abonnement Unibet Coolblue
pi_184698451
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 19:04 schreef nietzeuren het volgende:
* "NPO zegt groot gedeelte van de Nederlanders is voorstander."

* "Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research(wie is dat?) in opdracht van de Volkskrant."

tuut tuut boing boing, Jetten en Klaver.

Overigens is met dit onderzoek in de hand de halve ochtend op NPO-Radio1 gediscussieerd met diverse mensen en tegenstanders werden ermee om de oren geslagen.
Ik vertrouw ook niet bij voorbaat elk onderzoek, maar ik snap heel goed dat de meerderheid inmiddels ook wel begint te dagen dat die simplistische -meer asfalt-retoriek van de VVD de files niet gaan verhelpen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 18:41 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Dichterbij huis werken is wel erg simplistisch. Alsof iedereen zomaar in die positie is. Thuiswerken vind ik wel een goeie, maar dan moet dat wel in te passen zijn in je baan. Bovendien vind ik dat zoiets vanuit de werkgever gestimuleerd moet worden en niet via rekeningrijden. Andere vervoermiddelen kan, maar dan moet het OV er wel op voorbereid zijn. Treinen zitten nu al nokkievol in de spits. Flexibele tijden klinkt als een goed plan, maar is in de praktijk ronduit kut.
Laat de werkgevers de rekening maar betalen, gewoon bij de reiskostenvergoeding optellen. Die gooien het probleem juist op het bord van de werknemer omdat ze star en lui zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 19:52:27 #152
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184698805
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 11:03 schreef Knip het volgende:

[..]

De MRB wordt in de eerstkomende jaren niet verhoogd en in enkele daarop volgende jaren iets lager dan volgens de indexering, zodat de invoering (niet de indexering)van het rekeningrijden daarmee wordt gecompenseerd.
Oftewel, dit is een nutteloze enquête geweest.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 19:55:21 #153
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184698880
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 17:46 schreef Ringo het volgende:

[..]

Fietsen, treinen, iemand?
Nee, je zult maar kouwe klauwen krijgen. :').
Als er een ov systeem is, ja, waarom niet. Alleen zijn die vaak schromelijk afwezig op die mooie snelweg industrieterreinen die NL rijk is.

Of inmiddels ben je zo ver van huis gaan werken doordat je de afgelopen 10 jaar 6x heb moeten switchen dat fietsen ook qua afstand geen optie meer is.

Maargoed, snap jij niet natuurlijk. Jij leegt liever je onderbuik achter je toetsenbord.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 29 januari 2019 @ 20:01:51 #154
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184699037
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 18:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Onzin, mensen hebben nog altijd de keuze:

- Andere vervoersmiddelen
- Flexibelere werktijden afspreken
- Thuis werken
- Dichterbij huis werken

Daar moet een grote omslag in plaats vinden wat mij betreft. Het moet veel normaler worden voor werknemers om op andere tijden te beginnen en op andere tijden te werken.

Mensen lijken wel vastgeroest.
Elektrisch rijden / waterstof komt er aan. Ov is aan de overheden. Maak ov goedkoper, comfortabeler en betrouwbaarder.

Beboet de 'managers' maar die nog steeds dagelijks hun personeel willen controleren of ze al dan niet aan het werk zijn. Mensen willen best flexibel werken. Of thuis. Die mogelijkheden zijn er legio voor kantoorpersoneel en ambtenaren.
Maar he, nog steeds die oude 'managers' die willen dat iedereen om 9.00 binnen is.
Kunnen werknemers niet veel aan doen he.

Ga jij iedere 2 a 3 jaar verhuizen voor een nieuwe baan? Kost klauwen vol met geld en als je geen baanzekerheid heb, blijf je lekker op je stekkie zitten.

Dus ja, forenzenboete.

Wat je zegt is kolder. Dikke onzin. Of snap je dat niet?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184699166
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 08:24 schreef Ringo het volgende:
https://nos.nl/l/2269559

[..]

Mooi zo. Invoeren die hap!
De vervuiler betaalt.
Ik rij 100k per jaar en ben in principe ook voor km heffing. Maar in mijn ogen is die er al in basis van accijns. Dus laat ze alle wegenbelasting en bpm afschaffen en bereken gewoon accijns op brandstof en kwh. Veel makkelijker dan al die rare methodes.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 20:12:17 #156
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184699251
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 18:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nogmaals: elektrisch rijden = geen accijns
Want er zit buiten de btw geen extra belasting op elektriciteit?
pi_184699252
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:07 schreef fokexpert het volgende:

[..]

Ik rij 100k per jaar en ben in principe ook voor km heffing. Maar in mijn ogen is die er al in basis van accijns. Dus laat ze alle wegenbelasting en bpm afschaffen en bereken gewoon accijns op brandstof en kwh. Veel makkelijker dan al die rare methodes.
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 19:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Benzine-auto: 1 op 15 -> ¤0,78 accijns + ¤0,26 BTW = ¤1,04 / 15 = ¤0,069 per kilometer voor de overheid

Elektrische auto: 1 op 5 -> ¤ 0,13 energiebelasting + ODE + BTW / 5 = ¤0,026 per kilometer voor de overheid.

Ofwel: de overheid loopt per verreden kilometer 4,3 cent mis, ofwel 559 per auto per jaar x 6,48 miljoen benzine-auto's = 3,6 miljard Euro. Dat laten ze echt niet schieten.

En dat is alleen voor benzine-auto's, diesel nog niet meegerekend.
En op kWh extra accijns rekenen is natuurlijk niet handig, dan wordt alles duurder, ook je stroom voor het huishouden, ook voor mensen zonder auto.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 29 januari 2019 @ 20:12:30 #158
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_184699257
Ik ken werkelijk niemand die voor rekeningrijden is, soit..de ervaring leert dat nieuwe stelsels neerkomen op een lastenverzwaring ipv verdeling. Daarnaast zal het met onze overheid vast een inefficiënt kolos van een systeem worden waar privacy ergens op de laatste trede staat.

Km heffing betalen we overigens al.. Maar het zal wel :)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_184699266
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Want er zit buiten de btw geen extra belasting op elektriciteit?
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik ken werkelijk niemand die voor rekeningrijden is, soit..de ervaring leert dat nieuwe stelsels neerkomen op een lastenverzwaring ipv verdeling. Daarnaast zal het met onze overheid vast een inefficiënt kolos van een systeem worden waar privacy ergens op de laatste trede staat.

Km heffing betalen we overigens al.. Maar het zal wel :)
De overheid gaat fors geld mislopen met de opkomst van de elektrische auto.

Zie rekensom hierboven.

Rekeningrijden komt er, daar ben ik zeker van.
  dinsdag 29 januari 2019 @ 20:15:26 #160
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184699318
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:12 schreef MaGNeT het volgende:
Zie rekensom hierboven.
Wel een (soort van) accijns dus.
pi_184699359
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:15 schreef Zelva het volgende:

[..]

Wel een (soort van) accijns dus.
Er zit energiebelasting, ODE en BTW op maar dat gaat nooit het gat opvullen van de accijnzen op diesel en benzine. De overheid laat geen miljarden liggen en zal dat op een andere manier gaan incasseren.

Extra accijns op elektriciteit heeft weinig nut, dan pak je ook mensen zonder auto.

Daarnaast kan ik bijna 8 maanden per jaar gratis laden met m'n eigen groene stroom uit m'n 68 zonnepanelen, dat levert ze ook al niets op ;)
pi_184699386
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Elektrisch rijden / waterstof komt er aan. Ov is aan de overheden. Maak ov goedkoper, comfortabeler en betrouwbaarder.
Daar ben ik mee eens. Wat mij betreft moet de overheid daar dan ook sterk in investeren. Alleen hoeven we dat niet van de rechtse partijen te verwachten.

quote:
Beboet de 'managers' maar die nog steeds dagelijks hun personeel willen controleren of ze al dan niet aan het werk zijn. Mensen willen best flexibel werken. Of thuis. Die mogelijkheden zijn er legio voor kantoorpersoneel en ambtenaren.
Maar he, nog steeds die oude 'managers' die willen dat iedereen om 9.00 binnen is.
Kunnen werknemers niet veel aan doen he.
Daar ben ik mee eens, ik weet niet waaruit jij opmaakt dat ik dat niet zou vinden :?

Maar dat is zeker een verantwoordelijkheid voor werkgevers ja.

Ik bedoelde dat mensen vastgeroest lijken te zitten in hun denken dat "9 tot 5" normaal is en dat daar niet vanaf geweken kan worden, dat kan natuurlijk wel, en dat besef moet ook bij werkgevers en managers gaan doordringen inderdaad.

Desnoods stimuleer je bedrijven via regelingen, of met rekeningrijden natuurlijk.

quote:
Ga jij iedere 2 a 3 jaar verhuizen voor een nieuwe baan? Kost klauwen vol met geld en als je geen baanzekerheid heb, blijf je lekker op je stekkie zitten.
Natuurlijk ga ik niet iedere 2 a 3 jaar verhuizen voor een baan. Laat ik voorop stellen dat ik voor meer baanzekerheid ben, maar wederom; van de rechtse partijen moeten we het dan al niet hebben.

Maar het begint wel bij het solliciteren. Mensen solliciteren toch echt zelf op vacatures op 40 of 50 kilometer afstand.

quote:
Dus ja, forenzenboete.

Wat je zegt is kolder. Dikke onzin. Of snap je dat niet?
Niet dus, want zoals ik probeer aan te geven is het een gedeelde verantwoordelijkheid voor ons allemaal.

Of wil je niet van de files af?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_184699402
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


[..]

De overheid gaat fors geld mislopen met de opkomst van de elektrische auto.

Zie rekensom hierboven.

Rekeningrijden komt er, daar ben ik zeker van.
Het is een voor de overheid ideale belasting. Je voert het in en belooft dat ‘het voor niemand duurder wordt’. Bij het eerste gat in de begroting vergeet je dat en gooi je de tarieven omhoog. Mensen gaan voor een paar tientjes in de maand toch niet verhuizen of een andere baan doen, dus het geld stroomt binnen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_184699530
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:21 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Het is een voor de overheid ideale belasting. Je voert het in en belooft dat ‘het voor niemand duurder wordt’. Bij het eerste gat in de begroting vergeet je dat en gooi je de tarieven omhoog. Mensen gaan voor een paar tientjes in de maand toch niet verhuizen of een andere baan doen, dus het geld stroomt binnen.
Ja, daar ga ik ook wel vanuit. Met zowel het wegvallen van de gasbaten als de accijnzen valt er weinig anders te verwachten.
pi_184699661
Het is al een melkkoe. Wat ooit bedacht werd om de wegen van te betalen, werd gewoon een nieuwe stroom voor de algemene middelen.
Het is dus geen doel-belasting, dus de vervuiler betaalt past hier helemaal niet, want het gaat niet om de vervuiling. Het geld is noodzaak.

Elk jaar rijden we gemiddeld meer KM per persoon, waardoor dit proces ook steeds lucratiever wordt. Daarnaast is er een hele grote groep die de auto niet/nauwelijks gebruikt en dat missende bedrag tov de MRB zal door anderen opgehoest moeten worden.

Het hebben van een auto zal later vast nog opgenomen worden in een klimaatsdoelstelling, waardoor er een nieuwe belastingcomponent gecreeerd zal worden.

Geloof nooit dat niet/weinig rijders hun auto “gratis” mogen bezitten, en de invoer/implementatie zal bekostigd moeten worden.. Al met al, zou ik gewoon willen pleiten om de wegenbelasting af te schaffen, aangezien de wegen er liggen. Tegen de tijd dat het er hier uit gaat zien als België op de weg, dan kijken we dan wel weer of er een kleine bijdrage opgezet moet worden..
  dinsdag 29 januari 2019 @ 20:39:51 #166
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_184699737
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 08:29 schreef boegschroef het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dit gemeten is.
Vast met een enquete met de vraag: "Bent U voor rekening rijden als de kosten niet stijgen"
keuze: ja of nee.
Ja, je kunt het sturen. Dat is met alle sociale vakgebieden zo. Je kunt ook positief nieuws negatief framen.
pi_184700275
Misschien moet ik maar eens zo'n speed pedelec ( snelle e-bike ) gaan kopen, heb gehoord dat die ook steeds harder beginnen te rijden. Op lang termijn kan dat denk ik wel uit. :P
  dinsdag 29 januari 2019 @ 21:47:28 #168
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184700906
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 21:09 schreef MakkieR het volgende:
Misschien moet ik maar eens zo'n speed pedelec ( snelle e-bike ) gaan kopen, heb gehoord dat die ook steeds harder beginnen te rijden. Op lang termijn kan dat denk ik wel uit. :P
Daar ga je dus bijtelling op betalen volgens een bezitter in dit topic :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184700947
Trap die oudjes uit de auto, mensen met pensioen mogen in de spitsuren niet rijden en mensen die bij 1 druppel regen remmen het rijbewijs afpakken.

Ruimte over dan op de snelweg ipv al dat laffe gestuur
pi_184701062
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 21:47 schreef daNpy het volgende:

[..]

Daar ga je dus bijtelling op betalen volgens een bezitter in dit topic :P
Sorry maar ik heb echt de ballen verstand met dit onderwerp, maar volgens dit stukje op het internet wordt bijtelling juist als positief beschreven.

https://www.tweewieler.nl(...)p-7-procent-10135945
pi_184701180
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Bijna alle vrouwen die ik ken wonen op fietsafstand van hun werk. Een eengezinswoning (120m2 met tuin) in een nette buurt kost hier 165.000 euro (500 incl aflossing per maand). Er is krapte op de arbeidsmarkt.
Je kunt dus alle kanten uit. Als je wil kun je prima wonen, op fietsafstand van je werk, 20 uur per week werken en ruim je vaste lasten betalen.

Maar om mij niet geheel duidelijke redenen kiezen mensen (meestal mannen) ervoor om op 120 km van hun werk te gaan wonen en dagelijks van 07:00 tot 19:00 weg te zijn van huis in een stressjob
Mooie observatie dit. Je vraagt je af waarom dat is (van die mannen)... Waarschijnlijk "omdat het kan". We zouden een betere wereld kunnen krijgen met veel minder stress en files als we daar wat meer over zouden nadenken en dat in de praktijk brengen. Ook de politiek zou zich met dit soort zaken bezig moeten houden. Dat doen ze nu niet echt. Voor de Nederlander lijken dit "verworvenheden" waar ze trots op zijn, zoveel mogelijk forensenkilometers maken... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184701266
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Mooie observatie dit. Je vraagt je af waarom dat is (van die mannen)... Waarschijnlijk "omdat het kan". We zouden een betere wereld kunnen krijgen met veel minder stress en files als we daar wat meer over zouden nadenken en dat in de praktijk brengen. Ook de politiek zou zich met dit soort zaken bezig moeten houden. Dat doen ze nu niet echt. Voor de Nederlander lijken dit "verworvenheden" waar ze trots op zijn, zoveel mogelijk forensenkilometers maken... :)
Moet er wel werk dichtbij zijn
pi_184701417
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:10 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Moet er wel werk dichtbij zijn
Zeker. Maar dan moet je wat en hoe wij het doen als een probleem zien. Wat het is natuurlijk. De trein uit Eindhoven brengt Eindhovenaren naar hun werk in Amsterdam en de trein uit Amsterdam brengt Amsterdammers naar hun werk in Eindhoven. Zelfde geldt voor onze snelwegen. Er is een gigantische mismatch op het gebied van waar men woont en waar men werkt. Al die forensen leggen jaarlijks miljarden kilometers af alleen om op hun werk te komen en weer terug. Dat is verspilling van miljoenen nutteloze uren en de energie die het kost.

Toch zien we (en de politiek) dit fenomeen niet als een probleem. Terwijl het probleem gigantisch is. Hoeveel miljarden uren verspilde tijd, kilometers, en benzineliters je kunt besparen als we het slim aanpakken is onvoorstelbaar.

We zijn dan in naam een "kenniseconomie" maar op het gebied van vervoer en logistiek zijn we onvoorstelbaar dom bezig.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184701851
Het is weer zo'n poging om de solidariteit in de samenleving de nek om te draaien. 'Waarom moet ik zoveel(?) betalen terwijl ik praktisch nooit in m'n auto rijd?', 'Waarom moet ik zoveel premie betalen terwijl ik nooit ziek ben/een ongeluk veroorzaak/ schade claim/ werkloos ben?' Ieder voor zich.

Wat lopen de mensen die dit een goed/"eerlijk" idee vinden uberhaupt te klagen? Ja, je moet 3 tientjes per maand betalen om met je kutautotje één keer per week boodschappen te doen. Maar je kan ondertussen wel overal en altijd zonder problemen op prima wegen rijden. Ze willen de 'luxe' van een eigen auto voor de deur en natuurlijk overal kunnen rijden, maar de mensen die wel regelmatig autorijden moeten er maar voor zorgen dat er overal goed onderhouden wegen liggen. Vind je het te duur (wat autobezit sowieso is in Nederland) dan doe je die auto toch weg en ga je lekker met het OV of huur je een auto.

Je moet niet aan de collectiviteit gaan morrelen bij infrastructuur/onderwijs/zorg/verzekeringen om als individu een paar centen te besparen, want vroeg of laat behoor je zelf tot een groep die hierdoor benadeeld wordt en zou je willen dat de rest van Nederland enige solidariteit toont.
Lucy in the Sky with Diamonds
pi_184702031
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:40 schreef Albert_Hofmann het volgende:
Het is weer zo'n poging om de solidariteit in de samenleving de nek om te draaien. 'Waarom moet ik zoveel(?) betalen terwijl ik praktisch nooit in m'n auto rijd?', 'Waarom moet ik zoveel premie betalen terwijl ik nooit ziek ben/een ongeluk veroorzaak/ schade claim/ werkloos ben?' Ieder voor zich.

Wat lopen de mensen die dit een goed/"eerlijk" idee vinden uberhaupt te klagen? Ja, je moet 3 tientjes per maand betalen om met je kutautotje één keer per week boodschappen te doen. Maar je kan ondertussen wel overal en altijd zonder problemen op prima wegen rijden. Ze willen de 'luxe' van een eigen auto voor de deur en natuurlijk overal kunnen rijden, maar de mensen die wel regelmatig autorijden moeten er maar voor zorgen dat er overal goed onderhouden wegen liggen. Vind je het te duur (wat autobezit sowieso is in Nederland) dan doe je die auto toch weg en ga je lekker met het OV of huur je een auto.

Je moet niet aan de collectiviteit gaan morrelen bij infrastructuur/onderwijs/zorg/verzekeringen om als individu een paar centen te besparen, want vroeg of laat behoor je zelf tot een groep die hierdoor benadeeld wordt en zou je willen dat de rest van Nederland enige solidariteit toont.
Met solidariteit is niets mis. Dat is bijvoorbeeld de basis voor ons zorgstelsel en dat mag wat mij betreft beschermd worden.

Maar belasten naar gebruik van een auto lijkt me juist heel solidair.

Dan kan oma die 1x in de week haar boodschapjes haalt goedkoop naar de supermarkt en belast je degenen die het wegennet het meest gebruiken.

Ik ben overigens ook voor een spitsheffing (of een korting buiten de spits, belonen klinkt wat plezieriger dan heffen).

Is dat automobilistje plagen? Als de files daadwerkelijk afnemen omdat meer mensen er voor kiezen buiten de spits te rijden of zelfs thuis gaan werken dan is het juist fijn voor de automobilist.

De crisis heeft aangetoond dat je niet zo heel veel minder auto's op de weg hoeft te hebben voor een flinke verlaging van het aantal files. Nu de crisis voorbij is, zijn de files ook weer keihard terug, ondanks de extra rijstroken en knelpunten die "verholpen" waren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')