Wat bedoel je met heftig? In welk opzicht? Ik werk al jaren op groepen met cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag en qua hoge werkdruk en (weinig royaal) salaris ben ik wel wat gewend.quote:Op zaterdag 29 december 2018 10:49 schreef Mickytjuh het volgende:
Voorheen was dat slecht betaald voor het werk wat je deed. Er is in de Cao wel wat veranderd en het loon is er beter op geworden
Ik adviseer je eens een weekje mee te lopen.... Ook al moet je daar vrij voor nemen.
Het is echt heftig.
Duidelijk. Al gaat het in dit geval om basisonderwijs (daar ligt in ieder geval mijn voorkeur) Maar ook dat geldt natuurlijk dat er wel een programma is wat gedraaid moet worden.quote:Op zaterdag 29 december 2018 11:24 schreef Mickytjuh het volgende:
Het is heftig omdat je aan allerlei eisen moet voldoen, je naast het werken met cliënten (wat je al gewend bent) ook nog een didactisch programma dient te draaien.
Hoewel de toetsen die je afneemt nergens voor dienen want aan het einde van de schoolperiode worden de toetsen de kliko in geflikkerd en worden er staatsexamens afgenomen.
. Hier mag je je leerlingen ook nog op voorbereiden, een vreemde die een mondeling examen komt afnemen.
De leerlingen an sich kunnen natuurlijk moeilijk handelbaar zijn, maar dat ben je wel gewend.
Ja daar heb ik minder verstand van. Maar ook daar heb je er dus het lesprogramma bij.quote:Op zaterdag 29 december 2018 11:28 schreef Irri-tante het volgende:
[..]
Duidelijk. Al gaat het in dit geval om basisonderwijs (daar ligt in ieder geval mijn voorkeur) Maar ook dat geldt natuurlijk dat er wel een programma is wat gedraaid moet worden.
Op het moment dat je versneld de pabo volgt, weet ik niet zeker of de modules gericht op speciaal onderwijs wel van toepassing zijn. Voor wat ik weet staat het programma dan al redelijk vast, terwijl speciaal onderwijs vaak juist een minor is.quote:Op zaterdag 29 december 2018 17:37 schreef Ronaldussen het volgende:
Om je onderwijsbevoegdheid te halen zul je de pabo moeten doen. Dat kan in deeltijd en aangezien je al een hbo-achtergrond hebt, kun je waarschijnlijk de opleiding iets versnellen. Deze opleiding richt zich op het reguliere onderwijs. Er zullen wel wat modules zijn voor speciaal onderwijs/passend onderwijs, maar wat ik tot nu toe begrepen heb, is dat vrij summier. Met de pabo kun je zowel in het so als vso terecht. Als aanvulling zou je nog een master richting speciaal onderwijs kunnen doen, maar dat is niet per se noodzakelijk om in het speciaal onderwijs terecht te kunnen.
Zij-instroom is al de versnelde (verkorte) deeltijd opleiding, waarnaast je al aan het werk gaat als leerkracht meteen.quote:Op zaterdag 29 december 2018 17:37 schreef Ronaldussen het volgende:
Om je onderwijsbevoegdheid te halen zul je de pabo moeten doen. Dat kan in deeltijd en aangezien je al een hbo-achtergrond hebt, kun je waarschijnlijk de opleiding iets versnellen.
Kan je wel wat vertellen over het zij-instroomtraject? Hoe ziet dat eruit? Wat kan ik verwachten?quote:Op zaterdag 29 december 2018 21:48 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Zij-instroom is al de versnelde (verkorte) deeltijd opleiding, waarnaast je al aan het werk gaat als leerkracht meteen.
Of dat ook voor SO bestaat weet ik niet. Ik doe momenteel de zij-instroom route, zit pas in het eerste jaar dus kan niet op veel vragen antwoord geven
Wat bedoel je? Inhoudelijk? Want als je dat vindt trek dan aan de bel bij je eigen beroepsvereniging, zij bepalen mede want een startende mbo'er moet kunnen in dat ene beroep. Het is daarna aan de docent om daar invulling aan te geven, maar de kaders liggen dus vast.quote:Op zondag 30 december 2018 09:02 schreef Irri-tante het volgende:
[..]
Bedankt voor de andere reacties. Het MBO heeft zeker niet mijn voorkeur. Ondanks de hardwerkende mensen vind ik het over het algemeen bedroevend gesteld met de opleidingen. (Al kan dit uiteraard ook aan de scholen liggen).
Ik kan uiteraard alleen over mijn eigen ervaring vertellenquote:Op zondag 30 december 2018 09:02 schreef Irri-tante het volgende:
[..]
Kan je wel wat vertellen over het zij-instroomtraject? Hoe ziet dat eruit? Wat kan ik verwachten?
Daar had ik niet eens bij stilgestaan, praktische examens dan?quote:Op woensdag 9 januari 2019 08:14 schreef Janneke141 het volgende:
Handig wel, om een dag met examens uit te kiezen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:11 schreef 1410 het volgende:
Hoeveel vergaderingen heb hebben jullie per week/maand?1 keer per week met het team.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
Ja, hier ook. Veel te vaak.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:18 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
1 keer per week met het team.
Ik vind ze vooral zinloos, omdat niemand er iets mee opschiet.quote:
Dit bedoel ik eigenlijk, er zit zo’n 30 man personeel in een ruimte en alles moet direct op dat moment afgestemd worden en ik merk ook dat dit sommige overvalt. Sommige mensen hebben het hele plannetje met meerdere vooraf bedacht en zo gaat het dan. + de frustratie van iedereen die erbij zit die met 5/10 onderwerpen niks te maken hebben. Het zuigt echt energie.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:22 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik vind ze vooral zinloos, omdat niemand er iets mee opschiet.
Er zijn zat zaken die gedaan moeten, of beter moeten, maar er zijn teveel collega’s die de boel alleen maar frustreren.
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:11 schreef 1410 het volgende:
Hoeveel vergaderingen heb hebben jullie per week/maand?Elke week een blokuur. Een keer per maand met het volledige team, de rest in de subteams (management/vakopleiding). Wij werken met leerkracht, dus gezamenlijk doelen stellen, in werkgroepen uiteen en de week erna terugkoppelen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast nog wel een paar overleggen per week.[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
Dat is niet veel. Is het dan dat alles al goed geregeld is?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 21:45 schreef -J-D- het volgende:
1x in de twee maanden overleg met het team.
3x per jaar met de sectie.
1x per jaar gezamenlijke vergadering ivm open dag
daarnaast 2x per jaar met al het personeel (opening en sluiting)
Verder is er ruimte op dinsdagmiddag om te overleggen... d.w.z. zo min mogelijk lessen. Die middag wordt gebruikt voor overleg over coaching, buitenlandreizen, klein sectieoverleg, stagezaken en al die dingen die de tijd nodig hebben.
Ìn die overlegvormen op dinsdagmiddag gebeurt veel en ook efficient. Heel anders dan jaren geleden met elke twee weken een kernteamvergadering of locatievergadering.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:29 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dat is niet veel. Is het dan dat alles al goed geregeld is?
Ik heb de eerste bijeenkomst van TLAC gevolgd, omdat mijn werkgever (uitzendbureau) het verplicht stelde. Ik vond het compleet verschrikkelijk: lessen filmen, lesbezoeken ondergaan, feedback van collega's... Misschien keinuttig, maar ik trok het niet bovenop alle andere 'extra activiteiten' die ik onbetaald uit diende te voeren.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 17:45 schreef Friek_ het volgende:
Ik zit er trouwens aan te denken om deze cursus te volgen. Heeft iemand daar ervaringen mee hier? Ik was wel gecharmeerd van het bijbehorende boekje, alhoewel het soms wat Amerikaans van aard was.
Nou ja, ik zou sowieso al nooit willen werken voor een uitzendbureau.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 18:29 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik heb de eerste bijeenkomst van TLAC gevolgd, omdat mijn werkgever (uitzendbureau) het verplicht stelde. Ik vond het compleet verschrikkelijk: lessen filmen, lesbezoeken ondergaan, feedback van collega's... Misschien keinuttig, maar ik trok het niet bovenop alle andere 'extra activiteiten' die ik onbetaald uit diende te voeren.
Als je er zelf voor kiest, is het misschien wél leuk/prettig.
TLAC is erg pseudowetenschappelijk. Heb deze zomer veel gelezen over deze methode en daar onderbouwden ze vrij overtuigend dat een heleboel van de methode zelfs schadelijk is voor leerlingen en het leerklimaat.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 17:45 schreef Friek_ het volgende:
Ik zit er trouwens aan te denken om deze cursus te volgen. Heeft iemand daar ervaringen mee hier? Ik was wel gecharmeerd van het bijbehorende boekje, alhoewel het soms wat Amerikaans van aard was.
Ik heb het boek, en vind er vooral veel mooie werkvormen voor mezelf in zitten. En een stukje bewustwording soms : bijvoorbeeld het 'teruggeven' van een beurt staat er in. Dat een leerling niet makkelijk wegkomt met zeggen 'ik weet het niet', omdat als het goede antwoord gegeven is, je altijd nog even kunt vragen: "Kwakz0r, kun jij mij nu ook uitleggen hoe het zit/is het voor jou ook duidelijk?".quote:Op zaterdag 26 januari 2019 00:01 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
TLAC is erg pseudowetenschappelijk. Heb deze zomer veel gelezen over deze methode en daar onderbouwden ze vrij overtuigend dat een heleboel van de methode zelfs schadelijk is voor leerlingen en het leerklimaat.
Heb je daar een bron voor?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 00:01 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
TLAC is erg pseudowetenschappelijk. Heb deze zomer veel gelezen over deze methode en daar onderbouwden ze vrij overtuigend dat een heleboel van de methode zelfs schadelijk is voor leerlingen en het leerklimaat.
Bij die excellente docenten kun je ook vraagtekens zetten. Is echt controversieel in Amerika (ik heb de bron nu niet, kwam uit een cursus over research bases education en education myths).quote:Op zaterdag 26 januari 2019 15:34 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor?
Overigens maakt het boek in het begin al duidelijk geen wetenschappelijke pretenties te hebben en dat het geen poging is een systematische aanpak in kaart te brengen. Het is gewoon een verzameling observaties bij (volgens de auteur) excellente docenten met wat praktische tips waar je misschien (of misschien ook niets) aan hebt. Zo benader ik het dan ook.
Bij de cursus kun je meer vraagtekens hebben, denk ik.
Dat iets controversieel is in de VS zegt me op zich niet zo veel. Zo hebben de VS indertijd hun eigen leesonderwijs om zeep geholpen door kinderen woorden te laten stampen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 21:04 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Bij die excellente docenten kun je ook vraagtekens zetten. Is echt controversieel in Amerika (ik heb de bron nu niet, kwam uit een cursus over research bases education en education myths).
Oh maar dit is obv daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek. De docenten die ik volg zijn juist heel kritisch over dingen als woordenlijsten, jong huiswerk etc.quote:Op zondag 27 januari 2019 02:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat iets controversieel is in de VS zegt me op zich niet zo veel. Zo hebben de VS indertijd hun eigen leesonderwijs om zeep geholpen door kinderen woorden te laten stampen.
https://www.google.com.au(...)ust=1548638550094988
Och, de grens zal voor iedereen anders liggen.quote:Op woensdag 30 januari 2019 00:04 schreef GTW het volgende:
Iemand wat te zeggen over het incident bij het Kennemer College? Rare situatie. Ben zelf van mening dat je nooit een leerling beetpakt, hoe erg ze ook op je inwerken...
Hier een aantal kritieken:quote:Op zaterdag 26 januari 2019 15:34 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor?
Overigens maakt het boek in het begin al duidelijk geen wetenschappelijke pretenties te hebben en dat het geen poging is een systematische aanpak in kaart te brengen. Het is gewoon een verzameling observaties bij (volgens de auteur) excellente docenten met wat praktische tips waar je misschien (of misschien ook niets) aan hebt. Zo benader ik het dan ook.
Bij de cursus kun je meer vraagtekens hebben, denk ik.
(Uit bovenstaande artikel)quote:Teach Like A Champion promotes working-class behavioral norms through a pedagogy of order, uniformity, and obedience; similar pedagogy has been used in the past to maintain strict class and racial hierarchies and prevent the poor from challenging the powerful.
Ik zou het onverantwoord vinden om een kind met een wapen die een andere leerling bedreigt alleen te laten.quote:Op woensdag 30 januari 2019 08:45 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb ook weleens een leerling bij de achouders gepakt en resoluut het lokaal uitgeduwd (hij stond een andere leerling met een glasscherf te bedreigen).
Mijn adrenaline nam het toen echt over.
Hij liep zo mee overigens, anders was ik hulp gaan halen. Zou hem niet fysiek echt “aangpakt” hebben.
Mee eens.quote:Op woensdag 30 januari 2019 00:04 schreef GTW het volgende:
Iemand wat te zeggen over het incident bij het Kennemer College? Rare situatie. Ben zelf van mening dat je nooit een leerling beetpakt, hoe erg ze ook op je inwerken...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Best aardig.quote:Op woensdag 30 januari 2019 15:34 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik las gisteren deze column, en die geeft het voor mij wel goed weer.
https://debasismeester.bl(...)Ulj0hulr0bl19Vju4UJ4
Ik ook niet.quote:Op woensdag 30 januari 2019 13:39 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik zou het onverantwoord vinden om een kind met een wapen die een andere leerling bedreigt alleen te laten.
Ik ben wel twee keer tussen vechtende leerlingen gesprongen, een keer in mijn les(tijdens mijn LIO), een keer in de gangen. Achteraf vraag je je wel af wat je gedaan hebt.quote:Op woensdag 30 januari 2019 08:45 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb ook weleens een leerling bij de achouders gepakt en resoluut het lokaal uitgeduwd (hij stond een andere leerling met een glasscherf te bedreigen).
Mijn adrenaline nam het toen echt over.
Hij liep zo mee overigens, anders was ik hulp gaan halen. Zou hem niet fysiek echt “aangpakt” hebben.
Zachte heelmeesters, typisch onderwijs probleem.quote:Op woensdag 30 januari 2019 16:09 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik ook niet.
Een betere reactie zou zijn om te blijven praten en de klas weg te sturen om hulp, in dat geval. Maar hej, ik ben niet opgeleid voor dit soort situaties....
(was niet mijn huidige school overigens, ben daar toen vertrokken toen de leerling niet eens geschorst werd)
Oh hej een troll in the dungeon!quote:Op woensdag 30 januari 2019 16:53 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Zachte heelmeesters, typisch onderwijs probleem.
Dank! Zo eens lezen.quote:Op woensdag 30 januari 2019 09:01 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Hier een aantal kritieken:
https://numberwarrior.wor(...)like-a-champion/amp/
https://citiessuburbsscho(...)each-like-champions/
[..]
(Uit bovenstaande artikel)
https://haveyouheardblog.com/teach-like-its-1895/
https://www.longviewoneducation.org/beyond-champions-pirates/
quote:Op woensdag 30 januari 2019 00:04 schreef GTW het volgende:
https://www.trouw.nl/home(...)-een-kunst~a4f3afa6/quote:OPINIE We zijn niet meer zo onder de indruk van een uniform of witte jas. Toch is gezag kunnen uitoefenen en het ondergaan cruciaal in een democratische cultuur, legt Evelien Tonkens uit, hoogleraar burgerschap aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht.
Dat is ook ongeveer de reden dat de man de media opzoekt. Zie het stuk in de Volkskrant van vandaag.quote:Op woensdag 30 januari 2019 16:53 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Zachte heelmeesters, typisch onderwijs probleem.
Heb de Volkskrant niet meer. Zal dalijk even kijken als ik niet mobiel zit.quote:Op woensdag 30 januari 2019 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is ook ongeveer de reden dat de man de media opzoekt. Zie het stuk in de Volkskrant van vandaag.
quote:Op woensdag 30 januari 2019 15:34 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik las gisteren deze column, en die geeft het voor mij wel goed weer.
https://debasismeester.bl(...)Ulj0hulr0bl19Vju4UJ4
Hoe kun je dit zeggen als onderwijzer? Heb je dan niet opgelet bij je lessen over het puberbrein?quote:Ik pleit er derhalve voor om niet alleen de straffen voor geweld tegen hulpverleners te verhogen maar in deze ook geweld tegen onderwijspersoneel zwaarder te bestraffen.
En doe dat ook meteen volgens het volwassenrecht. Verlaag de leeftijd derhalve van 18 naar 14 jaar.
Men denkt als een volwassene te kunnen handelen. Men denkt levens te kunnen ruïneren. Accepteer dan ook dat je als een volwassene wordt behandeld. En neem daarin de stoere cameralui ook meteen mee.
Ja, dit snap ik ook niet. Los daarvan, als je het strafrecht nodig hebt ben je toch al te laat. Je wil juist voorkomen dat het zover komt.quote:Op woensdag 30 januari 2019 18:41 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
[..]
Hoe kun je dit zeggen als onderwijzer? Heb je dan niet opgelet bij je lessen over het puberbrein?
Mwoah, ik snap z'n punt wel. In veel zaken vind ik het voortgezet onderwijs ook maar veel te pamperig. Te veel praten, te veel begrip, te veel nieuwe kansen - zelfs bij ernstig wangedrag van leerlingen. Ik zou het wel een prima signaal vinden richting andere leerlingen vinden als een leerling (bij meermaals ernstig wangedrag) gewoon van school wordt gestuurd. Natuurlijk maak je het daarmee iemand anders zijn probleem en los je het niet echt op, maar dat zij dan maar zo.quote:Op woensdag 30 januari 2019 18:49 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb me juist kapot geergerd aan het verhaal van die man in de krant.
Hij deed me denken aan de onderwijsassistent op mijn middelbare school, die mijn broertje pestte en die ontzettend onpedagogisch handelde, en ondertussen maar kankeren op “de leerlingen”. Huu.
Er zitten nog wel wat stappen tussen. De man beschrijft situaties waarin hij een zeer acceptabele beslissing neemt en toch geen steun krijgt van andere docenten of van de schoolleiding. En daar is hij echt niet uniek in, dat komt op veel meer scholen voor.quote:Op woensdag 30 januari 2019 19:23 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mwoah, ik snap z'n punt wel. In veel zaken vind ik het voortgezet onderwijs ook maar veel te pamperig. Te veel praten, te veel begrip, te veel nieuwe kansen - zelfs bij ernstig wangedrag van leerlingen. Ik zou het wel een prima signaal vinden richting andere leerlingen vinden als een leerling (bij meermaals ernstig wangedrag) gewoon van school wordt gestuurd. Natuurlijk maak je het daarmee iemand anders zijn probleem en los je het niet echt op, maar dat zij dan maar zo.
Dat stuk vond ik te ver gaan, had ik er misschien bij moeten zeggen. Maar het murw geslagen gevoel bij het zoveelste verhaal van wat er mis loopt, dat herken ik. Tot je zelf iets overkomt.quote:Op woensdag 30 januari 2019 18:41 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
[..]
Hoe kun je dit zeggen als onderwijzer? Heb je dan niet opgelet bij je lessen over het puberbrein?
eens meegemaakt: Leerling bedreigt docent, krijgt een schorsing van twee dagen. Ouders wilden hem geen twee dagen thuis hebben, dus hij zou een vierkant rooster krijgen. Wat gebeurde er: leerling meldde zich om 8 uur, verliet de school, dwaalde rond, en kwam om 10 voor 4 de school binnen om zich af te melden. Dan voel je je als bedreigde docent ook echt niet serieus genomen..quote:Op woensdag 30 januari 2019 19:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zitten nog wel wat stappen tussen. De man beschrijft situaties waarin hij een zeer acceptabele beslissing neemt en toch geen steun krijgt van andere docenten of van de schoolleiding. En daar is hij echt niet uniek in, dat komt op veel meer scholen voor.
Ik ken het zelf ook. Ik verwijder zelden een leerling uit mijn les (als ik er drie per jaar haal, dan is het veel), maar als ik dat dan een keer doe en ik krijg daarna van de teamleider de opdracht om de gele kaart in te trekken (zonder overigens eerst mijn kant van het verhaal te horen), dan is het wel klaar met je autoriteit.quote:Op woensdag 30 januari 2019 20:14 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
eens meegemaakt: Leerling bedreigt docent, krijgt een schorsing van twee dagen. Ouders wilden hem geen twee dagen thuis hebben, dus hij zou een vierkant rooster krijgen. Wat gebeurde er: leerling meldde zich om 8 uur, verliet de school, dwaalde rond, en kwam om 10 voor 4 de school binnen om zich af te melden. Dan voel je je als bedreigde docent ook echt niet serieus genomen..
Voor mij voldoende reden om ontslag te nemen. Als je zoiets laat gebeuren als organisatie, gaat het helemaal nergens meer over.quote:Op woensdag 30 januari 2019 20:14 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
eens meegemaakt: Leerling bedreigt docent, krijgt een schorsing van twee dagen. Ouders wilden hem geen twee dagen thuis hebben, dus hij zou een vierkant rooster krijgen. Wat gebeurde er: leerling meldde zich om 8 uur, verliet de school, dwaalde rond, en kwam om 10 voor 4 de school binnen om zich af te melden. Dan voel je je als bedreigde docent ook echt niet serieus genomen..
Ik word wonsdag geopereerd dus zit vrijdag in de ziektewet. T is ook mijn vrije dag, maar zou anders zonder officieel staken naar t malieveld zijn gegaan (geen lid van AOB en ons bestuur houdt een dag loon in, ook als t je vrije dag is en je meldt dat je staakt - zo principieel ben ik nou ook weer niet)quote:Op zaterdag 9 maart 2019 08:02 schreef laiveneertiekje het volgende:
Gaan er nog mensen van hier staken vrijdag?
Weet het nog niet. Qua centen heeft het geen impact (stagiair), en ik heb die dag "mijn" 3havoA klas, dus wellicht dat ik gewoon ga werken en een leuke les voorbereid met een haakje naar het themaquote:Op zaterdag 9 maart 2019 08:02 schreef laiveneertiekje het volgende:
Hier niet.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 08:02 schreef laiveneertiekje het volgende:
Nee, het is voor mij een vrije dag, dus ik ga aan de studie.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 08:02 schreef laiveneertiekje het volgende:
Je kan je ook al sympathisant registreren toch?quote:Op zaterdag 9 maart 2019 11:29 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
Nee, het is voor mij een vrije dag, dus ik ga aan de studie.
Bij ons zijn een aantal dingen ook verplicht. Bij rapportenvergadering zorgt de school voor kinderopvang, zodat dat geen reden is om niet te kunnen komen. Hiervoor worden bovenbouwleerlingen gevraagd, en daar wordt ook wel gebruik van gemaakt.quote:Op zondag 10 maart 2019 13:06 schreef Sisu het volgende:
Hier moest je je als docent voor een bepaalde datum opgegeven als je wilde staken. Dat heb ik toen niet gedaan dus ik ga niet.
Maar hoe meld je je aan als sympathisant?
Overigens gaan er slechts 3 staken uit ons team.
Ik had laatst een naar gesprek met Mn teamleider.
Momenteel werk ik parttime, 3.5 dag. Iets dat uitgesmeerd wordt over 4 volle dagen. Wat oké is. Bij ons moet je altijd voor juli aangeven wanneer je niet wilt werken en die uren worden dan geblokkeerd in je rooster. (Overigens krijg ik Mn rooster pas 3 dagen voor aanvang nieuwe schooljaar). Bij mij zijn dat Mn eerste uren ivm wegbrengen van Mn dochter naar school en de woensdag. Nu word ik toch steeds vaker gevraagd voor besprekingen of andere afspraken tijdens die geblokkeerde uren. Wanneer ik aangeef dat dit niet mijn werkuren zijn geeft mijn baas aan dat dit een wens is en geen recht.
Hoe kun je zoiets wel in laten roosteren dat het écht niet kan? Ik krijg er namelijk mega veel stress van dat ik blijkbaar ook ingeroosterd kan gaan worden tijdens uren die ik simpelweg niet opgevangen krijg met vso/bso/opvang.
Helpt ook niet mee dat ik nu 30 weken zwanger ben en op Mn tandvlees loop.
Verder: dikke hoax dat parttime werken in het onderwijs. Je bent toch non stop aan het werk..
en excuses voor Mn warrige verhaal. -slaaptekort
bedankt. Begrijp nu mijn positie beter.quote:Op zondag 10 maart 2019 13:31 schreef Franny_G het volgende:
Er lopen twee dingen door elkaar, Sisu: hoeveel dagdelen je op basis van je fte op school moet zijn en in hoeverre ze je buiten die uren om op school kunnen verwachten bij vergaderingen. Voor beide zaken zijn er afspraken gemaakt in de CAO.
Bij jouw fte mogen ze je volgens de CAO op 4 dagen inroosteren, maar ben je inzetbaar/beschikbaar op 7 dagdelen in een week. Dat zijn dus die 3,5 dag.
Wat betref het uitroosteren op de eerste uren heeft je teamleider gelijk dat dit een wens is en geen recht. Die eerste uren vallen onder het dagdeel dat jij inzetbaar bent.
Maar wat betreft vergaderingen op woensdagen of een ander dagdeel waarop jij dus niet beschikbaar bent (buiten die 7 dagdelen om) kunnen ze je niet altijd verplichten toch te komen. Ze mogen dat wel verwachten als dit momenten zijn die vast staan in de jaaragenda, belangrijke vergaderingen zoals rapportvergaderingen/leerlingbesprekingen. Maar voor onverwachte vergaderingen kan dat niet zomaar.
Verder kun je natuurlijk terecht aankaarten dat als jij pas drie dagen voor aanvang van het schooljaar weet of jouw wens om de eerste uren uitgeroosterd te worden wel of niet gehonoreerd wordt dit een te laat moment is om nog iets te kunnen regelen met bijv voorschoolse opvang. Ik heb datzelfde probleem bij mij op school ook. Ik weet eigenlijk niet of daar iets over staat in de CAO, ik denk het niet. Het zou wel fijn zijn als hier duidelijke afspraken over kwamen, hoe lang van tevoren roosters bekend gemaakt dienen te worden..
Leuk initiatief, maar hoe zit dat dan qua veiligheid/zorg? Best een verantwoordelijkheid om te dragen als puber.quote:Op zondag 10 maart 2019 13:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Bij ons zijn een aantal dingen ook verplicht. Bij rapportenvergadering zorgt de school voor kinderopvang, zodat dat geen reden is om niet te kunnen komen. Hiervoor worden bovenbouwleerlingen gevraagd, en daar wordt ook wel gebruik van gemaakt.
Ik heb het sinds de kerst ook toevallig wel gehad. In de periode tussen kerst- en voorjaarsvakantie ben ik 3x op mijn vrije dag op school bezig geweest. De 4e keer was ik ziek. Ik had daar zelf ook vreselijk de pest in eerlijk gezegd, maar ik kon het gelukkig qua opvang nog wel rondbreien(en 2 x hoefde ik pas vanaf 18:00 op school te zijn, dat "scheelde").
Ik geef zelf in mei/juni mijn harde blokkades door, en ik krijg de 2e/3e week van de vakantie mijn nieuwe rooster. Ik krijg in die periode nog wel eens een app/mail of ze toch iets ergens neer kunnen zetten op een 1e uur, met er ook bij wat het alternatief is. En dat is ook gewoon erg prettig.
Meestal gaat het om kinderen in de basisschoolleeftijd, we hebben 1 lokaal dat meer als een grote huiskamer is ingericht, en daar zitten ze dan. Beamer aan, filmpje erbij. Wat kleurpotloden. Vaak gaat het ook niet om hele lange uren. En het zijn vaak de leerlingen uit klas 5/6 die ervoor gevraagd worden. En ook als je van verder weg moet komen(wat bij ons op school vaak het geval is) moet je gewoon komen.quote:Op zondag 17 maart 2019 19:07 schreef Sisu het volgende:
[..]
Leuk initiatief, maar hoe zit dat dan qua veiligheid/zorg? Best een verantwoordelijkheid om te dragen als puber.
En hoe wordt zoiets geregeld voor docenten met een langere reistijd? Mogen die dan even heen en weer rijden ofzo?
Fijn dat jullie in ieder geval contact kunnen hebben over het rooster. Bij ons wordt het gewoon gemaakt en daar moet je het mee doen
Ik zie dat er al antwoorden zijn gegegeven, maar ben het niet met al die antwoorden eens dus here goes:quote:Op zondag 10 maart 2019 13:06 schreef Sisu het volgende:
Hier moest je je als docent voor een bepaalde datum opgegeven als je wilde staken. Dat heb ik toen niet gedaan dus ik ga niet.
Maar hoe meld je je aan als sympathisant?
Overigens gaan er slechts 3 staken uit ons team.
Ik had laatst een naar gesprek met Mn teamleider.
Momenteel werk ik parttime, 3.5 dag. Iets dat uitgesmeerd wordt over 4 volle dagen. Wat oké is. Bij ons moet je altijd voor juli aangeven wanneer je niet wilt werken en die uren worden dan geblokkeerd in je rooster. (Overigens krijg ik Mn rooster pas 3 dagen voor aanvang nieuwe schooljaar). Bij mij zijn dat Mn eerste uren ivm wegbrengen van Mn dochter naar school en de woensdag. Nu word ik toch steeds vaker gevraagd voor besprekingen of andere afspraken tijdens die geblokkeerde uren. Wanneer ik aangeef dat dit niet mijn werkuren zijn geeft mijn baas aan dat dit een wens is en geen recht.
Hoe kun je zoiets wel in laten roosteren dat het écht niet kan? Ik krijg er namelijk mega veel stress van dat ik blijkbaar ook ingeroosterd kan gaan worden tijdens uren die ik simpelweg niet opgevangen krijg met vso/bso/opvang.
Helpt ook niet mee dat ik nu 30 weken zwanger ben en op Mn tandvlees loop.
Verder: dikke hoax dat parttime werken in het onderwijs. Je bent toch non stop aan het werk..
en excuses voor Mn warrige verhaal. -slaaptekort
Je moet dus echt niks he? Het is heel collegiaal van jullie maar ik kan hier echt pissig om wordn. Scholen die misbruik maken van de welwillendheid van docenten en dan ook nog doen alsof zij het allemaal heel goed verzorgen...quote:Op dinsdag 19 maart 2019 07:35 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Meestal gaat het om kinderen in de basisschoolleeftijd, we hebben 1 lokaal dat meer als een grote huiskamer is ingericht, en daar zitten ze dan. Beamer aan, filmpje erbij. Wat kleurpotloden. Vaak gaat het ook niet om hele lange uren. En het zijn vaak de leerlingen uit klas 5/6 die ervoor gevraagd worden. En ook als je van verder weg moet komen(wat bij ons op school vaak het geval is) moet je gewoon komen.
Whut? Als ik iets niet ben is het inflexibel. Heb op een hele vervelende manier geleerd mijn grenzen te bewaken: ja. Zouden meer docenten moeten doen.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 18:04 schreef Friek_ het volgende:
Wat inflexibel van je, kwakz0r.
Dit zet ik maar even in je dossier.
Ja ik keek nog wel naar de PI!quote:Op dinsdag 19 maart 2019 19:11 schreef Franny_G het volgende:
Dat bedoelde hij natuurlijk niet serieus, Kwak..
Dan ben ik er gewoon. Net als bij diplomauitreikingen en de pws avond. Juist omdat dat erbij hoort ben ik kritisch op andere vergaderingen en activiteiten.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 19:15 schreef Franny_G het volgende:
Wat betreft die vergaderingen. Ik heb dit jaar nu een middag gehad van rapportvergaderingen op mijn vrije dag. Aangezien dat 1 keer was dit schooljaar ben ik wel gegaan. Mijn vriend is toen gaan thuiswerken. Als dat een keertje in een schooljaar voorkomt, vind ik dat niet erg. Dat valt dan wat mij betreft wel onder flexibiliteit. Ik 'compenseer' dat zelf trouwens wel. Dag erna ben ik om 14:10, toen ik klaar was met lesgeven, meteen naar huis gegaan. Ik houd op die manier wel in de gaten dat het niet te gek wordt. Dan weet ik soms dat werk niet helemaal af is, maar dat is dan maar zo. Hoe meer ervaring je hebt, hoe makkelijker dat ook wel gaat, merk ik. Ik weet inmiddels wel waar ik echt even tijd aan moet besteden, en wat ik kan laten of minder energie in kan stoppen.
Ben wel benieuwd: hoe doe je dat dan bij open dagen, tafeltjesavonden e.d.,kwak?
In mijn woonplaats experimenteren inmiddels drie vo-scholen met een agora-achtig onderwijsmodel, overigens niet voor alle leerlingen maar voor een club vrijwilligers. Dan leef je bij de gedachte "een kind van 13 weet zelf prima wat het wil leren, daar heb je geen curriculum voor nodig". Ik moet daar weinig van hebben.quote:Op dinsdag 9 april 2019 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Op de school waar ik nu (tijdelijk) werk willen ze ipv lessen van 50 minuten het flexrooster van Alfred van der Heijden invoeren. Ik ben wel benieuwd of hier mensen daar een mening over of ervaring mee hebben, en hoe dat bevallen is. Hier,
https://www.beteronderwij(...)vatieve-flexrooster/
zie ik een kritisch geluid, terwijl ik daarnaast voornamelijk lovende reacties erover lees. Nou ben ik zelf nogal kritisch als het om onderwijs"vernieuwingen" gaat, dus vandaar m'n vraag
Bij mij werken ze met een flexrooster: 3 a 4 vaklessen van 80 minuten per dag, met daarvoor 1 en achteraf 2 (of 0) flexuren die leerlingen zelf kunnen invullen met bijles, samenwerkles of stilteleerles van 40 minuten. Alle leerlingen moeten minstens 5 van die lessen per week doen maar mogen deze zelf inplannen.quote:Op dinsdag 9 april 2019 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Op de school waar ik nu (tijdelijk) werk willen ze ipv lessen van 50 minuten het flexrooster van Alfred van der Heijden invoeren. Ik ben wel benieuwd of hier mensen daar een mening over of ervaring mee hebben, en hoe dat bevallen is. Hier,
zie ik een kritisch geluid, terwijl ik daarnaast voornamelijk lovende reacties erover lees. Nou ben ik zelf nogal kritisch als het om onderwijs"vernieuwingen" gaat, dus vandaar m'n vraag
Hm, dat klinkt wel goed. Die 80 minuten heb ik nu al en dat werkt wel. Het flexibele eraan toevoegen ben ik wel in geïnteresseerdquote:Op woensdag 10 april 2019 07:28 schreef el-blanchito het volgende:
[..]
Bij mij werken ze met een flexrooster: 3 a 4 vaklessen van 80 minuten per dag, met daarvoor 1 en achteraf 2 (of 0) flexuren die leerlingen zelf kunnen invullen met bijles, samenwerkles of stilteleerles van 40 minuten. Alle leerlingen moeten minstens 5 van die lessen per week doen maar mogen deze zelf inplannen.
Zelf ben ik er erg positief over; in 80 minuten kan je veel doen en je bereid minder lessen voor per dag!
Ik merk dat het voor leerlingen fijn is om extra uitleg te krijgen als ze het nodig vinden en dat ze een soort van “gedwongen” worden om zelf of samen minstens 5x 40 minuten echt aan school aan het werk zijn, buiten de vaklessen om.quote:Op woensdag 10 april 2019 10:06 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Hm, dat klinkt wel goed. Die 80 minuten heb ik nu al en dat werkt wel. Het flexibele eraan toevoegen ben ik wel in geïnteresseerd
Dat is inderdaad ook iets waar ik over twijfel: ik denk niet dat met name de onderbouw met dat soort verantwoordelijk om kan gaan.quote:Op woensdag 10 april 2019 15:41 schreef coucou het volgende:
Mijn collega die de brugklas heeft, merkt dat wel: de klas loopt achter doordat er minder instructie gegeven kan worden en we merken ook dat die leerlingen nog niet goed om kunnen gaan met het indelen van hun tijd tijdens zo'n laatste blok. Dit wordt dus niet efficiënt benut.
Ok, dank. Ik geef nu zelf b.v. 3x50 minuten natuurkunde=150 minuten per week, dat zou dan gehalveerd worden naar 1x80 minuten.quote:Op woensdag 10 april 2019 07:28 schreef el-blanchito het volgende:
[..]
Bij mij werken ze met een flexrooster: 3 a 4 vaklessen van 80 minuten per dag, met daarvoor 1 en achteraf 2 (of 0) flexuren die leerlingen zelf kunnen invullen met bijles, samenwerkles of stilteleerles van 40 minuten. Alle leerlingen moeten minstens 5 van die lessen per week doen maar mogen deze zelf inplannen.
Zelf ben ik er erg positief over; in 80 minuten kan je veel doen en je bereid minder lessen voor per dag!
Het komt op mij ook een beetje over als een nieuwe vorm van het studiehuis, wat eerder toch weer is afgeschaft. Ik vraag me ook af in hoeverre dit soort vernieuwingen gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek.quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In mijn woonplaats experimenteren inmiddels drie vo-scholen met een agora-achtig onderwijsmodel, overigens niet voor alle leerlingen maar voor een club vrijwilligers. Dan leef je bij de gedachte "een kind van 13 weet zelf prima wat het wil leren, daar heb je geen curriculum voor nodig". Ik moet daar weinig van hebben.
Maar een zekere mate van flexibiliteit kan ons one-size-fits-...? best wel gebruiken. Ik geef drie uur les in de week, en in een klas van 25 zitten 5 leerlingen die daar te veel aan hebben een 3 voor wie het nog te weinig is. Die laatste paar zitten echter duimen te draaien bij Engels of bij biologie. Een 'flex' rooster waarbij ik nog maar 2 uur klassikaal geef en het derde uur, of zelfs een vierde, voor degenen die dat nodig hebben lijkt me best een prima idee. Maar dan moet het wel voor je vak zijn, en niet zoals in dit flexrooster een of ander ophokuur met 30 leerlingen in 20 vakken. En dus wordt die oplossing automatisch te duur.
Wat wordt er dan van jou verwacht als leerkracht? Dat je sneller uitlegt? Dat je compacterj uitlegt? Of meer zo'n 'flip the classroom' of iets inzet? Ben ik wel benieuwd naar!quote:Op woensdag 10 april 2019 17:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, dank. Ik geef nu zelf b.v. 3x50 minuten natuurkunde=150 minuten per week, dat zou dan gehalveerd worden naar 1x80 minuten.
Onze school heeft een systeem waarbij alle docenten 1 uur per week per klas inleveren. Deze uren moeten de leerlingen zelf indelen, dus bij wie ze gaan zitten en wat voor werk ze gaan doen.quote:Op dinsdag 9 april 2019 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Da's mog niet helemaal duidelijk, die concrete invulling. Ik werk er tijdelijk, dus ik zal er wrs. niet mee te maken krijgen, maar ben wel erg benieuwd naar jullie meningquote:Op woensdag 10 april 2019 17:58 schreef Meke het volgende:
[..]
Wat wordt er dan van jou verwacht als leerkracht? Dat je sneller uitlegt? Dat je compacterj uitlegt? Of meer zo'n 'flip the classroom' of iets inzet? Ben ik wel benieuwd naar!
Want stof lijkt me hetzelfde?
Ok, thnx!quote:Op woensdag 10 april 2019 18:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Onze school heeft een systeem waarbij alle docenten 1 uur per week per klas inleveren. Deze uren moeten de leerlingen zelf indelen, dus bij wie ze gaan zitten en wat voor werk ze gaan doen.
Aan de ene kant geeft die de leerlingen die, zoals Janneke zegt, bij enkele vakken uit hun neus lopen te vreten de kans hun tijd nuttiger in te delen. Bij ons is dit voor een klein deel van de leerlingen het geval. Er zijn zeker leerlingen die bijvoorbeeld niet goed zijn in Biologie en dus een extra uur of 2 bij Biologie willen gaan zitten.
Aan de andere kant vraag je van leerlingen dat ze zich meer bewust bezig gaan houden met hun eigen leerproces. Niet iedereen is daar aan toe, en zeker niet iedereen heeft daar behoefte aan. Helemaal als je kijkt op de lagere niveau's. Dan loop je het risico dat leerlingen met elkaar afspreken naar een docent toe te gaan om daar te gaan kloten.
Verder vergt het van docenten dat ze hun uitleg aanpassen, dat ze goede studiewijzers hebben, en dat ze in deze uren goed de orde weten te houden.
Op het moment ben ik hier niet enthousiast over, maar dit komt meer door ons soort leerlingen wat hier momenteel niet goed mee om kan gaan, dan om een andere reden.
Op de MAVO bijvoorbeeld, werkt dit prima. Met de Kader leerlingen ook nog behoorlijk, maar met de Basis-leerlingen is het huilen met de pet op.
Weet je, ik word zo moe van maatregelen die van bovenaf worden opgelegd. Bij ons krijg ik wel eens het idee dat het hoger management en de studenten onder een hoedje proberen om ons het leven zo zuur mogelijk te maken. Ze hebben nb de studenten de macht in handen gegeven, en als studenten niet tevreden zijn met de lessen, kun je het wel schudden.quote:Op woensdag 10 april 2019 18:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Onze school heeft een systeem waarbij alle docenten 1 uur per week per klas inleveren. Deze uren moeten de leerlingen zelf indelen, dus bij wie ze gaan zitten en wat voor werk ze gaan doen.
Aan de ene kant geeft die de leerlingen die, zoals Janneke zegt, bij enkele vakken uit hun neus lopen te vreten de kans hun tijd nuttiger in te delen. Bij ons is dit voor een klein deel van de leerlingen het geval. Er zijn zeker leerlingen die bijvoorbeeld niet goed zijn in Biologie en dus een extra uur of 2 bij Biologie willen gaan zitten.
Aan de andere kant vraag je van leerlingen dat ze zich meer bewust bezig gaan houden met hun eigen leerproces. Niet iedereen is daar aan toe, en zeker niet iedereen heeft daar behoefte aan. Helemaal als je kijkt op de lagere niveau's. Dan loop je het risico dat leerlingen met elkaar afspreken naar een docent toe te gaan om daar te gaan kloten.
Verder vergt het van docenten dat ze hun uitleg aanpassen, dat ze goede studiewijzers hebben, en dat ze in deze uren goed de orde weten te houden.
Op het moment ben ik hier niet enthousiast over, maar dit komt meer door ons soort leerlingen wat hier momenteel niet goed mee om kan gaan, dan om een andere reden.
Op de MAVO bijvoorbeeld, werkt dit prima. Met de Kader leerlingen ook nog behoorlijk, maar met de Basis-leerlingen is het huilen met de pet op.
Fijn dat je het bijtijds hoort, zodat je een andere plek kunt zoeken.quote:Op zaterdag 13 april 2019 22:40 schreef kleingeelvisje het volgende:
Bummer, zit midden in de afrondende fase van mijn studie.. Dat opzich is fijn, vandaag wel te horen gekregen dat er geen toekomst is voor mij op mijn werkplek 😢
Ik snap wat je bedoelt, maar in het geval van mijn situatie is het iets dat ook daadwerkelijk bij docenten vandaan komt. Het was een stokpaardje van mijn collega en mij, binnen ons toenmalig team. Omdat het daar op kleinere schaal was, was er goede communicatie mogelijk. Ook ken je dan alle leerlingen. Nu is het 3x zo groot geworden, met teamwisselingen die het allemaal geen goed hebben gedaan.quote:Op zondag 14 april 2019 08:17 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Weet je, ik word zo moe van maatregelen die van bovenaf worden opgelegd. Bij ons krijg ik wel eens het idee dat het hoger management en de studenten onder een hoedje proberen om ons het leven zo zuur mogelijk te maken. Ze hebben nb de studenten de macht in handen gegeven, en als studenten niet tevreden zijn met de lessen, kun je het wel schudden.
Het leren zou centraal moeten staan, en daar weten leraren het meest van, dus geef die de macht en verantwoordelijkheid. Zo is dat ook jaren lang geweest, naar ieders tevredenheid.
Dat is zeker ook waar. Het is vooral jammer voor mijzelf omdat ik het er ontzettend naar mijn zin heb.quote:Op zondag 14 april 2019 09:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Fijn dat je het bijtijds hoort, zodat je een andere plek kunt zoeken.
Ik ben ook van plan om eens met een voorlichter van Fontys (bieden de opleiding aan) te gaan praten over wat wijsheid is. Wat ik van jou begrijp zou ik, als ik komend jaar start en mijn P haal, mogelijk al aan de slag kunnen en doorstuderen?quote:Op dinsdag 16 april 2019 23:04 schreef Mickytjuh het volgende:
@:japepk ik zou oriënteren of deeltijd studie bij je past.
Eerste jaar zul je nog geen betaalde baan als docent krijgen, maar na behalen van je propedeuse is dat wel mogelijk.
Wil je de opleiding verkort doen zul je wel deze opleiding af moeten maken.
Wel kun je al starten terwijl je deze afrondt (die twee vakken bijvoorbeeld).
Hierdoor kun je het eerste jaar gewoon werken, een paar weken een dag stage lopen en een dag in de week studie doen.
Ja zeker.quote:Op woensdag 17 april 2019 16:25 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik ben ook van plan om eens met een voorlichter van Fontys (bieden de opleiding aan) te gaan praten over wat wijsheid is. Wat ik van jou begrijp zou ik, als ik komend jaar start en mijn P haal, mogelijk al aan de slag kunnen en doorstuderen?
Gewoon solliciteren, met als reden dat je niet weet of er uren zijn op je huidige werk.quote:Op donderdag 18 april 2019 09:16 schreef RokStarr het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met solliciteren als backupplan?
Ik geef les in een tekortvak, op huidige werk zegt de directie dat ze me geen uren kunnen garanderen voor komend jaar maar m'n sectievoorzitter zegt dat het waarschijnlijk allemaal wel losloopt en er gewoon uren zijn. Nu zou ik dus graag een plan b hebben voor als er toch geen uren zijn, alleen heb ik geen idee hoe ik dat qua solliciteren aan ga pakken
Jij bent docent en zij is leerling op dezelfde school, en daarmee bestaat er een machtsverhouding die een relatie onwenselijk maakt ongeacht het geringe leeftijdsverschil en of jij haar lesgeeft. En dat is ook wat ik tegen je zou zeggen als ik je directe collega was en je met haar aan zou pappen. Daarnaast zou ik je erop wijzen dat het niet sjiek tegenover je vrouw/vriendin is.quote:Op woensdag 24 april 2019 11:52 schreef DjVero het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:
Ik ben een 30-jarige docent op een mbo-school. Nou zit er een meisje van 19, in augustus wordt ze 20, in één van onze klassen van ons team. Ik geef haar zelf geen les, want een collega die dezelfde lessen verzorgt, doet dat.
Via haar mentor heb ik te horen gekregen dat ze 'verliefd' op mij is. Ik moet zeggen dat ze er zeker niet verkeerd uitziet en ze is veel volwassener en serieuzer dan haar mannelijke leeftijdsgenoten (er zitten maar een paar meiden in die klas).
Ik heb er alleen totaal geen behoefte aan. Zij zit in een compleet andere leeftijdsfase dan ik en bovendien heb ik een partner met wie ik gelukkig ben.
Even los van wat ik hiermee aan moet en of ik er wel iets mee moet - ze zit niet achter me aan of iets dergelijks - hoe zouden jullie reageren als ik er wel iets mee zou doen? Stel, ik was jouw collega en ik pap iets met haar aan, zou je iets tegen mij zeggen en zo ja, wat? Sommige collega's van mij zeggen er namelijk totaal geen probleem mee te hebben, want ik geef haar toch geen les en iets met liefde enzo, maar ikzelf vind eigenlijk dat zoiets niet hoort.
Oh, ben ik ook helemaal niet van plan hoor. Ik zit in een prima relatie met een leuke partner, met wie ik bovendien aan kinderen wil beginnen, dus ik heb zeker geen zin in een relatie met iemand die zich weliswaar erg volwassen gedraagt, maar eigenlijk ook nog een kind is. Het vervelende is wel dat haar mentor zich ermee bemoeit (als in: ze pusht ons naar elkaar) en we elkaar ook regelmatig zien bij het uitgaansleven (ze woont in dezelfde plaats als ik).quote:Op woensdag 24 april 2019 14:08 schreef Japepk het volgende:
Ik zou er vooral niets mee doen. Zij doet niet naar jou en je geeft haar geen les. Geen slapende honden wakker maken, zou ik zeggen. Dat is voor de rust in je huidige relatie ook alleen maar beter lijkt me.
Pardon?quote:Op woensdag 24 april 2019 14:29 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het vervelende is wel dat haar mentor zich ermee bemoeit (als in: ze pusht ons naar elkaar) en we elkaar ook regelmatig zien bij het uitgaansleven (ze woont in dezelfde plaats als ik).
Vooral niet doen.quote:Mijn vraag was meer bedoeld om erachter te komen wat mensen van zo'n relatie zouden vinden.
Dit vraag je je serieus af?quote:Op woensdag 24 april 2019 11:52 schreef DjVero het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:
Ik ben een 30-jarige docent op een mbo-school. Nou zit er een meisje van 19, in augustus wordt ze 20, in één van onze klassen van ons team. Ik geef haar zelf geen les, want een collega die dezelfde lessen verzorgt, doet dat.
Via haar mentor heb ik te horen gekregen dat ze 'verliefd' op mij is. Ik moet zeggen dat ze er zeker niet verkeerd uitziet en ze is veel volwassener en serieuzer dan haar mannelijke leeftijdsgenoten (er zitten maar een paar meiden in die klas).
Ik heb er alleen totaal geen behoefte aan. Zij zit in een compleet andere leeftijdsfase dan ik en bovendien heb ik een partner met wie ik gelukkig ben.
Even los van wat ik hiermee aan moet en of ik er wel iets mee moet - ze zit niet achter me aan of iets dergelijks - hoe zouden jullie reageren als ik er wel iets mee zou doen? Stel, ik was jouw collega en ik pap iets met haar aan, zou je iets tegen mij zeggen en zo ja, wat? Sommige collega's van mij zeggen er namelijk totaal geen probleem mee te hebben, want ik geef haar toch geen les en iets met liefde enzo, maar ikzelf vind eigenlijk dat zoiets niet hoort.
Nou ja, eigenlijk wel ja, vooral omdat mijn collega's het schijnbaar geen enkel probleem zouden vinden.quote:
Dat eerste dus niet. Het is niet alsof ik elk weekend naar danscafés of discotheken ga, die tijd is wel voorbij, maar meer naar een soort van stamkroeg waar ik al jaaaren naartoe ga. Sterker nog, sinds haar mentor mij verteld heeft over haar gevoelens lijkt het wel alsof ik haar vaker zie daar en ze mij juist opzoekt.quote:Op woensdag 24 april 2019 18:13 schreef bloempjuh het volgende:
@:DjVero: als ik jou was zou ik overwegen naar andere uitgaansgelegenheden te gaan. En natuurlijk desbetreffende mentor te wijzen op haar totale gebrek aan professionaliteit.
Nee, behalve haar leeftijd en toevallig dezelfde woonplaats - nota bene 50km weg van school, precies ook de reden dat ik niet dicht bij school wil wonen, om dit soort 'gedoe' met leerlingen tegenkomen bij het uitgaan, shoppen, of wat dan ook te voorkomen - ken ik haar niet.quote:Op woensdag 24 april 2019 14:46 schreef Japepk het volgende:
Dan zou ik vooral de mentor aanspreken op haar gedrag. Als je de leerling ook ziet in het uitgaansleven krijg ik de indruk dat je haar wel redelijk kent? Wellicht ook gewoon eens bij haar op het woord gooien.
Ik wil de orde bewaren, is een veel te grote doelstelling. Je zult deze in stukjes moeten hakken. Bijvoorbeeld: ik maak voor klas ... een escalatieladder. Zoek je thuis de theorie hierbij, gebruik je escalatieladder tijdens de les en schrijf daarna een reflectie. Of: ik maak een nieuwe klassenopstelling, dat bijdraagt aan een ordelijk leerklimaat. Of: ik maak een enquête voor leerlingen waaruit mijn kwaliteiten en verbeterpunten maar voren komen. Dan kan je er bijv. achterkomen wat het probleem is. Je kan ook nog een doelstelling maken op basis van je lichaamshouding of ‘positief inkleden’. I.p.v. zit je nou alweer omgedraaid? Gebruik je: Als ... recht gaat zitten kunnen we beginnen! Probeer het vooral bij jezelf te houden.. als je meer tips wil moet je maar een DM sturenquote:Op maandag 13 mei 2019 13:29 schreef iamredleader het volgende:
Vraagje voor de docenten-in-opleiding:
Hoe gaan jullie om met het opstellen van je eigen leerdoelen? Ik merk nu dat ik het lastig vindt dit strak te verwoorden.
Voorbeeld: ik heb (voor mijn gevoel) wat moeite om de orde te bewaken in een klas. Mijn werkplekbegeleider bevestigt dat ook. Waar uit zich dat in? Leerlingen blijven praten wanneer ik het woord wil voeren. Of draaien zich om en zitten niet op te letten. Ik heb al een paar methoden geprobeerd om de orde strakker te bewaken (stilte laten vallen, of juist doorpraten, al dan niet wat harder. Leerling individueel aanspreken, groepjes uit elkaar....). Maar toch blijf ik hier nog moeite mee hebben.
Hoe stel ik nu een goed leerdoel op? Alleen maar "ik wil de orde beter bewaken" is zeker niet SMART genoeg () en " over 10 weken kan ik de leerlingen op manier X of manier Y bij de les betrekken" is dat denk ik ook niet.
Ik hoop op een hoop tips!
Is het een idee om een overkoepelend leerdoel te formuleren? Alsin, "Ik ga de orde in mijn lessen verbeteren door in de theorie te duiken, ik zoek x aantal manieren op waarmee dat kan en selecteer welke bij mij, mijn doelgroep en mijn lespraktijk passen, test deze en reflecteer hierop op om het ordelijk verloop in mijn lessen te verbeteren." Benoem wat belangrijk is in jouw lespraktijk en waarom iets mogelijk (on)geschikt is.quote:Op maandag 13 mei 2019 13:29 schreef iamredleader het volgende:
Vraagje voor de docenten-in-opleiding:
Hoe gaan jullie om met het opstellen van je eigen leerdoelen? Ik merk nu dat ik het lastig vindt dit strak te verwoorden.
Voorbeeld: ik heb (voor mijn gevoel) wat moeite om de orde te bewaken in een klas. Mijn werkplekbegeleider bevestigt dat ook. Waar uit zich dat in? Leerlingen blijven praten wanneer ik het woord wil voeren. Of draaien zich om en zitten niet op te letten. Ik heb al een paar methoden geprobeerd om de orde strakker te bewaken (stilte laten vallen, of juist doorpraten, al dan niet wat harder. Leerling individueel aanspreken, groepjes uit elkaar....). Maar toch blijf ik hier nog moeite mee hebben.
Hoe stel ik nu een goed leerdoel op? Alleen maar "ik wil de orde beter bewaken" is zeker niet SMART genoeg () en " over 10 weken kan ik de leerlingen op manier X of manier Y bij de les betrekken" is dat denk ik ook niet.
Ik hoop op een hoop tips!
Het ligt wel aan de grootte van de school. Ik heb tot nu toe nog nooit op scholen groter dan 400 leerlingen lesgegeven. Hierdoor zijn alle vergaderingen vaak gewoon te gelijk en heb je soms niet eens een een vakgroep. Ik heb nu bijv een vakgroep met zijn tweeën. Dan ben je een stuk flexibeler. Het hoeft dus niet vervelend te zijn. Bovendien geven docenten op kleine scholen vaak meerdere vakken.quote:Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
@:Shenti, twee vakken betekent ook twee secties waar je deel van uitmaakt. Tijdens sectievergaderingen mis je er dan dus altijd een. Bij rapportvergaderingen ben je misschien wel dubbel aan de beurt, omdat je geschiedenis geeft aan leerlingen die je geen Engels geeft of vice versa. Meer oudergesprekken ook, om diezelfde reden. Er komt bij lesgeven zoveel meer kijken dan de les en de toetsen, en dat wordt, denk ik althans, stukken complexer als je twee vakken geeft.
Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen als het nier per se moest. Maar misschien is hier iemand die een heel andere kijk op de zaak heeft.
Dat is echt een hele vervelende positie. Eigenlijk is het nog kwalijker dat het zo slecht is nagekeken, waardoor jij je de boeman voelt. Je zou maar zo moeten denken: als zij wel goed had nagekeken was er met jouw gevoel niks aan de hand geweest. Daarnaast: stel jullie krijgen als school toch een extra controle en het blijkt inderdaad dat er niet goed nagekeken is, dan ben je nog verder van huis. Het is natuurlijk niet leuk voor de leerlingen, maar helaas werken de protocollen zo voor de examens. Jij moet je nergens schuldig over voelen, dit is hoe het moet en daar heb jij je aan gehouden. Succes! Het komt goed.quote:Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
Net de tweede correctie van het eindexamen afgerond. Bijna overal gaan er (veel) punten af bij de leerlingen voor wie ik de tweede correctie doe. Ik voel me een ontzettend kreng, maar er zaten gewoon echt fouten in het nakijkwerk; het is niet dat ik heb zitten zoeken naar mogelijkheden om die kinderen een oor aan te naaien. Toch voel ik me dan bezwaard om te bellen
Ik had ook tweede correctie waar heel veel verschil in zat. Ik heb alle punten eerst doorgemaild naar de docent met het verzoek om dat eerst door te nemen, zodat we telefonisch alleen hoefden te bespreken waar hij het niet mee eens was. En dat werkte prima. Ipv 4 uur waren we na 1 uur al klaar. En het bleek de eerste keer te zijn dat hij een examen van dit niveau nakeek, dus hij was allang blij dat ik er kritisch doorheen was gegaan, en ging overal in mee.quote:Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
@:Shenti, twee vakken betekent ook twee secties waar je deel van uitmaakt. Tijdens sectievergaderingen mis je er dan dus altijd een. Bij rapportvergaderingen ben je misschien wel dubbel aan de beurt, omdat je geschiedenis geeft aan leerlingen die je geen Engels geeft of vice versa. Meer oudergesprekken ook, om diezelfde reden. Er komt bij lesgeven zoveel meer kijken dan de les en de toetsen, en dat wordt, denk ik althans, stukken complexer als je twee vakken geeft.
Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen als het nier per se moest. Maar misschien is hier iemand die een heel andere kijk op de zaak heeft.
Net de tweede correctie van het eindexamen afgerond. Bijna overal gaan er (veel) punten af bij de leerlingen voor wie ik de tweede correctie doe. Ik voel me een ontzettend kreng, maar er zaten gewoon echt fouten in het nakijkwerk; het is niet dat ik heb zitten zoeken naar mogelijkheden om die kinderen een oor aan te naaien. Toch voel ik me dan bezwaard om te bellen
Nu nog een keertje mavo-3/havo-3.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 06:52 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef de laatste 3 maand natuurkunde op een middelbare school als ziektevervanging. Voor mij een eerste keer op een middelbare school, en ben er achter gekomen dat ik het verrassend leuk vind. Vooral de Gymnasium-klassen zijn erg leuk.
Nu alleen die lesbevoegdheid nig halenEn solliciteer binnenkort op een universiteit als wiskunde docent/onderzoeker. Maar mocht dat niks worden, dan zijn er dus genoeg andere opties
Super!quote:Op vrijdag 7 juni 2019 06:52 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef de laatste 3 maand natuurkunde op een middelbare school als ziektevervanging. Voor mij een eerste keer op een middelbare school, en ben er achter gekomen dat ik het verrassend leuk vind. Vooral de Gymnasium-klassen zijn erg leuk.
Nu alleen die lesbevoegdheid nig halenEn solliciteer binnenkort op een universiteit als wiskunde docent/onderzoeker. Maar mocht dat niks worden, dan zijn er dus genoeg andere opties
Ik heb ook één havo 2 klas met 30 leerlingen, da's wel pittigquote:
Ja, denk dat het een jaar aan didactiekvakken is. Waar weet ik nog niet, ligt aan wat ik na de zomer ga doen.quote:Op zondag 9 juni 2019 14:49 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Super!
Waar wil je je bevoegdheid gaan halen?
Je zal wellicht veel vrijstellingen krijgen.
De propedeutische fase bestaat uit scheikunde en natuurkunde vakken.quote:Op maandag 10 juni 2019 10:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, denk dat het een jaar aan didactiekvakken is. Waar weet ik nog niet, ligt aan wat ik na de zomer ga doen.
Dat laatste geloof ik helemaal, inderdaad. Zeker met jouw achtergrond lijkt me dat een gigantische stap in abstractieniveau.quote:Op maandag 10 juni 2019 10:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb ook één havo 2 klas met 30 leerlingen, da's wel pittigMaar heb wel leuk contact met ze.
Verder ooit es een paar maanden rekenen aan mbo niveau 2 gegeven toen ik m'n proefschrift afrondde, dat was wel een bijzondere ervaring.
Mijn mbo-2 klas begon als één klas met 28 leerlingen, wat een lol was dat.quote:Op maandag 10 juni 2019 10:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb ook één havo 2 klas met 30 leerlingen, da's wel pittigMaar heb wel leuk contact met ze.
Verder ooit es een paar maanden rekenen aan mbo niveau 2 gegeven toen ik m'n proefschrift afrondde, dat was wel een bijzondere ervaring.
Tof man, 28 van die heikneuters die je dan zo goed en zo kwaad als het kan aan een diploma probeert te helpen. Het scheelt wel dat er op papier 28 in zo'n klas zitten dan. Soms voelt het al als een victorie als je er 20 aanwezig hebt.quote:Op maandag 10 juni 2019 17:51 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
Mijn mbo-2 klas begon als één klas met 28 leerlingen, wat een lol was dat.
Hier viel het an sich nog mee qua aanwezigheid, maar door het jaar heen verlies je er wel een stel. Lesgeven aan 13 niveau 2-ers opeens, heel fijn.quote:Op woensdag 12 juni 2019 11:50 schreef DjVero het volgende:
[..]
Tof man, 28 van die heikneuters die je dan zo goed en zo kwaad als het kan aan een diploma probeert te helpen. Het scheelt wel dat er op papier 28 in zo'n klas zitten dan. Soms voelt het al als een victorie als je er 20 aanwezig hebt.![]()
![]()
Wij hadden twee jaar geleden een klas van 39 bol niveau 2, het heeft een maand geduurd voordat er eindelijk twee klassen van gemaakt waren. Het jaar geëindigd met in beide klassen niet meer dan 10 studenten.
Bol-2: leukste en interessantste doelgroep
Ik heb er 14 mogen bellen. Helaas ook 4 die niet door mij als mentor gebeld zijn. Daar komen nog een paar pittige herexamens aan.quote:Op woensdag 12 juni 2019 15:25 schreef Kaneelstokje het volgende:
Hebben jullie al leerlingen mogen bellen ivm geslaagd zijn?
Ik heb geen mentorklas in het examenjaar, dus nee, maar van alle leerlingen die ik lesgaf is er maar 1 gezakt.quote:Op woensdag 12 juni 2019 15:25 schreef Kaneelstokje het volgende:
Hebben jullie al leerlingen mogen bellen ivm geslaagd zijn?
Oei, 4 op 18 is best veel. Hopelijk redden ze het nog.quote:Op woensdag 12 juni 2019 19:01 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Ik heb er 14 mogen bellen. Helaas ook 4 die niet door mij als mentor gebeld zijn. Daar komen nog een paar pittige herexamens aan.
Dat is een prima score. Bij mij zijn er geloof ik 3 die nog herexamen moeten maken. 1 voor mijn vak.quote:Op woensdag 12 juni 2019 19:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb geen mentorklas in het examenjaar, dus nee, maar van alle leerlingen die ik lesgaf is er maar 1 gezakt.
Vorig jaar had ik ook een mentoraat in het voorexamenjaar, maar op een andere locatie. Die hebben dus nu examen gedaan, maar ik heb ze in de loop van het schooljaar meerdere malen horen klagen over hun nieuwe wiskundedocent. En meer dan de helft van de klas heeft een onvoldoende voor mijn vak.
Ik had vorig jaar al de smoor in dat ik ze los moest laten, dat is er vandaag niet beter op geworden.
De jaren dat ik mentor 4MAVO was, belde ik óók de leerlingen die definitief gezakt waren en de leerlingen die nog een herkansing moesten doen. Op onze school gebeurt dat overigens nog steeds. Dat zijn geen leuke telefoontjes, je hangt dan met een brok in je keel op, maar ik vind: als mentor ben je er voor je leerlingen, dus óók als je slecht nieuws te melden hebt. Juist dán.quote:Op woensdag 12 juni 2019 19:01 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Ik heb er 14 mogen bellen. Helaas ook 4 die niet door mij als mentor gebeld zijn. Daar komen nog een paar pittige herexamens aan.
De drie leerlingen met een her heb ik gisteren op school nog gesproken. De definitief gezakte was vanmorgen op school. Dat was echt wel even verdrietig, maar ook fijn om haar even te zien.quote:Op woensdag 12 juni 2019 23:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
De jaren dat ik mentor 4MAVO was, belde ik óók de leerlingen die definitief gezakt waren en de leerlingen die nog een herkansing moesten doen. Op onze school gebeurt dat overigens nog steeds. Dat zijn geen leuke telefoontjes, je hangt dan met een brok in je keel op, maar ik vind: als mentor ben je er voor je leerlingen, dus óók als je slecht nieuws te melden hebt. Juist dán.
Ze willen de avo-examens ook naar twee kansen hebben, wat een lol wordt dat. Vooral omdat er één extra kans over alle examens aangevraagd mag worden.quote:Op donderdag 13 juni 2019 16:52 schreef d.k. het volgende:
Wij werken niet met een examenperiode op onze mbo opleiding, dat gaat door het hele jaar heen en ronden we zo begin mei af met Proeves van Bekwaamheid. Maar alle moet wel minimaal een 5,5 zijn. Sterker nog, elk onderdeel moet minimaal een 5,5 zijn. En daar gaat het dus mis nu. Ze hebben twee kansen gehad, twee keer niet gehaald en nu moet er een derde kans aangevraagd worden. Dit zijn praktijkexamens, dus die kosten je alleen al om af te nemen minimaal 2 dagen. De examencommissie eist een gedegen voorbereiding, anders krijgen ze geen derde kans. En dus heb ik een week geleden de HBO plannen van zo'n tien studenten gedwarsboomd door te zeggen dat ze pas na de vakantie het examen mogen maken. Geloof me, dat doe je dan met pijn in je buik. En de gesprekken met boze ouders en studenten zijn ook echt niet leuk. Maar ja, van de andere kant, ik moet een diploma afgeven dat waarde moet hebben in het beroepenveld. En daar horen ook praktijkexamens bij.
Helpt ook niet dat dit allemaal speelt in de periode van formatiebesprekingen (en dat is nooit leuk) en dat ik in een team werk dat gewend was de studenten redelijk 'makkelijk' te laten slagen. Ik zal blij zijn als het vier juli is en ik even de deur achter me dicht kan trekken.
Dat idee in combinatie met de kwalificatieplicht kan ook alleen maar van een hele slimme ambtenaar komen.quote:Op donderdag 13 juni 2019 20:43 schreef DevilsWhore het volgende:
Ze willen de avo-examens ook naar twee kansen hebben, wat een lol wordt dat. Vooral omdat er één extra kans over alle examens aangevraagd mag worden.
Mwoah, er staat wel tegenover dat de examens langer geldig zijn, waar ik wel blij mee ben.quote:Op donderdag 13 juni 2019 21:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat idee in combinatie met de kwalificatieplicht kan ook alleen maar van een hele slimme ambtenaar komen.
Nope, generiek moet in de tweede helft, beroepsgericht mag de hele opleiding door. Nou moet ik zeggen dat ik wel een beetje sjoemel met de instellingsexamens.quote:Op donderdag 13 juni 2019 23:08 schreef d.k. het volgende:
Volgens mij is het nu ook zo dat bepaalde examens (rekenen bijvoorbeeld) niet meer pas in de tweede helft van de opleiding moeten, dat is wel fijn. Want zo'n klas met een deel ongemotiveerde studenten die al lang kunnen rekenen in combinatie met een deel dat minstens zo ongemotiveerd is maar echt niet kan rekenen, is echt waardeloos.
Overigens, er waren dit jaar ook studenten die 'vergeten' waren dat er examens waren (hoi puber brein) of dat de laptop mee moest. Het mooiste was de student die een niet gehaald examenproject thuis had afgedaan als een profielwerkstuk. En die ouders snapten maar niet dat hij nu geen diploma kreeg.
Ik ben vorig jaar na de uitslag van het tweede tijdvak nog benaderd door de eerste corrector. Een leerling was na het herexamen op 0,1 gezakt. De leerling was alle examens gaan inzien en meende nog een punt gevonden te hebben in haar examen. Of ik die punt nog maar even toe wilde kennen. Die school probeerde dat bij meerdere leerlingen, en ging daar heel ver in.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 08:18 schreef la_perle_rouge het volgende:
Gister 4 gemaakte examens bekeken met VWO-leerlingen die wiskunde gaan herkansen:
1 die van een 6,7 naar een 6,9 of hoger wil omdat hij 0,2 tekort komt voor de 5,5-regeling (Engels, 4,7 zag hij niet als een betere mogelijkheid voor zijn herkansing
1 die van een 6 naar een 8 wil omdat ze het hele jaar gemiddeld achten heeft gehaald en ziek was tijdens het examen,
en twee die een voldoende voor wiskunde moeten halen om te slagen, waarvan een vrij triest geval, begon dit jaar uitstekend (haalde een 9 voor het eerste SE), is tijdens het uitgaan met oud en nieuw bij een verkeerde kliek terecht gekomen en verkracht, daarna kon je haar opvegen (vriendje maakte het uit, vader gaf haarde schuld, moeder werd depressief) en -toch nog sterk vind ik zelf- begint na vijf maanden eindelijk weer een beetje op te krabbelen.
Aantallen zeggen dus niet zoveel (4 van de 21), het gaat vaak ook om het verhaal achter de reden van herkansen.
Bij ons is het gebruikelijk gemaakte examens te laten inzien, bij vragen op de gemaakte fouten te wijzen. Natuurlijk kan er niets meer veranderd worden (twee correctoren hebben dit besloten, dus het klopt echt wel), maar zien waar je de mist in bent gegaan en inzien dat dat niet nodig was (vaak), is voor die kinderen wel goed, zeker als ze willen "herren".
Een nieuwe collega die dit helemaal nog nooit had meegemaakt was verbaasd. Waarom? Volgens mij hebben de leerlingen het (wettelijk) recht hun gemaakte werk nog een keer met twee docenten erbij in te zien. Soms komt er ook een vader of moeder mee.
Of late instromers. Bij de BBL hebben we veel studenten die havo, hbo of niveau 4 hebben gedaan en vervolgens geen vrijstelling kunnen krijgen voor Nederlands of rekenen 2F, terwijl ze allang op het niveau zitten. Ze moeten alsnog anderhalf jaar lessen volgen vanwege die stomme regeling.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 07:52 schreef d.k. het volgende:
Voor generiek zou dat dus komend schooljaar niet meer zo zijn begreep ik. Zou op zich mooi zijn. Al dat gedoe over wat dan over de helft is bij versnellers en vertragers.
Inmiddels is er een handreiking vanuit de Inspectie/CvtE/ministerie over wat te doen bij een klacht/geschil als er na vaststelling van de score door de eerste en tweede corrector een fout wordt ontdekt.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 08:18 schreef la_perle_rouge het volgende:
Bij ons is het gebruikelijk gemaakte examens te laten inzien, bij vragen op de gemaakte fouten te wijzen. Natuurlijk kan er niets meer veranderd worden (twee correctoren hebben dit besloten, dus het klopt echt wel), maar zien waar je de mist in bent gegaan en inzien dat dat niet nodig was (vaak), is voor die kinderen wel goed, zeker als ze willen "herren".
Een nieuwe collega die dit helemaal nog nooit had meegemaakt was verbaasd. Waarom? Volgens mij hebben de leerlingen het (wettelijk) recht hun gemaakte werk nog een keer met twee docenten erbij in te zien. Soms komt er ook een vader of moeder mee.
Ja, klopt! Heb ik ook gedaan, maar toch is dat nog niet goed genoeg. Ik heb nu genoeg mijn gevoel beschreven, werd er gezegd, maar ik moet nu vanuit het andere perspectief gaan bekijken, aannames gaan checken en herstel gaan ‘vormgeven’. En ik weet gewoon niet zo goed hoequote:Op vrijdag 28 juni 2019 18:12 schreef Friek_ het volgende:
Klinkt alsof het probleem niet zozeer zit in je reflectievermogen, maar in een ongelukkige mismatch met jou en je opleiders. Dat is behoorlijk kut, want die lui bepalen uiteindelijk of je een papiertje krijgt of niet. Zelf had ik dit ook, maar op een gegeven moment heb ik maar elke vorm van trots/eigenwaarde opzij gezet en precies gaan opschrijven wat zij wilden horen. En tadaa: diploma.
Helaas zit het vaak wel zo plat.
Oh echt... tis echt verschrikkelijk, het is echt reflecteren over reflecteren op reflecteren.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:13 schreef Haushofer het volgende:
Aaaah, eindeloze reflectie, het kanker van het onderwijs en werkverschaffing voor incompetente lui![]()
Kun je om een voorbeeld vragen van iets of iemand (of een verslag) waarin volgens hen goed gereflecteerd wordt? Of dat je in ieder geval een voorbeeld krijgt van wat men als voldoende heeft beoordeeld?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:33 schreef 1410 het volgende:
[..]
Ja, klopt! Heb ik ook gedaan, maar toch is dat nog niet goed genoeg. Ik heb nu genoeg mijn gevoel beschreven, werd er gezegd, maar ik moet nu vanuit het andere perspectief gaan bekijken, aannames gaan checken en herstel gaan ‘vormgeven’. En ik weet gewoon niet zo goed hoe
Kan me niet voorstellen. Dan zou tevens de pleuris uitbreken, lijkt me zo. Iets met het serieus nemen van je docenten.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 17:29 schreef Janneke141 het volgende:
Is het bij jullie ook zo dat uiteindelijk niet het docententeam het laatste woord heeft bij de overgangsvergadering, maar de directie die een besluit kan terugdraaien omdat het ergens niet in een klas past?
Jupquote:Op dinsdag 2 juli 2019 17:29 schreef Janneke141 het volgende:
Is het bij jullie ook zo dat uiteindelijk niet het docententeam het laatste woord heeft bij de overgangsvergadering, maar de directie die een besluit kan terugdraaien omdat het ergens niet in een klas past?
Bij leerlingen die ik niet ken / nieuwe klassen stel ik mezelf kort voor.quote:Op donderdag 4 juli 2019 16:02 schreef Anosmos het volgende:
Maar ben wel vrij zenuwachtig voor de eerste paar lessen. Ik weet dat ik het niet moet hebben van mijn eerste indruk qua uitstraling, ik straal namelijk niet echt natuurlijk overwicht uit. Maar ik wil wel een goede start maken natuurlijk, dus hebben jullie tips voor die eerste lessen? Hoe moet je jezelf presenteren, wat zijn bekende valkuilen, praktische tips? En hebben jullie leuke originele werkvormen voor de eerste les die verder gaan dan een voorstelrondje?
Je moet als beginnend docent niet teveel van deze verhalen lezen. Om dezelfde reden als dat iemand hierboven stelt dat de leerlingen niet je tegenstanders zijn.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 05:33 schreef Lyrebird het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)u-over-mij~a54128fa/
Herkenbaar?
quote:
Naarmate het niveau daalt, wordt er steeds meer gevraagd van de didactische en pedagogische kwaliteiten van een docent. Het vmbo is om die reden de lastigste tak van sport in heel ons onderwijsbestel - althans, zo ervaar/zie ik dat zelf. En het klinkt misschien wat cru, maar op het vmbo ben je ook meer welzijnsmedewerker dan docent. De vakinhoud is volgens mij zo’n beetje het eerste dat je tussen haakjes mag zetten. En ja, dan snap ik wel dat het van een koude kermis thuiskomen is als je met dat soort torenhoge verwachtingen erin stapt.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 05:33 schreef Lyrebird het volgende:
Herkenbaar?
Of de havo.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 10:43 schreef Friek_ het volgende:
Terwijl je volgens mij wel bij dat laatste type moet horen, wil je succesvol lesgeven op het vmbo.
Dat is het ook. Als het niet lukt bij een leerling, wordt er allereerst naar de docent gewezen en om een trucendoos gevraagd. En dat is, met alle ADHD/ADD/PDDNOS/dyslectie/weet ik wat labels nogal een toer. En zonder die labels: probeer ouders maar es aan het verstand te peuteren dat hun kind misschien te ambitieus is ingeschaald. Onderwijs is een consumptiegoed geworden en de klant is blijkbaar koningquote:Op woensdag 28 augustus 2019 10:43 schreef Friek_ het volgende:
Naarmate het niveau daalt, wordt er steeds meer gevraagd van de didactische en pedagogische kwaliteiten van een docent.
Klopt. Scholen kunnen ook enorm verschillen wat dat betreft. Het is zonde als je op basis van 1 school(ervaring) je conclusie over "het" onderwijs trekt.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 08:28 schreef BlackLining het volgende:
Je moet als beginnend docent niet teveel van deze verhalen lezen.
Dat dacht ik vaak ook, maar ik onderschat havisten tegenwoordig niet meer zo. Het is vaak een nogal diverse club, met zeker in havo-4 enorme verschillen tussen leerlingen (leeftijd, niveau, onderwijsloopbaan). Maar daar zit ook zeker een deel tussen dat de werkdruk van het vwo niet aan kan, maar desondanks wel degelijk op uitdaging zit te wachten.quote:
Mooie zin - als dit inderdaad klopt, dan verwacht ik een tweedeling in het onderwijs. De "goede" scholen die met ruggengraat hun product netjes verzorgen, en de Lidl-scholen, dus heel weinig service...quote:Op woensdag 28 augustus 2019 11:37 schreef Haushofer het volgende: Onderwijs is een consumptiegoed geworden en de klant is blijkbaar koning
![]()
Uit mijn eerste schooljaar, ja.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 05:33 schreef Lyrebird het volgende:
Herkenbaar?
En met oplopende lerarentekorten zal het kwaliteitsverschil ook oplopen, aangezien het voor 'goede' docenten eenvoudiger is om aan het werk te gaan bij 'goede' scholen. Het tweede garnituur blijft over voor de Lidl.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 16:19 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Mooie zin - als dit inderdaad klopt, dan verwacht ik een tweedeling in het onderwijs. De "goede" scholen die met ruggengraat hun product netjes verzorgen, en de Lidl-scholen, dus heel weinig service...
Je ziet het ook met bijlessen. Waar iemand vroeger afstroomde, kan deze persoon nu 200 euro aan bijlessen per vak per maand krijgen om het toch (soms net) te halen. Mits de ouders dat kunnen betalen, natuurlijk.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 16:19 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Mooie zin - als dit inderdaad klopt, dan verwacht ik een tweedeling in het onderwijs. De "goede" scholen die met ruggengraat hun product netjes verzorgen, en de Lidl-scholen, dus heel weinig service...
Ik erger me dood aan dat soort artikelen. Dat sensationele, dat "ach en wee"-gedoe dat tegenwoordig helemaal modern is. Je leest alleen maar over beginners die hun beginnersproblemen in geuren en kleuren gaan vertellen, of van die uitgebluste mentaal gepensioneerden, die klagen dat de jeugd van tegenwoordig ... enfin, vul maar in. Beginnende docenten verwachten dat alles meteen zo gaat zoals zij het willen. Instant gratification, zoals dat zo mooi heet. En als het niet binnen 2 weken lukt, dan is het onderwijs niet meer leuk. Het is een beroep, dat moet je, met vallen en opstaan, in de vingers krijgen. Die Meester Mark met zijn "ach, kijk mij eens afgaan in het onderwijs"-boeken. Let wel: ik hak er nu behoorlijk zwart / wit doorheen, dus mijn excuses als ik iemand op de teentjes trap.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 05:33 schreef Lyrebird het volgende:
Herkenbaar?
Moet toegeven dat ik z'n boekjes nog best grappig vond om te lezen als wc-lectuur. Hij heeft ook wat grappige en herkenbare verhalen ook vanuit ervaren basisschooldocenten opgetekend na dat eerste 'kijk mij eens falen'-boek dat nogal wat impact had (zoveel commercieel inzicht had meneer welquote:Op woensdag 28 augustus 2019 18:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Die Meester Mark met zijn "ach, kijk mij eens afgaan in het onderwijs"-boeken.
Thanks voor je reactie! Dit is nieuw voor me. Ik ben van plan om eerst een half jaar te reizen en dan mogelijk deze stap te nemen. Echter heb ik op dat moment dus geen baan..quote:Op woensdag 28 augustus 2019 23:35 schreef d.k. het volgende:
Je hoeft geen kopopleiding te doen, je moet je pdg halen. Anderhalf jaar, naast minimaal een aanstelling van 0,5. En gewoon betaald want dus in dienst. Ik kreeg de uren van de studie niet betaald, maar omdat ik eerst ook parttime werkte ging ik er niet op achteruit. Het enige dat je moet bewijzen is dat je een HBO opleiding gedaan hebt en dat je een baan hebt en je kan aan de slag. Leren en werken tegelijk, dat is op zich fijn. Het is echt een aanslag op je tijd, maar je bent er binnen twee jaar vanaf. Maar, je staat dan meestal wel vanaf dag 1 voor de klas en vaak heb je dezelfde verantwoordelijkheid als een bevoegde docent.
En oja, mbo's krijgen gewoon geld voor jou om die opleiding te betalen, dus het kost hen niks.
Waar zoek je een baan? Regio Amersfoort Utrecht?quote:Op woensdag 28 augustus 2019 22:38 schreef DeLoet het volgende:
Ik werk bijna 10 jaar in de jeugdzorg, maar zou ook wel les willen geven op bv het mbo. Nu zijn er KOP-opleidingen voor zijinstromers. Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? Kan dit ook als je zoals ik al 10 jaar geleden je hbo hebt gehaald? (Social work, richting maatschappelijk werk).
Wat me vooral heftig lijkt is de drop in salaris tijdens dit jaar, ik verdien nu best goed. Als ik die opleiding ga doen is dit fulltime en krijg je geloof ik een bescheiden vergoeding voor stage/ervaringsplek.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie!
Dank!quote:Op donderdag 29 augustus 2019 00:25 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Waar zoek je een baan? Regio Amersfoort Utrecht?
Mwt jouw achtergrond zit je in pedagogisch werk, social work en maatschappelijke Zorg. Mindere mate verzorging en verpleging.
Een pdg met hbo kan goed. Je bent alleen net iets te laat. Het jacht seizoen opent in mei en sluit 2 weken geleden...
Maar houd je ogen open. Het mbo vergrijst en zijn dus heus banen. De meeste docenten hebben een pdg. In elk geval in onze roc.
Zelf ben ik Docent Gezondheidszorg en welzijn. Mag je ook nog iets mee in het voortgezet onderwijs en ben je breed bevoegd voor het mbo. Maar vak bevoegdheid is nog geen sprake van in het mbo. Alleen voor verpleegkunde gaat die vlieger deels op.
Heb de opleiding gzw gedaan omdat ik dacht dat je bevoegd moest zijn voordat je ging lesgeven en dus de zware weg gekozen (geen spijt van, want daardoor ook meer kans gehad om te leren. Met een pdg is het ook gewoon meteen zelfstandig voor de klas. Had nu gewoon de kans rustig mee te lopen en te groeien(de kunst af te kijken))
Dus advies: houd vacatures im de gaten, solliciteer en ga aan de slag en doe dan pdg.
quote:Op maandag 2 september 2019 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag 2 leerlingen wijsgemaakt dat je aan een laptop kan voelen of de accu is opgeladen, omdat ie zwaarder is als ie vol zit.
Leuk vak heb ik toch.
Strikt genomen is dat ook zo. Iets met Einsteinvergelijkingen, E=mc2, energie-impuls tensoren voor elektromagnetische velden enzoquote:Op maandag 2 september 2019 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag 2 leerlingen wijsgemaakt dat je aan een laptop kan voelen of de accu is opgeladen, omdat ie zwaarder is als ie vol zit.
Leuk vak heb ik toch.
Zouden jongens zich minder lang kunnen concentreren?quote:Op donderdag 5 september 2019 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
Proefballonnetje om meisjes ook bij de exacte vakken de jongens te laten inhalen: maak de examens langer.
Het vwo examen scheikunde is al aan de lange kant elk jaar. Die kinderen zijn kapot na 3 uur... Laat ze eerst eens een examen maken wat binnen de tijd te doen is voordat ze zulk soort dingen bedenken.quote:Op donderdag 5 september 2019 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
Proefballonnetje om meisjes ook bij de exacte vakken de jongens te laten inhalen: maak de examens langer.
Wel interessant om te onderzoeken toch.quote:Op donderdag 5 september 2019 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
Vorig jaar gedaan. Maak het niet te moeilijk. Op basis van theorie maak je een les plan, nadat je hebt aangetoond dat er een vakdidactisch probleem in je klassen aanwezig is. (bijvoorbeeld omgaan met bronnen bij geschiedenis) Vervolgens geef je de lessen en kijk je na elke les hoe het ging en maak je eventuele aanpassingen in je lesplan. Uiteindelijk geef je een conclusie over het lesplan.quote:Op zaterdag 14 september 2019 09:07 schreef Haushofer het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met het uitvoeren van zgn. Lesson Studies? En zo ja, hoe ging dat ongeveer en wat onderzocht je precies?
In verband met m'n opleiding, vakdidactiek.
Hoi, dank voor je antwoord! Ik ben vandaag eens aan het rondneuzen geweest qua (wetenschappelijke) literatuur en heb wel wat artikelen gevonden, maar zou je voor concretie eens kunnen samenvatten wat jij precies onderzocht hebt (en voor welk vak)? Mag ook via DM.quote:Op zaterdag 14 september 2019 11:39 schreef Toiletgebruiker het volgende:
[..]
Vorig jaar gedaan. Maak het niet te moeilijk. Op basis van theorie maak je een les plan, nadat je hebt aangetoond dat er een vakdidactisch probleem in je klassen aanwezig is. (bijvoorbeeld omgaan met bronnen bij geschiedenis) Vervolgens geef je de lessen en kijk je na elke les hoe het ging en maak je eventuele aanpassingen in je lesplan. Uiteindelijk geef je een conclusie over het lesplan.
Dat is het in het kort. Zorg dat je een nulmeting van je klassen hebt en dat je na de lessen een tweede meting hebt. Hoe je dat in een lesplan stopt is heel afhankelijk van je onderwerp.
Op internet staan ook vaak wel voorbeelden.
Ik ging al niet staken, en mijn mening verandert niet.quote:Op zaterdag 2 november 2019 17:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
Iedereeningeslapen
hier?
Wat vinden jullie van het afblazen van de staking a.s. woensdag door Aob?
Gaan jullie ondanks dat toch, of gaan de lessen nu gewoon weer door? Ik ga wel, een eenmalige fooi lost de giga-problemen die er zijn niet op. En bovendien gaan mijn haren recht overeind staan als ik die grijnzende kop van Rosenmöller zie.![]()
![]()
![]()
Ik ga staken, voor beter onderwijs.
Juist omdat het niet om geld gaat, omdat het probleem veel dieper ligt, veel structureler is. Ik vind niet dat ik veel verdien,maar soit. Wel gek dat ik zelf stapels toetsen sta te kopiëren en en passant het kopieerapparaat repareer, dat ik voor mij en mijn collega's met een steekwagentje pakken papier naar de kopieerapparaten breng *), dat ik vrijdag na zessen met een paar collega's de tafels in de lokalen in toetsopstelling breng nadat de schoonmaakster klaar is. Dat ik weken heb moeten werken met een beamer met kapotte geluidsbox en nu al bijna net zoveel weken wacht op het vervangen van een lamp in diezelfde beamer. Dat kan ik helaas niet zelfquote:Op zaterdag 2 november 2019 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik ging al niet staken, en mijn mening verandert niet.
Er is in de loop der jaren een hoop geld bijgekomen, maar waar is dat ten goede aan gekomen? Gebouwen?
Ik kan natuurlijk niet over iedere school en iedere docent spreken, maar bij ons op school zijn de problemen op te lossen met een klein beetje meer geld, maar vooral een MT dat beter organiseert, beter doorpakt en strikter is.
Ik ben wel blij dat de aob is gedraaid.quote:Op zondag 3 november 2019 14:49 schreef la_perle_rouge het volgende:
Aob is gedraaid, Liesbeth Verheggen is opgestapt, de staking gaat nu wel door. Benieuwd of Lubach hier vanavond een item over heeft, want dit was wel een circus.
Wij hadden al besloten niet te staken. Maar we geven geen les maar doen de hele dag spelletjes woensdag.quote:Op zaterdag 2 november 2019 17:21 schreef la_perle_rouge het volgende:
Iedereeningeslapen
hier?
Wat vinden jullie van het afblazen van de staking a.s. woensdag door Aob?
Gaan jullie ondanks dat toch, of gaan de lessen nu gewoon weer door? Ik ga wel, een eenmalige fooi lost de giga-problemen die er zijn niet op. En bovendien gaan mijn haren recht overeind staan als ik die grijnzende kop van Rosenmöller zie.![]()
![]()
![]()
Ik ga staken, voor beter onderwijs.
Is dus ook een soort staking, maar dan hebben de ouders er geen last van...quote:Op zondag 3 november 2019 15:33 schreef Max23 het volgende:
[..]
Wij hadden al besloten niet te staken. Maar we geven geen les maar doen de hele dag spelletjes woensdag.
Preciesquote:Op zondag 3 november 2019 15:37 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Is dus ook een soort staking, maar dan hebben de ouders er geen last van...
En dan slaat het idee van de staking dus enigszins de plank mis. Het boerenprotest was een goed voorbeeld van staking; heel het land had er 'last'/hinder van, maar door de manier waarop alles werd aangepakt had iedereen er begrip voor. Ik bedoel, het idee van staken is toch dat je een bepaalde druk uitvoert op de overheid. Als niemand 'last' heeft van je staking heeft het dus weinig effect.quote:Op zondag 3 november 2019 15:37 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Is dus ook een soort staking, maar dan hebben de ouders er geen last van...
Wij laten gewoon zien wat het beeld gaat worden in de toekomst omdat er geen invallers zijn.quote:Op zondag 3 november 2019 17:44 schreef Japepk het volgende:
[..]
En dan slaat het idee van de staking dus enigszins de plank mis. Het boerenprotest was een goed voorbeeld van staking; heel het land had er 'last'/hinder van, maar door de manier waarop alles werd aangepakt had iedereen er begrip voor. Ik bedoel, het idee van staken is toch dat je een bepaalde druk uitvoert op de overheid. Als niemand 'last' heeft van je staking heeft het dus weinig effect.
Als ik de verhalen hier lees, over de MBO docent bijvoorbeeld die alles zelf moet doen, dan valt er inderdaad nog een hoop te winnen met een management team dat snapt hoe de vork in de steel zit.quote:Op zaterdag 2 november 2019 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik ging al niet staken, en mijn mening verandert niet.
Er is in de loop der jaren een hoop geld bijgekomen, maar waar is dat ten goede aan gekomen? Gebouwen?
Ik kan natuurlijk niet over iedere school en iedere docent spreken, maar bij ons op school zijn de problemen op te lossen met een klein beetje meer geld, maar vooral een MT dat beter organiseert, beter doorpakt en strikter is.
Ik zal je niet vervelen met simpele praktijkvoorbeelden waarvan de docenten van te voren zeggen: "Dit gaat niet zo werken als jullie lijken te denken", maar dat het toch doorgevoerd wordt (en het eindigt precies zoals de docenten zeggen natuurlijk). Maar het lijkt er inderdaad op alsof capabele bestuurders niet voor dit loon een stressvolle baan willen.quote:Op maandag 4 november 2019 04:55 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als ik de verhalen hier lees, over de MBO docent bijvoorbeeld die alles zelf moet doen, dan valt er inderdaad nog een hoop te winnen met een management team dat snapt hoe de vork in de steel zit.
Het is verbazingwekkend om te zien hoe slecht sommige departementen worden bestuurd. Dat besturen is echt geen rocket science, maar helaas is het talent om dat werk te doen, dun gezaaid. Je moet toch wel stressbestendig zijn, een dikke huid hebben, analytisch zijn ingesteld en kunnen organiseren. Eigenschappen die niet altijd in een en dezelfde persoon terug te vinden zijn. Als jij met passie voor de klas staat, dan ga je niet op zo'n functie solliciteren, en daardoor trekken dat soort banen altijd de verkeerde mensen aan. Van die lui die het misschien wel, misschien niet kunnen, maar bij gebrek aan beter worden die dan in het diepe gegooid. Niet zo gek dat ze er dan wel eens een puinhoop van maken.
Dit kun je doortrekken tot in Den Haag. Competente mensen op de juiste plekken. Ik ben bang dat dit tegenwoordig wat te veel is gevraagd.
Het lijkt bij ons vooral heel erg adhoc beleid. Hap snap.quote:Op maandag 4 november 2019 07:08 schreef Janneke141 het volgende:
Verreweg het grootste deel van de leidinggevenden bestaat uit leraren die op enig moment geen zin meer hadden om les te geven, of om een andere reden een nieuwe stap in hun carrière wilden maken. Een goede docent maakt echter nog geen goede teamleider of manager. Sterker nog, veel eigenschappen die van pas komen voor de klas werken als leidinggevende alleen maar averechts.
Ligt het aan mij of zijn dit absurd hoge bedragen? Ik kan dat OESO-rapport niet openen, maar dit lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming.quote:Hoeveel verdient een leraar eigenlijk per jaar?
Een gemiddelde basisschoolleraar die fulltime werkt, verdiende volgens de economische denktank OESO (.pdf) in 2017 bruto 47.870 euro per jaar. Docenten in het voorgezet onderwijs verdienen als ze fulltime werken jaarlijks 60.297 euro.
De meeste docenten werken echter parttime en verdienen dus minder dan bovenstaande bedragen. Gemiddeld verdient een basisschoolleraar 4200 euro bruto per maand. Een leraar in het voortgezet onderwijs krijgt gemiddeld 5000 euro bruto per maand. Die bedragen zijn inclusief vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.
Bruto he?quote:Op zaterdag 9 november 2019 10:42 schreef Haushofer het volgende:
Zag vanochtend dit artikel van de NOS:
https://nos.nl/artikel/23(...)QHiz2trZf-la3Dj88pWQ
[..]
Ligt het aan mij of zijn dit absurd hoge bedragen? Ik kan dat OESO-rapport niet openen, maar dit lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming.
Ja. Maar dan nog, 60.000 euro bruto per jaar? Dat lijkt me een schaal LD, en dat lijkt me nou niet bepaald gemiddeld.quote:
4200 of 5000 per maand? Hoe dan?quote:Op zaterdag 9 november 2019 10:42 schreef Haushofer het volgende:
Zag vanochtend dit artikel van de NOS:
https://nos.nl/artikel/23(...)QHiz2trZf-la3Dj88pWQ
[..]
Ligt het aan mij of zijn dit absurd hoge bedragen? Ik kan dat OESO-rapport niet openen, maar dit lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming.
Hier ook full-time LB met ¤3709 bruto, trede 8, dus ik stijg nog de komende jaren. Vakantiegeld, eindejaarsuitkering en een speciale regeling aan het eind van het jaar komen daar nog bij. Maar dat is mbo, dus daar zit wel een verschil. Ik klaag in ieder geval niet.quote:Op zaterdag 9 november 2019 17:33 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik zit in LB, hoogste trede en krijg 4071 bruto als ik fulltime zou werken. Omdat ik niet meer kan verdienen dan dit krijg ik in augustus nog een bindingstoelage van ongeveer 400 euro. Daarnaast nog vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.
Van de 16 leerkrachten op mijn school werken er overigens maar twee fulltime. De rest is parttimer, daar is ook niet iedereen mee tevreden.
Als ik het zo goed zie in mijn loonstrook zou ik als ik fulltime zou werken inderdaad op dat jaarinkomen uitkomen(denk inclusief vakantiegeld/eindejaarsuitkering). LD9 hier.quote:Op zaterdag 9 november 2019 10:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Maar dan nog, 60.000 euro bruto per jaar? Dat lijkt me een schaal LD, en dat lijkt me nou niet bepaald gemiddeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
50% vzn, als beginnend docent krijg ik nog 6,25% van mijn uren voor ontwikkeling erbij, daarnaast ben ik nog I-coach.quote:Op donderdag 14 november 2019 17:53 schreef d.k. het volgende:
Ligt aan je percentage voor en na zorg en aan de andere taken die je hebt (slb, bpv, examinering etc).
Maar simpel gezegd: 40 lesweken, 1200 uur, maakt 30 per week bij ft. Dit is dan zonder voor en nazorg. Bij ons is die 50%, dus 20 lessen levert 30 contacturen op. Dan klinkt jouw 16 als veel bij 0,6 al moet je wel corrigeren naar 50 minuten.
Sowieso vind ik het allemaal een beetje doorgeschoten. Op mijn vorige school moest ik voor elke mail over een leerling een beveiligingscode meesturen om de mail te kunnen lezen. Maar uhm, kan het niet makkelijker? Bij mijn school hebben we een dyslexie expertisecentrum die gewoon alle leerlingen genoteerd heeft staan met dyslexie. Waarvoor heb je het nodig? Meestal weet de mentor per klas wie er dyslexie heeft en die speelt het door naar de andere docenten waarvan de ll les krijgt. (Het is trouwens dyslexieverklaring, voordat je dit de halve school rondmailt).quote:Op donderdag 14 november 2019 21:35 schreef Janneke141 het volgende:
Er is vast iemand die weet of dit gelul is, of de harde realiteit van een wet die een beetje is doorgeschoten:
De lijst met dyslectische leerlingen in de bovenbouw mag niet worden doorgemaild aan het docententeam vanwege de AVG, aangezien niet alle docenten niet alle leerlingen lesgeven en er geen leerlinginformatie gedeeld mag worden met niet-belanghebbenden - docenten die een leerling dus geen les geven. Gevolg is dat ik, net als al mijn collega's, 1 voor 1 alle leerlingen in Magister moet nalopen om uit te zoeken of ze een dyslectieverklaring hebben.
En nee, dat ga ik niet doen, ik weet wel een omweg. Maar dit is de 'officiële' oplossing. Ik hoop niet dat dit echt zo is.
Bij ons worden die lijsten gewoon doorgemaildquote:
Bedoel je voor je eigen klas?quote:Op donderdag 14 november 2019 21:35 schreef Janneke141 het volgende:
Er is vast iemand die weet of dit gelul is, of de harde realiteit van een wet die een beetje is doorgeschoten:
De lijst met dyslectische leerlingen in de bovenbouw mag niet worden doorgemaild aan het docententeam vanwege de AVG, aangezien niet alle docenten niet alle leerlingen lesgeven en er geen leerlinginformatie gedeeld mag worden met niet-belanghebbenden - docenten die een leerling dus geen les geven. Gevolg is dat ik, net als al mijn collega's, 1 voor 1 alle leerlingen in Magister moet nalopen om uit te zoeken of ze een dyslectieverklaring hebben.
En nee, dat ga ik niet doen, ik weet wel een omweg. Maar dit is de 'officiële' oplossing. Ik hoop niet dat dit echt zo is.
Een paar handen vol Amsterdamse basisscholen gaan een week dicht. Althans, dat zeggen ze.quote:Op maandag 25 november 2019 17:26 schreef Max23 het volgende:
AoB wil een 2 daagse staking op 30 en 31 januari
Het heeft wel effect gehad vorige keer, dus ik begrijp het wel.quote:Op maandag 25 november 2019 17:26 schreef Max23 het volgende:
AoB wil een 2 daagse staking op 30 en 31 januari
Ben zo blij dat ik niet op een vmbo les geef...quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)-wellantcollege.html
Je weet niet wat je mist.quote:Op vrijdag 29 november 2019 23:16 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Ben zo blij dat ik niet op een vmbo les geef...
Nou, ik wel, en ben nog steeds blij dat ik geen vmbo-docent benquote:
Kaldenbach is erg goed inderdaad. Was die relmarokkaan er ook weer bij?quote:Op zaterdag 30 november 2019 08:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, ik wel, en ben nog steeds blij dat ik geen vmbo-docent ben
We hadden laatst trouwens een training van Hans Kaldenbach, was erg interessant. Omdat de vpro nu bij ons filmt voor hun komende onderwijsdocu kunnen ze volgens mij wel leuke sprekers trekken
Ja. Amarquote:Op zaterdag 30 november 2019 08:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kaldenbach is erg goed inderdaad. Was die relmarokkaan er ook weer bij?
Half jaar gedaan. Bb en kader. Drama.quote:
Ik moest ook wel even mijn grenzen verleggen hoor, maar als je er eenmaal in zit dan kun je wel prachtige dingen bereiken met de doelgroep. Althans, met een hoop kinderen. Je moet ook kunnena accepteren dat er wat dingen niet lukken - tot in de meest ellendige gevolgen.quote:Op zaterdag 30 november 2019 23:38 schreef hierissieweer het volgende:
Half jaar gedaan. Bb en kader. Drama.
Ach, ik ben blij dat ik geen havo/vwo lesgeef, zo heeft iedereen wel wat.quote:Op vrijdag 29 november 2019 23:16 schreef hierissieweer het volgende:
[..]
Ben zo blij dat ik niet op een vmbo les geef...
Ik vind het niet erg dat leerlingen iets niet kunnen, in tegendeel.quote:Op zondag 1 december 2019 00:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik moest ook wel even mijn grenzen verleggen hoor, maar als je er eenmaal in zit dan kun je wel prachtige dingen bereiken met de doelgroep. Althans, met een hoop kinderen. Je moet ook kunnena accepteren dat er wat dingen niet lukken - tot in de meest ellendige gevolgen.
Zes jaar b/k gedaan, nu voor het tweede jaar bovenbouw TL. En ik sluit niet uit dat ik binnen nu en een paar jaar weer terug ben bij b/k.
MBO hierquote:Op zondag 1 december 2019 11:54 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
Ach, ik ben blij dat ik geen havo/vwo lesgeef, zo heeft iedereen wel wat.
Je vraagt je toch wel eens af of mensen in het onderwijs niet omhoog falen.quote:Op woensdag 11 december 2019 17:06 schreef Janneke141 het volgende:
Godsamme, wat een helden in communicatie hebben wij toch in de school werken.
Stap 1: je verzint als directie om de geprinte rapporten af te schaffen, omdat alle cijfers toch al in Magister staan.
Stap 2: De Ouderraad, de Leerlingenraad én de docenten vragen zich af of dat wel een goed idee is - onder meer omdat rapportopmerkingen als waardevol worden gezien.
Stap 3: Je draait als schoolleiding je besluit terug
Stap 4: Je communiceert dit aan ouders en aan de administratie, maar niet aan je docenten.
Stap 5: Je deelt rapporten uit aan je leerlingen zonder rapportopmerkingen.
En weer verlaat een tevreden klant het pand.
Dat gebeurt als docenten maar eindeloos omhoog promotie maken. Een managementfunctie is een vak apart en echt niet voor iedereen weggelegd. Ervaring op de werkvloer als manager is goed, maar dat betekent niet dat iedereen op de werkvloer zomaar manager kan worden.quote:Op woensdag 11 december 2019 22:10 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Je vraagt je toch wel eens af of mensen in het onderwijs niet omhoog falen.
Ik weiger namelijk te geloven dat er geen betere mensen rondlopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |