantanamo Bay Naval Air Station (Cuba) to Jacksonville Naval Air Station,FL (USA) with 136 passengers and 7 crew, landed on Jacksonville NAS's runway 10 at 21:42L (01:42Z May 4th) but overran the end of the runway and came to a stop in the shallow waters of St. John's River about 380 meters/1250 feet past the end of the runway and was partially submerged. All occupants were able to evacuate the aircraft.
Jacksonville's Sheriff Office reported Marine Units were called in to assist rescue. All persons on board is alive and accounted for. There were minor injuries, a number of people were transported to a hospital.
Oeps! In dit toestel (N732MA) heb ik afgelopen jaar nog gevlogen toen het in dienst was bij TUI.twitter:WJXTvic twitterde op zaterdag 04-05-2019 om 04:59:13 Pic of Miami Air 737 in St. Johns River off @NASJax_. Sent to me from Navy source. All 142 alive and accounted for. @wjxt4 https://t.co/xblYemNXJq reageer retweet
Ag, even laten drogen en gewoon weer vliegen toch?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 08:13 schreef inkjet het volgende:
Dit toestel stond gepland om deze zomer weer voor TUI Netherlands te vliegen... dat wordt nog wat nu veel toestellen worden gebuikt om MAX-en te vervangen.
quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:30 schreef Viezze het volgende:
Ff een week in een bak met rijst leggen moet wel voldoende zijn
quote:An Aeroflot Sukhoi Superjet 100-95, registration RA-89098 performing flight SU-1492 from Moscow Sheremetyevo to Murmansk (Russia) with 76 people on board, departed Sheremetyevo's runway 24C at 18:04L (15:04Z) but stopped the climb at FL090, declared emergency and returned to Sherementyevo for a landing on runway 24L at 18:31L (15:31Z). During the roll out the aircraft burst into flames, veered left off the runway and came to a stop on the grass adjacent to the runway, the aircraft burned down. 10 occupants perished in the accident, most occupants were able to evacuate the aircraft, it is unknown how many injuries occurred.
Emergency services reported the fire was extinguished about 45 minutes after landing. According to preliminary information there were 10 fatalities.
Russian News Agencies claim the aircraft received a lightning strike causing a total electrical failure and subsequent return and a hard landing.
Russia's Emergency Ministry originally claimed all occupants had evacuated the aircraft and were accounted for.
Meer (Twitter)video´s in het bericht op de frontpage.quote:Op zondag 5 mei 2019 19:00 schreef Iemand91 het volgende:
Accident: Aeroflot SU95 at Moscow on May 5th 2019, aircraft bursts into flames during rollout and burns down
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Onbegrijpelijk dat er zulke risico's zijn genomen...quote:Op zondag 5 mei 2019 18:55 schreef Sunri5e het volgende:
‘Boeing probeerde testen van toestellen te beperken’
https://www.gelderlander.(...)e-beperken~a8f865c6/
Ai ai ai
twitter:AmichaiStein1 twitterde op zondag 05-05-2019 om 22:48:55 BREAKING: Death toll from Moscow plane fire rises to 41, according to Russia's Investigative Committee https://t.co/gKVB7mCS8L reageer retweet
Bizar idd.quote:Op zondag 5 mei 2019 23:11 schreef MaxMark het volgende:
Ook weer mensen te zien die met hun bagage van het vliegtuig weglopen. Je zult door zo'n gast (of meerdere ervan) net te lang nodig hebben om uit het vliegtuig te komen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |