abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159805712
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

En welke reden hebben ze daar voor dan?
Verschillende redenen.

http://hubblesite.org/gal(...)ng_of_color/tool.php

Is een uitleg van bijvoorbeeld space-fotos. Maar ook om bepaalde contrasten aan te tonen, het wat "ooglijker" te maken voor publiek.
pi_159805811
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:31 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Verschillende redenen.

Is een uitleg van bijvoorbeeld space-fotos. Maar ook om bepaalde contrasten aan te tonen, het wat "ooglijker" te maken voor publiek.
Dat gaat over Hubble foto's.

Op Mars krijg je foto's van lanschappen met zand en stenen. Hoe is dit van toepassing op stenen en zand:

Natural Color
The colors in this image of a galaxy were chosen to simulate the colors that our eyes might see if we were able to visit it in a spacecraft.

Representative Color
Representative color helps scientists visualize what would otherwise be invisible, such as the appearance of an object in infrared light.

Enhanced Color
Enhancing the visible colors in an image often brings out an object's subtle structural detail.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 14:34:56 #103
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159805812
Ik heb hem even de goede blauwe kleur gegeven :P

Op deze manier is de dial ongeveer de reference kleuren :D

vs

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 10 februari 2016 @ 14:35:05 #104
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159805816
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ten eerste je hebt hier met perspectief te maken. Wanneer je de heuvel afkijkt dan lijken afstanden korter dan wanneer je er tegenop kijkt. De gele lijn raakt de achterste steen net niet aan.
Op welke foto? Op de eerste raakt de gele lijn steen 2 ruim niet, op de tweede foto komt hij ineens tot aan die steen. Dat is geen 'perspectief' hoor.

quote:
En verder is de gele lijn enigszins moeilijk 100% kloppend te krijgen, maar dat hij schuin naar links gaat dat mag duidelijk zijn. Als je de gele lijn aanpast naar aanleiding van jouw constatering, dan zou de rat-steen juist alleen nog maar verder het beeld in moeten komen.
Teken eens de juiste lijn dan? Volgens mij moet je namelijk de gele lijn op de tweede foto groen kleuren en dan klopt het prima.

Waarmee maar weer blijkt hoe moeilijk het is op basis van twee verschillende foto's iets proberen te bewijzen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_159805821
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:31 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Verschillende redenen.

In veel gevallen geven andere filters ook meer / andere informatie dan natuurlijk licht. Voor wetenschappelijke doeleinden zijn foto's in natuurlijk licht meestal niet zo heel interessant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_159805871
quote:
2s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb hem even de goede blauwe kleur gegeven :P

[ afbeelding ]

Op deze manier is de dial ongeveer de reference kleuren :D

vs

[ afbeelding ]
Wat logisch is, er zal wel een filter op zitten ivm UV stralen enzo lijkt me.
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 14:39:48 #107
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159805962
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:36 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Wat logisch is, er zal wel een filter op zitten ivm UV stralen enzo lijkt me.
ik geloof dat ze bij nasa beter weten hoe de kleur correctie aan te passen. Ik denk ook dat er een reden voor is dat dat vlakje rood is in hun foto alleen het zou wel tof van ze zijn als ze dat ook uitleggen. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk aan alle andere onderdelen van de rover dat mijn foto te blauw is er zit een blauwe waas over alles.

het beste te zien aan die stalen buis en dat witte ding rechts.
pi_159805986
quote:
2s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

ik geloof dat ze bij nasa beter weten hoe de kleur correctie aan te passen. Ik denk ook dat er een reden voor is dat dat vlakje rood is in hun foto alleen het zou wel tof van ze zijn als ze dat ook uitleggen. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk aan alle andere onderdelen van de rover dat mijn foto te blauw is er zit een blauwe waas over alles.
Bovendien is een foto bewerken in photoshop natuurlijk iets anders dan een foto nemen met een ander kleurfilter. :)
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 14:42:44 #109
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159806033
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bovendien is een foto bewerken in photoshop natuurlijk iets anders dan een foto nemen met een ander kleurfilter. :)
Nouja zoals ik het begreep gebruiken ze die dial om te zien dat het klopt. Dan is het vreemd dat ze een foto online zetten waar 1 van de vlakjes van die dial duidelijk rood is terwijl hij blauw zou moeten zijn. Nogmaals er zal een reden voor zijn maar leg dat dan uit.
pi_159806086
quote:
2s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nouja zoals ik het begreep gebruiken ze die dial om te zien dat het klopt. Dan is het vreemd dat ze een foto online zetten waar 1 van de vlakjes van die dial duidelijk rood is terwijl hij blauw zou moeten zijn. Nogmaals er zal een reden voor zijn maar leg dat dan uit.
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat ze die sundial gebruiken om het moment van de dag te bepalen dan om kleurfilters te ijken.

Weet je zeker dat die dial voor dat laatste wordt gebruikt?
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 14:48:04 #111
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159806164
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat ze die sundial gebruiken om het moment van de dag te bepalen dan om kleurfilters te ijken.

Weet je zeker dat die dial voor dat laatste wordt gebruikt?
https://en.wikipedia.org/wiki/MarsDial

quote:
The colors on the corners are for calibrating colors, and the inner circles for greyscale.[4]
Trouwens die van mij is overduidelijk fout hoor

Dat rode lijkt wel gesatureerd misschien gebruiken ze rood voor gesatureerde pixels oid. (er zitten wel meer artifacten in dat plaatje waar je kunt zien dat een schaal gebruiken voor de pixels die niet goed uitgelezen zijn)
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 14:50:23 #112
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159806225

Hier zie je dat het uitlezen niet altijd goed gaan en ik heb geen idee wat voor lookuptable ze voor die pixels hebben gebruikt.

Er zal ook wel geen huis tuin en keuken cmos chipje in die rover zitten.
pi_159806275
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:35 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Op welke foto? Op de eerste raakt de gele lijn steen 2 ruim niet, op de tweede foto komt hij ineens tot aan die steen. Dat is geen 'perspectief' hoor.

[..]

Teken eens de juiste lijn dan? Volgens mij moet je namelijk de gele lijn op de tweede foto groen kleuren en dan klopt het prima.

Waarmee maar weer blijkt hoe moeilijk het is op basis van twee verschillende foto's iets proberen te bewijzen.
Je kunt stenen G en H als referentiepunt gebruiken voor de groene en gele lijn. Je kunt ze misschien niet met 100% precisie goed krijgen maar de algehele lijn klopt wel.

En als je kijkt naar de blauwe pijlen dan zie je hoe de gele lijn in foto 1 en 2 zo van elkaar lijken te verschillen met het wel of niet aanraken van de achterste steen.

In foto 2 hoef je maar een heel klein verschil in hoogte te hebben en plotseling lijkt het of de gele lijn de achterste steen aanraakt. Dit is niets anders dan het perspectief van naar beneden kijken dat hier voor zorgt.
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:12:05 #114
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159806799
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 18:31 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Om te beginnen ziet die steen er wat mij betreft niet uit als een knaagdier... Hoe zie jij die er precies in?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:27 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Je kan het dus niet uitleggen hoe je daar een knaagdier in ziet?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:17 schreef ChrisCarter het volgende:
Je kunt zelfs zonder na te meten zien dat het helemaal niet hetzelfde stuk is. En dat met die rat :') Ik zie er ook geen rat in, sorry.
Speciaal voor de mensen met visuele beperkingen

Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_159806947
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:12 schreef jogy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Het oog matcht netjes, en mensen zijn sowieso erg goed in het herkennen van ogen.

Maar de rest van het lichaam... de anatomie klopt als je het mij vraagt geen bal van.
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:25:05 #116
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159807127
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het oog matcht netjes, en mensen zijn sowieso erg goed in het herkennen van ogen.

Maar de rest van het lichaam... de anatomie klopt als je het mij vraagt geen bal van.
Het kan een gevalletje pareidolie zijn maar het lijkt zeker wel op een knaagedier. Ik heb het niet 1 op 1 qua verhoudingen geschaald maar het spijt me zeer, als je er echt geen knaagdier in kan zien (ongeacht of het er één is of niet) dan ligt het echt niet aan de gelijkenis.
Vrijheid
pi_159807167
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:25 schreef jogy het volgende:

[..]

Het kan een gevalletje pareidolie zijn maar het lijkt zeker wel op een knaagedier. Ik heb het niet 1 op 1 qua verhoudingen geschaald maar het spijt me zeer, als je er echt geen knaagdier in kan zien (ongeacht of het er één is of niet) dan ligt het echt niet aan de gelijkenis.
Oh, ik kan er wel een knaagdier in zien hoor. Menselijke patroonherkenning is mij niet vreemd. :)

Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het een rat is. Dat lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk, daar de foto op Mars is genomen. (En dat de hele boel in scene is gezet op aarde lijkt me nog veel onwaarschijnlijker.)
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:38:05 #118
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159807464
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Je kunt stenen G en H als referentiepunt gebruiken voor de groene en gele lijn. Je kunt ze misschien niet met 100% precisie goed krijgen maar de algehele lijn klopt wel.
En dat is het punt wat ik heel de hele tijd probeer te maken: deze twee foto's zijn te vaag om een goed bewijs te krijgen.

Een kleine afwijking op een cruciaal punt en het loopt mis, en die lijnen zitten vol afwijkingen:

• Op foto 2 loopt de groene lijn ineens 'tegen' steen 1 aan terwijl deze op foto 1 er achter langs loopt.
• Op foto 1 loopt de gele lijn over de top van steen G, op foto 2 loopt deze er voor langs.
• Op foto 1 loopt de groene lijn over het punt waar steen 3 de grond raakt. Op foto 2 loopt deze op 1/3e van de zijkant.
• De gele lijn komt op de tweede foto dichter bij het punt waar steen 3 de grond raakt, terwijl deze op de eerste foto een flink eind er van af zit.

Als je dit allemaal op 'perspectief' of 'kan nooit helemaal nauwkeurig zijn' wilt gooien, prima, maar dan kun je echt niet met zekerheid stellen dat die steen niet onder die hoop zand kan liggen, bijvoorbeeld. Zo veel onzekerheden en onduidelijkheden, dat ik er bij blijf: op basis van deze foto's is onmogelijk te bewijzen dat de ratvormige steen verdwenen is.

En dan ben ik hier nog ver met je mee gegaan: ik heb aangenomen dat de identificatie klopt, terwijl ik sowieso mijn twijfels heb over de hoek bij E, F en G, en tot slot hebben we het niet eens gehad over mogelijk verplaatste stenen. Er zit sowieso meer zand op foto 2, dus er is minstens één storm langs geweest tussen de foto's in. Wie zegt dat alle stenen nog op dezelfde plek liggen?

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Hertog op 10-02-2016 16:06:55 ]
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:40:10 #119
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_159807512
quote:
13s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie vooral meer zand dan in de eerste foto. Verder zou het fijn zijn als je kwalificaties van mijn persoon achterwege laat, het begint te vervelen.
En er liggen toch gewoon 3 stenen op de groene lijn?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_159807647
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:40 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ook dat. :)

Zoals gezegd... het enige verschil dat mij echt opvalt is de hoeveelheid zand ten opzichte van de eerste foto.
pi_159807692
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:25 schreef jogy het volgende:

[..]

Het is pareidolie, zo spannend is het dus niet.
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:54:23 #122
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159807874
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:46 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Het is pareidolie, zo spannend is het dus niet.
Boeiend, dat is het punt niet.
Vrijheid
pi_159807931
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:54 schreef jogy het volgende:

[..]

Boeiend, dat is het punt niet.
Ik zie er ook wel een knaagdier in, klopt. Maar toch gek dat sommige mensen niet kunnen accepteren dat het pareidolie is en dat het dus niet spannender wordt dan dat.
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:58:10 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159807972
1. Als de mars rover niet op mars staat maar op een eiland ten noorden van Canada, waarom neemt niemand dan de moeite er ff heen te gaan en dat te bewijzen?
2. Als er een geheime basis is op mars, hoe hebben ze de spullen daarheen gebracht met welke raket? Het is niet zo dat dit met de huidige raketten gaat en als er geheime supergrote raketten zijn, die lanceer je niet ff stilletjes in de nacht, de herrie van bv een Saturnus 5 was legendarisch
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159808002
Nou ja de ingephotoshopte knaagdier laat die steen wel meer op een knaagdier lijken, op de linker foto zie je duidelijk een steen die wel wat weg heeft van een knaagdier
  woensdag 10 februari 2016 @ 16:04:10 #126
45206 Pietverdriet
pi_159808145
Zo zijn er hele volksstammen die bij het zogenaamde gezicht op mars hele lamenten schreven over de betekenis ervan. Gedetailleerde foto van het zg gezicht laat zien dat de slechte Viking opname je op het verkeerde been zetten ( rechts onder)

[ Bericht 1% gewijzigd door Dance99Vv op 10-02-2016 17:27:45 ]
  woensdag 10 februari 2016 @ 16:25:05 #127
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_159808640
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals gezegd... het enige verschil dat mij echt opvalt is de hoeveelheid zand ten opzichte van de eerste foto.
Dat was me idd ook opgevallen. We hebben het hier over een veranderlijke omgeving :)
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 10 februari 2016 @ 16:26:38 #128
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_159808677
quote:

[..]

[..]

[..]

[ afbeelding ]
Ooh op die manier :)
Onikaan ni ov dovah
pi_159809936
Wat een arrogantie van TS. Valse beweringen over wat de wetenschappelijke benadering is. Mensen persoonlijk aanvallen als ze het niet met hem eens zijn. Tunnelvisie. Niet reageren op inhoudelijk commentaar. Wetenschappelijk bewijs 'ontkrachten' met emotionele berichten.

Ik houd me verder buiten deze (in mijn ogen vrijwel inhoudsloze) discussie, omdat ik nu zelf op de persoon aan het spelen ben.
  woensdag 10 februari 2016 @ 17:23:48 #130
45206 Pietverdriet
pi_159809963
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 17:22 schreef Stompzinnig het volgende:
Wat een arrogantie van TS. Valse beweringen over wat de wetenschappelijke benadering is. Mensen persoonlijk aanvallen als ze het niet met hem eens zijn. Tunnelvisie. Niet reageren op inhoudelijk commentaar. Wetenschappelijk bewijs 'ontkrachten' met emotionele berichten.

Ik houd me verder buiten deze (in mijn ogen vrijwel inhoudsloze) discussie, omdat ik nu zelf op de persoon aan het spelen ben.
Lees de rest van zijn topics eens, dat is standaard bij hem en trouwens ook nogal standaard in dit subforum.
pi_159820217
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:34 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat gaat over Hubble foto's.

Op Mars krijg je foto's van lanschappen met zand en stenen. Hoe is dit van toepassing op stenen en zand:

Natural Color
The colors in this image of a galaxy were chosen to simulate the colors that our eyes might see if we were able to visit it in a spacecraft.

Representative Color
Representative color helps scientists visualize what would otherwise be invisible, such as the appearance of an object in infrared light.

Enhanced Color
Enhancing the visible colors in an image often brings out an object's subtle structural detail.
Oh brilliant ! en nu kunnen ze ons allemaal vertelleen hoe wij dingen zien/bekijken.

We kunnen allemaal naar 'n mooie foto/schilderij/beeld kijken en allemaal veel verschilende interpretaties/meningen enz.over hebben.
Over tien jaren of zo gaan ze 'n Mission to Mars faken, en sommige mensen gaan 't toch geloven.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  woensdag 10 februari 2016 @ 22:13:28 #132
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_159821855
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 21:40 schreef Tingo het volgende:

[..]

Oh brilliant ! en nu kunnen ze ons allemaal vertelleen hoe wij dingen zien/bekijken.

We kunnen allemaal naar 'n mooie foto/schilderij/beeld kijken en allemaal veel verschilende interpretaties/meningen enz.over hebben.
Over tien jaren of zo gaan ze 'n Mission to Mars faken, en sommige mensen gaan 't toch niet geloven.
Even een kleine aanpassing, want er zouden er meer zijn die het wel geloven dan niet zelfde als de maanlanding!
Als we kijken naar 9/11 is dat percentage hoger!
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_159836629
quote:

[ afbeelding ]
^O^
pi_159837465
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:38 schreef De_Hertog het volgende:

En dat is het punt wat ik heel de hele tijd probeer te maken: deze twee foto's zijn te vaag om een goed bewijs te krijgen.
Te vaag? Het zijn foto's met een redelijk goeie resolutie. Je kunt gewoon de stenen identificeren in beide foto's.

quote:
Een kleine afwijking op een cruciaal punt en het loopt mis, en die lijnen zitten vol afwijkingen:

• Op foto 2 loopt de groene lijn ineens 'tegen' steen 1 aan terwijl deze op foto 1 er achter langs loopt.
De groene lijnen komen redelijk overeen hoor. Het lijkt misschien alsof hij in foto 2 er direct tegen aan komt, maar als je de lijn doortrekt dan zie je dat dat wel meevalt:

quote:
• Op foto 1 loopt de gele lijn over de top van steen G, op foto 2 loopt deze er voor langs.
De top van de steen is niet belangrijk, het gaat erom dat in foto 1 de gele lijn door het midden van steen G is getrokken. In foto 2 is hij ook ongeveer door het midden van steen 2 getrokken met een hele minieme foutmarge.

quote:
• Op foto 1 loopt de groene lijn over het punt waar steen 3 de grond raakt. Op foto 2 loopt deze op 1/3e van de zijkant.
En als je de groene lijn dan nog iets preciezer zou tekenen in foto 2, dan zou hij meer naar links komen te liggen en zou de rat-steen juist nog meer het beeld in moeten komen.

quote:
• De gele lijn komt op de tweede foto dichter bij het punt waar steen 3 de grond raakt, terwijl deze op de eerste foto een flink eind er van af zit.
Dat is omdat je vanaf de heuvel naar beneden kijkt. Het kleinste hoogteverschil bij de gele lijn kan ervoor zorgen dat het achterliggende gebied "verdwijnt".

Als voorbeeld kun je hier duidelijk zien hoe perspectief dit soort dingen beinvloed:

De situatie is onveranderd vanuit beide zichtpunten, maar van bovenaf kun je plotseling de ruimte niet meer zien tussen beide blokken. Datzelfde is gaande bij die gele lijn en steen 3.

quote:
Als je dit allemaal op 'perspectief' of 'kan nooit helemaal nauwkeurig zijn' wilt gooien, prima, maar dan kun je echt niet met zekerheid stellen dat die steen niet onder die hoop zand kan liggen, bijvoorbeeld. Zo veel onzekerheden en onduidelijkheden, dat ik er bij blijf: op basis van deze foto's is onmogelijk te bewijzen dat de ratvormige steen verdwenen is.
Zoveel onzekerheden en onduidelijkheden is nogal overdreven. De groene en gele lijn kunnen hooguit iets meer naar rechts liggen op foto 2.

Zo moeilijk is kijken in perspectief nou ook weer niet. We hebben hier niet te maken met een buggle piste. De helling loopt redelijk voorspelbaar omhoog in foto 1 en is daarom prima in te schatten in foto 2. Misschien niet met 100% precisie, maar met genoeg precisie om te zeggen dat de gele en groene lijn op de juiste plekken liggen, met misschien een kleine afwijking naar links of rechts.

quote:
En dan ben ik hier nog ver met je mee gegaan: ik heb aangenomen dat de identificatie klopt, terwijl ik sowieso mijn twijfels heb over de hoek bij E, F en G, en tot slot hebben we het niet eens gehad over mogelijk verplaatste stenen. Er zit sowieso meer zand op foto 2, dus er is minstens één storm langs geweest tussen de foto's in. Wie zegt dat alle stenen nog op dezelfde plek liggen?
Als je twijfels hebt bij E, F en G laat jouw analyse dan zien.

En verplaatste stenen kan niet, want de stormen op Mars razen niet hard genoeg om dit soort stenen te verplaatsen. De windsnelheden kunnen zo'n 100 km/u per bedragen, maar de atmosfeer heeft maar 1% de dikte van de atmosfeer van de Aarde.

Foto 2 is een paar weken na foto 1 genomen en in de tussentijd zijn er geen grote stormen geweest.

Dat de steen niet plotseling onder het zand verdwenen kan zijn, bewijzen de sporen van de rover ook in het grote panorama van foto 2:

Als je de sporen verderop beter wilt zien, dan kun je hier het panorama zien en kun je inzoomen:

http://mars.nasa.gov/mult(...)e=PIA16919&view=pano

Er is dus geen zandstorm langs gekomen.
pi_159837606
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als er plotseling zoveel extra zand ligt, hoe kan het dan dat de sporen van de rover van een paar weken terug nog steeds te zien zijn?

Als je de sporen verderop beter wilt zien, dan kun je hier het panorama zien en kun je inzoomen:

http://mars.nasa.gov/mult(...)e=PIA16919&view=pano

pi_159837648
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:40 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Welke 3 stenen heb je het over?
pi_159837659
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

1) Als er plotseling zoveel extra zand ligt, hoe kan het dan dat de sporen van de rover van een paar weken terug nog steeds te zien zijn?

2) Er is dus geen zandstorm langs gekomen.
2) volgt niet uit 1).

En al zou dat wel het geval zijn dan nog is het interessant om te weten waarom er minimaal meer zand lijkt te liggen in de tweede foto.
pi_159837679
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 16:25 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat was me idd ook opgevallen. We hebben het hier over een veranderlijke omgeving :)
De sporen van de rover van weken terug zijn nog te zien op het grote panorama. Die sporen zijn in ieder geval niet onder het zand bedolven.

Hoe kom je erbij dat er in foto 2 meer zand te zien is?
pi_159837712
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 17:22 schreef Stompzinnig het volgende:

Welke valse bewering doe ik dan over de wetenschappelijke benadering?

Ik zeg alleen meten = weten. Je moet data verzamelen om je bestaande hypothese te testen.
pi_159837728
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

2) volgt niet uit 1).

En al zou dat wel het geval zijn dan nog is het interessant om te weten waarom er minimaal meer zand lijkt te liggen in de tweede foto.
Waar baseer je dat op dat er meer zand lijkt te liggen?
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 16:12:14 #141
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159837734
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Welke valse bewering doe ik dan over de wetenschappelijke benadering?

Ik zeg alleen meten = weten. Je moet data verzamelen om je bestaande hypothese te testen.
Je hebt alleen geen toegang tot de rauwe data. Als je dat zou hebben dan zou je kunnen meten, nu meet je op zaken die niets te maken hebben met nauwkeurige metingen maar te maken hebben met het mooi presenteren van zaken.
pi_159837794
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op dat er meer zand lijkt te liggen?
Kennelijk ben jij beter in het herkennen van ratten dan van zand. Waarvan akte.
pi_159837826
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Je hebt alleen geen toegang tot de rauwe data. Als je dat zou hebben dan zou je kunnen meten, nu meet je op zaken die niets te maken hebben met nauwkeurige metingen maar te maken hebben met het mooi presenteren van zaken.
Dat wat ik zei over de wetenschappelijke methode ging over de steen die op een bot lijkt.

De rover is daaraan voorbij gereden omdat Nasa DENKT dat er nooit complex leven op Mars is geweest.

Het is een feit dat lang niet zoveel kunnen zeggen over de geschiedenis van Mars als die van de Aarde. Op Aarde hebben we naar ijskernen geboord, we hebben grondlagen onderzocht, fossielen gevonden, enz.

Op Mars hebben een paar rovers hier en daar wat geboord in stenen en we hebben satellieten die het 1 en ander in kaart brengen. Niemand kan met 100% zekerheid zeggen dat Mars in het verleden niet complex leven heeft gehad.

Dus als Nasa dan voorbij rijdt aan een steen die lijkt op een bot, terwijl de rover daar is om stenen te onderzoeken, dan is dat onwetenschappelijk.
pi_159837862
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kennelijk ben jij beter in het herkennen van ratten dan van zand. Waarvan akte.
Ik stel je een serieuze vraag. Hoe kom je tot de conclusie dat er meer zand lijkt te liggen in foto 2?

Laat je je nu niet beïnvloeden door de kleuren van beide foto's? Foto 2 heeft meer een zandkleur dan foto 1, maar kun je laten zien waardoor je denkt dat er meer zand ligt in foto 2?
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 16:19:37 #145
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159837921
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dus als Nasa dan voorbij rijdt aan een steen die lijkt op een bot, terwijl de rover daar is om stenen te onderzoeken, dan is dat onwetenschappelijk.
Niet persee, de onderzoeken die ze doen doen ze volgens de wetenschappelijke methode het al dan niet dingen over het hoofd zien en of links laten liggen heeft niets met onwetenschappelijk te maken maar eerder met prioriteiten en of over het hoofd zien.
pi_159837962
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Niet persee, de onderzoeken die ze doen doen ze volgens de wetenschappelijke methode het al dan niet dingen over het hoofd zien en of links laten liggen heeft niets met onwetenschappelijk te maken maar eerder met prioriteiten en of over het hoofd zien.
De hoofdprioriteit van de rover missies is op zoek gaan naar bewijs van leven. De belangrijkste taak van de rovers is om gaten te boren in stenen om ze vervolgens te analyseren.

De steen die op een bot lijkt past prima in dat plaatje.
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 16:25:02 #147
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159838029
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

De hoofdprioriteit van de rover missies is op zoek gaan naar bewijs van leven. De belangrijkste taak van de rovers is om gaten te boren in stenen om ze vervolgens te analyseren.

Volgensmij heeft de rover niet eens apperatuur aan boord om in zulke kleine stenen te boren, die boor missies gaan (correct me if Im wrong) over gaten in rostlagen en niet over kleine boringen in debrie achtige stenen.
pi_159838035
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Omdat de steen op een bot lijkt?

Voor alle duidelijkheid, we hebben momenteel geen enkele reden om te veronderstellen dat daar dieren met skeletten hebben rondgelopen. Ja, men is op zoek naar sporen van leven. Maar dan hebben we het op zijn best over sporen van microben. Een steen die lijkt op een bot is dan niet interessanter dan andere stenen.
  donderdag 11 februari 2016 @ 16:25:49 #149
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_159838049
@Probably_on_pcp: Wat houdt jou en andere theorie aanhangers tegen om geld bij elkaar te leggen en een vliegtuigje te huren? Zo'n grote rover moet je makkelijk kunnen vinden op een Canadees eiland.
pi_159838066
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik stel je een serieuze vraag. Hoe kom je tot de conclusie dat er meer zand lijkt te liggen in foto 2?

Laat je je nu niet beïnvloeden door de kleuren van beide foto's? Foto 2 heeft meer een zandkleur dan foto 1, maar kun je laten zien waardoor je denkt dat er meer zand ligt in foto 2?
In de eerste foto zijn veel meer kleine steentjes zichtbaar. De tweede foto ziet eruit alsof daar een stoflaag overheen ligt.
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 16:26:54 #151
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159838072
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:25 schreef Erasmo het volgende:
@Probably_on_pcp: Wat houdt jou en andere theorie aanhangers tegen om geld bij elkaar te leggen en een vliegtuigje te huren? Zo'n grote rover moet je makkelijk kunnen vinden op een Canadees eiland.
Dat is toch helemaal niet leuk man.... ;)
  donderdag 11 februari 2016 @ 16:27:28 #152
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_159838084
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat is toch helemaal niet leuk man.... ;)
Om er nog maar over te zwijgen dat er op dat eiland tig maanden per jaar sneeuw ligt.
pi_159838167
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Volgensmij heeft de rover niet eens apperatuur aan boord om in zulke kleine stenen te boren, die boor missies gaan (correct me if Im wrong) over gaten in rostlagen en niet over kleine boringen in debrie achtige stenen.
The drill on the Mars Curiosity rover functions as a hammer and chisel. The hammer has six levels of intensity from gentle taps to vigorous bangs, all at 30 times per second. The drill produces holes that are slightly smaller than an American dime: 1.6 centimeters (0.63 inches) in diameter and 6.4 centimeters (2.5 inches) deep.

Dit zijn de tests die op Aarde zijn uitgevoerd:

http://space.gizmodo.com/(...)-holes-on-1733961382

Ook heeft de rover een laser waarmee analyses kunnen worden uitgevoerd:

Ten laser-zap points from the ChemCam at John Klein on Sol 183. Image credit: NASA/JPL-Caltech/LANL/IRAP/CNES/LPGNantes/IAS/C

Moet volgens niet zo'n probleem zijn om die ene steen te onderzoeken.
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 16:33:34 #154
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159838223
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:31 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

The drill on the Mars Curiosity rover functions as a hammer and chisel. The hammer has six levels of intensity from gentle taps to vigorous bangs, all at 30 times per second. The drill produces holes that are slightly smaller than an American dime: 1.6 centimeters (0.63 inches) in diameter and 6.4 centimeters (2.5 inches) deep.

Dit zijn de tests die op Aarde zijn uitgevoerd:

[ afbeelding ]

http://space.gizmodo.com/(...)-holes-on-1733961382

Ook heeft de rover een laser waarmee analyses kunnen worden uitgevoerd:

[ afbeelding ]
Ten laser-zap points from the ChemCam at John Klein on Sol 183. Image credit: NASA/JPL-Caltech/LANL/IRAP/CNES/LPGNantes/IAS/C

Moet volgens niet zo'n probleem zijn om die ene steen te onderzoeken.
En hoe groot is die steen die op een bot lijkt staat daar een scalebar bij?

Trouwens als die wetenschappers zeggen dat het likely gevormd is door erosion dat hebben ze daar zeker hun argumenten voor dat zeggen ze niet zomaar, ik zou die argumenten wel eens willen horen ik ben geen geoloog en heb dus geen idee wat voor vormen door erosie veroorzaakt kunnen worden.
  donderdag 11 februari 2016 @ 16:36:28 #155
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159838282
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 15:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Te vaag? Het zijn foto's met een redelijk goeie resolutie. Je kunt gewoon de stenen identificeren in beide foto's.
Ik had het niet over stenen identificeren, al is dat ook al minstens één keer fout gegaan. Maar ik heb het over lijnen trekken, waarbij je zelf al zegt dat dit niet 100% precies kan. Om exacte lijnen te krijgen moet je punten identificeren, niet stenen. Met een lijn van een steen naar de andere kom je er niet.

quote:
De groene lijnen komen redelijk overeen hoor. Het lijkt misschien alsof hij in foto 2 er direct tegen aan komt, maar als je de lijn doortrekt dan zie je dat dat wel meevalt:
Die stippellijn komt onder het punt waar de steen de grond raakt weer te voorschijn, dus hij raakt de steen. In ieder geval zoals je hem hier getekend hebt.

quote:
De top van de steen is niet belangrijk, het gaat erom dat in foto 1 de gele lijn door het midden van steen G is getrokken. In foto 2 is hij ook ongeveer door het midden van steen 2 getrokken met een hele minieme foutmarge.
Natuurlijk is de top van die steen wel belangrijk. Als de lijn daar niet overheen loopt verspringt de lijn en de hoek, afhankelijk van je andere referentiepunt. Hieronder heb ik met rood een lijn getekend die de top van steen G en het punt waar steen 2 de grond raakt. Zoals je ziet loopt deze lijn heel anders.

quote:
En als je de groene lijn dan nog iets preciezer zou tekenen in foto 2, dan zou hij meer naar links komen te liggen en zou de rat-steen juist nog meer het beeld in moeten komen.
Ik denk dat jij het punt waar steen 3 de grond raakt verkeerd inschat op foto 2. Dit ligt bij jouw lijnen nu op de gele lijn (en niet meer op de groene). Mee eens?

quote:
Zoveel onzekerheden en onduidelijkheden is nogal overdreven. De groene en gele lijn kunnen hooguit iets meer naar rechts liggen op foto 2.

Zo moeilijk is kijken in perspectief nou ook weer niet.
Zo moeilijk is het dus juist wel. En een deel van het probleem waarom wij beide een andere mening hebben over die lijntjes is omdat je een lijn tekent op een 2d afbeelding en hier een 3d ruimte van probeert te maken. Want wat zijn volgens jou de 'raakpunten' van de lijnen? Gaat de gele lijn bijvoorbeeld 'over' steen G heen, of er 'door'? Raakt de groene lijn de punten waar steen 2 en 3 de grond raken, of 'hangt' deze ergens boven? Enzovoorts. Je lijnen ze te weinig precies om ook maar iets te bewijzen.

Als je al op basis van deze foto's een bewijs zou willen leveren moet je niet alleen stenen identificeren, maar ook punten. En door die punten kun je dan lijnen trekken. Maar ik vraag me af of die punten, met deze foto's, voldoende te identificeren zijn. De lijnen op basis van stenen die je nu hebt zijn te vaag om ook maar iets te bewijzen.

quote:
Wilde je ontkennen dat er op foto 2 meer zand is te zien dan op foto 1?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 16:38:26 #156
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159838334
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:36 schreef De_Hertog het volgende:
Zo moeilijk is het dus juist wel. En een deel van het probleem waarom wij beide een andere mening hebben over die lijntjes is omdat je een lijn tekent op een 2d afbeelding en hier een 3d ruimte van probeert te maken.
hehe ik doe voor mijn werk niet anders en ik moet zeggen zonder simulaties kom ik er niet uit. (ik probeer uit 2d microscopie data 3d structuren te extrapoleren)
  donderdag 11 februari 2016 @ 16:41:23 #157
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159838407
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:27 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Om er nog maar over te zwijgen dat er op dat eiland tig maanden per jaar sneeuw ligt.
Dat vind ik stiekem nog het beste argument van allemaal als ik erover nadenk :P.

Edit: Al zouden de beelden en de (fictieve) drama (in principe) natuurlijk van te voren opgenomen kunnen zijn. De rover heeft niet bepaald een livestream (toch?)
Vrijheid
  donderdag 11 februari 2016 @ 16:41:38 #158
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159838413
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 15:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Zo moeilijk is kijken in perspectief nou ook weer niet.
Eigenlijk doe ik veel te moeilijk, even een veel simpeler vraag: waarom zijn jouw lijnen kaarsrecht? Het oppervlak wat we hier zien is dat totaal niet. Wie zegt dat een lijn van steen X via steen Y naar steen Z recht moet lopen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_159838443
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

In de eerste foto zijn veel meer kleine steentjes zichtbaar. De tweede foto ziet eruit alsof daar een stoflaag overheen ligt.
In foto 1 kijk je tegen de heuvel op en zul je alle stenen, groot en klein, duidelijker in beeld zien.

In foto 2 kijk je de heuvel af en dan zullen met name kleine steentjes minder goed te zien zijn.

Als je de kleur aanpast ziet het er ook al anders uit en als je meer naar achteren kijkt op deze foto, dan zie je veel makkelijker allerlei kleinere stenen liggen omdat je achterin tegen een heuvel op kijkt.

pi_159838453
quote:
Okay goed idee. Doe mij wat geld dan.
  Moderator donderdag 11 februari 2016 @ 16:44:01 #161
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159838478
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Okay goed idee. Doe mij wat geld dan.
Begin een kickstarter :D
  donderdag 11 februari 2016 @ 16:46:12 #162
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159838535
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

hehe ik doe voor mijn werk niet anders en ik moet zeggen zonder simulaties kom ik er niet uit. (ik probeer uit 2d microscopie data 3d structuren te extrapoleren)
Ja precies. Het ziet er verraderlijk simpel uit maar zodra je een beetje gaat nadenken besef je dat het gewoon nooit kan kloppen zo.

Al schaam ik mezelf wel dat ik nu pas door heb dat die lijnen helemaal niet recht moeten zijn :P.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_159838719
quote:
11s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:41 schreef jogy het volgende:

[..]

Dat vind ik stiekem nog het beste argument van allemaal als ik erover nadenk :P.

Edit: Al zouden de beelden en de (fictieve) drama (in principe) natuurlijk van te voren opgenomen kunnen zijn. De rover heeft niet bepaald een livestream (toch?)
Mja, dan nog. Als dit werkelijk op aarde genomen foto's zijn - dan zou het mogelijk moeten zijn om het landschap / de heuvels die daarin zichtbaar zijn, terug te vinden. Of daar nu sneeuw op ligt of niet.

Wat dat betreft verbaast het mij een beetje dat niemand daar naar zoekt. (Voor wie denkt dat de foto's op aarde zijn genomen natuurlijk. Aangezien ik dat niet denk ga ik er ook niet naar zoeken, dat moge duidelijk zijn.)
  donderdag 11 februari 2016 @ 16:56:58 #164
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159838770
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mja, dan nog. Als dit werkelijk op aarde genomen foto's zijn - dan zou het mogelijk moeten zijn om het landschap / de heuvels die daarin zichtbaar zijn, terug te vinden. Of daar nu sneeuw op ligt of niet.

Wat dat betreft verbaast het mij een beetje dat niemand daar naar zoekt. (Voor wie denkt dat de foto's op aarde zijn genomen natuurlijk. Aangezien ik dat niet denk ga ik er ook niet naar zoeken, dat moge duidelijk zijn.)
Eventueel, al is dat kleine stukje landschap zoeken op 510.100.000 km² eventueel wel een beetje vergelijkbaar met het zoeken van een speld in een landschap van hooibergen :P.
Vrijheid
pi_159838851
quote:
14s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:56 schreef jogy het volgende:

[..]

Eventueel, al is dat kleine stukje landschap zoeken op 510.100.000 km² eventueel wel een beetje vergelijkbaar met het zoeken van een speld in een landschap van hooibergen :P.
Je gaat natuurlijk niet het hele aardoppervlak onderzoeken. :P Sowieso is meer dan 70% daarvan water, en het deel dat werkelijk lijkt op Mars is zeer beperkt. Er zijn maar een paar plaatsen die potentieel in aanmerking komen.
  donderdag 11 februari 2016 @ 17:04:38 #166
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_159838894
Die rovers worden toch op afstand bestuurd? Dan is het achterhalen van een signaal niet zo heel lastig op dat eiland, zoveel op afstand bestuurde rovers zullen er niet zijn in die gebieden, signalen zijn dus redelijk makkelijk te onderscheppen en eventueel te trianguleren.

Of je beseft je dat het opzetten van een operatie om in het geheim rovers op Aarde te laten rondrijden i.p.v. op Mars enkele factoren moeilijker is dan de rovers gewoon op Mars haar rondjes te laten rijden.

Hoewel de realiteit al lastig genoeg is, is de realiteit simuleren nog vele malen lastiger. :P
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 11 februari 2016 @ 17:06:50 #167
45206 Pietverdriet
pi_159838938
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:04 schreef Semisane het volgende:
Die rovers worden toch op afstand bestuurd? Dan is het achterhalen van een signaal niet zo heel lastig op dat eiland, zoveel op afstand bestuurde rovers zullen er niet zijn in die gebieden, signalen zijn dus redelijk makkelijk te onderscheppen en eventueel te trianguleren.

Of je beseft je dat het opzetten van een operatie om in het geheim rovers op Aarde te laten rondrijden i.p.v. op Mars enkele factoren moeilijker is dan de rovers gewoon op Mars haar rondjes te laten rijden.

Hoewel de realiteit al lastig genoeg is, is de realiteit simuleren nog vele malen lastiger. :P
Kwestie van een flinke schotelantenne en een microgolf scanner
pi_159839060
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:36 schreef De_Hertog het volgende:

Die stippellijn komt onder het punt waar de steen de grond raakt weer te voorschijn, dus hij raakt de steen. In ieder geval zoals je hem hier getekend hebt.
Ja minimaal. Als je hem zo tekent dat hij net achter steen 1 langsgaat, dan komt de plek van de rat-steen juist alleen maar meer het beeld in.

quote:
Natuurlijk is de top van die steen wel belangrijk. Als de lijn daar niet overheen loopt verspringt de lijn en de hoek, afhankelijk van je andere referentiepunt. Hieronder heb ik met rood een lijn getekend die de top van steen G en het punt waar steen 2 de grond raakt. Zoals je ziet loopt deze lijn heel anders.
[ afbeelding ]
In foto 1 loopt de gele lijn van steen G langs steen 2 bijna recht omhoog vanuit je gezichtsveld.

In foto 2 kijk je vanuit een andere hoek en nu loopt de lijn niet van boven naar onder, maar van links naar rechts. Daarom moet je oppassen in foto 2 met het te serieus nemen van de top van de steen. Omdat je in foto 2 er recht tegen aankijkt, maakt het nogal een verschil als je het punt linksonder neemt of de top van de steen, Deze twee punten resulteren in een verschil van de hoek van de lijn. Je kunt het beste beide punten nemen en dan daarvan het midden nemen.

quote:
Ik denk dat jij het punt waar steen 3 de grond raakt verkeerd inschat op foto 2. Dit ligt bij jouw lijnen nu op de gele lijn (en niet meer op de groene). Mee eens?
Nee daar ben ik het niet mee eens. Je laat je teveel beïnvloeden door het perspectief. In foto 1 kun je duidelijk zien dat je tegen een heuvel op kijkt. Dit beinvloedt bij jou teveel hoe serieus je de lijnen neemt. Daarom is het belangrijk referentie punten te hebben in de vorm van stenen G en H.

Nogmaals, je kunt niet met 100% precisie de lijnen trekken, maar je kunt ze nog steeds redelijk nauwkeurig en betrouwbaar plaatsen in beide foto's. De lijnen zouden iets meer naar links of rechts kunnen liggen misschien.

Als je hier kijkt bij beide paarse punten in foto 1, dan zie je dat het rechtse paarse punt hoger ligt dan het linker paarse punt en als je dan de blauwe pijl volgt dan zal het stukje ruimte tussen beide paarse punten wegvallen:

quote:
Zo moeilijk is het dus juist wel. En een deel van het probleem waarom wij beide een andere mening hebben over die lijntjes is omdat je een lijn tekent op een 2d afbeelding en hier een 3d ruimte van probeert te maken. Want wat zijn volgens jou de 'raakpunten' van de lijnen? Gaat de gele lijn bijvoorbeeld 'over' steen G heen, of er 'door'? Raakt de groene lijn de punten waar steen 2 en 3 de grond raken, of 'hangt' deze ergens boven? Enzovoorts. Je lijnen ze te weinig precies om ook maar iets te bewijzen.

Als je al op basis van deze foto's een bewijs zou willen leveren moet je niet alleen stenen identificeren, maar ook punten. En door die punten kun je dan lijnen trekken. Maar ik vraag me af of die punten, met deze foto's, voldoende te identificeren zijn. De lijnen op basis van stenen die je nu hebt zijn te vaag om ook maar iets te bewijzen.
Ik ben altijd behoorlijk goed geweest in ruimtemeetkunde en zo moeilijk is dit allemaal niet.

Je kunt niet met 100% precisie de lijnen trekken, maar je kunt ze nog steeds redelijk nauwkeurig trekken. We zijn het er volgens mij over eens dat we in foto 1 tegen de heuvel op kijken en bij foto 2 er vanaf en dat we niet te maken hebben met een buggle piste.

Dit zijn gewoon dingen die je met een beetje training en aandacht redelijk goed kunt inschatten.

Verder zijn we het er ook over eens denk ik dat de gele en groene lijnen niet stukken meer rechts liggen bijvoorbeeld.

quote:
Wilde je ontkennen dat er op foto 2 meer zand is te zien dan op foto 1?
Op foto 2 lijkt het zanderiger te zijn, maar ik denk dat dat vooral te maken heeft met de kleur van de foto. Ik zie geen hard bewijs dat het in foto 2 echt plotseling zanderiger is geworden. Steen 1 en steen C zijn heel goed van bovenaf te zien en ik zie geen enkele aanwijzing dat daar op de bovenkant van die stenen een zandlaag ligt.

Ik ben dus niet overtuigd dat er in foto 2 meer zand ligt dan in foto 1.
  donderdag 11 februari 2016 @ 17:15:30 #169
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159839110
Ik heb even twee foto's bewerkt om het nog eens goed te illustreren. Dit zijn de 'Three Arch Rocks', en hier is het perspectief al iets makkelijker te achterhalen omdat ze in het water liggen.

Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_159839129
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 16:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ja precies. Het ziet er verraderlijk simpel uit maar zodra je een beetje gaat nadenken besef je dat het gewoon nooit kan kloppen zo.

Al schaam ik mezelf wel dat ik nu pas door heb dat die lijnen helemaal niet recht moeten zijn :P.
Ruimtemeetkunde is iets waar ik altijd erg goed in ben geweest en je opmerking dat "het nooit kan kloppen zo" is nogal overtrokken.

In perspectieven denken en perspectieven vergelijken is inderdaad lastig, maar met voldoende focus en aandacht wordt het een stuk makkelijker.

Daarom moesten ook eerst in foto 1 en 2 alle stenen geïdentificeerd worden. Zonder deze identificatie is het bepalen van de plek van de rat-steen niet op een betrouwbare manier te doen.
pi_159839193
quote:
2s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:04 schreef Semisane het volgende:

Deze ingenieur claimt voor Nasa gewerkt te hebben en hij ontdekte "onregelmatigheden" met de communicatie met de rover.

https://astroengineer.wor(...)pirit-full-document/
pi_159839368
quote:
3s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:15 schreef De_Hertog het volgende:
Ik heb even twee foto's bewerkt om het nog eens goed te illustreren. Dit zijn de 'Three Arch Rocks', en hier is het perspectief al iets makkelijker te achterhalen omdat ze in het water liggen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik weet niet precies waar je hiermee op doelt.

Maar deze perspectieven laten zien, waar ik het eerder ook al over had. Dat hele stukken zand (of water) kunnen verdwijnen als je vanuit een ander perspectief kijkt:

Dit is precies wat er gebeurt als je bij Marsfoto 2 van de helling afkijkt. Wanneer je de zichtlijn meer gelijk maakt aan de oppervlakte van datgene waar je naar kijkt, dan zal dat een negatieve invloed hebben op je diepteperceptie.
  donderdag 11 februari 2016 @ 17:29:04 #173
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159839391
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ja minimaal. Als je hem zo tekent dat hij net achter steen 1 langsgaat, dan komt de plek van de rat-steen juist alleen maar meer het beeld in.
Je bent het dus met me eens dat hij ('minimaal') anders loopt?

quote:
In foto 1 loopt de gele lijn van steen G langs steen 2 bijna recht omhoog vanuit je gezichtsveld.

In foto 2 kijk je vanuit een andere hoek en nu loopt de lijn niet van boven naar onder, maar van links naar rechts. Daarom moet je oppassen in foto 2 met het te serieus nemen van de top van de steen. Omdat je in foto 2 er recht tegen aankijkt, maakt het nogal een verschil als je het punt linksonder neemt of de top van de steen, Deze twee punten resulteren in een verschil van de hoek van de lijn. Je kunt het beste beide punten nemen en dan daarvan het midden nemen.
Die logica ontgaat me. Maar je neemt dus bewust een ander referentie-punt bij foto 2 dan foto 1? 'Het midden van beide punten' is namelijk niet hetzelfde op beide foto's.

quote:
Nee daar ben ik het niet mee eens. Je laat je teveel beïnvloeden door het perspectief. In foto 1 kun je duidelijk zien dat je tegen een heuvel op kijkt. Dit beinvloedt bij jou teveel hoe serieus je de lijnen neemt. Daarom is het belangrijk referentie punten te hebben in de vorm van stenen G en H.
Die 'stenen' zijn veel te groot om als referentiepunt te nemen. Zeker als je niet accepteert dat er meer zand ligt op foto 2 is het punt waar een steen de grond raakt juist het enige referentie-punt dat je kunt nemen.

Trouwens, als je die lijnen niet serieus mag nemen, wat ik volkomen met je eens ben uiteraard, waarom kan de ratvormige steen dan niet onder die hoop zand liggen - of waarom kan die hoop zand niet de achterkant van die steen zijn? Jij gebruikt die lijnen toch juist om aan te geven dat dit niet kan?

quote:
Je kunt niet met 100% precisie de lijnen trekken, maar je kunt ze nog steeds redelijk nauwkeurig trekken.
Moeten we de lijnen nu wel of niet serieus nemen?

Discussie over zand voor je al met anderen en laat ik dus even achterwege, is voor mijn punt ook verder niet relevant.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 11 februari 2016 @ 17:36:36 #174
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_159839552
maare even voor mijn beeld, die hamster cavia wat het ook mag zijn.
Hoe groot is die?
Er is geloof ik niet erg duidelijk uit te halen in verhouding hoe groot ie wel niet is.
  donderdag 11 februari 2016 @ 17:39:14 #175
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159839598
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ruimtemeetkunde is iets waar ik altijd erg goed in ben geweest en je opmerking dat "het nooit kan kloppen zo" is nogal overtrokken.
Dat meerdere lijnen die vanuit perspectief A recht door meerdere punten lopen in perspectief B óók recht door meerdere punten lopen kan nooit kloppen, nee.

quote:
Daarom moesten ook eerst in foto 1 en 2 alle stenen geïdentificeerd worden. Zonder deze identificatie is het bepalen van de plek van de rat-steen niet op een betrouwbare manier te doen.
Met identificatie van 'alle' stenen is de exacte plek van de rat-steen nog steeds niet op een betrouwbare manier te bewijzen. Zelfs als je punten (in plaats van stenen) gaat identificeren vraag ik me af of je kunt bewijzen dat die steen weg is.

Zelfs als ik je identificatie van alle stenen volg heb je nog op geen enkele manier aangetoond dat de 'bult' tussen steen 2 en 3 niet de ratvormige steen kan zijn, zeker als we de lijnen 'niet te serieus moeten nemen'.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 11 februari 2016 @ 17:40:25 #176
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159839623
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik weet niet precies waar je hiermee op doelt.
Waar ik hiermee op doel is dat een 2D lijn die op een 3D foto meerdere punten verbindt niet kaarsrecht hoeft te zijn. En àls een lijn die meerdere punten verbindt op foto A kaarsrecht is, zal deze dit op een foto vanuit een ander perspectief niet zijn.

Nogmaals: waarom zijn (en blijven) jouw lijnen recht?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 11 februari 2016 @ 18:14:44 #177
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_159840481
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Deze ingenieur claimt voor Nasa gewerkt te hebben en hij ontdekte "onregelmatigheden" met de communicatie met de rover.

https://astroengineer.wor(...)pirit-full-document/
Over welke artikel gaat het? Want om nou een heel blog te gaan door pluizen vind ik wel wat gortig. :) Het vinden van onregelmatigheden in de communicatie op zich kan van alles betekenen en om aan de hand daarvan te concluderen dat een systeem zich op een geheel andere planeet bevind dan geclaimd is in mijn ogen niet een straat te ver, maar een planeet te ver. :P

Nogmaals, als de rovers zich op een afgelegen locatie bevinden op Aarde en men vermoed een specifieke locatie dan kan praktische elke radio-amateur de signalen van en naar de rovers onderscheppen. De vraag is dus; waarom doen sceptici (zoals jij) dat niet. Je geeft zelf aan, in dit topic, dat weten = meten. Nou als er iets te meten is, dan zijn het dit soort radiosignalen.

Als een sceptici hard kan maken dat de signalen naar de rover van Aarde komen en uiteindelijk naar een systeem gaan dat zich ook op Aarde bevind en de signalen van dat systeem hebben hun oorsprong ook op Aarde, dan heb je bewijs wat echt niet makkelijk te ontkennen is. Dus doe je je voordeel er mee zou ik zeggen. ;)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_159840846
quote:
Ik zou verwachten dat (met al die biljoen-dollar hi-tech space cameras) wat van de drie lunar rovers vinden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Roving_Vehicle
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_159841095
Heineken heeft zelfs een hele biertap op Mars gezet, kijk maar:

-
pi_159842271
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:36 schreef theguyver het volgende:
maare even voor mijn beeld, die hamster cavia wat het ook mag zijn.
Hoe groot is die?
Er is geloof ik niet erg duidelijk uit te halen in verhouding hoe groot ie wel niet is.
Goed punt ja, zonder referentie kan dat varieren van een paar cm tot meer dan een meter. (Als het niet meer is.)
pi_159842365
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:39 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat meerdere lijnen die vanuit perspectief A recht door meerdere punten lopen in perspectief B óók recht door meerdere punten lopen kan nooit kloppen, nee.

[..]

Met identificatie van 'alle' stenen is de exacte plek van de rat-steen nog steeds niet op een betrouwbare manier te bewijzen. Zelfs als je punten (in plaats van stenen) gaat identificeren vraag ik me af of je kunt bewijzen dat die steen weg is.

Zelfs als ik je identificatie van alle stenen volg heb je nog op geen enkele manier aangetoond dat de 'bult' tussen steen 2 en 3 niet de ratvormige steen kan zijn, zeker als we de lijnen 'niet te serieus moeten nemen'.
Het is vrij duidelijk dat het zand tegen de achterkant van steen 3 aan ligt.

Het blauw omlijnde gebied laat duidelijk zien dat er geen enkele "naad" is die duidt op een opgang van een heuvel zand. Als je goed kijkt kun je zien dat het zand tegen de staan aan ligt, met name omdat hij links de contour volgt van steen 3.

Ook wanneer daar een op zichzelf liggende berg zand zou liggen, dan zou de punt veel te spits zijn om de kop van de rat-steen te kunnen produceren.

Daarbij is ook duidelijk te zien dat onder de rat-steen lege ruimtes te zien zijn aan de voorkant, maar aan de achterkant zijn die niet te zien. Het kan natuurlijk dat een steen aan 1 kant helemaal bedolven is en aan de andere kant volledig open en ontdaan van zand, maar hoe waarschijnlijk is dat?

Ook is de hoek die omlijnt is met paars gewoon open en bloot zonder hinder te zien in foto 2, terwijl je rondom die hoek in foto 2 toch enig relief zou moeten zien als de rat-steen daar nog ligt. Maar in plaats daarvan volgt het zand precies de neergaande lijn van steen 3:

donderdag 11 februari 2016 @ 19:35:24 #182
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_159842704
En wat nou als de cavia steen links steen 2 is rechts? En steen 2 links dan steen 1 rechts. Waarom kan dat niet?
Onikaan ni ov dovah
pi_159842794
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:29 schreef De_Hertog het volgende:

Je bent het dus met me eens dat hij ('minimaal') anders loopt?
Je focust je nu steeds op een deel van de groene lijn dat er totaal niet toe doet. Als je rechte lijnen gaat trekken door de hele foto heen, ja dan wordt de lijn steeds onbetrouwbaarder als de helling niet egaal omhoog gaat.

Als je van H naar 2 gaat dan is dat 50% korter dan van H via 2 naar 1. Dus van H naar 2 is betrouwbaarder dan van H naar 1 op een helling. In foto is is duidelijk te zien dat je van H naar 2 niet over een buggle piste heengaat maar dat de helling redelijk egaal omhoog gaat, en van 2 naar 1 gaat hij ook redelijk egaal omhoog. Maar we kunnen niet zeggen dat je van H naar 1 precies een helling hebt van 40 graden over de gehele lengte. Omdat dit niet zo is, kunnen over langere afstanden de lijnen meer gaan afwijken.

quote:
Die 'stenen' zijn veel te groot om als referentiepunt te nemen. Zeker als je niet accepteert dat er meer zand ligt op foto 2 is het punt waar een steen de grond raakt juist het enige referentie-punt dat je kunt nemen.
De stenen zijn niet te groot om als referentiepunt te nemen. Groot of klein maakt niet uit, het gaat om herkenbare punten van stenen die op beide foto's in beide perspectieven te gebruiken zijn.

quote:
Moeten we de lijnen nu wel of niet serieus nemen?
Je kunt niet met 100% precisie werken, maar je kunt met dit soort foto's met genoeg precisie werken om hopelijk bepaalde conclusies te trekken.

We zijn het er allebei over eens dat de groene en gele lijn redelijk kloppen toch? We zijn het erover eens dat deze lijnen niet ook van rechtsboven naar linksonder kunnen lopen. Je moet rekening houden met een kleine foutmarge.

En verder ben ik het met je eens dat het zand tussen stenen 2 en 3 moeilijk te plaatsen is. Ik heb mezelf eerst ook afgevraagd of de rat-steen niet gewoon een berg zand was, maar na nog beter te kijken ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat de rat-steen weg is. Zie ook mijn vorige post.
pi_159842914
quote:
5s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:40 schreef De_Hertog het volgende:

Nogmaals: waarom zijn (en blijven) jouw lijnen recht?
Omdat we hier niet te maken hebben met een buggle piste. De helling loopt redelijk egaal omhoog op het stuk dat we analyseren. Als je op zo'n klein stukje helling met zo weinig onderlinge hoogteverschillen en stijltes lijnen gaat trekken naar eigen inzicht, dan ben je nog verder van huis.

Rechte lijnen trekken op een landschap als dit is dan ook een stuk verradelijker:

pi_159843051
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:35 schreef ATuin-hek het volgende:
En wat nou als de cavia steen links steen 2 is rechts? En steen 2 links dan steen 1 rechts. Waarom kan dat niet?
Dat kan niet omdat het niet dezelfde stenen zijn:

donderdag 11 februari 2016 @ 19:45:05 #186
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_159843070
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Omdat we hier niet te maken hebben met een buggle piste. De helling loopt redelijk egaal omhoog op het stuk dat we analyseren. Als je op zo'n klein stukje helling met zo weinig onderlinge hoogteverschillen en stijltes lijnen gaat trekken naar eigen inzicht, dan ben je nog verder van huis.

Rechte lijnen trekken op een landschap als dit is dan ook een stuk verradelijker:

[ afbeelding ]
Als ik het plaatje zo bekijk, dan zou de rat net zo groot kunnen zijn als een boom of zelfs een heuvel..

Beetje grote rat of nie ;)
  donderdag 11 februari 2016 @ 19:50:06 #187
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_159843231
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat kan niet omdat het niet dezelfde stenen zijn:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dus het is al een steen, mooi.. next!

De echte aliens dan maar?

Jep de facehugger uit alien is gespot op mars!
  donderdag 11 februari 2016 @ 20:04:24 #188
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159843699
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Het is vrij duidelijk dat het zand tegen de achterkant van steen 3 aan ligt.
(..)
Ook is de hoek die omlijnt is met paars gewoon open en bloot zonder hinder te zien in foto 2, terwijl je rondom die hoek in foto 2 toch enig relief zou moeten zien als de rat-steen daar nog ligt. Maar in plaats daarvan volgt het zand precies de neergaande lijn van steen 3:
Je identificeert die hoop zand nu steeds als behorende bij 'Steen 3'. Ik dacht even dat je een typefout maakte, tot je met die schuine rand kwam. De schuine rand lijkt eerder steen 3 ja, maar die gele lijn sluit toch juist naadloos aan op steen 2, de voorste steen dus? De contour loopt gewoon door naar die steen aan de rechterkant.

quote:
Daarbij is ook duidelijk te zien dat onder de rat-steen lege ruimtes te zien zijn aan de voorkant, maar aan de achterkant zijn die niet te zien. Het kan natuurlijk dat een steen aan 1 kant helemaal bedolven is en aan de andere kant volledig open en ontdaan van zand, maar hoe waarschijnlijk is dat?
Tsja. Er zijn op foto twee duidelijk twee schuine randen: de 'hoop zand' en de achterste steen. Op de eerste foto is maar één schuine rand te zien, de andere stenen hebben afgeronde onderkanten. Waar is die andere schuine rand überhaupt heen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_159843762
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 16:47 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Goed punt ja. Gaan de Chinezen en Russen in jouw verhaal mee in dit complot? Ze hebben namelijk beide de techniek om Amerikaanse claims te controleren en de motivatie om het te melden als de boel nep blijkt te zijn.
En al die andere diensten die raketten kunnen volgen, dat zijn vele duizenden mensen, en die zouden dan generatie na generatie in het complot zitten :P
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  donderdag 11 februari 2016 @ 20:13:29 #190
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159843950
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Je focust je nu steeds op een deel van de groene lijn dat er totaal niet toe doet. Als je rechte lijnen gaat trekken door de hele foto heen, ja dan wordt de lijn steeds onbetrouwbaarder als de helling niet egaal omhoog gaat.
Ik focus me op de hele lijn. Er zijn zo veel punten die niet overeenkomen dat het onmogelijk te zeggen is waar de lijn nog 'betrouwbaar' is.

quote:
Als je van H naar 2 gaat dan is dat 50% korter dan van H via 2 naar 1. Dus van H naar 2 is betrouwbaarder dan van H naar 1 op een helling. In foto is is duidelijk te zien dat je van H naar 2 niet over een buggle piste heengaat maar dat de helling redelijk egaal omhoog gaat, en van 2 naar 1 gaat hij ook redelijk egaal omhoog. Maar we kunnen niet zeggen dat je van H naar 1 precies een helling hebt van 40 graden over de gehele lengte. Omdat dit niet zo is, kunnen over langere afstanden de lijnen meer gaan afwijken.
Je kijkt nu naar de grove indeling (een hellend vlak) maar op de schaal waar je vervolgens die stenen mee aan het plaatsen bent kan ieder klein kuiltje of richeltje je positionering onderuit halen.

quote:
De stenen zijn niet te groot om als referentiepunt te nemen. Groot of klein maakt niet uit, het gaat om herkenbare punten van stenen die op beide foto's in beide perspectieven te gebruiken zijn.
Je kunt ze inderdaad als herkenningspunt, of orientatiepunt, gebruiken, maar ze zijn echt te groot om lijnen te trekken waarmee je één specifieke steen, en dan ook nog een relatief kleine, exact kunt positioneren.

quote:
We zijn het er allebei over eens dat de groene en gele lijn redelijk kloppen toch?
Nee. Ik denk niet eens dat het steeds rechte lijnen moeten zijn. En ik weet nog steeds niet welke punten de lijn op foto 1 zou moeten raken, en welke hij alleen 'overheen' ligt. Echt, om met iets te komen wat enigszins richting een bewijs gaat zul je met lijnen door referentiepunten moeten komen. En ik denk nog steeds dat deze foto's daar te weinig informatie voor beiden.

quote:
En verder ben ik het met je eens dat het zand tussen stenen 2 en 3 moeilijk te plaatsen is. Ik heb mezelf eerst ook afgevraagd of de rat-steen niet gewoon een berg zand was, maar na nog beter te kijken ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat de rat-steen weg is. Zie ook mijn vorige post.
Aangezien je überhaupt niet vind dat hier meer zand ligt verder, waar komt die ene hoop zand ineens vandaan?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 11 februari 2016 @ 20:16:16 #191
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159844023
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 19:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik vraag ook niet om 'eigen inzicht', sterker nog, ik heb juist het idee dat dat hier gedaan is. Ik vraag om referentiepunten.
En daarnaast heb ik het niet over de globale helling. Met het formaat van de stenen die je aan het identificeren bent kan die helling er best eens zo uitzien als op de foto die je plaatste. Je hebt geen idee hoe die ruimte er in 3D uit ziet, hoe kun je dan weten dat die lijnen recht moeten lopen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 11 februari 2016 @ 21:52:29 #192
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159847460
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 17:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je gaat natuurlijk niet het hele aardoppervlak onderzoeken. :P Sowieso is meer dan 70% daarvan water, en het deel dat werkelijk lijkt op Mars is zeer beperkt. Er zijn maar een paar plaatsen die potentieel in aanmerking komen.
Ja, daar heb je een heel goed punt, dat scheelt alweer 95% :Y.
Vrijheid
pi_159847891
quote:
14s.gif Op donderdag 11 februari 2016 21:52 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja, daar heb je een heel goed punt, dat scheelt alweer 95% :Y.
Wel meer dan 95%. Er zijn echt maar een paar plaatsen op aarde waar je een foto zou kunnen nemen die daar enigszins op lijkt. Dus als die foto's op aarde zijn genomen dan zou het niet heel lastig moeten zijn om die plaats te vinden.

En dat zou ik veel overtuigender vinden dan een vermiste steen-rat.
  donderdag 11 februari 2016 @ 22:25:18 #194
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159848663
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wel meer dan 95%. Er zijn echt maar een paar plaatsen op aarde waar je een foto zou kunnen nemen die daar enigszins op lijkt. Dus als die foto's op aarde zijn genomen dan zou het niet heel lastig moeten zijn om die plaats te vinden.

En dat zou ik veel overtuigender vinden dan een vermiste steen-rat.
Dan zou dit wel een goed startpunt zijn iig.

http://www.nasa.gov/image(...)s-edging-mount-sharp

(Zou op zich wel hilarisch zijn als NASA zo dom is maar ik betwijfel het :@ )
Vrijheid
pi_159849155
quote:
12s.gif Op donderdag 11 februari 2016 18:42 schreef Lichtkogel het volgende:
Heineken heeft zelfs een hele biertap op Mars gezet, kijk maar:

Great marketing. Not so great beer.
pi_159850774
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 20:04 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Je identificeert die hoop zand nu steeds als behorende bij 'Steen 3'. Ik dacht even dat je een typefout maakte, tot je met die schuine rand kwam. De schuine rand lijkt eerder steen 3 ja, maar die gele lijn sluit toch juist naadloos aan op steen 2, de voorste steen dus? De contour loopt gewoon door naar die steen aan de rechterkant.

[..]

Tsja. Er zijn op foto twee duidelijk twee schuine randen: de 'hoop zand' en de achterste steen. Op de eerste foto is maar één schuine rand te zien, de andere stenen hebben afgeronde onderkanten. Waar is die andere schuine rand überhaupt heen?
Ik volg je niet meer. Je zult even met plaatjes moeten komen.
  donderdag 11 februari 2016 @ 23:39:20 #197
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_159850890
quote:
14s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:25 schreef jogy het volgende:

[..]

Dan zou dit wel een goed startpunt zijn iig.

[ afbeelding ]
http://www.nasa.gov/image(...)s-edging-mount-sharp

(Zou op zich wel hilarisch zijn als NASA zo dom is maar ik betwijfel het :@ )
het zou natuurlijk niet opvallen als ze daar met zo'n dure op afstandbestuurbare ruimte auto overheen gaan lopen crossen, gewoon voor de lol.
Gezien hoe groot dat ding wel niet is.. valt het natuurlijk niemand op!
pi_159851757
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 20:13 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik focus me op de hele lijn. Er zijn zo veel punten die niet overeenkomen dat het onmogelijk te zeggen is waar de lijn nog 'betrouwbaar' is.
Sorry maar nu ben je toch echt aan het overdrijven. Zo veel punten die niet overeenkomen?

De groene lijn van H naar 3 naar 2 is het enige dat echt belangrijk is. Dat is een rechte lijn op een klein stukje helling en we kunnen veilig constateren dat dat kleine stukje helling van H naar 3 naar 2 niet vol zit met kuilen en bulten met behoorlijke onderlinge hoogteverschillen. De helling van H naar 3 naar 2 loopt redelijk recht omhoog. Daarom is het geen enkel probleem om een rechte lijn te trekken en te concluderen dat die lijn behoorlijk betrouwbaar is.

Naarmate je verder de heuvel op gaat naar steen 1 dan wordt de richting van de lijn iets minder betrouwbaar en als je de lijn nog verder zou trekken ver na steen 1 dan wordt de lijn steeds onbetrouwbaarder. Je maakt een veel te grote issue van de groene lijn die in de ene foto steen 1 iets aanraakt en in de andere foto er net achter langs gaat.

quote:
Je kijkt nu naar de grove indeling (een hellend vlak) maar op de schaal waar je vervolgens die stenen mee aan het plaatsen bent kan ieder klein kuiltje of richeltje je positionering onderuit halen.
Nee daar heb je dus volkomen ongelijk in als je kijkt naar foto 1. Bij foto 1 heb je een goed beeld van de helling en kun je met overtuiging zeggen dat er geen grote hoogte en diepteverschillen zijn op het hellende vlak van H naar 3 naar 2.

quote:
Je kunt ze inderdaad als herkenningspunt, of orientatiepunt, gebruiken, maar ze zijn echt te groot om lijnen te trekken waarmee je één specifieke steen, en dan ook nog een relatief kleine, exact kunt positioneren.
Ik heb nu al meerdere malen gezegd dat je rekening moet houden met een kleine foutmarge:

En dan heb ik in de rechterfoto ook nog een gele lijn getrokken vanuit de bovenkant van steen G zoals jij dat eerder deed, maar dat is eigenlijk een no-no. Wanneer je het punt bij steen 2 aanhoudt op de grond, dan mag je niet plotseling lijnen gaan trekken die niet op de grond beginnen. Wanneer je werkt met perspectieven is het belangrijk bij het trekken van zichtlijnen dat je dezelfde hoogtes aanhoudt gemeten vanaf de grond.

quote:
Nee. Ik denk niet eens dat het steeds rechte lijnen moeten zijn. En ik weet nog steeds niet welke punten de lijn op foto 1 zou moeten raken, en welke hij alleen 'overheen' ligt. Echt, om met iets te komen wat enigszins richting een bewijs gaat zul je met lijnen door referentiepunten moeten komen. En ik denk nog steeds dat deze foto's daar te weinig informatie voor beiden.
Nee het zullen ook niet honderd procent perfecte lijnen zijn, maar het hebben van referentiepunten en het enigszins in kunnen schatten van de helling kunnen je gewoon een redelijk nauwkeurig beeld geven van de situatie in twee foto's vanuit verschillende perspectieven.

Met name de gele lijn in foto 1 van steen G naar steen 2, waarbij je vlak langs de neus van de rat-steen gaat, dat is een uiterst betrouwbare lijn omdat je er recht tegenaan kijkt.

Ook al zouden in foto 1 tussen steen G en de rat-steen 20 dalen liggen van elk meters diep, zo niet kilometers diep, dan nog kun je zeggen dat de gele lijn vanuit het midden van steen G naar het hoekpunt van steen 2, dat die gele lijn rakelings langs de neus van de rat-steen gaat.

Ik heb lang serieus op je gereageerd omdat je je best lijkt te doen dit alles te begrijpen, maar ik moet wel concluderen dat ruimtelijk inzicht niet je sterkste kant is.

quote:
Aangezien je überhaupt niet vind dat hier meer zand ligt verder, waar komt die ene hoop zand ineens vandaan?
Die hoop zand ligt in foto 1 achter steen 3 en is daarom niet te zien. En vergeet ook niet dat je van een heuvel naar beneden kijkt dus de hoop zand kan er daarom groter uitzien dan hij in werkelijkheid is. Hier zie je van de zijkant de situatie:

Als je van schuin bovenaf kijkt dan krijg je vol in het zicht de lange kant van de bult zand waardoor hij veel groter lijkt dan wanneer je er recht tegen aan zou kijken. Als je er recht tegen aan zou kijken, dan zou de bult een stuk bescheidener zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Probably_on_pcp op 12-02-2016 00:26:38 ]
pi_159851845
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 20:16 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik vraag ook niet om 'eigen inzicht', sterker nog, ik heb juist het idee dat dat hier gedaan is. Ik vraag om referentiepunten.
En daarnaast heb ik het niet over de globale helling. Met het formaat van de stenen die je aan het identificeren bent kan die helling er best eens zo uitzien als op de foto die je plaatste. Je hebt geen idee hoe die ruimte er in 3D uit ziet, hoe kun je dan weten dat die lijnen recht moeten lopen?
Je bent wederom aan het overdrijven, waardoor ik het idee krijg dat je het gewoon niet wilt zien. Je zegt dat we geen idee hebben hoe die ruimte eruit ziet in 3D?? Serieus? Geen idee? Dus we zouden bij foto 1 net zo goed naar beneden kunnen kijken en bij foto 2 kijken we eigenlijk omhoog?

Je kunt gewoon met vrij veel zekerheid zeggen hoe de helling loopt op bepaalde stukken grond tussen bepaalde stenen. Dat is allemaal niet zo moeilijk. Ik herhaal nog even wat ik net zei om te laten zien dat je er in sommige gevallen echt compleet naast zit:

Met name de gele lijn in foto 1 van steen G naar steen 2, waarbij je vlak langs de neus van de rat-steen gaat, dat is een uiterst betrouwbare lijn omdat je er recht tegenaan kijkt.

Ook al zouden in foto 1 tussen steen G en de rat-steen 20 dalen liggen van elk meters diep, zo niet kilometers diep, dan nog kun je zeggen dat de gele lijn vanuit het midden van steen G naar het hoekpunt van steen 2, dat die gele lijn rakelings langs de neus van de rat-steen gaat.
  vrijdag 12 februari 2016 @ 00:30:32 #200
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_159851953
En laat er nou net een bult zand liggen waar deze rakelings langs de 'neus' gaat ;)
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')