quote:
Op donderdag 4 juli 2019 16:02 schreef Anosmos het volgende:Maar ben wel vrij zenuwachtig voor de eerste paar lessen. Ik weet dat ik het niet moet hebben van mijn eerste indruk qua uitstraling, ik straal namelijk niet echt natuurlijk overwicht uit. Maar ik wil wel een goede start maken natuurlijk, dus hebben jullie tips voor die eerste lessen? Hoe moet je jezelf presenteren, wat zijn bekende valkuilen, praktische tips? En hebben jullie leuke originele werkvormen voor de eerste les die verder gaan dan een voorstelrondje?
Bij leerlingen die ik niet ken / nieuwe klassen stel ik mezelf kort voor.
* Belangrijk is om enthousiasme uit te stralen, maar ondertussen niet "door te slaan". De klas kijkt de eerste lessen de kat uit de boom. Meestal zullen ze dan heel stil zijn. Wanneer je dan - als nieuwe of beginnende docent - doorslaat in grapjes maken omdat je graag "aardig" gevonden wil worden en je denkt "de klas is toch lekker stil", gaat dat na een paar weken tegen je werken. Wees oprecht enthousiast, maar in eerste instantie "met mate".
* Leer zo snel mogelijk de namen van de leerlingen. Vaak stuurt de mentor je een klassenplattegrond, en/of staan de foto's in het leerlingvolgsysteem. Wanneer je de namen weet, kun je makkelijker contact leggen en sneller optreden. "Hé, jij in het wit gestreepte truitje naast die jongen met de zwarte hoodie, let eens op.."
* Toon interesse in de leerlingen. Zie hen niet als "de vijand" die je het leven zuur komt maken.
* Regels? Als je nog andere regels hebt dan het standaard assortiment, zou ik ze even noemen. Bij mij moeten de leerlingen bijvoorbeeld een snelhechtermap bij zich hebben, om alle extra lesmateriaal netjes te bewaren. Dat soort zaken zeg ik dan de eerste les(sen). Maar regels als: "Luisteren als ik praat", "Vinger opsteken als je wat wil zeggen", dat zullen alle andere docenten ook wel aan de klas meegedeeld hebben. Daarnaast komt dat ook wel vanzelf aan de orde als een regel "overtreden" wordt. Als een leerling bijvoorbeeld opstaat zonder iets te zeggen, zou je kunnen zeggen: "Kun je het me in het vervolg even vragen als je opstaat? Zou fijn zijn".
* Als kennismakingsactiviteit doe ik vrij regelmatig "Find Someone Who" ("Vind iemand die..."). Een lijstje met allerlei eigenschappen, hobbies of kenmerken, en de leerlingen moeten dan een klasgenoot zoeken die óók eenzelfde eigenschap, hobby of kenmerk heeft. Denk bijvoorbeeld aan: "Wie houdt niet van pizza?", "Wie vindt streaks op Snapchat belangrijk?", "Wie houdt er van vissen?", "Wie heeft thuis meer dan 2 broers of zusjes?". Onbewust zullen leerlingen bepaalde zaken over elkaar onthouden, en wanneer je dan na afloop een en ander bespreekt, levert je dat ook best wat informatie over de klas op. De vraag: "Wie staat 's morgens vóór 7 uur op?", leverde best een leuk gesprek over vroeg opstaan op. "Sta jij al om 5 uur 's morgens op? Wat dóe je dan in godsnaam?!"
[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 26-07-2019 15:13:14 ]