abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164842109
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 13:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
Zie dik gedrukte: Het scheuren daarvan was juist het teken dat God vanaf dat moment voor iedereen toegankelijk is geworden.
Maar na het scheuren van het voorhangsel kon iedereen vrijmoedig tot God, daarom kunnen wij nu persoonlijk bidden tot God en dus een relatie met Hem aangaan :)
Daat scheuren was dus geen wraak/ vertrek van God, maar God is toen meer in een soort van openbaarheid getreden, voor alle mensen op de gehele aarde van toen maar ook nu dus. :)
Open deur zeg maar... heb je dat nu zelf verzonnen ? _O-
En nu moet je hier nog een slot bij verzinnen : De Tempel hebben de Romeinen nadien ook afgebroken. Open tuinfeest ?
En a propos, dat voorhangsel was helemaal niet gescheurd en hebben de Romeinen zelf nog intact meegedragen in hun zegetocht. Was een duur gordijntje, vol met edelstenen bezet en afgewerkt met gouddraad. Heeft nog een tijdje tentoon gestaan in het keizerlijk paleis.
Nu ja, door God verlaten, dat dacht men toen in al hun wanhoop.
pi_164842345
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 14:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Open deur zeg maar... heb je dat nu zelf verzonnen ? _O-
En nu moet je hier nog een slot bij verzinnen : De Tempel hebben de Romeinen nadien ook afgebroken. Open tuinfeest ?
En a propos, dat voorhangsel was helemaal niet gescheurd en hebben de Romeinen zelf nog intact meegedragen in hun zegetocht. Was een duur gordijntje, vol met edelstenen bezet en afgewerkt met gouddraad. Heeft nog een tijdje tentoon gestaan in het keizerlijk paleis.
Nu ja, door God verlaten, dat dacht men toen in al hun wanhoop.
Wat de romeinen hebben meegedragen weten we niet, was dit het origineel ?
Wat we wel zeker weten is de symboliek ervan.
Het natuurlijk verbond werd vanaf toen een geestelijk verbond.
Natuurlijke Joden/Gds volk naar het vlees werden Joden/ Gds volk volgens de Geest van christus.
pi_164843509
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 15:00 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Je hebt nog nooit een tekst laten zien waaruit blijkt dat Israel nog Gods volk is?
Kan ook niet, aangezien dat niet in de Bijbel staat.

Nogmaals:
De Bijbel leert dat je Jezus moet aanvaarden om redding te krijgen. Het zou raar zijn als Gods volk geen redding zou krijgen.

Maar ja als jij de Bijbel opzij wil leggen om dat rare land Israel, met al dat geweld wat ze daar uitspoken, maar te blijven accepteren dan moet jij dat accepteren. Maar ga niet zeggen dat het Bijbels is.
Hebreeen 8

[10] En zo zal het verbond zijn
dat Ik met het huis van Israël zal sluiten
na die dagen, zegt de Heer:
mijn wetten leg Ik in hun geest
en Ik grif ze in hun hart:
Ik zal hun God zijn
en zij zullen mijn volk zijn.

Dus wel een verbond met Israel, maar niet het Israel in natuurlijke zin.

http://www.willibrordbijbel.nl/index.php?p=page&i=70945,70957
  donderdag 25 augustus 2016 @ 15:35:42 #254
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_164843551
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 13:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Zie dik gedrukte: Het scheuren daarvan was juist het teken dat God vanaf dat moment voor iedereen toegankelijk is geworden.
Voor die tijd sprak God alleen met bepaalde mensen zoals mozes, elia, abraham, en de op een gegeven moment volgens mij alleen via de hoge priesters die volgens mij maar 1 keer per jaar als enige het heilige der heiligen binnen mochten komen om met God te spreken en te offeren zoals in het verhaal van zacharias en de aankondiging van zijn zoon Johannes (de doper).
Maar na het scheuren van het voorhangsel kon iedereen vrijmoedig tot God, daarom kunnen wij nu persoonlijk bidden tot God en dus een relatie met Hem aangaan :)
Daat scheuren was dus geen wraak/ vertrek van God, maar God is toen meer in een soort van openbaarheid getreden, voor alle mensen op de gehele aarde van toen maar ook nu dus. :)

Dus hij heeft zijn volk niet verlaten, zoals ik vaker heb aangehaald hier, zou hij dat nooit kunnen.
Omdat er sowieso van God uit nog steeds een eeuwig verbond is met Israël, als God die zou verbreken zou God dus een leugenaar zijn, omdat hij iets verbreekt wat eeuwig zou zijn en dat zou God nooit doen.

Je vergeet 1 belangrijk ding. Het scheuren van gewaden heeft voor vrome joden een heel andere betekenis dan voor ons.

De schrijver (Marcus) heeft willen aantonen dat YHWH zijn huis, de tempel, en daarmee zijn volk verliet. Daarom waren er ook aardbevingen en werd het duister. Dat daarmee YHWH niet meer exclusief voor de joden was maar ook voor "heidenen" (gehelleniseerde joden) is een gruwelijke gedachte voor vrome joden.

Even afgezien van het feit dat niemand kon zien dat het hangsel scheurde: niemand mocht daar komen behalve enkele priesters. Het was natuurlijk ook niet te zien vanaf Golgotha zoals Marcus beweert.
  donderdag 25 augustus 2016 @ 15:41:24 #255
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_164843657
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 14:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik vermoed dat het voorhangsel wel gescheurd/beschadigd is, mogelijk ten gevolge van de verwoesting van de tempel. Dat ding was loodzwaar. Ik kan me goed voorstellen dat dat kleed bij het weghalen uit de tempel, het vervoer met paard en wagen en later per schip schade heeft opgelopen. Veel mensen in Rome hebben de optocht met dat beschadigde kleed gezien. Marcus, een Romein heeft dat mooi gebruikt/ingevoegd in zijn passieverhaal om aan te tonen dat God/Jezus niet exclusief voor een groep joden is maar voor iedereen die maar wil! Dit is eigenlijk de centrale boodschap van het NT.
pi_164843877
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 14:30 schreef distazo het volgende:

[..]

Wat we wel zeker weten is de symboliek ervan.
Het natuurlijk verbond werd vanaf toen een geestelijk verbond.
Natuurlijke Joden/Gds volk naar het vlees werden Joden/ Gds volk volgens de Geest van christus.
Er is juist een nieuw verbond bij gekomen, de christenen vallen juist onder het geestelijk verbond.
Maar daarnaast is er een verbond met het volk Israël en het land Israël.
Dat zul je moeten onderscheiden door de teksten heen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_164844385
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 14:30 schreef distazo het volgende:

JIJ weet het niet, nu wel. En ja, dit was het originele of wat dacht je ?

http://zmanim.alliancefr.com/temple/tresor.htm
pi_164844452
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 15:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik vermoed dat het voorhangsel wel gescheurd/beschadigd is, mogelijk ten gevolge van de verwoesting van de tempel. Dat ding was loodzwaar. Ik kan me goed voorstellen dat dat kleed bij het weghalen uit de tempel, het vervoer met paard en wagen en later per schip schade heeft opgelopen. Veel mensen in Rome hebben de optocht met dat beschadigde kleed gezien. Marcus, een Romein heeft dat mooi gebruikt/ingevoegd in zijn passieverhaal om aan te tonen dat God/Jezus niet exclusief voor een groep joden is maar voor iedereen die maar wil! Dit is eigenlijk de centrale boodschap van het NT.
Dit was veel te kostbaar spul. Geen gewoon gordijntje, maar een enorm groot en zwaar voorhangsel bezet met edelstenen en gouddraad. Een pronkstuk wat men nog in het keizerlijk paleis tentoon gesteld heeft. Het had de Romeinse officier z'n kop gekost moest dit beschadigd zijn geworden.
pi_164844712
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Er is juist een nieuw verbond bij gekomen, de christenen vallen juist onder het geestelijk verbond.
Maar daarnaast is er een verbond met het volk Israël en het land Israël.
Dat zul je moeten onderscheiden door de teksten heen.
Niet mee eens, het mozaische verbond is vervult door Jezus en vernieuwd door een geestelijk/innelijke besnijdenis/ verbond, ook de Wet van Christus genoemd.

De natuurlijke Joden met pinksteren waren de eersten die hiervan deel uitmaakten.
Later de heidenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door distazo op 25-08-2016 16:55:53 ]
pi_164844868
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 16:20 schreef ATON het volgende:

[..]

JIJ weet het niet, nu wel. En ja, dit was het originele of wat dacht je ?

http://zmanim.alliancefr.com/temple/tresor.htm
Het gordijn scheurde toen Jezus stierf.
De tempel werd tientallen jaren later in 70 GT verwoest door de Romeinen en brandde plat.
Er kan van alles zijn gebeurd.

Bovendien had het heiligdom, allerheiligste en het gordijn geen enkel nut meer, Jezus had immers
zijn offer bezegelt met Zijn bloed, offers waren vanaf toen niet meer nodig.
Jezus kon vanaf zijn terugkomst in de hemel optreden als hogepriester tussen Gd en de mensen.

Enkel de Joden die Jezus niet aanvaardde als Messias deden nog nutteloze dienst in de tempel.
  donderdag 25 augustus 2016 @ 16:52:56 #261
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_164845059
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 12:05 schreef distazo het volgende:

[..]

Toen het voorhangsel scheurde, is in vervulling gegaan wat is voorzegd door de profeten en
is ook de Wet van Mozes vervult door Jezus.
De wet van Mozes diende om zonden te openbaren, zonde had op Jezus geen vat.
Als volmaakte mens was hij de enige als mens die deze wet kon vervullen.

Toen Jezus zei: " het is volbracht" was hetgeen volbracht waarvoor hij naar de aarde werd gezonden.
Even later ging de geest, die Hij van zijn vader tijdens zijn doop in door Johannes had onvangen, uit Jezus en stierf.
Hij had geen krachten meer, Zijn vader had Hem verlaten, Jezus stierf en hiermee werd alles bekrachtigd met het bloed van Jezus. Net zoals werd voorzegd door de profeten.

Drie dagen en drie nachten nadien, zoals het teken van Jona, stond Jezus op uit de dood.
50 dagen nadien met pinksteren ging de belofte van het nieuwe verbond van kracht.

Gds volk zou niet meer zijn naar de besnijdenis van het vlees, maar naar de besnijdenis van het hart.
Met andere woorden, Hij is een Jood ( Gds uitverkorenen) die het innerlijk is,geen natuurlijke Joden meer, dat is het werk van de Geest van Gd.
Natuurlijke Joden die Jezus niet hadden verworpen stonden als eersten onder dit nieuwe verbond.
Lees romeinen 2
Je kan ook de de symboliek lezen van Hagar en Sara in Galaten 4

Volgens christenen had er eigenlijk niets anders moeten gebeuren.
Zoals U merkt heeft Gd zijn VOLK niet verlaten, integendeel..... .
Hoe kan je Jezus volmaakt noemen? Hij was ongehoorzaam naar zijn ouders. Hij bloedde net zo hard als dat ieder ander mens zou bloeden. Hij werd nogal eens kwaad. En twijfelde net als ieder gelovig mens aan zijn geloof, tenminste dat leid ik af aan de kruiswoorden uit Marcus.

En in werkelijkheid faalde de Nazarener en was de herschepping van het koninkrijk Gods mislukt.

Veder moet het volk moet zich verlaten door God gevoeld hebben want zoals zo vaak gebeurd in de geschiedenis werden de joden opnieuw verbannen, uitgemoord en tot slaven gemaakt.

Jezus was een mensenzoon, hem tot een volmaakt mens maken is romanisering pur sang waar de jood Jezus van zou walgen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:00:23 #262
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_164845203
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 16:42 schreef distazo het volgende:

[..]

De tempel werd tientallen jaren later in 70 GT verwoest door de Romeinen en brandde plat.
Er kan van alles zijn gebeurd.

Bovendien had het heiligdom, allerheiligste en het gordijn geen enkel nut meer, Jezus had immers
zijn offer bezegelt met Zijn bloed, offers waren vanaf toen niet meer nodig.
Jezus kon vanaf zijn terugkomst in de hemel optreden als hogepriester tussen Gd en de mensen.

Enkel de Joden die Jezus niet aanvaardde als Messias deden nog nutteloze dienst in de tempel.
Rond het jaar 70 werd de tempel verwoest en het kostbare gordijn als buit meegenomen door de Romeinen. Het kleed werd tijdens de een overwinningstocht door de verwoeste straten van Rome aan het publiek getoond. Enkele tijd later schreef Marcus zijn evangelie dat voor het eerst voorgedragen werd in het voorjaar van 72.
Het kleed scheurde toen de tempel verwoest werd en de God van Israel geen plek meer had om in te wonen.
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:06:05 #263
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_164845294
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 13:33 schreef distazo het volgende:

[..]

Ik heb antw. gegeven op jou post die ik hieronder weergeef :

"" Waarom zou YHWH zijn volk verlaten als het allemaal volgens plan is verlopen. En met plan bedoel ik dan het verraad, de veroordeling en de kruisdood. Als dat het plan was en het ging precies volgens plan, waarom is God dan kwaad op de joden en scheurt het voorhangsel als teken dat God zijn tempel en volk verlaat.... :? Ik bedoel: wat had er dan moeten gebeuren? ""

Volgens mij is mijn antwoord zeer duidelijk hierop.

Jezus IS ter dood gebracht en daarom is volgens mij jou bovenstaande vraag irrelevant.

Verder klopt het dat de Naam Jezus niet in het OT voorkomt, de natuurlijke Joden verwachtten de Messias, deze Messias werd onder de Naam Jezus voor het eerst bekendgemaakt aan Maria.
De naam Jezus is een titel die later door aan hem gegeven is. Zijn werkelijke naam weten we niet.
pi_164845304
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 16:52 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Hoe kan je Jezus volmaakt noemen? Hij was ongehoorzaam naar zijn ouders. Hij bloedde net zo hard als dat ieder ander mens zou bloeden. Hij werd nogal eens kwaad. En twijfelde net als ieder gelovig mens aan zijn geloof, tenminste dat leid ik af aan de kruiswoorden uit Marcus.

En in werkelijkheid faalde de Nazarener en was de herschepping van het koninkrijk Gods mislukt.

Veder moet het volk moet zich verlaten door God gevoeld hebben want zoals zo vaak gebeurd in de geschiedenis werden de joden opnieuw verbannen, uitgemoord en tot slaven gemaakt.

Jezus was een mensenzoon, hem tot een volmaakt mens maken is romanisering pur sang waar de jood Jezus van zou walgen.
Jezus bloedde zeker, hij had zijn grootheid opgegeven en was aan mensen gelijk geworden.
Hij werd idd kwaad in de tempel van Zijn Vader.
Is hij daarom onvolmaakt ?

Twijfelen aan zijn geloof ? Neen hoor.

Joden die christen werden hebben zich zeker niet verlaten gevoeld, zij ontvingen de Geest van Christus en verkondigden met overtuiging het evangelie.

Jezus faalde zeker niet, het koninkrijk werd opgericht toen hij terug naar de hemel ging, dit begrepen velen niet, zij dachten dat Jezus al koning was op aarde.
pi_164845440
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 17:06 schreef Panterjong het volgende:

[..]

De naam Jezus is een titel die later door aan hem gegeven is. Zijn werkelijke naam weten we niet.
Jezus is een Naam met de betekenis J-H-W-H is redding.
Later kreeg hij de titel HEER.... zie fillipenzen 2
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:20:32 #266
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_164845544
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 17:06 schreef distazo het volgende:

[..]

Jezus bloedde zeker, hij had zijn grootheid opgegeven en was aan mensen gelijk geworden.
Hij werd idd kwaad in de tempel van Zijn Vader.
Is hij daarom onvolmaakt ?

Twijfelen aan zijn geloof ? Neen hoor.

Joden die christen werden hebben zich zeker niet verlaten gevoeld, zij ontvingen de Geest van Christus en verkondigden met overtuiging het evangelie.

Jezus faalde zeker niet, het koninkrijk werd opgericht toen hij terug naar de hemel ging, dit begrepen velen niet, zij dachten dat Jezus al koning was op aarde.
Als je bijbelteksten accepteert die een jaar of 60 / 80 na zijn dood zijn opgeschreven dan heb je gelijk.
Als je op zoek bent naar wat er werkelijk heeft plaats gevonden dan zal je spoedig tot de conclusie komen dat al je punten onwaar zijn.

Verder is natuurlijk geen 1 mensenzoon volmaakt. Godenzonen zouden nog wel volmaakt kunnen zijn, maar dat is romanisering pur sang en heeft totaal niets met de werkelijkheid te maken.
Jezus was net zo goed kind van God als dat jij en ik dat zijn, onvolmaakte mensen vol met goede bedoelingen en met vele fouten. Jezus de enige zoon van God noemen is meer iets wat de Romeinen doen bijvoorbeeld door Zeus als zoon van Kronos te zien.
De werkelijke Jezus zou zich in zijn graf omdraaien als die dit zou weten.
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:22:27 #267
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_164845572
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 17:14 schreef distazo het volgende:

[..]

Jezus is een Naam met de betekenis J-H-W-H is redding.
Later kreeg hij de titel HEER.... zie fillipenzen 2
Maar wel een naam die later aan hem gegeven werd. Niet tijdens zijn geboorte. Later nadat die of tijdens zijn poging tot het verlossen van Gods volk van de overheerser.
pi_164845739
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 17:00 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Rond het jaar 70 werd de tempel verwoest en het kostbare gordijn als buit meegenomen door de Romeinen. Het kleed werd tijdens de een overwinningstocht door de verwoeste straten van Rome aan het publiek getoond. Enkele tijd later schreef Marcus zijn evangelie dat voor het eerst voorgedragen werd in het voorjaar van 72.
Het kleed scheurde toen de tempel verwoest werd en de God van Israel geen plek meer had om in te wonen.
Jezus stierf enkele tientallen jaren eerder, hij heeft vervuld datgene wat was voorzegd door de profeten.
Belangrijk is dat ook DOOR HEM de Wet aan Mozes gegeven in vervulling is gegaan.

Hij heeft zijn volmaakte leven als het ultieme offer gegeven.
Offergaven waren nadien niet meer nodig. Jezus zou vanaf toen ZELF als hogepriester tussen de mensen en Gd staan.

Begrijpelijk dat degenen die Jezus verwerpen als Messias het liever anders hadden gewild.
Hun offergaven in de tempel, het gordijn, heeft geen enkele betekenis meer.
pi_164846184
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 17:31 schreef distazo het volgende:
Jezus stierf enkele tientallen jaren eerder, hij heeft vervuld datgene wat was voorzegd door de profeten.
En welke profeet had wat voorgezegd ?
quote:
Belangrijk is dat ook DOOR HEM de Wet aan Mozes gegeven in vervulling is gegaan.
Een wet kan niet in vervulling gaan, maar wel worden nageleefd.
pi_164846206
Jezus heeft helemaal zijn leven niet gegeven. Het werd hem hoogstens afgenomen. Lijkt me een belangrijk verschil.
Conscience do cost.
pi_164846217
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 17:56 schreef ems. het volgende:
Jezus heeft helemaal zijn leven niet gegeven. Het werd hem hoogstens afgenomen. Lijkt me een belangrijk verschil.
:Y
  donderdag 25 augustus 2016 @ 17:58:18 #272
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_164846233
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 17:31 schreef distazo het volgende:

[..]

Hij heeft zijn volmaakte leven als het ultieme offer gegeven.
Offergaven waren nadien niet meer nodig. Jezus zou vanaf toen ZELF als hogepriester tussen de mensen en Gd staan.

Begrijpelijk dat degenen die Jezus verwerpen als Messias het liever anders hadden gewild.
Hun offergaven in de tempel, het gordijn, heeft geen enkele betekenis meer.
Jezus stierf inderdaad tientallen jaren eerder maar dat is dan denk ik ook alles waarover wij het eens zijn.
De rest van je uitspraken vind ik erg mooi om te lezen maar ik kan me er niet in vinden. Dit omdat ze gebaseerd zijn op bijbel passages die gelden als een verdere uitzetting van het na-paulinische gedachtegoed waarbij het afstand nemen van de joden en het goodwill kweken bij de Romeinen, gezien de cultuur en achtergrond waarin de evangelisten en latere redacties leefden, van groot belang was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Panterjong op 25-08-2016 18:05:46 ]
pi_164848792
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 15:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je vergeet 1 belangrijk ding. Het scheuren van gewaden heeft voor vrome joden een heel andere betekenis dan voor ons.

De schrijver (Marcus) heeft willen aantonen dat YHWH zijn huis, de tempel, en daarmee zijn volk verliet. Daarom waren er ook aardbevingen en werd het duister. Dat daarmee YHWH niet meer exclusief voor de joden was maar ook voor "heidenen" (gehelleniseerde joden) is een gruwelijke gedachte voor vrome joden.

Even afgezien van het feit dat niemand kon zien dat het hangsel scheurde: niemand mocht daar komen behalve enkele priesters. Het was natuurlijk ook niet te zien vanaf Golgotha zoals Marcus beweert.
^O^
pi_164848845
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 16:42 schreef distazo het volgende:
De geschiedenis spreek dat tegen. :Y
pi_164848888
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 17:06 schreef distazo het volgende:
Dat weet jij blijkbaar niet wat de joden bedoelden met ' Koninkrijk Gods '. :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')