Verschillende redenen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En welke reden hebben ze daar voor dan?
Dat gaat over Hubble foto's.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:31 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Verschillende redenen.
http://hubblesite.org/gal(...)ng_of_color/tool.php
Is een uitleg van bijvoorbeeld space-fotos. Maar ook om bepaalde contrasten aan te tonen, het wat "ooglijker" te maken voor publiek.
Op welke foto? Op de eerste raakt de gele lijn steen 2 ruim niet, op de tweede foto komt hij ineens tot aan die steen. Dat is geen 'perspectief' hoor.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ten eerste je hebt hier met perspectief te maken. Wanneer je de heuvel afkijkt dan lijken afstanden korter dan wanneer je er tegenop kijkt. De gele lijn raakt de achterste steen net niet aan.
Teken eens de juiste lijn dan? Volgens mij moet je namelijk de gele lijn op de tweede foto groen kleuren en dan klopt het prima.quote:En verder is de gele lijn enigszins moeilijk 100% kloppend te krijgen, maar dat hij schuin naar links gaat dat mag duidelijk zijn. Als je de gele lijn aanpast naar aanleiding van jouw constatering, dan zou de rat-steen juist alleen nog maar verder het beeld in moeten komen.
In veel gevallen geven andere filters ook meer / andere informatie dan natuurlijk licht. Voor wetenschappelijke doeleinden zijn foto's in natuurlijk licht meestal niet zo heel interessant.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:31 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Verschillende redenen.
http://hubblesite.org/gal(...)ng_of_color/tool.php
Is een uitleg van bijvoorbeeld space-fotos. Maar ook om bepaalde contrasten aan te tonen, het wat "ooglijker" te maken voor publiek.
Wat logisch is, er zal wel een filter op zitten ivm UV stralen enzo lijkt me.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb hem even de goede blauwe kleur gegeven
[ afbeelding ]
Op deze manier is de dial ongeveer de reference kleuren
vs
[ afbeelding ]
ik geloof dat ze bij nasa beter weten hoe de kleur correctie aan te passen. Ik denk ook dat er een reden voor is dat dat vlakje rood is in hun foto alleen het zou wel tof van ze zijn als ze dat ook uitleggen. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk aan alle andere onderdelen van de rover dat mijn foto te blauw is er zit een blauwe waas over alles.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:36 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Wat logisch is, er zal wel een filter op zitten ivm UV stralen enzo lijkt me.
Bovendien is een foto bewerken in photoshop natuurlijk iets anders dan een foto nemen met een ander kleurfilter.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ik geloof dat ze bij nasa beter weten hoe de kleur correctie aan te passen. Ik denk ook dat er een reden voor is dat dat vlakje rood is in hun foto alleen het zou wel tof van ze zijn als ze dat ook uitleggen. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk aan alle andere onderdelen van de rover dat mijn foto te blauw is er zit een blauwe waas over alles.
Nouja zoals ik het begreep gebruiken ze die dial om te zien dat het klopt. Dan is het vreemd dat ze een foto online zetten waar 1 van de vlakjes van die dial duidelijk rood is terwijl hij blauw zou moeten zijn. Nogmaals er zal een reden voor zijn maar leg dat dan uit.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bovendien is een foto bewerken in photoshop natuurlijk iets anders dan een foto nemen met een ander kleurfilter.
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat ze die sundial gebruiken om het moment van de dag te bepalen dan om kleurfilters te ijken.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja zoals ik het begreep gebruiken ze die dial om te zien dat het klopt. Dan is het vreemd dat ze een foto online zetten waar 1 van de vlakjes van die dial duidelijk rood is terwijl hij blauw zou moeten zijn. Nogmaals er zal een reden voor zijn maar leg dat dan uit.
https://en.wikipedia.org/wiki/MarsDialquote:Op woensdag 10 februari 2016 14:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat ze die sundial gebruiken om het moment van de dag te bepalen dan om kleurfilters te ijken.
Weet je zeker dat die dial voor dat laatste wordt gebruikt?
Trouwens die van mij is overduidelijk fout hoorquote:The colors on the corners are for calibrating colors, and the inner circles for greyscale.[4]
Je kunt stenen G en H als referentiepunt gebruiken voor de groene en gele lijn. Je kunt ze misschien niet met 100% precisie goed krijgen maar de algehele lijn klopt wel.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:35 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Op welke foto? Op de eerste raakt de gele lijn steen 2 ruim niet, op de tweede foto komt hij ineens tot aan die steen. Dat is geen 'perspectief' hoor.
[..]
Teken eens de juiste lijn dan? Volgens mij moet je namelijk de gele lijn op de tweede foto groen kleuren en dan klopt het prima.
Waarmee maar weer blijkt hoe moeilijk het is op basis van twee verschillende foto's iets proberen te bewijzen.
quote:Op dinsdag 9 februari 2016 18:31 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Om te beginnen ziet die steen er wat mij betreft niet uit als een knaagdier... Hoe zie jij die er precies in?
quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:27 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je kan het dus niet uitleggen hoe je daar een knaagdier in ziet?
Speciaal voor de mensen met visuele beperkingenquote:Op woensdag 10 februari 2016 14:17 schreef ChrisCarter het volgende:
Je kunt zelfs zonder na te meten zien dat het helemaal niet hetzelfde stuk is. En dat met die ratIk zie er ook geen rat in, sorry.
Het oog matcht netjes, en mensen zijn sowieso erg goed in het herkennen van ogen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:12 schreef jogy het volgende:
[..]
Speciaal voor de mensen met visuele beperkingen
[ afbeelding ]
Het kan een gevalletje pareidolie zijn maar het lijkt zeker wel op een knaagedier. Ik heb het niet 1 op 1 qua verhoudingen geschaald maar het spijt me zeer, als je er echt geen knaagdier in kan zien (ongeacht of het er één is of niet) dan ligt het echt niet aan de gelijkenis.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het oog matcht netjes, en mensen zijn sowieso erg goed in het herkennen van ogen.
Maar de rest van het lichaam... de anatomie klopt als je het mij vraagt geen bal van.
Oh, ik kan er wel een knaagdier in zien hoor. Menselijke patroonherkenning is mij niet vreemd.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:25 schreef jogy het volgende:
[..]
Het kan een gevalletje pareidolie zijn maar het lijkt zeker wel op een knaagedier. Ik heb het niet 1 op 1 qua verhoudingen geschaald maar het spijt me zeer, als je er echt geen knaagdier in kan zien (ongeacht of het er één is of niet) dan ligt het echt niet aan de gelijkenis.
En dat is het punt wat ik heel de hele tijd probeer te maken: deze twee foto's zijn te vaag om een goed bewijs te krijgen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je kunt stenen G en H als referentiepunt gebruiken voor de groene en gele lijn. Je kunt ze misschien niet met 100% precisie goed krijgen maar de algehele lijn klopt wel.
En er liggen toch gewoon 3 stenen op de groene lijn?quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie vooral meer zand dan in de eerste foto. Verder zou het fijn zijn als je kwalificaties van mijn persoon achterwege laat, het begint te vervelen.
Ook dat.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:40 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En er liggen toch gewoon 3 stenen op de groene lijn?
Het is pareidolie, zo spannend is het dus niet.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:25 schreef jogy het volgende:
[..]
Het kan een gevalletje pareidolie zijn maar het lijkt zeker wel op een knaagedier. Ik heb het niet 1 op 1 qua verhoudingen geschaald maar het spijt me zeer, als je er echt geen knaagdier in kan zien (ongeacht of het er één is of niet) dan ligt het echt niet aan de gelijkenis.
Boeiend, dat is het punt niet.quote:Op woensdag 10 februari 2016 15:46 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Het is pareidolie, zo spannend is het dus niet.
Ik zie er ook wel een knaagdier in, klopt. Maar toch gek dat sommige mensen niet kunnen accepteren dat het pareidolie is en dat het dus niet spannender wordt dan dat.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |