abonnement Unibet Coolblue
pi_159705994


Welkom in het ondernemerstopic van FOK!
Ben je eigenaar van een (eenmans)bedrijf of van plan een eigen bedrijfje op te starten? Dan bevind je je in het juiste topic.

Handige links:
Handboek startende ondernemer
Kamer van Koophandel
De verschillende rechtsvormen van een onderneming
Lancelots, forum voor ZZP’ers
Voorbeeld jaarrekening
Uitleg urencriterium
Wanneer ondernemer voor de belastingdienst
Wat houd je netto over van je omzet?
Ondernemersforum van de kamer van koophandel

Ondernemertests. Ben ik geschikt als ondernemer?
E-Scan (betaald)
Kamer van koophandel ondernemerstest
Eigenbaasworden.nl

Ondernemers op Fok:
Crutch (videoproductiebedrijf, o.a. bedrijfsvideo's)
Terrorizer (wijnhandel)
SecurityException (technologische ontwikkeling websites)
Hi_flyer (logopediepraktijk)
vincm (ict-freelancer)
Burdie (communicatie advies en webshops)
PeterPastoor (webshop Amerikaanse producten)
jefjef (werving- en selectiebureau)
JoshuaL (webhosting en ontwikkeling software)
Psy-freak (crisismanagement)
jochem8 (allround-ict'er)
Blue_note (online modehandel)
MariaEtcetera (freelance tekstschrijver/vertaler)
ex (allround-ict'er)
Jwvdiermen (icter, webapplicaties)
Skv (marketingbureau en spellenwebshop)
Drommolsch85 (videoproducties, ict, mobiele websites)
Mvr.poes (webwinkel woonaccesoires)
Vivi (journalist/tekstschrijver, mobiele espressobar)
Snoepje5 (Webwinkel)
TigerXtrm (webhosting)
Intelligence (IT)
Anno2012 (...)
Impossiebruuu(websites, -winkels, -applicaties)
Glasshouse (glasprojecten, in oprichting)
Stoeltafel (parkeerplaats)
YoshiBignose (administratie, websites)
RBWO (webshop games, consoles, accessoires)
Teeno (webshop motorolie, auto-onderhoud)
Flipsen (reisorganisatie Argentinië)
Audreyoot (schoenenwinkel)
_dirkjan_ (internetdiensten en affiliate marketing)
teamlead (interim management en consultancy in customer care)
_Flash_ (ontwikkelen van websoftware)
marcel9z9 (veiligheidskundige, stralingsdeskundige en lead auditor)
CherryLips (vertaler)
Crientj (Webdeveloper, webshop telecomaccessoires)
Jamievs (incassobureau)
Alexxxxx (bedrijfswagenjournalist plus)

Wil je in dit lijstje, of juist eruit, meld het dan even.
pi_159706014
Laatste post van het vorige topic:

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het zijn overeenkomsten die door de belastingdienst zijn goedgekeurd. Handel je naar de inhoud van die overeenkomst, zal de belastingdienst het inkomen ook op die wijze behandelen.
Wil je met de opdrachtgever een andere inhoud overeenkomen, mag dat. Deze kun je ter goedkeuring aan een inspecteur voorleggen, het is niet verplicht. Bij controle loop je dan het risico dat de inspecteur het inkomen anders kwalificeert. Dit is ook zo als je je niet handelt volgens het goedgekeurde standaard contract.
En betekent dat, dat er alleen nog maar naar contracten gekeken gaat worden? Dus dat het niet meer meetelt dat ik zorg voor mijn eigen reclame dmv website, actief LinkedIn profiel, visitekaartjes, mijn eigen acquisitie doe, onkosten heb, verzekerd ben en mijn eigen pensioenpremie afdraag en bovendien geen gebruik kan maken van het sociale stelsel als ik een tijdje zonder opdrachten zit of ziek ben? Dat zijn namelijk voorbeelden van zaken die mij onderscheiden van iemand in loondienst, terwijl ze niet genoemd worden in een contract.
  FOK!fotograaf zaterdag 6 februari 2016 @ 17:08:37 #3
159915 -Menn0-
MNO
pi_159706578
MNO Photo is een feit 8-) *O*

Nu even gaan verdiepen in belastingzaken etc -O-
,,/
pi_159706908
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 16:47 schreef Coelho het volgende:
En betekent dat, dat er alleen nog maar naar contracten gekeken gaat worden? Dus dat het niet meer meetelt dat ik zorg voor mijn eigen reclame dmv website, actief LinkedIn profiel, visitekaartjes, mijn eigen acquisitie doe, onkosten heb, verzekerd ben en mijn eigen pensioenpremie afdraag en bovendien geen gebruik kan maken van het sociale stelsel als ik een tijdje zonder opdrachten zit of ziek ben? Dat zijn namelijk voorbeelden van zaken die mij onderscheiden van iemand in loondienst, terwijl ze niet genoemd worden in een contract.
Nu (VAR) wordt er beoordeeld of de persoon voldoet aan de eisen van het ondernemerschap (o.a. de zaken die jij aanhaalt). Dadelijk (beoordeelde overeenkomsten) wordt er beoordeeld of de werkverhouding niet gezien wordt als (fictief) loondienstverband.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 7 februari 2016 @ 08:04:36 #5
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_159718755
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 17:08 schreef -Menn0- het volgende:
MNO Photo is een feit 8-) *O*

Nu even gaan verdiepen in belastingzaken etc -O-
Gefeliciteerd :)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 7 februari 2016 @ 10:13:06 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_159719517
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 16:47 schreef Coelho het volgende:
Laatste post van het vorige topic:

[..]

En betekent dat, dat er alleen nog maar naar contracten gekeken gaat worden? Dus dat het niet meer meetelt dat ik zorg voor mijn eigen reclame dmv website, actief LinkedIn profiel, visitekaartjes, mijn eigen acquisitie doe, onkosten heb, verzekerd ben en mijn eigen pensioenpremie afdraag en bovendien geen gebruik kan maken van het sociale stelsel als ik een tijdje zonder opdrachten zit of ziek ben? Dat zijn namelijk voorbeelden van zaken die mij onderscheiden van iemand in loondienst, terwijl ze niet genoemd worden in een contract.
Nee, de feiten en omstandigheden blijven leidend voor de beoordeling of er sprake is van winst uit onderneming, resultaat uit werkzaamheden of loon uit dienstbetrekking. Een (door de belastingdienst) goedgekeurd contract is daar alleen een aanvulling op. Maak je van het contract alleen een papieren kwestie (hou je je dus niet aan de inhoud ervan) heeft het ook geen waarde.
Zie ook de site van de belastingdienst.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 12:36:08 #7
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160143565
Pffft, gaat álles zo sloom in het bedrijfsleven?

Aanvragen zakelijke bankrekening <-----> operationeel: precies een maand
Aanvragen informatie BAV <-----> mail dat ik een tussenpersoon moet benaderen: 2 weken

Godsamme

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 23 februari 2016 @ 12:40:57 #8
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_160143686
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 17:08 schreef -Menn0- het volgende:
MNO Photo is een feit 8-) *O*

Nu even gaan verdiepen in belastingzaken etc -O-
Congrats nog :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  FOK!fotograaf donderdag 25 februari 2016 @ 13:49:04 #9
159915 -Menn0-
MNO
pi_160202023
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 12:40 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Congrats nog :Y
Muchos gracias :D
,,/
  woensdag 2 maart 2016 @ 09:21:34 #10
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160361079
Ik lees op de site van de Belastingdienst het volgende:
http://www.belastingdiens(...)en/aftrek_van_kosten

Apparatuur en instrumenten die niet tot het ondernemingsvermogen behoren: 0% aftrekbaar

Wat wordt bedoeld hiermee? Ik werk tegenwoordig in een gedeeld kantoor, en heb bijvoorbeeld een duur anti-RSI toetsenbord gekocht en een koptelefoon van 100 euro gekocht. Wat mag ik daarvan aftrekken, en wat niet?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_160362953
Als je die spullen voor je onderneming nodig hebt dan is het zakelijk en mag je het aftrekken. Als je die prive nodig hebt mag je ze niet aftrekken :P
Facts don't care about your feelings
  woensdag 2 maart 2016 @ 13:15:02 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160365204
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je die spullen voor je onderneming nodig hebt dan is het zakelijk en mag je het aftrekken. Als je die prive nodig hebt mag je ze niet aftrekken :P
Koptelefoon neem ik mee naar kantoor, maar ook vaak mee naar huis. Ik boek 'm wel 50% prive, altijd goed.

Er stond me iets bij over "audiovisuele apparatuur nooit aftrekbaar", geen idee waar ik dat dan las.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_160366572
Lijkt me onlogisch, kan zat ondernemingen bedenken die dat gewoon zakelijk nodig hebben. Maar inderdaad eerlijkste is naar verhouding inboeken.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 2 maart 2016 @ 15:19:57 #14
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160368063
Ik ben nogal van de computerbeveiliging (anti-virus, anti-malware, vpn), na in het verleden een vrij nasty infectie te hebben gehad.

Zijn dat soort dingen ook (deels) aftrekbaar? Het belang van die beveiliging is voor mij nu wel groter geworden.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 2 maart 2016 @ 15:22:21 #15
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160368124
Moet trouwens wel zeggen dat na het genot van het sturen van de eerste factuur *O* het wachten op betaling (ook al is het nog binnen de termijn) -O- is. Dat heeft niemand mij gezegd ;)

Elke dag hoopvol checken of het er al is ;(

Ik moet dingen betalen en ik heb al diverse zaken voorgeschoten.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_160368176
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:19 schreef Verbal het volgende:
Ik ben nogal van de computerbeveiliging (anti-virus, anti-malware, vpn), na in het verleden een vrij nasty infectie te hebben gehad.

Zijn dat soort dingen ook (deels) aftrekbaar? Het belang van die beveiliging is voor mij nu wel groter geworden.

V.
Ik geef gewoon alles op wat ik nodig heb, dus ook dat soort zaken :@
Tap tap tap
pi_160378450
Gewoon erin rammen, ja heb je, nee kan je krijgen. Belastingdienst heeft het toch druk en wel wat beters te doen. Zolang je het maar wel voornamelijk voor zakelijk nodig hebt natuurlijk :P
Facts don't care about your feelings
  woensdag 2 maart 2016 @ 22:15:48 #18
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_160379296
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:22 schreef Verbal het volgende:
Moet trouwens wel zeggen dat na het genot van het sturen van de eerste factuur *O* het wachten op betaling (ook al is het nog binnen de termijn) -O- is. Dat heeft niemand mij gezegd ;)

Elke dag hoopvol checken of het er al is ;(

Ik moet dingen betalen en ik heb al diverse zaken voorgeschoten.

V.
Klopt, dit is waarom het voor sommige mensen lastig is voor zichzelf te beginnen... De eerste maand werk je, dus heb je nog geen inkomsten. Daarna stuur je een factuur, die na twee maanden wordt betaald. Dan heb je al drie maanden kosten gehad, zonder enige baten :X.
KuikenGuppy
pi_160381113
Nog even terug komen op mijn eerdere vraag over ondernemerstarief voor een grijs kenteken auto. Dit gaat dus niet vanzelf als je je inschrijft bij de kvk, ik moest een ouderwetse brief (de belastingdienst doet steeds meer digitaal, jajoh :') ) sturen om het ondernemerstarief te gaan betalen. Dit werd wel met terugwerkende kracht vanaf de dag van aankoop doorgevoerd. Dat dan weer wel.
  donderdag 3 maart 2016 @ 07:20:16 #20
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160383886
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon erin rammen, ja heb je, nee kan je krijgen. Belastingdienst heeft het toch druk en wel wat beters te doen. Zolang je het maar wel voornamelijk voor zakelijk nodig hebt natuurlijk :P
Het schijnt zo te zijn dat je als zzp'er je eigen zaak bént. Ik werk met mijn computers, ik wil dat die veilig zijn. En als ik een keer een game speel, ga ik niet ineens mijn virusscanner uitzetten.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_160384223
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 07:20 schreef Verbal het volgende:

[..]

Het schijnt zo te zijn dat je als zzp'er je eigen zaak bént. Ik werk met mijn computers, ik wil dat die veilig zijn. En als ik een keer een game speel, ga ik niet ineens mijn virusscanner uitzetten.

V.
Dat begrijp ik, maar er zijn natuurlijk grenzen. Ik gebruik als ondernemer ook m'n tandenborstel anders zouden al m'n klanten wegrennen bij het eerste gesprek... toch boek ik de tandpasta niet zakelijk en ik ben vrij zeker dat de Belastingdienst dat ook niet goed zou keuren :')

Maar je gaf net zelf aan dat je van de beveiliging bent en dus al een tijdje een virusscanner hebt. Nu heb je ineens een bedrijf en is het zakelijk. Dat is natuurlijk een interessante discussie... :)
Facts don't care about your feelings
  donderdag 3 maart 2016 @ 08:30:10 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160384270
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 08:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar je gaf net zelf aan dat je van de beveiliging bent en dus al een tijdje een virusscanner hebt. Nu heb je ineens een bedrijf en is het zakelijk. Dat is natuurlijk een interessante discussie... :)
Want? Voordat ik ondernemer was had ik ook al een mobiele telefoon omdat ik van het bellen en SMS-en was. Sinds ik een bedrijf heb worden die telefoonkosten gewoon zakelijk geboekt. Ik zie de discussie niet.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160384394
Dus als je al jaren zo'n ¤50 telefoonkosten per maand hebt en daarna een onderneming begint en dan ¤75 per maand telefoonkosten hebt, is niet opvallend?

Een belastinginspecteur heeft het er ook een keer over gehad bij een onderzoek. Klant had altijd dure game pc's. Toen hij een eigen bedrijf begon kocht hij een hele nieuwe pc van weer 1000en euro's voor z'n werk. Hij zei als je prive een pc hebt en een zakelijke laptop bijv. dan is het logisch te verklaren. Maar als je dat ding zowel zakelijk en prive gebruikt is het natuurlijk de vraag of je voor je werk zo'n ding nodig hebt.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 3 maart 2016 @ 10:02:40 #24
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160385469
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 08:44 schreef YoshiBignose het volgende:
Dus als je al jaren zo'n ¤50 telefoonkosten per maand hebt en daarna een onderneming begint en dan ¤75 per maand telefoonkosten hebt, is niet opvallend?

Een belastinginspecteur heeft het er ook een keer over gehad bij een onderzoek. Klant had altijd dure game pc's. Toen hij een eigen bedrijf begon kocht hij een hele nieuwe pc van weer 1000en euro's voor z'n werk. Hij zei als je prive een pc hebt en een zakelijke laptop bijv. dan is het logisch te verklaren. Maar als je dat ding zowel zakelijk en prive gebruikt is het natuurlijk de vraag of je voor je werk zo'n ding nodig hebt.

Momenteel heb ik dus een pc van 3 jaar oud en een laptop van 5 jaar oud. Zolang ze het doen, doe ik het ermee. Onderdeel voor pc wil ik nog wel afschrijven (ik doe vooral bureau-werk, dus een grotere monitor op zijn tijd, ja hoor), maar een hele game-pc niet. Laptop, daarentegen, mocht het ooit zover komen. Maar ja, ik maak ook animaties voor mijn werk, en video-montages, dus hardware zal soms wat kosten.
Leuk voorbeeld: ik heb een game-pc (waar ik ook serieuze dingen op doe). Die was stuk vanaf eind november. Zag eruit dat dat een heel dure reparatie zou worden. Dus laten staan, en mijn laptop 100% gebruikt. Tot ik daar na 2,5 maand knetterdol van werd (echt álles, website-ontwerp, logo-ontwerp, administratie uitpluizen, uren schrijven, mailen, teksten schrijven, facturen maken op een 15" scherm).

Dus pc toch maar weggebracht. Bleek enorm mee te vallen (60 euro). Sindsdien (week of 2 terug) 1 uur gegamed en voor de rest 22 uur zakelijk aan gezeten. Die kosten schrijf ik echt wel af, hoor, al zijn ze niet hoog. En al waren ze hoger.

Ik snap dat een heel nieuwe pc met game-cred de belastingdienst te ver gaat, maar je kan beide doen op dezelfde pc.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 3 maart 2016 @ 10:53:32 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160386325
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 08:44 schreef YoshiBignose het volgende:
Dus als je al jaren zo'n ¤50 telefoonkosten per maand hebt en daarna een onderneming begint en dan ¤75 per maand telefoonkosten hebt, is niet opvallend?
Ten eerste: ik heb niet gezegd dat mijn abonnement veranderd is. Ten tweede: nee, het is niet opvallend. Als ondernemer bel ik meer dan als ik als prive-persoon deed. Dus ik kan dat goed verklaren.
quote:
Een belastinginspecteur heeft het er ook een keer over gehad bij een onderzoek. Klant had altijd dure game pc's. Toen hij een eigen bedrijf begon kocht hij een hele nieuwe pc van weer 1000en euro's voor z'n werk. Hij zei als je prive een pc hebt en een zakelijke laptop bijv. dan is het logisch te verklaren. Maar als je dat ding zowel zakelijk en prive gebruikt is het natuurlijk de vraag of je voor je werk zo'n ding nodig hebt.
Ik heb een PC, een laptop en een Chromebook zakelijk. Waarom zou dat niet kunnen?
De inspecteur mag niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten. Hij mag alleen het zakelijk karakter van de uitgave ter discussie stellen. En als adviseur moet je zorgen dat je de klant erbij helpt dat zakelijk karakter te onderbouwen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160386544
Ik zeg niet dat je abonnement veranderd is, ik zeg dat je als ondernemer meer belt dan als prive persoon en je dus meer telefoonkosten hebt. Is logisch, maar nu boek je wel het prive deel ook zakelijk.

Wat betreft de pc...je zegt nu toch precies hetzelfde als ik zeg? Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het zeker een discussiepunt wordt en je dus moet verklaren waarom het dan zakelijk zou zijn.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 3 maart 2016 @ 11:44:04 #27
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160387275
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 11:05 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik zeg niet dat je abonnement veranderd is, ik zeg dat je als ondernemer meer belt dan als prive persoon en je dus meer telefoonkosten hebt. Is logisch, maar nu boek je wel het prive deel ook zakelijk.
Dan mag een inspecteur aangeven waar ik de grens moet trekken. :)
quote:
Wat betreft de pc...je zegt nu toch precies hetzelfde als ik zeg? Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het zeker een discussiepunt wordt en je dus moet verklaren waarom het dan zakelijk zou zijn.
Ik krijg bij jou het gevoel dat ik als ondernemer met 2-0 achter sta in een gesprek met een inspecteur. In gesprekken met een belastingdienst of inspecteur heb ik dit niet eerder meegemaakt. Zelfs niet bij bedragen die over iets meer dan een PC of telefoon gaan. Ik begin een gesprek tot nu toe altijd nog met 0-0.
Maar goed, zal mijn gevoel wel zijn. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:17:34 #28
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160389447
Na ja, voor ik over aftrekposten met een belastingtiep kom te praten, moeten opdrachtgevers eerst maar eens met geld over de brug komen -O-

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 3 maart 2016 @ 16:10:18 #29
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160392912
Ik heb hier een iPad die ik voor testen van apps gebruikte. Mag weg maar heb eigenlijk geen zin om die zakelijk (en dus met garantie?) te verkopen. Kan ik hem uit de onderneming trekken, als het ware een opname uit de kas, en dan gewoon privé verkopen? Hoe werkt dat dan met BTW?

Of doe ik te moeilijk en gewoon als normale verkoop boeken?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_160393309
Je kunt het of direct vanuit je bedrijf verkopen en dan maak je een factuur op voor de klant (kan gunstig zijn als koper het ook zakelijk wilt gebruiken). Of je "verkoopt" het aan jezelf en je boekt het dus gewoon weg naar prive (zonder btw) en dan moet je een marktconforme waarde gebruiken.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 3 maart 2016 @ 17:18:00 #31
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160394279
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 16:27 schreef YoshiBignose het volgende:
Je kunt het of direct vanuit je bedrijf verkopen en dan maak je een factuur op voor de klant (kan gunstig zijn als koper het ook zakelijk wilt gebruiken). Of je "verkoopt" het aan jezelf en je boekt het dus gewoon weg naar prive (zonder btw) en dan moet je een marktconforme waarde gebruiken.
"Verkopen aan prive" is een belaste prestatie voor de BTW op grond van art. 3a Wet OB.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160394669
Oeps, je boekt het natuurlijk weg en houdt rekening met de BTW... ik ga naar huis. :O
Facts don't care about your feelings
  donderdag 3 maart 2016 @ 19:38:30 #33
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160397080
^O^
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 09:42:19 #34
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160410260
Vraag: 2015 was het eerste jaar dat ik 100% als freelancer werk (d.w.z. geen vaste baan). Nou trek ik m'n aangifte inkomstenbelasting open, en de eerste vraag is: Hebt u van ons bericht gekregen dat u als ondernemer aangifte moet doen voor de inkomstenbelasting?

Nee, dus. Ik belde met de BD en die bevestigde dat. Het betekent dus dat ik al mijn verdiensten moet opgeven als "loon uit overige werkzaamheden". Dat komt me toch een beetje merkwaardig voor, of is dit heel normaal?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 10:04:58 #35
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_160410627
Pff nu aan het kijken of ik een auto zakelijk of particulier wil kopen maar al die regeltje die daar omheen hangen wordt je helemaal gek van. :{
pi_160410751
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:42 schreef Hallmark het volgende:
Vraag: 2015 was het eerste jaar dat ik 100% als freelancer werk (d.w.z. geen vaste baan). Nou trek ik m'n aangifte inkomstenbelasting open, en de eerste vraag is: Hebt u van ons bericht gekregen dat u als ondernemer aangifte moet doen voor de inkomstenbelasting?

Nee, dus. Ik belde met de BD en die bevestigde dat. Het betekent dus dat ik al mijn verdiensten moet opgeven als "loon uit overige werkzaamheden". Dat komt me toch een beetje merkwaardig voor, of is dit heel normaal?
Heb je je ingeschreven bij de KvK in 2015 en heb je een BTW nummer?

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 10:04 schreef Dribbel_ het volgende:
Pff nu aan het kijken of ik een auto zakelijk of particulier wil kopen maar al die regeltje die daar omheen hangen wordt je helemaal gek van. :{
Bij een eenmanszaak loopt het allemaal niet zover uit elkaar bij normale auto's. Bovendien moet je toch schattingen gaan maken met hoeveel je denkt te rijden (prive/zakelijk) en soms (vaak) blijkt het dan toch gunstiger om gewoon 19 cent per km te doen en de auto prive te houden.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 4 maart 2016 @ 10:35:36 #37
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_160411162
Ja dat is vooral het lastige dat ik nog heel weinig zicht heb op hoeveel km's ik per jaar maak. De ene keer zijn heel veel klussen aan de andere kant van het land en soms opeens allemaal in de buurt dus een goede schatting is redelijk onmogelijk.

Omdat het toch om een occasion zou gaan en de afschrijving daardoor lager is dan bij een nieuwe zal het er waarschijnlijk op neer komen dat de 19 cent berekenen gunstig is.
pi_160413954
Naar welke auto ben je aan het kijken? :)
Facts don't care about your feelings
pi_160414187
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:42 schreef Hallmark het volgende:
Vraag: 2015 was het eerste jaar dat ik 100% als freelancer werk (d.w.z. geen vaste baan). Nou trek ik m'n aangifte inkomstenbelasting open, en de eerste vraag is: Hebt u van ons bericht gekregen dat u als ondernemer aangifte moet doen voor de inkomstenbelasting?

Nee, dus. Ik belde met de BD en die bevestigde dat. Het betekent dus dat ik al mijn verdiensten moet opgeven als "loon uit overige werkzaamheden". Dat komt me toch een beetje merkwaardig voor, of is dit heel normaal?
Als ik zoiets lees denk ik echt, laat je aangifte a.u.b. door een professional doen. Daar betaal je wel wat voor (maar valt ook best mee als je nog maar weinig administratie hebt), maar je bespaart daar zoveel voor op de te betalen belasting. Zij kunnen je helpen met wel of geen ondernemerschap, urencriterium, ondernemersfaciliteiten, kleine ondernemersregeling BTW.
Als je dat niet doet ben je gewoon pennywise poundfoolish bezig.
Als ik hier die vragen lees die voorbijkomen..... :N
pi_160414220
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 10:12 schreef YoshiBignose het volgende:

Heb je je ingeschreven bij de KvK in 2015 en heb je een BTW nummer?

[
Dat is dus echt geen criterium voor het beoordelen van het ondernerschap.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 12:52:55 #41
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160414705
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:42 schreef Hallmark het volgende:
Vraag: 2015 was het eerste jaar dat ik 100% als freelancer werk (d.w.z. geen vaste baan). Nou trek ik m'n aangifte inkomstenbelasting open, en de eerste vraag is: Hebt u van ons bericht gekregen dat u als ondernemer aangifte moet doen voor de inkomstenbelasting?

Nee, dus. Ik belde met de BD en die bevestigde dat. Het betekent dus dat ik al mijn verdiensten moet opgeven als "loon uit overige werkzaamheden". Dat komt me toch een beetje merkwaardig voor, of is dit heel normaal?
Het klinkt me in de oren alsof je geen VAR aangevraagd hebt.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:08:07 #42
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_160415098
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Naar welke auto ben je aan het kijken? :)
Ja dat is ook nog 1 van de grote vragen. Ik heb me nooit bezig gehouden met auto's en daar ook echt 0 verstand van.

Aan de ene kant zou een relatief klein autotje prima zijn (hoef geen spullen te verplaatsen oid) en kom je voor 5k al een heel eind. Aan de andere kant heb ik een zwak voor het MK2 (2007+) model van de Audi TT maar dan zit je weer op het 3 voudige van die prijs. Qua prijs zit ik dus niet aan een heel strikt budget maar aan de andere kant voelt het ook weer niet chill om een grote klap geld aan een auto uit te geven.

Ik ga binnenkort maar eens wat dealers hier in de buurt bezoeken en kijken wat er een beetje staat en wat comfortabel zit (1.95 lang)
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:15:31 #43
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160415296
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 10:12 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Heb je je ingeschreven bij de KvK in 2015 en heb je een BTW nummer?
Ja, van 2009 tot ver in 2014 had ik een bedrijfje naast m'n baan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:52 schreef Coelho het volgende:

[..]

Het klinkt me in de oren alsof je geen VAR aangevraagd hebt.
Jawel, een VAR-WUO want ik zat 2015 op kantoor bij de klant.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_160415834
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:34 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat is dus echt geen criterium voor het beoordelen van het ondernerschap.
Dat zeg ik toch ook niet :') maar hoe kan de Belastingdienst nou weten dat je ondernemer bent als je je niet hebt ingeschreven. Het wil niet meteen zeggen dat je ondernemer bent, maar dat hoef je ook niet te zijn als je wel een brief krijgt met de ondernemersaangifte.

Maar je had dus al een onderneming een aantal jaar maar naast je baan. Toen voldeed je niet aan de eisen van ondernemerschap en heb je steeds de inkomsten aangegeven op inkomen uit overige werkzaamheden? Wat is er veranderd in 2015?

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:08 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Ja dat is ook nog 1 van de grote vragen. Ik heb me nooit bezig gehouden met auto's en daar ook echt 0 verstand van.

Aan de ene kant zou een relatief klein autotje prima zijn (hoef geen spullen te verplaatsen oid) en kom je voor 5k al een heel eind. Aan de andere kant heb ik een zwak voor het MK2 (2007+) model van de Audi TT maar dan zit je weer op het 3 voudige van die prijs. Qua prijs zit ik dus niet aan een heel strikt budget maar aan de andere kant voelt het ook weer niet chill om een grote klap geld aan een auto uit te geven.

Ik ga binnenkort maar eens wat dealers hier in de buurt bezoeken en kijken wat er een beetje staat en wat comfortabel zit (1.95 lang)
Haha tja.. ik reed vroeger ook altijd BMW's. Nu Kia ;(
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 4 maart 2016 @ 14:26:39 #45
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160417052
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:37 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet :') maar hoe kan de Belastingdienst nou weten dat je ondernemer bent als je je niet hebt ingeschreven. Het wil niet meteen zeggen dat je ondernemer bent, maar dat hoef je ook niet te zijn als je wel een brief krijgt met de ondernemersaangifte.
Wat veranderd is, is dat ik eind 2014 m'n baan heb opgezegd, en fulltime als freelancer aan de slag ben gegaan. Ik heb dit niet specifiek gemeld aan de belastingdienst, ben gewoon doorgegaan met wat ik deed als ondernemer alleen dan voor grotere bedragen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 14:28:11 #46
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160417099
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Als ik zoiets lees denk ik echt, laat je aangifte a.u.b. door een professional doen.
Ik neem echt aanstoot aan jouw ongevraagde advies. Het gaat al jaren prima, dank je zeer. Dat het beter kan, dan snapt mijn reet ook nog wel en daarom vraag ik hier hoe het zit.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_160418311
Nou ja ze heeft wel een beetje gelijk, dat je nu serieuzer bezig gaat met je onderneming... dan is het niet meer een kwestie van omzet -/- kosten in een vakje invullen.

Maar goed als de Belastingdienst jou van begin af aan nooit een winstaangifte het toegekend maar een particuliere aangifte (en dat kan) dan zou ik een schriftelijk verzoek sturen naar je regiokantoor dat je wilt wijzigen van particuliere naar de ondernemersaangifte. Duurt wel ongeveer 6 weken.

Je kunt ook gewoon de winstaangifte doen. Naar mijn ervaring komt het er meestal wel door... maar soms ook niet. En de kans is ook aanwezig dat ze je volgend jaar weer gewoon een particuliere aangifte opsturen.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 4 maart 2016 @ 16:59:04 #48
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160420494
Ik zal eens verder informeren. Het is me nog niet duidelijk wat nou verplicht is, en wat nou keuze, qua ondernemersaangifte.

En wat de boekhouding betreft, ik heb echt schoon genoeg van opmerkingen hoe ik mijn bedrijf zou moeten runnen. Als ik zou luisteren naar die adviezen, had ik ook een reclame bureau moeten huren, en mijn website teksten moeten laten schrijven, en had ik een product moeten ontwikkelen in plaats van uurtje-factuurtje, en haha waarom rij je een ouwe Kia in plaats van een "representatieve" auto, en wie maakt er nou software op zo'n ouwe laptop, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar laat ik nou net ondernemer zijn geworden omdat ik eigenwijs ben, op m'n centen let, en zelf wil weten hoe het zit, voordat ik het uit handen geef.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 17:06:10 #49
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160420655
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 16:59 schreef Hallmark het volgende:
Ik zal eens verder informeren. Het is me nog niet duidelijk wat nou verplicht is, en wat nou keuze, qua ondernemersaangifte.

En wat de boekhouding betreft, ik heb echt schoon genoeg van opmerkingen hoe ik mijn bedrijf zou moeten runnen. Als ik zou luisteren naar die adviezen, had ik ook een reclame bureau moeten huren, en mijn website teksten moeten laten schrijven, en had ik een product moeten ontwikkelen in plaats van uurtje-factuurtje, en haha waarom rij je een ouwe Kia in plaats van een "representatieve" auto, en wie maakt er nou software op zo'n ouwe laptop, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar laat ik nou net ondernemer zijn geworden omdat ik eigenwijs ben, op m'n centen let, en zelf wil weten hoe het zit, voordat ik het uit handen geef.
Ik snap je volledig. Mijn persoonlijke visie is echter dat iedereen moet doen waar hij goed in is. Als mijn accountant aan mijn boekhouding zit, dan weet ik zeker dat hij het beter doet dan ik en dat hij die paar honderd euro die hij kost dubbel en dwars voor mij terugverdient. Bovendien kan ik gewoon werken in de uren die ik anders met boekhouden bezig zou zijn geweest en dus verdien ik onder de streep meer dan dat die boekhouder me kost :)

Maar goed, ieder zijn approach, je goed recht natuurlijk ^O^
pi_160421510
Ik ben het wel met je eens hoor Hallmark, daar word je inderdaad niet goed van als mensen denken dat ze het allemaal beter weten. Gelukkig doen ze dat bij mij nooit omdat ze allang weten dat dat geen zin heeft. Een website heb ik niet eens, reclame heb ik nooit gemaakt en ik heb al geruime tijd een cliëntenstop omdat ik 50 uur werk per week wel voldoende vind, of het moeten hele leuke zijn, dan wil ik nog wel eens een uitzondering maken.

Maar het zelf in de belastingaangifte gaan rommelen als ondernemer zijn vind ik gewoon niet slim. Er zijn zoveel specifieke regelingen. Een belastingadviseur heeft er verder ook geen last van wat voor soort biljet je uitgereikt hebt gekregen, als die van mening is dat je voldoet aan de eisen voor het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting, dan kan deze met zijn commerciële software gewoon de gewenste aangifte indienen. En deze hoeft niet te gaan liggen klooien met dat inferieure programma van de belastingdienst.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 18:18:59 #51
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160422110
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:42 schreef Hallmark het volgende:
Vraag: 2015 was het eerste jaar dat ik 100% als freelancer werk (d.w.z. geen vaste baan). Nou trek ik m'n aangifte inkomstenbelasting open, en de eerste vraag is: Hebt u van ons bericht gekregen dat u als ondernemer aangifte moet doen voor de inkomstenbelasting?

Nee, dus. Ik belde met de BD en die bevestigde dat. Het betekent dus dat ik al mijn verdiensten moet opgeven als "loon uit overige werkzaamheden". Dat komt me toch een beetje merkwaardig voor, of is dit heel normaal?
In dat geval verzoeken om uitreiking van een ander aangiftebiljet. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 18:20:08 #52
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160422137
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:52 schreef Coelho het volgende:

[..]

Het klinkt me in de oren alsof je geen VAR aangevraagd hebt.
Is dat nodig om als ondernemer voor de inkomstenbelasting te worden aangemerkt?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 18:43:24 #53
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_160422558
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:37 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet :') maar hoe kan de Belastingdienst nou weten dat je ondernemer bent als je je niet hebt ingeschreven. Het wil niet meteen zeggen dat je ondernemer bent, maar dat hoef je ook niet te zijn als je wel een brief krijgt met de ondernemersaangifte.

Maar je had dus al een onderneming een aantal jaar maar naast je baan. Toen voldeed je niet aan de eisen van ondernemerschap en heb je steeds de inkomsten aangegeven op inkomen uit overige werkzaamheden? Wat is er veranderd in 2015?

[..]

Haha tja.. ik reed vroeger ook altijd BMW's. Nu Kia ;(
Ik nu een trein en een fiets dus alles zal een verbetering worden :')
  vrijdag 4 maart 2016 @ 20:31:42 #54
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160425204
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 18:20 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Is dat nodig om als ondernemer voor de inkomstenbelasting te worden aangemerkt?
Ik dacht dat dat het bewijs van de BD was dat je aangemerkt werd als iemand die Winst Uit Onderneming haalt, vandaar de VAR-WUO. Maar misschien heb ik het verkeerd? Ik had 'm vanaf dag 1 en ben altijd als ondernemer gezien. Misschien heb ik daar voor mezelf een causaal verband gemaakt dat er niet is...
  vrijdag 4 maart 2016 @ 20:46:11 #55
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_160425830
Wij hebben in 11 jaar nooit een VAR gehad en we zijn toch echt ondernemers ;)
Spoilers!
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:56:20 #56
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160430312
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 20:31 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik dacht dat dat het bewijs van de BD was dat je aangemerkt werd als iemand die Winst Uit Onderneming haalt, vandaar de VAR-WUO. Maar misschien heb ik het verkeerd? Ik had 'm vanaf dag 1 en ben altijd als ondernemer gezien. Misschien heb ik daar voor mezelf een causaal verband gemaakt dat er niet is...
Een hond heeft vier poten maar niet alles met vier poten is een hond. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 23:45:43 #57
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160431380
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een hond heeft vier poten maar niet alles met vier poten is een hond. ;)
Hoe maak je dan kenbaar aan de BD dat je als ondernemer gezien wilt worden? Het is volgens mij ook niet je KvK inschrijving. Er zal toch ergens een keer een formuliertje aangevraagd of ingevuld moeten worden voordat ze het vinkje voor je naam zetten?
  vrijdag 4 maart 2016 @ 23:51:24 #58
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_160431503
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 23:45 schreef Coelho het volgende:

[..]

Hoe maak je dan kenbaar aan de BD dat je als ondernemer gezien wilt worden? Het is volgens mij ook niet je KvK inschrijving. Er zal toch ergens een keer een formuliertje aangevraagd of ingevuld moeten worden voordat ze het vinkje voor je naam zetten?
Waarschijnlijk bekijken ze het in eerste instantie aan de hand van je omzet belasting? Als je gedurende het jaar al genoeg geld aan ze schenkt zullen ze het snel al automatisch daarop zetten.

Heb ze van te voren nog gebeld om te vragen wat er zou gebeuren als ik geen aangifte als ondernemer zou krijgen voor inkomsten belasting en toen vertelden ze dat je dan gewoon kan bellen en het aan kan vragen en dan zetten ze het om.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 23:57:48 #59
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160431654
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 23:45 schreef Coelho het volgende:

[..]

Hoe maak je dan kenbaar aan de BD dat je als ondernemer gezien wilt worden? Het is volgens mij ook niet je KvK inschrijving. Er zal toch ergens een keer een formuliertje aangevraagd of ingevuld moeten worden voordat ze het vinkje voor je naam zetten?
Brief sturen naar het regiokantoor dat je op grond van je inkomen en urenbesteding aangemerkt dient te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting. En dat je dus een ander biljet uitgereikt wilt hebben.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160435077
Om als ondernemer aangemerkt te worden moet je voldoen aan een aantal criteria, bijvoorbeeld voldoende opdrachtgevers, winst beogen, winst die redelijkerwijs te verwachten is, ondernemersrisico lopen, investeringen doen. Dit zijn allemaal begrippen die vaag zijn en waarover discussie mogelijk is en waarmee je met voldoende argumenten aan kunt tonen dat je daadwerkelijk ondernemer bent. Het is een zogenaamd grijs gebied.

Het voordeel van ondernemer zijn, dus winst uit onderneming genieten, is dat je gebruik kunt maken van de ondernemersfaciliteiten (zelfstandigenaftrek, investeringsaftrek, FOR) mits je voldoet aan het urencriterium (1.225 op jaarbasis aan de onderneming besteed). Daarnaast kan een ondernemer indien er een aantal slechte jaren achter elkaar zijn, dit verlies in mindering brengen in de aangifte inkomstenbelasting. Bij iemand die resultaat uit overige werkzaamheden verricht zal dit eerder beperkt worden. Ook heb je als ondernemer zijnde meer mogelijkheden voor aftrekposten dan bij een resultaatgenieter.

Of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting heeft niets te maken met de omzetbelasting. Je kunt ondernemer zijn voor de omzetbelasting ,maar voor de inkomstenbelasting resultaat uit overige werkzaamheden genieten.
De VAR heeft er ook niks mee te maken, dat is/was een verklaring van de belastingdienst die bedoeld was om opdrachtgevers duidelijkheid te verschaffen over de fiscale status van de opdrachtnemer.
Ook is het best mogelijk als je voor een bepaald jaar een VAR hebt met Winst uit Onderneming, dat je achteraf toch niet als ondernemer aangemerkt wordt. Omdat de feiten dan bijvoorbeeld heel anders blijken te liggen.

Je bepaalt zelf bij het indienen van de aangifte inkomstenbelasting of je ondernemer bent en vult dan daar het biljet voor in. Als de belastingdienst het daar niet mee eens is, kun je achteraf een discussie krijgen op basis van de in de eerste alinea genoemde gegevens.

Als je dus vind dat je ondernemer bent en je hebt een uitnodiging voor een particuliere ontvangen, dan vul je toch gewoon een biljet voor ondernemer in. Met commerciële software kun je dat zelf regelen. Bij het programma van de belastingdienst weet ik niet hoe dat werkt, dan moet je wellicht een verzoek doen om ondernemersaangifte te kunnen doen. Of wellicht kun je het soort biljet wel wijzigen binnen de software?
  dinsdag 8 maart 2016 @ 13:58:34 #61
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_160516074
Waarom ontdek ik dit topic nu pas :@
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_160519016
Goeie vraag, ben je ondernemer dan?
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 8 maart 2016 @ 16:45:48 #63
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_160519771
Hmm, moet een grote transactie doen, maar dat moet naar Dollars. Nu doen of de gok nemen dat hij nog wat gaat stijgen. Iedere % is mooi meegenomen.

  woensdag 9 maart 2016 @ 09:48:26 #64
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_160536751
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 16:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Goeie vraag, ben je ondernemer dan?
Officiëel staat het bedrijfje op naam van mijn vriendin, maar eigenlijk steek ik er de meeste tijd in. :P
Alles bij elkaar opgeteld tikken we echter nog niet de urengrens aan, dus voorlopig nog resultaatgenieter.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_160537166
Je mag ook niet uren van beide rekenen als het gewoon een eenmanszaak is :P
Facts don't care about your feelings
  donderdag 17 maart 2016 @ 07:22:06 #66
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160730531
Hoi :W

Ben ik weer. Het heeft wat voeten in aarde gehad, maar mijn eerste factuur is nu eindelijk betaald.
Nu heb ik de afgelopen anderhalve maand van onze spaarrekening een aantal dingen voorgeschoten. Daar zat een aantal aankopen bij, maar die boek ik gewoon van mijn zakelijke rekening terug naar de privé-rekening per betaalde rekening (of in bulk) onder kopje voorgeschoten kosten.

Maar ik heb ook een deel aanvullend inkomen voorgeschoten, dat ik nu ook aan mijzelf wil betalen.
Hoe zet ik mijn eigen 'netto' loon in de boeken en op de betalingskenmerken van de overboeking?
Is dat aan regels gebonden (heet dat loon, privéopname, salaris, inkomen), of mag je het zo noemen als je wilt?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_160731567
Mag je noemen wat je wilt, maar prive opname is de juiste omschrijving. Je boekt het namelijk ook naar prive in je administratie.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 17 maart 2016 @ 09:32:39 #68
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160731776
Okee, dus mijn eigen 'salaris' zet ik bij de bank op 'privé opname' en in mijn administratie als 'privé-opname'?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 17 maart 2016 @ 09:37:03 #69
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160731846
Nog een vraag: ik sta bij de KvK (en belastingdienst) ingeschreven als ZZP'er met de volgende activiteiten:

Redactie (radio, tv, internet, print), quizzen, tekst, vertaling, training en voice-over.

Nu heb ik ook nog plannen om zaken aan te bieden via internet (Amerika). Onder andere video's, animaties (doe ik ook). Dat zouden dus dingen zijn die ik 'verkoop'. Als daar ook maar iets van geld op binnenkomt, moet ik daarvoor nog aanpassingen doen op mijn activeiten bij de inschrijving, of kan ik wat daar aan zakgeld van binnenkomt gewoon inboeken als 'overige inkomsten' of zo?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 17 maart 2016 @ 09:41:45 #70
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160731911
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 09:37 schreef Verbal het volgende:
moet ik daarvoor nog aanpassingen doen op mijn activeiten bij de inschrijving
Ik was al ruim anderhalf jaar bezig met freelance activiteiten voordat ik de inschrijving bij de KvK hierop aanpaste. Dus ik zou zeggen: probeer het eens en als die extra zakelijke activiteit levensvatbaar blijkt, dan wijzig je de inschrijving.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_160731993
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 09:32 schreef Verbal het volgende:
Okee, dus mijn eigen 'salaris' zet ik bij de bank op 'privé opname' en in mijn administratie als 'privé-opname'?

V.
Eigenlijk is wat je opneemt juist niet je salaris bij een eenmanszaak. De winst (dus eigenlijk je inkomen, je salaris (wat helemaal een fout woord is) bestaat uit je omzet minus je kosten. Wat je daarvan al dan niet naar privé haalt moet je helemaal zelf weten, heeft verder geen invloed op je belastbaar inkomen en heet gewoon een opname.
  donderdag 17 maart 2016 @ 10:13:06 #72
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160732458
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 09:46 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Eigenlijk is wat je opneemt juist niet je salaris bij een eenmanszaak. De winst (dus eigenlijk je inkomen, je salaris (wat helemaal een fout woord is) bestaat uit je omzet minus je kosten. Wat je daarvan al dan niet naar privé haalt moet je helemaal zelf weten, heeft verder geen invloed op je belastbaar inkomen en heet gewoon een opname.
Okee, duidelijk. Eigenlijk vind ik het voor mijn eigen begrip wel zo prettig om er bijvoorbeeld maanden aan toe te voegen, maar echt nodig is het ook niet. :)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 21 maart 2016 @ 15:42:49 #73
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_160835242
Ik zie dat ik in de OP nog steeds als ondernemer vermeld sta. Dat is helaas al een tijdje niet meer het geval. Nadat de markt waarin ik actief was compleet op zijn gat ging, ben ik uiteindelijk noodgedwongen weer in loondienst gegaan. Hoewel niet formeel failliet, uiteindelijk wel een heleboel financiële ellende als gevolg hiervan. Ellende die overigens bijna is opgelost *O*.

Voor nu dus geen ondernemer. Er zijn wel wat ontwikkelingen gaande die dit weer zouden kunnen veranderen, maar het is nu nog wat te vroeg om dat te delen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 21 maart 2016 @ 22:11:10 #74
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160846041
Afgelopen week een meeting gehad met gelijkgestemde ZZPers, waar iemand van FNV Zelfstandigen kwam spreken over de nieuwe modelovereenkomsten. Kort gezegd komt het er op neer dat je óf duidelijk moet kunnen maken dat er op geen enkele wijze een gezagsrelatie is, óf dat je vrij inwisselbaar bent door iemand anders.

In mijn sector (project management), wordt je ingehuurd op basis van je expertise, competenties en dus hard- en soft skills, waardoor de inwisselbaarheid al direct ver te zoeken is. De projecten die wij runnen moeten voldoen aan wetgeving waarbij ook de aansprakelijkheid in de wet geregeld is. Ik heb dus altijd een gezagsrelatie. Ik moet namelijk voldoen aan een aantal bij wet vastgelegde eisen en bovendien rapporteren aan de opdrachtgever, die bovendien sturende instructies moet kunnen geven. Daarmee voldoe ik ook niet aan dit punt.

Volgens de betreffende spreker is het hiermee nagenoeg onmogelijk om aan te tonen dat er geen dienstbetrekking is. Dit ondanks dat we zelf het risico lopen, geen aanspraak maken op voorzieningen, aansprakelijk zijn voor geleden schade en contracten sluiten met een duidelijke einddatum of eindoplevering. Bovendien, als wij al niet zouden kunnen aantonen dat we geen dienstbetrekking hebben, dan denk ik dat heel veel mensen (kenniswerkers) hier moeite mee gaan hebben. Overigens schijnt vluchten in een BV ook niet te kunnen, omdat je ook daar zult moeten kunnen aantonen dat je zelfstandig werkt.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en zien jullie beren op de weg met betrekking tot je eigen zelfstandigheid?

Eigenlijk is het toch van den zotte dat je in dit land niet gewoon zelf het vinkje 'zelfstandige' mag zetten. Het willens en wetens afzien van het sociale vangnet zou toch voldoende moeten zijn? Ik mag nergens aanspraak op maken, maar draag middels belastingen (veel meer dan in loondienst) wel gewoon bij aan het in stand houden van het systeem. Je zou zeggen dat het vanuit de samenleving geredeneerd de best mogelijke situatie is.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 07:24:57 #75
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_160849784
quote:
In mijn sector (project management), wordt je ingehuurd op basis van je expertise, competenties en dus hard- en soft skills, waardoor de inwisselbaarheid al direct ver te zoeken is. De projecten die wij runnen moeten voldoen aan wetgeving waarbij ook de aansprakelijkheid in de wet geregeld is. Ik heb dus altijd een gezagsrelatie. Ik moet namelijk voldoen aan een aantal bij wet vastgelegde eisen en bovendien rapporteren aan de opdrachtgever, die bovendien sturende instructies moet kunnen geven. Daarmee voldoe ik ook niet aan dit punt.

Volgens de betreffende spreker is het hiermee nagenoeg onmogelijk om aan te tonen dat er geen dienstbetrekking is. Dit ondanks dat we zelf het risico lopen, geen aanspraak maken op voorzieningen, aansprakelijk zijn voor geleden schade en contracten sluiten met een duidelijke einddatum of eindoplevering. Bovendien, als wij al niet zouden kunnen aantonen dat we geen dienstbetrekking hebben, dan denk ik dat heel veel mensen (kenniswerkers) hier moeite mee gaan hebben. Overigens schijnt vluchten in een BV ook niet te kunnen, omdat je ook daar zult moeten kunnen aantonen dat je zelfstandig werkt.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en zien jullie beren op de weg met betrekking tot je eigen zelfstandigheid?
Dat je aan wettelijke eisen moet voldoen zie ik niet als een obstakel. Dat je moet werken volgens de instructies van de opdrachtgever wel.
Het ligt er uiteindelijk aan hoe je het vast legt in het contract. Zorg voor voldoende (papieren) vrijheid en laat het toetsen door de belastingdienst.
Dit circus dient om schijnzelfstandigheid aan te pakken. De BD heeft het druk met allerlei zaken waar klachten over zijn (pakketbezorgers, zorg, enz.). Zolang niemand aan de bel trekt en je contract is goedgekeurd zit je goed. De overheid wil voorkomen dat je als werknemer-zonder-werknemersrechten wordt uitgebuit. Als je ruim meer dan het minimumloon verdient kraait er volgens mij geen haan naar, wat je ook doet.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 18:15:14 #77
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160864378
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:11 schreef Coelho het volgende:
Afgelopen week een meeting gehad met gelijkgestemde ZZPers, waar iemand van FNV Zelfstandigen kwam spreken over de nieuwe modelovereenkomsten. Kort gezegd komt het er op neer dat je óf duidelijk moet kunnen maken dat er op geen enkele wijze een gezagsrelatie is, óf dat je vrij inwisselbaar bent door iemand anders.

In mijn sector (project management), wordt je ingehuurd op basis van je expertise, competenties en dus hard- en soft skills, waardoor de inwisselbaarheid al direct ver te zoeken is. De projecten die wij runnen moeten voldoen aan wetgeving waarbij ook de aansprakelijkheid in de wet geregeld is. Ik heb dus altijd een gezagsrelatie. Ik moet namelijk voldoen aan een aantal bij wet vastgelegde eisen en bovendien rapporteren aan de opdrachtgever, die bovendien sturende instructies moet kunnen geven. Daarmee voldoe ik ook niet aan dit punt.

Volgens de betreffende spreker is het hiermee nagenoeg onmogelijk om aan te tonen dat er geen dienstbetrekking is. Dit ondanks dat we zelf het risico lopen, geen aanspraak maken op voorzieningen, aansprakelijk zijn voor geleden schade en contracten sluiten met een duidelijke einddatum of eindoplevering. Bovendien, als wij al niet zouden kunnen aantonen dat we geen dienstbetrekking hebben, dan denk ik dat heel veel mensen (kenniswerkers) hier moeite mee gaan hebben. Overigens schijnt vluchten in een BV ook niet te kunnen, omdat je ook daar zult moeten kunnen aantonen dat je zelfstandig werkt.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en zien jullie beren op de weg met betrekking tot je eigen zelfstandigheid?

Eigenlijk is het toch van den zotte dat je in dit land niet gewoon zelf het vinkje 'zelfstandige' mag zetten. Het willens en wetens afzien van het sociale vangnet zou toch voldoende moeten zijn? Ik mag nergens aanspraak op maken, maar draag middels belastingen (veel meer dan in loondienst) wel gewoon bij aan het in stand houden van het systeem. Je zou zeggen dat het vanuit de samenleving geredeneerd de best mogelijke situatie is.
Vreemd, als er onder je onder de Wet DBA niet onder een arbeidsverhouding uitkomt, had dit met een VAR ook niet gekund. De voorwaarden zijn namelijk (nagenoeg) hetzelfde. De controle (vooraf/achteraf) is hetgeen verschilt.
Ik vond de handreiking van de belastingdienst redelijk duidelijk.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 19:28:52 #78
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160866718
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 18:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vreemd, als er onder je onder de Wet DBA niet onder een arbeidsverhouding uitkomt, had dit met een VAR ook niet gekund. De voorwaarden zijn namelijk (nagenoeg) hetzelfde. De controle (vooraf/achteraf) is hetgeen verschilt.
Ik vond de handreiking van de belastingdienst redelijk duidelijk.
Bedankt voor de link.
We zaten met 60 professionals bij elkaar die stuk voor stuk geen probleem hadden om een VAR-WUO te krijgen maar die nu na het verhaal van de FNV allemaal twijfelden of het nog wel mogelijk zou zijn om na mid 2017 als zelfstandige te opereren. Met de VAR was het makkelijk en nam ik als ondernemer gewoon het risico op me, nu moet ik een opdrachtgever overtuigen om bepaalde passage's een op een over te nemen in een overeenkomst. In Nederland kan ik me dan nog redelijk eenvoudig achter de wetgeving verschuilen, maar hoe krijg ik bijvoorbeeld een Amerikaanse opdrachtgever zo ver dat hij in zijn 30 pagina's legal document een aantal passage's gaat opnemen die door de Nederlandse tax worden voorgeschreven? Modelovereenkomsten bestaan niet voor die opdrachtgevers.

Dat gezegd hebbende zal ik waarschijnlijk in de groep vallen die zijn instructiebevoegdheid contractueel af moet timmeren en als je dan elke wijziging ten opzichte van het standaard contract van de opdrachtgever weer moet laten toetsen door hun juridische afdeling, dan beland je zeer waarschijnlijk in een welles/nietes.

Het aanvinken van een stel hokjes voor de VAR was gewoon stukken eenvoudiger dan deze papieren tijger.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 21:14:32 #79
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160871102
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 19:28 schreef Coelho het volgende:

[..]

Bedankt voor de link.
We zaten met 60 professionals bij elkaar die stuk voor stuk geen probleem hadden om een VAR-WUO te krijgen maar die nu na het verhaal van de FNV allemaal twijfelden of het nog wel mogelijk zou zijn om na mid 2017 als zelfstandige te opereren. Met de VAR was het makkelijk en nam ik als ondernemer gewoon het risico op me, nu moet ik een opdrachtgever overtuigen om bepaalde passage's een op een over te nemen in een overeenkomst. In Nederland kan ik me dan nog redelijk eenvoudig achter de wetgeving verschuilen, maar hoe krijg ik bijvoorbeeld een Amerikaanse opdrachtgever zo ver dat hij in zijn 30 pagina's legal document een aantal passage's gaat opnemen die door de Nederlandse tax worden voorgeschreven? Modelovereenkomsten bestaan niet voor die opdrachtgevers.

Dat gezegd hebbende zal ik waarschijnlijk in de groep vallen die zijn instructiebevoegdheid contractueel af moet timmeren en als je dan elke wijziging ten opzichte van het standaard contract van de opdrachtgever weer moet laten toetsen door hun juridische afdeling, dan beland je zeer waarschijnlijk in een welles/nietes.

Het aanvinken van een stel hokjes voor de VAR was gewoon stukken eenvoudiger dan deze papieren tijger.
Ik weet niet hoe jij het ziet maar zowel een VAR als een modelovereenkomst is niet verplicht.
Als jij op basis van voldoende feiten en omstandigheden kunt aantonen dat je ondernemer bent, waarom zou je dan een modelovereenkomst gebruiken?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 21:50:44 #80
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160872820
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 21:14 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jij het ziet maar zowel een VAR als een modelovereenkomst is niet verplicht.
Als jij op basis van voldoende feiten en omstandigheden kunt aantonen dat je ondernemer bent, waarom zou je dan een modelovereenkomst gebruiken?
Vanwege de angst dat het toch niet voldoende blijkt te zijn of niet goed genoeg afgetimmerd is wanneer de belastingdienst mij er uit pikt voor controle. En in het grotere geheel gezien, dat ze, nadat ze een van mijn concullega's eruit gevist hebben, structureel de hele beroepsgroep gaan controleren.

Als het alleen om mezelf ging had ik wellicht nog wel een gokje durven wagen, maar er lopen in Nederland een kleine 200 freelancers rond die exact hetzelfde doen. Dus als de BD enigszins georganiseerd te werk gaat en een van hen zou zijn zaakjes volgens hun regels niet op orde hebben, dan kan ook ik zo maar hangen ondanks dat ik er van overtuigd ben dat ik een ondernemer ben. Je krijgt niet eerst een waarschuwing, maar moet meteen duizenden euro's terugbetalen. Afhankelijk van de terugwerkende kracht van de regeling kan dat nog wel een of twee nulletjes toenemen.

Het voelt alsof dit de start van een soort van riot is waarbij iedereen ineens het bokje kan zijn op het moment dat er geen modelovereenkomst op tafel gelegd kan worden, terwijl het mijns inziens een tool zou moeten zijn om alle gedwongen schijnzelfstandigheid aan te pakken. Misschien maak ik het veel te groot, maar de presentatie van de vertegenwoordiger van FNV Zelfstandigen heeft me er absoluut niet geruster op gemaakt.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 21:57:43 #81
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160873085
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 21:50 schreef Coelho het volgende:
Als het alleen om mezelf ging had ik wellicht nog wel een gokje durven wagen, maar er lopen in Nederland een kleine 200 freelancers rond die exact hetzelfde doen.
Gelukkig moet de belastingdienst iedereen apart naar feiten en omstandigheden controleren. Als jij je zaakjes op orde hebt, kunnen ze je niet over een kam scheren met anderen.
quote:
Misschien maak ik het veel te groot, maar de presentatie van de vertegenwoordiger van FNV Zelfstandigen heeft me er absoluut niet geruster op gemaakt.
Angst is een slechte raadgever. Zeker voor ondernemers. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160873212
Is het niet het werk van die FNV'er om je zo bang te maken en de materie zo complex mogelijk te maken?

FNV bemoeit zich graag met het bestuur van ons land. Maar nu hun achterban steeds kleiner wordt, krijgen ze steeds minder in de melk te brokkelen. Dus nu gaan ze achter de ondernemer aan.

Of werd er geen lidmaatschap aangeboden?
Spoilers!
  dinsdag 22 maart 2016 @ 22:23:03 #83
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160873993
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 21:57 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Gelukkig moet de belastingdienst iedereen apart naar feiten en omstandigheden controleren. Als jij je zaakjes op orde hebt, kunnen ze je niet over een kam scheren met anderen.

[..]

Angst is een slechte raadgever. Zeker voor ondernemers. ;)
Laat mij maar gewoon ondernemen, dat doe ik juist omdat ik niet zo van de regeltjes houd die me opgelegd worden ;)
pi_160874791
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 22:23 schreef Coelho het volgende:

[..]

Laat mij maar gewoon ondernemen, dat doe ik juist omdat ik niet zo van de regeltjes houd die me opgelegd worden ;)
Hoeveel opdrachtgevers heb je eigenlijk per jaar?
Spoilers!
pi_160876334
Iemand ervaring met overschrijven van een auto van een EMZ naar een VOF?
Ik heb een bus met grijs kenteken en die wil ik gaan overschrijven van de EMZ (deze staat dan persoonlijk op mijn naam) naar de VOF.
Kan dat gewoon bij een POST NL punt?
Bus wordt boven verwachting voornamelijk gebruikt voor de VOF en ik factureer nu steeds kilometers door naar de VOF maar dat is een beetje omslachtig.

En ik kan dan gewoon een factuur naar de VOF maken met BTW neem ik aan met de gegevens van de bus erop?
Bus is overigens 15 jaar oud.
En we willen er ook prive mee gaan rijden wat fiscaal zeer aantrekkelijk is, hoe gaat dat in z'n werk bij een V.O.F. ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 23 maart 2016 @ 08:07:29 #86
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160879581
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 23:23 schreef junkiexp het volgende:
Iemand ervaring met overschrijven van een auto van een EMZ naar een VOF?
Ik heb een bus met grijs kenteken en die wil ik gaan overschrijven van de EMZ (deze staat dan persoonlijk op mijn naam) naar de VOF.
Kan dat gewoon bij een POST NL punt?
Zie hier voor de mogelijkheden.
quote:
Bus wordt boven verwachting voornamelijk gebruikt voor de VOF en ik factureer nu steeds kilometers door naar de VOF maar dat is een beetje omslachtig.

En ik kan dan gewoon een factuur naar de VOF maken met BTW neem ik aan met de gegevens van de bus erop?
Dat kan, inderdaad. Verkoop wel tegen de werkelijke waarde.
quote:
Bus is overigens 15 jaar oud.
En we willen er ook prive mee gaan rijden wat fiscaal zeer aantrekkelijk is, hoe gaat dat in z'n werk bij een V.O.F. ?
Net als bij een eenmanszaak. Degene die er prive mee rijdt, krijgt de bijtelling.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 23 maart 2016 @ 08:08:40 #87
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160879589
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 22:23 schreef Coelho het volgende:

[..]

Laat mij maar gewoon ondernemen, dat doe ik juist omdat ik niet zo van de regeltjes houd die me opgelegd worden ;)
Zorg dat je je administratie op orde hebt. Dat scheelt al een hele hoop bij een eventuele controle.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 23 maart 2016 @ 08:09:20 #88
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160879595
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 22:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hoeveel opdrachtgevers heb je eigenlijk per jaar?
Je gaat toch niet met 'je moet minimaal 3 opdrachtgevers per jaar hebben' opmerking komen?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160880140
quote:
5s.gif Op woensdag 23 maart 2016 08:09 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je gaat toch niet met 'je moet minimaal 3 opdrachtgevers per jaar hebben' opmerking komen?
Nee, dat was ik niet van plan ;) Ik vroeg het gewoon uit nieuwsgierigheid.
Spoilers!
pi_160880497
Vreemd dat de wet DBA zoveel paniek veroorzaakt ten opzichte van het werken met de VAR zoals voorheen werd gedaan. Dat bewijst maar weer eens wat voor gedrocht de VAR was, aangezien de meeste opdrachtgevers en veel opdrachtnemers niet begrepen wat daar nu eigenlijk de bedoeling van was.
  woensdag 23 maart 2016 @ 11:15:46 #91
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_160882333
Een maand geleden vroeg een opdrachtgever ineens om mijn VAR, toen ik een factuur indiende :D
Ik heb drie keer moeten uitleggen hoe de vork momenteel in de steel zit, en dat mijn oude VAR (2014) in dit geval ook geldig was - maar natuurlijk een enorme wassen neus is. Werkgevers, en vooral die van mij (ziekenhuizen en universiteiten) snappen er de ballen van :N Ik laat het maar een beetje op me afkomen en verzin er wel iets voor zodra dingen echt concreet duidelijk worden bij de belastingdienst.

De zaken gaan hier nog steeds heel goed. Sterker nog, ik rol van de ene klus in de andere, nog steeds middels 'zachte' acquisitie. Ik begin wel wat kritischer te worden, aangezien mensen me soms wel heel makkelijk weten te vinden voor 'klusjes'. Omdat de rollercoaster van aaneengesloten klussen wat overweldigend is, en ik daarin soms de focus (wat wil ik?) dreig te verliezen, bouw ik in het voorjaar 2 maanden sabattical in - om nieuwe lijnen uit te zetten en mijn focus even aan te scherpen. Daar heb ik VEEL zin in.
  woensdag 23 maart 2016 @ 13:08:22 #92
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160884536
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 22:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hoeveel opdrachtgevers heb je eigenlijk per jaar?
2 à 3, maar opdrachten variëren van enkele maanden tot soms meerdere jaren en van fulltime tot 100 uur op jaarbasis...
  woensdag 23 maart 2016 @ 21:35:51 #93
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_160897223
quote:
De Belastingdienst heeft op 23-03-2016 om 21:33 uur de aangifte inkomstenbelasting 2015 ontvangen
Nou dat zit er ook weer op :'(

Voor mij nu de eerste keer aangifte waarbij ik een behoorlijk bedrag kan overmaken maar gaat het er nu op neerkomen dat de voorlopige aanslag van 2016 hier ook gelijk achteraan gaan komen? Dat zou weer een beetje jammer zijn
  donderdag 24 maart 2016 @ 00:48:47 #94
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160902997
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 21:35 schreef Dribbel_ het volgende:
[...] maar gaat het er nu op neerkomen dat de voorlopige aanslag van 2016 hier ook gelijk achteraan gaan komen? Dat zou weer een beetje jammer zijn
Nee, maar daar kun je zelf wel een verzoek voor indienen.

De kans is wel groot dat je in 2017 een voorlopige aanslag ontvangt op basis van de gegevens van 2015.

Een voorlopige aanslag in het jaar kun je overigens in (maandelijkse) termijnen betalen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160949031
Wat kost een boekhouder zoal? Wanneer heb je hem eigenlijk nodig?
pi_160949273
Tussen de ¤35 en ¤65 meestal. Voor uitleg waar je aan moet denken bij het ondernemen, hoe je je administratie moet voeren, de kwartaal of maand aangiftes van de BTW en uiteindelijk je jaarcijfers voor in de aangifte inkomstenbelasting... (of in een geval van BV de jaarrekening, VPB aangifte etc.)

En natuurlijk voor financieel advies :) als meer mensen eens langs boekhouders of financieel adviseurs gingen voordat ze een onderneming begonnen dan had heel wat kansloze zooi nooit gestart geweest.
Facts don't care about your feelings
pi_160950540
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 23:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Tussen de ¤35 en ¤65 meestal. Voor uitleg waar je aan moet denken bij het ondernemen, hoe je je administratie moet voeren, de kwartaal of maand aangiftes van de BTW en uiteindelijk je jaarcijfers voor in de aangifte inkomstenbelasting... (of in een geval van BV de jaarrekening, VPB aangifte etc.)
Lijkt me verstandig om daar gebruik van te maken indeed. Het financiele gebeuren is me sowieso een raadsel. De rest gaat wel lekker :D
pi_160953713
Wat doe je dan?
Facts don't care about your feelings
pi_160955188
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 00:42 schreef Santello het volgende:

[..]

Lijkt me verstandig om daar gebruik van te maken indeed. Het financiele gebeuren is me sowieso een raadsel. De rest gaat wel lekker :D
Kan je yoshi aanraden!
pi_160956316
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 09:52 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat doe je dan?
Educatie iets.
pi_160956349
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 13:03 schreef Santello het volgende:

[..]

Educatie iets.
Dan kan het zeker interessant zijn om een belastingadviseur (boekhouder vind ik zo'n stom woord dat de lading niet dekt) in de arm te nemen. Bijvoorbeeld om te beoordelen of de onderwijsvrijstelling voor de BTW van toepassing is en hoe je daar verder in de BTW-aangiftes mee om moet gaan.
pi_160956395
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 13:05 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dan kan het zeker interessant zijn om een belastingadviseur (boekhouder vind ik zo'n stom woord dat de lading niet dekt) in de arm te nemen. Bijvoorbeeld om te beoordelen of de onderwijsvrijstelling voor de BTW van toepassing is en hoe je daar verder in de BTW-aangiftes mee om moet gaan.
Ga ik zeker doen. Bedankt voor je advies! Eentje zoeken die hier ervaring mee heeft.
  zaterdag 26 maart 2016 @ 15:15:23 #103
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160958417
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 13:09 schreef Santello het volgende:

[..]

Ga ik zeker doen. Bedankt voor je advies! Eentje zoeken die hier ervaring mee heeft.
Zoek er dan gelijk een in de buurt, ondanks dat er veel digitaal kan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160959034
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 15:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Zoek er dan gelijk een in de buurt, ondanks dat er veel digitaal kan.
Is toch niet nodig? Ik zit zelf in de buurt van Eindhoven en heb verschillende klanten in Rotterdam en Amsterdam. Gaat prima hoor.
  zaterdag 26 maart 2016 @ 18:19:25 #105
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160961670
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 15:52 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Is toch niet nodig? Ik zit zelf in de buurt van Eindhoven en heb verschillende klanten in Rotterdam en Amsterdam. Gaat prima hoor.
Nodig niet, nee.
Kan goed zijn dat ik een andere visie op de dienstverlening heb. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160964739
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 18:19 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nodig niet, nee.
Kan goed zijn dat ik een andere visie op de dienstverlening heb. :)
Oh, jij wilt nog uren samen met koffie en koekjes om de keukentafel zitten?
pi_160972852
Met de cloud, telefoon, email, whatsapp en gewoon post kun je eigenlijk bijna alles uitvoeren, maar ik merk toch wel dat klanten het liefst de eerste keer face-to-face willen praten.
Facts don't care about your feelings
  zondag 27 maart 2016 @ 10:50:01 #108
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160972979
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 20:47 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Oh, jij wilt nog uren samen met koffie en koekjes om de keukentafel zitten?
Het feit dat je dit oppert zegt mij al genoeg. :)
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 10:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Met de cloud, telefoon, email, whatsapp en gewoon post kun je eigenlijk bijna alles uitvoeren, maar ik merk toch wel dat klanten het liefst de eerste keer face-to-face willen praten.
Natuurlijk moet je zoveel mogelijk gebruik maken van de mogelijkheden die digitalisering je biedt. Het is alleen een middel om je dienst te leveren, geen doel.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 27 maart 2016 @ 11:06:38 #109
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_160973150
Mijn financiele vrouw :) en ik doen alles digitaal, maar deden koffie bij de kennismaking en we zien elkaar komende week voor De Aangifte. Ook om even bijgepraat te worden over wát ze nu precies heeft gedaan, zodat ik alles begrijp :')

En die omzetbelasting moet ook nog 'effe' bedacht ik me net. Precies tijdens topdrukte qua klussen. Erg blij dat ik die belastingzaken kan uitbesteden.
pi_160973915
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 10:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Met de cloud, telefoon, email, whatsapp en gewoon post kun je eigenlijk bijna alles uitvoeren, maar ik merk toch wel dat klanten het liefst de eerste keer face-to-face willen praten.
Natuurlijk doe ik ook altijd, ik wil iemand ook wel zien voor ik hem/haar als klant aanneem. Maar daarna zie ik sommigen eens per kwartaal, sommigen eens per jaar en anderen bijna nooit. Maar met die laatsten kan het contact toch heel intensief zijn. Het is net wat de klant aangeeft hoe die het wil.
En ach, het maakt me ook niet uit wat er hier verder van gevonden wordt. Ze zijn allemaal supertevreden, ik heb nog nooit geadverteerd en zit helemaal vol qua werk. Het doet zich rond zeg maar.
pi_160973937
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 10:50 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het feit dat je dit oppert zegt mij al genoeg. :)

[..]

Natuurlijk moet je zoveel mogelijk gebruik maken van de mogelijkheden die digitalisering je biedt. Het is alleen een middel om je dienst te leveren, geen doel.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat dat dan zegt. Leg eens uit?
  zondag 27 maart 2016 @ 21:23:39 #112
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160985655
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 12:06 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik ben toch wel heel benieuwd wat dat dan zegt. Leg eens uit?
Je lijkt me een reactieve ondernemer wat bevestigd wordt door:
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 12:06 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Het is net wat de klant aangeeft hoe die het wil.
Als jij je er goed bij voelt, is er niks mis mee.
Het is alleen niet mijn manier van ondernemen/adviseren. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160996014
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je lijkt me een reactieve ondernemer wat bevestigd wordt door:

[..]

Als jij je er goed bij voelt, is er niks mis mee.
Het is alleen niet mijn manier van ondernemen/adviseren. :)
Haha, wat kun je nu zo over mij oordelen! Wat een onzin. Ik ga liever af op de mening van 250 tevreden klanten.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:56:05 #114
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160997171
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:00 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Haha, wat kun je nu zo over mij oordelen! Wat een onzin. Ik ga liever af op de mening van 250 tevreden klanten.
Ik oordeel niet. Ik constateer alleen. Dat je dit onzin vindt, is wel een oordeel. ;)
Geef je klant vooraf hetgeen ze vragen. Je hoeft je tegenover mij niet te verdedigen of verantwoorden. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160997274
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik oordeel niet. Ik constateer alleen. Dat je dit onzin vindt, is wel een oordeel. ;)
Geef je klant vooraf hetgeen ze vragen. Je hoeft je tegenover mij niet te verdedigen of verantwoorden. :)
Ik constateer in een post van 2 regels 1 duimpje en 2 smileys. Dat zegt mij ook genoeg. In welke branche ben jij eigenlijk werkzaam?
  maandag 28 maart 2016 @ 14:02:57 #116
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160997345
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 14:00 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik constateer in een post 1 duimpje en twee smileys.
Een duim als compliment voor het ondernemen. Een knipoog voor het oordeel over mijn vermeende oordeel.
Een glimlach voor het feit dat je je klanten geeft wat ze vragen.
quote:
Dat zegt mij ook genoeg.
Wat zegt jou dat?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160997436
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 14:02 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een duim als compliment voor het ondernemen. Een knipoog voor het oordeel over mijn vermeende oordeel.
Een glimlach voor het feit dat je je klanten geeft wat ze vragen.

[..]

Wat zegt jou dat?
Dat je niet direct kunt communiceren, maar je woorden waarover je zelf onzeker bent moet verpakken in smileys om ze af te vlakken.
  maandag 28 maart 2016 @ 14:09:54 #118
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160997510
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 14:06 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat je niet direct kunt communiceren, maar je woorden waarover je zelf onzeker bent moet verpakken in smileys om ze af te vlakken.
Het is wel duidelijk dat je mij niet kent. Ik hoef niets af te vlakken.
Wil jij het op die manier lezen, prima. Ik geef alleen maar aan dat het een vriendelijke vorm van reactie is en ik niemand met mijn woorden wil 'aanvallen'. :*
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 28 maart 2016 @ 19:10:30 #119
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161004258
GEZELLIGHEID!!!

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161015139
Jullie hoeven echt niet te vechten met elkaar om mij als klant binnen te hengelen.
pi_161018074
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 00:33 schreef Santello het volgende:
Jullie hoeven echt niet te vechten met elkaar om mij als klant binnen te hengelen.
Jammer, ik dacht misschien maakt het indruk...

Haha, nee hoor liever niet. Heb al een paar maanden een klantenstop (zit vol en wil geen personeel).
  dinsdag 29 maart 2016 @ 11:53:53 #122
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161019645
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 00:33 schreef Santello het volgende:
Jullie hoeven echt niet te vechten met elkaar om mij als klant binnen te hengelen.
Als het al vechten om een klant zou zijn, doe je dat niet in het openbaar.
En je bent toch al verwezen naar Yoshi?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161022273
Alleen aangeraden :P maar ook ik heb eigenlijk teveel klanten. Heb wel personeel, maar je merkt toch dat je zelf het meeste weet en klanten ook liever met jou blijven spreken. Maar goed je denkt doe maar zo'n klein klantje erbij is toch het werk niet, maar als dat x50 is dan krijg je toch verdacht veel vragen iedere dag.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 29 maart 2016 @ 14:27:54 #124
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161022677
Grappig om te zien hoe verschillende mensen hier naar kijken.
Wat ik me dan afvraag: bloodymary1 en YoshiBignose geven aan vol te zitten/teveel klanten te hebben. Waarom beoordeel je je klanten niet opnieuw en neem je geen afscheid van klanten die in de beoordeling onderaan komen te staan? Of ben ik de enige die dit ook een onderdeel van ondernemen vind?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161022970
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 14:27 schreef ManAtWork het volgende:
Grappig om te zien hoe verschillende mensen hier naar kijken.
Wat ik me dan afvraag: bloodymary1 en YoshiBignose geven aan vol te zitten/teveel klanten te hebben. Waarom beoordeel je je klanten niet opnieuw en neem je geen afscheid van klanten die in de beoordeling onderaan komen te staan? Of ben ik de enige die dit ook een onderdeel van ondernemen vind?
Nee hoor, dat doe ik ook zeker. Zo doe ik bijvoorbeeld helemaal geen particulieren meer (alleen vrienden en familie), Een paar jaar geleden heb ik die allemaal (een stuk of 100) overgedragen aan een ander kantoor. Nu doe ik bijna alleen nog ondernemers. En ook daarin wordt wel eens geschift. En het criterium van wie bovenaan staan is dan overigens niet welke klant het grootste is of het meeste geld opbrengt. Maar dat vind jij ook vast helemaal fout.

Maar er komen gewoon heel vaak aanvragen voor nieuwe klanten bij, zeker in deze tijd. Dan moet je echt een paar keer per week nee verkopen, hoe moeilijk dat ook is. Er gaan (bij mij) nu eenmaal maar 50 uur in een werkweek. En anders loop je zelf vast en dan moeten de klanten ook overal te lang op wachten. Sommige werkzaamheden keren nu eenmaal ook periodiek terug (loonadminsitraties, btw-aangiftes), daar moet je ook ruimte voor houden.
pi_161023109
True, ik zit er ook aan te twijfelen om de kleine klantjes weg te doen. De paar grote klanten met meerdere BV's leveren natuurlijk veel meer op en hebben ook meer werk. Anderzijds zijn die kleine klantjes juist weer makkelijker te doen door personeel. Als je echt iedere week nieuwe klanten moet weigeren wordt het wel heel verleidelijk om personeel te nemen toch? Wat is de reden dat je dit niet wilt?
Facts don't care about your feelings
pi_161023408
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 14:44 schreef YoshiBignose het volgende:
True, ik zit er ook aan te twijfelen om de kleine klantjes weg te doen. De paar grote klanten met meerdere BV's leveren natuurlijk veel meer op en hebben ook meer werk. Anderzijds zijn die kleine klantjes juist weer makkelijker te doen door personeel. Als je echt iedere week nieuwe klanten moet weigeren wordt het wel heel verleidelijk om personeel te nemen toch? Wat is de reden dat je dit niet wilt?
Mijn vrijheid. Ik werk wel 50 uur per week, maar zo voelt het niet omdat ik mijn tijd helemaal zelf indeel. Ik heb kantoor aan huis. Werk veel 's avonds en in het weekend en als het mooi weer is doordeweeks ga ik 'smiddags lekker paardrijden. Ben een avondmens dus werk wel vaak 's avonds tot 2 uur. Maar zit er nooit 's morgens voor 09.00, 09.30.
Moet er niet aan denken dat hier elke dag iemand komt zitten.
Bovendien ben ik slecht in delegeren en denk ik al snel, dat heb ik sneller zelf gedaan dan uitgelegd.
Ik zou ook niet meer in loondienst kunnen werken. Heb 12 jaar bij Ernst & Young gewerkt, maar zou dat echt niet meer kunnen nu.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 14:59:36 #128
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161023447
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 14:38 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Nee hoor, dat doe ik ook zeker. Zo doe ik bijvoorbeeld helemaal geen particulieren meer (alleen vrienden en familie), Een paar jaar geleden heb ik die allemaal (een stuk of 100) overgedragen aan een ander kantoor. Nu doe ik bijna alleen nog ondernemers. En ook daarin wordt wel eens geschift. En het criterium van wie bovenaan staan is dan overigens niet welke klant het grootste is of het meeste geld opbrengt. Maar dat vind jij ook vast helemaal fout.
Waarom zou ik dat fout moeten vinden?
Ik krijg de indruk dat je alles wat ik denk of vind, een vorm van kritiek is op jouw manier van ondernemen. Zit ik fout met die indruk?
quote:
Maar er komen gewoon heel vaak aanvragen voor nieuwe klanten bij, zeker in deze tijd. Dan moet je echt een paar keer per week nee verkopen, hoe moeilijk dat ook is. Er gaan (bij mij) nu eenmaal maar 50 uur in een werkweek. En anders loop je zelf vast en dan moeten de klanten ook overal te lang op wachten. Sommige werkzaamheden keren nu eenmaal ook periodiek terug (loonadminsitraties, btw-aangiftes), daar moet je ook ruimte voor houden.
Waarom heb je er wel voor gekozen om particulieren over te dragen maar de periodiek terugkerende werkzaamheden niet uit te besteden (voor de duidelijkheid: door iemand anders laten verwerken, dus geen afscheid nemen)?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 15:02:00 #129
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161023510
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 14:44 schreef YoshiBignose het volgende:
True, ik zit er ook aan te twijfelen om de kleine klantjes weg te doen. De paar grote klanten met meerdere BV's leveren natuurlijk veel meer op en hebben ook meer werk. Anderzijds zijn die kleine klantjes juist weer makkelijker te doen door personeel. Als je echt iedere week nieuwe klanten moet weigeren wordt het wel heel verleidelijk om personeel te nemen toch? Wat is de reden dat je dit niet wilt?
Mijn stelling is: des te vaker je 'nee' kan verkopen, des te minder personeel je nodig hebt. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161023519
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 14:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat fout moeten vinden?
Ik krijg de indruk dat je alles wat ik denk of vind, een vorm van kritiek is op jouw manier van ondernemen. Zit ik fout met die indruk?

[..]

Waarom heb je er wel voor gekozen om particulieren over te dragen maar de periodiek terugkerende werkzaamheden niet uit te besteden (voor de duidelijkheid: door iemand anders laten verwerken, dus geen afscheid nemen)?
Oh nee, niet zozeer dat je kritiek op mij hebt, maar jij lijkt mij zo iemand die heel rechttoe-rechtaan over ondernemen denkt, dus zoveel mogelijk geld verdienen. En niet naar de praktische kant kijkt en of het leuk is. Maar misschien zit ik er helemaal naast hoor! Ken je verder ook niet.

De periodieke werkzaamheden doe ik graag zelf omdat ik het fijn vind om alles in 1 hand te hebben. En ik merk dat klanten dat ook heel prettig vinden. Ik weet dan werkelijk alle ins en outs van een bedrijf en dat is weer makkelijk en scheelt veel tijd bij het maken van jaarstukken of het geven van adviezen. En het is ook wel eens lekker om werkzaamheden te verrichten waar je niet heel veel bij na hoeft te denken.

Wat ik er nog even aan toe wil voegen. Jij hebt het steeds over ondernemen. Maar ik zie mezelf niet zo zeer als ondernemer, maar in de eerste plaats als belastingadviseur.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 15:05:14 #131
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161023583
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 15:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Oh nee, niet zozeer dat je kritiek op mij hebt, maar jij lijkt mij zo iemand die heel rechttoe-rechtaan over ondernemen denkt, dus zoveel mogelijk geld verdienen. En niet naar de praktische kant kijkt en of het leuk is. Maar misschien zit ik er helemaal naast hoor! Ken je verder ook niet.
Je zit er ook helemaal naast. Dat geeft ook niet.
Het is precies het omgekeerde: ik kijk eerder naar de praktische kant. Of het geld oplevert, kan een gevolg zijn van de keuze.
quote:
De periodieke werkzaamheden doe ik graag zelf omdat ik het fijn vind om alles in 1 hand te hebben. En ik merk dat klanten dat ook hele prettig vinden. Ik weet dan werkelijk alle ins en outs van een bedrijf en dat is weer makkelijk en scheelt veel tijd bij het maken van jaarstukken of het geven van adviezen. En het is ook wel eens lekker om werkzaamheden te verrichten waar je niet heel veel bij na hoeft te denken.
Dat eerste is een veelgehoord argument. De laatste zin is herkenbaar. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 15:08:48 #132
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161023667
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 15:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Wat ik er nog even aan toe wil voegen. Jij hebt het steeds over ondernemen. Maar ik zie mezelf niet zo zeer als ondernemer, maar in de eerste plaats als belastingadviseur.
Ik heb het over ondernemen omdat ik van mening ben dat het niet alleen in de accountancy, boekhouderadij, belastingadvies of fiscaliteit zo werkt.
Iedere ondernemer, groot of klein, maakt keuzes wat betreft klanten, personeel, huisvesting, omzet, kosten enz.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 31 maart 2016 @ 12:36:58 #133
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161071197
Ik zie mijzelf absoluut niet als ondernemer. "Ondernemen zit je in het bloed of niet" hoorde ik veel. Ondernemen zit mij niet in het bloed, maar ik wil gewoon werken. Aangezien ik contracturen de laatste jaren heb zien afkalven, heb ik de stap naar deel-ZP'er gezet.

Ik ben freelancer, ZP'er whatever. Maar geen ondernemer.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161071469
Ik zie mezelf wel als ondernemer. Dat heeft zeker moeten groeien, dat ben je niet van de een op andere dag.

Verder wil ik even mijn beklag doen over de manier van communiceren van de Belastingdienst. Vorig jaar moest ik toch echt een ondernemersaccount aanmaken want alles zou digitaal worden. Heerlijk, hier in huis met twee bedrijven en twee ondernemers krijgen we stapels blauwe brieven.
Wij krijgen btw terug van ons kleinste bedrijf. Dat mogen ze niet terugstorten op het rekeningnummer waar vanaf we het destijds betaald hebben maar ik moet zelf een formulier downloaden op de site van de Belastingdienst. Dat formulier staat natuurlijk niet op de plaats die aangegeven staat in de brief.

Uiteindelijk gevonden. Een formulier dat per post gestuurd moet worden is als pdf beschikbaar. Maar er is ook een digitaal formulier beschikbaar voor ondernemers als ik inlog bij Mijn Belastingdienst. Fantastisch, dan hoef ik niet naar de brievenbus.
Inloggen, formulier makkelijk gevonden, invullen. Tot men ineens automatisch mijn BSN invult als zijnde mijn btw-nummer. We hebben een vof dus mijn BSN is niet hetzelfde als mijn btw nummer. Nou kan ik de gok nemen dat men het wel juist zal doorvoeren in Apeldoorn maar ik heb toch maar de pdf geprint. Zucht.

Wat een tijdverspilling |:(
Spoilers!
pi_161074162
Dan heb je denk ik toch de verkeerde logingegevens gebruikt. Een VOF krijgt een eigen gebruikersnaam (NLXXXXXXXXX) en wachtwoord. Hiermee log je in op het ondernemersgedeelte en dan kun je het formulier voor wijzigen rekeningnummer gebruiken.

Ik begrijp dat het soms chaotisch kan overkomen bij de BD, en soms is dat het ook, maar meestal is het toch een stukje onwetendheid van de ondernemer.

Wat betreft het ondernemer zijn of niet... ik denk dat er nog steeds een scheiding is tussen de ZZP'ers / freelancers en echte ondernemers. Ik heb me altijd ondernemer gevoeld, maar kan begrijpen dat sommige dat niet voelen.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 31 maart 2016 @ 23:31:53 #136
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161086907
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 15:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Dan heb je denk ik toch de verkeerde logingegevens gebruikt. Een VOF krijgt een eigen gebruikersnaam (NLXXXXXXXXX) en wachtwoord. Hiermee log je in op het ondernemersgedeelte en dan kun je het formulier voor wijzigen rekeningnummer gebruiken.
Wat GrootNeus zegt. Dit zijn ook de inlogcodes die je gebruikt om je btw-aangifte in te dienen (mits je die niet via een softwarepakket/administratieconsulent verstuurd).

Ikzelf voel mij nog teveel loonslaaf (38 uur per week) om mij ondernemer te voelen. ;)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 1 april 2016 @ 10:21:51 #137
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_161091680
Poef, de aangifte is gedaan. Blij met mijn accountant voor alle moeite.

Zoveel gewerkt en verdiend dat deze aangifte voor het eerst een 'echte' is: winst uit onderneming itt uit overige werkzaamheden. Prima, want dat is ook precies wat de bedoeling was toen ik startte. En goed nieuws: ik krijg een bak geld terug (dat had ik niet verwacht) vanwege een zooi kortingen en regelingen en ik moet nodig wat meer zakelijke kosten gaan maken. OK. I can live with that :)
  vrijdag 1 april 2016 @ 10:29:14 #138
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161091814
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 15:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Dan heb je denk ik toch de verkeerde logingegevens gebruikt. Een VOF krijgt een eigen gebruikersnaam (NLXXXXXXXXX) en wachtwoord. Hiermee log je in op het ondernemersgedeelte en dan kun je het formulier voor wijzigen rekeningnummer gebruiken.

Ik begrijp dat het soms chaotisch kan overkomen bij de BD, en soms is dat het ook, maar meestal is het toch een stukje onwetendheid van de ondernemer.

Wat betreft het ondernemer zijn of niet... ik denk dat er nog steeds een scheiding is tussen de ZZP'ers / freelancers en echte ondernemers. Ik heb me altijd ondernemer gevoeld, maar kan begrijpen dat sommige dat niet voelen.
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 23:31 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Wat GrootNeus zegt. Dit zijn ook de inlogcodes die je gebruikt om je btw-aangifte in te dienen (mits je die niet via een softwarepakket/administratieconsulent verstuurd).

Ikzelf voel mij nog teveel loonslaaf (38 uur per week) om mij ondernemer te voelen. ;)
Ah, dank je. Ik zal binnenkort eens goed zoeken, ik kan me niet herinneren ooit die codes te hebben gekregen. De btw-aangifte wordt door de boekhouder gedaan trouwens.
Spoilers!
  vrijdag 1 april 2016 @ 10:29:32 #139
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161091819
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 10:21 schreef Quoi het volgende:
Poef, de aangifte is gedaan. Blij met mijn accountant voor alle moeite.

Zoveel gewerkt en verdiend dat deze aangifte voor het eerst een 'echte' is: winst uit onderneming itt uit overige werkzaamheden. Prima, want dat is ook precies wat de bedoeling was toen ik startte. En goed nieuws: ik krijg een bak geld terug (dat had ik niet verwacht) vanwege een zooi kortingen en regelingen en ik moet nodig wat meer zakelijke kosten gaan maken. OK. I can live with that :)
Winst uit onderneming *O*
Spoilers!
  vrijdag 1 april 2016 @ 10:44:34 #140
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161092066
LHO krijgt ook centjes terug. *O* Ik moet alleen maar betalen. }:|
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_161099649
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 10:21 schreef Quoi het volgende:
Poef, de aangifte is gedaan. Blij met mijn accountant voor alle moeite.

Zoveel gewerkt en verdiend dat deze aangifte voor het eerst een 'echte' is: winst uit onderneming itt uit overige werkzaamheden. Prima, want dat is ook precies wat de bedoeling was toen ik startte. En goed nieuws: ik krijg een bak geld terug (dat had ik niet verwacht) vanwege een zooi kortingen en regelingen en ik moet nodig wat meer zakelijke kosten gaan maken. OK. I can live with that :)
Zie je niet vaak dat je geld terug krijgt als ondernemer :P Of had je een voorlopige aanslag ingediend waardoor je iedere maand al wat betaalde en dit te hoog ingeschat?
Facts don't care about your feelings
pi_161099798
Ik denk dat ze naast haar onderneming ook nog in loondienst werkt.
pi_161099822
Dan kan het wel :P vooral met de starters-/ zelfstandigenaftrek heb ik weleens gelukkige klanten gehad die bijv. de eerste 2 / 3 maanden nog in loondienst werkten.
Facts don't care about your feelings
pi_161099925
Of de combinatie van beiden natuurlijk.
  vrijdag 1 april 2016 @ 18:00:47 #145
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_161100174
Beiden :) Voorlopige aanslag & 2 maandjes in loondienst gewerkt.
  maandag 4 april 2016 @ 09:44:02 #146
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161163429
Hoi!

Een speciaal ondernemers topic, zie ik. Dat is mooi, dan meld ik me ook maar even. :)

Ik speel al heel lang met het idee voor mijzelf te beginnen, maar sinds ik twee grote opdrachtgevers heb binnengehaald heb ik me toch maar eens aangemeld bij de KvK. Mag betaald bloggen voor een cybersecurity bedrijf en ik schrijf artikelen voor een zeiltijdschrift :). Echt heel erg gaaf.

Ben me nu aan het inlezen over de belasting, moet straks mijn eerste btw aangifte doen. Ik heb een vraag over het aftrekken van bepaalde kosten van mijn winst.

Ik ben namelijk van plan over een paar weken in mijn eentje een boot te huren. Doel is het schrijven van een artikel over de eerste keer solozeilen en het maken van foto's en tekeningen. Ik kan heel goed aannemelijk maken dat dit met mijn werk te maken heeft. Er is interesse voor een betaald artikel over dit project.

Het twijfelpunt zit hem hier in: het is niet gegarandeerd dat ik het resulterende artikel verkopen kunnen zal. Dus als de BD dit toelaat zou in principe iedere handige Harry met een KvK nummer zijn twee weekjes Ibiza kunnen aftrekken onder het mom van 'ik ga er een artikel over schrijven'.

En, even abstracter gezien: Kun je op je aangifte zomaar alles invullen waarvan jij denkt dat het wel aftrekbaar zal zijn (en dat de belastingdienst dan beslist of ze er in meegaat of niet)? Of wordt er van je verwacht dat je alleen maar dingen op geeft die echt aftrekbaar zijn (denk het laatste, dat scheelt de BD een hoop werk aan beoordelen dan volstaat steekproefsgewijs controleren af en toe)

In ieder geval dank voor jullie antwoorden :)
  maandag 4 april 2016 @ 23:30:47 #147
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161185068
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 09:44 schreef Noordsestern het volgende:
Ik ben namelijk van plan over een paar weken in mijn eentje een boot te huren. Doel is het schrijven van een artikel over de eerste keer solozeilen en het maken van foto's en tekeningen. Ik kan heel goed aannemelijk maken dat dit met mijn werk te maken heeft. Er is interesse voor een betaald artikel over dit project.

[...]

En, even abstracter gezien: Kun je op je aangifte zomaar alles invullen waarvan jij denkt dat het wel aftrekbaar zal zijn (en dat de belastingdienst dan beslist of ze er in meegaat of niet)? Of wordt er van je verwacht dat je alleen maar dingen op geeft die echt aftrekbaar zijn (denk het laatste, dat scheelt de BD een hoop werk aan beoordelen dan volstaat steekproefsgewijs controleren af en toe)
quote:
Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 4 april 2016 @ 23:58:37 #148
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161186039
Er is onlangs ingebroken bij mij thuis. Ze hebben een iPad weggehaald, en een wat oudere MacBook. Ik heb een diepgeworteld geloof in Karma, en hoop dat de dief een keer keihard zijn kleine teentje stoot.

De iPad was relatief nieuw, jaartje oud. Hoe administreer ik deze diefstal? Is dit een privé opname? Hoe werkt dat met BTW?

De MacBook was al wat ouder, uit 2011. Ik gebruikte hem niet meer actief, was puur als reserve. Hij is al afgeschreven maar had nog wel restwaarde van, zeg, 300 euro op Marktplaats. Hoe administreer ik de diefstal van dit ding?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  dinsdag 5 april 2016 @ 00:09:27 #149
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161186267
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2016 23:58 schreef Hallmark het volgende:
Er is onlangs ingebroken bij mij thuis. Ze hebben een iPad weggehaald, en een wat oudere MacBook.
Dat is kl*te.

quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2016 23:58 schreef Hallmark het volgende:
De iPad was relatief nieuw, jaartje oud. Hoe administreer ik deze diefstal? Is dit een privé opname? Hoe werkt dat met BTW?

De MacBook was al wat ouder, uit 2011. Ik gebruikte hem niet meer actief, was puur als reserve. Hij is al afgeschreven maar had nog wel restwaarde van, zeg, 300 euro op Marktplaats. Hoe administreer ik de diefstal van dit ding?
Maar weer even de website van de Belastingdienst quoten.
quote:
Als er goederen van u zijn gestolen, hoeft u geen btw te betalen, omdat u niets ontvangen hebt. U kunt de btw over de inkoop dan wel aftrekken als voorbelasting. Wordt uw kasgeld gestolen? Dan moet u wel btw betalen over deze omzet.
Waren de iPad en de MacBook geactiveerd op de balans? Dan kan je die per "diefstaldatum" voor ¤ 0 verkopen (= boekverlies).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_161188588
Ben je niet verzekerd? Want dan krijg je natuurlijk geld terug...
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 5 april 2016 @ 09:14:19 #151
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161188990
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 08:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Ben je niet verzekerd? Want dan krijg je natuurlijk geld terug...
Nope. Ik heb het eens uitgerekend en dat is met onze bezittingen gewoon niet de moeite waard. Ik ben nu ca. 700-900 euro kwijt. Minus het eigen risico van zo'n verzekering kom ik ruim in de plus uit.

Overigens, ik weet niet helemaal of ik het snap wat MyTiredFeet zegt. Volgens mij zijn ze niet geactiveerd op de balans, iPads boek ik altijd gewoon als inventaris omdat ik ze vrij vaak vervang (jaarlijks, ik ben iOS developer). En die Macbook was al afgeschreven, ik had de restwaarde op 100 euro gezet. Maar praktisch is dat eerder 300 euro of zo.

Dus moet ik alleen die iPad voor 0 euro verkopen?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  dinsdag 5 april 2016 @ 11:15:48 #152
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161191057
quote:
Okay, gewoon aftrekken dus. Vind het zelf nogal een twijfelgevalletje want zeilen is ook mijn hobby en het is niet gegarandeerd dat er een opdracht uit rolt.

Maar ja, aan de andere kant, ik ga ook als vakantie zeilen deze zomer en dat trek ik niet af.
In ieder geval dank voor je antwoord :)
  dinsdag 5 april 2016 @ 17:35:10 #153
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161199752
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 09:14 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Nope. Ik heb het eens uitgerekend en dat is met onze bezittingen gewoon niet de moeite waard. Ik ben nu ca. 700-900 euro kwijt. Minus het eigen risico van zo'n verzekering kom ik ruim in de plus uit.

Overigens, ik weet niet helemaal of ik het snap wat MyTiredFeet zegt. Volgens mij zijn ze niet geactiveerd op de balans, iPads boek ik altijd gewoon als inventaris omdat ik ze vrij vaak vervang (jaarlijks, ik ben iOS developer). En die Macbook was al afgeschreven, ik had de restwaarde op 100 euro gezet. Maar praktisch is dat eerder 300 euro of zo.

Dus moet ik alleen die iPad voor 0 euro verkopen?
Niks 'verkopen'. Afboeken ten laste van het resultaat.
Als de MacBook nog een restwaarde had van EUR 100 op de balans, boek je dit bedrag af als kosten/verliespost.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 5 april 2016 @ 17:36:16 #154
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161199775
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 11:15 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Okay, gewoon aftrekken dus. Vind het zelf nogal een twijfelgevalletje want zeilen is ook mijn hobby en het is niet gegarandeerd dat er een opdracht uit rolt.
Iedere ondernemer heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt, toch? ;)
quote:
Maar ja, aan de andere kant, ik ga ook als vakantie zeilen deze zomer en dat trek ik niet af.
In ieder geval dank voor je antwoord :)
Lijkt de belastingdienst ook niet logisch om tijdens je prive vakantie, zakelijke kosten te maken. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 5 april 2016 @ 20:38:15 #155
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161204528
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 17:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Iedere ondernemer heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt, toch? ;)




Zeker. :)

Thanks voor je antwoord :)
  woensdag 6 april 2016 @ 07:49:59 #156
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161214402
Even voor mijn begrip. Deze maand ga ik voor het eerst mijn BTW afdragen.
Doe ik dat over de facturen die ín die periode zijn verstuurd, of over de facturen die over die periode gaan?

Door drukte met een klus, gaat mijn factuur over maart er deze week pas uit. Dat is in april, maar hij gaat over maart.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 6 april 2016 @ 07:51:42 #157
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161214415
En nog een vraag over kosten en uitgaven. Er zijn uitgaven die ik (deels) voor mijn toko doe, maar voor dingen die ik ook privé gebruik.

Die kan ik toch gewoon van mijn zakelijke rekening betalen, ook als ik ze niet kan/ga aftrekken?
En hoe boek ik zoiets dan in?

Hoe zit het met de btw over dat soort zaken?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161214595
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 07:49 schreef Verbal het volgende:
Even voor mijn begrip. Deze maand ga ik voor het eerst mijn BTW afdragen.
Doe ik dat over de facturen die ín die periode zijn verstuurd, of over de facturen die over die periode gaan?

Door drukte met een klus, gaat mijn factuur over maart er deze week pas uit. Dat is in april, maar hij gaat over maart.

V.
Je mag een keer kiezen of je de btw aangeeft op het moment van versturen of over het moment dat ze betaald zijn.
  woensdag 6 april 2016 @ 11:10:30 #159
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161217197
Ok, thanks.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 6 april 2016 @ 11:45:11 #160
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161217924
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 07:51 schreef Verbal het volgende:
En nog een vraag over kosten en uitgaven. Er zijn uitgaven die ik (deels) voor mijn toko doe, maar voor dingen die ik ook privé gebruik.

Die kan ik toch gewoon van mijn zakelijke rekening betalen, ook als ik ze niet kan/ga aftrekken?
En hoe boek ik zoiets dan in?

Hoe zit het met de btw over dat soort zaken?
Mijn boekhoudpakketje (Acumulus) heeft een veld waarin je het percentage Privé kunt invoeren. Als je zelf iets knutselt in Excel: gewoon (bijvoorbeeld) 50% van de BTW terugvragen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_161218063
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2016 08:15 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Je mag een keer kiezen of je de btw aangeeft op het moment van versturen of over het moment dat ze betaald zijn.
Dat kan alleen als je het kasstelsel toe mag passen.
clown hat-curly hair-smiley face
pi_161219514
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 07:49 schreef Verbal het volgende:
Even voor mijn begrip. Deze maand ga ik voor het eerst mijn BTW afdragen.
Doe ik dat over de facturen die ín die periode zijn verstuurd, of over de facturen die over die periode gaan?

Door drukte met een klus, gaat mijn factuur over maart er deze week pas uit. Dat is in april, maar hij gaat over maart.

V.
Hieronder wordt dus een verkeerd antwoord gegeven. De BTW-aangifte gaat altijd over factuurdatum (tenzij het kasstelsel van toepassing is, maar dat zal bij jou niet het geval zijn). Dus alle facturen met een datum in het eerste kwartaal horen bij deze aangifte. Ook als ze nog niet betaald zijn. En dat geldt zowel voor verkoop als inkoop.
pi_161271703
Alright. Ik sta op het punt om werknemers te contracteren. Terwijl ik nog een leek ben op veel vlakken.

Hoe zit dat met salaris. Ik kan kiezen voor een programma of een externe partij die de salarisadministratie voor mij kan doen. Dit kost mij alleen denk ik teveel geld op het moment. Ik wil die kosten niet maken.

Is er een manier om dit zelf te doen? Hoe weet ik nou hoeveel en aan wie ik moet afdragen over het bruto uurloon?
  vrijdag 8 april 2016 @ 06:49:20 #164
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_161271987
Als je daar geen kaas van gegeten hebt zou ik toch een salarisbureu nemen. Medewerkers in dienst is echt veel meer organisatie dan alleen een salarisstrook.

Ik neem aan dat je goed overdacht hebt of je echt mensen in dienst wil?
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  vrijdag 8 april 2016 @ 07:38:51 #165
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161272159
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 01:55 schreef Santello het volgende:
Alright. Ik sta op het punt om werknemers te contracteren. Terwijl ik nog een leek ben op veel vlakken.

Hoe zit dat met salaris. Ik kan kiezen voor een programma of een externe partij die de salarisadministratie voor mij kan doen. Dit kost mij alleen denk ik teveel geld op het moment. Ik wil die kosten niet maken.

Is er een manier om dit zelf te doen? Hoe weet ik nou hoeveel en aan wie ik moet afdragen over het bruto uurloon?
Dan moet je niet aan werknemers beginnen.
Als je de kosten van een (salaris)administratie niet hebt meegenomen in je kosten/baten analyse, klopt er gewoon iets niet.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 8 april 2016 @ 08:04:23 #166
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161272341
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 12:51 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Hieronder wordt dus een verkeerd antwoord gegeven. De BTW-aangifte gaat altijd over factuurdatum (tenzij het kasstelsel van toepassing is, maar dat zal bij jou niet het geval zijn). Dus alle facturen met een datum in het eerste kwartaal horen bij deze aangifte. Ook als ze nog niet betaald zijn. En dat geldt zowel voor verkoop als inkoop.
Ok, dank. Had daar al rekening mee gehouden, dus dat komt goed.
Heb voor mijn overzicht ook de factuur over maart op 31 maart gezet. Dan houd ik de kwartalen een beetje bij elkaar.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161272508
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 01:55 schreef Santello het volgende:
Alright. Ik sta op het punt om werknemers te contracteren. Terwijl ik nog een leek ben op veel vlakken.

Hoe zit dat met salaris. Ik kan kiezen voor een programma of een externe partij die de salarisadministratie voor mij kan doen. Dit kost mij alleen denk ik teveel geld op het moment. Ik wil die kosten niet maken.

Dat klinkt echt als bullshit. Ik werk samen met een externe partij en die rekenen ¤10 per loonstrookje per maand. Als je dat al niet kan betalen dan vraag ik me af wat voor salaris je ze geeft :')
Facts don't care about your feelings
pi_161295603
quote:
15s.gif Op vrijdag 8 april 2016 07:38 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan moet je niet aan werknemers beginnen.
Als je de kosten van een (salaris)administratie niet hebt meegenomen in je kosten/baten analyse, klopt er gewoon iets niet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 08:23 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat klinkt echt als bullshit. Ik werk samen met een externe partij en die rekenen ¤10 per loonstrookje per maand. Als je dat al niet kan betalen dan vraag ik me af wat voor salaris je ze geeft :')
Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.

Ik had een aantal offertes aangevraagd en die kwamen gemiddeld met 40 euro per loonstrook per maand. Snap niet waar ze die kosten vandaan halen op die manier. Wellicht hadden ze mijn vraag verkeerd begrepen.

Alles is te betalen. Ik vind dit alleen onnodige kosten. Ik doe het liever zelf. Ik kost natuurlijk ook geld, maar dat doet er niet toe.
  zaterdag 9 april 2016 @ 05:36:50 #169
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161297422
Olla, de parttime-ZP'er hier :)

Ik heb net een (extreem pittige) klus van drie maanden gedaan. Mijn geplande vervolgopdracht ging op het laatste moment niet door, omdat diegene haar werk tóch zelf lijkt te gaan redden.

Nu loop ik riant voor op mijn urencriterium (dik 20%), maar ik wil -naast acquisitie- ook bezig blijven voor mijzelf. Nu heb ik plannen voor minstens 3 boeken.

Vraag: is het schrijven aan die boeken, met het oog op serieuze uitgave, telt dat ook mee voor het urencriterium? Of telt dat pas als het resultaat er is? Of -want creabea- helemaal niet?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161297935
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 01:10 schreef Santello het volgende:

[..]

[..]

Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.

Ik had een aantal offertes aangevraagd en die kwamen gemiddeld met 40 euro per loonstrook per maand. Snap niet waar ze die kosten vandaan halen op die manier. Wellicht hadden ze mijn vraag verkeerd begrepen.

Alles is te betalen. Ik vind dit alleen onnodige kosten. Ik doe het liever zelf. Ik kost natuurlijk ook geld, maar dat doet er niet toe.
Al was het 40 euro per maand... dan nog is dat kleingeld vergeleken met de salarissen, werkgeverspremies, vakantiedagen / geld en evt. andere kosten (reiskosten, lunch, pensioen) die je kwijt bent aan 10 werknemers.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 05:36 schreef Verbal het volgende:
Olla, de parttime-ZP'er hier :)

Ik heb net een (extreem pittige) klus van drie maanden gedaan. Mijn geplande vervolgopdracht ging op het laatste moment niet door, omdat diegene haar werk tóch zelf lijkt te gaan redden.

Nu loop ik riant voor op mijn urencriterium (dik 20%), maar ik wil -naast acquisitie- ook bezig blijven voor mijzelf. Nu heb ik plannen voor minstens 3 boeken.

Vraag: is het schrijven aan die boeken, met het oog op serieuze uitgave, telt dat ook mee voor het urencriterium? Of telt dat pas als het resultaat er is? Of -want creabea- helemaal niet?

V.
Alle uren die je werkt voor je onderneming mag je meenemen, dus als boeken schrijven iets met je onderneming te maken heeft dan kan dat. Maar hoe bedoel je dat je voor loopt op je uren? Je herrekent het naar week of maand?
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 9 april 2016 @ 08:49:43 #171
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161298021
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 01:10 schreef Santello het volgende:

[..]

[..]

Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.

Ik had een aantal offertes aangevraagd en die kwamen gemiddeld met 40 euro per loonstrook per maand. Snap niet waar ze die kosten vandaan halen op die manier. Wellicht hadden ze mijn vraag verkeerd begrepen.

Alles is te betalen. Ik vind dit alleen onnodige kosten. Ik doe het liever zelf. Ik kost natuurlijk ook geld, maar dat doet er niet toe.
Ik zeg: succes met ondernemen. Met zo'n instelling ga je nooit groeien. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 9 april 2016 @ 10:58:16 #172
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_161299432
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 01:10 schreef Santello het volgende:
Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.
Wow :X
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_161299961
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 08:49 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik zeg: succes met ondernemen. Met zo'n instelling ga je nooit groeien. :)
Bedankt.
  zaterdag 9 april 2016 @ 12:37:58 #174
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_161301005
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 11:31 schreef Santello het volgende:

[..]

Bedankt.
Van 0 naar 10 werknemers ineens zonder ondersteuning van een professional, ik zou het niet doen.
Zeker omdat je aangeeft dat je een leek bent op vele vlakken.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_161301624
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 12:37 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Van 0 naar 10 werknemers ineens zonder ondersteuning van een professional, ik zou het niet doen.
Zeker omdat je aangeeft dat je een leek bent op vele vlakken.
Vandaar dat ik ook aan het orienteren was naar een professional voor de salarisadministratie. Ik ga verder zoeken naar een goedkoper iemand. Iemand suggesties en of goede ervaringen met een bedrijf?

Dat personeel moet er komen ;)
  zaterdag 9 april 2016 @ 13:22:04 #176
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161301835
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:11 schreef Santello het volgende:

[..]

Vandaar dat ik ook aan het orienteren was naar een professional voor de salarisadministratie. Ik ga verder zoeken naar een goedkoper iemand. Iemand suggesties en of goede ervaringen met een bedrijf?

Dat personeel moet er komen ;)
Jij bent niet bereid voor kwaliteit te betalen. Dan lijkt het me ook niet logisch om je kwaliteit aan te bevelen.
Google gewoon op goedkope salarisadministratie en je vindt wat je zoekt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161302400
quote:
13s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:22 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Jij bent niet bereid voor kwaliteit te betalen. Dan lijkt het me ook niet logisch om je kwaliteit aan te bevelen.
Google gewoon op goedkope salarisadministratie en je vindt wat je zoekt.
Dan reageer je toch niet?
  zaterdag 9 april 2016 @ 14:42:12 #178
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161303331
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 08:36 schreef YoshiBignose het volgende:

Alle uren die je werkt voor je onderneming mag je meenemen, dus als boeken schrijven iets met je onderneming te maken heeft dan kan dat.
Ik zit in de zogeheten 'content creation' in de breedste zin des woords. Redactie (rtv-i), tekstschrijven etc.
quote:
Maar hoe bedoel je dat je voor loopt op je uren? Je herrekent het naar week of maand?
Ik houd mijn uren bij in een excel-sheet. Inmiddels heb ik 34% van mijn uren voor het urencriterium binnen (niet slecht voor iemand die daarnaast 3 dagen in loondienst werkt, al zeg ik het zelf ;) Maar ik ben nu ook wel schoon op, moet ik zeggen, dit was een extreme klus). En dat sheet van excel vertelt mij dat ik als ik op dit tempo doorga, ik eindig op 129% van het criterium. Dus dat bedoel ik met voorliggen op schema. Is virtueel, dat snap ik ook wel, maar het is iig beter dan het bij lange na niet halen op dit punt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 9 april 2016 @ 18:47:01 #179
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161308733
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:54 schreef Santello het volgende:

[..]

Dan reageer je toch niet?
Want?
Ik mag mijn conclusie niet delen?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 9 april 2016 @ 19:08:09 #180
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_161309211
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 14:42 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik zit in de zogeheten 'content creation' in de breedste zin des woords. Redactie (rtv-i), tekstschrijven etc.

[..]

Ik houd mijn uren bij in een excel-sheet. Inmiddels heb ik 34% van mijn uren voor het urencriterium binnen (niet slecht voor iemand die daarnaast 3 dagen in loondienst werkt, al zeg ik het zelf ;) Maar ik ben nu ook wel schoon op, moet ik zeggen, dit was een extreme klus). En dat sheet van excel vertelt mij dat ik als ik op dit tempo doorga, ik eindig op 129% van het criterium. Dus dat bedoel ik met voorliggen op schema. Is virtueel, dat snap ik ook wel, maar het is iig beter dan het bij lange na niet halen op dit punt.

V.
En waarop heb je jouw urencriterium gebaseerd? Gewoon benieuwd ;)
  zaterdag 9 april 2016 @ 19:29:54 #181
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161309836
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2016 19:08 schreef Quoi het volgende:

[..]

En waarop heb je jouw urencriterium gebaseerd? Gewoon benieuwd ;)
Op uren die ik heb gemaakt :?
Een klus voor een commerciële omroep (en dan weet je het wel, met dagen tot 16 uur, die natuurlijk gewoon vallen onder 'dagprijs'. Goeie les, maar de uren schrijf ik mooi wel).
Afgelopen week 10 dagen achter elkaar, 100+ uur (weliswaar 32 voor mijn gewone werk).

Ben nu zwaar kapot, dat wel.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 10 april 2016 @ 10:07:45 #182
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_161322981
Ik kwam niet aan mijn uren dit jaar maar heb wel veel verdiend. Wel een beetje bittere smaak geeft dat. 42% belasting. Jammer dat er op een enkele manier nuance is tussen 2 uur ZZP-en per jaar en het daadwerkelijke urencriterium.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zondag 10 april 2016 @ 10:15:33 #183
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161323102
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 19:29 schreef Verbal het volgende:
Een klus voor een commerciële omroep (en dan weet je het wel, met dagen tot 16 uur, die natuurlijk gewoon vallen onder 'dagprijs'.
Is dat normaal in die hoek? Ik had een paar weken terug een mogelijk project voor RTL. Ik ben het niet geworden, maar dat is wel goed om te weten.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zondag 10 april 2016 @ 10:32:59 #184
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161323341
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 10:15 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Is dat normaal in die hoek? Ik had een paar weken terug een mogelijk project voor RTL. Ik ben het niet geworden, maar dat is wel goed om te weten.
Dat is betrekkelijk normaal. Ooit 7 jaar bij Endemol gewerkt. Kreeg 40 uur betaald, maar werkte standaard 50+ uur. Eén keer zo erg dat ik na 3 maanden jakkeren en op het laatst 12 dagen achtereen (in totaal dik 150 uur) doorwerken ik door omstandigheden een halfuur later op kantoor kwam.

Meteen vol de wind van voren ("zullen we voortaan afspreken dat je op tijd komt?"). Mijn niet al te zuinige reactie daarop betekende effectief het eind van mijn carrière daar.

Deze klus was hoofdzakelijk -betrekkelijk- overzichtelijk, maar werd de laatste weken hysterisch. Ik heb gewoon veel te laag ingezet met mijn dagprijs. Voordeel van deze klus was dat het mij wel in staat stelde om te beginnen als (semi-) ZP'er. Maar ik heb geen tijd gehad om algemene voorwaarden op te stellen en dergelijke ("Prijs per werkdag. Uren boven de 10 uur per werkdag kosten zo en zo veel" of zo). Dus: wel eea verdiend, mag niet klagen, lessen geleerd en urencriterium op peil.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 10 april 2016 @ 22:28:11 #185
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161340811
quote:
9s.gif Op zondag 10 april 2016 10:07 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik kwam niet aan mijn uren dit jaar maar heb wel veel verdiend. Wel een beetje bittere smaak geeft dat. 42% belasting. Jammer dat er op een enkele manier nuance is tussen 2 uur ZZP-en per jaar en het daadwerkelijke urencriterium.
Met 2 uur ZZP-en per jaar is er geen bron van inkomen. Er zal dan ook geen sprake zijn van winst uit onderneming en dus heb je geen recht op de fiscale faciliteiten.
Het urencriterium alleen is ook niet voldoende om de fiscale faciliteiten te kunnen toepassen. Al wordt dat wel vaak gedacht.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161341940
quote:
9s.gif Op zondag 10 april 2016 10:07 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik kwam niet aan mijn uren dit jaar maar heb wel veel verdiend. Wel een beetje bittere smaak geeft dat. 42% belasting. Jammer dat er op een enkele manier nuance is tussen 2 uur ZZP-en per jaar en het daadwerkelijke urencriterium.
Heb je echt goed alle uren meegeteld dan? Dus ook reistijd, lezen van vakliteratuur, opzoeken op internet, inkopen doen voor de onderneming, besprekingen met adviseurs. Dus echt alle uren, niet alleen de directe. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als je en flinke omzet hebt en je past de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek wel toe, zal er eigenlijk nooit naar de uren gevraagd worden...
pi_161342870
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 08:49 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik zeg: succes met ondernemen. Met zo'n instelling ga je nooit groeien. :)
Waar baseer je dit op?
pi_161344381
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 23:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Heb je echt goed alle uren meegeteld dan? Dus ook reistijd, lezen van vakliteratuur, opzoeken op internet, inkopen doen voor de onderneming, besprekingen met adviseurs. Dus echt alle uren, niet alleen de directe. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als je en flinke omzet hebt en je past de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek wel toe, zal er eigenlijk nooit naar de uren gevraagd worden...
Precies, wat eigenlijk juist vreemd is want die hebben er het meest profijt van. Ik kreeg bij een klant die nauwelijks ¤9000 had verdiend in een jaar wel onderzoek naar de uren en uiteindelijk bleken die niet voldoende en werd de starters- en zelfstandigenaftrek weggehaald. Het effect was niet heel groot MAAR voor iemand met zo'n inkomen nog wel substantieel (los van de verrekenbare verliezen). Grappige was echter dat ze de correctie of überhaupt een rapport van het boekenonderzoek nooit heeft ontvangen... zelfs de Belastingdienst is vaak slordig hoor.
Facts don't care about your feelings
  maandag 11 april 2016 @ 22:12:30 #189
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161361988
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 00:24 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op?
Hoe wil jij blijven groeien als je alles zelf wilt blijven doen?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 13 april 2016 @ 17:51:04 #190
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_161404174
Ik kreeg een concept modelovereenkomst onder ogen waarin wel de gele (verplichte) blokken opgenomen waren, maar waarbij opdrachtgever wel had opgenomen dat hij gevrijwaard zou zijn van eventuele boetes en naheffingen indien er achteraf toch sprake zou zijn van een dienstverband.

Buiten de vraag of je dat überhaupt moet willen tekenen, dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
  woensdag 13 april 2016 @ 19:58:15 #191
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161406876
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 17:51 schreef Coelho het volgende:
Ik kreeg een concept modelovereenkomst onder ogen waarin wel de gele (verplichte) blokken opgenomen waren, maar waarbij opdrachtgever wel had opgenomen dat hij gevrijwaard zou zijn van eventuele boetes en naheffingen indien er achteraf toch sprake zou zijn van een dienstverband.
Dat stond in mijn oude overeenkomsten ook :-/ (toen ik een VAR WUO had).

Het is niet tegenstrijdig met de overige bepalingen dus lijkt mij dat het mag.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  woensdag 13 april 2016 @ 20:16:40 #192
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161407584
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 17:51 schreef Coelho het volgende:
Ik kreeg een concept modelovereenkomst onder ogen waarin wel de gele (verplichte) blokken opgenomen waren, maar waarbij opdrachtgever wel had opgenomen dat hij gevrijwaard zou zijn van eventuele boetes en naheffingen indien er achteraf toch sprake zou zijn van een dienstverband.

Buiten de vraag of je dat überhaupt moet willen tekenen, dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Kunnen ze er wel inzetten, maar het heeft weinig toegevoegde waarde.

quote:
Bij het aangaan van een arbeidsrelatie is de opdrachtgever – als mogelijke werkgever – de eerst verantwoordelijke om vast te stellen of er sprake is van een dienstbetrekking. In de controlefase beoordeelt de Belastingdienst of de arbeidsverhoudingen door de opdrachtgever goed zijn gekwalificeerd. Daarbij wordt dezelfde toets gebruikt.

Er moet altijd éérst getoetst worden of er sprake is van een echte dienstbetrekking en vervolgens, als die toets oplevert dat er geen dienstbetrekking is, of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Als er een dienstbetrekking is, dan dient inhouding van loonheffing en premies werknemersverzekeringen plaats te vinden.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  woensdag 13 april 2016 @ 20:38:48 #193
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_161408429
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2016 20:16 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Kunnen ze er wel inzetten, maar het heeft weinig toegevoegde waarde.

[..]

Maar ja, als jij getekend hebt dat de opdrachtgever eventuele naheffingen aan jou mag doorbelasten, dan kan de opdrachtgever wel in beginsel de verantwoordelijke partij zijn, maar heeft hij zich contractueel alsnog ingedekt.

Ik heb er alleen mijn twijfels bij of dit stand houdt bij een rechter.
  donderdag 14 april 2016 @ 07:15:46 #194
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161416602
Je kunt natuurlijk gewoon gaan strepen in die overeenkomst hè? Hangt een beetje van de verhoudingen af, natuurlijk.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 14 april 2016 @ 08:31:57 #195
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161417108
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 17:51 schreef Coelho het volgende:
Ik kreeg een concept modelovereenkomst onder ogen waarin wel de gele (verplichte) blokken opgenomen waren, maar waarbij opdrachtgever wel had opgenomen dat hij gevrijwaard zou zijn van eventuele boetes en naheffingen indien er achteraf toch sprake zou zijn van een dienstverband.

Buiten de vraag of je dat überhaupt moet willen tekenen, dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Leg het voor aan de fiscus of dit gewijzigde model voldoet aan de eisen.
Gebruik je een goedgekeurd model dat op de site van de belastingdienst staat, dan weet je waar je aan toe bent. Breng je er wijzigingen in aan dan weet je dat niet meer.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161417370
Aan de andere kant, als je gewoon zeker bent van je ondernemerschap, dan hoef je er ook niet voor te vrezen dat deze clausule ooit ten uitvoer gebracht zal worden. Heb je twijfels over je ondernemerschap?
  donderdag 14 april 2016 @ 16:08:20 #197
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161426341
Ik heb inzake een geschil een regeling getroffen met een advocaat, is het dan gebruikelijk dat zij hier een factuur voor sturen? Hun reactie was: "maak het maar over op rekeningnummer bla".
Of, hoe moet ik het anders in mijn boekhouding verwerken?
KuikenGuppy
  donderdag 14 april 2016 @ 18:12:47 #198
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161428423
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 08:31 schreef ManAtWork het volgende:
Leg het voor aan de fiscus of dit gewijzigde model voldoet aan de eisen.
Gebruik je een goedgekeurd model dat op de site van de belastingdienst staat, dan weet je waar je aan toe bent. Breng je er wijzigingen in aan dan weet je dat niet meer.
Kleine correctie/aanvulling. De geel gearceerde stukken mogen niet gewijzigd/verwijderd worden. Er mag wel naar eigen invulling aan toegevoegd worden (zolang dat niet in strijd is met de geel gearceerde stukken).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  donderdag 14 april 2016 @ 18:23:21 #199
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161428560
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 16:08 schreef Burdie het volgende:
Ik heb inzake een geschil een regeling getroffen met een advocaat, is het dan gebruikelijk dat zij hier een factuur voor sturen? Hun reactie was: "maak het maar over op rekeningnummer bla".
Of, hoe moet ik het anders in mijn boekhouding verwerken?
Definieer "geschil"?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  FOK!fotograaf donderdag 14 april 2016 @ 18:26:00 #200
159915 -Menn0-
MNO
pi_161428603
Even over die uren.

Als ik naar een festival ga om foto's te maken maar ik verdien er niks aan, tellen die uren dan als werk uren?
,,/
pi_161428654
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 18:26 schreef -Menn0- het volgende:
Even over die uren.

Als ik naar een festival ga om foto's te maken maar ik verdien er niks aan, tellen die uren dan als werk uren?
Als ze met je werk te maken hebben wel ja... dus voor het vinden van potentiële klanten, opbouwen van een portfolio etc... niet omdat je met vrienden wil zuipen bij een festival en ff snel wat foto's maakt met je camera.
Facts don't care about your feelings
  FOK!fotograaf donderdag 14 april 2016 @ 19:39:20 #202
159915 -Menn0-
MNO
pi_161430019
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 18:30 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als ze met je werk te maken hebben wel ja... dus voor het vinden van potentiële klanten, opbouwen van een portfolio etc... niet omdat je met vrienden wil zuipen bij een festival en ff snel wat foto's maakt met je camera.
Nee nee echt als fotograaf van het feest ^O^
,,/
  vrijdag 15 april 2016 @ 07:38:04 #203
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161439319
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 18:23 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Definieer "geschil"?
Dat maakt voor mijn vraag niet uit :).
KuikenGuppy
  vrijdag 15 april 2016 @ 08:08:45 #204
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161439490
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 07:38 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat maakt voor mijn vraag niet uit :).
Als iemand geld wil ontvangen van een bedrijf zal daar een factuur tegenover moeten staan lijkt me. Of misschien telt een gerechtelijke uitspraak of een overeenkomst met een mediator ook wel.
Spoilers!
  vrijdag 15 april 2016 @ 08:24:05 #205
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161439584
Dat dacht ik ook, ik bel anders wel even de boekhouder om het te vragen, bedankt.
KuikenGuppy
pi_161439636
Als je een schikking treft met iemand dan stuur je daar geen factuur voor, je hebt immers geen dienst geleverd. Je stuurt gewoon een brief of email met daarin de uitleg, het bedrag en je rekeningnummer etc. Dit boek je dan ook in zonder BTW. Nou ja, je zou op zich best wel je factuur template kunnen gebruiken maar noem het dan bijv. schadevergoeding en geen factuur.

Oh wacht het is andersom. Nou ja, dan zou ik zeker wel een goede beredenering vragen. Dus waarom ze schade hebben geleden en de onderbouwing van het bedrag. Dit gewoon in je administratie houden, bedrag betalen en boekhouder boekt het wel ergens in de kosten weg.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 15 april 2016 @ 09:15:45 #207
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161440031
OK, dank je :).
KuikenGuppy
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 15 april 2016 @ 09:47:59 #208
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_161440491
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 18:26 schreef -Menn0- het volgende:
Even over die uren.

Als ik naar een festival ga om foto's te maken maar ik verdien er niks aan, tellen die uren dan als werk uren?
Het is vrij simpel m.b.t. je uren, alle uren die je in je bedrijf / onderneming stopt kan je noteren. Dus uit eten met een klant, naar een festival fotografen, bewerken, reizen, etc. :)
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_161440753
Nou ja er zijn zat twijfelgevallen. Ik had een klant in de "kunst" die dan in het buitenland ging om te "netwerken" en potentiële klanten te zoeken in kroegen en discotheken. Het is heel belangrijk om dat te doen om alle mensen en het wereldje te leren kennen... en ondertussen alle uren opschrijven en kosten inboeken. Uiteindelijk werd er nauwelijks omzet gemaakt... dus het was vrij logisch dat de Belastingdienst dat in twijfel trok. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het moet er ook wel logisch uit zien. Vooral als de grens tussen klant / vriend / familie heel wazig wordt.
Facts don't care about your feelings
  FOK!fotograaf vrijdag 15 april 2016 @ 10:41:34 #210
159915 -Menn0-
MNO
pi_161441312
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:47 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Het is vrij simpel m.b.t. je uren, alle uren die je in je bedrijf / onderneming stopt kan je noteren. Dus uit eten met een klant, naar een festival fotografen, bewerken, reizen, etc. :)
^O^ Top!
,,/
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 15 april 2016 @ 11:17:43 #211
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_161441997
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Nou ja er zijn zat twijfelgevallen. Ik had een klant in de "kunst" die dan in het buitenland ging om te "netwerken" en potentiële klanten te zoeken in kroegen en discotheken. Het is heel belangrijk om dat te doen om alle mensen en het wereldje te leren kennen... en ondertussen alle uren opschrijven en kosten inboeken. Uiteindelijk werd er nauwelijks omzet gemaakt... dus het was vrij logisch dat de Belastingdienst dat in twijfel trok. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het moet er ook wel logisch uit zien. Vooral als de grens tussen klant / vriend / familie heel wazig wordt.
Goede aanvulling, spreekt een beetje voor zich maar voor anderen waarschijnlijk minder. Dus ^O^
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:21:47 #212
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_161442067
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 23:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Heb je echt goed alle uren meegeteld dan? Dus ook reistijd, lezen van vakliteratuur, opzoeken op internet, inkopen doen voor de onderneming, besprekingen met adviseurs. Dus echt alle uren, niet alleen de directe. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als je en flinke omzet hebt en je past de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek wel toe, zal er eigenlijk nooit naar de uren gevraagd worden...
Ja die heb ik wel meegeteld. Ik werk gewoon 32 uur naast mijn ZZP spul dus dan gemiddeld 20+ uur per week maken doe ik niet. Zelfs niet met niet-declareerbaar werk als lezen etc.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:05:06 #213
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161457083
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:21 schreef boem-dikkie het volgende:
Ja die heb ik wel meegeteld. Ik werk gewoon 32 uur naast mijn ZZP spul dus dan gemiddeld 20+ uur per week maken doe ik niet. Zelfs niet met niet-declareerbaar werk als lezen etc.
Dan zul je sowieso 32+ uur per week moeten maken als ZZP'er om in aanmerking te komen voor de ondernemersaftrek ("U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst)."), behalve in de jaren dat je recht had op startersaftrek.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 17 april 2016 @ 15:37:52 #214
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161495830
Olla, vraagje: ik zit nu klaar om mijn BTW af te dragen. Maar ik zie nergens waar ik mijn betaalde btw kan aftrekken.

Betekent dat dat ik alle bedragen waarover ik btw aftrek eerst van mijn omzet moet afhalen en die uitkomst moet invullen?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161495924
5b voorheffing
Facts don't care about your feelings
  zondag 17 april 2016 @ 15:46:13 #216
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161496084
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:
5b voorheffing
Ah. En dan natuurlijk alle betaalde btw bij elkaar opgeteld, niet de kosten inc btw, toch?

Heb daar 1 probleem mee. Heb een template aangeschaft voor mijn website. Via buitenlandse site. Dat is een conglomeraat van vier verschillende -niet goed uit te printen- facturen geworden. Mag ik gewoon het totaal betaalde bedrag pakken, dat delen door 121 en dan maal 21 om de btw over dat bedrag te bepalen, of werkt dat zo niet?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161496566
Ja alleen het BTW bedrag. Let ook op bij 1a/b/c dat je de omzet excl. BTW invult en daarnaast het BTW bedrag.

Facturen uit het buitenland hebben sowieso geen BTW die je mag vorderen op deze aangifte. Denk eraan dat ALS je iets koopt op een buitenlandse site, dat je dan aangeeft dat je een onderneming bent (ze vragen om je BTW nummer). Ze zullen dan 0% rekenen. Particulieren betalen wel BTW.

Y.
Facts don't care about your feelings
  zondag 17 april 2016 @ 16:04:28 #218
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161496749
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 15:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja alleen het BTW bedrag. Let ook op bij 1a/b/c dat je de omzet excl. BTW invult en daarnaast het BTW bedrag.

Facturen uit het buitenland hebben sowieso geen BTW die je mag vorderen op deze aangifte. Denk eraan dat ALS je iets koopt op een buitenlandse site, dat je dan aangeeft dat je een onderneming bent (ze vragen om je BTW nummer). Ze zullen dan 0% rekenen. Particulieren betalen wel BTW.

Y.
Ah, okee. Heb dat in dit geval ook gedaan, en kon de btw al niet vinden. Maar dat verklaart het dus.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161497024
Dat geldt alleen binnen de EU.

Als ik zulke vragen lees, dan denk ik echt, ga toch zelf niet liggen klooien met die btw-aangifte, maar besteed het uit.
pi_161497998
Inderdaad :P en inderdaad.
Facts don't care about your feelings
  zondag 17 april 2016 @ 18:52:49 #221
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161501409
Ah, maar dit was Australië, dus mag ik dan wel een btw-berekeningetje loslaten.

En uitbesteden... Tja... Voof mij is het gewoon een keer gedaan hebben, en dan kan ik het daarna wel. Ben nog zoekende naar volgende klus, dus voorlopig hand op de knip.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 17 april 2016 @ 19:16:07 #222
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161502131
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 16:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat geldt alleen binnen de EU.

Als ik zulke vragen lees, dan denk ik echt, ga toch zelf niet liggen klooien met die btw-aangifte, maar besteed het uit.
BTW aangifte is juist het gemakkelijkste van alles. Een wizard van vijf stappen en als je het 1 keer gedaan hebt, kun je het voor altijd.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_161505027
Uit ervaring kom ik bij klanten die de BTW aangiftes zelf doen bijna altijd wel fouten tegen.
Facts don't care about your feelings
  zondag 17 april 2016 @ 21:27:05 #224
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161506534
Weet iemand in hoeverre die eikels van de :r Stichting Reprorecht :r serieuze invorderingsmaatregelen nemen op hun spookfacturen?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_161506778
Hier kan je inloggen en je categorie wijzigen: https://www.reprorecht.nl/ondernemers
Facts don't care about your feelings
  zondag 17 april 2016 @ 21:53:41 #226
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161507828
Reprorecht :{w
Spoilers!
  zondag 17 april 2016 @ 21:57:26 #227
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161508024
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 21:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Hier kan je inloggen en je categorie wijzigen: https://www.reprorecht.nl/ondernemers
I know, maar ik wilde er eigenlijk helemaal geen tijd aan besteden. :') Archaïsche BS.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_161508635
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2016 19:16 schreef Hallmark het volgende:

[..]

BTW aangifte is juist het gemakkelijkste van alles. Een wizard van vijf stappen en als je het 1 keer gedaan hebt, kun je het voor altijd.
Dat denk je maar. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij het maken van de jaarstukken voor klanten die zelf hun btw-aangifte verzorgen, geen suppletie hoef in te dienen.
Er zijn tal van regels.
pi_161508712
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 18:52 schreef Verbal het volgende:
Ah, maar dit was Australië, dus mag ik dan wel een btw-berekeningetje loslaten.

En uitbesteden... Tja... Voof mij is het gewoon een keer gedaan hebben, en dan kan ik het daarna wel. Ben nog zoekende naar volgende klus, dus voorlopig hand op de knip.

V.
Nee dat mag niet. Als er uit Australie naar jou gefactureerd is, dan is dit zonder BTW. Als er wel BTW op zou zitten, dan was het Australische BTW en die mag je op je Nederlandse aangifte niet terugvragen.
Overigens mag je nooit BTW terugvragen als deze niet op de factuur vermeld staat, ook niet als het van een Nederlandse onderneming af komt.
  maandag 18 april 2016 @ 07:44:45 #230
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161514247
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 22:09 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij het maken van de jaarstukken voor klanten die zelf hun btw-aangifte verzorgen, geen suppletie hoef in te dienen.
Oh verrassend :@ Ik had gedacht dat zolang je binnen Nederland bleef, het relatief eenvoudig zou blijven. Maar goed, nu zie ik dat Verbal alweer iets buitenlands heeft :{
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 18 april 2016 @ 09:53:40 #231
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161515337
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 07:44 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Oh verrassend :@ Ik had gedacht dat zolang je binnen Nederland bleef, het relatief eenvoudig zou blijven. Maar goed, nu zie ik dat Verbal alweer iets buitenlands heeft :{
Ja, maar daar kan ik toch niks mee, lees ik net :P

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161515795
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 16:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat geldt alleen binnen de EU.

Als ik zulke vragen lees, dan denk ik echt, ga toch zelf niet liggen klooien met die btw-aangifte, maar besteed het uit.
Echt elke cent waard.
Tap tap tap
  maandag 18 april 2016 @ 10:26:03 #233
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161515819
Ik laat dat ook allemaal doen. Ga ik echt niet zelf aan beginnen voor die paar honderd euro per jaar die het me kost.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_161516150
Iemand enig idee waarom ik nu bij inloggen voor ondernemers (https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/) als ik klik op inloggen word doorgestuurd naar een DigiD inlogpagina, inlog en vervolgens een foutmelding krijg?
quote:
Foutmelding
Er is een fout opgetreden.
Als de fout is opgetreden tijdens het verzenden, controleer dan of de aangifte of opgaaf correct verzonden is.
U kunt dat als volgt controleren:
Log opnieuw in.
Bekijk in het scherm ‘Overzicht aangiften en opgaven’ de status van uw aangifte of opgaaf.
Als de fout is opgetreden tijdens het invullen van de aangifte of opgaaf, dan zijn de gegevens helaas verloren gegaan. Vul de aangifte of opgaaf dan opnieuw in.
Klik op ‘OK’ om terug te gaan naar het scherm ‘Inloggen ondernemers’.
Teruggaan is uiteraard bovenstaand riedeltje opnieuw :') BelastingTelefoon is te druk om op te nemen dus wellicht dat iemand het hier weet. Lastig btw-aangifte doen zo :')

edit: voor zover ik kan zien zijn er geen storingen op het moment, niet gemeld in ieder geval.
  maandag 18 april 2016 @ 10:45:31 #235
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161516195
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 10:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Echt elke cent waard.
Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 18 april 2016 @ 11:19:19 #236
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_161516917
Sja, omzetbelasting houdt vaak in dat ik moet betalen. Toch vind ik het een fijne investering, die accountant. Het is het echt waard, aangezien die er korter mee bezig is en goedkoper is per uur, dan ikzelf :P Kan ik weer iets anders doen. En ik leer er veel van, want wordt 'gedwongen' om een goede boekhouding te hebben.

Voor het eerst een grote zakelijke aankoop gedaan trouwens. Ook begin ik steeds meer tijd en dus kosten te markeren als zakelijk. In het begin was ik daar veel te behoudend in, wilde alleen maar inkomsten hebben (en laten zien). Sloeg nergens op natuurlijk.

Het wordt trouwens eens tijd om aan een pensioenopbouw te gaan denken. Heb dit de eerste tijd even laten lopen. Wilde eigenlijk maar even langs zo'n adviseur, want weet er weinig van. Iemand nog zinnige aanvullingen? Hoe pakken jullie het aan?
pi_161521459
quote:
2s.gif Op maandag 18 april 2016 10:43 schreef no1uknow het volgende:
Iemand enig idee waarom ik nu bij inloggen voor ondernemers (https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/) als ik klik op inloggen word doorgestuurd naar een DigiD inlogpagina, inlog en vervolgens een foutmelding krijg?

[..]

Teruggaan is uiteraard bovenstaand riedeltje opnieuw :') BelastingTelefoon is te druk om op te nemen dus wellicht dat iemand het hier weet. Lastig btw-aangifte doen zo :')

edit: voor zover ik kan zien zijn er geen storingen op het moment, niet gemeld in ieder geval.
Is een soort bug die ik ook weleens heb. Lijkt erop dat als je inlogt via ondernemersgedeelte, je voor het DigiD gedeelte ook nog ingelogd staat. Oplossing: overal uitloggen.

https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/ = ondernemersgedeelte
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home = particulier gedeelte

quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:45 schreef Verbal het volgende:

[..]

Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.

V.
Tja het gaat natuurlijk niet alleen om de totaal bedragen. Wat dacht je dat een boete kost? Of betalingsrente als blijkt dat je achteraf toch iets meer moet betalen. Of het vergeten van de ICP aangifte? Of dat je de kleineondernemersregeling ten onrechte niet toepast en geld misloopt? Of de tijd die je kwijt bent als de Belastingdienst langs wil komen omdat de OB aangifte nergens op lijkt.

quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:19 schreef Quoi het volgende:
Sja, omzetbelasting houdt vaak in dat ik moet betalen. Toch vind ik het een fijne investering, die accountant. Het is het echt waard, aangezien die er korter mee bezig is en goedkoper is per uur, dan ikzelf :P Kan ik weer iets anders doen. En ik leer er veel van, want wordt 'gedwongen' om een goede boekhouding te hebben.

Voor het eerst een grote zakelijke aankoop gedaan trouwens. Ook begin ik steeds meer tijd en dus kosten te markeren als zakelijk. In het begin was ik daar veel te behoudend in, wilde alleen maar inkomsten hebben (en laten zien). Sloeg nergens op natuurlijk.

Het wordt trouwens eens tijd om aan een pensioenopbouw te gaan denken. Heb dit de eerste tijd even laten lopen. Wilde eigenlijk maar even langs zo'n adviseur, want weet er weinig van. Iemand nog zinnige aanvullingen? Hoe pakken jullie het aan?
Ben zelf geen fan van pensioenen voor ondernemers... Je kunt beter sparen (nou ja...), beleggen, investeren. Misschien de FOR toepassen, maar daar moet je wel erg mee oppassen.

[ Bericht 18% gewijzigd door YoshiBignose op 18-04-2016 14:33:48 ]
Facts don't care about your feelings
  FOK!fotograaf maandag 18 april 2016 @ 14:50:32 #238
159915 -Menn0-
MNO
pi_161522016
Ok, aangifte gedaan over kwartaal 1. Ik krijg geld terug (jeej), maar betekend dit dat ik de btw die ik ontvangen heb mag houden?
,,/
pi_161522254
Je vult toch de af te dragen BTW in bij 1 (2,3)... en daarna de te vorderen BTW bij 5 (4). Dus per saldo krijg je toch een bedrag eruit... hoezo bedoel je dan dat je iets mag houden?
Facts don't care about your feelings
pi_161522293
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 14:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Is een soort bug die ik ook weleens heb. Lijkt erop dat als je inlogt via ondernemersgedeelte, je voor het DigiD gedeelte ook nog ingelogd staat. Oplossing: overal uitloggen.

https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/ = ondernemersgedeelte
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home = particulier gedeelte
Ah ja werkt nu wel, thanks!
  FOK!fotograaf maandag 18 april 2016 @ 15:38:13 #241
159915 -Menn0-
MNO
pi_161523300
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 15:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Je vult toch de af te dragen BTW in bij 1 (2,3)... en daarna de te vorderen BTW bij 5 (4). Dus per saldo krijg je toch een bedrag eruit... hoezo bedoel je dan dat je iets mag houden?
Ik heb btw ontvangen, maar de btw die ik betaald heb is hoger. Ik krijg nu het verschil van de betaalde btw en de ontvangen btw terug (betaald - ontvangen = bedrag). Dus ik ga er vanuit dat ik de ontvangen btw niet hoef af te dragen, toch?
,,/
pi_161526089
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 15:38 schreef -Menn0- het volgende:

[..]

Ik heb btw ontvangen, maar de btw die ik betaald heb is hoger. Ik krijg nu het verschil van de betaalde btw en de ontvangen btw terug (betaald - ontvangen = bedrag). Dus ik ga er vanuit dat ik de ontvangen btw niet hoef af te dragen, toch?
Als ik het goed begrijp is je voorbelasting hoger dan je af te dragen btw? In dat geval krijg je geld terug van de belastingdienst. Het verschil van de af te dragen ob -/- voorbelasting = te betalen of terug te krijgen
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  FOK!fotograaf maandag 18 april 2016 @ 22:11:58 #243
159915 -Menn0-
MNO
pi_161535719
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 17:36 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp is je voorbelasting hoger dan je af te dragen btw? In dat geval krijg je geld terug van de belastingdienst. Het verschil van de af te dragen ob -/- voorbelasting = te betalen of terug te krijgen
Klopt.

Even rekenvoorbeeldje: 50 euro btw ontvangen van klanten, 100 euro btw zelf betaald, dat vulde ik in en zei de belastingdienst je krijgt 50 euro terug. Dan mag ik toch die 50 die ik ontvangen heb toch ook houden?
,,/
  maandag 18 april 2016 @ 23:02:51 #244
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_161537940
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 22:11 schreef -Menn0- het volgende:

[..]

Klopt.

Even rekenvoorbeeldje: 50 euro btw ontvangen van klanten, 100 euro btw zelf betaald, dat vulde ik in en zei de belastingdienst je krijgt 50 euro terug. Dan mag ik toch die 50 die ik ontvangen heb toch ook houden?
Je krijgt toch een ontvangstbevestiging van je aangifte waarop staat hoeveel je moet betalen/terugkrijgt? Dat is dan als het goed is die '50 euro'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Quoi op 19-04-2016 06:59:25 ]
pi_161539107
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 22:11 schreef -Menn0- het volgende:

[..]

Klopt.

Even rekenvoorbeeldje: 50 euro btw ontvangen van klanten, 100 euro btw zelf betaald, dat vulde ik in en zei de belastingdienst je krijgt 50 euro terug. Dan mag ik toch die 50 die ik ontvangen heb toch ook houden?
Die 50 euries krijg je op je rekening gestort. Mag je weer uit geven. *O*
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_161540237
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:45 schreef Verbal het volgende:

[..]

Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.

V.
Ik krijg nooit btw terug.
Tap tap tap
  dinsdag 19 april 2016 @ 00:29:34 #247
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161540301
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2016 00:24 schreef CherryLips het volgende:
Ik krijg nooit btw terug.
Neem Yoshi als boekhouder. Krijg je dusdanig hoge rekeningen dat je wel op een btw-teruggaaf uitkomt.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_161541021
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2016 00:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik krijg nooit btw terug.
Des te beter!
  dinsdag 19 april 2016 @ 07:12:17 #249
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_161541983
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2016 00:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik krijg nooit btw terug.
herstel: de 60 euro die ik in mindering breng op de btw die ik moet betalen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161542483
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 april 2016 00:29 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Neem Yoshi als boekhouder. Krijg je dusdanig hoge rekeningen dat je wel op een btw-teruggaaf uitkomt.
Yep het is het 1 of het ander >:)
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 19 april 2016 @ 08:41:17 #251
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161542520
Ik krijg bijna altijd terug. Bijna al onze verkoop is 6% terwijl een fors deel van de kosten 21% is.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 19 april 2016 @ 10:23:16 #252
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161543913
Wij mogen straks weer 5000-6000 euro betalen na de btw aangifte. Ah well, het hoort er bij en natuurlijk houden we er rekening mee.
Spoilers!
pi_161544631
158 euro btw-aangifte
  donderdag 21 april 2016 @ 20:07:37 #254
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161609247
Hoi, zijn hier ook andere journalisten/tekstschrijvers?

Ik ben nu bezig met mijn btw aangiftes en ik vraag me af wat ik met mijn tijdschriftartikelen moet doen. Het zijn artikelen met beeldmateriaal. Geschreven journalistiek materiaal is btw vrij, maar beeldmateriaal is dat niet. Moet ik het geld wat ik voor dat artikel gekregen heb nu gaan uitsplitsen? En wat voor verdeelsleutel pas je dan toe?
  donderdag 21 april 2016 @ 21:39:50 #255
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161612516
Wat grappig, ik wist niet dat geschreven journalistiek BTW-vrij was. :) Terwijl ik toch wel wat journalisten in mijn vriendenkring heb.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 22 april 2016 @ 08:57:16 #256
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161619837
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 21:39 schreef Isegrim het volgende:
Wat grappig, ik wist niet dat geschreven journalistiek BTW-vrij was. :) Terwijl ik toch wel wat journalisten in mijn vriendenkring heb.
Ik wist het ook niet. Maar ben ook nog maar pas journalist :)

Weet iemand ook of je kosten die je voor het starten van je onderneming per sé bij de eerste BTW aangifte op moet geven, of kan dat ook later?
  vrijdag 22 april 2016 @ 09:05:27 #257
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161619939
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 20:07 schreef Noordsestern het volgende:
Hoi, zijn hier ook andere journalisten/tekstschrijvers?

Ik ben nu bezig met mijn btw aangiftes en ik vraag me af wat ik met mijn tijdschriftartikelen moet doen. Het zijn artikelen met beeldmateriaal. Geschreven journalistiek materiaal is btw vrij, maar beeldmateriaal is dat niet. Moet ik het geld wat ik voor dat artikel gekregen heb nu gaan uitsplitsen? En wat voor verdeelsleutel pas je dan toe?
Wat heb je aan btw gefactureerd aan je klant? Dat is wat je moet verwerken in je aangifte.
Spoilers!
  vrijdag 22 april 2016 @ 09:15:35 #258
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161620089
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 08:57 schreef Noordsestern het volgende:
Weet iemand ook of je kosten die je voor het starten van je onderneming per sé bij de eerste BTW aangifte op moet geven, of kan dat ook later?
Je moet BTW aangeven in de periode van de factuur in kwestie.

Wanneer heb je die kosten gemaakt? En voor welke periode doe je je BTW aangifte?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 22 april 2016 @ 09:45:17 #259
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161620513
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 09:15 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Je moet BTW aangeven in de periode van de factuur in kwestie.

Wanneer heb je die kosten gemaakt? En voor welke periode doe je je BTW aangifte?
Het is mijn eerste btw aangifte als bedrijf. En ik heb die kosten voordat mijn bedrijf startte gemaakt.
  vrijdag 22 april 2016 @ 10:12:56 #260
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161620976
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 09:45 schreef Noordsestern het volgende:
Het is mijn eerste btw aangifte als bedrijf. En ik heb die kosten voordat mijn bedrijf startte gemaakt.
Godver :') Dat zei je al, maar ik vroeg:
a) Wanneer (d.w.z. welke datum) heb je die kosten gemaakt?
en
b) Voor welke periode (d.w.z. van welke datum tot welke datum) doe je je BTW aangifte?

Als antwoord a binnen antwoord b ligt, dan kun je de BTW van die kosten terugvragen. (Anders is er ook wel een oplossing, maar dit is de gemakkelijkste.)
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 22 april 2016 @ 20:44:19 #261
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161634059
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 09:15 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Je moet BTW aangeven in de periode van de factuur in kwestie.

Wanneer heb je die kosten gemaakt? En voor welke periode doe je je BTW aangifte?
Het is mijn eerste btw aangifte als bedrijf. En ik heb die kosten voordat mijn bedrijf startte gemaakt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 10:12 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Godver :') Dat zei je al, maar ik vroeg:
a) Wanneer (d.w.z. welke datum) heb je die kosten gemaakt?
en
b) Voor welke periode (d.w.z. van welke datum tot welke datum) doe je je BTW aangifte?

Als antwoord a binnen antwoord b ligt, dan kun je de BTW van die kosten terugvragen. (Anders is er ook wel een oplossing, maar dit is de gemakkelijkste.)
A ligt voor B
A: (kosten gemaakt) November/December 2016
B (btw periode)16 februari tot en met nu.
pi_161636036
Oh kosten gemaakt in de toekomst ;) maar ja, dat kan....

http://www.belastingdiens(...)kt_in_de_aanloopfase
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 22 april 2016 @ 22:15:20 #263
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161637610
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 21:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Oh kosten gemaakt in de toekomst ;) maar ja, dat kan....

http://www.belastingdiens(...)kt_in_de_aanloopfase
Thanks voor je antwoord. :)

Kosten die je maakte voor je startte met je onderneming kun je retro-actief aftrekken, dat wist ik al. Maar moet dat retro-actieve aftrekken meteen bij je eerste btw aangifte gebeuren of kan dat ook later?
pi_161645176
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:15 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Thanks voor je antwoord. :)

Kosten die je maakte voor je startte met je onderneming kun je retro-actief aftrekken, dat wist ik al. Maar moet dat retro-actieve aftrekken meteen bij je eerste btw aangifte gebeuren of kan dat ook later?
Kan bij de eerste. Of bij de volgende om alles recht te trekken. Of bij de supplwtie aangifte als je het jaar afgesloten heb voor je inkomstenbelasting.

Op mijn werk doen we meestal bij de volgende periode. Officieel als je kwartaal aangifte niet goed is, moet je een suppletie aangifte doen over je kwartaal aangifte. Waarschijnlijk gaat het bij jou niet om hele hoge bedragen, dus bij de volgende aangifte. Daar doet de belastingdienst niet moeilijk over.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_161752104
Ik heb even advies nodig van wat mensen met ervaring. Ik loop al een tijdje met een business idee rond en zou dat graag een keer willen gaan verwezenlijken. Echter gaat het om een online platform, en hier heb ik geen kaas van gegeten. Ik studeer zelf iets in de economische richting. Ik zou dus iemand moeten inschakelen om mij hier bij te helpen. Alleen hoe kan ik het beste dit eerst zorgvuldig vast leggen, zodat de IT'er niet uiteindelijk denkt, hé dat is een goed idee, ga ik doen! Bedankt hé, Vincento...
pi_161753442
pm maar :P
Facts don't care about your feelings
  donderdag 28 april 2016 @ 14:59:37 #267
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161776185
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 07:22 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Kan bij de eerste. Of bij de volgende om alles recht te trekken. Of bij de supplwtie aangifte als je het jaar afgesloten heb voor je inkomstenbelasting.

Op mijn werk doen we meestal bij de volgende periode. Officieel als je kwartaal aangifte niet goed is, moet je een suppletie aangifte doen over je kwartaal aangifte. Waarschijnlijk gaat het bij jou niet om hele hoge bedragen, dus bij de volgende aangifte. Daar doet de belastingdienst niet moeilijk over.
Okay, dankjewel. Super :)
  donderdag 28 april 2016 @ 15:53:29 #268
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161777236
Net aangifte gedaan, netjes uitgesplitst. :)

[ Bericht 28% gewijzigd door Noordsestern op 28-04-2016 16:14:23 ]
  maandag 4 juli 2016 @ 22:58:25 #269
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_163524370
Mijn bedrijfje heeft zich ondertussen dusdanig uitgebreid dat ik een opslag heb moeten nemen op een externe locatie. Dit houdt in dat er in de drukke periode vervoer moet komen om makkelijk voorraad heen en weer te rijden en ik wil natuurlijk kijken hoe ik dit zo voordelig mogelijk kan doen fiscaal gezien.

Op het moment heb ik nog recht op startersaftrek en bij de aanschaf van een bedrijfswagen kan je deze dan willekeurig afschrijven in 1 jaar wat natuurlijk al interessant is. Daarnaast zal dit dan ook onder de investeringsaftrek vallen neem ik aan?

Ik ben van plan deze auto puur zakelijk te gebruiken dus rekening houden met bijtelling is niet nodig en maakt de rekensom een stuk eenvoudiger. Maar ik zit nu dus te kijken wat voor auto een optie kan zijn. Bij willekeurig afschrijven hebben ze het over "bestelauto's". Ik zit dus te kijken naar VW Caddy of iets in die richting want een hele bus is niet nodig. Ik kon zo snel de richtlijnen hiervan niet vinden.

Hebben jullie tips om dit goed aan te pakken, valt een Caddy onder de term bestelauto en wat voor fiscale voordelen zijn nog meer van toepassing waar ik op kan letten?
pi_163526280
Een Caddy valt onder bestelauto. Maar willekeurig afschrijven in de startfase is helemaal niet zo interessant. Je hebt ook al de startersaftrek en wellicht nog niet zo'n hoge winst dan over een paar jaar. Dan kun je beter de afschrijving gewoon spreiden over vijf jaar, zodat je nog een aftrekpost hebt als je deze het hardst nodig hebt.

En om onder de bijtelling uit te komen moet je uiteraard wel een gesloten kilometeradministratie bijhouden.
pi_163528521
Of gewoon het formulier uitsluitend zakelijk gebruik invullen: http://www.belastingdiens(...)k_gebruik_bestelauto

(en uiteraard ook echt niet prive erin gaan rijden)
Facts don't care about your feelings
pi_163538377
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 08:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Of gewoon het formulier uitsluitend zakelijk gebruik invullen: http://www.belastingdiens(...)k_gebruik_bestelauto

(en uiteraard ook echt niet prive erin gaan rijden)
Dit inderdaad.
Ik heb een klant die een verklaring geen privé gebruik auto heeft, en hij houdt een km-administratie bij.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_163548590
Weet iemand of volgend situatie toegestaan is ?

Je koopt bij de groothandel een grootverpakking van bijvoorbeeld kattenvoeding in. Deze kattenbrokken wil je in kleine porties verkopen met een grappige verpakking van je eigen bedrijfsnaam,etc,etc. Mag dat zomaar ?
pi_163550736
In principe mag dat gewoon, zolang je niet hun merk gaat gebruiken op je verpakking. Zo lang het kleinschalig is zal de leverancier ook niet moeilijk doen. Maar jij bent natuurlijk wel verantwoordelijk voor het product geworden.
Facts don't care about your feelings
pi_163827807
Hoe denken de FOK ondernemers over de toekomst van fysieke winkels en online winkels ?

Volgend jaar wil ik in de dierenvoedingbranche een winkel gaan openen, online ,fysiek of een combinatie van beide is nog de vraag. Ben ik aanwezig als fysieke winkel met de nadelen van de personeelskosten ? Richt ik mij alleen op de online markt , en investeer de personeelskosten in online marketing ? Richt ik mij op beide markten ? Als start-up is het voor mij moeilijk om op beide markten volwaardig aanwezig te kunnen zijn ivm financiering. Ook een volwaardige online aanwezigheid vergt een hoop werk. Een fysieke winkel en dan een webshop als ondersteuning,dus niet als hoofddoel/winstmaker,behoort wel tot de mogelijkheden.

Als ik de voorspellingen lees, dan zweert 50% dat het online shoppen de toekomst heeft , en 50% het fysiek shoppen. En daartussen zweert een groot deel bij de combinatie van beide.
Ik wil met mijn bedrijf snel gaan doorgroeien, maar dan rest de vraag, heeft een fysieke winkel nog wel toekomst ? Of is juist het internet dat geen toekomst meer heeft? Bol en Amazone wil bijvoorbeeld meer aanwezig gaan zijn in de winkelstraat. Zalando maakt al jaren geen winst. Terwijl ketens als Action ,Primark, etc, zonder online winkel een stevige groei laten zien. Ketens als H&M met gecombineerde verkoop ook.

Een andere optie waar ik ook aan denk is volledig richten op de online verkoop, en de producten in bestaande winkels gaan verkopen. (Nieuw soort product welk nog niet verkrijgbaar is). Zo bereik ik zowel fysieke als online klanten. Dan is de marge natuurlijk minder. Maar heb ik geen personeelskosten en de kosten van een pand op een aantrekkelijke locatie.

[ Bericht 4% gewijzigd door DSVM op 18-07-2016 13:42:12 ]
pi_163828136
Ik vind het ook erg lastig om te zeggen. Een webwinkel klinkt leuk, maar in veel branches zijn gewoon grote spelers aanwezig waar je niet tegen op kan. Je moet je dus kunnen richten op een vrij specifieke niche, of hele goede service bieden. In jouw geval, brekz.nl zooplus.nl petsdeli.nl etc.

Ik heb een tijdje een webwinkel gehad maar ik had eerst een puur informatieve website en breide het zo uit. Ik ben zeker niet met niks begonnen, want dat is bij een webwinkel heel lastig, vooral als de concurrentie hoog is en je domein ook niet bijzonder.
Facts don't care about your feelings
  maandag 18 juli 2016 @ 16:18:24 #277
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_163831677
Als je een nieuw product hebt zou ik allebei doen (sowieso). De vraag is alleen hoe je dat fysieke deel dan moet doen. Kosten voor een stenen winkel zijn hoog, dat moet het natuurlijk ook wel opleveren.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_163836026
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 13:31 schreef DSVM het volgende:
Hoe denken de FOK ondernemers over de toekomst van fysieke winkels en online winkels ?

Volgend jaar wil ik in de dierenvoedingbranche een winkel gaan openen, online ,fysiek of een combinatie van beide is nog de vraag. Ben ik aanwezig als fysieke winkel met de nadelen van de personeelskosten ? Richt ik mij alleen op de online markt , en investeer de personeelskosten in online marketing ? Richt ik mij op beide markten ? Als start-up is het voor mij moeilijk om op beide markten volwaardig aanwezig te kunnen zijn ivm financiering. Ook een volwaardige online aanwezigheid vergt een hoop werk. Een fysieke winkel en dan een webshop als ondersteuning,dus niet als hoofddoel/winstmaker,behoort wel tot de mogelijkheden.

Als ik de voorspellingen lees, dan zweert 50% dat het online shoppen de toekomst heeft , en 50% het fysiek shoppen. En daartussen zweert een groot deel bij de combinatie van beide.
Ik wil met mijn bedrijf snel gaan doorgroeien, maar dan rest de vraag, heeft een fysieke winkel nog wel toekomst ? Of is juist het internet dat geen toekomst meer heeft? Bol en Amazone wil bijvoorbeeld meer aanwezig gaan zijn in de winkelstraat. Zalando maakt al jaren geen winst. Terwijl ketens als Action ,Primark, etc, zonder online winkel een stevige groei laten zien. Ketens als H&M met gecombineerde verkoop ook.

Een andere optie waar ik ook aan denk is volledig richten op de online verkoop, en de producten in bestaande winkels gaan verkopen. (Nieuw soort product welk nog niet verkrijgbaar is). Zo bereik ik zowel fysieke als online klanten. Dan is de marge natuurlijk minder. Maar heb ik geen personeelskosten en de kosten van een pand op een aantrekkelijke locatie.
Je wilt een nieuw product introduceren. Dat product moet je verkopen op basis van zijn unique selling points. De locatie van je winkel zou dan niet zo veel uit moeten maken: je moet het niet van toevallige aanloop hebben. Dan is het zonde om op een aantrekkelijke = dure locatie te gaan zitten. Om het product te maken heb je een geschikte bedrijfsruimte nodig. Ik zou op zoek gaan naar een bedrijfsruimte op een B locatie waar je ook een deel 'aan de deur' kan verkopen, of met een winkeltje. Bij voorkeur natuurlijk een goedkope locatie, zoals anti-kraak, zodat je kunt proberen of winkelverkoop kansen biedt. Natuurlijk met beperkte openingstijden. Ik zou ook voor een webwinkeltje gaan. Die zijn niet duur. Je wilt je eigen product en merk in de markt zetten, daar hoort sowieso al een website bij. Vervolgens ga je op pad om te proberen verkoop via derden op te zetten. Wie en hoe ligt er denk ik vooral aan wat er lukt. Ik zou toch vooral dingen proberen low-budget te doen. Je leert dan vanzelf wat wel en niet werkt.
  maandag 18 juli 2016 @ 19:54:50 #279
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_163836903
Ik heb tegenwoordig een baan van 32 uur naast mijn bedrijf :@ (wel vanuit huis, alles prima te combineren) kreeg een aanbod wat ik niet kon weigeren :D
pi_163837737
Leuk, houd er rekening mee dat je waarschijnlijk dan niet aan het urencriterium voldoet en je dus wel vrij veel belasting betaalt over je winst uit je onderneming.
Facts don't care about your feelings
  maandag 18 juli 2016 @ 21:23:48 #281
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_163839624
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 20:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Leuk, houd er rekening mee dat je waarschijnlijk dan niet aan het urencriterium voldoet en je dus wel vrij veel belasting betaalt over je winst uit je onderneming.
voldoe ik wel aan, ik werkte 80 tot 100 uur per week, 80 tot 100 minus 32 is nog steeds ruim voldoende :P
pi_163839817
Het gaat over de uren van een heel jaar, ik neem aan dat je 100 uur per week werk niet 52 weken volhoudt? Als je dat wel lukt, dan is het inderdaad nog voldoende (en ben je niet goed snik :') ). Let wel op dat als je geen starter bent, je meer tijd moet besteden aan je onderneming dan aan je baan in loondienst.
Facts don't care about your feelings
  maandag 18 juli 2016 @ 21:38:21 #283
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_163840176
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 21:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Het gaat over de uren van een heel jaar, ik neem aan dat je 100 uur per week werk niet 52 weken volhoudt? Als je dat wel lukt, dan is het inderdaad nog voldoende (en ben je niet goed snik :') ). Let wel op dat als je geen starter bent, je meer tijd moet besteden aan je onderneming dan aan je baan in loondienst.
Dat doe ik 52 weken per jaar *O* alleen rond kerst iets minder, maar dat is omdat mijn schoonouders heel slecht internet hebben :P Heb van mn hobby mijn werk gemaakt. Soms stop ik even, maar dan heb ik geen idee wat ik anders moet doen dus ga maar weer bezig :P
  maandag 18 juli 2016 @ 22:10:01 #284
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_163841549
Vraagje - waar ik het antwoord al op weet, maar wie weet is er nog een loophole ;)

Ik heb een baan van 3 dagen in de week (ihkv alles beter dan niets). Begin dit jaar begonnen met eigen bedrijfje ernaast.

In mei -via mijn werk- een klus gedaan voor een andere partij. Ik werd vrij laat benaderd, toen was er al een deal dat de werkzaamheden van het bedrijf waar ik werk zouden worden afgenomen in een soort lump sum. Ik heb (met nog een collega, ongeveer zelfde situatie) geprobeerd of het niet zo kon dat óns aandeel in dit geheel door ons direct aan de andere partij kon worden gefactureerd.

Na veel gedoe en heen en weer gezeik ("ja maar we hebben het nu zo afgesproken en dat willen we niet meer veranderen") wordt de klus als overuren uitbetaald.

Daar baal ik van, want nu kan ik die uren (ongeveer 100) niet meer opvoeren voor mijn criterium, toch? Hoewel dit precies het werk was dat ik als freelancer doe, en het eigenlijk op die manier heb aanvaard en gedaan -O-

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 18 juli 2016 @ 23:31:09 #285
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_163844748
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 22:10 schreef Verbal het volgende:
Daar baal ik van, want nu kan ik die uren (ongeveer 100) niet meer opvoeren voor mijn criterium, toch? Hoewel dit precies het werk was dat ik als freelancer doe, en het eigenlijk op die manier heb aanvaard en gedaan -O-
quote:
In deze afdeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder urencriterium: het gedurende het kalenderjaar besteden van ten minste 1225 uren aan werkzaamheden voor een of meer ondernemingen waaruit de belastingplichtige als ondernemer winst geniet
Artikel 3.6 lid 1 Wet inkomstenbelasting 2001

Zijn het werkzaamheden voor je onderneming? Ik ben geneigd om te zeggen van niet.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_163844901
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 21:38 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Dat doe ik 52 weken per jaar *O* alleen rond kerst iets minder, maar dat is omdat mijn schoonouders heel slecht internet hebben :P Heb van mn hobby mijn werk gemaakt. Soms stop ik even, maar dan heb ik geen idee wat ik anders moet doen dus ga maar weer bezig :P
Jij doet toch iets met autosport of zo?
  dinsdag 19 juli 2016 @ 00:19:17 #287
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_163846239
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 23:36 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Jij doet toch iets met autosport of zo?
Ja, ook :Y Heel diverse dingen eigenlijk, maar heeft wel allemaal met (bedrijfs)wagens te maken. oa verslaggeving (Dakar) en organisatie (truckraces) op autosportgebied.
pi_163848141
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 21:38 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Dat doe ik 52 weken per jaar *O* alleen rond kerst iets minder, maar dat is omdat mijn schoonouders heel slecht internet hebben :P Heb van mn hobby mijn werk gemaakt. Soms stop ik even, maar dan heb ik geen idee wat ik anders moet doen dus ga maar weer bezig :P
Hou er rekening mee dat je meer dan 50% aan je onderneming moet besteden. Als je 48 weken x 32 uur in loondienst werkt, is dat 1.536 uur (dus geen 1.225). Er is een significante kans dat ze het komen controleren, dus je zult ook een goede urenadministratie bij moeten houden.
pi_163848167
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 22:10 schreef Verbal het volgende:
Vraagje - waar ik het antwoord al op weet, maar wie weet is er nog een loophole ;)

Ik heb een baan van 3 dagen in de week (ihkv alles beter dan niets). Begin dit jaar begonnen met eigen bedrijfje ernaast.

In mei -via mijn werk- een klus gedaan voor een andere partij. Ik werd vrij laat benaderd, toen was er al een deal dat de werkzaamheden van het bedrijf waar ik werk zouden worden afgenomen in een soort lump sum. Ik heb (met nog een collega, ongeveer zelfde situatie) geprobeerd of het niet zo kon dat óns aandeel in dit geheel door ons direct aan de andere partij kon worden gefactureerd.

Na veel gedoe en heen en weer gezeik ("ja maar we hebben het nu zo afgesproken en dat willen we niet meer veranderen") wordt de klus als overuren uitbetaald.

Daar baal ik van, want nu kan ik die uren (ongeveer 100) niet meer opvoeren voor mijn criterium, toch? Hoewel dit precies het werk was dat ik als freelancer doe, en het eigenlijk op die manier heb aanvaard en gedaan -O-

V.
Ja, je mag deze uren als ondernemingsuren opvoeren. Dat heet absorbtie. Voorwaarden zijn dat er een nauwe samenhang is met je onderneming en de uren ondergeschikt (in tijd en geld) zijn aan je ondernemingsactiviteiten. Dat lijkt hier van toepassing.
pi_163849130
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 06:54 schreef Benger het volgende:

[..]

Ja, je mag deze uren als ondernemingsuren opvoeren. Dat heet absorbtie. Voorwaarden zijn dat er een nauwe samenhang is met je onderneming en de uren ondergeschikt (in tijd en geld) zijn aan je ondernemingsactiviteiten. Dat lijkt hier van toepassing.
Nog nooit van gehoord... bovendien zal je absorptie bedoelen dan? Hij werkt bij dat bedrijf en is daar gewoon een loondienst en heeft via die weg deze uren gekregen. Hij zal ook gewoon een arbeidsovereenkomst hebben daar en het wordt ook volgens die regels uitgekeerd (op z'n loonstrookje). Ik zie niet in waarom dit als uren voor zijn onderneming zouden mogen tellen, ondanks dat het misschien dezelfde soort werkzaamheden betreffen.
Facts don't care about your feelings
pi_163849271
Nee, dat kan echt niet.
  dinsdag 19 juli 2016 @ 11:31:02 #292
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_163851630
Ik vreesde al zoiets.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 24 juli 2016 @ 15:09:04 #293
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_163974845
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:27 schreef bloodymary1 het volgende:
Een Caddy valt onder bestelauto. Maar willekeurig afschrijven in de startfase is helemaal niet zo interessant. Je hebt ook al de startersaftrek en wellicht nog niet zo'n hoge winst dan over een paar jaar. Dan kun je beter de afschrijving gewoon spreiden over vijf jaar, zodat je nog een aftrekpost hebt als je deze het hardst nodig hebt.

En om onder de bijtelling uit te komen moet je uiteraard wel een gesloten kilometeradministratie bijhouden.
Het zou dan gaan om budget wat anders in de hoogste belastingschaal valt, dus om het dan te spreiden of in 1 jaar te doen zou dan uiteindelijk niet voordeliger uitkomen.

Wat ik wel net lees is dat willekeurig afschrijven weer niet geldig is op 2e hands aankopen dus een occasion zou dan al gelijk weer afvallen en dan val je automatisch weer terug op afschrijven over meerdere jaren.
pi_163981190
Waar lees je dat? In principe mag je willekeurig afschrijven als starter over alle goederen die onder de investeringsaftrek vallen. Een bestelbus valt daar onder, of ie nou nieuw is of niet.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 26 juli 2016 @ 21:22:42 #295
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_164031595
Wie kan mij helpen met het volgende? Voor een training in de UK heb ik voor een opdrachtgever uit de VS kosten gemaakt in Nederland (reiskosten, parkeerkosten) en kosten gemaakt in de UK (maaltijden). Nu moet ik dat via een expense reimbursement form in rekening brengen. Ze willen dat ik gewoon mijn kosten en rekeningnummer invul, waarna ze me terugbetalen.

Volgens mij ben ik echter verplicht een factuur te sturen. Maar hoe ga ik bovenstaande nu op correcte wijze in rekening brengen? Moet ik VAT in rekening brengen of mag ik het verleggen (reversed charge)? Hoe breng ik eventueel betaalde BTW in rekening? Of doe ik niet moeilijk voor zo'n ¤300 en stuur ik gewoon mijn bonnetjes op om ze vervolgens terug te laten betalen?
  woensdag 27 juli 2016 @ 00:04:45 #296
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_164036650
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 21:22 schreef Coelho het volgende:
Of doe ik niet moeilijk voor zo'n ¤300 en stuur ik gewoon mijn bonnetjes op om ze vervolgens terug te laten betalen?
Dit. Het zijn kosten die niet voor jouw rekening komen, maar voor rekening van jouw opdrachtgever. Zij verwerken dat in hun boekhouding. Dus gewoon de bonnetjes insturen en het bedrag laten storten.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_164410227
Wij zijn bezig om in België een bedrijf op te starten, het gaat het waard zijn maar man wat een gedoe.
Ben nu bezig voor het attest bedrijfsbeheer en heb 23-08 examen, zonder dat papiertje kan je helemaal niets.
Tenzij je in een ander EU land al aantoonbaar 5 jaar ondernemer bent of een passende opleiding hebt. (waar je niets aan heb want een hoop regels zijn in BE anders)

Verder kost het oprichten van een VOF tussen de 500-1000 euro en ben je daar toch wel een paar weken mee kwijt.

In NL 50 euro, een bakje koffie en 15 minuten sta je buiten met je uittreksel.

Maar wel leuk hoor om alles te ontdekken :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 11 augustus 2016 @ 07:24:50 #298
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_164419468
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 21:22 schreef Coelho het volgende:
Wie kan mij helpen met het volgende? Voor een training in de UK heb ik voor een opdrachtgever uit de VS kosten gemaakt in Nederland (reiskosten, parkeerkosten) en kosten gemaakt in de UK (maaltijden). Nu moet ik dat via een expense reimbursement form in rekening brengen. Ze willen dat ik gewoon mijn kosten en rekeningnummer invul, waarna ze me terugbetalen.

Volgens mij ben ik echter verplicht een factuur te sturen.
Hoe heb je die kosten betaald/voorgeschoten? Zakelijke rekening? Ik zou geen idee hebben hoe je dit inboekt...
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_164420929
quote:
2s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 22:02 schreef junkiexp het volgende:
Wij zijn bezig om in België een bedrijf op te starten, het gaat het waard zijn maar man wat een gedoe.
Ben nu bezig voor het attest bedrijfsbeheer en heb 23-08 examen, zonder dat papiertje kan je helemaal niets.
Tenzij je in een ander EU land al aantoonbaar 5 jaar ondernemer bent of een passende opleiding hebt. (waar je niets aan heb want een hoop regels zijn in BE anders)

Verder kost het oprichten van een VOF tussen de 500-1000 euro en ben je daar toch wel een paar weken mee kwijt.

In NL 50 euro, een bakje koffie en 15 minuten sta je buiten met je uittreksel.

Maar wel leuk hoor om alles te ontdekken :)
True, maar daarom zijn er ook zoveel flutondernemers hier in NL.
Facts don't care about your feelings
pi_164438589
Eens.
Daar heb je bijvoorbeeld ook nog vakbekwaamheid nodig om loodgieter te zijn, hier kan iedere Pool zich loodgieter noemen en een gasleiding bij je aan komen leggen.
Slechte zaak imo.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_164438663
Ik vul de laatste post omdat ik een vraag heb en het zou zonde zijn als die wegzakt door een slotje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')