abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184702213
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Met solidariteit is niets mis. Dat is bijvoorbeeld de basis voor ons zorgstelsel en dat mag wat mij betreft beschermd worden.

Maar belasten naar gebruik van een auto lijkt me juist heel solidair.

Dan kan oma die 1x in de week haar boodschapjes haalt goedkoop naar de supermarkt en belast je degenen die het wegennet het meest gebruiken.

Ik ben overigens ook voor een spitsheffing (of een korting buiten de spits, belonen klinkt wat plezieriger dan heffen).

Is dat automobilistje plagen? Als de files daadwerkelijk afnemen omdat meer mensen er voor kiezen buiten de spits te rijden of zelfs thuis gaan werken dan is het juist fijn voor de automobilist.

De crisis heeft aangetoond dat je niet zo heel veel minder auto's op de weg hoeft te hebben voor een flinke verlaging van het aantal files. Nu de crisis voorbij is, zijn de files ook weer keihard terug, ondanks de extra rijstroken en knelpunten die "verholpen" waren.
Moet rekeningrijden dan ook gelden in het verloren platteland in Friesland en Groningen waar files zeldzaam zijn en moet het ook midden in de nacht gelden als er niemand op de weg, nee toch mag ik hopen? Daarnaast ben ik sowieso tegen een kastje in de auto, vind ik tegen de privacy ingaan. Ik geloof er ook niks vinden dat de meerderheid het ok vindt, ja als de Volkskrant het aan Groenlinks, PvdA en D66-stemmers gaat vragen, natuurlijk..
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_184702449
Door valse lage bedragen voor rekeningrijden te vermelden hebben ze mensen overgehaald?
pi_184702513
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:56 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Moet rekeningrijden dan ook gelden in het verloren platteland in Friesland en Groningen waar files zeldzaam zijn en moet het ook midden in de nacht gelden als er niemand op de weg, nee toch mag ik hopen? Daarnaast ben ik sowieso tegen een kastje in de auto, vind ik tegen de privacy ingaan. Ik geloof er ook niks vinden dat de meerderheid het ok vindt, ja als de Volkskrant het aan Groenlinks, PvdA en D66-stemmers gaat vragen, natuurlijk..
Zo verloren is het platteland hier niet in Friesland ;) Je kan lekker doorrijden.

Maar ik kom ook veel in het westen en de file-problematiek is serieus.
Je kan letterlijk geen afspraken maken zonder een uur eerder te vertrekken en zelfs dan sta je ter hoogte van Diemen soms anderhalf uur vast.

Wat betreft die kastjes en privacy: juist die kastjes zijn heel goed in te voeren zonder inbreuk te maken op de privacy. Ze hoeven namelijk maar 1 ding te doen: aan de hand van de GPS locatie en tijdstip de juiste tarieven te berekenen en 1x in de maand door te geven. Zelfs de facturatie kan automatisch. En de routes en locaties zelf hoeven helemaal niet gelogd te worden.

Als je je echt druk maakt om privacy, zet dan je telefoon uit als je autorijdt en rij alleen via binnenwegen. Er hangen al meer dan 2000 ANPR camera's in Nederland.
pi_184702578
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 23:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zo verloren is het platteland hier niet in Friesland ;) Je kan lekker doorrijden.

Maar ik kom ook veel in het westen en de file-problematiek is serieus.
Je kan letterlijk geen afspraken maken zonder een uur eerder te vertrekken en zelfs dan sta je ter hoogte van Diemen soms anderhalf uur vast.

Wat betreft die kastjes en privacy: juist die kastjes zijn heel goed in te voeren zonder inbreuk te maken op de privacy. Ze hoeven namelijk maar 1 ding te doen: aan de hand van de GPS locatie en tijdstip de juiste tarieven te berekenen en 1x in de maand door te geven. Zelfs de facturatie kan automatisch. En de routes en locaties zelf hoeven helemaal niet gelogd te worden.

Als je je echt druk maakt om privacy, zet dan je telefoon uit als je autorijdt en rij alleen via binnenwegen. Er hangen al meer dan 2000 ANPR camera's in Nederland.
Een spitsheffing lijkt mij dan op z'n minst logischer dan algeheel rekeningrijden, immers heeft er haast niemand last van als ik midden in de nacht van de discotheek vandaan kom of een vroege zondagochtend op sta ga. Heeft niks te maken met rijden tijdens de spits.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_184702663
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 23:11 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Een spitsheffing lijkt mij dan op z'n minst logischer dan algeheel rekeningrijden, immers heeft er haast niemand last van als ik midden in de nacht van de discotheek vandaan kom of een vroege zondagochtend op sta ga. Heeft niks te maken met rijden tijdens de spits.
Klopt op zich. Maar we gaan langzamerhand naar een situatie waar de brandstofauto plaats maakt voor elektrische auto's. Dat kost (zoals voorgerekend) minimaal 3,6 miljard aan accijns per jaar (op alleen de benzine, diesel niet berekend).

De overheid zal dus een andere manier van beprijzing gaan zoeken. Dat, gecombineerd met het fileleed waar al het nieuwe asfalt ook geen antwoord op bleek, zal leiden tot een kilometerheffing. Misschien eerst nog zonder "spitsheffing" om draagvlak te creëren maar reken maar dat dat de volgende stap is en dat die kastjes er klaar voor zijn ;) In 2010 waren de kastjes er al klaar voor, het systeem bestaat al. Alleen het draagvlak was er toen nog onvoldoende.

Afijn, Eurlings heeft daarna nog wel een ander baantje gevonden ;)
pi_184702793
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Met solidariteit is niets mis. Dat is bijvoorbeeld de basis voor ons zorgstelsel en dat mag wat mij betreft beschermd worden.

Maar belasten naar gebruik van een auto lijkt me juist heel solidair.

Dan kan oma die 1x in de week haar boodschapjes haalt goedkoop naar de supermarkt en belast je degenen die het wegennet het meest gebruiken.

Ik ben overigens ook voor een spitsheffing (of een korting buiten de spits, belonen klinkt wat plezieriger dan heffen).

Is dat automobilistje plagen? Als de files daadwerkelijk afnemen omdat meer mensen er voor kiezen buiten de spits te rijden of zelfs thuis gaan werken dan is het juist fijn voor de automobilist.

De crisis heeft aangetoond dat je niet zo heel veel minder auto's op de weg hoeft te hebben voor een flinke verlaging van het aantal files. Nu de crisis voorbij is, zijn de files ook weer keihard terug, ondanks de extra rijstroken en knelpunten die "verholpen" waren.
Ik zou ook alleen voor dat kleine beetje zorg willen betalen wat ik gebruik en dat oma voor de zorg betaalt die zij gebruikt, maar dat is niet solidair. Er wordt gedaan alsof het allemaal maar een keus is om met een auto te rijden (maar niet als het oma betreft, want die moet wel goedkoop kunnen rijden), alsof mensen voor de lol in de file staan.

Files worden sowieso niet minder als het OV niet drastisch beter en veel goedkoper/gratis wordt. Maar ja, dat zullen we dan ook met z'n allen moeten betalen in plaats van ieder voor dat kleine stukje wat hij gebruikt.

Het hele fileprobleem (voor zover een probleem, want volgens mij wordt het gewoon geaccepteerd) is iets van de randstad en daar kan je inderdaad redelijk goed met het OV uit de voeten, dus doe dan maar daar rekeningrijden invoeren en laat mij in de provincie met rust.
Lucy in the Sky with Diamonds
pi_184702823
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 23:20 schreef Albert_Hofmann het volgende:

[..]

Ik zou ook alleen voor dat kleine beetje zorg willen betalen wat ik gebruik en dat oma voor de zorg betaalt die zij gebruikt, maar dat is niet solidair. Er wordt gedaan alsof het allemaal maar een keus is om met een auto te rijden (maar niet als het oma betreft, want die moet wel goedkoop kunnen rijden), alsof mensen voor de lol in de file staan.

Files worden sowieso niet minder als het OV niet drastisch beter en veel goedkoper/gratis wordt. Maar ja, dat zullen we dan ook met z'n allen moeten betalen in plaats van ieder voor dat kleine stukje wat hij gebruikt.

Het hele fileprobleem (voor zover een probleem, want volgens mij wordt het gewoon geaccepteerd) is iets van de randstad en daar kan je inderdaad redelijk goed met het OV uit de voeten, dus doe dan maar daar rekeningrijden invoeren en laat mij in de provincie met rust.
Dat is lekker solidair :P
pi_184702854
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 23:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is lekker solidair :P
Precies mijn punt;)
Lucy in the Sky with Diamonds
  dinsdag 29 januari 2019 @ 23:38:23 #184
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_184703099
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Bijna alle vrouwen die ik ken wonen op fietsafstand van hun werk. Een eengezinswoning (120m2 met tuin) in een nette buurt kost hier 165.000 euro (500 incl aflossing per maand). Er is krapte op de arbeidsmarkt.
Je kunt dus alle kanten uit. Als je wil kun je prima wonen, op fietsafstand van je werk, 20 uur per week werken en ruim je vaste lasten betalen.

Maar om mij niet geheel duidelijke redenen kiezen mensen (meestal mannen) ervoor om op 120 km van hun werk te gaan wonen en dagelijks van 07:00 tot 19:00 weg te zijn van huis in een stressjob
Men wil gewoon niet veel tijd met de vrouw thuis doorbrengen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 30 januari 2019 @ 08:13:55 #185
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184705575
Alleen accijns op brandstof neemt natuurlijk nieuwe problemen met zich mee. Even naar Duitsland om te tanken wordt dan ook voor een Amsterdammer aantrekkelijk. :P

Jerrycannetjes mee en gelijk even voor de buurman volgooien. :D

BPM en MRB zijn elke maand binnen. Is wel fijn hoor een beetje voorspelbare geldstromen.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 30 januari 2019 @ 09:15:35 #186
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184706205
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 23:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt op zich. Maar we gaan langzamerhand naar een situatie waar de brandstofauto plaats maakt voor elektrische auto's. Dat kost (zoals voorgerekend) minimaal 3,6 miljard aan accijns per jaar (op alleen de benzine, diesel niet berekend).
Daar zijn we nog lang niet hoor. De infrastructuur om die toekomstige electrische auto's te ondersteunen is er nog niet eens. En net zoals de plasma-tv in de beginjaren, is de prijs nog veel te hoog voor Jan Modaal.
pi_184706702
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Daar ben ik mee eens. Wat mij betreft moet de overheid daar dan ook sterk in investeren. Alleen hoeven we dat niet van de rechtse partijen te verwachten.
Nope.
Want de subsidies gaan alleen maar naar de leasebakken. Zo blijkt vanmorgen maar weer.
quote:
[..]

Daar ben ik mee eens, ik weet niet waaruit jij opmaakt dat ik dat niet zou vinden :?

Maar dat is zeker een verantwoordelijkheid voor werkgevers ja.

Ik bedoelde dat mensen vastgeroest lijken te zitten in hun denken dat "9 tot 5" normaal is en dat daar niet vanaf geweken kan worden, dat kan natuurlijk wel, en dat besef moet ook bij werkgevers en managers gaan doordringen inderdaad.

Desnoods stimuleer je bedrijven via regelingen, of met rekeningrijden natuurlijk.
Rekeningrijden is hiervoor niet de oplossing. Legio aan kutwerkgevers die gewoon zeggen 'ik betaal reiskostenvergoeding aan jullie, dus zijn het jullie kosten'. Los je nog niets mee op.
quote:
[..]

Natuurlijk ga ik niet iedere 2 a 3 jaar verhuizen voor een baan. Laat ik voorop stellen dat ik voor meer baanzekerheid ben, maar wederom; van de rechtse partijen moeten we het dan al niet hebben.

Maar het begint wel bij het solliciteren. Mensen solliciteren toch echt zelf op vacatures op 40 of 50 kilometer afstand.
Omdat ze om de hoek geen baan weten te vinden. Niemand wil eigenlijk verder dan 30 minuten van het werk af wonen. Kan dat onderzoek niet meer vinden, maar daaruit bleek dat 20 tot 30 minuten een ideale afstand was.
quote:
[..]

Niet dus, want zoals ik probeer aan te geven is het een gedeelde verantwoordelijkheid voor ons allemaal.

Of wil je niet van de files af?
Ik zie een andere oplossing. Een combinatie van factoren. OV op punten verbeteren die ik eerder aangaf, thuiswerken stimuleren of zelfs verplichten voor kantoorfuncties en ambtenaren en ook gewoon de infrastructuur aan blijven passen.
Maar rekeningrijden? Nee. Dat is een te vrijheidsbeperkende maatregel waar we alleen maar nadelen van gaan ondervinden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184706958
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 09:15 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Daar zijn we nog lang niet hoor. De infrastructuur om die toekomstige electrische auto's te ondersteunen is er nog niet eens. En net zoals de plasma-tv in de beginjaren, is de prijs nog veel te hoog voor Jan Modaal.
Regeren is vooruitzien, en in dit geval ook noodzakelijk voor het draagvlak. Nu is de brandstofaccijns nog een mooi middel om te gebruiken/misbruiken ->Voor het klimaat is het noodzakelijk dat de accijns omhoog gaat of er een kilometerheffing komt, dat 2e is dan het beste omdat het de files 'oplost' / er komt een kilometerheffing, maar ter compensatie gaat de brandstofaccijns wel wat omlaag.

Zodra het halve land elektrisch rijdt en dus gewend is geraakt aan lage accijnzen per kilometer valt het veel slechter bij de kiezer als de kilometerheffing wordt geïntroduceerd als nieuwe belasting.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  woensdag 30 januari 2019 @ 10:13:02 #189
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184707179
Kom op mensen stel nou eens voor dat we rekeningrijden gaan invoeren dan wordt het voor niemand goedkoper.
pi_184707339
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 23:11 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Een spitsheffing lijkt mij dan op z'n minst logischer dan algeheel rekeningrijden, immers heeft er haast niemand last van als ik midden in de nacht van de discotheek vandaan kom of een vroege zondagochtend op sta ga. Heeft niks te maken met rijden tijdens de spits.
Spitsheffing moet je naar de werkgevers sturen, niet naar de werknemers.
Forenzen bestraffen omdat ze ergens moeten zijn op en tijdstip dat ze het al niet willen en verplicht worden door hun werkgevers die niet willen veranderen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184707374
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:13 schreef xzaz het volgende:
Kom op mensen stel nou eens voor dat we rekeningrijden gaan invoeren dan wordt het voor niemand goedkoper.
Voor een paar wordt het goedkoper, maar voor de meerderheid niet.
Toch kunnen ze dan 'verkopen' dat 'er voor een hoop mensen in dit stelsel geen financieel nadeel is'.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 30 januari 2019 @ 10:30:14 #192
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184707419
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:24 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Spitsheffing moet je naar de werkgevers sturen, niet naar de werknemers.
Forenzen bestraffen omdat ze ergens moeten zijn op en tijdstip dat ze het al niet willen en verplicht worden door hun werkgevers die niet willen veranderen.
punt is dat de spits heffing in de plaats van de motorrijtuigbelasting komt
Dus kijkt de camera met het kenteken in de tabellen en bepaalt aan de hand van dat kenteken de uitstoot en dus de heffing

Neem dan een kleine elektrische auto als je vaak in de spits rijdt of stap bij je collega in de auto en verkoop die grote car aan iemand zoals ik niet in de spits gaat rijden als er een spitsheffing is

Als je bij je collega in de auto stapt of met OV gaat dan bespaar je dus
Ik denk dat 10% van de mensen in de spits met een collega mee kan rijden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184707496
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

punt is dat de spits heffing in de plaats van de motorrijtuigbelasting komt
Dus kijkt de camera met het kenteken in de tabellen en bepaalt aan de hand van dat kenteken de uitstoot en dus de heffing

Neem dan een kleine elektrische auto als je vaak in de spits rijdt of stap bij je collega in de auto en verkoop die grote car aan iemand zoals ik niet in de spits gaat rijden als er een spitsheffing is

Als je bij je collega in de auto stapt of met OV gaat dan bespaar je dus
En dan het ov systeem nog meer belasten wat het nu al niet eens aan kan.
Collega's wonen niet altijd bij elkaar in de buurt, dus is dat ook niet altijd mogelijk
'Neem dan een andere auto' is voor velen niet te betalen.

Je praat wel erg makkelijk. Feit blijft dat dit voorstel van rekeningrijden gewoon oneerlijk is tegenover de overgrote meerderheid. Bedrijven en instanties moet je aansporen om het anders te gaan doen, niet de forenzen. Heeft veel meer effect.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184707519
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik denk dat 10% van de mensen in de spits met een collega mee kan rijden
Ik denk dat als je thuiswerken en werkgevers gaat stimuleren er 15 tot 20% uit de spitsen gaat wegvallen.
Er zijn meer kantoorbanen en ambtenaren dan maakindustrie.

Daar ligt de oplossing. En niet bij privacyfuckende maatregelen die de forenzen gaan beboeten en naaien.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 30 januari 2019 @ 10:39:39 #195
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184707522
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En dan het ov systeem nog meer belasten wat het nu al niet eens aan kan.
Collega's wonen niet altijd bij elkaar in de buurt, dus is dat ook niet altijd mogelijk
'Neem dan een andere auto' is voor velen niet te betalen.

Je praat wel erg makkelijk. Feit blijft dat dit voorstel van rekeningrijden gewoon oneerlijk is tegenover de overgrote meerderheid. Bedrijven en instanties moet je aansporen om het anders te gaan doen, niet de forenzen. Heeft veel meer effect.
Wat is de besparing als iedereen gewoon door kan rijden ?
een andere auto is voor iedereen te betalen
hoeft geen nieuwe te zijn \
Van een 1600 cc toyota naar een 900 cc Panda kan
\
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 30 januari 2019 @ 10:39:52 #196
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184707526
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:13 schreef xzaz het volgende:
Kom op mensen stel nou eens voor dat we rekeningrijden gaan invoeren dan wordt het voor niemand goedkoper.
Volgens het gebruikte rekenmodel wordt het voor mij goedkoper! 8-) :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_184707544
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Wat is de besparing als iedereen gewoon door kan rijden ?
een andere auto is voor iedereen te betalen
hoeft geen nieuwe te zijn \
Van een 1600 cc toyota naar een 900 cc Panda kan
\
Kijk even naar het wagenpark in NL. Dat is al het kleinste van West Europa qua formaat auto.
En een 1600cc Toyota gaat langer mee dan die Italiaanse rommel. Dus wat is goedkoper?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 30 januari 2019 @ 10:41:57 #198
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184707558
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik denk dat als je thuiswerken en werkgevers gaat stimuleren er 15 tot 20% uit de spitsen gaat wegvallen.
Er zijn meer kantoorbanen en ambtenaren dan maakindustrie.

Dat klopt als de overheid overgaat met personeel aannemen naar werktijden vanaf 10. 00 uur ochtends tot 1900 uur avonds
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 30 januari 2019 @ 10:43:19 #199
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184707571
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Wat is de besparing als iedereen gewoon door kan rijden ?
een andere auto is voor iedereen te betalen
hoeft geen nieuwe te zijn \
Van een 1600 cc toyota naar een 900 cc Panda kan
\
En wat voor verschil maakt dat? Een Toyota is 4x zo groot als een panda dus meer wegcapaciteit vrij?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 30 januari 2019 @ 10:44:58 #200
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184707591
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:43 schreef daNpy het volgende:

[..]

En wat voor verschil maakt dat? Een Toyota is 4x zo groot als een panda dus meer wegcapaciteit vrij?
een 900 cc panda loopt 1 op 25 en kost dus weinig in de CO2 uitstoot / Wegenbelasting / verbruik
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')