Mooi zo. Invoeren die hap!quote:58 procent van de Nederlanders betaalt liever per gereden kilometer dan maandelijks een vast bedrag voor de motorrijtuigenbelasting. In 2016 was dat 53 procent. Ook kiezers van 'autopartijen' als VVD, PVV en Forum voor Democratie zijn in meerderheid voor rekeningrijden.
Dat!quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:24 schreef Ringo het volgende:
https://nos.nl/l/2269559
Mooi zo. Invoeren die hap!
De vervuiler betaalt.
quote:Nederlandse bevolkt zegt: wij zijn weer eens naief.
koekoekquote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:24 schreef Ringo het volgende:
https://nos.nl/l/2269559
[..]
Mooi zo. Invoeren die hap!
De vervuiler betaalt.
Dat “rekeningrijden” is natuurlijk zelf een negatief frame dat is misbruikt door de petrolpenose van de VVD.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:29 schreef Leipo666 het volgende:
ik ken echt niemand in real-life die voor rekeningrijden is
hebben ze het weer op een suggestieve manier gevraagd waardoor er in de vraag niet duidelijk is dat het over rekeningrijden gaat?
Doen we al met de accijnsquote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:32 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat “rekeningrijden” is natuurlijk zelf een negatief frame dat is misbruikt door de petrolpenose van de VVD.
Gewoon netjes betalen voor precies de kilometers die je rijdt.
Maar niet genoeg.quote:
Valt wel mee.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:35 schreef Ringo het volgende:
[..]
Maar niet genoeg.
Er rijden nog steeds te veel autoʼs rond.
Inderdaad. Diegene die denken dat ineens de MRB afgeschaft gaat worden is behoorlijk naïef.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:29 schreef boegschroef het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dit gemeten is.
Vast met een enquete met de vraag: "Bent U voor rekening rijden als de kosten niet stijgen"
keuze: ja of nee.
Tja mensen moeten naar het werk he. Als ze nou eens thuiswerken stimuleren..quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:35 schreef Ringo het volgende:
[..]
Maar niet genoeg.
Er rijden nog steeds te veel autoʼs rond.
Tussen pakweg 08:00 en 19:00 uur.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:37 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Valt wel mee.
Er rijden alleen te veel auto's rond tussen bepaalde tijden.
De NOS Minst geloofwaardig redactie sinds de Pravda failliet ging.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:24 schreef Ringo het volgende:
https://nos.nl/l/2269559
[..]
Mooi zo. Invoeren die hap!
De vervuiler betaalt.
Maar je gelooft TS toch wel?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:39 schreef LXIV het volgende:
De NOS Minst geloofwaardig redactie sinds de Pravda failliet ging.
Nee, niet echt.quote:
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:29 schreef Leipo666 het volgende:
ik ken echt niemand in real-life die voor rekeningrijden is
hebben ze het weer op een suggestieve manier gevraagd waardoor er in de vraag niet duidelijk is dat het over rekeningrijden gaat?
Volgende keer even de moeite nemen om verder te kijken dan alleen de eerste post of het nieuwsbericht. Op de website van I&O research staat de exacte vraag:quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:29 schreef boegschroef het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dit gemeten is.
Vast met een enquete met de vraag: "Bent U voor rekening rijden als de kosten niet stijgen"
keuze: ja of nee.
Lekker zo'n ingewikkeld systeem invoeren. Doe gewoon de wegenbelasting in de literprijs van brandstof want dat is makkelijker en zo betalen buitenlandse automobilisten ook mee aan onze wegen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:24 schreef Ringo het volgende:
https://nos.nl/l/2269559
[..]
Mooi zo. Invoeren die hap!
De vervuiler betaalt.
Sowieso moet het net zoveel opleveren dan nu.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:38 schreef Gunner het volgende:
[..]
Inderdaad. Diegene die denken dat ineens de MRB afgeschaft gaat worden is behoorlijk naïef.
Oh help. Nuance.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:42 schreef arj1o1 het volgende:
Volgende keer even de moeite nemen om verder te kijken dan alleen de eerste post of het nieuwsbericht. Op de website van I&O research staat de exacte vraag:
"In welke mate bent u het eens of oneens met de stelling “In plaats van een vast bedrag per auto (motorrijtuigenbelasting), moeten automobilisten per gereden kilometer belasting gaan betalen”"
Uiteraard!quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:43 schreef AchJa het volgende:
Sowieso moet het net zoveel opleveren dan nu.
Ja, dan wel.quote:
De aap komt uit de mauw.quote:Er is vooral steun voor een vlaktaks. Daarbij betalen automobilisten meer naarmate ze meer kilometers rijden, ongeacht waar of wanneer.
Nou ja, de provincies vangen een (groot?) deel van deze poen dus die zullen er vast niet zo blij mee zijn.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sowieso moet het net zoveel opleveren dan nu.
Ik zou voorstander zijn van de spits gerelateerde tarieven.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:44 schreef BasEnAad het volgende:
De aap komt uit de mauw.
Precies zoals accijnzen dus
Precies, want als we gaan rekening rijden dan krijgen ze niks meer!?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:44 schreef Gunner het volgende:
Nou ja, de provincies vangen een (groot?) deel van deze poen dus die zullen er vast niet zo blij mee zijn.
Vergeet niet de kosten die invoering van zo'n project met zich mee brengt.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sowieso moet het net zoveel opleveren dan nu.
Precies, daarom is rekeningrijden zo'n goed idee. Dan kun je de prijs differienteren naar tijdstip / drukte / locatie.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:37 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Valt wel mee.
Er rijden alleen te veel auto's rond tussen bepaalde tijden.
Dat is een goed argument om nooit meer te digitaliseren!quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:46 schreef BasEnAad het volgende:
Vergeet niet de kosten die invoering van zo'n project met zich mee brengt.
Dat wordt een bodemloze put qua administratie en mislukte automatisering. Miljarden gaat dat kosten.
Dat moet je niet aan de overheid overlaten nee.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:50 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat is een goed argument om nooit meer te digitaliseren!
Zullen we weer ponskaartjes gaan maken.
6ct./km is het basistarief, daarbovenop komt de spitsheffing dus reken maar uit. Bij 10 km enkele reis buiten de spits ben je al duurder uit dan nu met MRB.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:44 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Uiteraard!
Het rijden in de spits moet je alleen meer belasten en het rijden er buiten minder.
Netto hetzelfde.
Klaar.
Nee, we gaan uitbesteden aan de markt, want dan kost het niks!quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:51 schreef BasEnAad het volgende:
Dat moet je niet aan de overheid overlaten nee.
Wat?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:52 schreef AchJa het volgende:
6ct./km is het basistarief, daarbovenop komt de spitsheffing dus reken maar uit.
Hier hebben we het er ook over gehad gebaseerd op de plannen die er lagen: NWS / Rekeningrijden?quote:
maar dan zou je de wegenbelasting in de brandstofprijs moeten verwerken. Dan krijg je inderdaad betalen naar gebruik. Dat is veel makkelijker en goedkoper om te implementeren.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Opzich is betalen naar gebruik uiteraard veel eerlijker (en met mijn 1000 km per jaar zou dat meteen een mogelijkheid openen om dat betaalbaarder per S-klasse oid te gaan doen ) maar er zitten zoveel haken en ogen bij (met name een overheid die er vast niet mee om kan gaan) dat ik nog steeds van mening ben dat we dit maar niet moeten doen.
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:06 schreef HSG het volgende:
[..]
maar dan zou je de wegenbelasting in de brandstofprijs moeten verwerken. Dan krijg je inderdaad betalen naar gebruik. Dat is veel makkelijker en goedkoper om te implementeren.
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:00 schreef HSG het volgende:
Ik heb het idee dat TS niet in gaat om users die met andere ideeën aankomen wat veel effectiever is dan rekeningrijden om deze discussie levend te houden.
Zie b.v. wegenbelasting in brandstof of stimulatie thuiswerken.
Niet als je elektrisch rijdtquote:
En meteen CO2-gerelateerd. Want verbruik je veel brandstof dan maak je ook veel CO2.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:06 schreef HSG het volgende:
[..]
maar dan zou je de wegenbelasting in de brandstofprijs moeten verwerken. Dan krijg je inderdaad betalen naar gebruik. Dat is veel makkelijker en goedkoper om te implementeren.
Ah het is dus een lobbyidee.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
[..]
Niet als je elektrisch rijdt
En dat is de belangrijkste reden dat de kilometerheffing er komt.
Maar dan kun je weer niet naar locatie / tijdstip belasten (spits duurder of spits mijden belonen).quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:06 schreef HSG het volgende:
[..]
maar dan zou je de wegenbelasting in de brandstofprijs moeten verwerken. Dan krijg je inderdaad betalen naar gebruik. Dat is veel makkelijker en goedkoper om te implementeren.
Basistarief per kilometer zal afhangen van de auto, gewicht, brandstof, CO2 uitstoot.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar dan kun je weer niet naar locatie / tijdstip belasten (spits duurder of spits mijden belonen).
Maar ik ben ook van mening dat een eventuele kilometerheffing eigenlijk maximaal zo'n 5 cent per kilometer zou moeten zijn als basistarief. Maar dat is helaas een utopie.
Oh ja, dat kan inderdaad ook. Maar misschien wel onnodig bureaucratisch. Zo'n systeem zou veel eenvoudiger zijn met een universeel tarief.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Basistarief per kilometer zal afhangen van de auto, gewicht, brandstof, CO2 uitstoot.
Dat niet, maar zo'n beetje elk automatiseringsproject uitgevoerd door overheid lijkt op een drama uit te lopen en kost miljoenen meer dan oorspronkelijk begroot. Buiten de directe kosten van budgetoverschrijdingen kost het nog gigantisch veel geld doordat de betreffende instanties niet naar behoren hun functie kunnen uitvoeren.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:52 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Nee, we gaan uitbesteden aan de markt, want dan kost het niks!
Goed idee!
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:58 schreef AchJa het volgende:
Hier hebben we het er ook over gehad gebaseerd op de plannen die er lagen: NWS / Rekeningrijden?
NWS / Middeninkomens in ons land staan onder zware druk
Laat ik dat nou net betalen in de maand!quote:Maar goed, om even terug te komen op het basistarief van 6.7 ct/km gaat je dat bij een enkele reisafstand naar het werk van 40km (niet echt heel bijzonder) zo'n 115 euro p/m kosten... Dan is het leuk dat men de MRB afschaft maar voor 115 euro p/m kun je nu een hele dikke diesel rijden...
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:29 schreef Leipo666 het volgende:
ik ken echt niemand in real-life die voor rekeningrijden is
hebben ze het weer op een suggestieve manier gevraagd waardoor er in de vraag niet duidelijk is dat het over rekeningrijden gaat?
Dit soort. En dan presenteren als of iedereen er voor is.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:29 schreef boegschroef het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dit gemeten is.
Vast met een enquete met de vraag: "Bent U voor rekening rijden als de kosten niet stijgen"
keuze: ja of nee.
Hoe precies dan?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:24 schreef Ringo het volgende:
https://nos.nl/l/2269559
[..]
Mooi zo. Invoeren die hap!
De vervuiler betaalt.
Sterk.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom zou je een of andere enquete serieus nemen terwijl met referenda de kont wordt afgeveegd?
Zo ver is het nog niet hé. Voordat we allemaal elektrisch rijden zijn we 30 jaar verder. Tot die tijd kun je echt wel het principe dat 'de vervuiler betaalt' hanteren.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe precies dan?
Straks gaan we allemaal elektrisch rijden of op waterstof. Vervuiling nihil, maar toch betalen omdat iemand dacht dat de 'vervuiler moest betalen'?
Klopt niet ringo, wat je zegt.
Zo lust ik er nog wel een paar!quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:50 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat de meeste werkende Nederlanders die niet in de stad wonen toch wel zo'n 40.000 km per jaar rijden. Tegen 7 cent de km is dat dan net geen 1000 euro per kwartaal. Dat is toch best fors vergeleken met nu. Zeker als wegenbelasting, benzineaccijnzen en BPM gewoon blijven bestaan.
Dit. Ik vrees het ergste.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Alsof je na het invoeren van het rekeningrijden opeens geen motenrijtuigenbelasting meer hoeft te betalen
[..]
Dan moet je hopen dat de werkgever daar aan bijdraagt. Anders kun je maar beter stoppen als je het minimum loon hebt. Al die andere accijnzen zullen natuurlijk gewoon gehandhaafd blijven. En dan nog onderhoud.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:50 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat de meeste werkende Nederlanders die niet in de stad wonen toch wel zo'n 40.000 km per jaar rijden. Tegen 7 cent de km is dat dan net geen 1000 euro per kwartaal. Dat is toch best fors vergeleken met nu. Zeker als wegenbelasting, benzineaccijnzen en BPM gewoon blijven bestaan.
Het zal toch niet net zo gaan als met de BTW dat er tijdelijk tegen een laag tarief goederen belast gaan worden en dat we uiteindelijk met de gebakken peren zitten? Dat zal toch niet?quote:
Als je met pensioen gaat hoef je de auto juist niet de deur uit te doen met rekening rijden, want niet het bezit maar het gebruik wordt belast. Weinig rijden wordt juist goedkoper!!quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:06 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan moet je hopen dat de werkgever daar aan bijdraagt. Anders kun je maar beter stoppen als je het minimum loon hebt. Al die andere accijnzen zullen natuurlijk gewoon gehandhaafd blijven. En dan nog onderhoud.
Een zaak is wat mij betreft duidelijk. Zodra ik met pensioen ga, gaat die auto de deur uit.
Pfff, wegenbelasting etc zal niet verdwijnen. En electrisch rijden, daar heb ik geen trek in. En moet ik eens een keer een grote afstand afleggen dan huur ik er wel een.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je met pensioen gaat hoef je de auto juist niet de deur uit te doen met rekening rijden, want niet het bezit maar het gebruik wordt belast. Weinig rijden wordt juist goedkoper!!
Inderdaad.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:10 schreef BasEnAad het volgende:
Zo sluit het belastingnet wel langzaam om je heen.
Ver van je werk wonen is niet meer te betalen en dichtbij je werk wonen ook niet. Als je al een woning kan vinden. Sommige mensen kunnen geen kant meer uit.
Bijna alle vrouwen die ik ken wonen op fietsafstand van hun werk. Een eengezinswoning (120m2 met tuin) in een nette buurt kost hier 165.000 euro (500 incl aflossing per maand). Er is krapte op de arbeidsmarkt.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:10 schreef BasEnAad het volgende:
Zo sluit het belastingnet wel langzaam om je heen.
Ver van je werk wonen is niet meer te betalen en dichtbij je werk wonen ook niet. Als je al een woning kan vinden. Sommige mensen kunnen geen kant meer uit.
Dit idd, hoe gaat dit in godesnaam gefactureerd worden? Hoe om te gaan met buitenlandse auto's?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:46 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Vergeet niet de kosten die invoering van zo'n project met zich mee brengt.
Dat wordt een bodemloze put qua administratie en mislukte automatisering. Miljarden gaat dat kosten.
Beter nog, zowel wegenbelasting als rekeningrijden.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:24 schreef Ringo het volgende:
https://nos.nl/l/2269559
[..]
Mooi zo. Invoeren die hap!
De vervuiler betaalt.
Ik heb je de directe links gegeven met daarin verschillende bronnen bronnen verwijzend naar de laatste plannen. Die 6.7ct is het basistarief, niks geen max. daarbovenop komt een spitsheffing.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:31 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Laat ik dat nou net betalen in de maand!
En maar 36 km enkele reisafstand rijden, dus ik ga minder betalen!
Maar even zonder gekheid, wat ben je nu aan het vergelijken? Want die 6,7 is natuurlijk het theoretische maximum. Nu leert de ervaring dat we daar snel genoeg op zullen zitten, maar is dut ook al incl. de spitsheffing? Ik heb niet alles gelezen ...
Er wordt al 30 jaar over geluld, kan er ook nog wel eens 30 jaar bij.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zo ver is het nog niet hé. Voordat we allemaal elektrisch rijden zijn we 30 jaar verder. Tot die tijd kun je echt wel het principe dat 'de vervuiler betaalt' hanteren.
Ik kan alleen maar concluderen dat 58% van de Nederlanders domme ezels zijn.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:24 schreef Ringo het volgende:
https://nos.nl/l/2269559
[..]
Mooi zo. Invoeren die hap!
De vervuiler betaalt.
De MRB wordt in de eerstkomende jaren niet verhoogd en in enkele daarop volgende jaren iets lager dan volgens de indexering, zodat de invoering (niet de indexering)van het rekeningrijden daarmee wordt gecompenseerd.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:38 schreef Gunner het volgende:
[..]
Inderdaad. Diegene die denken dat ineens de MRB afgeschaft gaat worden is behoorlijk naïef.
Juist niet. Waarom moeten bouwvakkers uit groningen of friesland zo nodig in Den Haag een klus doen? Laat maar lekker dan ook meer tax betalen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:52 schreef Joppy het volgende:
Ik ben voorstander van rekeningrijden onder de voorwaarde dat er onderscheid gemaakt wordt tussen:
- werkverkeer;zoals bijv. busjes van bouwvakkers/servicemonteurs en dergelijken. Degenen die hun werk niet zonder auto kunnen uitoefenen. Hiervoor bij voorkeur geen of hele lichte km-heffing.
Dat sowieso.quote:Ik vermoed echter dat hier een onwerkbaar systeem voor nodig is....
Gaat ook nergens over.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Juist niet. Waarom moeten bouwvakkers uit groningen of friesland zo nodig in Den Haag een klus doen? Laat maar lekker dan ook meer tax betalen.
[..]
Dat sowieso.
Probleem daarbij is denk ik wel dat je niet meer je hele leven bij 1 baas werkt.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:08 schreef Knip het volgende:
Misschien onwerkbaar in deze tijd, maar het zou schelen als mensen weer dichtbij hun werk zouden wonen. Hier in Zaandam zijn destijds in samenwerking met Verkade en Bruynzeel complete wijken gebouwd naast de fabrieken zodat de arbeiders lopend naar hun werk konden gaan. Ook scholen en vakonderwijs werd op loop- of fietsafstand gegeven.
Inderdaad, dat precies.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:09 schreef MaGNeT het volgende:
Alsof er in een omtrek van 15km geen bedrijven zitten die dat kunnen.
Ik heb gewoon een eigen auto.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:12 schreef rival het volgende:
Ik hoor alleen lease rijders hierover, die kost het toch niks.....
Het maximaal mogelijk tarief in 2018 ja?.. Het is nu 2019, beetje theoretische exercitie dus. Nu is dat altijd bij dit soort proefberekingen, maar ik heb moeite om hem op waarde te schatten.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:45 schreef AchJa het volgende:
Ik heb je de directe links gegeven met daarin verschillende bronnen bronnen verwijzend naar de laatste plannen. Die 6.7ct is het basistarief, niks geen max. daarbovenop komt een spitsheffing.
Dat lijkt mij een heel domme uitkomst van zo'n maatregel.quote:Daarbij heb je nu een keus in wat voor auto je gaat rijden. Wil je in een klein gebakje rijden betaal je minder MRB, met rekeningrijden maakt het geen hol uit of je nou in je Dodge B200 aankomt of met een Lupo 3L.
Ik rij geen lease!quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:12 schreef rival het volgende:
Ik hoor alleen lease rijders hierover, die kost het toch niks.....
bijtelling naar 30/40 procent probleem opgelost.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:12 schreef rival het volgende:
Ik hoor alleen lease rijders hierover, die kost het toch niks.....
Ik denk dat dat de enige voorwaarde is waarop een partij betalen per kilometer erdoorheen gaat krijgen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:38 schreef Gunner het volgende:
[..]
Inderdaad. Diegene die denken dat ineens de MRB afgeschaft gaat worden is behoorlijk naïef.
Dat zou idd beloond moeten worden, nonsense dat jij het volle pond aan wegenbelasting betaalt.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:19 schreef Djeez het volgende:
Van mij mag het. Ik rijd maar 5.000 km per jaar ofzo, want vrouw en ik doen alles op de fiets
Dat is de praktijk inderdaad. Ik ben er ook niet echt voor dat de overheid weet wie wanneer en hoe laat ergens rondrijdt.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:30 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Dat niet, maar zo'n beetje elk automatiseringsproject uitgevoerd door overheid lijkt op een drama uit te lopen en kost miljoenen meer dan oorspronkelijk begroot. Buiten de directe kosten van budgetoverschrijdingen kost het nog gigantisch veel geld doordat de betreffende instanties niet naar behoren hun functie kunnen uitvoeren.
Paar voorbeeldjes waar het de afgelopen jaren flink mis is gegaan; UWV, Belastingdienst , Waterschap, politie, EPD, nieuwe bevolkingsregister, gemeente A'dam en vast nog wel meer te vinden na wat googlen.
40k ??quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:50 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat de meeste werkende Nederlanders die niet in de stad wonen toch wel zo'n 40.000 km per jaar rijden. Tegen 7 cent de km is dat dan net geen 1000 euro per kwartaal. Dat is toch best fors vergeleken met nu. Zeker als wegenbelasting, benzineaccijnzen en BPM gewoon blijven bestaan.
Exact. Stimuleer thuiswerken, op andere tijden werken, flexiebele dagen... maar nee. Iedereen moet en zal tussen 8 en 9 beginnen en tussen 4 en half 6 naar huis gaan.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:38 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Tja mensen moeten naar het werk he. Als ze nou eens thuiswerken stimuleren..
Buiten dat. Is het onzin om als zo'n klein land als enige dit in te voeren.
Daar voelt de wereld niks van en het zal toch uitlopen op meer kosten uiteindelijk.
Belasten op gewicht is geen rare redenatie als je het over slijtage hebt. Niet over uitstoot.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:31 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ben overigens tégen een spitstax en ik hoef géén spioneer kastje in mijn auto.
De overheid weet allang wie wanneer en hoe laat ergens rondrijdt.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:36 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat is de praktijk inderdaad. Ik ben er ook niet echt voor dat de overheid weet wie wanneer en hoe laat ergens rondrijdt.
Er zijn gewoon te veel mensen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:35 schreef Ringo het volgende:
[..]
Maar niet genoeg.
Er rijden nog steeds te veel autoʼs rond.
Bijna 70KM per dag? Hoe lang fiets je dan wel niet per dag?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:16 schreef BertV het volgende:
[..]
Inderdaad.
Zo rij ik een lease speed pedelec van de zaak.
100% woon-werk, 1500km(!) per maand.
Ik lever hiervoor terecht mijn km-vergoeding van 0,19ct per km in. (=285 EUR per maand)
Nu wil de overheid in 2020 ook bijtelling ontvangen voor deze lease fiets.
Mensen werken niet meer voor 1 bedrijf en dan het leven lang.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:08 schreef Knip het volgende:
Misschien onwerkbaar in deze tijd, maar het zou schelen als mensen weer dichtbij hun werk zouden wonen. Hier in Zaandam zijn destijds in samenwerking met Verkade en Bruynzeel complete wijken gebouwd naast de fabrieken zodat de arbeiders lopend naar hun werk konden gaan. Ook scholen en vakonderwijs werd op loop- of fietsafstand gegeven.
Het grote verschil zit hem natuurlijk in de bewaartermijn van gegevens en gekoppelde IT mocht dit doorgaan.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De overheid weet allang wie wanneer en hoe laat ergens rondrijdt.
Camera's boven en langs de snelwegen met kentekenregistratiesystemen, je telefoon die je bij je hebt, etc.
Juist bij kilometerheffing hoeft de overheid de plaats en tijd niet te weten.
Het GPS bakje hoeft alleen maar het aantal kilometers in verschillende (spits- en dal-) tarieven bij te houden en door te geven, zonder locatie.
Het is ook niet de bedoeling dat je later een uitdraai kan krijgen, dan zou je vrouw kunnen zien dat jij om 0:20 op de wallen was (kan je daar met auto komen? )
Dat kan met alle onderzoeken: simpelweg de randvoorwaarden bepalen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:04 schreef maan_man het volgende:
Afgelopen week konden wij Rambam zijn hoe dat soort onderzoeksbureautjes richting het door jou gewenste resultaat proberen te werken: https://programma.bnnvara.nl/rambam/media/583113
Inclusief pontje doe ik 60 minuten over 33km. (dus 2 uur per dag retour)quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:55 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Bijna 70KM per dag? Hoe lang fiets je dan wel niet per dag?
Geen goed gevoel inderdaad.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dan wel.
Het maakt mij eigenlijk niet eens uit hoe de kosten van autogebruik berekend worden. Een verhoging van de accijns op brandstof lijkt me 1 op 1 gerelateerd aan CO2-uitstoot dus het eenvoudigste. De enige reden dat dit niet gedaan wordt is het grote prijsverschil met de buurlanden.
Wat mij niet bevalt is dat de overheid dan wéér meer informatie over mijn doen en laten in haar bezit heeft. En onder het mom van kinderporno of terrorisme al die data naarstig gaat verzamelen en koppelen. Als ik 's ochtend om 5 uur besluit naar Nijmegen te rijden is dat mijn zaak, niet die van de overheid.
In veel steden zie je dit al gebeuren waardoor de prijzen onbetaalbaar zijn geworden.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:08 schreef Knip het volgende:
Misschien onwerkbaar in deze tijd, maar het zou schelen als mensen weer dichtbij hun werk zouden wonen. Hier in Zaandam zijn destijds in samenwerking met Verkade en Bruynzeel complete wijken gebouwd naast de fabrieken zodat de arbeiders lopend naar hun werk konden gaan. Ook scholen en vakonderwijs werd op loop- of fietsafstand gegeven.
Verkoop die auto dan en koop een benzineauto!quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:15 schreef Elfletterig het volgende:
Prima plan, dat rekeningrijden. Ik heb thuis een (zuinige) dieselauto staan, die ik door omstandigheden amper gebruik. Maar ik mag wel het volle pond aan wegenbelasting betalen. Dat is ronduit oneerlijk.
Rekeningrijden betekent: de vervuiler cq. gebruiker betaalt. Wie vaker op de weg zit en wie meer kilometers maakt, betaalt meer dan iemand die weinig autorijdt. Dat is veel eerlijker dan het huidige systeem en het kan ook nog eens bijdragen aan beperking van de filedruk.
Ik zie rekeningrijden nog liever vandaag dan morgen worden ingevoerd.
Er waren ook plannen om werkenden voorrang te geven op de woningmarkt (sociaal). maar dat is door Ollengren afgeblazen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:19 schreef boegschroef het volgende:
[..]
In veel steden zie je dit al gebeuren waardoor de prijzen onbetaalbaar zijn geworden.
En wat als ik binnen afzienbare tijd een baan vind waarvoor ik mijn auto wél nodig heb? Dan kan ik opnieuw switchen... Ik heb een auto die mij prima bevalt, die fijn rijdt en die relatief weinig kilometers op de teller heeft. En dankzij de onbetrouwbare overheid en hun maatregelen is de restwaarde van mijn auto ook nog eens gekelderd.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Verkoop die auto dan en koop een benzineauto!
Iedere kilometer die jij nu minder rijdt, betaal jij nu natuurlijk ook al minder belastingen en heffingen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:15 schreef Elfletterig het volgende:
Prima plan, dat rekeningrijden. Ik heb thuis een (zuinige) dieselauto staan, die ik door omstandigheden amper gebruik. Maar ik mag wel het volle pond aan wegenbelasting betalen. Dat is ronduit oneerlijk.
Rekeningrijden betekent: de vervuiler cq. gebruiker betaalt. Wie vaker op de weg zit en wie meer kilometers maakt, betaalt meer dan iemand die weinig autorijdt. Dat is veel eerlijker dan het huidige systeem en het kan ook nog eens bijdragen aan beperking van de filedruk.
Ik zie rekeningrijden nog liever vandaag dan morgen worden ingevoerd.
Of je leest gewoon de plannen even.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:19 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Het maximaal mogelijk tarief in 2018 ja?.. Het is nu 2019, beetje theoretische exercitie dus. Nu is dat altijd bij dit soort proefberekingen, maar ik heb moeite om hem op waarde te schatten.
Als je slim bent zoek je meteen werk op een redeljke afstand, zoals bijna iedereen. Spaart je behalve veel geld ook nog eens veel tijd.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
En wat als ik binnen afzienbare tijd een baan vind waarvoor ik mijn auto wél nodig heb? Dan kan ik opnieuw switchen... Ik heb een auto die mij prima bevalt, die fijn rijdt en die relatief weinig kilometers op de teller heeft. En dankzij de onbetrouwbare overheid en hun maatregelen is de restwaarde van mijn auto ook nog eens gekelderd.
Het zou niet zo moeten zijn dat mijn keuze voor een auto afhangt van oneerlijke belastingmaatregelen. Het zou moeten gaan over gebruik, cq. vervuiling.
"Even"quote:
Welke plannen? Het is niet meer dan een zoveelste proefballonnetje.quote:
Vandaar...quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:39 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
"Even"
Ik bemoei me er liever gewoon zo tegenaan!
Ik werk momenteel in mijn woonplaats. Ik ga op de fiets naar m'n werk.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je slim bent zoek je meteen werk op een redeljke afstand, zoals bijna iedereen. Spaart je behalve veel geld ook nog eens veel tijd.
Ok, dat kun je zijn en ook wel eens.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik werk momenteel in mijn woonplaats. Ik ga op de fiets naar m'n werk.
Het punt is dus niet dat ik tijd bespaar, het punt is dat ik een dieselauto heb die nu heel weinig wordt gebruikt, terwijl ik wél de volle mep aan wegenbelasting mag betalen.
Simpel gezegd: ik ben voorstander van het belasten van gebruik, in plaats van het belasten van bezit (dat bij de aanschaf ook al fors is belast met een BPM).
Ponskaarten zijn zo'n beetje het laatste goed geïmplementeerde overheids IT project, alles wat erna kwam is qua budget overschreden, qua doelstellingen niet gehaald en qua bruikbaarheid gefaald, dus zo'n dom idee is het niet eens.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:50 schreef SicSicSics het volgende:
Zullen we weer ponskaartjes gaan maken.
Tol heffen doe je op een bepaald traject. Een voorbeeld in Nederland is de Westerscheldetunnel (N62) in Zeeland, die Zeeuws-Vlaanderen met de rest van Zeeland verbindt.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:23 schreef MakkieR het volgende:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen rekeningrijden en tol heffen?
Dus als je tol zou heffen in heel Nederland op alle wegen, dan krijg je zoiets als rekeningrijden?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tol heffen doe je op een bepaald traject. Een voorbeeld in Nederland is de Westerscheldetunnel (N62) in Zeeland, die Zeeuws-Vlaanderen met de rest van Zeeland verbindt.
Rekeningrijden doe je in principe per elke gereden kilometer, ongeacht waar je rijdt. Er wordt afgerekend op basis van informatie uit een kastje dat in elke auto wordt geplaatst.
Ja, maar de heffing die rekeningrijden met zich meebrengt, is veel lager dan het gemiddelde bedrag op een tolweg. Voor een ritje door de Westerscheldetunnel betaal je 5 euro. Een rit over vergelijkbare afstand bij rekeningrijden zal neerkomen op luttele centen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:37 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Dus als je tol zou heffen in heel Nederland op alle wegen, dan krijg je zoiets als rekeningrijden?
De meeste mensen willen dat wel, het zijn de werkgevers die dat vaak niet zien zitten.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:40 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Exact. Stimuleer thuiswerken, op andere tijden werken, flexiebele dagen... maar nee. Iedereen moet en zal tussen 8 en 9 beginnen en tussen 4 en half 6 naar huis gaan.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:29 schreef BasEnAad het volgende:
De vervuiler betaalt allang door de accijnzen. En ook voor bezit ja, produceren van een auto is ook niet klimaatneutraal.
Dat rekeningrijden wordt een administratieve ramp en kosten zullen uit de klauwen lopen!
Vervolgens betaalt iedereen weer meer en zijn er nog steeds files.
En krijgen we dan ook zo'n kastje in de auto? Nee bedankt.
Ik kan beter thuis blijven.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:50 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat de meeste werkende Nederlanders die niet in de stad wonen toch wel zo'n 40.000 km per jaar rijden. Tegen 7 cent de km is dat dan net geen 1000 euro per kwartaal. Dat is toch best fors vergeleken met nu. Zeker als wegenbelasting, benzineaccijnzen en BPM gewoon blijven bestaan.
Omdat die wel werken willen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Juist niet. Waarom moeten bouwvakkers uit groningen of friesland zo nodig in Den Haag een klus doen? Laat maar lekker dan ook meer tax betalen.
[..]
Dat sowieso.
Wut, 40k km? Denk dat je wat hoog zit.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:50 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat de meeste werkende Nederlanders die niet in de stad wonen toch wel zo'n 40.000 km per jaar rijden. Tegen 7 cent de km is dat dan net geen 1000 euro per kwartaal. Dat is toch best fors vergeleken met nu. Zeker als wegenbelasting, benzineaccijnzen en BPM gewoon blijven bestaan.
Inderdaad, de gemiddelde Nederlander schijnt zo'n 12.000 kilometer per jaar te rijden.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:16 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Wut, 40k km? Denk dat je wat hoog zit.
Zeg hem anders, dan klopt de stelling. De gemiddelde NL'se auto rijdt gemiddeld 12.000 km/jaar. Daar zitten ook auto's tussen die alleen in het weekend of voor de boodschappen gebruikt worden.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:17 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Inderdaad, de gemiddelde Nederlander schijnt zo'n 12.000 kilometer per jaar te rijden.
Klopt inderdaad. Auto's die alleen in het weekend of voor de boodschappen gebruikt worden zullen wel onder de 12.000 kilometer per jaar blijven vermoed ik. Maar ongetwijfeld zitten mensen met veel woon- werkverkeer daar gebruikelijk boven.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeg hem anders, dan klopt de stelling. De gemiddelde NL'se auto rijdt gemiddeld 12.000 km/jaar. Daar zitten ook auto's tussen die alleen in het weekend of voor de boodschappen gebruikt worden.
Fietsen, treinen, iemand?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:31 schreef Janneke141 het volgende:
Forensenboete. Moet je maar niet gaan werken, foei.
Dat doe je toch al door de brandstofaccijns?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:32 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat “rekeningrijden” is natuurlijk zelf een negatief frame dat is misbruikt door de petrolpenose van de VVD.
Gewoon netjes betalen voor precies de kilometers die je rijdt.
Onzin, mensen hebben nog altijd de keuze:quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:31 schreef Janneke141 het volgende:
Forensenboete. Moet je maar niet gaan werken, foei.
Omdat er in Friesland/Groningen niet genoeg werk is voor bouwvakkers, en de randstad een tekort aan bouwvakkers.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Juist niet. Waarom moeten bouwvakkers uit groningen of friesland zo nodig in Den Haag een klus doen? Laat maar lekker dan ook meer tax betalen.
[..]
Dat sowieso.
Nogmaals: elektrisch rijden = geen accijnsquote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat doe je toch al door de brandstofaccijns?
Dus kan de regering beter zorgen voor stimuleringsmaatregelen omtrent thuiswerken en schuivende arbeidstijden, in plaats van het invoeren van een financiële straf voor mensen die gewoon doen wat hun werkgever van hun verlangt.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Onzin, mensen hebben nog altijd de keuze:
- Andere vervoersmiddelen
- Flexibelere werktijden afspreken
- Thuis werken
- Dichterbij huis werken
Daar moet een grote omslag in plaats vinden wat mij betreft. Het moet veel normaler worden voor werknemers om op andere tijden te beginnen en op andere tijden te werken.
Mensen lijken wel vastgeroest.
In de prijs voor elektriciteit zit toch een zeer grote component belasting.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nogmaals: elektrisch rijden = geen accijns
Uit onderzoek si gebleken dat ongeveer 25% van de mensen in de auto in de file tijdens de spits niet in de auto zit voor woon/werk verkeer maar voor recreatie of voor doeleinden die ook prima een uur later konden, zoals boodschappen doen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:40 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Exact. Stimuleer thuiswerken, op andere tijden werken, flexiebele dagen... maar nee. Iedereen moet en zal tussen 8 en 9 beginnen en tussen 4 en half 6 naar huis gaan.
Dichterbij huis werken is wel erg simplistisch. Alsof iedereen zomaar in die positie is. Thuiswerken vind ik wel een goeie, maar dan moet dat wel in te passen zijn in je baan. Bovendien vind ik dat zoiets vanuit de werkgever gestimuleerd moet worden en niet via rekeningrijden. Andere vervoermiddelen kan, maar dan moet het OV er wel op voorbereid zijn. Treinen zitten nu al nokkievol in de spits. Flexibele tijden klinkt als een goed plan, maar is in de praktijk ronduit kut.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Onzin, mensen hebben nog altijd de keuze:
- Andere vervoersmiddelen
- Flexibelere werktijden afspreken
- Thuis werken
- Dichterbij huis werken
Daar moet een grote omslag in plaats vinden wat mij betreft. Het moet veel normaler worden voor werknemers om op andere tijden te beginnen en op andere tijden te werken.
Mensen lijken wel vastgeroest.
'mensen'. Dit is die opmerking van de Franse president dat er aan de overkant van de straat wel werk te vinden is.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Onzin, mensen hebben nog altijd de keuze:
- Andere vervoersmiddelen
- Flexibelere werktijden afspreken
- Thuis werken
- Dichterbij huis werken
Daar moet een grote omslag in plaats vinden wat mij betreft. Het moet veel normaler worden voor werknemers om op andere tijden te beginnen en op andere tijden te werken.
Mensen lijken wel vastgeroest.
Benzine-auto: 1 op 15 -> ¤0,78 accijns + ¤0,26 BTW = ¤1,04 / 15 = ¤0,069 per kilometer voor de overheidquote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
In de prijs voor elektriciteit zit toch een zeer grote component belasting.
Ik vertrouw ook niet bij voorbaat elk onderzoek, maar ik snap heel goed dat de meerderheid inmiddels ook wel begint te dagen dat die simplistische -meer asfalt-retoriek van de VVD de files niet gaan verhelpen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 19:04 schreef nietzeuren het volgende:
* "NPO zegt groot gedeelte van de Nederlanders is voorstander."
* "Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research(wie is dat?) in opdracht van de Volkskrant."
tuut tuut boing boing, Jetten en Klaver.
Overigens is met dit onderzoek in de hand de halve ochtend op NPO-Radio1 gediscussieerd met diverse mensen en tegenstanders werden ermee om de oren geslagen.
Laat de werkgevers de rekening maar betalen, gewoon bij de reiskostenvergoeding optellen. Die gooien het probleem juist op het bord van de werknemer omdat ze star en lui zijn.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:41 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Dichterbij huis werken is wel erg simplistisch. Alsof iedereen zomaar in die positie is. Thuiswerken vind ik wel een goeie, maar dan moet dat wel in te passen zijn in je baan. Bovendien vind ik dat zoiets vanuit de werkgever gestimuleerd moet worden en niet via rekeningrijden. Andere vervoermiddelen kan, maar dan moet het OV er wel op voorbereid zijn. Treinen zitten nu al nokkievol in de spits. Flexibele tijden klinkt als een goed plan, maar is in de praktijk ronduit kut.
Oftewel, dit is een nutteloze enquête geweest.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 11:03 schreef Knip het volgende:
[..]
De MRB wordt in de eerstkomende jaren niet verhoogd en in enkele daarop volgende jaren iets lager dan volgens de indexering, zodat de invoering (niet de indexering)van het rekeningrijden daarmee wordt gecompenseerd.
Als er een ov systeem is, ja, waarom niet. Alleen zijn die vaak schromelijk afwezig op die mooie snelweg industrieterreinen die NL rijk is.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 17:46 schreef Ringo het volgende:
[..]
Fietsen, treinen, iemand?
Nee, je zult maar kouwe klauwen krijgen. .
Elektrisch rijden / waterstof komt er aan. Ov is aan de overheden. Maak ov goedkoper, comfortabeler en betrouwbaarder.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Onzin, mensen hebben nog altijd de keuze:
- Andere vervoersmiddelen
- Flexibelere werktijden afspreken
- Thuis werken
- Dichterbij huis werken
Daar moet een grote omslag in plaats vinden wat mij betreft. Het moet veel normaler worden voor werknemers om op andere tijden te beginnen en op andere tijden te werken.
Mensen lijken wel vastgeroest.
Ik rij 100k per jaar en ben in principe ook voor km heffing. Maar in mijn ogen is die er al in basis van accijns. Dus laat ze alle wegenbelasting en bpm afschaffen en bereken gewoon accijns op brandstof en kwh. Veel makkelijker dan al die rare methodes.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:24 schreef Ringo het volgende:
https://nos.nl/l/2269559
[..]
Mooi zo. Invoeren die hap!
De vervuiler betaalt.
Want er zit buiten de btw geen extra belasting op elektriciteit?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 18:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nogmaals: elektrisch rijden = geen accijns
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:07 schreef fokexpert het volgende:
[..]
Ik rij 100k per jaar en ben in principe ook voor km heffing. Maar in mijn ogen is die er al in basis van accijns. Dus laat ze alle wegenbelasting en bpm afschaffen en bereken gewoon accijns op brandstof en kwh. Veel makkelijker dan al die rare methodes.
En op kWh extra accijns rekenen is natuurlijk niet handig, dan wordt alles duurder, ook je stroom voor het huishouden, ook voor mensen zonder auto.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 19:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Benzine-auto: 1 op 15 -> ¤0,78 accijns + ¤0,26 BTW = ¤1,04 / 15 = ¤0,069 per kilometer voor de overheid
Elektrische auto: 1 op 5 -> ¤ 0,13 energiebelasting + ODE + BTW / 5 = ¤0,026 per kilometer voor de overheid.
Ofwel: de overheid loopt per verreden kilometer 4,3 cent mis, ofwel 559 per auto per jaar x 6,48 miljoen benzine-auto's = 3,6 miljard Euro. Dat laten ze echt niet schieten.
En dat is alleen voor benzine-auto's, diesel nog niet meegerekend.
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Want er zit buiten de btw geen extra belasting op elektriciteit?
De overheid gaat fors geld mislopen met de opkomst van de elektrische auto.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik ken werkelijk niemand die voor rekeningrijden is, soit..de ervaring leert dat nieuwe stelsels neerkomen op een lastenverzwaring ipv verdeling. Daarnaast zal het met onze overheid vast een inefficiënt kolos van een systeem worden waar privacy ergens op de laatste trede staat.
Km heffing betalen we overigens al.. Maar het zal wel
Wel een (soort van) accijns dus.quote:
Er zit energiebelasting, ODE en BTW op maar dat gaat nooit het gat opvullen van de accijnzen op diesel en benzine. De overheid laat geen miljarden liggen en zal dat op een andere manier gaan incasseren.quote:
Daar ben ik mee eens. Wat mij betreft moet de overheid daar dan ook sterk in investeren. Alleen hoeven we dat niet van de rechtse partijen te verwachten.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Elektrisch rijden / waterstof komt er aan. Ov is aan de overheden. Maak ov goedkoper, comfortabeler en betrouwbaarder.
Daar ben ik mee eens, ik weet niet waaruit jij opmaakt dat ik dat niet zou vindenquote:Beboet de 'managers' maar die nog steeds dagelijks hun personeel willen controleren of ze al dan niet aan het werk zijn. Mensen willen best flexibel werken. Of thuis. Die mogelijkheden zijn er legio voor kantoorpersoneel en ambtenaren.
Maar he, nog steeds die oude 'managers' die willen dat iedereen om 9.00 binnen is.
Kunnen werknemers niet veel aan doen he.
Natuurlijk ga ik niet iedere 2 a 3 jaar verhuizen voor een baan. Laat ik voorop stellen dat ik voor meer baanzekerheid ben, maar wederom; van de rechtse partijen moeten we het dan al niet hebben.quote:Ga jij iedere 2 a 3 jaar verhuizen voor een nieuwe baan? Kost klauwen vol met geld en als je geen baanzekerheid heb, blijf je lekker op je stekkie zitten.
Niet dus, want zoals ik probeer aan te geven is het een gedeelde verantwoordelijkheid voor ons allemaal.quote:Dus ja, forenzenboete.
Wat je zegt is kolder. Dikke onzin. Of snap je dat niet?
Het is een voor de overheid ideale belasting. Je voert het in en belooft dat ‘het voor niemand duurder wordt’. Bij het eerste gat in de begroting vergeet je dat en gooi je de tarieven omhoog. Mensen gaan voor een paar tientjes in de maand toch niet verhuizen of een andere baan doen, dus het geld stroomt binnen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
De overheid gaat fors geld mislopen met de opkomst van de elektrische auto.
Zie rekensom hierboven.
Rekeningrijden komt er, daar ben ik zeker van.
Ja, daar ga ik ook wel vanuit. Met zowel het wegvallen van de gasbaten als de accijnzen valt er weinig anders te verwachten.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:21 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het is een voor de overheid ideale belasting. Je voert het in en belooft dat ‘het voor niemand duurder wordt’. Bij het eerste gat in de begroting vergeet je dat en gooi je de tarieven omhoog. Mensen gaan voor een paar tientjes in de maand toch niet verhuizen of een andere baan doen, dus het geld stroomt binnen.
Ja, je kunt het sturen. Dat is met alle sociale vakgebieden zo. Je kunt ook positief nieuws negatief framen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:29 schreef boegschroef het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dit gemeten is.
Vast met een enquete met de vraag: "Bent U voor rekening rijden als de kosten niet stijgen"
keuze: ja of nee.
Daar ga je dus bijtelling op betalen volgens een bezitter in dit topicquote:Op dinsdag 29 januari 2019 21:09 schreef MakkieR het volgende:
Misschien moet ik maar eens zo'n speed pedelec ( snelle e-bike ) gaan kopen, heb gehoord dat die ook steeds harder beginnen te rijden. Op lang termijn kan dat denk ik wel uit.
Sorry maar ik heb echt de ballen verstand met dit onderwerp, maar volgens dit stukje op het internet wordt bijtelling juist als positief beschreven.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 21:47 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daar ga je dus bijtelling op betalen volgens een bezitter in dit topic
Mooie observatie dit. Je vraagt je af waarom dat is (van die mannen)... Waarschijnlijk "omdat het kan". We zouden een betere wereld kunnen krijgen met veel minder stress en files als we daar wat meer over zouden nadenken en dat in de praktijk brengen. Ook de politiek zou zich met dit soort zaken bezig moeten houden. Dat doen ze nu niet echt. Voor de Nederlander lijken dit "verworvenheden" waar ze trots op zijn, zoveel mogelijk forensenkilometers maken...quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijna alle vrouwen die ik ken wonen op fietsafstand van hun werk. Een eengezinswoning (120m2 met tuin) in een nette buurt kost hier 165.000 euro (500 incl aflossing per maand). Er is krapte op de arbeidsmarkt.
Je kunt dus alle kanten uit. Als je wil kun je prima wonen, op fietsafstand van je werk, 20 uur per week werken en ruim je vaste lasten betalen.
Maar om mij niet geheel duidelijke redenen kiezen mensen (meestal mannen) ervoor om op 120 km van hun werk te gaan wonen en dagelijks van 07:00 tot 19:00 weg te zijn van huis in een stressjob
Moet er wel werk dichtbij zijnquote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mooie observatie dit. Je vraagt je af waarom dat is (van die mannen)... Waarschijnlijk "omdat het kan". We zouden een betere wereld kunnen krijgen met veel minder stress en files als we daar wat meer over zouden nadenken en dat in de praktijk brengen. Ook de politiek zou zich met dit soort zaken bezig moeten houden. Dat doen ze nu niet echt. Voor de Nederlander lijken dit "verworvenheden" waar ze trots op zijn, zoveel mogelijk forensenkilometers maken...
Zeker. Maar dan moet je wat en hoe wij het doen als een probleem zien. Wat het is natuurlijk. De trein uit Eindhoven brengt Eindhovenaren naar hun werk in Amsterdam en de trein uit Amsterdam brengt Amsterdammers naar hun werk in Eindhoven. Zelfde geldt voor onze snelwegen. Er is een gigantische mismatch op het gebied van waar men woont en waar men werkt. Al die forensen leggen jaarlijks miljarden kilometers af alleen om op hun werk te komen en weer terug. Dat is verspilling van miljoenen nutteloze uren en de energie die het kost.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:10 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Moet er wel werk dichtbij zijn
Met solidariteit is niets mis. Dat is bijvoorbeeld de basis voor ons zorgstelsel en dat mag wat mij betreft beschermd worden.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:40 schreef Albert_Hofmann het volgende:
Het is weer zo'n poging om de solidariteit in de samenleving de nek om te draaien. 'Waarom moet ik zoveel(?) betalen terwijl ik praktisch nooit in m'n auto rijd?', 'Waarom moet ik zoveel premie betalen terwijl ik nooit ziek ben/een ongeluk veroorzaak/ schade claim/ werkloos ben?' Ieder voor zich.
Wat lopen de mensen die dit een goed/"eerlijk" idee vinden uberhaupt te klagen? Ja, je moet 3 tientjes per maand betalen om met je kutautotje één keer per week boodschappen te doen. Maar je kan ondertussen wel overal en altijd zonder problemen op prima wegen rijden. Ze willen de 'luxe' van een eigen auto voor de deur en natuurlijk overal kunnen rijden, maar de mensen die wel regelmatig autorijden moeten er maar voor zorgen dat er overal goed onderhouden wegen liggen. Vind je het te duur (wat autobezit sowieso is in Nederland) dan doe je die auto toch weg en ga je lekker met het OV of huur je een auto.
Je moet niet aan de collectiviteit gaan morrelen bij infrastructuur/onderwijs/zorg/verzekeringen om als individu een paar centen te besparen, want vroeg of laat behoor je zelf tot een groep die hierdoor benadeeld wordt en zou je willen dat de rest van Nederland enige solidariteit toont.
Moet rekeningrijden dan ook gelden in het verloren platteland in Friesland en Groningen waar files zeldzaam zijn en moet het ook midden in de nacht gelden als er niemand op de weg, nee toch mag ik hopen? Daarnaast ben ik sowieso tegen een kastje in de auto, vind ik tegen de privacy ingaan. Ik geloof er ook niks vinden dat de meerderheid het ok vindt, ja als de Volkskrant het aan Groenlinks, PvdA en D66-stemmers gaat vragen, natuurlijk..quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Met solidariteit is niets mis. Dat is bijvoorbeeld de basis voor ons zorgstelsel en dat mag wat mij betreft beschermd worden.
Maar belasten naar gebruik van een auto lijkt me juist heel solidair.
Dan kan oma die 1x in de week haar boodschapjes haalt goedkoop naar de supermarkt en belast je degenen die het wegennet het meest gebruiken.
Ik ben overigens ook voor een spitsheffing (of een korting buiten de spits, belonen klinkt wat plezieriger dan heffen).
Is dat automobilistje plagen? Als de files daadwerkelijk afnemen omdat meer mensen er voor kiezen buiten de spits te rijden of zelfs thuis gaan werken dan is het juist fijn voor de automobilist.
De crisis heeft aangetoond dat je niet zo heel veel minder auto's op de weg hoeft te hebben voor een flinke verlaging van het aantal files. Nu de crisis voorbij is, zijn de files ook weer keihard terug, ondanks de extra rijstroken en knelpunten die "verholpen" waren.
Zo verloren is het platteland hier niet in Friesland Je kan lekker doorrijden.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:56 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Moet rekeningrijden dan ook gelden in het verloren platteland in Friesland en Groningen waar files zeldzaam zijn en moet het ook midden in de nacht gelden als er niemand op de weg, nee toch mag ik hopen? Daarnaast ben ik sowieso tegen een kastje in de auto, vind ik tegen de privacy ingaan. Ik geloof er ook niks vinden dat de meerderheid het ok vindt, ja als de Volkskrant het aan Groenlinks, PvdA en D66-stemmers gaat vragen, natuurlijk..
Een spitsheffing lijkt mij dan op z'n minst logischer dan algeheel rekeningrijden, immers heeft er haast niemand last van als ik midden in de nacht van de discotheek vandaan kom of een vroege zondagochtend op sta ga. Heeft niks te maken met rijden tijdens de spits.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 23:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zo verloren is het platteland hier niet in Friesland Je kan lekker doorrijden.
Maar ik kom ook veel in het westen en de file-problematiek is serieus.
Je kan letterlijk geen afspraken maken zonder een uur eerder te vertrekken en zelfs dan sta je ter hoogte van Diemen soms anderhalf uur vast.
Wat betreft die kastjes en privacy: juist die kastjes zijn heel goed in te voeren zonder inbreuk te maken op de privacy. Ze hoeven namelijk maar 1 ding te doen: aan de hand van de GPS locatie en tijdstip de juiste tarieven te berekenen en 1x in de maand door te geven. Zelfs de facturatie kan automatisch. En de routes en locaties zelf hoeven helemaal niet gelogd te worden.
Als je je echt druk maakt om privacy, zet dan je telefoon uit als je autorijdt en rij alleen via binnenwegen. Er hangen al meer dan 2000 ANPR camera's in Nederland.
Klopt op zich. Maar we gaan langzamerhand naar een situatie waar de brandstofauto plaats maakt voor elektrische auto's. Dat kost (zoals voorgerekend) minimaal 3,6 miljard aan accijns per jaar (op alleen de benzine, diesel niet berekend).quote:Op dinsdag 29 januari 2019 23:11 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Een spitsheffing lijkt mij dan op z'n minst logischer dan algeheel rekeningrijden, immers heeft er haast niemand last van als ik midden in de nacht van de discotheek vandaan kom of een vroege zondagochtend op sta ga. Heeft niks te maken met rijden tijdens de spits.
Ik zou ook alleen voor dat kleine beetje zorg willen betalen wat ik gebruik en dat oma voor de zorg betaalt die zij gebruikt, maar dat is niet solidair. Er wordt gedaan alsof het allemaal maar een keus is om met een auto te rijden (maar niet als het oma betreft, want die moet wel goedkoop kunnen rijden), alsof mensen voor de lol in de file staan.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Met solidariteit is niets mis. Dat is bijvoorbeeld de basis voor ons zorgstelsel en dat mag wat mij betreft beschermd worden.
Maar belasten naar gebruik van een auto lijkt me juist heel solidair.
Dan kan oma die 1x in de week haar boodschapjes haalt goedkoop naar de supermarkt en belast je degenen die het wegennet het meest gebruiken.
Ik ben overigens ook voor een spitsheffing (of een korting buiten de spits, belonen klinkt wat plezieriger dan heffen).
Is dat automobilistje plagen? Als de files daadwerkelijk afnemen omdat meer mensen er voor kiezen buiten de spits te rijden of zelfs thuis gaan werken dan is het juist fijn voor de automobilist.
De crisis heeft aangetoond dat je niet zo heel veel minder auto's op de weg hoeft te hebben voor een flinke verlaging van het aantal files. Nu de crisis voorbij is, zijn de files ook weer keihard terug, ondanks de extra rijstroken en knelpunten die "verholpen" waren.
Dat is lekker solidairquote:Op dinsdag 29 januari 2019 23:20 schreef Albert_Hofmann het volgende:
[..]
Ik zou ook alleen voor dat kleine beetje zorg willen betalen wat ik gebruik en dat oma voor de zorg betaalt die zij gebruikt, maar dat is niet solidair. Er wordt gedaan alsof het allemaal maar een keus is om met een auto te rijden (maar niet als het oma betreft, want die moet wel goedkoop kunnen rijden), alsof mensen voor de lol in de file staan.
Files worden sowieso niet minder als het OV niet drastisch beter en veel goedkoper/gratis wordt. Maar ja, dat zullen we dan ook met z'n allen moeten betalen in plaats van ieder voor dat kleine stukje wat hij gebruikt.
Het hele fileprobleem (voor zover een probleem, want volgens mij wordt het gewoon geaccepteerd) is iets van de randstad en daar kan je inderdaad redelijk goed met het OV uit de voeten, dus doe dan maar daar rekeningrijden invoeren en laat mij in de provincie met rust.
Men wil gewoon niet veel tijd met de vrouw thuis doorbrengen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijna alle vrouwen die ik ken wonen op fietsafstand van hun werk. Een eengezinswoning (120m2 met tuin) in een nette buurt kost hier 165.000 euro (500 incl aflossing per maand). Er is krapte op de arbeidsmarkt.
Je kunt dus alle kanten uit. Als je wil kun je prima wonen, op fietsafstand van je werk, 20 uur per week werken en ruim je vaste lasten betalen.
Maar om mij niet geheel duidelijke redenen kiezen mensen (meestal mannen) ervoor om op 120 km van hun werk te gaan wonen en dagelijks van 07:00 tot 19:00 weg te zijn van huis in een stressjob
Daar zijn we nog lang niet hoor. De infrastructuur om die toekomstige electrische auto's te ondersteunen is er nog niet eens. En net zoals de plasma-tv in de beginjaren, is de prijs nog veel te hoog voor Jan Modaal.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 23:14 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt op zich. Maar we gaan langzamerhand naar een situatie waar de brandstofauto plaats maakt voor elektrische auto's. Dat kost (zoals voorgerekend) minimaal 3,6 miljard aan accijns per jaar (op alleen de benzine, diesel niet berekend).
Nope.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daar ben ik mee eens. Wat mij betreft moet de overheid daar dan ook sterk in investeren. Alleen hoeven we dat niet van de rechtse partijen te verwachten.
Rekeningrijden is hiervoor niet de oplossing. Legio aan kutwerkgevers die gewoon zeggen 'ik betaal reiskostenvergoeding aan jullie, dus zijn het jullie kosten'. Los je nog niets mee op.quote:[..]
Daar ben ik mee eens, ik weet niet waaruit jij opmaakt dat ik dat niet zou vinden
Maar dat is zeker een verantwoordelijkheid voor werkgevers ja.
Ik bedoelde dat mensen vastgeroest lijken te zitten in hun denken dat "9 tot 5" normaal is en dat daar niet vanaf geweken kan worden, dat kan natuurlijk wel, en dat besef moet ook bij werkgevers en managers gaan doordringen inderdaad.
Desnoods stimuleer je bedrijven via regelingen, of met rekeningrijden natuurlijk.
Omdat ze om de hoek geen baan weten te vinden. Niemand wil eigenlijk verder dan 30 minuten van het werk af wonen. Kan dat onderzoek niet meer vinden, maar daaruit bleek dat 20 tot 30 minuten een ideale afstand was.quote:[..]
Natuurlijk ga ik niet iedere 2 a 3 jaar verhuizen voor een baan. Laat ik voorop stellen dat ik voor meer baanzekerheid ben, maar wederom; van de rechtse partijen moeten we het dan al niet hebben.
Maar het begint wel bij het solliciteren. Mensen solliciteren toch echt zelf op vacatures op 40 of 50 kilometer afstand.
Ik zie een andere oplossing. Een combinatie van factoren. OV op punten verbeteren die ik eerder aangaf, thuiswerken stimuleren of zelfs verplichten voor kantoorfuncties en ambtenaren en ook gewoon de infrastructuur aan blijven passen.quote:[..]
Niet dus, want zoals ik probeer aan te geven is het een gedeelde verantwoordelijkheid voor ons allemaal.
Of wil je niet van de files af?
Regeren is vooruitzien, en in dit geval ook noodzakelijk voor het draagvlak. Nu is de brandstofaccijns nog een mooi middel om te gebruiken/misbruiken ->Voor het klimaat is het noodzakelijk dat de accijns omhoog gaat of er een kilometerheffing komt, dat 2e is dan het beste omdat het de files 'oplost' / er komt een kilometerheffing, maar ter compensatie gaat de brandstofaccijns wel wat omlaag.quote:Op woensdag 30 januari 2019 09:15 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Daar zijn we nog lang niet hoor. De infrastructuur om die toekomstige electrische auto's te ondersteunen is er nog niet eens. En net zoals de plasma-tv in de beginjaren, is de prijs nog veel te hoog voor Jan Modaal.
Spitsheffing moet je naar de werkgevers sturen, niet naar de werknemers.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 23:11 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Een spitsheffing lijkt mij dan op z'n minst logischer dan algeheel rekeningrijden, immers heeft er haast niemand last van als ik midden in de nacht van de discotheek vandaan kom of een vroege zondagochtend op sta ga. Heeft niks te maken met rijden tijdens de spits.
Voor een paar wordt het goedkoper, maar voor de meerderheid niet.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:13 schreef xzaz het volgende:
Kom op mensen stel nou eens voor dat we rekeningrijden gaan invoeren dan wordt het voor niemand goedkoper.
punt is dat de spits heffing in de plaats van de motorrijtuigbelasting komtquote:Op woensdag 30 januari 2019 10:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Spitsheffing moet je naar de werkgevers sturen, niet naar de werknemers.
Forenzen bestraffen omdat ze ergens moeten zijn op en tijdstip dat ze het al niet willen en verplicht worden door hun werkgevers die niet willen veranderen.
En dan het ov systeem nog meer belasten wat het nu al niet eens aan kan.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
punt is dat de spits heffing in de plaats van de motorrijtuigbelasting komt
Dus kijkt de camera met het kenteken in de tabellen en bepaalt aan de hand van dat kenteken de uitstoot en dus de heffing
Neem dan een kleine elektrische auto als je vaak in de spits rijdt of stap bij je collega in de auto en verkoop die grote car aan iemand zoals ik niet in de spits gaat rijden als er een spitsheffing is
Als je bij je collega in de auto stapt of met OV gaat dan bespaar je dus
Ik denk dat als je thuiswerken en werkgevers gaat stimuleren er 15 tot 20% uit de spitsen gaat wegvallen.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik denk dat 10% van de mensen in de spits met een collega mee kan rijden
Wat is de besparing als iedereen gewoon door kan rijden ?quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En dan het ov systeem nog meer belasten wat het nu al niet eens aan kan.
Collega's wonen niet altijd bij elkaar in de buurt, dus is dat ook niet altijd mogelijk
'Neem dan een andere auto' is voor velen niet te betalen.
Je praat wel erg makkelijk. Feit blijft dat dit voorstel van rekeningrijden gewoon oneerlijk is tegenover de overgrote meerderheid. Bedrijven en instanties moet je aansporen om het anders te gaan doen, niet de forenzen. Heeft veel meer effect.
Volgens het gebruikte rekenmodel wordt het voor mij goedkoper!quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:13 schreef xzaz het volgende:
Kom op mensen stel nou eens voor dat we rekeningrijden gaan invoeren dan wordt het voor niemand goedkoper.
Kijk even naar het wagenpark in NL. Dat is al het kleinste van West Europa qua formaat auto.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat is de besparing als iedereen gewoon door kan rijden ?
een andere auto is voor iedereen te betalen
hoeft geen nieuwe te zijn \
Van een 1600 cc toyota naar een 900 cc Panda kan
\
Dat klopt als de overheid overgaat met personeel aannemen naar werktijden vanaf 10. 00 uur ochtends tot 1900 uur avondsquote:Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik denk dat als je thuiswerken en werkgevers gaat stimuleren er 15 tot 20% uit de spitsen gaat wegvallen.
Er zijn meer kantoorbanen en ambtenaren dan maakindustrie.
En wat voor verschil maakt dat? Een Toyota is 4x zo groot als een panda dus meer wegcapaciteit vrij?quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat is de besparing als iedereen gewoon door kan rijden ?
een andere auto is voor iedereen te betalen
hoeft geen nieuwe te zijn \
Van een 1600 cc toyota naar een 900 cc Panda kan
\
een 900 cc panda loopt 1 op 25 en kost dus weinig in de CO2 uitstoot / Wegenbelasting / verbruikquote:Op woensdag 30 januari 2019 10:43 schreef daNpy het volgende:
[..]
En wat voor verschil maakt dat? Een Toyota is 4x zo groot als een panda dus meer wegcapaciteit vrij?
Maar wat los je nu op?quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een 900 cc panda loopt 1 op 25 en kost dus weinig in de CO2 uitstoot / Wegenbelasting / verbruik
of met 10 kmquote:Op woensdag 30 januari 2019 10:46 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maar wat los je nu op?
Er zijn mensen die ook wat anders van een auto willen dan met 60 naar hun werk rijden.
Heb je daar ook een daadwerkelijke bron van? Of is het gewoon een aanname?quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
punt is dat de spits heffing in de plaats van de motorrijtuigbelasting komt
https://www.volkskrant.nl(...)nooit-komt~b561518a/quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:50 schreef Gunner het volgende:
[..]
Heb je daar ook een daadwerkelijke bron van? Of is het gewoon een aanname?
quote:Afhankelijk van de plek, tijd en milieudruk betalen automobilisten dan voor het weggebruik in plaats van de generieke wegenbelasting.
Ook de EU, rijkelandenclub OESO en een krappe meerderheid van de Nederlandse bevolking zijn voor. Als bijna iedereen vóór is, waarom bestaat rekeningrijden in Nederland dan niet?
advertentie
Sinds 1999 maakt rekeningrijden, kilometerheffing, congestieheffing, wegbeprijzing en nog zo wat synoniemen deel uit van het politieke debat. Technisch kan het al sinds de vorige eeuw, zo toonde nota bene Philips aan. Het bouwde in Singapore een waterdicht 'electronic road pricing'-systeem
Ik ben niet zo optimistisch als de Volkskrant. Uiteindelijk moeten de provincies ook gecompenseerd worden gezien hun verlies aan opcenten.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)nooit-komt~b561518a/
[..]
Daar was jaren geleden al een oplossing voor , de provincies zouden een apart stukje inkomstenbelasting krijgen, een opslag per postcodequote:Op woensdag 30 januari 2019 11:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ben niet zo optimistisch als de Volkskrant. Uiteindelijk moeten de provincies ook gecompenseerd worden gezien hun verlies aan opcenten.
Dat gaat om 1,6 miljard per jaar in totaal, daar is vast wel iets op te bedenken.quote:Op woensdag 30 januari 2019 11:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ben niet zo optimistisch als de Volkskrant. Uiteindelijk moeten de provincies ook gecompenseerd worden gezien hun verlies aan opcenten.
Precies dus het wordt duurder.quote:Op woensdag 30 januari 2019 11:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daar was jaren geleden al een oplossing voor , de provincies zouden een apart stukje inkomstenbelasting krijgen, een opslag per postcode
Net zoals je koopkracht in 2019 hoger zal worden?quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Volgens het gebruikte rekenmodel wordt het voor mij goedkoper!
Dat is de bedoeling ookquote:Op woensdag 30 januari 2019 12:38 schreef GM78 het volgende:
Woon zelf in de noordoostpolder, waar het openbaarvervoer gewoon slecht is geregeld.
Mijn vrouw en ik hebben gewoon een auto nodig om elke dag weer de loonslaaf te spelen.
Als ik vijf of zes cent de kilometer ga rekenen bij de invoering van kilometerheffing, dan is dat voor ons een behoorlijk lastenverzwaring
Vervolgens heb je weer wel 2 auto's nodig als je je familie wil vervoeren.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een 900 cc panda loopt 1 op 25 en kost dus weinig in de CO2 uitstoot / Wegenbelasting / verbruik
Al zeggen de politici van niet, dat gaat wel gebeuren.quote:
Mijn koopkracht is met 300% gestegen, maar dat ligt niet aan het kabinet!quote:Op woensdag 30 januari 2019 11:16 schreef xzaz het volgende:
Net zoals je koopkracht in 2019 hoger zal worden?
Yep.... dat mensen nog illusies hebben dat je minder moet/gaat betalen met zg. redelijke maatregelen..... die de overheid onontkoombaar kan opleggen.quote:
De overheid heeft in de afgelopen jaren niets veranderd wat een lastenverlichting is geworden.quote:Op woensdag 30 januari 2019 12:49 schreef TresBon het volgende:
Ze gaan er dus vanuit dat het óf rekeningrijden óf wegenbelasting is en misschien dat ze goedkoper uit zullen zijn. Lijkt me nogal optimistisch...
.....Maar wel een enorme hoop geld kosten.quote:Op woensdag 30 januari 2019 14:33 schreef Bot13 het volgende:
Hier zitten we dan, discussie te voeren over wat een eerlijke verdeling is van vervuilen en betalen.
En niemand die het heeft over WAT er gebeurd met dat geld. Zelfs als alle vervuilers miljarden betalen, gaat dat geld niet magischerwijs het milieu verbeteren. Geld wordt zo heel makkelijk gebruikt als het 'afkopen' van vervuilen. Onze overheid heeft een prima handje van creatieve milieuprogramma's die weinig tot niks positiefs doen voor het milieu.
Niet ook. Eerst. De overheid moetquote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:20 schreef Tomatenboer het volgende:
dat besef moet ook bij werkgevers en managers gaan doordringen inderdaad
VVD die houdt niet van ;lastenverlichting voor de burgerquote:Op woensdag 30 januari 2019 14:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De overheid heeft in de afgelopen jaren niets veranderd wat een lastenverlichting is geworden.
Reken je dus maar niet rijk.
Je vergeet nog even dat een groot deel van de opbrengsten van rekeningrijden op gaat aan uitvoeringskosten. Het big brother systeem wat moet kijken wie, waar, wanneer rijdt moet wel worden aangelegd en onderhouden. Uiteindelijk gaan we met zijn allen dus een stuk meer betalen.quote:Op woensdag 30 januari 2019 11:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ben niet zo optimistisch als de Volkskrant. Uiteindelijk moeten de provincies ook gecompenseerd worden gezien hun verlies aan opcenten.
en de inrichting van een nieuwe autoriteit rekening rijdenquote:Op donderdag 31 januari 2019 12:26 schreef Benger het volgende:
[..]
Je vergeet nog even dat een groot deel van de opbrengsten van rekeningrijden op gaat aan uitvoeringskosten. Het big brother systeem wat moet kijken wie, waar, wanneer rijdt moet wel worden aangelegd en onderhouden. Uiteindelijk gaan we met zijn allen dus een stuk meer betalen.
Of het even duur is als nu met de wegenbelasting kan je niet met "een tarief van maximaal" bepalen.quote:Op vrijdag 1 februari 2019 13:46 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Als het tarief maximaal op 0,73 cent per kilometer komt, dan is het even duur als nu met de wegenbelasting. En geloof nooit dat het daarop neer zal komen.
Wat iemand anders betaald, is toch niet interessant voor mij. Daar heb ik namelijk helemaal geen last van. Enkel wat ik iedere maand moet aftikken, merk ik, dus voor mij persoonlijk is een tarief van 0,73 cent/km gelijkwaardig.quote:Op vrijdag 1 februari 2019 13:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Of het even duur is als nu met de wegenbelasting kan je niet met "een tarief van maximaal" bepalen.
Ik betaal 61 per maand, rij 13.000km per jaar, ofwel 5,6 cent per kilometer.
Iemand die 92 per maand betaalt en 70.000km per jaar rijdt, betaalt nu 1,6 cent per kilometer.
Wat dat betreft is kilometerheffing eerlijker, je betaalt naar gebruik, niet voor het bezit op zich.
Logisch ook nog daar men het weer wil uitsmeren over de gehele populatie, nee laat de veel rijder ook maar veel betalen!quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:24 schreef Ringo het volgende:
https://nos.nl/l/2269559
[..]
Mooi zo. Invoeren die hap!
De vervuiler betaalt.
Dat gaat dan wel aardig duurder worden voor je.quote:Op vrijdag 1 februari 2019 13:54 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Wat iemand anders betaald, is toch niet interessant voor mij. Daar heb ik namelijk helemaal geen last van. Enkel wat ik iedere maand moet aftikken, merk ik, dus voor mij persoonlijk is een tarief van 0,73 cent/km gelijkwaardig.
En NOx.quote:Op zondag 3 februari 2019 22:12 schreef Tailless het volgende:
Ik ben trouwens voorstander om te kijken naar je co2 uitstoot.
Nee, sorry. Jullie moeten betalen voor de vervuiling van de kolencentrales.quote:Op zondag 3 februari 2019 22:13 schreef Tailless het volgende:
[..]
Zolang ik met mijn stekkerbak maar vrijgesteld ben
ik rij niet op kolen.quote:Op zondag 3 februari 2019 22:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, sorry. Jullie moeten betalen voor de vervuiling van de kolencentrales.
Toch moet je betalen uiteindelijk, gr gr de Nederlandse overheid.quote:
Sorry, maar dat onderscheid kunnen we helaas niet maken. Het gaat niet om eerlijk, het gaat om de poen.quote:
dan kunnen ze het beter na 2022 doen zodat heel zakelijk nederland elektrisch rijd.quote:Op zondag 3 februari 2019 22:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Sorry, maar dat onderscheid kunnen we helaas niet maken. Het gaat niet om eerlijk, het gaat om de poen.
het loont dan om de auto te laten staanquote:Op zondag 3 februari 2019 22:41 schreef BasEnAad het volgende:
Dames, het onderzoek was in opdracht van de Volkskrant.
"Er is vooral steun voor een vlaktaks. Daarbij betalen automobilisten meer naarmate ze meer kilometers rijden, ongeacht waar of wanneer. Een spitstaks, waarbij je meer betaalt tijdens spitsuren en minder buiten de spits, krijgt de minste steun. Een derde variant is een ecotaks, waarbij schone auto's minder betalen dan vieze. Opvallend is dat alle drie deze varianten van rekeningrijden populairder zijn dan het huidige systeem van de vaste motorrijtuigenbelasting."
Heel twijfelachtige conclusie, zeker omdat we de vraagstelling niet weten.
Daarom staat men in de spits meer stil als dat men rijden doet.quote:Op zondag 3 februari 2019 22:41 schreef BasEnAad het volgende:
Dames, het onderzoek was in opdracht van de Volkskrant.
"Er is vooral steun voor een vlaktaks. Daarbij betalen automobilisten meer naarmate ze meer kilometers rijden, ongeacht waar of wanneer. Een spitstaks, waarbij je meer betaalt tijdens spitsuren en minder buiten de spits, krijgt de minste steun. Een derde variant is een ecotaks, waarbij schone auto's minder betalen dan vieze. Opvallend is dat alle drie deze varianten van rekeningrijden populairder zijn dan het huidige systeem van de vaste motorrijtuigenbelasting."
Heel twijfelachtige conclusie, zeker omdat we de vraagstelling niet weten.
Ik rij rond de 25-30.000 km per jaar. Ik heb een kleine auto, dus betaal relatief weinig wegenbelasting.quote:Op zondag 3 februari 2019 22:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat gaat dan wel aardig duurder worden voor je.
Wat rij je per jaar? >50.000km?
Precies.quote:Op zondag 3 februari 2019 22:41 schreef BasEnAad het volgende:
Heel twijfelachtige conclusie, zeker omdat we de vraagstelling niet weten.
Vraagstelling is te vinden in het rapport van I&O research, hier te downloaden: https://ioresearch.nl/Hom(...)ar-onder-voorwaardenquote:Op zondag 3 februari 2019 22:41 schreef BasEnAad het volgende:
Heel twijfelachtige conclusie, zeker omdat we de vraagstelling niet weten.
En toch ga je volgens die regeling 10 Euro meer betalen of klein of groot dat maakt geen verschilquote:Op maandag 4 februari 2019 12:54 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Ik rij rond de 25-30.000 km per jaar. Ik heb een kleine auto, dus betaal relatief weinig wegenbelasting.
Stelling:quote:Op maandag 4 februari 2019 13:17 schreef freako het volgende:
[..]
Vraagstelling is te vinden in het rapport van I&O research, hier te downloaden: https://ioresearch.nl/Hom(...)ar-onder-voorwaarden
Dus, in plaats van de motorrijtuigenbelasting.quote:“In plaats van een vast bedrag per auto (motorrijtuigenbelasting), moeten automobilisten per gereden kilometer belasting gaan betalen”
Als ik de volle prijs zou betalen voor de trein, zou ik 9,80 euro betalen voor een retour.quote:Op maandag 4 februari 2019 16:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Stelling:
[..]
Dus, in plaats van de motorrijtuigenbelasting.
Daar kan ik het wel mee eens zijn. Of dat nu wel of niet tijdens de spits is.
Mensen die eens wat vaker het OV gebruiken, besparen dan behoorlijk.
Er vanuitgaande dat je geen auto voor de deur hebt staan?quote:Op maandag 4 februari 2019 16:43 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als ik de volle prijs zou betalen voor de trein, zou ik 9,80 euro betalen voor een retour.
Voor 26 kilometer, Dus totaal. Retour.
Mijn man heeft een trajectkaart van zijn werkgever.quote:Op maandag 4 februari 2019 17:44 schreef john2406 het volgende:
Er vanuitgaande dat je geen auto voor de deur hebt staan?
Anders is het te duur. Mits men het zo laat als het is, en een tientje meer.
Voor ons ook anders was ik ja niet VOOR!quote:Op maandag 4 februari 2019 18:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn man heeft een trajectkaart van zijn werkgever.
En ik heb de auto en rijd best weinig. Boodschappen en met mijn moeder naar dokter/ziekenhuis e.d.
Voor ons is rekeningrijden voordeliger.
voor mij ook, ik ben gepensioneerd en rij dus niet meer in de spits als dat geld kostquote:Op maandag 4 februari 2019 18:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn man heeft een trajectkaart van zijn werkgever.
En ik heb de auto en rijd best weinig. Boodschappen en met mijn moeder naar dokter/ziekenhuis e.d.
Voor ons is rekeningrijden voordeliger.
Dat is toch exact dezelfde vraag johquote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:42 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
[..]
Volgende keer even de moeite nemen om verder te kijken dan alleen de eerste post of het nieuwsbericht. Op de website van I&O research staat de exacte vraag:
"In welke mate bent u het eens of oneens met de stelling “In plaats van een vast bedrag per auto (motorrijtuigenbelasting), moeten automobilisten per gereden kilometer belasting gaan betalen”"
Leipo66 gaat er vanuit dat het een suggestieve vraag is die niet spreekt over rekeningrijden. De term rekeningrijden wordt inderdaad niet expliciet benoemd. Maar: iedereen begrijpt dat "per gereden kilometer belasting betalen" op rekeningrijden neerkomt. En als dat niet zo is, wil dat alleen maar zeggen dat mensen verkeerde ideeën hebben over rekeningrijden en er dus blijkbaar wel voor zijn als het duidelijk wordt uitgelegd.quote:Op maandag 4 februari 2019 21:34 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Dat is toch exact dezelfde vraag joh
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |