abonnement Unibet Coolblue
pi_186140611
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 07:28 schreef el-blanchito het volgende:

[..]

Bij mij werken ze met een flexrooster: 3 a 4 vaklessen van 80 minuten per dag, met daarvoor 1 en achteraf 2 (of 0) flexuren die leerlingen zelf kunnen invullen met bijles, samenwerkles of stilteleerles van 40 minuten. Alle leerlingen moeten minstens 5 van die lessen per week doen maar mogen deze zelf inplannen.

Zelf ben ik er erg positief over; in 80 minuten kan je veel doen en je bereid minder lessen voor per dag!
Ok, dank. Ik geef nu zelf b.v. 3x50 minuten natuurkunde=150 minuten per week, dat zou dan gehalveerd worden naar 1x80 minuten.
-
pi_186140622
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 21:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In mijn woonplaats experimenteren inmiddels drie vo-scholen met een agora-achtig onderwijsmodel, overigens niet voor alle leerlingen maar voor een club vrijwilligers. Dan leef je bij de gedachte "een kind van 13 weet zelf prima wat het wil leren, daar heb je geen curriculum voor nodig". Ik moet daar weinig van hebben.

Maar een zekere mate van flexibiliteit kan ons one-size-fits-...? best wel gebruiken. Ik geef drie uur les in de week, en in een klas van 25 zitten 5 leerlingen die daar te veel aan hebben een 3 voor wie het nog te weinig is. Die laatste paar zitten echter duimen te draaien bij Engels of bij biologie. Een 'flex' rooster waarbij ik nog maar 2 uur klassikaal geef en het derde uur, of zelfs een vierde, voor degenen die dat nodig hebben lijkt me best een prima idee. Maar dan moet het wel voor je vak zijn, en niet zoals in dit flexrooster een of ander ophokuur met 30 leerlingen in 20 vakken. En dus wordt die oplossing automatisch te duur.
Het komt op mij ook een beetje over als een nieuwe vorm van het studiehuis, wat eerder toch weer is afgeschaft. Ik vraag me ook af in hoeverre dit soort vernieuwingen gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek.
-
  woensdag 10 april 2019 @ 17:58:44 #103
403253 Meke
after all this time? always.
pi_186141058
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 17:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, dank. Ik geef nu zelf b.v. 3x50 minuten natuurkunde=150 minuten per week, dat zou dan gehalveerd worden naar 1x80 minuten.
Wat wordt er dan van jou verwacht als leerkracht? Dat je sneller uitlegt? Dat je compacterj uitlegt? Of meer zo'n 'flip the classroom' of iets inzet? Ben ik wel benieuwd naar!

Want stof lijkt me hetzelfde?
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_186141103
Agora in Roermond (en de nevenvestigingen) zijn juist constant onderwerp van onderzoek, ze werken met meerdere universiteiten samen.
Wij hebben op het mbo kortere instructies en dan langere tijd voor verwerking in (praktijk) opdrachten. Werkt juist voor onze leerlingen prima.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 10 april 2019 @ 18:33:41 #105
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_186141653
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Op de school waar ik nu (tijdelijk) werk willen ze ipv lessen van 50 minuten het flexrooster van Alfred van der Heijden invoeren. Ik ben wel benieuwd of hier mensen daar een mening over of ervaring mee hebben, en hoe dat bevallen is. Hier,

https://www.beteronderwij(...)vatieve-flexrooster/

zie ik een kritisch geluid, terwijl ik daarnaast voornamelijk lovende reacties erover lees. Nou ben ik zelf nogal kritisch als het om onderwijs"vernieuwingen" gaat, dus vandaar m'n vraag :)
Onze school heeft een systeem waarbij alle docenten 1 uur per week per klas inleveren. Deze uren moeten de leerlingen zelf indelen, dus bij wie ze gaan zitten en wat voor werk ze gaan doen.

Aan de ene kant geeft die de leerlingen die, zoals Janneke zegt, bij enkele vakken uit hun neus lopen te vreten de kans hun tijd nuttiger in te delen. Bij ons is dit voor een klein deel van de leerlingen het geval. Er zijn zeker leerlingen die bijvoorbeeld niet goed zijn in Biologie en dus een extra uur of 2 bij Biologie willen gaan zitten.

Aan de andere kant vraag je van leerlingen dat ze zich meer bewust bezig gaan houden met hun eigen leerproces. Niet iedereen is daar aan toe, en zeker niet iedereen heeft daar behoefte aan. Helemaal als je kijkt op de lagere niveau's. Dan loop je het risico dat leerlingen met elkaar afspreken naar een docent toe te gaan om daar te gaan kloten.
Verder vergt het van docenten dat ze hun uitleg aanpassen, dat ze goede studiewijzers hebben, en dat ze in deze uren goed de orde weten te houden.

Op het moment ben ik hier niet enthousiast over, maar dit komt meer door ons soort leerlingen wat hier momenteel niet goed mee om kan gaan, dan om een andere reden.
Op de MAVO bijvoorbeeld, werkt dit prima. Met de Kader leerlingen ook nog behoorlijk, maar met de Basis-leerlingen is het huilen met de pet op.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zaterdag 13 april 2019 @ 22:40:38 #106
485179 kleingeelvisje
Blub Blub Blub ik ben een Vis!
pi_186199748
Bummer, zit midden in de afrondende fase van mijn studie.. Dat opzich is fijn, vandaag wel te horen gekregen dat er geen toekomst is voor mij op mijn werkplek 😢
>Ô>
pi_186200971
quote:
2s.gif Op woensdag 10 april 2019 17:58 schreef Meke het volgende:

[..]

Wat wordt er dan van jou verwacht als leerkracht? Dat je sneller uitlegt? Dat je compacterj uitlegt? Of meer zo'n 'flip the classroom' of iets inzet? Ben ik wel benieuwd naar!

Want stof lijkt me hetzelfde?
Da's mog niet helemaal duidelijk, die concrete invulling. Ik werk er tijdelijk, dus ik zal er wrs. niet mee te maken krijgen, maar ben wel erg benieuwd naar jullie mening :)
-
pi_186201013
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 18:33 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Onze school heeft een systeem waarbij alle docenten 1 uur per week per klas inleveren. Deze uren moeten de leerlingen zelf indelen, dus bij wie ze gaan zitten en wat voor werk ze gaan doen.

Aan de ene kant geeft die de leerlingen die, zoals Janneke zegt, bij enkele vakken uit hun neus lopen te vreten de kans hun tijd nuttiger in te delen. Bij ons is dit voor een klein deel van de leerlingen het geval. Er zijn zeker leerlingen die bijvoorbeeld niet goed zijn in Biologie en dus een extra uur of 2 bij Biologie willen gaan zitten.

Aan de andere kant vraag je van leerlingen dat ze zich meer bewust bezig gaan houden met hun eigen leerproces. Niet iedereen is daar aan toe, en zeker niet iedereen heeft daar behoefte aan. Helemaal als je kijkt op de lagere niveau's. Dan loop je het risico dat leerlingen met elkaar afspreken naar een docent toe te gaan om daar te gaan kloten.
Verder vergt het van docenten dat ze hun uitleg aanpassen, dat ze goede studiewijzers hebben, en dat ze in deze uren goed de orde weten te houden.

Op het moment ben ik hier niet enthousiast over, maar dit komt meer door ons soort leerlingen wat hier momenteel niet goed mee om kan gaan, dan om een andere reden.
Op de MAVO bijvoorbeeld, werkt dit prima. Met de Kader leerlingen ook nog behoorlijk, maar met de Basis-leerlingen is het huilen met de pet op.
Ok, thnx! :)

Waar ik me dan vooral over verbaas, is dat de presentatiemiddag voor de bijeenkomst allerlei motiverende en inspirerend bedoelde filmpjes bevat, en niks over wetenschappelijke of kwantitatieve onderbouwing.
-
pi_186204097
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 18:33 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Onze school heeft een systeem waarbij alle docenten 1 uur per week per klas inleveren. Deze uren moeten de leerlingen zelf indelen, dus bij wie ze gaan zitten en wat voor werk ze gaan doen.

Aan de ene kant geeft die de leerlingen die, zoals Janneke zegt, bij enkele vakken uit hun neus lopen te vreten de kans hun tijd nuttiger in te delen. Bij ons is dit voor een klein deel van de leerlingen het geval. Er zijn zeker leerlingen die bijvoorbeeld niet goed zijn in Biologie en dus een extra uur of 2 bij Biologie willen gaan zitten.

Aan de andere kant vraag je van leerlingen dat ze zich meer bewust bezig gaan houden met hun eigen leerproces. Niet iedereen is daar aan toe, en zeker niet iedereen heeft daar behoefte aan. Helemaal als je kijkt op de lagere niveau's. Dan loop je het risico dat leerlingen met elkaar afspreken naar een docent toe te gaan om daar te gaan kloten.
Verder vergt het van docenten dat ze hun uitleg aanpassen, dat ze goede studiewijzers hebben, en dat ze in deze uren goed de orde weten te houden.

Op het moment ben ik hier niet enthousiast over, maar dit komt meer door ons soort leerlingen wat hier momenteel niet goed mee om kan gaan, dan om een andere reden.
Op de MAVO bijvoorbeeld, werkt dit prima. Met de Kader leerlingen ook nog behoorlijk, maar met de Basis-leerlingen is het huilen met de pet op.
Weet je, ik word zo moe van maatregelen die van bovenaf worden opgelegd. Bij ons krijg ik wel eens het idee dat het hoger management en de studenten onder een hoedje proberen om ons het leven zo zuur mogelijk te maken. Ze hebben nb de studenten de macht in handen gegeven, en als studenten niet tevreden zijn met de lessen, kun je het wel schudden.

Het leren zou centraal moeten staan, en daar weten leraren het meest van, dus geef die de macht en verantwoordelijkheid. Zo is dat ook jaren lang geweest, naar ieders tevredenheid.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 14 april 2019 @ 09:14:32 #110
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_186205043
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 22:40 schreef kleingeelvisje het volgende:
Bummer, zit midden in de afrondende fase van mijn studie.. Dat opzich is fijn, vandaag wel te horen gekregen dat er geen toekomst is voor mij op mijn werkplek 😢
Fijn dat je het bijtijds hoort, zodat je een andere plek kunt zoeken.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 14 april 2019 @ 09:21:52 #111
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_186205191
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 08:17 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Weet je, ik word zo moe van maatregelen die van bovenaf worden opgelegd. Bij ons krijg ik wel eens het idee dat het hoger management en de studenten onder een hoedje proberen om ons het leven zo zuur mogelijk te maken. Ze hebben nb de studenten de macht in handen gegeven, en als studenten niet tevreden zijn met de lessen, kun je het wel schudden.

Het leren zou centraal moeten staan, en daar weten leraren het meest van, dus geef die de macht en verantwoordelijkheid. Zo is dat ook jaren lang geweest, naar ieders tevredenheid.
Ik snap wat je bedoelt, maar in het geval van mijn situatie is het iets dat ook daadwerkelijk bij docenten vandaan komt. Het was een stokpaardje van mijn collega en mij, binnen ons toenmalig team. Omdat het daar op kleinere schaal was, was er goede communicatie mogelijk. Ook ken je dan alle leerlingen. Nu is het 3x zo groot geworden, met teamwisselingen die het allemaal geen goed hebben gedaan.

Het hele "luisteren naar de leerling" is natuurlijk een prima idee, tot op bepaalde hoogte. Misschien dat jullie ook al bezig zijn met zogenaamde leerlingenarena's? Je krijgt daardoor wel een stuk meer/andere informatie die je kunt gebruiken om je onderwijs op af te stemmen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 14 april 2019 @ 16:21:17 #112
485179 kleingeelvisje
Blub Blub Blub ik ben een Vis!
pi_186213504
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 09:14 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Fijn dat je het bijtijds hoort, zodat je een andere plek kunt zoeken.
Dat is zeker ook waar. Het is vooral jammer voor mijzelf omdat ik het er ontzettend naar mijn zin heb.

Mocht iemand tips hebben in de sector GZW, regio Eindhoven, ze zijn welkom! Daarbuiten mag ook, wil echter niet meer dan een uur reizen 😉
>Ô>
  dinsdag 16 april 2019 @ 21:53:03 #113
436222 Japepk
Padvinder
pi_186260307
Ik zit met een probleem en bedacht me vanavond ineens dat ik dat hier eens zou kunnen droppen. Ik zit momenteel in het 3e jaar van mijn economische studie. Studieverloop is niet helemaal vlekkeloos gegaan, staan nog wat toetsen uit jaar 2 open (zekerheid om volgend jaar af te studeren is dus niet 100%) en bovendien twijfel ik al heel lang of dit het wel is.

Het leraarschap heeft me namelijk altijd getrokken. Als bijbaan geef ik behoorlijk wat bijlessen en elke keer als mensen tegen me zeggen 'jij had leraar moeten worden' dan voel ik een kleine steek van spijt omdat ik misschien wel vind dat ze gelijk hebben. Afgelopen weekend had ik een reünie van mijn oude middelbare school en wist ik eigenlijk zeker: dit is wat ik wil.

Nu zou ik na mijn studie mijn lesbevoegdheid kunnen halen, maar het is niet het vak economie wat me aanspreekt, maar het vak Nederlands. Dat leek me destijds op de middelbare al leuk om les te geven, het gaat me goed af en dat zou hem dus moeten worden. Praktische probleem is dat ik inmiddels 24 ben en het dus niet zie zitten om nog 4 jaar aan de bak bij een andere studie te gaan. Ik wil gewoon voor die klas gaan staan! Nu zijn er deeltijd opties en dergelijke, maar wat zijn de 'snelste' manieren om dit aan te pakken? Inmiddels heb ik in de praktijk door mijn bijlessen/examentrainingen al wel wat ervaring voor de klas, wellicht dat dat eea kan helpen/versnellen.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 16 april 2019 @ 23:04:30 #114
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_186263569
@Japepk ik zou oriënteren of deeltijd studie bij je past.
Eerste jaar zul je nog geen betaalde baan als docent krijgen, maar na behalen van je propedeuse is dat wel mogelijk.

Wil je de opleiding verkort doen zul je wel deze opleiding af moeten maken.
Wel kun je al starten terwijl je deze afrondt (die twee vakken bijvoorbeeld).

Hierdoor kun je het eerste jaar gewoon werken, een paar weken een dag stage lopen en een dag in de week studie doen.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  woensdag 17 april 2019 @ 16:25:30 #115
436222 Japepk
Padvinder
pi_186274632
quote:
17s.gif Op dinsdag 16 april 2019 23:04 schreef Mickytjuh het volgende:
@:japepk ik zou oriënteren of deeltijd studie bij je past.
Eerste jaar zul je nog geen betaalde baan als docent krijgen, maar na behalen van je propedeuse is dat wel mogelijk.

Wil je de opleiding verkort doen zul je wel deze opleiding af moeten maken.
Wel kun je al starten terwijl je deze afrondt (die twee vakken bijvoorbeeld).

Hierdoor kun je het eerste jaar gewoon werken, een paar weken een dag stage lopen en een dag in de week studie doen.
Ik ben ook van plan om eens met een voorlichter van Fontys (bieden de opleiding aan) te gaan praten over wat wijsheid is. Wat ik van jou begrijp zou ik, als ik komend jaar start en mijn P haal, mogelijk al aan de slag kunnen en doorstuderen?
't Echte en 't ware!
  woensdag 17 april 2019 @ 16:32:06 #116
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_186274719
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2019 16:25 schreef Japepk het volgende:

[..]

Ik ben ook van plan om eens met een voorlichter van Fontys (bieden de opleiding aan) te gaan praten over wat wijsheid is. Wat ik van jou begrijp zou ik, als ik komend jaar start en mijn P haal, mogelijk al aan de slag kunnen en doorstuderen?
Ja zeker.
Het is wel afhankelijk van de vacatures die voorhanden zijn natuurlijk en de bereidwilligheid om iemand in opleiding aan te nemen. Maar het is zeker mogelijk
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_186289056
Hebben mensen hier ervaring met solliciteren als backupplan?

Ik geef les in een tekortvak, op huidige werk zegt de directie dat ze me geen uren kunnen garanderen voor komend jaar maar m'n sectievoorzitter zegt dat het waarschijnlijk allemaal wel losloopt en er gewoon uren zijn. Nu zou ik dus graag een plan b hebben voor als er toch geen uren zijn, alleen heb ik geen idee hoe ik dat qua solliciteren aan ga pakken
pi_186290420
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 09:16 schreef RokStarr het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met solliciteren als backupplan?

Ik geef les in een tekortvak, op huidige werk zegt de directie dat ze me geen uren kunnen garanderen voor komend jaar maar m'n sectievoorzitter zegt dat het waarschijnlijk allemaal wel losloopt en er gewoon uren zijn. Nu zou ik dus graag een plan b hebben voor als er toch geen uren zijn, alleen heb ik geen idee hoe ik dat qua solliciteren aan ga pakken
Gewoon solliciteren, met als reden dat je niet weet of er uren zijn op je huidige werk.

En dan als je een baan aangeboden krijgt open kaart spelen op je oude school (niet als ultimatum, maar om te informeren of ze echt niet zeker weten of er uren zijn, dat je t jammer vindt als je weg zou gaan maar dat je ook aan je financiele situatie moet denken)

en/of

zonder verder overleg kiezen waar je je het beste bij voelt.
Kwak
pi_186395081
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Ik ben een 30-jarige docent op een mbo-school. Nou zit er een meisje van 19, in augustus wordt ze 20, in één van onze klassen van ons team. Ik geef haar zelf geen les, want een collega die dezelfde lessen verzorgt, doet dat.
Via haar mentor heb ik te horen gekregen dat ze 'verliefd' op mij is. Ik moet zeggen dat ze er zeker niet verkeerd uitziet en ze is veel volwassener en serieuzer dan haar mannelijke leeftijdsgenoten (er zitten maar een paar meiden in die klas).
Ik heb er alleen totaal geen behoefte aan. Zij zit in een compleet andere leeftijdsfase dan ik en bovendien heb ik een partner met wie ik gelukkig ben.

Even los van wat ik hiermee aan moet en of ik er wel iets mee moet - ze zit niet achter me aan of iets dergelijks - hoe zouden jullie reageren als ik er wel iets mee zou doen? Stel, ik was jouw collega en ik pap iets met haar aan, zou je iets tegen mij zeggen en zo ja, wat? Sommige collega's van mij zeggen er namelijk totaal geen probleem mee te hebben, want ik geef haar toch geen les en iets met liefde enzo, maar ikzelf vind eigenlijk dat zoiets niet hoort.
  woensdag 24 april 2019 @ 12:52:35 #120
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_186396055
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 11:52 schreef DjVero het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Ik ben een 30-jarige docent op een mbo-school. Nou zit er een meisje van 19, in augustus wordt ze 20, in één van onze klassen van ons team. Ik geef haar zelf geen les, want een collega die dezelfde lessen verzorgt, doet dat.
Via haar mentor heb ik te horen gekregen dat ze 'verliefd' op mij is. Ik moet zeggen dat ze er zeker niet verkeerd uitziet en ze is veel volwassener en serieuzer dan haar mannelijke leeftijdsgenoten (er zitten maar een paar meiden in die klas).
Ik heb er alleen totaal geen behoefte aan. Zij zit in een compleet andere leeftijdsfase dan ik en bovendien heb ik een partner met wie ik gelukkig ben.

Even los van wat ik hiermee aan moet en of ik er wel iets mee moet - ze zit niet achter me aan of iets dergelijks - hoe zouden jullie reageren als ik er wel iets mee zou doen? Stel, ik was jouw collega en ik pap iets met haar aan, zou je iets tegen mij zeggen en zo ja, wat? Sommige collega's van mij zeggen er namelijk totaal geen probleem mee te hebben, want ik geef haar toch geen les en iets met liefde enzo, maar ikzelf vind eigenlijk dat zoiets niet hoort.
Jij bent docent en zij is leerling op dezelfde school, en daarmee bestaat er een machtsverhouding die een relatie onwenselijk maakt ongeacht het geringe leeftijdsverschil en of jij haar lesgeeft. En dat is ook wat ik tegen je zou zeggen als ik je directe collega was en je met haar aan zou pappen. Daarnaast zou ik je erop wijzen dat het niet sjiek tegenover je vrouw/vriendin is.
  woensdag 24 april 2019 @ 14:08:52 #121
436222 Japepk
Padvinder
pi_186397250
Ik zou er vooral niets mee doen. Zij doet niet naar jou en je geeft haar geen les. Geen slapende honden wakker maken, zou ik zeggen. Dat is voor de rust in je huidige relatie ook alleen maar beter lijkt me.
't Echte en 't ware!
pi_186397521
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 14:08 schreef Japepk het volgende:
Ik zou er vooral niets mee doen. Zij doet niet naar jou en je geeft haar geen les. Geen slapende honden wakker maken, zou ik zeggen. Dat is voor de rust in je huidige relatie ook alleen maar beter lijkt me.
Oh, ben ik ook helemaal niet van plan hoor. Ik zit in een prima relatie met een leuke partner, met wie ik bovendien aan kinderen wil beginnen, dus ik heb zeker geen zin in een relatie met iemand die zich weliswaar erg volwassen gedraagt, maar eigenlijk ook nog een kind is. Het vervelende is wel dat haar mentor zich ermee bemoeit (als in: ze pusht ons naar elkaar) en we elkaar ook regelmatig zien bij het uitgaansleven (ze woont in dezelfde plaats als ik).

Mijn vraag was meer bedoeld om erachter te komen wat mensen van zo'n relatie zouden vinden. ;)
  woensdag 24 april 2019 @ 14:46:06 #123
436222 Japepk
Padvinder
pi_186397737
Dan zou ik vooral de mentor aanspreken op haar gedrag. Als je de leerling ook ziet in het uitgaansleven krijg ik de indruk dat je haar wel redelijk kent? Wellicht ook gewoon eens bij haar op het woord gooien.

Persoonlijk heb ik geen probleem met leeftijdsverschillen in een relatie. Relaties binnen een bepaalde machtsverhouding (docent-student) zullen vaak afgekeurd worden. Het kan scheve gezichten creëren naar andere leerling. Ik zou dan ook alle schijn vermijden als ik jou was, om gedoe te voorkomen.

Ik heb het bij mijn scoutingvereniging meegemaakt dat een leider een relatie kreeg met een lid. Zelfs dat werd al afgekeurd, te meer ook omdat zij nog minderjarig was en hij niet. Maar dat was dus niet eens in een professionele omgeving. Pas ermee op, want zelfs verkeerde verhalen kunnen al meer kwaad doen dan je lief is.
't Echte en 't ware!
pi_186401011
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 14:29 schreef DjVero het volgende:

[..]

Het vervelende is wel dat haar mentor zich ermee bemoeit (als in: ze pusht ons naar elkaar) en we elkaar ook regelmatig zien bij het uitgaansleven (ze woont in dezelfde plaats als ik).
Pardon?
quote:
Mijn vraag was meer bedoeld om erachter te komen wat mensen van zo'n relatie zouden vinden. ;)
Vooral niet doen.
  woensdag 24 april 2019 @ 18:09:42 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_186401039
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 11:52 schreef DjVero het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Ik ben een 30-jarige docent op een mbo-school. Nou zit er een meisje van 19, in augustus wordt ze 20, in één van onze klassen van ons team. Ik geef haar zelf geen les, want een collega die dezelfde lessen verzorgt, doet dat.
Via haar mentor heb ik te horen gekregen dat ze 'verliefd' op mij is. Ik moet zeggen dat ze er zeker niet verkeerd uitziet en ze is veel volwassener en serieuzer dan haar mannelijke leeftijdsgenoten (er zitten maar een paar meiden in die klas).
Ik heb er alleen totaal geen behoefte aan. Zij zit in een compleet andere leeftijdsfase dan ik en bovendien heb ik een partner met wie ik gelukkig ben.

Even los van wat ik hiermee aan moet en of ik er wel iets mee moet - ze zit niet achter me aan of iets dergelijks - hoe zouden jullie reageren als ik er wel iets mee zou doen? Stel, ik was jouw collega en ik pap iets met haar aan, zou je iets tegen mij zeggen en zo ja, wat? Sommige collega's van mij zeggen er namelijk totaal geen probleem mee te hebben, want ik geef haar toch geen les en iets met liefde enzo, maar ikzelf vind eigenlijk dat zoiets niet hoort.
Dit vraag je je serieus af?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_186401101
@DjVero: als ik jou was zou ik overwegen naar andere uitgaansgelegenheden te gaan. En natuurlijk desbetreffende mentor te wijzen op haar totale gebrek aan professionaliteit.
Mon 'en!
pi_186401196
Ik heb vorig jaar meegemaakt dat een docent de overstap maakte naar een andere school (mbo naar po) en vervolgens een relatie kreeg met een van de voormalige leerlingen op het mbo. Dat snapte ik al niet, laat staan wanneer je beiden op dezelfde school rondloopt. Ik zou het niet doen in elk geval.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  woensdag 24 april 2019 @ 19:38:34 #128
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_186402643
Ik zou je heel duidelijk maken dat als je haar echt zo leuk zou vinden je maar even 4 jaar moet wachten, wat in het vat zit verzuurt niet.

Zou je er dan alsnog werk van maken zou ik je een eikel vinden.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_186403617
Ik vind twee zaken hier wel redelijk cruciaal in: jullie zijn allebei volwassen, en zitten niet een directe leraar-leerling verhouding zodat er geen afhankelijkheidsrelatie is. Mocht het inderdaad dan zo zijn dat jullie elkaar buiten school vaak treffen in bepaalde uitgaansgelegenheden en er bloeit iets op waarbij er oprechte gevoelens in het spel zijn, dan zou ik daar niet per definitie afkeurend tegenover staan. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal.
Je moet het wel meteen melden bij een leidinggevende. Wat een enigszins bevriende collega ervan vindt, is niet zo relevant. Je zou ook nu alvast, als het je bezighoudt, eens kunnen navragen of er richtlijnen en protocollen zijn op jouw school hierover.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_186407894
quote:
15s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit vraag je je serieus af?
Nou ja, eigenlijk wel ja, vooral omdat mijn collega's het schijnbaar geen enkel probleem zouden vinden. :?

quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:13 schreef bloempjuh het volgende:
@:DjVero: als ik jou was zou ik overwegen naar andere uitgaansgelegenheden te gaan. En natuurlijk desbetreffende mentor te wijzen op haar totale gebrek aan professionaliteit.
Dat eerste dus niet. Het is niet alsof ik elk weekend naar danscafés of discotheken ga, die tijd is wel voorbij, maar meer naar een soort van stamkroeg waar ik al jaaaren naartoe ga. Sterker nog, sinds haar mentor mij verteld heeft over haar gevoelens lijkt het wel alsof ik haar vaker zie daar en ze mij juist opzoekt.

Ik sta gelukkig inmiddels redelijk sterk in mijn schoenen, dus ik heb zeker desbetreffende mentor dringend verzocht zich daar niet meer mee te bemoeien. Ze is alleen een verschrikkelijke bemoeial in alles, dus blijft ze stille hints geven aan haar: "ga maar naar [insertmyname], hij weet het antwoord vast wel." Dat soort 'geintjes' :O

quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 14:46 schreef Japepk het volgende:
Dan zou ik vooral de mentor aanspreken op haar gedrag. Als je de leerling ook ziet in het uitgaansleven krijg ik de indruk dat je haar wel redelijk kent? Wellicht ook gewoon eens bij haar op het woord gooien.
Nee, behalve haar leeftijd en toevallig dezelfde woonplaats - nota bene 50km weg van school, precies ook de reden dat ik niet dicht bij school wil wonen, om dit soort 'gedoe' met leerlingen tegenkomen bij het uitgaan, shoppen, of wat dan ook te voorkomen - ken ik haar niet.

Maar goed, bedankt voor de replies in ieder geval. Het is duidelijk dat het niet bijzonder gewaardeerd wordt :+

[ Bericht 1% gewijzigd door DjVero op 24-04-2019 23:01:55 ]
pi_186806131
Vraagje voor de docenten-in-opleiding:
Hoe gaan jullie om met het opstellen van je eigen leerdoelen? Ik merk nu dat ik het lastig vindt dit strak te verwoorden.

Voorbeeld: ik heb (voor mijn gevoel) wat moeite om de orde te bewaken in een klas. Mijn werkplekbegeleider bevestigt dat ook. Waar uit zich dat in? Leerlingen blijven praten wanneer ik het woord wil voeren. Of draaien zich om en zitten niet op te letten. Ik heb al een paar methoden geprobeerd om de orde strakker te bewaken (stilte laten vallen, of juist doorpraten, al dan niet wat harder. Leerling individueel aanspreken, groepjes uit elkaar....). Maar toch blijf ik hier nog moeite mee hebben.

Hoe stel ik nu een goed leerdoel op? Alleen maar "ik wil de orde beter bewaken" is zeker niet SMART genoeg ( :r ) en " over 10 weken kan ik de leerlingen op manier X of manier Y bij de les betrekken" is dat denk ik ook niet.

Ik hoop op een hoop tips! *)
pi_186809173
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 13:29 schreef iamredleader het volgende:
Vraagje voor de docenten-in-opleiding:
Hoe gaan jullie om met het opstellen van je eigen leerdoelen? Ik merk nu dat ik het lastig vindt dit strak te verwoorden.

Voorbeeld: ik heb (voor mijn gevoel) wat moeite om de orde te bewaken in een klas. Mijn werkplekbegeleider bevestigt dat ook. Waar uit zich dat in? Leerlingen blijven praten wanneer ik het woord wil voeren. Of draaien zich om en zitten niet op te letten. Ik heb al een paar methoden geprobeerd om de orde strakker te bewaken (stilte laten vallen, of juist doorpraten, al dan niet wat harder. Leerling individueel aanspreken, groepjes uit elkaar....). Maar toch blijf ik hier nog moeite mee hebben.

Hoe stel ik nu een goed leerdoel op? Alleen maar "ik wil de orde beter bewaken" is zeker niet SMART genoeg ( :r ) en " over 10 weken kan ik de leerlingen op manier X of manier Y bij de les betrekken" is dat denk ik ook niet.

Ik hoop op een hoop tips! *)
Ik wil de orde bewaren, is een veel te grote doelstelling. Je zult deze in stukjes moeten hakken. Bijvoorbeeld: ik maak voor klas ... een escalatieladder. Zoek je thuis de theorie hierbij, gebruik je escalatieladder tijdens de les en schrijf daarna een reflectie. Of: ik maak een nieuwe klassenopstelling, dat bijdraagt aan een ordelijk leerklimaat. Of: ik maak een enquête voor leerlingen waaruit mijn kwaliteiten en verbeterpunten maar voren komen. Dan kan je er bijv. achterkomen wat het probleem is. Je kan ook nog een doelstelling maken op basis van je lichaamshouding of ‘positief inkleden’. I.p.v. zit je nou alweer omgedraaid? Gebruik je: Als ... recht gaat zitten kunnen we beginnen! Probeer het vooral bij jezelf te houden.. als je meer tips wil moet je maar een DM sturen ;) [lio-modus-uit]
pi_186809391
Oh en, ik weet niet hoe ver je al in je studie bent, maar als dit je eerste tien weken lesgeven zijn, zal dat orde houden heus niet aan het eind perfect zijn. Bij de lerarenopleiding telt het proces zwaarder dan het behalen van een doelstelling. Misschien werkt je escalatieladder niet, maar dan heb je wel laten zien dat je er mee bezig bent en er over nadenkt. Je ziet je eigen vuilkuilen en doet een poging om ze dicht te gooien en dat is wat ze willen.

Ik zit zelf in mijn laatste jaar en ik kan echt niet wachten tot dit eindelijk klaar is allemaal. Reflecteren over het reflecteren. :{
  maandag 13 mei 2019 @ 20:51:29 #134
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_186815706
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 13:29 schreef iamredleader het volgende:
Vraagje voor de docenten-in-opleiding:
Hoe gaan jullie om met het opstellen van je eigen leerdoelen? Ik merk nu dat ik het lastig vindt dit strak te verwoorden.

Voorbeeld: ik heb (voor mijn gevoel) wat moeite om de orde te bewaken in een klas. Mijn werkplekbegeleider bevestigt dat ook. Waar uit zich dat in? Leerlingen blijven praten wanneer ik het woord wil voeren. Of draaien zich om en zitten niet op te letten. Ik heb al een paar methoden geprobeerd om de orde strakker te bewaken (stilte laten vallen, of juist doorpraten, al dan niet wat harder. Leerling individueel aanspreken, groepjes uit elkaar....). Maar toch blijf ik hier nog moeite mee hebben.

Hoe stel ik nu een goed leerdoel op? Alleen maar "ik wil de orde beter bewaken" is zeker niet SMART genoeg ( :r ) en " over 10 weken kan ik de leerlingen op manier X of manier Y bij de les betrekken" is dat denk ik ook niet.

Ik hoop op een hoop tips! *)
Is het een idee om een overkoepelend leerdoel te formuleren? Alsin, "Ik ga de orde in mijn lessen verbeteren door in de theorie te duiken, ik zoek x aantal manieren op waarmee dat kan en selecteer welke bij mij, mijn doelgroep en mijn lespraktijk passen, test deze en reflecteer hierop op om het ordelijk verloop in mijn lessen te verbeteren." Benoem wat belangrijk is in jouw lespraktijk en waarom iets mogelijk (on)geschikt is.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_186815917
Dank jullie wel! Goeie tips en absoluut bruikbaar voor mij komende tijd O+
pi_187114681
Beste mensen, ik ga dit jaar mijn bachelor halen, maar ik heb door mijn stage ervaren hoe verschrikkelijk ik het werkveld vind, dus ik ga toch mijn hart volgen (wat ik al veel eerder had moeten doen) en voor een baan als (eerstegraads) docent op het vo.

Mijn vraag is nu eigenlijk of hier meerdere mensen zijn die twee vakken geven? Ik ga een dubbele bachelor doen en mijn hoofdstudie zou dan Engels zijn. Dit is een gebied wat sterk in trek is op het moment, dus ik vraag me af of de ruimte om uberhaupt een tweede vak te geven er wel zal zijn, wanneer ik hier de bevoegdheid voor haal. Het lijkt me niet ondenkbaar dat ze me het liefst volledig Engels zien geven.

Het lijkt me bijvoorbeeld geweldig om een paar klassen Geschiedenis te geven, maar we weten allemaal hoezeer daar vraag naar is. Een andere interesse van mij is Economie, waarmee ik misschien wat meer opties open hou. Het lijkt ook een verschijnsel dat scholen amper meer banen van 1 fte aanbieden, terwijl ik dit wel beoog. Het lijkt me ook een manier om zo toch eventuele gaten op te kunnen vullen. Verder lijkt het me ook een leuke afwisseling, om een taal af te wisselen met een wat exacter vak of een wat verhalender vak als Geschiedenis (ook mbt het maken en nakijken van tentamens). Maakt het het werk ook veel zwaarder als je twee vakken geeft? Graag hoor ik jullie ervaringen. Mijn dank is groot!

[ Bericht 9% gewijzigd door Shenti op 27-05-2019 14:16:18 ]
pi_187240825
GC / [Vraag wat je wil] aan iemand die afstudeert op de PABO
Leuk stukje over aankomend afgestudeerde aan de PABO :)
pi_187267622
@Shenti, twee vakken betekent ook twee secties waar je deel van uitmaakt. Tijdens sectievergaderingen mis je er dan dus altijd een. Bij rapportvergaderingen ben je misschien wel dubbel aan de beurt, omdat je geschiedenis geeft aan leerlingen die je geen Engels geeft of vice versa. Meer oudergesprekken ook, om diezelfde reden. Er komt bij lesgeven zoveel meer kijken dan de les en de toetsen, en dat wordt, denk ik althans, stukken complexer als je twee vakken geeft.
Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen als het nier per se moest. Maar misschien is hier iemand die een heel andere kijk op de zaak heeft.

Net de tweede correctie van het eindexamen afgerond. Bijna overal gaan er (veel) punten af bij de leerlingen voor wie ik de tweede correctie doe. Ik voel me een ontzettend kreng, maar er zaten gewoon echt fouten in het nakijkwerk; het is niet dat ik heb zitten zoeken naar mogelijkheden om die kinderen een oor aan te naaien. Toch voel ik me dan bezwaard om te bellen :{
pi_187269097
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
@:Shenti, twee vakken betekent ook twee secties waar je deel van uitmaakt. Tijdens sectievergaderingen mis je er dan dus altijd een. Bij rapportvergaderingen ben je misschien wel dubbel aan de beurt, omdat je geschiedenis geeft aan leerlingen die je geen Engels geeft of vice versa. Meer oudergesprekken ook, om diezelfde reden. Er komt bij lesgeven zoveel meer kijken dan de les en de toetsen, en dat wordt, denk ik althans, stukken complexer als je twee vakken geeft.
Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen als het nier per se moest. Maar misschien is hier iemand die een heel andere kijk op de zaak heeft.
Het ligt wel aan de grootte van de school. Ik heb tot nu toe nog nooit op scholen groter dan 400 leerlingen lesgegeven. Hierdoor zijn alle vergaderingen vaak gewoon te gelijk en heb je soms niet eens een een vakgroep. Ik heb nu bijv een vakgroep met zijn tweeën. Dan ben je een stuk flexibeler. Het hoeft dus niet vervelend te zijn. Bovendien geven docenten op kleine scholen vaak meerdere vakken.

Het ligt er dus ook aan op welke school je verwacht les te geven!
pi_187269156
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
Net de tweede correctie van het eindexamen afgerond. Bijna overal gaan er (veel) punten af bij de leerlingen voor wie ik de tweede correctie doe. Ik voel me een ontzettend kreng, maar er zaten gewoon echt fouten in het nakijkwerk; het is niet dat ik heb zitten zoeken naar mogelijkheden om die kinderen een oor aan te naaien. Toch voel ik me dan bezwaard om te bellen :{
Dat is echt een hele vervelende positie. Eigenlijk is het nog kwalijker dat het zo slecht is nagekeken, waardoor jij je de boeman voelt. Je zou maar zo moeten denken: als zij wel goed had nagekeken was er met jouw gevoel niks aan de hand geweest. Daarnaast: stel jullie krijgen als school toch een extra controle en het blijkt inderdaad dat er niet goed nagekeken is, dan ben je nog verder van huis. Het is natuurlijk niet leuk voor de leerlingen, maar helaas werken de protocollen zo voor de examens. Jij moet je nergens schuldig over voelen, dit is hoe het moet en daar heb jij je aan gehouden. Succes! Het komt goed.
pi_187269178
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
@:Shenti, twee vakken betekent ook twee secties waar je deel van uitmaakt. Tijdens sectievergaderingen mis je er dan dus altijd een. Bij rapportvergaderingen ben je misschien wel dubbel aan de beurt, omdat je geschiedenis geeft aan leerlingen die je geen Engels geeft of vice versa. Meer oudergesprekken ook, om diezelfde reden. Er komt bij lesgeven zoveel meer kijken dan de les en de toetsen, en dat wordt, denk ik althans, stukken complexer als je twee vakken geeft.
Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen als het nier per se moest. Maar misschien is hier iemand die een heel andere kijk op de zaak heeft.

Net de tweede correctie van het eindexamen afgerond. Bijna overal gaan er (veel) punten af bij de leerlingen voor wie ik de tweede correctie doe. Ik voel me een ontzettend kreng, maar er zaten gewoon echt fouten in het nakijkwerk; het is niet dat ik heb zitten zoeken naar mogelijkheden om die kinderen een oor aan te naaien. Toch voel ik me dan bezwaard om te bellen :{
Ik had ook tweede correctie waar heel veel verschil in zat. Ik heb alle punten eerst doorgemaild naar de docent met het verzoek om dat eerst door te nemen, zodat we telefonisch alleen hoefden te bespreken waar hij het niet mee eens was. En dat werkte prima. Ipv 4 uur waren we na 1 uur al klaar. En het bleek de eerste keer te zijn dat hij een examen van dit niveau nakeek, dus hij was allang blij dat ik er kritisch doorheen was gegaan, en ging overal in mee.

Ik vind het wel pittig, ik heb geen lessen meer, maar wel 4 examenklassen om te corrigeren(2 x havo, 2 x vwo). Mijn eigen vwo(33 examens) is erdoor. Mijn tweede correctie vwo(44 examens) rond ik vanmiddag af. Eén van mijn havo klassen is op Wolf na klaar, de ander moet ik nog van horen(totaal 45 examens). En dan moet ik zelf de tweede correctie havo(nog eens 45 examens) nog doen.

Ik ben er dan ook echt wel klaar mee.
pi_187296871
Zo, @laiveneertiekje, dat is inderdaad heel pittig. Wat zal jij blij zijn als alles de deur uit is.

Ik sprak vanmiddag mijn tweede corrector en dat ging heel prettig en vlot. Binnen een half uur waren we rond. Degene die ik moest bellen was ook aardig, alleen wel érg soepel geweest en ook tamelijk stug daarin. ‘Ja, ok, het stáát er niet, maar ze bedoelt het wel. Heeft alleen het verkeerde woord opgeschreven.’ 8)7 Bij Nederlands is de keuze voor een woord nogal relevant, lijkt me. Maar goed, na 1,5 uur hadden we alles gehad en het gesprek verliep prettig verder.

@1410, wat jij schrijft over kleine scholen klopt ook, natuurlijk. Niet aan gedacht, ik ging uit van m’n eigen middelgrote school. Mijn vorige school was ook erg klein en daar was ik in mijn eentje de hele bovenbouwsectie. Dat vergadert inderdaad rap :P
pi_187301288
Ik geef de laatste 3 maand natuurkunde op een middelbare school als ziektevervanging. Voor mij een eerste keer op een middelbare school, en ben er achter gekomen dat ik het verrassend leuk vind. Vooral de Gymnasium-klassen zijn erg leuk.

Nu alleen die lesbevoegdheid nig halen :P En solliciteer binnenkort op een universiteit als wiskunde docent/onderzoeker. Maar mocht dat niks worden, dan zijn er dus genoeg andere opties :)
-
pi_187302732
Net zó'n leuke 3havo klas gehad O+ laatste weken hebben ze een praktische opdracht. De andere 2 klassen zijn al gestart onder begeleiding van mijn stagebegeleider en mijzelf. En de collega die deze klas vandaag les geeft, vroeg of ik wilde helpen - graag!

Heb lekker kunnen werken, merk dat na een half jaar sommige dingen nu wat makkelijker en natuurlijker gaan. Voelde me echt wat minder incompetent :@ :P

En leuke feedback achteraf, dat het heel soepel ging en dat ik best eem goede grip op zowel de stof als de leerlingen had. Ze vroegen ook al of ik de andere twee lessen met deze groep zal bijwonen - graag *)
pi_187335402
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 06:52 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef de laatste 3 maand natuurkunde op een middelbare school als ziektevervanging. Voor mij een eerste keer op een middelbare school, en ben er achter gekomen dat ik het verrassend leuk vind. Vooral de Gymnasium-klassen zijn erg leuk.

Nu alleen die lesbevoegdheid nig halen :P En solliciteer binnenkort op een universiteit als wiskunde docent/onderzoeker. Maar mocht dat niks worden, dan zijn er dus genoeg andere opties :)
Nu nog een keertje mavo-3/havo-3. ;)
  zondag 9 juni 2019 @ 14:49:18 #146
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_187335576
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 06:52 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef de laatste 3 maand natuurkunde op een middelbare school als ziektevervanging. Voor mij een eerste keer op een middelbare school, en ben er achter gekomen dat ik het verrassend leuk vind. Vooral de Gymnasium-klassen zijn erg leuk.

Nu alleen die lesbevoegdheid nig halen :P En solliciteer binnenkort op een universiteit als wiskunde docent/onderzoeker. Maar mocht dat niks worden, dan zijn er dus genoeg andere opties :)
Super!
Waar wil je je bevoegdheid gaan halen?

Je zal wellicht veel vrijstellingen krijgen.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_187350347
quote:
2s.gif Op zondag 9 juni 2019 14:34 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nu nog een keertje mavo-3/havo-3. ;)
Ik heb ook één havo 2 klas met 30 leerlingen, da's wel pittig :') Maar heb wel leuk contact met ze.

Verder ooit es een paar maanden rekenen aan mbo niveau 2 gegeven toen ik m'n proefschrift afrondde, dat was wel een bijzondere ervaring. :P
-
pi_187350356
quote:
17s.gif Op zondag 9 juni 2019 14:49 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Super!
Waar wil je je bevoegdheid gaan halen?

Je zal wellicht veel vrijstellingen krijgen.
Ja, denk dat het een jaar aan didactiekvakken is. Waar weet ik nog niet, ligt aan wat ik na de zomer ga doen.
-
  maandag 10 juni 2019 @ 11:15:36 #149
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_187350710
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 10:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, denk dat het een jaar aan didactiekvakken is. Waar weet ik nog niet, ligt aan wat ik na de zomer ga doen.
De propedeutische fase bestaat uit scheikunde en natuurkunde vakken.

Of wil je enkel 1e graad gaan lesgeven? Dan kun je via de uni je didactische deel behalen.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_187353512
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 10:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb ook één havo 2 klas met 30 leerlingen, da's wel pittig :') Maar heb wel leuk contact met ze.

Verder ooit es een paar maanden rekenen aan mbo niveau 2 gegeven toen ik m'n proefschrift afrondde, dat was wel een bijzondere ervaring. :P
Dat laatste geloof ik helemaal, inderdaad. Zeker met jouw achtergrond lijkt me dat een gigantische stap in abstractieniveau.

Overigens heb ik nu enkel brugklassen en tweede klassen, maar inmiddels begin ik aardig genoeg te krijgen van die bruggers. :') Ik ben niet gemaakt voor die leeftijdscategorie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')