abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 februari 2020 @ 11:14:50 #1
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_191485687
Hallo medefokkers,

Ik heb een aantal bewaarbieren liggen (de oudste vanaf 2016) ze liggen in een kleine kelder. Maar laatst zag ik een klein beetje schimmel op de kurken zitten. Ik heb vochtvangers in de ruimte staan, maar blijkbaar is het toch nog net iets te vochtig.

Weet iemand in hoeverre dit kwaad kan? Ik kan daar niet zo heel veel over vinden. Ik vind wel artikelen over 'kurk' in wijn waarbij de kurk is gaan schimmelen en de wijn daardoor verpest is maar dit heeft vaak te maken met foute schoonmaakprocessen van de fles (met chloor) waardoor de hele kurk aangetast wordt. Maar ik weet niet of de schimmels op mijn kurken door de hele kurk zitten. Ik kan ze er zo af wrijven met een doek en dan ziet de kurk zelf er onaangetast uit.

Ik ga binnenkort (volgend weekend) even een fles open maken om te zien of de kurk verder nog goed is. Maar misschien dat hier mensen zijn die hier meer over weten. Als de kurk/bier verder niet aangetast is ben ik van plan om de flessen vanaf nu wel in gesealde zakjes te bewaren met een zakje silicakorrels erbij in tegen vocht, zou dit beter zijn?

Als iemand hier meer van weet of tips heeft dan zijn die van harte welkom. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door RealistAtheist op 13-02-2020 11:21:36 ]
pi_191488661
Waarom stel je je vraag niet hier?
CUL / Eigen bier brouwen #4 In de hemel is geen bier

Daar hebben ze zeker een antwoord. Mijn advies is om sowieso bier niet te bewaren met kurk. Een metalen dop of een kroonkurk van rubber en hard plastic is veel beter.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_191488733
Klinkt vrij oppervlakkig die schimmel dus dan was je er vast op tijd bij. Luchtdicht bewaren, zak in zak, of zak in bak zal sowieso schimmelvorming vertragen en misschien zelfs helemaal stoppen.

Wat voor bier is het eigenlijk? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
  donderdag 13 februari 2020 @ 15:33:35 #4
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_191489046
quote:
10s.gif Op donderdag 13 februari 2020 15:07 schreef racerdkb het volgende:
Klinkt vrij oppervlakkig die schimmel dus dan was je er vast op tijd bij. Luchtdicht bewaren, zak in zak, of zak in bak zal sowieso schimmelvorming vertragen en misschien zelfs helemaal stoppen.

Wat voor bier is het eigenlijk? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Hertog Jan Grand prestige/Gouden Carolus Cuveé van de keizer blauw/Chimay blauw Grande reserve/Hertog Jan Gran Prestige vatgerijpt diverse varianten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')