abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184418935
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:22 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ik vind ze vooral zinloos, omdat niemand er iets mee opschiet.
Er zijn zat zaken die gedaan moeten, of beter moeten, maar er zijn teveel collega’s die de boel alleen maar frustreren.
Dit bedoel ik eigenlijk, er zit zo’n 30 man personeel in een ruimte en alles moet direct op dat moment afgestemd worden en ik merk ook dat dit sommige overvalt. Sommige mensen hebben het hele plannetje met meerdere vooraf bedacht en zo gaat het dan. + de frustratie van iedereen die erbij zit die met 5/10 onderwerpen niks te maken hebben. Het zuigt echt energie. :{
  dinsdag 15 januari 2019 @ 17:35:07 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184419029
Alleen al de gedachte dat je het met 20 man ook maar ergens over eens zou kunnen worden zit dergelijke tijdverslindende overlegmiddagen zo enorm in de weg.

Pak de taak op met drie, maximaal vier man, verzin een goed idee en breng dat vervolgens gewoon als een mededeling aan de rest. Kun je tenminste vooruit. Het idee dat iedereen altijd overal inspraak in zou moeten hebben zorgt voor zuivere ellende.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184420406
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:11 schreef 1410 het volgende:
Hoeveel vergaderingen heb hebben jullie per week/maand?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Elke week een blokuur. Een keer per maand met het volledige team, de rest in de subteams (management/vakopleiding). Wij werken met leerkracht, dus gezamenlijk doelen stellen, in werkgroepen uiteen en de week erna terugkoppelen.

Daarnaast nog wel een paar overleggen per week.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_184424223
1x in de twee maanden overleg met het team.
3x per jaar met de sectie.
1x per jaar gezamenlijke vergadering ivm open dag
daarnaast 2x per jaar met al het personeel (opening en sluiting)

Verder is er ruimte op dinsdagmiddag om te overleggen... d.w.z. zo min mogelijk lessen. Die middag wordt gebruikt voor overleg over coaching, buitenlandreizen, klein sectieoverleg, stagezaken en al die dingen die de tijd nodig hebben.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:29:43 #30
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184425197
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:45 schreef -J-D- het volgende:
1x in de twee maanden overleg met het team.
3x per jaar met de sectie.
1x per jaar gezamenlijke vergadering ivm open dag
daarnaast 2x per jaar met al het personeel (opening en sluiting)

Verder is er ruimte op dinsdagmiddag om te overleggen... d.w.z. zo min mogelijk lessen. Die middag wordt gebruikt voor overleg over coaching, buitenlandreizen, klein sectieoverleg, stagezaken en al die dingen die de tijd nodig hebben.
Dat is niet veel. Is het dan dat alles al goed geregeld is?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184425562
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:29 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dat is niet veel. Is het dan dat alles al goed geregeld is?
Ìn die overlegvormen op dinsdagmiddag gebeurt veel en ook efficient. Heel anders dan jaren geleden met elke twee weken een kernteamvergadering of locatievergadering.
Ideaal ^O^
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_184428987
Vergaderen om te vergaderen/omdat het nu eenmaal in de agenda staat, heeft geen enkele zin. Het beste is inderdaad als het rooster zo'n vaste middag voorziet, waarbij je dus steeds in andere samenstelling of met bepaalde mensen waarmee je het meeste werkt (sectie of mensen in een team) kunt vergaderen over de dingen die dan ook echt relevant zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184429289
Elke week in theorie 2 uur, met alleen de docenten van onze opleiding. Afhankelijk van het feit of iedereen er is duurt het langer of korter. Er is een collega die altijd afdwaalt, zich niet voorbereid en graag praat. Die moet je dan constant erbij houden en dan duurt een vergadering zomaar een half uur langer.

Daarnaast hebben de kerndocenten nog overleg met de teamleider.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_184437551
Elke maandag stoppen onze lessen om twee uur. De rest van de middag is dan beschikbaar voor vergaderingen, werkgroepjes, sectieoverleg, leerlingbesprekingen etc.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_184616823
Tijdens m'n huidige vervangingsbaan ga ik niet naar de plenaire vergaderingen. Compleet zinloos wanneer je toch na enige tijd weer weg bent. Teamvergaderingen zijn er wel, maar die vallen standaard op m'n vrije dagen, waardoor ik er nooit bij aanwezig ben. Rapportvergaderingen slechts twee per jaar (!) en met de sectie wordt per keer bekeken wat precies nodig is. Voor het lage aantal rapportvergaderingen staan meer mentorgesprekken gepland die de voortgang van de leerlingen monitoren, geloof ik.

Overigens heb ik momenteel een ietwat luie sectievoorzitter (althans, dat idee krijg ik), waardoor er niet heel veel afgesproken wordt. Dit terwijl ik sectievergaderingen meestal wel erg nuttig en handig vind verder. Maar ach, zoals reeds gezegd ben ik binnenkort toch weer weg. Relaxed verder hoor, zo weinig vergaderen.

Vanaf 1 maart aan de slag bij een nieuwe, kleinschalige school hier in de buurt. Ben benieuwd.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2019 17:42:14 ]
pi_184616909
Ik zit er trouwens aan te denken om deze cursus te volgen. Heeft iemand daar ervaringen mee hier? Ik was wel gecharmeerd van het bijbehorende boekje, alhoewel het soms wat Amerikaans van aard was.
pi_184617653
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 17:45 schreef Friek_ het volgende:
Ik zit er trouwens aan te denken om deze cursus te volgen. Heeft iemand daar ervaringen mee hier? Ik was wel gecharmeerd van het bijbehorende boekje, alhoewel het soms wat Amerikaans van aard was.
Ik heb de eerste bijeenkomst van TLAC gevolgd, omdat mijn werkgever (uitzendbureau) het verplicht stelde. Ik vond het compleet verschrikkelijk: lessen filmen, lesbezoeken ondergaan, feedback van collega's... Misschien keinuttig, maar ik trok het niet bovenop alle andere 'extra activiteiten' die ik onbetaald uit diende te voeren.

Als je er zelf voor kiest, is het misschien wél leuk/prettig.
Mon 'en!
pi_184621515
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 18:29 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik heb de eerste bijeenkomst van TLAC gevolgd, omdat mijn werkgever (uitzendbureau) het verplicht stelde. Ik vond het compleet verschrikkelijk: lessen filmen, lesbezoeken ondergaan, feedback van collega's... Misschien keinuttig, maar ik trok het niet bovenop alle andere 'extra activiteiten' die ik onbetaald uit diende te voeren.

Als je er zelf voor kiest, is het misschien wél leuk/prettig.
Nou ja, ik zou sowieso al nooit willen werken voor een uitzendbureau. :+ Maar goed om te weten dat ze inderdaad gaan smijten met lessen filmen en dergelijke. Zoiets is erg tijdrovend.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2019 21:36:07 ]
pi_184625121
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 17:45 schreef Friek_ het volgende:
Ik zit er trouwens aan te denken om deze cursus te volgen. Heeft iemand daar ervaringen mee hier? Ik was wel gecharmeerd van het bijbehorende boekje, alhoewel het soms wat Amerikaans van aard was.
TLAC is erg pseudowetenschappelijk. Heb deze zomer veel gelezen over deze methode en daar onderbouwden ze vrij overtuigend dat een heleboel van de methode zelfs schadelijk is voor leerlingen en het leerklimaat.
Kwak
  zaterdag 26 januari 2019 @ 00:08:38 #40
401928 anti-loper
brengt oldschool back
pi_184625245
Leuk topic. Ik begin in februari met mijn LIO op een MBO. Ik zal veel meelezen in ieder geval :-)
Op woensdag 6 februari 2019 00:47 schreef SideEffect het volgende
Als dima voor 31 december 2019 een relatie krijgt met treinmeisje, krijg jij van mij 10¤
  zaterdag 26 januari 2019 @ 13:37:37 #41
403253 Meke
after all this time? always.
pi_184631554
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 00:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

TLAC is erg pseudowetenschappelijk. Heb deze zomer veel gelezen over deze methode en daar onderbouwden ze vrij overtuigend dat een heleboel van de methode zelfs schadelijk is voor leerlingen en het leerklimaat.
Ik heb het boek, en vind er vooral veel mooie werkvormen voor mezelf in zitten. En een stukje bewustwording soms : bijvoorbeeld het 'teruggeven' van een beurt staat er in. Dat een leerling niet makkelijk wegkomt met zeggen 'ik weet het niet', omdat als het goede antwoord gegeven is, je altijd nog even kunt vragen: "Kwakz0r, kun jij mij nu ook uitleggen hoe het zit/is het voor jou ook duidelijk?".

Maar heb dus alleen het boek en geen last van video-opnames :+
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_184633251
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 00:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

TLAC is erg pseudowetenschappelijk. Heb deze zomer veel gelezen over deze methode en daar onderbouwden ze vrij overtuigend dat een heleboel van de methode zelfs schadelijk is voor leerlingen en het leerklimaat.
Heb je daar een bron voor?

Overigens maakt het boek in het begin al duidelijk geen wetenschappelijke pretenties te hebben en dat het geen poging is een systematische aanpak in kaart te brengen. Het is gewoon een verzameling observaties bij (volgens de auteur) excellente docenten met wat praktische tips waar je misschien (of misschien ook niets) aan hebt. Zo benader ik het dan ook.

Bij de cursus kun je meer vraagtekens hebben, denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2019 15:47:30 ]
pi_184640537
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 15:34 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Heb je daar een bron voor?

Overigens maakt het boek in het begin al duidelijk geen wetenschappelijke pretenties te hebben en dat het geen poging is een systematische aanpak in kaart te brengen. Het is gewoon een verzameling observaties bij (volgens de auteur) excellente docenten met wat praktische tips waar je misschien (of misschien ook niets) aan hebt. Zo benader ik het dan ook.

Bij de cursus kun je meer vraagtekens hebben, denk ik.
Bij die excellente docenten kun je ook vraagtekens zetten. Is echt controversieel in Amerika (ik heb de bron nu niet, kwam uit een cursus over research bases education en education myths).
Kwak
pi_184647319
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 21:04 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Bij die excellente docenten kun je ook vraagtekens zetten. Is echt controversieel in Amerika (ik heb de bron nu niet, kwam uit een cursus over research bases education en education myths).
Dat iets controversieel is in de VS zegt me op zich niet zo veel. Zo hebben de VS indertijd hun eigen leesonderwijs om zeep geholpen door kinderen woorden te laten stampen.

https://www.google.com.au(...)ust=1548638550094988
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 30 januari 2019 @ 00:04:30 #45
479587 GTW
Power Moves Only
pi_184703502
Iemand wat te zeggen over het incident bij het Kennemer College? Rare situatie. Ben zelf van mening dat je nooit een leerling beetpakt, hoe erg ze ook op je inwerken...
"No one else takes me seriously, so why should I?"
pi_184705249
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 02:25 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat iets controversieel is in de VS zegt me op zich niet zo veel. Zo hebben de VS indertijd hun eigen leesonderwijs om zeep geholpen door kinderen woorden te laten stampen.

https://www.google.com.au(...)ust=1548638550094988
Oh maar dit is obv daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek. De docenten die ik volg zijn juist heel kritisch over dingen als woordenlijsten, jong huiswerk etc.

Het gaat om de pedagogische waarde en ook in het licht van kansengelijkheid enzo.
Kwak
  woensdag 30 januari 2019 @ 07:47:19 #47
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184705383
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 00:04 schreef GTW het volgende:
Iemand wat te zeggen over het incident bij het Kennemer College? Rare situatie. Ben zelf van mening dat je nooit een leerling beetpakt, hoe erg ze ook op je inwerken...
Och, de grens zal voor iedereen anders liggen.
Wat doe je bijvoorbeeld als leerlingen elkaar aanvliegen, of als een een jou aanvalt? Of misschien met een wapen?

Er is voor iedereen wel een situatie te bedenken waarin je, bewust of onbewust, dit ideaal laat varen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184705859
Ik heb ook weleens een leerling bij de achouders gepakt en resoluut het lokaal uitgeduwd (hij stond een andere leerling met een glasscherf te bedreigen).

Mijn adrenaline nam het toen echt over.

Hij liep zo mee overigens, anders was ik hulp gaan halen. Zou hem niet fysiek echt “aangpakt” hebben.
Kwak
pi_184706042
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 15:34 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Heb je daar een bron voor?

Overigens maakt het boek in het begin al duidelijk geen wetenschappelijke pretenties te hebben en dat het geen poging is een systematische aanpak in kaart te brengen. Het is gewoon een verzameling observaties bij (volgens de auteur) excellente docenten met wat praktische tips waar je misschien (of misschien ook niets) aan hebt. Zo benader ik het dan ook.

Bij de cursus kun je meer vraagtekens hebben, denk ik.
Hier een aantal kritieken:

https://numberwarrior.wor(...)like-a-champion/amp/

https://citiessuburbsscho(...)each-like-champions/

quote:
Teach Like A Champion promotes working-class behavioral norms through a pedagogy of order, uniformity, and obedience; similar pedagogy has been used in the past to maintain strict class and racial hierarchies and prevent the poor from challenging the powerful.
(Uit bovenstaande artikel)

https://haveyouheardblog.com/teach-like-its-1895/

https://www.longviewoneducation.org/beyond-champions-pirates/
Kwak
  woensdag 30 januari 2019 @ 13:39:05 #50
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184710521
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 08:45 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb ook weleens een leerling bij de achouders gepakt en resoluut het lokaal uitgeduwd (hij stond een andere leerling met een glasscherf te bedreigen).

Mijn adrenaline nam het toen echt over.

Hij liep zo mee overigens, anders was ik hulp gaan halen. Zou hem niet fysiek echt “aangpakt” hebben.
Ik zou het onverantwoord vinden om een kind met een wapen die een andere leerling bedreigt alleen te laten.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')