abonnement Unibet Coolblue
pi_186176973
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 april 2019 17:28 schreef Saind het volgende:
Ja niet dat het een slecht idee is, maar als het commercieel bier was zou ik kwaad worden want een brut IPA is het niet ;)
Maar kveik gaat niet mega droog ook, zouden die enzymen veel uitmaken daarin?
In alle recepten die ik kan vinden lees ik niets over champagnegisten, er worden diverse soorten gist gebruikt, in combinatie met 'Amyloglucosidase enzymen' om het bier zo droog mogelijk te maken. Volgens mij is dat ook eigenlijk het enige kenmerk van een Brut IPA, dat er zo goed als geen restsuikers meer in zitten.
pi_186365073
In het kader van kveik iig, dit weekend 2 bier gebrouwen.
Gisteren een IPA met Motueka, Citra en Cascade en 50 gram bloedsinaasappelschil, SG 1,048

Nu een Imperial IPA aan het brouwen. Bijna klaar met koken op 1,100 SG, Centennial, Amarillo en Magnum op iets van 150 IBU. Allebei vergist met Voss kveik. Ben zeer benieuwd
pi_186370428
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 17:29 schreef Saind het volgende:
In het kader van kveik iig, dit weekend 2 bier gebrouwen.
Gisteren een IPA met Motueka, Citra en Cascade en 50 gram bloedsinaasappelschil, SG 1,048

Nu een Imperial IPA aan het brouwen. Bijna klaar met koken op 1,100 SG, Centennial, Amarillo en Magnum op iets van 150 IBU. Allebei vergist met Voss kveik. Ben zeer benieuwd
Vette shit! Is het ook een volledige kveik cultuur of een isolated strain die je commercieel kunt bestellen?
pi_186370717
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 21:45 schreef T-Force het volgende:

[..]

Vette shit! Is het ook een volledige kveik cultuur of een isolated strain die je commercieel kunt bestellen?
Het is een volledige cultuur die ik tweedehands heb. Het is de Voss strain, toch wel de bekendste denk ik, opgekweekt uit een fles bier van van Moll die die gist weer hebben gekregen van Haandbryggeriet in Noorwegen
pi_186371146
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 21:55 schreef Saind het volgende:

[..]

Het is een volledige cultuur die ik tweedehands heb. Het is de Voss strain, toch wel de bekendste denk ik, opgekweekt uit een fles bier van van Moll die die gist weer hebben gekregen van Haandbryggeriet in Noorwegen
Die gist uit de flesjes Inspector Norse van VM/Haandbryggeriet schijnt geen volledige cultuur te zijn, maar de sigmund's voss strain. Onder andere te koop via The Yeast Bay. Ik had namelijk precies hetzelfde idee in m'n hoofd om te gaan doen, maar uiteindelijk toch via facebook originele volledige culturen gekocht :)
pi_186371210
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 22:12 schreef T-Force het volgende:

[..]

Die gist uit de flesjes Inspector Norse van VM/Haandbryggeriet schijnt geen volledige cultuur te zijn, maar de sigmund's voss strain. Onder andere te koop via The Yeast Bay. Ik had namelijk precies hetzelfde idee in m'n hoofd om te gaan doen, maar uiteindelijk toch via facebook originele volledige culturen gekocht :)
Ik heb me eerlijk gezegd amper ingelezen

Wat is 't verschil tussen Voss en een hele cultuur? Ik dacht dat die Voss strain ook gewoon een cultuur was gevangen door die Garshol en toen verder verspreid.
En gekocht via zo'n Noorse kveik groep? Zit ik ook in maar had geen zin in dat gezeik om particulier gist op te laten sturen voor veel geld uit Noorwegen, maar als er echt een groot verschil is moet ik dat toch eens doen dan

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2019 22:16:07 ]
pi_186371679
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 22:15 schreef Saind het volgende:

[..]

Ik heb me eerlijk gezegd amper ingelezen

Wat is 't verschil tussen Voss en een hele cultuur? Ik dacht dat die Voss strain ook gewoon een cultuur was gevangen door die Garshol en toen verder verspreid.
En gekocht via zo'n Noorse kveik groep? Zit ik ook in maar had geen zin in dat gezeik om particulier gist op te laten sturen voor veel geld uit Noorwegen, maar als er echt een groot verschil is moet ik dat toch eens doen dan
Voor zover ik begrepen heb, maar ben ook nog nieuw met kveik, bestaan de originele kveiksoorten uit meerdere strains per cultuur. Voss zou uit drie soorten bestaan en de sigmund's voss is één isolated strain van de originele drie. Daar kun je prima mee brouwen, maar zal nog altijd minder potent zijn dan de originele cultuur.

Mocht je wel originele culturen willen kopen ken ik iemand die er een paar te koop heeft en ze voor 5 euro, inclusief verzendkosten, wil versturen vanuit Nederland.

Deze soorten heeft hij:
#1 Gjernes (Gedroogd)
#5 Hornindal
#6 Lærdal
#9 Ebbegarden
#10 Framgarden (Gedroogd)
#16 Simonaitis
#17 Midtbust (Gedroogd)
#41 Skare
Juggernaut Neipa blend (Mainiacal Yeast) (Gedroogd)
Sigmund Voss (The Yeast Bay)

#1 is dus de originele Voss cultuur

Hier kun je de hele lijst met culturen checken:
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html
pi_186372008
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 22:36 schreef T-Force het volgende:

[..]

Voor zover ik begrepen heb, maar ben ook nog nieuw met kveik, bestaan de originele kveiksoorten uit meerdere strains per cultuur. Voss zou uit drie soorten bestaan en de sigmund's voss is één isolated strain van de originele drie. Daar kun je prima mee brouwen, maar zal nog altijd minder potent zijn dan de originele cultuur.

Mocht je wel originele culturen willen kopen ken ik iemand die er een paar te koop heeft en ze voor 5 euro, inclusief verzendkosten, wil versturen vanuit Nederland.

Deze soorten heeft hij:
#1 Gjernes (Gedroogd)
#5 Hornindal
#6 Lærdal
#9 Ebbegarden
#10 Framgarden (Gedroogd)
#16 Simonaitis
#17 Midtbust (Gedroogd)
#41 Skare
Juggernaut Neipa blend (Mainiacal Yeast) (Gedroogd)
Sigmund Voss (The Yeast Bay)

#1 is dus de originele Voss cultuur

Hier kun je de hele lijst met culturen checken:
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html
Wie verkoopt ze? Mag in DM
Goeie connectie dat!
  Moderator maandag 22 april 2019 @ 23:41:00 #159
45833 crew  Fogel
pi_186373078
Ik snap de hele kveik-hype niet...
Maar mocht iemand op zoek zijn naar wat speciaals... ik woon in Noorwegen en het is geen probleem om aan kveik te komen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_186373108
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2019 23:41 schreef Fogel het volgende:
Ik snap de hele kveik-hype niet...
Maar mocht iemand op zoek zijn naar wat speciaals... ik woon in Noorwegen en het is geen probleem om aan kveik te komen.
Heb het nu gedaan omdat ik haast heb. En wat ik er van hoor is het in ieder geval erg snel
pi_186386190
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2019 23:41 schreef Fogel het volgende:
Ik snap de hele kveik-hype niet...
Maar mocht iemand op zoek zijn naar wat speciaals... ik woon in Noorwegen en het is geen probleem om aan kveik te komen.
Nouja, het is supersnel, echt een oeroud principe. Vind het best wel charmant eigenlijk.
Maar vooral het snelle aspect is echt waanzinnig vind ik zelf. Na 4 dagen helemaal uitvergist zijn en gelijk kunnen bottelen? Dan na 3 dagen het bier al in bijna volle glorie kunnen proeven? Wát een waanzin!
pi_186386373
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 20:46 schreef T-Force het volgende:

[..]

Nouja, het is supersnel, echt een oeroud principe. Vind het best wel charmant eigenlijk.
Maar vooral het snelle aspect is echt waanzinnig vind ik zelf. Na 4 dagen helemaal uitvergist zijn en gelijk kunnen bottelen? Dan na 3 dagen het bier al in bijna volle glorie kunnen proeven? Wát een waanzin!
https://streamable.com/5geyp

De eerste is gisteren gebrouwen, en die tweede eergisteren. Die stond gisteren net zo hard te bubbelen. Denk dat ik donderdag of vrijdag kan bottelen _O-
Alhoewel, nog even dryhoppen denk ik

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2019 20:56:34 ]
  Moderator woensdag 24 april 2019 @ 08:36:12 #163
45833 crew  Fogel
pi_186392498
Mja, ik heb nooit zo’n haast :D
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator woensdag 1 mei 2019 @ 15:13:46 #164
45833 crew  Fogel
pi_186541463
Aangezien ik zoveel mogelijk met vaten ipv flessen werk tegenwoordig, ben nu bezig met http://raspberrypints.com/.
Voorlopig voor de koelkast binnen met 4 vaten, maar ben ook bezig met een buitentap.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_186551072
2 Weken geleden ook mijn eerste vaatjes gekocht.
Ik was het na de laatste keer bottelen zat om 60+ flesjes schoon te moeten maken, 60+ flesjes te vullen en 60+ flesjes van een kroonkurk te moeten voorzien.

Bij mijn volgende bier gaan er 10 flesjes voor de bewaar en weggeef vol.
De rest gaat in een keg.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_186645417
Ga je geen spijt van krijgen
pi_186679849
Gisteren is mijn BrewZilla 65L binnen gekomen. Komende zondag voor het eerst mee brouwen.
Gaat een RIS worden, die we drieweg gaan splitten in de vaten. Eentje normaal, eentje laten we rusten op eikensnippers in peated whiskey, eentje gaan we iets doen met cacao nibs :)
Vergisten doen we met Gjernes Kveik!
pi_187063821
En? Is het wat die BrewZilla?
pi_187150834
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 14:17 schreef ikheetmartijn het volgende:
En? Is het wat die BrewZilla?
Zeker! Alleen kregen we nog niet een hele goede efficiency. Sowieso even wennen, van potten en pannen, waarbij we een efficiency van 80+% haalden, naar nu met de Brewzilla, een efficiency van 65%. Misschien toch meer roeren tijdens het maischen. Of het ligt aan de dubbele maisch i.v.m. de hoge SG. Het eerstvolgende bier wordt weer een 'normale' maisch, dus dan zullen we het weten :)
pi_187151944
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2019 13:04 schreef T-Force het volgende:

[..]

Zeker! Alleen kregen we nog niet een hele goede efficiency. Sowieso even wennen, van potten en pannen, waarbij we een efficiency van 80+% haalden, naar nu met de Brewzilla, een efficiency van 65%. Misschien toch meer roeren tijdens het maischen. Of het ligt aan de dubbele maisch i.v.m. de hoge SG. Het eerstvolgende bier wordt weer een 'normale' maisch, dus dan zullen we het weten :)
80+ met pannen? Vind ik knap man, ik kom zelden boven de 75.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2019 14:23:29 ]
pi_187292104
Mijn eerste ervaring met kveik is nog niet super. Had #1, Gjernes gebruikt, maar de RIS is van 1.095 naar 1.036 gegaan en is daar gestaakt. Mierzoet dus. Qua smaak voor de rest echt waanzinnig, maargoed. Heb al geprobeerd suiker toe te voegen om het geheel wat aan te wakkeren, nieuwe Gjernes gepitcht, een andere variant kveik gepitcht, maar niets mocht baten.

Iemand een idee hoe ik hem eventueel nog lager krijg, want dit is echt veel te zoet.
pi_187296129
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 18:38 schreef T-Force het volgende:
Mijn eerste ervaring met kveik is nog niet super. Had #1, Gjernes gebruikt, maar de RIS is van 1.095 naar 1.036 gegaan en is daar gestaakt. Mierzoet dus. Qua smaak voor de rest echt waanzinnig, maargoed. Heb al geprobeerd suiker toe te voegen om het geheel wat aan te wakkeren, nieuwe Gjernes gepitcht, een andere variant kveik gepitcht, maar niets mocht baten.

Iemand een idee hoe ik hem eventueel nog lager krijg, want dit is echt veel te zoet.
Gistvoeding gebruikt? wel nodig
pi_187296869
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 18:38 schreef T-Force het volgende:
Mijn eerste ervaring met kveik is nog niet super. Had #1, Gjernes gebruikt, maar de RIS is van 1.095 naar 1.036 gegaan en is daar gestaakt. Mierzoet dus. Qua smaak voor de rest echt waanzinnig, maargoed. Heb al geprobeerd suiker toe te voegen om het geheel wat aan te wakkeren, nieuwe Gjernes gepitcht, een andere variant kveik gepitcht, maar niets mocht baten.

Iemand een idee hoe ik hem eventueel nog lager krijg, want dit is echt veel te zoet.
Nog geen 8%. Niet al te hoog.
Een RIS heeft veel donkere mouten, wat de vergistingsgraad kan beïnvloeden.
Maar dit is alsnog te laag.

Hoe heb je gemeten?
Met een hydrometer of een refractometer?
Als met refractometer; heb je gecorrigeerd voor de alcohol?
Hoeveel gist heb je toegevoegd? Droog? Vloeibaar? Starter?
voor hoeveel liter?
Hoe lang staat het nu?

quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 22:01 schreef Saind het volgende:

[..]

Gistvoeding gebruikt? wel nodig
Iig als je nog een keer gist pitcht.
De eerste gist heeft de voedingsstoffen in het wort al verbruikt voor de deling.
De nieuwe gist heeft dan niets meer om op te delen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_187298596
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 22:24 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Nog geen 8%. Niet al te hoog.
Een RIS heeft veel donkere mouten, wat de vergistingsgraad kan beïnvloeden.
Maar dit is alsnog te laag.

Hoe heb je gemeten?
Met een hydrometer of een refractometer? Hydrometer
Als met refractometer; heb je gecorrigeerd voor de alcohol?
Hoeveel gist heb je toegevoegd? Droog? Vloeibaar? Starter? Heb een starter gemaakt met Gjernes kveik, 300 ml starter op 55 liter, werd me aangeraden in de kveik-facebook groep.
voor hoeveel liter?
Hoe lang staat het nu? Kveik zou in 4 dagen uitvergist zijn, inmiddels staat het al bijna een maand geloof ik
[..]

Iig als je nog een keer gist pitcht.
De eerste gist heeft de voedingsstoffen in het wort al verbruikt voor de deling.
De nieuwe gist heeft dan niets meer om op te delen. Gistvoeding is gebruikt bij beide keren dat ik opnieuw gist heb gepitcht
Heb voor de rest dit recept gevolgd:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187347748
Mijn eerste batch witbier heeft gelijk succes bij de dames! Witbier met Spelt mout en Vlierbloesem doet het em..

Alleen jammer van de iets donkere kleur van bier, denk dat het komt door aanbranding bodem (was toen bezig met testen valse bodem in de Grainfather)! Volgende keer iets beter :)
pi_187347803
Ook trouwens net 2 nieuw Brew Buckets (SS) aangeschaft! Wat zijn die dingen duur zeg, hopen op duidelijk verschil!
pi_187347878
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 22:24 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Nog geen 8%. Niet al te hoog.
Een RIS heeft veel donkere mouten, wat de vergistingsgraad kan beïnvloeden.
Maar dit is alsnog te laag.

Hoe heb je gemeten?

[quote]0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 23:13

Wat is de vergistingsgraad van de gist? Donkere mouten heeft inderdaad weinig suikers/enzymen. Wellicht nog te redden met wat suiker bij te voegen? Beinvloed smaak, ja dat wel, maar als je perse de eind SG wil halen..

T-Force het volgende:


[..]

Heb voor de rest dit recept gevolgd:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is de vergistingsgraad van de gist? Donkere mouten heeft inderdaad weinig suikers/enzymen. Wellicht nog te redden met wat suiker bij te voegen? Beinvloed smaak, ja dat wel, maar als je perse de eind SG wil halen
pi_187347894
*apart :? ! dubbel bericht! mag verwijderd worden *

[ Bericht 93% gewijzigd door Watashiwa op 10-06-2019 01:46:02 ]
pi_187347932
*apart :? ! dubbel bericht! mag verwijderd worden *
pi_187347975
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 18:38 schreef T-Force het volgende:
Mijn eerste ervaring met kveik is nog niet super. Had #1, Gjernes gebruikt, maar de RIS is van 1.095 naar 1.036 gegaan en is daar gestaakt. Mierzoet dus. Qua smaak voor de rest echt waanzinnig, maargoed. Heb al geprobeerd suiker toe te voegen om het geheel wat aan te wakkeren, nieuwe Gjernes gepitcht, een andere variant kveik gepitcht, maar niets mocht baten.

Iemand een idee hoe ik hem eventueel nog lager krijg, want dit is echt veel te zoet.
Hmm sorry! deze bericht had ik nog niet gelezen!

Tja geduld hebben doet vaak wonderen! wacht paar maanden of meer! zet temperatuur wat licht hoger?
pi_187348270
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 01:55 schreef Watashiwa het volgende:

[..]

Hmm sorry! deze bericht had ik nog niet gelezen!

Tja geduld hebben doet vaak wonderen! wacht paar maanden of meer! zet temperatuur wat licht hoger?
Mja, voor een gist waarmee je binnen een week al zou moeten kunnen bottelen en het staat al een maand, zal het er niet beter op worden als je het nog 'een paar maanden' op de gistkoek laat staan.

Aan T-Force; weet je zeker dat ze een starter van 300ml aangeraden hebben?
Met een 'normale' gist is een starter van 2 liter namelijk niet ongewoon.
Of gaat het hier om een afgegoten starter? Alleen de slurrie?

Ik heb alleen nog maar met korrelgisten gewerkt en nog nooit een starter gemaakt. Laat staan met een Kveik.
Mijn vragen waren meer om informatie te krijgen voor brouwers die er meer ervaring mee hebben.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat je misschien toch te weinig gist hebt gepitcht, ivm een relatief kleine starter.
Voor zover ik gelezen heb, zou Kveik een hoge alcoholtolerantie (tot 16%) en vergistingsgraad (75 tot 88%) moeten hebben, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Dan verwacht je toch rond 1.020 of nog lager.
67 Graden is nou ook weer niet zo hoog, dat je vreselijk veel onvergistbare suikers krijgt.

Verder weet ik het ook niet.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_187348341
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 03:05 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Mja, voor een gist waarmee je binnen een week al zou moeten kunnen bottelen en het staat al een maand, zal het er niet beter op worden als je het nog 'een paar maanden' op de gistkoek laat staan.

Aan T-Force; weet je zeker dat ze een starter van 300ml aangeraden hebben?
Met een 'normale' gist is een starter van 2 liter namelijk niet ongewoon.
Of gaat het hier om een afgegoten starter? Alleen de slurrie?

Ik heb alleen nog maar met korrelgisten gewerkt en nog nooit een starter gemaakt. Laat staan met een Kveik.
Mijn vragen waren meer om informatie te krijgen voor brouwers die er meer ervaring mee hebben.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat je misschien toch te weinig gist hebt gepitcht, ivm een relatief kleine starter.
Voor zover ik gelezen heb, zou Kveik een hoge alcoholtolerantie (tot 16%) en vergistingsgraad (75 tot 88%) moeten hebben, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Dan verwacht je toch rond 1.020 of nog lager.
67 Graden is nou ook weer niet zo hoog, dat je vreselijk veel onvergistbare suikers krijgt.

Verder weet ik het ook niet.
Haha...nee dat bedoelde ik niet! ik had een 'collega' bij Gilde met zelfde probleem en moest zijn eind SG halen en had dus voor 'derde' keer overgeheveld naar ander vat en dit dus laten staan voor paar maanden! Probleem was opgelost! Had dat even moeten vermelden. Of dit een goede oplossing is dat terzijde..

Maar een RIS met 8.5% is toch prima? Wat zijn we moeilijk aan het doen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Watashiwa op 10-06-2019 03:29:41 ]
pi_187366035
Zeg, kan het kwaad als er iers mos in je vergistingstank zit?

Gisteren weer een brouwdag gehad, maar met pottenkijkers, doet geen wonderen voor de concentratie :')
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_187406182
Goed topic! :7
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_187449019
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 08:26 schreef robuust89 het volgende:
Zeg, kan het kwaad als er iers mos in je vergistingstank zit?

Gisteren weer een brouwdag gehad, maar met pottenkijkers, doet geen wonderen voor de concentratie :')
Iers mors gebruik je om de eiwitten te laten klonteren voordat je gaat overhevelen. Lijkt me niet lekker in je vergisting.

Ken dat als mensen meekijken, bier proeven enzo (niet goed tijdens het brouwen haha o|O )
pi_187498811
Aankomend weekend marathon brouwen w/

- Orval benadering bottelen
- Weizen Brett Framboos brouwen
- Bockbier bottelen
- Citra IPA met citroenschil brouwen

Wort een lang dagje
pi_187626722
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 10:27 schreef ikheetmartijn het volgende:
Aankomend weekend marathon brouwen w/

- Orval benadering bottelen
- Weizen Brett Framboos brouwen
- Bockbier bottelen
- Citra IPA met citroenschil brouwen

Wort een lang dagje
zo! hallo! :o

Ist gelukt?

Denk dat het brouwen voor mij tot een halt is geroepen met het warm weer en met vakanties, op naar september..
pi_187629642
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 04:59 schreef Watashiwa het volgende:

[..]

zo! hallo! :o

Ist gelukt?
Ja hoor ;) Het was wel een lange zit.

De 40 liter Orval in Orval, cider en champagneflessen gedrukt. Deze ruikt en proeft zeer belovend.

De Bock, m'n eerste ondergister, was mooi uitvergist. Goed moutig karakter. Deze mag in de kelder z'n werk verder doen.

De 40 liter Brett Weizen gebrouwen zonder dichtslippende filters gelukkig (rijsthuls). Deze staat niet in m'n gistkast, dus die ging als een malle de laatste paar dagen. Schijnt dat brett de esters en fenolen aanpakt en omzet naar funk, dus daar gaan we dan ook maar vanuit.

De 35 Citra IPA staat mooi te pruttelen in m'n Fermentasaurus in m'n vergistingskast. Dikke krauzenlaag en door m'n waterslot geknald. Deze gaat over een week of 2 op m'n soda kegs.

Nog 5 liter van de IPA gepakt en apart in een fles gedaan met wat resterende brett. Erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Succesvol dagje
pi_187712179
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 03:05 schreef marc0871 het volgende:
Mja, voor een gist waarmee je binnen een week al zou moeten kunnen bottelen en het staat al een maand, zal het er niet beter op worden als je het nog 'een paar maanden' op de gistkoek laat staan.

Aan T-Force; weet je zeker dat ze een starter van 300ml aangeraden hebben?
Met een 'normale' gist is een starter van 2 liter namelijk niet ongewoon.
Of gaat het hier om een afgegoten starter? Alleen de slurrie?

Ik heb alleen nog maar met korrelgisten gewerkt en nog nooit een starter gemaakt. Laat staan met een Kveik.
Mijn vragen waren meer om informatie te krijgen voor brouwers die er meer ervaring mee hebben.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat je misschien toch te weinig gist hebt gepitcht, ivm een relatief kleine starter.
Voor zover ik gelezen heb, zou Kveik een hoge alcoholtolerantie (tot 16%) en vergistingsgraad (75 tot 88%) moeten hebben, dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Dan verwacht je toch rond 1.020 of nog lager.
67 Graden is nou ook weer niet zo hoog, dat je vreselijk veel onvergistbare suikers krijgt.

Verder weet ik het ook niet.
Tijdens mijn reis is er weer het een en ander gebeurd. Ik dacht, ik zet de klimaatkasten uit en kijk na de reis wel verder, maar op de een of andere vage manier heeft een lagere temperatuur geholpen. Normaal gesproken wordt kveik vergist op temperaturen van rond de 35-40 graden, maar na 2 dagen op kamertemperatuur begonnen de vaten weer te bubbelen.
Uiteindelijk zijn ze geëindigd op 1020, wat helemaal prima is voor een RIS. Inmiddels 3 verschillende batches gebotteld. Een normale, eentje heeft gelegen op houtsnippers die in Ardbeg 10y whiskey hebben gelegen voor 2 weken, en eentje die heeft gelegen op cocoa nibs. Heb er toch vertrouwen in :)

En toen ik terug kwam van mijn reis kwam ik erachter dat mijn brouwmaat samen met m'n vriendin 3 soorten bier hebben gebrouwen O+
Een sterk blond (gebaseerd op het Beerze Brave recept) met jalapeno pepers in het gistvat, en twee sterkere varianten met verschillende doseringen zelfgemaakt peperextract van moeilijk pittige pepers uit Nepal })
pi_187719749
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 10:15 schreef T-Force het volgende:

[..]

Tijdens mijn reis is er weer het een en ander gebeurd. Ik dacht, ik zet de klimaatkasten uit en kijk na de reis wel verder, maar op de een of andere vage manier heeft een lagere temperatuur geholpen. Normaal gesproken wordt kveik vergist op temperaturen van rond de 35-40 graden, maar na 2 dagen op kamertemperatuur begonnen de vaten weer te bubbelen.
Uiteindelijk zijn ze geëindigd op 1020, wat helemaal prima is voor een RIS. Inmiddels 3 verschillende batches gebotteld. Een normale, eentje heeft gelegen op houtsnippers die in Ardbeg 10y whiskey hebben gelegen voor 2 weken, en eentje die heeft gelegen op cocoa nibs. Heb er toch vertrouwen in :)

En toen ik terug kwam van mijn reis kwam ik erachter dat mijn brouwmaat samen met m'n vriendin 3 soorten bier hebben gebrouwen O+
Een sterk blond (gebaseerd op het Beerze Brave recept) met jalapeno pepers in het gistvat, en twee sterkere varianten met verschillende doseringen zelfgemaakt peperextract van moeilijk pittige pepers uit Nepal })
Kijk, dat zijn de berichten ^O^
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_187888153
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 21:32 schreef Sarabi het volgende:


En verder moeten we gaan beslissen met welke bieren we bij het ONK mee gaan doen. Sowieso weer de stout.
We hebben uiteindelijk met onze mango/peper ipa gewonnen in de vrije klasse *O* geheel onverwacht maar wel erg gaaf
pi_187888540
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:53 schreef Sarabi het volgende:

[..]

We hebben uiteindelijk met onze mango/peper ipa gewonnen in de vrije klasse *O* geheel onverwacht maar wel erg gaaf
Gefeliciteerd *O*
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_189185877
Vanmiddag mijn eerste bier in een keg afgevuld; Een simpele SMaSH met Pils en Cascade.
Als gist heb ik de BE-256 gebruikt, bij gebrek aan US-05.
I.p.v. een soort Pale Ale is het nu dus iets van een Belgische Blonde geworden.

Na het afvullen, de keg via de tapaansluiting op 2 bar gezet.
Nog 2 keer ontlucht voor de eventueel aanwezige zuurstof.
Daarna in mijn gistkist gezet en afgekoeld naar 5 graden.

Net de druk teruggebracht naar 0,6 bar en een glas gevuld.
Fijne schuimkop, maar nog erg weinig koolzuur in het bier.
Het bier is ook nog niet erg lekker, maar ik verwacht dat dat met tijd nog wel opknapt.
Ik denk nog wat 'flesziek'.

Hoe lang moet ik het nog op 2 bar @ 5 graden laten staan, voordat ik koolzuur in het bier heb?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_189192035
Ik heb hem op 1 bar staan bij 6 graden. Dat is mijn carbonisatie en tap druk. Na een kleine week is hij dan verzadigd en prima tapbaar.

Je kan hem inderdaad terugkoelen, op 2 bar zetten en dan gaan "walsen". Doe dit walsen dan net zolang totdat je niet meer hoort dat hij co2 opneemt.
pi_189395179
Morgen weer wat brouwen na een paar maanden rust, kan niet wachten!
Wordt een hazelnoot porter van 5-6% met zelfgemaakt hazelnoot extract en een heel klein beetje lactose.
We gaan ook voor het eerst aan de gang met cold en hot steeping. Zojuist de roasted barley in koud water weggezet tot morgen en alle cara-mouten in water van 65 graden weggezet, over een uurtje halen we de granen eruit. Morgen voegen we alles toe in de laatste 5min van de kook. Benieuwd naar het resultaat!
pi_189460708
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 12:46 schreef T-Force het volgende:
Morgen weer wat brouwen na een paar maanden rust, kan niet wachten!
Wordt een hazelnoot porter van 5-6% met zelfgemaakt hazelnoot extract en een heel klein beetje lactose.
We gaan ook voor het eerst aan de gang met cold en hot steeping. Zojuist de roasted barley in koud water weggezet tot morgen en alle cara-mouten in water van 65 graden weggezet, over een uurtje halen we de granen eruit. Morgen voegen we alles toe in de laatste 5min van de kook. Benieuwd naar het resultaat!
Klinkt goed. Niet bang dat de hazelnootolie te schuimnegatief zal zijn?
pi_189932368
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 11:41 schreef ikheetmartijn het volgende:

[..]

Ja hoor ;) Het was wel een lange zit.

De 40 liter Orval in Orval, cider en champagneflessen gedrukt. Deze ruikt en proeft zeer belovend.

De Bock, m'n eerste ondergister, was mooi uitvergist. Goed moutig karakter. Deze mag in de kelder z'n werk verder doen.

De 40 liter Brett Weizen gebrouwen zonder dichtslippende filters gelukkig (rijsthuls). Deze staat niet in m'n gistkast, dus die ging als een malle de laatste paar dagen. Schijnt dat brett de esters en fenolen aanpakt en omzet naar funk, dus daar gaan we dan ook maar vanuit.

De 35 Citra IPA staat mooi te pruttelen in m'n Fermentasaurus in m'n vergistingskast. Dikke krauzenlaag en door m'n waterslot geknald. Deze gaat over een week of 2 op m'n soda kegs.

Nog 5 liter van de IPA gepakt en apart in een fles gedaan met wat resterende brett. Erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Succesvol dagje
Ik heb afgelopen weekend een ale gemaakt met brett en dit weekend voor de 2de fermenter voeg ik wat extra brett toe (samen met een halve kilo rozijn voor voeding) en die laat ik dan iets van 5 of 6 maanden staan. Alleen is dit mijn eerste keer brouwen met wilde gisten, dus ik weet eigenlijk niet wat ik moet verwachten. Heb je nog tips waar ik voor moet oppassen/uitkijken?
pi_189934635
quote:
14s.gif Op woensdag 13 november 2019 23:53 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen weekend een ale gemaakt met brett en dit weekend voor de 2de fermenter voeg ik wat extra brett toe (samen met een halve kilo rozijn voor voeding) en die laat ik dan iets van 5 of 6 maanden staan. Alleen is dit mijn eerste keer brouwen met wilde gisten, dus ik weet eigenlijk niet wat ik moet verwachten. Heb je nog tips waar ik voor moet oppassen/uitkijken?
Mijn ervaring is dat met zo'n 2 maanden de funk er in komt van de brett. 5 a 6 Maanden kan prima, maar met 2 a 3 maanden heb je ook al een lekker brett biertje!

Verder heb ik al m'n plastic/siliconen materiaal (slangen, afvulpijp, bottelemmer, vergistingsvat, kraantjes, watersloten, hevel) dubbel. Een set voor saccharomyces een set voor brettanomyces. Dit om besmetting te voorkomen.

Extra voeding is op zich niet nodig aangezien er met een standaard bovengister (zolang het geen diastaticus is) nog genoeg restsuikers over zijn voor brett, maar rozijnen, een leuk idee!

edit: Ah ik zie nu dat je voor de hoofd en navergisting brett hebt gebruikt. Extra brett toevoegen was dan ook niet nodig geweest. Voor de hoofdvergisting zou ik de volgende keer een lekker fruitigige bovengister pakken (WLP510 bijv).

Welke brett had je gekocht?

[ Bericht 1% gewijzigd door ikheetmartijn op 14-11-2019 09:46:11 ]
pi_189947601
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 09:33 schreef ikheetmartijn het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat met zo'n 2 maanden de funk er in komt van de brett. 5 a 6 Maanden kan prima, maar met 2 a 3 maanden heb je ook al een lekker brett biertje!
Het is een Full grain "sour belgian" kit. En de aanbevolen tijd was 6 maanden, maar ik kan altijd een beetje aftappen na 3 maanden en proeven

quote:
Verder heb ik al m'n plastic/siliconen materiaal (slangen, afvulpijp, bottelemmer, vergistingsvat, kraantjes, watersloten, hevel) dubbel. Een set voor saccharomyces een set voor brettanomyces. Dit om besmetting te voorkomen.
Dat is wel handig om te weten. Zo duur zijn die slangen enzo ook niet

quote:
Extra voeding is op zich niet nodig aangezien er met een standaard bovengister (zolang het geen diastaticus is) nog genoeg restsuikers over zijn voor brett, maar rozijnen, een leuk idee!
Dat was een aanbeveling van het recept

quote:
edit: Ah ik zie nu dat je voor de hoofd en navergisting brett hebt gebruikt. Extra brett toevoegen was dan ook niet nodig geweest. Voor de hoofdvergisting zou ik de volgende keer een lekker fruitigige bovengister pakken (WLP510 bijv).

Welke brett had je gekocht?
Voor de hoofdvergisting heb ik zowel een standaard White Labs California Ale gist en een Brettanomyces Lambicus voor brett. Die Lambicus ga ik ook voor de navergisting gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')