abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183924744
Welkom in een nieuw deel van dit gezellige docententopic.

In dit topic kunnen docenten en aanstaande docenten met elkaar praten over de dagelijkse gang van zaken in school.

Leuke momenten met je klas meegemaakt? Vragen hoe je het beste met die moeilijke 3HAVO kunt werken? Stagiaires die tips nodig hebben? Het is allemaal mogelijk hier.

Neem een vers bakje apparaatkoffie in onze virtuele docentenkamer. Enne: deze pauze géén toezicht op het schoolplein! ;)
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_184052473
Werkt er ook iemand hier in het SO en/of zijn er mensen die ervaring hebben in het zij-instroomtraject? Hoe ziet dit traject eruit? Hoe zijn jullie ervaringen. Wat kan ik verwachten?

Ik werk al jaren in de gehandicaptenzorg (ik ben HBO geschoold) en ben aan het nadenken over mijn toekomst. Nu kwam ik bij toeval een vacature tegen in het SO.

Ik heb al eerder overwogen om de overstap te maken naar het (regulier) onderwijs, waar liep toen tegen wat praktische problemen aan. Inmiddels zijn we wat jaren verder en zie ik deze problemen wat minder.

Maar goed, wie kan mij wat meer vertellen?
  zaterdag 29 december 2018 @ 10:49:26 #3
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184054677
Voorheen was dat slecht betaald voor het werk wat je deed. Er is in de Cao wel wat veranderd en het loon is er beter op geworden


Ik adviseer je eens een weekje mee te lopen.... Ook al moet je daar vrij voor nemen.

Het is echt heftig.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_184055021
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 10:49 schreef Mickytjuh het volgende:
Voorheen was dat slecht betaald voor het werk wat je deed. Er is in de Cao wel wat veranderd en het loon is er beter op geworden


Ik adviseer je eens een weekje mee te lopen.... Ook al moet je daar vrij voor nemen.

Het is echt heftig.
Wat bedoel je met heftig? In welk opzicht? Ik werk al jaren op groepen met cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag en qua hoge werkdruk en (weinig royaal) salaris ben ik wel wat gewend.

Uiteraard is meelopen wel een wens want het is niet zo maar wat om het roer om te gooien.
  zaterdag 29 december 2018 @ 11:24:33 #5
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184055197
Het is heftig omdat je aan allerlei eisen moet voldoen, je naast het werken met cliënten (wat je al gewend bent) ook nog een didactisch programma dient te draaien.

Hoewel de toetsen die je afneemt nergens voor dienen want aan het einde van de schoolperiode worden de toetsen de kliko in geflikkerd en worden er staatsexamens afgenomen.
. Hier mag je je leerlingen ook nog op voorbereiden, een vreemde die een mondeling examen komt afnemen.


De leerlingen an sich kunnen natuurlijk moeilijk handelbaar zijn, maar dat ben je wel gewend.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_184055269
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 11:24 schreef Mickytjuh het volgende:
Het is heftig omdat je aan allerlei eisen moet voldoen, je naast het werken met cliënten (wat je al gewend bent) ook nog een didactisch programma dient te draaien.

Hoewel de toetsen die je afneemt nergens voor dienen want aan het einde van de schoolperiode worden de toetsen de kliko in geflikkerd en worden er staatsexamens afgenomen.
. Hier mag je je leerlingen ook nog op voorbereiden, een vreemde die een mondeling examen komt afnemen.


De leerlingen an sich kunnen natuurlijk moeilijk handelbaar zijn, maar dat ben je wel gewend.
Duidelijk. Al gaat het in dit geval om basisonderwijs (daar ligt in ieder geval mijn voorkeur) Maar ook dat geldt natuurlijk dat er wel een programma is wat gedraaid moet worden.
  zaterdag 29 december 2018 @ 11:37:53 #7
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184055431
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 11:28 schreef Irri-tante het volgende:

[..]

Duidelijk. Al gaat het in dit geval om basisonderwijs (daar ligt in ieder geval mijn voorkeur) Maar ook dat geldt natuurlijk dat er wel een programma is wat gedraaid moet worden.
Ja daar heb ik minder verstand van. Maar ook daar heb je er dus het lesprogramma bij.
Nadeel is dat, volgens mij, niet iedereen het gehele programma krijgt.

In ieder geval dat was bij mijn stiefzoon het geval.

Je bent dus heel individueel lesprogramma aan het maken.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_184055968
Ik heb op verschillende scholen in het VSO gewerkt. Op mijn huidige school vind ik het werk hartstikke leuk en zit er inmiddels ook alweer jaren. Maar ik heb ook op een school gewerkt waarbij ik na 8 weken de handdoek in de ring heb gegooid. Wat een verschrikkelijke ongemotiveerde en negatieve leerlingen zaten daar, ik kon daar echt niet tegen en het vrat heel veel energie.
Om maar aan te geven dat de ene school de andere niet is en ook in het SO enorm veel verschil zit.

Maareh...is met jouw achtergrond een mytyl/tyltylschool niet iets voor jou?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_184056362
Mytyl en Tytyl is toch voor kinderen met lichamelijke beperking? Dat trekt me nu wat minder aan, maar wie weet komt er wat leuks op mijn pad. In de regio waar ik woon zijn er verschillende opties.

Ik ga, denk ik, gewoon eens rondkijken en uitzoeken en wat er mogelijk is in de breedste zin van het woord: dus qua werkplek en qua opleiding

Ik neem aan dat ik nog wel een onderwijsbevoegdheid zal moeten gaan halen, dus daar moet ik me dan ook nog in gaan verdiepen.
pi_184064434
Om je onderwijsbevoegdheid te halen zul je de pabo moeten doen. Dat kan in deeltijd en aangezien je al een hbo-achtergrond hebt, kun je waarschijnlijk de opleiding iets versnellen. Deze opleiding richt zich op het reguliere onderwijs. Er zullen wel wat modules zijn voor speciaal onderwijs/passend onderwijs, maar wat ik tot nu toe begrepen heb, is dat vrij summier. Met de pabo kun je zowel in het so als vso terecht. Als aanvulling zou je nog een master richting speciaal onderwijs kunnen doen, maar dat is niet per se noodzakelijk om in het speciaal onderwijs terecht te kunnen.

Wil je echt alleen in het speciaal onderwijs aan de slag?
Met jouw achtergrond zou je ook kunnen overwegen om docent op het mbo te worden richting zorg en welzijn. Mbo is iets toegankelijker voor zij-instromers heb ik het idee. Vaak kun je al direct aan de slag en volg je gelijktijdig de opleiding voor docent zorg&welzijn. Met die opleiding kun je ook in het speciaal onderwijs terecht komen om het praktijkvak verzorging te geven.
  zaterdag 29 december 2018 @ 21:22:41 #11
403253 Meke
after all this time? always.
pi_184070887
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 17:37 schreef Ronaldussen het volgende:
Om je onderwijsbevoegdheid te halen zul je de pabo moeten doen. Dat kan in deeltijd en aangezien je al een hbo-achtergrond hebt, kun je waarschijnlijk de opleiding iets versnellen. Deze opleiding richt zich op het reguliere onderwijs. Er zullen wel wat modules zijn voor speciaal onderwijs/passend onderwijs, maar wat ik tot nu toe begrepen heb, is dat vrij summier. Met de pabo kun je zowel in het so als vso terecht. Als aanvulling zou je nog een master richting speciaal onderwijs kunnen doen, maar dat is niet per se noodzakelijk om in het speciaal onderwijs terecht te kunnen.
Op het moment dat je versneld de pabo volgt, weet ik niet zeker of de modules gericht op speciaal onderwijs wel van toepassing zijn. Voor wat ik weet staat het programma dan al redelijk vast, terwijl speciaal onderwijs vaak juist een minor is.
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_184071376
Het nadeel van zij-instromen in het mbo is dat je een aanstelling moet hebben van minimaal 0,5 fte. Daarnaast doe je dan de opleiding. En dan word je formeel docent (v)mbo voor het vak waarin je eerder als beroepsbeoefenaar actief was. Heel formeel geldt die bevoegdheid zelfs alleen voor die ene school waar je werkt, maar in de praktijk zal dat meevallen. Met een mbo bevoegdheid stap je dus niet zomaar over naar het basisonderwijs. Logisch ook want het is een compleet andere vorm van onderwijs.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_184071788
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 17:37 schreef Ronaldussen het volgende:
Om je onderwijsbevoegdheid te halen zul je de pabo moeten doen. Dat kan in deeltijd en aangezien je al een hbo-achtergrond hebt, kun je waarschijnlijk de opleiding iets versnellen.
Zij-instroom is al de versnelde (verkorte) deeltijd opleiding, waarnaast je al aan het werk gaat als leerkracht meteen. :)

Of dat ook voor SO bestaat weet ik niet. Ik doe momenteel de zij-instroom route, zit pas in het eerste jaar dus kan niet op veel vragen antwoord geven :s)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_184080301
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 21:48 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Zij-instroom is al de versnelde (verkorte) deeltijd opleiding, waarnaast je al aan het werk gaat als leerkracht meteen. :)

Of dat ook voor SO bestaat weet ik niet. Ik doe momenteel de zij-instroom route, zit pas in het eerste jaar dus kan niet op veel vragen antwoord geven :s)
Kan je wel wat vertellen over het zij-instroomtraject? Hoe ziet dat eruit? Wat kan ik verwachten?

Bedankt voor de andere reacties. Het MBO heeft zeker niet mijn voorkeur. Ondanks de hardwerkende mensen vind ik het over het algemeen bedroevend gesteld met de opleidingen. (Al kan dit uiteraard ook aan de scholen liggen).
pi_184080447
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 09:02 schreef Irri-tante het volgende:

[..]


Bedankt voor de andere reacties. Het MBO heeft zeker niet mijn voorkeur. Ondanks de hardwerkende mensen vind ik het over het algemeen bedroevend gesteld met de opleidingen. (Al kan dit uiteraard ook aan de scholen liggen).
Wat bedoel je? Inhoudelijk? Want als je dat vindt trek dan aan de bel bij je eigen beroepsvereniging, zij bepalen mede want een startende mbo'er moet kunnen in dat ene beroep. Het is daarna aan de docent om daar invulling aan te geven, maar de kaders liggen dus vast.


Ik zou in jouw geval gewoon eens bij een school informeren naar wat je er voor achtergrond moet hebben. Dan hoor je vanzelf ook wat je opties zijn. Succes!
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_184227641
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 09:02 schreef Irri-tante het volgende:

[..]

Kan je wel wat vertellen over het zij-instroomtraject? Hoe ziet dat eruit? Wat kan ik verwachten?

Ik kan uiteraard alleen over mijn eigen ervaring vertellen ;)
Hier stond er een vacature voor zij-instromers vanuit schoolbesturen open, waar ik op gesolliciteerd heb. Dan heb je uiteraard eerst een gewoon sollicitatiegesprek waar je doorheen moet komen :+
Daarna moest ik de WisCAT doen, en daar zat wel een soort van minimumscore aan die je moest halen voor toelating (omdat ze aan de hand daarvan kunnen inschatten of je de Kennisbasistoets Rekenen zal gaan halen), en daarna kreeg je de uitslag in een informatief gesprek waarin je ook kennis kon maken met één van de docenten, en zij kennis maakten met jou. Ook moest je na een paar dagen "meelopen/meekijken" in een klas een proefles geven die bekeken en beoordeeld werd door 2 docenten van de Pabo

Daarnaast moest je schriftelijke opdrachten maken als: 'deze rekensommen zie je, welke methode gebruiken ze' of 'je krijgt deze 10 dictee's terug, wat ga je hoe bespreken'. En tenslotte moest je een lessenreeks maken voor een bepaald vak voor een specifieke groep.
Kortom; schrijfkramp to the max :+
Meteen na die schriftelijke opdracht kreeg je een simulatiegesprek met 2 docenten die zogenaamd de ouders waren van een kind dat pestte, was ook wel heftig.

En dan is het afwachten of je wordt toegelaten :D

Nu doe ik dus sinds september de opleiding. Het is best zwaar; nu zijn wij wel de eerste zij-instroomgroep sinds jaren op deze Pabo waardoor er echt nog af en toe van alles goed uitgevonden moet worden (en dus mis loopt :+ )

Het is dus best zwaar; je 'werkt' 3 volle dagen op de basisschool waar je geplaatst bent. In eerste instantie is dat vooral meekijken en dingen oppikken* maar je moet op een gegeven moment ook lessen geven, en omdat je weinig (meestal) ervaring hebt met dingen onderwijzen is dat best veel voorbereidingswerk.
Ook ben je dan nog 1 dag op de Pabo, bij ons is dat wel vaak een lange dag (dus 08.30-17.30) waarop je de verschillende vakken krijgt, en didactiek, pedagogiek etc. Je moet voor verschillende vakken tentamens maken (veel leerwerk voor weinig punten), je moet (literatuur)onderzoeken doen en verslagen maken, en vakdossiers aanleggen; uitgebreide verslagen van lesvoorbereidingen met daarin je eigen reflectie, feedback van degene die mee keek tijdens de les én van de vakdocent van de Pabo, om te laten zien dat je groeit en aan het eind van het traject moet je dan dus kunnen aantonen dat je op het niveau van een reguliere leerkracht zit zeg maar.

* wij hebben de luxe dat we het eerste half jaar met een duopartner staan dus niet direct alles zelf moeten doen, bij veel opleidingen is dat wel het geval...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_184235103
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dan heb ik een beeld van wat ik zou kunnen verwachten. Het komt over als een pittige traject. Mocht ik zo er komen dan zal ik t.z.t. wel een laten weten hoe en wat.

Andere ervaringen zijn uiteraard ook welkom. Je kan nooit genoeg informatie hebben.
  woensdag 9 januari 2019 @ 08:14:46 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184293920
Handig wel, om een dag met examens uit te kiezen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184293946
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 08:14 schreef Janneke141 het volgende:
Handig wel, om een dag met examens uit te kiezen.
Daar had ik niet eens bij stilgestaan, praktische examens dan?
  woensdag 9 januari 2019 @ 08:22:21 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184294027
Nee, rekenexamens.

Daar staan altijd twee weken voor, dat is tijd genoeg. Maar aangezien ze bij OC&W zo verstandig zijn geweest om een van die twee weken samen te laten vallen met de week waar heel Zuid-Nederland vakantie heeft blijft er maar 1 week over. En dan hebben we die ene dag dus heel hard nodig.

Dit draagt nu niet bepaald bij aan het beeld van een vakbond die weet wat er in de scholen speelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 09-01-2019 15:08:32 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184418644
Hoeveel vergaderingen heb hebben jullie per week/maand?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 17:18:55 #23
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184418761
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:11 schreef 1410 het volgende:
Hoeveel vergaderingen heb hebben jullie per week/maand?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1 keer per week met het team.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  dinsdag 15 januari 2019 @ 17:20:09 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184418782
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:18 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

1 keer per week met het team.
Ja, hier ook. Veel te vaak.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 15 januari 2019 @ 17:22:45 #25
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184418823
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, hier ook. Veel te vaak.
Ik vind ze vooral zinloos, omdat niemand er iets mee opschiet.
Er zijn zat zaken die gedaan moeten, of beter moeten, maar er zijn teveel collega’s die de boel alleen maar frustreren.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184418935
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:22 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ik vind ze vooral zinloos, omdat niemand er iets mee opschiet.
Er zijn zat zaken die gedaan moeten, of beter moeten, maar er zijn teveel collega’s die de boel alleen maar frustreren.
Dit bedoel ik eigenlijk, er zit zo’n 30 man personeel in een ruimte en alles moet direct op dat moment afgestemd worden en ik merk ook dat dit sommige overvalt. Sommige mensen hebben het hele plannetje met meerdere vooraf bedacht en zo gaat het dan. + de frustratie van iedereen die erbij zit die met 5/10 onderwerpen niks te maken hebben. Het zuigt echt energie. :{
  dinsdag 15 januari 2019 @ 17:35:07 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184419029
Alleen al de gedachte dat je het met 20 man ook maar ergens over eens zou kunnen worden zit dergelijke tijdverslindende overlegmiddagen zo enorm in de weg.

Pak de taak op met drie, maximaal vier man, verzin een goed idee en breng dat vervolgens gewoon als een mededeling aan de rest. Kun je tenminste vooruit. Het idee dat iedereen altijd overal inspraak in zou moeten hebben zorgt voor zuivere ellende.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184420406
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:11 schreef 1410 het volgende:
Hoeveel vergaderingen heb hebben jullie per week/maand?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Elke week een blokuur. Een keer per maand met het volledige team, de rest in de subteams (management/vakopleiding). Wij werken met leerkracht, dus gezamenlijk doelen stellen, in werkgroepen uiteen en de week erna terugkoppelen.

Daarnaast nog wel een paar overleggen per week.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_184424223
1x in de twee maanden overleg met het team.
3x per jaar met de sectie.
1x per jaar gezamenlijke vergadering ivm open dag
daarnaast 2x per jaar met al het personeel (opening en sluiting)

Verder is er ruimte op dinsdagmiddag om te overleggen... d.w.z. zo min mogelijk lessen. Die middag wordt gebruikt voor overleg over coaching, buitenlandreizen, klein sectieoverleg, stagezaken en al die dingen die de tijd nodig hebben.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 22:29:43 #30
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184425197
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:45 schreef -J-D- het volgende:
1x in de twee maanden overleg met het team.
3x per jaar met de sectie.
1x per jaar gezamenlijke vergadering ivm open dag
daarnaast 2x per jaar met al het personeel (opening en sluiting)

Verder is er ruimte op dinsdagmiddag om te overleggen... d.w.z. zo min mogelijk lessen. Die middag wordt gebruikt voor overleg over coaching, buitenlandreizen, klein sectieoverleg, stagezaken en al die dingen die de tijd nodig hebben.
Dat is niet veel. Is het dan dat alles al goed geregeld is?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184425562
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:29 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dat is niet veel. Is het dan dat alles al goed geregeld is?
Ìn die overlegvormen op dinsdagmiddag gebeurt veel en ook efficient. Heel anders dan jaren geleden met elke twee weken een kernteamvergadering of locatievergadering.
Ideaal ^O^
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_184428987
Vergaderen om te vergaderen/omdat het nu eenmaal in de agenda staat, heeft geen enkele zin. Het beste is inderdaad als het rooster zo'n vaste middag voorziet, waarbij je dus steeds in andere samenstelling of met bepaalde mensen waarmee je het meeste werkt (sectie of mensen in een team) kunt vergaderen over de dingen die dan ook echt relevant zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184429289
Elke week in theorie 2 uur, met alleen de docenten van onze opleiding. Afhankelijk van het feit of iedereen er is duurt het langer of korter. Er is een collega die altijd afdwaalt, zich niet voorbereid en graag praat. Die moet je dan constant erbij houden en dan duurt een vergadering zomaar een half uur langer.

Daarnaast hebben de kerndocenten nog overleg met de teamleider.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_184437551
Elke maandag stoppen onze lessen om twee uur. De rest van de middag is dan beschikbaar voor vergaderingen, werkgroepjes, sectieoverleg, leerlingbesprekingen etc.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_184616823
Tijdens m'n huidige vervangingsbaan ga ik niet naar de plenaire vergaderingen. Compleet zinloos wanneer je toch na enige tijd weer weg bent. Teamvergaderingen zijn er wel, maar die vallen standaard op m'n vrije dagen, waardoor ik er nooit bij aanwezig ben. Rapportvergaderingen slechts twee per jaar (!) en met de sectie wordt per keer bekeken wat precies nodig is. Voor het lage aantal rapportvergaderingen staan meer mentorgesprekken gepland die de voortgang van de leerlingen monitoren, geloof ik.

Overigens heb ik momenteel een ietwat luie sectievoorzitter (althans, dat idee krijg ik), waardoor er niet heel veel afgesproken wordt. Dit terwijl ik sectievergaderingen meestal wel erg nuttig en handig vind verder. Maar ach, zoals reeds gezegd ben ik binnenkort toch weer weg. Relaxed verder hoor, zo weinig vergaderen.

Vanaf 1 maart aan de slag bij een nieuwe, kleinschalige school hier in de buurt. Ben benieuwd.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2019 17:42:14 ]
pi_184616909
Ik zit er trouwens aan te denken om deze cursus te volgen. Heeft iemand daar ervaringen mee hier? Ik was wel gecharmeerd van het bijbehorende boekje, alhoewel het soms wat Amerikaans van aard was.
pi_184617653
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 17:45 schreef Friek_ het volgende:
Ik zit er trouwens aan te denken om deze cursus te volgen. Heeft iemand daar ervaringen mee hier? Ik was wel gecharmeerd van het bijbehorende boekje, alhoewel het soms wat Amerikaans van aard was.
Ik heb de eerste bijeenkomst van TLAC gevolgd, omdat mijn werkgever (uitzendbureau) het verplicht stelde. Ik vond het compleet verschrikkelijk: lessen filmen, lesbezoeken ondergaan, feedback van collega's... Misschien keinuttig, maar ik trok het niet bovenop alle andere 'extra activiteiten' die ik onbetaald uit diende te voeren.

Als je er zelf voor kiest, is het misschien wél leuk/prettig.
Mon 'en!
pi_184621515
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 18:29 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik heb de eerste bijeenkomst van TLAC gevolgd, omdat mijn werkgever (uitzendbureau) het verplicht stelde. Ik vond het compleet verschrikkelijk: lessen filmen, lesbezoeken ondergaan, feedback van collega's... Misschien keinuttig, maar ik trok het niet bovenop alle andere 'extra activiteiten' die ik onbetaald uit diende te voeren.

Als je er zelf voor kiest, is het misschien wél leuk/prettig.
Nou ja, ik zou sowieso al nooit willen werken voor een uitzendbureau. :+ Maar goed om te weten dat ze inderdaad gaan smijten met lessen filmen en dergelijke. Zoiets is erg tijdrovend.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2019 21:36:07 ]
pi_184625121
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 17:45 schreef Friek_ het volgende:
Ik zit er trouwens aan te denken om deze cursus te volgen. Heeft iemand daar ervaringen mee hier? Ik was wel gecharmeerd van het bijbehorende boekje, alhoewel het soms wat Amerikaans van aard was.
TLAC is erg pseudowetenschappelijk. Heb deze zomer veel gelezen over deze methode en daar onderbouwden ze vrij overtuigend dat een heleboel van de methode zelfs schadelijk is voor leerlingen en het leerklimaat.
Kwak
  zaterdag 26 januari 2019 @ 00:08:38 #40
401928 anti-loper
brengt oldschool back
pi_184625245
Leuk topic. Ik begin in februari met mijn LIO op een MBO. Ik zal veel meelezen in ieder geval :-)
Op woensdag 6 februari 2019 00:47 schreef SideEffect het volgende
Als dima voor 31 december 2019 een relatie krijgt met treinmeisje, krijg jij van mij 10¤
  zaterdag 26 januari 2019 @ 13:37:37 #41
403253 Meke
after all this time? always.
pi_184631554
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 00:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

TLAC is erg pseudowetenschappelijk. Heb deze zomer veel gelezen over deze methode en daar onderbouwden ze vrij overtuigend dat een heleboel van de methode zelfs schadelijk is voor leerlingen en het leerklimaat.
Ik heb het boek, en vind er vooral veel mooie werkvormen voor mezelf in zitten. En een stukje bewustwording soms : bijvoorbeeld het 'teruggeven' van een beurt staat er in. Dat een leerling niet makkelijk wegkomt met zeggen 'ik weet het niet', omdat als het goede antwoord gegeven is, je altijd nog even kunt vragen: "Kwakz0r, kun jij mij nu ook uitleggen hoe het zit/is het voor jou ook duidelijk?".

Maar heb dus alleen het boek en geen last van video-opnames :+
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_184633251
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 00:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

TLAC is erg pseudowetenschappelijk. Heb deze zomer veel gelezen over deze methode en daar onderbouwden ze vrij overtuigend dat een heleboel van de methode zelfs schadelijk is voor leerlingen en het leerklimaat.
Heb je daar een bron voor?

Overigens maakt het boek in het begin al duidelijk geen wetenschappelijke pretenties te hebben en dat het geen poging is een systematische aanpak in kaart te brengen. Het is gewoon een verzameling observaties bij (volgens de auteur) excellente docenten met wat praktische tips waar je misschien (of misschien ook niets) aan hebt. Zo benader ik het dan ook.

Bij de cursus kun je meer vraagtekens hebben, denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2019 15:47:30 ]
pi_184640537
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 15:34 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Heb je daar een bron voor?

Overigens maakt het boek in het begin al duidelijk geen wetenschappelijke pretenties te hebben en dat het geen poging is een systematische aanpak in kaart te brengen. Het is gewoon een verzameling observaties bij (volgens de auteur) excellente docenten met wat praktische tips waar je misschien (of misschien ook niets) aan hebt. Zo benader ik het dan ook.

Bij de cursus kun je meer vraagtekens hebben, denk ik.
Bij die excellente docenten kun je ook vraagtekens zetten. Is echt controversieel in Amerika (ik heb de bron nu niet, kwam uit een cursus over research bases education en education myths).
Kwak
pi_184647319
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 21:04 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Bij die excellente docenten kun je ook vraagtekens zetten. Is echt controversieel in Amerika (ik heb de bron nu niet, kwam uit een cursus over research bases education en education myths).
Dat iets controversieel is in de VS zegt me op zich niet zo veel. Zo hebben de VS indertijd hun eigen leesonderwijs om zeep geholpen door kinderen woorden te laten stampen.

https://www.google.com.au(...)ust=1548638550094988
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 30 januari 2019 @ 00:04:30 #45
479587 GTW
Power Moves Only
pi_184703502
Iemand wat te zeggen over het incident bij het Kennemer College? Rare situatie. Ben zelf van mening dat je nooit een leerling beetpakt, hoe erg ze ook op je inwerken...
"No one else takes me seriously, so why should I?"
pi_184705249
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 02:25 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat iets controversieel is in de VS zegt me op zich niet zo veel. Zo hebben de VS indertijd hun eigen leesonderwijs om zeep geholpen door kinderen woorden te laten stampen.

https://www.google.com.au(...)ust=1548638550094988
Oh maar dit is obv daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek. De docenten die ik volg zijn juist heel kritisch over dingen als woordenlijsten, jong huiswerk etc.

Het gaat om de pedagogische waarde en ook in het licht van kansengelijkheid enzo.
Kwak
  woensdag 30 januari 2019 @ 07:47:19 #47
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184705383
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 00:04 schreef GTW het volgende:
Iemand wat te zeggen over het incident bij het Kennemer College? Rare situatie. Ben zelf van mening dat je nooit een leerling beetpakt, hoe erg ze ook op je inwerken...
Och, de grens zal voor iedereen anders liggen.
Wat doe je bijvoorbeeld als leerlingen elkaar aanvliegen, of als een een jou aanvalt? Of misschien met een wapen?

Er is voor iedereen wel een situatie te bedenken waarin je, bewust of onbewust, dit ideaal laat varen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184705859
Ik heb ook weleens een leerling bij de achouders gepakt en resoluut het lokaal uitgeduwd (hij stond een andere leerling met een glasscherf te bedreigen).

Mijn adrenaline nam het toen echt over.

Hij liep zo mee overigens, anders was ik hulp gaan halen. Zou hem niet fysiek echt “aangpakt” hebben.
Kwak
pi_184706042
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 15:34 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Heb je daar een bron voor?

Overigens maakt het boek in het begin al duidelijk geen wetenschappelijke pretenties te hebben en dat het geen poging is een systematische aanpak in kaart te brengen. Het is gewoon een verzameling observaties bij (volgens de auteur) excellente docenten met wat praktische tips waar je misschien (of misschien ook niets) aan hebt. Zo benader ik het dan ook.

Bij de cursus kun je meer vraagtekens hebben, denk ik.
Hier een aantal kritieken:

https://numberwarrior.wor(...)like-a-champion/amp/

https://citiessuburbsscho(...)each-like-champions/

quote:
Teach Like A Champion promotes working-class behavioral norms through a pedagogy of order, uniformity, and obedience; similar pedagogy has been used in the past to maintain strict class and racial hierarchies and prevent the poor from challenging the powerful.
(Uit bovenstaande artikel)

https://haveyouheardblog.com/teach-like-its-1895/

https://www.longviewoneducation.org/beyond-champions-pirates/
Kwak
  woensdag 30 januari 2019 @ 13:39:05 #50
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184710521
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 08:45 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb ook weleens een leerling bij de achouders gepakt en resoluut het lokaal uitgeduwd (hij stond een andere leerling met een glasscherf te bedreigen).

Mijn adrenaline nam het toen echt over.

Hij liep zo mee overigens, anders was ik hulp gaan halen. Zou hem niet fysiek echt “aangpakt” hebben.
Ik zou het onverantwoord vinden om een kind met een wapen die een andere leerling bedreigt alleen te laten.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')