Als ze met je werk te maken hebben wel ja... dus voor het vinden van potentiële klanten, opbouwen van een portfolio etc... niet omdat je met vrienden wil zuipen bij een festival en ff snel wat foto's maakt met je camera.quote:Op donderdag 14 april 2016 18:26 schreef -Menn0- het volgende:
Even over die uren.
Als ik naar een festival ga om foto's te maken maar ik verdien er niks aan, tellen die uren dan als werk uren?
Nee nee echt als fotograaf van het feestquote:Op donderdag 14 april 2016 18:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als ze met je werk te maken hebben wel ja... dus voor het vinden van potentiële klanten, opbouwen van een portfolio etc... niet omdat je met vrienden wil zuipen bij een festival en ff snel wat foto's maakt met je camera.
Als iemand geld wil ontvangen van een bedrijf zal daar een factuur tegenover moeten staan lijkt me. Of misschien telt een gerechtelijke uitspraak of een overeenkomst met een mediator ook wel.quote:
Het is vrij simpel m.b.t. je uren, alle uren die je in je bedrijf / onderneming stopt kan je noteren. Dus uit eten met een klant, naar een festival fotografen, bewerken, reizen, etc.quote:Op donderdag 14 april 2016 18:26 schreef -Menn0- het volgende:
Even over die uren.
Als ik naar een festival ga om foto's te maken maar ik verdien er niks aan, tellen die uren dan als werk uren?
quote:Op vrijdag 15 april 2016 09:47 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Het is vrij simpel m.b.t. je uren, alle uren die je in je bedrijf / onderneming stopt kan je noteren. Dus uit eten met een klant, naar een festival fotografen, bewerken, reizen, etc.
Goede aanvulling, spreekt een beetje voor zich maar voor anderen waarschijnlijk minder. Dusquote:Op vrijdag 15 april 2016 10:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Nou ja er zijn zat twijfelgevallen. Ik had een klant in de "kunst" die dan in het buitenland ging om te "netwerken" en potentiële klanten te zoeken in kroegen en discotheken. Het is heel belangrijk om dat te doen om alle mensen en het wereldje te leren kennen... en ondertussen alle uren opschrijven en kosten inboeken. Uiteindelijk werd er nauwelijks omzet gemaakt... dus het was vrij logisch dat de Belastingdienst dat in twijfel trok. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het moet er ook wel logisch uit zien. Vooral als de grens tussen klant / vriend / familie heel wazig wordt.
Ja die heb ik wel meegeteld. Ik werk gewoon 32 uur naast mijn ZZP spul dus dan gemiddeld 20+ uur per week maken doe ik niet. Zelfs niet met niet-declareerbaar werk als lezen etc.quote:Op zondag 10 april 2016 23:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Heb je echt goed alle uren meegeteld dan? Dus ook reistijd, lezen van vakliteratuur, opzoeken op internet, inkopen doen voor de onderneming, besprekingen met adviseurs. Dus echt alle uren, niet alleen de directe. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als je en flinke omzet hebt en je past de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek wel toe, zal er eigenlijk nooit naar de uren gevraagd worden...
Dan zul je sowieso 32+ uur per week moeten maken als ZZP'er om in aanmerking te komen voor de ondernemersaftrek ("U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst)."), behalve in de jaren dat je recht had op startersaftrek.quote:Op vrijdag 15 april 2016 11:21 schreef boem-dikkie het volgende:
Ja die heb ik wel meegeteld. Ik werk gewoon 32 uur naast mijn ZZP spul dus dan gemiddeld 20+ uur per week maken doe ik niet. Zelfs niet met niet-declareerbaar werk als lezen etc.
Ah. En dan natuurlijk alle betaalde btw bij elkaar opgeteld, niet de kosten inc btw, toch?quote:
Ah, okee. Heb dat in dit geval ook gedaan, en kon de btw al niet vinden. Maar dat verklaart het dus.quote:Op zondag 17 april 2016 15:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja alleen het BTW bedrag. Let ook op bij 1a/b/c dat je de omzet excl. BTW invult en daarnaast het BTW bedrag.
Facturen uit het buitenland hebben sowieso geen BTW die je mag vorderen op deze aangifte. Denk eraan dat ALS je iets koopt op een buitenlandse site, dat je dan aangeeft dat je een onderneming bent (ze vragen om je BTW nummer). Ze zullen dan 0% rekenen. Particulieren betalen wel BTW.
Y.
BTW aangifte is juist het gemakkelijkste van alles. Een wizard van vijf stappen en als je het 1 keer gedaan hebt, kun je het voor altijd.quote:Op zondag 17 april 2016 16:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat geldt alleen binnen de EU.
Als ik zulke vragen lees, dan denk ik echt, ga toch zelf niet liggen klooien met die btw-aangifte, maar besteed het uit.
I know, maar ik wilde er eigenlijk helemaal geen tijd aan besteden.quote:Op zondag 17 april 2016 21:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Hier kan je inloggen en je categorie wijzigen: https://www.reprorecht.nl/ondernemers
Dat denk je maar. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij het maken van de jaarstukken voor klanten die zelf hun btw-aangifte verzorgen, geen suppletie hoef in te dienen.quote:Op zondag 17 april 2016 19:16 schreef Hallmark het volgende:
[..]
BTW aangifte is juist het gemakkelijkste van alles. Een wizard van vijf stappen en als je het 1 keer gedaan hebt, kun je het voor altijd.
Nee dat mag niet. Als er uit Australie naar jou gefactureerd is, dan is dit zonder BTW. Als er wel BTW op zou zitten, dan was het Australische BTW en die mag je op je Nederlandse aangifte niet terugvragen.quote:Op zondag 17 april 2016 18:52 schreef Verbal het volgende:
Ah, maar dit was Australië, dus mag ik dan wel een btw-berekeningetje loslaten.
En uitbesteden... Tja... Voof mij is het gewoon een keer gedaan hebben, en dan kan ik het daarna wel. Ben nog zoekende naar volgende klus, dus voorlopig hand op de knip.
V.
Oh verrassendquote:Op zondag 17 april 2016 22:09 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij het maken van de jaarstukken voor klanten die zelf hun btw-aangifte verzorgen, geen suppletie hoef in te dienen.
Ja, maar daar kan ik toch niks mee, lees ik netquote:Op maandag 18 april 2016 07:44 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Oh verrassendIk had gedacht dat zolang je binnen Nederland bleef, het relatief eenvoudig zou blijven. Maar goed, nu zie ik dat Verbal alweer iets buitenlands heeft
Echt elke cent waard.quote:Op zondag 17 april 2016 16:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat geldt alleen binnen de EU.
Als ik zulke vragen lees, dan denk ik echt, ga toch zelf niet liggen klooien met die btw-aangifte, maar besteed het uit.
Teruggaan is uiteraard bovenstaand riedeltje opnieuwquote:Foutmelding
Er is een fout opgetreden.
Als de fout is opgetreden tijdens het verzenden, controleer dan of de aangifte of opgaaf correct verzonden is.
U kunt dat als volgt controleren:
Log opnieuw in.
Bekijk in het scherm ‘Overzicht aangiften en opgaven’ de status van uw aangifte of opgaaf.
Als de fout is opgetreden tijdens het invullen van de aangifte of opgaaf, dan zijn de gegevens helaas verloren gegaan. Vul de aangifte of opgaaf dan opnieuw in.
Klik op ‘OK’ om terug te gaan naar het scherm ‘Inloggen ondernemers’.
Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.quote:
Is een soort bug die ik ook weleens heb. Lijkt erop dat als je inlogt via ondernemersgedeelte, je voor het DigiD gedeelte ook nog ingelogd staat. Oplossing: overal uitloggen.quote:Op maandag 18 april 2016 10:43 schreef no1uknow het volgende:
Iemand enig idee waarom ik nu bij inloggen voor ondernemers (https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/) als ik klik op inloggen word doorgestuurd naar een DigiD inlogpagina, inlog en vervolgens een foutmelding krijg?
[..]
Teruggaan is uiteraard bovenstaand riedeltje opnieuwBelastingTelefoon is te druk om op te nemen dus wellicht dat iemand het hier weet. Lastig btw-aangifte doen zo
edit: voor zover ik kan zien zijn er geen storingen op het moment, niet gemeld in ieder geval.
Tja het gaat natuurlijk niet alleen om de totaal bedragen. Wat dacht je dat een boete kost? Of betalingsrente als blijkt dat je achteraf toch iets meer moet betalen. Of het vergeten van de ICP aangifte? Of dat je de kleineondernemersregeling ten onrechte niet toepast en geld misloopt? Of de tijd die je kwijt bent als de Belastingdienst langs wil komen omdat de OB aangifte nergens op lijkt.quote:Op maandag 18 april 2016 10:45 schreef Verbal het volgende:
[..]
Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.
V.
Ben zelf geen fan van pensioenen voor ondernemers... Je kunt beter sparen (nou ja...), beleggen, investeren. Misschien de FOR toepassen, maar daar moet je wel erg mee oppassen.quote:Op maandag 18 april 2016 11:19 schreef Quoi het volgende:
Sja, omzetbelasting houdt vaak in dat ik moet betalen. Toch vind ik het een fijne investering, die accountant. Het is het echt waard, aangezien die er korter mee bezig is en goedkoper is per uur, dan ikzelfKan ik weer iets anders doen. En ik leer er veel van, want wordt 'gedwongen' om een goede boekhouding te hebben.
Voor het eerst een grote zakelijke aankoop gedaan trouwens. Ook begin ik steeds meer tijd en dus kosten te markeren als zakelijk. In het begin was ik daar veel te behoudend in, wilde alleen maar inkomsten hebben (en laten zien). Sloeg nergens op natuurlijk.
Het wordt trouwens eens tijd om aan een pensioenopbouw te gaan denken. Heb dit de eerste tijd even laten lopen. Wilde eigenlijk maar even langs zo'n adviseur, want weet er weinig van. Iemand nog zinnige aanvullingen? Hoe pakken jullie het aan?
Ah ja werkt nu wel, thanks!quote:Op maandag 18 april 2016 14:28 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Is een soort bug die ik ook weleens heb. Lijkt erop dat als je inlogt via ondernemersgedeelte, je voor het DigiD gedeelte ook nog ingelogd staat. Oplossing: overal uitloggen.
https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/ = ondernemersgedeelte
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home = particulier gedeelte
Ik heb btw ontvangen, maar de btw die ik betaald heb is hoger. Ik krijg nu het verschil van de betaalde btw en de ontvangen btw terug (betaald - ontvangen = bedrag). Dus ik ga er vanuit dat ik de ontvangen btw niet hoef af te dragen, toch?quote:Op maandag 18 april 2016 15:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Je vult toch de af te dragen BTW in bij 1 (2,3)... en daarna de te vorderen BTW bij 5 (4). Dus per saldo krijg je toch een bedrag eruit... hoezo bedoel je dan dat je iets mag houden?
Als ik het goed begrijp is je voorbelasting hoger dan je af te dragen btw? In dat geval krijg je geld terug van de belastingdienst. Het verschil van de af te dragen ob -/- voorbelasting = te betalen of terug te krijgenquote:Op maandag 18 april 2016 15:38 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Ik heb btw ontvangen, maar de btw die ik betaald heb is hoger. Ik krijg nu het verschil van de betaalde btw en de ontvangen btw terug (betaald - ontvangen = bedrag). Dus ik ga er vanuit dat ik de ontvangen btw niet hoef af te dragen, toch?
Klopt.quote:Op maandag 18 april 2016 17:36 schreef ErwinDikkie het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp is je voorbelasting hoger dan je af te dragen btw? In dat geval krijg je geld terug van de belastingdienst. Het verschil van de af te dragen ob -/- voorbelasting = te betalen of terug te krijgen
Je krijgt toch een ontvangstbevestiging van je aangifte waarop staat hoeveel je moet betalen/terugkrijgt? Dat is dan als het goed is die '50 euro'.quote:Op maandag 18 april 2016 22:11 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Klopt.
Even rekenvoorbeeldje: 50 euro btw ontvangen van klanten, 100 euro btw zelf betaald, dat vulde ik in en zei de belastingdienst je krijgt 50 euro terug. Dan mag ik toch die 50 die ik ontvangen heb toch ook houden?
Die 50 euries krijg je op je rekening gestort. Mag je weer uit geven.quote:Op maandag 18 april 2016 22:11 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Klopt.
Even rekenvoorbeeldje: 50 euro btw ontvangen van klanten, 100 euro btw zelf betaald, dat vulde ik in en zei de belastingdienst je krijgt 50 euro terug. Dan mag ik toch die 50 die ik ontvangen heb toch ook houden?
Ik krijg nooit btw terug.quote:Op maandag 18 april 2016 10:45 schreef Verbal het volgende:
[..]
Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.
V.
Neem Yoshi als boekhouder. Krijg je dusdanig hoge rekeningen dat je wel op een btw-teruggaaf uitkomt.quote:
herstel: de 60 euro die ik in mindering breng op de btw die ik moet betalen.quote:
Yep het is het 1 of het anderquote:Op dinsdag 19 april 2016 00:29 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Neem Yoshi als boekhouder. Krijg je dusdanig hoge rekeningen dat je wel op een btw-teruggaaf uitkomt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |