Moet rekeningrijden dan ook gelden in het verloren platteland in Friesland en Groningen waar files zeldzaam zijn en moet het ook midden in de nacht gelden als er niemand op de weg, nee toch mag ik hopen? Daarnaast ben ik sowieso tegen een kastje in de auto, vind ik tegen de privacy ingaan. Ik geloof er ook niks vinden dat de meerderheid het ok vindt, ja als de Volkskrant het aan Groenlinks, PvdA en D66-stemmers gaat vragen, natuurlijk..quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Met solidariteit is niets mis. Dat is bijvoorbeeld de basis voor ons zorgstelsel en dat mag wat mij betreft beschermd worden.
Maar belasten naar gebruik van een auto lijkt me juist heel solidair.
Dan kan oma die 1x in de week haar boodschapjes haalt goedkoop naar de supermarkt en belast je degenen die het wegennet het meest gebruiken.
Ik ben overigens ook voor een spitsheffing (of een korting buiten de spits, belonen klinkt wat plezieriger dan heffen).
Is dat automobilistje plagen? Als de files daadwerkelijk afnemen omdat meer mensen er voor kiezen buiten de spits te rijden of zelfs thuis gaan werken dan is het juist fijn voor de automobilist.
De crisis heeft aangetoond dat je niet zo heel veel minder auto's op de weg hoeft te hebben voor een flinke verlaging van het aantal files. Nu de crisis voorbij is, zijn de files ook weer keihard terug, ondanks de extra rijstroken en knelpunten die "verholpen" waren.
Zo verloren is het platteland hier niet in Friesland Je kan lekker doorrijden.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:56 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Moet rekeningrijden dan ook gelden in het verloren platteland in Friesland en Groningen waar files zeldzaam zijn en moet het ook midden in de nacht gelden als er niemand op de weg, nee toch mag ik hopen? Daarnaast ben ik sowieso tegen een kastje in de auto, vind ik tegen de privacy ingaan. Ik geloof er ook niks vinden dat de meerderheid het ok vindt, ja als de Volkskrant het aan Groenlinks, PvdA en D66-stemmers gaat vragen, natuurlijk..
Een spitsheffing lijkt mij dan op z'n minst logischer dan algeheel rekeningrijden, immers heeft er haast niemand last van als ik midden in de nacht van de discotheek vandaan kom of een vroege zondagochtend op sta ga. Heeft niks te maken met rijden tijdens de spits.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 23:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zo verloren is het platteland hier niet in Friesland Je kan lekker doorrijden.
Maar ik kom ook veel in het westen en de file-problematiek is serieus.
Je kan letterlijk geen afspraken maken zonder een uur eerder te vertrekken en zelfs dan sta je ter hoogte van Diemen soms anderhalf uur vast.
Wat betreft die kastjes en privacy: juist die kastjes zijn heel goed in te voeren zonder inbreuk te maken op de privacy. Ze hoeven namelijk maar 1 ding te doen: aan de hand van de GPS locatie en tijdstip de juiste tarieven te berekenen en 1x in de maand door te geven. Zelfs de facturatie kan automatisch. En de routes en locaties zelf hoeven helemaal niet gelogd te worden.
Als je je echt druk maakt om privacy, zet dan je telefoon uit als je autorijdt en rij alleen via binnenwegen. Er hangen al meer dan 2000 ANPR camera's in Nederland.
Klopt op zich. Maar we gaan langzamerhand naar een situatie waar de brandstofauto plaats maakt voor elektrische auto's. Dat kost (zoals voorgerekend) minimaal 3,6 miljard aan accijns per jaar (op alleen de benzine, diesel niet berekend).quote:Op dinsdag 29 januari 2019 23:11 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Een spitsheffing lijkt mij dan op z'n minst logischer dan algeheel rekeningrijden, immers heeft er haast niemand last van als ik midden in de nacht van de discotheek vandaan kom of een vroege zondagochtend op sta ga. Heeft niks te maken met rijden tijdens de spits.
Ik zou ook alleen voor dat kleine beetje zorg willen betalen wat ik gebruik en dat oma voor de zorg betaalt die zij gebruikt, maar dat is niet solidair. Er wordt gedaan alsof het allemaal maar een keus is om met een auto te rijden (maar niet als het oma betreft, want die moet wel goedkoop kunnen rijden), alsof mensen voor de lol in de file staan.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Met solidariteit is niets mis. Dat is bijvoorbeeld de basis voor ons zorgstelsel en dat mag wat mij betreft beschermd worden.
Maar belasten naar gebruik van een auto lijkt me juist heel solidair.
Dan kan oma die 1x in de week haar boodschapjes haalt goedkoop naar de supermarkt en belast je degenen die het wegennet het meest gebruiken.
Ik ben overigens ook voor een spitsheffing (of een korting buiten de spits, belonen klinkt wat plezieriger dan heffen).
Is dat automobilistje plagen? Als de files daadwerkelijk afnemen omdat meer mensen er voor kiezen buiten de spits te rijden of zelfs thuis gaan werken dan is het juist fijn voor de automobilist.
De crisis heeft aangetoond dat je niet zo heel veel minder auto's op de weg hoeft te hebben voor een flinke verlaging van het aantal files. Nu de crisis voorbij is, zijn de files ook weer keihard terug, ondanks de extra rijstroken en knelpunten die "verholpen" waren.
Dat is lekker solidairquote:Op dinsdag 29 januari 2019 23:20 schreef Albert_Hofmann het volgende:
[..]
Ik zou ook alleen voor dat kleine beetje zorg willen betalen wat ik gebruik en dat oma voor de zorg betaalt die zij gebruikt, maar dat is niet solidair. Er wordt gedaan alsof het allemaal maar een keus is om met een auto te rijden (maar niet als het oma betreft, want die moet wel goedkoop kunnen rijden), alsof mensen voor de lol in de file staan.
Files worden sowieso niet minder als het OV niet drastisch beter en veel goedkoper/gratis wordt. Maar ja, dat zullen we dan ook met z'n allen moeten betalen in plaats van ieder voor dat kleine stukje wat hij gebruikt.
Het hele fileprobleem (voor zover een probleem, want volgens mij wordt het gewoon geaccepteerd) is iets van de randstad en daar kan je inderdaad redelijk goed met het OV uit de voeten, dus doe dan maar daar rekeningrijden invoeren en laat mij in de provincie met rust.
Men wil gewoon niet veel tijd met de vrouw thuis doorbrengen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bijna alle vrouwen die ik ken wonen op fietsafstand van hun werk. Een eengezinswoning (120m2 met tuin) in een nette buurt kost hier 165.000 euro (500 incl aflossing per maand). Er is krapte op de arbeidsmarkt.
Je kunt dus alle kanten uit. Als je wil kun je prima wonen, op fietsafstand van je werk, 20 uur per week werken en ruim je vaste lasten betalen.
Maar om mij niet geheel duidelijke redenen kiezen mensen (meestal mannen) ervoor om op 120 km van hun werk te gaan wonen en dagelijks van 07:00 tot 19:00 weg te zijn van huis in een stressjob
Daar zijn we nog lang niet hoor. De infrastructuur om die toekomstige electrische auto's te ondersteunen is er nog niet eens. En net zoals de plasma-tv in de beginjaren, is de prijs nog veel te hoog voor Jan Modaal.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 23:14 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt op zich. Maar we gaan langzamerhand naar een situatie waar de brandstofauto plaats maakt voor elektrische auto's. Dat kost (zoals voorgerekend) minimaal 3,6 miljard aan accijns per jaar (op alleen de benzine, diesel niet berekend).
Nope.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Daar ben ik mee eens. Wat mij betreft moet de overheid daar dan ook sterk in investeren. Alleen hoeven we dat niet van de rechtse partijen te verwachten.
Rekeningrijden is hiervoor niet de oplossing. Legio aan kutwerkgevers die gewoon zeggen 'ik betaal reiskostenvergoeding aan jullie, dus zijn het jullie kosten'. Los je nog niets mee op.quote:[..]
Daar ben ik mee eens, ik weet niet waaruit jij opmaakt dat ik dat niet zou vinden
Maar dat is zeker een verantwoordelijkheid voor werkgevers ja.
Ik bedoelde dat mensen vastgeroest lijken te zitten in hun denken dat "9 tot 5" normaal is en dat daar niet vanaf geweken kan worden, dat kan natuurlijk wel, en dat besef moet ook bij werkgevers en managers gaan doordringen inderdaad.
Desnoods stimuleer je bedrijven via regelingen, of met rekeningrijden natuurlijk.
Omdat ze om de hoek geen baan weten te vinden. Niemand wil eigenlijk verder dan 30 minuten van het werk af wonen. Kan dat onderzoek niet meer vinden, maar daaruit bleek dat 20 tot 30 minuten een ideale afstand was.quote:[..]
Natuurlijk ga ik niet iedere 2 a 3 jaar verhuizen voor een baan. Laat ik voorop stellen dat ik voor meer baanzekerheid ben, maar wederom; van de rechtse partijen moeten we het dan al niet hebben.
Maar het begint wel bij het solliciteren. Mensen solliciteren toch echt zelf op vacatures op 40 of 50 kilometer afstand.
Ik zie een andere oplossing. Een combinatie van factoren. OV op punten verbeteren die ik eerder aangaf, thuiswerken stimuleren of zelfs verplichten voor kantoorfuncties en ambtenaren en ook gewoon de infrastructuur aan blijven passen.quote:[..]
Niet dus, want zoals ik probeer aan te geven is het een gedeelde verantwoordelijkheid voor ons allemaal.
Of wil je niet van de files af?
Regeren is vooruitzien, en in dit geval ook noodzakelijk voor het draagvlak. Nu is de brandstofaccijns nog een mooi middel om te gebruiken/misbruiken ->Voor het klimaat is het noodzakelijk dat de accijns omhoog gaat of er een kilometerheffing komt, dat 2e is dan het beste omdat het de files 'oplost' / er komt een kilometerheffing, maar ter compensatie gaat de brandstofaccijns wel wat omlaag.quote:Op woensdag 30 januari 2019 09:15 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Daar zijn we nog lang niet hoor. De infrastructuur om die toekomstige electrische auto's te ondersteunen is er nog niet eens. En net zoals de plasma-tv in de beginjaren, is de prijs nog veel te hoog voor Jan Modaal.
Spitsheffing moet je naar de werkgevers sturen, niet naar de werknemers.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 23:11 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Een spitsheffing lijkt mij dan op z'n minst logischer dan algeheel rekeningrijden, immers heeft er haast niemand last van als ik midden in de nacht van de discotheek vandaan kom of een vroege zondagochtend op sta ga. Heeft niks te maken met rijden tijdens de spits.
Voor een paar wordt het goedkoper, maar voor de meerderheid niet.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:13 schreef xzaz het volgende:
Kom op mensen stel nou eens voor dat we rekeningrijden gaan invoeren dan wordt het voor niemand goedkoper.
punt is dat de spits heffing in de plaats van de motorrijtuigbelasting komtquote:Op woensdag 30 januari 2019 10:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Spitsheffing moet je naar de werkgevers sturen, niet naar de werknemers.
Forenzen bestraffen omdat ze ergens moeten zijn op en tijdstip dat ze het al niet willen en verplicht worden door hun werkgevers die niet willen veranderen.
En dan het ov systeem nog meer belasten wat het nu al niet eens aan kan.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
punt is dat de spits heffing in de plaats van de motorrijtuigbelasting komt
Dus kijkt de camera met het kenteken in de tabellen en bepaalt aan de hand van dat kenteken de uitstoot en dus de heffing
Neem dan een kleine elektrische auto als je vaak in de spits rijdt of stap bij je collega in de auto en verkoop die grote car aan iemand zoals ik niet in de spits gaat rijden als er een spitsheffing is
Als je bij je collega in de auto stapt of met OV gaat dan bespaar je dus
Ik denk dat als je thuiswerken en werkgevers gaat stimuleren er 15 tot 20% uit de spitsen gaat wegvallen.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik denk dat 10% van de mensen in de spits met een collega mee kan rijden
Wat is de besparing als iedereen gewoon door kan rijden ?quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En dan het ov systeem nog meer belasten wat het nu al niet eens aan kan.
Collega's wonen niet altijd bij elkaar in de buurt, dus is dat ook niet altijd mogelijk
'Neem dan een andere auto' is voor velen niet te betalen.
Je praat wel erg makkelijk. Feit blijft dat dit voorstel van rekeningrijden gewoon oneerlijk is tegenover de overgrote meerderheid. Bedrijven en instanties moet je aansporen om het anders te gaan doen, niet de forenzen. Heeft veel meer effect.
Volgens het gebruikte rekenmodel wordt het voor mij goedkoper!quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:13 schreef xzaz het volgende:
Kom op mensen stel nou eens voor dat we rekeningrijden gaan invoeren dan wordt het voor niemand goedkoper.
Kijk even naar het wagenpark in NL. Dat is al het kleinste van West Europa qua formaat auto.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat is de besparing als iedereen gewoon door kan rijden ?
een andere auto is voor iedereen te betalen
hoeft geen nieuwe te zijn \
Van een 1600 cc toyota naar een 900 cc Panda kan
\
Dat klopt als de overheid overgaat met personeel aannemen naar werktijden vanaf 10. 00 uur ochtends tot 1900 uur avondsquote:Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik denk dat als je thuiswerken en werkgevers gaat stimuleren er 15 tot 20% uit de spitsen gaat wegvallen.
Er zijn meer kantoorbanen en ambtenaren dan maakindustrie.
En wat voor verschil maakt dat? Een Toyota is 4x zo groot als een panda dus meer wegcapaciteit vrij?quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat is de besparing als iedereen gewoon door kan rijden ?
een andere auto is voor iedereen te betalen
hoeft geen nieuwe te zijn \
Van een 1600 cc toyota naar een 900 cc Panda kan
\
een 900 cc panda loopt 1 op 25 en kost dus weinig in de CO2 uitstoot / Wegenbelasting / verbruikquote:Op woensdag 30 januari 2019 10:43 schreef daNpy het volgende:
[..]
En wat voor verschil maakt dat? Een Toyota is 4x zo groot als een panda dus meer wegcapaciteit vrij?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |