Belangrijker is wat Jezus ermee bedoelde.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 19:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat weet jij blijkbaar niet wat de joden bedoelden met ' Koninkrijk Gods '.
Juist.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 20:16 schreef distazo het volgende:
[..]
Belangrijker is wat Jezus ermee bedoelde.
Neen hoor, je beschrijft wat sommigen er graag van willen maken.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 20:40 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Juist.
Je ziet in de bijbel dat hoe langer de tijdspanne tussen 'gebeurtenis' en 'verslag' het koninkrijk verschuift van een 'aards' koninkrijk (herstel van Jeruzalem) naar een ''hemels' rijk.
Ik neem daarom aan dat Jezus een 'aardse' bedoelde.
Zo dat elke jood hem verstond. Een rijk in de hemel kennen ze zelfs niet eens.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 20:16 schreef distazo het volgende:
Belangrijker is wat Jezus ermee bedoelde.
En jij beschrijft wat christenen er later van gemaakt hebben.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:21 schreef distazo het volgende:
Neen hoor, je beschrijft wat sommigen er graag van willen maken.
Duidelijk dat dit niet door een vrome jood geschreven is.quote:Jezus bedoelde terecht een hemels koninkrijk waarvan Hij Koning is dat zijn macht zal uitoefenen zowel in de hemel als op aarde. Zie mattheus 6 .
Ik ben het met je eens, net wat ik geloof, behalve je eerste zin.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo dat elke jood hem verstond. Een rijk in de hemel kennen ze zelfs niet eens.
Het jodendom is het minst uitgesproken over een leven na de dood. Het lichaam wordt duidelijk als tijdelijke woonplaats gezien; van stof zult gij wederkeren tot stof. Maar het leven na de dood is in het jodendom minder belangrijk dan het leven in het hier en nu. Dat blijkt ook uit de psychologische opvatting van de dood: je bent dood als je niet met de Thora leeft, en je bent levend zolang je verbonden bent met God, ook al ben je dood.
Dat staat dan alleen niet in mattheus 6 vermeld. Nergens heb ik het gelezen. En dan verwijt jij dat ik beschrijf wat anderen ervan maken. Volgens mij maak je er nu zelf iets van en tracht ik een poging te doen te beschrijven hoe het werkelijk zit.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:21 schreef distazo het volgende:
[..]
Neen hoor, je beschrijft wat sommigen er graag van willen maken.
Jezus bedoelde terecht een hemels koninkrijk waarvan Hij Koning is dat zijn macht zal uitoefenen zowel in de hemel als op aarde. Zie mattheus 6 .
En zo gaan we ping pong spelen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:32 schreef ATON het volgende:
[..]
En jij beschrijft wat christenen er later van gemaakt hebben.
[..]
Duidelijk dat dit niet door een vrome jood geschreven is.
Kretologie vs. Ad Fontesquote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:37 schreef distazo het volgende:
[..]
En zo gaan we ping pong spelen.
Dan begrijpt U wel dat ik AD FONTES op mezelf van toepassing breng.quote:
Onze Vader in de hemel,quote:Op donderdag 25 augustus 2016 21:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat staat dan alleen niet in mattheus 6 vermeld. Nergens heb ik het gelezen. En dan verwijt jij dat ik beschrijf wat anderen ervan maken. Volgens mij maak je er nu zelf iets van en tracht ik een poging te doen te beschrijven hoe het werkelijk zit.
Waarom vermeld Marcus bijvoorbeeld uitdrukkelijk als tegenhanger van het koninkrijk Gods een plek op aarde 'de Gehenna vallei'? Is het dan niet logisch dat het koninkrijk Gods een plek op aarde is. Jeruzalem Stad van Goud. Maar dat kon Marcus natuurlijk niet in zijn meesterwerk voordragen in het voorjaar van 72. Dat zou hem en de volgelingen hun kop gekost hebben. Het moest versleuteld worden, de ingewijden wisten toch wel wat er bedoelt werd en met de agressor werd een loopje genomen. Gelukkig maar want anders zouden we nooit meer iets van die Nameloze gehoord hebben.
waar staat dan dat het voor wat betreft de zinsnede 'uw koninkrijk kome' om een hemels rijk gaat? Helemaal nergens, dat is wat jij en met jouw 20 eeuwen traditie, dus zo gek is het blijkbaar niet, er van gemaakt hebben.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:26 schreef distazo het volgende:
[..]
Onze Vader in de hemel,
uw naam worde geheiligd,
[10] uw koninkrijk kome,
uw wil geschiede,
op aarde zoals in de hemel.
Het Hemels Koninkrijk zou zowel macht uitoefenen in de hemel als op aarde.
Marcus wist dit.
http://www.willibrordbijbel.nl/index.php?p=page&i=64121,64154
Ik begrijp dat wel maar vind het niet terecht.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:02 schreef distazo het volgende:
[..]
Dan begrijpt U wel dat ik AD FONTES op mezelf van toepassing breng.![]()
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ad_fontes
Onderstaande een tekst uit handelingen net voor Jezus ten hemel ging naar zijn Vader.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:38 schreef Panterjong het volgende:
[..]
waar staat dan dat het voor wat betreft de zinsnede 'uw koninkrijk kome' om een hemels rijk gaat? Helemaal nergens, dat is wat jij en met jouw 20 eeuwen traditie, dus zo gek is het blijkbaar niet, er van gemaakt hebben.
eh... vrijdagavond tegen de avond begraven, zondag voor het krieken van de dag opgewekt (ipv opgestaan) , dat zijn 2 nachten en één dag.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 12:05 schreef distazo het volgende:
[
Drie dagen en drie nachten nadien, zoals het teken van Jona, stond Jezus op uit de dood.
Dat klopt niet.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:46 schreef hoatzin het volgende:
[..]
eh... vrijdagavond tegen de avond begraven, zondag voor het krieken van de dag opgewekt (ipv opgestaan) , dat zijn 2 nachten en één dag.
Ja ik begrijp dat dit soort teksten in de bijbel staan. Maar in de tekst van Mattheus stond het in ieder geval niet. En zo'n tekst uit Handelingen toont juist het gelijk van de stelling aan dat hoe langer de tijdspanne tussen 'verslag' en 'gebeurtenis' is hoe meer het koninkrijk Gods verschuift van een 'aardse' naar een 'hemelse'.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:46 schreef distazo het volgende:
[..]
Onderstaande een tekst uit handelingen net voor Jezus ten hemel ging naar zijn Vader.
Hou het gebed in gedachte... Vader in de hemel UW KONINKRIJK KOME....
Jezus zou in handelingen dra naar dit koninkrijk opvaren en koning worden.
‘Heer, herstelt* U in deze tijd het koninkrijk voor Israël?’ [7] Maar Hij zei tegen hen: ‘Het komt jullie niet toe de tijden of momenten te kennen die de Vader in zijn volmacht heeft vastgesteld; [8] maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en mijn getuigen zijn in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, en tot het uiteinde van de aarde.’ [9] Na deze woorden werd Hij voor hun ogen omhooggeheven* en een wolk onttrok Hem aan het gezicht.
http://www.willibrordbijbel.nl/index.php?p=page&i=67761,67786
Het is er dus nog niet.quote:
2 timotheusquote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is er dus nog niet.
De stelling:van een aards rijk blijft overeind. Het is er nog steeds niet en nog steeds bidden vrome joden er om.
Net als Jezus toentertijd. En hij ons geleerd heeft. Dat is toch niet voor niets? We bidden toch niet voor een hemels rijk dat er volgens jou al lang is?
Dit topic zou een andere naam moeten krijgen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 23:16 schreef Vlindur het volgende:
Gaat het nog over 'De Deur' of is het inmiddels een standaard christelijk topic geworden?![]()
Dit is je reinste nonsens ! Waaruit maak je dat op ? Is er iets in de evangeliën wat duidelijk maakt dat Jezus ooit zou terugkomen ? En vrome joden zoals Jezus er een was, geloofden niet in een hemel. Dat is een heidens idee wat er later is van gemaakt. En het is niet hemels koninkrijk, maar het Koninkrijk der hemelen. Je verdraait constant woorden en geeft fictieve bijbelcitaten. Zo krijg ik de indruk dat je de boel tracht te belazeren. Slaap er eens over en denk vooral na wat hier geschreven is.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 23:03 schreef distazo het volgende:
Jezus zal zich weldra aan de ganse aarde openbaren als Koning van dit hemels koninkrijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |