abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  woensdag 30 januari 2019 @ 15:16:18 #51
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_184712174
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 00:04 schreef GTW het volgende:
Iemand wat te zeggen over het incident bij het Kennemer College? Rare situatie. Ben zelf van mening dat je nooit een leerling beetpakt, hoe erg ze ook op je inwerken...
Mee eens.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184712483
Ik las gisteren deze column, en die geeft het voor mij wel goed weer.

https://debasismeester.bl(...)Ulj0hulr0bl19Vju4UJ4
  woensdag 30 januari 2019 @ 15:40:41 #53
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184712590
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 15:34 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik las gisteren deze column, en die geeft het voor mij wel goed weer.

https://debasismeester.bl(...)Ulj0hulr0bl19Vju4UJ4
Best aardig.
Zou een stap of 4 voorwaarts zijn als de directie of het MT niet zou bestaan uit een stel losers bij wie het dun door de broek loopt als een boze ouder op de stoep staat.

Bang voor het kind, de ouder, de media, hun baan, hun reputatie. Mensen wie hun autoriteit ontlenen aan angst om aan te pakken.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184713085
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 13:39 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ik zou het onverantwoord vinden om een kind met een wapen die een andere leerling bedreigt alleen te laten.
Ik ook niet.


Een betere reactie zou zijn om te blijven praten en de klas weg te sturen om hulp, in dat geval. Maar hej, ik ben niet opgeleid voor dit soort situaties....

(was niet mijn huidige school overigens, ben daar toen vertrokken toen de leerling niet eens geschorst werd)
Kwak
pi_184713736
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 08:45 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb ook weleens een leerling bij de achouders gepakt en resoluut het lokaal uitgeduwd (hij stond een andere leerling met een glasscherf te bedreigen).

Mijn adrenaline nam het toen echt over.

Hij liep zo mee overigens, anders was ik hulp gaan halen. Zou hem niet fysiek echt “aangpakt” hebben.
Ik ben wel twee keer tussen vechtende leerlingen gesprongen, een keer in mijn les(tijdens mijn LIO), een keer in de gangen. Achteraf vraag je je wel af wat je gedaan hebt.
  woensdag 30 januari 2019 @ 16:53:57 #56
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184713899
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 16:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik ook niet.


Een betere reactie zou zijn om te blijven praten en de klas weg te sturen om hulp, in dat geval. Maar hej, ik ben niet opgeleid voor dit soort situaties....

(was niet mijn huidige school overigens, ben daar toen vertrokken toen de leerling niet eens geschorst werd)
Zachte heelmeesters, typisch onderwijs probleem.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184714097
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 16:53 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Zachte heelmeesters, typisch onderwijs probleem.
Oh hej een troll in the dungeon!

Vertel, waar sta jij voor de klas?
Kwak
pi_184714170
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 00:04 schreef GTW het volgende:
Iemand wat te zeggen over het incident bij het Kennemer College? Rare situatie. Ben zelf van mening dat je nooit een leerling beetpakt, hoe erg ze ook op je inwerken...
quote:
OPINIE We zijn niet meer zo onder de indruk van een uniform of witte jas. Toch is gezag kunnen uitoefenen en het ondergaan cruciaal in een democratische cultuur, legt Evelien Tonkens uit, hoogleraar burgerschap aan de Universiteit voor Humanistiek te Utrecht.
https://www.trouw.nl/home(...)-een-kunst~a4f3afa6/

Ik laat leerlingen voortaan op de gang werken en dat stukje lezen met wat leesvragen, indien ze niet doen wat ik vraag. Geeft ook zeer sterk mijn mening weer.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2019 17:26:30 ]
  woensdag 30 januari 2019 @ 18:16:17 #60
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184715456
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 16:53 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Zachte heelmeesters, typisch onderwijs probleem.
Dat is ook ongeveer de reden dat de man de media opzoekt. Zie het stuk in de Volkskrant van vandaag.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 30 januari 2019 @ 18:19:02 #61
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184715488
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is ook ongeveer de reden dat de man de media opzoekt. Zie het stuk in de Volkskrant van vandaag.
Heb de Volkskrant niet meer. Zal dalijk even kijken als ik niet mobiel zit.
Las net wel op teletekst dat school haar excuses aan heeft geboden aan de docent, wegens gebrekkige communicatie.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184715776
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 15:34 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik las gisteren deze column, en die geeft het voor mij wel goed weer.

https://debasismeester.bl(...)Ulj0hulr0bl19Vju4UJ4
quote:
Ik pleit er derhalve voor om niet alleen de straffen voor geweld tegen hulpverleners te verhogen maar in deze ook geweld tegen onderwijspersoneel zwaarder te bestraffen.
En doe dat ook meteen volgens het volwassenrecht. Verlaag de leeftijd derhalve van 18 naar 14 jaar.
Men denkt als een volwassene te kunnen handelen. Men denkt levens te kunnen ru´neren. Accepteer dan ook dat je als een volwassene wordt behandeld. En neem daarin de stoere cameralui ook meteen mee.
Hoe kun je dit zeggen als onderwijzer? Heb je dan niet opgelet bij je lessen over het puberbrein?
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hŔ :(
  woensdag 30 januari 2019 @ 18:46:06 #63
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184715818
quote:
13s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:41 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

[..]

Hoe kun je dit zeggen als onderwijzer? Heb je dan niet opgelet bij je lessen over het puberbrein?
Ja, dit snap ik ook niet. Los daarvan, als je het strafrecht nodig hebt ben je toch al te laat. Je wil juist voorkomen dat het zover komt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184715851
Ik heb me juist kapot geergerd aan het verhaal van die man in de krant.

Hij deed me denken aan de onderwijsassistent op mijn middelbare school, die mijn broertje pestte en die ontzettend onpedagogisch handelde, en ondertussen maar kankeren op “de leerlingen”. Huu.
Kwak
pi_184716418
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:49 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb me juist kapot geergerd aan het verhaal van die man in de krant.

Hij deed me denken aan de onderwijsassistent op mijn middelbare school, die mijn broertje pestte en die ontzettend onpedagogisch handelde, en ondertussen maar kankeren op “de leerlingen”. Huu.
Mwoah, ik snap z'n punt wel. In veel zaken vind ik het voortgezet onderwijs ook maar veel te pamperig. Te veel praten, te veel begrip, te veel nieuwe kansen - zelfs bij ernstig wangedrag van leerlingen. Ik zou het wel een prima signaal vinden richting andere leerlingen vinden als een leerling (bij meermaals ernstig wangedrag) gewoon van school wordt gestuurd. Natuurlijk maak je het daarmee iemand anders zijn probleem en los je het niet echt op, maar dat zij dan maar zo.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2019 19:25:06 ]
  woensdag 30 januari 2019 @ 19:26:16 #66
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184716487
quote:
2s.gif Op woensdag 30 januari 2019 19:23 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Mwoah, ik snap z'n punt wel. In veel zaken vind ik het voortgezet onderwijs ook maar veel te pamperig. Te veel praten, te veel begrip, te veel nieuwe kansen - zelfs bij ernstig wangedrag van leerlingen. Ik zou het wel een prima signaal vinden richting andere leerlingen vinden als een leerling (bij meermaals ernstig wangedrag) gewoon van school wordt gestuurd. Natuurlijk maak je het daarmee iemand anders zijn probleem en los je het niet echt op, maar dat zij dan maar zo.
Er zitten nog wel wat stappen tussen. De man beschrijft situaties waarin hij een zeer acceptabele beslissing neemt en toch geen steun krijgt van andere docenten of van de schoolleiding. En daar is hij echt niet uniek in, dat komt op veel meer scholen voor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184717365
quote:
13s.gif Op woensdag 30 januari 2019 18:41 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

[..]

Hoe kun je dit zeggen als onderwijzer? Heb je dan niet opgelet bij je lessen over het puberbrein?
Dat stuk vond ik te ver gaan, had ik er misschien bij moeten zeggen. Maar het murw geslagen gevoel bij het zoveelste verhaal van wat er mis loopt, dat herken ik. Tot je zelf iets overkomt.
En dat er dan eigenlijk niets aan gedaan wordt/gedaan kan worden vanuit school is ook frustrerend.
Dat er van collega's van mij echt enorm kwetsende memes gemaakt zijn, die op internet rondzwerven, en ze de schuldigen niet pakken. En er alleen maar gepraat kan worden met mogelijk betrokken leerlingen in het kader van "bewustwording".
pi_184717741
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 19:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er zitten nog wel wat stappen tussen. De man beschrijft situaties waarin hij een zeer acceptabele beslissing neemt en toch geen steun krijgt van andere docenten of van de schoolleiding. En daar is hij echt niet uniek in, dat komt op veel meer scholen voor.
eens meegemaakt: Leerling bedreigt docent, krijgt een schorsing van twee dagen. Ouders wilden hem geen twee dagen thuis hebben, dus hij zou een vierkant rooster krijgen. Wat gebeurde er: leerling meldde zich om 8 uur, verliet de school, dwaalde rond, en kwam om 10 voor 4 de school binnen om zich af te melden. Dan voel je je als bedreigde docent ook echt niet serieus genomen..
  woensdag 30 januari 2019 @ 20:20:40 #69
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184717888
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:14 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

eens meegemaakt: Leerling bedreigt docent, krijgt een schorsing van twee dagen. Ouders wilden hem geen twee dagen thuis hebben, dus hij zou een vierkant rooster krijgen. Wat gebeurde er: leerling meldde zich om 8 uur, verliet de school, dwaalde rond, en kwam om 10 voor 4 de school binnen om zich af te melden. Dan voel je je als bedreigde docent ook echt niet serieus genomen..
Ik ken het zelf ook. Ik verwijder zelden een leerling uit mijn les (als ik er drie per jaar haal, dan is het veel), maar als ik dat dan een keer doe en ik krijg daarna van de teamleider de opdracht om de gele kaart in te trekken (zonder overigens eerst mijn kant van het verhaal te horen), dan is het wel klaar met je autoriteit.

En dan heb je ook nog ouders die je mailen met de volzin 'mijn kind hoeft van mij niet na te blijven'. Maar dat is weer een ander verhaal. Hoe dan ook, de autoriteit van de leerkracht ligt van alle kanten onder vuur. En aangezien pubers nu eenmaal overal ruimte pakken waar ze die zien, laten de gevolgen zich raden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184718768
Wij hebben in het mbo nu te maken met nieuwe regels. We moeten iedereen die formeel aan de niveau eis voldoet aannemen en we mogen eerstejaars pas na negen maanden wegsturen. Klinkt allemaal heel mooi maar de praktijk is dat je maanden mensen in je klas hebt die daar hun tijd zitten te verdoen. Die bewust hun tijd uitzitten tot ze niet meer leerplichtig zijn (illusie want dat zijn ze zonder startkwalificatie ook na hun 18e verjaardag). En dan vragen ouders ook steeds om ze te houden want ja ze mogen van hen niet werken. Leuk hoor, maar ik ben geen opvang. Dus bij storend gedrag mogen ze de gang op. En bij bedreiging meld ik dat. Beetje jammer dat er eerst echt iets moet gebeuren voordat er actie komt. Dat je bijna gaat hopen dat zo iemand een keer betrapt wordt met een mes ofzo.
En ik merk nu ook voor het eerst dat we jongens binnen hebben die absoluut niets aannemen van een vrouwelijke docent. Daar kan ik gewoon niks mee, iemand nog tips?
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_184753694
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:14 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

eens meegemaakt: Leerling bedreigt docent, krijgt een schorsing van twee dagen. Ouders wilden hem geen twee dagen thuis hebben, dus hij zou een vierkant rooster krijgen. Wat gebeurde er: leerling meldde zich om 8 uur, verliet de school, dwaalde rond, en kwam om 10 voor 4 de school binnen om zich af te melden. Dan voel je je als bedreigde docent ook echt niet serieus genomen..
Voor mij voldoende reden om ontslag te nemen. Als je zoiets laat gebeuren als organisatie, gaat het helemaal nergens meer over.
pi_185490774
Gaan er nog mensen van hier staken vrijdag?
  zaterdag 9 maart 2019 @ 09:07:59 #73
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_185491337
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 08:02 schreef laiveneertiekje het volgende:
Gaan er nog mensen van hier staken vrijdag?
Ik word wonsdag geopereerd dus zit vrijdag in de ziektewet. T is ook mijn vrije dag, maar zou anders zonder officieel staken naar t malieveld zijn gegaan (geen lid van AOB en ons bestuur houdt een dag loon in, ook als t je vrije dag is en je meldt dat je staakt - zo principieel ben ik nou ook weer niet)
Kwak
pi_185491724
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 08:02 schreef laiveneertiekje het volgende:
Gaan er nog mensen van hier staken vrijdag?
Weet het nog niet. Qua centen heeft het geen impact (stagiair), en ik heb die dag "mijn" 3havoA klas, dus wellicht dat ik gewoon ga werken en een leuke les voorbereid met een haakje naar het thema :)
Shit happens - twice a day if you're lucky
Tinuviel's romanti-kusje :P
25 mei: Towel Day!
Mensen :') en nu ABO-loos :{
  zaterdag 9 maart 2019 @ 09:49:40 #75
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_185491812
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 08:02 schreef laiveneertiekje het volgende:
Gaan er nog mensen van hier staken vrijdag?
Hier niet.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zaterdag 9 maart 2019 @ 10:34:01 #76
189403 Mickytjuh
Dud0r is sexy
pi_185492315
Ik twijfel heel erg.
Ik sta voor een "speciale" klas met leerlingen die extra structuur nodig hebben.
Als ik niet kom vallen ze uit.
Weg structuur.
Groene zeep op je rug en af laten glijden
pi_185493059
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 08:02 schreef laiveneertiekje het volgende:
Gaan er nog mensen van hier staken vrijdag?
Nee, het is voor mij een vrije dag, dus ik ga aan de studie.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hŔ :(
pi_185516325
quote:
3s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 11:29 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]

Nee, het is voor mij een vrije dag, dus ik ga aan de studie.
Je kan je ook al sympathisant registreren toch?

Ik heb lang zitten twijfelen, ik heb zelf zeker last van de werkdruk, qua salaris vind ik zeker niet dat ik mag klagen(zit in LD). Maar het grotere plaatje vind ik wel belangrijk. Het feit dat je als basisschooldocent pas met heel veel extra taken misschien eens in LB komt, het salaris wat daar veel lager ligt, het idee dat ik heb dat er niet naar de docenten geluisterd wordt, dat vind ik toch uiteindelijk zwaarder wegen dan de lesuitval van die dag.
  zondag 10 maart 2019 @ 13:06:09 #79
480396 Sisu
Oudgediende
pi_185516871
Hier moest je je als docent voor een bepaalde datum opgegeven als je wilde staken. Dat heb ik toen niet gedaan dus ik ga niet.
Maar hoe meld je je aan als sympathisant?
Overigens gaan er slechts 3 staken uit ons team.

Ik had laatst een naar gesprek met Mn teamleider.
Momenteel werk ik parttime, 3.5 dag. Iets dat uitgesmeerd wordt over 4 volle dagen. Wat okÚ is. Bij ons moet je altijd voor juli aangeven wanneer je niet wilt werken en die uren worden dan geblokkeerd in je rooster. (Overigens krijg ik Mn rooster pas 3 dagen voor aanvang nieuwe schooljaar). Bij mij zijn dat Mn eerste uren ivm wegbrengen van Mn dochter naar school en de woensdag. Nu word ik toch steeds vaker gevraagd voor besprekingen of andere afspraken tijdens die geblokkeerde uren. Wanneer ik aangeef dat dit niet mijn werkuren zijn geeft mijn baas aan dat dit een wens is en geen recht.
Hoe kun je zoiets wel in laten roosteren dat het Úcht niet kan? Ik krijg er namelijk mega veel stress van dat ik blijkbaar ook ingeroosterd kan gaan worden tijdens uren die ik simpelweg niet opgevangen krijg met vso/bso/opvang.
Helpt ook niet mee dat ik nu 30 weken zwanger ben en op Mn tandvlees loop.

Verder: dikke hoax dat parttime werken in het onderwijs. Je bent toch non stop aan het werk..
en excuses voor Mn warrige verhaal. -slaaptekort
Zonder hoop geen leven.
pi_185517402
Er lopen twee dingen door elkaar, Sisu: hoeveel dagdelen je op basis van je fte op school moet zijn en in hoeverre ze je buiten die uren om op school kunnen verwachten bij vergaderingen. Voor beide zaken zijn er afspraken gemaakt in de CAO.

Bij jouw fte mogen ze je volgens de CAO op 4 dagen inroosteren, maar ben je inzetbaar/beschikbaar op 7 dagdelen in een week. Dat zijn dus die 3,5 dag.

Wat betref het uitroosteren op de eerste uren heeft je teamleider gelijk dat dit een wens is en geen recht. Die eerste uren vallen onder het dagdeel dat jij inzetbaar bent.

Maar wat betreft vergaderingen op woensdagen of een ander dagdeel waarop jij dus niet beschikbaar bent (buiten die 7 dagdelen om) kunnen ze je niet altijd verplichten toch te komen. Ze mogen dat wel verwachten als dit momenten zijn die vast staan in de jaaragenda, belangrijke vergaderingen zoals rapportvergaderingen/leerlingbesprekingen. Maar voor onverwachte vergaderingen kan dat niet zomaar.

Verder kun je natuurlijk terecht aankaarten dat als jij pas drie dagen voor aanvang van het schooljaar weet of jouw wens om de eerste uren uitgeroosterd te worden wel of niet gehonoreerd wordt dit een te laat moment is om nog iets te kunnen regelen met bijv voorschoolse opvang. Ik heb datzelfde probleem bij mij op school ook. Ik weet eigenlijk niet of daar iets over staat in de CAO, ik denk het niet. Het zou wel fijn zijn als hier duidelijke afspraken over kwamen, hoe lang van tevoren roosters bekend gemaakt dienen te worden..
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_185517678
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:06 schreef Sisu het volgende:
Hier moest je je als docent voor een bepaalde datum opgegeven als je wilde staken. Dat heb ik toen niet gedaan dus ik ga niet.
Maar hoe meld je je aan als sympathisant?
Overigens gaan er slechts 3 staken uit ons team.

Ik had laatst een naar gesprek met Mn teamleider.
Momenteel werk ik parttime, 3.5 dag. Iets dat uitgesmeerd wordt over 4 volle dagen. Wat okÚ is. Bij ons moet je altijd voor juli aangeven wanneer je niet wilt werken en die uren worden dan geblokkeerd in je rooster. (Overigens krijg ik Mn rooster pas 3 dagen voor aanvang nieuwe schooljaar). Bij mij zijn dat Mn eerste uren ivm wegbrengen van Mn dochter naar school en de woensdag. Nu word ik toch steeds vaker gevraagd voor besprekingen of andere afspraken tijdens die geblokkeerde uren. Wanneer ik aangeef dat dit niet mijn werkuren zijn geeft mijn baas aan dat dit een wens is en geen recht.
Hoe kun je zoiets wel in laten roosteren dat het Úcht niet kan? Ik krijg er namelijk mega veel stress van dat ik blijkbaar ook ingeroosterd kan gaan worden tijdens uren die ik simpelweg niet opgevangen krijg met vso/bso/opvang.
Helpt ook niet mee dat ik nu 30 weken zwanger ben en op Mn tandvlees loop.

Verder: dikke hoax dat parttime werken in het onderwijs. Je bent toch non stop aan het werk..
en excuses voor Mn warrige verhaal. -slaaptekort

Bij ons zijn een aantal dingen ook verplicht. Bij rapportenvergadering zorgt de school voor kinderopvang, zodat dat geen reden is om niet te kunnen komen. Hiervoor worden bovenbouwleerlingen gevraagd, en daar wordt ook wel gebruik van gemaakt.

Ik heb het sinds de kerst ook toevallig wel gehad. In de periode tussen kerst- en voorjaarsvakantie ben ik 3x op mijn vrije dag op school bezig geweest. De 4e keer was ik ziek. Ik had daar zelf ook vreselijk de pest in eerlijk gezegd, maar ik kon het gelukkig qua opvang nog wel rondbreien(en 2 x hoefde ik pas vanaf 18:00 op school te zijn, dat "scheelde").

Ik geef zelf in mei/juni mijn harde blokkades door, en ik krijg de 2e/3e week van de vakantie mijn nieuwe rooster. Ik krijg in die periode nog wel eens een app/mail of ze toch iets ergens neer kunnen zetten op een 1e uur, met er ook bij wat het alternatief is. En dat is ook gewoon erg prettig.
  zondag 17 maart 2019 @ 19:01:41 #82
480396 Sisu
Oudgediende
pi_185676606
quote:
2s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:31 schreef Franny_G het volgende:
Er lopen twee dingen door elkaar, Sisu: hoeveel dagdelen je op basis van je fte op school moet zijn en in hoeverre ze je buiten die uren om op school kunnen verwachten bij vergaderingen. Voor beide zaken zijn er afspraken gemaakt in de CAO.

Bij jouw fte mogen ze je volgens de CAO op 4 dagen inroosteren, maar ben je inzetbaar/beschikbaar op 7 dagdelen in een week. Dat zijn dus die 3,5 dag.

Wat betref het uitroosteren op de eerste uren heeft je teamleider gelijk dat dit een wens is en geen recht. Die eerste uren vallen onder het dagdeel dat jij inzetbaar bent.

Maar wat betreft vergaderingen op woensdagen of een ander dagdeel waarop jij dus niet beschikbaar bent (buiten die 7 dagdelen om) kunnen ze je niet altijd verplichten toch te komen. Ze mogen dat wel verwachten als dit momenten zijn die vast staan in de jaaragenda, belangrijke vergaderingen zoals rapportvergaderingen/leerlingbesprekingen. Maar voor onverwachte vergaderingen kan dat niet zomaar.

Verder kun je natuurlijk terecht aankaarten dat als jij pas drie dagen voor aanvang van het schooljaar weet of jouw wens om de eerste uren uitgeroosterd te worden wel of niet gehonoreerd wordt dit een te laat moment is om nog iets te kunnen regelen met bijv voorschoolse opvang. Ik heb datzelfde probleem bij mij op school ook. Ik weet eigenlijk niet of daar iets over staat in de CAO, ik denk het niet. Het zou wel fijn zijn als hier duidelijke afspraken over kwamen, hoe lang van tevoren roosters bekend gemaakt dienen te worden..
bedankt. Begrijp nu mijn positie beter.

Ik heb donderdag een functioneringsgesprek en weet dat er een beginnend docent heeft geklaagd over mijn 'harde' optreden naar hem toe. Ik kan geen medelijden met hem hebben. Hij doet zijn werk niet goed en ik blijf als mentor maar klachten per mail krijgen. Het houdt ergens op toch?
(leerlingen kunnen hun cijfer bij hem laten aanpassen wanneer ze maar mondig genoeg zijn, normering blijkt anders per leerling, proefwerken die gegeven worden binnen 35 minuten zonder daarbij rekening te houden met leerlingen die vanwege hun handicap of dyslexie recht hebben op tijdverlenging en dan ontzettend kwaad op die kinderen reageren .. )
Ik val mijn collega's niet af voor de groep, maar hij maakt het me echt Heel lastig. :X
Het vervelende is alleen dat er gewoon geen andere docent te vinden is voor zijn vak dus ik heb ook het idee dat school hem kansen blijft geven, zodat er niet nog een gat valt in het rooster van de leerlingen. Techniek en Frans staan bijvoorbeeld ook op pauze sinds november, omdat we gewoon niemand kunnen vinden. -O-
Voor mijn verlof (over een maandje) is ook nog niemand benaderd. Zelfs geen vacature uit!
Best stressvol..
Ik ga tijdens dit gesprek ook maar eens het gesprek aan over mijn rooster voor volgend jaar en geef dan ook aan dat het onhaalbaar wordt - ivm de wachtlijsten van vso/bso. We gaan het zien
Zonder hoop geen leven.
  zondag 17 maart 2019 @ 19:07:21 #83
480396 Sisu
Oudgediende
pi_185676739
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:44 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Bij ons zijn een aantal dingen ook verplicht. Bij rapportenvergadering zorgt de school voor kinderopvang, zodat dat geen reden is om niet te kunnen komen. Hiervoor worden bovenbouwleerlingen gevraagd, en daar wordt ook wel gebruik van gemaakt.

Ik heb het sinds de kerst ook toevallig wel gehad. In de periode tussen kerst- en voorjaarsvakantie ben ik 3x op mijn vrije dag op school bezig geweest. De 4e keer was ik ziek. Ik had daar zelf ook vreselijk de pest in eerlijk gezegd, maar ik kon het gelukkig qua opvang nog wel rondbreien(en 2 x hoefde ik pas vanaf 18:00 op school te zijn, dat "scheelde").

Ik geef zelf in mei/juni mijn harde blokkades door, en ik krijg de 2e/3e week van de vakantie mijn nieuwe rooster. Ik krijg in die periode nog wel eens een app/mail of ze toch iets ergens neer kunnen zetten op een 1e uur, met er ook bij wat het alternatief is. En dat is ook gewoon erg prettig.
Leuk initiatief, maar hoe zit dat dan qua veiligheid/zorg? Best een verantwoordelijkheid om te dragen als puber.
En hoe wordt zoiets geregeld voor docenten met een langere reistijd? Mogen die dan even heen en weer rijden ofzo?

Fijn dat jullie in ieder geval contact kunnen hebben over het rooster. Bij ons wordt het gewoon gemaakt en daar moet je het mee doen :')
Zonder hoop geen leven.
pi_185707583
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 19:07 schreef Sisu het volgende:

[..]

Leuk initiatief, maar hoe zit dat dan qua veiligheid/zorg? Best een verantwoordelijkheid om te dragen als puber.
En hoe wordt zoiets geregeld voor docenten met een langere reistijd? Mogen die dan even heen en weer rijden ofzo?

Fijn dat jullie in ieder geval contact kunnen hebben over het rooster. Bij ons wordt het gewoon gemaakt en daar moet je het mee doen :')
Meestal gaat het om kinderen in de basisschoolleeftijd, we hebben 1 lokaal dat meer als een grote huiskamer is ingericht, en daar zitten ze dan. Beamer aan, filmpje erbij. Wat kleurpotloden. Vaak gaat het ook niet om hele lange uren. En het zijn vaak de leerlingen uit klas 5/6 die ervoor gevraagd worden. En ook als je van verder weg moet komen(wat bij ons op school vaak het geval is) moet je gewoon komen.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 08:07:12 #85
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_185707777
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:06 schreef Sisu het volgende:
Hier moest je je als docent voor een bepaalde datum opgegeven als je wilde staken. Dat heb ik toen niet gedaan dus ik ga niet.
Maar hoe meld je je aan als sympathisant?
Overigens gaan er slechts 3 staken uit ons team.

Ik had laatst een naar gesprek met Mn teamleider.
Momenteel werk ik parttime, 3.5 dag. Iets dat uitgesmeerd wordt over 4 volle dagen. Wat okÚ is. Bij ons moet je altijd voor juli aangeven wanneer je niet wilt werken en die uren worden dan geblokkeerd in je rooster. (Overigens krijg ik Mn rooster pas 3 dagen voor aanvang nieuwe schooljaar). Bij mij zijn dat Mn eerste uren ivm wegbrengen van Mn dochter naar school en de woensdag. Nu word ik toch steeds vaker gevraagd voor besprekingen of andere afspraken tijdens die geblokkeerde uren. Wanneer ik aangeef dat dit niet mijn werkuren zijn geeft mijn baas aan dat dit een wens is en geen recht.
Hoe kun je zoiets wel in laten roosteren dat het Úcht niet kan? Ik krijg er namelijk mega veel stress van dat ik blijkbaar ook ingeroosterd kan gaan worden tijdens uren die ik simpelweg niet opgevangen krijg met vso/bso/opvang.
Helpt ook niet mee dat ik nu 30 weken zwanger ben en op Mn tandvlees loop.

Verder: dikke hoax dat parttime werken in het onderwijs. Je bent toch non stop aan het werk..
en excuses voor Mn warrige verhaal. -slaaptekort

Ik zie dat er al antwoorden zijn gegegeven, maar ben het niet met al die antwoorden eens dus here goes:

Je CAO beschikbaarheid is leidend: als je 3,5 dag werkt op 4 dagen (7 dagdelen) dan hoef je daarbuiten echt niet te komen. Wat de school ook zegt over vaste voet, jaarplanning of als ze opvang regelen: het is geen werktijd. Punt.

Ik kwam vroeger ook altijd opdraven maar ben ermee gestopt. Bij vergaderingen geef ik netjes door wat mijn opmerkingen zijn, studiedagen kom ik als ik ze interessant vind en zelf wil. Als ik een andere baan had op die andere tijden zou ik immers ook niet komen!

Over eerste uren vrij: dat is idd een roosterwens. Bij ons is de regeling dat ze die wens wel willen vastleggen, maar dat je dan bijvoorbeeld een extra dagdeel beschikbaar moet zijn. Als die afspraken er niet zijn dan is het idd slechts een wens. Je zou kunnen kijken of je ook zo’n ruil kan bespreken met je leidinggevende. Collega van mij is altijd eerste uren vrij en komt dan op woensdag ook 2 uurtjes lesgeven, bijvoorbeeld, onder schooltijd van de kinderen.
Kwak
  dinsdag 19 maart 2019 @ 08:13:14 #86
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_185707810
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 07:35 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Meestal gaat het om kinderen in de basisschoolleeftijd, we hebben 1 lokaal dat meer als een grote huiskamer is ingericht, en daar zitten ze dan. Beamer aan, filmpje erbij. Wat kleurpotloden. Vaak gaat het ook niet om hele lange uren. En het zijn vaak de leerlingen uit klas 5/6 die ervoor gevraagd worden. En ook als je van verder weg moet komen(wat bij ons op school vaak het geval is) moet je gewoon komen.
Je moet dus echt niks he? Het is heel collegiaal van jullie maar ik kan hier echt pissig om wordn. Scholen die misbruik maken van de welwillendheid van docenten en dan ook nog doen alsof zij het allemaal heel goed verzorgen...

-O-

(Opvang deden ze bij ons ook, is fijn als je zelf graag wil komen, maar geen reden om mensen te verplichten).
Kwak
pi_185718392
Wat inflexibel van je, kwakz0r.

Dit zet ik maar even in je dossier.
  dinsdag 19 maart 2019 @ 18:45:40 #88
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_185719316
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 18:04 schreef Friek_ het volgende:
Wat inflexibel van je, kwakz0r.

Dit zet ik maar even in je dossier.
Whut? Als ik iets niet ben is het inflexibel. Heb op een hele vervelende manier geleerd mijn grenzen te bewaken: ja. Zouden meer docenten moeten doen.

Ik heb van werkdag gewisseld zodat ik op het vaste vergader uur geen vrije dag meer heb. Verder zal t me aan mn reet roesten of mensen het oncollegiaal vinden. Ik vind jezelf opbranden door alsmaar op te draven op je vrije dag nog oncollegialer.
Kwak
  dinsdag 19 maart 2019 @ 19:11:12 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_185719960
Protip: nooit happen op Friek.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_185719962
Dat bedoelde hij natuurlijk niet serieus, Kwak. ;) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_185720100
Wat betreft die vergaderingen. Ik heb dit jaar nu een middag gehad van rapportvergaderingen op mijn vrije dag. Aangezien dat 1 keer was dit schooljaar ben ik wel gegaan. Mijn vriend is toen gaan thuiswerken. Als dat een keertje in een schooljaar voorkomt, vind ik dat niet erg. Dat valt dan wat mij betreft wel onder flexibiliteit. Ik 'compenseer' dat zelf trouwens wel. Dag erna ben ik om 14:10, toen ik klaar was met lesgeven, meteen naar huis gegaan. Ik houd op die manier wel in de gaten dat het niet te gek wordt. Dan weet ik soms dat werk niet helemaal af is, maar dat is dan maar zo. Hoe meer ervaring je hebt, hoe makkelijker dat ook wel gaat, merk ik. Ik weet inmiddels wel waar ik echt even tijd aan moet besteden, en wat ik kan laten of minder energie in kan stoppen.

Ben wel benieuwd: hoe doe je dat dan bij open dagen, tafeltjesavonden e.d.,kwak?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 19 maart 2019 @ 20:13:26 #92
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_185721833
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 19:11 schreef Franny_G het volgende:
Dat bedoelde hij natuurlijk niet serieus, Kwak. ;) .
Ja ik keek nog wel naar de PI! ;(
Kwak
  dinsdag 19 maart 2019 @ 20:17:07 #93
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_185721947
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 19:15 schreef Franny_G het volgende:
Wat betreft die vergaderingen. Ik heb dit jaar nu een middag gehad van rapportvergaderingen op mijn vrije dag. Aangezien dat 1 keer was dit schooljaar ben ik wel gegaan. Mijn vriend is toen gaan thuiswerken. Als dat een keertje in een schooljaar voorkomt, vind ik dat niet erg. Dat valt dan wat mij betreft wel onder flexibiliteit. Ik 'compenseer' dat zelf trouwens wel. Dag erna ben ik om 14:10, toen ik klaar was met lesgeven, meteen naar huis gegaan. Ik houd op die manier wel in de gaten dat het niet te gek wordt. Dan weet ik soms dat werk niet helemaal af is, maar dat is dan maar zo. Hoe meer ervaring je hebt, hoe makkelijker dat ook wel gaat, merk ik. Ik weet inmiddels wel waar ik echt even tijd aan moet besteden, en wat ik kan laten of minder energie in kan stoppen.

Ben wel benieuwd: hoe doe je dat dan bij open dagen, tafeltjesavonden e.d.,kwak?
Dan ben ik er gewoon. Net als bij diplomauitreikingen en de pws avond. Juist omdat dat erbij hoort ben ik kritisch op andere vergaderingen en activiteiten.

Ik had als ik overal heen was gegaan dit jaar al een keer of 10 op een vergadering of iets anders op een vrije dag kunnen gaan werken. Vind ik veel. Ik maak dus heel kritische keuzes.

Iedereen moet dat zelf afwegen, maar ik vond het statement “dat staat in de jaarplanning dus moet je komen” een beetje te simpel...
Kwak
pi_186126216
Op de school waar ik nu (tijdelijk) werk willen ze ipv lessen van 50 minuten het flexrooster van Alfred van der Heijden invoeren. Ik ben wel benieuwd of hier mensen daar een mening over of ervaring mee hebben, en hoe dat bevallen is. Hier,

https://www.beteronderwij(...)vatieve-flexrooster/

zie ik een kritisch geluid, terwijl ik daarnaast voornamelijk lovende reacties erover lees. Nou ben ik zelf nogal kritisch als het om onderwijs"vernieuwingen" gaat, dus vandaar m'n vraag :)
  dinsdag 9 april 2019 @ 21:14:36 #95
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_186126663
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Op de school waar ik nu (tijdelijk) werk willen ze ipv lessen van 50 minuten het flexrooster van Alfred van der Heijden invoeren. Ik ben wel benieuwd of hier mensen daar een mening over of ervaring mee hebben, en hoe dat bevallen is. Hier,

https://www.beteronderwij(...)vatieve-flexrooster/

zie ik een kritisch geluid, terwijl ik daarnaast voornamelijk lovende reacties erover lees. Nou ben ik zelf nogal kritisch als het om onderwijs"vernieuwingen" gaat, dus vandaar m'n vraag :)
In mijn woonplaats experimenteren inmiddels drie vo-scholen met een agora-achtig onderwijsmodel, overigens niet voor alle leerlingen maar voor een club vrijwilligers. Dan leef je bij de gedachte "een kind van 13 weet zelf prima wat het wil leren, daar heb je geen curriculum voor nodig". Ik moet daar weinig van hebben.

Maar een zekere mate van flexibiliteit kan ons one-size-fits-...? best wel gebruiken. Ik geef drie uur les in de week, en in een klas van 25 zitten 5 leerlingen die daar te veel aan hebben een 3 voor wie het nog te weinig is. Die laatste paar zitten echter duimen te draaien bij Engels of bij biologie. Een 'flex' rooster waarbij ik nog maar 2 uur klassikaal geef en het derde uur, of zelfs een vierde, voor degenen die dat nodig hebben lijkt me best een prima idee. Maar dan moet het wel voor je vak zijn, en niet zoals in dit flexrooster een of ander ophokuur met 30 leerlingen in 20 vakken. En dus wordt die oplossing automatisch te duur.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_186131870
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Op de school waar ik nu (tijdelijk) werk willen ze ipv lessen van 50 minuten het flexrooster van Alfred van der Heijden invoeren. Ik ben wel benieuwd of hier mensen daar een mening over of ervaring mee hebben, en hoe dat bevallen is. Hier,

https://www.beteronderwij(...)vatieve-flexrooster/

zie ik een kritisch geluid, terwijl ik daarnaast voornamelijk lovende reacties erover lees. Nou ben ik zelf nogal kritisch als het om onderwijs"vernieuwingen" gaat, dus vandaar m'n vraag :)
Bij mij werken ze met een flexrooster: 3 a 4 vaklessen van 80 minuten per dag, met daarvoor 1 en achteraf 2 (of 0) flexuren die leerlingen zelf kunnen invullen met bijles, samenwerkles of stilteleerles van 40 minuten. Alle leerlingen moeten minstens 5 van die lessen per week doen maar mogen deze zelf inplannen.

Zelf ben ik er erg positief over; in 80 minuten kan je veel doen en je bereid minder lessen voor per dag!
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_186133393
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 07:28 schreef el-blanchito het volgende:

[..]

Bij mij werken ze met een flexrooster: 3 a 4 vaklessen van 80 minuten per dag, met daarvoor 1 en achteraf 2 (of 0) flexuren die leerlingen zelf kunnen invullen met bijles, samenwerkles of stilteleerles van 40 minuten. Alle leerlingen moeten minstens 5 van die lessen per week doen maar mogen deze zelf inplannen.

Zelf ben ik er erg positief over; in 80 minuten kan je veel doen en je bereid minder lessen voor per dag!
Hm, dat klinkt wel goed. Die 80 minuten heb ik nu al en dat werkt wel. Het flexibele eraan toevoegen ben ik wel in ge´nteresseerd :)
Shit happens - twice a day if you're lucky
Tinuviel's romanti-kusje :P
25 mei: Towel Day!
Mensen :') en nu ABO-loos :{
pi_186137628
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 10:06 schreef iamredleader het volgende:

[..]

Hm, dat klinkt wel goed. Die 80 minuten heb ik nu al en dat werkt wel. Het flexibele eraan toevoegen ben ik wel in ge´nteresseerd :)
Ik merk dat het voor leerlingen fijn is om extra uitleg te krijgen als ze het nodig vinden en dat ze een soort van “gedwongen” worden om zelf of samen minstens 5x 40 minuten echt aan school aan het werk zijn, buiten de vaklessen om.

Bijkomend voordeel is ook dat vaker/leren plannen
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_186138879
Wij hebben dit jaar voor de gymnasiumleerlingen onderbouw iets dergelijks. We hebben vier blokken van 75 minuten. Als je een eenuurs vak hebt, dan geef je maximaal 50 minuten uitleg en de overige 25 minuten werken de leerlingen zelfstandig (mag ook een ander vak zijn). Bij een tweeuurs vak heb je ook maar 50 minuten instructie per week. De tweede les voor jouw vak wordt dan ingepland op een vierde blok in het rooster. Dit hele blok kunnen de leerlingen gebruiken om huiswerk te maken. Ze kunnen dan ook andere docenten om hulp vragen die dan toevallig in het domein zitten.
De leerlingen krijgen ook minder toetsen: voor de talen maximaal 6 toetsen (indien er meer toetsen zijn, is de rest diagnostisch) en voor de andere vakken maximaal 4 toetsen per jaar.
Zelf geef ik les aan 3gym met 1 blok in de week, dus ik merk niet echt veel verschil met voorheen. Mijn collega die de brugklas heeft, merkt dat wel: de klas loopt achter doordat er minder instructie gegeven kan worden en we merken ook dat die leerlingen nog niet goed om kunnen gaan met het indelen van hun tijd tijdens zo'n laatste blok. Dit wordt dus niet efficiŰnt benut.
pi_186140594
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 15:41 schreef coucou het volgende:
Mijn collega die de brugklas heeft, merkt dat wel: de klas loopt achter doordat er minder instructie gegeven kan worden en we merken ook dat die leerlingen nog niet goed om kunnen gaan met het indelen van hun tijd tijdens zo'n laatste blok. Dit wordt dus niet efficiŰnt benut.
Dat is inderdaad ook iets waar ik over twijfel: ik denk niet dat met name de onderbouw met dat soort verantwoordelijk om kan gaan.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')