Niet afhankelijk zijn van (religieuze) organisaties voor je geluk.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je er goed bij voelt zou ik als ik jou was lekker blijven gaan. Maar ze gaan denk ik wel aansturen dat je op een bepaald moment wel tot geloof hoort te komen, ze zoeken ook mensen (enkelen) die als pastor ergens anders een kerkgemeenschap willen opzetten. Dus het is duidelijk dat ze de intentie hebben om het geloof in Jezus en God te verspreiden over de wereld.
In wat voor gemeenschap zit je vriendin? Is dit ook charismatisch/evangelisch/pinksterbeweging? Want als dat gereformeerd, pkn of lutheraans is dan zal het wel een verschilletje zijn.
Als ze katholiek is dan is het echt helemaal anders. En dan snap ik ook niet goed waarom je er naar toe zou willen gaan.
Misschien meer informatie?
Zelf de Bijbel(NBV/NBG/HSV, zolang het maar geen vertaling is van Jehova getuigen of Mormonem) lezen, als ze iets zeggen wat niet overeenkomt weet je hoe laat het is (niet dat ik dat in grote lijnen verwacht, buiten de bekende verschillen tussen de bepaalde denominaties). Verder kun je bepaalde dingen bij je vriendin (en andere Christenen) staven.quote:
quote:Op donderdag 30 juni 2016 19:46 schreef TserrofEnoch het volgende:
Wat ik zo 1, 2, 3 kan vinden is het onderdeel van een bredere stroming uit Amerika. Het is evangelisch met veel invloeden van de pinksterbeweging en het charismatische christendom. Het heeft een flink verleden met de hippies, veel hippies zijn tot geloof gekomen en hebben zich er bij aangesloten. Wat ik zo nu kan lezen is het geen sekte of iets wat daar op lijkt. Qua geloof is het een normale protestants-christelijke denominatie.
Meer informatie om te lezen in spoilers.Mijn vriendin zit bij de katholieke kerk zover ik weet maar dat is in Ede en ik woon in NijmegenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je er goed bij voelt zou ik als ik jou was lekker blijven gaan. Maar ze gaan denk ik wel aansturen dat je op een bepaald moment wel tot geloof hoort te komen, ze zoeken ook mensen (enkelen) die als pastor ergens anders een kerkgemeenschap willen opzetten. Dus het is duidelijk dat ze de intentie hebben om het geloof in Jezus en God te verspreiden over de wereld.
In wat voor gemeenschap zit je vriendin? Is dit ook charismatisch/evangelisch/pinksterbeweging? Want als dat gereformeerd, pkn of lutheraans is dan zal het wel een verschilletje zijn.
Als ze katholiek is dan is het echt helemaal anders. En dan snap ik ook niet goed waarom je er naar toe zou willen gaan.
Misschien meer informatie?
[ Bericht 0% gewijzigd door Ice2015 op 30-06-2016 20:24:13 (Typefout) ]
Want TS gaat naar de kerk vanwege zijn vriendin? Er is verder maar een Christelijke God, dus waarom zou TS niet naar de kerk uit de OP kunnen als ze daar het Woord van God op een begrijpelijke voor hem manier kunnen uitleggen?quote:Op donderdag 30 juni 2016 19:46 schreef TserrofEnoch het volgende:
Katholiek en een mengelmoesje van de protestantse charismatisch/evangelisch/pinksterbeweging-stromingen is dan wel heel anders vergeleken met elkaar.quote:Op donderdag 30 juni 2016 20:22 schreef Ice2015 het volgende:
[..]
Mijn vriendin zit bij de katholieke kerk zover ik weet maandag is in Ede en ik woon in Nijmegen
Kan wel natuurlijk.quote:Op donderdag 30 juni 2016 20:37 schreef vaduz het volgende:
[..]
Want TS gaat naar de kerk vanwege zijn vriendin? Er is verder maar een Christelijke God, dus waarom zou TS niet naar de kerk uit de OP kunnen als ze daar het Woord van God op een begrijpelijke voor hem manier kunnen uitleggen?
Of geen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 20:37 schreef vaduz het volgende:
[..]
Want TS gaat naar de kerk vanwege zijn vriendin? Er is verder maar een Christelijke God, dus waarom zou TS niet naar de kerk uit de OP kunnen als ze daar het Woord van God op een begrijpelijke voor hem manier kunnen uitleggen?
Wat is voor jou de overweging om hier eventueel bij te willen? Heb je ergens al het idee dat er een god moet bestaan en ben je op zoek naar het juiste clubje? Voel je je welkom bij deze groep en is het vnl. een sociale keuze? Of denk je dat deze mensen de juiste god aanhangen en uit het aanbod van duizenden afsplitsingen precies de juiste interpretatie aanhangen?quote:Op donderdag 30 juni 2016 18:49 schreef Ice2015 het volgende:
Zaterdag werd er in mijn buurt een concert gegeven door leden van Evangelie gemeente De Deur, ik ben samen met mijn vriendin gaan kijken, ik ben niet gelovig maar sta er wel voor open.
Tijdens het concert werden we aangesproken door een lid van deze Evangelie gemeente en wat hij zei sprak me wel aan eveneens als de andere mensen die tussen de liedjes wat vertelde over hun geloof en ervaring.
Ik kreeg een foldertje in de hand met info, gisteren ben ik naar een dienst gegaan en heb daarna nog met dezelfde man gesproken als zaterdag.Die man zei dat ik zeker de volgende keer welkom ben erop mijn eigen tempo het kon doen.
Moet zeggen dat het geheel op mij positief overkwam, ik voelde me welkom en de preek die gegeven werd vond ik erg boeiend, ik vond het best indrukwekkend en overweeg volgende week weer te gaan.
Ik ga niet over 1 nacht ijs, in het verleden heeft iemand geprobeerd me over te halen om me aan te sluiten bij de mormonen, klonk ook heel interessant tot dat ik wat info ging checken op internet, over De Deur kan ik weinig vinden behalve dat sommige het vinden neigen naar een sekte en die dingen stammen ook uit 2011
Wat is wijsheid?
Zijn er mensen hier met ervaringen of die meer van De Deur weten?
Mijn vriendin trouwens is al gelovig en zit aangesloten bij een kerk in haar woonplaats Ede
Wijsheid? Get out while you can.quote:Op donderdag 30 juni 2016 18:49 schreef Ice2015 het volgende:
Zaterdag werd er in mijn buurt een concert gegeven door leden van Evangelie gemeente De Deur, ik ben samen met mijn vriendin gaan kijken, ik ben niet gelovig maar sta er wel voor open.
Tijdens het concert werden we aangesproken door een lid van deze Evangelie gemeente en wat hij zei sprak me wel aan eveneens als de andere mensen die tussen de liedjes wat vertelde over hun geloof en ervaring.
Ik kreeg een foldertje in de hand met info, gisteren ben ik naar een dienst gegaan en heb daarna nog met dezelfde man gesproken als zaterdag.Die man zei dat ik zeker de volgende keer welkom ben erop mijn eigen tempo het kon doen.
Moet zeggen dat het geheel op mij positief overkwam, ik voelde me welkom en de preek die gegeven werd vond ik erg boeiend, ik vond het best indrukwekkend en overweeg volgende week weer te gaan.
Ik ga niet over 1 nacht ijs, in het verleden heeft iemand geprobeerd me over te halen om me aan te sluiten bij de mormonen, klonk ook heel interessant tot dat ik wat info ging checken op internet, over De Deur kan ik weinig vinden behalve dat sommige het vinden neigen naar een sekte en die dingen stammen ook uit 2011
Wat is wijsheid?
Zijn er mensen hier met ervaringen of die meer van De Deur weten?
Mijn vriendin trouwens is al gelovig en zit aangesloten bij een kerk in haar woonplaats Ede
Dus afhankelijk van je woonplaats ga je een compleet andere god aanbidden dan je vriendin. Klinkt alsof de zoektocht naar waarheid vooral heel gemakkelijk moet zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2016 20:22 schreef Ice2015 het volgende:
[..]
Mijn vriendin zit bij de katholieke kerk zover ik weet maar dat is in Ede en ik woon in Nijmegen
hier kan je in ieder geval alvast rustig beginnen:quote:Op vrijdag 1 juli 2016 19:06 schreef Ice2015 het volgende:
Het is inderdaad meer een zoektocht naar een gemeenschap of kerk waar ik me rustig kan verdiepen in het geloof zonder het gevaar te lopen financieel of geestelijk gesloopt te worden, het sociale aspect speelt ook best een rol
moet je mee oppassen heb ik me laten vertellen. de geestesgaven mogen geen hoofdzaak zijn, dat is wel zo bij charismaten en pinkstersquote:Op vrijdag 1 juli 2016 16:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Naar wat ik gelezen heb zit die kans er wel in. De Amerikaanse tak in ieder geval wel.
TS is zoekende. Verder gelooft iedereen wel ergens in (Atheisten dus ook).quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:41 schreef vaarsuvius het volgende:
Je zegt dat je niet gelovig bent, maar is dat wel echt zo?
Wie ben jij om dat te bepalen? Omdat het niet overeenkomt met jouw geloof is het onzin?quote:Dat zijn 5 korte alinea's en het grootste deel is klinkklare onzin. Herstel, ik heb het nog een keer gelezen, het is įllemaal onzin!
Want verschillende Christelijke denominaties aanbidden ieder een andere God?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus afhankelijk van je woonplaats ga je een compleet andere god aanbidden dan je vriendin.
Zo goed als. Ze doen wel alsof het ongeveer dezelfde god is maar de eigenschappen van deze god zijn vaak tegenstrijdig tussen de denominaties in.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:29 schreef vaduz het volgende:
[..]
Want verschillende Christelijke denominaties aanbidden ieder een andere God?
De joden en de moslims hebben ook dezelfde god. Kwestie van denominatie.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:29 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ik denk dat de overeenkomsten nog altijd veel groter zijn als de verschillen. Alleen lichten mensen liever de verschillen uit, dan te kijken naar de kern van het Evangelie.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 05:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zo goed als. Ze doen wel alsof het ongeveer dezelfde god is maar de eigenschappen van deze god zijn vaak tegenstrijdig tussen de denominaties in.
Als er overeenstemming was dan waren er ook geen denominaties, hea.
Denk niet dat je ook maar een christen/jood/moslim vind die dat gaat ondersteunen(dat aan de ene kant Joden en Christenen en aan de andere kant Moslims dezelfde God aanbidden). Terwijl mensen van verschillende christelijke denominaties het over dezelfde God hebbenquote:Op zaterdag 2 juli 2016 06:17 schreef ATON het volgende:
[..]
De joden en de moslims hebben ook dezelfde god. Kwestie van denominatie.
Er is natuurlijk maar 1 god en stiekem zijn alle religies die god aan het aanbidden. Toch? Zelfs hindu's die denken dat ze meerdere goden aanbidden zijn eigenlijk verschillende facetten van onze christelijke god aan het aanbidden.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 06:21 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ik denk dat de overeenkomsten nog altijd veel groter zijn als de verschillen. Alleen lichten mensen liever de verschillen uit, dan te kijken naar de kern van het Evangelie.
Ik ken er zat van elk geloof. Moslims die dat denken zijn wat zeldzamer maar zat christenen die dat hele "het is allemaal dezelfde god" riedeltje aanhouden. Je argumenten zijn nogal arbitrair.quote:[..]
Denk niet dat je ook maar een christen/jood/moslim vind die dat gaat ondersteunen(dat aan de ene kant Joden en Christenen en aan de andere kant Moslims dezelfde God aanbidden). Terwijl mensen van verschillende christelijke denominaties het over dezelfde God hebben
Dit beweer ik nergens. Vind het erg goedkoop van je dat je me dit in de mond probeert te leggen.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 06:35 schreef SpecialK het volgende:
Er is natuurlijk maar 1 god en stiekem zijn alle religies die god aan het aanbidden. Toch? Zelfs hindu's die denken dat ze meerdere goden aanbidden zijn eigenlijk verschillende facetten van onze christelijke god aan het aanbidden.
Er zullen best nominale gelovigen van ieder geloof zijn die dat beweren. Ik denk dat dat zeker niet geld voor degene die het Schrift bestudeerd hebben en actief het geloof beleiden.quote:Ik ken er zat van elk geloof. Moslims die dat denken zijn wat zeldzamer maar zat christenen die dat hele "het is allemaal dezelfde god" riedeltje aanhouden.
Jouw standpunt, dat het verschil tussen verschillende Christelijke denominaties van gelijke groote is als het verschil tussen het Christelijke geloof en andere geloven, is pas absurd.quote:Je argumenten zijn nogal arbitrair.
Ik denk van wel, maar dat was het punt niet.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 06:21 schreef vaduz het volgende:
Denk niet dat je ook maar een christen/jood/moslim vind die dat gaat ondersteunen(dat aan de ene kant Joden en Christenen en aan de andere kant Moslims dezelfde God aanbidden). Terwijl mensen van verschillende christelijke denominaties het over dezelfde God hebben.
Zoekende is of er überhaupt bovennatuurlijke (buiten onze ruimte/tijd?) entiteiten bestaan en zo ja of deze entiteiten enige invloed hebben op het Universum waarin we bestaan (laat staan op ons). De TS daarentegen lijkt me wel degelijk te geloven en ook vrij specifiek, dus niet heel erg zoekende. Hooguit naar groep waar hij zich comfortabel bij voelt.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:27 schreef vaduz het volgende:
[..]
TS is zoekende. Verder gelooft iedereen wel ergens in (Atheisten dus ook).
De alarmbellen moeten gaan rinkelen als de club in een 6 dagen schepping gelooft en in dinosaurussen die samen op de thee gingen met mensen... De meeste jongetjes weten al op 8 jarige leeftijd dat dat onzin is als ze in hun 'dinosaurus-periode' zitten.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 19:06 schreef Ice2015 het volgende:
Het is inderdaad meer een zoektocht naar een gemeenschap of kerk waar ik me rustig kan verdiepen in het geloof zonder het gevaar te lopen financieel of geestelijk gesloopt te worden, het sociale aspect speelt ook best een rol
Feiten veranderen niet met wat iemand gelooft. Sommige feiten, zoals de ouderdom van de aarde en de manier* om water in wijn te veranderen hebben wij als mensheid al eeuwen vastgelegd, die hoeven we dus niet steeds zelf te gaan bepalen als individu.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:27 schreef vaduz het volgende:
Wie ben jij om dat te bepalen? Omdat het niet overeenkomt met jouw geloof is het onzin?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
Wat was het punt dan wel?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 08:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk van wel, maar dat was het punt niet.
Mag de TS dat zelf bepalen? Verder zou het wel handig zijn om aan te geven waar je je op beroept/ waar je deze definitie vandaan hebt.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 08:23 schreef Semisane het volgende:
[..]
Zoekende is of er überhaupt bovennatuurlijke (buiten onze ruimte/tijd?) entiteiten bestaan en zo ja of deze entiteiten enige invloed hebben op het Universum waarin we bestaan (laat staan op ons). De TS daarentegen lijkt me wel degelijk te geloven en ook vrij specifiek, dus niet heel erg zoekende. Hooguit naar groep waar hij zich comfortabel bij voelt.
Geloof is bovenal een proces. Het is niet het eenmalig aanmeten van bepaalde opvattingen.quote:Allemaal verder niet erg, maar ook ik vond het een vrij opmerkelijke uitsprak. "Niet geloven, maar er wel op voor openstaan" suggereert dat je al gelooft. Het lijkt me namelijk niet echt een hele berekende afweging...of je geloof...of niet
Inderdaad en om dat te staven zul je de feiten moeten kennen. Niet alles wat als feit wordt gepresenteerd is ook daadwerkelijk zo. Door de eeuwen heen zijn er tal van beweringen die initeel als feit gepresenteerd zijn ontkracht. Ook vandaag de dag wordt de naam van de wetenschap misbruikt voor bedenkelijke theorieen, net zoals dat religie wordt misbruikt.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 08:41 schreef vaarsuvius het volgende:
Feiten veranderen niet met wat iemand gelooft.
De ouderdom van de aarde is nog altijd niet eenduidig vastgelegd en daar bestaan nog altijd vele theorieen over. Dat jij in een andere theorie gelooft als hetgeen in Genisis beschreven staat (Wat je ook nog op verschillende manieren kan interpeteren) is jouw geloofsovertuiging, net zoals ik of de TS, de visboer of wie dan ook een andere geloofsovertuiging kan hebben. Verder lopen door de eeuwen heen de gangbare theorieen nogal uiteen. Wat betreft het veranderen van water in wijn: De door jouw beschreven manier is inderdaad een manier, maar niet de manier die in het Evangelie (tentijde van de bruiloft die Jezus Christus bezocht) is beschreven. Ook hier staat dat jij de vrijheid hebt om een bepaalde geloofsovertuiging al dan niet te belijden.quote:Sommige feiten, zoals de ouderdom van de aarde en de manier* om water in wijn te veranderen hebben wij als mensheid al eeuwen vastgelegd, die hoeven we dus niet steeds zelf te gaan bepalen als individu.
Het Christendom is juist heel veel anders. Met deze uitspraak doe je alleen laten blijken dat je kennis van het Christendom en Mormoonse geloof onvoldoende is, om er een vergelijk tussen te maken.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 09:00 schreef t4rt4rus het volgende:
Zoals je zelf al gezien hebt slaat dat geloof van de mormonen nergens op maar het christendom is natuurlijk niet veel anders.
Dat de moslim, de joden en de christenen met dezelfde god zijn opgescheept, en niet of ze het leuk vinden. Dąt was mijn punt.quote:
Vertel eens, wat is het verschil ? Mormonen zijn ook christenen hoor. Wie heeft hier gebrek aan kennis !quote:Op zaterdag 2 juli 2016 16:01 schreef vaduz het volgende:
[..]
Het Christendom is juist heel veel anders. Met deze uitspraak doe je alleen laten blijken dat je kennis van het Christendom en Mormoonse geloof onvoldoende is, om er een vergelijk tussen te maken.
Je bedoelt zo een beetje dat er maar een Almachtige God is voor iedereen? Dus niet dat Moslims enerzijds en Joden/Christenen anderzijds dezelfde God aanbidden?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 16:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat de moslim, de joden en de christenen met dezelfde god zijn opgescheept, en niet of ze het leuk vinden. Dąt was mijn punt.
Lees de doctrines/ Zo een beetje alles wat Joseph Smit heeft verzonnen.quote:
Een zeer controversieele uitspraak waar geen enkele Christelijke leider het mee eens is. Nog belangrijker het boek van Mormonen staat haaks op de Bijbel.quote:Mormonen zijn ook christenen hoor.
Ik laat deze vraag maar even open, zodat de lezer zelf kan oordelen.quote:Wie heeft hier gebrek aan kennis !
Samen geloven dat er geen God is...quote:Op zaterdag 2 juli 2016 16:49 schreef erodome het volgende:
Waarom dan niet eens kijken of er een "atheistische kerk" of andere groep is in je omgeving?
Nee, dat is het niet echt...quote:Op zaterdag 2 juli 2016 16:52 schreef vaduz het volgende:
[..]
Samen geloven dat er geen God is...Een beetje zoals de Communistische Partij dus.
De TS mag van mij het inderdaad zelf bepalen, enkel ik geef enkel aan dat ik het een beetje aparte uitspraak is. Volgens mij ben ik redelijk vrij om dat te uiten. Ik geef overigens geen definitie en heb dit verder nergens vandaan gehaald behalve mijn eigen gedachten.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 15:45 schreef vaduz het volgende:
[..]
Mag de TS dat zelf bepalen? Verder zou het wel handig zijn om aan te geven waar je je op beroept/ waar je deze definitie vandaan hebt.
Geloven zal een proces zijn, maar niet geloven is enkel dat. Daar zit verder geen proces aan vast, het is gewoon de afwezigheid van geloof. Maar goed het maakt ook verder weinig uit, het is een beetje geneuzel over een uitspraak die verder in context moet worden gelezen, denk ik.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 15:45 schreef vaduz het volgende:Geloof is bovenal een proces. Het is niet het eenmalig aanmeten van bepaalde opvattingen.
Ik bedoel niet dat ze bijna hetzelfde geloven. Ik bedoel dat beiden onzin zijn die misbruikt zijn om mensen onder de duim te houden.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 16:01 schreef vaduz het volgende:
[..]
Het Christendom is juist heel veel anders. Met deze uitspraak doe je alleen laten blijken dat je kennis van het Christendom en Mormoonse geloof onvoldoende is, om er een vergelijk tussen te maken.
dus mohammed heeft er weinig mee te maken en is mogelijk fictief?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 22:10 schreef ATON het volgende:
[..]
De Islam is ontstaan uit de verketterde christelijke stromingen uit de 4e eeuw. Pas later heeft de politiek dit geloof gekaapt, net zoals met het christendom gebeurt is. Dit kan je de nodige info geven:
http://cobra.canvas.be/cm(...)e-recensie/1.1256450
[..]
Nee hoor. Er is maar 1 gangbare theorie over de ouderdom van de aarde. (NB het gaat in wetenschap er niet om de cijfers achter de komma bij een getal zo groot als de leeftijd van het zonnestelsel...). Dus als we nu de consensus hebben dat het 4.54 x109 is en over 100 jaar blijkt dat 4.57 x 109 een betere benadering is, dan betekent dat niet dat de theorie fout was, maar alleen dat het model 100 jaar later qua nauwkeurigheid nog wat aangescherpt is. Toen ik klein was stond er 4.7 in mijn 'Zonnestelsel boek.' Dat is een onbeduidend detail. Het gaat erom dat we weten dat het niet een factor 10 meer of minder is.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 15:58 schreef vaduz het volgende:
De ouderdom van de aarde is nog altijd niet eenduidig vastgelegd en daar bestaan nog altijd vele theorieen over.
Dat zijn geloofsovertuigingen , die hebben niks met feiten te maken die op wetenschappelijke theorieėn zijn gebaseerd. In Genesis staat geen theorie.quote:Dat jij in een andere theorie gelooft als hetgeen in Genisis beschreven staat (Wat je ook nog op verschillende manieren kan interpeteren) is jouw geloofsovertuiging, net zoals ik of de TS, de visboer of wie dan ook een andere geloofsovertuiging kan hebben.
Dat deden ze dus niet om het voor hun zelf makkelijker te maken, maar om het woord onder zoveel mogelijk volken te verspreiden. Als het zich vandaag had afgespeeld waren ze zeker Amerikaanse propagandisten?quote:Op zondag 3 juli 2016 22:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Van joodse afkomst wel, maar verder zo Helleens dat ze 1; Grieks schreven en geen Aramees, 2; Ze de Septuagint gebruikten en niet de Hebreeuwse Tenach. Is je dat nog niet bekend ?
Waarmee je zelf dus aangeeft dat er geen verband is tussen het Jodendom en de Islam.quote:Mohammed heeft hier niks mee te zien.
Goede uitleg wel, goed onderbouwd ook.quote:Zo bizar is dit niet. Ieder weldenkend mens kan hier niet onderuit dat het om dezelfde god gaat. Let wel: ieder weldenkend mens.
Jazeker! Waarom denk je dat er zoveel stromingen zijn? Zelfs binnen 1 gemeente of kerk bestaan er verschillende beelden en visies van God.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:29 schreef vaduz het volgende:
[..]
Christus betekent gezalfde.quote:Op zondag 3 juli 2016 22:27 schreef Manke het volgende:
In de koran wordt hij ook Christus en messias genoemd
Ze hebben het allemaal wel over de zelfde God, alleen vatten sommige gemeentes/ stromingen bepaalde teksten uit de bijbel (helaas) wat anders op, of ze hebben een andere visie op de bijbel.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 13:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jazeker! Waarom denk je dat er zoveel stromingen zijn? Zelfs binnen 1 gemeente of kerk bestaan er verschillende beelden en visies van God.
Dat kan God wel willen maar dan bestaat er vervolgens discussie welke kerk dan als voorbeeld moet gaan dienen als "de kerk die God eigenlijk wil".quote:Op dinsdag 5 juli 2016 14:19 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ze hebben het allemaal wel over de zelfde God, alleen vatten sommige gemeentes/ stromingen bepaalde teksten uit de bijbel (helaas) wat anders op, of ze hebben een andere visie op de bijbel.
waardoor je dus helaas een andere stroming krijgt en er dus weer een zogenaamde muur wordt gebouwd, terwijl God eigenlijk wil dat die muren af worden gebroken en alle christenen samen 1 "kerk" dienen te vormen ondanks de verschillende gedachtes.
Er wordt niet voor niets in de bijbel gesproken over dat we 1 lichaam moeten vormen waarvan Jezus het Hoofd moet zijn.
En ook wel eens ' geprezen ',wat in het Arabisch ' moehammadoe-n ' wil zeggen. Later heeft men daar Mohammed van gemaakt.quote:Op zondag 3 juli 2016 22:27 schreef Manke het volgende:
In de koran wordt hij ook Christus en messias genoemd
Voor je begint te bidden zou je eerst dit filmpje eens bekijken:quote:Op dinsdag 5 juli 2016 14:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
Mensen als jij en Aton en waarschijnlijke vele andere forumledenOf dat ooit gaat gebeuren weet ik niet en leg ik daarom ook in God's hand ik kan er alleen om bidden.
En bij welke gemeente moeten Aton, ik en de andere ongelovigen dan zijn? Het zijn er nog al wat he?quote:Op dinsdag 5 juli 2016 14:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
mensen op nieuw weer bij Gods gemeente brengen.
Wat is daar mis mee? Dat hoort toch bij het geloven in Jezus? Het is niet helemaal duidelijk maar het lijkt er op dat je als gelovige 20% van je bruto salaris, danwel alles moet afstaan (Leviticus 27:30-31, Mark 12:41-44), dit is belastingaftrekbaar. Eigenlijk sta je het ook niet af, het was in de eerste plaats al van God, zie Psalm 24:1 en Haggai 2:8. Sterker nog, als je het niet afstaat ben je een dief van God! (Malachi 3:8-10).quote:Op zaterdag 2 juli 2016 16:01 schreef Jovatov het volgende:
Ik heb niet al te beste verhalen/geruchten over de evangeliegemeente de Deur gehoord. Onder andere dat wanneer je eenmaal binnenzit er erg wordt opgedrongen om financieel bij te dragen aan de gemeente en het 'moeten' evangeliseren.[...]
Kan God met een Rolls Royce rijden. Beter dan de fiets toch ?quote:Op zondag 24 juli 2016 18:45 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee? Dat hoort toch bij het geloven in Jezus? Het is niet helemaal duidelijk maar het lijkt er op dat je als gelovige 20% van je bruto salaris, danwel alles moet afstaan (Leviticus 27:30-31, Mark 12:41-44), dit is belastingaftrekbaar. Eigenlijk sta je het ook niet af, het was in de eerste plaats al van God, zie Psalm 24:1 en Haggai 2:8. Sterker nog, als je het niet afstaat ben je een dief van God! (Malachi 3:8-10).
Zo werken kettingbrieven ook. Zeer efficiėnt.quote:Voor wat betreft het missiewerk: Als je gelooft dat iemand voor eeuwig zal branden in de hel als je hem of haar niet bekeert, is het dan niet een verschrikkelijk idee om ze daarvoor niet te waarschuwen?
Haha!quote:Op zondag 24 juli 2016 18:53 schreef ATON het volgende:
Kan God met een Rolls Royce rijden. Beter dan de fiets toch ?
quote:Op zondag 24 juli 2016 19:09 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Haha!Je bedoelt natuurlijk de Pastoor, zodat hij missiewerk kan uitvoeren ter meerdere eer en Glorie van God! En waarom stoppen bij een Rolls Royce? Een beetje zichzelf respecterende Pastoor heeft op zijn minst een vliegtuig van $65 miljoen om te kunnen preken tegen de mensjes in Donker Afrika om ze te vertellen dat ze arm zijn omdat God ze niet lief vindt (Proverbs 10:22)
klopt en moet eerlijk zeggen dat ik die warme gemeenschap soms wel eens mis (ik kom ook uit een gezin dat aangesloten was bij zo'n Evangelische gemeente)quote:Op woensdag 20 juli 2016 21:52 schreef Schonedal het volgende:
Het behoren tot een geloofsgenootschap heeft voordelen, je bevindt je onder gelijk gestemde mensen, hier vloeien vriendschappen en zelfs huwelijken uit voort.
Je luistert naar gloedvolle preken, je mag zingen, er wordt mooie muziek ten beste gegeven, je ondervindt hulp, ondersteuning, wijze raad.
Er wordt voor je gebeden als dat nodig is zoals bij ziekte.
Dat zijn zoveel voordelen dat de geloofsleer waar het eigenlijk om gaat niet helemaal met de werkelijkheid hoeft overeen te stemmen of zelfs waar hoeft te zijn. (vrij naar Maarten `t Hart)
Collectieve zelfhypnose om je beter te voelen.. Wat een geestelijke armoede....quote:Op woensdag 20 juli 2016 21:52 schreef Schonedal het volgende:
Dat zijn zoveel voordelen dat de geloofsleer waar het eigenlijk om gaat niet helemaal met de werkelijkheid hoeft overeen te stemmen of zelfs waar hoeft te zijn. (vrij naar Maarten `t Hart)
Wat een trieste reactie.quote:Op donderdag 30 juni 2016 20:08 schreef vaduz het volgende:
Zelf de Bijbel(NBV/NBG/HSV, zolang het maar geen vertaling is van Jehova getuigen
Van welke codex was die JG bijbelvertaling nu weer ?quote:Op maandag 8 augustus 2016 12:58 schreef bianconeri het volgende:
In 1e plaats is die van Jehovah's getuige de meest nauwkeurige vertaling van alle aanwezige vertalingen, alleen al vanwege het wel gebruiken van JHWH terwijl anderen dit valselijk weglaten.
Veel oudere (en dus ook veel nauwkeurigere) bronnen dan welke Bijbelvertaling dan ookquote:Op maandag 8 augustus 2016 13:24 schreef ATON het volgende:
Van welke codex was die JG bijbelvertaling nu weer ?
Het punt is dat die tekst bij jullie op plaatsen staat waar die nooit heeft gestaan.quote:Op maandag 8 augustus 2016 13:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Veel oudere (en dus ook veel nauwkeurigere) bronnen dan welke Bijbelvertaling dan ook![]()
Met het gebruik van JHWH, zoals het hoort.
Zonder het zelf toevoegen van woorden, zoals hel (wat in oorspronkelijke 0x voor komt) zodat het aan eigen leerstellingen zou voldoen want bv de NBG wel doet want anders zou het niet aan de leerstelling van de hel voldoen.
Met andere woorden, je weet het dus niet.quote:Op maandag 8 augustus 2016 13:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Veel oudere (en dus ook veel nauwkeurigere) bronnen dan welke Bijbelvertaling dan ook![]()
Met het gebruik van JHWH, zoals het hoort.
Zonder het zelf toevoegen van woorden, zoals hel (wat in oorspronkelijke 0x voor komt) zodat het aan eigen leerstellingen zou voldoen want bv de NBG wel doet want anders zou het niet aan de leerstelling van de hel voldoen.
Nee die JHWH is niet op rare plekken toegevoegd.quote:Op maandag 8 augustus 2016 14:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het punt is dat die tekst bij jullie op plaatsen staat waar die nooit heeft gestaan.
In jullie vertaling staat hij daar alleen maar omdat jullie denken dat dat zo hoort.
Maar ik wed dat een marcus of johannes of paulus of zo, nooit JHWH of jehova hebben gebruikt in hun teksten.
En daarbij zijn er in jullie nieuwe wereld vertaling vertalingen dusdanig aangepast dat het meer in het straat van de JG past dan waar teksten op zouden moeten slaan.
Aangezien de JG niet bepaald pro Israėl zijn.
Waar verblijven volgens de JG anders de duivel en zijn gevolg en waarom zou je die put waarin hij wordt opgesloten geen hel kunnen noemen?
als er een hemel is dan zou er toch ook iets tegenovergesteld moeten zijn, toch????
Met andere woorden, JIJ weet het dus niet.quote:Op maandag 8 augustus 2016 15:54 schreef ATON het volgende:
Met andere woorden, je weet het dus niet.
Ik wil het wel weten, vandaar mijn vraag. Maar blijkbaar weet je ook niet welke codex men gebruikt heeft. In elk geval geen codex vanop het eind 1e eeuw zoals de inleiding van jullie bijbelvertaling staat, want dan bestond het N.T. nog eens niet.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 12:36 schreef bianconeri het volgende:
Met andere woorden, JIJ weet het dus niet.
Of wilt het niet weten.
Moet je maar eens het O.T. op naslaan of is God van mening veranderd ?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 12:36 schreef bianconeri het volgende:
JG niet pro-Israel? Ook niet anti hoor? Alleen de onBijbelse leerstelling dat Israel nog Gods volk zouden zijn ondersteunen wij niet. Aangezien God bv oorlog verbiedt, en kijk eens wat voor rare dingen ze daar uitspoken.
Als je het dan toch over prediker 9 hebt en alles letterlijk neemt, is jouw kleding dan ook wit en heb je ook olie op je hoofd elke dag?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 12:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee die JHWH is niet op rare plekken toegevoegd.
En ook is onze Bijbel niet aangepast op onze leerstellingen. Onze leerstellingen zijn ook te toetsen aan de hand van de NBG versie, of aan de hand van de Statenvertaling. Met elke Bijbelvertaling kom je op dezelfde leerstelling uit, daar is ''de JG'' versie niet voor nodig.
JG niet pro-Israel? Ook niet anti hoor? Alleen de onBijbelse leerstelling dat Israel nog Gods volk zouden zijn ondersteunen wij niet. Aangezien God bv oorlog verbiedt, en kijk eens wat voor rare dingen ze daar uitspoken. Of denk aan dat de Bijbel leert dat je Jezus moet aanvaarden voor eeuwig leven en guess what: De joden doen dat niet.
Waarom moet er per se iets tegenovergestelds zijn van de hemel?
Ik vind het belangrijker dat het een Bijbelse basis heeft, en er is geen enkele Bijbelse basis voor de hel.
Eerder andersom want de Bijbel leert in bv Pred 9 dat de doden zich van niets bewust zijn, dus niet naar de hemel dan wel hel gaan. Daarnaast staat er dat God liefde is, hoe kan God dan mensen eeuwig gaan straffen in een hel.
En het woord hel staat 0x in de oorspronkelijke teksten, dus hoe kan hel dan nu ineens in Bijbels staan?
[..]
Met andere woorden, JIJ weet het dus niet.
Of wilt het niet weten.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 12:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Als je het dan toch over prediker 9 hebt en alles letterlijk neemt, is jouw kleding dan ook wit en heb je ook olie op je hoofd elke dag?
Staat ook in prediker 9 ver 8 wel te verstaan.
8 Laat uw kleding te allen tijde wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.
maar wat jij bedoeld is vast vers 5?
5 Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten helemaal niets. Zij hebben ook geen loon meer, maar hun nagedachtenis is vergeten.
Maar je weet toch ook wel dat in de bijbel met doden ook vaak de ongelovige mensen bedoeld worden? dus mensen die niet in God/ Jezus geloven en dus op dat moment nog geen deel zullen hebben aan het eeuwige leven?
of heb je dat nooit geleerd?
Of ken je de tekst uit lukas 9 vers 60 niet?
60 Maar Jezus zei tegen hem: Laat de doden hun doden begraven, maar u, ga heen en verkondig het Koninkrijk van God.
Hoe kunnen doden nu doden begraven?
Dat van kleding wit is onbelangrijk, je moet kunnen onderscheiden wat van toepassing is.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 12:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar wat jij bedoeld is vast vers 5?
5 Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten helemaal niets. Zij hebben ook geen loon meer, maar hun nagedachtenis is vergeten.
Maar je weet toch ook wel dat in de bijbel met doden ook vaak de ongelovige mensen bedoeld worden? dus mensen die niet in God/ Jezus geloven en dus op dat moment nog geen deel zullen hebben aan het eeuwige leven?
of heb je dat nooit geleerd?
Kunnen ze niet, maar nog nooit van beeldspraak gehoord? Die tekst heeft gewoon de betekenis dat je prioriteiten moet stellen. Dat is toch overduidelijk?quote:Of ken je de tekst uit lukas 9 vers 60 niet?
60 Maar Jezus zei tegen hem: Laat de doden hun doden begraven, maar u, ga heen en verkondig het Koninkrijk van God.
Hoe kunnen doden nu doden begraven?
Mjah en geen postzegels verzamelen is ook een hobby hoor.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:27 schreef vaduz het volgende:
TS is zoekende. Verder gelooft iedereen wel ergens in (Atheisten dus ook).
Nee, dat is jouw persoonlijke beeld ervan, dat die tegenstelling zo zwart/wit moet bestaan.quote:Op maandag 8 augustus 2016 14:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
als er een hemel is dan zou er toch ook iets tegenovergesteld moeten zijn, toch????
Vind dit te makkelijk...quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:26 schreef nietzman het volgende:
[..]
Mjah en geen postzegels verzamelen is ook een hobby hoor.
Dit is onzin. Een vals onderscheid.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Vind dit te makkelijk...
Er is een onderscheid tussen zwak atheisme (vind het onwaarschijnlijk, maar weet niet zeker, leg het gewoon naast me neer/doet er niet toe) en sterk atheisme (er zijn geen goden, dikke punt, een "waarheid" dus).
Interessant, ik wist niet dat Jehovah's getuigen aanhangers waren van de Vervangingstheologie. Wat is jullie mening over de doop, is dat een vervanging voor de besnijdenis?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat van kleding wit is onbelangrijk, je moet kunnen onderscheiden wat van toepassing is.
En ja iets wat over de dood gaat blijft natuurlijk constant van toepassing.
En als een ongelovige helemaal nergens van weet dan houdt dat dus in dat de hel niet kan bestaan. En nee dat heb ik nooit geleerd want dat slaat nergens op. Er wordt ook vaak genoeg over rechtvaardige doden gesproken. Over het leven van de oude getrouwen als Job, Abraham en dergelijken.
[..]
Kunnen ze niet, maar nog nooit van beeldspraak gehoord? Die tekst heeft gewoon de betekenis dat je prioriteiten moet stellen. Dat is toch overduidelijk?
En weer negeer je alles over IsraelNet als in elk topic waar jij daar mee aankomt.
Want je weet zelf ook wel dat Israel niet meer Gods volk kan zijn.
Is wel degelijk een onderscheid. Maar 'zwak atheisme' zou ik eerder 'agnosticisme' noemen zelf. Je weet het niet en doet er niks mee.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit is onzin. Een vals onderscheid.
Volgens recente poll's zou dit zeker 10% bedragen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:56 schreef sirdanilot het volgende:
En dan blijkt dat er uiteindelijk maar heel weinig mensen zijn die écht atheļstisch zijn, en het compleet zeker (zeggen te) weten.
Juist veel meer. Dat de theļstische goden niet bestaan is overduidelijk. Iedereen die niet in een theļstische god gelooft is atheļst. Veel moeilijker moet je het niet maken, dat is de letterlijke betekenis.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:56 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Is wel degelijk een onderscheid. Maar 'zwak atheisme' zou ik eerder 'agnosticisme' noemen zelf. Je weet het niet en doet er niks mee.
En dan blijkt dat er uiteindelijk maar heel weinig mensen zijn die écht atheļstisch zijn, en het compleet zeker (zeggen te) weten.
De vraag is natuurlijk hoe die polls opgezet zijn.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Volgens recente poll's zou dit zeker 10% bedragen.
Wat bedoel je met theļstische God? Dat is een 'God-God', letterlijk.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Juist veel meer. Dat de theļstische goden niet bestaan is overduidelijk. Iedereen die niet in een theļstische god gelooft is atheļst. Veel moeilijker moet je het niet maken, dat is de letterlijke betekenis.
Veel mensen hebben niet door dat dat onderscheid niet bestaat. Helaas.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:02 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk hoe die polls opgezet zijn.
Als je de vraag stelt 'ben je gelovig' zullen veel mensen 'nee' antwoorden in eerste instantie.
Maar als je zou vragen 'weet je zeker dat er geen enkele God of hogere macht bestaat' dan ziet de poll er denk ik heel anders uit.
Dat heb je helaas verkeerd. Schijnbaar weet je niet wat theļstisch betekent. Laat ik het verduidelijken: er zijn ook mensen die geloven in deistische god(en).quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:03 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Wat bedoel je met theļstische God? Dat is een 'God-God', letterlijk.
Je moet echt duidelijker zijn wat dat betreft.
Als je zo een term gebruikt mag je best verduidelijken wat je ermee bedoelt. Wat is het verschil tussen een theistische en een deļstische God nou weer?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat heb je helaas verkeerd. Schijnbaar weet je niet wat theļstisch betekent. Laat ik het verduidelijken: er zijn ook mensen die geloven in deistische god(en).
Goede vraag. Een theļstische god is een als gepostuleerd door de grote religies, een die actief regeert over en ingrijpt in zijn schepping.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:06 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als je zo een term gebruikt mag je best verduidelijken wat je ermee bedoelt. Wat is het verschil tussen een theistische en een deļstische God nou weer?
Andersom neem ik aan ? Dat Joden, Christenen en Moslims dezelfde God eren staat expliciet in de Koran benoemd - en Jezus wordt ook expliciet als profeet aangewezen.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 06:35 schreef SpecialK het volgende:
Ik ken er zat van elk geloof. Moslims die dat denken zijn wat zeldzamer maar zat christenen die dat hele "het is allemaal dezelfde god" riedeltje aanhouden.
"Deism is a term, which, like theism, originated in the enlightenment and at very nearly the same time. Generally speaking, it is a specific type of theism named after the Latin word for God, deus. As deists believe in God, albeit generally as an entity which does not intervene in the human world, deism is a logical subset of theism; that is, all deists are theists, but not all theists are deists.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Goede vraag. Een theļstische god is een als gepostuleerd door de grote religies, een die actief regeert over en ingrijpt in zijn schepping.
Een deistische god is simpelweg een 'first cause'. Dus een die het universum en de wetten heeft geschapen maar daarna het allemaal op zijn beloop gelaten heeft en dus ook niet actief ingrijpt.
Als je het niet zeker weet ben je nog steeds een atheist of theist - afhankelijk van wat je gelooft.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:13 schreef sirdanilot het volgende:
Theisme sluit dus geen deisme uit, en atheisme sluit wél "adeisme" uit. Als je atheist bent, geloof je in geen enkele God, ook niet in een passieve God als enkel schepper. Als je dat wel gelooft ben je een deist, en als je het niet zeker weet ben je agnostisch.
Atheisme is het tegenovergestelde van theisme (het geloof in een God)quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:16 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Als je het niet zeker weet ben je nog steeds een atheist of theist - afhankelijk van wat je gelooft.
(A)gnosticisme en (a)theisme staan los van elkaar.
Waarom moet je dan bij lukas het zien als beeldspraak en bij prediker letterlijk nemen?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat van kleding wit is onbelangrijk, je moet kunnen onderscheiden wat van toepassing is.
En ja iets wat over de dood gaat blijft natuurlijk constant van toepassing.
En als een ongelovige helemaal nergens van weet dan houdt dat dus in dat de hel niet kan bestaan. En nee dat heb ik nooit geleerd want dat slaat nergens op. Er wordt ook vaak genoeg over rechtvaardige doden gesproken. Over het leven van de oude getrouwen als Job, Abraham en dergelijken.
[..]
Kunnen ze niet, maar nog nooit van beeldspraak gehoord? Die tekst heeft gewoon de betekenis dat je prioriteiten moet stellen. Dat is toch overduidelijk?
En weer negeer je alles over IsraelNet als in elk topic waar jij daar mee aankomt.
Want je weet zelf ook wel dat Israel niet meer Gods volk kan zijn.
De christenen zijn heidenen, maar zijn in de bekering geėnt op de stam Israėls en dus deel van Gods volk.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:18 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom moet je dan bij lukas het zien als beeldspraak en bij prediker letterlijk nemen?
En hoe denk je te bepalen wat bij die prediker tekst van toepassing is en wat niet?
Het staat er toch niet voor niets?
het lijkt er op dat jij niet weet dat bijbel tekst ook soms andere betekenissen kan hebben.
Zoals dat je dus met dood ook mensen kunt bedoelen die niet geloven zoals dus in die tekst van lukas, dat zelfde principe kun je ook toepassen op prediker 9
Waarom bestaat Israėl vandaag de dag nog als het toch niets meer voor de toekomst zou uitmaken.
Je moet onderscheidt weten te maken tussen de verschillende verbonden die God heeft gemaakt, met de joden en ook voor de "heidenen" waar ook de christenen in theorie onder vallen.
Want alles wat niet Joods is volgens de bijbel is "heidens".
Ik bekijk het vanuit de praktische kant. Filosofisch gezien hebben die mensen op die pagina gelijk maar praktisch is er geen verschil tussen een atheist en een deist. Beiden geloven niet dat een god ingrijpt in de realiteit.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
"Deism is a term, which, like theism, originated in the enlightenment and at very nearly the same time. Generally speaking, it is a specific type of theism named after the Latin word for God, deus. As deists believe in God, albeit generally as an entity which does not intervene in the human world, deism is a logical subset of theism; that is, all deists are theists, but not all theists are deists.
"
https://www.quora.com/The(...)een-deism-and-theism
Lijkt me dus dat jouw definitie niet de standaard is.
Ik denk dat wij een verschillende definitie hebben van wat geloof is. Jij ziet geloof als 'praxis', dus dat je bepaalde dingen moet doen (bijvoorbeeld bepaalde regels naleven of naar de kerk gaan of actief aanbidden). Dat is inderdaad afwezig bij de meeste agnosten omdat ze niet zeker weten of God wel bestaat.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik bekijk het vanuit de praktische kant. Filosofisch gezien hebben die mensen op die pagina gelijk maar praktisch is er geen verschil tussen een atheist en een deist. Beiden geloven niet dat een god ingrijpt in de realiteit.
Maar een agnost is wat anders, je kunt namelijk ook een atheistische agnost zijn. Dat verschil lijkt dan weer niet tot je door te dringen. Als je 'niet zeker weet' of er en god is of niet dan ben je atheist want het geloof ontbreekt dan.
Nee, dat is gewoon een atheist. Een gnostisch atheist zou "er is zeker geen god" zeggen, een agnostich "ik weet niet zeker of er wel of geen god is, maar geloof er zelf niet in".quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:29 schreef sirdanilot het volgende:
Voor mij is geloof echter een vertrouwen hebben in het bestaan van wat je niet direct ziet (bijvoorbeeld God). Dat vertrouwen kan sterk zijn, of minder sterk, of compleet afwezig. Alleen bij dat laatste is er sprake van atheļsme. Alleen zij kunnen met zekerheid voor zichzelf zeggen: 'Er is geen God.' Dat kan een agnost nooit met zekerheid zeggen. Iemand die dus niet met zekerheid kan zeggen 'Er is geen God' is geen atheist maar een agnost.
Dat is dus simpelweg niet waar. De voorwaarde voor een theist is 'geloof'. En dat impliceert dat die persoon zegt 'ja er is een god'. Iemand die dat niet zegt is geen theist en dus een atheist. Volgens mij verwar je jezelf een beetje, de 'a' in atheist betekent niet 'anti' maar simpelweg 'niet'.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:29 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Iemand die dus niet met zekerheid kan zeggen 'Er is geen God' is geen atheist maar een agnost.
Ik had het over 100% atheļsten.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:02 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk hoe die polls opgezet zijn.
Als je de vraag stelt 'ben je gelovig' zullen veel mensen 'nee' antwoorden in eerste instantie.
Maar als je zou vragen 'weet je zeker dat er geen enkele God of hogere macht bestaat' dan ziet de poll er denk ik heel anders uit.
Weet ik zeker dat er geen goden bestaan? Neequote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:56 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Is wel degelijk een onderscheid. Maar 'zwak atheisme' zou ik eerder 'agnosticisme' noemen zelf. Je weet het niet en doet er niks mee.
Dan ben je geen atheļst, maar gewoon een niet-christen/moslim/etc.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:13 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Weet ik zeker dat er geen goden bestaan? Nee
Weet ik zeker dat de goden zoals beschreven in alle bekende religies niet bestaan? JA! Dat zijn namelijk allemaal (collectieve) fantasieėn waarvan de ontstaansgeschiedenis min of meer bekend is en dat gecombineerd met wat kennis over de menselijke psyche en het feit dat al die religies en varianten elkaar tegenspreken leidt tot de conclusie dat ze niet werkelijk bestaan buiten de menselijke verbeelding.
Wat is het tegenovergestelde van iets geloven dan? Klinkt zelfs op taalkundig niveau een beetje dubieus.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:17 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Atheisme is het tegenovergestelde van theisme (het geloof in een God)
Epistemologie gaat niet over iets wel of niet zeker weten maar over de filosofie achter de vraag of iets ueberhaupt weetbaar is.quote:Als je niet zeker weet of er een God is, ben je agnost, geen atheist.
vaarsuvius is een atheist.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dan ben je geen atheļst, maar gewoon een niet-christen/moslim/etc.
Niet zo'n heel spannende mening dus.
Er zijn verschillende gradaties van geloof. Laat ik voor het christendom spreken: Er is zoiets als een 'groot geloof' en een 'klein geloof', dat impliceert dat er gradaties zijn in geloven. Je kunt rotsvast fundi en met 100 procent zekerheid zeggen dat je gelooft, of je kunt een twijfelend geloof hebben, en alles daar tussen in. Zelfs Jezus zegt aan het kruis 'Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?'.De Bijbel spreekt ook continu over het groeien in geloof.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is dus simpelweg niet waar. De voorwaarde voor een theist is 'geloof'. En dat impliceert dat die persoon zegt 'ja er is een god'. Iemand die dat niet zegt is geen theist en dus een atheist. Volgens mij verwar je jezelf een beetje, de 'a' in atheist betekent niet 'anti' maar simpelweg 'niet'.
Je kunt dus niet agnost en atheist tegelijk zijn. Je kunt wel agnost en niet-religieus zijn (en dat zijn de meesten, al heb je ook agnosten die wel naar de kerk gaan bijvoorbeeld).quote:Uiteindelijk komt het er op neer (en daar zullen we het eens over kunnen zijn) dat een groot deel van de atheisten in Nederland tevens agnost zijn.
Atheist heb ik eigenlijk altijd al een verwarrende term gevonden juist om deze reden. Maar ja, ik weet ook niets beters te bedenken eigenlijk.
Ik reken mezelf tot de vrij hardcore atheļsten groep eerlijk gezegd. Als er iets in het bestaan als mens zeker voor mij is, dan is het wel dat goden niet bestaan. Met goden bedoel ik dus Jezus, Allah, Jahweh, Zeus, Thor, Shiva, Visnoe, Vliegend Spagetti Monster etc etc. Alle goden die iemand ooit bedacht heeft.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dan ben je geen atheļst, maar gewoon een niet-christen/moslim/etc.
Niet zo'n heel spannende mening dus.
Sorry maar dit slaat compleet nergens op. Zie ook de posts van SpecialK en Kassamiep.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:20 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Er zijn verschillende gradaties van geloof. Laat ik voor het christendom spreken: Er is zoiets als een 'groot geloof' en een 'klein geloof', dat impliceert dat er gradaties zijn in geloven. Je kunt rotsvast fundi en met 100 procent zekerheid zeggen dat je gelooft, of je kunt een twijfelend geloof hebben, en alles daar tussen in. Zelfs Jezus zegt aan het kruis 'Mijn God, Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?'.De Bijbel spreekt ook continu over het groeien in geloof.
De praktijk wijst ook uit dat de ene gelovige de andere niet is.
Geloof is dus niet een statisch iets, maar iets dynamisch. Daarom is een agnost (iemand die het niet zeker weet) geen atheļst. Dat een agnost niet met zekerheid kan zeggen 'God bestaat' betekent niet dat hij een atheist is.
-
[..]
Je kunt dus niet agnost en atheist tegelijk zijn. Je kunt wel agnost en niet-religieus zijn (en dat zijn de meesten, al heb je ook agnosten die wel naar de kerk gaan bijvoorbeeld).
Ik denk dat je je zelf daar dan vooral toe rekent omdat het zo stoer is om zo lekker anti 'establishment' te zijn en jezelf dus atheist te noemen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:22 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik reken mezelf tot de vrij hardcore atheļsten groep eerlijk gezegd. Als er iets in het bestaan als mens zeker voor mij is, dan is het wel dat goden niet bestaan. Met goden bedoel ik dus Jezus, Allah, Jahweh, Zeus, Thor, Shiva, Visnoe, Vliegend Spagetti Monster etc etc. Alle goden die iemand ooit bedacht heeft.
Dat ik niet 100% zeker kan weten of zoiets als het concept god niet zou kunnen bestaan , in theorie.. doet daar niks aan af.
Tsja komt dan met een argument als je het er niet mee eens bent.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Sorry maar dit slaat compleet nergens op. Zie ook de posts van SpecialK en Kassamiep.
Er zijn nou al meerdere mensen die deze onzin weerlegd hebbenquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:26 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als je niet met zekerheid kunt zeggen dat er niet zoiets bestaat als God of hogere machten ben je geen atheist.
Het lijkt er op dat je denkt dat atheisten per definitie "stoere mensen zijn die tegen het establishment zijn".quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:26 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik denk dat je je zelf daar dan vooral toe rekent omdat het zo stoer is om zo lekker anti 'establishment' te zijn en jezelf dus atheist te noemen.
Als je niet met zekerheid kunt zeggen dat er niet zoiets bestaat als God of hogere machten ben je geen atheist.
Wat jij bent is hooguit: anti-religie. Anti georganiseerde religies. En das niet zo heel spannend eerlijk gezegd. Denk maar niet dat je bijzonderder bent dan dat je bent hoor.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat je denkt dat atheisten per definitie "stoere mensen zijn die tegen het establishment zijn".
Waarom denk jij dit?
Ik ben geen rebelse tiener ofzo, ik denk hier al zo'n 20 jaar over na. Het heeft ook niks met anti religie te maken.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:26 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik denk dat je je zelf daar dan vooral toe rekent omdat het zo stoer is om zo lekker anti 'establishment' te zijn en jezelf dus atheist te noemen.
Wat jij bent is hooguit: anti-religie. Anti georganiseerde religies. En das niet zo heel spannend eerlijk gezegd. Denk maar niet dat je bijzonderder bent dan dat je bent hoor.
Ik moet zeggen dat van alle christelijke tactieken om op definitioneel niveau atheisten te laten verdwijnen jouw manier nog wel de meest hardnekkige lijkt te zijn (deels omdat het ook aanslaat bij mensen die zichzelf in elke heftige discussie als neutraal persoon wil zien).quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:27 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Tsja komt dan met een argument als je het er niet mee eens bent.
Want ik vind dat jij nogal veel water bij de wijn doet als het gaat om de definitie van atheist.
Dan kan ik ook iedereen die wel eens een kerk heeft gezien een christen noemen. Zo kun je geen discussie voeren vind ik.
En sinds wanneer bepaal jij de gangbare definitie van atheist dan?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:35 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik ben geen rebelse tiener ofzo, ik denk hier al zo'n 20 jaar over na. Het heeft ook niks met anti religie te maken.
Jij wilt gewoon de gangbare definitie van atheļst niet snappen / aanvaarden. Als er iemand rebels is, ben jij het!![]()
Vind het nogal over één kam scherend om te zeggen dat mensen die theistisch worden, allemaal een existentiele crisis hebben hoor.quote:Anti-religie kun je worden door het gedrag van religieuzen.. Als je dat als grotendeels slecht ervaart. ( BV IS of de katholieke kerk) Maar dat is een andere discussie.
Van de filosofische argumenten voor of tegen het bestaan van goden wordt je niet anti-religieus. Maar wel atheļstisch of eventueel theļstisch. (Al komt dat laatste vaker door opvoeding of door een existentiėle crisis)
De ironiequote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:52 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
En sinds wanneer bepaal jij de gangbare definitie van atheist dan?
Ik wil atheisten helemaal niet laten verdwijnen hoor. Zeker niet.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat van alle christelijke tactieken om op definitioneel niveau atheisten te laten verdwijnen jouw manier nog wel de meest hardnekkige lijkt te zijn (deels omdat het ook aanslaat bij mensen die zichzelf in elke heftige discussie als neutraal persoon wil zien).
Nu halen we er wéér iets nieuws bij. Volgens die definitie zit het er al ingebakken dat de theisten degenen zijn die de God verzinnen. Dat is natuurlijk een cirkelredenering.quote:Het is uiteindelijk vrij simpel
Geloof je in het bestaan van goden zoals die door theisten worden aangereikt?
Ja? Dan ben je een theist.
Nee? Dan ben je een atheist.
Hier kan ik het dan wel weer mee eens zijn.quote:Denk je dat het bestaan of niet-bestaan van een almachtig wezen buiten het universum kenbaar is door mensen?
Ja? Dan ben je gnostisch
Nee? Dan ben je agnostisch
Ik vind het nogal anti-intellectualistisch om gewoon een volledig onderwerp af te doen als 'onzinnig om over na te denken'. Een heel onderwerp waar in de loop der eeuwen talloze grote denkers, filosofen en theologen over hebben nagedacht. Ik neem aan dat je geen universitaire opleiding hebt genoten (of wellicht iets simpels als b.v. rechten waarbij je niet echt leert nadenken)? Want ik verwacht zo een mening van een academicus absoluut niet.quote:Vind je het hele idee van een wezen of object wat zich buiten het universum bevind onzinnig om zelfs over na te denken?
Ja? Dan ben je een theologisch non-cognitivist
Nee? Dan ben je een zweefteef (officiele filosofische term)
Ik ben een atheistisch, agnostisch en theologisch non-cognitivistisch. En nu?
Lijkt er anders wel op. Je wil de term atheist reduceren tot iets wat expliciet-atheisme wordt genoemd. De kleinste groep atheisten.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:58 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik wil atheisten helemaal niet laten verdwijnen hoor. Zeker niet.
Atheisme is een positie mbt geloof. Agnosticisme is een positie mbt epistemologie. 2 totaal verschillende vlakken die eigenlijk apart van elkaar staan. Dat jij daar geen rekening mee houd zegt vrij veel over je kennis over het onderwerp.quote:Ik wil echter wel de definities duidelijk hebben zodat iedereen duidelijk weet waar we het over hebben. En dan kom je erachter dat de meeste mensen eigenlijk helemaal geen atheisten zijn, maar agnosten. Er zķjn wel hardcore atheisten, maar niet zo veel als je zou denken afgaand op het aantal mensen dat zichzelf voor het gemak (of bijvoorbeeld om stoer/anti establishment te doen) atheist noemt.
Ik ben een agnost en een atheist en ik weet dat ik geen stiekeme gelovige ben. Dus dat is nogal onzinnig.quote:En ik zeg ook zeker niet dat agnosten stiekeme gelovigen zijn of zo. Maar ik maak wel even het verschil duidelijk tussen een atheist en een agnost.
Prima. Dan mogen wij atheisten ook gods-definities aanreiken en die kapottrappen. Toch? Of heeft dat in een discussie gewoon een beetje weinig zin. Het zijn theisten die een claim maken. Atheisten wijzen die claim slechts af. Niet door expliciet te zeggen dat de claim onwaar is maar dat de persoon de claim niet onderbouwd genoeg acht om er in te geloven.quote:[..]
Nu halen we er wéér iets nieuws bij. Volgens die definitie zit het er al ingebakken dat de theisten degenen zijn die de God verzinnen. Dat is natuurlijk een cirkelredenering.
Een waanbeeld.quote:Je bent ook een theist als je gelooft in een persoonlijke God of hogere macht die door niemand anders is 'aangereikt'. Hoe noem jij dat dan?
Religie is niet hetzelfde als theisme wat je lijkt te denken.quote:Religie is zoveel meer dan alleen een vakje aankruisen van established religies: christen, moslim, jood of hindoe. Religie kan zoveel meer en zoveel dieper en persoonlijker zijn dan dat, en is dat voor veel theisten ook.
Het is ook vrij onzinnig om een theist te zijn. Maar ik snap best dat de mensheid veel onzinnige dingen doet en dat is verder ook prima. Maar laten we er niet meer betekenis aan geven dan nodig.quote:Hierdoor maak jij een karikatuur van theisme waardoor het bij voorbaat al onzinnig is om theist te zijn.
Jij mag mij eerst eens uitleggen wat het betekent dat iets "buiten het universum bestaat". Aangezien "bestaan" bijna per definitie een woord is wat we alleen maar toepassen op dingen die zich binnen ons universum bevinden en die we (al dan niet theoretisch) kunnen waarnemen.quote:[..]
Hier kan ik het dan wel weer mee eens zijn.
[..]
Ik vind het nogal anti-intellectualistisch om gewoon een volledig onderwerp af te doen als 'onzinnig om over na te denken'.
Er zijn zo veel mensen die hun brein hebben stukgeslagen op onzinnige onderwerpen of op zinnige onderwerpen maar die tot totaal onzinnige conclusies kwamen ondanks het feit dat ze een goed stel hersenen hadden. Dat zegt dus weinig.quote:Een heel onderwerp waar in de loop der eeuwen talloze grote denkers, filosofen en theologen over hebben nagedacht.
Doe voor het doel van de discussie maar alsof ik een eersteklas randmongool ben. Dat lijk je wel een geil idee te vinden.quote:Ik neem aan dat je geen universitaire opleiding hebt genoten (of wellicht iets simpels als b.v. rechten waarbij je niet echt leert nadenken)? Want ik verwacht zo een mening van een academicus absoluut niet.
Eens. Maar laten we niet doen alsof alles waar over na te denken valt even waardevol is of evenveel waarheid bevat.quote:Zelfs als het allemaal niet bestaat, is ergens over nadenken nooit onzinnig.
Nee, dit is echt zoals het opgenomen is in de subdefinitie's. Er is "zwak" atheisme en "sterk" atheisme. Waarbij dat laatste wel degelijk een waarheidsclaim bevat.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit is onzin. Een vals onderscheid.
Hier dus geheel niet mee eens!!!quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik bekijk het vanuit de praktische kant. Filosofisch gezien hebben die mensen op die pagina gelijk maar praktisch is er geen verschil tussen een atheist en een deist. Beiden geloven niet dat een god ingrijpt in de realiteit.
Maar een agnost is wat anders, je kunt namelijk ook een atheistische agnost zijn. Dat verschil lijkt dan weer niet tot je door te dringen. Als je 'niet zeker weet' of er en god is of niet dan ben je atheist want het geloof ontbreekt dan.
Dan heb je het verkeerd begrepen, in elk geval de strekking van mijn uitspraak. (of het nou taalkundig 100% gezien klopte of niet wat ik zei, het lijkt me toch vrij duidelijk wat ik ermee bedóelde... ) Als je mijn stukje bij begrijpend lezen op je bord krijgt en de vraag is: 'Is de schrijver een atheļst of een theļst?' Dan is het toch wel duidelijk welk antwoord goed gerekend zal wordenquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:52 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
En sinds wanneer bepaal jij de gangbare definitie van atheist dan?
Het is logisch dat je de definitie kiest die jou het meest uitkomt. Jij voelt je superieur, 'verlicht', modern en anti-establishment door jezelf een atheist te noemen. Maar naar wat ik uit je post heb begrepen, bén je er geen.
Dat zeg ik ook niet. 'vaker door.... of.......' is niet 'allemaal.'quote:Vind het nogal over één kam scherend om te zeggen dat mensen die theistisch worden, allemaal een existentiele crisis hebben hoor.
Je gelooft niet in de gevestigde religies zoals christendom/islam/hindoe etc., maar dat maakt je nog niet meteen een atheļst.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 20:38 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dan heb je het verkeerd begrepen, in elk geval de strekking van mijn uitspraak. (of het nou taalkundig 100% gezien klopte of niet wat ik zei, het lijkt me toch vrij duidelijk wat ik ermee bedóelde... ) Als je mijn stukje bij begrijpend lezen op je bord krijgt en de vraag is: 'Is de schrijver een atheļst of een theļst?' Dan is het toch wel duidelijk welk antwoord goed gerekend zal worden
Onzin. Zoals je kunt lezen in veel andere posts is atheisme een vrij simpel begrip. Geen geloof in een god = atheist. De reden voor dat niet-geloof is voor het begrip atheisme niet relevant.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 19:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, dit is echt zoals het opgenomen is in de subdefinitie's.
Wanneer dan wel? Moet je ook de theepot ontkennen?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:22 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Je gelooft niet in de gevestigde religies zoals christendom/islam/hindoe etc., maar dat maakt je nog niet meteen een atheļst.
Dan ben je geen atheist. Geen idee waarom je denkt dat iemand je daar van 'beschuldigt'.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 19:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Hier dus geheel niet mee eens!!!
Ik ben een gelovige, maar geloof niet in een almachtige schepper. Mijn goden hebben niets geschapen, maar zijn deel van. Ze zijn niet almachtig, maar wel machtig.
Dat maakt mij heel anders dan een atheist die alle goden en invloed van goden verwerpen of naas t zich neerleggen als er niets toe doende. Dat terwijl ik ook geloof dat mijn pad niets te maken heeft met de macht van de goden.
Geen onzin, wordt echt overal zo gesteld waarbij ze het over de verschillende vormen van atheļsme hebben.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin. Zoals je kunt lezen in veel andere posts is atheisme een vrij simpel begrip. Geen geloof in een god = atheist. De reden voor dat niet-geloof is voor het begrip atheisme niet relevant.
Zie ook SpecialK's post over wat agnosticisme betekent.
Euhm, er werd net gesteld dat deļsme atheļsme is.... zie waarop ik reageer zie je eigen tekst...quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan ben je geen atheist. Geen idee waarom je denkt dat iemand je daar van 'beschuldigt'.
Overal he? Waar dan?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Geen onzin, wordt echt overal zo gesteld waarbij ze het over de verschillende vormen van atheļsme hebben.
Lees je eens in, zelfs de teksten van hardcore atheisten over atheļsme stellen dit.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Overal he? Waar dan?
Nogmaals, atheist betekent niets anders dan 'geen geloof in een god'. Hoe zogenaamd 'sterk' of 'zwak' dat dan is heeft er eigenlijk bar weinig mee te maken.
Sorry maar je zit er toch echt naast.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Lees je eens in, zelfs de teksten van hardcore atheisten over atheļsme stellen dit.
Er is sterk atheļsme en zwak atheļsme, daaraan voorbij gaan doet afbreuk aan de subdefinities die er zijn en die hard nodig zijn omdat er een fiks verschil is tussen die subgroepen.
En nee, het betekend niet zoveel als geen geloof in een god, dat is een te simpele en beperkte definitie.
Waarom moet je toch altijd weer dingen zoveel moeilijker maken dan ze zijn? Kan het zijn omdat je verder geen argumenten hebt?quote:Atheism is, in the broadest sense, the absence of belief in the existence of deities.
Fout. Probeer het nog een keer.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Euhm, er werd net gesteld dat deļsme atheļsme is....
Ik weet niet wat een fedorahoedje is, dus ik denk niet dat ik er eentje heb. Ik heb wel een petje (van Adidas geloof ik) maar dat draag ik alleen als ik tennis (begin een beetje te kalen op mijn achterhoofd, dat geeft ook wel een indicatie hoe lang ik al atheļst ben, dus ik moet me wel beschermen tegen de zon.)quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:22 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zou ook niet weten waarom je zo graag wil dat iedereen toegeeft dat je inderdaad een atheist bent. Ik kan alleen maar concluderen dat het is omdat atheisten een stoer anti-establishment imago hebben . Waarom zou je anders iemand willen zijn diej e niet bent?
Draag je toevallig ook een fedorahoedje?
Lijkt mij logisch toch?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:18 schreef sjoemie1985 het volgende:
Waarom moet je dan bij lukas het zien als beeldspraak en bij prediker letterlijk nemen?
En hoe denk je te bepalen wat bij die prediker tekst van toepassing is en wat niet?
Het staat er toch niet voor niets?
Dat weet ik heel goed. Alleen je moet gewoon logisch nadenken.quote:het lijkt er op dat jij niet weet dat bijbel tekst ook soms andere betekenissen kan hebben.
Zoals dat je dus met dood ook mensen kunt bedoelen die niet geloven zoals dus in die tekst van lukas, dat zelfde principe kun je ook toepassen op prediker 9
Nederland bestaat tot op de dag van vandaag ook nog steeds.quote:Waarom bestaat Israėl vandaag de dag nog als het toch niets meer voor de toekomst zou uitmaken.
Je moet onderscheidt weten te maken tussen de verschillende verbonden die God heeft gemaakt, met de joden en ook voor de "heidenen" waar ook de christenen in theorie onder vallen.
Want alles wat niet Joods is volgens de bijbel is "heidens".
Ik geloof dat jij je indentificeerd als atheļst ja. Maar ik geloof niet dat je het echt bent, want je hebt zelf eerder in deze draad gezegd dat je het bestaan van een god niet uitsluit. Dan ben je dus geen atheist.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 22:03 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik weet niet wat een fedorahoedje is, dus ik denk niet dat ik er eentje heb. Ik heb wel een petje (van Adidas geloof ik) maar dat draag ik alleen als ik tennis (begin een beetje te kalen op mijn achterhoofd, dat geeft ook wel een indicatie hoe lang ik al atheļst ben, dus ik moet me wel beschermen tegen de zon.)
Verder hoeft niemand toe te geven dat ik atheļst ben, iedereen (behalve jij) neemt dat namelijk aan van me als ik dat aangeef. Wat ik overigens nooit doe behalve hier in F&L of als het toevallig ter sprake komt, hetgeen in het dagelijks leven vrijwel nooit voorkomt. Iedereen in mijn omgeving die belangrijk voor mij is weet dat al jaren en het is niet een onderwerp waar we hier in Nederland een kassameisje, een taxichauffeur of een willekeurige voorbijganger mee aanspreken.. Goeiemorguh.. weertje vandaag weer he? Ja nou, zeg ben jij eigenlijk atheļst? Ja, goh wat toevallig, ik niet. Frank de Boer is trainer van Inter geworden, wist je dat? Neu, da;'s nieuw voor mij. Wat een regen he, komt de zomer nog terug? Nou ik moet weer eens verder, goedendag.. Dag meneer, goeimorruge......
Maar goed, als jij het nu ook eens aanneemt, dat ik (ongeveer sinds Ajax de Champions League won) atheļst ben, dan zal ik aannemen dat jij een serieuze discussiepartner bent en niet de zoveelste troll.
Hoe vaak moet men nog zeggen dat dat niet waar is? Je lijkt wel blind.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 22:11 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik geloof dat jij je indentificeerd als atheļst ja. Maar ik geloof niet dat je het echt bent, want je hebt zelf eerder in deze draad gezegd dat je het bestaan van een god niet uitsluit. Dan ben je dus geen atheist.
dat klopt maar ik moet wel zeggen dat er natuurlijk ook in de tijd van de dicipelen joden waren die Jezus wel hadden aangenomen/ erkent als de zoon van God.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
De christenen zijn heidenen, maar zijn in de bekering geėnt op de stam Israėls en dus deel van Gods volk.
Dat is niet zo en dat weet je best ! Wie zoiets zou gezegd hebben in de betekenis wat jij daaraan geeft, zou ter plekke zijn gestenigd.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 09:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
dat klopt maar ik moet wel zeggen dat er natuurlijk ook in de tijd van de dicipelen joden waren die Jezus wel hadden aangenomen/ erkent als de zoon van God.
In de breedste zin... Waarom lees je die wiki pagina waar je van quote niet gewoon wat verder?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 21:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Sorry maar je zit er toch echt naast.
[..]
Waarom moet je toch altijd weer dingen zoveel moeilijker maken dan ze zijn? Kan het zijn omdat je verder geen argumenten hebt?
Daar staat gewoon precies wat ik zeg, kortom, overal waar er serieus over atheisme wordt gepraat komen deze termen terug, deze subgroepen.quote:Philosophers such as Antony Flew[45] and Michael Martin[40] have contrasted positive (strong/hard) atheism with negative (weak/soft) atheism. Positive atheism is the explicit affirmation that gods do not exist. Negative atheism includes all other forms of non-theism. According to this categorization, anyone who is not a theist is either a negative or a positive atheist. The terms weak and strong are relatively recent, while the terms negative and positive atheism are of older origin, having been used (in slightly different ways) in the philosophical literature[45] and in Catholic apologetics.[46] Under this demarcation of atheism, most agnostics qualify as negative atheists.
quote:
Dat verschil is er wel, namelijk het geloof in het bestaan van die god(en)quote:praktisch is er geen verschil tussen een atheist en een deist.
De discipelen zelf waren ook Joods dus dan kun je toch niet anders concluderen dat de eerste christen onder de joden/ Israėlieten zijn ontstaan?quote:Op woensdag 10 augustus 2016 09:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is niet zo en dat weet je best ! Wie zoiets zou gezegd hebben in de betekenis wat jij daaraan geeft, zou ter plekke zijn gestenigd.
volgens mij heb ik zat teksten al eens aangehaald die het tegendeel bewijzen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 22:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Lijkt mij logisch toch?
Hoe wil je die tekst uit Prediker anders toepassen? Het gaat over de toestand na de dood. Wat voor anders valt daar dan uit te halen?
En die tekst van Lukas net zo, wat wil je daar anders van gaan maken?
Zulke dingen heten gewoon logica.
[..]
Dat weet ik heel goed. Alleen je moet gewoon logisch nadenken.
[..]
Nederland bestaat tot op de dag van vandaag ook nog steeds.
Palestina ook. Egypte ook. Iran ook. China ook. Dus wat een dom punt van dat Israel nog bestaat.
De joden accepteren Jezus niet en kunnen dus geen redding krijgen. Dus volgens jou zou Gods volk geen redding krijgen. Beetje raar want dat slaat helemaal nergens op. Israel heeft Gods zegen niet meer. De christenen hebben Gods zegen, dat blijkt heel duidelijk uit het NT.
Er is een wezenlijk verschil tussen de vrome joden en volgelingen van Jezus en de Helleense ( afvallige ) joden die onderstaande " brieven " hebben geconstrueerd aan het eind 1e eeuw :quote:Op woensdag 10 augustus 2016 10:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
De discipelen zelf waren ook Joods dus dan kun je toch niet anders concluderen dat de eerste christen onder de joden/ Israėlieten zijn ontstaan?
Waarom is het evangelie dan in het Grieks geschreven en heeft men de Septuagint gebruikt i.p.v. de Tenach ?? Teksten werden niet gelezen, maar aan het volk voorgelezen en de vrome joden uit Palestina spraken Aramees. De auteurs van het N.T. verstonden blijkbaar het Hebreeuws niet meer en moesten zich behelpen met de Septuagint.quote:romeinen 1 vers 16 geeft het al aan.
16 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek. /quote]
[quote]Het evangelie is eerst voor de jood en dan voor de griek, waarbij met de griek dus alle andere mensen op de wereld bedoeld wordt.
Dat staat er niet ! De wereld was voor hen het Romeinse rijk van Perziė over England en tot Spanje. Voor de vrome joden was ' een zoon van JHWH ' niet meer dan een compliment, een onderscheiding. In de 4e eeuw heeft men daar een andere betekenis aan gegeven. Zie ' concilies '.quote:Dat het dus niet alleen bij de grieken blijft maar verspreidt wordt onder de rest van de wereld bevolking tot alle uithoeken van de aarde zoals dat in de bijbel staat.
Oneindig keer. Zoveelste troll, ik reageer er niet meer op.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 23:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe vaak moet men nog zeggen dat dat niet waar is? Je lijkt wel blind.
Hij gelooft niet in een god. Dus is hij atheist. Of hij voor mogelijk houdt dat er een god zou kunnen zijn is een andere vraag en heeft daar niets mee te maken. Hoe vaak moet men dat nog herhalen?
Je hebt nog nooit een tekst laten zien waaruit blijkt dat Israel nog Gods volk is?quote:Op woensdag 10 augustus 2016 10:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
volgens mij heb ik zat teksten al eens aangehaald die het tegendeel bewijzen.
Moet ik ze weer plaatsen hier?
Je moet onderscheid weten te maken tussen God's volk en de gemeente van christus.
de christenen worden de gemeente van christus genoemd, niet God's volk
de christenen zijn het lichaam waarvan Jezus het hoofd is.
Romeinen 11 vers 1 en 2quote:Op woensdag 10 augustus 2016 15:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je hebt nog nooit een tekst laten zien waaruit blijkt dat Israel nog Gods volk is?
Kan ook niet, aangezien dat niet in de Bijbel staat.
Nogmaals:
De Bijbel leert dat je Jezus moet aanvaarden om redding te krijgen. Het zou raar zijn als Gods volk geen redding zou krijgen.
Maar ja als jij de Bijbel opzij wil leggen om dat rare land Israel, met al dat geweld wat ze daar uitspoken, maar te blijven accepteren dan moet jij dat accepteren. Maar ga niet zeggen dat het Bijbels is.
Omdat het hier ook over die breedste zin gaat. Wat een paar willekeurige filosofen en katholieke apologisten verder allemaal nog willen indelen zal me aan mijn reet roesten eigenlijk. Verder zijn termen als dat volledig onnodig als we ook de term 'agnost' hebben. Het dient alleen maar om verwarring te zaaien en om de term atheist 'af te zwakken'. Als ik zou zeggen dat de meerderheid van de Nederlanders atheisten zijn zul jij komen met een lulverhaal dat de meesten 'maar zwakke' atheisten zijn. Omdat dat jouw agenda uit komt.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 09:34 schreef erodome het volgende:
[..]
In de breedste zin... Waarom lees je die wiki pagina waar je van quote niet gewoon wat verder?
Je leest over het woordje praktisch heen. Een athiest en een deist zullen op de vraag of god in hun leven invloed heeft allebei 'nee' antwoorden. In de praktijk zou het enige verschil kunnen zijn dat een deist zich bezighoudt met wat zijn/haar god doet na zijn/haar dood. Maar ook een athiest kan zich zorgen maken over een leven na de dood.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 09:37 schreef erodome het volgende:
[..]
[..]
Dat verschil is er wel, namelijk het geloof in het bestaan van die god(en)
Als je het bestaan van een god niet uitsluit, heb je een zwak geloof in een god.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 23:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe vaak moet men nog zeggen dat dat niet waar is? Je lijkt wel blind.
Hij gelooft niet in een god. Dus is hij atheist. Of hij voor mogelijk houdt dat er een god zou kunnen zijn is een andere vraag en heeft daar niets mee te maken. Hoe vaak moet men dat nog herhalen?
Dus iedereen die niet in jouw straatje past en precies vindt wat jij vindt is een troll? Dan lopen er vast veel trolls rond in je leven.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 14:21 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Oneindig keer. Zoveelste troll, ik reageer er niet meer op.
Bij mij zit 'de Deur' ook, beetje rare club overigens, ben er 1x geweest zelfs, jįįįren terug. En werd een paar jaar later aangesproken door iemand daarvan die heel erg opdringerig was en vervelend overkwam.quote:In ander nieuws, fietste net door de stad en mijn oog viel op een kerkgebouw dat ik nog niet eerder gezien had: 'Evangelie gemeente 'de Deur' ....... stond er op een bord voor de kerk. De wereld is klein, of zitten die lui overal????
Uhuh.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 16:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Tel daar nog bij op dat 'atheisme' een soort anti establishment stoere geuzennaam is.
quote:Op woensdag 10 augustus 2016 16:14 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als je het bestaan van een god niet uitsluit, heb je een zwak geloof in een god.
quote:Tel daar nog bij op dat 'atheisme' een soort anti establishment stoere geuzennaam is.
Neen hoor, het Hebreeuws was toen reeds een dode taal zoals voor ons het Latijn. Wordt ook nog gesproken, maar niet als omgangstaal. Toen was dat het Aramees, de taal die Jezus sprak.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 10:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het Hebreeuws konden ze nog wel verstaan/ lezenwordt ook nu nog wel gesproken in Israel.
Neen, toen was het Hebreeuws nog een spreektaal. Waarom denk je dat men de Torah in het Grieks vertaald heeft ?quote:Het Aramees is de oude taal die men sprak in sowieso nog het oude testament.
Dat heb je zelf zomaar verzonnen of geef me anders maar eens jouw bron.quote:En aangezien Griekenland en het Grieks vrij wijd en verspreid werd gebruikt en dat dat dus meer de voertaal was.
Hier sla je de bal totaal mis. Ga eerst eens na of wat je schrijft geen onzin is.quote:Het Aramees was niet meer zo bekend en is dus alles naar het Hebreeuws en Grieks vertaald en later ook andere talen.
Het dient helemaal niet om de term atheisme af te zwakken of verwarring te zaaien, het zijn algemeen aangenomen subdefinitie's die juist de diversiteit binnen die term benaderen. Misschien wat minder sporadisch discussie's rond dit onderwerp volgen (en dan doel ik niet op op fok ofzo),want dit zijn echt heel gangbare termen.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 15:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat het hier ook over die breedste zin gaat. Wat een paar willekeurige filosofen en katholieke apologisten verder allemaal nog willen indelen zal me aan mijn reet roesten eigenlijk. Verder zijn termen als dat volledig onnodig als we ook de term 'agnost' hebben. Het dient alleen maar om verwarring te zaaien en om de term atheist 'af te zwakken'. Als ik zou zeggen dat de meerderheid van de Nederlanders atheisten zijn zul jij komen met een lulverhaal dat de meesten 'maar zwakke' atheisten zijn. Omdat dat jouw agenda uit komt.
Verder volg ik discussies omtrent atheisme sporadisch en daar worden de termen zwak en sterk simpelweg niet gebruikt omdat ze geen waarde hebben.
Ook praktisch zitten er fikse verschillen tussen, het wereldbeeld is compleet anders bv.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 15:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je leest over het woordje praktisch heen. Een athiest en een deist zullen op de vraag of god in hun leven invloed heeft allebei 'nee' antwoorden. In de praktijk zou het enige verschil kunnen zijn dat een deist zich bezighoudt met wat zijn/haar god doet na zijn/haar dood. Maar ook een athiest kan zich zorgen maken over een leven na de dood.
Dit is helaas voor jou onzin.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 22:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Het dient helemaal niet om de term atheisme af te zwakken of verwarring te zaaien, het zijn algemeen aangenomen subdefinitie's
Zeg het nog 100 keer, misschien ga je het dan echt zelf geloven.quote:
Je weet dat ik al meerdere keren een reactie op deze tekst gegeven heb?quote:Op woensdag 10 augustus 2016 15:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
Romeinen 11 vers 1 en 2
1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers ook een Israėliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.
2 God heeft Zijn volk, dat Hij van tevoren kende, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift zegt in de geschiedenis van Elia, hoe hij God aanspreekt over Israėl en zegt:
- See more at: http://herzienestatenvert(...)sthash.ccUrTmnb.dpuf
Het kan misschien wel zijn dat israėl het verbond verbroken heeft, maar God zal de verbonden die hij gesloten heeft nooit verbreken.
Dus vanuit God's oogpunt zal Israėl altijd zijn volk en zijn oogappel zijn.
Hoe krijgen die mensen die voor Jezus leefden dan redding als je alleen redding krijgt door het aanvaarden van Jezus?
Dus hoe krijgen jesaja, david, elija, en al die andere miljoenen uit het oude testament en die in die tijd leefden redding?
Jij bent hier je geloofwaardigheid verloren, wat je hier ook nog komt verzinnen zolang je zelf niet weet waar jou bijbelvertaling op gebaseerd is. Je hebt zelfs geen flauw idee wie wat waar en wanneer dit geschreven is. Misschien lukt dit nog wel deur aan deur, maar hier niet meer.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 08:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je weet dat ik al meerdere keren een reactie op deze tekst gegeven heb?
Het kan niet dat Paulus hier het letterlijke Israel als volledig volk bedoelde. Kijk maar naar wat hij iets daarvoor schreef in Romeinen 9:6:
''„Het is echter niet zo alsof het [tot Abraham gerichte] woord Gods gefaald zou hebben. Want niet allen die uit [het natuurlijke] Israėl voortspruiten, zijn werkelijk ’Israėl’.”
Hij maakt dus heel duidelijk dat het natuurlijk Israėl niet als VOLLEDIGE natie Zijn zegen meer hebben, niet meer volledig Gods volk zijn.
Wie waren dan dat werkelijke Israel? 1 Petr 2:9 > Gesproken tegen de christenen.
Gal 3:29 > Het toebehoren tot Christus, dat is Gods volk.
Rom 11:1 zegt ook duidelijk van tja Paulus zelf is wel een Israeliet. Individueel zal God ze nooit verwerpen. Waarom Paulus niet verworpen? Precies, Paulus verwierp Jezus niet.
Rom 11:5 (leer eens de context te lezen vriend) zegt: Zo is er daarom ook in het tegenwoordige tijdperk een overblijfsel verschenen overeenkomstig een verkiezing ten gevolge van onverdiende goedheid.
Spreekt over een overblijfsel, niet de volledige natie Israėl. Er zullen enkele joden zijn die Jezus wel aanvaarden en dus deel blijven uitmaken van Gods volk, de christenen nu.
Dit is ook volledig in lijn met wat ik je al 1000x verteld heb: Je moet Jezus aanvaarden voor redding (Joh 3:16). De joden aanvaarden Jezus niet, dus hoe kan Israel dan Gods volk zijn terwijl ze niet eens redding krijgen. Daar heb je nog altijd niets over te zeggen.
Ik geef gewoon een reactie op wat hij zegt over Romeinen 11....quote:Op donderdag 11 augustus 2016 08:44 schreef ATON het volgende:
Jij bent hier je geloofwaardigheid verloren, wat je hier ook nog komt verzinnen zolang je zelf niet weet waar jou bijbelvertaling op gebaseerd is. Je hebt zelfs geen flauw idee wie wat waar en wanneer dit geschreven is. Misschien lukt dit nog wel deur aan deur, maar hier niet meer.
Dus dan kan jij je grote onzin wel weer komen verkopen hier maar je hebt geen poot om op te staan. Jij hebt al heel lang bij de mensen hier je geloofwaardigheid verloren als een schreeuwend boos ventje dat je bent.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 08:50 schreef bianconeri het volgende:
Ik geef gewoon een reactie op wat hij zegt over Romeinen 11....
En baseer mijn reactie volledig op de Bijbel.
Sowwww, sterke argumenten joh, moet ik even over nadenken.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 18:32 schreef ems. het volgende:
[..]
[..]![]()
Kom nog maar eens terug als de brugklas klaar is.
wat te denken van vers 24 en dan met name het dik gedrukte deel?quote:Op donderdag 11 augustus 2016 08:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je weet dat ik al meerdere keren een reactie op deze tekst gegeven heb?
Het kan niet dat Paulus hier het letterlijke Israel als volledig volk bedoelde. Kijk maar naar wat hij iets daarvoor schreef in Romeinen 9:6:
''„Het is echter niet zo alsof het [tot Abraham gerichte] woord Gods gefaald zou hebben. Want niet allen die uit [het natuurlijke] Israėl voortspruiten, zijn werkelijk ’Israėl’.”
Hij maakt dus heel duidelijk dat het natuurlijk Israėl niet als VOLLEDIGE natie Zijn zegen meer hebben, niet meer volledig Gods volk zijn.
Wie waren dan dat werkelijke Israel? 1 Petr 2:9 > Gesproken tegen de christenen.
Gal 3:29 > Het toebehoren tot Christus, dat is Gods volk.
Rom 11:1 zegt ook duidelijk van tja Paulus zelf is wel een Israeliet. Individueel zal God ze nooit verwerpen. Waarom Paulus niet verworpen? Precies, Paulus verwierp Jezus niet.
Rom 11:5 (leer eens de context te lezen vriend) zegt: Zo is er daarom ook in het tegenwoordige tijdperk een overblijfsel verschenen overeenkomstig een verkiezing ten gevolge van onverdiende goedheid.
Spreekt over een overblijfsel, niet de volledige natie Israėl. Er zullen enkele joden zijn die Jezus wel aanvaarden en dus deel blijven uitmaken van Gods volk, de christenen nu.
Dit is ook volledig in lijn met wat ik je al 1000x verteld heb: Je moet Jezus aanvaarden voor redding (Joh 3:16). De joden aanvaarden Jezus niet, dus hoe kan Israel dan Gods volk zijn terwijl ze niet eens redding krijgen. Daar heb je nog altijd niets over te zeggen.
Wie van ons 2 schreeuwt nou als een boos ventje dan?quote:Op donderdag 11 augustus 2016 09:17 schreef ATON het volgende:
Dus dan kan jij je grote onzin wel weer komen verkopen hier maar je hebt geen poot om op te staan. Jij hebt al heel lang bij de mensen hier je geloofwaardigheid verloren als een schreeuwend boos ventje dat je bent.
Jij hebt geen idee van de waarde van de Bijbelvertaling, jij hebt geen enkel idee waar de verschillende Bijbelboeken vandaan komen en over gaan.
Je zegt het zelf al heel duidelijk! Ik hoef al niet meer met argumenten te komen want je haalt zelf je eigen leerstelling onderuit.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 14:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
wat te denken van vers 24 en dan met name het dik gedrukte deel?
24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geėnt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geėnt worden op hun eigen olijfboom.
met de natuurlijke takken word het volk Israėl.
wellicht misschien maar een deel, maar het slaat in ieder geval op het joodse volk dat die dus weer geėnt zullen worden op de wortel.
Om kort te zijn Israėl heeft een heilige status(of te wel, ze zijn apart gezet)en hebben nog een bepaald doel.
Zoals jij ook aangaf inderdaad wellicht maar een deel van hen, maar het blijft slaan op de joden.
Je kunt toch duidelijk in romeinen 11 vers 1 lezen dat het over Israėl gaat en niet over christenen of heidenen of grieken of zo?
Er staat duidelijk volk en Israėl.
Dat kan maar 1 ding betekenen lijkt mij.
Laat die poot eens zien waar de JG bijbel op vertaald is. Jij weet het zelfs niet. Het enige wat jullie hebben is een denkbeeldige codex. Nou moe, zo kan ik het ook.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 08:57 schreef bianconeri het volgende:
Wie van ons 2 schreeuwt nou als een boos ventje dan?
Jij bent hier degene die geen poot heeft om op te staan.
Hier heb je 2 problemen:quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 08:57 schreef bianconeri het volgende:
Romeinen 11 toont juist heel liefdevol dat God niet het hele volk Israel direct verwerpt omdat ze Jezus niet aanvaarden (Joh 3:16, je hebt Jezus nodig). Maar dat individuele joden wel de kans hebben om bij dat nieuwe volk van God te behoren.
Kijk daar ga je dus de mist in, want de christen zijn de enten van de wilde struik/ plant, die geėnt worden op de tamme struik/ plant en is dus (nog steeds) Israėl en niet de christenen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 08:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wie van ons 2 schreeuwt nou als een boos ventje dan?
Jij bent hier degene die geen poot heeft om op te staan.
Nou die andere vertalingen staan sterk hoor, JHWH eruit halen, hel erin plaatsen terwijl dat totaal niet in de Bijbel voorkomt. Ja heel goed.
[..]
Je zegt het zelf al heel duidelijk! Ik hoef al niet meer met argumenten te komen want je haalt zelf je eigen leerstelling onderuit.
Het volk Israel is niet meer die olijfboom, maar wordt zoals daar ook staat geent.
Ze zijn dan wel de stam geweest, waar het vandaan komt. Maar worden er af gehaald, deels.
Het gaat inderdaad nog altijd ovebij wie worden ze geent? Precies bij de christenen. Het gaat hier om delen van het volk Israel die WEL Jezus accepteren, die Joh 3:16 navolgen. Het HELE volk Israel heeft Gods zegen verloren (overduidelijk gezien hun toestand) maar INDIVIDUELE leden van dat volk komen wel naar Gods nieuwe volk: De christenen.
Ik heb toch al uitleg gegeven over Rom 11?
Of lees je niet wat ik zeg? Paulus spreekt ook over zichzelf, een individu die redding heeft.
Vers 5 spreekt ook over een overblijfsel van het volk dat redding krijgt.
Romeinen 11 toont juist heel liefdevol dat God niet het hele volk Israel direct verwerpt omdat ze Jezus niet aanvaarden (Joh 3:16, je hebt Jezus nodig). Maar dat individuele joden wel de kans hebben om bij dat nieuwe volk van God te behoren.
Het N.T. was niet bedoeld voor de vrome joden ( Israėl ), maar geschreven door wat de vrome joden heidenen noemen; de Grieks sprekende joden die de Torah niet meer strikt volgden en door hen heidenen genoemd. Vandaar dat het N.T. compleet in het Grieks is geschreven en zelfs steunt op de Septuagint.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 13:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het kan gewoon niet, omdat het evangelie ook als eerste bedoeld was voor Israėl en daarna voor de heiden.
Dat is wel een pakje onzin als je 't mij vraagt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 14:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het was juist wel ook voor hun geschreven voor iedereen, opdat zei ook zouden erkennen wie Jezus is.
Maar zij wilden het niet weten en lieten Jezus Kruisigen. (Wat ook onderdeel was van God's grote plan) Ze dachten alleen maar dat hij een oproer kraaier was.
En ik denk dat de duivel hier door ook dacht dat hij van Jezus afwas.
Maar hier door heeft de duivel juist zijn eigen glazen ingegooid.
Want door de kruisiging en begrafenis en opstanding heeft Jezus de dood juist overwonnen zodat wij zondige mensen juist weer vrij tot God kunnen gaan. en vragen om vergeving voor onze zonden.
Voorheen kon en ging dit alleen via een offerdier.
En nu kan en wil God tot een ieder persoonlijk spreken, in sowieso het oude testament sprak God alleen maar tot bepaalde personen, zoals abraham, Mozes en de profeten natuurlijk en nog een aantal personen, maar dus niet tot alle mensen.
Fijn die onderbouwing. Echt een kwaliteitspost.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 15:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is wel een pakje onzin als je 't mij vraagt.
Wel m'n beste, ik heb hier al een onderbouw neergezet om er een ganse huizenblok op te bouwen. Nieuw hier zeker ?quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 16:18 schreef Nightquest777 het volgende:
Fijn die onderbouwing. Echt een kwaliteitspost.
Kan ik van mijn sportclub ook zeggen.quote:Edit: ik ben een keer bij de Deur geweest, en behalve dat voor mij persoonlijk bevestigd werd dat ik niet van het evangelische sfeertje hou (qua muziek, charisma) moet ik wel zeggen dat het erg betrokken en vriendelijke personen waren daar.
Zelfs al zou deze onzin zo zijn die jij hier zegt, dan vervalt alsnog het punt wat sjoemie zelf aanhaalt. En Joh 3:16 blijft alsnog staan dus dan zijn de joden alsnog niet meer Gods volk.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 09:41 schreef ATON het volgende:
Hier heb je 2 problemen:
1- Paulus heeft nooit een brief gericht aan de Romeinen. Dat is een vervalsing vanop het eind 1e eeuw.
2- Zowel de zo gezegde ' brieven ' van Paulus als het evangelie volgens Johannes ( meerdere auteurs geschreven in een tijdspanne van 20 jaar ) zijn geschreven door Helleens joodse gnostici en hebben nog weinig aansluiting met het eerste evangelie volgens Marcus. Je zou er best eerst eens een studie over lezen dan enkel je baseren op jullie tijdschriftje. Dit zou al een mooie aanzet kunnen zijn :
http://www.boek.be/boek/geschreven-en-toegeschreven
Je mist weer het hele punt. Je negeert gewoon mijn hele post bijna omdat je heel goed inziet dat je er gewoon naast zit.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 13:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Kijk daar ga je dus de mist in, want de christen zijn de enten van de wilde struik/ plant, die geėnt worden op de tamme struik/ plant en is dus (nog steeds) Israėl en niet de christenen.
De christenen/ heidenen vallen onder de noemer wilde struik en Israėl is de tamme.
Het kan gewoon niet, omdat het evangelie ook als eerste bedoeld was voor Israėl en daarna voor de heiden.
Er staat toch duidelijk dat er maar een deel is weggesnoeid? Dus de stam heeft ook nog steeds takken van de zichzelf, wat dus de joden zelf voor moet stellen.
ATON en onderbouwenquote:Op dinsdag 16 augustus 2016 16:50 schreef ATON het volgende:
Wel m'n beste, ik heb hier al een onderbouw neergezet om er een ganse huizenblok op te bouwen. Nieuw hier zeker ?
En je kunt of wilt niet geloven dat God met Israėl nog een ander plan heeft?quote:Op woensdag 17 augustus 2016 08:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zelfs al zou deze onzin zo zijn die jij hier zegt, dan vervalt alsnog het punt wat sjoemie zelf aanhaalt. En Joh 3:16 blijft alsnog staan dus dan zijn de joden alsnog niet meer Gods volk.
Dus doei met je punt.
[..]
Je mist weer het hele punt. Je negeert gewoon mijn hele post bijna omdat je heel goed inziet dat je er gewoon naast zit.
Zelfs al heb je hier een punt, alsnog is een heel groot deel dan weggesnoeid en houdt dat dus alsnog in dat er nu een mengsel is van christenen en joden. En dus NIET meer het volk Israel.
Je zegt het zelf ook de hele tijd alleen je hebt het gewoon niet door. Gods volk is gewoon niet meer Israel, ofwel de joden. Die zijn deels afgesneden, die hebben hun kans gehad en verwierpen zelfs Gods middel tot redding: Jezus.
Slechts een deel is niet afgesneden, het deel dat Jezus aanvaarde.
De bijbelboeken zijn stuk voor stuk geschreven voor de ingewijden. Dit geldt ook voor de verschillende brieven van Paulus. Deze zijn geschreven voor degenen aan wie de brieven geadresseerd waren (hierbij nog wel terzijde de opmerkingen dat de inhoud van de brieven meerdere malen is aangepast en dat de titels van de brieven afkomstig zijn van een latere redactie en vaak niet juist blijken te zijn).quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 14:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het was juist wel ook voor hun geschreven voor iedereen, opdat zei ook zouden erkennen wie Jezus is.
Maar zij wilden het niet weten en lieten Jezus Kruisigen. (Wat ook onderdeel was van God's grote plan) Ze dachten alleen maar dat hij een oproer kraaier was.
En ik denk dat de duivel hier door ook dacht dat hij van Jezus afwas.
Maar hier door heeft de duivel juist zijn eigen glazen ingegooid.
Want door de kruisiging en begrafenis en opstanding heeft Jezus de dood juist overwonnen zodat wij zondige mensen juist weer vrij tot God kunnen gaan. en vragen om vergeving voor onze zonden.
Voorheen kon en ging dit alleen via een offerdier.
En nu kan en wil God tot een ieder persoonlijk spreken, in sowieso het oude testament sprak God alleen maar tot bepaalde personen, zoals abraham, Mozes en de profeten natuurlijk en nog een aantal personen, maar dus niet tot alle mensen.
Als Jezus zou weten dat de woorden uit Johannes 3.16 aan hem toebedeeld worden zou die zich in zijn graf omdraaien. Jezus was jood en joden geloven niet dat God zonen heeft. Kronos had zonen, de God van Israel niet. Jezus zou het blasfemie gevonden hebben.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 08:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zelfs al zou deze onzin zo zijn die jij hier zegt, dan vervalt alsnog het punt wat sjoemie zelf aanhaalt. En Joh 3:16 blijft alsnog staan dus dan zijn de joden alsnog niet meer Gods volk.
Dus doei met je punt.
[..]
Je mist weer het hele punt. Je negeert gewoon mijn hele post bijna omdat je heel goed inziet dat je er gewoon naast zit.
Zelfs al heb je hier een punt, alsnog is een heel groot deel dan weggesnoeid en houdt dat dus alsnog in dat er nu een mengsel is van christenen en joden. En dus NIET meer het volk Israel.
Je zegt het zelf ook de hele tijd alleen je hebt het gewoon niet door. Gods volk is gewoon niet meer Israel, ofwel de joden. Die zijn deels afgesneden, die hebben hun kans gehad en verwierpen zelfs Gods middel tot redding: Jezus.
Slechts een deel is niet afgesneden, het deel dat Jezus aanvaarde.
Ik zeg de hele tijd al dat individuele joden de kans hebben om redding te krijgen!!quote:Op woensdag 17 augustus 2016 14:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
En je kunt of wilt niet geloven dat God met Israėl nog een ander plan heeft?
God heeft met ieder mens een apart plan en wil niets liever dan dat iedereen behouden blijft.
Maar of dit ook gebeurt is een 2e punt en het is aan ieder mens persoonlijk om de keus te maken.
God heeft zijn hand al spreekwoordelijk naar iedereen uit gestoken, maar het is aan ons mensen om die hand vast te pakken.
DIT IS HET OUDE TESTAMENT.....quote:In deuteronomium 7 vers 6 wordt gewoon letterlijk gezegd dat Israėl God's volk is en zelfs zijn eigendom, is dat niet duidelijk genoeg?
6 Want u bent een heilig volk voor de HEERE, uw God. De HEERE, uw God, heeft ś uitgekozen uit alle volken op de aardbodem om voor Hem tot een volk te zijn dat Zijn persoonlijk eigendom is.
7 Niet omdat u groter was dan al de andere volken heeft de HEERE liefde voor u opgevat en u uitgekozen, want u was het kleinste van al de volken.
8 Maar vanwege de liefde van de HEERE voor u, en om de eed die Hij uw vaderen gezworen had, in acht te nemen, heeft de HEERE u met sterke hand uitgeleid en heeft Hij u verlost uit het slavenhuis, uit de hand van de farao, de koning van Egypte.
9 Daarom moet u weten dat de HEERE uw God is. Hij is dé God, de getrouwe God, Die het verbond en de goedertierenheid in acht neemt voor wie Hem liefhebben en Zijn geboden in acht nemen, tot in duizend generaties.
Deuteronomium 9 vers 6 geeft ook een goed argument weer.
6 Daarom moet u weten dat het niet vanwege uw gerechtigheid is dat de HEERE, uw God, u dit goede land geeft om het in bezit te nemen, want u bent een halsstarrig volk.
In der verzen er na kun je lezen waarom en ook sowieso waarom niet.
God doet dit ook omdat hij die belofte heeft gemaakt met o.a. Abraham en Jacob.
Dus ondanks dat Israėl inderdaad geregeld beloftes breekt, zal God die beloftes als nog nakomen.
voor menselijk maatstaven zouden ze het inderdaad niet verdienen om God's volk te zijn, Maar omdat uit liefde zal God toch zijn gemaakte beloftes en verbonden houden.
Vandaar dat ook in het OT gewoon hierover gesproken wordt. En Jezus leerde zelf nieuwe dingen die tegen het joodse geloof ingingen. Dus ik denk dat jij je een beetje vergist hier.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 20:04 schreef Panterjong het volgende:
Als Jezus zou weten dat de woorden uit Johannes 3.16 aan hem toebedeeld worden zou die zich in zijn graf omdraaien. Jezus was jood en joden geloven niet dat God zonen heeft. Kronos had zonen, de God van Israel niet. Jezus zou het blasfemie gevonden hebben.
Enkel dat men uitkeek naar een messias.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 08:30 schreef bianconeri het volgende:
Vandaar dat ook in het OT gewoon hierover gesproken wordt.
Je mag me wel een voorbeeld geven, aangezien we bij Matteus 5 : 17 - 19 dit lezen:quote:En Jezus leerde zelf nieuwe dingen die tegen het joodse geloof ingingen.
Hij lijkt helemaal niet in te gaan tegen de joodse wetten, geen jota !!quote:Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Ik denk dat jij in het verkeerde clubje zit.quote:Dus ik denk dat jij je een beetje vergist hier.
Over hem is niks in het O.T. geschreven. Wel over de voorwaarden om een vrij ' koninkrijk Gods ' te bekomen. ( als je al begrijpt wat men daaronder verstond )quote:Hij kent ook elke profetie die al over hem was opgeschreven.
Zou je iets beter uit willen leggen wat je bedoelt met je eerste opmerking? Het lijkt er nu namelijk op dat je het met me eens bent maar plots kom je dan met de woorden dat ik me vergist zou hebben. Ik vat het niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 08:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Vandaar dat ook in het OT gewoon hierover gesproken wordt. En Jezus leerde zelf nieuwe dingen die tegen het joodse geloof ingingen. Dus ik denk dat jij je een beetje vergist hier.
Hij kent ook elke profetie die al over hem was opgeschreven.
Het O.T. wordt vaak genoeg ook aangehaald in het N.T. waarom denk je dat dat gebeurd dan?quote:Op donderdag 18 augustus 2016 08:28 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik zeg de hele tijd al dat individuele joden de kans hebben om redding te krijgen!!
Je leest gewoon niet wat ik zeg......
En waarom zou God nog een ander plan hebben met Israel? Hij heeft Israel al 1000x een andere kans gegeven. Dat volk is gewoon hopeloos. Kijk ook naar wat ze tegenwoordig uitspoken, wat een raar land is dat zeg.
Als God een ander plan met Israel zou hebben dan zou dat ook in de Bijbel moeten staan. Nu staat er alleen in de Bijbel dat Hij het volk afgesneden heeft en geent heeft bij christenen. Dat hooguit individuele joden daarbij geent zijn maar dat het volk Israel de zegen verloren heeft.
Dat zogenaamde plan wat jij bedacht heeft wordt helemaal nergens genoemd, ja voor individuele joden als ze Jezus aanvaarden. Maar niet voor het gehele volk.
[..]
DIT IS HET OUDE TESTAMENT.....
Ken jij de Bijbel zo weinig dat je het verschil tussen OT en NT niet weet?
Dit begint echt hopeloze vormen aan te nemen zeg. In het OT en begin NT was Israel nog Gods volk. Heb ik dat ooit ontkent?
Wat heb jij trouwens een slechte Bijbel, HEERE? Wat is dat voor nep iets, dat komt niet in een Bijbel voor. Daar staat JHWH. En ook hele onduidelijke oude taal.
Maar Deut 7:11,12 voegt heel duidelijk aan dat worden van een speciaal bezit toe dat het volk Israel Gods geboden moet onderhouden.
Je zegt zelf heel mooi dat God getrouw is aan Zijn woord. Als God ECHT getrouw is dan moet Hij Israel ook laten vallen omdat ze Zijn geboden niet volgen.
Hij heeft ze keer op keer vergeven. Maar op den duur houdt het op. Die druppel was bij het niet accepteren van Jezus.
En wat is het toch prachtig dat wij de Bijbel hebben. Want God heeft dit alles zo duidelijk laten optekenen. Alleen jij wilt het niet lezen.....
1. Deut 7 Israel wordt speciaal bezit onder de voorwaarde dat ze Gods geboden onderhouden.
2. OT: Israel verwerpt vele vele malen Gods geboden, God geeft ze toch nog vele kansen.
3. NT: Joh 3:16 God laat optekenen dat Jezus het middel tot redding is, Jezus moet je aanvaarden.
4. De joden, het volk Israel, verwerpen Jezus, Gods ENIGE middel tot redding.
5. Rom 11 laat zien dat Paulus als Israeliet zelf wel redding kan krijgen als individu omdat hij Jezus accepteert in zijn leven. Vers 5 geeft aan dat het echter een overblijfsel zou zijn van alle joden. De meesten zijn verworpen door God.
6. Rom 11:17-24 De nieuwe olijfboom. God laat optekenen dat de zegen op een nieuwe boom ligt. De christenen. Maar laat wel heel duidelijk zien dat de natuurlijke takken (de joden) ook een plaatsje kunnen krijgen op het volk wat nu Gods zegen hebben, door Jezus te aanvaarden.
7. Hand 15:14 God richtte zijn aandacht op de natiėn om een volk voor zijn naam te nemen.
(hoe duidelijk wil je het hebben)
8. 1 Petr 2:10 Tegen de christenen laat God zeggen: Eens waart gij geen volk, maar nu zijt gij Gods volk.
God bevestigde het zelf: matheüs 3 vers 16 en 17quote:Op donderdag 18 augustus 2016 10:29 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Zou je iets beter uit willen leggen wat je bedoelt met je eerste opmerking? Het lijkt er nu namelijk op dat je het met me eens bent maar plots kom je dan met de woorden dat ik me vergist zou hebben. Ik vat het niet.
In het OT staat duidelijk dat er maar 1 God is. Wel wordt er gesproken over godenzonen maar dit waren geen kinderen die door bevruchting van God uit een aardse vrouw gebaard zijn. Verder staat er helemaal niets over dat God zonen zou hebben. Dus als je hierop doelt, nee dat staat niet 'gewoon' in het Oude Testament. Het tegendeel.
Ik begrijp nog wel dat gelovigen zichzelf kinderen van God noemen, vanuit het oogpunt van een gelovige zijn we namelijk door Hem/Haar geschapen. Dat men Hem/ Haar (de Geest Gods is vrouwelijk), aanbidt met 'Vader' begrijp ik dan ook nog wel. Dat veel gelovigen Jezus als zoon van God zien begrijp ik allemaal gezien de teksten in het Nieuwe Testament. Maar dit wil niet zeggen dat Jezus daadwerkelijk God's zoon was. Dat is larie. Jezus was een mensenzoon zoals hij ook in de meest oude teksten van het Nieuwe Testament genoemd wordt. Maar goed als jij vast wil houden aan teksten die decennia na zijn dood opgeschreven zijn omdat je gelooft dat deze door God geinspireerd zijn dan is dat prima hoor. Ik snap dan alleen niet waarom de teksten elkaar constant tegenspreken, dit gegeven doet namelijk afbreuk aan het godsbeeld dat God volmaakt zou zijn.
Ja als je gelooft dat dit inderdaad plaats heeft gevonden dan wordt dat inderdaad bevestigd door God. Maar ik had het trouwens over het OT en niet over het NT. Naar mijn idee is deze tekst uit Mattheus vooral bedoeld om Romeinse zielen te winnen en verder afstand te doen van de gedachten van de uitgeroeide moederkerk in Jeruzalem. Ik geloof zelf niet dat dit plaats heeft gevonden. Al geloof ik overigens wel in God, maar dan meer als een door de mens ontdekt concept.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 11:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God bevestigde het zelf: matheüs 3 vers 16 en 17
16 En nadat Jezus gedoopt was, kwam Hij meteen op uit het water; en zie, de hemelen werden voor Hem geopend, en Hij zag de Geest van God als een duif neerdalen en op Zich komen.
17 En zie, een stem uit de hemelen zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!
- See more at: http://herzienestatenvert(...)sthash.nokQ2w2E.dpuf
Weet je ook waarom hier sprake is van een duif ? De Samaritanen ( vroegere inwoners van Samaria en kolonisten uit de Assyrische bezetting hadden de duif als symbool voor de godin Asjima, wat je met de ' Goddelijke wijsheid ( vrouwelijk ) ' kunt vergelijken zoals in het N.T. wat ongelukkig vertaald als H.Geest. Je moet ook rekening houden met het feit dat aan de originele teksten danig is geredigeerd in de 2e eeuw door de eerste ' christenen ' ( gnostische ! ). Zoon van God in de fysieke zin was toen ondenkbaar, maar zoals ik je er al meermaals heb op gewezen is dat we hier in oorsprong te doen hebben met een titel , gelijkaardig met mensenzoon ( mensenzoon = zoon van de joden ) zoals ook Panterjong duidelijk gemaakt heeft.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 11:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
God bevestigde het zelf: matheüs 3 vers 16 en 17
16 En nadat Jezus gedoopt was, kwam Hij meteen op uit het water; en zie, de hemelen werden voor Hem geopend, en Hij zag de Geest van God als een duif neerdalen en op Zich komen.
17 En zie, een stem uit de hemelen zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!
- See more at: http://herzienestatenvert(...)sthash.nokQ2w2E.dpuf
Daar ga je dus de mist inquote:Op donderdag 18 augustus 2016 12:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ja als je gelooft dat dit inderdaad plaats heeft gevonden dan wordt dat inderdaad bevestigd door God. Maar ik had het trouwens over het OT en niet over het NT. Naar mijn idee is deze tekst uit Mattheus vooral bedoeld om Romeinse zielen te winnen en verder afstand te doen van de gedachten van de uitgeroeide moederkerk in Jeruzalem. Ik geloof zelf niet dat dit plaats heeft gevonden. Al geloof ik overigens wel in God, maar dan meer als een door de mens ontdekt concept.
het kan misschien wel ondenkbaar zijn, maar dat hoeft het niet minder waar te maken.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 12:09 schreef ATON het volgende:
[..]
Weet je ook waarom hier sprake is van een duif ? De Samaritanen ( vroegere inwoners van Samaria en kolonisten uit de Assyrische bezetting hadden de duif als symbool voor de godin Asjima, wat je met de ' Goddelijke wijsheid ( vrouwelijk ) ' kunt vergelijken zoals in het N.T. wat ongelukkig vertaald als H.Geest. Je moet ook rekening houden met het feit dat aan de originele teksten danig is geredigeerd in de 2e eeuw door de eerste ' christenen ' ( gnostische ! ). Zoon van God in de fysieke zin was toen ondenkbaar, maar zoals ik je er al meermaals heb op gewezen is dat we hier in oorsprong te doen hebben met een titel , gelijkaardig met mensenzoon ( mensenzoon = zoon van de joden ) zoals ook Panterjong duidelijk gemaakt heeft.
Het is fijn dat je dit gelooft verder weet je niet te onderbouwen waarom ik de mist in zou gaan. Dat is dan wel weer jammer. Wat je beschrijft is het concept van jouw godsbeeld. Dat bevestigd alleen maar mijn stelling dat de mens God ontdekt en niet andersom. Kijk maar naar Abraham die in zijn god Baal de God van Israel ontdekte waarbij kinderoffers niet langer nodig waren.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 12:27 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Daar ga je dus de mist in
In de bijbel staat dat God de mens heeft gemaakt
Daarom zegt God ook dat je van Hem geen gesneden beeld of wat dan ook moet of mag maken.
Omdat God gewoon zo geweldig "groot" is dat hij niet in een beeld te vatten is.
Hij is gewoon oneindig groot en ver weg maar ook dichtbij.
Alles wat wij kunnen weten van God staat in de bijbel maar hij is dus eigenlijk nog meer dan dat, daarom kunnen wij het plan van God ook maar deels bevatten en gaat hij gewoon nog veel grootse dingen doen. Wat dat is laat ik aan Hem over maar dat het mooi en goed is is gewoon zeker.
Heb je mijn post niet begrepen of fiets je er weer lekker omheen ?quote:Op donderdag 18 augustus 2016 12:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
het kan misschien wel ondenkbaar zijn, maar dat hoeft het niet minder waar te maken.
Ik heb hem wel begrepen.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 12:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb je mijn post niet begrepen of fiets je er weer lekker omheen ?
Nou, dan is het N.T. zeker niet door joden geschreven.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 13:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik heb hem wel begrepen.
Maar het klopt gewoon niet, jij denkt alleen maar dat zoon van God een titel was ofzo.
Maar Jezus is werkelijk de zoon van God.
Net zoals ik de zoon van mijn vader ben.
Ik zeg toch nergens hoe God precies of er uit ziet is en juist zoveel meer dan met een pen ooit te beschrijven valt. maar toch kan je God ten dele wel kennen aan de hand van de bijbel.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 12:44 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het is fijn dat je dit gelooft verder weet je niet te onderbouwen waarom ik de mist in zou gaan. Dat is dan wel weer jammer. Wat je beschrijft is het concept van jouw godsbeeld. Dat bevestigd alleen maar mijn stelling dat de mens God ontdekt en niet andersom. Kijk maar naar Abraham die in zijn god Baal de God van Israel ontdekte waarbij kinderoffers niet langer nodig waren.
Aan de hand van de bijbel zou je ook kunnen stellen dat God een stuk minder groot is, zo heeft God een ark nodig om met zijn volk te communiceren, komt die op aarde in een ruimteschip en vecht die in een menselijke gestalte met Jacob. God is in de bijbel soms groot (schepper van hemel en aarde) maar soms ook ontzettend klein zoals blijkt uit mijn en vele andere voorbeelden. Dit kan je ontkennen maar neem het mij dan niet kwalijk als ik je het plukken van kersen verwijt.
Hmm... In zekere zin ben ik het wel met je eens. Het duiden van God als zoveel meer dan met een pen ooit te beschrijven valt impliceert wel dat je in ieder geval ten dele omschrijft hoe God eruit ziet of beter gezegd wie God voor jou is. Dat is voor jou onderdeel van het beeld dat jij van God hebt.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 14:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik zeg toch nergens hoe God precies of er uit ziet is en juist zoveel meer dan met een pen ooit te beschrijven valt. maar toch kan je God ten dele wel kennen aan de hand van de bijbel.
Maar helaas zijn er wel mensen of groepen mensen die toch dus danig een beeld van God hebben.
Je kunt dus gewoon niet zeggen: zo en zo is God en niet anders, dat kan je gewoon niet zeggen.
Is dit echt waar Sjoemie, o wat heerlijk toch! Laten we liedjes zingen en dubbeltjes in de collectezak stoppen ter ere van de grote Naam. Hoezee, hoezee...quote:Op donderdag 18 augustus 2016 12:27 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Daar ga je dus de mist in
In de bijbel staat dat God de mens heeft gemaakt
Daarom zegt God ook dat je van Hem geen gesneden beeld of wat dan ook moet of mag maken.
Omdat God gewoon zo geweldig "groot" is dat hij niet in een beeld te vatten is.
Hij is gewoon oneindig groot en ver weg maar ook dichtbij.
Alles wat wij kunnen weten van God staat in de bijbel maar hij is dus eigenlijk nog meer dan dat, daarom kunnen wij het plan van God ook maar deels bevatten en gaat hij gewoon nog veel grootse dingen doen. Wat dat is laat ik aan Hem over maar dat het mooi en goed is is gewoon zeker.
Echt waar? O wat heerlijk toch.....quote:Op donderdag 18 augustus 2016 13:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik heb hem wel begrepen.
Maar het klopt gewoon niet, jij denkt alleen maar dat zoon van God een titel was ofzo.
Maar Jezus is werkelijk de zoon van God.
Net zoals ik de zoon van mijn vader ben.
Als je niet weet hoe God precies is, hoe kan je dan zeggen dat er juist zoveel meer is dan met een pen te beschrijven valt? En als je niet weet hoe God is, hoe weet je dan dat het beeld dat de bijbel schetst wel klopt?quote:Op donderdag 18 augustus 2016 14:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik zeg toch nergens hoe God precies of er uit ziet is en juist zoveel meer dan met een pen ooit te beschrijven valt. maar toch kan je God ten dele wel kennen aan de hand van de bijbel.
Maar helaas zijn er wel mensen of groepen mensen die toch dus danig een beeld van God hebben.
En toch weet je steeds te vertellen dat mensen in God moeten geloven of anders... Israel is nog steeds gods volk, en zo kan ik nog wel een weekend doorgaan. Jij hebt gewoon een beeld van God in jouw hoofd, door de bijbel te lezen. Dan is het een beetje hypocriet om te doen alsof het niet zo is, en dat anderen dat misschien wel hebben.quote:Je kunt dus gewoon niet zeggen: zo en zo is God en niet anders, dat kan je gewoon niet zeggen.
Van wetenschap gesproken, lul je hier maar eens uit :quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 18:41 schreef Berjan1986II het volgende:
Echt, ik begrijp niet dat je niet ingaat op hun "wetenschappelijke" benaderingen, maar dat je alles letterlijk neemt uit de bijbel. Zonder in te gaan op de traditie (want dat is waar Panterjong en Aton het over hebben).
Hier begrijp ik niet veel van? Waarom zou ik mij hieronder uit moeten lullen, of bedoel je hiermee dat Sjoemie dat moet doen?quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Van wetenschap gesproken, lul je hier maar eens uit :
https://en.wikipedia.org/wiki/Tertullus
Je zou ook gewoon eens een uitleg erbij geven, in plaats van enkel een linkje plaatsen en de rest met vragen laten zitten...quote:
Mensen met een beetje intellect begrijpen dit best zonder ondertekst of vertaling.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 21:32 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Je zou ook gewoon eens een uitleg erbij geven, in plaats van enkel een linkje plaatsen en de rest met vragen laten zitten...
Wat the ****? Jij komt met een wazige tekst over een of andere Tertullus, en ik lees in die wikilink allemaal zaken die gaan over het boek Handelingen, daar halen ze ook hun feiten vandaan. A) wat heeft dit met wetenschap te maken?quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 23:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Mensen met een beetje intellect begrijpen dit best zonder ondertekst of vertaling.
Nog eens rustig opnieuw de link lezen.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 00:16 schreef Berjan1986II het volgende:
Wat the ****? Jij komt met een wazige tekst over een of andere Tertullus, en ik lees in die wikilink allemaal zaken die gaan over het boek Handelingen, daar halen ze ook hun feiten vandaan.
Mijn ''clubje'' leert anders wel alleen dingen die overeenkomen met de Bijbel.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 08:44 schreef ATON het volgende:
Ik denk dat jij in het verkeerde clubje zit.
Vandaar dat Gen 3:15 al over hem begint, er vele verhalen zijn over het zaad dat zou komen.quote:Over hem is niks in het O.T. geschreven. Wel over de voorwaarden om een vrij ' koninkrijk Gods ' te bekomen. ( als je al begrijpt wat men daaronder verstond )
Jij bent degene die die 2 dingen compleet uit elkaar rukt, en niet begrijpt wat overeenkomsten zijn en wat het verschil is. Dus jij hoeft mij daar niets over te vertellen hoor sjoemie.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 11:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het O.T. wordt vaak genoeg ook aangehaald in het N.T. waarom denk je dat dat gebeurd dan?
Juist om zaken nog extra te verduidelijken en omdat die net zo belangrijk is als het N.T.
Nou zeg je het zelf alweer!!quote:Die olijfboom staat symbool voor Israėl, en wij worden daar op geėnt als "heidenen" door de aanneming via het geloof.
Zeg ik dat die belofte aan Abraham vervalt?quote:Maar zoals ik met mijn teksten ook heb proberen duidelijk te maken, zal God zijn verbond die hij ooit met abraham maakte nooit en te nimmer verbreken en andere verbonden ook niet.
Het kan dan misschien wel zijn dat Israėl nogal koppig is en een hardnekkig volk, maar toch gaat God telkens door met dit volk Israėl hij zegt nergens ik kap totaal met die volk.
Het "vallen" van dat volk heeft er alleen voor gezorgd dat wij door het geloof in Jezus bij God mogen komen en redding krijgen tot in de eeuwigheid.
Welke tekst verdraai ik dan?quote:Zoals ik jouw teksten lees verdraai je gewoon de teksten uit de bijbel.
want de joden worden niet bij de christenen op de stam geėnt, maar andersom.
Israėl is en blijft de stam.
Zonder hen waren wij er nooit geweest.
En hoe kan God zijn verbonden die hij voor de eeuwigheid sluit met mensen verbreken?
Zou God dan geen leugenaar zijn als hij zo'n verbond van zijn kant zou verbreken?
Je zegt dat Jezus zou walgen dat Joh 3:16 op hem van toepassing gebracht wordt.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 10:29 schreef Panterjong het volgende:
Zou je iets beter uit willen leggen wat je bedoelt met je eerste opmerking? Het lijkt er nu namelijk op dat je het met me eens bent maar plots kom je dan met de woorden dat ik me vergist zou hebben. Ik vat het niet.
Ik geloof ook maar in 1 God. Ik geloof absoluut niet in de 3-eenheid. Dat is zo on-Bijbels als het maar kan.quote:In het OT staat duidelijk dat er maar 1 God is. Wel wordt er gesproken over godenzonen maar dit waren geen kinderen die door bevruchting van God uit een aardse vrouw gebaard zijn. Verder staat er helemaal niets over dat God zonen zou hebben. Dus als je hierop doelt, nee dat staat niet 'gewoon' in het Oude Testament. Het tegendeel.
Ik begrijp nog wel dat gelovigen zichzelf kinderen van God noemen, vanuit het oogpunt van een gelovige zijn we namelijk door Hem/Haar geschapen. Dat men Hem/ Haar (de Geest Gods is vrouwelijk), aanbidt met 'Vader' begrijp ik dan ook nog wel. Dat veel gelovigen Jezus als zoon van God zien begrijp ik allemaal gezien de teksten in het Nieuwe Testament. Maar dit wil niet zeggen dat Jezus daadwerkelijk God's zoon was. Dat is larie. Jezus was een mensenzoon zoals hij ook in de meest oude teksten van het Nieuwe Testament genoemd wordt. Maar goed als jij vast wil houden aan teksten die decennia na zijn dood opgeschreven zijn omdat je gelooft dat deze door God geinspireerd zijn dan is dat prima hoor. Ik snap dan alleen niet waarom de teksten elkaar constant tegenspreken, dit gegeven doet namelijk afbreuk aan het godsbeeld dat God volmaakt zou zijn.
Dat God 1 Zoon heeft door de heilige geest is jouw interpretatie van wat jij leest in de na Paulinische geschriften. Niets mis mee, maar het is slecht een gedachte. Niet iets dat in werkelijkheid bevestigd is door een godheid.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 09:03 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je zegt dat Jezus zou walgen dat Joh 3:16 op hem van toepassing gebracht wordt.
Dus dan zeg ik ah vandaar dat er in het OT verwijzingen genoeg zijn over dit offer en deze gedachte.
[..]
Ik geloof ook maar in 1 God. Ik geloof absoluut niet in de 3-eenheid. Dat is zo on-Bijbels als het maar kan.
Ik geloof ook niet dat God iets met een aardse vrouw gedaan heeft ofzo en kinderen heeft lol.
Maar God heeft wel 1 Zoon door de heilige geest, Jezus.
En de engelen worden ook wel zonen genoemd, ook wel eens goden (kleine letter).
En sommige christenen noemen zichzelf wel eens kinderen van God, ik niet btw hoor. Klinkt beetje pinkster/evangelie achtig.
Bedoelen ze niet letterlijk ofc.
De stamgod van de joden YHWH en de god van de christenen zijn twee verschillende zaken. YHWH is eeuwig, ondeelbaar en enig. De christenen splijten hun god op in 3 neteru. Dat is een gruwel in joodse ogen.quote:Op donderdag 11 augustus 2016 08:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Bijbel weer niet goed gelezen he? Jezus had juist enorm veel aanhang onder de joden. Slechts een groep farizeeėrs en Herodianen moesten hem niet.quote:Het HELE volk Israel heeft Gods zegen verloren (overduidelijk gezien hun toestand) maar INDIVIDUELE leden van dat volk komen wel naar Gods nieuwe volk: De christenen.
Ik bedoel gewoon te zeggen dat God niet in zijn totaliteit te bevatten is, alleen maar deels zoals hij dus omschreven wordt in de bijbel.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 18:50 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Als je niet weet hoe God precies is, hoe kan je dan zeggen dat er juist zoveel meer is dan met een pen te beschrijven valt? En als je niet weet hoe God is, hoe weet je dan dat het beeld dat de bijbel schetst wel klopt?
Ben jij niet een van die mensen die een dusdanig beeld van God hebben?
[..]
En toch weet je steeds te vertellen dat mensen in God moeten geloven of anders... Israel is nog steeds gods volk, en zo kan ik nog wel een weekend doorgaan. Jij hebt gewoon een beeld van God in jouw hoofd, door de bijbel te lezen. Dan is het een beetje hypocriet om te doen alsof het niet zo is, en dat anderen dat misschien wel hebben.
Zijn sterven was juist de overwinning voor iedereen, Hij heeft hier door satan overwonnen en zo kan iedereen genade ontvangen van God.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 17:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat God 1 Zoon heeft door de heilige geest is jouw interpretatie van wat jij leest in de na Paulinische geschriften. Niets mis mee, maar het is slecht een gedachte. Niet iets dat in werkelijkheid bevestigd is door een godheid.
Die verwijzingen in het OT zie ik trouwens niet. Jezus liet zich niet offeren, hij was het koningskind die faalde in zijn missie en dat moest bekopen met zijn dood.
hoezo geen kinderen van God?quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 09:03 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je zegt dat Jezus zou walgen dat Joh 3:16 op hem van toepassing gebracht wordt.
Dus dan zeg ik ah vandaar dat er in het OT verwijzingen genoeg zijn over dit offer en deze gedachte.
[..]
Ik geloof ook maar in 1 God. Ik geloof absoluut niet in de 3-eenheid. Dat is zo on-Bijbels als het maar kan.
Ik geloof ook niet dat God iets met een aardse vrouw gedaan heeft ofzo en kinderen heeft lol.
Maar God heeft wel 1 Zoon door de heilige geest, Jezus.
En de engelen worden ook wel zonen genoemd, ook wel eens goden (kleine letter).
En sommige christenen noemen zichzelf wel eens kinderen van God, ik niet btw hoor. Klinkt beetje pinkster/evangelie achtig.
Bedoelen ze niet letterlijk ofc.
Tja, dat geloof jij aan de hand van wat jij vind in de bijbel. En dat snap ik ook wel want er staat inderdaad (ik meen in Lucas) het is volbracht. En als je altijd geloofd hebt dat het woord van God komt, tja daar kan ik dan niet tegen op.quote:Op maandag 22 augustus 2016 11:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Zijn sterven was juist de overwinning voor iedereen, Hij heeft hier door satan overwonnen en zo kan iedereen genade ontvangen van God.
Dus zoals Jezus ook zij voordat hij stierf: Het is volbracht.
Satan dacht dat door het sterven van Jezus dat hij had overwonnen.
Maar het tegenovergestelde is juist gebeurd, omdat Jezus ook weer is opgestaan.
Waaruit blijkt dan volgens jou dat die woorden een vervalsing zouden zijn?quote:Op maandag 22 augustus 2016 12:16 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Tja, dat geloof jij aan de hand van wat jij vind in de bijbel. En dat snap ik ook wel want er staat inderdaad (ik meen in Lucas) het is volbracht. En als je altijd geloofd hebt dat het woord van God komt, tja daar kan ik dan niet tegen op.
Ik vind er wel andere dingen in. Jezus kan dat nooit gezegd hebben. Dat is namelijk onmogelijk gezien de manier van martelen. Het zijn de woorden van de schrijver of van een redactie decennia na de dood van Jezus opgeschreven. Het is een vervalsing van Jezus zijn woorden. Opvallend is ook dat deze kruiswoorden niet zo staan in het oudste evangelie, Marcus. Teksten zijn als water. Hoe dichter bij de bron hoe zuiverder. In werkelijkheid mislukte Jezus in zijn missie het koninkrijk van God op aarde te vestigen. Dit is wat ik uit Marcus haal door de grondtekst ervan jarenlang bestudeerd te hebben.
Vergelijk de kruiswoorden in de verschillende evangelies. In Marcus maar 1, maar in de andere evangeliėn, de overschrijvers, babbelt jezus er nogal op los vanaf het kruis. Hoogst opmerkelijk want spreken was vrijwel onmogelijk.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dan volgens jou dat die woorden een vervalsing zouden zijn?
The Last Temptation of Christ (1988): "Father, why have you forsaken me?"quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vergelijk de kruiswoorden in de verschillende evangelies. In Marcus maar 1, maar in de andere evangeliėn, de overschrijvers, babbelt jezus er nogal op los vanaf het kruis. Hoogst opmerkelijk want spreken was vrijwel onmogelijk.
Ook verschillen de kruiswoorden per evangelie. In Marcus staat de enige waarschijnlijk authentieke: die van een Messias die zijn missie mislukt ziet en het uitschreeuwt van frustratie: mijn god, waarom heb je me verlaten. Een paar dagen eerder zag het er nog zo mooi uit namelijk: tot koning gezalfd, de feestelijke intocht en de bezetting van de tempel....
Dat JHWH de joden volgens hun geloof had verlaten maakt Mracus duidelijk door het voorhangsel van het allerheiligste doormidden te laten scheuren. Dat scheuren zien we ook enkele stadia daarvoor wanneer de hogepriester ook zijn kleed scheurt, wat wil zeggen dat hij ook afstand van neemt van dit schijnproces, net zoals dan JHWH afstand neemt van zijn volk. Althans, dat dachten vele joden aangezien in 70 n.C., net voordat Marcus in frustratie zijn evangelie schrijft, Jeruzalem gevallen was en alle Tempelschatten geroofd waren, waaronder het kostbare voorhangsel wat onbeschadigd door Titus werd meegedragen in zijn triomftocht door Rome. Deze triomftocht staat nog steeds afgebeeld langs de binnenzijde van deTitus-boog in de buurt van het coloseum. Vandaar de woorden: waarom heb je mij ( de joden ) verlaten.quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vergelijk de kruiswoorden in de verschillende evangelies. In Marcus maar 1, maar in de andere evangeliėn, de overschrijvers, babbelt jezus er nogal op los vanaf het kruis. Hoogst opmerkelijk want spreken was vrijwel onmogelijk.
Ook verschillen de kruiswoorden per evangelie. In Marcus staat de enige waarschijnlijk authentieke: die van een Messias die zijn missie mislukt ziet en het uitschreeuwt van frustratie: mijn god, waarom heb je me verlaten. Een paar dagen eerder zag het er nog zo mooi uit namelijk: tot koning gezalfd, de feestelijke intocht en de bezetting van de tempel....
Dat vind ik een hoogst merkwaardige opvatting van christenen:quote:Op maandag 22 augustus 2016 15:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat JHWH de joden volgens hun geloof had verlaten maakt Mracus duidelijk door het voorhangsel van het allerheiligste doormidden te laten scheuren. Dat scheuren zien we ook enkele stadia daarvoor wanneer de hogepriester ook zijn kleed scheurt, wat wil zeggen dat hij ook afstand van neemt van dit schijnproces, net zoals dan JHWH afstand neemt van zijn volk. Althans, dat dachten vele joden aangezien in 70 n.C., net voordat Marcus in frustratie zijn evangelie schrijft, Jeruzalem gevallen was en alle Tempelschatten geroofd waren, waaronder het kostbare voorhangsel wat onbeschadigd door Titus werd meegedragen in zijn triomftocht door Rome. Deze triomftocht staat nog steeds afgebeeld langs de binnenzijde van deTitus-boog in de buurt van het coloseum. Vandaar de woorden: waarom heb je mij ( de joden ) verlaten.
Dat is me ook een raadsel. En als ze dan lezen : " voor onze zonden " voelen de huidige christenen zich aangesproken, terwijl die " onze " gericht is naar de gehelleniseerde joden die zondigden tegen de Torah door deze niet meer behoorlijk na te komen. De schuld ( zonde ) aan de dood van de messias lag volgens de vromen bij de ' heidense ' joden die heulden met de Romeinen. Hadden ze ' vroom ' gebleven zou de ' blijde intrede ' misschien zijn gelukt en was Jezus niet gearresteerd geworden. In al hun naļveteit dachten ze toen een kans te maken tegen de Romeinen. Blijkbaar waren ze het nog niet geleerd, want dan hebben ze het nog eens 132 n.C. geprobeerd zonder succes.quote:Op maandag 22 augustus 2016 16:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat vind ik een hoogst merkwaardige opvatting van christenen:
Waarom zou YHWH zijn volk verlaten als het allemaal volgens plan is verlopen. En met plan bedoel ik dan het verraad, de veroordeling en de kruisdood. Als dat het plan was en het ging precies volgens plan, waarom is God dan kwaad op de joden en scheurt het voorhangsel als teken dat God zijn tempel en volk verlaat....Ik bedoel: wat had er dan moeten gebeuren?
volgens christenen dan he?
Ik sluit me aan bij wat hoatzin en aton er al over gemeld hebben.quote:Op maandag 22 augustus 2016 14:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dan volgens jou dat die woorden een vervalsing zouden zijn?
Heb jij soms ongeveer 2000 jaar geleden met Jezus gesproken?
Of heeft hij het in je oor gefluisterd.
Of staat er ergens geschreven: deze woorden zijn vals en daar achter de juiste woorden?
Waar haal je dat überhaupt vandaan over Jezus dat hij met een aantal rebellen of zo, de stad Jeruzalem in te nemen en daar in die tijd te zou gaan heersen als koning?quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:53 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik sluit me aan bij wat hoatzin en aton er al over gemeld hebben.
Daarbij nog in eigen woorden:
Er zijn drie synoptische evangelieen met daarin drie verschillende versies van de kruiswoorden. Het zou ridicuul zijn als Jezus ze alle drie uitgesproken zou hebben. Laten we er nu nog even van uit gaan dat er 1 uitgesproken is door Jezus. Ik stel voor dat we die dan uit Lucas en Mattheus wegstrepen. Waarom? Die van Marcus is de oudste en ligt daarmee het dichtste bij de bron. Daarnaast is overduidelijk, gezien de datering, dat Mattheus en Lucas met de kennis van de inhoud van Marcus opgesteld zijn.
In Marcus wordt niet gesproken over 'het is volbracht'. Dat zou ook erg sterk zijn omdat de taak van Jezus helemaal niet volbracht is. Volgens Marcus zei Jezus ''Waarom, waarom heeft U mij verlaten'. Jezus hing daar stervend aan het kruis als een mislukkeling, de steun van God was er niet immers 'God had hem verlaten'. De woorden die er volgens de andere evangelieen achteraan komen 'Het is volbracht' passen totaal niet bij de eerste zin. 'Waarom, waarom heeft U mij verlaten', logischer zou het zijn als er woorden zouden volgen als 'Het is mislukt'. Want dat was het immers ook. Aan alle kanten blijkt namelijk uit Marcus dat Jezus het in zijn hoofd had gehaald om samen met een leger aan rebellen (sicarieers en zeloten) Jeruzalem in te nemen en het koninkrijk Gods (Israel) te herstellen. De woorden dat het volbracht zou zijn passen niet bij het falen van zijn missie.
Of de kruiswoorden zoals ze in Marcus staan uitgesproken zijn door Jezus is overigens ook onwaarschijnlijk. Zoals je al kon lezen bij Aton zn post is praten als je aan het kruis hangt zo goed als onmogelijk. Aan het kruis stik je heel langzaam, ademen gaat steeds minder goed, het rietje wordt steeds smaller. Zo vlak voor de laatste adem is praten niet meer mogelijk, laat staan 'schreeuwen' zoals Marcus meldt. En als Jezus al kon praten dan waren er nog toehoorders nodig. Marcus vermeld een aantal toehoorders, maar Marcus had helemaal geen kennis van hoe een kruisiging plaats vond of hij liet zich hier in ieder geval niet door hinderen. Er was niemand in de buurt die hem kon horen. Hij stierf met veel pijn met een aantal medestrijders aan zijn zijde maar was verder alleen en door God almachtig verlaten.
En wat zegt Jezus zelf?quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 14:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waar haal je dat überhaupt vandaan over Jezus dat hij met een aantal rebellen of zo, de stad Jeruzalem in te nemen en daar in die tijd te zou gaan heersen als koning?
Ik geloof dat jij dan nooit de bijbel goed hebt gelezen, want volgens mij wordt er vaak genoeg gezegd waarom Jezus naar de aarde is gekomen.
Hij is onder andere hier om naar de aarde gekomen:
Johannes 12 vers 47
47 En als iemand Mijn woorden hoort en niet gelooft, veroordeel Ik hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om de wereld zalig te maken.
Lukas 5:
31 Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn.
32 Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.
Marcus 10:
45 Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven als losprijs voor velen.
Het regeren in Jeruzalem en zo heeft met de eind tijd en zo te maken.
Grappig dat een lerares toen ik theologie studeerde in een soortgelijke discussie ook eens riep dat ik het nog maar eens beter moest lezen. Het is een beetje een dooddoener. Maar je lijkt me wel een fijne kerel en je bent ook maar een mens dus het geeft niet.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 14:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waar haal je dat überhaupt vandaan over Jezus dat hij met een aantal rebellen of zo, de stad Jeruzalem in te nemen en daar in die tijd te zou gaan heersen als koning?
Ik geloof dat jij dan nooit de bijbel goed hebt gelezen, want volgens mij wordt er vaak genoeg gezegd waarom Jezus naar de aarde is gekomen.
Hij is onder andere hier om naar de aarde gekomen:
Johannes 12 vers 47
47 En als iemand Mijn woorden hoort en niet gelooft, veroordeel Ik hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om de wereld zalig te maken.
Lukas 5:
31 Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn.
32 Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.
Marcus 10:
45 Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven als losprijs voor velen.
Het regeren in Jeruzalem en zo heeft met de eind tijd en zo te maken.
Dit ging uiteraard niet om het statiegewaad, maar om het onderkleed, de talliet. Statiegewaden waren zo zwaar van stof en versiersels dat ze niet te scheuren waren.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 18:37 schreef Panterjong het volgende:
Dit is uiteraard nonsens, een priester zou nooit zijn eigen gewaad scheuren want hij zou zichzelf en de tempel daarmee zo verontreinigen dat die nooit meer zijn ambt uit zou mogen voeren.
Dank voor de aanvulling / verbetering. Elke keer als ik de bijbel en Vergeer lees leer ik weer bij. Het is goed dat hier ook wat kenners zitten.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 19:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit ging uiteraard niet om het statiegewaad, maar om het onderkleed, de talliet. Statiegewaden waren zo zwaar van stof en versiersels dat ze niet te scheuren waren.
Dat ben jij zeker op de eerste plaats. Uiteraard heb ik al z'n boeken, maar ook nog van andere waardevolle auteurs, alhoewel Vergeer er toch wat bovenuit steekt. Ik wil ook niet de indruk geven dat ik het met alles eens ben wat hij schrijft, maar dat zijn bijkomstigheden. Moet een boeiend persoon zijn.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 19:44 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dank voor de aanvulling / verbetering. Elke keer als ik de bijbel en Vergeer lees leer ik weer bij. Het is goed dat hier ook wat kenners zitten.
Wat je hier doet is weer net zo vreemd als wat Sjoemie doet, sterker nog, het is nog vreemder. Jij geeft toe dat Jezus niet alles gezegd heeft, en toch zeg je dat Jezus juist die woorden wel gezegd heeft. Dat is cherry picken, wat Sjoemie ook doet.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 15:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En wat zegt Jezus zelf?
"De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie."
Nou weet ik het zeker: Panterjong en Aton zijn dezelfde mens, die zichzelf een complimentje geeft onder een andere naamquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 19:44 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dank voor de aanvulling / verbetering. Elke keer als ik de bijbel en Vergeer lees leer ik weer bij. Het is goed dat hier ook wat kenners zitten.
Je hebt gewoon geen enkele reden om die tekst te geven? Anders kun je wel een tipje van de sluier oplichten? Zo kun je geen discussies aangaan.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 05:47 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog eens rustig opnieuw de link lezen.
En hoe weet je dat God juist beschreven wordt in de Bijbel? Waarom niet in de Veda's? Of in de boeddhistische canon? Zie je niet in dat je aan contradictie intermedium doet? Je stelt dat God te groot is om te bevatten, maar toevallig is hij wel voor een gedeelte beschreven in de bijbel? Ik heb meer respect voor God dan jij, zoveel is duidelijk!quote:Op maandag 22 augustus 2016 11:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik bedoel gewoon te zeggen dat God niet in zijn totaliteit te bevatten is, alleen maar deels zoals hij dus omschreven wordt in de bijbel.
Dit is allemaal B, terwijl je A nog moet uitzoeken. Begin daar eens mee!quote:Zo kun je dus lezen dat er nog van alles gaat gebeuren in de eindtijd en zo.
hoe die precies verloopt weten we niet.
Maar dat is ook niet belangrijk voor ons om te weten.
We hoeven alleen maar te weten dat het gaat gebeuren en dat we ons daarop kunnen voorbereiden door te geloven.
Als we geloven, zullen we bepaalde zaken gaan zien, zoals de terug komst van Jezus.
er staat in de bijbel dat hij terug komt als een dief in de nacht, maar niet voor die gene die geloven die zullen het juist wel zien.
Voor de ongelovige komt hij als dief in de nacht, dus op een moment dat ze het niet verwachten.
en dan zullen zij, spreekwoordelijk gezegd: met de mond vol tanden staan.
haha. En we hebben ook dezelfde avatar. Dus wie weet.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 22:09 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Wat je hier doet is weer net zo vreemd als wat Sjoemie doet, sterker nog, het is nog vreemder. Jij geeft toe dat Jezus niet alles gezegd heeft, en toch zeg je dat Jezus juist die woorden wel gezegd heeft. Dat is cherry picken, wat Sjoemie ook doet.
[..]
Nou weet ik het zeker: Panterjong en Aton zijn dezelfde mens, die zichzelf een complimentje geeft onder een andere naam
Dat heb ik nog niet eens gezien! Goed opgemerkt!quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 22:38 schreef Panterjong het volgende:
[..]
haha. En we hebben ook dezelfde avatar. Dus wie weet.
Ik heb met je te doen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 22:09 schreef Berjan1986II het volgende:
Nou weet ik het zeker: Panterjong en Aton zijn dezelfde mens, die zichzelf een complimentje geeft onder een andere naam
Niemand weet zeker wat Jezus al dan niet precies gezegd heeft en dat pretendeer ik ook niet. Je kunt hooguit, door de teksten goed te bestuderen, woord voor woord, de waarschijnlijkheid van uitspraken aantonen. Zo is bekend dat er een wanhopig streven was naar "het Koninkrijk Gods" in die dagen. Dat past volledig in deze uitspraak van Jezus en ook van Johannes de Doper.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 22:09 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Wat je hier doet is weer net zo vreemd als wat Sjoemie doet, sterker nog, het is nog vreemder. Jij geeft toe dat Jezus niet alles gezegd heeft, en toch zeg je dat Jezus juist die woorden wel gezegd heeft. Dat is cherry picken, wat Sjoemie ook doet.
Ik had het kunnen weten, dat meneer vergeer weer genoemd zou worden.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 18:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Grappig dat een lerares toen ik theologie studeerde in een soortgelijke discussie ook eens riep dat ik het nog maar eens beter moest lezen. Het is een beetje een dooddoener. Maar je lijkt me wel een fijne kerel en je bent ook maar een mens dus het geeft niet.
Alles was ik beweer, tenminste ik zou me ook best eens kunnen vergissen, staat in Marcus. Hier en daar staat het er erg duidelijk. Bijvoorbeeld bij de titulus aan het kruis 'Koning der joden' en soms staat het er onduidelijk bijvoorbeeld bij de zalving tot koning of de priester die zijn gewaad scheurde waarbij traditioneel wordt aangenomen dat de priester zijn eigen gewaad scheurde. Dit is uiteraard nonsens, een priester zou nooit zijn eigen gewaad scheuren want hij zou zichzelf en de tempel daarmee zo verontreinigen dat die nooit meer zijn ambt uit zou mogen voeren. Daarnaast zou een priester het nooit in zijn hoofd halen om een koninklijk gewaad (het purper zoals vermeld wordt) aan te trekken. Een purperen gewaad dragen was alleen voorbestemd voor een koning. De priester scheurde dus het gewaad van Jezus.
Nu zijn er al drie aanwijzingen: De titel aan het kruis, de zalving tot koning en het purper dat alleen koningen mochten dragen. Het is slechts een kleine greep.
Voor wat betreft de inname van Jeruzalem. Mensen keken uit naar een verlosser. Een verlosser uit de overheersing. Plots kwam daar het koningskind Jeruzalem binnen. Hij werd daarbij als een koning onthaald en gesteund door een grote schare nam die de tempel in en reinigde deze. Een pacifist die zichzelf later zou opofferen zou dit niet gelukt zijn. Die zou direct zijn opgepakt. Een rebellenleider samen met zijn medestrijders de messentrekkende 'sicarieers' zoals Judas en de ijveraars van de wet 'de zeloten' zoals Simon Petrus gesteund door het volk wel. Je kunt je voorstellen dat het kleine beetje Romeinse soldaten en de soldaten van de Vazalkoning absoluut niet zaten te wachten op een volksoproer.
Dat e.e.a. er niet duidelijk staat heeft er mee te maken dat het evangelie de Romeinen welgevallig moest zijn. Anders zou het niet geaccepteerd worden en zou de groep volgelingen, vooral na de politieke gebeurtenissen in Rome toen het evangelie voor het eerst werd voorgelezen (zeer waarschijnlijk in maart 72), vervolgd worden. Als het evangelie anti Romeins zou zijn dan hadden wij er nooit kennis mee kunnen maken. Daarom komen de joden er ook zo bekaaid van af en zijn het veelal buitenlanders die gered worden.
De schrijver van het evangelie moest daarom de werkelijkheid of in ieder geval wat de schrijver over de werkelijkheid vernomen had versleutelen.
Zaken als de titel 'koning der joden' moeten zo bekend zijn geweest in Rome dat de schrijver van het evangelie hier niet omheen kon en het wel moest vermelden. Versleutelde zaken zoals de priester die het kleed scheurde waren, de valse achternamen van Marcus en Jezus, het ter loops opmerken van een zalving enz enz waren voor de ingewijden direct duidelijk terwijl de betekenis ervan aan de Romeinen voorbij ging.
Zijn naam is hier al vaker gezegd maar ik raad je aan om een boek van Vergeer te lezen en dan bijvoorbeeld om te beginnen 'nameloze' en 'het panterjong'. Het zal je verrijken.
Natuurlijk heb ik Marcus meerdere malen gelezen en ik beheers zelfs een redelijk potje koine-grieks. Maar ik heb dit alles niet zelf zo bedacht. Het zijn de woorden van Vergeer in eigen woorden uitgelegd.
Allereerst bekijk ik de tekst zelf. Ik probeer de tekst hierbij zo objectief mogelijk te benaderen. Dat is ook wat mijn exegese leraar mij geleerd heeft. Eerst kijk ik wat de tekst met mijzelf doet dan pas bekijk ik eventuele commentaren. Hierin verschillen wij denk ik dan ook niet zoveel.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 09:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik had het kunnen weten, dat meneer vergeer weer genoemd zou worden.![]()
Hoe weet je nu zo zeker dat die meneer vergeer het bij het rechte eind heeft?
Hij is / was ook maar een mens en soms kunnen mensen zich vergissen
Ik kijk meestal wat andere mensen over een bepaald onderwerp te zeggen hebben.
En trek dan daar mijn conclusie uit, dus ik kijk niet naar 1 bepaald persoon.
En daar bij bekijk ik bepaalde teksten in de bijbel en probeer die dan ook zo goed mogelijk in eigen woorden neer te typen.
doe jij dan ook niet aan cherry picking als je alleen maar teksten van vergeer quote?
Klopt als een zwerende vinger Sjoemie.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 09:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik had het kunnen weten, dat meneer vergeer weer genoemd zou worden.![]()
Hoe weet je nu zo zeker dat die meneer vergeer het bij het rechte eind heeft?
Hij is / was ook maar een mens en soms kunnen mensen zich vergissen
Toen het voorhangsel scheurde, is in vervulling gegaan wat is voorzegd door de profeten enquote:Op maandag 22 augustus 2016 16:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat vind ik een hoogst merkwaardige opvatting van christenen:
Waarom zou YHWH zijn volk verlaten als het allemaal volgens plan is verlopen. En met plan bedoel ik dan het verraad, de veroordeling en de kruisdood. Als dat het plan was en het ging precies volgens plan, waarom is God dan kwaad op de joden en scheurt het voorhangsel als teken dat God zijn tempel en volk verlaat....Ik bedoel: wat had er dan moeten gebeuren?
volgens christenen dan he?
Dat is natuurlijk de christelijke versie, maar heeft weinig vandoen met de historische Jezus. Je mag dit zo best geloven hoor, voor mij niet gelaten.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 12:05 schreef distazo het volgende:
[..]
Toen het voorhangsel scheurde, is in vervulling gegaan wat is voorzegd door de profeten en
is ook de Wet van Mozes vervult door Jezus.
De wet van Mozes diende om zonden te openbaren, zonde had op Jezus geen vat.
Als volmaakte mens was hij de enige als mens die deze wet kon vervullen.
Toen Jezus zei: " het is volbracht" was hetgeen volbracht waarvoor hij naar de aarde werd gezonden.
Even later ging de geest, die Hij van zijn vader tijdens zijn doop in door Johannes had onvangen, uit Jezus en stierf.
Hij had geen krachten meer, Zijn vader had Hem verlaten, Jezus stierf en hiermee werd alles bekrachtigd met het bloed van Jezus. Net zoals werd voorzegd door de profeten.
Drie dagen en drie nachten nadien, zoals het teken van Jona, stond Jezus op uit de dood.
50 dagen nadien met pinksteren ging de belofte van het nieuwe verbond van kracht.
Gds volk zou niet meer zijn naar de besnijdenis van het vlees, maar naar de besnijdenis van het hart.
Met andere woorden, Hij is een Jood ( Gds uitverkorenen) die het innerlijk is,geen natuurlijke Joden meer, dat is het werk van de Geest van Gd.
Natuurlijke Joden die Jezus niet hadden verworpen stonden als eersten onder dit nieuwe verbond.
Lees romeinen 2
Je kan ook de de symboliek lezen van Hagar en Sara in Galaten 4
Volgens christenen had er eigenlijk niets anders moeten gebeuren.
Zoals U merkt heeft Gd zijn VOLK niet verlaten, integendeel..... .
Je hebt mijn vraag blijkbaar niet begrepen want dit antwoord slaat nergens op. Lees nog eens goed wat ik vraag.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 12:05 schreef distazo het volgende:
[..]
Toen het voorhangsel scheurde, is in vervulling gegaan wat is voorzegd door de profeten en
Toen Jezus zei: " het is volbracht" was hetgeen volbracht waarvoor hij naar de aarde werd gezonden.
Even later ging de geest, die Hij van zijn vader tijdens zijn doop in door Johannes had onvangen, uit Jezus en stierf.
Hij had geen krachten meer, Zijn vader had Hem verlaten, Jezus stierf en hiermee werd alles bekrachtigd met het bloed van Jezus. Net zoals werd voorzegd door de profeten.
Drie dagen en drie nachten nadien, zoals het teken van Jona, stond Jezus op uit de dood.
50 dagen nadien met pinksteren ging de belofte van het nieuwe verbond van kracht.
Gds volk zou niet meer zijn naar de besnijdenis van het vlees, maar naar de besnijdenis van het hart.
Met andere woorden, Hij is een Jood ( Gds uitverkorenen) die het innerlijk is,geen natuurlijke Joden meer, dat is het werk van de Geest van Gd.
Natuurlijke Joden die Jezus niet hadden verworpen stonden als eersten onder dit nieuwe verbond.
Lees romeinen 2
Ik heb antw. gegeven op jou post die ik hieronder weergeef :quote:Op donderdag 25 augustus 2016 13:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je hebt mijn vraag blijkbaar niet begrepen want dit antwoord slaat nergens op. Lees nog eens goed wat ik vraag.
Stel dat Jezus NIET was gedood door de Romeinen? Wat dan? Dan was de wet niet "in vervulling gegaan?'' En dan?
nb: nergens in hert OT is sprake van Jezus. Die naam komt niet voor.
Zie dik gedrukte: Het scheuren daarvan was juist het teken dat God vanaf dat moment voor iedereen toegankelijk is geworden.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 13:33 schreef distazo het volgende:
[..]
Ik heb antw. gegeven op jou post die ik hieronder weergeef :
"" Waarom zou YHWH zijn volk verlaten als het allemaal volgens plan is verlopen. En met plan bedoel ik dan het verraad, de veroordeling en de kruisdood. Als dat het plan was en het ging precies volgens plan, waarom is God dan kwaad op de joden en scheurt het voorhangsel als teken dat God zijn tempel en volk verlaat....Ik bedoel: wat had er dan moeten gebeuren? ""
Volgens mij is mijn antwoord zeer duidelijk hierop.
Jezus IS ter dood gebracht en daarom is volgens mij jou bovenstaande vraag irrelevant.
Verder klopt het dat de Naam Jezus niet in het OT voorkomt, de natuurlijke Joden verwachtten de Messias, deze Messias werd onder de Naam Jezus voor het eerst bekendgemaakt aan Maria.
Open deur zeg maar... heb je dat nu zelf verzonnen ?quote:Op donderdag 25 augustus 2016 13:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
Zie dik gedrukte: Het scheuren daarvan was juist het teken dat God vanaf dat moment voor iedereen toegankelijk is geworden.
Maar na het scheuren van het voorhangsel kon iedereen vrijmoedig tot God, daarom kunnen wij nu persoonlijk bidden tot God en dus een relatie met Hem aangaan
Daat scheuren was dus geen wraak/ vertrek van God, maar God is toen meer in een soort van openbaarheid getreden, voor alle mensen op de gehele aarde van toen maar ook nu dus.
Wat de romeinen hebben meegedragen weten we niet, was dit het origineel ?quote:Op donderdag 25 augustus 2016 14:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Open deur zeg maar... heb je dat nu zelf verzonnen ?![]()
En nu moet je hier nog een slot bij verzinnen : De Tempel hebben de Romeinen nadien ook afgebroken. Open tuinfeest ?
En a propos, dat voorhangsel was helemaal niet gescheurd en hebben de Romeinen zelf nog intact meegedragen in hun zegetocht. Was een duur gordijntje, vol met edelstenen bezet en afgewerkt met gouddraad. Heeft nog een tijdje tentoon gestaan in het keizerlijk paleis.
Nu ja, door God verlaten, dat dacht men toen in al hun wanhoop.
Hebreeen 8quote:Op woensdag 10 augustus 2016 15:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je hebt nog nooit een tekst laten zien waaruit blijkt dat Israel nog Gods volk is?
Kan ook niet, aangezien dat niet in de Bijbel staat.
Nogmaals:
De Bijbel leert dat je Jezus moet aanvaarden om redding te krijgen. Het zou raar zijn als Gods volk geen redding zou krijgen.
Maar ja als jij de Bijbel opzij wil leggen om dat rare land Israel, met al dat geweld wat ze daar uitspoken, maar te blijven accepteren dan moet jij dat accepteren. Maar ga niet zeggen dat het Bijbels is.
Je vergeet 1 belangrijk ding. Het scheuren van gewaden heeft voor vrome joden een heel andere betekenis dan voor ons.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 13:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Zie dik gedrukte: Het scheuren daarvan was juist het teken dat God vanaf dat moment voor iedereen toegankelijk is geworden.
Voor die tijd sprak God alleen met bepaalde mensen zoals mozes, elia, abraham, en de op een gegeven moment volgens mij alleen via de hoge priesters die volgens mij maar 1 keer per jaar als enige het heilige der heiligen binnen mochten komen om met God te spreken en te offeren zoals in het verhaal van zacharias en de aankondiging van zijn zoon Johannes (de doper).
Maar na het scheuren van het voorhangsel kon iedereen vrijmoedig tot God, daarom kunnen wij nu persoonlijk bidden tot God en dus een relatie met Hem aangaan
Daat scheuren was dus geen wraak/ vertrek van God, maar God is toen meer in een soort van openbaarheid getreden, voor alle mensen op de gehele aarde van toen maar ook nu dus.
Dus hij heeft zijn volk niet verlaten, zoals ik vaker heb aangehaald hier, zou hij dat nooit kunnen.
Omdat er sowieso van God uit nog steeds een eeuwig verbond is met Israėl, als God die zou verbreken zou God dus een leugenaar zijn, omdat hij iets verbreekt wat eeuwig zou zijn en dat zou God nooit doen.
Ik vermoed dat het voorhangsel wel gescheurd/beschadigd is, mogelijk ten gevolge van de verwoesting van de tempel. Dat ding was loodzwaar. Ik kan me goed voorstellen dat dat kleed bij het weghalen uit de tempel, het vervoer met paard en wagen en later per schip schade heeft opgelopen. Veel mensen in Rome hebben de optocht met dat beschadigde kleed gezien. Marcus, een Romein heeft dat mooi gebruikt/ingevoegd in zijn passieverhaal om aan te tonen dat God/Jezus niet exclusief voor een groep joden is maar voor iedereen die maar wil! Dit is eigenlijk de centrale boodschap van het NT.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 14:22 schreef ATON het volgende:
[..]
En a propos, dat voorhangsel was helemaal niet gescheurd en hebben de Romeinen zelf nog intact meegedragen in hun zegetocht. Was een duur gordijntje, vol met edelstenen bezet en afgewerkt met gouddraad. Heeft nog een tijdje tentoon gestaan in het keizerlijk paleis.
Er is juist een nieuw verbond bij gekomen, de christenen vallen juist onder het geestelijk verbond.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 14:30 schreef distazo het volgende:
[..]
Wat de romeinen hebben meegedragen weten we niet, was dit het origineel ?
Wat we wel zeker weten is de symboliek ervan.
Het natuurlijk verbond werd vanaf toen een geestelijk verbond.
Natuurlijke Joden/Gds volk naar het vlees werden Joden/ Gds volk volgens de Geest van christus.
JIJ weet het niet, nu wel. En ja, dit was het originele of wat dacht je ?quote:Op donderdag 25 augustus 2016 14:30 schreef distazo het volgende:
Wat de romeinen hebben meegedragen weten we niet, was dit het origineel ?
Dit was veel te kostbaar spul. Geen gewoon gordijntje, maar een enorm groot en zwaar voorhangsel bezet met edelstenen en gouddraad. Een pronkstuk wat men nog in het keizerlijk paleis tentoon gesteld heeft. Het had de Romeinse officier z'n kop gekost moest dit beschadigd zijn geworden.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het voorhangsel wel gescheurd/beschadigd is, mogelijk ten gevolge van de verwoesting van de tempel. Dat ding was loodzwaar. Ik kan me goed voorstellen dat dat kleed bij het weghalen uit de tempel, het vervoer met paard en wagen en later per schip schade heeft opgelopen. Veel mensen in Rome hebben de optocht met dat beschadigde kleed gezien. Marcus, een Romein heeft dat mooi gebruikt/ingevoegd in zijn passieverhaal om aan te tonen dat God/Jezus niet exclusief voor een groep joden is maar voor iedereen die maar wil! Dit is eigenlijk de centrale boodschap van het NT.
Niet mee eens, het mozaische verbond is vervult door Jezus en vernieuwd door een geestelijk/innelijke besnijdenis/ verbond, ook de Wet van Christus genoemd.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Er is juist een nieuw verbond bij gekomen, de christenen vallen juist onder het geestelijk verbond.
Maar daarnaast is er een verbond met het volk Israėl en het land Israėl.
Dat zul je moeten onderscheiden door de teksten heen.
Het gordijn scheurde toen Jezus stierf.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:20 schreef ATON het volgende:
[..]
JIJ weet het niet, nu wel. En ja, dit was het originele of wat dacht je ?
http://zmanim.alliancefr.com/temple/tresor.htm
Hoe kan je Jezus volmaakt noemen? Hij was ongehoorzaam naar zijn ouders. Hij bloedde net zo hard als dat ieder ander mens zou bloeden. Hij werd nogal eens kwaad. En twijfelde net als ieder gelovig mens aan zijn geloof, tenminste dat leid ik af aan de kruiswoorden uit Marcus.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 12:05 schreef distazo het volgende:
[..]
Lees romeinen 2
Rond het jaar 70 werd de tempel verwoest en het kostbare gordijn als buit meegenomen door de Romeinen. Het kleed werd tijdens de een overwinningstocht door de verwoeste straten van Rome aan het publiek getoond. Enkele tijd later schreef Marcus zijn evangelie dat voor het eerst voorgedragen werd in het voorjaar van 72.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:42 schreef distazo het volgende:
[..]
Het gordijn scheurde toen Jezus stierf.
De tempel werd tientallen jaren later in 70 GT verwoest door de Romeinen en brandde plat.
Er kan van alles zijn gebeurd.
Bovendien had het heiligdom, allerheiligste en het gordijn geen enkel nut meer, Jezus had immers
zijn offer bezegelt met Zijn bloed, offers waren vanaf toen niet meer nodig.
Jezus kon vanaf zijn terugkomst in de hemel optreden als hogepriester tussen Gd en de mensen.
Enkel de Joden die Jezus niet aanvaardde als Messias deden nog nutteloze dienst in de tempel.
De naam Jezus is een titel die later door aan hem gegeven is. Zijn werkelijke naam weten we niet.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 13:33 schreef distazo het volgende:
[..]
Ik heb antw. gegeven op jou post die ik hieronder weergeef :
"" Waarom zou YHWH zijn volk verlaten als het allemaal volgens plan is verlopen. En met plan bedoel ik dan het verraad, de veroordeling en de kruisdood. Als dat het plan was en het ging precies volgens plan, waarom is God dan kwaad op de joden en scheurt het voorhangsel als teken dat God zijn tempel en volk verlaat....Ik bedoel: wat had er dan moeten gebeuren? ""
Volgens mij is mijn antwoord zeer duidelijk hierop.
Jezus IS ter dood gebracht en daarom is volgens mij jou bovenstaande vraag irrelevant.
Verder klopt het dat de Naam Jezus niet in het OT voorkomt, de natuurlijke Joden verwachtten de Messias, deze Messias werd onder de Naam Jezus voor het eerst bekendgemaakt aan Maria.
Jezus bloedde zeker, hij had zijn grootheid opgegeven en was aan mensen gelijk geworden.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:52 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hoe kan je Jezus volmaakt noemen? Hij was ongehoorzaam naar zijn ouders. Hij bloedde net zo hard als dat ieder ander mens zou bloeden. Hij werd nogal eens kwaad. En twijfelde net als ieder gelovig mens aan zijn geloof, tenminste dat leid ik af aan de kruiswoorden uit Marcus.
En in werkelijkheid faalde de Nazarener en was de herschepping van het koninkrijk Gods mislukt.
Veder moet het volk moet zich verlaten door God gevoeld hebben want zoals zo vaak gebeurd in de geschiedenis werden de joden opnieuw verbannen, uitgemoord en tot slaven gemaakt.
Jezus was een mensenzoon, hem tot een volmaakt mens maken is romanisering pur sang waar de jood Jezus van zou walgen.
Jezus is een Naam met de betekenis J-H-W-H is redding.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De naam Jezus is een titel die later door aan hem gegeven is. Zijn werkelijke naam weten we niet.
Als je bijbelteksten accepteert die een jaar of 60 / 80 na zijn dood zijn opgeschreven dan heb je gelijk.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:06 schreef distazo het volgende:
[..]
Jezus bloedde zeker, hij had zijn grootheid opgegeven en was aan mensen gelijk geworden.
Hij werd idd kwaad in de tempel van Zijn Vader.
Is hij daarom onvolmaakt ?
Twijfelen aan zijn geloof ? Neen hoor.
Joden die christen werden hebben zich zeker niet verlaten gevoeld, zij ontvingen de Geest van Christus en verkondigden met overtuiging het evangelie.
Jezus faalde zeker niet, het koninkrijk werd opgericht toen hij terug naar de hemel ging, dit begrepen velen niet, zij dachten dat Jezus al koning was op aarde.
Maar wel een naam die later aan hem gegeven werd. Niet tijdens zijn geboorte. Later nadat die of tijdens zijn poging tot het verlossen van Gods volk van de overheerser.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:14 schreef distazo het volgende:
[..]
Jezus is een Naam met de betekenis J-H-W-H is redding.
Later kreeg hij de titel HEER.... zie fillipenzen 2
Jezus stierf enkele tientallen jaren eerder, hij heeft vervuld datgene wat was voorzegd door de profeten.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:00 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Rond het jaar 70 werd de tempel verwoest en het kostbare gordijn als buit meegenomen door de Romeinen. Het kleed werd tijdens de een overwinningstocht door de verwoeste straten van Rome aan het publiek getoond. Enkele tijd later schreef Marcus zijn evangelie dat voor het eerst voorgedragen werd in het voorjaar van 72.
Het kleed scheurde toen de tempel verwoest werd en de God van Israel geen plek meer had om in te wonen.
En welke profeet had wat voorgezegd ?quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:31 schreef distazo het volgende:
Jezus stierf enkele tientallen jaren eerder, hij heeft vervuld datgene wat was voorzegd door de profeten.
Een wet kan niet in vervulling gaan, maar wel worden nageleefd.quote:Belangrijk is dat ook DOOR HEM de Wet aan Mozes gegeven in vervulling is gegaan.
quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:56 schreef ems. het volgende:
Jezus heeft helemaal zijn leven niet gegeven. Het werd hem hoogstens afgenomen. Lijkt me een belangrijk verschil.
Jezus stierf inderdaad tientallen jaren eerder maar dat is dan denk ik ook alles waarover wij het eens zijn.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:31 schreef distazo het volgende:
[..]
Jezus stierf enkele tientallen jaren eerder, hij heeft vervuld datgene wat was voorzegd door de profeten.
Belangrijk is dat ook DOOR HEM de Wet aan Mozes gegeven in vervulling is gegaan.
Hij heeft zijn volmaakte leven als het ultieme offer gegeven.
Offergaven waren nadien niet meer nodig. Jezus zou vanaf toen ZELF als hogepriester tussen de mensen en Gd staan.
Begrijpelijk dat degenen die Jezus verwerpen als Messias het liever anders hadden gewild.
Hun offergaven in de tempel, het gordijn, heeft geen enkele betekenis meer.
quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je vergeet 1 belangrijk ding. Het scheuren van gewaden heeft voor vrome joden een heel andere betekenis dan voor ons.
De schrijver (Marcus) heeft willen aantonen dat YHWH zijn huis, de tempel, en daarmee zijn volk verliet. Daarom waren er ook aardbevingen en werd het duister. Dat daarmee YHWH niet meer exclusief voor de joden was maar ook voor "heidenen" (gehelleniseerde joden) is een gruwelijke gedachte voor vrome joden.
Even afgezien van het feit dat niemand kon zien dat het hangsel scheurde: niemand mocht daar komen behalve enkele priesters. Het was natuurlijk ook niet te zien vanaf Golgotha zoals Marcus beweert.
De geschiedenis spreek dat tegen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:42 schreef distazo het volgende:
Het gordijn scheurde toen Jezus stierf.
Dat weet jij blijkbaar niet wat de joden bedoelden met ' Koninkrijk Gods '.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:06 schreef distazo het volgende:
Jezus faalde zeker niet, het koninkrijk werd opgericht toen hij terug naar de hemel ging, dit begrepen velen niet, zij dachten dat Jezus al koning was op aarde.
Belangrijker is wat Jezus ermee bedoelde.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat weet jij blijkbaar niet wat de joden bedoelden met ' Koninkrijk Gods '.
Juist.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 20:16 schreef distazo het volgende:
[..]
Belangrijker is wat Jezus ermee bedoelde.
Neen hoor, je beschrijft wat sommigen er graag van willen maken.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 20:40 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Juist.
Je ziet in de bijbel dat hoe langer de tijdspanne tussen 'gebeurtenis' en 'verslag' het koninkrijk verschuift van een 'aards' koninkrijk (herstel van Jeruzalem) naar een ''hemels' rijk.
Ik neem daarom aan dat Jezus een 'aardse' bedoelde.
Zo dat elke jood hem verstond. Een rijk in de hemel kennen ze zelfs niet eens.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 20:16 schreef distazo het volgende:
Belangrijker is wat Jezus ermee bedoelde.
En jij beschrijft wat christenen er later van gemaakt hebben.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:21 schreef distazo het volgende:
Neen hoor, je beschrijft wat sommigen er graag van willen maken.
Duidelijk dat dit niet door een vrome jood geschreven is.quote:Jezus bedoelde terecht een hemels koninkrijk waarvan Hij Koning is dat zijn macht zal uitoefenen zowel in de hemel als op aarde. Zie mattheus 6 .
Ik ben het met je eens, net wat ik geloof, behalve je eerste zin.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo dat elke jood hem verstond. Een rijk in de hemel kennen ze zelfs niet eens.
Het jodendom is het minst uitgesproken over een leven na de dood. Het lichaam wordt duidelijk als tijdelijke woonplaats gezien; van stof zult gij wederkeren tot stof. Maar het leven na de dood is in het jodendom minder belangrijk dan het leven in het hier en nu. Dat blijkt ook uit de psychologische opvatting van de dood: je bent dood als je niet met de Thora leeft, en je bent levend zolang je verbonden bent met God, ook al ben je dood.
Dat staat dan alleen niet in mattheus 6 vermeld. Nergens heb ik het gelezen. En dan verwijt jij dat ik beschrijf wat anderen ervan maken. Volgens mij maak je er nu zelf iets van en tracht ik een poging te doen te beschrijven hoe het werkelijk zit.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:21 schreef distazo het volgende:
[..]
Neen hoor, je beschrijft wat sommigen er graag van willen maken.
Jezus bedoelde terecht een hemels koninkrijk waarvan Hij Koning is dat zijn macht zal uitoefenen zowel in de hemel als op aarde. Zie mattheus 6 .
En zo gaan we ping pong spelen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:32 schreef ATON het volgende:
[..]
En jij beschrijft wat christenen er later van gemaakt hebben.
[..]
Duidelijk dat dit niet door een vrome jood geschreven is.
Kretologie vs. Ad Fontesquote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:37 schreef distazo het volgende:
[..]
En zo gaan we ping pong spelen.
Dan begrijpt U wel dat ik AD FONTES op mezelf van toepassing breng.quote:
Onze Vader in de hemel,quote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat staat dan alleen niet in mattheus 6 vermeld. Nergens heb ik het gelezen. En dan verwijt jij dat ik beschrijf wat anderen ervan maken. Volgens mij maak je er nu zelf iets van en tracht ik een poging te doen te beschrijven hoe het werkelijk zit.
Waarom vermeld Marcus bijvoorbeeld uitdrukkelijk als tegenhanger van het koninkrijk Gods een plek op aarde 'de Gehenna vallei'? Is het dan niet logisch dat het koninkrijk Gods een plek op aarde is. Jeruzalem Stad van Goud. Maar dat kon Marcus natuurlijk niet in zijn meesterwerk voordragen in het voorjaar van 72. Dat zou hem en de volgelingen hun kop gekost hebben. Het moest versleuteld worden, de ingewijden wisten toch wel wat er bedoelt werd en met de agressor werd een loopje genomen. Gelukkig maar want anders zouden we nooit meer iets van die Nameloze gehoord hebben.
waar staat dan dat het voor wat betreft de zinsnede 'uw koninkrijk kome' om een hemels rijk gaat? Helemaal nergens, dat is wat jij en met jouw 20 eeuwen traditie, dus zo gek is het blijkbaar niet, er van gemaakt hebben.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:26 schreef distazo het volgende:
[..]
Onze Vader in de hemel,
uw naam worde geheiligd,
[10] uw koninkrijk kome,
uw wil geschiede,
op aarde zoals in de hemel.
Het Hemels Koninkrijk zou zowel macht uitoefenen in de hemel als op aarde.
Marcus wist dit.
http://www.willibrordbijbel.nl/index.php?p=page&i=64121,64154
Ik begrijp dat wel maar vind het niet terecht.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:02 schreef distazo het volgende:
[..]
Dan begrijpt U wel dat ik AD FONTES op mezelf van toepassing breng.![]()
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ad_fontes
Onderstaande een tekst uit handelingen net voor Jezus ten hemel ging naar zijn Vader.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:38 schreef Panterjong het volgende:
[..]
waar staat dan dat het voor wat betreft de zinsnede 'uw koninkrijk kome' om een hemels rijk gaat? Helemaal nergens, dat is wat jij en met jouw 20 eeuwen traditie, dus zo gek is het blijkbaar niet, er van gemaakt hebben.
eh... vrijdagavond tegen de avond begraven, zondag voor het krieken van de dag opgewekt (ipv opgestaan) , dat zijn 2 nachten en één dag.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 12:05 schreef distazo het volgende:
[
Dat klopt niet.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:46 schreef hoatzin het volgende:
[..]
eh... vrijdagavond tegen de avond begraven, zondag voor het krieken van de dag opgewekt (ipv opgestaan) , dat zijn 2 nachten en één dag.
Ja ik begrijp dat dit soort teksten in de bijbel staan. Maar in de tekst van Mattheus stond het in ieder geval niet. En zo'n tekst uit Handelingen toont juist het gelijk van de stelling aan dat hoe langer de tijdspanne tussen 'verslag' en 'gebeurtenis' is hoe meer het koninkrijk Gods verschuift van een 'aardse' naar een 'hemelse'.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:46 schreef distazo het volgende:
[..]
Onderstaande een tekst uit handelingen net voor Jezus ten hemel ging naar zijn Vader.
Hou het gebed in gedachte... Vader in de hemel UW KONINKRIJK KOME....
Jezus zou in handelingen dra naar dit koninkrijk opvaren en koning worden.
‘Heer, herstelt* U in deze tijd het koninkrijk voor Israėl?’ [7] Maar Hij zei tegen hen: ‘Het komt jullie niet toe de tijden of momenten te kennen die de Vader in zijn volmacht heeft vastgesteld; [8] maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en mijn getuigen zijn in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, en tot het uiteinde van de aarde.’ [9] Na deze woorden werd Hij voor hun ogen omhooggeheven* en een wolk onttrok Hem aan het gezicht.
http://www.willibrordbijbel.nl/index.php?p=page&i=67761,67786
Het is er dus nog niet.quote:
2 timotheusquote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is er dus nog niet.
De stelling:van een aards rijk blijft overeind. Het is er nog steeds niet en nog steeds bidden vrome joden er om.
Net als Jezus toentertijd. En hij ons geleerd heeft. Dat is toch niet voor niets? We bidden toch niet voor een hemels rijk dat er volgens jou al lang is?
Dit topic zou een andere naam moeten krijgen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 23:16 schreef Vlindur het volgende:
Gaat het nog over 'De Deur' of is het inmiddels een standaard christelijk topic geworden?![]()
Dit is je reinste nonsens ! Waaruit maak je dat op ? Is er iets in de evangeliėn wat duidelijk maakt dat Jezus ooit zou terugkomen ? En vrome joden zoals Jezus er een was, geloofden niet in een hemel. Dat is een heidens idee wat er later is van gemaakt. En het is niet hemels koninkrijk, maar het Koninkrijk der hemelen. Je verdraait constant woorden en geeft fictieve bijbelcitaten. Zo krijg ik de indruk dat je de boel tracht te belazeren. Slaap er eens over en denk vooral na wat hier geschreven is.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 23:03 schreef distazo het volgende:
Jezus zal zich weldra aan de ganse aarde openbaren als Koning van dit hemels koninkrijk.
Ten eerste is er nooit een Jodendom geweest. En ten tweede dit is onjuistquote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo dat elke jood hem verstond. Een rijk in de hemel kennen ze zelfs niet eens.
Het jodendom is het minst uitgesproken over een leven na de dood. Het lichaam wordt duidelijk als tijdelijke woonplaats gezien; van stof zult gij wederkeren tot stof. Maar het leven na de dood is in het jodendom minder belangrijk dan het leven in het hier en nu. Dat blijkt ook uit de psychologische opvatting van de dood: je bent dood als je niet met de Thora leeft, en je bent levend zolang je verbonden bent met God, ook al ben je dood.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |