abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_179422602
registreer om deze reclame te verbergen
Het vierde topic alweer over het zelf brouwen van bier. :Y)

brew02-1.jpg

brew01-1.jpg

Deel 1: CUL / Eigen bier brouwen
Deel 2: CUL / Eigen bier brouwen #2
Deel 4: CUL / Eigen bier brouwen #3

Externe links:

http://www.hobbybrouwen.nl/

---

Laatste post:

quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 14:45 schreef marc0871 het volgende:
Op naar het volgende deel.
Roken is dood. Dampen heeft de toekomst. De toekomst begint nu.
pi_179423500
En daarom brouwen wij het hier.

Gisteren het eerste flesje van mijn laatste Blonde opengemaakt.
Tikje bitterig, een zoetje van de mout, de grapefruit van de aromahop en een hintje muffigheid van de gist.
Carbonisatie valt wat tegen, ondanks 8 gram per liter bottelsuiker.
Al met al zeker niet ontevreden.

Tijdens het Pinksterweekend ben ik lekker aan het brouwen geweest.
Er staan nu een 3de batch van mijn Stout en een eerste poging tot een Weizen te vergisten.
Bij elkaar zo'n 40 liter bier.

De Weizen bestaat uit 50% tarwemout, 45% pilsmout en 5% munich dark.
Als hop heb ik Styrian Goldings gebruik (alleen bitterhop. De kruidnagel en de banaan moeten de smaakmakers zijn).
De gist is de WB-06 van Fermentis.
pi_179428476
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 15:26 schreef marc0871 het volgende:
Als hop heb ik Styrian Goldings gebruik (alleen bitterhop. De kruidnagel en de banaan moeten de smaakmakers zijn).

Hoeveel hop op hoeveel liter?
pi_179428914
quote:
99s.gif Op zondag 27 mei 2018 18:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Hoeveel hop op hoeveel liter?
Er zit niet zo veel alfazuur in (3,5%), dus het was nog aardig wat; 40 gram voor 20 liter.
Brouwhulp kwam net boven de 22 IBU uit.
pi_179482052
Dat is wel het fijne aan weizens brouwen, weinig hopkosten :P. Wel wat lastiger filterem.

Heb nu een saaz single hop pale ale klaar om te drinken, daar gaat toch een hoop meer in. Smaakt al wel erg goed na 1,5 week.superfruitig en zacht.

Deze week meteen eenzelfde nieuwe batch maken met deze keer wat saaz dryhoppen 👍🏻
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_179485395
Hier staat veel 's zomers spul te gisten, eigenlijk achterlijke timing maarja door het weer krijg ik zin saisons te brouwen.

Er staat een weizen met hibiscus na te gisten op fles. Een saison met spelt en ongemoute tarwe met 3711, Brett B en Brett C. net in het vat. Een cider met Brett C ook net in het vat. Hopelijk is de nazomer goed :+

Heeft iemand van jullie trouwens wel eens "ziek" bier gehad? Heb nog een saison staan met WLP670, zit ook Brett in, en die is ziek geworden. Van dat hele snotterige/slijmerige bier, trekt echt draden als je het inschenkt. Ik weet dat dat gewoon geduld is tot het weggegist is maar godsamme het is al 2 maanden snot
pi_180265873
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2018 09:37 schreef Saind het volgende:
Hier staat veel 's zomers spul te gisten, eigenlijk achterlijke timing maarja door het weer krijg ik zin saisons te brouwen.

Er staat een weizen met hibiscus na te gisten op fles. Een saison met spelt en ongemoute tarwe met 3711, Brett B en Brett C. net in het vat. Een cider met Brett C ook net in het vat. Hopelijk is de nazomer goed :+

Heeft iemand van jullie trouwens wel eens "ziek" bier gehad? Heb nog een saison staan met WLP670, zit ook Brett in, en die is ziek geworden. Van dat hele snotterige/slijmerige bier, trekt echt draden als je het inschenkt. Ik weet dat dat gewoon geduld is tot het weggegist is maar godsamme het is al 2 maanden snot
Veel meer dan wat Kaam heb ik er nog niet in gehad.
Maar ik gooi er dan ook geen wilde gist in :+. Ik ben niet zo van die funky smaken in bier.

Even een update van mijn laatste brouwsels;

De Stout is eigenlijk nog te jong om er wat van te zeggen.
Smaken van koffie, chocolade, hintje zwarte bes en er begint wat droppigs aan te komen.
Hij is nog wat zoetig van de bottelsuiker en er zit nog een wat ruige moutbitterheid aan.
Die laten we nog een paar weken staan. Komt wel goed.

De Weizen was uit het gistvat wat wrangig zuur.
Door de tarwemout had ik wel wat zurigheid verwacht, dus dat verbaasde me niet.
De kruidnageltoets is er niet in gekomen. Hintje banaan wel.

Nu, na ruim een week op de fles, is het wrangige er wel vanaf en word hij friszuur.
Ik vind hem nu al lekker :9 Lekker fris.

Zaterdag staat er een Irish Red Ale op het programma.
pi_180267293
Heeft er hier eigenlijk nog iemand meegedaan met het onk?
Onze stout heeft 79/100 gescoord.
pi_180270134
Netjes.

Wat waren de punten en de op- en aanmerkingen op het juryrapport?
pi_181135196
Vandaag de Irish Red Ale gebotteld en een SMaSH Pale Ale met Cascade in de gistkist gezet (Ik gebruik een oude vrieskist met een Inkbird en een verwarmingsbuis als klimaatkast).

De Weizen ging veel te hard en staat op de nominatie om nog eens te brouwen.
De Stout begint inmiddels ook te slinken en wordt nog elke week lekkerder.
De harde moutbitterheid is een stuk zachter geworden.
Smaken van koffie, pure chocolade, een klein dropje en een karamellige zoetheid.
pi_181587908
Ah super! Wist niet dat hier een topic over Bier Brouwen was .. 8)7

Zal me vast aanmelden! Ik ben in bezit van een GrainFather, Ispindel (moet nog inregelen) en twee fermentatiekasten (koelkasten). Ook ben ik experimenteel bezig met hop planten dat best goed gaat.

Momenteel bezig met Winter/Christmas bier wat voor mij nog nieuw is. Normaal brouw ik meestal een IPA.
pi_181588114
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 21:37 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Veel meer dan wat Kaam heb ik er nog niet in gehad.
Maar ik gooi er dan ook geen wilde gist in :+. Ik ben niet zo van die funky smaken in bier.

Even een update van mijn laatste brouwsels;

De Stout is eigenlijk nog te jong om er wat van te zeggen.
Smaken van koffie, chocolade, hintje zwarte bes en er begint wat droppigs aan te komen.
Hij is nog wat zoetig van de bottelsuiker en er zit nog een wat ruige moutbitterheid aan.
Die laten we nog een paar weken staan. Komt wel goed.

De Weizen was uit het gistvat wat wrangig zuur.
Door de tarwemout had ik wel wat zurigheid verwacht, dus dat verbaasde me niet.
De kruidnageltoets is er niet in gekomen. Hintje banaan wel.

Nu, na ruim een week op de fles, is het wrangige er wel vanaf en word hij friszuur.
Ik vind hem nu al lekker :9 Lekker fris.

Zaterdag staat er een Irish Red Ale op het programma.
Hoelang duurde het dat je Stout beter was? Hoorde dat best lang kan duren, half jaar ofzo?

[ Bericht 0% gewijzigd door Watashiwa op 31-08-2018 00:56:02 ]
pi_181588211

[ Bericht 100% gewijzigd door Watashiwa op 31-08-2018 00:55:37 ]
pi_181588240
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 00:44 schreef Watashiwa het volgende:

[..]

Hoelang duurde het dat je Stout beter was? Hoorde dat best lang kan duren, half jaar ofzo!
Mja, zoveel geduld heb ik (nog) niet. Hij is alweer op :@
Maar na ruim 8 weken op de fles, werd hij nog steeds beter.
Na een week of 6 was de meeste harde moutbitterheid er wel vanaf.
pi_181588305
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 00:57 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Dat is dan weer het nadeel van het homebrewen Helaas gebruiken we geen filters zoals in de brouwerijen! Het is voor ons niet echt mogelijk om lang te bewaren (smaak althans)!
pi_181847868
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 00:57 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Voor een stout/porter leg ik meestal wel een aantal flessen op zij waar ik niet aan mag komen. Meeste bier zal zich niet echt verder ontwikkelen na 8 weken, maar ik had een porter die na 6 maanden een stuk beter was.

Niet dat ik meer geduld heb, want had graag nog eens geproefd na een jaar :D
Op vrijdag 28 september 2018 00:38 schreef Borrelnootje00 het volgende:
hoi devzero. De enerverende vent zelden erotisch ratelend onderweg 💩
pi_181849276
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 september 2018 22:35 schreef devzero het volgende:

[..]

Voor een stout/porter leg ik meestal wel een aantal flessen op zij waar ik niet aan mag komen. Meeste bier zal zich niet echt verder ontwikkelen na 8 weken, maar ik had een porter die na 6 maanden een stuk beter was.

Niet dat ik meer geduld heb, want had graag nog eens geproefd na een jaar :D
Mja, dat ben ik ook elke keer weer van plan.
Maar dan ben ik weer niet op tijd geweest met mijn volgende batch en heb ik toch zin in bier.
En dan sneuvelen ze weer.
pi_181849312
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 23:22 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Mja, dat ben ik ook elke keer weer van plan.
Maar dan ben ik weer niet op tijd geweest met mijn volgende batch en heb ik toch zin in bier.
En dan sneuvelen ze weer.
Een heel bekend probleem ja. En ik heb maar beperkte ruimte om flessen te laten rusten, dus het is niet dat ik te veel kan maken.
pi_181849634
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 september 2018 23:24 schreef devzero het volgende:

[..]

Een heel bekend probleem ja. En ik heb maar beperkte ruimte om flessen te laten rusten, dus het is niet dat ik te veel kan maken.
Het is dat ik die laatste Stout een dag na een Weizen heb gebrouwen, anders had die die 8 weken al niet gehaald.

Ik brouw 20 liter per keer. Doe ik ruim 4, hooguit 5 weken mee.
Voor het mooie zou ik eigenlijk elke 3 weken moeten brouwen. Dan is het weer goed tegen de tijd dat de vorige op begint te raken.
Meestal duurt het langer, dus ik moet tussendoor wel eens wat kopen.
Ik ga pas kopen als ik niks meer heb.
Deze en aankomende week heb ik vakantie, dus ik ga proberen een beetje vooruit te brouwen, voor als de Pale Ale die ik net gebotteld heb weer op is.
pi_181850981
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2018 23:42 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Het is dat ik die laatste Stout een dag na een Weizen heb gebrouwen, anders had die die 8 weken al niet gehaald.

Ik brouw 20 liter per keer. Doe ik ruim 4, hooguit 5 weken mee.
Voor het mooie zou ik eigenlijk elke 3 weken moeten brouwen. Dan is het weer goed tegen de tijd dat de vorige op begint te raken.
Meestal duurt het langer, dus ik moet tussendoor wel eens wat kopen.
Ik ga pas kopen als ik niks meer heb.
Deze en aankomende week heb ik vakantie, dus ik ga proberen een beetje vooruit te brouwen, voor als de Pale Ale die ik net gebotteld heb weer op is.
Af en toe een IPA of weizen er tussen door? Redelijk makkelijk te brouwen en je hebt wat op voorraad. 20 liter is redelijk standaard, maar misschien iets meer brouwen?

Doe je op fles of keg?
pi_181854105
over keggen gesproken

Ik kan m'n fusten niet gekoeld wegzetten, de tap koelt. Zouden jullie dan alsnog force carbonaten of suiker in het fust gooien voor hergisting?
Heb echt net voor het eerst een fust trouwens, omdat ik het bottelen ziek ben, dus nog niet uitgeprobeerd.
pi_181854263
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 00:21 schreef marc0871 het volgende:
Netjes.

Wat waren de punten en de op- en aanmerkingen op het juryrapport?
Oops hier nooit meer op gereageerd

De minpunten waren weinig co2 en schuim(stabiliteit).
Mocht meer body hebben/complex zijn.

Pluspunten
De (gebrande) smaak.
Goed in balans.

Aangezien het brouwen echt fout ging (het paste op een gegeven moment niet meer in de ketel)
Waren we erg blij nog met het commentaar en de punten.

Volgende keer doen we zeker weer mee. Nog een keer met de Stout, maar dan beter :)
En met nog wel wat andere biertjes denk ik.
  woensdag 12 september 2018 @ 10:41:01 #23
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_181854435
Klinkt goed! Hopelijk als wij onderweg weer zijn ook dat soort dingen doen en wat meer involved met de CAMRA zijn. Zijn al wel leden, maar vooral voor de bierfestivals en informatie nu...

Die verhuizing schiet maar niet op, en we hadden uiteindelijk nog wel 3 of 4 nieuwe ladingen kunnen brouwen :') :r
Bovenstaande is mijn mening, ook wanneer er niet expliciet 'ik vind' of soortgelijk in de post vermeld staat. En gelukkig zijn alle meningen hier welkom, dus dat is fijn. Toch? Liefs.
pi_181854516
Hier gaat het brouwen juist iets te snel :D

Net een batch weizen gebotteld. Komend weekend de weizen ipa bottelen.
En dan er staat een corona kloon te gisten.

En dan staat er nog een duvel triple hop kloon, dark ipa, kasteel route kloon op de planning de komende weken :D
pi_181854536
En kijken wat we met onze eigen hop kunnen dit jaar....ziet er ook al goed uit
  woensdag 12 september 2018 @ 11:01:27 #26
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_181854695
Zoveel zullen we in de toekomst ook niet gaan brouwen, want het moet ook wel op komen enzo, en als eckte FOK!kers hebben we natuurlijk niet zoveel vrienden ;( :+

Nu ja, straks met verhuizen gaan we wel een introductieborrel doen in onze nieuwe cul-de-sac en gaan daarvoor een speciaal biertje brouwen hebben we al bedacht O+ dus wie weet krijgen we dan wat 'vaste klanten' die we als excuus kunnen gebruiken om meer te brouwen 8-)
Bovenstaande is mijn mening, ook wanneer er niet expliciet 'ik vind' of soortgelijk in de post vermeld staat. En gelukkig zijn alle meningen hier welkom, dus dat is fijn. Toch? Liefs.
pi_181854723
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 11:01 schreef motorbloempje het volgende:
Zoveel zullen we in de toekomst ook niet gaan brouwen, want het moet ook wel op komen enzo, en als eckte FOK!kers hebben we natuurlijk niet zoveel vrienden ;( :+

Wij ook niet hoor :D en toch gaat het te snel op
  Moderator woensdag 12 september 2018 @ 11:06:16 #28
45833 crew  Fogel
pi_181854788
Ik heb vorige week een krat bier aan mijn buurman gegeven in ruil voor dat hij mijn auto heeft gewassen 8-)

Heb teveel bier in huis, kan en wil niet alles zelf opdrinken. Brouw meestal twee batches achter elkaar en dat een of twee keer per maand.

Qua opslag geen probleem, heb nu enkele dozen/kratten met RIS en quads die staan te rijpen en genoeg lichter bier om ‘nu’ te drinken.
I'm surrounded by morons!
TRV [2016: Nederland, Portugal, BelgiŽ, Nederland, Nederland, Oostenrijk, Nederland, VK, Nederland, USA, Zweden, BelgiŽ, Japan.
TRV [2017: Frankrijk, Duitsland, Duitsland, Zweden, Nederland, Japan, Duitsland
TRV plannen 2018: Belgie, UK, UK, Nederland, UK
  woensdag 12 september 2018 @ 11:11:56 #29
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_181854876
We proberen wat te minderen met bier drinken. Kwaliteit/kwantiteit dat soort dingen :@ :') al lukt het niet altijd. :@

Zit er aan te denken om te kijken of ik als we verhuisd zijn een soort van clubje op kunnen richten met wat thuisbrouwers voor uitwisselen en samen brouwen enzo.
pi_181854978
Wij hebben zo'n 10 man vrienden/familie die proeven (en soms in untappd punten geven)
Maar de rest van de 3 kratjes zijn meestal voor ons.
pi_181856976
quote:
5s.gif Op woensdag 12 september 2018 01:46 schreef devzero het volgende:

[..]

Af en toe een IPA of weizen er tussen door? Redelijk makkelijk te brouwen en je hebt wat op voorraad. 20 liter is redelijk standaard, maar misschien iets meer brouwen?

Doe je op fles of keg?
Vooralsnog op fles.
Ik vind 300/350 euro om te beginnen met keggen toch wel een bak geld.

IPA vind ik maar af en toe lekker. De weizen beviel wel heel erg goed, dus die gaat wel een keer op herhaling.

Tja, naast het werk, de boodschappen, het huishouden en een stukje mantelzorg, hou ik niet altijd tijd en zin over.
Als ik dan tijd heb, moet het weer ook nog meewerken (buitenbrouwerij).

quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2018 10:25 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Oops hier nooit meer op gereageerd

De minpunten waren weinig co2 en schuim(stabiliteit).
Mocht meer body hebben/complex zijn.

Pluspunten
De (gebrande) smaak.
Goed in balans.

Aangezien het brouwen echt fout ging (het paste op een gegeven moment niet meer in de ketel)
Waren we erg blij nog met het commentaar en de punten.

Volgende keer doen we zeker weer mee. Nog een keer met de Stout, maar dan beter :)
En met nog wel wat andere biertjes denk ik.
Schuimstabiliteit is met veel gebrande mouten toch al een dingetje.
Co2 is op te lossen met wat meer bottelsuiker.
Niet te veel, want Stout is niet echt een koolzuurrijke stijl.

Voor de body zou je wat hoger kunnen maischen. 67 graden geeft al wat meer onvergistbare suikers.
Of 65 en wat langer 72 graden.
Voor de gelaagdheid/complexiteit kan je wat meer verschillende soorten mouten gebruiken, oplopend in EBC. Cara- en bisquitmouten e.d.
Je zou ook met havervlokken en lactose kunnen werken, om een wat dikker mondgevoel te krijgen.
En geef het wat tijd. Mijn stout werd na 8 weken op fles ook nog steeds lekkerder.

Bekend probleem.
6,5 Kilo mout voor 20 liter, zware, volmout Stout was eigenlijk net wat te veel, voor mijn 25 liter pannetje.
Daar heb ik maar een 36 liter pan voor bij gekocht.

[ Bericht 1% gewijzigd door marc0871 op 12-09-2018 13:03:55 ]
  woensdag 12 september 2018 @ 13:05:25 #32
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_181857114
Dit staat toch wel al een tijdje op m'n bucketlist. Hoeveel tijd gaat er gemiddeld inzitten?
And so is the past
pi_181857223
quote:
7s.gif Op woensdag 12 september 2018 13:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Dit staat toch wel al een tijdje op m'n bucketlist. Hoeveel tijd gaat er gemiddeld inzitten?
Je moet er toch wel een volle middag voor uit trekken, van vlam onder de pan, tot in het gistvat en alles weer schoon.
Maar de meeste tijd gaat zitten in wachten tot de volgende stap.
En uiteraard het grote wachten totdat de vergisting klaar is en nog minstens zo lang voor je het kan drinken.
Reken op een week of 4/5 van brouwdag tot drinken.

Kijk eens op hobbybrouwen en hun forum.

[ Bericht 12% gewijzigd door marc0871 op 12-09-2018 13:21:16 ]
pi_181857514
Het body probleem kwam vooral omdat het hele maischen fout ging :D We wilden toch te veel in een te kleine ketel idd.
In 3 jaar tijd hebben we nog geen batch gehad waarbij zo veel fout ging als bij deze.
Maarja kennelijk was ie nog steeds behoorlijk oke.
  woensdag 12 september 2018 @ 13:26:39 #35
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_181857546
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 13:11 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Je moet er toch wel een volle middag voor uit trekken, van vlam onder de pan, tot in het gistvat en alles weer schoon.
Maar de meeste tijd gaat zitten in wachten tot de volgende stap.
En uiteraard het grote wachten totdat de vergisting klaar is en nog minstens zo lang voor je het kan drinken.
Reken op een week of 4/5 van brouwdag tot drinken.

Kijk eens op hobbybrouwen en hun forum.
Dat valt op zich best wel mee. Ik ben nu de wiki voor blikbrouwen aan het lezen.

Kan ik trouwens als ik het goed schoonmaak e.d. Spullen zoals gistvaten en waterslot gebruiken waar eerder wijn in is gemaakt of is het beter om het nieuw te halen ivm contaminatie?
And so is the past
pi_181858013
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 13:25 schreef Sarabi het volgende:
Het body probleem kwam vooral omdat het hele maischen fout ging :D We wilden toch te veel in een te kleine ketel idd.
In 3 jaar tijd hebben we nog geen batch gehad waarbij zo veel fout ging als bij deze.
Maarja kennelijk was ie nog steeds behoorlijk oke.
^O^
quote:
14s.gif Op woensdag 12 september 2018 13:26 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dat valt op zich best wel mee. Ik ben nu de wiki voor blikbrouwen aan het lezen.

Kan ik trouwens als ik het goed schoonmaak e.d. Spullen zoals gistvaten en waterslot gebruiken waar eerder wijn in is gemaakt of is het beter om het nieuw te halen ivm contaminatie?
Mja, blikbrouwen is leuk om mee te beginnen.
Je leert iig wat er gebeurt tijdens de gisting.
Qua 'brouwen' is het niet veel meer dan siroop verwarmen en in een emmer, opgeloste suiker, water en gist erbij en 2 weken wegzetten.
Dat gaf mij niet echt de voldoening en ben na 2 batches overgestapt op volmout. Veel leuker :s)
Maar als opstapje zeker bruikbaar ^O^

Ik denk dat je die 2 hobby's beter gescheiden houdt. Koop nieuw.
Koop gistvaten met een schroefdeksel ivm luchtdicht.
Voor het bottelen is een extra emmer wel fijn, om het van het gist af over te hevelen.
Koop daarvoor een automatische hevel en neem er meteen een bottelpijpje met stop bij.
Voor het kroonkurken raad ik een tafelmodel kroonkurkapparaat aan. Kijk eens voor het model Lisa.
Voor het ontsmetten iets als puro san of starsan. Vergeet het spuitflesje niet ;)

https://www.brouwmarkt.nl/
pi_182392330
Zaterdag een IPA gebrouwen met Cascade uit eigen tuin. Heel erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Gelezen dat die Amerikaanse hoppen lang niet zo citrusachtig zijn op eigen bodem. Eerst zien dan geloven. Het waterslot ruikt goed iig

9_C3318_F3_AEAC_4999_80_AA_3_BBF21582170.jpg

[ Bericht 18% gewijzigd door ikheetmartijn op 08-10-2018 18:58:38 ]
"The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid onces are full of confidence." -Charles Bukowski
pi_182415550
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 15:40 schreef ikheetmartijn het volgende:
Zaterdag een IPA gebrouwen met Cascade uit eigen tuin. Heel erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Gelezen dat die Amerikaanse hoppen lang niet zo citrusachtig zijn op eigen bodem. Eerst zien dan geloven. Het waterslot ruikt goed iig

[ link | afbeelding ]
Cool!

Wij hebben afgelopen weekend onze hop geoogst ergens de komende weken ook een ipa van brouwen
pi_182426330
Mooi proces hŤ? Ik keek graag dagelijks naar hoe m'n bellen erbij hingen, dat is bijna een gemis nu! ;)

Die kleine van mij heeft me nog even geholpen met het plukken van de 1,3kg. Hij was er helaas na 10 bellen wel weer klaar mee (het moet geen werk worden).

Ik hield na drogen zo'n 300 gram over.

85 gram daarvan zit in deze 28 liter IPA. Samen met 20gr Magnum bitterhop, 50 gram Amarillo en straks 100 gram Mosaic koudhop.

[ Bericht 0% gewijzigd door ikheetmartijn op 10-10-2018 11:08:47 ]
"The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid onces are full of confidence." -Charles Bukowski
pi_182426848
Plukken deed ik samen met mijn man. Is wel een werkje.

Na het drogen hielden we ongeveer 300gr Cascade over en 100gr Magnum
pi_182427264
Ja best wel he?

Ik vond nog wilde hop (800gr gedroogd) . Vrij aromatisch, maar alfazuren? Zeg het maar.
Mooi voor een "bij-elkaar-raapsel" biertje, maar niet echt reproduceerbaar.
pi_182427590
Vrienden hadden wilde hop voor ons maar dat durfde ik nog niet aan :D

Ben benieuwd wat het bij jou gaat worden
pi_182427610
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 10:05 schreef ikheetmartijn het volgende:
Ja best wel he?

Ik vond nog wilde hop (800gr gedroogd) . Vrij aromatisch, maar alfazuren? Zeg het maar.
Mooi voor een "bij-elkaar-raapsel" biertje, maar niet echt reproduceerbaar.
Gewoon alleen gebruiken om te whirlpoolen, maakt het allemaal niet zo uit.
pi_182427829
Precies, mijn idee. Alleen de aroma's pakken, niet de bitterheid.

Voor nu eerst nog druk bezig om de parameters van m'n nieuwe EasyBrew 50 een beetje onder de knie te krijgen ^O^
pi_182428071
Ik heb de wilde hop dit jaar in een soort Saison met alle restjes Brett die ik had gegooid. Geloof 5 strains Brett, lading speltmout bij de pilsmout en nu half jaartje ofzo in secondary. Denk niet dat de hop erg door gaat komen en dat is maar goed ook want het rook precies als knoflook
pi_182428162
Eigenlijk rijp voor een mooi lambiek projectje dus. Eikenhouten vaatje aanschaffen... ;)

Maar dat van die saison is wel een erg goed idee! Vorig jaar 1 saison gebrouwen. Had ook een kleine dryhop. Hoofdvergisting met een saison gist, nagisting (en hergisting op fles) met een brett. Die beviel heel erg goed.

Body zou ik wel een tikkeltje dikker willen, maar is erg lastig natuurlijk omdat die brett alles opvreet. Nog niet in verdiept in hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen.
pi_182428330
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 10:53 schreef ikheetmartijn het volgende:
Eigenlijk rijp voor een mooi lambiek projectje dus. Eikenhouten vaatje aanschaffen... ;)

Maar dat van die saison is wel een erg goed idee! Vorig jaar 1 saison gebrouwen. Had ook een kleine dryhop. Hoofdvergisting met een saison gist, nagisting (en hergisting op fles) met een brett. Die beviel heel erg goed.

Body zou ik wel een tikkeltje dikker willen, maar is erg lastig natuurlijk omdat die brett alles opvreet. Nog niet in verdiept in hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen.
Haver erin werkte voor mij
Iig m'n Saison met wlp670 en haver is best dik.
pi_182428490
Goeie tip. Ga ik eens mee spelen in Brouwhulp
pi_182433184
Om nog een beetje leven in de brouwerij te houden hier;

Wat is jullie tot nu toe best gebrouwen bier en waarom?

Bij mij is dat op dit moment een IPA waar ik erg tevreden over ben. Op dit moment staat v2 te pruttelen. V1 was zacht, lekker fris, subtiel bitter, geen esters, lekker veel smaak met z'n 6,5% maar niet alcoholisch en verschrikkelijk (positief) hoppig. Gevaarlijk lekker.

Het was het eerste bier op fust en samen met een paar vrienden is hij er heel erg rap door gegaan.
pi_182439806
Een Pale Ale van Pils, Munich Light en Cascade hop.
Een uurtje gemaischt op 63 graden.
Vergist met US-05 op 20 graden.
Gistte door van 1.050 naar 1.002. Behoorlijk droog, dus.
Dat was goed te merken in de bitterheid

Die was dus veel te snel op.

Het volgende brouwsel was een variatie; Pale Ale ipv Pils en een maisch op 65 graden.
Die was wat evenwichtiger qua bitterheid en moutigheid.
1.050 > 1.007.
Heel anders, maar bijna net zo lekker.

Ook deze was snel weg.

De droge, bittere variant wint nipt.
pi_182971536
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 15:47 schreef ikheetmartijn het volgende:
Om nog een beetje leven in de brouwerij te houden hier;

Wat is jullie tot nu toe best gebrouwen bier en waarom?

Bij mij is dat op dit moment een IPA waar ik erg tevreden over ben. Op dit moment staat v2 te pruttelen. V1 was zacht, lekker fris, subtiel bitter, geen esters, lekker veel smaak met z'n 6,5% maar niet alcoholisch en verschrikkelijk (positief) hoppig. Gevaarlijk lekker.

Het was het eerste bier op fust en samen met een paar vrienden is hij er heel erg rap door gegaan.
Hier ook IPA! Collega's en vrienden waren zeer enthousiast! 3 batches van 20 liter waren dan ook zeer snel op!

Voor de winter een Special Porter gemaakt en hoe langer in fles beter het wordt (nu drie maanden). Voortreffelijk :)

Aankomend brouwsels ga ik een Irish Red Ale maken op verzoek met honing met daarna gelijk in de maak een Witbier Special (met Cristal Malt) ! Kijken hoe dat gaat :P
  dinsdag 6 november 2018 @ 10:20:19 #52
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_182973679
Er staan er hier eindelijk weer twee te fermenteren. Niet verhuisd nog, maar moesten toch maar een beetje aan de slag.

Een NEIPA en een California Common :9
pi_182973749
Ik denk toch onze 2 batches van een weizen ipa :9

Of de session ipa, stout of quatruple
  Moderator dinsdag 6 november 2018 @ 10:47:31 #54
45833 crew  Fogel
pi_182974081
Een vriend van me vroeg of ik wilde proberen om Brewdog's Elvis Juice na te maken. Challenge accepted. Gelukkig heeft BD hun recepten vrijgegeven, dus dat maakt het al een stuk makkelijker.
Heb het origineel geproefd, vind het maar niks. De boel ongeveer zoals het recept gebrouwen en het resultaat is een bier wat ik zelf niks vind.
Maargoed, gelukkig was het voor een vriend, dus hij mag het opdrinken :D (en hij was zeer te spreken over mijn bier, maar hij is dan ook een fan van Elvis Juice).

Leuk om een keer geprobeerd te hebben met dryhopping en grapefruitschil marineren in vodka enzo, maar niet voor herhaling vatbaar.

In de categorie bier waar ik wel over te spreken ben: een tripel met wat rooksmaak, gebrouwen van water uit een "heilige bron" aan het pelgrimspad wat in Trondheim uitkomt.
Had eerst een testbatch met kraanwater gemaakt om het smaakprofiel te testen (want er zit vrij veel in wat niet in het reinheitsgebot1) voorkomt :P) en was zeer tevreden.
Daarna nog een keer met het bronwater en het smaakt precies hetzelfde. Prima dus.

1) Siroop, steranijs, kaneel, veenbes, zoethout, sinaasappelschil, koriander. En dat alles uiteraard in zeer minimale hoeveelheden.

De testbatch heb ik op vat staan, die met echt "heilig water" heb ik gebotteld en van etiketten voorzien (kutwerk om die vast te plakken).
Verder nog een blond en een kerstbier gemaakt en op vat gedaan.

Qua kerstbier: ben lid van een facebookgroep voor een bierkerstkalender. 24 brouwers leveren ieder een krat met bier in, en je krijgt dan totaal 24 verschillende (incl je eigen) brouwsels terug. Perfecte kerstkalender! Ben erg benieuwd wat de bijdrages van de anderen zijn.
TRV [2016: Nederland, Portugal, BelgiŽ, Nederland, Nederland, Oostenrijk, Nederland, VK, Nederland, USA, Zweden, BelgiŽ, Japan.
pi_182974124
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 10:47 schreef Fogel het volgende:

Qua kerstbier: ben lid van een facebookgroep voor een bierkerstkalender. 24 brouwers leveren ieder een krat met bier in, en je krijgt dan totaal 24 verschillende (incl je eigen) brouwsels terug. Perfecte kerstkalender! Ben erg benieuwd wat de bijdrages van de anderen zijn.
Dat is gaaf :D
pi_183033976
De 2e eigen recept IPA vond ook gretig aftrek met 2 herfstbbq’s 😂

Op dit moment een 30 liter kerstbier met kaneel, steranijs en nootmuskaat aan het gisten.

Morgen voor de derde keer m’n IPA brouwen, maar dan met de buurman.

Daarna staan dit jaar nog een Orval en een Chouffe benadering in de planning. Beide de eerste keer dat ik ze probeer.

En ondertussen zit ik alweer te fantaseren over m’n eerste milkstout en een Zuster Agatha benadering.

Wat een vervelende hobby toch ook
pi_183034469
Milkstout staat ook hoog op onze lijst :9
  vrijdag 9 november 2018 @ 10:08:37 #58
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183037708
Gisteren de mooie mosaics bij de NEIPA geflikkerd voor een paar dagen dry hoppen, zondag bottelen. Wat ruikt hij al lekker, beter valt het niet tegen O+
pi_183051255
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 10:08 schreef motorbloempje het volgende:
Gisteren de mooie mosaics bij de NEIPA geflikkerd voor een paar dagen dry hoppen, zondag bottelen. Wat ruikt hij al lekker, beter valt het niet tegen O+
succes!

Oxidatie schijnt aardig hardnekkig te zijn bij dit biertype
  zondag 11 november 2018 @ 16:31:21 #60
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183080489
Gravity ook. Denk dat de grains toch echt wel voorbij hun beste tijd zijn ;( 6.3% est, nu met meten 3.6%, dus niet genoeg goede suikers -O-

Hij is ook bitterder dan ik had gehoopt. Hij ruikt heerlijk, maar denk dat dit een privebatch wordt, en dan zodra we verhuisd zijn, hopelijk snel, een nieuwe batch brouwen, nog een keer proberen met verser spul.
pi_183095030
Dat is een best verschil inderdaad, jammer! Te grof geschroot?

M'n eerste IPA was ook veel te bitter dan verwacht. Tegenwoordig gooi ik de hops er pas in na terugkoelen onder de 80 graden. Dan pakt hij alleen de aroma's en nauwelijks bitterheid.
  maandag 12 november 2018 @ 10:39:45 #62
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183096512
Denk dat een beetje de hopzakken uitknijpen wat te enthousiast gegaan is ook. Het is een leerschool!
pi_183283559
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 10:08 schreef motorbloempje het volgende:
Al geproefd?
  woensdag 21 november 2018 @ 17:04:41 #64
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183287170
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 13:43 schreef ikheetmartijn het volgende:

[..]

Al geproefd?
Ja, hij is veel te bitter om een NEIPA te kunnen zijn helaas. 4.1%ABV gemeten. Hij is wel lekker overigens, gebotteld nu, en over een weekje of 2 maar eens echt proberen.

Hij heet dan ook NEIFA. New England Indian Fail Ale.
pi_183287187
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:04 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

:D awww

Hier is de IPA met eigen hop goed gelukt :9 bitter maar toch ook fris. Drinkt iets te makkelijk door.
pi_183294974
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2018 17:04 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, hij is veel te bitter om een NEIPA te kunnen zijn helaas. 4.1%ABV gemeten. Hij is wel lekker overigens, gebotteld nu, en over een weekje of 2 maar eens echt proberen.

Jammer dat hij je iets tegenstaat. Hoe ga je het anders doen de volgende keer? Wil je het recept delen?
  woensdag 21 november 2018 @ 23:37:48 #67
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183296158
Zie hierboven, pilsner malt wrsch te oud en te enthousiast de hopszakken uitgeknepen na de boil.
pi_183298746
Te hoge bitterheid kan niet aan oude mout of het uitknijpen van hopzakken liggen ;)

Eerder aan je hopgiften (dus soort, hoeveelheid, tijdstip en temperatuur). Vandaar dat ik benieuwd ben naar het recept
pi_183299109
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2018 23:37 schreef motorbloempje het volgende:
Zie hierboven, pilsner malt wrsch te oud en te enthousiast de hopszakken uitgeknepen na de boil.
Dat is allebei niet echt een ding

In principe zou je mout zo oud kunnen zijn dat je wat amylase activiteit verliest maar dan hebben we het wel over jaren in vochtige omstandigheden bewaren
pi_183299220
Wij hebben ooit mout uit het gulden tijdperk gebruikt, dat werd geen lekker bier
pi_183299826
Dit is wel een leuke pagina met smaakafwijkingen:
https://www.brouw-bier.nl/praktijk/afwijkingen.aspx
  donderdag 22 november 2018 @ 10:27:55 #72
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183300133
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 10:07 schreef ikheetmartijn het volgende:
Eens kijken later :)

Er is aardig wat te verbeteren aan 't recept, volgens onze calculaties en Beersmith zou hij ontzettend niet bitter moeten zijn en zat hij ver links in het groen, wat betekent dat hij net de juiste, grenzend aan te weinig bitter, had moeten hebben. En alcoholomzet is ook 2% af. Onze vorige 3 brews waren allemaal exact wat we wilden hebben, dus zeer vervelend dit. Kan nu geen recepten delen want ben op werk, maar zal later wel even op je PM antwoorden.
pi_183300346
Ik ben benieuwd!

Dat is wel herkenbaar. Heb nu net zo'n EasyBrew en heb m'n volume en SG nog niet 100% onder controle.

Zo'n afwijking kan aan van alles liggen; anders geschroot, misschien tarwe / havervlokken gebruikt en wat filter problemen, misschien kanaalvorming tijdens het spoelen, zeg het maar.
pi_183300501
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 10:27 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Eens kijken later :)

Er is aardig wat te verbeteren aan 't recept, volgens onze calculaties en Beersmith zou hij ontzettend niet bitter moeten zijn en zat hij ver links in het groen, wat betekent dat hij net de juiste, grenzend aan te weinig bitter, had moeten hebben. En alcoholomzet is ook 2% af. Onze vorige 3 brews waren allemaal exact wat we wilden hebben, dus zeer vervelend dit. Kan nu geen recepten delen want ben op werk, maar zal later wel even op je PM antwoorden.
Hoe was je dryhop schema

Dat is bij NEIPA belangrijker dan je zou denken. Oxidatie en onhandig dryhoppen zijn eigenlijk de dingen die het meest mis gaan
  donderdag 22 november 2018 @ 10:58:53 #75
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183300533
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 10:57 schreef Saind het volgende:

[..]

Hoe was je dryhop schema

Dat is bij NEIPA belangrijker dan je zou denken. Oxidatie en onhandig dryhoppen zijn eigenlijk de dingen die het meest mis gaan
Hij was voordat we begonnen met de dryhop ook al bitterder dan gehoopt. Hebben 4 dagen gedryhopt met de mosaic nadat hij goed tot rust was gekomen. Ben niet erg blij met de 'theeballen' die we hebben voor het dryhoppen, want die laten ook nog eens best veel door :') dus daar ga ik ook even kritisch naar kijken.

Filteren jullie je bier nog tijdens het bottelen trouwens ergens doorheen de fles in ofzo voor als er wat meer spul in zit dan gehoopt?
pi_183300561
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 10:58 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Hij was voordat we begonnen met de dryhop ook al bitterder dan gehoopt. Hebben 4 dagen gedryhopt met de mosaic nadat hij goed tot rust was gekomen. Ben niet erg blij met de 'theeballen' die we hebben voor het dryhoppen, want die laten ook nog eens best veel door :') dus daar ga ik ook even kritisch naar kijken.

Filteren jullie je bier nog tijdens het bottelen trouwens ergens doorheen de fles in ofzo voor als er wat meer spul in zit dan gehoopt?
Best dryhoppen tijdens primary en secondary. Niet te lang, en goed purgen met CO2 voor iedere keer dat je de boel opent. Ik ben gaan keggen juist vanwege dit soort bieren. Bottelen eventueel met beergun vanuit fust na force carbonaten
  donderdag 22 november 2018 @ 11:04:01 #77
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183300630
Ja, dat doen/hebben we dus allemaal niet aan equipment, het is allemaal erg simpel zonder al te veel poespas.

Een 30l Bulldog brewer, een sparge tank, en verder gewoon in grote plastic tonnen fermenteren en daarna bottelen.
pi_183300646
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 11:04 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, dat doen/hebben we dus allemaal niet aan equipment, het is allemaal erg simpel zonder al te veel poespas.
Dan zou ik niet teveel verwachten van je homebrew NEIPA. Je moet zuurstof echt heel laag houden, dat lukt gewoon niet zonder op z'n minst spul om te keggen
  donderdag 22 november 2018 @ 11:06:31 #79
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183300673
Dat komt hopelijk in de toekomst nog wel, maargoed :) misschien dan even beter uitzoeken welke bieren wat specialere behandelingen nodig hebben dan we nu kunnen bieden. :)
  donderdag 22 november 2018 @ 11:07:56 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183300693
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 10:07 schreef ikheetmartijn het volgende:
Interessant
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183300903
quote:

[..]

Wij gebruiken simpele hopzakjes, zijn ook niet duur en als je echt wil kan je ze hergebruiken.

Verder filteren we het niet meer tijdens het bottelen.
  donderdag 22 november 2018 @ 11:24:33 #82
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183300929
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2018 11:23 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Wij gebruiken simpele hopzakjes, zijn ook niet duur en als je echt wil kan je ze hergebruiken.

Verder filteren we het niet meer tijdens het bottelen.
Hebben voor tijdens de boil idd hopzakken, maar voor dry-hoppen dachten we dat zo'n theebal wel wat handiger zou zijn, maar daar ben ik niet van overtuigd geraakt na 2 gebruiken (De California Common (UnCommon, heet 'ie) is ook gedryhopped nu, gaan we zondag bottelen)... dus misschien gewoon ook daar maar onze zakjes gebruiken!
pi_183300975
quote:

[..]

Nee, ik wil geen oxidatie riskeren.

Filteren voordat de wort het gistvat in gaat wel met een vrij fijnmazige hopspider.
Drooghoppen doe ik met pellets, dat zakt mooi naar de bodem.
Aan het eind van het drooghoppen "coldcrash" ik met mijn vergistingskast en dan zakken de meeste eiwitten ook wel mooi naar de bodem.

Daarna voorzichtig afhevelen naar sodakeg of bottelemmer met suikeroplossing.
pi_183301081
quote:

[..]

Hij was voordat we begonnen met de dryhop ook al bitterder dan gehoopt.
Dan gok ik dat je "whirlpool" of "vlamuit" hopgift had.

Brouwsoftware neemt dan vaak de IBU's niet mee van deze. Maar dat is alleen juist als je eerst terug koelt naar 80 graden. Boven de 80 graden neemt hij nog veel alfazuur (bitterheid) op. Onder de 80 graden eigenlijk alleen maar hoparoma's.

Heb ik mij ook een paar keer flink op verkeken. M'n IPA's zijn d'r een stuk beter op geworden (vind ik)
  donderdag 22 november 2018 @ 11:42:46 #85
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183301251
Zal het eens onder de loep nemen.

Deze was trouwens Mosaic en Galaxy :)
pi_183301311
Beide heerlijke hoppen!
pi_183301396
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 11:00 schreef Saind het volgende:

[..]
Ik ben gaan keggen juist vanwege dit soort bieren. Bottelen eventueel met beergun vanuit fust na force carbonaten
Ik wil binnenkort m'n Fermentasaurus eens gebruiken met drukset. Kan ik mooi natuurlijk carboniseren en daarna zuurstofloos keggen. Ideaal voor dit soort bieren idd
pi_183302772
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 11:24 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Hebben voor tijdens de boil idd hopzakken, maar voor dry-hoppen dachten we dat zo'n theebal wel wat handiger zou zijn, maar daar ben ik niet van overtuigd geraakt na 2 gebruiken (De California Common (UnCommon, heet 'ie) is ook gedryhopped nu, gaan we zondag bottelen)... dus misschien gewoon ook daar maar onze zakjes gebruiken!
https://www.aliexpress.co(...)9f-9733-f910a498eee7
pi_183302816
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 11:48 schreef ikheetmartijn het volgende:

[..]

Ik wil binnenkort m'n Fermentasaurus eens gebruiken met drukset. Kan ik mooi natuurlijk carboniseren en daarna zuurstofloos keggen. Ideaal voor dit soort bieren idd
Zo'n fermentasaurus past niet echt in m'n appartementje maar zou er graag een hebben, ideale dingen voor dit zulk werk
  donderdag 22 november 2018 @ 13:15:50 #90
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183302822
pi_183302827
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 11:24 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ik gebruik gewoon hopzakjes voor dryhoppen, maar gooi er een hoop knikkers (wel eerst even koken :P) bij zodat het zakje niet blijft drijven
________________________________________________________________________________________________________________________________
pi_183302864
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 13:16 schreef noodgang het volgende:

[..]

Ik gebruik gewoon hopzakjes, maar gooi er een hoop knikkers (wel eerst even koken :P) bij zodat het zakje niet blijft drijven
Ik ook :D Altijd handje knikkers onderin de bak star san liggen
  donderdag 22 november 2018 @ 13:19:23 #93
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183302897
Toch jammer dat ik al die knikkers van vroeger heb weggeflikkerd. En heb ze hier (engeland) nooit gezien :') maar dat komt misschien ook omdat ik niet in kinderspeelgoedwinkels kom :+

Zal ze vast wel online kunnen krijgen.
pi_183302945
quote:
14s.gif Op donderdag 22 november 2018 13:19 schreef motorbloempje het volgende:
Toch jammer dat ik al die knikkers van vroeger heb weggeflikkerd. En heb ze hier (engeland) nooit gezien :') maar dat komt misschien ook omdat ik niet in kinderspeelgoedwinkels kom :+

Zal ze vast wel online kunnen krijgen.
Misschien hebben ze wel van die glazen 'stenen' bij een aquariumwinkel ofzo? Die lijken me ook prima te gebruiken
________________________________________________________________________________________________________________________________
  donderdag 22 november 2018 @ 13:22:37 #95
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183302959
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2018 13:22 schreef noodgang het volgende:

[..]

Misschien hebben ze wel van die glazen 'stenen' bij een aquariumwinkel ofzo? Die lijken me ook prima te gebruiken
Ja, zat ik ook al aan te denken, van die 'sierdingen' :')
pi_183319462
Veel te veel werk man hopzakjes en knikkers ontsmetten.. Gewoon pellets er in mikken ;)

Kat (poes) van huis zondag dus m'n IPA bottelen en een eerste poging tot een La Chouffe brouwen ^O^
  vrijdag 23 november 2018 @ 10:48:57 #97
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183320233
Kan ook niet wachten tot we verhuisd zijn en dan hebben we zo ongeveer de hele bijkeuken tot onze beschikking als semi-permanente brouwerij met genoeg storage space.
Nu alles nog in keuken en in kleine pantry onder de trap, spullen voornamelijk opgeslagen in een net wat te vochtige garage enzo :')

O+ bijna
pi_183320365
Tis hier ook een hele voorbereiding. Voorheen in de keuken, met de EasyBrew nu in de garage (past niet onder afzuigkap). Bus uit de garage, spullen van zolder naar de garage. Goed voor de conditie dat bierbrouwen...

Hier ook het plan om de bijkeuken/berging op te knappen, betegelen, isoleren, elektra omgooien en een vaste brouwopstelling te maken. Hopelijk in de zomer ergens.
  vrijdag 23 november 2018 @ 11:56:31 #99
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_183321670
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 10:53 schreef ikheetmartijn het volgende:
Tis hier ook een hele voorbereiding. Voorheen in de keuken, met de EasyBrew nu in de garage (past niet onder afzuigkap). Bus uit de garage, spullen van zolder naar de garage. Goed voor de conditie dat bierbrouwen...

Hier ook het plan om de bijkeuken/berging op te knappen, betegelen, isoleren, elektra omgooien en een vaste brouwopstelling te maken. Hopelijk in de zomer ergens.
We hebben de optie om, later als we groot zijn, de utility room en de study een te maken, of van de study een steriele betegelde ruimte te maken met deur ofzo:

b1PE60a.jpg

Maar moeten eerst maar eens zien dat we a) verhuizen, b) de muren wegbreken tussen keuken/eetkamer/lounge :+ maar het kan geen kwaad om wat te dromen O+
pi_183331806
Zo eens even een starter maken voor zondag.
White Labs WLP510 Bastogne Belgian Ale opschalen naar 1,5 liter voor 30 liter Chouffe.

Dit wordt de 2e keer dat ik een starter ga maken (luie korrelgistgebruiker, en al wel op 23 brouwsels zitten).

Nog tips?
pi_183331962
quote:
Dat zou een mooie brouwplek worden! Niet verkeerd
pi_183632602
Aangezien het weer het niet toeliet om mijn gebruikelijke 20 liter buiten te brouwen, heb ik 10 liter SMaSH Pale Ale Cascade binnen op het fornuis gebrouwen.
Veel meer trekt het fornuis niet.

Begonnen met 9 liter water van 68 graden.
Na toevoegen van 2,250 kg Pale mout, was de temperatuur gezakt naar 66 graden.
Onder regelmatig roeren, heb ik dat ruim een uur aangehouden. (Tussentijds de temperatuur nog een keer op peil gebracht).
Daarna gaan filteren en gespoeld met nog 5 liter water van 80 graden.
Daarna gaan koken. Iets meer dan een uur.
De eerste 12,5 gram cascade heb ik bij begin koken toegevoegd.
De tweede gift was wederom 12,5 gram, op 10 minuten voor het eind.
Toen ook de spiraalkoeler in het wort gezet, om te steriliseren.
Na het koken de ingaande slang aan de keukenkraan gezet en de temperatuur teruggebracht naar zo'n 25 graden.
Daarna het wort in het gistvat laten lopen en US-05 er overheen gestrooid.
Daarna het vat in de gistkist (oude vrieskist met Inkbird en verwarmingsbuis) gezet, om terug te koelen naar 20 graden.
Daar zal het de eerste 2 weken staan, voordat ik de eerste meting ga uitvoeren.
Start SG was 1.050. Naar verwachting.
Het wachten is weer begonnen.
pi_183645257
Net mijn Irish Red Ale klaar en kunnen proeven afgelopen weekend! Heerlijk! Alweer 10 flesjes opgemaakt, gaat snel! _O-

Woensdag de Weizenbock bottelen! B:)B
pi_183645547
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 20:51 schreef ikheetmartijn het volgende:
Zo eens even een starter maken voor zondag.
White Labs WLP510 Bastogne Belgian Ale opschalen naar 1,5 liter voor 30 liter Chouffe.

Dit wordt de 2e keer dat ik een starter ga maken (luie korrelgistgebruiker, en al wel op 23 brouwsels zitten).

Nog tips?
Kan je geen korrelgist gebruiken?
pi_183646909
Stukje over mijn Irish Red op hobbybrouwen

quote:
Mijn Irish Red.

Ik had hem uit de gistkist gehaald en op de tafel gezet, waar ik hem de volgende dag zou bottelen.
Dat werd een dag later, door omstandigheden.
Tot mijn grote schrik lag het waterslot op het deksel.
En, je raadt het al, lichte oxidatiesmaak.
Alsnog gebotteld en weggezet.

Na een week heb ik eens een flesje opengemaakt, om te kijken of er al wat koolzuur op zat.
Viel tegen. Net als de smaak.
Het leek alsof de oxidatiesmaak erger was geworden.

Ik had er al 2 maanden niet meer naar omgekeken, maar ik wilde toch nog eens proeven, voordat ik zou besluiten om de flesjes leeg te gieten voor een volgende batch.
Wonder boven wonder was de oxidatiesmaak weggezakt en wordt hij bijna volledig overstemt door de fruitigheid. Bijna.
Zonder dat zweempje oxidatie, zou het een erg smakelijk biertje zijn.
Het is merkbaar, maar het is niet meer zo storend dat ik het weg ga gooien.
Sterker; ik heb er de afgelopen 2 weken al een krat van op.

Mooie, rode kleur. Zou nog een tintje donkerder mogen.
Fruitig; licht Cassis, met een lichte citrus ondertoon. Klein zweempje gebrandheid van het handje Gebrande Gerst. Iets carameligs van de Munich Dark. Jammer van de oxidatie.
Fijne carbonatie. Niet te veel, net niet te weinig.
Schuimkraag blijft niet erg lang staan, maar daar geef ik de oxidatie maar de schuld van. Wel constant een filmpje.
Ga ik nog een keer proberen.
pi_183651125
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 19:08 schreef marc0871 het volgende:
Stukje over mijn Irish Red op hobbybrouwen

[..]

Leuk stuk! Was het ook niet zurig geworden?

Ik had honing erbij gedaan om te proberen! Uiteraard zal de smaak van honing steeds minder worden met de dagen, maar smaakt heerlijk! Vrienden vonden het geslaagd!
pi_183651542
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 22:04 schreef Watashiwa het volgende:

[..]

Leuk stuk! Was het ook niet zurig geworden?

Ik had honing erbij gedaan om te proberen! Uiteraard zal de smaak van honing steeds minder worden met de dagen, maar smaakt heerlijk! Vrienden vonden het geslaagd!
Nee, Eerder wat caramel zoetigs.
Verder is er in de vergisting ook niets fout gegaan.
Alleen dat het vat een tijdje open heeft gestaan.
Toch iig een deel van de laatste 2 dagen.

Verder kan ik mij helemaal vinden in de beschrijving in de BKG (Bier Keurmeesters Gilde) gids

quote:
Irish Red Ale
Algemene kenmerken
Een
Irish Red Ale is een zoetig/geroosterd amber tot koperkleurig Iers biertype van hoge (soms lage) gisting met 4,0 tot
5,2 Vol% alcohol
.
Uiterlijke kenmerken
Amber tot (rood)koperkleurig
. Helder
. Romige, glasplakkende
schuimkraag.
Het koolzuurgehalte is gemiddeld.
Geurassociaties
Laag tot gemiddeld mout aroma, vaak karamel, soms ook geroosterd of toffee-achtig. Soms licht fruitig, licht hoppig. Kan
een weinig diacetyl bevatten, verder vrij schoon (vooral de ondergistende versie).
Smaak
Karamelmoutige zoetigheid, soms ook licht geroosterd of toffee-achtig. Lage hopbitterheid, normaal geen hopsmaak
(licht Engels indien wel aanwezig). Licht fruitig. Medium moutbitterheid door geroosterde mout, wat de totale bitterheidsindruk kan verhogen.
Basissmaak
De basissmaak is bitter, zoetig, soms iets zoutig
.
Body
De body is dun tot medium.
Mondgevoel
Aangenaam ‘glad’ mondgevoel; plakkerig, soms metaalachtig. Medium vergistingsgraad. De koolzuurprikkeling is gemiddeld. Licht alcohol warmend bij de sterkere versies.
Nasmaak
Droog tot zoetig. Schoon (vooral in geval van ondergisting). Fruitig, bitterig, soms zeer (mout)bitter.
Opmerkingen
Irish Red Ale kan diacetyl bevatten. Wordt soms ook ondergistend gebrouwen.
Technische kenmerken
Begin SG
1036 – 1048
SVG 75 – 85%
Alcoholpercentage
4,0 – 5,2 Vol%
Kleur 25 – 40 EBC
Bitterheid
20 – 30 EBU
Koolzuurgehalte
4,4 – 5,2 gr/ltr
Voorbeelden
Murphy’s, Guinness, Kilkenny, Beamish Red
pi_183652062
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 22:24 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Nee, Eerder wat caramel zoetigs.
Verder is er in de vergisting ook niets fout gegaan.
Alleen dat het vat een tijdje open heeft gestaan.
Toch iig een deel van de laatste 2 dagen.

Verder kan ik mij helemaal vinden in de beschrijving in de BKG (Bier Keurmeesters Gilde) gids

[..]

Ik denk ook om even wat langer te laten staan, de schuimkraag is nog niet goed genoeg en mag wat minder zoet!

De laatste paar brouwsels met cold crash gedaan, goed merkbaar verschil maar het duurt dan wel wat langer tot bier goed is (zeker met donkere bieren) in de fles.
pi_183652598
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 22:53 schreef Watashiwa het volgende:

[..]

Ik denk ook om even wat langer te laten staan, de schuimkraag is nog niet goed genoeg en mag wat minder zoet!

De laatste paar brouwsels met cold crash gedaan, goed merkbaar verschil maar het duurt dan wel wat langer tot bier goed is (zeker met donkere bieren) in de fles.
Ik doe geen cold crash.
Ik laat het 3 weken staan. Dan is het zo goed als helder.
Na bottelen heeft het minstens 2 weken nodig, om een redelijke schuimkraag te hebben.
Bij een stout heeft het wel eens 4 weken geduurd, voordat er meer dan een halve centimeter bleef staan.
Veel donkere mout werkt dan ook schuimnegatief, heb ik mij laten vertellen.
Is nog goed gekomen. Uiteindelijk zat er een mooie bruine schuimkraag op, die maar langzaam inzakte.
Behoorlijk glasplakkend ook.
pi_183652919
Moet ook eerlijk toegeven dat cold crash best handig is als je het bottelen wil uitstellen

Maar dan moet je na het bottelen meer geduld hebben :{
pi_183653058
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 23:37 schreef Watashiwa het volgende:
Moet ook eerlijk toegeven dat cold crash best handig is als je het bottelen wil uitstellen

Maar dan moet je na het bottelen meer geduld hebben :{
Tja, bier brouw je dan ook met water, mout, hop, gist en veel geduld.
pi_183653207
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 23:45 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Tja, bier brouw je dan ook met water, mout, hop, gist en veel geduld.
Dat laatste mag best met uitroepteken ;)

Ga je meedoen aan de Brand wedstrijd (winterbier)? Wel erg kort allemaal, winterbier kan zeker gisten voor 5 maanden en kwamen hier in november mee ;(
pi_183656740
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 17:56 schreef Watashiwa het volgende:

[..]

Kan je geen korrelgist gebruiken?
Niet als je de echte Chouffe gist wil.
pi_183660948
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 22:53 schreef marc0871 het volgende:
Aangezien het weer het niet toeliet om mijn gebruikelijke 20 liter buiten te brouwen, heb ik 10 liter SMaSH Pale Ale Cascade binnen op het fornuis gebrouwen.
Veel meer trekt het fornuis niet.

Begonnen met 9 liter water van 68 graden.
Na toevoegen van 2,250 kg Pale mout, was de temperatuur gezakt naar 66 graden.
Onder regelmatig roeren, heb ik dat ruim een uur aangehouden. (Tussentijds de temperatuur nog een keer op peil gebracht).
Daarna gaan filteren en gespoeld met nog 5 liter water van 80 graden.
Daarna gaan koken. Iets meer dan een uur.
De eerste 12,5 gram cascade heb ik bij begin koken toegevoegd.
De tweede gift was wederom 12,5 gram, op 10 minuten voor het eind.
Toen ook de spiraalkoeler in het wort gezet, om te steriliseren.
Na het koken de ingaande slang aan de keukenkraan gezet en de temperatuur teruggebracht naar zo'n 25 graden.
Daarna het wort in het gistvat laten lopen en US-05 er overheen gestrooid.
Daarna het vat in de gistkist (oude vrieskist met Inkbird en verwarmingsbuis) gezet, om terug te koelen naar 20 graden.
Daar zal het de eerste 2 weken staan, voordat ik de eerste meting ga uitvoeren.
Start SG was 1.050. Naar verwachting.
Het wachten is weer begonnen.
Klinkt goed Marc. Nog aardig beschaafd met de Cascade gestrooid.

Wil hier ook nog wat meer van dat soort kleinere experimentjes opzetten.Verschillende smash bieren (hop en mout) zodat ik ze naast elkaar kan proeven en beter kan leren onderscheiden.

Het probleem is hier alleen dat mijn brouwdagen schaars zijn en het dan gelijk "groots en exotisch" moet ;)
pi_183670073
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 23:57 schreef Watashiwa het volgende:

[..]

Dat laatste mag best met uitroepteken ;)

Ga je meedoen aan de Brand wedstrijd (winterbier)? Wel erg kort allemaal, winterbier kan zeker gisten voor 5 maanden en kwamen hier in november mee ;(
Nope. Die stijl ligt me niet. Heb ik niets mee.
Misschien dat ik, als het hier wat rustiger wordt, eens een poging ga wagen bij het ONK met een Stout en/of een Sterke Blonde/Tripel.
Misschien nog die Irish Red ook, als de herkansing goed uitpakt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 14:29 schreef ikheetmartijn het volgende:

[..]

Klinkt goed Marc. Nog aardig beschaafd met de Cascade gestrooid.

Wil hier ook nog wat meer van dat soort kleinere experimentjes opzetten.Verschillende smash bieren (hop en mout) zodat ik ze naast elkaar kan proeven en beter kan leren onderscheiden.

Het probleem is hier alleen dat mijn brouwdagen schaars zijn en het dan gelijk "groots en exotisch" moet ;)
Mja, ik ben niet zo van de hopbommen.
Ik hou meer van evenwicht in een bier.
Een batch van 20 liter met 2X 25 gram was al eens lekker.

Om aan mijn 'behoefte' te kunnen voldoen, zou ik elke maand een keer 20 liter moeten brouwen.
De vorige brouwdag was alweer 3 maanden geleden.
De afgelopen 2 geplande brouwdagen heb ik moeten afblazen, door onverwacht bezoek en een daagje ziekenhuis voor mijn vader.
De rest van de tijd zat het weer niet mee, had ik het druk met het huishouden en het werk en een stukje mantelzorg naar mijn vader.
Vandaar nu de 'noodgreep' op het fornuis binnen.
Dus ja; schaarste in brouwdagen. Ken ik.

Tja, exotisch; mijn meest complexe bier tot nu toe, is een zware, volmout Stout van zo'n 8,5%, met lactose en havervlokken.
IPA's, fruitbieren, wilde/Brett vergistingen en zure bieren laat ik nog maar even voor wat het is.
pi_183670100
Wij gaan wel mee doen met de wedstrijd van Brand. Geen ervaring met Winterbier maar we gaan het zien :)

En verder moeten we gaan beslissen met welke bieren we bij het ONK mee gaan doen. Sowieso weer de stout.
  Moderator dinsdag 11 december 2018 @ 22:42:42 #117
45833 crew  Fogel
pi_183671968
Ben nu de giststarter aan het maken voor mijn Brewdog AB:04 clone.
Een dikke RIS van 15%.
In het weekend ga ik die brouwen, 16kg mout voor een batch van 25l :X
pi_183675814
Wat voor gist ga je gebruiken Fogel?
  Moderator woensdag 12 december 2018 @ 08:43:16 #119
45833 crew  Fogel
pi_183675852
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 08:40 schreef ikheetmartijn het volgende:
Wat voor gist ga je gebruiken Fogel?
WLP001
pi_183676088
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 08:43 schreef Fogel het volgende:

[..]

WLP001
Alcohol Tolerance:
High (10 - 15%)

Pittig! Die berekende 15% is inclusief hergisting op de fles?
  Moderator woensdag 12 december 2018 @ 09:12:51 #121
45833 crew  Fogel
pi_183676170
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 09:06 schreef ikheetmartijn het volgende:

[..]

Alcohol Tolerance:
High (10 - 15%)

Pittig! Die berekende 15% is inclusief hergisting op de fles?
Ja, maar ik heb dit gist nog nooit gebruikt. Misschien moet ik er ook nog ec1118 bijgooien voor de ‘laatste meters’.

De wpl starter begint nu in ieder geval een mooie schuimlaag te krijgen.
pi_183677038
Misschien wel inderdaad. Zou zonde zijn als je geen koolzuur op de fles krijgt met zo'n mooi bier.
pi_183690350
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2018 22:42 schreef Fogel het volgende:
Ben nu de giststarter aan het maken voor mijn Brewdog AB:04 clone.
Een dikke RIS van 15%.
In het weekend ga ik die brouwen, 16kg mout voor een batch van 25l :X
Poehee.
Daar kan je straks op kauwen.

Inmaischen met 45 liter water? Zit je al onder de 3:1.
Filteren zonder spoelen. Anders moet je wel heel veel water afkoken.
Kan je er misschien nog een keer water bij gooien voor een 'normale' Stout.
Er blijven vast genoeg suikers over ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 09:12 schreef Fogel het volgende:
ec1118
Mja, Champagnegist was ook het eerste waar ik aan dacht.
Anders word het lastig om 15% te halen.
Zeker voor hergisting op de fles
  Moderator woensdag 12 december 2018 @ 23:03:30 #124
45833 crew  Fogel
pi_183693442
Ik maisch dubbel, dat scheelt al het een en ander aan water.
Een ‘slap aftreksel’ van maisch 2 kan inderdaad een idee zijn, maar het duurt een poos voordat de eerste batch klaar is. Heb de mout in twee delen, eerste 8kg ‘licht’ (pale ale) en de volgende 8 zwaar en donker speciaalmout. Kunnen beiden op zich wel gespoeld worden en uitdruipen voor later. Al is het maar voor een giststarter.

Ik maak er vast weer knekkebrÝd of gewoon brood van, zonde om zoveel smaak weg te gooien in ieder geval.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')