abonnement Unibet Coolblue
pi_186401101
@DjVero: als ik jou was zou ik overwegen naar andere uitgaansgelegenheden te gaan. En natuurlijk desbetreffende mentor te wijzen op haar totale gebrek aan professionaliteit.
Mon 'en!
pi_186401196
Ik heb vorig jaar meegemaakt dat een docent de overstap maakte naar een andere school (mbo naar po) en vervolgens een relatie kreeg met een van de voormalige leerlingen op het mbo. Dat snapte ik al niet, laat staan wanneer je beiden op dezelfde school rondloopt. Ik zou het niet doen in elk geval.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  woensdag 24 april 2019 @ 19:38:34 #128
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_186402643
Ik zou je heel duidelijk maken dat als je haar echt zo leuk zou vinden je maar even 4 jaar moet wachten, wat in het vat zit verzuurt niet.

Zou je er dan alsnog werk van maken zou ik je een eikel vinden.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_186403617
Ik vind twee zaken hier wel redelijk cruciaal in: jullie zijn allebei volwassen, en zitten niet een directe leraar-leerling verhouding zodat er geen afhankelijkheidsrelatie is. Mocht het inderdaad dan zo zijn dat jullie elkaar buiten school vaak treffen in bepaalde uitgaansgelegenheden en er bloeit iets op waarbij er oprechte gevoelens in het spel zijn, dan zou ik daar niet per definitie afkeurend tegenover staan. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal.
Je moet het wel meteen melden bij een leidinggevende. Wat een enigszins bevriende collega ervan vindt, is niet zo relevant. Je zou ook nu alvast, als het je bezighoudt, eens kunnen navragen of er richtlijnen en protocollen zijn op jouw school hierover.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_186407894
quote:
15s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit vraag je je serieus af?
Nou ja, eigenlijk wel ja, vooral omdat mijn collega's het schijnbaar geen enkel probleem zouden vinden. :?

quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:13 schreef bloempjuh het volgende:
@:DjVero: als ik jou was zou ik overwegen naar andere uitgaansgelegenheden te gaan. En natuurlijk desbetreffende mentor te wijzen op haar totale gebrek aan professionaliteit.
Dat eerste dus niet. Het is niet alsof ik elk weekend naar danscafés of discotheken ga, die tijd is wel voorbij, maar meer naar een soort van stamkroeg waar ik al jaaaren naartoe ga. Sterker nog, sinds haar mentor mij verteld heeft over haar gevoelens lijkt het wel alsof ik haar vaker zie daar en ze mij juist opzoekt.

Ik sta gelukkig inmiddels redelijk sterk in mijn schoenen, dus ik heb zeker desbetreffende mentor dringend verzocht zich daar niet meer mee te bemoeien. Ze is alleen een verschrikkelijke bemoeial in alles, dus blijft ze stille hints geven aan haar: "ga maar naar [insertmyname], hij weet het antwoord vast wel." Dat soort 'geintjes' :O

quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 14:46 schreef Japepk het volgende:
Dan zou ik vooral de mentor aanspreken op haar gedrag. Als je de leerling ook ziet in het uitgaansleven krijg ik de indruk dat je haar wel redelijk kent? Wellicht ook gewoon eens bij haar op het woord gooien.
Nee, behalve haar leeftijd en toevallig dezelfde woonplaats - nota bene 50km weg van school, precies ook de reden dat ik niet dicht bij school wil wonen, om dit soort 'gedoe' met leerlingen tegenkomen bij het uitgaan, shoppen, of wat dan ook te voorkomen - ken ik haar niet.

Maar goed, bedankt voor de replies in ieder geval. Het is duidelijk dat het niet bijzonder gewaardeerd wordt :+

[ Bericht 1% gewijzigd door DjVero op 24-04-2019 23:01:55 ]
pi_186806131
Vraagje voor de docenten-in-opleiding:
Hoe gaan jullie om met het opstellen van je eigen leerdoelen? Ik merk nu dat ik het lastig vindt dit strak te verwoorden.

Voorbeeld: ik heb (voor mijn gevoel) wat moeite om de orde te bewaken in een klas. Mijn werkplekbegeleider bevestigt dat ook. Waar uit zich dat in? Leerlingen blijven praten wanneer ik het woord wil voeren. Of draaien zich om en zitten niet op te letten. Ik heb al een paar methoden geprobeerd om de orde strakker te bewaken (stilte laten vallen, of juist doorpraten, al dan niet wat harder. Leerling individueel aanspreken, groepjes uit elkaar....). Maar toch blijf ik hier nog moeite mee hebben.

Hoe stel ik nu een goed leerdoel op? Alleen maar "ik wil de orde beter bewaken" is zeker niet SMART genoeg ( :r ) en " over 10 weken kan ik de leerlingen op manier X of manier Y bij de les betrekken" is dat denk ik ook niet.

Ik hoop op een hoop tips! *)
pi_186809173
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 13:29 schreef iamredleader het volgende:
Vraagje voor de docenten-in-opleiding:
Hoe gaan jullie om met het opstellen van je eigen leerdoelen? Ik merk nu dat ik het lastig vindt dit strak te verwoorden.

Voorbeeld: ik heb (voor mijn gevoel) wat moeite om de orde te bewaken in een klas. Mijn werkplekbegeleider bevestigt dat ook. Waar uit zich dat in? Leerlingen blijven praten wanneer ik het woord wil voeren. Of draaien zich om en zitten niet op te letten. Ik heb al een paar methoden geprobeerd om de orde strakker te bewaken (stilte laten vallen, of juist doorpraten, al dan niet wat harder. Leerling individueel aanspreken, groepjes uit elkaar....). Maar toch blijf ik hier nog moeite mee hebben.

Hoe stel ik nu een goed leerdoel op? Alleen maar "ik wil de orde beter bewaken" is zeker niet SMART genoeg ( :r ) en " over 10 weken kan ik de leerlingen op manier X of manier Y bij de les betrekken" is dat denk ik ook niet.

Ik hoop op een hoop tips! *)
Ik wil de orde bewaren, is een veel te grote doelstelling. Je zult deze in stukjes moeten hakken. Bijvoorbeeld: ik maak voor klas ... een escalatieladder. Zoek je thuis de theorie hierbij, gebruik je escalatieladder tijdens de les en schrijf daarna een reflectie. Of: ik maak een nieuwe klassenopstelling, dat bijdraagt aan een ordelijk leerklimaat. Of: ik maak een enquête voor leerlingen waaruit mijn kwaliteiten en verbeterpunten maar voren komen. Dan kan je er bijv. achterkomen wat het probleem is. Je kan ook nog een doelstelling maken op basis van je lichaamshouding of ‘positief inkleden’. I.p.v. zit je nou alweer omgedraaid? Gebruik je: Als ... recht gaat zitten kunnen we beginnen! Probeer het vooral bij jezelf te houden.. als je meer tips wil moet je maar een DM sturen ;) [lio-modus-uit]
pi_186809391
Oh en, ik weet niet hoe ver je al in je studie bent, maar als dit je eerste tien weken lesgeven zijn, zal dat orde houden heus niet aan het eind perfect zijn. Bij de lerarenopleiding telt het proces zwaarder dan het behalen van een doelstelling. Misschien werkt je escalatieladder niet, maar dan heb je wel laten zien dat je er mee bezig bent en er over nadenkt. Je ziet je eigen vuilkuilen en doet een poging om ze dicht te gooien en dat is wat ze willen.

Ik zit zelf in mijn laatste jaar en ik kan echt niet wachten tot dit eindelijk klaar is allemaal. Reflecteren over het reflecteren. :{
  maandag 13 mei 2019 @ 20:51:29 #134
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_186815706
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 13:29 schreef iamredleader het volgende:
Vraagje voor de docenten-in-opleiding:
Hoe gaan jullie om met het opstellen van je eigen leerdoelen? Ik merk nu dat ik het lastig vindt dit strak te verwoorden.

Voorbeeld: ik heb (voor mijn gevoel) wat moeite om de orde te bewaken in een klas. Mijn werkplekbegeleider bevestigt dat ook. Waar uit zich dat in? Leerlingen blijven praten wanneer ik het woord wil voeren. Of draaien zich om en zitten niet op te letten. Ik heb al een paar methoden geprobeerd om de orde strakker te bewaken (stilte laten vallen, of juist doorpraten, al dan niet wat harder. Leerling individueel aanspreken, groepjes uit elkaar....). Maar toch blijf ik hier nog moeite mee hebben.

Hoe stel ik nu een goed leerdoel op? Alleen maar "ik wil de orde beter bewaken" is zeker niet SMART genoeg ( :r ) en " over 10 weken kan ik de leerlingen op manier X of manier Y bij de les betrekken" is dat denk ik ook niet.

Ik hoop op een hoop tips! *)
Is het een idee om een overkoepelend leerdoel te formuleren? Alsin, "Ik ga de orde in mijn lessen verbeteren door in de theorie te duiken, ik zoek x aantal manieren op waarmee dat kan en selecteer welke bij mij, mijn doelgroep en mijn lespraktijk passen, test deze en reflecteer hierop op om het ordelijk verloop in mijn lessen te verbeteren." Benoem wat belangrijk is in jouw lespraktijk en waarom iets mogelijk (on)geschikt is.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_186815917
Dank jullie wel! Goeie tips en absoluut bruikbaar voor mij komende tijd O+
pi_187114681
Beste mensen, ik ga dit jaar mijn bachelor halen, maar ik heb door mijn stage ervaren hoe verschrikkelijk ik het werkveld vind, dus ik ga toch mijn hart volgen (wat ik al veel eerder had moeten doen) en voor een baan als (eerstegraads) docent op het vo.

Mijn vraag is nu eigenlijk of hier meerdere mensen zijn die twee vakken geven? Ik ga een dubbele bachelor doen en mijn hoofdstudie zou dan Engels zijn. Dit is een gebied wat sterk in trek is op het moment, dus ik vraag me af of de ruimte om uberhaupt een tweede vak te geven er wel zal zijn, wanneer ik hier de bevoegdheid voor haal. Het lijkt me niet ondenkbaar dat ze me het liefst volledig Engels zien geven.

Het lijkt me bijvoorbeeld geweldig om een paar klassen Geschiedenis te geven, maar we weten allemaal hoezeer daar vraag naar is. Een andere interesse van mij is Economie, waarmee ik misschien wat meer opties open hou. Het lijkt ook een verschijnsel dat scholen amper meer banen van 1 fte aanbieden, terwijl ik dit wel beoog. Het lijkt me ook een manier om zo toch eventuele gaten op te kunnen vullen. Verder lijkt het me ook een leuke afwisseling, om een taal af te wisselen met een wat exacter vak of een wat verhalender vak als Geschiedenis (ook mbt het maken en nakijken van tentamens). Maakt het het werk ook veel zwaarder als je twee vakken geeft? Graag hoor ik jullie ervaringen. Mijn dank is groot!

[ Bericht 9% gewijzigd door Shenti op 27-05-2019 14:16:18 ]
pi_187240825
GC / [Vraag wat je wil] aan iemand die afstudeert op de PABO
Leuk stukje over aankomend afgestudeerde aan de PABO :)
pi_187267622
@Shenti, twee vakken betekent ook twee secties waar je deel van uitmaakt. Tijdens sectievergaderingen mis je er dan dus altijd een. Bij rapportvergaderingen ben je misschien wel dubbel aan de beurt, omdat je geschiedenis geeft aan leerlingen die je geen Engels geeft of vice versa. Meer oudergesprekken ook, om diezelfde reden. Er komt bij lesgeven zoveel meer kijken dan de les en de toetsen, en dat wordt, denk ik althans, stukken complexer als je twee vakken geeft.
Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen als het nier per se moest. Maar misschien is hier iemand die een heel andere kijk op de zaak heeft.

Net de tweede correctie van het eindexamen afgerond. Bijna overal gaan er (veel) punten af bij de leerlingen voor wie ik de tweede correctie doe. Ik voel me een ontzettend kreng, maar er zaten gewoon echt fouten in het nakijkwerk; het is niet dat ik heb zitten zoeken naar mogelijkheden om die kinderen een oor aan te naaien. Toch voel ik me dan bezwaard om te bellen :{
pi_187269097
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
@:Shenti, twee vakken betekent ook twee secties waar je deel van uitmaakt. Tijdens sectievergaderingen mis je er dan dus altijd een. Bij rapportvergaderingen ben je misschien wel dubbel aan de beurt, omdat je geschiedenis geeft aan leerlingen die je geen Engels geeft of vice versa. Meer oudergesprekken ook, om diezelfde reden. Er komt bij lesgeven zoveel meer kijken dan de les en de toetsen, en dat wordt, denk ik althans, stukken complexer als je twee vakken geeft.
Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen als het nier per se moest. Maar misschien is hier iemand die een heel andere kijk op de zaak heeft.
Het ligt wel aan de grootte van de school. Ik heb tot nu toe nog nooit op scholen groter dan 400 leerlingen lesgegeven. Hierdoor zijn alle vergaderingen vaak gewoon te gelijk en heb je soms niet eens een een vakgroep. Ik heb nu bijv een vakgroep met zijn tweeën. Dan ben je een stuk flexibeler. Het hoeft dus niet vervelend te zijn. Bovendien geven docenten op kleine scholen vaak meerdere vakken.

Het ligt er dus ook aan op welke school je verwacht les te geven!
pi_187269156
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
Net de tweede correctie van het eindexamen afgerond. Bijna overal gaan er (veel) punten af bij de leerlingen voor wie ik de tweede correctie doe. Ik voel me een ontzettend kreng, maar er zaten gewoon echt fouten in het nakijkwerk; het is niet dat ik heb zitten zoeken naar mogelijkheden om die kinderen een oor aan te naaien. Toch voel ik me dan bezwaard om te bellen :{
Dat is echt een hele vervelende positie. Eigenlijk is het nog kwalijker dat het zo slecht is nagekeken, waardoor jij je de boeman voelt. Je zou maar zo moeten denken: als zij wel goed had nagekeken was er met jouw gevoel niks aan de hand geweest. Daarnaast: stel jullie krijgen als school toch een extra controle en het blijkt inderdaad dat er niet goed nagekeken is, dan ben je nog verder van huis. Het is natuurlijk niet leuk voor de leerlingen, maar helaas werken de protocollen zo voor de examens. Jij moet je nergens schuldig over voelen, dit is hoe het moet en daar heb jij je aan gehouden. Succes! Het komt goed.
pi_187269178
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 00:48 schreef Jentin het volgende:
@:Shenti, twee vakken betekent ook twee secties waar je deel van uitmaakt. Tijdens sectievergaderingen mis je er dan dus altijd een. Bij rapportvergaderingen ben je misschien wel dubbel aan de beurt, omdat je geschiedenis geeft aan leerlingen die je geen Engels geeft of vice versa. Meer oudergesprekken ook, om diezelfde reden. Er komt bij lesgeven zoveel meer kijken dan de les en de toetsen, en dat wordt, denk ik althans, stukken complexer als je twee vakken geeft.
Ik zou er in elk geval nooit voor kiezen als het nier per se moest. Maar misschien is hier iemand die een heel andere kijk op de zaak heeft.

Net de tweede correctie van het eindexamen afgerond. Bijna overal gaan er (veel) punten af bij de leerlingen voor wie ik de tweede correctie doe. Ik voel me een ontzettend kreng, maar er zaten gewoon echt fouten in het nakijkwerk; het is niet dat ik heb zitten zoeken naar mogelijkheden om die kinderen een oor aan te naaien. Toch voel ik me dan bezwaard om te bellen :{
Ik had ook tweede correctie waar heel veel verschil in zat. Ik heb alle punten eerst doorgemaild naar de docent met het verzoek om dat eerst door te nemen, zodat we telefonisch alleen hoefden te bespreken waar hij het niet mee eens was. En dat werkte prima. Ipv 4 uur waren we na 1 uur al klaar. En het bleek de eerste keer te zijn dat hij een examen van dit niveau nakeek, dus hij was allang blij dat ik er kritisch doorheen was gegaan, en ging overal in mee.

Ik vind het wel pittig, ik heb geen lessen meer, maar wel 4 examenklassen om te corrigeren(2 x havo, 2 x vwo). Mijn eigen vwo(33 examens) is erdoor. Mijn tweede correctie vwo(44 examens) rond ik vanmiddag af. Eén van mijn havo klassen is op Wolf na klaar, de ander moet ik nog van horen(totaal 45 examens). En dan moet ik zelf de tweede correctie havo(nog eens 45 examens) nog doen.

Ik ben er dan ook echt wel klaar mee.
pi_187296871
Zo, @laiveneertiekje, dat is inderdaad heel pittig. Wat zal jij blij zijn als alles de deur uit is.

Ik sprak vanmiddag mijn tweede corrector en dat ging heel prettig en vlot. Binnen een half uur waren we rond. Degene die ik moest bellen was ook aardig, alleen wel érg soepel geweest en ook tamelijk stug daarin. ‘Ja, ok, het stáát er niet, maar ze bedoelt het wel. Heeft alleen het verkeerde woord opgeschreven.’ 8)7 Bij Nederlands is de keuze voor een woord nogal relevant, lijkt me. Maar goed, na 1,5 uur hadden we alles gehad en het gesprek verliep prettig verder.

@1410, wat jij schrijft over kleine scholen klopt ook, natuurlijk. Niet aan gedacht, ik ging uit van m’n eigen middelgrote school. Mijn vorige school was ook erg klein en daar was ik in mijn eentje de hele bovenbouwsectie. Dat vergadert inderdaad rap :P
pi_187301288
Ik geef de laatste 3 maand natuurkunde op een middelbare school als ziektevervanging. Voor mij een eerste keer op een middelbare school, en ben er achter gekomen dat ik het verrassend leuk vind. Vooral de Gymnasium-klassen zijn erg leuk.

Nu alleen die lesbevoegdheid nig halen :P En solliciteer binnenkort op een universiteit als wiskunde docent/onderzoeker. Maar mocht dat niks worden, dan zijn er dus genoeg andere opties :)
-
pi_187302732
Net zó'n leuke 3havo klas gehad O+ laatste weken hebben ze een praktische opdracht. De andere 2 klassen zijn al gestart onder begeleiding van mijn stagebegeleider en mijzelf. En de collega die deze klas vandaag les geeft, vroeg of ik wilde helpen - graag!

Heb lekker kunnen werken, merk dat na een half jaar sommige dingen nu wat makkelijker en natuurlijker gaan. Voelde me echt wat minder incompetent :@ :P

En leuke feedback achteraf, dat het heel soepel ging en dat ik best eem goede grip op zowel de stof als de leerlingen had. Ze vroegen ook al of ik de andere twee lessen met deze groep zal bijwonen - graag *)
pi_187335402
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 06:52 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef de laatste 3 maand natuurkunde op een middelbare school als ziektevervanging. Voor mij een eerste keer op een middelbare school, en ben er achter gekomen dat ik het verrassend leuk vind. Vooral de Gymnasium-klassen zijn erg leuk.

Nu alleen die lesbevoegdheid nig halen :P En solliciteer binnenkort op een universiteit als wiskunde docent/onderzoeker. Maar mocht dat niks worden, dan zijn er dus genoeg andere opties :)
Nu nog een keertje mavo-3/havo-3. ;)
  zondag 9 juni 2019 @ 14:49:18 #146
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_187335576
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 06:52 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef de laatste 3 maand natuurkunde op een middelbare school als ziektevervanging. Voor mij een eerste keer op een middelbare school, en ben er achter gekomen dat ik het verrassend leuk vind. Vooral de Gymnasium-klassen zijn erg leuk.

Nu alleen die lesbevoegdheid nig halen :P En solliciteer binnenkort op een universiteit als wiskunde docent/onderzoeker. Maar mocht dat niks worden, dan zijn er dus genoeg andere opties :)
Super!
Waar wil je je bevoegdheid gaan halen?

Je zal wellicht veel vrijstellingen krijgen.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_187350347
quote:
2s.gif Op zondag 9 juni 2019 14:34 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nu nog een keertje mavo-3/havo-3. ;)
Ik heb ook één havo 2 klas met 30 leerlingen, da's wel pittig :') Maar heb wel leuk contact met ze.

Verder ooit es een paar maanden rekenen aan mbo niveau 2 gegeven toen ik m'n proefschrift afrondde, dat was wel een bijzondere ervaring. :P
-
pi_187350356
quote:
17s.gif Op zondag 9 juni 2019 14:49 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Super!
Waar wil je je bevoegdheid gaan halen?

Je zal wellicht veel vrijstellingen krijgen.
Ja, denk dat het een jaar aan didactiekvakken is. Waar weet ik nog niet, ligt aan wat ik na de zomer ga doen.
-
  maandag 10 juni 2019 @ 11:15:36 #149
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_187350710
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 10:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, denk dat het een jaar aan didactiekvakken is. Waar weet ik nog niet, ligt aan wat ik na de zomer ga doen.
De propedeutische fase bestaat uit scheikunde en natuurkunde vakken.

Of wil je enkel 1e graad gaan lesgeven? Dan kun je via de uni je didactische deel behalen.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_187353512
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 10:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb ook één havo 2 klas met 30 leerlingen, da's wel pittig :') Maar heb wel leuk contact met ze.

Verder ooit es een paar maanden rekenen aan mbo niveau 2 gegeven toen ik m'n proefschrift afrondde, dat was wel een bijzondere ervaring. :P
Dat laatste geloof ik helemaal, inderdaad. Zeker met jouw achtergrond lijkt me dat een gigantische stap in abstractieniveau.

Overigens heb ik nu enkel brugklassen en tweede klassen, maar inmiddels begin ik aardig genoeg te krijgen van die bruggers. :') Ik ben niet gemaakt voor die leeftijdscategorie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')