abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 juni 2019 @ 17:51:48 #151
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_187356002
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 10:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb ook één havo 2 klas met 30 leerlingen, da's wel pittig :') Maar heb wel leuk contact met ze.

Verder ooit es een paar maanden rekenen aan mbo niveau 2 gegeven toen ik m'n proefschrift afrondde, dat was wel een bijzondere ervaring. :P
Mijn mbo-2 klas begon als één klas met 28 leerlingen, wat een lol was dat.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_187381517
@Jentin
@1410

Bedankt voor jullie reacties! Ik kijk wel hoe het gaat. Voorlopig doe ik toch maar de dubbele bachelor. Kan nooit kwaad :) Dan kan ik altijd nog inspringen mocht er intern een gaatje vrij komen.
pi_187385357
quote:
17s.gif Op maandag 10 juni 2019 17:51 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Mijn mbo-2 klas begon als één klas met 28 leerlingen, wat een lol was dat.
Tof man, 28 van die heikneuters die je dan zo goed en zo kwaad als het kan aan een diploma probeert te helpen. Het scheelt wel dat er op papier 28 in zo'n klas zitten dan. Soms voelt het al als een victorie als je er 20 aanwezig hebt. :D :D
Wij hadden twee jaar geleden een klas van 39 bol niveau 2, het heeft een maand geduurd voordat er eindelijk twee klassen van gemaakt waren. Het jaar geëindigd met in beide klassen niet meer dan 10 studenten.
Bol-2: leukste en interessantste doelgroep :D
  woensdag 12 juni 2019 @ 15:25:11 #154
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_187388903
Hebben jullie al leerlingen mogen bellen ivm geslaagd zijn?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_187390392
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 11:50 schreef DjVero het volgende:

[..]

Tof man, 28 van die heikneuters die je dan zo goed en zo kwaad als het kan aan een diploma probeert te helpen. Het scheelt wel dat er op papier 28 in zo'n klas zitten dan. Soms voelt het al als een victorie als je er 20 aanwezig hebt. :D :D
Wij hadden twee jaar geleden een klas van 39 bol niveau 2, het heeft een maand geduurd voordat er eindelijk twee klassen van gemaakt waren. Het jaar geëindigd met in beide klassen niet meer dan 10 studenten.
Bol-2: leukste en interessantste doelgroep :D
Hier viel het an sich nog mee qua aanwezigheid, maar door het jaar heen verlies je er wel een stel. Lesgeven aan 13 niveau 2-ers opeens, heel fijn.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_187392649
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 15:25 schreef Kaneelstokje het volgende:
Hebben jullie al leerlingen mogen bellen ivm geslaagd zijn?
Ik heb er 14 mogen bellen. Helaas ook 4 die niet door mij als mentor gebeld zijn. Daar komen nog een paar pittige herexamens aan.
  woensdag 12 juni 2019 @ 19:03:51 #157
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_187392698
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 15:25 schreef Kaneelstokje het volgende:
Hebben jullie al leerlingen mogen bellen ivm geslaagd zijn?
Ik heb geen mentorklas in het examenjaar, dus nee, maar van alle leerlingen die ik lesgaf is er maar 1 gezakt.

Vorig jaar had ik ook een mentoraat in het voorexamenjaar, maar op een andere locatie. Die hebben dus nu examen gedaan, maar ik heb ze in de loop van het schooljaar meerdere malen horen klagen over hun nieuwe wiskundedocent. En meer dan de helft van de klas heeft een onvoldoende voor mijn vak.
Ik had vorig jaar al de smoor in dat ik ze los moest laten, dat is er vandaag niet beter op geworden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 12 juni 2019 @ 19:18:16 #158
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_187392948
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 19:01 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Ik heb er 14 mogen bellen. Helaas ook 4 die niet door mij als mentor gebeld zijn. Daar komen nog een paar pittige herexamens aan.
Oei, 4 op 18 is best veel. Hopelijk redden ze het nog.

quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 19:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb geen mentorklas in het examenjaar, dus nee, maar van alle leerlingen die ik lesgaf is er maar 1 gezakt.

Vorig jaar had ik ook een mentoraat in het voorexamenjaar, maar op een andere locatie. Die hebben dus nu examen gedaan, maar ik heb ze in de loop van het schooljaar meerdere malen horen klagen over hun nieuwe wiskundedocent. En meer dan de helft van de klas heeft een onvoldoende voor mijn vak.
Ik had vorig jaar al de smoor in dat ik ze los moest laten, dat is er vandaag niet beter op geworden.
Dat is een prima score. Bij mij zijn er geloof ik 3 die nog herexamen moeten maken. 1 voor mijn vak.

Dat is vervelend aan de ene kant, maar vleiend aan de andere. In hoeverre denk jij dat hun lage cijfers liggen aan de kwaliteiten van hun nieuwe docent?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 12 juni 2019 @ 23:29:39 #159
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_187397849
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 19:01 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Ik heb er 14 mogen bellen. Helaas ook 4 die niet door mij als mentor gebeld zijn. Daar komen nog een paar pittige herexamens aan.
De jaren dat ik mentor 4MAVO was, belde ik óók de leerlingen die definitief gezakt waren en de leerlingen die nog een herkansing moesten doen. Op onze school gebeurt dat overigens nog steeds. Dat zijn geen leuke telefoontjes, je hangt dan met een brok in je keel op, maar ik vind: als mentor ben je er voor je leerlingen, dus óók als je slecht nieuws te melden hebt. Juist dán.

[ Bericht 4% gewijzigd door Baba-O-Riley op 12-06-2019 23:42:44 ]
.
pi_187405458
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 23:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

De jaren dat ik mentor 4MAVO was, belde ik óók de leerlingen die definitief gezakt waren en de leerlingen die nog een herkansing moesten doen. Op onze school gebeurt dat overigens nog steeds. Dat zijn geen leuke telefoontjes, je hangt dan met een brok in je keel op, maar ik vind: als mentor ben je er voor je leerlingen, dus óók als je slecht nieuws te melden hebt. Juist dán.
De drie leerlingen met een her heb ik gisteren op school nog gesproken. De definitief gezakte was vanmorgen op school. Dat was echt wel even verdrietig, maar ook fijn om haar even te zien.
Verder nog een twijfelaar geholpen met een keuze voor een her.

Het zijn zo best intensieve dagen nog.
pi_187406897
Wij werken niet met een examenperiode op onze mbo opleiding, dat gaat door het hele jaar heen en ronden we zo begin mei af met Proeves van Bekwaamheid. Maar alle moet wel minimaal een 5,5 zijn. Sterker nog, elk onderdeel moet minimaal een 5,5 zijn. En daar gaat het dus mis nu. Ze hebben twee kansen gehad, twee keer niet gehaald en nu moet er een derde kans aangevraagd worden. Dit zijn praktijkexamens, dus die kosten je alleen al om af te nemen minimaal 2 dagen. De examencommissie eist een gedegen voorbereiding, anders krijgen ze geen derde kans. En dus heb ik een week geleden de HBO plannen van zo'n tien studenten gedwarsboomd door te zeggen dat ze pas na de vakantie het examen mogen maken. Geloof me, dat doe je dan met pijn in je buik. En de gesprekken met boze ouders en studenten zijn ook echt niet leuk. Maar ja, van de andere kant, ik moet een diploma afgeven dat waarde moet hebben in het beroepenveld. En daar horen ook praktijkexamens bij.
Helpt ook niet dat dit allemaal speelt in de periode van formatiebesprekingen (en dat is nooit leuk) en dat ik in een team werk dat gewend was de studenten redelijk 'makkelijk' te laten slagen. Ik zal blij zijn als het vier juli is en ik even de deur achter me dicht kan trekken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_187407161
Dat lijkt mij ook lastig, d.k., anderzijds wil je ook het diploma een zekere waarde meegeven. En als je leerlingen nu al op het randje zitten, hoe denk je dat ze op het HBO starten? Daar ligt het niveau weer wat hoger...
pi_187407808
Nou ja, dat is ook een beetje mijn probleem. Ik denk dat 80% van mijn leerlingen hierna naar het HBO gaat. En de cijfers liegen er niet om, de helft is na een jaar daar al weer weg. Natuurlijk, er zitten toppers bij die het zeker kunnen, maar er gaan er dus ook zeker weten een aantal enorm op hun bek.
En nu zijn wij nog redelijk flexibel met onze examens en deadlines, maar het hbo is dus echt niet meer zo.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_187410358
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 16:52 schreef d.k. het volgende:
Wij werken niet met een examenperiode op onze mbo opleiding, dat gaat door het hele jaar heen en ronden we zo begin mei af met Proeves van Bekwaamheid. Maar alle moet wel minimaal een 5,5 zijn. Sterker nog, elk onderdeel moet minimaal een 5,5 zijn. En daar gaat het dus mis nu. Ze hebben twee kansen gehad, twee keer niet gehaald en nu moet er een derde kans aangevraagd worden. Dit zijn praktijkexamens, dus die kosten je alleen al om af te nemen minimaal 2 dagen. De examencommissie eist een gedegen voorbereiding, anders krijgen ze geen derde kans. En dus heb ik een week geleden de HBO plannen van zo'n tien studenten gedwarsboomd door te zeggen dat ze pas na de vakantie het examen mogen maken. Geloof me, dat doe je dan met pijn in je buik. En de gesprekken met boze ouders en studenten zijn ook echt niet leuk. Maar ja, van de andere kant, ik moet een diploma afgeven dat waarde moet hebben in het beroepenveld. En daar horen ook praktijkexamens bij.
Helpt ook niet dat dit allemaal speelt in de periode van formatiebesprekingen (en dat is nooit leuk) en dat ik in een team werk dat gewend was de studenten redelijk 'makkelijk' te laten slagen. Ik zal blij zijn als het vier juli is en ik even de deur achter me dicht kan trekken.
Ze willen de avo-examens ook naar twee kansen hebben, wat een lol wordt dat. Vooral omdat er één extra kans over alle examens aangevraagd mag worden.

Bij ons heeft de helft van niveau 2 en van niveau 4 de PvB's niet gehaald (niv3 moet nog). Ook veel mensen die niet op examentraining komen. Op naar de tweede kans.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  donderdag 13 juni 2019 @ 21:09:52 #165
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_187410796
quote:
13s.gif Op donderdag 13 juni 2019 20:43 schreef DevilsWhore het volgende:
Ze willen de avo-examens ook naar twee kansen hebben, wat een lol wordt dat. Vooral omdat er één extra kans over alle examens aangevraagd mag worden.
Dat idee in combinatie met de kwalificatieplicht kan ook alleen maar van een hele slimme ambtenaar komen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_187411658
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 21:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat idee in combinatie met de kwalificatieplicht kan ook alleen maar van een hele slimme ambtenaar komen.
Mwoah, er staat wel tegenover dat de examens langer geldig zijn, waar ik wel blij mee ben.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_187412818
Volgens mij is het nu ook zo dat bepaalde examens (rekenen bijvoorbeeld) niet meer pas in de tweede helft van de opleiding moeten, dat is wel fijn. Want zo'n klas met een deel ongemotiveerde studenten die al lang kunnen rekenen in combinatie met een deel dat minstens zo ongemotiveerd is maar echt niet kan rekenen, is echt waardeloos.

Overigens, er waren dit jaar ook studenten die 'vergeten' waren dat er examens waren (hoi puber brein) of dat de laptop mee moest. Het mooiste was de student die een niet gehaald examenproject thuis had afgedaan als een profielwerkstuk. En die ouders snapten maar niet dat hij nu geen diploma kreeg.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_187413397
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2019 23:08 schreef d.k. het volgende:
Volgens mij is het nu ook zo dat bepaalde examens (rekenen bijvoorbeeld) niet meer pas in de tweede helft van de opleiding moeten, dat is wel fijn. Want zo'n klas met een deel ongemotiveerde studenten die al lang kunnen rekenen in combinatie met een deel dat minstens zo ongemotiveerd is maar echt niet kan rekenen, is echt waardeloos.

Overigens, er waren dit jaar ook studenten die 'vergeten' waren dat er examens waren (hoi puber brein) of dat de laptop mee moest. Het mooiste was de student die een niet gehaald examenproject thuis had afgedaan als een profielwerkstuk. En die ouders snapten maar niet dat hij nu geen diploma kreeg.
Nope, generiek moet in de tweede helft, beroepsgericht mag de hele opleiding door. Nou moet ik zeggen dat ik wel een beetje sjoemel met de instellingsexamens. :+

Pubers, zo handig soms. Daar gaat je opleiding.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_187415258
Voor generiek zou dat dus komend schooljaar niet meer zo zijn begreep ik. Zou op zich mooi zijn. Al dat gedoe over wat dan over de helft is bij versnellers en vertragers.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  vrijdag 14 juni 2019 @ 08:18:56 #170
360073 la_perle_rouge
Slava Ukraini
pi_187415394
Gister 4 gemaakte examens bekeken met VWO-leerlingen die wiskunde gaan herkansen:
1 die van een 6,7 naar een 6,9 of hoger wil omdat hij 0,2 tekort komt voor de 5,5-regeling (Engels, 4,7 zag hij niet als een betere mogelijkheid voor zijn herkansing
1 die van een 6 naar een 8 wil omdat ze het hele jaar gemiddeld achten heeft gehaald en ziek was tijdens het examen,
en twee die een voldoende voor wiskunde moeten halen om te slagen, waarvan een vrij triest geval, begon dit jaar uitstekend (haalde een 9 voor het eerste SE), is tijdens het uitgaan met oud en nieuw bij een verkeerde kliek terecht gekomen en verkracht, daarna kon je haar opvegen (vriendje maakte het uit, vader gaf haarde schuld, moeder werd depressief) en -toch nog sterk vind ik zelf- begint na vijf maanden eindelijk weer een beetje op te krabbelen.

Aantallen zeggen dus niet zoveel (4 van de 21), het gaat vaak ook om het verhaal achter de reden van herkansen.

Bij ons is het gebruikelijk gemaakte examens te laten inzien, bij vragen op de gemaakte fouten te wijzen. Natuurlijk kan er niets meer veranderd worden (twee correctoren hebben dit besloten, dus het klopt echt wel), maar zien waar je de mist in bent gegaan en inzien dat dat niet nodig was (vaak), is voor die kinderen wel goed, zeker als ze willen "herren".
Een nieuwe collega die dit helemaal nog nooit had meegemaakt was verbaasd. Waarom? Volgens mij hebben de leerlingen het (wettelijk) recht hun gemaakte werk nog een keer met twee docenten erbij in te zien. Soms komt er ook een vader of moeder mee.
pi_187416912
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 08:18 schreef la_perle_rouge het volgende:
Gister 4 gemaakte examens bekeken met VWO-leerlingen die wiskunde gaan herkansen:
1 die van een 6,7 naar een 6,9 of hoger wil omdat hij 0,2 tekort komt voor de 5,5-regeling (Engels, 4,7 zag hij niet als een betere mogelijkheid voor zijn herkansing
1 die van een 6 naar een 8 wil omdat ze het hele jaar gemiddeld achten heeft gehaald en ziek was tijdens het examen,
en twee die een voldoende voor wiskunde moeten halen om te slagen, waarvan een vrij triest geval, begon dit jaar uitstekend (haalde een 9 voor het eerste SE), is tijdens het uitgaan met oud en nieuw bij een verkeerde kliek terecht gekomen en verkracht, daarna kon je haar opvegen (vriendje maakte het uit, vader gaf haarde schuld, moeder werd depressief) en -toch nog sterk vind ik zelf- begint na vijf maanden eindelijk weer een beetje op te krabbelen.

Aantallen zeggen dus niet zoveel (4 van de 21), het gaat vaak ook om het verhaal achter de reden van herkansen.

Bij ons is het gebruikelijk gemaakte examens te laten inzien, bij vragen op de gemaakte fouten te wijzen. Natuurlijk kan er niets meer veranderd worden (twee correctoren hebben dit besloten, dus het klopt echt wel), maar zien waar je de mist in bent gegaan en inzien dat dat niet nodig was (vaak), is voor die kinderen wel goed, zeker als ze willen "herren".
Een nieuwe collega die dit helemaal nog nooit had meegemaakt was verbaasd. Waarom? Volgens mij hebben de leerlingen het (wettelijk) recht hun gemaakte werk nog een keer met twee docenten erbij in te zien. Soms komt er ook een vader of moeder mee.
Ik ben vorig jaar na de uitslag van het tweede tijdvak nog benaderd door de eerste corrector. Een leerling was na het herexamen op 0,1 gezakt. De leerling was alle examens gaan inzien en meende nog een punt gevonden te hebben in haar examen. Of ik die punt nog maar even toe wilde kennen. Die school probeerde dat bij meerdere leerlingen, en ging daar heel ver in.
Ik was heel verbaasd, maar zelfs dat schijnt nog te mogen.
Het is ze uiteindelijk niet gelukt trouwens.

En leerlingen moeten toch zeker hun examen nog in kunnen zien voor een her. Ook om een goede keuze te kunnen maken.
pi_187416949
bij ons (mbo) mag dat, maar ik verbaas me er echt over dat veel leerlingen het niet doen. Of het wel doen en vervolgens precies dezelfde fouten nog een keer maken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  vrijdag 14 juni 2019 @ 12:33:10 #173
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_187418410
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 07:52 schreef d.k. het volgende:
Voor generiek zou dat dus komend schooljaar niet meer zo zijn begreep ik. Zou op zich mooi zijn. Al dat gedoe over wat dan over de helft is bij versnellers en vertragers.
Of late instromers. Bij de BBL hebben we veel studenten die havo, hbo of niveau 4 hebben gedaan en vervolgens geen vrijstelling kunnen krijgen voor Nederlands of rekenen 2F, terwijl ze allang op het niveau zitten. Ze moeten alsnog anderhalf jaar lessen volgen vanwege die stomme regeling.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_187469868
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 08:18 schreef la_perle_rouge het volgende:

Bij ons is het gebruikelijk gemaakte examens te laten inzien, bij vragen op de gemaakte fouten te wijzen. Natuurlijk kan er niets meer veranderd worden (twee correctoren hebben dit besloten, dus het klopt echt wel), maar zien waar je de mist in bent gegaan en inzien dat dat niet nodig was (vaak), is voor die kinderen wel goed, zeker als ze willen "herren".
Een nieuwe collega die dit helemaal nog nooit had meegemaakt was verbaasd. Waarom? Volgens mij hebben de leerlingen het (wettelijk) recht hun gemaakte werk nog een keer met twee docenten erbij in te zien. Soms komt er ook een vader of moeder mee.
Inmiddels is er een handreiking vanuit de Inspectie/CvtE/ministerie over wat te doen bij een klacht/geschil als er na vaststelling van de score door de eerste en tweede corrector een fout wordt ontdekt.
Zie: https://www.examenblad.nl(...)-score-centraal/2019

Dit zal de komende jaren vast een vlucht nemen. Zeker met van die triomfantelijke artikelen van leerlingen in de krant die door zoiets alsnog slagen.

[ Bericht 7% gewijzigd door laiveneertiekje op 17-06-2019 15:14:31 ]
  dinsdag 25 juni 2019 @ 22:43:02 #175
479587 GTW
Power Moves Only
pi_187607715
Het einde van het jaar aan de lerarenopleiding nadert ook en ik moet dus op zoek naar een stageplek niveau 3 voor het komende schooljaar.

Lerarenopleiding Engels, als iemand in de omgeving van Rotterdam nog wat heeft *;
"No one else takes me seriously, so why should I?"
pi_187649984
Hoe verder?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187650659
Klinkt alsof het probleem niet zozeer zit in je reflectievermogen, maar in een ongelukkige mismatch met jou en je opleiders. Dat is behoorlijk kut, want die lui bepalen uiteindelijk of je een papiertje krijgt of niet. Zelf had ik dit ook, maar op een gegeven moment heb ik maar elke vorm van trots/eigenwaarde opzij gezet en precies gaan opschrijven wat zij wilden horen. En tadaa: diploma.

Helaas zit het vaak wel zo plat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2019 18:12:37 ]
pi_187651350
Aaaah, eindeloze reflectie, het kanker van het onderwijs en werkverschaffing voor incompetente lui :7 :P
-
pi_187651547
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 18:12 schreef Friek_ het volgende:
Klinkt alsof het probleem niet zozeer zit in je reflectievermogen, maar in een ongelukkige mismatch met jou en je opleiders. Dat is behoorlijk kut, want die lui bepalen uiteindelijk of je een papiertje krijgt of niet. Zelf had ik dit ook, maar op een gegeven moment heb ik maar elke vorm van trots/eigenwaarde opzij gezet en precies gaan opschrijven wat zij wilden horen. En tadaa: diploma.

Helaas zit het vaak wel zo plat.
Ja, klopt! Heb ik ook gedaan, maar toch is dat nog niet goed genoeg. Ik heb nu genoeg mijn gevoel beschreven, werd er gezegd, maar ik moet nu vanuit het andere perspectief gaan bekijken, aannames gaan checken en herstel gaan ‘vormgeven’. En ik weet gewoon niet zo goed hoe :'(
pi_187651555
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 19:13 schreef Haushofer het volgende:
Aaaah, eindeloze reflectie, het kanker van het onderwijs en werkverschaffing voor incompetente lui :7 :P
Oh echt... tis echt verschrikkelijk, het is echt reflecteren over reflecteren op reflecteren. :'(
pi_187652573
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 19:33 schreef 1410 het volgende:

[..]

Ja, klopt! Heb ik ook gedaan, maar toch is dat nog niet goed genoeg. Ik heb nu genoeg mijn gevoel beschreven, werd er gezegd, maar ik moet nu vanuit het andere perspectief gaan bekijken, aannames gaan checken en herstel gaan ‘vormgeven’. En ik weet gewoon niet zo goed hoe :'(
Kun je om een voorbeeld vragen van iets of iemand (of een verslag) waarin volgens hen goed gereflecteerd wordt? Of dat je in ieder geval een voorbeeld krijgt van wat men als voldoende heeft beoordeeld?
  vrijdag 28 juni 2019 @ 20:50:15 #182
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_187652611
Zo, diploma uitreiking gehad.
Erg geslaagd, allemaal bedankjes van leerlingen en ouders.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  dinsdag 2 juli 2019 @ 17:29:53 #183
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_187717210
Is het bij jullie ook zo dat uiteindelijk niet het docententeam het laatste woord heeft bij de overgangsvergadering, maar de directie die een besluit kan terugdraaien omdat het ergens niet in een klas past?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_187717331
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 17:29 schreef Janneke141 het volgende:
Is het bij jullie ook zo dat uiteindelijk niet het docententeam het laatste woord heeft bij de overgangsvergadering, maar de directie die een besluit kan terugdraaien omdat het ergens niet in een klas past?
Kan me niet voorstellen. Dan zou tevens de pleuris uitbreken, lijkt me zo. Iets met het serieus nemen van je docenten.

Bij gelijke stemming beslist de coördinator van het huidige jaar, bij ons althans. Heb er net nog wel een gehad waarbij slechts 6 van de 12 vakdocenten aanwezig was. Erg slecht. Geeft ook een lekker signaal richting de leerlingen zo. Natuurlijk wegen we dit zorgvuldig af jongens. |:(
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_187718382
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 17:29 schreef Janneke141 het volgende:
Is het bij jullie ook zo dat uiteindelijk niet het docententeam het laatste woord heeft bij de overgangsvergadering, maar de directie die een besluit kan terugdraaien omdat het ergens niet in een klas past?
Jup
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 4 juli 2019 @ 16:02:21 #186
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_187752161
Ga na de vakantie beginnen aan mijn eerste 'echte' baan. Heb vorig schooljaar al bijna volledig lesgegeven, maar begon toen pas in oktober als tijdelijke kracht. Fijn dat ik komend jaar gewoon vanaf het begin voor de klas sta, dan straal je meer 'de docent' uit in plaats van de vervanger.

Maar ben wel vrij zenuwachtig voor de eerste paar lessen. Ik weet dat ik het niet moet hebben van mijn eerste indruk qua uitstraling, ik straal namelijk niet echt natuurlijk overwicht uit. Maar ik wil wel een goede start maken natuurlijk, dus hebben jullie tips voor die eerste lessen? Hoe moet je jezelf presenteren, wat zijn bekende valkuilen, praktische tips? En hebben jullie leuke originele werkvormen voor de eerste les die verder gaan dan een voorstelrondje?
Er zat WEL genoeg koriander in.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 13:36:52 #187
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_188133122
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 16:02 schreef Anosmos het volgende:
Maar ben wel vrij zenuwachtig voor de eerste paar lessen. Ik weet dat ik het niet moet hebben van mijn eerste indruk qua uitstraling, ik straal namelijk niet echt natuurlijk overwicht uit. Maar ik wil wel een goede start maken natuurlijk, dus hebben jullie tips voor die eerste lessen? Hoe moet je jezelf presenteren, wat zijn bekende valkuilen, praktische tips? En hebben jullie leuke originele werkvormen voor de eerste les die verder gaan dan een voorstelrondje?
Bij leerlingen die ik niet ken / nieuwe klassen stel ik mezelf kort voor.
* Belangrijk is om enthousiasme uit te stralen, maar ondertussen niet "door te slaan". De klas kijkt de eerste lessen de kat uit de boom. Meestal zullen ze dan heel stil zijn. Wanneer je dan - als nieuwe of beginnende docent - doorslaat in grapjes maken omdat je graag "aardig" gevonden wil worden en je denkt "de klas is toch lekker stil", gaat dat na een paar weken tegen je werken. Wees oprecht enthousiast, maar in eerste instantie "met mate".
* Leer zo snel mogelijk de namen van de leerlingen. Vaak stuurt de mentor je een klassenplattegrond, en/of staan de foto's in het leerlingvolgsysteem. Wanneer je de namen weet, kun je makkelijker contact leggen en sneller optreden. "Hé, jij in het wit gestreepte truitje naast die jongen met de zwarte hoodie, let eens op.."
* Toon interesse in de leerlingen. Zie hen niet als "de vijand" die je het leven zuur komt maken.
* Regels? Als je nog andere regels hebt dan het standaard assortiment, zou ik ze even noemen. Bij mij moeten de leerlingen bijvoorbeeld een snelhechtermap bij zich hebben, om alle extra lesmateriaal netjes te bewaren. Dat soort zaken zeg ik dan de eerste les(sen). Maar regels als: "Luisteren als ik praat", "Vinger opsteken als je wat wil zeggen", dat zullen alle andere docenten ook wel aan de klas meegedeeld hebben. Daarnaast komt dat ook wel vanzelf aan de orde als een regel "overtreden" wordt. Als een leerling bijvoorbeeld opstaat zonder iets te zeggen, zou je kunnen zeggen: "Kun je het me in het vervolg even vragen als je opstaat? Zou fijn zijn".
* Als kennismakingsactiviteit doe ik vrij regelmatig "Find Someone Who" ("Vind iemand die..."). Een lijstje met allerlei eigenschappen, hobbies of kenmerken, en de leerlingen moeten dan een klasgenoot zoeken die óók eenzelfde eigenschap, hobby of kenmerk heeft. Denk bijvoorbeeld aan: "Wie houdt niet van pizza?", "Wie vindt streaks op Snapchat belangrijk?", "Wie houdt er van vissen?", "Wie heeft thuis meer dan 2 broers of zusjes?". Onbewust zullen leerlingen bepaalde zaken over elkaar onthouden, en wanneer je dan na afloop een en ander bespreekt, levert je dat ook best wat informatie over de klas op. De vraag: "Wie staat 's morgens vóór 7 uur op?", leverde best een leuk gesprek over vroeg opstaan op. "Sta jij al om 5 uur 's morgens op? Wat dóe je dan in godsnaam?!"

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 26-07-2019 15:13:14 ]
.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 18:34:59 #188
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_188575131
Zo, de eerste twee lesdagen zitten er alweer op. Weer even in vorm komen ;)
.
pi_188652280
Wauw, eerste twee dagen zijn voorbij - wat een rollercoaster aan nieuwe indrukken :D

- voor dit jaar ga ik vrij snel zelf een klas draaien, 2vmbo. Meelopen in de 3e en 4e.
- assistent-mentor voor dezelfde 2e klas, om ook dit aspect van het lesgeven te ervaren.
- vandaag de schoolfotograaf en redelijke chaos omdat het de eerste gewone lesdag was
- laatste uren vielen uit vanwege de warmte

Het is een veel kleinere school dan mijn vorige (minder dan 400 versus ruim 1800) dus het is veel persoonlijker. En een leuk team wat heel open en verwelkomend is O+
pi_188662664
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_188662796
Helaas deels wel. Ik heb afgelopen jaren geleerd dat het inderdaad een eenzaam beroep is. Je bent als beginnend docent zo zoekende dat je gewoon begeleid moet worden. Als je die begeleiding niet krijgt binnen je team en alles zelf moet uitzoeken kan het flink tegenvallen.

Inmiddels schooljaar 4 maar wel werkend in een slecht functionerend team. En dat merk je zelfs in week 1 als afspraken niet nagekomen zijn en de oude rotten gewoon hun programma gaan afdraaien dat al decennia meegaat. Na mij zijn nog twee andere zij instromers in het team gekomen, dus langzaam wordt het beter. En voor die twee collega's ben ik de mentor die ik nooit gehad heb. Maar week 1 hakt er al diep in en de vakantie lijkt al eeuwen geleden. Jammer want het echte (leuke!) werk met de nieuwe studenten moet nog beginnen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_188662852
Herkenbaar weet ik niet. Wel een beetje "dat had je ook wel kunnen bedenken" als je tijdens je opleiding stage(s) hebt gelopen. Alleen gymnasium ervaring? Ja, het vmbo is anders. Als je vooraf niet een beetje onderzoek doet naar waar je terecht gaat komen, dan kan het wel eens tegenvallen.
  woensdag 28 augustus 2019 @ 07:57:48 #193
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_188663033
VMBO was inderdaad totaal anders dan mijn stage op het gymnasium. Niet te vergelijken.
Ook moeilijke kinderen, maar op een andere manier moeilijk. Directer, minder zin om te werken, totaal andere manier van aanspreken.

Toen ik een paar jaar geleden hier begon, was het inderdaad even slikken. Kinderen die onder invloed naar school kwamen, die met messen naar school kwamen, ouders die geen kut geven om wat hun kind allemaal uitspookt.
Maar goed, hij praat over de les zelf natuurlijk. Je hebt zeker een voordeel als de kinderen je al kennen. Dat ze weten wat ze kunnen verwachten, dat ze weten hoever ze kunnen gaan. Ze gaan je uitproberen, dus je moet je grens bepalen en deze bewaken. Als je de kinderen dan in klas 1 hebt gehad, en je hebt ze in klas 4 weer, dan is het een eitje.

Ik merk trouwens zelf dat ik klas 3 het meest lastig vond. In de tweede willen ze nog hun best doen om hun gewenste niveau en afdeling te bereiken, en in klas 4 willen ze hun best doen om hun examen te halen. Klas 3 hebben ze een nieuwe klas, nieuwe docenten. Moeten ze weer bepalen wie de baas is.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_188663077
Het verschil tussen de 2e en 4e was mij gisteren wel duidelijk :P 30 stuks ieniemieniegrut die doodstil luisterden, versus 28 luidruchtige pubers die nog niet allemaal uit de vakantiemodus waren 8-)
pi_188663230
quote:
Je moet als beginnend docent niet teveel van deze verhalen lezen. Om dezelfde reden als dat iemand hierboven stelt dat de leerlingen niet je tegenstanders zijn.

Het klaslokaal wordt hier uitgelegd als een soort battle arena. Als je er met dat gevoel in gaat maak je het jezelf onnodig zwaar.

Anderzijds moet je natuurlijk niet zonder relevante ervaring aan 4 vmbo beginnen. Gelukkig zul je die bij je eerste stage van je docentopleiding ook echt niet krijgen.


Ik heb de boel inmiddels enigszins op de rails voor dit jaar. De eerste les begon met de constatering dat de uitgever van mijn methode de leerlingen een nieuwere druk heeft gestuurd, met een totaal andere indeling van hoofdstukken dan in mijn exemplaar. :') Super fijn. Thanks Noordhoff.

[ Bericht 5% gewijzigd door BlackLining op 28-08-2019 08:50:41 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  woensdag 28 augustus 2019 @ 08:52:30 #196
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_188663383
Het jaar is weer begonnen, en dit jaar heb ik een nog grotere uitdaging.
Niet alleen geef ik maatschappijleer en natuurkunde, maar ik heb nu ook 0.625 fte aanstelling als klassendocent op een structuurklas.
Die leerlingen hebben in totaal 2 docenten die samen alle vakken geven.

Dit betekent dat ik 3e en 4e jaars leerlingen basis, kader en mavo door elkaar heb in 1 lokaal, 15 stuks totaal. Enkel de praktijk vakken volgen ze bij de reguliere klas.

Dit betekent dus dat ik ook alle vakken moet geven.

Nu loop ik tegen de les voorbereidingen aan, van de vakdocenten krijg ik wel planners. Maar ze lijken stuk voor stuk geen lesvoorbereiding te doen op papier.

Geen PowerPoint of prezi die beschikbaar is.

Nu ga ik even zo grof zijn om te vragen,
Zijn er mensen die lesgeven die wel PowerPoint of prezi maken en zouden die in mijn dm willen sliden als ze me zouden willen helpen?

Would be lovely!
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_188663866
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 08:28 schreef BlackLining het volgende:
Thanks Obama
:+ O-)

En verder eens, vorig jaar als absolute starter stagiair zou 4vmbo geen goed idee zijn geweest. Nu heb ik ietsje ervaring en kan ik met mijn begeleider samen prima zo'n klas bestieren. En ja, af en toe zal het tegenvallen. Spoiler: dat is in elk beroep zo :o
pi_188664768
quote:
Naarmate het niveau daalt, wordt er steeds meer gevraagd van de didactische en pedagogische kwaliteiten van een docent. Het vmbo is om die reden de lastigste tak van sport in heel ons onderwijsbestel - althans, zo ervaar/zie ik dat zelf. En het klinkt misschien wat cru, maar op het vmbo ben je ook meer welzijnsmedewerker dan docent. De vakinhoud is volgens mij zo’n beetje het eerste dat je tussen haakjes mag zetten. En ja, dan snap ik wel dat het van een koude kermis thuiskomen is als je met dat soort torenhoge verwachtingen erin stapt.

Overigens vormt dat laatste voor mij ook de reden waarom ik nooit in het vmbo ga werken: ik ben een vakinhoudelijk gedreven docent met een drive om dat over te brengen, niet iemand die docent wilde worden om de leerlingen en het vak maar van secundair belang vond. Terwijl je volgens mij wel bij dat laatste type moet horen, wil je succesvol lesgeven op het vmbo.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2019 10:47:18 ]
pi_188665557
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 10:43 schreef Friek_ het volgende:
Terwijl je volgens mij wel bij dat laatste type moet horen, wil je succesvol lesgeven op het vmbo.
Of de havo.

De daadwerkelijke kloof zit tegenwoordig niet meer tussen vmbo en havo/vwo, maar tussen vmbo/havo en vwo. Ik denk dat tegenwoordig een hoop mensen naar de havo worden gedreven vanwege het imago van het (v)mbo. En als je er dan 30 bij elkaar zet in een klas waarvan een deel daar niet hoort, dan moet je erg sterk in je schoenen staan. Wel vind ik het stukje buitengewoon naief; als de schrijver zich goed had geïnformeerd, dan had hij dit van tevoren in elk geval kunnen verwachten.

Ik ben overigens ook net begonnen op een middelbare school, en kan wel zeggen dat de chaos aanzienlijk is. Ik heb gister zelf maar eens via-via-via uitgezocht wat nou eigenlijk ongeveer de studieplanning is; ik heb 0 ervaring met een nieuw schooljaar op de middelbare school starten en de PTA's zijn nogal cryptisch. Er ligt niks klaar, behalve conceptplanningen bij de uitgeverijen, waar ik nog geen licenties van heb. En dan heb ik het nog niet over de eigenaardige roosters (sommige leerlingen zitten meerdere dagen tot 17.15 op school; vrije dagen van docenten zijn vaak niet gehonoreerd waardoor ik op een dag voor 1 lesuur 2,5 uur mag reizen; dinsdag 11.30 vrij...tot een informatie-avond om 19.30), een pilot voor een nieuw onderwijsconcept waar nog veel onduidelijkheid over is en gister mentorbijeenkomsten in lokalen van bijna 40 graden.

Verder wel hele leuke mensen, heb een gepensioneerde collega gevonden die nu weer wordt ingezet en me enorm helpt, en heb zin in het lesgeven, maar voor starters is dit niet bepaald een rooskleurig begin.

quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 10:43 schreef Friek_ het volgende:
Naarmate het niveau daalt, wordt er steeds meer gevraagd van de didactische en pedagogische kwaliteiten van een docent.
Dat is het ook. Als het niet lukt bij een leerling, wordt er allereerst naar de docent gewezen en om een trucendoos gevraagd. En dat is, met alle ADHD/ADD/PDDNOS/dyslectie/weet ik wat labels nogal een toer. En zonder die labels: probeer ouders maar es aan het verstand te peuteren dat hun kind misschien te ambitieus is ingeschaald. Onderwijs is een consumptiegoed geworden en de klant is blijkbaar koning :P
-
pi_188665709
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 08:28 schreef BlackLining het volgende:
Je moet als beginnend docent niet teveel van deze verhalen lezen.
Klopt. Scholen kunnen ook enorm verschillen wat dat betreft. Het is zonde als je op basis van 1 school(ervaring) je conclusie over "het" onderwijs trekt.
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')