Als ze met je werk te maken hebben wel ja... dus voor het vinden van potentiële klanten, opbouwen van een portfolio etc... niet omdat je met vrienden wil zuipen bij een festival en ff snel wat foto's maakt met je camera.quote:Op donderdag 14 april 2016 18:26 schreef -Menn0- het volgende:
Even over die uren.
Als ik naar een festival ga om foto's te maken maar ik verdien er niks aan, tellen die uren dan als werk uren?
Nee nee echt als fotograaf van het feestquote:Op donderdag 14 april 2016 18:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als ze met je werk te maken hebben wel ja... dus voor het vinden van potentiële klanten, opbouwen van een portfolio etc... niet omdat je met vrienden wil zuipen bij een festival en ff snel wat foto's maakt met je camera.
Als iemand geld wil ontvangen van een bedrijf zal daar een factuur tegenover moeten staan lijkt me. Of misschien telt een gerechtelijke uitspraak of een overeenkomst met een mediator ook wel.quote:
Het is vrij simpel m.b.t. je uren, alle uren die je in je bedrijf / onderneming stopt kan je noteren. Dus uit eten met een klant, naar een festival fotografen, bewerken, reizen, etc.quote:Op donderdag 14 april 2016 18:26 schreef -Menn0- het volgende:
Even over die uren.
Als ik naar een festival ga om foto's te maken maar ik verdien er niks aan, tellen die uren dan als werk uren?
quote:Op vrijdag 15 april 2016 09:47 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Het is vrij simpel m.b.t. je uren, alle uren die je in je bedrijf / onderneming stopt kan je noteren. Dus uit eten met een klant, naar een festival fotografen, bewerken, reizen, etc.
Goede aanvulling, spreekt een beetje voor zich maar voor anderen waarschijnlijk minder. Dusquote:Op vrijdag 15 april 2016 10:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Nou ja er zijn zat twijfelgevallen. Ik had een klant in de "kunst" die dan in het buitenland ging om te "netwerken" en potentiële klanten te zoeken in kroegen en discotheken. Het is heel belangrijk om dat te doen om alle mensen en het wereldje te leren kennen... en ondertussen alle uren opschrijven en kosten inboeken. Uiteindelijk werd er nauwelijks omzet gemaakt... dus het was vrij logisch dat de Belastingdienst dat in twijfel trok. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het moet er ook wel logisch uit zien. Vooral als de grens tussen klant / vriend / familie heel wazig wordt.
Ja die heb ik wel meegeteld. Ik werk gewoon 32 uur naast mijn ZZP spul dus dan gemiddeld 20+ uur per week maken doe ik niet. Zelfs niet met niet-declareerbaar werk als lezen etc.quote:Op zondag 10 april 2016 23:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Heb je echt goed alle uren meegeteld dan? Dus ook reistijd, lezen van vakliteratuur, opzoeken op internet, inkopen doen voor de onderneming, besprekingen met adviseurs. Dus echt alle uren, niet alleen de directe. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als je en flinke omzet hebt en je past de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek wel toe, zal er eigenlijk nooit naar de uren gevraagd worden...
Dan zul je sowieso 32+ uur per week moeten maken als ZZP'er om in aanmerking te komen voor de ondernemersaftrek ("U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst)."), behalve in de jaren dat je recht had op startersaftrek.quote:Op vrijdag 15 april 2016 11:21 schreef boem-dikkie het volgende:
Ja die heb ik wel meegeteld. Ik werk gewoon 32 uur naast mijn ZZP spul dus dan gemiddeld 20+ uur per week maken doe ik niet. Zelfs niet met niet-declareerbaar werk als lezen etc.
Ah. En dan natuurlijk alle betaalde btw bij elkaar opgeteld, niet de kosten inc btw, toch?quote:
Ah, okee. Heb dat in dit geval ook gedaan, en kon de btw al niet vinden. Maar dat verklaart het dus.quote:Op zondag 17 april 2016 15:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja alleen het BTW bedrag. Let ook op bij 1a/b/c dat je de omzet excl. BTW invult en daarnaast het BTW bedrag.
Facturen uit het buitenland hebben sowieso geen BTW die je mag vorderen op deze aangifte. Denk eraan dat ALS je iets koopt op een buitenlandse site, dat je dan aangeeft dat je een onderneming bent (ze vragen om je BTW nummer). Ze zullen dan 0% rekenen. Particulieren betalen wel BTW.
Y.
BTW aangifte is juist het gemakkelijkste van alles. Een wizard van vijf stappen en als je het 1 keer gedaan hebt, kun je het voor altijd.quote:Op zondag 17 april 2016 16:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat geldt alleen binnen de EU.
Als ik zulke vragen lees, dan denk ik echt, ga toch zelf niet liggen klooien met die btw-aangifte, maar besteed het uit.
I know, maar ik wilde er eigenlijk helemaal geen tijd aan besteden.quote:Op zondag 17 april 2016 21:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Hier kan je inloggen en je categorie wijzigen: https://www.reprorecht.nl/ondernemers
Dat denk je maar. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij het maken van de jaarstukken voor klanten die zelf hun btw-aangifte verzorgen, geen suppletie hoef in te dienen.quote:Op zondag 17 april 2016 19:16 schreef Hallmark het volgende:
[..]
BTW aangifte is juist het gemakkelijkste van alles. Een wizard van vijf stappen en als je het 1 keer gedaan hebt, kun je het voor altijd.
Nee dat mag niet. Als er uit Australie naar jou gefactureerd is, dan is dit zonder BTW. Als er wel BTW op zou zitten, dan was het Australische BTW en die mag je op je Nederlandse aangifte niet terugvragen.quote:Op zondag 17 april 2016 18:52 schreef Verbal het volgende:
Ah, maar dit was Australië, dus mag ik dan wel een btw-berekeningetje loslaten.
En uitbesteden... Tja... Voof mij is het gewoon een keer gedaan hebben, en dan kan ik het daarna wel. Ben nog zoekende naar volgende klus, dus voorlopig hand op de knip.
V.
Oh verrassendquote:Op zondag 17 april 2016 22:09 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij het maken van de jaarstukken voor klanten die zelf hun btw-aangifte verzorgen, geen suppletie hoef in te dienen.
Ja, maar daar kan ik toch niks mee, lees ik netquote:Op maandag 18 april 2016 07:44 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Oh verrassendIk had gedacht dat zolang je binnen Nederland bleef, het relatief eenvoudig zou blijven. Maar goed, nu zie ik dat Verbal alweer iets buitenlands heeft
Echt elke cent waard.quote:Op zondag 17 april 2016 16:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat geldt alleen binnen de EU.
Als ik zulke vragen lees, dan denk ik echt, ga toch zelf niet liggen klooien met die btw-aangifte, maar besteed het uit.
Teruggaan is uiteraard bovenstaand riedeltje opnieuwquote:Foutmelding
Er is een fout opgetreden.
Als de fout is opgetreden tijdens het verzenden, controleer dan of de aangifte of opgaaf correct verzonden is.
U kunt dat als volgt controleren:
Log opnieuw in.
Bekijk in het scherm ‘Overzicht aangiften en opgaven’ de status van uw aangifte of opgaaf.
Als de fout is opgetreden tijdens het invullen van de aangifte of opgaaf, dan zijn de gegevens helaas verloren gegaan. Vul de aangifte of opgaaf dan opnieuw in.
Klik op ‘OK’ om terug te gaan naar het scherm ‘Inloggen ondernemers’.
Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.quote:
Is een soort bug die ik ook weleens heb. Lijkt erop dat als je inlogt via ondernemersgedeelte, je voor het DigiD gedeelte ook nog ingelogd staat. Oplossing: overal uitloggen.quote:Op maandag 18 april 2016 10:43 schreef no1uknow het volgende:
Iemand enig idee waarom ik nu bij inloggen voor ondernemers (https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/) als ik klik op inloggen word doorgestuurd naar een DigiD inlogpagina, inlog en vervolgens een foutmelding krijg?
[..]
Teruggaan is uiteraard bovenstaand riedeltje opnieuwBelastingTelefoon is te druk om op te nemen dus wellicht dat iemand het hier weet. Lastig btw-aangifte doen zo
edit: voor zover ik kan zien zijn er geen storingen op het moment, niet gemeld in ieder geval.
Tja het gaat natuurlijk niet alleen om de totaal bedragen. Wat dacht je dat een boete kost? Of betalingsrente als blijkt dat je achteraf toch iets meer moet betalen. Of het vergeten van de ICP aangifte? Of dat je de kleineondernemersregeling ten onrechte niet toepast en geld misloopt? Of de tijd die je kwijt bent als de Belastingdienst langs wil komen omdat de OB aangifte nergens op lijkt.quote:Op maandag 18 april 2016 10:45 schreef Verbal het volgende:
[..]
Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.
V.
Ben zelf geen fan van pensioenen voor ondernemers... Je kunt beter sparen (nou ja...), beleggen, investeren. Misschien de FOR toepassen, maar daar moet je wel erg mee oppassen.quote:Op maandag 18 april 2016 11:19 schreef Quoi het volgende:
Sja, omzetbelasting houdt vaak in dat ik moet betalen. Toch vind ik het een fijne investering, die accountant. Het is het echt waard, aangezien die er korter mee bezig is en goedkoper is per uur, dan ikzelfKan ik weer iets anders doen. En ik leer er veel van, want wordt 'gedwongen' om een goede boekhouding te hebben.
Voor het eerst een grote zakelijke aankoop gedaan trouwens. Ook begin ik steeds meer tijd en dus kosten te markeren als zakelijk. In het begin was ik daar veel te behoudend in, wilde alleen maar inkomsten hebben (en laten zien). Sloeg nergens op natuurlijk.
Het wordt trouwens eens tijd om aan een pensioenopbouw te gaan denken. Heb dit de eerste tijd even laten lopen. Wilde eigenlijk maar even langs zo'n adviseur, want weet er weinig van. Iemand nog zinnige aanvullingen? Hoe pakken jullie het aan?
Ah ja werkt nu wel, thanks!quote:Op maandag 18 april 2016 14:28 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Is een soort bug die ik ook weleens heb. Lijkt erop dat als je inlogt via ondernemersgedeelte, je voor het DigiD gedeelte ook nog ingelogd staat. Oplossing: overal uitloggen.
https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/ = ondernemersgedeelte
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home = particulier gedeelte
Ik heb btw ontvangen, maar de btw die ik betaald heb is hoger. Ik krijg nu het verschil van de betaalde btw en de ontvangen btw terug (betaald - ontvangen = bedrag). Dus ik ga er vanuit dat ik de ontvangen btw niet hoef af te dragen, toch?quote:Op maandag 18 april 2016 15:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Je vult toch de af te dragen BTW in bij 1 (2,3)... en daarna de te vorderen BTW bij 5 (4). Dus per saldo krijg je toch een bedrag eruit... hoezo bedoel je dan dat je iets mag houden?
Als ik het goed begrijp is je voorbelasting hoger dan je af te dragen btw? In dat geval krijg je geld terug van de belastingdienst. Het verschil van de af te dragen ob -/- voorbelasting = te betalen of terug te krijgenquote:Op maandag 18 april 2016 15:38 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Ik heb btw ontvangen, maar de btw die ik betaald heb is hoger. Ik krijg nu het verschil van de betaalde btw en de ontvangen btw terug (betaald - ontvangen = bedrag). Dus ik ga er vanuit dat ik de ontvangen btw niet hoef af te dragen, toch?
Klopt.quote:Op maandag 18 april 2016 17:36 schreef ErwinDikkie het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp is je voorbelasting hoger dan je af te dragen btw? In dat geval krijg je geld terug van de belastingdienst. Het verschil van de af te dragen ob -/- voorbelasting = te betalen of terug te krijgen
Je krijgt toch een ontvangstbevestiging van je aangifte waarop staat hoeveel je moet betalen/terugkrijgt? Dat is dan als het goed is die '50 euro'.quote:Op maandag 18 april 2016 22:11 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Klopt.
Even rekenvoorbeeldje: 50 euro btw ontvangen van klanten, 100 euro btw zelf betaald, dat vulde ik in en zei de belastingdienst je krijgt 50 euro terug. Dan mag ik toch die 50 die ik ontvangen heb toch ook houden?
Die 50 euries krijg je op je rekening gestort. Mag je weer uit geven.quote:Op maandag 18 april 2016 22:11 schreef -Menn0- het volgende:
[..]
Klopt.
Even rekenvoorbeeldje: 50 euro btw ontvangen van klanten, 100 euro btw zelf betaald, dat vulde ik in en zei de belastingdienst je krijgt 50 euro terug. Dan mag ik toch die 50 die ik ontvangen heb toch ook houden?
Ik krijg nooit btw terug.quote:Op maandag 18 april 2016 10:45 schreef Verbal het volgende:
[..]
Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.
V.
Neem Yoshi als boekhouder. Krijg je dusdanig hoge rekeningen dat je wel op een btw-teruggaaf uitkomt.quote:
herstel: de 60 euro die ik in mindering breng op de btw die ik moet betalen.quote:
Yep het is het 1 of het anderquote:Op dinsdag 19 april 2016 00:29 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Neem Yoshi als boekhouder. Krijg je dusdanig hoge rekeningen dat je wel op een btw-teruggaaf uitkomt.
Ik wist het ook niet. Maar ben ook nog maar pas journalistquote:Op donderdag 21 april 2016 21:39 schreef Isegrim het volgende:
Wat grappig, ik wist niet dat geschreven journalistiek BTW-vrij was.Terwijl ik toch wel wat journalisten in mijn vriendenkring heb.
Wat heb je aan btw gefactureerd aan je klant? Dat is wat je moet verwerken in je aangifte.quote:Op donderdag 21 april 2016 20:07 schreef Noordsestern het volgende:
Hoi, zijn hier ook andere journalisten/tekstschrijvers?
Ik ben nu bezig met mijn btw aangiftes en ik vraag me af wat ik met mijn tijdschriftartikelen moet doen. Het zijn artikelen met beeldmateriaal. Geschreven journalistiek materiaal is btw vrij, maar beeldmateriaal is dat niet. Moet ik het geld wat ik voor dat artikel gekregen heb nu gaan uitsplitsen? En wat voor verdeelsleutel pas je dan toe?
Je moet BTW aangeven in de periode van de factuur in kwestie.quote:Op vrijdag 22 april 2016 08:57 schreef Noordsestern het volgende:
Weet iemand ook of je kosten die je voor het starten van je onderneming per sé bij de eerste BTW aangifte op moet geven, of kan dat ook later?
Het is mijn eerste btw aangifte als bedrijf. En ik heb die kosten voordat mijn bedrijf startte gemaakt.quote:Op vrijdag 22 april 2016 09:15 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Je moet BTW aangeven in de periode van de factuur in kwestie.
Wanneer heb je die kosten gemaakt? En voor welke periode doe je je BTW aangifte?
Godverquote:Op vrijdag 22 april 2016 09:45 schreef Noordsestern het volgende:
Het is mijn eerste btw aangifte als bedrijf. En ik heb die kosten voordat mijn bedrijf startte gemaakt.
Het is mijn eerste btw aangifte als bedrijf. En ik heb die kosten voordat mijn bedrijf startte gemaakt.quote:Op vrijdag 22 april 2016 09:15 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Je moet BTW aangeven in de periode van de factuur in kwestie.
Wanneer heb je die kosten gemaakt? En voor welke periode doe je je BTW aangifte?
A ligt voor Bquote:Op vrijdag 22 april 2016 10:12 schreef Hallmark het volgende:
[..]
GodverDat zei je al, maar ik vroeg:
a) Wanneer (d.w.z. welke datum) heb je die kosten gemaakt?
en
b) Voor welke periode (d.w.z. van welke datum tot welke datum) doe je je BTW aangifte?
Als antwoord a binnen antwoord b ligt, dan kun je de BTW van die kosten terugvragen. (Anders is er ook wel een oplossing, maar dit is de gemakkelijkste.)
Thanks voor je antwoord.quote:Op vrijdag 22 april 2016 21:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Oh kosten gemaakt in de toekomstmaar ja, dat kan....
http://www.belastingdiens(...)kt_in_de_aanloopfase
Kan bij de eerste. Of bij de volgende om alles recht te trekken. Of bij de supplwtie aangifte als je het jaar afgesloten heb voor je inkomstenbelasting.quote:Op vrijdag 22 april 2016 22:15 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Thanks voor je antwoord.
Kosten die je maakte voor je startte met je onderneming kun je retro-actief aftrekken, dat wist ik al. Maar moet dat retro-actieve aftrekken meteen bij je eerste btw aangifte gebeuren of kan dat ook later?
Okay, dankjewel. Superquote:Op zaterdag 23 april 2016 07:22 schreef ErwinDikkie het volgende:
[..]
Kan bij de eerste. Of bij de volgende om alles recht te trekken. Of bij de supplwtie aangifte als je het jaar afgesloten heb voor je inkomstenbelasting.
Op mijn werk doen we meestal bij de volgende periode. Officieel als je kwartaal aangifte niet goed is, moet je een suppletie aangifte doen over je kwartaal aangifte. Waarschijnlijk gaat het bij jou niet om hele hoge bedragen, dus bij de volgende aangifte. Daar doet de belastingdienst niet moeilijk over.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 08:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Of gewoon het formulier uitsluitend zakelijk gebruik invullen: http://www.belastingdiens(...)k_gebruik_bestelauto
(en uiteraard ook echt niet prive erin gaan rijden)
Je wilt een nieuw product introduceren. Dat product moet je verkopen op basis van zijn unique selling points. De locatie van je winkel zou dan niet zo veel uit moeten maken: je moet het niet van toevallige aanloop hebben. Dan is het zonde om op een aantrekkelijke = dure locatie te gaan zitten. Om het product te maken heb je een geschikte bedrijfsruimte nodig. Ik zou op zoek gaan naar een bedrijfsruimte op een B locatie waar je ook een deel 'aan de deur' kan verkopen, of met een winkeltje. Bij voorkeur natuurlijk een goedkope locatie, zoals anti-kraak, zodat je kunt proberen of winkelverkoop kansen biedt. Natuurlijk met beperkte openingstijden. Ik zou ook voor een webwinkeltje gaan. Die zijn niet duur. Je wilt je eigen product en merk in de markt zetten, daar hoort sowieso al een website bij. Vervolgens ga je op pad om te proberen verkoop via derden op te zetten. Wie en hoe ligt er denk ik vooral aan wat er lukt. Ik zou toch vooral dingen proberen low-budget te doen. Je leert dan vanzelf wat wel en niet werkt.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:31 schreef DSVM het volgende:
Hoe denken de FOK ondernemers over de toekomst van fysieke winkels en online winkels ?
Volgend jaar wil ik in de dierenvoedingbranche een winkel gaan openen, online ,fysiek of een combinatie van beide is nog de vraag. Ben ik aanwezig als fysieke winkel met de nadelen van de personeelskosten ? Richt ik mij alleen op de online markt , en investeer de personeelskosten in online marketing ? Richt ik mij op beide markten ? Als start-up is het voor mij moeilijk om op beide markten volwaardig aanwezig te kunnen zijn ivm financiering. Ook een volwaardige online aanwezigheid vergt een hoop werk. Een fysieke winkel en dan een webshop als ondersteuning,dus niet als hoofddoel/winstmaker,behoort wel tot de mogelijkheden.
Als ik de voorspellingen lees, dan zweert 50% dat het online shoppen de toekomst heeft , en 50% het fysiek shoppen. En daartussen zweert een groot deel bij de combinatie van beide.
Ik wil met mijn bedrijf snel gaan doorgroeien, maar dan rest de vraag, heeft een fysieke winkel nog wel toekomst ? Of is juist het internet dat geen toekomst meer heeft? Bol en Amazone wil bijvoorbeeld meer aanwezig gaan zijn in de winkelstraat. Zalando maakt al jaren geen winst. Terwijl ketens als Action ,Primark, etc, zonder online winkel een stevige groei laten zien. Ketens als H&M met gecombineerde verkoop ook.
Een andere optie waar ik ook aan denk is volledig richten op de online verkoop, en de producten in bestaande winkels gaan verkopen. (Nieuw soort product welk nog niet verkrijgbaar is). Zo bereik ik zowel fysieke als online klanten. Dan is de marge natuurlijk minder. Maar heb ik geen personeelskosten en de kosten van een pand op een aantrekkelijke locatie.
voldoe ik wel aan, ik werkte 80 tot 100 uur per week, 80 tot 100 minus 32 is nog steeds ruim voldoendequote:Op maandag 18 juli 2016 20:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Leuk, houd er rekening mee dat je waarschijnlijk dan niet aan het urencriterium voldoet en je dus wel vrij veel belasting betaalt over je winst uit je onderneming.
Dat doe ik 52 weken per jaarquote:Op maandag 18 juli 2016 21:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Het gaat over de uren van een heel jaar, ik neem aan dat je 100 uur per week werk niet 52 weken volhoudt? Als je dat wel lukt, dan is het inderdaad nog voldoende (en ben je niet goed snik). Let wel op dat als je geen starter bent, je meer tijd moet besteden aan je onderneming dan aan je baan in loondienst.
quote:Op maandag 18 juli 2016 22:10 schreef Verbal het volgende:
Daar baal ik van, want nu kan ik die uren (ongeveer 100) niet meer opvoeren voor mijn criterium, toch? Hoewel dit precies het werk was dat ik als freelancer doe, en het eigenlijk op die manier heb aanvaard en gedaan
Artikel 3.6 lid 1 Wet inkomstenbelasting 2001quote:In deze afdeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder urencriterium: het gedurende het kalenderjaar besteden van ten minste 1225 uren aan werkzaamheden voor een of meer ondernemingen waaruit de belastingplichtige als ondernemer winst geniet
Jij doet toch iets met autosport of zo?quote:Op maandag 18 juli 2016 21:38 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Dat doe ik 52 weken per jaaralleen rond kerst iets minder, maar dat is omdat mijn schoonouders heel slecht internet hebben
Heb van mn hobby mijn werk gemaakt. Soms stop ik even, maar dan heb ik geen idee wat ik anders moet doen dus ga maar weer bezig
Ja, ookquote:Op maandag 18 juli 2016 23:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Jij doet toch iets met autosport of zo?
Hou er rekening mee dat je meer dan 50% aan je onderneming moet besteden. Als je 48 weken x 32 uur in loondienst werkt, is dat 1.536 uur (dus geen 1.225). Er is een significante kans dat ze het komen controleren, dus je zult ook een goede urenadministratie bij moeten houden.quote:Op maandag 18 juli 2016 21:38 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Dat doe ik 52 weken per jaaralleen rond kerst iets minder, maar dat is omdat mijn schoonouders heel slecht internet hebben
Heb van mn hobby mijn werk gemaakt. Soms stop ik even, maar dan heb ik geen idee wat ik anders moet doen dus ga maar weer bezig
Ja, je mag deze uren als ondernemingsuren opvoeren. Dat heet absorbtie. Voorwaarden zijn dat er een nauwe samenhang is met je onderneming en de uren ondergeschikt (in tijd en geld) zijn aan je ondernemingsactiviteiten. Dat lijkt hier van toepassing.quote:Op maandag 18 juli 2016 22:10 schreef Verbal het volgende:
Vraagje - waar ik het antwoord al op weet, maar wie weet is er nog een loophole
Ik heb een baan van 3 dagen in de week (ihkv alles beter dan niets). Begin dit jaar begonnen met eigen bedrijfje ernaast.
In mei -via mijn werk- een klus gedaan voor een andere partij. Ik werd vrij laat benaderd, toen was er al een deal dat de werkzaamheden van het bedrijf waar ik werk zouden worden afgenomen in een soort lump sum. Ik heb (met nog een collega, ongeveer zelfde situatie) geprobeerd of het niet zo kon dat óns aandeel in dit geheel door ons direct aan de andere partij kon worden gefactureerd.
Na veel gedoe en heen en weer gezeik ("ja maar we hebben het nu zo afgesproken en dat willen we niet meer veranderen") wordt de klus als overuren uitbetaald.
Daar baal ik van, want nu kan ik die uren (ongeveer 100) niet meer opvoeren voor mijn criterium, toch? Hoewel dit precies het werk was dat ik als freelancer doe, en het eigenlijk op die manier heb aanvaard en gedaan
V.
Nog nooit van gehoord... bovendien zal je absorptie bedoelen dan? Hij werkt bij dat bedrijf en is daar gewoon een loondienst en heeft via die weg deze uren gekregen. Hij zal ook gewoon een arbeidsovereenkomst hebben daar en het wordt ook volgens die regels uitgekeerd (op z'n loonstrookje). Ik zie niet in waarom dit als uren voor zijn onderneming zouden mogen tellen, ondanks dat het misschien dezelfde soort werkzaamheden betreffen.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 06:54 schreef Benger het volgende:
[..]
Ja, je mag deze uren als ondernemingsuren opvoeren. Dat heet absorbtie. Voorwaarden zijn dat er een nauwe samenhang is met je onderneming en de uren ondergeschikt (in tijd en geld) zijn aan je ondernemingsactiviteiten. Dat lijkt hier van toepassing.
Het zou dan gaan om budget wat anders in de hoogste belastingschaal valt, dus om het dan te spreiden of in 1 jaar te doen zou dan uiteindelijk niet voordeliger uitkomen.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 00:27 schreef bloodymary1 het volgende:
Een Caddy valt onder bestelauto. Maar willekeurig afschrijven in de startfase is helemaal niet zo interessant. Je hebt ook al de startersaftrek en wellicht nog niet zo'n hoge winst dan over een paar jaar. Dan kun je beter de afschrijving gewoon spreiden over vijf jaar, zodat je nog een aftrekpost hebt als je deze het hardst nodig hebt.
En om onder de bijtelling uit te komen moet je uiteraard wel een gesloten kilometeradministratie bijhouden.
Dit. Het zijn kosten die niet voor jouw rekening komen, maar voor rekening van jouw opdrachtgever. Zij verwerken dat in hun boekhouding. Dus gewoon de bonnetjes insturen en het bedrag laten storten.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 21:22 schreef Coelho het volgende:
Of doe ik niet moeilijk voor zo'n ¤300 en stuur ik gewoon mijn bonnetjes op om ze vervolgens terug te laten betalen?
Hoe heb je die kosten betaald/voorgeschoten? Zakelijke rekening? Ik zou geen idee hebben hoe je dit inboekt...quote:Op dinsdag 26 juli 2016 21:22 schreef Coelho het volgende:
Wie kan mij helpen met het volgende? Voor een training in de UK heb ik voor een opdrachtgever uit de VS kosten gemaakt in Nederland (reiskosten, parkeerkosten) en kosten gemaakt in de UK (maaltijden). Nu moet ik dat via een expense reimbursement form in rekening brengen. Ze willen dat ik gewoon mijn kosten en rekeningnummer invul, waarna ze me terugbetalen.
Volgens mij ben ik echter verplicht een factuur te sturen.
True, maar daarom zijn er ook zoveel flutondernemers hier in NL.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 22:02 schreef junkiexp het volgende:
Wij zijn bezig om in België een bedrijf op te starten, het gaat het waard zijn maar man wat een gedoe.
Ben nu bezig voor het attest bedrijfsbeheer en heb 23-08 examen, zonder dat papiertje kan je helemaal niets.
Tenzij je in een ander EU land al aantoonbaar 5 jaar ondernemer bent of een passende opleiding hebt. (waar je niets aan heb want een hoop regels zijn in BE anders)
Verder kost het oprichten van een VOF tussen de 500-1000 euro en ben je daar toch wel een paar weken mee kwijt.
In NL 50 euro, een bakje koffie en 15 minuten sta je buiten met je uittreksel.
Maar wel leuk hoor om alles te ontdekken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |