In Zuid Amerika nu ook, Aerolineas Argentinas heeft de vluchten met de MAX gecanceld. Gelukkig sta ik vroeg op en kon ik mijn klant nog net omboeken voor vandaag GOL schijnt hem ook aan de grond te houden.quote:Op maandag 11 maart 2019 14:40 schreef Iemand91 het volgende:
Meer landen en maatschappijen houden de 737 MAX aan de grond.
- Alle Chinese maatschappijen (96 toestellen; China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China, Hainan Airlines en Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines, Okay Airways, Shenzhen Airlines, Kunming Airlines, 9 Air, Lucky Air en Fuzhou Airlines)
- Alle Indonesische maatschappijen (Lion Air en Garuda, samen 12 toestellen)
- Ethiopian Airlines (resterende 4 toestellen)
- Cayman Airways (2 toestellen)
- Royal Air Maroc (2 toestellen)
De teller staat nu dus op 117 toestellen. Met 386 geleverde toestellen (afgelopen donderdag de laatste aan Cayman) is dat dus ongeveer 1/3 van de gehele MAX vloot die nu aan de grond staat.
EDIT: De Zuid-Afrikaanse Comair (franchise van British Airways) zet hun enige 737 MAX ook aan de grond; teller staat nu op 118 toestellen.
Goed artikel ja.quote:Op maandag 11 maart 2019 14:30 schreef Hyperdude het volgende:
Aardig artikel uit 2018 over invoering MCAS (automatic trim) bij de 737-MAX.
https://leehamnews.com/20(...)losed-to-the-pilots/
De lijst staat nu op:quote:Op maandag 11 maart 2019 14:40 schreef Iemand91 het volgende:
Meer landen en maatschappijen houden de 737 MAX aan de grond.
- Alle Chinese maatschappijen (96 toestellen; China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China, Hainan Airlines en Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines, Okay Airways, Shenzhen Airlines, Kunming Airlines, 9 Air, Lucky Air en Fuzhou Airlines)
- Alle Indonesische maatschappijen (Lion Air en Garuda, samen 12 toestellen)
- Ethiopian Airlines (resterende 4 toestellen)
- Cayman Airways (2 toestellen)
- Royal Air Maroc (2 toestellen)
De teller staat nu dus op 117 toestellen. Met 386 geleverde toestellen (afgelopen donderdag de laatste aan Cayman) is dat dus ongeveer 1/3 van de gehele MAX vloot die nu aan de grond staat.
EDIT: De Zuid-Afrikaanse Comair (franchise van British Airways) zet hun enige 737 MAX ook aan de grond; teller staat nu op 118 toestellen.
zal misschien gaan komen, maar de maatregel is vooral bedoeld om Boeing onder druk te zetten snel maatregelen te nemen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:05 schreef derLudolf het volgende:
Als order geannuleerd? Of heeft Airbus al extra orders ontvangen?
Dan nog wel opvallend dat het bij Lionair en Ethiopean mis gaat. Wat doen zij anders dan andere airlines?quote:Op dinsdag 12 maart 2019 10:53 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Goed artikel ja.
Erg vreemd dat Boeing dit 'ongemerkt' invoerde en pas na het eerste incident meldde. Zeker gezien het dus counterintuitief werkt en piloten verrast worden door de afwijkende implementatie... Ook is het wel een goede fail dat hij nu instabiel is wat betreft pitch omdat de nacelles zo idioot hoog en naar voren zitten dat ze lift genereren voor het CG...
Benieuwd of de Ethiopian piloten eenzelfde probleem hadden als Lion Air, maar het lijkt erop dat de MAX niet heel lekker gaat (ook het 'gedoe' om de -10 te kunnen ontwerpen met genoeg groundclearance toont aan dat ze wel erg de limiet van het model bereikt hebben...). En ik vind het bijna crimineel om wijzigingen in de flight controls niet te melden, maar overduidelijk wilde Boeing zo makkelijk mogelijk piloten laten overstappen op de MAX dus bewust niet gemeld lijkt het zodat er minder / geen training nodig was...
Niet elk vliegtuig heeft die defecte sensor uiteraard.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 19:27 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dan nog wel opvallend dat het bij Lionair en Ethiopean mis gaat. Wat doen zij anders dan andere airlines?
Beiden zaten toch al op/rond de 10.000 voet? Dan is een stall nog wel op te vangen natuurlijk. Tenzij... mja, koffiedik kijken met een hoofdletter Kquote:Op dinsdag 12 maart 2019 20:56 schreef DeeBee het volgende:
Ik denk dat zoals Drekkoning zegt zij de enige zijn die én een evt. problematische airspeed indicator hadden én in de operating envelope zaten waarbij die autotrim erin kwam en dan dus de piloten nog meer pitchen omdat ze verkeerd proberen de autopilot te 'overrulen' en met evt. lagere snelheid dan gedacht al vlogen en dus in stall raken. Maar dit is inderdaad een groot voorbehoud voorlopig, zonder resultaten van beide onderzoeken...
quote:FRANKFURT - Lufthansa Group heeft een bestelling geplaatst voor twintig extra Airbus A350-900’s en twintig Boeing 787-9 Dreamliners. Met de komst van de tweemotorige toestellen wordt de A380-vloot teruggebracht van veertien naar acht exemplaren.
Volgens Lufthansa moeten tweemotorige toestellen de toekomstige vloot gaan uitmaken. Volgend jaar komt de eerste Boeing 777-9 bij de vloot, tussen 2022 en 2027 worden de veertig nieuwe vliegtuigen geleverd.
Het is voor het eerst dat Lufthansa een order heeft geplaatst voor de 787 Dreamliner. Van de A350-900 heeft Lufthansa er al twaalf in dienst en staan er nu nog 33 in bestelling.
De drie tweemotorige types zijn een stuk zuiniger dan de huidige vloot, waarin de viermotorige Airbus A340-300/-600, A380 en Boeing 747-400/-8I zijn opgenomen. De zes A380’s die worden afgestoten gaan tussen 2022 en 2023 terug naar Airbus.
De nieuwe bestelling vertegenwoordigt een waarde van 12 miljard dollar, maar volgens Lufthansa is er een flinke korting bedongen.
Dochterbedrijven
De nieuw bestelde toestellen zijn niet alleen bedoeld voor Lufthansa zelf, maar ook voor dochterbedrijven van de luchtvaartgroep. De precieze verdeling is nog niet bekend, maar Lufthansa Group heeft al wel een afbeelding vrijgegeven waarbij Boeing 787's zijn voorzien van de kleuren van SWISS en Austrian Airlines.
Als je dit leest dan haal ik er uit dat Boeing misschien wel een stap te ver is gegaan met de 737 en eigenlijk een nieuw vliegtuig had moeten ontwerpen, maar dit uit kostenoverwegingen niet heeft gedaan. Het klinkt alsof een voet van maatje 44 in een schoen van maat 40 is gestoptquote:Op woensdag 13 maart 2019 18:53 schreef artm het volgende:
Las ook deze goede artikelen van Jon Ostrower (The Air Current):
https://theaircurrent.com(...)cord-on-the-737-max/
https://theaircurrent.com(...)n-system-mcas-jt610/
Of van die meegroei, uitschuifijzertjes die je als kind onder gebonden kreeg op het ijs die te ver zijn uitgeschoven.quote:Op woensdag 13 maart 2019 20:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Als je dit leest dan haal ik er uit dat Boeing misschien wel een stap te ver is gegaan met de 737 en eigenlijk een nieuw vliegtuig had moeten ontwerpen, maar dit uit kostenoverwegingen niet heeft gedaan. Het klinkt alsof een voet van maatje 44 in een schoen van maat 40 is gestopt
Vet.quote:Op donderdag 14 maart 2019 15:24 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-100-jaar-luchtvaart
Waarom protesteren ze dan?quote:Op donderdag 14 maart 2019 15:24 schreef Adrie072 het volgende:
De organisatie is het er niet mee een dat de luchtvaartsector volgens hen geen bijdrage levert aan het CO2-probleem.
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |