abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_187649984
registreer om deze reclame te verbergen
Hoe verder?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187650659
Klinkt alsof het probleem niet zozeer zit in je reflectievermogen, maar in een ongelukkige mismatch met jou en je opleiders. Dat is behoorlijk kut, want die lui bepalen uiteindelijk of je een papiertje krijgt of niet. Zelf had ik dit ook, maar op een gegeven moment heb ik maar elke vorm van trots/eigenwaarde opzij gezet en precies gaan opschrijven wat zij wilden horen. En tadaa: diploma.

Helaas zit het vaak wel zo plat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2019 18:12:37 ]
pi_187651350
Aaaah, eindeloze reflectie, het kanker van het onderwijs en werkverschaffing voor incompetente lui :7 :P
pi_187651547
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 18:12 schreef Friek_ het volgende:
Klinkt alsof het probleem niet zozeer zit in je reflectievermogen, maar in een ongelukkige mismatch met jou en je opleiders. Dat is behoorlijk kut, want die lui bepalen uiteindelijk of je een papiertje krijgt of niet. Zelf had ik dit ook, maar op een gegeven moment heb ik maar elke vorm van trots/eigenwaarde opzij gezet en precies gaan opschrijven wat zij wilden horen. En tadaa: diploma.

Helaas zit het vaak wel zo plat.
Ja, klopt! Heb ik ook gedaan, maar toch is dat nog niet goed genoeg. Ik heb nu genoeg mijn gevoel beschreven, werd er gezegd, maar ik moet nu vanuit het andere perspectief gaan bekijken, aannames gaan checken en herstel gaan ‘vormgeven’. En ik weet gewoon niet zo goed hoe :'(
pi_187651555
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 19:13 schreef Haushofer het volgende:
Aaaah, eindeloze reflectie, het kanker van het onderwijs en werkverschaffing voor incompetente lui :7 :P
Oh echt... tis echt verschrikkelijk, het is echt reflecteren over reflecteren op reflecteren. :'(
pi_187652573
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 19:33 schreef 1410 het volgende:

[..]

Ja, klopt! Heb ik ook gedaan, maar toch is dat nog niet goed genoeg. Ik heb nu genoeg mijn gevoel beschreven, werd er gezegd, maar ik moet nu vanuit het andere perspectief gaan bekijken, aannames gaan checken en herstel gaan ‘vormgeven’. En ik weet gewoon niet zo goed hoe :'(
Kun je om een voorbeeld vragen van iets of iemand (of een verslag) waarin volgens hen goed gereflecteerd wordt? Of dat je in ieder geval een voorbeeld krijgt van wat men als voldoende heeft beoordeeld?
  vrijdag 28 juni 2019 @ 20:50:15 #182
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_187652611
registreer om deze reclame te verbergen
Zo, diploma uitreiking gehad.
Erg geslaagd, allemaal bedankjes van leerlingen en ouders.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  dinsdag 2 juli 2019 @ 17:29:53 #183
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_187717210
Is het bij jullie ook zo dat uiteindelijk niet het docententeam het laatste woord heeft bij de overgangsvergadering, maar de directie die een besluit kan terugdraaien omdat het ergens niet in een klas past?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 2 juli 2019 @ 17:37:44 #184
262933 BlackLining
Meer gas geven.
pi_187717331
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 17:29 schreef Janneke141 het volgende:
Is het bij jullie ook zo dat uiteindelijk niet het docententeam het laatste woord heeft bij de overgangsvergadering, maar de directie die een besluit kan terugdraaien omdat het ergens niet in een klas past?
Kan me niet voorstellen. Dan zou tevens de pleuris uitbreken, lijkt me zo. Iets met het serieus nemen van je docenten.

Bij gelijke stemming beslist de co÷rdinator van het huidige jaar, bij ons althans. Heb er net nog wel een gehad waarbij slechts 6 van de 12 vakdocenten aanwezig was. Erg slecht. Geeft ook een lekker signaal richting de leerlingen zo. Natuurlijk wegen we dit zorgvuldig af jongens. |:(
Don't discuss with an idiot. He'll take you down to his level and beat you with experience.
pi_187718382
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 17:29 schreef Janneke141 het volgende:
Is het bij jullie ook zo dat uiteindelijk niet het docententeam het laatste woord heeft bij de overgangsvergadering, maar de directie die een besluit kan terugdraaien omdat het ergens niet in een klas past?
Jup
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 4 juli 2019 @ 16:02:21 #186
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_187752161
Ga na de vakantie beginnen aan mijn eerste 'echte' baan. Heb vorig schooljaar al bijna volledig lesgegeven, maar begon toen pas in oktober als tijdelijke kracht. Fijn dat ik komend jaar gewoon vanaf het begin voor de klas sta, dan straal je meer 'de docent' uit in plaats van de vervanger.

Maar ben wel vrij zenuwachtig voor de eerste paar lessen. Ik weet dat ik het niet moet hebben van mijn eerste indruk qua uitstraling, ik straal namelijk niet echt natuurlijk overwicht uit. Maar ik wil wel een goede start maken natuurlijk, dus hebben jullie tips voor die eerste lessen? Hoe moet je jezelf presenteren, wat zijn bekende valkuilen, praktische tips? En hebben jullie leuke originele werkvormen voor de eerste les die verder gaan dan een voorstelrondje?
Er zat WEL genoeg koriander in.
  vrijdag 26 juli 2019 @ 13:36:52 #187
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_188133122
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 16:02 schreef Anosmos het volgende:
Maar ben wel vrij zenuwachtig voor de eerste paar lessen. Ik weet dat ik het niet moet hebben van mijn eerste indruk qua uitstraling, ik straal namelijk niet echt natuurlijk overwicht uit. Maar ik wil wel een goede start maken natuurlijk, dus hebben jullie tips voor die eerste lessen? Hoe moet je jezelf presenteren, wat zijn bekende valkuilen, praktische tips? En hebben jullie leuke originele werkvormen voor de eerste les die verder gaan dan een voorstelrondje?
Bij leerlingen die ik niet ken / nieuwe klassen stel ik mezelf kort voor.
* Belangrijk is om enthousiasme uit te stralen, maar ondertussen niet "door te slaan". De klas kijkt de eerste lessen de kat uit de boom. Meestal zullen ze dan heel stil zijn. Wanneer je dan - als nieuwe of beginnende docent - doorslaat in grapjes maken omdat je graag "aardig" gevonden wil worden en je denkt "de klas is toch lekker stil", gaat dat na een paar weken tegen je werken. Wees oprecht enthousiast, maar in eerste instantie "met mate".
* Leer zo snel mogelijk de namen van de leerlingen. Vaak stuurt de mentor je een klassenplattegrond, en/of staan de foto's in het leerlingvolgsysteem. Wanneer je de namen weet, kun je makkelijker contact leggen en sneller optreden. "HÚ, jij in het wit gestreepte truitje naast die jongen met de zwarte hoodie, let eens op.."
* Toon interesse in de leerlingen. Zie hen niet als "de vijand" die je het leven zuur komt maken.
* Regels? Als je nog andere regels hebt dan het standaard assortiment, zou ik ze even noemen. Bij mij moeten de leerlingen bijvoorbeeld een snelhechtermap bij zich hebben, om alle extra lesmateriaal netjes te bewaren. Dat soort zaken zeg ik dan de eerste les(sen). Maar regels als: "Luisteren als ik praat", "Vinger opsteken als je wat wil zeggen", dat zullen alle andere docenten ook wel aan de klas meegedeeld hebben. Daarnaast komt dat ook wel vanzelf aan de orde als een regel "overtreden" wordt. Als een leerling bijvoorbeeld opstaat zonder iets te zeggen, zou je kunnen zeggen: "Kun je het me in het vervolg even vragen als je opstaat? Zou fijn zijn".
* Als kennismakingsactiviteit doe ik vrij regelmatig "Find Someone Who" ("Vind iemand die..."). Een lijstje met allerlei eigenschappen, hobbies of kenmerken, en de leerlingen moeten dan een klasgenoot zoeken die ˇˇk eenzelfde eigenschap, hobby of kenmerk heeft. Denk bijvoorbeeld aan: "Wie houdt niet van pizza?", "Wie vindt streaks op Snapchat belangrijk?", "Wie houdt er van vissen?", "Wie heeft thuis meer dan 2 broers of zusjes?". Onbewust zullen leerlingen bepaalde zaken over elkaar onthouden, en wanneer je dan na afloop een en ander bespreekt, levert je dat ook best wat informatie over de klas op. De vraag: "Wie staat 's morgens vˇˇr 7 uur op?", leverde best een leuk gesprek over vroeg opstaan op. "Sta jij al om 5 uur 's morgens op? Wat dˇe je dan in godsnaam?!"

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 26-07-2019 15:13:14 ]
.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 18:34:59 #188
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_188575131
Zo, de eerste twee lesdagen zitten er alweer op. Weer even in vorm komen ;)
.
pi_188652280
Wauw, eerste twee dagen zijn voorbij - wat een rollercoaster aan nieuwe indrukken :D

- voor dit jaar ga ik vrij snel zelf een klas draaien, 2vmbo. Meelopen in de 3e en 4e.
- assistent-mentor voor dezelfde 2e klas, om ook dit aspect van het lesgeven te ervaren.
- vandaag de schoolfotograaf en redelijke chaos omdat het de eerste gewone lesdag was
- laatste uren vielen uit vanwege de warmte

Het is een veel kleinere school dan mijn vorige (minder dan 400 versus ruim 1800) dus het is veel persoonlijker. En een leuk team wat heel open en verwelkomend is O+
Shit happens - twice a day if you're lucky
Tinuviel's romanti-kusje :P
25 mei: Towel Day!
Mensen :') en nu ABO-loos :{
pi_188662664
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_188662796
Helaas deels wel. Ik heb afgelopen jaren geleerd dat het inderdaad een eenzaam beroep is. Je bent als beginnend docent zo zoekende dat je gewoon begeleid moet worden. Als je die begeleiding niet krijgt binnen je team en alles zelf moet uitzoeken kan het flink tegenvallen.

Inmiddels schooljaar 4 maar wel werkend in een slecht functionerend team. En dat merk je zelfs in week 1 als afspraken niet nagekomen zijn en de oude rotten gewoon hun programma gaan afdraaien dat al decennia meegaat. Na mij zijn nog twee andere zij instromers in het team gekomen, dus langzaam wordt het beter. En voor die twee collega's ben ik de mentor die ik nooit gehad heb. Maar week 1 hakt er al diep in en de vakantie lijkt al eeuwen geleden. Jammer want het echte (leuke!) werk met de nieuwe studenten moet nog beginnen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_188662852
Herkenbaar weet ik niet. Wel een beetje "dat had je ook wel kunnen bedenken" als je tijdens je opleiding stage(s) hebt gelopen. Alleen gymnasium ervaring? Ja, het vmbo is anders. Als je vooraf niet een beetje onderzoek doet naar waar je terecht gaat komen, dan kan het wel eens tegenvallen.
Shit happens - twice a day if you're lucky
Tinuviel's romanti-kusje :P
25 mei: Towel Day!
Mensen :') en nu ABO-loos :{
  woensdag 28 augustus 2019 @ 07:57:48 #193
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_188663033
VMBO was inderdaad totaal anders dan mijn stage op het gymnasium. Niet te vergelijken.
Ook moeilijke kinderen, maar op een andere manier moeilijk. Directer, minder zin om te werken, totaal andere manier van aanspreken.

Toen ik een paar jaar geleden hier begon, was het inderdaad even slikken. Kinderen die onder invloed naar school kwamen, die met messen naar school kwamen, ouders die geen kut geven om wat hun kind allemaal uitspookt.
Maar goed, hij praat over de les zelf natuurlijk. Je hebt zeker een voordeel als de kinderen je al kennen. Dat ze weten wat ze kunnen verwachten, dat ze weten hoever ze kunnen gaan. Ze gaan je uitproberen, dus je moet je grens bepalen en deze bewaken. Als je de kinderen dan in klas 1 hebt gehad, en je hebt ze in klas 4 weer, dan is het een eitje.

Ik merk trouwens zelf dat ik klas 3 het meest lastig vond. In de tweede willen ze nog hun best doen om hun gewenste niveau en afdeling te bereiken, en in klas 4 willen ze hun best doen om hun examen te halen. Klas 3 hebben ze een nieuwe klas, nieuwe docenten. Moeten ze weer bepalen wie de baas is.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_188663077
Het verschil tussen de 2e en 4e was mij gisteren wel duidelijk :P 30 stuks ieniemieniegrut die doodstil luisterden, versus 28 luidruchtige pubers die nog niet allemaal uit de vakantiemodus waren 8-)
Shit happens - twice a day if you're lucky
Tinuviel's romanti-kusje :P
25 mei: Towel Day!
Mensen :') en nu ABO-loos :{
  woensdag 28 augustus 2019 @ 08:28:31 #195
262933 BlackLining
Meer gas geven.
pi_188663230
quote:
Je moet als beginnend docent niet teveel van deze verhalen lezen. Om dezelfde reden als dat iemand hierboven stelt dat de leerlingen niet je tegenstanders zijn.

Het klaslokaal wordt hier uitgelegd als een soort battle arena. Als je er met dat gevoel in gaat maak je het jezelf onnodig zwaar.

Anderzijds moet je natuurlijk niet zonder relevante ervaring aan 4 vmbo beginnen. Gelukkig zul je die bij je eerste stage van je docentopleiding ook echt niet krijgen.


Ik heb de boel inmiddels enigszins op de rails voor dit jaar. De eerste les begon met de constatering dat de uitgever van mijn methode de leerlingen een nieuwere druk heeft gestuurd, met een totaal andere indeling van hoofdstukken dan in mijn exemplaar. :') Super fijn. Thanks Noordhoff.

[ Bericht 5% gewijzigd door BlackLining op 28-08-2019 08:50:41 ]
Don't discuss with an idiot. He'll take you down to his level and beat you with experience.
  woensdag 28 augustus 2019 @ 08:52:30 #196
189403 Mickytjuh
Dud0r is sexy
pi_188663383
Het jaar is weer begonnen, en dit jaar heb ik een nog grotere uitdaging.
Niet alleen geef ik maatschappijleer en natuurkunde, maar ik heb nu ook 0.625 fte aanstelling als klassendocent op een structuurklas.
Die leerlingen hebben in totaal 2 docenten die samen alle vakken geven.

Dit betekent dat ik 3e en 4e jaars leerlingen basis, kader en mavo door elkaar heb in 1 lokaal, 15 stuks totaal. Enkel de praktijk vakken volgen ze bij de reguliere klas.

Dit betekent dus dat ik ook alle vakken moet geven.

Nu loop ik tegen de les voorbereidingen aan, van de vakdocenten krijg ik wel planners. Maar ze lijken stuk voor stuk geen lesvoorbereiding te doen op papier.

Geen PowerPoint of prezi die beschikbaar is.

Nu ga ik even zo grof zijn om te vragen,
Zijn er mensen die lesgeven die wel PowerPoint of prezi maken en zouden die in mijn dm willen sliden als ze me zouden willen helpen?

Would be lovely!
Groene zeep op je rug en af laten glijden
pi_188663866
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 08:28 schreef BlackLining het volgende:
Thanks Obama
:+ O-)

En verder eens, vorig jaar als absolute starter stagiair zou 4vmbo geen goed idee zijn geweest. Nu heb ik ietsje ervaring en kan ik met mijn begeleider samen prima zo'n klas bestieren. En ja, af en toe zal het tegenvallen. Spoiler: dat is in elk beroep zo :o
Shit happens - twice a day if you're lucky
Tinuviel's romanti-kusje :P
25 mei: Towel Day!
Mensen :') en nu ABO-loos :{
pi_188664768
quote:
Naarmate het niveau daalt, wordt er steeds meer gevraagd van de didactische en pedagogische kwaliteiten van een docent. Het vmbo is om die reden de lastigste tak van sport in heel ons onderwijsbestel - althans, zo ervaar/zie ik dat zelf. En het klinkt misschien wat cru, maar op het vmbo ben je ook meer welzijnsmedewerker dan docent. De vakinhoud is volgens mij zo’n beetje het eerste dat je tussen haakjes mag zetten. En ja, dan snap ik wel dat het van een koude kermis thuiskomen is als je met dat soort torenhoge verwachtingen erin stapt.

Overigens vormt dat laatste voor mij ook de reden waarom ik nooit in het vmbo ga werken: ik ben een vakinhoudelijk gedreven docent met een drive om dat over te brengen, niet iemand die docent wilde worden om de leerlingen en het vak maar van secundair belang vond. Terwijl je volgens mij wel bij dat laatste type moet horen, wil je succesvol lesgeven op het vmbo.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2019 10:47:18 ]
pi_188665557
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 10:43 schreef Friek_ het volgende:
Terwijl je volgens mij wel bij dat laatste type moet horen, wil je succesvol lesgeven op het vmbo.
Of de havo.

De daadwerkelijke kloof zit tegenwoordig niet meer tussen vmbo en havo/vwo, maar tussen vmbo/havo en vwo. Ik denk dat tegenwoordig een hoop mensen naar de havo worden gedreven vanwege het imago van het (v)mbo. En als je er dan 30 bij elkaar zet in een klas waarvan een deel daar niet hoort, dan moet je erg sterk in je schoenen staan. Wel vind ik het stukje buitengewoon naief; als de schrijver zich goed had ge´nformeerd, dan had hij dit van tevoren in elk geval kunnen verwachten.

Ik ben overigens ook net begonnen op een middelbare school, en kan wel zeggen dat de chaos aanzienlijk is. Ik heb gister zelf maar eens via-via-via uitgezocht wat nou eigenlijk ongeveer de studieplanning is; ik heb 0 ervaring met een nieuw schooljaar op de middelbare school starten en de PTA's zijn nogal cryptisch. Er ligt niks klaar, behalve conceptplanningen bij de uitgeverijen, waar ik nog geen licenties van heb. En dan heb ik het nog niet over de eigenaardige roosters (sommige leerlingen zitten meerdere dagen tot 17.15 op school; vrije dagen van docenten zijn vaak niet gehonoreerd waardoor ik op een dag voor 1 lesuur 2,5 uur mag reizen; dinsdag 11.30 vrij...tot een informatie-avond om 19.30), een pilot voor een nieuw onderwijsconcept waar nog veel onduidelijkheid over is en gister mentorbijeenkomsten in lokalen van bijna 40 graden.

Verder wel hele leuke mensen, heb een gepensioneerde collega gevonden die nu weer wordt ingezet en me enorm helpt, en heb zin in het lesgeven, maar voor starters is dit niet bepaald een rooskleurig begin.

quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 10:43 schreef Friek_ het volgende:
Naarmate het niveau daalt, wordt er steeds meer gevraagd van de didactische en pedagogische kwaliteiten van een docent.
Dat is het ook. Als het niet lukt bij een leerling, wordt er allereerst naar de docent gewezen en om een trucendoos gevraagd. En dat is, met alle ADHD/ADD/PDDNOS/dyslectie/weet ik wat labels nogal een toer. En zonder die labels: probeer ouders maar es aan het verstand te peuteren dat hun kind misschien te ambitieus is ingeschaald. Onderwijs is een consumptiegoed geworden en de klant is blijkbaar koning :P
pi_188665709
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 08:28 schreef BlackLining het volgende:
Je moet als beginnend docent niet teveel van deze verhalen lezen.
Klopt. Scholen kunnen ook enorm verschillen wat dat betreft. Het is zonde als je op basis van 1 school(ervaring) je conclusie over "het" onderwijs trekt.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')