Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:42 schreef bijdehand het volgende:
Waarom fake foto's maken als er al een basis is?
Je hebt de OP niet goed doorgelezen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:52 schreef ROADRUNN3R het volgende:
Natuurlijk is het heel leuk om allerlei zaken te ‘zien’ op Marsfoto’s.
Mijn ouders hadden vroeger van die grijsgewolkte tegeltjes op de WC-vloer.
Als kind, zag ik daar soms ook van alles in. sprookjes dieren, bossen, enge gezichten….
Fantasieën zijn zijn gewoon leuk…, maar hebben niks met de realiteit van doen.
Omdat ze misschien een rookgordijn zijn voor het geheime militaire black budget ruimtevaartprogramma.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:53 schreef dimmak het volgende:
Ik snap niet waarom NASA zoiets zou willen faken.
Wat zouden militairen in de ruimte moeten doen?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Omdat ze misschien een rookgordijn zijn voor het geheime militaire black budget ruimtevaartprogramma.
Het gepeupel wordt warm gehouden met zogenaamde foto's van Mars en het geld gaat in werkelijkheid naar het geheime ruimtevaartprogramma.
Hoe weet je dat die twee foto's van dezelfde objecten zijn? Ik zie dat echt niet hoor.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je hebt de OP niet goed doorgelezen.
Dit zijn twee foto's van de plek van de rat-steen. In foto 2 is de "steen" weggelopen:
[ afbeelding ]
wat een bijzonder slechte smoesquote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
En volgens Corey Goode is er inheems leven op Mars dat agressief kan zijn. Vrij rondlopen op de oppervlakte is volgens hem gevaarlijk.
Zoals hierboven al gezegd, als je overal bewijs voor wilt zien zou je hier inderdaad iets achter kunnen zoeken. Het is gebruikelijk om dingen die je niet zeker weet ook niet met zekerheid vast te stellen. Ik vind een grappig bedoelt onderschrift als 'No bones about it' niet 'heel overtuigend', overigens.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dus Nasa zegt eerst heel overtuigend "No bones about it!". Maar dan vervolgens worden ze genuanceerder en gebruiken ze woorden als "think", "likely", "expect".
Deze foto's komen gewoon van de Nasa website hoor. De bronnen staan erbij in de OP.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:00 schreef Elan het volgende:
Het is maar net wat je wil zien natuurlijk. Als je een conspiracy bedenkt zullen vanzelf overal "bewijzen" opduiken.
Kan zelfs zo zijn dat alu-hoedjes die stenen bewust zo hebben neergelegd om een interessant verhaal te hebben.
Een strategische aanwezigheid creeren omdat het Pentagon ook wel snapt dat we deze eeuw steeds meer de ruimte in gaan.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:01 schreef dimmak het volgende:
[..]
Wat zouden militairen in de ruimte moeten doen?
Dat zit ik mij ook af te vragen ja. Sowieso is de rechter niet allen van een andere hoek dan, maar van verder ingezoomd (of dichterbij natuurlijk).quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoe weet je dat die twee foto's van dezelfde objecten zijn? Ik zie dat echt niet hoor.
De analyse staat in dat TRU-topic dat gelinkt is.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoe weet je dat die twee foto's van dezelfde objecten zijn? Ik zie dat echt niet hoor.
Ook de foto's genomen op dat eiland?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Deze foto's komen gewoon van de Nasa website hoor. De bronnen staan erbij in de OP.
Het lijken compleet andere plekken als je 't mij vraagt.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:37 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat zit ik mij ook af te vragen ja. Sowieso is de rechter niet allen van een andere hoek dan, maar van verder ingezoomd (of dichterbij natuurlijk).
Eens kijken.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De analyse staat in dat TRU-topic dat gelinkt is.
Breken botten altijd of breken ze vaak?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:23 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Zoals hierboven al gezegd, als je overal bewijs voor wilt zien zou je hier inderdaad iets achter kunnen zoeken. Het is gebruikelijk om dingen die je niet zeker weet ook niet met zekerheid vast te stellen. Ik vind een grappig bedoelt onderschrift als 'No bones about it' niet 'heel overtuigend', overigens.
Als die steen overigens een bot is, is hij nogal misvormd geraakt zonder daadwerkelijk te breken en dat is niet iets wat botten doorgaans doen. Net ook even de foto aan mijn huisgenoot, bioloog, laten zien zonder enige context en ook hij gaf aan dat het nooit een bot kon zijn.
Trouwens, als Nasa inderdaad de boel heeft verzonnen en al weet dat mensen hier een bot in kunnen zien, waarom publiceren ze die foto dan? Het doet me altijd een beetje denken aan het 'geen sterren op de maan' verhaal: het idee dat een organisatie als Nasa miljarden uitgeeft aan een zeer uitgebreide en uitgedokterde samenzwering, om vervolgens geen oog te hebben voor dit soort overduidelijke details.
Welke heb je het precies over?quote:
Beide foto's zijn van een plek op Mars die het "Rocknest" heet en zijn vanuit een andere hoek genomen. De analyse staat in dat TRU-topic.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:37 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat zit ik mij ook af te vragen ja. Sowieso is de rechter niet allen van een andere hoek dan, maar van verder ingezoomd (of dichterbij natuurlijk).
Goed punt ja. Gaan de Chinezen en Russen in jouw verhaal mee in dit complot? Ze hebben namelijk beide de techniek om Amerikaanse claims te controleren en de motivatie om het te melden als de boel nep blijkt te zijn.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Of zou jij het leuk vinden wanneer de Chinezen of Russen al eerste basissen hebben op de maan en Mars?
Zeg maar het vergelijkende fotomateriaal.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Welke heb je het precies over?
Er zijn daar grondstoffen te winnen en Mars zou in principe ge-terraformed kunnen worden.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:45 schreef Elan het volgende:
Wat zou het strategisch voordeel eigenlijk zijn als je als Usa eerder dan een China of Rusland een basis ergens op een andere planeet zou hebben?
Die logica snap ik niet echt. Wat kun je van daaruit doen?
Waarom zouden ze dat doen?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:47 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Goed punt ja. Gaan de Chinezen en Russen in jouw verhaal mee in dit complot? Ze hebben namelijk beide de techniek om Amerikaanse claims te controleren en de motivatie om het te melden als de boel nep blijkt te zijn.
Ik snap nog steeds niet op welke foto's je nu doelt. Alles waarvan wordt beweerd dat het een foto is van Mars, is terug te vinden op de Nasa website.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Zeg maar het vergelijkende fotomateriaal.
Dus A Nasa-foto van Mars(of niet) B foto genomen op aarde.
Zijn beide afkomstig van NASA?
Zit mobiel dus kan niet op alle linkjes met bronmateriaal klikken.
Dat slaat alleen nergens op als je 'lijkt op' gelijk stelt aan 'is'. Er is, buiten hoe het er voor een leek uitziet, geen enkele reden om aan deze steen meer waarde te hechten dan aan iedere andere steen op dat plaatje. Als een expert mij zegt dat dit nooit een bot kan zijn snap ik prima dat Nasa daar geen tijd aan gaat besteden. Ook op aarde kom je wel eens stenen tegen die ergens anders op lijken maar gewoon een steen zijn, toch?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En Nasa praat verder helemaal niet over hoe botten eroderen, ze praten alleen over dat er waarschijnlijk geen complex leven was. Die rover is daar om te boren in stenen en ze te anlyseren, maar deze steen die op een bot lijkt slaan ze over. Dat slaat gewoon nergens op.
Dat zeg ik: ze hebben een enorm ingewikkeld complot om marslandingen na te bootsen en gaan dan niet even met een vergrootglas over iedere foto om zeker te weten dat er geen vreemde details op staan?quote:En dit soort foto's komen vaak van grotere foto's. Misschien dat ze dit bot gewoon hebben gemist in de grotere foto.
Dat vind ik ook het lastige van deze foto's.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
De analyse in het TRU topic bevat ook aardig wat wishful thinking wat dat betreft.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat vind ik ook het lastige van deze foto's.
Waarom zouden ze dat niet doen?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat doen?
Het is zowel bij de Russen, de Chinezen als de Amerikanen zelf bekend dat ze allemaal de techniek in huis hebben om dit te controleren. Dit naar buiten brengen verraad dus niets over wat de Russen of Chinezen weten wat niet al algemeen bekend is. En het gaat hier niet alleen om de mainstream media, er wordt helemaal niets naar buiten gebracht. Als er een complot is doen de Chinezen en Russen daar dus aan mee, en dat vind ik eigenlijk nog ongeloofwaardiger dan het complot zelfquote:In de wereld van spionage is het niet gebruikelijk om je bevindingen te delen via de mainstream media. Laat de ander niet weten wat jij weet is een basis-beginsel in die wereld.
Sorry, maar die rover is daar met 1 doel: leven vinden. De rover heeft al in tientallen stenen geboord, maar deze steen slaat men over? Dat is niet hoe de wetenschap werkt. Meten is weten zou het motto moet zijn.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:54 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat slaat alleen nergens op als je 'lijkt op' gelijk stelt aan 'is'. Er is, buiten hoe het er voor een leek uitziet, geen enkele reden om aan deze steen meer waarde te hechten dan aan iedere andere steen op dat plaatje. Als een expert mij zegt dat dit nooit een bot kan zijn snap ik prima dat Nasa daar geen tijd aan gaat besteden. Ook op aarde kom je wel eens stenen tegen die ergens anders op lijken maar gewoon een steen zijn, toch?
Wie zegt dat ze dat niet doen dan? Er zijn honderen of duizenden foto's die bekeken moeten worden. Kan toch gebeuren dat ze in een paar foto's iets missen?quote:Dat zeg ik: ze hebben een enorm ingewikkeld complot om marslandingen na te bootsen en gaan dan niet even met een vergrootglas over iedere foto om zeker te weten dat er geen vreemde details op staan?
Wishful thinking? Wat bedoel je daarmee?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
De analyse in het TRU topic bevat ook aardig wat wishful thinking wat dat betreft.
Okéquote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet op welke foto's je nu doelt. Alles waarvan wordt beweerd dat het een foto is van Mars, is terug te vinden op de Nasa website.
Wat valt er te interpreteren aan een steen die verdwenen is? Maakt het uit of je met 1 of 2 ogen dat concludeert?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:23 schreef ROADRUNN3R het volgende:
Jeetje, je bent wel erg ver afgedwaald. Zullen we bij het begin beginnen?
Ons gezichtsvermogen wordt aanmerkelijk verbeterd doordat we twee ogen hebben, waardoor we diepte zien/ afstanden kunnen schatten. En dat vermogen wordt weer danig ingeperkt, als je een foto bekijkt, die met één lensopening is genomen.
Zou het misschien daarmee te maken kunnen hebben dat mensen zaken op fotos verschillend interpreteren?
Kun je het tot hier volgen?
Grondstoffen is een plausibel argumentquote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:49 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Er zijn daar grondstoffen te winnen en Mars zou in principe ge-terraformed kunnen worden.
Dat is alleen 'niet hoe wetenschap werkt' omdat jij, puur op basis van de aanblik van die steen op één foto, aan die ene steen veel meer waarde hecht dan aan alle andere stenen daar.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Sorry, maar die rover is daar met 1 doel: leven vinden. De rover heeft al in tientallen stenen geboord, maar deze steen slaat men over? Dat is niet hoe de wetenschap werkt. Meten is weten zou het motto moet zijn.
Nogmaals: je hecht veel te veel waarde aan een onderschrift bij een foto.quote:Nasa komt eerst met een zekere uitspraak over die foto, maar vervolgens zeggen ze dingen als "we think", "it is likely", "we expect".
Ja, en dat vind ik dus grappig. Miljarden uitgeven aan een complot en dan een systeem dat zo lek is dat dit soort dingen er tussen door glippen.quote:Wie zegt dat ze dat niet doen dan? Er zijn honderen of duizenden foto's die bekeken moeten worden. Kan toch gebeuren dat ze in een paar foto's iets missen?
Die foto is in dat andere topic al zo vaak ontkracht dat ik er hier niet nog een keer op in ga.quote:Ik vind die foto van de steen die op een bot lijkt ook niet de meest interessante. Ik vind de foto van de steen die op een knaagdier lijkt vele malen interessanter omdat deze zogenaamde steen op de tweede foto van dezelfde plek is verdwenen.
Nee ik snap je niet. Je maakt het onnodig moeilijk.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Oké
Foto van Mars = NASA
Foto op diezelfde plek van aarde/eiland =.....
Heeft NASA die ook gepubliceerd? Of heeft een stel alu-hoedjes(no offence) ontdekt dat die plekken overeenkwamen, gefotografeerd en uitgegeven om de gelijkenis aan te tonen.
Snap je?
Dat wat jij als feit ziet, geen feit is.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wishful thinking? Wat bedoel je daarmee?
Beide foto's zijn gegarandeerd van dezelfde plek en de stenen zijn allemaal correct geïdentificeerd in beide foto's. Daar is niets "wishful" aan.
Hier worden we het dus niet over eens.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:42 schreef De_Hertog het volgende:
Dat is alleen 'niet hoe wetenschap werkt' omdat jij, puur op basis van de aanblik van die steen op één foto, aan die ene steen veel meer waarde hecht dan aan alle andere stenen daar.
Sowieso gebruik je die steen eerst als 'bewijs' voor het idee dat die foto op aarde gemaakt is, maar als Nasa de steen had moeten onderzoeken gaan we er dus van uit dat die steen op Mars ligt. Wie zegt dan dat het leven op Mars dezelfde botten heeft als het leven op aarde?
Alsof dat iets uitmaakt, dat er af en toe iets kleins doorglipt. Je ziet toch bijv. hier op fok hoe er gereageerd wordt op dit soort foto's?quote:Ja, en dat vind ik dus grappig. Miljarden uitgeven aan een complot en dan een systeem dat zo lek is dat dit soort dingen er tussen door glippen.
Al zo vaak ontkracht? Heb je daar een voorbeeld van?quote:Die foto is in dat andere topic al zo vaak ontkracht dat ik er hier niet nog een keer op in ga.
Ga verder. Wat klopt er dan niet aan de analyse?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:46 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat wat jij als feit ziet, geen feit is.
Wat is trouwens je mening over de korstmos en de crinoidea?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:42 schreef De_Hertog het volgende:
Die foto is in dat andere topic al zo vaak ontkracht dat ik er hier niet nog een keer op in ga.
Om te beginnen ziet die steen er wat mij betreft niet uit als een knaagdier... Hoe zie jij die er precies in?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ga verder. Wat klopt er dan niet aan de analyse?
Het grappige aan dat TRU topic is dat er veel mensen zijn met een mening, maar vrijwel niemand die laat zien hoe hij tot zijn mening komt. Ik heb nog niemand een uitgebreide eigen vergelijking zien maken van beide foto's.
Dus help me aub en maak een vergelijking en laat mij zien waar mijn vergelijking van beide foto's niet klopt.
Dit. Als dat geen rat is valt het hele verhaal sowieso in duigen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 18:31 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Om te beginnen ziet die steen er wat mij betreft niet uit als een knaagdier... Hoe zie jij die er precies in?
Nee hoor. Ik heb alleen nog geen enkel argument gezien waarom specifiek die steen nader onderzocht zou moeten worden.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:56 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hier worden we het dus niet over eens.
Ik wil zien: meten is weten. Jij denkt daar anders over
Jouw stelling is dus dat er een vergaand complot is om de marslandingen in scene te zetten, maar zonder kwaliteitscontrole op dit soort details 'want dat maakt toch niet uit'?quote:Alsof dat iets uitmaakt, dat er af en toe iets kleins doorglipt. Je ziet toch bijv. hier op fok hoe er gereageerd wordt op dit soort foto's?
Vrijwel dat hele topicquote:Al zo vaak ontkracht? Heb je daar een voorbeeld van?
Hetzelfde als de rat-vormige steen en de bot-vormige steen: soms lijken dingen op andere dingen. Ik kom, gewoon op aarde, zo vaak dingen tegen die lijken op iets anders dat het me had verbaasd als er geen enkel stukje Mars was dat niet op iets op aarde leek.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 18:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat is trouwens je mening over de korstmos en de crinoidea?
Je kunt hier van zeggen wat je wilt, maar het is geen conclusie. Het is eigenlijk niet veel meer dan "ik kan dit niet verklaren, en daarom <vul random op niets gebaseerde speculaties in>".quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Conclusie
Worden we voor de gek gehouden omdat we niet mogen weten dat er een geheim militair black budget ruimtevaartprogramma is? Is Nasa niets meer dan een rookgordijn? Wordt het merendeel van het Nasa budget weggesluisd naar het geheime ruimtevaart programma?
Natuurlijk. Dat is zo vanzelfsprekend dat het eigenlijk niet eens een onderbouwing nodig heeft, nietwaar?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 19:27 schreef dangdude het volgende:
Natuurlijk worden we voor de gek gehouden door Nasa. Ik snap niet dat zoveel mensen al die garbage nog gelooft.
De lijst van op niets gebaseerde samenzweringstheorieen is inderdaad eindeloos. Helaas zit daar niets bij dat je hypothese werkelijk ondersteunt. Het enige dat dat voor mij bewijst is dat er kennelijk nogal veel mensen rondlopen met samenzweringswaanbeelden.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 19:43 schreef dangdude het volgende:
De lijst met voorbeelden zijn toch ellenlang Molurus.
Is dit een referentie aan de maanlanding?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 19:43 schreef dangdude het volgende:
Om te beginnen is er de Van Allen Radiation belt waar men door heen moet. Een gevaarlijke klus en waarschijnlijk onmogelijk.
Hoe stel jij eigenlijk vast dat ze 'fake' zijn? Of bedenk je dat er gewoon zelf bij?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 19:43 schreef dangdude het volgende:
Verder heb ik inmiddels zoveel fake beelden van Nasa gezien, dat het duidelijk genoeg is voor me. Sorry, ik geloof er niet meer in.
Ruimtedingen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:01 schreef dimmak het volgende:
[..]
Wat zouden militairen in de ruimte moeten doen?
vrijmetselarij doet aan onderbouwing, echte mensen zien de waarheidquote:Op dinsdag 9 februari 2016 19:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk. Dat is zo vanzelfsprekend dat het eigenlijk niet eens een onderbouwing nodig heeft, nietwaar?
En de rest zijn 'sheeple'. Ja, ik ken die onderbouwing.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 20:04 schreef bijdehand het volgende:
[..]
vrijmetselarij doet aan onderbouwing, echte mensen zien de waarheid
geweldig als je zo kan denken. Hele verhalen typen met alleen maar aannames en dat is dan bewijs!quote:Op dinsdag 9 februari 2016 20:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
En de rest zijn 'sheeple'. Ja, ik ken die onderbouwing.
Wat een verrassing dat jij van alle mensen dit niet gelooft.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 23:24 schreef Tingo het volgende:
Tuurlijk zijn de Mars rovers (net als de Lunar rovers/moon buggies) gewoon op Aarde!
None of them ever left.
Als jij niet kan zien dat deze steen lijkt op een knaagdier, dat kunnen we beter deze discussie stoppen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 18:31 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Om te beginnen ziet die steen er wat mij betreft niet uit als een knaagdier... Hoe zie jij die er precies in?
We hebben het hier al over gehad. Van de rat-steen zijn twee foto's en op de tweede foto is de steen weg. Hoe lang blijf jij nog reageren in dit soort topics zonder dat je echt iets bijdraagt?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit. Als dat geen rat is valt het hele verhaal sowieso in duigen.
Dat daar 2-3 topics voor nodig zijn, dit is niet de eerste, is mij een volslagen raadsel.
Als TS dit enigszins aannemelijk wil maken kan hij beter op zoek naar een landschap op aarde dat matcht met de foto's. "Het lijkt op een rat" is niet zo heel overtuigend, en dan druk ik me zacht uit.
Het is wat mij betreft hetzelfde genre als de gorilla op mars.
quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Als jij niet kan zien dat deze steen lijkt op een knaagdier, dat kunnen we beter deze discussie stoppen.
[ afbeelding ]
De Russen,Chinezen en wie-dan-ook weten allemaal dondersgoed dat 't nep is.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:20 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Wat een verrassing dat jij van alle mensen dit niet gelooft.
Waarom zou dit gefaked zijn? Wat is exacht het nut van het faken van dit alles?
Bovendien, die foto's. Tsja. Ik zie er dan weer niet in wat anderen er in zien. Beetje alsof je op het gras gaat liggen en naar wolken gaat kijken.
Bovendien zouden de concurrenten van de VS er toch als de kippen bij zijn om aan te tonen dat de data allemaal nep is lijkt me?
Teveel gaten in de theorie in elk geval.
Mijn analyse is dat je jouw hypothese niet aannemelijk kunt maken door de bewijslast voor andere hypotheses die jij toch verwerpt bij anderen te leggen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
We hebben het hier al over gehad. Van de rat-steen zijn twee foto's en op de tweede foto is de steen weg. Hoe lang blijf jij nog reageren in dit soort topics zonder dat je echt iets bijdraagt?
Waar blijft jouw analyse? Je hebt 2 foto's van dezelfde plek, laat mij zien dat de rat-steen in foto 2 er nog steeds is.
Je kan het dus niet uitleggen hoe je daar een knaagdier in ziet?quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Als jij niet kan zien dat deze steen lijkt op een knaagdier, dat kunnen we beter deze discussie stoppen.
[ afbeelding ]
Ah kijk, hier komt de aap uit de mouw. Ik dacht eerst dat jij iemand was waarmee nog normaal te praten viel. Maar hier blijkt dat jij gebruik moet maken van overdrijvingen om de discussie te winnen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 19:00 schreef De_Hertog het volgende:
Jouw stelling is dus dat er een vergaand complot is om de marslandingen in scene te zetten, maar zonder kwaliteitscontrole op dit soort details 'want dat maakt toch niet uit'?
Je bent de zoveelste met een uitgesproken mening, maar ik hoor alleen maar gepraat. Laat zien waar de analyse verkeerd gaat. Wat klopt hier niet volgens jou?quote:Vrijwel dat hele topic. Jij hebt een mening over die steen en wat mensen er verder ook vinden, je bent er niet van af te krijgen. Als iemand twijfelt aan de 'identificatie' van een van de andere stenen is het logisch dat die er anders uit zien, want andere hoek, andere lichtinval enzovoorts. Als iemand denkt dat die rattensteen ergens te zien is, is dat onmogelijk want het ziet er heel anders uit.
Het enige 'feit' is dat het onmogelijk is om op twee kleine foto's van een hoop stenen, onder volkomen andere omstandigheden genomen, ook maar iets onomstotelijk te bewijzen. Dat maakt het onmogelijk waterdicht vast te stellen dat die steen is verdwenen. Daarmee is de stelling dat die steen is verdwenen ontkracht.
Na heel wat posts van jouw kant, heb je nog steeds niet laten zien waar de rat-steen te vinden is in foto 2 van de Rocknest.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt hier van zeggen wat je wilt, maar het is geen conclusie. Het is eigenlijk niet veel meer dan "ik kan dit niet verklaren, en daarom <vul random op niets gebaseerde speculaties in>".
En die speculaties zijn op zichzelf niet eens veel minder absurd dan een feitelijke rat op Mars.![]()
Heb je de post waar je nu op reageert uberhaupt gelezen?quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Na heel wat posts van jouw kant, heb je nog steeds niet laten zien waar de rat-steen te vinden is in foto 2 van de Rocknest.
Ik wacht nog steeds op jouw analyse. Ik hoop dat je hier snel mee aan de slag gaat, want dat onnodige ellenlange gepraat van jou leidt ook nergens toe.
Het leger op Aarde moet ook gewoon worden onderhouden, dus je kunt niet alles gaan wegsluizen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 19:24 schreef Molurus het volgende:
Overigens valt het budget van NASA echt totaal in het niet bij het budget van het Amerikaanse leger:
[ afbeelding ]
Waarom zou men zulke absurde acties uithalen voor nog niet 1% van het budget?
Dat kan je toch wel zien of niet..?quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:27 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je kan het dus niet uitleggen hoe je daar een knaagdier in ziet?
Dat is geen antwoord op de vraag die ik daar stel. Het antwoord daarop is ook niet gegeven in dit topic.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Het leger op Aarde moet ook gewoon worden onderhouden, dus je kunt niet alles gaan wegsluizen.
En verder zijn er mogelijke redenen gegeven in dit topic.
Moet ik nu werkelijk met Paint pijlen gaan zetten om te laten zien waar mogelijk een oog te zien, waar de kop is en waar het achterlijf is??quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:27 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
De bewijslast geef ik je net!quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heb je de post waar je nu op reageert uberhaupt gelezen?
De bewijslast ligt voor jouw hypothese ligt bij jou. Het is niet alsof jouw hypothese geloofwaardig wordt als niemand jou een alternatieve hypothese kan geven.
Dat zou fijn zijn jaquote:Op woensdag 10 februari 2016 13:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Moet ik nu werkelijk met Paint pijlen gaan zetten om te laten zien waar mogelijk een oog te zien, waar de kop is en waar het achterlijf is??
Inderdaad.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:33 schreef Lichtkogel het volgende:
[..]
Dat kan je toch wel zien of niet..?
Of had die steen er volgens jou zo uit moeten zien:
[ afbeelding ]
Dat ga ik dus niet doen.quote:
1) dat dit een rat betreft is wat mij betreft niet voldoende onderbouwd. Dat jij het op een rat vindt lijken is niet interessanter dan een gezicht zien in een wolk. Het lijkt me overigens betrekkelijk irrelevant voor het tweede punt:quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De bewijslast geef ik je net!
Er zijn TWEE foto's van dezelfde plek en ik geef in beide foto's de identificatie van verschillende stenen om zo tot de conclusie te komen dat de rat-steen weg is.
Wat er niet klopt aan je betoog is dat het aan elkaar hangt van aannames en ad ignorantiams, en dat je de bewijslast bij sceptici neerlegt in plaats van bij jezelf.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Jij bent degene die de hele tijd loopt te miepen maar niet de moeite neemt om te laten zien wat er niet klopt aan de analyse.
Weer een heleboel blablabla van jouw kant. Je bent als een vastgelopen langspeelplaat.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) dat dit een rat betreft is wat mij betreft niet voldoende onderbouwd. Dat jij het op een rat vindt lijken is niet interessanter dan een gezicht zien in een wolk. Het lijkt me overigens betrekkelijk irrelevant voor het tweede punt:
2) dat de 'rat-steen' weg is in de tweede foto is niet voldoende onderbouwd. Hij zou er wat mij betreft nog steeds kunnen liggen. Dat je hem niet ziet in de tweede foto vind ik eigenlijk niet eens verrassend.
3) als die steen weg is dan lijkt dat me eigenlijk nog niet eens heel spannend. Je hele betoog rust op de aanname dat het geen steen is maar een rat.
[..]
Wat er niet klopt aan je betoog is dat het aan elkaar hangt van aannames en ad ignorantiams, en dat je de bewijslast bij sceptici neerlegt in plaats van bij jezelf.
Nogmaals: als je mij - en mogelijk andere sceptici - werkelijk wilt overtuigen dat deze foto's op aarde zijn genomen... ga op zoek naar het landschap waar deze foto's zouden zijn genomen. Een steen die lijkt op een rat is echt een dood spoor.
[ afbeelding ]
Ik zie vooral meer zand dan in de eerste foto. Verder zou het fijn zijn als je kwalificaties van mijn persoon achterwege laat, het begint te vervelen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hier kun je zien dat de rat-steen weg is:
Dat je paranoïde bent wilt nog niet zeggen dat je niet achtervolgd wordtquote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:00 schreef Elan het volgende:
Het is maar net wat je wil zien natuurlijk. Als je een conspiracy bedenkt zullen vanzelf overal "bewijzen" opduiken.
Kan zelfs zo zijn dat alu-hoedjes die stenen bewust zo hebben neergelegd om een interessant verhaal te hebben.
Ach kom, niet zo uit de hoogte doen ineens. In je vorige post vond je nog dat ik het niet eens ben met 'meten is weten' alleen omdat ik denk dat een steen die optisch een beetje op een bot lijkt niet meer waard is dan iedere andere steen. Dat is toch net zo goed een overdrijving?quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jammer dat je je moet verlagen tot dit soort overdrijvingen. Ik heb serieus gereageerd op jouw reacties en dan doe je dit.
Ik zeg niet dat de identificatie van die stenen perse niet klopt, al heb ik twijfels over C en E, maar ik denk dat de rattensteen gewoon tussen 2 en 3 in ligt. Er ligt daar immers een hoop zand die niet op de eerste foto staat en niet bij steen 2 of 3 hoort. Dat kan prima de achterkant van de rattensteen zijn. Hetzij de steen zelf, hetzij zand dat er tegen aan ligt: de rechter foto heeft sowieso een hoop meer zand.quote:Dus laat alsjeblieft jouw licht schijnen over deze situatie en laat zien wat er niet klopt aan de verdere identificatie..
Die foto irriteert mij enorm!quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Weer een heleboel blablabla van jouw kant. Je bent als een vastgelopen langspeelplaat.
Hier kun je zien dat de rat-steen weg is:
[ afbeelding ]
Het spijt me voor jou dat jij niet kunt opbrengen om toe te geven dat de "steen" weg is.
De rat-steen ligt tegen de gele lijn aan en komt duidelijk over de groene lijn heen. De bult zand die je ziet liggen voldoet daar niet aan:quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:57 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat de identificatie van die stenen perse niet klopt, al heb ik twijfels over C en E, maar ik denk dat de rattensteen gewoon tussen 2 en 3 in ligt. Er ligt daar immers een hoop zand die niet op de eerste foto staat en niet bij steen 2 of 3 hoort. Dat kan prima de achterkant van de rattensteen zijn. Hetzij de steen zelf, hetzij zand dat er tegen aan ligt: de rechter foto heeft sowieso een hoop meer zand.
En dat was mijn punt; er zitten verschillen tussen die foto's die het onmogelijk maken te bewijzen dat die steen weg is op foto 2. Dat die verschillen er zijn erken je zelf ook, in ieder geval met steen I, maar dat betekent ook dat die hele analyse nog steeds geen niet-weerlegbaar bewijs heeft geleverd dat de ratvormige steen weg is. Daarvoor hebben we simpelweg te weinig bewijs. 'Reasonable doubt,' zeg maar.
Voor de volledigheid: zelfs als je het niet eens bent met mijn idee over die hoop zand, dat maakt nog niet bewezen dat die steen weg is.
Die lijnen kloppen sowieso al niet want de achterste steen loopt duidelijk door tot aan de gele lijn op de tweede foto.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:10 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De rat-steen ligt tegen de gele lijn aan en komt duidelijk over de groene lijn heen. De bult zand die je ziet liggen voldoet daar niet aan:
[ afbeelding ]
Ben benieuwd!quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:02 schreef Amsanity het volgende:
[..]
Die foto irriteert mij enorm!
Waarom? Omdat de afstand tussen steen E en F op beide foto's verschilt.
Challenge accepted: Ik ga vanavond de foto na modellen in Blender, camera op de juiste perspectief zetten en een render maken.
Daarna ga ik de camera op de zelfde perspectief zetten waarin de hampster in voor zou moeten komen.
Reden: IK WIL HET ZELLUF WETEN
Niet hetzelfde stuk? Laat zien aub.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:17 schreef ChrisCarter het volgende:
Je kunt zelfs zonder na te meten zien dat het helemaal niet hetzelfde stuk is. En dat met die ratIk zie er ook geen rat in, sorry.
BNW / Zijn de Mars Rovers gewoon op Aarde?quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Niet hetzelfde stuk? Laat zien aub.
Ja die sundial bewijst wel dat er geknoeid wordt met de foto's door Nasa.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat sundial verhaal is wel raar inderdaad
http://mars.nasa.gov/mer/gallery/press/spirit/20040108a.html
hier zie je duidelijk in die panorama foto dat dat ene blokje belachelijk rood is die eigenlijk blauw moet zijn. Vervolgens bij het tijd bereken laten ze wel de blauw linksonder zien.
Ik vraag me trouwens af hoeveel van die dials op die rover zitten.
Ik ga even fotoshoppen om te kijken hoe je die dial blauw kunt krijgen
Aan de andere kant kan het ding ook foto's van zichzelf nemen dus de hoek kan ook anders zijn...
NASA kleurt hun foto's wel vaker iets anders in. Is geen geheim.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja die sundial bewijst wel dat er geknoeid wordt met de foto's door Nasa.
Jammer dat niet meer mensen in dit topic daar op reageren.
Ten eerste je hebt hier met perspectief te maken. Wanneer je de heuvel afkijkt dan lijken afstanden korter dan wanneer je er tegenop kijkt. De gele lijn raakt de achterste steen net niet aan.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:21 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Die lijnen kloppen sowieso al niet want de achterste steen loopt duidelijk door tot aan de gele lijn op de tweede foto.
Andere punt ga je niet meer op in?
Je kijkt bij foto 2 van de heuvel naar beneden, daardoor lijken de afstanden anders dan bij foto 1 waarbij je de heuvel op kijkt.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:24 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
BNW / Zijn de Mars Rovers gewoon op Aarde?
En welke reden hebben ze daar voor dan?quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:27 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
NASA kleurt hun foto's wel vaker iets anders in. Is geen geheim.
Verschillende redenen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En welke reden hebben ze daar voor dan?
Dat gaat over Hubble foto's.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:31 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Verschillende redenen.
http://hubblesite.org/gal(...)ng_of_color/tool.php
Is een uitleg van bijvoorbeeld space-fotos. Maar ook om bepaalde contrasten aan te tonen, het wat "ooglijker" te maken voor publiek.
Op welke foto? Op de eerste raakt de gele lijn steen 2 ruim niet, op de tweede foto komt hij ineens tot aan die steen. Dat is geen 'perspectief' hoor.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ten eerste je hebt hier met perspectief te maken. Wanneer je de heuvel afkijkt dan lijken afstanden korter dan wanneer je er tegenop kijkt. De gele lijn raakt de achterste steen net niet aan.
Teken eens de juiste lijn dan? Volgens mij moet je namelijk de gele lijn op de tweede foto groen kleuren en dan klopt het prima.quote:En verder is de gele lijn enigszins moeilijk 100% kloppend te krijgen, maar dat hij schuin naar links gaat dat mag duidelijk zijn. Als je de gele lijn aanpast naar aanleiding van jouw constatering, dan zou de rat-steen juist alleen nog maar verder het beeld in moeten komen.
In veel gevallen geven andere filters ook meer / andere informatie dan natuurlijk licht. Voor wetenschappelijke doeleinden zijn foto's in natuurlijk licht meestal niet zo heel interessant.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:31 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Verschillende redenen.
http://hubblesite.org/gal(...)ng_of_color/tool.php
Is een uitleg van bijvoorbeeld space-fotos. Maar ook om bepaalde contrasten aan te tonen, het wat "ooglijker" te maken voor publiek.
Wat logisch is, er zal wel een filter op zitten ivm UV stralen enzo lijkt me.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb hem even de goede blauwe kleur gegeven
[ afbeelding ]
Op deze manier is de dial ongeveer de reference kleuren
vs
[ afbeelding ]
ik geloof dat ze bij nasa beter weten hoe de kleur correctie aan te passen. Ik denk ook dat er een reden voor is dat dat vlakje rood is in hun foto alleen het zou wel tof van ze zijn als ze dat ook uitleggen. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk aan alle andere onderdelen van de rover dat mijn foto te blauw is er zit een blauwe waas over alles.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:36 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Wat logisch is, er zal wel een filter op zitten ivm UV stralen enzo lijkt me.
Bovendien is een foto bewerken in photoshop natuurlijk iets anders dan een foto nemen met een ander kleurfilter.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ik geloof dat ze bij nasa beter weten hoe de kleur correctie aan te passen. Ik denk ook dat er een reden voor is dat dat vlakje rood is in hun foto alleen het zou wel tof van ze zijn als ze dat ook uitleggen. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk aan alle andere onderdelen van de rover dat mijn foto te blauw is er zit een blauwe waas over alles.
Nouja zoals ik het begreep gebruiken ze die dial om te zien dat het klopt. Dan is het vreemd dat ze een foto online zetten waar 1 van de vlakjes van die dial duidelijk rood is terwijl hij blauw zou moeten zijn. Nogmaals er zal een reden voor zijn maar leg dat dan uit.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bovendien is een foto bewerken in photoshop natuurlijk iets anders dan een foto nemen met een ander kleurfilter.
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat ze die sundial gebruiken om het moment van de dag te bepalen dan om kleurfilters te ijken.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja zoals ik het begreep gebruiken ze die dial om te zien dat het klopt. Dan is het vreemd dat ze een foto online zetten waar 1 van de vlakjes van die dial duidelijk rood is terwijl hij blauw zou moeten zijn. Nogmaals er zal een reden voor zijn maar leg dat dan uit.
https://en.wikipedia.org/wiki/MarsDialquote:Op woensdag 10 februari 2016 14:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat ze die sundial gebruiken om het moment van de dag te bepalen dan om kleurfilters te ijken.
Weet je zeker dat die dial voor dat laatste wordt gebruikt?
Trouwens die van mij is overduidelijk fout hoorquote:The colors on the corners are for calibrating colors, and the inner circles for greyscale.[4]
Je kunt stenen G en H als referentiepunt gebruiken voor de groene en gele lijn. Je kunt ze misschien niet met 100% precisie goed krijgen maar de algehele lijn klopt wel.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:35 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Op welke foto? Op de eerste raakt de gele lijn steen 2 ruim niet, op de tweede foto komt hij ineens tot aan die steen. Dat is geen 'perspectief' hoor.
[..]
Teken eens de juiste lijn dan? Volgens mij moet je namelijk de gele lijn op de tweede foto groen kleuren en dan klopt het prima.
Waarmee maar weer blijkt hoe moeilijk het is op basis van twee verschillende foto's iets proberen te bewijzen.
quote:Op dinsdag 9 februari 2016 18:31 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:27 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Speciaal voor de mensen met visuele beperkingenquote:Op woensdag 10 februari 2016 14:17 schreef ChrisCarter het volgende:
Je kunt zelfs zonder na te meten zien dat het helemaal niet hetzelfde stuk is. En dat met die ratIk zie er ook geen rat in, sorry.
Het oog matcht netjes, en mensen zijn sowieso erg goed in het herkennen van ogen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:12 schreef jogy het volgende:
[..]
Speciaal voor de mensen met visuele beperkingen
[ afbeelding ]
Het kan een gevalletje pareidolie zijn maar het lijkt zeker wel op een knaagedier. Ik heb het niet 1 op 1 qua verhoudingen geschaald maar het spijt me zeer, als je er echt geen knaagdier in kan zien (ongeacht of het er één is of niet) dan ligt het echt niet aan de gelijkenis.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het oog matcht netjes, en mensen zijn sowieso erg goed in het herkennen van ogen.
Maar de rest van het lichaam... de anatomie klopt als je het mij vraagt geen bal van.
Oh, ik kan er wel een knaagdier in zien hoor. Menselijke patroonherkenning is mij niet vreemd.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:25 schreef jogy het volgende:
[..]
Het kan een gevalletje pareidolie zijn maar het lijkt zeker wel op een knaagedier. Ik heb het niet 1 op 1 qua verhoudingen geschaald maar het spijt me zeer, als je er echt geen knaagdier in kan zien (ongeacht of het er één is of niet) dan ligt het echt niet aan de gelijkenis.
En dat is het punt wat ik heel de hele tijd probeer te maken: deze twee foto's zijn te vaag om een goed bewijs te krijgen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je kunt stenen G en H als referentiepunt gebruiken voor de groene en gele lijn. Je kunt ze misschien niet met 100% precisie goed krijgen maar de algehele lijn klopt wel.
En er liggen toch gewoon 3 stenen op de groene lijn?quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie vooral meer zand dan in de eerste foto. Verder zou het fijn zijn als je kwalificaties van mijn persoon achterwege laat, het begint te vervelen.
Ook dat.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:40 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En er liggen toch gewoon 3 stenen op de groene lijn?
Het is pareidolie, zo spannend is het dus niet.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:25 schreef jogy het volgende:
[..]
Het kan een gevalletje pareidolie zijn maar het lijkt zeker wel op een knaagedier. Ik heb het niet 1 op 1 qua verhoudingen geschaald maar het spijt me zeer, als je er echt geen knaagdier in kan zien (ongeacht of het er één is of niet) dan ligt het echt niet aan de gelijkenis.
Boeiend, dat is het punt niet.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:46 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Het is pareidolie, zo spannend is het dus niet.
Ik zie er ook wel een knaagdier in, klopt. Maar toch gek dat sommige mensen niet kunnen accepteren dat het pareidolie is en dat het dus niet spannender wordt dan dat.quote:
Dat was me idd ook opgevallen. We hebben het hier over een veranderlijke omgevingquote:Op woensdag 10 februari 2016 15:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook dat.
Zoals gezegd... het enige verschil dat mij echt opvalt is de hoeveelheid zand ten opzichte van de eerste foto.
Ooh op die manierquote:Op woensdag 10 februari 2016 15:12 schreef jogy het volgende:
[..]
[..]
[..]
[ afbeelding ]
Lees de rest van zijn topics eens, dat is standaard bij hem en trouwens ook nogal standaard in dit subforum.quote:Op woensdag 10 februari 2016 17:22 schreef Stompzinnig het volgende:
Wat een arrogantie van TS. Valse beweringen over wat de wetenschappelijke benadering is. Mensen persoonlijk aanvallen als ze het niet met hem eens zijn. Tunnelvisie. Niet reageren op inhoudelijk commentaar. Wetenschappelijk bewijs 'ontkrachten' met emotionele berichten.
Ik houd me verder buiten deze (in mijn ogen vrijwel inhoudsloze) discussie, omdat ik nu zelf op de persoon aan het spelen ben.
Oh brilliant ! en nu kunnen ze ons allemaal vertelleen hoe wij dingen zien/bekijken.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat gaat over Hubble foto's.
Op Mars krijg je foto's van lanschappen met zand en stenen. Hoe is dit van toepassing op stenen en zand:
Natural Color
The colors in this image of a galaxy were chosen to simulate the colors that our eyes might see if we were able to visit it in a spacecraft.
Representative Color
Representative color helps scientists visualize what would otherwise be invisible, such as the appearance of an object in infrared light.
Enhanced Color
Enhancing the visible colors in an image often brings out an object's subtle structural detail.
Even een kleine aanpassing, want er zouden er meer zijn die het wel geloven dan niet zelfde als de maanlanding!quote:Op woensdag 10 februari 2016 21:40 schreef Tingo het volgende:
[..]
Oh brilliant ! en nu kunnen ze ons allemaal vertelleen hoe wij dingen zien/bekijken.
We kunnen allemaal naar 'n mooie foto/schilderij/beeld kijken en allemaal veel verschilende interpretaties/meningen enz.over hebben.
Over tien jaren of zo gaan ze 'n Mission to Mars faken, en sommige mensen gaan 't toch niet geloven.
quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:12 schreef jogy het volgende:
[ afbeelding ]
Te vaag? Het zijn foto's met een redelijk goeie resolutie. Je kunt gewoon de stenen identificeren in beide foto's.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:38 schreef De_Hertog het volgende:
En dat is het punt wat ik heel de hele tijd probeer te maken: deze twee foto's zijn te vaag om een goed bewijs te krijgen.
De groene lijnen komen redelijk overeen hoor. Het lijkt misschien alsof hij in foto 2 er direct tegen aan komt, maar als je de lijn doortrekt dan zie je dat dat wel meevalt:quote:Een kleine afwijking op een cruciaal punt en het loopt mis, en die lijnen zitten vol afwijkingen:
• Op foto 2 loopt de groene lijn ineens 'tegen' steen 1 aan terwijl deze op foto 1 er achter langs loopt.
De top van de steen is niet belangrijk, het gaat erom dat in foto 1 de gele lijn door het midden van steen G is getrokken. In foto 2 is hij ook ongeveer door het midden van steen 2 getrokken met een hele minieme foutmarge.quote:• Op foto 1 loopt de gele lijn over de top van steen G, op foto 2 loopt deze er voor langs.
En als je de groene lijn dan nog iets preciezer zou tekenen in foto 2, dan zou hij meer naar links komen te liggen en zou de rat-steen juist nog meer het beeld in moeten komen.quote:• Op foto 1 loopt de groene lijn over het punt waar steen 3 de grond raakt. Op foto 2 loopt deze op 1/3e van de zijkant.
Dat is omdat je vanaf de heuvel naar beneden kijkt. Het kleinste hoogteverschil bij de gele lijn kan ervoor zorgen dat het achterliggende gebied "verdwijnt".quote:• De gele lijn komt op de tweede foto dichter bij het punt waar steen 3 de grond raakt, terwijl deze op de eerste foto een flink eind er van af zit.
Zoveel onzekerheden en onduidelijkheden is nogal overdreven. De groene en gele lijn kunnen hooguit iets meer naar rechts liggen op foto 2.quote:Als je dit allemaal op 'perspectief' of 'kan nooit helemaal nauwkeurig zijn' wilt gooien, prima, maar dan kun je echt niet met zekerheid stellen dat die steen niet onder die hoop zand kan liggen, bijvoorbeeld. Zo veel onzekerheden en onduidelijkheden, dat ik er bij blijf: op basis van deze foto's is onmogelijk te bewijzen dat de ratvormige steen verdwenen is.
Als je twijfels hebt bij E, F en G laat jouw analyse dan zien.quote:En dan ben ik hier nog ver met je mee gegaan: ik heb aangenomen dat de identificatie klopt, terwijl ik sowieso mijn twijfels heb over de hoek bij E, F en G, en tot slot hebben we het niet eens gehad over mogelijk verplaatste stenen. Er zit sowieso meer zand op foto 2, dus er is minstens één storm langs geweest tussen de foto's in. Wie zegt dat alle stenen nog op dezelfde plek liggen?
Als er plotseling zoveel extra zand ligt, hoe kan het dan dat de sporen van de rover van een paar weken terug nog steeds te zien zijn?quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook dat.
Zoals gezegd... het enige verschil dat mij echt opvalt is de hoeveelheid zand ten opzichte van de eerste foto.
Welke 3 stenen heb je het over?quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:40 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En er liggen toch gewoon 3 stenen op de groene lijn?
2) volgt niet uit 1).quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
1) Als er plotseling zoveel extra zand ligt, hoe kan het dan dat de sporen van de rover van een paar weken terug nog steeds te zien zijn?
2) Er is dus geen zandstorm langs gekomen.
De sporen van de rover van weken terug zijn nog te zien op het grote panorama. Die sporen zijn in ieder geval niet onder het zand bedolven.quote:Op woensdag 10 februari 2016 16:25 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat was me idd ook opgevallen. We hebben het hier over een veranderlijke omgeving
Welke valse bewering doe ik dan over de wetenschappelijke benadering?quote:Op woensdag 10 februari 2016 17:22 schreef Stompzinnig het volgende:
Wat een arrogantie van TS. Valse beweringen over wat de wetenschappelijke benadering is. Mensen persoonlijk aanvallen als ze het niet met hem eens zijn. Tunnelvisie. Niet reageren op inhoudelijk commentaar. Wetenschappelijk bewijs 'ontkrachten' met emotionele berichten.
Ik houd me verder buiten deze (in mijn ogen vrijwel inhoudsloze) discussie, omdat ik nu zelf op de persoon aan het spelen ben.
Waar baseer je dat op dat er meer zand lijkt te liggen?quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
2) volgt niet uit 1).
En al zou dat wel het geval zijn dan nog is het interessant om te weten waarom er minimaal meer zand lijkt te liggen in de tweede foto.
Je hebt alleen geen toegang tot de rauwe data. Als je dat zou hebben dan zou je kunnen meten, nu meet je op zaken die niets te maken hebben met nauwkeurige metingen maar te maken hebben met het mooi presenteren van zaken.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Welke valse bewering doe ik dan over de wetenschappelijke benadering?
Ik zeg alleen meten = weten. Je moet data verzamelen om je bestaande hypothese te testen.
Kennelijk ben jij beter in het herkennen van ratten dan van zand. Waarvan akte.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op dat er meer zand lijkt te liggen?
Dat wat ik zei over de wetenschappelijke methode ging over de steen die op een bot lijkt.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Je hebt alleen geen toegang tot de rauwe data. Als je dat zou hebben dan zou je kunnen meten, nu meet je op zaken die niets te maken hebben met nauwkeurige metingen maar te maken hebben met het mooi presenteren van zaken.
Ik stel je een serieuze vraag. Hoe kom je tot de conclusie dat er meer zand lijkt te liggen in foto 2?quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kennelijk ben jij beter in het herkennen van ratten dan van zand. Waarvan akte.
Niet persee, de onderzoeken die ze doen doen ze volgens de wetenschappelijke methode het al dan niet dingen over het hoofd zien en of links laten liggen heeft niets met onwetenschappelijk te maken maar eerder met prioriteiten en of over het hoofd zien.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dus als Nasa dan voorbij rijdt aan een steen die lijkt op een bot, terwijl de rover daar is om stenen te onderzoeken, dan is dat onwetenschappelijk.
De hoofdprioriteit van de rover missies is op zoek gaan naar bewijs van leven. De belangrijkste taak van de rovers is om gaten te boren in stenen om ze vervolgens te analyseren.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Niet persee, de onderzoeken die ze doen doen ze volgens de wetenschappelijke methode het al dan niet dingen over het hoofd zien en of links laten liggen heeft niets met onwetenschappelijk te maken maar eerder met prioriteiten en of over het hoofd zien.
Volgensmij heeft de rover niet eens apperatuur aan boord om in zulke kleine stenen te boren, die boor missies gaan (correct me if Im wrong) over gaten in rostlagen en niet over kleine boringen in debrie achtige stenen.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De hoofdprioriteit van de rover missies is op zoek gaan naar bewijs van leven. De belangrijkste taak van de rovers is om gaten te boren in stenen om ze vervolgens te analyseren.
De steen die op een bot lijkt past prima in dat plaatje.
Omdat de steen op een bot lijkt?quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De steen die op een bot lijkt past prima in dat plaatje.
In de eerste foto zijn veel meer kleine steentjes zichtbaar. De tweede foto ziet eruit alsof daar een stoflaag overheen ligt.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik stel je een serieuze vraag. Hoe kom je tot de conclusie dat er meer zand lijkt te liggen in foto 2?
Laat je je nu niet beïnvloeden door de kleuren van beide foto's? Foto 2 heeft meer een zandkleur dan foto 1, maar kun je laten zien waardoor je denkt dat er meer zand ligt in foto 2?
Dat is toch helemaal niet leuk man....quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:25 schreef Erasmo het volgende:
@Probably_on_pcp: Wat houdt jou en andere theorie aanhangers tegen om geld bij elkaar te leggen en een vliegtuigje te huren? Zo'n grote rover moet je makkelijk kunnen vinden op een Canadees eiland.
Om er nog maar over te zwijgen dat er op dat eiland tig maanden per jaar sneeuw ligt.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet leuk man....
The drill on the Mars Curiosity rover functions as a hammer and chisel. The hammer has six levels of intensity from gentle taps to vigorous bangs, all at 30 times per second. The drill produces holes that are slightly smaller than an American dime: 1.6 centimeters (0.63 inches) in diameter and 6.4 centimeters (2.5 inches) deep.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Volgensmij heeft de rover niet eens apperatuur aan boord om in zulke kleine stenen te boren, die boor missies gaan (correct me if Im wrong) over gaten in rostlagen en niet over kleine boringen in debrie achtige stenen.
En hoe groot is die steen die op een bot lijkt staat daar een scalebar bij?quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:31 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
The drill on the Mars Curiosity rover functions as a hammer and chisel. The hammer has six levels of intensity from gentle taps to vigorous bangs, all at 30 times per second. The drill produces holes that are slightly smaller than an American dime: 1.6 centimeters (0.63 inches) in diameter and 6.4 centimeters (2.5 inches) deep.
Dit zijn de tests die op Aarde zijn uitgevoerd:
[ afbeelding ]
http://space.gizmodo.com/(...)-holes-on-1733961382
Ook heeft de rover een laser waarmee analyses kunnen worden uitgevoerd:
[ afbeelding ]
Ten laser-zap points from the ChemCam at John Klein on Sol 183. Image credit: NASA/JPL-Caltech/LANL/IRAP/CNES/LPGNantes/IAS/C
Moet volgens niet zo'n probleem zijn om die ene steen te onderzoeken.
Ik had het niet over stenen identificeren, al is dat ook al minstens één keer fout gegaan. Maar ik heb het over lijnen trekken, waarbij je zelf al zegt dat dit niet 100% precies kan. Om exacte lijnen te krijgen moet je punten identificeren, niet stenen. Met een lijn van een steen naar de andere kom je er niet.quote:Op donderdag 11 februari 2016 15:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Te vaag? Het zijn foto's met een redelijk goeie resolutie. Je kunt gewoon de stenen identificeren in beide foto's.
Die stippellijn komt onder het punt waar de steen de grond raakt weer te voorschijn, dus hij raakt de steen. In ieder geval zoals je hem hier getekend hebt.quote:De groene lijnen komen redelijk overeen hoor. Het lijkt misschien alsof hij in foto 2 er direct tegen aan komt, maar als je de lijn doortrekt dan zie je dat dat wel meevalt:
Natuurlijk is de top van die steen wel belangrijk. Als de lijn daar niet overheen loopt verspringt de lijn en de hoek, afhankelijk van je andere referentiepunt. Hieronder heb ik met rood een lijn getekend die de top van steen G en het punt waar steen 2 de grond raakt. Zoals je ziet loopt deze lijn heel anders.quote:De top van de steen is niet belangrijk, het gaat erom dat in foto 1 de gele lijn door het midden van steen G is getrokken. In foto 2 is hij ook ongeveer door het midden van steen 2 getrokken met een hele minieme foutmarge.
Ik denk dat jij het punt waar steen 3 de grond raakt verkeerd inschat op foto 2. Dit ligt bij jouw lijnen nu op de gele lijn (en niet meer op de groene). Mee eens?quote:En als je de groene lijn dan nog iets preciezer zou tekenen in foto 2, dan zou hij meer naar links komen te liggen en zou de rat-steen juist nog meer het beeld in moeten komen.
Zo moeilijk is het dus juist wel. En een deel van het probleem waarom wij beide een andere mening hebben over die lijntjes is omdat je een lijn tekent op een 2d afbeelding en hier een 3d ruimte van probeert te maken. Want wat zijn volgens jou de 'raakpunten' van de lijnen? Gaat de gele lijn bijvoorbeeld 'over' steen G heen, of er 'door'? Raakt de groene lijn de punten waar steen 2 en 3 de grond raken, of 'hangt' deze ergens boven? Enzovoorts. Je lijnen ze te weinig precies om ook maar iets te bewijzen.quote:Zoveel onzekerheden en onduidelijkheden is nogal overdreven. De groene en gele lijn kunnen hooguit iets meer naar rechts liggen op foto 2.
Zo moeilijk is kijken in perspectief nou ook weer niet.
Wilde je ontkennen dat er op foto 2 meer zand is te zien dan op foto 1?quote:Er is dus geen zandstorm langs gekomen.
hehe ik doe voor mijn werk niet anders en ik moet zeggen zonder simulaties kom ik er niet uit. (ik probeer uit 2d microscopie data 3d structuren te extrapoleren)quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:36 schreef De_Hertog het volgende:
Zo moeilijk is het dus juist wel. En een deel van het probleem waarom wij beide een andere mening hebben over die lijntjes is omdat je een lijn tekent op een 2d afbeelding en hier een 3d ruimte van probeert te maken.
Dat vind ik stiekem nog het beste argument van allemaal als ik erover nadenkquote:Op donderdag 11 februari 2016 16:27 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Om er nog maar over te zwijgen dat er op dat eiland tig maanden per jaar sneeuw ligt.
Eigenlijk doe ik veel te moeilijk, even een veel simpeler vraag: waarom zijn jouw lijnen kaarsrecht? Het oppervlak wat we hier zien is dat totaal niet. Wie zegt dat een lijn van steen X via steen Y naar steen Z recht moet lopen?quote:Op donderdag 11 februari 2016 15:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Zo moeilijk is kijken in perspectief nou ook weer niet.
In foto 1 kijk je tegen de heuvel op en zul je alle stenen, groot en klein, duidelijker in beeld zien.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
In de eerste foto zijn veel meer kleine steentjes zichtbaar. De tweede foto ziet eruit alsof daar een stoflaag overheen ligt.
Okay goed idee. Doe mij wat geld dan.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:25 schreef Erasmo het volgende:
@Probably_on_pcp: Wat houdt jou en andere theorie aanhangers tegen om geld bij elkaar te leggen en een vliegtuigje te huren? Zo'n grote rover moet je makkelijk kunnen vinden op een Canadees eiland.
Begin een kickstarterquote:Op donderdag 11 februari 2016 16:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Okay goed idee. Doe mij wat geld dan.
Ja precies. Het ziet er verraderlijk simpel uit maar zodra je een beetje gaat nadenken besef je dat het gewoon nooit kan kloppen zo.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
hehe ik doe voor mijn werk niet anders en ik moet zeggen zonder simulaties kom ik er niet uit. (ik probeer uit 2d microscopie data 3d structuren te extrapoleren)
Mja, dan nog. Als dit werkelijk op aarde genomen foto's zijn - dan zou het mogelijk moeten zijn om het landschap / de heuvels die daarin zichtbaar zijn, terug te vinden. Of daar nu sneeuw op ligt of niet.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:41 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat vind ik stiekem nog het beste argument van allemaal als ik erover nadenk.
Edit: Al zouden de beelden en de (fictieve) drama (in principe) natuurlijk van te voren opgenomen kunnen zijn. De rover heeft niet bepaald een livestream (toch?)
Eventueel, al is dat kleine stukje landschap zoeken op 510.100.000 km² eventueel wel een beetje vergelijkbaar met het zoeken van een speld in een landschap van hooibergenquote:Op donderdag 11 februari 2016 16:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mja, dan nog. Als dit werkelijk op aarde genomen foto's zijn - dan zou het mogelijk moeten zijn om het landschap / de heuvels die daarin zichtbaar zijn, terug te vinden. Of daar nu sneeuw op ligt of niet.
Wat dat betreft verbaast het mij een beetje dat niemand daar naar zoekt. (Voor wie denkt dat de foto's op aarde zijn genomen natuurlijk. Aangezien ik dat niet denk ga ik er ook niet naar zoeken, dat moge duidelijk zijn.)
Je gaat natuurlijk niet het hele aardoppervlak onderzoeken.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:56 schreef jogy het volgende:
[..]
Eventueel, al is dat kleine stukje landschap zoeken op 510.100.000 km² eventueel wel een beetje vergelijkbaar met het zoeken van een speld in een landschap van hooibergen.
Kwestie van een flinke schotelantenne en een microgolf scannerquote:Op donderdag 11 februari 2016 17:04 schreef Semisane het volgende:
Die rovers worden toch op afstand bestuurd? Dan is het achterhalen van een signaal niet zo heel lastig op dat eiland, zoveel op afstand bestuurde rovers zullen er niet zijn in die gebieden, signalen zijn dus redelijk makkelijk te onderscheppen en eventueel te trianguleren.
Of je beseft je dat het opzetten van een operatie om in het geheim rovers op Aarde te laten rondrijden i.p.v. op Mars enkele factoren moeilijker is dan de rovers gewoon op Mars haar rondjes te laten rijden.
Hoewel de realiteit al lastig genoeg is, is de realiteit simuleren nog vele malen lastiger.
Ja minimaal. Als je hem zo tekent dat hij net achter steen 1 langsgaat, dan komt de plek van de rat-steen juist alleen maar meer het beeld in.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:36 schreef De_Hertog het volgende:
Die stippellijn komt onder het punt waar de steen de grond raakt weer te voorschijn, dus hij raakt de steen. In ieder geval zoals je hem hier getekend hebt.
In foto 1 loopt de gele lijn van steen G langs steen 2 bijna recht omhoog vanuit je gezichtsveld.quote:Natuurlijk is de top van die steen wel belangrijk. Als de lijn daar niet overheen loopt verspringt de lijn en de hoek, afhankelijk van je andere referentiepunt. Hieronder heb ik met rood een lijn getekend die de top van steen G en het punt waar steen 2 de grond raakt. Zoals je ziet loopt deze lijn heel anders.
[ afbeelding ]
Nee daar ben ik het niet mee eens. Je laat je teveel beïnvloeden door het perspectief. In foto 1 kun je duidelijk zien dat je tegen een heuvel op kijkt. Dit beinvloedt bij jou teveel hoe serieus je de lijnen neemt. Daarom is het belangrijk referentie punten te hebben in de vorm van stenen G en H.quote:Ik denk dat jij het punt waar steen 3 de grond raakt verkeerd inschat op foto 2. Dit ligt bij jouw lijnen nu op de gele lijn (en niet meer op de groene). Mee eens?
Ik ben altijd behoorlijk goed geweest in ruimtemeetkunde en zo moeilijk is dit allemaal niet.quote:Zo moeilijk is het dus juist wel. En een deel van het probleem waarom wij beide een andere mening hebben over die lijntjes is omdat je een lijn tekent op een 2d afbeelding en hier een 3d ruimte van probeert te maken. Want wat zijn volgens jou de 'raakpunten' van de lijnen? Gaat de gele lijn bijvoorbeeld 'over' steen G heen, of er 'door'? Raakt de groene lijn de punten waar steen 2 en 3 de grond raken, of 'hangt' deze ergens boven? Enzovoorts. Je lijnen ze te weinig precies om ook maar iets te bewijzen.
Als je al op basis van deze foto's een bewijs zou willen leveren moet je niet alleen stenen identificeren, maar ook punten. En door die punten kun je dan lijnen trekken. Maar ik vraag me af of die punten, met deze foto's, voldoende te identificeren zijn. De lijnen op basis van stenen die je nu hebt zijn te vaag om ook maar iets te bewijzen.
Op foto 2 lijkt het zanderiger te zijn, maar ik denk dat dat vooral te maken heeft met de kleur van de foto. Ik zie geen hard bewijs dat het in foto 2 echt plotseling zanderiger is geworden. Steen 1 en steen C zijn heel goed van bovenaf te zien en ik zie geen enkele aanwijzing dat daar op de bovenkant van die stenen een zandlaag ligt.quote:Wilde je ontkennen dat er op foto 2 meer zand is te zien dan op foto 1?
Ruimtemeetkunde is iets waar ik altijd erg goed in ben geweest en je opmerking dat "het nooit kan kloppen zo" is nogal overtrokken.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:46 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ja precies. Het ziet er verraderlijk simpel uit maar zodra je een beetje gaat nadenken besef je dat het gewoon nooit kan kloppen zo.
Al schaam ik mezelf wel dat ik nu pas door heb dat die lijnen helemaal niet recht moeten zijn.
Deze ingenieur claimt voor Nasa gewerkt te hebben en hij ontdekte "onregelmatigheden" met de communicatie met de rover.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:04 schreef Semisane het volgende:
Die rovers worden toch op afstand bestuurd? Dan is het achterhalen van een signaal niet zo heel lastig op dat eiland, zoveel op afstand bestuurde rovers zullen er niet zijn in die gebieden, signalen zijn dus redelijk makkelijk te onderscheppen en eventueel te trianguleren.
Of je beseft je dat het opzetten van een operatie om in het geheim rovers op Aarde te laten rondrijden i.p.v. op Mars enkele factoren moeilijker is dan de rovers gewoon op Mars haar rondjes te laten rijden.
Hoewel de realiteit al lastig genoeg is, is de realiteit simuleren nog vele malen lastiger.
Ik weet niet precies waar je hiermee op doelt.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:15 schreef De_Hertog het volgende:
Ik heb even twee foto's bewerkt om het nog eens goed te illustreren. Dit zijn de 'Three Arch Rocks', en hier is het perspectief al iets makkelijker te achterhalen omdat ze in het water liggen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je bent het dus met me eens dat hij ('minimaal') anders loopt?quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja minimaal. Als je hem zo tekent dat hij net achter steen 1 langsgaat, dan komt de plek van de rat-steen juist alleen maar meer het beeld in.
Die logica ontgaat me. Maar je neemt dus bewust een ander referentie-punt bij foto 2 dan foto 1? 'Het midden van beide punten' is namelijk niet hetzelfde op beide foto's.quote:In foto 1 loopt de gele lijn van steen G langs steen 2 bijna recht omhoog vanuit je gezichtsveld.
In foto 2 kijk je vanuit een andere hoek en nu loopt de lijn niet van boven naar onder, maar van links naar rechts. Daarom moet je oppassen in foto 2 met het te serieus nemen van de top van de steen. Omdat je in foto 2 er recht tegen aankijkt, maakt het nogal een verschil als je het punt linksonder neemt of de top van de steen, Deze twee punten resulteren in een verschil van de hoek van de lijn. Je kunt het beste beide punten nemen en dan daarvan het midden nemen.
Die 'stenen' zijn veel te groot om als referentiepunt te nemen. Zeker als je niet accepteert dat er meer zand ligt op foto 2 is het punt waar een steen de grond raakt juist het enige referentie-punt dat je kunt nemen.quote:Nee daar ben ik het niet mee eens. Je laat je teveel beïnvloeden door het perspectief. In foto 1 kun je duidelijk zien dat je tegen een heuvel op kijkt. Dit beinvloedt bij jou teveel hoe serieus je de lijnen neemt. Daarom is het belangrijk referentie punten te hebben in de vorm van stenen G en H.
Moeten we de lijnen nu wel of niet serieus nemen?quote:Je kunt niet met 100% precisie de lijnen trekken, maar je kunt ze nog steeds redelijk nauwkeurig trekken.
Dat meerdere lijnen die vanuit perspectief A recht door meerdere punten lopen in perspectief B óók recht door meerdere punten lopen kan nooit kloppen, nee.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ruimtemeetkunde is iets waar ik altijd erg goed in ben geweest en je opmerking dat "het nooit kan kloppen zo" is nogal overtrokken.
Met identificatie van 'alle' stenen is de exacte plek van de rat-steen nog steeds niet op een betrouwbare manier te bewijzen. Zelfs als je punten (in plaats van stenen) gaat identificeren vraag ik me af of je kunt bewijzen dat die steen weg is.quote:Daarom moesten ook eerst in foto 1 en 2 alle stenen geïdentificeerd worden. Zonder deze identificatie is het bepalen van de plek van de rat-steen niet op een betrouwbare manier te doen.
Waar ik hiermee op doel is dat een 2D lijn die op een 3D foto meerdere punten verbindt niet kaarsrecht hoeft te zijn. En àls een lijn die meerdere punten verbindt op foto A kaarsrecht is, zal deze dit op een foto vanuit een ander perspectief niet zijn.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik weet niet precies waar je hiermee op doelt.
Over welke artikel gaat het? Want om nou een heel blog te gaan door pluizen vind ik wel wat gortig.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Deze ingenieur claimt voor Nasa gewerkt te hebben en hij ontdekte "onregelmatigheden" met de communicatie met de rover.
https://astroengineer.wor(...)pirit-full-document/
Ik zou verwachten dat (met al die biljoen-dollar hi-tech space cameras) wat van de drie lunar rovers vinden.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:25 schreef Erasmo het volgende:
Goed punt ja, zonder referentie kan dat varieren van een paar cm tot meer dan een meter. (Als het niet meer is.)quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:36 schreef theguyver het volgende:
maare even voor mijn beeld, die hamster cavia wat het ook mag zijn.
Hoe groot is die?
Er is geloof ik niet erg duidelijk uit te halen in verhouding hoe groot ie wel niet is.
Het is vrij duidelijk dat het zand tegen de achterkant van steen 3 aan ligt.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:39 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat meerdere lijnen die vanuit perspectief A recht door meerdere punten lopen in perspectief B óók recht door meerdere punten lopen kan nooit kloppen, nee.
[..]
Met identificatie van 'alle' stenen is de exacte plek van de rat-steen nog steeds niet op een betrouwbare manier te bewijzen. Zelfs als je punten (in plaats van stenen) gaat identificeren vraag ik me af of je kunt bewijzen dat die steen weg is.
Zelfs als ik je identificatie van alle stenen volg heb je nog op geen enkele manier aangetoond dat de 'bult' tussen steen 2 en 3 niet de ratvormige steen kan zijn, zeker als we de lijnen 'niet te serieus moeten nemen'.
Je focust je nu steeds op een deel van de groene lijn dat er totaal niet toe doet. Als je rechte lijnen gaat trekken door de hele foto heen, ja dan wordt de lijn steeds onbetrouwbaarder als de helling niet egaal omhoog gaat.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:29 schreef De_Hertog het volgende:
Je bent het dus met me eens dat hij ('minimaal') anders loopt?
De stenen zijn niet te groot om als referentiepunt te nemen. Groot of klein maakt niet uit, het gaat om herkenbare punten van stenen die op beide foto's in beide perspectieven te gebruiken zijn.quote:Die 'stenen' zijn veel te groot om als referentiepunt te nemen. Zeker als je niet accepteert dat er meer zand ligt op foto 2 is het punt waar een steen de grond raakt juist het enige referentie-punt dat je kunt nemen.
Je kunt niet met 100% precisie werken, maar je kunt met dit soort foto's met genoeg precisie werken om hopelijk bepaalde conclusies te trekken.quote:Moeten we de lijnen nu wel of niet serieus nemen?
Omdat we hier niet te maken hebben met een buggle piste. De helling loopt redelijk egaal omhoog op het stuk dat we analyseren. Als je op zo'n klein stukje helling met zo weinig onderlinge hoogteverschillen en stijltes lijnen gaat trekken naar eigen inzicht, dan ben je nog verder van huis.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:40 schreef De_Hertog het volgende:
Nogmaals: waarom zijn (en blijven) jouw lijnen recht?
Dat kan niet omdat het niet dezelfde stenen zijn:quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:35 schreef ATuin-hek het volgende:
En wat nou als de cavia steen links steen 2 is rechts? En steen 2 links dan steen 1 rechts. Waarom kan dat niet?
Als ik het plaatje zo bekijk, dan zou de rat net zo groot kunnen zijn als een boom of zelfs een heuvel..quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Omdat we hier niet te maken hebben met een buggle piste. De helling loopt redelijk egaal omhoog op het stuk dat we analyseren. Als je op zo'n klein stukje helling met zo weinig onderlinge hoogteverschillen en stijltes lijnen gaat trekken naar eigen inzicht, dan ben je nog verder van huis.
Rechte lijnen trekken op een landschap als dit is dan ook een stuk verradelijker:
[ afbeelding ]
Dus het is al een steen, mooi.. next!quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat het niet dezelfde stenen zijn:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je identificeert die hoop zand nu steeds als behorende bij 'Steen 3'. Ik dacht even dat je een typefout maakte, tot je met die schuine rand kwam. De schuine rand lijkt eerder steen 3 ja, maar die gele lijn sluit toch juist naadloos aan op steen 2, de voorste steen dus? De contour loopt gewoon door naar die steen aan de rechterkant.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Het is vrij duidelijk dat het zand tegen de achterkant van steen 3 aan ligt.
(..)
Ook is de hoek die omlijnt is met paars gewoon open en bloot zonder hinder te zien in foto 2, terwijl je rondom die hoek in foto 2 toch enig relief zou moeten zien als de rat-steen daar nog ligt. Maar in plaats daarvan volgt het zand precies de neergaande lijn van steen 3:
Tsja. Er zijn op foto twee duidelijk twee schuine randen: de 'hoop zand' en de achterste steen. Op de eerste foto is maar één schuine rand te zien, de andere stenen hebben afgeronde onderkanten. Waar is die andere schuine rand überhaupt heen?quote:Daarbij is ook duidelijk te zien dat onder de rat-steen lege ruimtes te zien zijn aan de voorkant, maar aan de achterkant zijn die niet te zien. Het kan natuurlijk dat een steen aan 1 kant helemaal bedolven is en aan de andere kant volledig open en ontdaan van zand, maar hoe waarschijnlijk is dat?
En al die andere diensten die raketten kunnen volgen, dat zijn vele duizenden mensen, en die zouden dan generatie na generatie in het complot zittenquote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:47 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Goed punt ja. Gaan de Chinezen en Russen in jouw verhaal mee in dit complot? Ze hebben namelijk beide de techniek om Amerikaanse claims te controleren en de motivatie om het te melden als de boel nep blijkt te zijn.
Ik focus me op de hele lijn. Er zijn zo veel punten die niet overeenkomen dat het onmogelijk te zeggen is waar de lijn nog 'betrouwbaar' is.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je focust je nu steeds op een deel van de groene lijn dat er totaal niet toe doet. Als je rechte lijnen gaat trekken door de hele foto heen, ja dan wordt de lijn steeds onbetrouwbaarder als de helling niet egaal omhoog gaat.
Je kijkt nu naar de grove indeling (een hellend vlak) maar op de schaal waar je vervolgens die stenen mee aan het plaatsen bent kan ieder klein kuiltje of richeltje je positionering onderuit halen.quote:Als je van H naar 2 gaat dan is dat 50% korter dan van H via 2 naar 1. Dus van H naar 2 is betrouwbaarder dan van H naar 1 op een helling. In foto is is duidelijk te zien dat je van H naar 2 niet over een buggle piste heengaat maar dat de helling redelijk egaal omhoog gaat, en van 2 naar 1 gaat hij ook redelijk egaal omhoog. Maar we kunnen niet zeggen dat je van H naar 1 precies een helling hebt van 40 graden over de gehele lengte. Omdat dit niet zo is, kunnen over langere afstanden de lijnen meer gaan afwijken.
Je kunt ze inderdaad als herkenningspunt, of orientatiepunt, gebruiken, maar ze zijn echt te groot om lijnen te trekken waarmee je één specifieke steen, en dan ook nog een relatief kleine, exact kunt positioneren.quote:De stenen zijn niet te groot om als referentiepunt te nemen. Groot of klein maakt niet uit, het gaat om herkenbare punten van stenen die op beide foto's in beide perspectieven te gebruiken zijn.
Nee. Ik denk niet eens dat het steeds rechte lijnen moeten zijn. En ik weet nog steeds niet welke punten de lijn op foto 1 zou moeten raken, en welke hij alleen 'overheen' ligt. Echt, om met iets te komen wat enigszins richting een bewijs gaat zul je met lijnen door referentiepunten moeten komen. En ik denk nog steeds dat deze foto's daar te weinig informatie voor beiden.quote:We zijn het er allebei over eens dat de groene en gele lijn redelijk kloppen toch?
Aangezien je überhaupt niet vind dat hier meer zand ligt verder, waar komt die ene hoop zand ineens vandaan?quote:En verder ben ik het met je eens dat het zand tussen stenen 2 en 3 moeilijk te plaatsen is. Ik heb mezelf eerst ook afgevraagd of de rat-steen niet gewoon een berg zand was, maar na nog beter te kijken ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat de rat-steen weg is. Zie ook mijn vorige post.
Ik vraag ook niet om 'eigen inzicht', sterker nog, ik heb juist het idee dat dat hier gedaan is. Ik vraag om referentiepunten.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Omdat we hier niet te maken hebben met een buggle piste. De helling loopt redelijk egaal omhoog op het stuk dat we analyseren. Als je op zo'n klein stukje helling met zo weinig onderlinge hoogteverschillen en stijltes lijnen gaat trekken naar eigen inzicht, dan ben je nog verder van huis.
Ja, daar heb je een heel goed punt, dat scheelt alweer 95%quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je gaat natuurlijk niet het hele aardoppervlak onderzoeken.Sowieso is meer dan 70% daarvan water, en het deel dat werkelijk lijkt op Mars is zeer beperkt. Er zijn maar een paar plaatsen die potentieel in aanmerking komen.
Wel meer dan 95%. Er zijn echt maar een paar plaatsen op aarde waar je een foto zou kunnen nemen die daar enigszins op lijkt. Dus als die foto's op aarde zijn genomen dan zou het niet heel lastig moeten zijn om die plaats te vinden.quote:Op donderdag 11 februari 2016 21:52 schreef jogy het volgende:
[..]
Ja, daar heb je een heel goed punt, dat scheelt alweer 95%.
Dan zou dit wel een goed startpunt zijn iig.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wel meer dan 95%. Er zijn echt maar een paar plaatsen op aarde waar je een foto zou kunnen nemen die daar enigszins op lijkt. Dus als die foto's op aarde zijn genomen dan zou het niet heel lastig moeten zijn om die plaats te vinden.
En dat zou ik veel overtuigender vinden dan een vermiste steen-rat.
Great marketing. Not so great beer.quote:Op donderdag 11 februari 2016 18:42 schreef Lichtkogel het volgende:
Heineken heeft zelfs een hele biertap op Mars gezet, kijk maar:
Ik volg je niet meer. Je zult even met plaatjes moeten komen.quote:Op donderdag 11 februari 2016 20:04 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Je identificeert die hoop zand nu steeds als behorende bij 'Steen 3'. Ik dacht even dat je een typefout maakte, tot je met die schuine rand kwam. De schuine rand lijkt eerder steen 3 ja, maar die gele lijn sluit toch juist naadloos aan op steen 2, de voorste steen dus? De contour loopt gewoon door naar die steen aan de rechterkant.
[..]
Tsja. Er zijn op foto twee duidelijk twee schuine randen: de 'hoop zand' en de achterste steen. Op de eerste foto is maar één schuine rand te zien, de andere stenen hebben afgeronde onderkanten. Waar is die andere schuine rand überhaupt heen?
het zou natuurlijk niet opvallen als ze daar met zo'n dure op afstandbestuurbare ruimte auto overheen gaan lopen crossen, gewoon voor de lol.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:25 schreef jogy het volgende:
[..]
Dan zou dit wel een goed startpunt zijn iig.
[ afbeelding ]
http://www.nasa.gov/image(...)s-edging-mount-sharp
(Zou op zich wel hilarisch zijn als NASA zo dom is maar ik betwijfel het)
Sorry maar nu ben je toch echt aan het overdrijven. Zo veel punten die niet overeenkomen?quote:Op donderdag 11 februari 2016 20:13 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik focus me op de hele lijn. Er zijn zo veel punten die niet overeenkomen dat het onmogelijk te zeggen is waar de lijn nog 'betrouwbaar' is.
Nee daar heb je dus volkomen ongelijk in als je kijkt naar foto 1. Bij foto 1 heb je een goed beeld van de helling en kun je met overtuiging zeggen dat er geen grote hoogte en diepteverschillen zijn op het hellende vlak van H naar 3 naar 2.quote:Je kijkt nu naar de grove indeling (een hellend vlak) maar op de schaal waar je vervolgens die stenen mee aan het plaatsen bent kan ieder klein kuiltje of richeltje je positionering onderuit halen.
Ik heb nu al meerdere malen gezegd dat je rekening moet houden met een kleine foutmarge:quote:Je kunt ze inderdaad als herkenningspunt, of orientatiepunt, gebruiken, maar ze zijn echt te groot om lijnen te trekken waarmee je één specifieke steen, en dan ook nog een relatief kleine, exact kunt positioneren.
Nee het zullen ook niet honderd procent perfecte lijnen zijn, maar het hebben van referentiepunten en het enigszins in kunnen schatten van de helling kunnen je gewoon een redelijk nauwkeurig beeld geven van de situatie in twee foto's vanuit verschillende perspectieven.quote:Nee. Ik denk niet eens dat het steeds rechte lijnen moeten zijn. En ik weet nog steeds niet welke punten de lijn op foto 1 zou moeten raken, en welke hij alleen 'overheen' ligt. Echt, om met iets te komen wat enigszins richting een bewijs gaat zul je met lijnen door referentiepunten moeten komen. En ik denk nog steeds dat deze foto's daar te weinig informatie voor beiden.
Die hoop zand ligt in foto 1 achter steen 3 en is daarom niet te zien. En vergeet ook niet dat je van een heuvel naar beneden kijkt dus de hoop zand kan er daarom groter uitzien dan hij in werkelijkheid is. Hier zie je van de zijkant de situatie:quote:Aangezien je überhaupt niet vind dat hier meer zand ligt verder, waar komt die ene hoop zand ineens vandaan?
Je bent wederom aan het overdrijven, waardoor ik het idee krijg dat je het gewoon niet wilt zien. Je zegt dat we geen idee hebben hoe die ruimte eruit ziet in 3D?? Serieus? Geen idee? Dus we zouden bij foto 1 net zo goed naar beneden kunnen kijken en bij foto 2 kijken we eigenlijk omhoog?quote:Op donderdag 11 februari 2016 20:16 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik vraag ook niet om 'eigen inzicht', sterker nog, ik heb juist het idee dat dat hier gedaan is. Ik vraag om referentiepunten.
En daarnaast heb ik het niet over de globale helling. Met het formaat van de stenen die je aan het identificeren bent kan die helling er best eens zo uitzien als op de foto die je plaatste. Je hebt geen idee hoe die ruimte er in 3D uit ziet, hoe kun je dan weten dat die lijnen recht moeten lopen?
quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:50 schreef theguyver het volgende:
[..]
Dus het is al een steen, mooi.. next!
[ afbeelding ]
De echte aliens dan maar?
[ afbeelding ]
Jep de facehugger uit alien is gespot op mars!
Nee die ligt er niet. Foto 1 is de meest betrouwbare versie van de gele lijn omdat je er recht tegen aan kijkt.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 00:30 schreef ATuin-hek het volgende:
En laat er nou net een bult zand liggen waar deze rakelings langs de 'neus' gaat
Ik heb het over steen 2, niet 3. Dat kan je in die andere foto beter zien.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 00:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nee die ligt er niet. Foto 1 is de meest betrouwbare versie van de gele lijn omdat je er recht tegen aan kijkt.
In foto 2 gaat de gele lijn langs het hoekpunt van steen 3, maar dit is omdat je van een heuvel naar beneden kijkt. In foto 2 zit er in werkelijkheid nog redeiljk wat ruimte tussen de gele lijn en het zand dat tegen steen 3 aan ligt.
Als je hier in foto 1 de blauwe zichtlijn volgt dan zul je vanuit dat perspectief tussen beide paarse punten geen ruimte zien liggen omdat het rechter paarse punt net iets te hoog ligt voor de hoek van het perspectief:
[ afbeelding ]
Je zult iets preciezer moeten zijn. Je zegt dat er een bult zand ligt bij de neus van de rat-steen. Waar ligt die bult dan?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 00:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ik heb het over steen 2, niet 3. Dat kan je in die andere foto beter zien.
Is duidelijk toch? Over de linkerkant van die steen lijkt een laag zand te liggen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 01:10 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je zult iets preciezer moeten zijn. Je zegt dat er een bult zand ligt bij de neus van de rat-steen. Waar ligt die bult dan?
Over de linkerkant van steen 2 lijkt een laag zand te liggen? Sorry maar dat zie ik niet. Je bent ook de eerste die dat zegt.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 01:13 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Is duidelijk toch? Over de linkerkant van die steen lijkt een laag zand te liggen.
Ik gok Tenerife.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 01:38 schreef Lichtkogel het volgende:
Multiple choice:
[ afbeelding ]
Waar komt deze foto vandaan?
A / Mars
B / Tenerife
C / Sint Jezusveen
De rode lijn markeert een ononderbroken contour van steen 2 naar die hoop zand.quote:Op donderdag 11 februari 2016 23:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik volg je niet meer. Je zult even met plaatjes moeten komen.
Ik heb het niet over grote hoogteverschillen, maar ook kleine hoogteverschillen kunnen al een hoop uitmaken. Geef nou eens, zoals ik al een paar keer gevraagd heb, met referentiepunten aan welke punten die lijn raakt en welke hij alleen toevallig overheen ligt.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 00:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Sorry maar nu ben je toch echt aan het overdrijven. Zo veel punten die niet overeenkomen?
[ afbeelding ]
De groene lijn van H naar 3 naar 2 is het enige dat echt belangrijk is. Dat is een rechte lijn op een klein stukje helling en we kunnen veilig constateren dat dat kleine stukje helling van H naar 3 naar 2 niet vol zit met kuilen en bulten met behoorlijke onderlinge hoogteverschillen. De helling van H naar 3 naar 2 loopt redelijk recht omhoog. Daarom is het geen enkel probleem om een rechte lijn te trekken en te concluderen dat die lijn behoorlijk betrouwbaar is.
En dat is de crux van dit hele verhaal. Jij vind dat je die dingen met overtuiging kan zeggen, maar je bent hier dingen aan het bewijzen. Iets met overtuiging zeggen is geen bewijs.quote:Nee daar heb je dus volkomen ongelijk in als je kijkt naar foto 1. Bij foto 1 heb je een goed beeld van de helling en kun je met overtuiging zeggen
Die lijn die ik trok was inderdaad om aan te geven hoe nietszeggend de lijnen zijn die je zelf getrokken had. Jouw lijnen beginnen dus allemaal op de grond? Nogmaals, geef nu eens met punten aan op die foto's waar die lijn precies door moet lopen.quote:En dan heb ik in de rechterfoto ook nog een gele lijn getrokken vanuit de bovenkant van steen G zoals jij dat eerder deed, maar dat is eigenlijk een no-no. Wanneer je het punt bij steen 2 aanhoudt op de grond, dan mag je niet plotseling lijnen gaan trekken die niet op de grond beginnen. Wanneer je werkt met perspectieven is het belangrijk bij het trekken van zichtlijnen dat je dezelfde hoogtes aanhoudt gemeten vanaf de grond.
Redelijk nauwkeurig is niet voldoende als je dingen aan het bewijzen bent.quote:Nee het zullen ook niet honderd procent perfecte lijnen zijn, maar het hebben van referentiepunten en het enigszins in kunnen schatten van de helling kunnen je gewoon een redelijk nauwkeurig beeld geven van de situatie in twee foto's vanuit verschillende perspectieven.
Onzin. Dat je ergens recht tegen aan kijkt maakt iets nog niet betrouwbaar. Vanuit een andere hoek kan het er nog steeds heel anders uit zien.quote:Met name de gele lijn in foto 1 van steen G naar steen 2, waarbij je vlak langs de neus van de rat-steen gaat, dat is een uiterst betrouwbare lijn omdat je er recht tegenaan kijkt.
Jammer dat je het nu toch weer persoonlijk moet maken. Ik heb je een paar keer gevraagd om met referentie-punten te komen maar dat heb je steeds niet gedaan. Daarnaast maak ik de hele tijd het punt dat je met twee vage 2D foto's nooit voldoende kunt bewijzen hoe een 3D landschap er exact uitziet, ruimtelijk inzicht of niet.quote:Ik heb lang serieus op je gereageerd omdat je je best lijkt te doen dit alles te begrijpen, maar ik moet wel concluderen dat ruimtelijk inzicht niet je sterkste kant is.
Dus eerst beschuldig je me van overdrijven en daarna trek je mijn punt zelf tot in het absurde door? Ik heb steeds gezegd dat er kleine oneffenheden en hoogteverschillen in het landschap zullen zitten die de exacte positionering op basis van een foto moeilijk maken. Daar heb je geen idee van en daarom kun je ook nooit weten hoe die lijnen exact lopen, en waar die steen precies zou moeten liggen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 00:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je bent wederom aan het overdrijven, waardoor ik het idee krijg dat je het gewoon niet wilt zien. Je zegt dat we geen idee hebben hoe die ruimte eruit ziet in 3D?? Serieus? Geen idee? Dus we zouden bij foto 1 net zo goed naar beneden kunnen kijken en bij foto 2 kijken we eigenlijk omhoog?
Dat kan je afbakenen als je echt wil.quote:Op donderdag 11 februari 2016 23:39 schreef theguyver het volgende:
[..]
het zou natuurlijk niet opvallen als ze daar met zo'n dure op afstandbestuurbare ruimte auto overheen gaan lopen crossen, gewoon voor de lol.
Gezien hoe groot dat ding wel niet is.. valt het natuurlijk niemand op!
Gezien de begroeiing is A uitgesloten, C bestaat zover ik weet niet eens, dus het zal wel B zijn.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 01:38 schreef Lichtkogel het volgende:
Multiple choice:
[ afbeelding ]
A / Mars
B / Tenerife
C / Sint Jezusveen
Goed zo.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 09:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gezien de begroeiing is A uitgesloten, C bestaat zover ik weet niet eens, dus het zal wel B zijn.
Het bosje op de voorgrond is niet de enige zichtbare begroeiing, dus ja.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 12:16 schreef Lichtkogel het volgende:
[..]
Goed zo.
En wat als de camera voorbij de begroeiing had gestaan, had je het dan ook geweten?
Op Lanzarote is het op veel plekken ook net alsof je in een maanlandschap vertoeft.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 12:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het bosje op de voorgrond is niet de enige zichtbare begroeiing, dus ja.
Het soort woestijn waarin helemaal niets groeit is op aarde tamelijk zeldzaam, en ziet er meestal niet zo uit.
Het ziet er zo te zien zeker 'onaards' uit... maar ook daar groeit vanalles:quote:Op vrijdag 12 februari 2016 12:21 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Op Lanzarote is het op veel plekken ook net alsof je in een maanlandschap vertoeft.
Ik ga eens zoeken in mijn afbeeldingen of ik er één voor je kan vinden. Volgens mij heb ik er een paar.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 13:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het ziet er zo te zien zeker 'onaards' uit... maar ook daar groeit vanalles:
[ afbeelding ]
Ook daar lijkt het me nog knap lastig om een foto te nemen die er werkelijk uitziet alsof die is genomen op een andere planeet.
Echt, zo was het. Fascinerend en indrukwekkend.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Deze lijkt het mars met een blauwe lucht
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dr Who filmt de maan op Lanzarote
[ afbeelding ]
Ben er geweest en het deel van Lanzarote wat zo onder de as en lava ligt is hallucinant mooi, was helemaal verliefd op het landschap. Daar ook met een gids rondgelopen, je kwam niets tegen van planten of menselijke aanwezigheid (afval). Echt alsof je op mars of maan rondloopt
[ afbeelding ]
En dat valt niet op?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 09:11 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat kan je afbakenen als je echt wil.
A MARSquote:Op vrijdag 12 februari 2016 01:38 schreef Lichtkogel het volgende:
Multiple choice:
[ afbeelding ]
A / Mars
B / Tenerife
C / Sint Jezusveen
Dat laatste juist niet toch? Als we de unieke eigenschap hebben om met onze planeet in het midden van dit gigantische heelal te zitten heeft dat nogal wat implicaties.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:23 schreef BarryOSeven het volgende:
Ben er klaar mee met die ruimtevaart.
De luchtbellen bij het ISS en de Chinese fakery. Nu deze dubieuze zooi.
NASA die ook niet even zelf nog een keer zaken naloopt die ze aangedragen krijgen.
Volgens mij is NASA gewoon opgericht om iets te verbergen, en ik ben bang dat het wel iets met het heliocentrische model te maken heeft.
Niet dat de aarde plat is, denk dat die theorie een anti-theorie is om de aandacht extra af te leiden. Maar het zou bijvoorbeeld maar zo kunnen zijn dat we ons toch in het centrum van het universum bevinden.
Dat zou al immens zijn. Om godsdienst kapot te kunnen maken, is het heliocentrische model ideaal. We zijn immers niet meer belangrijk.
Op het moment dat we een heliocentrisch model hebben, dan zijn we volledig onbelangrijk in een gigantisch universum. Onze zon is belangrijker dan ons.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:26 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat laatste juist niet toch? Als we de unieke eigenschap hebben om met onze planeet in het midden van dit gigantische heelal te zitten heeft dat nogal wat implicaties.
daar heb ik een hele mooie voor ...quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:23 schreef BarryOSeven het volgende:
NASA die ook niet even zelf nog een keer zaken naloopt die ze aangedragen krijgen.
Volgens mij is NASA gewoon opgericht om iets te verbergen, en ik ben bang dat het wel iets met het heliocentrische model te maken heeft.
Niet dat de aarde plat is, denk dat die theorie een anti-theorie is om de aandacht extra af te leiden. Maar het zou bijvoorbeeld maar zo kunnen zijn dat we ons toch in het centrum van het universum bevinden.
Dat zou al immens zijn. Om godsdienst kapot te kunnen maken, is het heliocentrische model ideaal. We zijn immers niet meer belangrijk.
Je eerste plaatje doet het niet.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:02 schreef theguyver het volgende:
[..]
daar heb ik een hele mooie voor ...
[ afbeelding ]
Niet zozeer dat ik tegen religie ben, ben tenslotte zelf een pastafarian,
Maar meer zien is geloven.
Ook voor jou, ISS tracker app downloaden en naar buiten kijken
plus gevalletje wat NASA dan in scene zou moeten zetten, voor het hele NASA gebeuren waren er al Duitsers en Russen bezig met dingen de ruimte in proberen te knallen.
de eerste ruimte vaarder was een chinees
supposedly of 2000 BC, or else the middle Ming dynasty (16th century) — who was described in 20th century sources as the world's first "astronaut" by being lifted by rockets into outer space. The crater Wan-Hoo on the far side of the Moon is named after him.
[ afbeelding ]
Nee dat zou niet kunnen zijn. De paden van de planeten aan de hemel, de afstanden binnen het zonnestelsel en nog veel meer observaties maken dit onmogelijk.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:08 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
...
Wat bijvoorbeeld zou kunnen zijn is dat we niet met z'n allen om de zon draaien, maar dat de zon en alles toch om ons draait.
...
Kijk ik begrijp dat het een bizar idee is en dat het met de bewijzen of aanwijzingen die we hebben er op lijkt. Maar ik doel op het hypothetische geval dat het zo zou zijn. Dat zou dus meteen betekenen dat alle huidige bewijzen die jij aandraagt niet kloppen en/of vervalst zouden zijn.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:24 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nee dat zou niet kunnen zijn. De paden van de planeten aan de hemel, de afstanden binnen het zonnestelsel en nog veel meer observaties maken dit onmogelijk.
Nou als ik gezopen hebt draait alles om mij!quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:08 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Je eerste plaatje doet het niet.
Maar ik zou niet weten wat ik dan moet zien aan die ISS. Het zou best kunnen dat die ISS gewoon echt om de aarde cirkelt. Daar doel ik niet op.
Wat bijvoorbeeld zou kunnen zijn is dat we niet met z'n allen om de zon draaien, maar dat de zon en alles toch om ons draait.
Dat zou het wereldbeeld 180 graden draaien. Dat neemt niet weg dat de zon nog gewoon de zon is zoals we die kennen.
Maar het kan ook heel wat anders zijn hoor, maar ik geloof gewoon niet dat die marsrover daar echt is geweest en die maanlanding is ook gewoon zo fake als de pest. Met dat wapperende vlaggetje.
Weet je wat het is met dit soort zaken, op het moment dat 1 ding niet kan is alles gewoon instant ongeloofwaardig. Een luchtbel in de ruimte kan gewoon niet. Ook niet 1 keer en het maakt het ook niet ietsje minder waar.
Het maakt het gewoon instant onmogelijk.
Dat vind ik heel knap, want dit kan je gewoon in je achtertuin zelf doen:quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:31 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Kijk ik begrijp dat het een bizar idee is en dat het met de bewijzen of aanwijzingen die we hebben er op lijkt. Maar ik doel op het hypothetische geval dat het zo zou zijn. Dat zou dus meteen betekenen dat alle huidige bewijzen die jij aandraagt niet kloppen en/of vervalst zouden zijn.
Zit je niet aan deze te denken?quote:In dat geval zou nasa een dekmantel zijn van een enorme samenzwering incluis het vervaardigen van bewijzen die jij hierboven aandraagt.
Wat ik bijvoorbeeld interessant vond is een proef met een gyroscoop.
Vroeger werd de draaiing van de aarde bewezen door een gyroscoop aan een touw aan het plafond op te hangen. Na verloop van tijd draaide de gyroscoop omdat de aarde om haar as draaide. Althans dat beweerde men.
Nu heb ik helaas geen gyroscoop thuis anders had ik het kunnen uitproberen, maar op youtube zijn er legio filmpjes van mensen die een gyroscoop op hun bureau zetten en die draait niet na verloop van tijd mee met de aarde.
Was die eerste proef en tevens "bewijs" dan een gyroscoop met een draaiend motortje (science on doping) om het heliocentrische model in de samenleving te brengen?
En als dat al nep was, wat is er dan nog geloofwaardig aan de rest van de opvolgende bewijzen?
Heb je dat wel eens gedaan in je achtertuin?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:37 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat vind ik heel knap, want dit kan je gewoon in je achtertuin zelf doen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Apparent_retrograde_motion
[..]
Zit je niet aan deze te denken?
https://en.wikipedia.org/wiki/Foucault_pendulum
Je gaat er hier vanuit dat het allemaal gewoon echt is.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:35 schreef theguyver het volgende:
[..]
Nou als ik gezopen hebt draait alles om mij!![]()
![]()
![]()
maar ik duld op de volgende quotes!
“Religion has actually convinced people that there's an invisible man living in the sky who watches everything you do, every minute of every day. And the invisible man has a special list of ten things he does not want you to do. And if you do any of these ten things, he has a special place, full of fire and smoke and burning and torture and anguish, where he will send you to live and suffer and burn and choke and scream and cry forever and ever 'til the end of time!
But He loves you. He loves you, and He needs money! He always needs money! He's all-powerful, all-perfect, all-knowing, and all-wise, somehow just can't handle money!”
“Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.”
Moonhoax is een ander topic.
Lees vooral even de HELE OP! elke theorie met duidelijk uitleg!
BNW / Apollo Hoax #15 - ♫ Man on the Moon ♫
Ow en dan heb je deze nog!
BNW / Fakery in Space #5 - Really?
Maar dat is niet het punt, wat ik wou maken, als je al een gevaarte zoals het ISS de ruimte in kan krijgen, en satellieten etc, dan ga je verder kijken, de maan staat best dichtbij we zien die imers met het blote oog, we kunnen zelfs de kraters zien zitten.
Ook mars kan je vanaf de aarde gewoon zien, je moet wel even opletten waar je naar toe moet kijken maar met een simpele telescoop kan je m aardig dichtbij krijgen, vooral in september meen ik.
de volgende stap is er naar toe gaan, want het is na de maan de planeet die het dichtst bij zit en als we gaan zoeken naar leven zou dat een eerste keuze zijn.
Met de techniek van de jaren 60 hadden ze zelfs een raket er tegen aan kunnen laten klappen.
En dat hebben ze ook min of meer gedaan.
Starting in 1960, the Soviets launched a series of probes to Mars including the intended first flybys and hard (impact) landing (Mars 1962B).[9] The first successful fly-by of Mars was on 14–15 July 1965, by NASA's Mariner 4.[10] On November 14, 1971 Mariner 9 became the first space probe to orbit another planet when it entered into orbit around Mars.[11] The amount of data returned by probes increased dramatically as technology improved.[9]
The first to contact the surface were two Soviet probes: Mars 2 lander on November 27 and Mars 3 lander on December 2, 1971—Mars 2 failed during descent and Mars 3 about twenty seconds after the first Martian soft landing.[12] Mars 6 failed during descent but did return some corrupted atmospheric data in 1974. [13] The 1975 NASA launches of the Viking program consisted of two orbiters, each with a lander that successfully soft landed in 1976. Viking 1 remained operational for six years, Viking 2 for three. The Viking landers relayed the first color panoramas of Mars[14] and the Viking orbiters mapped the surface so well that the images remain in use.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exploration_of_Mars
Dus ja vreemd, nee de maan is niet zo heel erg boeiend, mars is al een heel stuk interessanter.
We weten meer van de maan dan wat er op de bodems van onze oceanen afspeelt.
En om nu NASa er van op de flikker te geven?
Nou nee, er zijn zoveel landen die dingen de ruimte in knallen.
En veel werken ook gewoon samen met NASA
De nieuwe deadpool film bijvoorbeeld!quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Vraag me echt af waarom mensen zich met dit soort bullshit bezig houden en niet met serieuze zaken die veel interessanter zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er staat nog een vraag voor u open!!
Ik heb het over stap 1 en van daaruit verder.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:58 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Je gaat er hier vanuit dat het allemaal gewoon echt is.
Vind ik allemaal prima maar voor mij is 1 luchtbel in de ruimte voldoende om de hele handel af te schieten.
Je kunt niet 1 keer een luchtbel in de ruimte krijgen, gewoon nooit. Als dat wel gebeurt dan is dat gewoon bedrog en onderwater.
Kan alles nog net zo mooi worden voorgespiegeld en met verhaaltjes omkleed, en een raketje de lucht in geknald en weet ik wat. Een luchtbel kan niet, en dat riekt dus naar bedrog.
Een V1 of een simpele vuurpijl is wel even wat anders dan een maanlanding...quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:01 schreef theguyver het volgende:
[..]
Ik heb het over stap 1 en van daaruit verder.
van de V2 en verder.
Misschien moet je even van begin tot nu kijken.
En niet alleen nu .. de V2 is toch wel even meer dan 70 jaar geleden en de techniek staat niet stil!
Een luchtbel kan inderdaad niet, maar wat dacht je van een vloeistof?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:58 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Je gaat er hier vanuit dat het allemaal gewoon echt is.
Vind ik allemaal prima maar voor mij is 1 luchtbel in de ruimte voldoende om de hele handel af te schieten.
Je kunt niet 1 keer een luchtbel in de ruimte krijgen, gewoon nooit. Als dat wel gebeurt dan is dat gewoon bedrog en onderwater.
Kan alles nog net zo mooi worden voorgespiegeld en met verhaaltjes omkleed, en een raketje de lucht in geknald en weet ik wat. Een luchtbel kan niet, en dat riekt dus naar bedrog.
Een vloeistof dat versnelt in de ruimte?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:05 schreef theguyver het volgende:
[..]
Een luchtbel kan inderdaad niet, maar wat dacht je van een vloeistof?
Water gewichtloos vloeit naar elkaar en krijg je een bubbel, maar goed heb wat filmpjes ervan gezien..
Oke chef even iets duidelijk maken...quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:02 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Een V1 of een simpele vuurpijl is wel even wat anders dan een maanlanding...
Plemp eens een filmpje neer van zoiets..quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:07 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Een vloeistof dat versnelt in de ruimte?
Een vloeistof dat kenmerken vertoont van een luchtbel onderwater?
Langzaam vertrekken en naarmate je naar het oppervlak komt steeds steviger versnellen?
Nee dat is geen vloeistof, dat is zuurstof in water.
Hier zie ik twee raketten die allebei zo rond de dampkring opereren met als doel weer op land terug te komen, niet om naar de maan te reizen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:08 schreef theguyver het volgende:
[..]
Oke chef even iets duidelijk maken...
V1
[ afbeelding ]
v2
[ afbeelding ]
Zie je het verschil?
quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:10 schreef theguyver het volgende:
[..]
Plemp eens een filmpje neer van zoiets..
want de filmpjes die ik heb gezien, ik zie geen luchtbel.
plus de meeste filmpjes die ik heb gezien waren van zulke crappy kwaliteit dat het van alles kan zijn.
Eh neequote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:11 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Hier zie ik twee raketten die allebei zo rond de dampkring opereren met als doel weer op land terug te komen, niet om naar de maan te reizen.
Een ruimte missie is wat anders dan een veredeld artillerie kanon afschieten.
Meen je dit serieus?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:20 schreef theguyver het volgende:
[..]
Eh nee
V1 is gebouwd als een vliegtuig met vleugels en kwam helemaal niet hoog en wed horizontaal gelanceerd
De v2 werd verticaal gelanceerd en is ook vele malen groter dan de v1 en kwam daarom ookk veel hoger. tussen de 80 en 90 km.
En dat was al bijna de ruimte in!
Kanon wat?
Kerel wat haal jij er nu weer voor onzin bij come on....
wat bazel je nou, je ziet verschil tich wel tussen 2 totaal verschillende dingen..
simpel uitgelegd als een taket zoals de v2 waar trouwens heel wat tijd overheen ging voor ze een succesvolle lancering had al zo'n grote hoogte kan krijgen dan is het niet zo heel moeilijk om een veel grotere te maken!
De russen zagen potentie en breiden daarin uit, toen de amerikanen er hoogte van kregen gingen ook zij er aan werken, maar die konden er gewoon een groter budget tegen aangooien!
Daardoor kan jij nu via sateliet tv kijken navigeren via je auto etc etc etc
is dat een luchtbel??quote:
Er is niets anders dat het zijn kan. In de ruimte gebeurt dit niet.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:27 schreef theguyver het volgende:
[..]
is dat een luchtbel??
Er zal vast geen 1080P filmpje van zijn helaas dan konden we er daadwerkelijk iets van maken..
Ja dat is dus het lastige. De rest van de argumenten zoals over de wolken is echt complete nonsens. Dat is dan weer jammer.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:27 schreef theguyver het volgende:
[..]
is dat een luchtbel??
Er zal vast geen 1080P filmpje van zijn helaas dan konden we er daadwerkelijk iets van maken..
Waarom niet? Zonlicht geeft ook druk, electrostatische ladingen stoten nog steeds af etc.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:28 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Er is niets anders dat het zijn kan. In de ruimte gebeurt dit niet.
Zonlicht geeft druk? Ja hoor, dus door zonlicht gaat lucht ineens accelereren. Wat een nonsense.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:33 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Waarom niet? Zonlicht geeft ook druk, electrostatische ladingen stoten nog steeds af etc.
"En zwaartekrachtgolven bestaan ook niet"quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:35 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Zonlicht geeft druk? Ja hoor, dus door zonlicht gaat lucht ineens accelereren. Wat een nonsense.
punt 1 jij haalde de V1 er bij en ik de V2 de V2 is de grondlegger van de huidige raket!quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:26 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Meen je dit serieus?
Dat eerste vliegt als een vliegtuig en heeft dus niets met ruimtereizen van doen.
De tweede vliegt als een veredelde vuurpijl een stuk omhoog, en komt daarna weer naar beneden. Dat heeft niets met ruimtereizen van doen.
Er hoeft geen rekening gehouden te worden met de gewichtsloosheid, het navigeren over gravitatiebanen van planeten.
Een ruimtereis is veel en vele malen complexer dan een V2.
Die twee zaken die jij noemt zijn gewoon veredelde artillerie zoals ik al aangaf. Gewoon een bom door de lucht, de een wat verder dan de ander. Niets met de ruimte te maken.
Waar zie je me dat zeggen?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:36 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
"En zwaartekrachtgolven bestaan ook niet"
Je mist wel wat elementaire stukken over de werking van krachten in het vaccuum van de ruimte als je dit durft te ontkennen.
Natuurlijkquote:Op vrijdag 12 februari 2016 21:54 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Heb je dat wel eens gedaan in je achtertuin?
Het is primitiever dan een gyroscoop, en voldoende om het draaien van de aarde aan te tonen. Daarom raad ik je ook aan daar over te lezen.quote:Verder weet ik niet of het dat ding was, dat ziet er niet echt uit als een gyroscoop.
Het ging specifiek om een gyroscoop. En op zich klinkt de proef valide, de gyroscoop zou moeten draaien als de aarde draait.
Waarom zou een gyroscoop in de ruimte niet kunnen werken?quote:Verder zou de apollo missie trouwens ook navigeren met een gyroscoop en een accelerometer. Het is dan ook grappig dat een gyroscoop in de ruimte niet werkt, en dat zij het daarmee hebben gered.
...
Jazeker, die geeft druk. Of beter gezegd, fotonen kunnen een impuls overdragen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:35 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Zonlicht geeft druk? Ja hoor, dus door zonlicht gaat lucht ineens accelereren. Wat een nonsense.
Nee dat is het dus niet. Bij een ruimtereis moet je nog terug bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:36 schreef theguyver het volgende:
[..]
punt 1 jij haalde de V1 er bij en ik de V2 de V2 is de grondlegger van de huidige raket!
bij 80 km hoogte zit je tegen de rand van gewichtsloosheid!
En tip lanceer een vuurpijl tegen je huis en een v2 en noem het dan nog eens zo!
Het heeft geen HOL met artillerie te maken.
Een ruimtereis is niet veel complexer dan de V2 als ze het ding in feite maar een paar stappen groter was dan kwam het al in gewichtloosheid en vandaar uit ben je al in wat we noemen ruimte, want daarna heeft het momentum en gaat het gewoon door.
[ afbeelding ]
Omdat geen zwaartekracht.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:37 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
NatuurlijkIk heb met mijn telescoopje wel eens naar planeten zitten turen. De strepen rond Jupiter gezien, met meerdere van de grote manen. Hell, zelfs de telelens van mijn camera was genoeg om de manen in beeld te krijgen.
[..]
Het is primitiever dan een gyroscoop, en voldoende om het draaien van de aarde aan te tonen. Daarom raad ik je ook aan daar over te lezen.
[..]
Waarom zou een gyroscoop in de ruimte niet kunnen werken?
Dat haalde ik hierboven al aan maar die druk is zo niet significant dat je daar geen luchtbel mee vooruit krijgt.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:39 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Jazeker, die geeft druk. Of beter gezegd, fotonen kunnen een impuls overdragen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_sail
En wat heeft een gyroscoop met zwaartekracht te maken?quote:
Dan heb je niet begrepen hoe een gyroscoop werkt. Juist in de ruimte werkt een gyroscoop nog beter dan op aarde.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:39 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Met je gyroscoop in de ruimte, een gyroscoop die niet werkt in de ruimte omdat er geen zwaartekracht is. *TUTututututuuuu*
Hmm klopt, die werkt dus wel in de ruimte. Dat was een foutje.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:41 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En wat heeft een gyroscoop met zwaartekracht te maken?
Zonder weerstand werken zaken als acceleratie anders dan wat je hier zou verwachten. Daar moet je ook rekening mee houden bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:41 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat haalde ik hierboven al aan maar die druk is zo niet significant dat je daar geen luchtbel mee vooruit krijgt.
Je kunt er van alles van proberen te maken maar dat solar sail is niet voor niets zo groot. Gaat die raket dan ook ineens met de lichtsnelheid?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:42 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Zonder weerstand werken zaken als acceleratie anders dan wat je hier zou verwachten. Daar moet je ook rekening mee houden bijvoorbeeld.
Zowel aan de Amerikaanse als de Sovjet kant waren de raketten waar de eerste astronauten op de ruimte in vlogen inzetbaar als ICMB.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:39 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nee dat is het dus niet. Bij een ruimtereis moet je nog terug bijvoorbeeld.
Verder zijn zowel de V1 als de V2 ingezet als veredelde artillerie. Het is gewoon bedoeld om een gronddoel te raken.
Een ruimtereis is gewoon heel wat anders. Dat begint er al mee dat een raket zich anders begint te gedragen in een vacuum. Ga dan maar eens navigeren.
Met je gyroscoop in de ruimte, een gyroscoop die niet werkt in de ruimte omdat er geen zwaartekracht is. *TUTututututuuuu*
Vanwaar de aanname dat het een luchtbel was?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:41 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat haalde ik hierboven al aan maar die druk is zo niet significant dat je daar geen luchtbel mee vooruit krijgt.
Ja en de discovery spaceshuttle kan ik ook op je huis laten landen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:44 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Zowel aan de Amerikaanse als de Sovjet kant waren de raketten waar de eerste astronauten op de ruimte in vlogen inzetbaar als ICMB.
Bijv:
https://en.wikipedia.org/wiki/R-7_(rocket_family)
https://en.wikipedia.org/wiki/SM-65_Atlas
Wat had het anders kunnen zijn?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:45 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Vanwaar de aanname dat het een luchtbel was?
quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:45 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja en de discovery spaceshuttle kan ik ook op je huis laten landen.
Een stukje mylar bijvoorbeeld. Dat wordt zeer veel gebruik in ruimtevaartuigen, en is een prima materiaal om een solar sail van te maken.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:45 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wat had het anders kunnen zijn?
Wat ik zeggen wil, vanalles is inzetbaar als icmbquote:
De V2 was geschikt voor ruimtevaart. Dus nee, daar zit niet zo veel verschil in.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wat ik zeggen wil, vanalles is inzetbaar als icmb
Maar het verschil tussen een V1/V2 en een raket geschikt voor ruimtevaart is wel even hele andere koek. Technisch gezien.
Ja prima materiaal, maar die vliegt onder zonnedruk niet zo hard. Dat ding is een voetbalveld groot of zo, en dat accelereert de shuttle in zero gravity een heeel klein beetje en het werkt puur omdat er geen zwaartekracht is.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:46 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Een stukje mylar bijvoorbeeld. Dat wordt zeer veel gebruik in ruimtevaartuigen, en is een prima materiaal om een solar sail van te maken.
dat is het m dus, je gaat er al vanuit dat het een luchtbel is omdat het filmpje het zegt.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:45 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wat had het anders kunnen zijn?
Daar geloof ik geen reet van. Je hebt hele andere berekeningen nodig als je daadwerkelijk om de aarde of om de maan wil gaan zitten. Door de dampkring schaven is nog steeds alleen rekening houden met de aardse krachten.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:48 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
De V2 was geschikt voor ruimtevaart. Dus nee, daar zit niet zo veel verschil in.
Nee ik ga uit van een luchtbel omdat de enige manier waarop dit kan (het accelereren van een stuk vanuit zichzelf) lucht onderwater is. (of olie onderwater, alles wat lichter is dan de andere vloeistof)quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:49 schreef theguyver het volgende:
[..]
dat is het m dus, je gaat er al vanuit dat het een luchtbel is omdat het filmpje het zegt.
Ik zou eerder open staan voor andere mogelijkheden.
bijvoorbeeld de astronaut zie jet bezig met iets.
Reparatie?
metaal soldeertin vocht moer schroef stukje metaal ben niet echt een ruimte expert maar ik sluit niks uit.
hoe vaak laat jij niet iets vallen tijden reparatie?
Dat is totaal onafhankelijk van hoe groot het stuk isquote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:48 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja prima materiaal, maar die vliegt onder zonnedruk niet zo hard. Dat ding is een voetbalveld groot of zo, en dat accelereert de shuttle in zero gravity een heeel klein beetje en het werkt puur omdat er geen zwaartekracht is.
Een snipper van dat spul accelereert niet zo hard op fotonen. Daar ben ik van overtuigd.
Dat is het helemaal niet. Als dit stuk weggeslingerd zou zijn door fotonen, dan zou tijdens het uitklappen van de solar sail de hele spaceshuttle uit elkaar gerukt worden.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:51 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is totaal onafhankelijk van hoe groot het stuk isDe druk schaalt lineair met oppervlakte, en de massa doet dat ook. Die deel je tegen elkaar weg als je de versnelling uitrekent.
Vroeger gebruikte de ruimtepakken een stuk water en ijs wat aan de ruimte blootgesteld was als koeling. Misschien eens kijken wat de huidige gebruiken. Dan is een waterdruppel ook een mogelijke verklaring.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:49 schreef theguyver het volgende:
[..]
dat is het m dus, je gaat er al vanuit dat het een luchtbel is omdat het filmpje het zegt.
Ik zou eerder open staan voor andere mogelijkheden.
bijvoorbeeld de astronaut zie jet bezig met iets.
Reparatie?
metaal soldeertin vocht moer schroef stukje metaal ben niet echt een ruimte expert maar ik sluit niks uit.
hoe vaak laat jij niet iets vallen tijden reparatie?
Nee, een waterdruppel accelereert niet uit zichzelf.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:52 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Vroeger gebruikte de ruimtepakken een stuk water en ijs wat aan de ruimte blootgesteld was als koeling. Misschien eens kijken wat de huidige gebruiken. Dan is een waterdruppel ook een mogelijke verklaring.
Hier heb je gelijk in maar als je denkt dat er 'n 'secret space program' is, dan heb je 't verkeerd vrees ik.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 18:23 schreef BarryOSeven het volgende:
Ja jammer dan dat je dat niet gelooft. Geeft vooral aan dat je nog wat te lezen hebtquote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:49 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen reet van. Je hebt hele andere berekeningen nodig als je daadwerkelijk om de aarde of om de maan wil gaan zitten. Door de dampkring schaven is nog steeds alleen rekening houden met de aardse krachten.
punt 1 het originele filmpje is crappy, weinig frames p/s dus of het echt accelereert of voor mij nog even de vraag.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:51 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nee ik ga uit van een luchtbel omdat de enige manier waarop dit kan (het accelereren van een stuk vanuit zichzelf) lucht onderwater is. (of olie onderwater, alles wat lichter is dan de andere vloeistof)
Als het weggeslingerd zou worden, dan zou het niet accelereren. Acceleratie is al moeilijk voor een raket zelf. Het moet brandstof op brandstof laten exploderen om überhaupt vooruit te komen.
Een stuk soldeer kan zichzelf niet laten accelereren.
Dit is lucht onderwater. Geen andere mogelijkheid.
Wat bazel je nou weer over een solar sail?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:52 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat is het helemaal niet. Als dit stuk weggeslingerd zou zijn door fotonen, dan zou tijdens het uitklappen van de solar sail de hele spaceshuttle uit elkaar gerukt worden.
Ah de onfeilbare precisie van de internet/youtube-psychologie.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:53 schreef Tingo het volgende:
[..]
Hier heb je gelijk in maar als je denkt dat er 'n 'secret space program' is, dan heb je 't verkeerd vrees ik.
Curiosity Rover Press Conference:
Eerste 20minuten gewoon schaamteloze zelf-congratulory BS is. Dan is er nog heel veel introductory back-slapping. Naar 't kijken van deze leugenaars, hoef je niet je tijd om discussies over steentjes en ratten enz. te verspillen.
How anyone can take this juvenile, fake-hero nonsense seriously, is well and truly beyond me.
Sick buckets at the ready!
Mars Science Laboratory Curiosity Rover Post Landing News Conference
Blijkbaar mag men niet trots zijn op zo'n grote prestatie...quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:08 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Ah de onfeilbare precisie van de internet/youtube-psychologie.
Er werd net gesteld dat het wegvliegende accelererende stuk lucht uit het filmpje wellicht een stuk materiaal zou kunnen zijn waar ook een solarsail van gemaakt is.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:58 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Wat bazel je nou weer over een solar sail?
Nee een volledige solar sail zou niet zo hard versnellen omdat daar nog een payload aan vast zit, je een structuur nodig hebt om het zeil open te houden, electronica om te communiceren etc etc. Daarom kan het prima een stukje Mylar zijn.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:30 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Er werd net gesteld dat het wegvliegende accelererende stuk lucht uit het filmpje wellicht een stuk materiaal zou kunnen zijn waar ook een solarsail van gemaakt is.
Dat materiaal is ontzettend licht en sterk en weet dus door de grote oppervlakte te versnellen op kracht van licht.
Dat spul is niet voor niets zo licht, omdat fotonen nou eenmaal niet veel druk zetten. Aangezien er geen zwaartekracht aanwezig is draagt zelfs de kleinste versnelling al toe aan verplaatsing.
Maar dat duurt wel ontzettend lang voordat zo’n sail merkbaar is.
Dat betekent dus dat als dat stuk/bel uit het filmpje van hetzelfde materiaal gemaakt zou zijn als een solar sail. Dan zou een solair sail ook op die mate versnellen.
Dat lijkt me bijzonder ongewenst omdat je al tijdens het uitklappen van het sail zo’n ontzettende versnelling krijgt dat je hele spaceshuttle uitelkaar getrokken wordt.
Daarom is dit geen stuk solarsail, en wordt het niet geaccelereerd door fotonen. het accelereert te snel.
Verder kan het dan ook niet iets anders op fotonen zijn, want het solairsail is van het meest ideale matieraal gemaakt om op fotonkracht te reageren. De rest zou nog minder snel accelereren.
Verder zou ik het waarderen als je op je taalgebruik blijft letten als je zelf iets niet begrijpt. Bazelen daar doe ik niet aan.
Het zeil zal toch opengeklapt moeten worden, en dat gebeurt nooit met exact strakke spanning van de bekabeling. Ik blijf erbij, als er zulke krachten als op dat kleine stukje dan ook gelijkwaardig over het zeil verdeeld zouden worden dan zou je een enorme ruk aan de shuttle krijgen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:45 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nee een volledige solar sail zou niet zo hard versnellen omdat daar nog een payload aan vast zit, je een structuur nodig hebt om het zeil open te houden, electronica om te communiceren etc etc. Daarom kan het prima een stukje Mylar zijn.
I wouldn't trust the lying fuckers to fix my bicycle.Maybe I just have a suspicious mind.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:08 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Ah de onfeilbare precisie van de internet/youtube-psychologie.
Ok een paar vragen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:52 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Het zeil zal toch opengeklapt moeten worden, en dat gebeurt nooit met exact strakke spanning van de bekabeling. Ik blijf erbij, als er zulke krachten als op dat kleine stukje dan ook gelijkwaardig over het zeil verdeeld zouden worden dan zou je een enorme ruk aan de shuttle krijgen.
Fotonen geven nou eenmaal niet zoveel druk. Voel jij fotondruk overdag? En als je onderwater gaat voel je dan druk?
Dat is nou wel even wat anders.
Fotonen zullen nimmer iets zo snel doen versnellen als dat je op dat filmpje zag.
Oprechte vraag; wanneer geloof/vertrouw je iets dan wel? Wat moet voor jou de doorslag geven?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:52 schreef Tingo het volgende:
[..]
I wouldn't trust the lying fuckers to fix my bicycle.Maybe I just have a suspicious mind.
Dat ben ik. En heb jij wel eens zon solarzeil zien uitklappen?quote:Op vrijdag 12 februari 2016 23:56 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ok een paar vragen.
Ben je het er mee eens dat de kracht die een druk uitoefent bij een oppervlak A, 2 keer zo groot is dan bij oppervlak 2*A?
En ben je het er mee eens dat een normaal stuk papier van 40cm2 2x zo veel weegt als net zo'n stuk papier van 20cm2?
Mooi, dan ben je er dus ook mee eens dat een klein stukje folie op zijn minst even snel kan versnellen als een volledig sail.quote:
Daar heb ik wel eens een video van gezien ja.quote:En heb jij wel eens zon solarzeil zien uitklappen?
Nee, en dat ben jij ook, gezien je antwoord op mijn vragenquote:Ben je het dan met me eens dat zo'n klein stukje niet zo snel kan wegvliegen door puur en alleen de zon?
Dat is dus niet waar, die gaat alleen op het begin harder doordat massa traag is. Uiteindelijk gaan ze even hard.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 00:07 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Mooi, dan ben je er dus ook mee eens dat een klein stukje folie op zijn minst even snel kan versnellen als een volledig sail.
[..]
Daar heb ik wel eens een video van gezien ja.
[..]
Nee, en dat ben jij ook, gezien je antwoord op mijn vragenZie het als een stukje katoen die op volle vaart met de wind mee wordt genomen, vs het zeil van een groot schip. De druk van de wind is hetzelfde, maar toch gaat dat kleine stukje veel harder.
Eh nee, dat is niet hoe versnelling werkt.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 00:13 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar, die gaat alleen op het begin harder doordat massa traag is. Uiteindelijk gaan ze even hard.
De analogie was los stukje zeil vs groot zeil aan schip vast...quote:Verder zou je eens kunnen bekijken wat de kracht van wind op papier is, en fotonen op dat solarsail. Fotonen geven nou eenmaal ziekelijk weinig kracht af. Dat stukje kan voor geen meter zo snel versnellen. Dat zeil dat er al dagen of uren over om maar iets van kracht te vangen. Geloof dat het meer in de mate van dagen zat.
Dat zeil klapt uit op de kracht van de fotonen, dat gaat ziekelijk traag. Dan kun je zelf wel invullen wat dat met een los stukje zou doen. Een foton voel je nu toch ook niet. Maar genoeg hier laat ik het voorlopig bij want ik kom hier geen klap verder.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 00:26 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Eh nee, dat is niet hoe versnelling werkt.
[..]
De analogie was los stukje zeil vs groot zeil aan schip vast...
Het uitklappen van het zeil heeft er geen ene donder mee te makenquote:Op zaterdag 13 februari 2016 00:28 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat zeil klapt uit op de kracht van de fotonen, dat gaat ziekelijk traag. Dan kun je zelf wel invullen wat dat met een los stukje zou doen. Een foton voel je nu toch ook niet. Maar genoeg hier laat ik het voorlopig bij want ik kom hier geen klap verder.
hahahahahaquote:Op vrijdag 12 februari 2016 22:53 schreef Tingo het volgende:
[..]
Hier heb je gelijk in maar als je denkt dat er 'n 'secret space program' is, dan heb je 't verkeerd vrees ik.
Curiosity Rover Press Conference:
Eerste 20minuten gewoon schaamteloze zelf-congratulory BS is. Dan is er nog heel veel introductory back-slapping. Naar 't kijken van deze leugenaars, hoef je niet je tijd om discussies over steentjes en ratten enz. te verspillen.
How anyone can take this juvenile, fake-hero nonsense seriously, is well and truly beyond me.
Sick buckets at the ready!
Mars Science Laboratory Curiosity Rover Post Landing News Conference
Ik had eerder deze al gepost:quote:Op vrijdag 12 februari 2016 08:42 schreef De_Hertog het volgende:
Ik heb het niet over grote hoogteverschillen, maar ook kleine hoogteverschillen kunnen al een hoop uitmaken. Geef nou eens, zoals ik al een paar keer gevraagd heb, met referentiepunten aan welke punten die lijn raakt en welke hij alleen toevallig overheen ligt.
Ach kerel, jij moest perse die lijn vanuit de top trekken omdat dat in foto 1 ook zo gebeurde terwijl ik je duidelijk heb aangegeven dat het niet om de top ging, maar het ging om het midden van de steen. Maar nee nee, jij moest de top aanhouden.quote:Die lijn die ik trok was inderdaad om aan te geven hoe nietszeggend de lijnen zijn die je zelf getrokken had. Jouw lijnen beginnen dus allemaal op de grond?
Ja natuurlijk ziet iets er vanuit een andere hoek anders uit! Juist DAAROM is het recht ergens tegenaan kijken in foto 1 zo waardevol.quote:Onzin. Dat je ergens recht tegen aan kijkt maakt iets nog niet betrouwbaar. Vanuit een andere hoek kan het er nog steeds heel anders uit zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |