Technische redenen.quote:Op dinsdag 27 november 2018 15:43 schreef flipsen het volgende:
Iemand van de specialisten hier een idee waarom KL791 morgen naar Sao Paulo is geannuleerd
Klote techniekquote:
Lijkt mij dat de piloten voorzichtig moeten zijn met opstijgen en landen, gevaar dat de staart de grond raakt lijkt mij groot.quote:Op dinsdag 27 november 2018 22:28 schreef Iemand91 het volgende:
Unicum voor Schiphol morgen. Etihad Airways zet een 787-10 (A6-BMB) in op een vlucht naar Amsterdam.
Vlucht EY77 uit Abu Dhabi komt morgen om 14:00 uur aan in Amsterdam en vlucht EY78 terug vertrekt om 20:25 uur.
Een unicum dus want er is nog nooit een 787-10 op Schiphol geweest en er zijn zelfs nog nooit commerciële 787-10 vluchten van/naar Europa uitgevoerd. (sterker nog; nog nooit commerciële vluchten buiten Azië en Oceanië en enkele Etihad vluchten tussen Abu Dhabi en Jeddah)
Er zijn binnen Europa slechts een kleine handvol vluchten geweest door testvliegtuigen van Boeing zelf.
De kist is een van de 2 787-10's die Etihad momenteel in de vloot heeft en is gloednieuw; toestel is 15 november afgeleverd en heeft nog maar 6 commerciële vluchten gemaakt.
Wereldwijd zijn er ook nog maar 10 787-10's afgeleverd; 7 aan Singapore Airlines, 2 aan Etihad en 1 aan United Airlines.
[ afbeelding ]
In other news; vanavond is KLM's 777-300ER PH-BVF weer binnengekomen vanuit Manchester waar deze kist ook de Dolphin Livery heeft gekregen.
(18 november werd de kist naar Manchester gevlogen)
[ afbeelding ]
Daarom roteert de 787-10 over de achterste as van het landingsgestel bij takeoff. En lang leve de fly-by-wire (Tail Strike Protection).quote:Op woensdag 28 november 2018 22:37 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de piloten voorzichtig moeten zijn met opstijgen en landen, gevaar dat de staart de grond raakt lijkt mij groot.
Jep. Er zal geen commercieel verkeersvliegtuig van deze orde worden uitgebracht waarbij piloten extra voorzichtig moeten zijn voor tailstrikes tijdens start en landing.quote:Op woensdag 28 november 2018 23:20 schreef OEM het volgende:
[..]
Daarom roteert de 787-10 over de achterste as van het landingsgestel bij takeoff. En lang leve de fly-by-wire (Tail Strike Protection).
Ik ben maar een leek en vind dit een leuk topic waar je soms ook nog wat leert.quote:Op woensdag 28 november 2018 23:24 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Jep. Er zal geen commercieel verkeersvliegtuig van deze orde worden uitgebracht waarbij piloten extra voorzichtig moeten zijn voor tailstrikes tijdens start en landing.
(Even afhankelijk van je definitie van 'voorzichtig').
Juist tijdens start en landing moet er een redelijke bandbreedte zijn om in te werken.
De marges zijn vrij groot, juist zodat in extreme situaties (of bij minder vaardige vliegers) het tot een goed einde komt.quote:Op woensdag 28 november 2018 23:31 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik ben maar een leek en vind dit een leuk topic waar je soms ook nog wat leert.
Ik vebaasde mij erover, omdat er weinig speelruimte lijkt.
Ik heb wel eens filmpjes gezien van landingen bij sterke zijwind en dan lijkt mij er weinig marge te zijn.
Een vliegtuig lijkt dan behoorlijk onstabiel en onvoorspelbaar te zijn.
Alleen de businessclass voor zover ik weet. Misschien ook comfort. Kun je opzoeken op seatguru.comquote:Op donderdag 29 november 2018 20:36 schreef Sunri5e het volgende:
Vraagje! laatst vloog ik door het missen van een aansluiting van Kenya Airways met een 747 van KLM terug vanuit Nairobi. Tijdens de instructies voor het opstijgen werd er gemeld dat er aan stroomaansluiting aanwezig was. Ik moet zeggen dat ik net enorm goed gezocht heb maar ik kon hem niet vinden. Over 2 maanden vlieg ik weer met de 747 van KLM. Nu zou ik het toch wel handig zijn als mijn iPad tijdens de reis kan laden. Iemand een idee waar deze laadpunten zitten?
Thnxquote:Op donderdag 29 november 2018 21:08 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Alleen de businessclass voor zover ik weet. Misschien ook comfort. Kun je opzoeken op seatguru.com
Quelle surprise...quote:Op donderdag 29 november 2018 21:36 schreef Sunri5e het volgende:
Joon stopt er na een jaar alweer mee.
Wow, die is bijna ouder dan ikquote:
Ben benieuwd wat Ben Smith voor AF/KLM (op de langere termijn) gaat betekenen.quote:Op donderdag 29 november 2018 21:36 schreef Sunri5e het volgende:
Joon stopt er na een jaar alweer mee.
Dat vliegveld is aardig veranderd in de laatste jaren 😳quote:
jesus haha dat gaat ook echt maar net denk. Alleen al op dat filmpje lijkt mij het een aardig smalle en kleine landingsbaan. Zou op zich niet graag in dat vliegtuig zitten. Maargoed je vertrouwd maar op de piloten natuurlijk.quote:
Niet normaal he? 44 jaar oud dat ding.quote:Op donderdag 29 november 2018 21:46 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wow, die is bijna ouder dan ikBij Transavia begonnen in 1975
twitter:DanPonceTV twitterde op vrijdag 30-11-2018 om 17:19:03WHOA! My aunt snapped this pic of a shredded engine on Frontier flight 260 from Vegas to Tampa. The plane was able to turn around and land. She says all passengers got a free breakfast voucher. https://t.co/vc4t4uxMmh reageer retweet
Op de één of andere absurdistische manier doet het me denken aan die sketch in Monty Python, in search for the Holy grail... "It´s just a flesh wound"quote:Op vrijdag 30 november 2018 19:51 schreef Iemand91 het volgende:
Ook niet echt iets wat je wil zien:[ afbeelding ]twitter:DanPonceTV twitterde op vrijdag 30-11-2018 om 17:19:03WHOA! My aunt snapped this pic of a shredded engine on Frontier flight 260 from Vegas to Tampa. The plane was able to turn around and land. She says all passengers got a free breakfast voucher. https://t.co/vc4t4uxMmh reageer retweet
https://www.flightradar24.com/data/flights/f9260#1eb7b0c3
De eerste kwam vandaag al; D-AHXE van TUIfly:quote:Op woensdag 21 november 2018 21:20 schreef OEM het volgende:
Op scramble staat dat er begin december 2 737-700's van 11 jaar oud in Twente gesloopt gaan worden.... (D-AHXE and D-AHXF)
Blijkbaar niet echt populair die 700's
VASAviationquote:Op vrijdag 30 november 2018 19:51 schreef Iemand91 het volgende:
Ook niet echt iets wat je wil zien:[ afbeelding ]twitter:DanPonceTV twitterde op vrijdag 30-11-2018 om 17:19:03WHOA! My aunt snapped this pic of a shredded engine on Frontier flight 260 from Vegas to Tampa. The plane was able to turn around and land. She says all passengers got a free breakfast voucher. https://t.co/vc4t4uxMmh reageer retweet
https://www.flightradar24.com/data/flights/f9260#1eb7b0c3
Privéterrein van KLM op Schiphol idd.quote:Op zondag 2 december 2018 13:58 schreef Hyperdude het volgende:
Is dat Schiphol?
Ligt er bij als een Russisch vliegveld.
Zo danquote:Op maandag 3 december 2018 14:04 schreef Iemand91 het volgende:
Een sneeuwstorm trok over het Chinese Urumqi en nam ook zand mee:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.flyertalk.com(...)330-200-300-a-9.htmlquote:Op dinsdag 4 december 2018 20:51 schreef Sunri5e het volgende:
Ik vlieg binnenkort met de A330-200 van KLM. Nu zie ik dat er blijkbaar 2 versies zijn qua inrichting. Iemand en idee welke registraties type 1 en 2 zijn?
quote:A330-200 fleet ( 6 of 8 )
PH-AOA done
PH-AOB done
PH-AOC done
PH-AOD done
PH-AOE
PH-AOF
PH-AOM done
PH-AON done
Gaat wel zoden aan de dijk zetten ja.quote:De vliegtaks die het kabinet wil invoeren, wordt zo'n 7 euro per ticket. Haagse bronnen bevestigen een bericht daarover van RTL Nieuws.
Eerder lag nog een variant op tafel met een bedrag van 3,80 euro voor vluchten binnen Europa en van 22 euro bij intercontinentale vluchten. Maar om het systeem niet te ingewikkeld te maken, kiest het kabinet nu voor één tarief, ongeacht de bestemming.
Staatssecretaris Snel noemde het eerder vreemd dat vliegen in tegenstelling tot vervoer met de auto, bus of trein op geen enkele manier wordt belast. Met de vliegtaks wil het kabinet reizigers stimuleren om bij de keus van een vervoermiddel meer rekening te houden met het milieu. Naast de belasting op een ticket komt er ook een heffing voor vervuilende en lawaaiige vrachtvliegtuigen.
Europa
Het kabinet heeft steeds gezegd het liefst in Europees verband maatregelen te nemen. Die voorkeur geldt nog steeds: als er internationale afspraken komen, gaat de Nederlandse vliegtaks niet door.
De voorstellen gaan nu eerst naar de Raad van State. Als het aan Snel ligt, wordt de taks in 2021 ingevoerd. Het kabinet gaat ervan uit dat de belasting de schatkist het eerste jaar na invoering zo'n 200 miljoen euro oplevert.
Alsof deze maatregel gaat om het milieu.quote:Op vrijdag 7 december 2018 10:23 schreef Hojdhopper het volgende:
Kabinet wil vliegtaks van 7 euro voor alle bestemmingen
[..]
Gaat wel zoden aan de dijk zetten ja.7 euro doet heul geen pijn, en maakt daarmee (korte) vluchten alsnog niet duurder dan treinreizen.
Neen, zeker niet. Melkkoetje!quote:Op vrijdag 7 december 2018 10:34 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Alsof deze maatregel gaat om het milieu.
Als je die koe toch al steeds op jouw kosten te vreten moet geven dan kun je net zo goed ook wat van de melk gebruiken.quote:
quote:DUBAI, United Arab Emirates, Dec. 10, 2018 /PRNewswire/ -- Boeing Business Jets (NYSE: BA) today announced it is launching the BBJ 777X, a new Boeing Business Jet model that can fly more than half way around the world without stopping, farther than any business jet ever built.
"Our most exclusive customers want to travel with the best space and comfort and fly directly to their destination. The new BBJ 777X will be able to do this like no other airplane before it, redefining ultra-long range VIP travel," said Greg Laxton, head of Boeing Business Jets, at the bi-annual Middle East Business Aviation Association Show (MEBAA).
Customers can choose between two models: the BBJ 777-8 and BBJ 777-9. The BBJ 777-8 offers the longest range of 11,645 nautical miles (21,570 km) and a spacious 3,256 sq. ft. (302.5 sq m) cabin.
The BBJ 777-9 provides an even larger cabin measuring 3,689 sq. ft. (342.7 sq m), while still offering ultra-long range of 11,000 nautical miles (20,370 km). This model opens up almost unlimited interior design options to ensure ultimate comfort for long distance travel.
To demonstrate the versatility of the airplane's spacious cabin, BBJ unveiled interior concepts from three leading design firms: Greenpoint Technologies, Jet Aviation, and Unique Aircraft Design. Each concept shows how the BBJ 777X can be transformed to suit the tastes of any VIP customer.
quote:MWANZA - Birdstrikes komen regelmatig voor in de commerciële luchtvaart, maar in Tanzania vond dit weekend een extreem geval plaats. Een ATR72-500 van Precision Air landde zondag besmeurd met grote hoeveelheden bloed en veren op de luchthaven van Mwanza.
Het turboproptoestel, met de registratie 5H-PWD, vloog kort voor de landing door een zwerm vogels. Daardoor kwam er zoveel bloed op de cockpitramen dat de piloten verminderd zicht hadden. Zij konden het vliegtuig echter veilig aan de grond zetten.
Is dat een reguliere vlucht of zit alleen FC Bayern in dat vliegtuig?quote:Op maandag 10 december 2018 23:19 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen wordt FC Bayern München ingevlogen met de Lufthansa A350-900 D-AIXJ voor de wedstrijd woensdagavond.
De A350 komt morgen om 12:10 uur aan vanuit München op Schiphol en gaat om 13:10 uur weer terug.
Donderdag komt er weer een A350 om hen weer op te halen.
[ afbeelding ]
Geen reguliere vlucht.quote:Op dinsdag 11 december 2018 06:08 schreef derLudolf het volgende:
Is dat een reguliere vlucht of zit alleen FC Bayern in dat vliegtuig?
Is die foto nou zo vertekend of hangt die motor echt zo vreemd hoog aan de vleugelquote:Op woensdag 12 december 2018 00:35 schreef Iemand91 het volgende:
De eerste Nederlands geregistreerde 737 MAX is gespot:
[ afbeelding ]
quote:
Ja. In het begin leek het erop dat ze reeds gebouwde toestellen voor Skymark zouden overnemen; maar uiteindelijk worden het 3 nieuwe toestellen.quote:Op donderdag 13 december 2018 19:54 schreef Karstman het volgende:
Leuk beeld alleen die cockpit sectie is wat verwarrend voor het oog.
Is dit trouwens een nieuwe A380?
Hier was nog wat commotie over gezien het feit dat die 737 maar 15 jaar jong was.quote:Op woensdag 21 november 2018 21:07 schreef Iemand91 het volgende:
Vanmiddag is deze 737-700 PH-XRZ van Transavia naar St. Athan gevlogen voor demontage en sloop:
[ afbeelding ]
Toestel werd in februari 2003 nieuw aan Transavia geleverd en vloog vorige week woensdag haar laatste commerciële vlucht.
Dure hobby...quote:Op vrijdag 14 december 2018 00:38 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Overigens heeft Etihad naast deze 777's ook nog een hele vloot A340-500 en A340-600's in Teruel opgeslagen met bouwjaren tussen 2006 en 2009. En ook nog wat A330's.
Letterlijk met Corendon (op het toestel gespoten) naar Sint Maarten:quote:Op vrijdag 14 december 2018 14:32 schreef Karstman het volgende:
Zou toch hilarisch zijn als ze daar alsnog nog een paar tripjes naar de zon mee zouden doen. Zal wel niet kunnen maar zou wel geinig zijn voor de promotie.
En 3 uur geleden is 's werelds eerste commerciële Airbus A330neo vlucht vertrokken; TP89 van Lissabon naar Sao Paolo.quote:Op maandag 26 november 2018 14:33 schreef Iemand91 het volgende:
Airbus heeft vandaag de allereerste A330neo afgeleverd. CS-TUB voor TAP Air Portugal.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De motor op de MAX heeft een grotere diameter dan die op de NG. Probleem is dat die al erg laag hingen. De enige oplossing was de motor verder naar voren te plaatsen. De bovenkant kan daardoor omhoog (voor de vleugel).quote:Is die foto nou zo vertekend of hangt die motor echt zo vreemd hoog aan de vleugelOf komt het door max flaps
Wat moet je binnen europa met lie-flat businessclass stoelen? Dat je iets meer wil dan de middenstoel vrij zoals bij KLMCityhopper gebruikelijk snap ik maar lie-flat is toch onzinnig ruimtegebruik?quote:Op maandag 17 december 2018 14:39 schreef Iemand91 het volgende:
Ook interessant; Air Lingus krijgt volgend zomer hun eerste A321LR's binnen en die gaan ze ook inzetten op een aantal Europese bestemmingen waarbij Amsterdam ook is genoemd.
En die toestellen krijgen échte business class met lie-flat stoelen.
Best uniek; want momenteel biedt de maatschappij binnen Europa in z'n geheel geen business class aan.
En weer het wel/niet A350 voor KLM verhaal;
GROTE VRAAGTEKENS ROND KOMST AIRBUS A350 BIJ KLM
Ik vernam dit enkele weken geleden al ergens, maar dit wel/niet verhaal gaat al zo lang mee; ik geloof het pas als het officieel wel of niet is.
Air Lingus gaat ze voornamelijk inzetten op trans-Atlantische routes maar kan ze tussen die vluchten door ook prima op (korte) Europese routes inzetten.quote:Op maandag 17 december 2018 16:45 schreef Karstman het volgende:
Wat moet je binnen europa met lie-flat businessclass stoelen? Dat je iets meer wil dan de middenstoel vrij zoals bij KLMCityhopper gebruikelijk snap ik maar lie-flat is toch onzinnig ruimtegebruik?
Daar zou ik grof voor betalen.quote:Op maandag 17 december 2018 16:45 schreef Karstman het volgende:
[..]
Wat moet je binnen europa met lie-flat businessclass stoelen? Dat je iets meer wil dan de middenstoel vrij zoals bij KLMCityhopper gebruikelijk snap ik maar lie-flat is toch onzinnig ruimtegebruik?
Kan natuurlijk ook gewoon de thuisbasis zijn.quote:Op donderdag 20 december 2018 13:53 schreef Karstman het volgende:
UItwijken naar, Liverpool, Schiphol en Frankrijk? De diverse luchthavens in London moeten toch wel de capaciteit hebben om een 20 tal vluchten op te vangen?
....een 20-tal? Volgens mij wel ietsje meer dan dat.quote:Op donderdag 20 december 2018 13:53 schreef Karstman het volgende:
UItwijken naar, Liverpool, Schiphol en Frankrijk? De diverse luchthavens in London moeten toch wel de capaciteit hebben om een 20 tal vluchten op te vangen?
Ok 28 stuks dat niet naar londense luchthavens is gedivert volgens dat lijstje in de post boven mij. Vind ik nog raar dat die zover noordelijk als Liverpool en zuidelijk Brest toe moeten.quote:Op donderdag 20 december 2018 14:06 schreef nattermann het volgende:
[..]
....een 20-tal? Volgens mij wel ietsje meer dan dat.
quote:Op donderdag 20 december 2018 13:53 schreef Karstman het volgende:
UItwijken naar, Liverpool, Schiphol en Frankrijk? De diverse luchthavens in London moeten toch wel de capaciteit hebben om een 20 tal vluchten op te vangen?
Namelijk:quote:Op donderdag 20 december 2018 11:51 schreef Iemand91 het volgende:
(grafiek hieronder is uiteraard ondertussen al verouderd)
Ofwel ondertussen zijn er al veel meer vluchten aangekomen die moesten uitwijken.twitter:flightradar24 twitterde op donderdag 20-12-2018 om 05:52:27Diversions from the earlier closure of @Gatwick_Airport due to drone sightings at the airfield. Airport is closed again and additional flights are diverting. https://t.co/4Q4itkUh45 reageer retweet
Je moet je passagiers er ook weer weg zien te krijgen. Misschien heeft dat er ook nog mee te maken. Schiphol heeft toch flink wat meer connecties dan Southend of Lutonquote:Op donderdag 20 december 2018 14:08 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ok 28 stuks dat niet naar londense luchthavens is gedivert volgens dat lijstje in de post boven mij. Vind ik nog raar dat die zover noordelijk als Liverpool en zuidelijk Brest toe moeten.
Dat zijn allemaal factoren die meespelen inderdaad.quote:Op donderdag 20 december 2018 22:10 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Je moet je passagiers er ook weer weg zien te krijgen. Misschien heeft dat er ook nog mee te maken. Schiphol heeft toch flink wat meer connecties dan Southend of Luton
Tuurlijk maar ik bekijk het vanuit de reiziger, denk je naar Londen te gaan sta je ineens in fucking Bordeaux, nee dank u!quote:Op donderdag 20 december 2018 23:20 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal factoren die meespelen inderdaad.
Je kan ervanuitgaan dat dit doordachte beslissingen zijn, gemaakt door mensen met heel veel meer inzicht in de spelende processen dan de gemiddelde forumbezoeker die denkt: Pak gewoon een random ander veldje in Londen!
Of dit ja! Dan misschien nog liever Bordeauxquote:Op vrijdag 21 december 2018 01:03 schreef GlennQuagmire het volgende:
https://www.flightradar24.com/data/flights/mt1033#1eef01f7
Dit is ook wel een fijne, sta je ineens op Gran Canaria
Absoluut, leuk is anders..quote:Op vrijdag 21 december 2018 08:46 schreef Karstman het volgende:
[..]
Tuurlijk maar ik bekijk het vanuit de reiziger, denk je naar Londen te gaan sta je ineens in fucking Bordeaux, nee dank u!
[..]
Of dit ja! Dan misschien nog liever Bordeaux
Dat is niet tof, maar vastzitten op Luton omdat je gekozen luchtvaartmaatschappij daar nooit op vliegt en voor alles een noodoplossing moet vinden is het ook niet. Bijvoorbeeld BA vliegt tig keer per dag van Schiphol naar Londen. Via Schiphol kunnen ze je overzetten op een vlucht naar Heathrow of desnoods City. Als ze je snel op een volgende vlucht kunnen krijgen kan het zo dat je er alsnog eerder bent dan wanneer ze landen in Luton en dan nog personeel en bussen moeten regelen.quote:Op vrijdag 21 december 2018 08:46 schreef Karstman het volgende:
[..]
Tuurlijk maar ik bekijk het vanuit de reiziger, denk je naar Londen te gaan sta je ineens in fucking Bordeaux, nee dank u!
[..]
Of dit ja! Dan misschien nog liever Bordeaux
Dit is ook gebeurd; BA vloog gisteren een Boeing 777-300ER naar Amsterdam om gestrande passagiers naar Londen te krijgen.quote:Op vrijdag 21 december 2018 09:59 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Bijvoorbeeld BA vliegt tig keer per dag van Schiphol naar Londen. Via Schiphol kunnen ze je overzetten op een vlucht naar Heathrow of desnoods City. Als ze je snel op een volgende vlucht kunnen krijgen kan het zo dat je er alsnog eerder bent dan wanneer ze landen in Luton en dan nog personeel en bussen moeten regelen.
Mensen vliegen minder deze dagen.quote:Op maandag 24 december 2018 19:35 schreef Frozen-assassin het volgende:
Mooie foto's, maar vanwaar het verzamelen van de vliegtuigen? Zijn die niet nodig op de reguliere vluchten? Worden ze omgezet naar andere trajecten?
Ook een logische verklaringquote:Op maandag 24 december 2018 19:38 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Mensen vliegen minder deze dagen.
Hogere personeelskosten zal ook wel meewegen, anders zouden de cargo's wel doorvliegen.quote:Op maandag 24 december 2018 19:38 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Mensen vliegen minder deze dagen.
Najaar zijn goede tijden voor vracht, maar dat is wel ongeveer tot kerst. Je moet je bedenken dat heel veel bedrijven dicht zijn met kerst, productie ligt stil, meeste winkels zijn al (flink) bevoorraad voor kerst dus er is een dip. Die dip duurt ook voort in januari, dan ligt het nog steeds redelijk op zijn gat.quote:Op woensdag 26 december 2018 13:26 schreef Sunri5e het volgende:
Apart. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.
Nice! Binnenkort vlieg ik weer met de A330-200 van ze.quote:Op donderdag 27 december 2018 13:36 schreef Iemand91 het volgende:
Het lijkt er op dat KLM hun laatste Airbus A330 de hangar in heeft gereden voor de ombouw van de business en economy cabin. De A330-200 PH-AOF is de laatste A330 en nu deze dus word omgebouwd, heeft vanaf 26 december de gehele KLM wide-body vloot full-flat stoelen in business.
Ook zouden rond deze tijd KLM bezig zijn om de 777's en A330's van Wifi te voorzien; alleen brengen technische problemen (A330; de bult/antenne op de romp gaf problemen voor de daar achter gelegen emergency locator transmitter (ELT)) en software certificering (777) vertraging.
In 2016 bracht AF/KLM op twee toestellen (777-300ER's PH-BVD en F-GSQY) Wifi-installaties van Panasonic aan. Sindsdien bleef het stil.
Ondertussen ontvingen hun nieuwe 787's vanuit de fabriek Panasonic Wifi.
Begin november werd PH-BVA voorzien van Gogo Wifi maar deze is dus ook nog niet actief.
De A330's zouden ook Gogo krijgen en bij 2 toestellen zijn ze ook begonnen (PH-AKA en -AKB) maar daarna zijn ze ook - voorlopig - gestopt vanwege die technische problemen.
De maatschappij doet nu een voorzichtige schatting dat in 2019 11-15 777's en 3 A330's van Wifi worden voorzien. Over 2020 doen ze nog geen uitspraken.
Uiteindelijk moet in de gehele vloot (dus ook de Europese vloot met 737's en Embraers) Wifi komen.
twitter:flightradar24 twitterde op maandag 31-12-2018 om 17:06:54Passengers on flight #NH106 took off in Japan in 2019 and will land in the USA back in 2018.#BackToTheFuture https://t.co/Zg1kefOycY reageer retweet
Zo te zien wel inderdaad!quote:Op dinsdag 1 januari 2019 20:43 schreef Fer het volgende:
We zagen net een A380 over de wijk vliegen, laag. EK149 die om 2000 op Schiphol moest landen. Heeft deze een doorstart gemaakt?
https://www.flightradar24.com/data/flights/ek149#1f0b641aquote:Op dinsdag 1 januari 2019 20:58 schreef Fer het volgende:
Kun je er meer over vinden, of blijft zoiets geheim?
Neehoor, meestal is er wel een reden te vinden. Hij lijkt wat kort op zijn voorganger te zitten, maar het is niet met zekerheid te zeggen dat dat ook de oorzaak van de doorstart is geweest.quote:Op dinsdag 1 januari 2019 20:58 schreef Fer het volgende:
Kun je er meer over vinden, of blijft zoiets geheim?
Waar luister je het na?quote:Op dinsdag 1 januari 2019 21:15 schreef Drekkoning het volgende:
Heb het even nageluisterd, ze geven zelf aan een doorstart gemaakt te hebben na een 'bounced landing'.
Zal een flinke stuiter geweest zijn waarschijnlijk
Ja, flinke windstoten nu, dus misschien een duwtje in de rug gehad.quote:Op dinsdag 1 januari 2019 21:15 schreef Drekkoning het volgende:
Heb het even nageluisterd, ze geven zelf aan een doorstart gemaakt te hebben na een 'bounced landing'.
Zal een flinke stuiter geweest zijn waarschijnlijk
https://www.liveatc.net/quote:
Ah, cool, wist niet dat dat daar kon.quote:Op dinsdag 1 januari 2019 21:19 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
https://www.liveatc.net/
Hier op 26:32 checkt die vlucht weer in bij de approachcontroller na de go around en geeft de reden van zijn go around: http://archive-server.liv(...)an-01-2019-1900Z.mp3 (bestand even downloaden en in eigen player afspelen).
twitter:mpkelleydotcom twitterde op woensdag 02-01-2019 om 17:11:57A temporally-expanded view of one of the busiest airports in the world, HKG. Every departure over the course of a January day in 2018, taken from Lantau Island @hkairport https://t.co/byM0SoHIac reageer retweet
De eerste vlucht is onderweg; KL613 uitgevoerd door PH-BFN: https://www.flightradar24.com/KLM613/1f1821e7quote:Op vrijdag 15 juni 2018 16:24 schreef Iemand91 het volgende:
KLM gaat met de Boeing 747 naar Las Vegas....nou ja; een paar keer....
Air France, KLM and Delta – 17 special flights to Las Vegas for the Consumer Electronic Show 2019
De KLM 747 is naar mijn weten alleen in Las Vegas geweest voor uitwijkingen; zoals op de foto hierboven waar het onderweg naar Los Angeles een tankstop moest maken.
Verkapte "kijk mij eens stoer naar Las Vegas gaan" postquote:Op zondag 6 januari 2019 20:17 schreef Viezze het volgende:
Ik vlieg in juni terug vanaf Las Vegas naar Schiphol met KLM. Eerste keer 787 voor mij, ben heel benieuwd
Ik heb ervaring met de 787 economy. Wat wil je weten?quote:Op zondag 6 januari 2019 21:22 schreef Viezze het volgende:
HahaIk ga drie weken naar de westkust, vliegen op LA maar dit goedkoper voor terug. Eindigen in Las Vegas.
Iemand ervaring met economy comfort in de 787? Kunnen het kopen met Miles, maar kan die Miles ook nog prima een keer met diezelfde Miles een vluchtje binnen Europa doen.
Vanuit Las Vegas is wel een nachtvluchten, dus misschien de moeite waard
Ik ben met de dreamliner vanuit New York teruggevlogen, economy comfort. Ik vond de breedte van de stoelen tegenvallen je zit dichter op je buurman dan in de 777. Stoelen zitten prima verder en beenruimte ook.quote:Op zondag 6 januari 2019 21:22 schreef Viezze het volgende:
HahaIk ga drie weken naar de westkust, vliegen op LA maar dit goedkoper voor terug. Eindigen in Las Vegas.
Iemand ervaring met economy comfort in de 787? Kunnen het kopen met Miles, maar kan die Miles ook nog prima een keer met diezelfde Miles een vluchtje binnen Europa doen.
Vanuit Las Vegas is wel een nachtvluchten, dus misschien de moeite waard
Wacht even hoor... krapper dan de 777 3-4-3 stoelen van KLeM??? Dat kan toch gewoon niet meer?quote:Op zondag 6 januari 2019 22:13 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik ben met de dreamliner vanuit New York teruggevlogen, economy comfort. Ik vond de breedte van de stoelen tegenvallen je zit dichter op je buurman dan in de 777. Stoelen zitten prima verder en beenruimte ook.
Vooral op schouderhoogte vond ik het krapper dan op de heenweg in de 777, beide keren economy comfort en in een 3 zitter. De stilte is wel fijn maar aan de andere kant heb ik nooit echt last van die ruis.quote:Op zondag 6 januari 2019 22:35 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wacht even hoor... krapper dan de 777 3-4-3 stoelen van KLeM??? Dat kan toch gewoon niet meer?
Dan zou ik eens met de 787 of 767 van Tui vliegen. Dan weet je wat pas krap is.quote:Op zondag 6 januari 2019 22:35 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wacht even hoor... krapper dan de 777 3-4-3 stoelen van KLeM??? Dat kan toch gewoon niet meer?
Of het de moeite waard is om Economy Comfort upgrade te nemen. Heb een keer eerder comfort gevlogen in 777, was benieuwd hoe het in de 787 is.quote:Op zondag 6 januari 2019 21:40 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik heb ervaring met de 787 economy. Wat wil je weten?
Thanksquote:Op zondag 6 januari 2019 22:13 schreef Karstman het volgende:
[..]
Ik ben met de dreamliner vanuit New York teruggevlogen, economy comfort. Ik vond de breedte van de stoelen tegenvallen je zit dichter op je buurman dan in de 777. Stoelen zitten prima verder en beenruimte ook.
Het ligt er een beetje aan hoe breed je schouders en hoe lang je benen zijn wat je er van gaat vinden.quote:Op zondag 6 januari 2019 21:22 schreef Viezze het volgende:
HahaIk ga drie weken naar de westkust, vliegen op LA maar dit goedkoper voor terug. Eindigen in Las Vegas.
Iemand ervaring met economy comfort in de 787? Kunnen het kopen met Miles, maar kan die Miles ook nog prima een keer met diezelfde Miles een vluchtje binnen Europa doen.
Vanuit Las Vegas is wel een nachtvluchten, dus misschien de moeite waard
quote:Minister-president Rutte ontvangt op woensdag 9 januari 2019 in Rotterdam minister-president Abe van Japan.
Tijdens de ontmoeting spreken minister-president Rutte en minister-president Abe elkaar onderling en in een breder delegatieoverleg, waarbij ook minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aansluiten.
In aanloop naar de G20 onder Japans voorzitterschap in 2019 zal onder meer worden gesproken over samenwerking op het gebied van handel, klimaatadaptatie, vergrijzing en digitalisering. Ook zal aandacht worden besteed aan onderwerpen zoals Brexit, het handelsverdrag tussen de EU en Japan en ontwikkelingen in de regio.
De ontmoeting wordt afgesloten met een diner.
Ofwel de gate rechtsvoor op deze foto (waar de KLM 747 staat).quote:SCHIPHOL - Luchthaven Schiphol schept meer ruimte voor de Airbus A380. Op dit moment kunnen er twee van die superjumbo’s tegelijk worden afgehandeld, maar eind januari komt er een derde gate bij waar het grote toestel kan aanmeren.
De A380 krijgt straks een plekje aan gate E24, op de kop van de E-pier. Na een verbouwing van een jaar is de wachtruimte voor passagiers vergroot, werden het platform en de taxibaan bij de gate aangepast en kwam er een extra aviobrug om het in- en uitstappen te faciliteren.
Op dit moment vliegt Emirates twee keer per dag met de Airbus A380 naar Schiphol. Afgelopen zomer zorgde China Southern Airlines voor een derde A380-vlucht.
Gates G9 en E18 waren al geschikt voor de A380, die meer dan vijfhonderd passagiers mee kan nemen.
Lijkt vandaag definitief geworden; Joon wordt weer opgenomen door Air France:quote:Op donderdag 29 november 2018 21:36 schreef Sunri5e het volgende:
Joon stopt er na een jaar alweer mee.
quote:Luchtvaartmaatschappij Level gaat later dit jaar een basis openen op Schiphol. De prijsvechter, die onderdeel is van het Britse IAG, mikt vanaf de Nederlandse luchthaven naar verluidt op vluchten binnen Europa. Het zou de tweede zogeheten short-haul hub van Level binnen Europa zijn na de luchthaven van Wenen.
Straks op BBC2: Disclosure: The Lockerbie Legacy (00:15 - 01:15 uur)quote:Op vrijdag 21 december 2018 20:02 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag 30 jaar geleden; 21 december 1988 vloog de Antonov An-225 Mriya haar eerste vlucht:
Echter kennen we deze datum hier niet van.
Dezelfde dag ontplofte om 19:02 uur en 50 seconden Pan Am vlucht 103 boven de Schotse plaats Lockerbie.
Op moment van posten van dit bericht dus exact 30 jaar geleden.
Alle 259 inzittenden overleefden - uiteindelijk - de ramp niet, evenals 11 inwoners allen wonend aan Sherwood Cresent, Lockerbie.
Deze aflevering werd op 13 december 2018 voor het eerst uitgezonden.quote:Three decades on from the UK's worst terrorist atrocity, residents of Lockerbie reveal untold stories of how they have been affected by the downing of Pan Am flight 103. Piecing together rare archive with personal testimony of those who were there on the night and in the months after, the film charts how the quiet Dumfriesshire market town has been forever changed.
quote:A Saha Airlines Boeing 707-300 freighter, registration EP-CPP performing a freight flight from Bishkek (Kyrgyzstan) to Karaj (Iran) with 16 crew and a cargo of meat, was on approach to Karaj's Payam Airport's runway 30 (length 3660 meters/12,000 feet) when the crew descended towards and landed on Fath's airport 31L (length 1000 meters/3300 feet), overran the runway, broke through an airport perimeter wall, crashed into houses past the end of the runway and burst into flames at about 08:30L (03:00Z). So far one survivor (the flight engineer) and 16 bodies have been recovered. A number of houses were damaged.
Emergency services reported 16 bodies (15 male, 1 female) have been recovered so far. One survivor was taken to a hospital.
Iran's Air Force confirmed the aircraft belonged to Saha Airlines. The only survivor recovered so far was the flight engineer on board of the aircraft.
Eh, ja... kon het Nederlandse woord niet zo snel bedenkenquote:Op maandag 14 januari 2019 11:32 schreef J.B. het volgende:
Is een power plug gewoon een stopcontact of wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ook lekker handig, die twee vliegvelden in elkaars verlengde. Op een andere nieuwssite zag ik trouwens meer foto´s, waarbij die 707 nog redelijk intakt was. Maar de cockpit zal wel compleet verdwenen zijn ja. De overlevende is trouwens wel in kritieke toestand afgevoerd las ik daar ook. Weet alleen niet meer welke nieuwsite.quote:Op maandag 14 januari 2019 11:58 schreef Iemand91 het volgende:
Crash: Saha B703 at Fath on Jan 14th 2019, landed at wrong airport
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier de 707 2 weken geleden op Payam Airport; de luchthaven waar het vandaag ook had moeten landen:
[ afbeelding ]
Waar maar toch zelfs op AMS zit het er niet heel ver vanaf.quote:Op maandag 14 januari 2019 17:24 schreef FredvZ het volgende:
Een woonwijk zóó dicht op een landingsbaan is natuurlijk ook vragen om problemen.
twitter:747CaptGrumpy twitterde op zaterdag 29-12-2018 om 13:37:24The massive #GE9X mounted on @GEAviation ‘s 747 test bed. Not much clearance! https://t.co/rkuvpgDoyc reageer retweet
had ik al gedaanquote:Op maandag 14 januari 2019 19:15 schreef Piles het volgende:
[..]
Jawel, scheelt echt heel veel. Pak Google Maps er maar eens bij.
Als je puur naar woonwijken in het verlengde van de runways kijkt, zit je op Schiphol overal op honderden meters afstand als ik zo inschat. Dat is nogal anders dan die in Iran, waar de baan letterlijk tegen de woonwijk aan ligt.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:01 schreef kree het volgende:
[..]
had ik al gedaanhet is niet met elke runway trouwens. Maargoed er zitten snelwegen tussen enzo en verhogingen dus. Maar qua afstand valt het toch echt wel mee?
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:11 schreef Piles het volgende:
[..]
Als je puur naar woonwijken in het verlengde van de runways kijkt, zit je op Schiphol overal op honderden meters afstand als ik zo inschat. Dat is nogal anders dan die in Iran, waar de baan letterlijk tegen de woonwijk aan ligt.
klopt dat is wel waar, maar een km is niet heel ver met een vliegtuig die 300km/h gaat?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:11 schreef Piles het volgende:
[..]
Als je puur naar woonwijken in het verlengde van de runways kijkt, zit je op Schiphol overal op honderden meters afstand als ik zo inschat. Dat is nogal anders dan die in Iran, waar de baan letterlijk tegen de woonwijk aan ligt.
Wit is goedkoper op lange termijnquote:Op vrijdag 18 januari 2019 00:17 schreef DeeBee het volgende:
Zijn dit de overgespoten QR-kisten?
En wat bedoel je met 'je weet waarom'? Makkelijker te verpatsen als de lease eindigt als de kist al grotendeels wit is? Of gaan ze in oneworld livery binnenkort?
Die Norwegian is enorm aan het uitbreiden hier aan Zuid-Amerikaanse kant. Maar ik kan maar beter geen vluchten bij ze boeken begrijp ik?quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:00 schreef JanPawelII het volgende:
https://www.wsj.com/artic(...)gian-air-11548344442
IAG neemt Norwegian definitief niet over.
Norwegian
Ik denk niet dat in zo'n vaart zal lopen, ik verwacht eerder dat ze hun longhaul activiteiten stakenquote:Op donderdag 24 januari 2019 17:00 schreef JanPawelII het volgende:
https://www.wsj.com/artic(...)gian-air-11548344442
IAG neemt Norwegian definitief niet over.
Norwegian
PluģgieODquote:
Conus is een millitaire term voor continental United Statesquote:
Verder:quote:Het gaat nu echt gebeuren! Onze Boeing 747 gaat zijn laatste reis maken van Schiphol Airport naar de tuin van het Corendon Village Hotel Amsterdam.
Wat gaat er gebeuren en wanneer?
Startschot: dinsdag 5 februari 22.00 uur – woensdag 6 februari 07.00 uur
Op dinsdag 5 februari rijdt het toestel om 22.00 uur op een gigantische zelfrijdende trailer van transportgigant Mammoet uit de hangar om via de Zwanenburgbaan Schiphol te verlaten. Het voertuig steekt rond middernacht de Tweeduizend El over en gaat stapvoets richting de Sloterweg, waar het toestel twee dagen blijft staan om de Mammoet-medewerkers de gelegenheid te geven de gebruikte rijplaten over te brengen voor de tweede etappe.
Oversteek A9: vrijdag 8 februari 00.00 uur – zaterdag 9 februari 05.00 uur
In de nacht van vrijdag 8 op zaterdag 9 februari vindt het meest spectaculaire gedeelte van het transport plaats. Rond middernacht steekt de Boeing majestueus de A9 over. Het verkeer richting Haarlem ligt dan al even stil, het verkeer vanuit Haarlem richting Schiphol wordt gedurende de imposante overtocht tot staan gebracht. Daarna vervolgt het toestel met een slakkengangetje de route richting het Corendon Village Hotel. Het toestel brengt de laatste nacht in den vreemde door aan de Schipholweg, pal tegenover de uiteindelijke eindbestemming.
Zaterdag 9 februari overdag (12.00-17.00 uur)
Om op de hoogte te blijven het transport, is er in het Corendon Village Hotel een unieke control room. Deze ruimte is de gehele dag open voor livestreams en informatie over Corendon Mission 747. Alleen bezoekers met een toegangsticket zijn welkom in de control room.
Schipholweg en de eindbestemming: zaterdag 9 februari 00.00 uur – zondag 10 februari 04.00 uur
In de nacht van zaterdag op zondag steekt het toestel tenslotte de Schipholweg over om na 57 parkeerbewegingen definitief in de tuin van Corendon Village Hotel Amsterdam plaats te nemen.
https://www.corendonhotels.com/corendonmission747/quote:BEZOEKERS
Tijdens het transport zijn langs de route drie spottersplekken ingericht waar spotters, liefhebbers en media het vliegtuig van redelijke afstand kunnen volgen. Deze plekken zijn uitsluitend bestemd voor personen die een toegangsticket hebben. Verder zijn alleen bezoekers met een toegangsticket welkom in de control room in het hotel.
Wil jij kans maken op een toegangsticket voor Corendon Mission 747? Meld je dan vóór 31 januari 12.00 uur aan!
LET OP: deze aanmelding is geen garantie voor een toegangsbewijs. Op 2 februari ontvang je uitsluitsel over jouw aanmelding. Voor alle liefhebbers geldt dat het transport ook thuis te volgen zal zijn via een livestream, waar elke beweging van het vliegtuig met drie camera’s wordt gevolgd en haarfijn in beeld wordt gebracht.
https://www.luchtvaartnie(...)-nieuw-kleurenschemaquote:Uiteindelijk krijgen alle toestellen die niet binnen een paar jaar uitgefaseerd worden het nieuwe kleurenschema, zo heeft KLM Luchtvaartnieuws onlangs verzekerd. Dat geldt ook voor de Boeing 777-200ER’s.
Wordt toch genoemd daar? De aandelen van IAG moeten voor meer dan 50% in de EU zitten, maar dat is na de brexit niet meer het geval. Dan houdt het op voor de EU-airlines die onder IAG vallen.quote:Op zondag 3 februari 2019 12:11 schreef TjjWester het volgende:
Ik lees op tweakers een intressante discussie, daar wordt gesteld dat Iberia haar landingsrechten kan verliezen omdat ze onderdeel is van IAG.
Klopt dit wel? Immers Iberia is gevestigd in spanje. Easyjet bijvoorbeeld heeft een dochter opgericht in oostenrijk om de toegang tot de eu veilig te stellen, vallen die dan ook buiten de boot?
Easyjet kan als beurgenoteerd bedrijf nooit regelen dat 51% van de aandelen gegarandeerd gehouden worden binnen de E.U, de enige manier is een idioot grote buyout en de aandelen onderbrengen in een stichting. Dus kennelijk halen ze een truc uit met de aandelen van easyjet europe.quote:Op zondag 3 februari 2019 12:36 schreef OEM het volgende:
[..]
Wordt toch genoemd daar? De aandelen van IAG moeten voor meer dan 50% in de EU zitten, maar dat is na de brexit niet meer het geval. Dan houdt het op voor de EU-airlines die onder IAG vallen.
Daarom zijn ze nu druk daarmee bezig en vindt vooral Spanje dat de regels niet zo strak nageleefd hoeven te worden.
Ryanair en easyJet zijn ook bezig om aandelen in de EU onder te brengen.
Ryanair moet ook aantonen dat er een meerderheidsbelang in de EU zit. Dat is nu eenmaal een van de eisen van een AOC in de EU.quote:Op zondag 3 februari 2019 12:53 schreef TjjWester het volgende:
Ryanair is gevestigd in dublin die hebben daar geen last van.
Ja dat moet elke AOC in de E.U maar ze hebben niet speciaal last van de brexit(omdat ze buiten het vk zit) zoals IAG dat heeft.quote:Op zondag 3 februari 2019 13:01 schreef OEM het volgende:
[..]
Ryanair moet ook aantonen dat er een meerderheidsbelang in de EU zit. Dat is nu eenmaal een van de eisen van een AOC in de EU.
Alle UK-aandelen van Ryanair tellen nu mee als EU-aandeel, na de brexit niet meer...quote:Op zondag 3 februari 2019 13:06 schreef TjjWester het volgende:
Ja dat moet elke AOC in de E.U maar ze hebben niet speciaal last van de brexit(omdat ze buiten het vk zit) zoals IAG dat heeft.
quote:https://investor.ryanair.com/brexit/
EU law requires Ryanair to be majority owned and controlled by EU nationals. In the event of a hard (or no-deal) Brexit, our UK shareholders may become non-EU nationals, and this may result in Ryanair (for a temporary period) being majority non-EU owned and controlled, our EU airline licence might be at risk.
Dat heeft ryanair toch willen oplossen door die hele holding structuur op te tuigen?quote:Op zondag 3 februari 2019 13:10 schreef OEM het volgende:
[..]
Alle UK-aandelen van Ryanair tellen nu mee als EU-aandeel, na de brexit niet meer...
[..]
Blijkbaar niet. Ryanair is van plan bij een harde brexit het stemrecht van UK-shareholders in te trekken.quote:Op zondag 3 februari 2019 13:13 schreef TjjWester het volgende:
Dat heeft ryanair toch willen oplossen door die hele holding structuur op te tuigen?
quote:Het wrak van het toestel van de Argentijnse voetballer Emiliano Sala is gevonden in het Kanaal. Een onderzoeker die betrokken was bij de zoektocht naar het vliegtuig heeft dat bekendgemaakt namens de familie.
Volgens de maritiem onderzoeker David Mearns werden de wrakstukken vanochtend gevonden. Verdere details zijn nog niet bekend. De komende dag komen de Britse autoriteiten met een verklaring. De families van Sala en de andere omgekomen inzittende, piloot David Ibbotson, zijn ingelicht.
De Piper Malibu 46 verdween bijna twee weken geleden van de radar toen de 28-jarige voetballer op weg was van Nantes naar zijn nieuwe club in Cardiff. Dagenlang zochten de autoriteiten naar het toestel, maar dat leverde in eerste instantie niets op. Familieleden van de voetballer besloten zelf verder te gaan zoeken. De zoektocht werd geleid door Mearns.
Het is niet duidelijk of de lichamen van Sala en de 59-jarige piloot ook zijn aangetroffen.
quote:
quote:Luchtvaartmaatschappij Germania Fluggesellschaft heeft faillissement aangevraagd, samen met dochterondernemingen Germania Technik Brandenburg GmbH en Germania Flugdienste GmbH, zo meldt de Duitse airline.
Failliet
Volgens de Duitse charter- en lijnvluchten uitvoerde maatschappij zijn alle werknemers ingelicht. Het is volgens Germania-ceo Karsten Balke niet gelukt om de financiële verplichtingen op de korte termijn na te komen. ‘We betreuren het ten zeerste dat we als gevolg daarvan geen andere keuze hadden dan faillissement aan te vragen. Natuurlijk betreuren we vooral de impact die deze stap heeft op onze werknemers. Ze hebben altijd hun best gedaan als een team om te zorgen voor betrouwbare en stabiele vliegbewegingen – zelfs in de spannende weken die achter ons liggen. Ik dank u allen persoonlijk en met heel mijn hart. Passagiers die hun Germania-vlucht niet volgens plan kunnen nemen, mijn excuses’, aldus Balke.
Opgelost
Nadat begin januari duidelijk werd dat Germania in financieel zwaar weer verkeert, liet Balke een kleine drie weken geleden, op 19 januari, nog weten dat de financiële problemen voor Germania, voor de korte en middellange termijn, van de baan waren. De airline ontving toen een kapitaalinjectie van investeerders van 15 miljoen euro.
Germania
Germania werd in 1986 opgericht en heeft het hoofdkantoor op de luchthaven Berlijn Tegel. De huidige vloot bestaat uit 28 vliegtuigen, waarvan achttien Airbus A319’s, zes A321’s en vier Boeing 737’s. Het bedrijf vervoerde jaarlijks zo’n vier miljoen reizigers naar 60 bestemmingen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Het Zwitserse en Bulgaarse dochterondernemingen Germania Flug AG en Bulgarian Eagle worden niet door het faillissement getroffen.
Eurowings
Eurowings meldt dat passagiers die getroffen worden door het faillissement van Germania, en daardoor vastzitten in het buitenland, met 50 procent korting tickets kunnen kopen op vluchten terug naar Duitsland.
Geinig.quote:
De romp met Self Propelled Modular Transporter (SMPT's) vervoeren is al de enige optie (de wegen rondom Schiphol zijn niet geschikt om de romp over te vervoeren.)quote:Op dinsdag 5 februari 2019 23:30 schreef flipsen het volgende:
Ze zullen er vast een reden voor hebben gehad (meer exposure?), maar waarom hebben ze in godsnaam niet gewoon die vleugels "eraf geschroeft" en die er later weer op gezet? Geen Corendon-fan die het ziet als ze er met de snijbrander zijn afgehaald en later weer aan vast gelast en het scheelt nogal in de kosten van vervoer lijkt me
Die heeft zo weinig grip op de rijplaten.quote:Op dinsdag 5 februari 2019 23:55 schreef shiznuts het volgende:
Ik had het gewoon met een VW gedaan, maar wie ben ik.
Wilt u een vliegtuig bij u uw nieuwe woning in de polder naast Schiphol?quote:Op woensdag 6 februari 2019 13:27 schreef Iemand91 het volgende:
Ze staat er nu zo bij:
[ afbeelding ]
Locatie is hier.quote:De geschiedenis van Soesterberg is nauw verweven met de Koninklijke Luchtmacht en die bijzondere band is nu ook goed zichtbaar. Bij het vliegdorp, langs de provinciale weg N237, prijkt sinds vandaag prominent een heuse Alouette III op een metershoge sokkel. De luchtmacht schonk de helikopter. De bergingsdienst van het krijgsmachtdeel plaatste hem.
Eind 2015 kwam er een einde aan ruim 50 jaar Alouette-inzet voor Defensie. Het multifunctionele toestel werd in die periode voor de meest uiteenlopende taken ingezet. Van vredesoperaties, opleidings- en fotovluchten tot VIP-transporten, waaronder leden van het koninklijk huis. Hiervoor vlogen de helikopters regelmatig van en naar Soesterberg.
VIP-vluchten
Majoor-vlieger Valette Jacobs-Kloppenburg vertelde bij de onthulling wat de Alouette zo speciaal maakt: “Iedere vlieger, techneut of militair die met, aan of in deze helikopter heeft gewerkt heeft zijn of haar eigen verhaal. Een paar karakteristieken komen altijd naar voren. Betrouwbaar wordt veel genoemd. Een hele fijne eigenschap kan ik u vertellen, vooral als je met een lid van het koninklijk huis vliegt.”
Er is ruim 100 jaar gevlogen met een diversiteit aan vliegmachines vanaf de vlieghei, vliegkamp en later Vliegbasis Soesterberg. Jacobs-Kloppenburg: “Ondanks de sluiting in 2008 blijft Soesterberg belangrijk voor alle luchtmachters. Het is ook de plek van ‘het monument’. De gedenkzuil luchtvarenden, waar wij luchtmachters ieder jaar op 1 juli, de oprichtingsdag van de luchtmacht, stilstaan bij onze gevallen collegae luchtvarenden. Het is en blijft onze bakermat.”
twitter:ItsDavidMaina twitterde op zaterdag 09-02-2019 om 16:03:50Two Kenya Airways Embraer ERJ-190 aircraft collide on the ground at JKIA.Reg 5Y-KYR jumped off chocks while on ground run, crew tried to steer it from hitting hangar walls, hit parked plane Reg 5Y-FFF.Both aircraft badly damaged, 5Y-KYR will be out of service for a long time. https://t.co/3Mq1mvzU6i reageer retweet
Wel typisch dat ze alcohol reclame op de kist hebben geplakt...quote:
quote:SCHIPHOL - Twee taxiënde vliegtuigen, een Boeing 747 en 787 van KLM, hebben elkaar woensdagmorgen aangetikt op Schiphol. Daardoor zijn de toestellen licht beschadigd geraakt. Er raakte niemand gewond.
De 747, met de registratie PH-BFV, zou naar Los Angeles vertrekken, terwijl de 787-9 (PH-BHA) Atlanta als eindbestemming had, zo bevestigt een woordvoerster van KLM.
Over de oorzaak van het incident kon de maatschappij nog niets zeggen. “De toestellen worden zorgvuldig nagekeken en blijven daarom voorlopig aan de grond.''
Omdat de twee toestellen niet meer kunnen vliegen, worden de passagiers omgeboekt naar andere vluchten. Bij de 747 is de winglet beschadigd, en bij de 787 het stabilo.
Tijdens pushback, niet taxien.quote:Op woensdag 13 februari 2019 11:58 schreef Iemand91 het volgende:
TAXIËNDE KLM BOEING 747 EN 787 BOTSEN OP SCHIPHOL
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat één van beide wel degelijk aan het taxiën wasquote:Op woensdag 13 februari 2019 15:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tijdens pushback, niet taxien.
De 787 was net klaar met zijn pushback en stond klaar om te gaan taxiën, maar toen pushte de 747 tegen hem aanquote:Op woensdag 13 februari 2019 15:53 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik neem aan dat één van beide wel degelijk aan het taxiën was
Waarom neem je dat aan?quote:Op woensdag 13 februari 2019 15:53 schreef flipsen het volgende:
Ik neem aan dat één van beide wel degelijk aan het taxiën was
Omdat ik me niet kan voorstellen dat er 2 pushback drivers niet op zitten te letten.quote:Op woensdag 13 februari 2019 15:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Waarom neem je dat aan?
Enquote:In an exclusive sit-down interview with Qatar Airways CEO Mr Al Baker in Doha, the State of Qatar, Al Baker told Aviation Analyst that the airline is planning to retire its A380 jets over the coming years. “For the A380s, on the 10thanniversary, we will retire them,” said Al Baker. Qatar Airways first took delivery of their first A380 ‘A7-APA’ in September 2014, and has 10 superjumbos in its fleet, operating to destinations including London Heathrow, Guangzhou, Melbourne and Sydney. “Once we have paid our financial obligations, they will go” he added.
Aviation Analystquote:Al Baker told me “We don’t see any secondary market opportunity. There are ex-Singapore Airlines A380 jets that nobody wants, and this year, there will be aircraft available to the second-hand market from Emirates” — implying the Emirati carrier will have to give up some A380s due to over-ordering.
twitter:AirbusPRESS twitterde op donderdag 14-02-2019 om 06:05:48Following a review of its operations and in light of developments in aircraft and engines, @Emirates agrees with Airbus to➡ reduce its A380 order book by 39 aircraft➡ order 40 #A330neo & 30 #A350As a result, A380 deliveries will cease in 2021Release: https://t.co/hCyvPElB1O https://t.co/S8t2KI3Ge4 reageer retweet
Hoe (economisch) logisch het ook mag zijn, ik vind het kut.quote:Airbus will cease deliveries of the A380 in 2021.
Eenheidsworst troef: In de moderne luchtvaart is straks alles een lange buis met twee motoren onder de vleugels.quote:Op donderdag 14 februari 2019 10:59 schreef Hojdhopper het volgende:
Maakt niet uit of je Airbus of Boeing fanboy bent, het is jammer voor de luchtvaart algemeen denk ik.
Dat lijkt mij ook.quote:Op donderdag 14 februari 2019 11:39 schreef FredvZ het volgende:
Ik denk dat we nog lang niet af zijn van de tweedeks toestellen.
Point-to-Point is nu hip. Voor nu biedt het in totaal meer capaciteit en maakt het superjumbo's overbodig. De verwachting is nog steeds dat meer mensen gaan vliegen en airports niet direct de mogelijkheid hebben/krijgen om het aantal vliegbewegingen uit te breiden. Dus zal je alsnog met grotere toestellen moeten gaan vliegen.
Serieus gast. Waarom laat je dit soort dingen zien zeg?quote:Op maandag 10 december 2018 12:06 schreef Iemand91 het volgende:
Voor als je Cessna net wat te weinig vliegbereik heeft; Boeing komt met de BBJ versies van de 777-8 en 777-9 met een vliegbereik van respectievelijk 21.570 en 20.370 kilometer.
Dit geven beide types het theoretisch bereik om elke 2 steden in de wereld met elkaar te verbinden.
Boeing Launches Longest-Range Business Jet Ever with BBJ 777X
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Enne, heel wat anders:
VOGELBLOEDBAD OP PRECISION AIR-VLUCHT
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is maar zeer de vraag of die 787-10's er gaan komen, zeker met deze order van A330-900neo en A350-900.quote:Op donderdag 14 februari 2019 08:54 schreef DeeBee het volgende:
Lol, tot zover de fleet discipline van EK ook. Ineens even 330neo, A350 en 787 erin knallen.330neo's passen wel goed bij de geruchten van premium economy bij EK, lekker Europese pauperairlines achterna...
Dat horen we al jaren maar dat blijkt dus niet zo te zijn.quote:Op donderdag 14 februari 2019 11:39 schreef FredvZ het volgende:
Ik denk dat we nog lang niet af zijn van de tweedeks toestellen.
Point-to-Point is nu hip. Voor nu biedt het in totaal meer capaciteit en maakt het superjumbo's overbodig. De verwachting is nog steeds dat meer mensen gaan vliegen en airports niet direct de mogelijkheid hebben/krijgen om het aantal vliegbewegingen uit te breiden. Dus zal je alsnog met grotere toestellen moeten gaan vliegen.
Waarom niet?quote:Op donderdag 14 februari 2019 13:56 schreef Samuel24 het volgende:
Serieus gast. Waarom laat je dit soort dingen zien zeg?
Dit is gewoon vreselijk oom aan te zien. Kan je dan niet gewoon een leuke foto laten zien ofzo?quote:
quote:Op donderdag 14 februari 2019 14:56 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
Dit is gewoon vreselijk oom aan te zien. Kan je dan niet gewoon een leuke foto laten zien ofzo?
Kan best. En het staat natuurlijk nog open hoe Emirates die gaat indelen; misschien komt er niet eens een first class in.quote:Op donderdag 14 februari 2019 14:31 schreef DeeBee het volgende:
Ik chargeer wat betreft EK, maar het is vrij grappig dat een carrier die zich jarenlang als premium heeft gemanifesteerd met 330neo's gaat vliegen (succes met je first suites of business seats daarop...).
Airlines merken dat er een 'klas' ontbreekt tussen economy en business.quote:En premium economy vind ik overduidelijk geen 'premium' iets, het is vooral een excuus van airlines om economy nog verder uit te kleden en business glijdt ook alsmaar verder weg (met veel Europese airlines die de trend leiden, zoals LH).
Dit.quote:Al is het wel jammer, want meer eenheidsworst.
Ik zou eerder zegge dat het vliegtuig (of het idee erachter) juist te laat kwam. Het idee van hub en spoke wordt steeds minder doordat vliegtuigen steeds meer point to point kunnen vliegen over lange afstanden en tweemotorige toestellen steeds groter en betrouwbaarder worden, zodat etops ook geen issue meer is.quote:Op donderdag 14 februari 2019 18:12 schreef Peterselieman het volgende:
het blijft jammer, maar gezien de prestaties van de huidige en komende series tweemotorige vliegtuigen is het logisch.
Het vliegtuig was zijn tijd misschien wel te ver vooruit.
quote:Op vrijdag 15 februari 2019 19:26 schreef Hojdhopper het volgende:
[ afbeelding ]
Link naar Airliners.net
Waarom was deze unit op Schiphol (13 december 2018)?
quote:Op maandag 10 december 2018 23:19 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen wordt FC Bayern München ingevlogen met de Lufthansa A350-900 D-AIXJ voor de wedstrijd woensdagavond.
De A350 komt morgen om 12:10 uur aan vanuit München op Schiphol en gaat om 13:10 uur weer terug.
Donderdag komt er weer een A350 om hen weer op te halen.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 15 februari 2019 20:22 schreef derLudolf het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)gint-luchthaven.html
Jacob vd Borne, baasReusel Erdappel airport. Baas.
twitter:hikokidream twitterde op zaterdag 16-02-2019 om 10:08:15明け方までに降り積もった雪を巻き上げゆっくりとタキシング。 2/14 https://t.co/CRaVPVQmEi reageer retweet
quote:Op donderdag 14 februari 2019 14:31 schreef DeeBee het volgende:
Al is het wel jammer, want meer eenheidsworst.
Pffft, liever eenheidsworst of 'boring twins' dan het lelijkste passagiersvliegtuig dat ooit gebouwd is.quote:Op donderdag 14 februari 2019 15:30 schreef Iemand91 het volgende:
Dit.
Ja we zullen de A380 de komende decennia nog genoeg zien, maar toch; het blijft jammer.
Het is de tijd van boring twinjets geworden.
Gelukkig is de 747SP al een tijdje niet meer in gebruik in Europaquote:Op zaterdag 16 februari 2019 18:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
[..]
Pffft, liever eenheidsworst of 'boring twins' dan het lelijkste passagiersvliegtuig dat ooit gebouwd is.
O ja, die was ook heul lelijk.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 19:49 schreef flipsen het volgende:
[..]
Gelukkig is de 747SP al een tijdje niet meer in gebruik in Europa
En hun statement op hun eigen website: https://www.flybmi.com/quote:ABERDEEN - Flybmi staakt per direct alle vluchten en vraagt een faillissement aan. De Britse maatschappij zegt in de problemen te zijn gekomen door een combinatie van hoge kosten voor brandstof en emissierechten, de brexit en de malaise op de markt voor regionale vluchten.
Het bedrijf adviseert gedupeerde reizigers om contact op te nemen met hun reisagent of creditcardmaatschappij.
Flybmi voerde met een vloot van zeventien Embraers vluchten uit naar 25 Europese steden, met name van en naar het Verenigd Koninkrijk. Op de bases in het VK, Duitsland, Zweden en Brussel werkten 376 mensen.
De maatschappij bood verschillende lijndiensten aan vanaf Brussels Airport en verhuurde daarnaast een toestel aan Brussels Airlines. Naar Nederland vloog Flybmi niet meer sinds het opheffen van de route tussen Rotterdam en München in 2017.
Leuk juistquote:Op zaterdag 16 februari 2019 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
O ja, die was ook heul lelijk.
Ik had al een vermoeden dat ze het moeilijk zouden krijgen. Volgens mij hadden ze geen vergunning aangevraagd op het vaste land van Europa, terwijl ze hier wel de nodige vluchten uitvoerden. Dat zouden ze op basis van de tijdelijke vluchtvergunningen na een harde Brexit niet meer mogen.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 22:00 schreef Iemand91 het volgende:
En weer valt er een maatschappij om:
FLYBMI STAAKT PER DIRECT ALLE VLUCHTEN
[..]
En hun statement op hun eigen website: https://www.flybmi.com/
Hun vloot bestond uit 3 Embraer ERJ-135's en 14 Embraer ERJ-145's.
De laatste lijnvlucht was BM1846 uitgevoerd door de ERJ-145 G-RJXC van München naar Bristol; die daar landde om 16:47 uur lokale tijd; ruim 4 uur geleden.
Daarna nog een drietal vluchten vanuit München (2) en Karlstad (1) maar gezien hun vluchtnummer waren dat positioneringsvluchten...
[ afbeelding ]
Haha oké voor ik die vraag stelde heb ik serieus wel in dit topic terug gescrold. Maar natuurlijk maar tot 13 december en niet tot 10.quote:
twitter:AeroimagesChris twitterde op maandag 18-02-2019 om 04:22:227447 62578 PH-BCG 737-800 @KLM Dutch Airlines https://t.co/iPf5g4CJrV reageer retweet
twitter:CobraBall3 twitterde op maandag 11-02-2019 om 18:15:14Towing an E-6B out of a hangar at Tinker AFB shouldn't be this difficult. Looking forward to hearing the "but it wasn't MY fault" explanation from mx. @SteveLiewer https://t.co/BwCda5wpMx reageer retweet
Op welke route wordt deze ingezet, is dat bekend?quote:Op maandag 18 februari 2019 10:38 schreef Iemand91 het volgende:
Daar is ze dan:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu onderweg van Dublin naar Heathrow (als BA100): https://www.flightradar24.com/BAW100/1f89a0fe
Livestream van aankomst op Heathrow hier:
Niet een specifieke route, wordt gewoon ingezet op de normale 747 routes.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:14 schreef JanPawelII het volgende:
Op welke route wordt deze ingezet, is dat bekend?
Fingers crossed dat ik deze krijg op LHR-DXB in de upper deck![]()
Jammerquote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:47 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Niet een specifieke route, wordt gewoon ingezet op de normale 747 routes.
Ook Dubai valt daar onder, maar de kans is natuurlijk vrij klein dat je nét specifieke deze kist krijgt.
quote:KLM-topman Pieter Elbers mag nog vier jaar achter de stuurknuppel van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij blijven zitten, dat meldt de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie Air France-KLM.
Roer
Na een rumoerige periode is de kogel door de kerk, Pieter Elbers mag nog vier jaar de stuurknuppel van KLM in de hand blijven houden. De afgelopen weken werd er druk gespeculeerd of hij mocht aanblijven, of dat Air France-KLM topman Benjamin Smith hem aan de kant zou zetten. De kwestie hield de gemoederen van alle belanghebbenden bezig, van KLM-werknemers tot aan de Nederlandse politiek.
Managementlaag
‘Het bestuur van Air France-KLM sluit zich aan bij de Raad van Commissarissen van KLM en stelt de herbenoeming voor van Pieter Elbers als CEO van KLM tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van KLM in april’, aldus Air France-KLM. Het luchtvaartbedrijf meldt dat er een nieuwe managementlaag, de Group CEO Committee, in het leven wordt geroepen. Daarbij zullen ceo Pieter Elbers van KLM, ceo Anne Rigail van Air France en cfo Frédéric Cagey van Air France-KLM, samen met voorzitter Ben Smith, topman van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie, de samenwerking aangaan om de drie bedrijfsonderdelen te optimaliseren en de ‘algemene winstgevendheid van de groep te verbeteren.’
Raad van Commissarissen
Het aanblijven van Elbers als KLM-topman komt wel met een aanpassing in de Raad van Commissarissen van KLM; Smith neemt ook zitting in die raad. Cees’t Hart wordt lid van de raad van bestuur van Air France-KLM en zal daar ter vervanging van Hans Smits zetelen.
VNV
Pilotenvakbond VNV zegt over de herbenoeming van Elbers: ‘De VNV is positief dat er nu duidelijkheid is over de herbenoeming van de heer Elbers als CEO van KLM. Hopelijk zal de storm nu snel overwaaien. Hiermee kan de discussie weer gaan over wat echt belangrijk is: wat de exacte plannen zijn vanuit de holding over de positie en aansturing van KLM. De VNV zal zich blijven inzetten voor de juiste resultaten op dit gebied voor het langetermijnbelang van de KLM-vlieger.’
Meer info hier: https://www.airfranceklm.com/en/news/full-year-2018-resultsquote:Air France-KLM heeft in 2018 een operationele winst van 1,3 miljard euro behaald, meldt het luchtvaartbedrijf woensdag. Het grootste deel, ruim 1 miljard euro, kwam voor rekening van de Nederlandse tak.
Air France was goed voor 266 miljoen euro van de totale operationele winst.
KLM had dan ook een flink hogere winstmarge dan het Franse zusterbedrijf. Bij KLM staat de winstmarge op 9,8 procent, tegen 1,7 procent bij Air France.
Het Franse onderdeel zag de marge dalen met 3,6 procentpunt. Het concern had last van stakingen in de eerste helft van 2018, waardoor het bedrijf 355 miljoen euro misliep. Bij KLM daalde de winstmarge met 0,6 procentpunt.
In totaal vervoerde Air France-KLM 101,4 miljoen passagiers in 2018, een stijging van 2,8 procent.
Transavia vervoerde ruim 7 procent meer reizigers, en boekte daarmee een operationeel resultaat van 139 miljoen euro. Dat is het beste resultaat ooit voor de budgettak van Air France-KLM, en 21 miljoen euro meer dan in 2017.
twitter:TomPodolec twitterde op woensdag 20-02-2019 om 02:33:39↩️ DIVERSIONDelta #DL589 to Shanghai returning to Seattle. Problem with the lavatories; reporting they are full. https://t.co/ITMsKlogSH https://t.co/5k7kbcH12v reageer retweet
Ik wou dat ik het geld en de tijd hadquote:
Betreft een cargo.twitter:flightradar24 twitterde op zaterdag 23-02-2019 om 21:03:14We’re following reports that an Atlas Air 767 (operating for Amazon Prime Air) has crashed while approaching Houston en route from Miami. #5Y3591Preliminary tracking data: https://t.co/11y5J2agdO https://t.co/DKFl2wO8zL reageer retweet
quote:Op zaterdag 23 februari 2019 21:06 schreef Pino112 het volgende:
Betreft een cargo.twitter:flightradar24 twitterde op zaterdag 23-02-2019 om 21:03:14We’re following reports that an Atlas Air 767 (operating for Amazon Prime Air) has crashed while approaching Houston en route from Miami. #5Y3591Preliminary tracking data: https://t.co/11y5J2agdO https://t.co/DKFl2wO8zL reageer retweet
twitter:AirlineFlyer twitterde op zaterdag 23-02-2019 om 20:57:38I'm at @iflymia and I believe I happened to see this aircraft shortly before departure. This is likely the last photo of this aircraft. https://t.co/ApHUljVJhy reageer retweet
Ach jeequote:Op zaterdag 23 februari 2019 21:48 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]twitter:AirlineFlyer twitterde op zaterdag 23-02-2019 om 20:57:38I'm at @:iflymia and I believe I happened to see this aircraft shortly before departure. This is likely the last photo of this aircraft. https://t.co/ApHUljVJhy reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
C-check.quote:Op zondag 24 februari 2019 18:41 schreef Sunri5e het volgende:
Iemand een idee wat de PH-BFN aan het doen is in Jakarta?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |