https://www.nationalgeographic.nl/missie-f-16quote:National Geographic heeft de afgelopen maanden volledige toegang gekregen tot het Nederlandse kamp op een luchtmachtbasis in Jordani. Vanuit deze basis vlogen de Nederlandse F-16's naar Irak en Syri voor de strijd tegen IS. Het resultaat is te zien in de vierdelige serie 'Missie F-16: onze strijd tegen terrorisme'.
Camera in de cockpit
Van camera's in de cockpit tot diepte-interviews met de vliegers die voor het eerst op beeld hun verhaal doen, 'Missie F-16: onze strijd tegen terrorisme' geeft een totaalbeeld van het leven van de Koninklijke Luchtmacht in Jordani. Technische uitdagingen, psychologische effecten, trainingen en operaties komen allemaal aan bod in de vierdelige serie. Naast de F-16-vliegers spreken de filmmakers in deze unieke kijk achter de schermen met commandanten, techneuten en militairen uit alle andere disciplines die benodigd zijn voor een succesvolle missie.
'Verhalen van militairen die het waard zijn om verteld te worden'
Het is voor het eerst dat een cameraploeg zulke vrije toegang heeft gekregen tot een basis die gebruikt wordt voor een actieve missie. "Hoewel de veiligheid voor onze mensen, de coalitie en ons land grenzen stelt aan wat we in beeld mogen vertellen, hebben we samen met de defensieleiding besloten deze bijzondere kans niet aan ons voorbij te laten gaan," zegt luitenant-generaal Dennis Luyt, commandant luchtstrijdkrachten. "We willen Nederland laten zien wie we zijn, wat ons drijft en waarom de missie in het Midden-Oosten ons en zo velen raakt. Als professional, maar bovenal als mens. Het zijn verhalen van militairen die het waard zijn om verteld te worden."
Einde van het F-16-tijdperk
De missie in Jordani was mogelijk de laatste waarbij de F-16-straaljagers zijn ingezet. Na ruim veertig jaar maken de gevechtsvliegtuigen plaats voor de F35. Het afgelopen jaar vlogen de F-16's meer dan 3.000 missies boven Irak en Oost-Syri. Daarbij werden ongeveer 2.100 keer wapens ingezet tegen terreurorganisatie IS. De zes F-16’s opereerden vanuit Jordani. Samen met andere landen ondersteunden ze troepen op de grond. De jachtvliegtuigen vielen IS-doelen aan zoals voertuigen, logistieke opslagplaatsen en wapenopstellingen.
quote:In de eerste aflevering maken we kennis met 7 van de zwaar getraind F-16 piloten van Defensie: Narc, Tweak, Sloth, Sniff, Dealer, A-Lock en McFly. Allemaal doorgewinterde militairen die vaak als kleine jongen al een droom hadden: Straaljagerpiloot worden. Ze doorliepen de ongekend zware selecties en opleidingen, lieten huis en haard achter voor opleidingen in de Verenigde Staten en staan sindsdien altijd paraat om de lucht in te gaan voor vrede en veiligheid. Maar dat het allesbehalve een sprookje is, dat maken ze snel duidelijk. Kapitein Dealer: ‘Je moet je altijd blijven beseffen dat het doodmaken van een ander mens, dat dat niet normaal is. Oorlog is absoluut niet grappig.’
Waarom moet de overheid nou weer een aandeel hebben in een commercieel bedrijf?quote:Nederlandse staat neemt belang in Air France-KLM
De Nederlandse overheid neemt een belang in de luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Het gaat om 12,68 procent, dat heeft op dit moment een waarde van 680 miljoen euro. Dat laat minister Wopke Hoekstra (Financin) dinsdagavond weten.
Volgens Hoekstra worden steeds vaker belangrijke beslissingen genomen in de luchtvaartcombinatie.
De internationale positie van Schiphol en met KLM als homecarrier, is volgens de bewindsman "cruciaal" voor de vestigingsplaats van Nederland. Daarnaast zorgen Schiphol en KLM voor veel banen in Nederland.
De Nederlandse overheid bezit wel een kleine 6 procent aandelen KLM, maar tot vandaag dus niet van de luchtvaartcombinatie.
Werkgelegenheid beschermen. Is een groot en belangrijk bedrijf, ook ivm de positie van Schiphol.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:18 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Waarom moet de overheid nou weer een aandeel hebben in een commercieel bedrijf?
Waarom zou je dat eerste willen? Mag wat kosten....quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:22 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Werkgelegenheid beschermen. Is een groot en belangrijk bedrijf, ook ivm de positie van Schiphol.
Idd. Ik ben ook benieuwd hoe zo'n aandelen aankoop gaat. Zit een mannetje van de overheid dan via DeGiro de hele dag aandelen te kopen?quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:24 schreef Iemand91 het volgende:
Ben benieuwd hoe de Franse kant nu gaat steigeren...
Schiphol speel toch wel een belangrijke rol in onze economie. Maarja, een discussie over de wenselijkheid van een volledig kapatilistische economie zonder overheidsbemoeienis op belangrijke spelers is niet echt on topic hierquote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:26 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Waarom zou je dat eerste willen? Mag wat kosten....
Se mettre en grve!quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:24 schreef Iemand91 het volgende:
Ben benieuwd hoe de Franse kant nu gaat steigeren...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jack does it in real time...
Nee; ABN Amro :quote:Op dinsdag 26 februari 2019 20:27 schreef Sunri5e het volgende:
Idd. Ik ben ook benieuwd hoe zo'n aandelen aankoop gaat. Zit een mannetje van de overheid dan via DeGiro de hele dag aandelen te kopen?
Kamerbrief Aankoop aandelen Air France-KLMquote:Wijze van verwerven aandelenbelang
In opdracht van het ministerie van Financin heeft ABN AMRO een belang in Air
France-KLM S.A. verworven namens de Nederlandse staat. Hierbij heeft zij
opdracht om zelfstandig het gewenste belang te verwerven via directe aankopen
op gereguleerde markten en via onderhandse overnames en tegelijkertijd
voldoende controle te behouden op de aankoopprijs. Op deze manier is het
mogelijk geweest om een belang van 12,68% op te bouwen. Bij het verwerven
van dit belang heeft de Nederlandse staat rekening gehouden met de
verschillende meldingsvereisten aan zowel de holding Air France-KLM, als aan de
Franse toezichthouder Autorit des Marchs Financiers (AMF).
De Franse Florange wet. Een in 2014 van kracht geworden wet die aandeelhouders die hun aandelen langer dan 2 jaar vasthouden automatisch dubbel stemrecht geven, tenzij 2/3 van de aandeelhouders tegen stemt.quote:
quote:De International Airlines Group (IAG), moederbedrijf van British Airways (BA) meldt dat zij de Boeing 747’s van BA verruilen voor achttien Boeing 777-9’s.
Vervangen
De nieuw bestelde 777-9’s zullen worden gebruikt om de veertien Boeing 747’s van BA te vervangen. Naast de veertien ‘Queen of the Skies’ zullen ook vier 777-200’s de vloot van BA verlaten. De vervanging van de toestellen zal tussen 2022 en 2025 plaatsvinden.
Prijskaartje
Als de bestelling van de veertien 777-9’s, en ook nog de koopopties, worden verzilverd, hangt er aan de hele deal een prijskaartje, gebaseerd op catalogusprijzen, van 18,6 miljard dollar (16,33 miljard euro).
777-9
De Boeing 777-9’s zijn volgens IAG-topman Willie Walsh de ‘ideale vervanging van de 747’s.’ Ook zegt hij dat de toestellen qua grootte en de actieradius ‘perfect passen’ bij het netwerk van BA. Alle 777-9’s zullen plaats bieden aan 325 passagiers. De motoren die het vliegtuig voortstuwen zijn General Electric GE9X-motoren.
Vloot
De huidige vloot aan long haul-toestellen van BA omvat op dit moment uit 135 widebody’s, bestaande uit twaalf A380’s, dertig 787’s, twaalf 777-300ER’s, zesenveertig 777-200’s en nog vijfendertig Boeing 747’s. Los van de veertien 777-9’s heeft BA ook nog bestelling uitstaan voor twaalf 787’s, vier 777-300ER’s en achttien A350’s.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die shareholder structure precies in elkaar zit. Welke grote investeerders er nog meer aandelen hebben.quote:Op dinsdag 26 februari 2019 21:59 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nee; ABN Amro :
[..]
Kamerbrief Aankoop aandelen Air France-KLM
[..]
De Franse Florange wet. Een in 2014 van kracht geworden wet die aandeelhouders die hun aandelen langer dan 2 jaar vasthouden automatisch dubbel stemrecht geven, tenzij 2/3 van de aandeelhouders tegen stemt.
Vlak voordat de AF/KLM aandeelhouders hierover zouden stemmen (mei 2015) kocht de Franse staat voor zo'n 33 - 45.9 miljoen euro aan aandelen van de holding waarmee ze van 15,9 naar 17,6% van de aandelen gingen en zo tijdens die vergadering genoeg stemrecht kregen waardoor ze een motie konden blokkeren die het one-share-one-vote systeem wilde behouden.
Luchtvaartnieuws heeft het voor je uitgezocht:quote:Op donderdag 28 februari 2019 13:53 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die shareholder structure precies in elkaar zit. Welke grote investeerders er nog meer aandelen hebben.
Zo de tyfus. Behoorlijke rukwinden wel.quote:
Ik ben wel benieuwd naar de reacties hierop van echte piloten. Dit heeft volgens mij niets meer met wind(shear) ofzo te maken, dit lijkt veel meer op bizar overcorrigeren... Wie o wie heeft er meer inzicht?quote:Op donderdag 28 februari 2019 14:21 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Zo de tyfus. Behoorlijke rukwinden wel.
quote:SCHIPHOL - Je geliefde uitzwaaien of een dagje vliegtuigspotten kan voorlopig niet op het Panoramaterras van Schiphol. Het terras is vanaf morgen enkele maanden gesloten in verband met bouwwerkzaamheden in Vertrekhal 1 en Lounge 1.
Net als bij Vertrekhal 2 en 3 verhuist de veligheidscontrole naar een verdieping boven de incheckbalies. De enige route naar het Panoramaterras wordt tijdens de werkzaamheden gebruikt door de bouwbedrijven.
(...)
Schiphol verwacht het terras in juli weer te kunnen openen. In de tussentijd raadt de luchthaven aan om bij de Buitenveldertbaan en de Polderbaan te gaan vliegtuigspotten. Uitzwaaien is voorlopig alleen in de vertrekhallen mogelijk.
Haha ja.. en gaat mij er om wie onder die "others" valt. Maar ja, eerder offtopic.quote:Op donderdag 28 februari 2019 14:06 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Luchtvaartnieuws heeft het voor je uitgezocht:
https://www.luchtvaartnie(...)s-van-air-france-klm
Edit: die hebben gewoon dat plaatje uitgeschreven zie ik nu
Het is lastig te zeggen, maar sowieso zie je dat de eerste configuratieveranderingen vrij laat komen wat erop kan wijzen dat ze een windshear escape vliegen.quote:Op donderdag 28 februari 2019 15:57 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de reacties hierop van echte piloten. Dit heeft volgens mij niets meer met wind(shear) ofzo te maken, dit lijkt veel meer op bizar overcorrigeren... Wie o wie heeft er meer inzicht?
Dank voor je antwoord! Een probleem met de flight controls vermoed ik ook een beetje eerlijk gezegd. Maar ik ben geen piloot he Dat het 1 of 2x gecorigeerd wordt, soit. Maar dit gaat veel te lang en veel te extreem zo door lijkt me.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 12:27 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het is lastig te zeggen, maar sowieso zie je dat de eerste configuratieveranderingen vrij laat komen wat erop kan wijzen dat ze een windshear escape vliegen.
Maar de rolbewegingen zien er wel apart uit ja. Kan pilot induced zijn, maar kan ook voortkomen uit flight control problemen. Of het is echt zo een bizarre wind daar, staat er wel om bekend. Zelf nooit Airbus gevlogen, dus kan daar niet veel over zeggen
Nee, info over dit soort zaken zal je niet snel vinden. Alleen grotere incidenten en ongelukken krijgen uitgebreide en openbare onderzoeken.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 13:21 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dank voor je antwoord! Een probleem met de flight controls vermoed ik ook een beetje eerlijk gezegd. Maar ik ben geen piloot he Dat het 1 of 2x gecorigeerd wordt, soit. Maar dit gaat veel te lang en veel te extreem zo door lijkt me.
Worden dit soort go-around´s eigenlijk gelogd? Is er info terug te vinden over specifiek deze vlucht? Of blijft het lekker speculeren op forums?
British Airways heeft officieel haar 3e retro livery aangekondigd; de 747-400 G-BNLY krijgt de Landor livery.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:40 schreef Iemand91 het volgende:
Een paar dagen geleden was het al uitgelekt, maar vandaag officieel; British Airways gaat een aantal toestellen voorzien van oude liveries ter viering van hun 100 jarig bestaan.
De eerste is een 747-400 (G-BYGC) die in Dublin de oude British Overseas Airways Corporation (BOAC) livery krijgt; dit toestel zal op 18 februari op London Heathrow landen.
Dus misschien kunnen we ook nog deze liveries op toestellen verwachten:
quote:Op dinsdag 26 februari 2019 21:18 schreef DeeBee het volgende:
En maar klagen over staatssteun elders in de wereld aan luchtvaartmaatschappijen...Ze hebben alleen maar aandelen gekocht. Hoe is dat staatssteun?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
Dat is toch gemeenschapsgeld wat in een commercieelbedrijf wordt geinvesteerd? Hoogst ongebruikelijk en absoluut niet de rol van een overheid. Daarnaast is het duidelijk dat ze hoe dan ook hun strategisch belang willen vertegenwoordigen, dus het geen rationele belegger zal zijn maar eentje die ze tot in lengte van dagen zal steunen...quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ze hebben alleen maar aandelen gekocht. Hoe is dat staatssteun?
Die aandelen waren eerst van iemand anders, dus AF-KL 'voelt' daar financieel niets van.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:33 schreef DeeBee het volgende:
Dat is toch gemeenschapsgeld wat in een commercieelbedrijf wordt geinvesteerd?
Met rationeel bedoel je 'hebzuchtig', zeker?quote:Hoogst ongebruikelijk en absoluut niet de rol van een overheid. Daarnaast is het duidelijk dat ze hoe dan ook hun strategisch belang willen vertegenwoordigen, dus het geen rationele belegger zal zijn maar eentje die ze tot in lengte van dagen zal steunen...
Sabena, Swissair?quote:Het geeft wel een weeffout aan wat betreft (flag)carriers in Europa: er is een te grote maatschappelijke afhankelijkheid, maar het zijn wel commerciele bedrijven geworden. Echter weten deze bedrijven ook dat ze soort van 'too big to fail zijn' (zie Alitalia), want een land kiest nagenoeg altijd eieren voor z'n geld om international luchtverkeer te behouden... Dat levert dan weer idiote bedrijfsvoering op bij de maatschappijen (zie een Air France waar iedereen ook wel weet dat ze nooit failliet zullen gaan), echt een vicieuze cirkel zo...
Dat was mijn punt niet, het is niet de taak van de staat om te investeren in bedrijven, ze zijn toch geen hedge fund? Overigens merken ze er hoogstwaarschijnlijk wel wat van, vanwege een verhoogde aandelenprijs als reactie op het oneindige vertrouwen van de Nederlandse staat.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die aandelen waren eerst van iemand anders, dus AF-KL 'voelt' daar financieel niets van.
[..]
Met rationeel bedoel je 'hebzuchtig', zeker?
[..]
Sabena, Swissair?
Volgens mij is Alitalia meer een uitzondering dan de regel. De andere grote Europese flagcarriers doen het, voor zover ik weet, gewoon helemaal zelf.
Arbitrair. Als een onderneming heel belangrijk is voor je economie, waarom nietquote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:03 schreef DeeBee het volgende:
Dat was mijn punt niet, het is niet de taak van de staat om te investeren in bedrijven
Tuurlijk zijn het relevant voorbeelden. Het waren allebei flag carriers.quote:Sabena en Swissair zijn verdwenen 'merken', die landen verloren niet hun complete connectiviteit met de rest van de wereld bij die faillisementen, dus niet echt relevante voorbeelden.
Klinkt als een rationele beslissing. in ieder geval niet gedreven door hebzucht. Hebzucht is niet rationeel, namelijk.quote:En wat dat betreft is de staat dus wel een irrationele aandeelhouder, want die hebben nu hun hand laten zien en zeggen effectief we houden tot in lengte van dagen die aandelen om de bereikbaarheid van Nederland te kunnen garanderen...
Wat hij met Air Canada heeft gedaan, is wel een succesverhaal.quote:Overigens is vooral Ben Smith maar een koekenbakker
Dan verdwijnt de naam KLM zeker.quote:Meest gunstig zou nog zijn als een Amerikaanse carrier KL uitkoopt denk ik,
Die airline kende ik nog niet.quote:
Zaventem heeft er na het faillissement van Sabena 14 jaar (2000-2014) over gedaan om de oude passagiersaantallen weer te behalen. Sterker nog, het aantal vliegbewegingen van topjaar 2000 is zelfs nooit meer gevenaard. Het verdwijnen van Sabena heeft ertoe geleid dat de Belgische luchtvaartsector een enorme opdonder heeft gekregen die het eigenlijk nooit meer te boven is gekomen. Dus ja, dat is zeker een heel relevant voorbeeld.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:03 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Sabena en Swissair zijn verdwenen 'merken', die landen verloren niet hun complete connectiviteit met de rest van de wereld bij die faillisementen, dus niet echt relevante voorbeelden.
'She flies! Concorde flies at last!'quote:Op zaterdag 9 februari 2019 14:22 schreef Iemand91 het volgende:
Over een kleine 6 uur gebeurde dit een halve eeuw(!) geleden; de Boeing 747 maakte op 9 februari 1969 haar allereerste vlucht.
Dit zou de toekomst worden; de geschiedenis oordeelde echter anders...
[ afbeelding ]
Het toestel dat de luchtvaart voor altijd zou veranderen had niet eens zo'n succesvol vooruitzicht; men ging er vanuit dat ze maar zo'n 400 van zouden produceren. Ondertussen heeft Boeing 1548 stuks geleverd.
Men dacht dat de toekomst lag in supersonisch vliegen waar o.a. Boeing zich op dat moment veel meer op richtte.
Dat dachten de Britten en Fransen ook met hun Concorde; die exact 3 weken later haar eerste vlucht zou maken.
Gave docu inderdaad!quote:Op zaterdag 2 maart 2019 14:27 schreef Iemand91 het volgende:
En ik beveel van harte de volgende documentaire aan; Concorde: A Supersonic Story:
Hij kan nog heel aardig balletje hoog houden, voor een keeperquote:Op zaterdag 2 maart 2019 14:27 schreef Iemand91 het volgende:
En 15 jaar later hebben ze het filmpje nog eens overgedaan.
In Hermeskeil in de Duitse Eifel staat langs de straat een Russische Concorde waar je in kunt.quote:Op zondag 3 maart 2019 00:02 schreef JanPawelII het volgende:
Het dichtste dat ik er bij kom zijn bezoekjes aan de concorde room op LHR
Een Embraer of Bombardier levert dezelde ervaring op.quote:Op zondag 3 maart 2019 12:23 schreef Nieuwschierig het volgende:
In Hermeskeil in de Duitse Eifel staat langs de straat een Russische Concorde waar je in kunt.
Dam krijg je een beetje het idee hoe het is om te vliegen in een cabine die niet veel breder is dan een treinwagon.
Dat is geen Tu-144, maar een houten replica van Concorde. De enige Tu-144 buiten Rusland/USSR staat in Sinsheim (staat ook een Concorde).quote:Op zondag 3 maart 2019 12:23 schreef Nieuwschierig het volgende:
In Hermeskeil in de Duitse Eifel staat langs de straat een Russische Concorde
Je kan hier kijken voor schiphol vandaag:quote:Op maandag 4 maart 2019 10:29 schreef Sunri5e het volgende:
Zijn er hier op het forum mensen die kunnen zien welk registratie er voor een bepaalde vlucht ingeroosterd staat?
Dat wist ik. Maar ik weet dat sommige mensen inzicht hebben in de planning van bijvoorbeeld aanstaande vrijdag.quote:Op maandag 4 maart 2019 10:46 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je kan hier kijken voor schiphol vandaag:
http://schiphol.dutchplanespotters.nl/
twitter:British_Airways twitterde op maandag 04-03-2019 om 12:18:03 Standing out from the crowd... G-EUPJ is back home, and will be operating later this afternoon. @manairport - look out for her! #BA100 #BEA #BritishEuropeanAirways #Centenary https://t.co/s4IQ7ccglz reageer retweet
twitter:TomPodolec twitterde op maandag 04-03-2019 om 19:28:11 CommutAir/United Express #UA4933 from Newark landed in Presque Isle and left the runway to the right. 28 pax/3 crew. One pilot & three passenger reported minor injuries. One landing gear sheered off and wedged between fuselage & left engine.N14171 Embraer ERJ-145 https://t.co/Vg07liGiDU reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |