abonnement Unibet Coolblue
pi_177747838
Zelf broodbakken is weer helemaal terug van weggeweest. Waar het vroeger geen keuze was, wordt zelf brood bakken tegenwoordig meer een hobby. Na de hype met de broodbakmachines van een aantal jaren geleden is de populariteit wel weer wat gedaald, maar is er toch weer een hele grote groep geinteresseerd geraakt in brood bakken. Omdat het brood bakken in een broodbakmachine vrij beperkt is, gaat dit topic over brood bakken in een gewone oven.
Hieronder staan enkele tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten.

Basisprincipes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!

http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm

De alom populaire no-knead-broodjes (minilot eet ze elke dag :+ ):
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

Filmpje van O+ Vincent Talleu O+ :
pi_177747890
Sorry, even geen tijd om plaatjes uit vorige topic te zoeken. Ik kwam alleen even snel mijn baksel van vandaag showen.

Brood met zaden en pitten uit Levine 1. Heeft tweede rijs vannacht in de koelkast gedaan. Errug lekker.




Er zit alleen wel een gat in...
pi_177748308
Beetje jammer van dat gat idd :D
Ik heb nog nooit succes gehad met rijzen in de koelkast, dus ik vind een heel goed resultaat
pi_177748324
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2018 15:30 schreef Bleie het volgende:
Sorry, even geen tijd om plaatjes uit vorige topic te zoeken. Ik kwam alleen even snel mijn baksel van vandaag showen.

Brood met zaden en pitten uit Levine 1. Heeft tweede rijs vannacht in de koelkast gedaan. Errug lekker.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Er zit alleen wel een gat in...
Ziet er mooi uit! ^O^
pi_177753788
Mooi Bleie!

Hier ook weer een productief weekend gehad.


Tarwebloem/speltmeel met vijgen en karwijzaad

Tarwebloem met 2 soorten kaas en zongedroogde tomaten.

Beide uit Levine deel 2 :s)
pi_177753836
Mooi! En die met kaas en tomaat is heerlijk, ook weleens gemaakt.
pi_177858941
quote:
17s.gif Op maandag 19 februari 2018 10:35 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ah kijk. Iets met never change a winning team ;)

Ik ga zo maar eens aan de slag met wat brood. Kaasbroodjes voor de leuk en een ander brood voor de rest van de week.
Het is toch weer de Patissier geworden, in een iets andere uitvoering was het ding weer te bestellen *O*

En net ook het, ik denk, eerste boek van Levine besteld want ik heb een heel stoer 6-pitsfornuis met oven van SMEG gekocht O+ (zie pats hier met je nieuwe keukenspullen-topic in CUL voor fotootjes ;) )

Hopelijk bak ik straks net zulke mooie broden en broodjes zoals jullie doen hier in het topic O+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_178056937
Het is weer bijna Pasen dus tijd voor duivekater, dit is brood met honing, steranijs en citroenrasp
:s)
pi_178058477
En baksel 2, ciabatta uit Levine2
pi_178060715
Mooi havermoutkoekje!

Ik wil croissants gaan maken, welk recept zouden jullie daarvoor gebruiken?
pi_178060986
Ik waag me daar niet aan :D
pi_178061134
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 18:21 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik waag me daar niet aan :D
Ik hou wel van een uitdaging
pi_178061171
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 18:30 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik hou wel van een uitdaging
nou dan zou ik deze doen, ben je gelijk 3 dagen bezig :W
https://www.weekendbakery(...)e-franse-croissants/
pi_178064026
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:32 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Het is weer bijna Pasen dus tijd voor duivekater, dit is brood met honing, steranijs en citroenrasp
[ afbeelding ] :s)
Oh, dat wil ik ook weleens proberen. Heb je een recept?
pi_178070403
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 21:02 schreef Bleie het volgende:

[..]

Oh, dat wil ik ook weleens proberen. Heb je een recept?
https://www.foodiesmagazine.nl/recepten/duivewater/
Deze heb ik aangehouden voor hoeveelheden. Recept gebruikt verse gist, dus even omrekenen als je gedroogde gebruikt. En dat papje hoeft ook niet
pi_178070713
Dank!
  zondag 25 maart 2018 @ 08:33:31 #17
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_178070745
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 07:56 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

https://www.foodiesmagazine.nl/recepten/duivewater/
Deze heb ik aangehouden voor hoeveelheden. Recept gebruikt verse gist, dus even omrekenen als je gedroogde gebruikt. En dat papje hoeft ook niet
Wel nasty MI bij duivewater ;(
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_178070943
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 08:33 schreef Molo het volgende:

[..]

Wel nasty MI bij duivewater ;(
oh die typo in link was me niet eens opgevallen :)
Maar ik heb hele goede herinneringen aan Duivekater, vroeger moest ik voor familie naar de bakker hier om een bestelling mee naar oosten des lands te nemen maar die dingen zijn nog best duur.
Heerlijk met roomboter
pi_178236952
Duivekater namen oom en tante mee uit Krommenie, als zij kwamen logeren in Den Haag.

Gister begonnen en vanochtend gebrunch’d met brioche.
http://www.kokenmetkarin.nl/2016/04/05/briochebloem/

Simpel te doen, zag eruit als op de plaatjes en smaakte voortreffelijk.
# boter - jam - hagelslag puur.

Heeft iemand anders zich al eens gewaagd aan brioche.
Of is dit té simpel? :7
pi_178236972
Maal twee. Fok had vertraging.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 1 april 2018 @ 15:54:24 #21
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_178237392
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 15:41 schreef AnneX het volgende:
Heeft iemand anders zich al eens gewaagd aan brioche.
Of is dit té simpel? :7
Mooi brood op het plaatje, nog nooit gemaakt, toch eens proberen! Het recept bewaar ik dus maar even.

Chinois is trouwens ook heel erg lekker. In Duitsland wordt dat al erg lang verkocht en daar kochten we dat vaak vroeger.
pi_178237490
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 15:41 schreef AnneX het volgende:

Heeft iemand anders zich al eens gewaagd aan brioche.
Of is dit té simpel? :7
ik heb ooit kleine brioches gemaakt, deeg zat zo vol met boter dat het lastig te verwerken was
  zondag 1 april 2018 @ 16:07:39 #23
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_178237770
Ik heb gisteren mijn eerste brood gebakken. Hij was smakelijk, maar niet helemaal gaar geworden.

Ik ga dit topic volgen voor tips en inspiratie.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_178239043
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 15:58 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

ik heb ooit kleine brioches gemaakt, deeg zat zo vol met boter dat het lastig te verwerken was
Nu ben ik geen ervaren ( brood) bakker.
75 gram boter vond ik wel meevallen, tóch?en 60 gram suiker slechts.
En een vleug vanille geproefd van een volwassen Madagascar vanille stokje: bijna een theelepel.

Beetje jammer Kaneelstokje. -O-
Wat kun je anders doen?
Lag het aan de oven bijv.?
pi_178239163
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 16:53 schreef AnneX het volgende:

[..]

Nu ben ik geen ervaren ( brood) bakker.
75 gram boter vond ik wel meevallen, tóch?en 60 gram suiker slechts.
jouw recept is niet het enige recept ter wereld hoor. Ik had 250 gr boter en 6 eieren
https://www.bbc.co.uk/food/recipes/brioches__ttes_39328
pi_178239326
quote:
10s.gif Op zondag 1 april 2018 16:59 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

jouw recept is niet het enige recept ter wereld hoor. Ik had 250 gr boter en 6 eieren
https://www.bbc.co.uk/food/recipes/brioches__ttes_39328
Wow...een pakje boter. _O_

Er zijn ( inderdaad) vele recepten te vinden.
Karin vertrouw ik altijd wel met simpel en smakelijk.
  zondag 1 april 2018 @ 17:30:04 #27
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_178239966
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 16:53 schreef AnneX het volgende:

[..]

Nu ben ik geen ervaren ( brood) bakker.
75 gram boter vond ik wel meevallen, tóch?en 60 gram suiker slechts.
En een vleug vanille geproefd van een volwassen Madagascar vanille stokje: bijna een theelepel.

Beetje jammer Kaneelstokje. -O-
Wat kun je anders doen?
Lag het aan de oven bijv.?
Het is waarschijnlijk de oven.
Ik merkte het ook met mijn boterkoek, en met mijn zandkoekjes.

Hoger zetten lukt niet, hij stond al op max.
Dus ik denk langer laten staan.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_178241440
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 17:30 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Het is waarschijnlijk de oven.
Ik merkte het ook met mijn boterkoek, en met mijn zandkoekjes.

Hoger zetten lukt niet, hij stond al op max.
Dus ik denk langer laten staan.
Was het wel goed gerezen? Als het te vast is binnenin wordt het ook lastiger gaar. Anders langer erin laten inderdaad.
pi_178242002
Ik heb helemaal mijn brood vergeten........ietssssss te lange eerste rijs 8)7
Kijken of er nog iets te redden is
pi_178242104
quote:
13s.gif Op zondag 1 april 2018 19:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik heb helemaal mijn brood vergeten........ietssssss te lange eerste rijs 8)7
Kijken of er nog iets te redden is
Heb ik laatst ook een keer gehad... is niet meer goed gekomen :N
pi_178242520
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 19:41 schreef cafca het volgende:

[..]

Heb ik laatst ook een keer gehad... is niet meer goed gekomen :N
ik zal het zien, het extra half uur van eerste rijs maar afgetrokken van de tweede. Staat net in de oven :D
pi_178245060
Oei. Is het nog goedgekomen?
pi_178245161
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 21:35 schreef Bleie het volgende:
Oei. Is het nog goedgekomen?
nou valt mee, best wat ovenspring nog en opengesprongen aan de zijkant zoals vaak bij busbroden bij mij. Hij is nog beetje te warm om te snijden maar eerste kapje smaakte goed (lichtbruin, uit Levine2)
pi_178245255
Gelukkig!
pi_178740301
Zonnebloempitten brood uit Levines tweede boek



Helaas blijkt mijn gist aan t overlijden dus minder gerezen dan de bedoeling was, nu maar hopen dat de smaak prima is.

Mis m’n desem wel een beetje maar gelukkig is brood met gist bakken ook leuk O+
pi_178779903
Mooi zo is dat! Ik heb deze week voor het eerst een busbrood geprobeerd te maken, ik ben nog niet helemaal tevreden over de vorm :P

Vandaag een lading kaasbroodjes uit Levine deel 2
heb 2x deeg gemaakt, wat variaties op het recept uit het boek. Belegen kaas met zwarte olijven en parmezaanse kaas met oregano.

Morgen de kokos-macadamia broodjes met witte chocolade maken voor een babyshower. Komt nog foute roze en blauwe glittersuiker bovenop.

[ Bericht 0% gewijzigd door douche-eendje op 27-04-2018 19:21:31 ]
pi_178779953
Ik denk dat die met zwarte olijven heel lekker zijn, zien er goed uit ook
pi_178827571
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 19:14 schreef douche-eendje het volgende:
Mooi zo is dat! Ik heb deze week voor het eerst een busbrood geprobeerd te maken, ik ben nog niet helemaal tevreden over de vorm :P

Vandaag een lading kaasbroodjes uit Levine deel 2
[ afbeelding ]heb 2x deeg gemaakt, wat variaties op het recept uit het boek. Belegen kaas met zwarte olijven en parmezaanse kaas met oregano.

Morgen de kokos-macadamia broodjes met witte chocolade maken voor een babyshower. Komt nog foute roze en blauwe glittersuiker bovenop.
Oeh die zien er perfect uit! Sn klinken heel lekker! Ben ook erg benieuwd naar de babyshower broodjes, lekker kitsch *O*
pi_178988427
Ik ben laatst bij levine geweest voor een workshop brood bakken en daar hebben we een vloerbrood met sesamzaad gemaakt welke echt heerlijk was. Nu heb ik thuis het recept ook al een paar keer geprobeerd. Maar de broden blijven zo klein. Ze zien er verder prachtig uit maar gewoon klein. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?

Navragen zegt dat we precies hetzelfde recept hebben gebruikt op de workshop maar daar waren de broden.veel groter.

Oh en edit 2. Het gist dat ik gebruikte was nieuw gekocht in de ah want na de eerste poging dacht ik dat het gist misschien wel dood was

[ Bericht 15% gewijzigd door tetsuo-shima op 07-05-2018 14:07:46 ]
pi_178989462
Bij Levine kneed je met goede machines, en een professionele oven dat scheelt behoorlijk
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 mei 2018 @ 15:04:18 #41
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_178990129
En behalve de apparatuur, kan de grondstof ook nog schelen. Er zijn veel verschillende soorten meel. Ik gebruikte eerst Duits volkoren van de Zuidmolen en kreeg daar een redelijk rijzend brood mee. Nu gebruik ik volkoren natuur (ook van de Zuidmolen) en dat rijst fantastisch, het scheelt echt enorm. En zelfs tussen 2 batches van hetzelfde meel kunnen nog verschillen optreden.
pi_178990442
Ja de ingrediënten had ik ook allemaal nieuw besteld bij de zuidmolej na de eerste keer idd omdat ik dat dus wilde uitsluiten. Maar misschien dat het kneden wel scheelt ja. Ik gebruik een Kenwood apparaat en zij een echte brooddeegkneefmachine.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 mei 2018 @ 15:48:33 #43
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_178991602
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 15:13 schreef tetsuo-shima het volgende:
Ja de ingrediënten had ik ook allemaal nieuw besteld bij de zuidmolej na de eerste keer idd omdat ik dat dus wilde uitsluiten. Maar misschien dat het kneden wel scheelt ja. Ik gebruik een Kenwood apparaat en zij een echte brooddeegkneefmachine.
Welk meel gebruik je?
pi_178992491
tawemeel van de zuidmolen
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 15:48 schreef qltel het volgende:

[..]

Welk meel gebruik je?
de melen/bloemen die ik gebruik zijn van de zuidmolen:
- volkorenmeel
- donker moutmeel
- tarwebloem
- roggebloem
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 mei 2018 @ 16:19:50 #45
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_178992559
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 16:18 schreef tetsuo-shima het volgende:
tawemeel van de zuidmolen
Okee, maar ze hebben ongeveer 20 soorten. Welke daarvan?
pi_178992618
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 16:19 schreef qltel het volgende:

[..]

Okee, maar ze hebben ongeveer 20 soorten. Welke daarvan?
ja dat bedacht ik me ook toen ik het neergezet had, de precieze linkjes van het product zal ik even opzoeken en hier neerzetten
pi_178992775
volkoren tarwemeel
https://www.de-zuidmolen.(...)d/volkorentarwemeel/

moutmeel
https://www.de-zuidmolen.(...)rstemoutmeel-donker/

tarwebloem
https://www.de-zuidmolen.(...)it-brood/tarwebloem/

roggebloem
https://www.de-zuidmolen.(...)se-melen/roggebloem/

dit zijn de pakketten die ik gebruikt heb en dus ook nieuw besteld na de eerste poging.
pi_178993056
Als het platte pannenkoeken worden heb je te lang gewacht en deeg niet goed gevormd maar als brood klein blijft is hoeveelheid gluten of kneden meestal eerste om aan te denken.
Ik bak overigens al vrij lang en mijn brood is nooit zo mooi als dat van Levine of andere profi bakkers.

[ Bericht 0% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 07-05-2018 17:20:09 ]
pi_178993380
nou ja platte pannekoeken kan ik niet zeggen, maar ze zijn gewoon echt veel kleiner dan tijdens de workshop
dit was het resultaat:
https://imgur.com/a/Q08VEhI

de foto deed het niet, waarom weet ik niet, dus maar even een linkje
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 mei 2018 @ 17:15:59 #50
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_178993859
Het tarwemeel wat je besteld hebt is minder geschikt voor de broodbakmachine staat erbij. Mijn ervaring is dat het dan ook een lastiger te verwerken meel is.

Ik bestel altijd deze: https://www.de-zuidmolen.(...)ood/volkoren-natuur/ . Het voordeel daarvan is ook dat er al tarwemoutmeel (zorgt voor beter rijzen), tarwegluten (zorgt voor betere gluten) en ascorbinezuur/E300 oftewel vitamine C in zit die de gluten sterker maakt.

Ik bak hiermee vaak normaal tarwebrood en dat rijst echt de pan (eeeh, het blik) uit. Als je weer gaat bestellen, probeer het eens.

Uiteraard is goed kneden (zoals HaverMoutKoekje al zegt) een must, en ik heb dan wel het voordeel van een professionele planeetkneder. Maar als het niet mooi wordt is het nooit verkeerd om eens een andere soort meel te proberen.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 mei 2018 @ 17:16:47 #51
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_178993876
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 16:52 schreef tetsuo-shima het volgende:
nou ja platte pannekoeken kan ik niet zeggen, maar ze zijn gewoon echt veel kleiner dan tijdens de workshop
dit was het resultaat:
https://imgur.com/a/Q08VEhI

de foto deed het niet, waarom weet ik niet, dus maar even een linkje
Ik vind het mooie broden trouwens. (en de reden dat het niet werkt is omdat FOK! is geblokkeerd door imgur).
pi_178993991
ik bak het af in de oven op de plaat, dus de laatste rijs is in de rijsmandjes, maar als jij zegt dat het wat lastiger meel is, dan kan het idd geen kwaad om eens een ander meel te bestellen. dank je voor de tip!

ja ik vind de broden ook erg mooi, alleen ja ze zijn gewoon anders helaas. maar nogmaals, dat andere meel is een goed iets om te proberen.
  maandag 7 mei 2018 @ 17:43:29 #53
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_178994418
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 13:56 schreef tetsuo-shima het volgende:
Ik ben laatst bij levine geweest voor een workshop brood bakken en daar hebben we een vloerbrood met sesamzaad gemaakt welke echt heerlijk was. Nu heb ik thuis het recept ook al een paar keer geprobeerd. Maar de broden blijven zo klein. Ze zien er verder prachtig uit maar gewoon klein. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?

Navragen zegt dat we precies hetzelfde recept hebben gebruikt op de workshop maar daar waren de broden.veel groter.

Oh en edit 2. Het gist dat ik gebruikte was nieuw gekocht in de ah want na de eerste poging dacht ik dat het gist misschien wel dood was
Bij Levine heb je waarschijnlijk gekneed met een goede spiraalkneder (rofco, maxima, teddy oid) en bak je het af in een rofco op een steen. Als je het in thuisconditie doet is dat echt wel anders, bakplaat versus ovensteen is al gigantisch op bijvoorbeeld temperatuurbehoud. Maar ze zien er echt wel goed uit hoor!
Mijn resultaten lijken ook lang niet altijd op die van het plaatje in het boek, maar ik kneed dan ook maar gewoon met mijn planetaire mixer en bak het af in mijn gewone huis-tuin-en keuken oventje :P.

Deze hadden jullie nog tegoed:

En gisteren weer een gewoon broodje gebakken, semolina met rozijnen en rozemarijn uit het 2e deel van Levine.
pi_178994498
ziet er lekker uit hoor!
en ja ik ga de volgende keer de tip gebruiken met het andere meel, en ja mijn ovensteen is natuurlijk anders als haar ovensteen. ik ga het vooral even zoeken nu in het meel en in het kneden.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 mei 2018 @ 18:20:02 #55
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_178995086
Ik heb nu een pizzasteen bovenin en onderin de oven, en dat scheelt echt enorm. Alleen al bij het verbranden aan de bovenkant van het brood, het brood kleurt nu veel gelijkmatiger.
pi_178995810
quote:
17s.gif Op maandag 7 mei 2018 17:43 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Bij Levine heb je waarschijnlijk gekneed met een goede spiraalkneder (rofco, maxima, teddy oid) en bak je het af in een rofco op een steen. Als je het in thuisconditie doet is dat echt wel anders, bakplaat versus ovensteen is al gigantisch op bijvoorbeeld temperatuurbehoud. Maar ze zien er echt wel goed uit hoor!
Mijn resultaten lijken ook lang niet altijd op die van het plaatje in het boek, maar ik kneed dan ook maar gewoon met mijn planetaire mixer en bak het af in mijn gewone huis-tuin-en keuken oventje :P.

Deze hadden jullie nog tegoed:
[ afbeelding ]
En gisteren weer een gewoon broodje gebakken, semolina met rozijnen en rozemarijn uit het 2e deel van Levine.
[ afbeelding ]
wat zijn die roze blauwe broodjes?
  maandag 7 mei 2018 @ 19:07:53 #57
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_178996171
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 18:51 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

wat zijn die roze blauwe broodjes?
Kokos, macadamia en witte chocolade-broodjes. Waren voor de babyshower van mijn schoonzusje.
pi_179106776
Berliner knuppel, voor mijn doen zeer mooi gelukt.
Recept Levine
pi_179696345
Stil hier ;)

Vandaag weer desembroodjes gebakken met lijnzaad, sesam en havervlokken
pi_179697839
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 19:12 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Stil hier ;)

Vandaag weer desembroodjes gebakken met lijnzaad, sesam en havervlokken
[ afbeelding ]
Deze zijn mooi. Ik heb vandaag ook een desembroodje gebakken, maar krijg nooit zo'n goede "oven spring" dus het ingesneden stuk wordt niet net zo mooi. Deze blijft redelijk vlak. De smaak en structuur wel prima, met vrij compact kruim.
pi_179698277
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 20:25 schreef Queenshore het volgende:

[..]

Deze zijn mooi. Ik heb vandaag ook een desembroodje gebakken, maar krijg nooit zo'n goede "oven spring" dus het ingesneden stuk wordt niet net zo mooi. Deze blijft redelijk vlak. De smaak en structuur wel prima, met vrij compact kruim.
ja voor mijn doen goed gelukt vond ik. Meestal bak ik gedrochten die ik hier niet laat zien.
Smaak is altijd goed, en ik ben echt fan geworden van de wat stevigere structuur van zuurdesem

[ Bericht 0% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 09-06-2018 21:00:19 ]
pi_179698332
Damzzzzz wat kunnen jullie toch goed bakken O+

Eigenlijk moet ik dat echt eens gaan doorzetten. Heb een top-oven en boek van Levine.
Aantal jaren geleden was ik zo fanatiek in brood/broodjes bakken O+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_179698426
quote:
17s.gif Op maandag 7 mei 2018 17:43 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Bij Levine heb je waarschijnlijk gekneed met een goede spiraalkneder (rofco, maxima, teddy oid) en bak je het af in een rofco op een steen. Als je het in thuisconditie doet is dat echt wel anders, bakplaat versus ovensteen is al gigantisch op bijvoorbeeld temperatuurbehoud. Maar ze zien er echt wel goed uit hoor!
Mijn resultaten lijken ook lang niet altijd op die van het plaatje in het boek, maar ik kneed dan ook maar gewoon met mijn planetaire mixer en bak het af in mijn gewone huis-tuin-en keuken oventje :P.

Deze hadden jullie nog tegoed:
[ afbeelding ]
En gisteren weer een gewoon broodje gebakken, semolina met rozijnen en rozemarijn uit het 2e deel van Levine.
[ afbeelding ]
als de steen het probleem is ff naar de action een pizza steen van Jamie Oliver halen voor 8 euro ofzo. Ligt bij de BBQ spullen
pi_179698474
Gewoon weer oppakken dan ;) . Voordeel van broodbakken is dat je overgrote deel van de tijd gewoon met andere dingen bezig kan zijn.
pi_179698547
Ik heb vorig jaar ooit brood gebakken welke ik echt niet lekker vond. De structuur stond mij tegen

Gisteren een bakdag met een vriendin

-iers soda bread, mijn collega eet hem elke dag.. nou dat raad ik niet aan. Maja ik vind bananenbrood ook niet te eten dus zal wel aan mij liggen


Eerste x witte bollen, met wat tips en hulp van m'n vriendin en haar eigen recept heerlijke zachte witte bolletjes
pi_179699301
Hmmm, lekker allemaal! Behalve het sodabrood, kennelijk. Nog nooit gehad.

Hier staan hamburgerbroodjes in de koelkast voor lange tweede rijs. Morgen afbakken, en s avonds opeten.
pi_179699405
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 21:29 schreef Bleie het volgende:
Hmmm, lekker allemaal! Behalve het sodabrood, kennelijk. Nog nooit gehad.

Hier staan hamburgerbroodjes in de koelkast voor lange tweede rijs. Morgen afbakken, en s avonds opeten.
de geur vond ik al smerig tijdens het maken, het is niet mijn ding zeg maar -O-
pi_179699993
Wel jammer van de tijd en moeite...
  zondag 10 juni 2018 @ 00:00:24 #69
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_179702211
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 20:58 schreef Goitske het volgende:
Ik heb vorig jaar ooit brood gebakken welke ik echt niet lekker vond. De structuur stond mij tegen

Gisteren een bakdag met een vriendin

-iers soda bread, mijn collega eet hem elke dag.. nou dat raad ik niet aan. Maja ik vind bananenbrood ook niet te eten dus zal wel aan mij liggen
[ afbeelding ]

Eerste x witte bollen, met wat tips en hulp van m'n vriendin en haar eigen recept heerlijke zachte witte bolletjes
[ afbeelding ]
Oooh, die bollen zien er heerlijk uit :).
Zou ik het recept mogen?
pi_179704040
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 00:00 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Oooh, die bollen zien er heerlijk uit :).
Zou ik het recept mogen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 10 juni 2018 @ 08:41:55 #71
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_179704457
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 22:03 schreef Bleie het volgende:
Wel jammer van de tijd en moeite...
Sodabrood heeft niet zoveel tijd nodig. Ingrediënten bij elkaar gooien, vormen en in de oven doen is genoeg :+ .
Sodabrood werkt met een reactie van een zuur (meestal karnemelk) op baking soda, het blijft een redelijk compact, wat zurig brood. Ik heb het in Ierland veel gegeten, ik ben wel een liefhebber ervan.
pi_179704468
quote:
14s.gif Op zondag 10 juni 2018 08:41 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Sodabrood heeft niet zoveel tijd nodig. Ingrediënten bij elkaar gooien, vormen en in de oven doen is genoeg :+ .
Sodabrood werkt met een reactie van een zuur (meestal karnemelk) op baking soda, het blijft een redelijk compact, wat zurig brood. Ik heb het in Ierland veel gegeten, ik ben wel een liefhebber ervan.
klopt het is makkelijk te maken maar hier is het echt de container in gegaan. Ik vind het echt niet lekker. Maar ik ben een vrij moeilijke brood eter
  zondag 10 juni 2018 @ 08:45:28 #73
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_179704475
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 08:43 schreef Goitske het volgende:

[..]
Maar ik ben een vrij moeilijke brood eter
Ik ook. Ik eet alleen zelfgemaakt brood *)
pi_179704498
quote:
10s.gif Op zondag 10 juni 2018 08:45 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik ook. Ik eet alleen zelfgemaakt brood *)
nou dat is het bij mij niet. Van de bakker is ook goed.
En gewoon lekkere broodjes

Maar bijv bananenbrood en soda brood gatver
pi_179704532
Voor de liefhebber het recept van het soda brood
Recept dat mijn collega altijd gebruikt

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 10 juni 2018 @ 09:00:21 #76
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_179704574
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 08:49 schreef Goitske het volgende:

[..]

nou dat is het bij mij niet. Van de bakker is ook goed.
En gewoon lekkere broodjes

Maar bijv bananenbrood en soda brood gatver
Ik ben allergisch voor sesam dus ik kan nergens brood kopen wegens contaminatie/kruisbesmetting. Dus toem ben ik zelf maar gaan bakken :D.

En @ sodabrood recept, zonder bakvorm lukt het ook als het goed is. Gewoon even vormen en in de oven.
  zondag 10 juni 2018 @ 09:13:17 #77
64781 bonke
pipo koeie
pi_179704642


deze gemaakt met de dutch oven in de open haard
wat ik me afvraag is hoe bakkers hun brood een paar dagen vers kunnen houden
dit brood was na een dag eigenlijk niet lekker meer
pies on joe toe
pi_179704659
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:13 schreef bonke het volgende:
[ afbeelding ]

deze gemaakt met de dutch oven in de open haard
wat ik me afvraag is hoe bakkers hun brood een paar dagen vers kunnen houden
dit brood was na een dag eigenlijk niet lekker meer
conserveringsmiddelen gok ik

Hij is wel heel erg mooi geworden
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 10 juni 2018 @ 09:28:15 #79
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_179704772
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:13 schreef bonke het volgende:
[ afbeelding ]

deze gemaakt met de dutch oven in de open haard
wat ik me afvraag is hoe bakkers hun brood een paar dagen vers kunnen houden
dit brood was na een dag eigenlijk niet lekker meer
Vet erin. Ik meng bij brood wat lang goed moet blijven altijd 3% margarine (bakkersformule) door het deeg.
  zondag 10 juni 2018 @ 09:36:18 #80
64781 bonke
pipo koeie
pi_179704833
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:28 schreef qltel het volgende:

[..]

Vet erin. Ik meng bij brood wat lang goed moet blijven altijd 3% margarine (bakkersformule) door het deeg.
bij mij zit er roomboter in maar eigenlijk is dit brood dan nog alleen maar lekker als je hem dezelfde dag eet
nu lukt dit wel want als het brood klaar is doen we meestal een bbqtje dus dan raakt ie wel op :)
pies on joe toe
pi_179704983


Hamburgerbroodjes voor vanavond.

Mooi brood Bonke! Een Dutch oven, dat is toch gewoon een gietijzeren braadpan, of niet?
pi_179705000
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:53 schreef Bleie het volgende:
[ afbeelding ]

Een Dutch oven, dat is toch gewoon een gietijzeren braadpan, of niet?
:Y
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 10 juni 2018 @ 09:57:44 #83
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_179705030
Ik heb vorige week een poging gedaan op de BBQ, maar dat brood was nogal donker.. Nouja, gewoon zwart, verkoold.. :)

Binnenkort weer eens een poging doen, deze is vast te warm geworden.
  zondag 10 juni 2018 @ 09:58:04 #84
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_179705036
Oeh wat een lekkere dingen komen er voorbij!

Die witte bolletjes zien er echt perfect uit! :D

En sodabread vind ik ook echt niet lekker :X

En Bleie wat zullen dat fotogenieke hamburgers worden!
O+




Hier gelukkig niet allergisch voor sesam maar alsnog zelf gebakken ;)
pi_179705100
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:58 schreef Zo-is-dat het volgende:
Oeh wat een lekkere dingen komen er voorbij!

Die witte bolletjes zien er echt perfect uit! :D

En sodabread vind ik ook echt niet lekker :X

En Bleie wat zullen dat fotogenieke hamburgers worden!
O+


[ afbeelding ]

Hier gelukkig niet allergisch voor sesam maar alsnog zelf gebakken ;)
wauw hoe snijd je die plakjes zo netjes
pi_179705126
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 09:53 schreef Bleie het volgende:
[ afbeelding ]

Hamburgerbroodjes voor vanavond.

Mooi brood Bonke! Een Dutch oven, dat is toch gewoon een gietijzeren braadpan, of niet?
ooh wauw die zien er lekker uit!

Ik ga misschien vanmiddag nog even kijken in de boeken van Robert van beckhoven die hier staan. En wacht vol smart om de Broodbijbel die ik gewonnen heb via Rutger bakt O+
pi_179707129
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 08:43 schreef Goitske het volgende:

[..]

klopt het is makkelijk te maken maar hier is het echt de container in gegaan. Ik vind het echt niet lekker. Maar ik ben een vrij moeilijke brood eter
Heb het ook ooit gemaakt uit nieuwsgierigheid. Maar echt een plakje was al lastig om weg te krijgen. Dus ik heb de rest meteen de vuilnisbak in gekieperd. :r

Geef mij maar gistbrood of desem. Speaking of which. Toch maar begonnen met een tweede poging. De eerste keer icm ananassap. Nu gewoon sinaasappelsap.
mag het weten
  zondag 10 juni 2018 @ 15:08:15 #88
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_179709139
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 10:03 schreef Goitske het volgende:

[..]

wauw hoe snijd je die plakjes zo netjes
Dit mes: https://www.kookpunt.nl/s(...)rEAQYASABEgKIdvD_BwE

Die is echt geweldig!! O+ O+
pi_179709263
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 15:08 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Dit mes: https://www.kookpunt.nl/s(...)rEAQYASABEgKIdvD_BwE

Die is echt geweldig!! O+ O+
ik heb deze daar moet het dan ook wel mee lukken

https://cookinglife.nl/di(...)AdlF14waApyIEALw_wcB
pi_179709839
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 15:08 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Dit mes: https://www.kookpunt.nl/s(...)rEAQYASABEgKIdvD_BwE

Die is echt geweldig!! O+ O+
kan je met gemak nog een lijk in stukken zagen volgens mij :o :D
pi_179712656
De hamburgers waren heerlijk!

Ik heb ook een goed mes, maar kan toch niet zó netjes snijden. Ik zou het ook eigenlijk eens moeten laten slijpen, denk ik.
pi_179715232
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 15:08 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Dit mes: https://www.kookpunt.nl/s(...)rEAQYASABEgKIdvD_BwE

Die is echt geweldig!! O+ O+
Die is idd zo erg fijn O+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  maandag 11 juni 2018 @ 10:59:18 #93
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_179724046
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 07:56 schreef Goitske het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank! Dat opbollen, dat moet ik nog maar eens even zien maar ik denk dat ik ze zo ga maken :). Alles in huis. (Gewone kristalsuiker, dat kan ook neem ik aan?)
pi_179728330
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 10:59 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Dank! Dat opbollen, dat moet ik nog maar eens even zien maar ik denk dat ik ze zo ga maken :). Alles in huis. (Gewone kristalsuiker, dat kan ook neem ik aan?)
gewoon doen
pi_179834800
Experimentje....

Broodjes met geraspte oude kaas en gebakken ui
  zondag 17 juni 2018 @ 07:16:53 #96
64781 bonke
pipo koeie
pi_179841949
broodjes bakken kon je al zag ik
dus het is meer een smaak experiment
maar ze zien er lekker uit :)
pies on joe toe
pi_179849662
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 07:16 schreef bonke het volgende:
broodjes bakken kon je al zag ik
dus het is meer een smaak experiment
maar ze zien er lekker uit :)
het komt nog niet in de buurt van ui-kaasbroodjes. Voor mijn gevoel ging er toch veel ui doorheen :{w
pi_179900439
Yessss een paar weken geleden heb ik de Broodbijbel gewonnen bij Rutger bakt. Helaas was de uitgeverij wat traag met verzenden maar hij is vandaag bezorgd! *O* *O* *O* *O* *O*
pi_179902206
*O* *O* *O*
pi_179904269
Het boek is echt de moeite waard. Goede uitleg, leuke recepten. Mijn handen jeuken om aan de slag te gaan. Helaas morgen wat andere dingen die moeten -O-
pi_179905772
Ben benieuwd :)
In ander nieuws, mijn zuurdesem is overleden. -O-
pi_179913047
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:12 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ben benieuwd :)
In ander nieuws, mijn zuurdesem is overleden. -O-
oh dat is balen. Dat wordt een nieuwe starten...
pi_179913308
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juni 2018 21:12 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ben benieuwd :)
In ander nieuws, mijn zuurdesem is overleden. -O-
Gecondoleerd
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 20 juni 2018 @ 08:47:46 #104
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_179913423
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 16:05 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

het komt nog niet in de buurt van ui-kaasbroodjes. Voor mijn gevoel ging er toch veel ui doorheen :{w
Hoe heb je die gemaakt?

Ik heb pas een poging gedaan om ui-broodjes te maken. Daarbij heb ik 200 gram ui gebakken tot het bruin was en die door een brood van 600 gram gewerkt en gebakken. Prima brood alleen smaakte het totaal niet naar ui. Dus ik ben benieuwd naar jouw recept.

Balen van de zuurdesem. Nieuwe maken dus maar.
pi_179962414
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2018 08:47 schreef qltel het volgende:

[..]

Hoe heb je die gemaakt?

Ik heb pas een poging gedaan om ui-broodjes te maken. Daarbij heb ik 200 gram ui gebakken tot het bruin was en die door een brood van 600 gram gewerkt en gebakken. Prima brood alleen smaakte het totaal niet naar ui. Dus ik ben benieuwd naar jouw recept.

Balen van de zuurdesem. Nieuwe maken dus maar.
recept van levine genomen als basis, met 100 gr oude kaas ipv gruyère.
En 150 gr genipperde ui gebakken er er doorheen. Dat levert broodjes op die licht hartig zijn maar niet echt met duidelijke kaas of ui smaak
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 22 juni 2018 @ 11:16:50 #106
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_179962811
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 10:50 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

recept van levine genomen als basis, met 100 gr oude kaas ipv gruyère.
En 150 gr genipperde ui gebakken er er doorheen. Dat levert broodjes op die licht hartig zijn maar niet echt met duidelijke kaas of ui smaak
Dat is dus ook mijn ervaring. En toch wil ik eens een keer een uienbrood maken wat naar ui smaakt..
pi_180006896
Maar weer eens overnight rolls gemaakt
pi_180006933
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 11:16 schreef qltel het volgende:

[..]

Dat is dus ook mijn ervaring. En toch wil ik eens een keer een uienbrood maken wat naar ui smaakt..
misschien is het de truc om ui en kaas bovenop het deeg te doen en het niet te mengen. En kaasuienbrood dat hier verkocht wordt is ook vrij plat, dus verhouding brood/kaasui is anders dan mijn experiment
pi_180020924
Worstenbroodjes uit de Broodbijbel
Verbeterpunt voor de volgende x, 2 bakplaten gebruiken ivm tussenruimte maar voor een eerste x prima en ze zijn lekker
pi_180021111
Ze zien er wmb lekker uit, maar echte brabos gaan rellen denk ik :7
pi_180021216
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:10 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ze zien er wmb lekker uit, maar echte brabos gaan rellen denk ik :7
vriendin van mij begon al te tellen. Is idd een brabo Maja ik ben een Groningse van oorsprong dus ben al blij dat ze eetbaar zijn. En ik begin nog maar net met brood bakken
pi_180145276
Broodbakken met dit weer, na 45 minuten in 2erijs al overproofed 8)7
pi_180163111
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 18:28 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Broodbakken met dit weer, na 45 minuten in 2erijs al overproofed 8)7
oh balen!
  maandag 2 juli 2018 @ 20:19:41 #114
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_180194015
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juni 2018 10:50 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

recept van levine genomen als basis, met 100 gr oude kaas ipv gruyère.
En 150 gr genipperde ui gebakken er er doorheen. Dat levert broodjes op die licht hartig zijn maar niet echt met duidelijke kaas of ui smaak
Zijn dat die kaasbroodjes uit deel 2? Superlekker en leuk om te maken, maar ze zijn inderdaad niet super-kazig. Ik denk dat als je het recept van het tomaat-kaasbrood neemt, dat dat misschien wat beter in de buurt kan komen. En veeeeeel ui :9

Je broodjes zien er goed uit Goitske!

quote:
10s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 18:28 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Broodbakken met dit weer, na 45 minuten in 2erijs al overproofed 8)7
Gelukkig had ik jouw post gelezen en heb ik mijn brood per rijs een kwartier korter laten staan :+

pi_180194188
quote:
17s.gif Op maandag 2 juli 2018 20:19 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Zijn dat die kaasbroodjes uit deel 2? Superlekker en leuk om te maken, maar ze zijn inderdaad niet super-kazig. Ik denk dat als je het recept van het tomaat-kaasbrood neemt, dat dat misschien wat beter in de buurt kan komen. En veeeeeel ui :9

Je broodjes zien er goed uit Goitske!

[..]

Gelukkig had ik jouw post gelezen en heb ik mijn brood per rijs een kwartier korter laten staan :+

[ afbeelding ]
idd kaasbroodjes uit deel twee, plus gebakken ui en minus de twist want daar had ik geen zin in.
Je Brood ziet er goed uit ;)
pi_180244241
Ik heb laatst bij een workshop broodjes gebakken. Alleen geen idee of ik nu mijn eigen broodjes of die van een ander mee naar huis genomen heb _O-
pi_180245269
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:06 schreef Hupje het volgende:
Ik heb laatst bij een workshop broodjes gebakken. Alleen geen idee of ik nu mijn eigen broodjes of die van een ander mee naar huis genomen heb _O-
[ afbeelding ]
ik hoop de lekkerste _O-
Zien er heerlijk uit
pi_180245334
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2018 20:00 schreef Goitske het volgende:
Worstenbroodjes uit de Broodbijbel
Verbeterpunt voor de volgende x, 2 bakplaten gebruiken ivm tussenruimte maar voor een eerste x prima en ze zijn lekker
[ afbeelding ]
Ik had laatst mijn oude buren van verderop in de straat een berichtje gestuurd dat hun lunch in mijn diepvries zat dus of ze hem zelf even gingen pakken omdat ik op mijn werk zat.
Kwam ik vandaag even bij hun zegt de buuf ze waren zo lekker! Hun dochter was er ook en die mocht er maar 1 en 1 mee _O-
Dus toen ik zei mijn vriezer zit te vol ik heb nog wat liggen had ik al vrijwilligers *O*
Dus niet zo gemaakt als een Brabander het zou doen maar qua smaak prima
  zondag 8 juli 2018 @ 14:02:51 #119
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_180331189
De Broodbijbel en Brood uit eigen oven gekregen voor mijn verjaardag. Nu keuzestress, wat moet ik bakken :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 juli 2018 @ 15:48:22 #120
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_180333628
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2018 14:02 schreef douche-eendje het volgende:
De Broodbijbel en Brood uit eigen oven gekregen voor mijn verjaardag. Nu keuzestress, wat moet ik bakken :')
Alles!!!
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 8 juli 2018 @ 16:07:46 #121
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_180334094
quote:
10s.gif Op zondag 8 juli 2018 15:48 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Alles!!!
Turks brood staat nu te rijzen. Heb ik jaren niet meer kunnen eten. Bwoh ik hoop zo dat ie lukt :9
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 juli 2018 @ 16:30:34 #122
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_180334636
quote:
14s.gif Op zondag 8 juli 2018 16:07 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Turks brood staat nu te rijzen. Heb ik jaren niet meer kunnen eten. Bwoh ik hoop zo dat ie lukt :9
Ik hoop met je mee. :D Nu heb ik er ook trek in. :9
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 8 juli 2018 @ 17:26:29 #123
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_180336174
Okdoei. ik ga eten.

pi_180336314
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2018 17:26 schreef douche-eendje het volgende:
Okdoei. ik ga eten.

[ afbeelding ]
zit daar iets kazigs in?
  zondag 8 juli 2018 @ 17:59:54 #125
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_180336875
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2018 17:31 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

zit daar iets kazigs in?
Nee :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 juli 2018 @ 18:25:38 #126
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_180337391
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2018 17:26 schreef douche-eendje het volgende:
Okdoei. ik ga eten.

[ afbeelding ]
Oh nice!!!
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 8 juli 2018 @ 19:38:39 #127
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_180338973
Smakelijk! :Y) ^O^
pi_180473884
Brood met sesam
pi_180637251
Kaas ui broodjes deel twee, nu ook met kaas bovenop
pi_181279124
Voor Havermoutkoekje en degene die de Broodbijbel hebben, er staat een drukfoutje in het recept met de uienkruiers. Bij stap 1 staat boter vermeld, dat moet er niet in (staat ook niet in de ingrediëntenlijst). Heb hem gemeld bij de auteur.
pi_181279395
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 18:33 schreef douche-eendje het volgende:
Voor Havermoutkoekje en degene die de Broodbijbel hebben, er staat een drukfoutje in het recept met de uienkruiers. Bij stap 1 staat boter vermeld, dat moet er niet in (staat ook niet in de ingrediëntenlijst). Heb hem gemeld bij de auteur.
thanks!
pi_181446348


Kickje met mijn 1e poging-croissantjes.
pi_181446445
Helemaal from scratch gemaakt? Netjes! _O_
Ik heb het ooit 1x geprobeerd en besloten dat nooit meer zelf te doen :D
pi_181446488
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 14:54 schreef Hupje het volgende:
Helemaal from scratch gemaakt? Netjes! _O_
Ik heb het ooit 1x geprobeerd en besloten dat nooit meer zelf te doen :D
Ja! Recept uit het 1e boek van Levine. Wel een werkje en dacht echt dat het mis zou gaan met het toeren van het deeg, maar ze zijn toch lekker :D :9
pi_181446754
quote:
17s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 14:47 schreef douche-eendje het volgende:
[ afbeelding ]

Kickje met mijn 1e poging-croissantjes.
^O^
pi_181449080
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 15:11 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

^O^
Ja, mijn persoonlijke uitdaging op pagina 1 van dit topic eindelijk aangegaan :7
pi_181452773
Wow, supermooi! Wil ik ook ooit maken, maar ik durf niet...
pi_181456818
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 19:20 schreef Bleie het volgende:
Wow, supermooi! Wil ik ook ooit maken, maar ik durf niet...
Gewoon proberen! Ik bak nu best veel dus was wel toe aan een nieuwe uitdaging. Had niet verwacht dat het gelijk zo zou lukken.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 04:26:32 #139
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_181510883
Ze zijn erg mooi geworden inderdaad! Ik opende dit topic op mijn mobiel en nog voordat ik de foto had gezien of meer had gelezen dacht ik door de reactie van Bleie al dat het over croissantjes ging :D. Dat blijft op de een of andere manier heel intimiderend. Nog tips?
pi_181512360
Ik wil trouwens ook weleens mueslibollen maken. Heeft iemand daar een goed recept voor?
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:41:22 #141
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_181512894
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 09:14 schreef Bleie het volgende:
Ik wil trouwens ook weleens mueslibollen maken. Heeft iemand daar een goed recept voor?
Ik maak vaak mueslibrood. Maar daar zijn ook makkelijk bollen van te maken. Alleen een recept heb ik er niet echt van. Ik maak een normaal tarwebrood met 500 gram meel, daar doe ik 2 gesnipperde appels doorheen, zo'n 50 gram geroosterde walnoot, 150 gram rozijnen en 100 gram muesli (of andere zaden en pitten). Na het vormen draai ik 'm nog door 100 gram muesli, zodat dat aan de buitenkant zit.

Tje, een recept is het niet echt, maar misschien heb je wat aan dit eigen ontwerp. Mij bevalt het goed, ik eet het vrijwel dagelijks. Gewichten en ingrediënten zijn trouwens redelijk variabel, beetje afhankelijk van wat ik in huis heb en wat ik erin wil doen. Maar wat hierboven staat is zo'n beetje de standaard (waar ik dus wel vaak wat van afwijk).
pi_181520879
Dank!
pi_181864582
Ik lees al een tijdje mee hier, het is leuk alle verschillende broden te zien die iedereen bakt. Zelf bak ik ook regelmatig wat. Ik merk dat het bakken van goed brood toch wel een uitdaging is, koek en taarten zijn toch een stuk makkelijker.

Ik heb vandaag een brioche gebakken. Deeg gemaakt volgens het recept uit Patisserie! van Christophe Felder. Het is een stuk beter gelukt dan eerdere pogingen (in een ver verleden), je moet vooral geduld hebben bij het mengen van de boter door het deeg. In het verleden had het brood meer de structuur van cake, nu is het echt een brood geworden.





[ Bericht 20% gewijzigd door -banaan2- op 12-09-2018 18:58:22 (foto's gefixt) ]
pi_181866101
Ik vind hem prachtig!
Stukkie over? :Y)
pi_181867284
Heel mooi! O+
pi_181964240
Hij smaakte ook goed! Volgende keer misschien iets minder gist toevoegen (nu 10 g gedroogde gist) en langer laten rijzen, de gist was wel aanwezig in het brood.

Het is dan wel geen brood, maar er zit ook gist in: pains aux raisins.



Anders dan bij croissantdeeg, zit er ei in het gebruikte Danishdeeg. Ik weet niet precies wat het voor verschil geeft, misschien dat de smaak er nog wat rijker van wordt, maar met alle boter en de crème patisserie die erin zit proefde ik niet echt verschil met wanneer ik croissantdeeg gebruikte.

Verder heb ik ook weer een desemstarter opgestart. De eerste pogingen waren niet zo succesvol, maar deze staat nu goed te bubbelen:



Ik heb de werkwijze van Levine gebruikt, maar met het verschil dat ik in het begin niet een vervoersverhouding van 1 deel desem en 2 delen bloem+water gebruikte maar een verhouding van 1:1. Heeft er iemand nog een suggestie voor een simpel (bruin) desembrood?
pi_182079555


Gisteren een desembroodje gemaakt :) Hij was nogal enthousiast.

[ Bericht 2% gewijzigd door douche-eendje op 23-09-2018 15:33:47 ]
pi_182084233
En omdat die van gisteren iets te goed is bevallen, nog maar een. Gisteren alleen tarwebloem, nu roggebloem en tarwebloem.


pi_182084477
Heel erg mooi
pi_182085698
quote:
17s.gif Op zondag 23 september 2018 15:35 schreef douche-eendje het volgende:
En omdat die van gisteren iets te goed is bevallen, nog maar een. Gisteren alleen tarwebloem, nu roggebloem en tarwebloem.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
^O^ _O_
pi_182194083
quote:
17s.gif Op zondag 23 september 2018 15:35 schreef douche-eendje het volgende:
En omdat die van gisteren iets te goed is bevallen, nog maar een. Gisteren alleen tarwebloem, nu roggebloem en tarwebloem.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die ziet er mooi uit! Hoeveel water zat er in het deeg? En hoe bepaal je of het deeg voldoende gekneed is?

Ik heb vandaag ook een poging gewaagd, zuurdesembrood met zonnebloempitten. Het recept komt van Levine, maar ik heb tarwedesem gebruikt ipv roggedesem. Volgens het recept moest de oven (met staan) voorverwarmd worden op 240, na de broden in de oven gedaan te hebben de temperatuur naar 220 voor 20 minuten en daarna nog 20 minuten op 200, in het totaal 40 minuten dus. Maar bij mij was de kerntemperatuur na 25 minuten al op 95 graden, dus heb ze er maar uit gehaald.

pi_182199664
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 21:48 schreef -banaan2- het volgende:

[..]

Die ziet er mooi uit! Hoeveel water zat er in het deeg? En hoe bepaal je of het deeg voldoende gekneed is?

pi_182253654
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2018 21:48 schreef -banaan2- het volgende:

[..]

Die ziet er mooi uit! Hoeveel water zat er in het deeg? En hoe bepaal je of het deeg voldoende gekneed is?

Ik heb vandaag ook een poging gewaagd, zuurdesembrood met zonnebloempitten. Het recept komt van Levine, maar ik heb tarwedesem gebruikt ipv roggedesem. Volgens het recept moest de oven (met staan) voorverwarmd worden op 240, na de broden in de oven gedaan te hebben de temperatuur naar 220 voor 20 minuten en daarna nog 20 minuten op 200, in het totaal 40 minuten dus. Maar bij mij was de kerntemperatuur na 25 minuten al op 95 graden, dus heb ze er maar uit gehaald.

[ link | afbeelding ]
Dit deeg had een hydratie van 70% en het brood is gebakken in een voorverwarmde gietijzeren pan in de oven. En zoals havermoutkoekje aangeeft, een vliesje trekken inderdaad :).
pi_182291234
Misschien nog een leuke tip

Bij de AH verkopen ze nu stoffen broodzakken. Het ligt in zo'n kartonnen standaard waar ook stoffen fruit/groente zakjes liggen. Laatst stond die bij de groente/fruit afdeling vandaag zag ik hem bij de brood afdeling. Euro per zak. Ook leuk om je eigen gebakken brood in te bewaren of mee te nemen naar de bakker om de hoeveelheid plastic te verminderen

  woensdag 3 oktober 2018 @ 15:08:30 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182294340
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:15 schreef Goitske het volgende:
Misschien nog een leuke tip

Bij de AH verkopen ze nu stoffen broodzakken. Het ligt in zo'n kartonnen standaard waar ook stoffen fruit/groente zakjes liggen. Laatst stond die bij de groente/fruit afdeling vandaag zag ik hem bij de brood afdeling. Euro per zak. Ook leuk om je eigen gebakken brood in te bewaren of mee te nemen naar de bakker om de hoeveelheid plastic te verminderen

[ afbeelding ]
Als er iets slecht is voor het milieu is het wel katoen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182305401
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als er iets slecht is voor het milieu is het wel katoen.
ik heb ze voor de leuk gekocht
pi_182595511
Ben vrij blanco in de wereld van Zuurdesem gestapt op basis van dit plan:

https://www.sbs.com.au/fo(...)wn-sourdough-starter

Merk alleen dat ik wel bubbels heb maar geen verdubbeling van volume... zit nu op dag 5. Weggooien en opnieuw starten of eh, wat meer geduld?
pi_182595580
Meer geduld ;)
pi_182595625
ok :)

Teleurstelling alom wel, had high hopes om dit weekend al een zuurdesembrood te maken. Voordeel is wel dat door mijn teleurstelling ik dit topic vond en de workshops van Levine vond.
pi_182595655
Volgens mij duurde het bij mij destijds 2 weken, mijn huis is ook vrij koud
Wacht nog even zou ik zeggen
pi_182597327
te koud weet ik niet ben wel gister ipv tarwebloem (AH cheap) over gestapt op bio tarwemeel
pi_182598217
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:38 schreef TazDevl het volgende:
te koud weet ik niet ben wel gister ipv tarwebloem (AH cheap) over gestapt op bio tarwemeel
Heb je je desem gestart met ah cheap tarwebloem?
pi_182605632
Ik had hem toen gestart met roggemeel geloof ik.
pi_182606775
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 09:48 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik had hem toen gestart met roggemeel geloof ik.
Roggemeel bevat ook veel meer micro-organismen dan tarwebloem, die heb je echt nodig om een starter te starten inderdaad.

Ik ben mijne toen begonnen met biologische roggemeel, hij krijgt nu tarwebloem te eten en zo af en toe voed ik hem weer wat rogge bij
pi_182615658
zal eens kijken of mijn AH rogge heeft staan
pi_182644025
Niet gevonden, bij de Ozan (turk in leidschenhage) andere tarwebloem en gerstemeel gekocht. Zal wel zien of het verschil maakt :)

Las een stukje over een rustdag inlassen voor je starter. Ik laat em vandaag met rust.
pi_182645174
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:33 schreef TazDevl het volgende:
Niet gevonden, bij de Ozan (turk in leidschenhage) andere tarwebloem en gerstemeel gekocht. Zal wel zien of het verschil maakt :)

Las een stukje over een rustdag inlassen voor je starter. Ik laat em vandaag met rust.
Kijk ook eens of er een molen in de buurt is, of bestel via de zuidmolen.
pi_182645221
Biologische winkel, Ekoplaza zit bijna overal dacht ik
pi_182715833
Vandaag brood gebakken met een vriendin



  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 24 oktober 2018 @ 18:46:58 #171
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_182718630
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:37 schreef Goitske het volgende:
Vandaag brood gebakken met een vriendin


[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooi hoor. maar was het de bedoeling om een vlecht te maken of zoiets? De vorm ziet er nogal "samengesteld" uit. Wat zit erin? Rozijnen, suiker zo te zien?
pi_182720684
Heb sinds ik gerstemeel heb toegevoegd meer "micro" bubbels, vanochtend duidelijk meer volume. Vanmidddag... alcohol lucht en alles weer plat. Wegen & voeren doe ik s'avonds
pi_182724430
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 18:46 schreef qltel het volgende:

[..]

Mooi hoor. maar was het de bedoeling om een vlecht te maken of zoiets? De vorm ziet er nogal "samengesteld" uit. Wat zit erin? Rozijnen, suiker zo te zien?
nee was geen vlecht. Het was opgerold, in plakken gesneden, gehalveerd en hop het blik in gemikt. Had een recept gezien waar ze het zo deden en dacht dat is grappig dat kan ik ook.

Er zitten rozijnen, suiker en kaneel in
Hij is erg lekker in elk geval en heb een hartige variant in mijn hoofd zitten die ik vrijdag of zaterdagochtend ga maken ivm verjaardagsvisite
pi_182724986
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:59 schreef TazDevl het volgende:
Heb sinds ik gerstemeel heb toegevoegd meer "micro" bubbels, vanochtend duidelijk meer volume. Vanmidddag... alcohol lucht en alles weer plat. Wegen & voeren doe ik s'avonds
alcohol lucht is teken dat gisten honger hebben dacht ik. Niet zo erg als ik me goed herinner maar ik heb 2 zuurdesems vermoord :D
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 25 oktober 2018 @ 06:37:44 #175
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_182728399
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 22:28 schreef Goitske het volgende:

[..]

nee was geen vlecht. Het was opgerold, in plakken gesneden, gehalveerd en hop het blik in gemikt. Had een recept gezien waar ze het zo deden en dacht dat is grappig dat kan ik ook.

Er zitten rozijnen, suiker en kaneel in
Hij is erg lekker in elk geval en heb een hartige variant in mijn hoofd zitten die ik vrijdag of zaterdagochtend ga maken ivm verjaardagsvisite
Het ziet er zeker leuk uit!

Ik maak de laatste tijd alleen maar saaie (maar wel erg lekkere) tarwebroden, maar dit ziet eruit als iets wat ik toch ook eens wil proberen..
pi_183014532
Aan het begin van de week heb ik mijn desem weer eens gebruikt. Het is een tarwebrood met een klein beetje volkorenmeel en roggemeel erin, en geroosterde tarwekiemen (recept van Levine). 100% desem, maar met wat geduld is het uiteindelijk goed gerezen.





Vandaag ook nog eens bruin tarwebrood gebakken, met een tijgerkorst. In eerste instantie omdat het er leuk uitziet, maar bij het eten kwam ik erachter dat het ook nog lekker knapperig wordt (iets was je niet doorhebt bij het tijgerbrood uit de supermarkt...).





Wat betreft oven temperaturen ben ik benieuwd naar jullie ervaring. Ik heb hier een gasoven met alleen onderwarmte. Als ik bijvoorbeeld koekjes bakken dan wordt de onderkant van de koekjes vaak iets te donker, dus ik heb nu nog maar een bakplaat laag in de oven gezet om de directe warmte wat te verminderen.

Maar bij het bakken van brood gaat het anders, in blik bakken gaat vrij goed, maar als ik ze op de steen bak dan vind ik het lastig om het brood goed te bakken. Vaak bakt het brood sneller dan in het recept genoemd wordt (ik meet kerntemperatuur), de zuurdesemstraat waren na 20 minuten al op 95 graden waar in het recept 40 minuten genoemd wordt. Ik moest ook de hetelucht en temperatuur nog iets verhogen om een mooie kleur te krijgen.

Uiteindelijk is het brood goed gaar geworden, maar ik vind de dikte en knapperig heide van de korst een beetje tegenvallen, weet iemand wat het effect van oventemperatuur is op de korst? Bakken jullie in hetelucht of hebben jullie onder- en/of bovenwarmte?
pi_183014876
Voor een knapperige korst moet je volgens mij met stoom bakken
pi_183014993
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 06:36 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Voor een knapperige korst moet je volgens mij met stoom bakken
klopt en dat kun je doen door wat water in te spuiten met een plantenspuit maar ook door een stoombadje te maken of een duur stoombakje in je oven te hangen
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 8 november 2018 @ 08:54:21 #179
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_183015807
Ik bak met boven en onderwarmte in een electrische oven. Daarbij gebruik ik 2 pizzastenen, 1 onderin en 1 bovenin de oven. Die pizzastenen werken echt geweldig, ze dekken de directe stralingswarmte af waardoor het brood minder donker wordt en ze houden de warmte geweldig vast.

Voor de knapperige korst heb ik een bakblik onderin de oven liggen, daar gooi ik als ik ga bakken een glas water in wat veel stoom vormt. Maar het brood besprenkelen met water kan natuurlijk ook.
pi_183025096
Heb 10kg roggemeel gekocht bij https://www.de-zuidmolen.nl en gelijk maar het zuurdeegje ververst :D
Kan het zijn dat nu de 1:1:1 verhouding wat droog is?

Heb overigens met ander bloem al wat meer beweging gehad de afgelopen week. Kijken hoe het er morgen bij staat. Denk dat ik dan de starter splits in een deel starter om zaterdag brood mee te maken.
pi_183043220
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 08:54 schreef qltel het volgende:
Ik bak met boven en onderwarmte in een electrische oven. Daarbij gebruik ik 2 pizzastenen, 1 onderin en 1 bovenin de oven. Die pizzastenen werken echt geweldig, ze dekken de directe stralingswarmte af waardoor het brood minder donker wordt en ze houden de warmte geweldig vast.

Voor de knapperige korst heb ik een bakblik onderin de oven liggen, daar gooi ik als ik ga bakken een glas water in wat veel stoom vormt. Maar het brood besprenkelen met water kan natuurlijk ook.
Dat stoom probeer ik nu al, maar ik heb het idee dat doordat het een gas oven is, er continu verse lucht wordt aangevoerd en dus ook lucht wordt afgevoerd (de oven blaast warme lucht uit aan de bovenkant). Volgens mij zorgt dat ervoor dat de stoom maar kort blijft hangen in de oven, maar ik zal eens proberen met een plantenspuit oid het brood direct te bevochtigen.
pi_183043274
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 17:35 schreef TazDevl het volgende:
Heb 10kg roggemeel gekocht bij https://www.de-zuidmolen.nl en gelijk maar het zuurdeegje ververst :D
Kan het zijn dat nu de 1:1:1 verhouding wat droog is?

Heb overigens met ander bloem al wat meer beweging gehad de afgelopen week. Kijken hoe het er morgen bij staat. Denk dat ik dan de starter splits in een deel starter om zaterdag brood mee te maken.
Roggemeel en volkorenmeel zorgen beide voor een iets droger deeg, dus vergeleken met een 100% hydratatie tarwedesem zal een roggedesem iets vaster zijn. Misschien dat het over tijd iets vloeibaarder wordt omdat de gisten en bacteriën het roggemeel wat afbreken.
pi_183190278
Pepernoten brood met amandelspijs en garneer amandelen.
Ik enthousiast aan de gang met een eigen bedenksel zegt een vriendin je weet dat Robert v beckboven ook een heel lekker recept heeft hè? Dus die ook gebakken. Mijn oudste van 6 mocht de proever zijn en hij gaat voor het recept van mij door de amandelspijs 😊 volgende keer misschien een combinatie van beide samen.
Dus hierbij mijn eigen pepernotenbrood (2 stuks)

Benodigdheden
Deeg:
500 gram brood bloem bijv amerikaans patent bloem
7 gram droge gist
7 gram zeezout
2 theelepels suiker
250 ml melk
50 gram boter
1 ei
2 eetlepels speculaaskruiden

Vulling 150 gram pepernoten en amandelspijs

Meng de bloem, gist, zeezout, speculaaskruiden en suiker
Verwarm de melk een klein beetje tot ongeveer lichaamstemperatuur en smelt de boter er in.
Doe de melk bij het droge mengsel en voeg het ei toe
Kneed alles tot een goede bal. Laat een uur rijzen. Verdeel in 2 stukken als je 2 broden wil of maak 1 hele grote.
Rol uit, verdeel de pepernoten er over heen. Leg een mooie rol amandelspijs op het deeg en rol strak op, ganeer met de amandelen. Sluit de eindjes en laat weer een uur rijzen

Bak het brood op 180 graden gedurende 35-40 min.



En van deze heb ik 4 kleine broodjes recept van Robert
pi_183205667
Beste broodbakkers,

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven voor een 'perfect' brood.
Dit brood hieronder heb ik hier nu liggen en is wat mij betreft het ideale brood. Dikke korst (bijna 1cm), zachte binnenkant. Verder houdt ik van volkoren en/of veel pitten/zaden. Kleur is wellicht fake maar smaak gaat het om natuurlijk.

Hebben jullie tips om iets gelijkwaardigs te bereiken qua
- Meeltype/verhouding
- Gist of Zuurdesum
- Vochtigheidsgraad?

Wellicht te algemene vragen, maar ik moet ergens beginnen natuurlijk, dus misschien hebben jullie het ideale recept.


pi_183335792
Weet een van jullie of er in de omgeving Utrecht een winkel is waar je verschillende soorten bloem kunt kopen? Ik ben opzoek naar T65 bloem.
pi_183337596
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 00:21 schreef Gesloten het volgende:
Weet een van jullie of er in de omgeving Utrecht een winkel is waar je verschillende soorten bloem kunt kopen? Ik ben opzoek naar T65 bloem.
volgens mij moet je daarvoor online zijn, oa de Zuidmolen
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 24 november 2018 @ 07:32:57 #187
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_183337652
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 00:21 schreef Gesloten het volgende:
Weet een van jullie of er in de omgeving Utrecht een winkel is waar je verschillende soorten bloem kunt kopen? Ik ben opzoek naar T65 bloem.
Keuringsdienst van Waarde gezien? :) Maar de Zuidmolen heeft het inderdaad. https://www.de-zuidmolen.(...)brood/frans-type-65/
pi_183337793
@banaan2: ik heb ook een gasoven en bak mijn desembroden in een gietijzeren pan: deeg op zo’n goedkoop zwart siliconenmatje (Lidl) in die pan, besproeien met een plantenspuit (onderkant deksel ook), dichtdoen en pan in de oven. De pan heb ik tijdens het voorverwarmen (250C) in de oven gehad en is dus gloeiend heet. Als het brood in de oven zit temp op 200C en na een half uur haal ik het deksel weg voor nog een half uur in de oven (of wat langer, afhankelijk van hoe je de korst wil). Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door DucatiOwner op 24-11-2018 08:30:38 ]
pi_183338071
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 07:32 schreef qltel het volgende:

[..]

Keuringsdienst van Waarde gezien? :) Maar de Zuidmolen heeft het inderdaad. https://www.de-zuidmolen.(...)brood/frans-type-65/
Heb vorig weekend al een mislukte poging gedaan, dus die aflevering van de Keuringsdienst kwam als geroepen! Zou die bloem liever in de winkel kopen, maar als het niet anders kan, dan maar online. Dankjewel.
pi_183396360
Hoihoi,

Ik heb een keukenmachine gekregen van mijn man. Door een chronische blessure aan mijn schouder is deeg kneden voor mij helaas geen doen meer maar daar heb ik nu dus mijn nieuwe speeltje als hulp voor zodat ik het nog maar gedeeltelijk zelf hoef te doen.

Nu was ik aan het kijken voor een leuk receptenboek over brood. Nu kwam ik uit bij Levine en Van Beckhoven. Welke is het beste voor een beginner? Ik hou ook van dingen als worstenbroodjes enzo :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183397420
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 09:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoihoi,

Ik heb een keukenmachine gekregen van mijn man. Door een chronische blessure aan mijn schouder is deeg kneden voor mij helaas geen doen meer maar daar heb ik nu dus mijn nieuwe speeltje als hulp voor zodat ik het nog maar gedeeltelijk zelf hoef te doen.

Nu was ik aan het kijken voor een leuk receptenboek over brood. Nu kwam ik uit bij Levine en Van Beckhoven. Welke is het beste voor een beginner? Ik hou ook van dingen als worstenbroodjes enzo :+
Ik heb zelf 2 boeken van Levine, maar wat ik lees in andere groepen kan niet iedereen evengoed met haar recepten overweg. Bij mij lukken ze altijd, dus ik ben van het positieve kamp. Ook heb ik de broodbijbel van Hiljo Hillebrand, die is ook erg leuk. Levine heeft bij haar recepten ook staan hoe lang iets gekneed moet worden in de BBM.
pi_183398100
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 november 2018 11:11 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik heb zelf 2 boeken van Levine, maar wat ik lees in andere groepen kan niet iedereen evengoed met haar recepten overweg. Bij mij lukken ze altijd, dus ik ben van het positieve kamp. Ook heb ik de broodbijbel van Hiljo Hillebrand, die is ook erg leuk. Levine heeft bij haar recepten ook staan hoe lang iets gekneed moet worden in de BBM.
Ik lees dat ook weer over van Beckhoven. Ik kan wel aardig recepten lezen. (Koks opleiding gedaan)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183398140
Ik heb 't voor elkaar trouwens. Ik krijg de Kom niet los van mijn machine. Dat was net nog geen probleem :+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183407893
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2018 09:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoihoi,

Ik heb een keukenmachine gekregen van mijn man. Door een chronische blessure aan mijn schouder is deeg kneden voor mij helaas geen doen meer maar daar heb ik nu dus mijn nieuwe speeltje als hulp voor zodat ik het nog maar gedeeltelijk zelf hoef te doen.

Nu was ik aan het kijken voor een leuk receptenboek over brood. Nu kwam ik uit bij Levine en Van Beckhoven. Welke is het beste voor een beginner? Ik hou ook van dingen als worstenbroodjes enzo :+
om je keuze leuker te maken jr hebt ook nog de Broodbijbel

Ik heb hier meerdere Robert v beckboven staan en de Broodbijbel beide soorten ben ik erg blij mee. Levine vind ik zelf minder maar is persoonlijk. Vriendin van mij heeft het zelfde levine mislukt bij haar altijd 😂

Worstenbroodjes uit de Broodbijbel zijn echt lekker
pi_183408288
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 20:13 schreef Goitske het volgende:

[..]

om je keuze leuker te maken jr hebt ook nog de Broodbijbel

Ik heb hier meerdere Robert v beckboven staan en de Broodbijbel beide soorten ben ik erg blij mee. Levine vind ik zelf minder maar is persoonlijk. Vriendin van mij heeft het zelfde levine mislukt bij haar altijd 😂

Worstenbroodjes uit de Broodbijbel zijn echt lekker
Ik maak maar een wensenlijstje voor kerst :+

Oh wacht ik heb de bak bijbel! Dan neem ik de broodbijbel als eerste.. Past mooi bij elkaar.. :+ Beetje OCD is oké :@
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183423967
Ik heb beide boeken van Levine, en vind ze geweldig. Er is bij nog nooit iets mislukt. Maar de broodbijbel staat nu wel op mn verlanglijstje.
pi_183424099
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 november 2018 20:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik maak maar een wensenlijstje voor kerst :+

Oh wacht ik heb de bak bijbel! Dan neem ik de broodbijbel als eerste.. Past mooi bij elkaar.. :+ Beetje OCD is oké :@
kuch herkenbaar hier
Bakbijbel
Koekjesbijbel
Broodbijbel
Soepbijbel
Stamppot bijbel
Pizzabijbel
Salade bijbel
De chocolade bijbel staat ook nog op mijn verlanglijstje
pi_183452537
Ik ben ook begonnen met brood bakken! Heb het eerste boek van Levine, dus daar ben ik aan begonnen, met een bruinbrood met pitten en zaden (die ik ergens vooraan in dit topic voorbij heb zien komen). Heb (nog) geen broodbakmachine of kneedmixer, dus gewoon met het handje, goed voor de spierballen ... ;)

Inmiddels ben ik bij poging 3: 1e poging was niet slecht maar niet zo goed gerezen leek het, 2e poging vond ik het deeg nog heel nat toen het uit de oven kwam (leek alsof het niet "gaar" was"), en nu 3e poging. Deze keer (op aanraden in het topic over bakken) langer gekneed de eerste keer, en ik heb nu alle spullen van de molen (een lokale uit het zuiden, dus ook nog goed voor het in stand houden van de lokale molen :D ). Dus eens kijken wat het vandaag wordt! We blijven stug proberen.
Ik heb het idee dat de broden niet goed genoeg rijzen bij mij ... Ik heb de helft van het recept gebruikt omdat ik alleen een kleiner bakblik al heb en niet meteen alles wil aanschaffen (laten we het eerst maar eens proberen). Heb overigens wel een lepel weegschaaltje aangeschaft, dus de gewichten moeten kloppen en heb een thermometer voor oa temperatuur van het water. Maar dat bakblik wordt tot nu toe niet helemaal goed gevuld, ongeveer 3/4 voordat het in de oven gaat en net over het randje als het uit de oven komt, terwijl ik zou verwachten: halve recept is hetzelfde uiterlijk alleen een kleinere uitvoering ... Dus als er nog tips zijn :)

Aanleiding was dat ik met kerst graag zelf een broodje bij de soep wil bakken, en ik vorig jaar het broodbak boek gekregen heb en nooit gebruikt, dus het werd wel eens tijd!

[ Bericht 14% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 30-11-2018 09:40:23 ]
pi_183458570
Ik zag deze 2 nog bij bol.com voor een leuk prijsje

pi_183458637
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 09:23 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik ben ook begonnen met brood bakken! Heb het eerste boek van Levine, dus daar ben ik aan begonnen, met een bruinbrood met pitten en zaden (die ik ergens vooraan in dit topic voorbij heb zien komen). Heb (nog) geen broodbakmachine of kneedmixer, dus gewoon met het handje, goed voor de spierballen ... ;)

Inmiddels ben ik bij poging 3: 1e poging was niet slecht maar niet zo goed gerezen leek het, 2e poging vond ik het deeg nog heel nat toen het uit de oven kwam (leek alsof het niet "gaar" was"), en nu 3e poging. Deze keer (op aanraden in het topic over bakken) langer gekneed de eerste keer, en ik heb nu alle spullen van de molen (een lokale uit het zuiden, dus ook nog goed voor het in stand houden van de lokale molen :D ). Dus eens kijken wat het vandaag wordt! We blijven stug proberen.
Ik heb het idee dat de broden niet goed genoeg rijzen bij mij ... Ik heb de helft van het recept gebruikt omdat ik alleen een kleiner bakblik al heb en niet meteen alles wil aanschaffen (laten we het eerst maar eens proberen). Heb overigens wel een lepel weegschaaltje aangeschaft, dus de gewichten moeten kloppen en heb een thermometer voor oa temperatuur van het water. Maar dat bakblik wordt tot nu toe niet helemaal goed gevuld, ongeveer 3/4 voordat het in de oven gaat en net over het randje als het uit de oven komt, terwijl ik zou verwachten: halve recept is hetzelfde uiterlijk alleen een kleinere uitvoering ... Dus als er nog tips zijn :)

Aanleiding was dat ik met kerst graag zelf een broodje bij de soep wil bakken, en ik vorig jaar het broodbak boek gekregen heb en nooit gebruikt, dus het werd wel eens tijd!
Hoe zet je hem in de rijs?
Ik laat ook wel eens rijzen in een iets warme oven of misschien idee goed plasticfolie over je bak spannen en dan een theedoek er op en lekker bij de verwarming zetten. Misschien dat het te koud is in je keuken. Ik moet echt wel bij mijn verwarming of iets warme oven de rijs doen. Het is bij mij te koud anders

En als je klaar bent met kneden kun je een vliesje trekken?
pi_183458691
Broos rijst zelfs in de koeling, Goiske, dan duurt het alleen veel langer dan de standaard 60 minuten
pi_183458761
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:29 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Broos rijst zelfs in de koeling, Goiske, dan duurt het alleen veel langer dan de standaard 60 minuten
ja dat weet ik heb ook wel dingen in de nachtrijst staan maar als het probleem rijzen is kan het zijn of de temperatuur dus je moet langer wachten of de temperatuur omhoog of je deeg is niet goed genoeg
pi_183459351
Wat zou een beetje een goed blik zijn voor bijvoorbeeld een kerst stol?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183460271
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat zou een beetje een goed blik zijn voor bijvoorbeeld een kerst stol?
Ik maak hem uit het boek van Levine, een feestbrood. Dan maak je hem in een springvorm :D. (Deeg -laag spijs - deeg)
Afgelopen pasen heb ik dus ook kleinere vormpjes gekocht zodat ik kleinere varianten kon maken om weg te geven O+
En ik kwam een recept voor duivekater tegen. Die moet ik ook maken.
pi_183460632
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:04 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik maak hem uit het boek van Levine, een feestbrood. Dan maak je hem in een springvorm :D. (Deeg -laag spijs - deeg)
Afgelopen pasen heb ik dus ook kleinere vormpjes gekocht zodat ik kleinere varianten kon maken om weg te geven O+
En ik kwam een recept voor duivekater tegen. Die moet ik ook maken.
Ah ik ga wel de krenten/rozijnen vervangen voor gechopte gedroogde vijgen en dadels. Ik vind krenten echt heul vies :+

Maar er moet wel lekker veel spijs in :9~

Kleintjes is ook wel een heel goed idee.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 november 2018 @ 17:45:50 #206
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_183461085
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 16:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wat zou een beetje een goed blik zijn voor bijvoorbeeld een kerst stol?
Bakblik bedoel je? Een kerststol leg je normaal op een bakplaat, dat gaat niet in een blik.

quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:20 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]
Maar er moet wel lekker veel spijs in :9~

En maak je spijs dan zelf! Da's veel lekkerder dan dat gekochte spul. Bijv. 300 gram amandelmeel, 300 gram kristalsuiker en een ei. Eventueel wat citroenrasp. Meng het, kneed het, verpak het in vershoudfolie en leg het een nachtje in de koelkast. Mocht het te droog zijn, doe er dan nog wat ei bij. Je hebt dan een flinke hoeveelheid spijs, maar dat hoort in een kerststol. Ik ga er binnenkort ook weer eens 1 maken. Succes!
pi_183461390
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:20 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ah ik ga wel de krenten/rozijnen vervangen voor gechopte gedroogde vijgen en dadels. Ik vind krenten echt heul vies :+

Maar er moet wel lekker veel spijs in :9~

Kleintjes is ook wel een heel goed idee.
Ja dat. Door dus een lap deeg te doen, dan je spijs erover uit te smeren en dan nog een lap deeg kun je taartpunten snijden waar dus echt superlekker spijs altijd tussen zit ipv een lullig rondje :D

SPOILER: en dan krijg je dus zoiets, vorig jaar met kerst
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was met gedroogde abrikozen, rozijnen en biggareu.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 november 2018 @ 19:15:05 #208
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_183462700
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 november 2018 18:02 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ja dat. Door dus een lap deeg te doen, dan je spijs erover uit te smeren en dan nog een lap deeg kun je taartpunten snijden waar dus echt superlekker spijs altijd tussen zit ipv een lullig rondje :D
Hm, dat is ook wel een leuk idee! En ik zou er dan zeker ook walnootstukjes in doen, maar dat komt omdat ik daar een vrijwel onbeperkte voorraad van heb..
pi_183463479
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 19:15 schreef qltel het volgende:

[..]

Hm, dat is ook wel een leuk idee! En ik zou er dan zeker ook walnootstukjes in doen, maar dat komt omdat ik daar een vrijwel onbeperkte voorraad van heb..
of je maakt gewoon lekker walnoot spijs! Dat vind ik zelf lekkerder dan amandelspijs
pi_183463617
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 november 2018 17:04 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik maak hem uit het boek van Levine, een feestbrood. Dan maak je hem in een springvorm :D. (Deeg -laag spijs - deeg)
Afgelopen pasen heb ik dus ook kleinere vormpjes gekocht zodat ik kleinere varianten kon maken om weg te geven O+
En ik kwam een recept voor duivekater tegen. Die moet ik ook maken.
Haagse kakker wil ik ook nog een keer maken

https://heelhollandbakt.o(...)-brood-haagse-kakker

Ik zag trouwens nieuw in het assortiment van de Lidl amandelschaafsel 100 gram 1.49
pi_183464127
Oh ja walnoten. Ons nieuwe huis heeft ook een boom. Volgend jaar veel bakken denk ik O+
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 november 2018 @ 20:35:43 #212
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_183464826
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 19:45 schreef Goitske het volgende:

[..]

of je maakt gewoon lekker walnoot spijs! Dat vind ik zelf lekkerder dan amandelspijs
Hm, moet ik eerst walnootmeel maken. Maar het is wel een idee, ik heb er nooit over nagedacht. Maar of ik 200 gram walnootmeel kan maken met een koffiemolen, geen idee.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 november 2018 @ 20:39:33 #213
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_183464940
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Oh ja walnoten. Ons nieuwe huis heeft ook een boom. Volgend jaar veel bakken denk ik O+
Ik gebruik het vaak. In plaats van andere noten en dergelijke. Zeker als je ze even roostert gaat dat prima.
Walnootbroodjes maak ik trouwens ook regelmatig. Witte bollen met walnoot door het deeg. Die gooi ik er bij het kneden (machinaal) gelijk in, zodat ze gedeeltelijk stuk gaan en het brood een mooi kleurtje en een lekker walnootaroma krijgt.
pi_183465934
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:39 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik gebruik het vaak. In plaats van andere noten en dergelijke. Zeker als je ze even roostert gaat dat prima.
Walnootbroodjes maak ik trouwens ook regelmatig. Witte bollen met walnoot door het deeg. Die gooi ik er bij het kneden (machinaal) gelijk in, zodat ze gedeeltelijk stuk gaan en het brood een mooi kleurtje en een lekker walnootaroma krijgt.
Ik gebruik ook walnoten en hazelnoten in appeltaart als vervanging van rozijnen. O+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183466701
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:35 schreef qltel het volgende:

[..]

Hm, moet ik eerst walnootmeel maken. Maar het is wel een idee, ik heb er nooit over nagedacht. Maar of ik 200 gram walnootmeel kan maken met een koffiemolen, geen idee.
hakmolentje van de staafmixer?
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 november 2018 @ 21:42:13 #216
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_183466826
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 21:38 schreef Goitske het volgende:

[..]

hakmolentje van de staafmixer?
Ik ga wel eens wat proberen! Bedankt voor de tip.
pi_183481156
Heb een flink pak T65 bloem gekocht bij de Zuidmolen om het bakken gan baguettes onder de knie te krijgen. Vandaag mijn eerste poging gewaagd en hoewel er nog veel verbeterpunten zijn, was het wel super lekker!

pi_183481580
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 19:30 schreef Gesloten het volgende:
Heb een flink pak T65 bloem gekocht bij de Zuidmolen om het bakken gan baguettes onder de knie te krijgen. Vandaag mijn eerste poging gewaagd en hoewel er nog veel verbeterpunten zijn, was het wel super lekker!

[ afbeelding ]
Wat een top eerste poging! *O*
pi_183483467
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 19:30 schreef Gesloten het volgende:
Heb een flink pak T65 bloem gekocht bij de Zuidmolen om het bakken gan baguettes onder de knie te krijgen. Vandaag mijn eerste poging gewaagd en hoewel er nog veel verbeterpunten zijn, was het wel super lekker!

[ afbeelding ]
Ze zien er heerlijk uit!
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183484642
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 19:30 schreef Gesloten het volgende:
Heb een flink pak T65 bloem gekocht bij de Zuidmolen om het bakken gan baguettes onder de knie te krijgen. Vandaag mijn eerste poging gewaagd en hoewel er nog veel verbeterpunten zijn, was het wel super lekker!

[ afbeelding ]
dat ziet er prima uit voor een eerste poging ^O^ :9
pi_183489323
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:26 schreef Goitske het volgende:

[..]

Hoe zet je hem in de rijs?
Ik laat ook wel eens rijzen in een iets warme oven of misschien idee goed plasticfolie over je bak spannen en dan een theedoek er op en lekker bij de verwarming zetten. Misschien dat het te koud is in je keuken. Ik moet echt wel bij mijn verwarming of iets warme oven de rijs doen. Het is bij mij te koud anders

En als je klaar bent met kneden kun je een vliesje trekken?
Ik zet hem op de grond (we hebben vloerverwarming ;) ) in een mengkom met een douchemuts (zo eentje uit een hotel) er overheen.

Ik zou kunnen kijken in de oven maar die van ons begint op 50C, maar misschien eens even kijken met de kernthermometer of ik hem lager kan houden ... En anders met theedoek en alles proberen.

Tnx!

Overigens was het brood afgelopen keer weer een stukje beter, dus stapje voor stapje kom ik er wel :D
pi_183489818
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 09:47 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]


Ik zou kunnen kijken in de oven maar die van ons begint op 50C, maar misschien eens even kijken met de kernthermometer of ik hem lager kan houden ...


niet doen hoor! Bij te hoge temperaturen gaat gist weer dood. Bij mij is het 18 graden in huis en brood rijst prima. Goed kneden en genoeg eiwit in meel, daar maak je verschil mee qua grootte van brood
pi_183520532


Mijn sinterklaascadeautjes :7 Bwoh wat is zo'n lame fijn. En rijsdoek O+
pi_183520844
quote:
17s.gif Op maandag 3 december 2018 20:10 schreef douche-eendje het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn sinterklaascadeautjes :7 Bwoh wat is zo'n lame fijn. En rijsdoek O+
Ohh I need that!!
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183521941
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 20:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ohh I need that!!
Weekend bakery O+. Hebben ook nog meer handige bakspullen, heb ook al 3 rijsmandjes daar gekocht :')
pi_183529598
quote:
17s.gif Op maandag 3 december 2018 20:10 schreef douche-eendje het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn sinterklaascadeautjes :7 Bwoh wat is zo'n lame fijn. En rijsdoek O+
acuut dat boek op mijn kerstlijstje gezet. Had hem bij een vriendin al eens voorbij zien komen. O+
pi_183530255
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 11:45 schreef Goitske het volgende:

[..]

acuut dat boek op mijn kerstlijstje gezet. Had hem bij een vriendin al eens voorbij zien komen. O+
Je moet er wel gelijk een kilo kardemom bij kopen :P
pi_183530295
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 12:38 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Je moet er wel gelijk een kilo kardemom bij kopen :P
ik stap gelijk op mijn fiets _O-
pi_183562409
Vraagje aan jullie: waar kan ik het beste semolina kopen? (recept van Levine wat ik voor kerst wil maken en eerst even testen :D ) Ik weet dat Indiërs het ook gebruiken, maar geen idee of er verschil tussen zit qua kwaliteit?
pi_183565013
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 09:39 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Vraagje aan jullie: waar kan ik het beste semolina kopen? (recept van Levine wat ik voor kerst wil maken en eerst even testen :D ) Ik weet dat Indiërs het ook gebruiken, maar geen idee of er verschil tussen zit qua kwaliteit?
Ik koop het bij de AH :'). Staat in het schap bij de pasta,



Welk recept ga je testen?
pi_183565569
quote:
17s.gif Op donderdag 6 december 2018 12:23 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik koop het bij de AH :'). Staat in het schap bij de pasta,

[ afbeelding ]

Welk recept ga je testen?
Ah tnx! Rij ik morgen even naar een grotere appie.

Ik wil het hartig afbreekbrood (pag 73) gaan maken voor bij de soep met kerst, maar ik durf het niet aan om dat zomaar te maken dan, dus eerst nog even een paar keer testen (de mannen hier hebben daar nooit problemen mee ;) ). Behalve de semolina is alles al gekocht dus kan ik het dit weekend eens gaan proberen!
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 6 december 2018 @ 22:17:22 #232
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_183574774
Ik heb gisteren een pide (Turks brood) gemaakt. Lange 1e rijs (14 uur) en een relatief korte 2e rijs (2 uur ongeveer). Smaakt fantastisch.
pi_184040632
Vandaag een nieuwjaarsbrood gebakken

Benodigdheden
Pak oliebollenmixer
330 gram lauw water als het deeg te droog is evt iets meer
1 flinke theelepel boter
1 flinke theelepel kaneel
100 gram rozijnen en cranberries
Hand noten bijv walnoten

Kneed de mix met het water en de kaneel en boter met de hand/keukenmachine of broodbakmachine (keukenmachine ongeveer 10 minuten broodbakmachine ongeveer 20)

Haal het deeg uit de machine en voeg de rozijnen, cranberry's en noten toe en kneed even alles er snel door.

Laat het deeg 20 minuten rusten in een ingevette plastic bak met een stukje huishoudfolie

Kneed na 20 min nog even snel het deeg door en geef het een 2de rijs van 50 minuten in bijv een ingevet cake blik of een springvorm van ongeveer 24 cm

Verwarm de oven voor op 180 graden en bak hem af in 30-35 min.

Variatie tips
- Bak stukjes appel mee
- vervang een deel van het water door een beetje likeur bijv disaronno of Malibu of laat je rozijnen/cranberry's hierin wellen
- bak kleineren broodjes in bijvoorbeeld een cupcake vorm
Het deeg is eigenlijk te slap om zonder bakblik te bakken

Is je deeg heel erg plakkerig en slap voeg wat bloem toe. Is het te droog voeg nog wat water toe tijdens het kneedproces

pi_184042712
Smaakt het naar oliebollen of maakt het bakken het echt heel anders?
pi_184043308
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 21:32 schreef Hupje het volgende:
Smaakt het naar oliebollen of maakt het bakken het echt heel anders?
geen oliebollen smaak. Volgende x gaat er wel wat meer kaneel in. Maar het is echt een heerlijk brood, geen oliebollen smaak want het wordt ook niet in olie gebakken. Lekker zacht iets zoetig brood. Na bestuiven met iets poedersuiker vind ik beleg ook niet nodig
pi_184269519


:9

Een levientje.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 7 januari 2019 @ 21:53:36 #237
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_184269557
dat ziet er erg netjes uit! _O_
pi_184269822
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 21:53 schreef qltel het volgende:
dat ziet er erg netjes uit! _O_
Dankje. Mijn lame en ik zijn vriendjes aan het worden O+
pi_184274845
Vanuit het baktopic hierheen verwezen dus even een crosspost :)
---
Heb m'n Emily Henry 'Bread loaf baker' gisteren uitgeprobeerd.
Heb niet heel veel brood gebakken tot nog toe dus m'n vergelijkinsmateriaal is er nog niet echt maar heb het idee dat vooral de korst hier wat beter was gelukt dan m'n vorige baksels

Iig mocht het resultaat er wezen (al zeg ik het zelf);



"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 8 januari 2019 @ 09:47:08 #240
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_184274930
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:38 schreef Ceased2Be het volgende:
Vanuit het baktopic hierheen verwezen dus even een crosspost :)
---
Heb m'n Emily Henry 'Bread loaf baker' gisteren uitgeprobeerd.
Heb niet heel veel brood gebakken tot nog toe dus m'n vergelijkinsmateriaal is er nog niet echt maar heb het idee dat vooral de korst hier wat beter was gelukt dan m'n vorige baksels

Iig mocht het resultaat er wezen (al zeg ik het zelf);
Ziet er netjes uit, zo te zien. Het is goed gerezen en smaakt vast erg goed.

Ik ken dat ding trouwens niet, maar dit filmpje maakt wel aardig wat duidelijk:
IK heb wel 2 opmerkingen. Gooi de gist altijd zover mogelijk bij het zout vandaan en niet ernaast zoals in dit filmpje. Zout en gist verdragen elkaar erg slecht. En brood niet snijden als het heet is, dan verlies je enorm veel vocht uit het brood..
pi_184274980
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:47 schreef qltel het volgende:

[..]

Ziet er netjes uit, zo te zien. Het is goed gerezen en smaakt vast erg goed.

Ik ken dat ding trouwens niet, maar dit filmpje maakt wel aardig wat duidelijk:
IK heb wel 2 opmerkingen. Gooi de gist altijd zover mogelijk bij het zout vandaan en niet ernaast zoals in dit filmpje. Zout en gist verdragen elkaar erg slecht. En brood niet snijden als het heet is, dan verlies je enorm veel vocht uit het brood..
Thanks en bedankt voor de tip, nu had ik meel van de plaatselijke molen waar verder geen zout bij hoefde maar als ik zelf een mix ga maken hou ik dit in m'n achterhoofd :)
Was inderdaad heerlijk brood
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_184325406
quote:
17s.gif Op maandag 7 januari 2019 21:51 schreef douche-eendje het volgende:
[ afbeelding ]

:9

Een levientje.
Heel mooi! Hoe krijg jij het voor elkaar dat het zo mooi open barst bij je insnijdingen? Die niet te diep maken? Ik krijg nooit zo'n grillage structuur daar.

Andere vraag: heeft iemand een getest recept voor suikerbrood? Natuurlijk is er op internet genoeg te vinden maar ik gebruik liever een beproefd recept van iemand.
pi_184327366
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 20:01 schreef -banaan2- het volgende:

[..]

Heel mooi! Hoe krijg jij het voor elkaar dat het zo mooi open barst bij je insnijdingen? Die niet te diep maken? Ik krijg nooit zo'n grillage structuur daar.

Andere vraag: heeft iemand een getest recept voor suikerbrood? Natuurlijk is er op internet genoeg te vinden maar ik gebruik liever een beproefd recept van iemand.
De 2e rijs niet te lang, dan heeft hij geen 'oven spring' meer.
pi_184332211
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 20:01 schreef -banaan2- het volgende:

[..]

Heel mooi! Hoe krijg jij het voor elkaar dat het zo mooi open barst bij je insnijdingen? Die niet te diep maken? Ik krijg nooit zo'n grillage structuur daar.

Andere vraag: heeft iemand een getest recept voor suikerbrood? Natuurlijk is er op internet genoeg te vinden maar ik gebruik liever een beproefd recept van iemand.
Tsja, wist ik dat ook maar. Niet al mijn broden lukken altijd zo mooi. Ik merk wel dat nu ik een lame gebruik ze wel beter & mooier open gaan, het snijd gewoon dieper en beter dan een normaal mes.
Ow en 2 rechte insnijdingen met wat overlap in lengte en stukje naast elkaar, geen schuine patronen maken!
  zondag 13 januari 2019 @ 09:07:46 #245
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_184372745
Heeft iemand hier ervaring met het kneden van deeg met een Bosch MUM5* serie? Ik overweeg deze te kopen: https://www.bol.com/nl/p/(...)FWg.1.7.ProductTitle maar kan niet zo veel reviews vinden over het kneden van gistdeeg.
pi_184372890
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 09:07 schreef peejdorie het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het kneden van deeg met een Bosch MUM5* serie? Ik overweeg deze te kopen: https://www.bol.com/nl/p/(...)FWg.1.7.ProductTitle maar kan niet zo veel reviews vinden over het kneden van gistdeeg.
die heb ik gaat prima. Als je van alles en nog wat bakt is het een prima machine, brood kan hij goed aan. Ik heb de mijne nu ruim 3 jaar.

Als je zegt ik ga continu brood bakken zou ik een zwaardere machine nemen dus of echt een brooddeeg machine of een echt zware KitchenAid. Maar dan heb je het ook over een andere prijsklasse
pi_184372967


Gisteren hamburgerbroodjes gebakken zonder sesamzaad anders gaan de kinderen zeuren ;)
Na het opbollen vond de jongste het leuk om er in te prikken :( gelukkig is het wel goed gekomen met rijzen en bakken :@
Ohja met opzet 4 grotere en rest kleintjes
pi_184373313
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 09:07 schreef peejdorie het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het kneden van deeg met een Bosch MUM5* serie? Ik overweeg deze te kopen: https://www.bol.com/nl/p/(...)FWg.1.7.ProductTitle maar kan niet zo veel reviews vinden over het kneden van gistdeeg.
Ik heb deze ook al een aantal jaren, ik bak regelmatig brood en gebak en dat gaat prima! Zoals hierboven al gezegd werd, als je hem echt veel gaat gebruiken, zou ik ook voor een zwaardere gaan. Toch is de Bosch dus ook een prima keuze. Ik vind vooral de vele accessoires erg fijn.
pi_184383139
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 10:06 schreef coucou het volgende:

[..]

Ik heb deze ook al een aantal jaren, ik bak regelmatig brood en gebak en dat gaat prima! Zoals hierboven al gezegd werd, als je hem echt veel gaat gebruiken, zou ik ook voor een zwaardere gaan. Toch is de Bosch dus ook een prima keuze. Ik vind vooral de vele accessoires erg fijn.
eens! De blender en de snij/rasp toebehoren zijn ideaal! Ijsmaker zat er bij mij ook bij maar moet zoveel uur in de vriezer en die ruimte heb ik bijna nooit

Ik bak trouwens wekelijks tot meerdere malen per week en zit ook wel regelmatig iets tussen van brood en ben echt blij met de machine
pi_184404856
Mooie broodjes goitske!


Hier weer een gewoon lichtbruin brood gebakken. Merk dat mijn bakken echt ineens met sprongen vooruit lijkt te gaan de laatste tijd.
pi_184436426
Zijn er meer mensen die bakken met een enzymmix?
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 16 januari 2019 @ 15:25:14 #252
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_184436763
quote:
4s.gif Op woensdag 16 januari 2019 15:02 schreef fotostarter het volgende:
Zijn er meer mensen die bakken met een enzymmix?
Wat is dat?
  woensdag 16 januari 2019 @ 16:07:31 #253
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184437442
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 15:25 schreef qltel het volgende:

[..]

Wat is dat?
Broodverbetermiddelen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184437874
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 15:25 schreef qltel het volgende:

[..]

Wat is dat?
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 16:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Broodverbetermiddelen
Wat Piet zegt dus :)
Heb er zelf geen ervaring mee, maar lees en hoor juist positieve dingen erover, ga het morgen eens proberen.
pi_184510447
quote:
4s.gif Op woensdag 16 januari 2019 16:32 schreef fotostarter het volgende:

[..]

[..]

Wat Piet zegt dus :)
Heb er zelf geen ervaring mee, maar lees en hoor juist positieve dingen erover, ga het morgen eens proberen.
En wat was het resultaat?
pi_184591549
Ik weet dat dit vloeken in deze reeks is, maar toch doe ik het... Af en toe bak ik zelf wel brood en voornamelijk lurk ik hier.

Ik kreeg gratis een zak (1kg) oliebollenmix mee, terwijl ik die dingen niet eet. Nu heb ik er brood van gemaakt met een zakje sesamzaadjes erbij. De truc is om in plaats van 1:1 (meelmix staat tot toevoegen van water), 1:3/5 te gebruiken. Dus op 500gr meelmix 300ml water toe te voegen.

SPOILER: resultaat
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus bij deze een tip mocht je nog wat in huis hebben. En ja, met een broodbakmachine gemaakt want ik vertrouwde het niet :P
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 24 januari 2019 @ 13:36:51 #257
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_184591842
quote:
3s.gif Op donderdag 24 januari 2019 13:18 schreef Qunix het volgende:
Ik weet dat dit vloeken in deze reeks is, maar toch doe ik het... Af en toe bak ik zelf wel brood en voornamelijk lurk ik hier.

Ik kreeg gratis een zak (1kg) oliebollenmix mee, terwijl ik die dingen niet eet. Nu heb ik er brood van gemaakt met een zakje sesamzaadjes erbij. De truc is om in plaats van 1:1 (meelmix staat tot toevoegen van water), 1:3/5 te gebruiken. Dus op 500gr meelmix 300ml water toe te voegen.

SPOILER: resultaat
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus bij deze een tip mocht je nog wat in huis hebben. En ja, met een broodbakmachine gemaakt want ik vertrouwde het niet :P
Goed gedaan! Oliebollenbeslag is inderdaad een soort van nat brooddeeg.. Ik maak mijn beslag trouwens altijd zelf en bak er ook oliebollen van, maar ik vind dit soort dingen (mix gebruiken voor iets anders) altijd wel leuk.

Ik maak zelf nog wel eens speculaascake. Ik heb een heleboel doosjes met mix voor gevuld speculaas staan (waren heel erg goedkoop omdat ze eruit gingen dus 20 van meegenomen indertijd) en recept zo aangepast dat het een cake wordt. Werkt ook prima. Ook voor normale speculaasjes trouwens.
pi_186200391
Ik heb vandaag suikerbrood gebakken. Hij is lekker!

In het midden is hij wel wat ingezakt. Waar zou dat door kunnen komen?
  zondag 14 april 2019 @ 00:04:42 #259
34027 devlinmr
Trolivier
pi_186201313
quote:
4s.gif Op woensdag 16 januari 2019 15:02 schreef fotostarter het volgende:
Zijn er meer mensen die bakken met een enzymmix?
Vitamine C en schepje suiker bedoel je
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_186204295
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2019 23:11 schreef Hupje het volgende:
Ik heb vandaag suikerbrood gebakken. Hij is lekker!
[ afbeelding ]
In het midden is hij wel wat ingezakt. Waar zou dat door kunnen komen?
Lekker!!! Welk recept heb je gebruikt??
pi_186211805
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 08:34 schreef soapie het volgende:

[..]

Lekker!!! Welk recept heb je gebruikt??
Deze: https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl/2015/10/suikerbrood-html/
(Maar ik heb hem aangepast naar koemelk vrij)
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 14 april 2019 @ 15:16:49 #262
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186212130
Leuk recept, ik heb 'm uitgeprint en ga het zeker een keer maken.
pi_186212913
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2019 15:03 schreef Hupje het volgende:

[..]

Deze: https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl/2015/10/suikerbrood-html/
(Maar ik heb hem aangepast naar koemelk vrij)
Thnx, ik ga eens kijken of mij dat lukt!
pi_186694864



Desembrood.

[ Bericht 40% gewijzigd door DucatiOwner op 08-05-2019 14:21:56 ]
  woensdag 8 mei 2019 @ 14:13:42 #265
194233 Friday12
Originele kloon
pi_186694915
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 14:11 schreef DucatiOwner het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Desembrood.
Foto's werken niet

*Lurkt verder
pi_186695066
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2019 14:13 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Foto's werken niet

*Lurkt verder
Nee, ik doe iets ernstig verkeerd, maar in de quote van jou staan dan wel weer werkende linkjes
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 8 mei 2019 @ 14:48:33 #267
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_186695467
Mooi brood
pi_186695666




Deze tijdje geleden gemaakt :)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  woensdag 8 mei 2019 @ 16:14:41 #269
194233 Friday12
Originele kloon
pi_186696847
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 14:23 schreef DucatiOwner het volgende:

[..]

Nee, ik doe iets ernstig verkeerd, maar in de quote van jou staan dan wel weer werkende linkjes
Ziet er lekker uit :9
pi_186700205
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2019 15:00 schreef mascara-klodder het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Deze tijdje geleden gemaakt :)
Mooi! En mooie rode spullen!
  maandag 27 mei 2019 @ 13:34:47 #271
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187114354
:W

Ik ben lekker aan het finetunen inmiddels :s)




Nog even laatste puntjes op de i aan vorm en snijden.
pi_187114462
Ohja, broodbakken doen we ook nog :7

Vorige week stokbrood gemaakt. Vorm niet perfect maar was moe en ziek en had pijn en was het gewoon zat :P


Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_187114477
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 19:08 schreef DucatiOwner het volgende:

[..]

Mooi! En mooie rode spullen!
Tnx en tnx!

@douche-eendje wat voor brood is dat?
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_187114598
quote:
17s.gif Op maandag 27 mei 2019 13:34 schreef douche-eendje het volgende:
:W

Ik ben lekker aan het finetunen inmiddels :s)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nog even laatste puntjes op de i aan vorm en snijden.
Wat een fantastisch brood :-)
  maandag 27 mei 2019 @ 14:10:11 #275
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187114831
Ziet er goed uit mascara-klodder!

Het is no-knead bread, maar ik ben al weken aan het experimenteren met een basis die ik heb liggen om hem helemaal te finetunen en te snappen.

Basisingredienten:
450 gram tarwebloem
8 gram zout
3 gram gist
375 gram water

Tarwebloem wil ik nog wel eens een deel van vervangen door volkorentarwemeel, is bij deze ook gedaan (2/3 bloem, 1/3 meel). Ingredienten mengen met een spatel en vervolgens 12 uur op aanrecht laten staan en natuur zijn werk laten doen.
Vervolgens:
Deeg uit bak halen, 1e keer vouwen en opbollen.
45 minuten laten rijzen onder rijsdoek.
2e keer vouwen en opbollen.
15 minuten laten rusten
Vormen naar gewenste vorm, 45 minuten rijzen op bakplaat onder rijsdoek.
Insnijden met lame, snap eindelijk goed hoe dat ding werkt.
Daarna 40 minuten in de oven op 250 graden.

Maar ik denk dat er nog een 3e keer vouwen en opbollen bij moet voor de extra stevigheid en goede vorm. Dus wellicht dat ik hem straks 30-30-15 rusten-30 doe. Of ik moet gewoon het vouwen een paar keer blijven herhalen.
Al het bloem en meel komt direct bij mijn lokale molen vandaan, 2 weken terug alles gehaald dus mijn grondstoffen zijn nogal vers :+. Ow en instant gist uit die blauwe verpakking.

quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 13:52 schreef anndb het volgende:

[..]

Wat een fantastisch brood :-)
Dankje!
pi_187114976
@douche-eendje , tnxx. Was ook best tevreden voor een eerste keer. Was eigenlijk bang dat ik er iemand mee neer zou kunnen knuppelen maar dat was dus niet het geval gelukkig :+

Dank voor je uitleg. Dacht dat no-knead bread in een gietijzeren pan met deksel erop de oven inging. Zal wel weer iets anders zijn.

Ik ga volgende keer ook maareens naar de molen. Winkel zit hier 5 minuten verderop ofzo.

Kies nu recepten steeds met tarwebloem omdat ik dat altijd in huis heb en gewoon niet zo ervaren ben.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_187115112
https://www.culy.nl/recepten/culy-homemade-zelfgebakken-brood/

Had het me toch goed herinnerd. Ga ik vnv het deeg voor maken zodat het morgen zo de oven in kan :)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  maandag 27 mei 2019 @ 14:31:07 #278
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187115168
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 14:19 schreef mascara-klodder het volgende:
@:douche-eendje , tnxx. Was ook best tevreden voor een eerste keer. Was eigenlijk bang dat ik er iemand mee neer zou kunnen knuppelen maar dat was dus niet het geval gelukkig :+

Dank voor je uitleg. Dacht dat no-knead bread in een gietijzeren pan met deksel erop de oven inging. Zal wel weer iets anders zijn.

Ik ga volgende keer ook maareens naar de molen. Winkel zit hier 5 minuten verderop ofzo.

Kies nu recepten steeds met tarwebloem omdat ik dat altijd in huis heb en gewoon niet zo ervaren ben.
Kan, maar hoeft niet. Ik bak zonder de gietijzeren pan in een goed hete oven met wat stoom (beetje water in een meeverwarmd browniebakblik plonsen is hetzelfde effect :+) en dat doet ook al een heleboel. Die gietijzeren pan is met name voor stoomvorming en warmere temperatuur, maar dat kan op veel manieren merk ik inmiddels.
Ik laat mijn oven ook gerust een minuut of 45 op temperatuur komen voordat ik het brood erin zet.

Meest typerende voor dit type brood is denk ik eerder echt het kneedloze. Je gooit alles in de bak, je ontwikkeld langzaam een glutennetwerk en na 12 uur kun je gaan vouwen voor stevigheid. Bakmethode is leuk, maar niet leidend.
pi_187115353
quote:
17s.gif Op maandag 27 mei 2019 14:31 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Kan, maar hoeft niet. Ik bak zonder de gietijzeren pan in een goed hete oven met wat stoom (beetje water in een meeverwarmd browniebakblik plonsen is hetzelfde effect :+) en dat doet ook al een heleboel. Die gietijzeren pan is met name voor stoomvorming en warmere temperatuur, maar dat kan op veel manieren merk ik inmiddels.
Ik laat mijn oven ook gerust een minuut of 45 op temperatuur komen voordat ik het brood erin zet.

Meest typerende voor dit type brood is denk ik eerder echt het kneedloze. Je gooit alles in de bak, je ontwikkeld langzaam een glutennetwerk en na 12 uur kun je gaan vouwen voor stevigheid. Bakmethode is leuk, maar niet leidend.
Dat laatste ja, de bakmethode, ging het mij ook om idd.
Maar aantal jaren geleden toen ik nog samenwoonde en veel bakte had ik én niet zo’n toffe grote oven en geen gietijzeren pan. Nu dus wel en wel 4 gietijzeren pannen in verschillende maten :+

Ik ga het gewoon doen morgen.

En als de keuken dan toch een puinzooi is ook maar gelijk een berg pizzadeeg maken :Y

Tnx voor je uitleg weer ^O^
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  maandag 27 mei 2019 @ 14:55:40 #280
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187115522
Hahaha dat klinkt jaloersmakend :D. Ik heb 'gewoon' een Zanussi oven (echt oven-oven) en een KitchenAid heavy duty.
Maar ooit, stel dat we ooit eens groter gaan wonen dan wil ik een rofco spiraalkneder en oven en een gigantische keuken :+. Maar voor nu gewoon lekker hobbybakker in een kleine keuken en lekker op technieken focussen :Y
pi_187116331
quote:
17s.gif Op maandag 27 mei 2019 14:55 schreef douche-eendje het volgende:
Hahaha dat klinkt jaloersmakend :D. Ik heb 'gewoon' een Zanussi oven (echt oven-oven) en een KitchenAid heavy duty.
Maar ooit, stel dat we ooit eens groter gaan wonen dan wil ik een rofco spiraalkneder en oven en een gigantische keuken :+. Maar voor nu gewoon lekker hobbybakker in een kleine keuken en lekker op technieken focussen :Y
Jaaa die KA van jou is echt _O_

Ik heb ook een mini-keuken. Omdat er geen koel-vriescombinatie in paste heb ik dus dat 6-pits fornuis van SMEG genomen. Was echt wel een droom die uitkwam :)

Heb ook nog een combi-magnetron/oven voor afbakbroodjes, mini-taart, bapao etc. Superhandig ook ipv steeds dat grote ding te gebruiken.

Net even deeg gemaakt voor zachte broodjes. Staat nu in de vensterbank voor de 1e rijs. Kreeg gelijk zin om weer even de keuken in te gaan nav dit topic.

Laatst btw nog een puntje gaaf broodbakblik gescoord van Zenker voor wel ¤1 bij de kringloop.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_188731990
Schop!

Vraagje over de tweede rijs: als je broodjes bakt, hoe dek je die dan af? Een theedoek gaat vaak plakken, en folie vind ik zo’n gevecht, en bovendien erg milieu-onvriendelijk.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 1 september 2019 @ 11:14:06 #283
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_188733009
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 10:05 schreef Bleie het volgende:
Schop!

Vraagje over de tweede rijs: als je broodjes bakt, hoe dek je die dan af? Een theedoek gaat vaak plakken, en folie vind ik zo’n gevecht, en bovendien erg milieu-onvriendelijk.
Ik maak dan nogal eens een rand van karton, die hoger is dan de broodjes en die ik er omheen zet. Daar kan dan een doek/folie overheen die dan niet vastplakt. Voor het afdekken zelf gebruik ik altijd bubbelfolie. En die stukken gebruik ik vaak voordat ik ze wegdoe.
pi_188733634
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 11:14 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik maak dan nogal eens een rand van karton, die hoger is dan de broodjes en die ik er omheen zet. Daar kan dan een doek/folie overheen die dan niet vastplakt. Voor het afdekken zelf gebruik ik altijd bubbelfolie. En die stukken gebruik ik vaak voordat ik ze wegdoe.
Goeie!
pi_188733756
nvm, foto lukt niet met iPad...
pi_188807632
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 10:05 schreef Bleie het volgende:
Schop!

Vraagje over de tweede rijs: als je broodjes bakt, hoe dek je die dan af? Een theedoek gaat vaak plakken, en folie vind ik zo’n gevecht, en bovendien erg milieu-onvriendelijk.
Ik gebruik een plastic afval zak die ik aan een kant heb opengeknipt. En verder 3 menukaart houders als soort van stutten
pi_188807756
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 12:07 schreef Bleie het volgende:
nvm, foto lukt niet met iPad...
Imgur app downloaden
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188809810
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 10:05 schreef Bleie het volgende:
Schop!

Vraagje over de tweede rijs: als je broodjes bakt, hoe dek je die dan af? Een theedoek gaat vaak plakken, en folie vind ik zo’n gevecht, en bovendien erg milieu-onvriendelijk.
Ik heb sinds vorig jaar een rijsdoek en gebruik die altijd ^O^
pi_188809821
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 10:05 schreef Bleie het volgende:
Schop!

Vraagje over de tweede rijs: als je broodjes bakt, hoe dek je die dan af? Een theedoek gaat vaak plakken, en folie vind ik zo’n gevecht, en bovendien erg milieu-onvriendelijk.
Transparante curver bak :7
pi_188823467
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 04:42 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Transparante curver bak :7
Die heb ik nu in huis. Binnenkort eens testen.
pi_189748091
Die curverbak vandaag gebruikt voor het laten rijzen van hamburger roosjes. Straks proeven, maar ze zijn goed gerezen. Wel iets te donker geworden in de oven.

pi_189758489
quote:
17s.gif Op vrijdag 6 september 2019 04:19 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik heb sinds vorig jaar een rijsdoek en gebruik die altijd ^O^
Dat wil ik dus ook nog altijd
pi_189758729
Zi
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 18:29 schreef Bleie het volgende:
Die curverbak vandaag gebruikt voor het laten rijzen van hamburger roosjes. Straks proeven, maar ze zijn goed gerezen. Wel iets te donker geworden in de oven.

[ afbeelding ]
ze zien er toch goed uit!
Was het een recept voor 4?
pi_189758867
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2019 11:58 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Zi
[..]

ze zien er toch goed uit!
Was het een recept voor 4?
Ze waren lekker. Beetje groot wel, zeker voor de kinderen.

Recept uit het eerste boek van Levine. Is eigenlijk voor 9, ik heb het gehalveerd, maar dat was dus inderdaad net wat veel.
pi_189758916
Oh die! Heb ik ook ooit gemaakt maar die werden bij mij beetje droog als ik het me goed herinner.
En 9 stuks krijg ik in mijn eentje niet snel genoeg op :+
pi_189759525
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2019 15:03 schreef Hupje het volgende:

[..]

Deze: https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl/2015/10/suikerbrood-html/
(Maar ik heb hem aangepast naar koemelk vrij)
Ik mis de gember siroop in dit recept
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 1 december 2019 @ 09:55:00 #297
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_190210640
Wij wilden brood bakken met zo'n pak broodmix van Koopmans, maar toen we het pak opmaakten krioelde het van minuscule kleine zwarte beestjes. Wat is dat?? Waar komen ze vandaan?
Geen foto helaas, we schrokken zo hard dat we het pak op de grond lieten vallen.
Houd van poesjes
pi_190210697
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 09:55 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:
Wij wilden brood bakken met zo'n pak broodmix van Koopmans, maar toen we het pak opmaakten krioelde het van minuscule kleine zwarte beestjes. Wat is dat?? Waar komen ze vandaan?
Geen foto helaas, we schrokken zo hard dat we het pak op de grond lieten vallen.
Stofluis, kan overal vandaan komen. Vanuit grondstoffen, transport en soms heb je ze al in je keukenkast wonen
  zondag 1 december 2019 @ 10:01:01 #299
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_190210707
quote:
17s.gif Op zondag 1 december 2019 09:59 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Stofluis, kan overal vandaan komen. Vanuit grondstoffen, transport en soms heb je ze al in je keukenkast wonen
En nu alles weggooien dan maar?
Houd van poesjes
pi_190210717
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 10:01 schreef Poesje_Mauw77 het volgende:

[..]

En nu alles weggooien dan maar?
Of wat extra eiwitten in je eten :+
  zondag 1 december 2019 @ 10:03:31 #301
487685 Poesje_Mauw77
Poesje is woedend
pi_190210729
quote:
17s.gif Op zondag 1 december 2019 10:01 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Of wat extra eiwitten in je eten :+
Nee, bedankt. Komen ze alleen op bloemachtige producten af of ook op andere producten als macaroni of rijst?
Houd van poesjes
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')