abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161428654
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 18:26 schreef -Menn0- het volgende:
Even over die uren.

Als ik naar een festival ga om foto's te maken maar ik verdien er niks aan, tellen die uren dan als werk uren?
Als ze met je werk te maken hebben wel ja... dus voor het vinden van potentiële klanten, opbouwen van een portfolio etc... niet omdat je met vrienden wil zuipen bij een festival en ff snel wat foto's maakt met je camera.
Facts don't care about your feelings
  FOK!fotograaf donderdag 14 april 2016 @ 19:39:20 #202
159915 -Menn0-
MNO
pi_161430019
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 18:30 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als ze met je werk te maken hebben wel ja... dus voor het vinden van potentiële klanten, opbouwen van een portfolio etc... niet omdat je met vrienden wil zuipen bij een festival en ff snel wat foto's maakt met je camera.
Nee nee echt als fotograaf van het feest ^O^
,,/
  vrijdag 15 april 2016 @ 07:38:04 #203
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161439319
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 18:23 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Definieer "geschil"?
Dat maakt voor mijn vraag niet uit :).
KuikenGuppy
  vrijdag 15 april 2016 @ 08:08:45 #204
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161439490
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 07:38 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat maakt voor mijn vraag niet uit :).
Als iemand geld wil ontvangen van een bedrijf zal daar een factuur tegenover moeten staan lijkt me. Of misschien telt een gerechtelijke uitspraak of een overeenkomst met een mediator ook wel.
Spoilers!
  vrijdag 15 april 2016 @ 08:24:05 #205
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161439584
Dat dacht ik ook, ik bel anders wel even de boekhouder om het te vragen, bedankt.
KuikenGuppy
pi_161439636
Als je een schikking treft met iemand dan stuur je daar geen factuur voor, je hebt immers geen dienst geleverd. Je stuurt gewoon een brief of email met daarin de uitleg, het bedrag en je rekeningnummer etc. Dit boek je dan ook in zonder BTW. Nou ja, je zou op zich best wel je factuur template kunnen gebruiken maar noem het dan bijv. schadevergoeding en geen factuur.

Oh wacht het is andersom. Nou ja, dan zou ik zeker wel een goede beredenering vragen. Dus waarom ze schade hebben geleden en de onderbouwing van het bedrag. Dit gewoon in je administratie houden, bedrag betalen en boekhouder boekt het wel ergens in de kosten weg.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 15 april 2016 @ 09:15:45 #207
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161440031
OK, dank je :).
KuikenGuppy
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 15 april 2016 @ 09:47:59 #208
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_161440491
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 18:26 schreef -Menn0- het volgende:
Even over die uren.

Als ik naar een festival ga om foto's te maken maar ik verdien er niks aan, tellen die uren dan als werk uren?
Het is vrij simpel m.b.t. je uren, alle uren die je in je bedrijf / onderneming stopt kan je noteren. Dus uit eten met een klant, naar een festival fotografen, bewerken, reizen, etc. :)
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_161440753
Nou ja er zijn zat twijfelgevallen. Ik had een klant in de "kunst" die dan in het buitenland ging om te "netwerken" en potentiële klanten te zoeken in kroegen en discotheken. Het is heel belangrijk om dat te doen om alle mensen en het wereldje te leren kennen... en ondertussen alle uren opschrijven en kosten inboeken. Uiteindelijk werd er nauwelijks omzet gemaakt... dus het was vrij logisch dat de Belastingdienst dat in twijfel trok. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het moet er ook wel logisch uit zien. Vooral als de grens tussen klant / vriend / familie heel wazig wordt.
Facts don't care about your feelings
  FOK!fotograaf vrijdag 15 april 2016 @ 10:41:34 #210
159915 -Menn0-
MNO
pi_161441312
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:47 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Het is vrij simpel m.b.t. je uren, alle uren die je in je bedrijf / onderneming stopt kan je noteren. Dus uit eten met een klant, naar een festival fotografen, bewerken, reizen, etc. :)
^O^ Top!
,,/
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 15 april 2016 @ 11:17:43 #211
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_161441997
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Nou ja er zijn zat twijfelgevallen. Ik had een klant in de "kunst" die dan in het buitenland ging om te "netwerken" en potentiële klanten te zoeken in kroegen en discotheken. Het is heel belangrijk om dat te doen om alle mensen en het wereldje te leren kennen... en ondertussen alle uren opschrijven en kosten inboeken. Uiteindelijk werd er nauwelijks omzet gemaakt... dus het was vrij logisch dat de Belastingdienst dat in twijfel trok. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het moet er ook wel logisch uit zien. Vooral als de grens tussen klant / vriend / familie heel wazig wordt.
Goede aanvulling, spreekt een beetje voor zich maar voor anderen waarschijnlijk minder. Dus ^O^
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:21:47 #212
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_161442067
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 23:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Heb je echt goed alle uren meegeteld dan? Dus ook reistijd, lezen van vakliteratuur, opzoeken op internet, inkopen doen voor de onderneming, besprekingen met adviseurs. Dus echt alle uren, niet alleen de directe. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als je en flinke omzet hebt en je past de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek wel toe, zal er eigenlijk nooit naar de uren gevraagd worden...
Ja die heb ik wel meegeteld. Ik werk gewoon 32 uur naast mijn ZZP spul dus dan gemiddeld 20+ uur per week maken doe ik niet. Zelfs niet met niet-declareerbaar werk als lezen etc.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:05:06 #213
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161457083
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 april 2016 11:21 schreef boem-dikkie het volgende:
Ja die heb ik wel meegeteld. Ik werk gewoon 32 uur naast mijn ZZP spul dus dan gemiddeld 20+ uur per week maken doe ik niet. Zelfs niet met niet-declareerbaar werk als lezen etc.
Dan zul je sowieso 32+ uur per week moeten maken als ZZP'er om in aanmerking te komen voor de ondernemersaftrek ("U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst)."), behalve in de jaren dat je recht had op startersaftrek.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 17 april 2016 @ 15:37:52 #214
136 V.
Like tears in rain...
pi_161495830
Olla, vraagje: ik zit nu klaar om mijn BTW af te dragen. Maar ik zie nergens waar ik mijn betaalde btw kan aftrekken.

Betekent dat dat ik alle bedragen waarover ik btw aftrek eerst van mijn omzet moet afhalen en die uitkomst moet invullen?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161495924
5b voorheffing
Facts don't care about your feelings
  zondag 17 april 2016 @ 15:46:13 #216
136 V.
Like tears in rain...
pi_161496084
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 15:40 schreef YoshiBignose het volgende:
5b voorheffing
Ah. En dan natuurlijk alle betaalde btw bij elkaar opgeteld, niet de kosten inc btw, toch?

Heb daar 1 probleem mee. Heb een template aangeschaft voor mijn website. Via buitenlandse site. Dat is een conglomeraat van vier verschillende -niet goed uit te printen- facturen geworden. Mag ik gewoon het totaal betaalde bedrag pakken, dat delen door 121 en dan maal 21 om de btw over dat bedrag te bepalen, of werkt dat zo niet?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161496566
Ja alleen het BTW bedrag. Let ook op bij 1a/b/c dat je de omzet excl. BTW invult en daarnaast het BTW bedrag.

Facturen uit het buitenland hebben sowieso geen BTW die je mag vorderen op deze aangifte. Denk eraan dat ALS je iets koopt op een buitenlandse site, dat je dan aangeeft dat je een onderneming bent (ze vragen om je BTW nummer). Ze zullen dan 0% rekenen. Particulieren betalen wel BTW.

Y.
Facts don't care about your feelings
  zondag 17 april 2016 @ 16:04:28 #218
136 V.
Like tears in rain...
pi_161496749
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 15:59 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja alleen het BTW bedrag. Let ook op bij 1a/b/c dat je de omzet excl. BTW invult en daarnaast het BTW bedrag.

Facturen uit het buitenland hebben sowieso geen BTW die je mag vorderen op deze aangifte. Denk eraan dat ALS je iets koopt op een buitenlandse site, dat je dan aangeeft dat je een onderneming bent (ze vragen om je BTW nummer). Ze zullen dan 0% rekenen. Particulieren betalen wel BTW.

Y.
Ah, okee. Heb dat in dit geval ook gedaan, en kon de btw al niet vinden. Maar dat verklaart het dus.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161497024
Dat geldt alleen binnen de EU.

Als ik zulke vragen lees, dan denk ik echt, ga toch zelf niet liggen klooien met die btw-aangifte, maar besteed het uit.
pi_161497998
Inderdaad :P en inderdaad.
Facts don't care about your feelings
  zondag 17 april 2016 @ 18:52:49 #221
136 V.
Like tears in rain...
pi_161501409
Ah, maar dit was Australië, dus mag ik dan wel een btw-berekeningetje loslaten.

En uitbesteden... Tja... Voof mij is het gewoon een keer gedaan hebben, en dan kan ik het daarna wel. Ben nog zoekende naar volgende klus, dus voorlopig hand op de knip.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 17 april 2016 @ 19:16:07 #222
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161502131
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 16:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat geldt alleen binnen de EU.

Als ik zulke vragen lees, dan denk ik echt, ga toch zelf niet liggen klooien met die btw-aangifte, maar besteed het uit.
BTW aangifte is juist het gemakkelijkste van alles. Een wizard van vijf stappen en als je het 1 keer gedaan hebt, kun je het voor altijd.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_161505027
Uit ervaring kom ik bij klanten die de BTW aangiftes zelf doen bijna altijd wel fouten tegen.
Facts don't care about your feelings
pi_161506534
Weet iemand in hoeverre die eikels van de :r Stichting Reprorecht :r serieuze invorderingsmaatregelen nemen op hun spookfacturen?
pi_161506778
Hier kan je inloggen en je categorie wijzigen: https://www.reprorecht.nl/ondernemers
Facts don't care about your feelings
  zondag 17 april 2016 @ 21:53:41 #226
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161507828
Reprorecht :{w
Spoilers!
pi_161508024
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 21:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Hier kan je inloggen en je categorie wijzigen: https://www.reprorecht.nl/ondernemers
I know, maar ik wilde er eigenlijk helemaal geen tijd aan besteden. :') Archaïsche BS.
pi_161508635
quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2016 19:16 schreef Hallmark het volgende:

[..]

BTW aangifte is juist het gemakkelijkste van alles. Een wizard van vijf stappen en als je het 1 keer gedaan hebt, kun je het voor altijd.
Dat denk je maar. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij het maken van de jaarstukken voor klanten die zelf hun btw-aangifte verzorgen, geen suppletie hoef in te dienen.
Er zijn tal van regels.
pi_161508712
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 18:52 schreef Verbal het volgende:
Ah, maar dit was Australië, dus mag ik dan wel een btw-berekeningetje loslaten.

En uitbesteden... Tja... Voof mij is het gewoon een keer gedaan hebben, en dan kan ik het daarna wel. Ben nog zoekende naar volgende klus, dus voorlopig hand op de knip.

V.
Nee dat mag niet. Als er uit Australie naar jou gefactureerd is, dan is dit zonder BTW. Als er wel BTW op zou zitten, dan was het Australische BTW en die mag je op je Nederlandse aangifte niet terugvragen.
Overigens mag je nooit BTW terugvragen als deze niet op de factuur vermeld staat, ook niet als het van een Nederlandse onderneming af komt.
  maandag 18 april 2016 @ 07:44:45 #230
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161514247
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 22:09 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij het maken van de jaarstukken voor klanten die zelf hun btw-aangifte verzorgen, geen suppletie hoef in te dienen.
Oh verrassend :@ Ik had gedacht dat zolang je binnen Nederland bleef, het relatief eenvoudig zou blijven. Maar goed, nu zie ik dat Verbal alweer iets buitenlands heeft :{
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 18 april 2016 @ 09:53:40 #231
136 V.
Like tears in rain...
pi_161515337
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 07:44 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Oh verrassend :@ Ik had gedacht dat zolang je binnen Nederland bleef, het relatief eenvoudig zou blijven. Maar goed, nu zie ik dat Verbal alweer iets buitenlands heeft :{
Ja, maar daar kan ik toch niks mee, lees ik net :P

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161515795
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 16:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat geldt alleen binnen de EU.

Als ik zulke vragen lees, dan denk ik echt, ga toch zelf niet liggen klooien met die btw-aangifte, maar besteed het uit.
Echt elke cent waard.
Tap tap tap
pi_161515819
Ik laat dat ook allemaal doen. Ga ik echt niet zelf aan beginnen voor die paar honderd euro per jaar die het me kost.
pi_161516150
Iemand enig idee waarom ik nu bij inloggen voor ondernemers (https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/) als ik klik op inloggen word doorgestuurd naar een DigiD inlogpagina, inlog en vervolgens een foutmelding krijg?
quote:
Foutmelding
Er is een fout opgetreden.
Als de fout is opgetreden tijdens het verzenden, controleer dan of de aangifte of opgaaf correct verzonden is.
U kunt dat als volgt controleren:
Log opnieuw in.
Bekijk in het scherm ‘Overzicht aangiften en opgaven’ de status van uw aangifte of opgaaf.
Als de fout is opgetreden tijdens het invullen van de aangifte of opgaaf, dan zijn de gegevens helaas verloren gegaan. Vul de aangifte of opgaaf dan opnieuw in.
Klik op ‘OK’ om terug te gaan naar het scherm ‘Inloggen ondernemers’.
Teruggaan is uiteraard bovenstaand riedeltje opnieuw :') BelastingTelefoon is te druk om op te nemen dus wellicht dat iemand het hier weet. Lastig btw-aangifte doen zo :')

edit: voor zover ik kan zien zijn er geen storingen op het moment, niet gemeld in ieder geval.
  maandag 18 april 2016 @ 10:45:31 #235
136 V.
Like tears in rain...
pi_161516195
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 10:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Echt elke cent waard.
Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 18 april 2016 @ 11:19:19 #236
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_161516917
Sja, omzetbelasting houdt vaak in dat ik moet betalen. Toch vind ik het een fijne investering, die accountant. Het is het echt waard, aangezien die er korter mee bezig is en goedkoper is per uur, dan ikzelf :P Kan ik weer iets anders doen. En ik leer er veel van, want wordt 'gedwongen' om een goede boekhouding te hebben.

Voor het eerst een grote zakelijke aankoop gedaan trouwens. Ook begin ik steeds meer tijd en dus kosten te markeren als zakelijk. In het begin was ik daar veel te behoudend in, wilde alleen maar inkomsten hebben (en laten zien). Sloeg nergens op natuurlijk.

Het wordt trouwens eens tijd om aan een pensioenopbouw te gaan denken. Heb dit de eerste tijd even laten lopen. Wilde eigenlijk maar even langs zo'n adviseur, want weet er weinig van. Iemand nog zinnige aanvullingen? Hoe pakken jullie het aan?
pi_161521459
quote:
2s.gif Op maandag 18 april 2016 10:43 schreef no1uknow het volgende:
Iemand enig idee waarom ik nu bij inloggen voor ondernemers (https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/) als ik klik op inloggen word doorgestuurd naar een DigiD inlogpagina, inlog en vervolgens een foutmelding krijg?

[..]

Teruggaan is uiteraard bovenstaand riedeltje opnieuw :') BelastingTelefoon is te druk om op te nemen dus wellicht dat iemand het hier weet. Lastig btw-aangifte doen zo :')

edit: voor zover ik kan zien zijn er geen storingen op het moment, niet gemeld in ieder geval.
Is een soort bug die ik ook weleens heb. Lijkt erop dat als je inlogt via ondernemersgedeelte, je voor het DigiD gedeelte ook nog ingelogd staat. Oplossing: overal uitloggen.

https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/ = ondernemersgedeelte
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home = particulier gedeelte

quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:45 schreef Verbal het volgende:

[..]

Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.

V.
Tja het gaat natuurlijk niet alleen om de totaal bedragen. Wat dacht je dat een boete kost? Of betalingsrente als blijkt dat je achteraf toch iets meer moet betalen. Of het vergeten van de ICP aangifte? Of dat je de kleineondernemersregeling ten onrechte niet toepast en geld misloopt? Of de tijd die je kwijt bent als de Belastingdienst langs wil komen omdat de OB aangifte nergens op lijkt.

quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 11:19 schreef Quoi het volgende:
Sja, omzetbelasting houdt vaak in dat ik moet betalen. Toch vind ik het een fijne investering, die accountant. Het is het echt waard, aangezien die er korter mee bezig is en goedkoper is per uur, dan ikzelf :P Kan ik weer iets anders doen. En ik leer er veel van, want wordt 'gedwongen' om een goede boekhouding te hebben.

Voor het eerst een grote zakelijke aankoop gedaan trouwens. Ook begin ik steeds meer tijd en dus kosten te markeren als zakelijk. In het begin was ik daar veel te behoudend in, wilde alleen maar inkomsten hebben (en laten zien). Sloeg nergens op natuurlijk.

Het wordt trouwens eens tijd om aan een pensioenopbouw te gaan denken. Heb dit de eerste tijd even laten lopen. Wilde eigenlijk maar even langs zo'n adviseur, want weet er weinig van. Iemand nog zinnige aanvullingen? Hoe pakken jullie het aan?
Ben zelf geen fan van pensioenen voor ondernemers... Je kunt beter sparen (nou ja...), beleggen, investeren. Misschien de FOR toepassen, maar daar moet je wel erg mee oppassen.

[ Bericht 18% gewijzigd door YoshiBignose op 18-04-2016 14:33:48 ]
Facts don't care about your feelings
  FOK!fotograaf maandag 18 april 2016 @ 14:50:32 #238
159915 -Menn0-
MNO
pi_161522016
Ok, aangifte gedaan over kwartaal 1. Ik krijg geld terug (jeej), maar betekend dit dat ik de btw die ik ontvangen heb mag houden?
,,/
pi_161522254
Je vult toch de af te dragen BTW in bij 1 (2,3)... en daarna de te vorderen BTW bij 5 (4). Dus per saldo krijg je toch een bedrag eruit... hoezo bedoel je dan dat je iets mag houden?
Facts don't care about your feelings
pi_161522293
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 14:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Is een soort bug die ik ook weleens heb. Lijkt erop dat als je inlogt via ondernemersgedeelte, je voor het DigiD gedeelte ook nog ingelogd staat. Oplossing: overal uitloggen.

https://mijn.belastingdienst.nl/ppa/ = ondernemersgedeelte
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home = particulier gedeelte
Ah ja werkt nu wel, thanks!
  FOK!fotograaf maandag 18 april 2016 @ 15:38:13 #241
159915 -Menn0-
MNO
pi_161523300
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 15:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Je vult toch de af te dragen BTW in bij 1 (2,3)... en daarna de te vorderen BTW bij 5 (4). Dus per saldo krijg je toch een bedrag eruit... hoezo bedoel je dan dat je iets mag houden?
Ik heb btw ontvangen, maar de btw die ik betaald heb is hoger. Ik krijg nu het verschil van de betaalde btw en de ontvangen btw terug (betaald - ontvangen = bedrag). Dus ik ga er vanuit dat ik de ontvangen btw niet hoef af te dragen, toch?
,,/
pi_161526089
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 15:38 schreef -Menn0- het volgende:

[..]

Ik heb btw ontvangen, maar de btw die ik betaald heb is hoger. Ik krijg nu het verschil van de betaalde btw en de ontvangen btw terug (betaald - ontvangen = bedrag). Dus ik ga er vanuit dat ik de ontvangen btw niet hoef af te dragen, toch?
Als ik het goed begrijp is je voorbelasting hoger dan je af te dragen btw? In dat geval krijg je geld terug van de belastingdienst. Het verschil van de af te dragen ob -/- voorbelasting = te betalen of terug te krijgen
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  FOK!fotograaf maandag 18 april 2016 @ 22:11:58 #243
159915 -Menn0-
MNO
pi_161535719
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 17:36 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp is je voorbelasting hoger dan je af te dragen btw? In dat geval krijg je geld terug van de belastingdienst. Het verschil van de af te dragen ob -/- voorbelasting = te betalen of terug te krijgen
Klopt.

Even rekenvoorbeeldje: 50 euro btw ontvangen van klanten, 100 euro btw zelf betaald, dat vulde ik in en zei de belastingdienst je krijgt 50 euro terug. Dan mag ik toch die 50 die ik ontvangen heb toch ook houden?
,,/
  maandag 18 april 2016 @ 23:02:51 #244
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_161537940
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 22:11 schreef -Menn0- het volgende:

[..]

Klopt.

Even rekenvoorbeeldje: 50 euro btw ontvangen van klanten, 100 euro btw zelf betaald, dat vulde ik in en zei de belastingdienst je krijgt 50 euro terug. Dan mag ik toch die 50 die ik ontvangen heb toch ook houden?
Je krijgt toch een ontvangstbevestiging van je aangifte waarop staat hoeveel je moet betalen/terugkrijgt? Dat is dan als het goed is die '50 euro'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Quoi op 19-04-2016 06:59:25 ]
pi_161539107
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 22:11 schreef -Menn0- het volgende:

[..]

Klopt.

Even rekenvoorbeeldje: 50 euro btw ontvangen van klanten, 100 euro btw zelf betaald, dat vulde ik in en zei de belastingdienst je krijgt 50 euro terug. Dan mag ik toch die 50 die ik ontvangen heb toch ook houden?
Die 50 euries krijg je op je rekening gestort. Mag je weer uit geven. *O*
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_161540237
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:45 schreef Verbal het volgende:

[..]

Niet voor de amper 60 euro btw die ik terug krijg. Als het meer wordt, wellicht.

V.
Ik krijg nooit btw terug.
Tap tap tap
  dinsdag 19 april 2016 @ 00:29:34 #247
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161540301
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2016 00:24 schreef CherryLips het volgende:
Ik krijg nooit btw terug.
Neem Yoshi als boekhouder. Krijg je dusdanig hoge rekeningen dat je wel op een btw-teruggaaf uitkomt.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_161541021
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2016 00:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik krijg nooit btw terug.
Des te beter!
  dinsdag 19 april 2016 @ 07:12:17 #249
136 V.
Like tears in rain...
pi_161541983
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2016 00:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik krijg nooit btw terug.
herstel: de 60 euro die ik in mindering breng op de btw die ik moet betalen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_161542483
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 april 2016 00:29 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Neem Yoshi als boekhouder. Krijg je dusdanig hoge rekeningen dat je wel op een btw-teruggaaf uitkomt.
Yep het is het 1 of het ander >:)
Facts don't care about your feelings
pi_161542520
Ik krijg bijna altijd terug. Bijna al onze verkoop is 6% terwijl een fors deel van de kosten 21% is.
  dinsdag 19 april 2016 @ 10:23:16 #252
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161543913
Wij mogen straks weer 5000-6000 euro betalen na de btw aangifte. Ah well, het hoort er bij en natuurlijk houden we er rekening mee.
Spoilers!
pi_161544631
158 euro btw-aangifte
  donderdag 21 april 2016 @ 20:07:37 #254
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161609247
Hoi, zijn hier ook andere journalisten/tekstschrijvers?

Ik ben nu bezig met mijn btw aangiftes en ik vraag me af wat ik met mijn tijdschriftartikelen moet doen. Het zijn artikelen met beeldmateriaal. Geschreven journalistiek materiaal is btw vrij, maar beeldmateriaal is dat niet. Moet ik het geld wat ik voor dat artikel gekregen heb nu gaan uitsplitsen? En wat voor verdeelsleutel pas je dan toe?
pi_161612516
Wat grappig, ik wist niet dat geschreven journalistiek BTW-vrij was. :) Terwijl ik toch wel wat journalisten in mijn vriendenkring heb.
  vrijdag 22 april 2016 @ 08:57:16 #256
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161619837
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 21:39 schreef Isegrim het volgende:
Wat grappig, ik wist niet dat geschreven journalistiek BTW-vrij was. :) Terwijl ik toch wel wat journalisten in mijn vriendenkring heb.
Ik wist het ook niet. Maar ben ook nog maar pas journalist :)

Weet iemand ook of je kosten die je voor het starten van je onderneming per sé bij de eerste BTW aangifte op moet geven, of kan dat ook later?
  vrijdag 22 april 2016 @ 09:05:27 #257
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161619939
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 20:07 schreef Noordsestern het volgende:
Hoi, zijn hier ook andere journalisten/tekstschrijvers?

Ik ben nu bezig met mijn btw aangiftes en ik vraag me af wat ik met mijn tijdschriftartikelen moet doen. Het zijn artikelen met beeldmateriaal. Geschreven journalistiek materiaal is btw vrij, maar beeldmateriaal is dat niet. Moet ik het geld wat ik voor dat artikel gekregen heb nu gaan uitsplitsen? En wat voor verdeelsleutel pas je dan toe?
Wat heb je aan btw gefactureerd aan je klant? Dat is wat je moet verwerken in je aangifte.
Spoilers!
  vrijdag 22 april 2016 @ 09:15:35 #258
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161620089
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 08:57 schreef Noordsestern het volgende:
Weet iemand ook of je kosten die je voor het starten van je onderneming per sé bij de eerste BTW aangifte op moet geven, of kan dat ook later?
Je moet BTW aangeven in de periode van de factuur in kwestie.

Wanneer heb je die kosten gemaakt? En voor welke periode doe je je BTW aangifte?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 22 april 2016 @ 09:45:17 #259
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161620513
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 09:15 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Je moet BTW aangeven in de periode van de factuur in kwestie.

Wanneer heb je die kosten gemaakt? En voor welke periode doe je je BTW aangifte?
Het is mijn eerste btw aangifte als bedrijf. En ik heb die kosten voordat mijn bedrijf startte gemaakt.
  vrijdag 22 april 2016 @ 10:12:56 #260
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_161620976
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 09:45 schreef Noordsestern het volgende:
Het is mijn eerste btw aangifte als bedrijf. En ik heb die kosten voordat mijn bedrijf startte gemaakt.
Godver :') Dat zei je al, maar ik vroeg:
a) Wanneer (d.w.z. welke datum) heb je die kosten gemaakt?
en
b) Voor welke periode (d.w.z. van welke datum tot welke datum) doe je je BTW aangifte?

Als antwoord a binnen antwoord b ligt, dan kun je de BTW van die kosten terugvragen. (Anders is er ook wel een oplossing, maar dit is de gemakkelijkste.)
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 22 april 2016 @ 20:44:19 #261
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161634059
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 09:15 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Je moet BTW aangeven in de periode van de factuur in kwestie.

Wanneer heb je die kosten gemaakt? En voor welke periode doe je je BTW aangifte?
Het is mijn eerste btw aangifte als bedrijf. En ik heb die kosten voordat mijn bedrijf startte gemaakt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 10:12 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Godver :') Dat zei je al, maar ik vroeg:
a) Wanneer (d.w.z. welke datum) heb je die kosten gemaakt?
en
b) Voor welke periode (d.w.z. van welke datum tot welke datum) doe je je BTW aangifte?

Als antwoord a binnen antwoord b ligt, dan kun je de BTW van die kosten terugvragen. (Anders is er ook wel een oplossing, maar dit is de gemakkelijkste.)
A ligt voor B
A: (kosten gemaakt) November/December 2016
B (btw periode)16 februari tot en met nu.
pi_161636036
Oh kosten gemaakt in de toekomst ;) maar ja, dat kan....

http://www.belastingdiens(...)kt_in_de_aanloopfase
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 22 april 2016 @ 22:15:20 #263
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161637610
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 21:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Oh kosten gemaakt in de toekomst ;) maar ja, dat kan....

http://www.belastingdiens(...)kt_in_de_aanloopfase
Thanks voor je antwoord. :)

Kosten die je maakte voor je startte met je onderneming kun je retro-actief aftrekken, dat wist ik al. Maar moet dat retro-actieve aftrekken meteen bij je eerste btw aangifte gebeuren of kan dat ook later?
pi_161645176
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:15 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Thanks voor je antwoord. :)

Kosten die je maakte voor je startte met je onderneming kun je retro-actief aftrekken, dat wist ik al. Maar moet dat retro-actieve aftrekken meteen bij je eerste btw aangifte gebeuren of kan dat ook later?
Kan bij de eerste. Of bij de volgende om alles recht te trekken. Of bij de supplwtie aangifte als je het jaar afgesloten heb voor je inkomstenbelasting.

Op mijn werk doen we meestal bij de volgende periode. Officieel als je kwartaal aangifte niet goed is, moet je een suppletie aangifte doen over je kwartaal aangifte. Waarschijnlijk gaat het bij jou niet om hele hoge bedragen, dus bij de volgende aangifte. Daar doet de belastingdienst niet moeilijk over.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_161752104
Ik heb even advies nodig van wat mensen met ervaring. Ik loop al een tijdje met een business idee rond en zou dat graag een keer willen gaan verwezenlijken. Echter gaat het om een online platform, en hier heb ik geen kaas van gegeten. Ik studeer zelf iets in de economische richting. Ik zou dus iemand moeten inschakelen om mij hier bij te helpen. Alleen hoe kan ik het beste dit eerst zorgvuldig vast leggen, zodat de IT'er niet uiteindelijk denkt, hé dat is een goed idee, ga ik doen! Bedankt hé, Vincento...
pi_161753442
pm maar :P
Facts don't care about your feelings
  donderdag 28 april 2016 @ 14:59:37 #267
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161776185
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 07:22 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Kan bij de eerste. Of bij de volgende om alles recht te trekken. Of bij de supplwtie aangifte als je het jaar afgesloten heb voor je inkomstenbelasting.

Op mijn werk doen we meestal bij de volgende periode. Officieel als je kwartaal aangifte niet goed is, moet je een suppletie aangifte doen over je kwartaal aangifte. Waarschijnlijk gaat het bij jou niet om hele hoge bedragen, dus bij de volgende aangifte. Daar doet de belastingdienst niet moeilijk over.
Okay, dankjewel. Super :)
  donderdag 28 april 2016 @ 15:53:29 #268
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_161777236
Net aangifte gedaan, netjes uitgesplitst. :)

[ Bericht 28% gewijzigd door Noordsestern op 28-04-2016 16:14:23 ]
  maandag 4 juli 2016 @ 22:58:25 #269
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_163524370
Mijn bedrijfje heeft zich ondertussen dusdanig uitgebreid dat ik een opslag heb moeten nemen op een externe locatie. Dit houdt in dat er in de drukke periode vervoer moet komen om makkelijk voorraad heen en weer te rijden en ik wil natuurlijk kijken hoe ik dit zo voordelig mogelijk kan doen fiscaal gezien.

Op het moment heb ik nog recht op startersaftrek en bij de aanschaf van een bedrijfswagen kan je deze dan willekeurig afschrijven in 1 jaar wat natuurlijk al interessant is. Daarnaast zal dit dan ook onder de investeringsaftrek vallen neem ik aan?

Ik ben van plan deze auto puur zakelijk te gebruiken dus rekening houden met bijtelling is niet nodig en maakt de rekensom een stuk eenvoudiger. Maar ik zit nu dus te kijken wat voor auto een optie kan zijn. Bij willekeurig afschrijven hebben ze het over "bestelauto's". Ik zit dus te kijken naar VW Caddy of iets in die richting want een hele bus is niet nodig. Ik kon zo snel de richtlijnen hiervan niet vinden.

Hebben jullie tips om dit goed aan te pakken, valt een Caddy onder de term bestelauto en wat voor fiscale voordelen zijn nog meer van toepassing waar ik op kan letten?
pi_163526280
Een Caddy valt onder bestelauto. Maar willekeurig afschrijven in de startfase is helemaal niet zo interessant. Je hebt ook al de startersaftrek en wellicht nog niet zo'n hoge winst dan over een paar jaar. Dan kun je beter de afschrijving gewoon spreiden over vijf jaar, zodat je nog een aftrekpost hebt als je deze het hardst nodig hebt.

En om onder de bijtelling uit te komen moet je uiteraard wel een gesloten kilometeradministratie bijhouden.
pi_163528521
Of gewoon het formulier uitsluitend zakelijk gebruik invullen: http://www.belastingdiens(...)k_gebruik_bestelauto

(en uiteraard ook echt niet prive erin gaan rijden)
Facts don't care about your feelings
pi_163538377
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 08:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Of gewoon het formulier uitsluitend zakelijk gebruik invullen: http://www.belastingdiens(...)k_gebruik_bestelauto

(en uiteraard ook echt niet prive erin gaan rijden)
Dit inderdaad.
Ik heb een klant die een verklaring geen privé gebruik auto heeft, en hij houdt een km-administratie bij.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_163548590
Weet iemand of volgend situatie toegestaan is ?

Je koopt bij de groothandel een grootverpakking van bijvoorbeeld kattenvoeding in. Deze kattenbrokken wil je in kleine porties verkopen met een grappige verpakking van je eigen bedrijfsnaam,etc,etc. Mag dat zomaar ?
pi_163550736
In principe mag dat gewoon, zolang je niet hun merk gaat gebruiken op je verpakking. Zo lang het kleinschalig is zal de leverancier ook niet moeilijk doen. Maar jij bent natuurlijk wel verantwoordelijk voor het product geworden.
Facts don't care about your feelings
pi_163827807
Hoe denken de FOK ondernemers over de toekomst van fysieke winkels en online winkels ?

Volgend jaar wil ik in de dierenvoedingbranche een winkel gaan openen, online ,fysiek of een combinatie van beide is nog de vraag. Ben ik aanwezig als fysieke winkel met de nadelen van de personeelskosten ? Richt ik mij alleen op de online markt , en investeer de personeelskosten in online marketing ? Richt ik mij op beide markten ? Als start-up is het voor mij moeilijk om op beide markten volwaardig aanwezig te kunnen zijn ivm financiering. Ook een volwaardige online aanwezigheid vergt een hoop werk. Een fysieke winkel en dan een webshop als ondersteuning,dus niet als hoofddoel/winstmaker,behoort wel tot de mogelijkheden.

Als ik de voorspellingen lees, dan zweert 50% dat het online shoppen de toekomst heeft , en 50% het fysiek shoppen. En daartussen zweert een groot deel bij de combinatie van beide.
Ik wil met mijn bedrijf snel gaan doorgroeien, maar dan rest de vraag, heeft een fysieke winkel nog wel toekomst ? Of is juist het internet dat geen toekomst meer heeft? Bol en Amazone wil bijvoorbeeld meer aanwezig gaan zijn in de winkelstraat. Zalando maakt al jaren geen winst. Terwijl ketens als Action ,Primark, etc, zonder online winkel een stevige groei laten zien. Ketens als H&M met gecombineerde verkoop ook.

Een andere optie waar ik ook aan denk is volledig richten op de online verkoop, en de producten in bestaande winkels gaan verkopen. (Nieuw soort product welk nog niet verkrijgbaar is). Zo bereik ik zowel fysieke als online klanten. Dan is de marge natuurlijk minder. Maar heb ik geen personeelskosten en de kosten van een pand op een aantrekkelijke locatie.

[ Bericht 4% gewijzigd door DSVM op 18-07-2016 13:42:12 ]
pi_163828136
Ik vind het ook erg lastig om te zeggen. Een webwinkel klinkt leuk, maar in veel branches zijn gewoon grote spelers aanwezig waar je niet tegen op kan. Je moet je dus kunnen richten op een vrij specifieke niche, of hele goede service bieden. In jouw geval, brekz.nl zooplus.nl petsdeli.nl etc.

Ik heb een tijdje een webwinkel gehad maar ik had eerst een puur informatieve website en breide het zo uit. Ik ben zeker niet met niks begonnen, want dat is bij een webwinkel heel lastig, vooral als de concurrentie hoog is en je domein ook niet bijzonder.
Facts don't care about your feelings
  maandag 18 juli 2016 @ 16:18:24 #277
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_163831677
Als je een nieuw product hebt zou ik allebei doen (sowieso). De vraag is alleen hoe je dat fysieke deel dan moet doen. Kosten voor een stenen winkel zijn hoog, dat moet het natuurlijk ook wel opleveren.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_163836026
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 13:31 schreef DSVM het volgende:
Hoe denken de FOK ondernemers over de toekomst van fysieke winkels en online winkels ?

Volgend jaar wil ik in de dierenvoedingbranche een winkel gaan openen, online ,fysiek of een combinatie van beide is nog de vraag. Ben ik aanwezig als fysieke winkel met de nadelen van de personeelskosten ? Richt ik mij alleen op de online markt , en investeer de personeelskosten in online marketing ? Richt ik mij op beide markten ? Als start-up is het voor mij moeilijk om op beide markten volwaardig aanwezig te kunnen zijn ivm financiering. Ook een volwaardige online aanwezigheid vergt een hoop werk. Een fysieke winkel en dan een webshop als ondersteuning,dus niet als hoofddoel/winstmaker,behoort wel tot de mogelijkheden.

Als ik de voorspellingen lees, dan zweert 50% dat het online shoppen de toekomst heeft , en 50% het fysiek shoppen. En daartussen zweert een groot deel bij de combinatie van beide.
Ik wil met mijn bedrijf snel gaan doorgroeien, maar dan rest de vraag, heeft een fysieke winkel nog wel toekomst ? Of is juist het internet dat geen toekomst meer heeft? Bol en Amazone wil bijvoorbeeld meer aanwezig gaan zijn in de winkelstraat. Zalando maakt al jaren geen winst. Terwijl ketens als Action ,Primark, etc, zonder online winkel een stevige groei laten zien. Ketens als H&M met gecombineerde verkoop ook.

Een andere optie waar ik ook aan denk is volledig richten op de online verkoop, en de producten in bestaande winkels gaan verkopen. (Nieuw soort product welk nog niet verkrijgbaar is). Zo bereik ik zowel fysieke als online klanten. Dan is de marge natuurlijk minder. Maar heb ik geen personeelskosten en de kosten van een pand op een aantrekkelijke locatie.
Je wilt een nieuw product introduceren. Dat product moet je verkopen op basis van zijn unique selling points. De locatie van je winkel zou dan niet zo veel uit moeten maken: je moet het niet van toevallige aanloop hebben. Dan is het zonde om op een aantrekkelijke = dure locatie te gaan zitten. Om het product te maken heb je een geschikte bedrijfsruimte nodig. Ik zou op zoek gaan naar een bedrijfsruimte op een B locatie waar je ook een deel 'aan de deur' kan verkopen, of met een winkeltje. Bij voorkeur natuurlijk een goedkope locatie, zoals anti-kraak, zodat je kunt proberen of winkelverkoop kansen biedt. Natuurlijk met beperkte openingstijden. Ik zou ook voor een webwinkeltje gaan. Die zijn niet duur. Je wilt je eigen product en merk in de markt zetten, daar hoort sowieso al een website bij. Vervolgens ga je op pad om te proberen verkoop via derden op te zetten. Wie en hoe ligt er denk ik vooral aan wat er lukt. Ik zou toch vooral dingen proberen low-budget te doen. Je leert dan vanzelf wat wel en niet werkt.
  maandag 18 juli 2016 @ 19:54:50 #279
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_163836903
Ik heb tegenwoordig een baan van 32 uur naast mijn bedrijf :@ (wel vanuit huis, alles prima te combineren) kreeg een aanbod wat ik niet kon weigeren :D
pi_163837737
Leuk, houd er rekening mee dat je waarschijnlijk dan niet aan het urencriterium voldoet en je dus wel vrij veel belasting betaalt over je winst uit je onderneming.
Facts don't care about your feelings
  maandag 18 juli 2016 @ 21:23:48 #281
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_163839624
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 20:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Leuk, houd er rekening mee dat je waarschijnlijk dan niet aan het urencriterium voldoet en je dus wel vrij veel belasting betaalt over je winst uit je onderneming.
voldoe ik wel aan, ik werkte 80 tot 100 uur per week, 80 tot 100 minus 32 is nog steeds ruim voldoende :P
pi_163839817
Het gaat over de uren van een heel jaar, ik neem aan dat je 100 uur per week werk niet 52 weken volhoudt? Als je dat wel lukt, dan is het inderdaad nog voldoende (en ben je niet goed snik :') ). Let wel op dat als je geen starter bent, je meer tijd moet besteden aan je onderneming dan aan je baan in loondienst.
Facts don't care about your feelings
  maandag 18 juli 2016 @ 21:38:21 #283
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_163840176
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 21:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Het gaat over de uren van een heel jaar, ik neem aan dat je 100 uur per week werk niet 52 weken volhoudt? Als je dat wel lukt, dan is het inderdaad nog voldoende (en ben je niet goed snik :') ). Let wel op dat als je geen starter bent, je meer tijd moet besteden aan je onderneming dan aan je baan in loondienst.
Dat doe ik 52 weken per jaar *O* alleen rond kerst iets minder, maar dat is omdat mijn schoonouders heel slecht internet hebben :P Heb van mn hobby mijn werk gemaakt. Soms stop ik even, maar dan heb ik geen idee wat ik anders moet doen dus ga maar weer bezig :P
  maandag 18 juli 2016 @ 22:10:01 #284
136 V.
Like tears in rain...
pi_163841549
Vraagje - waar ik het antwoord al op weet, maar wie weet is er nog een loophole ;)

Ik heb een baan van 3 dagen in de week (ihkv alles beter dan niets). Begin dit jaar begonnen met eigen bedrijfje ernaast.

In mei -via mijn werk- een klus gedaan voor een andere partij. Ik werd vrij laat benaderd, toen was er al een deal dat de werkzaamheden van het bedrijf waar ik werk zouden worden afgenomen in een soort lump sum. Ik heb (met nog een collega, ongeveer zelfde situatie) geprobeerd of het niet zo kon dat óns aandeel in dit geheel door ons direct aan de andere partij kon worden gefactureerd.

Na veel gedoe en heen en weer gezeik ("ja maar we hebben het nu zo afgesproken en dat willen we niet meer veranderen") wordt de klus als overuren uitbetaald.

Daar baal ik van, want nu kan ik die uren (ongeveer 100) niet meer opvoeren voor mijn criterium, toch? Hoewel dit precies het werk was dat ik als freelancer doe, en het eigenlijk op die manier heb aanvaard en gedaan -O-

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 18 juli 2016 @ 23:31:09 #285
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_163844748
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 22:10 schreef Verbal het volgende:
Daar baal ik van, want nu kan ik die uren (ongeveer 100) niet meer opvoeren voor mijn criterium, toch? Hoewel dit precies het werk was dat ik als freelancer doe, en het eigenlijk op die manier heb aanvaard en gedaan -O-
quote:
In deze afdeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder urencriterium: het gedurende het kalenderjaar besteden van ten minste 1225 uren aan werkzaamheden voor een of meer ondernemingen waaruit de belastingplichtige als ondernemer winst geniet
Artikel 3.6 lid 1 Wet inkomstenbelasting 2001

Zijn het werkzaamheden voor je onderneming? Ik ben geneigd om te zeggen van niet.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_163844901
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 21:38 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Dat doe ik 52 weken per jaar *O* alleen rond kerst iets minder, maar dat is omdat mijn schoonouders heel slecht internet hebben :P Heb van mn hobby mijn werk gemaakt. Soms stop ik even, maar dan heb ik geen idee wat ik anders moet doen dus ga maar weer bezig :P
Jij doet toch iets met autosport of zo?
  dinsdag 19 juli 2016 @ 00:19:17 #287
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_163846239
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 23:36 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Jij doet toch iets met autosport of zo?
Ja, ook :Y Heel diverse dingen eigenlijk, maar heeft wel allemaal met (bedrijfs)wagens te maken. oa verslaggeving (Dakar) en organisatie (truckraces) op autosportgebied.
pi_163848141
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 21:38 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Dat doe ik 52 weken per jaar *O* alleen rond kerst iets minder, maar dat is omdat mijn schoonouders heel slecht internet hebben :P Heb van mn hobby mijn werk gemaakt. Soms stop ik even, maar dan heb ik geen idee wat ik anders moet doen dus ga maar weer bezig :P
Hou er rekening mee dat je meer dan 50% aan je onderneming moet besteden. Als je 48 weken x 32 uur in loondienst werkt, is dat 1.536 uur (dus geen 1.225). Er is een significante kans dat ze het komen controleren, dus je zult ook een goede urenadministratie bij moeten houden.
pi_163848167
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 22:10 schreef Verbal het volgende:
Vraagje - waar ik het antwoord al op weet, maar wie weet is er nog een loophole ;)

Ik heb een baan van 3 dagen in de week (ihkv alles beter dan niets). Begin dit jaar begonnen met eigen bedrijfje ernaast.

In mei -via mijn werk- een klus gedaan voor een andere partij. Ik werd vrij laat benaderd, toen was er al een deal dat de werkzaamheden van het bedrijf waar ik werk zouden worden afgenomen in een soort lump sum. Ik heb (met nog een collega, ongeveer zelfde situatie) geprobeerd of het niet zo kon dat óns aandeel in dit geheel door ons direct aan de andere partij kon worden gefactureerd.

Na veel gedoe en heen en weer gezeik ("ja maar we hebben het nu zo afgesproken en dat willen we niet meer veranderen") wordt de klus als overuren uitbetaald.

Daar baal ik van, want nu kan ik die uren (ongeveer 100) niet meer opvoeren voor mijn criterium, toch? Hoewel dit precies het werk was dat ik als freelancer doe, en het eigenlijk op die manier heb aanvaard en gedaan -O-

V.
Ja, je mag deze uren als ondernemingsuren opvoeren. Dat heet absorbtie. Voorwaarden zijn dat er een nauwe samenhang is met je onderneming en de uren ondergeschikt (in tijd en geld) zijn aan je ondernemingsactiviteiten. Dat lijkt hier van toepassing.
pi_163849130
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 06:54 schreef Benger het volgende:

[..]

Ja, je mag deze uren als ondernemingsuren opvoeren. Dat heet absorbtie. Voorwaarden zijn dat er een nauwe samenhang is met je onderneming en de uren ondergeschikt (in tijd en geld) zijn aan je ondernemingsactiviteiten. Dat lijkt hier van toepassing.
Nog nooit van gehoord... bovendien zal je absorptie bedoelen dan? Hij werkt bij dat bedrijf en is daar gewoon een loondienst en heeft via die weg deze uren gekregen. Hij zal ook gewoon een arbeidsovereenkomst hebben daar en het wordt ook volgens die regels uitgekeerd (op z'n loonstrookje). Ik zie niet in waarom dit als uren voor zijn onderneming zouden mogen tellen, ondanks dat het misschien dezelfde soort werkzaamheden betreffen.
Facts don't care about your feelings
pi_163849271
Nee, dat kan echt niet.
  dinsdag 19 juli 2016 @ 11:31:02 #292
136 V.
Like tears in rain...
pi_163851630
Ik vreesde al zoiets.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 24 juli 2016 @ 15:09:04 #293
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_163974845
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:27 schreef bloodymary1 het volgende:
Een Caddy valt onder bestelauto. Maar willekeurig afschrijven in de startfase is helemaal niet zo interessant. Je hebt ook al de startersaftrek en wellicht nog niet zo'n hoge winst dan over een paar jaar. Dan kun je beter de afschrijving gewoon spreiden over vijf jaar, zodat je nog een aftrekpost hebt als je deze het hardst nodig hebt.

En om onder de bijtelling uit te komen moet je uiteraard wel een gesloten kilometeradministratie bijhouden.
Het zou dan gaan om budget wat anders in de hoogste belastingschaal valt, dus om het dan te spreiden of in 1 jaar te doen zou dan uiteindelijk niet voordeliger uitkomen.

Wat ik wel net lees is dat willekeurig afschrijven weer niet geldig is op 2e hands aankopen dus een occasion zou dan al gelijk weer afvallen en dan val je automatisch weer terug op afschrijven over meerdere jaren.
pi_163981190
Waar lees je dat? In principe mag je willekeurig afschrijven als starter over alle goederen die onder de investeringsaftrek vallen. Een bestelbus valt daar onder, of ie nou nieuw is of niet.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 26 juli 2016 @ 21:22:42 #295
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_164031595
Wie kan mij helpen met het volgende? Voor een training in de UK heb ik voor een opdrachtgever uit de VS kosten gemaakt in Nederland (reiskosten, parkeerkosten) en kosten gemaakt in de UK (maaltijden). Nu moet ik dat via een expense reimbursement form in rekening brengen. Ze willen dat ik gewoon mijn kosten en rekeningnummer invul, waarna ze me terugbetalen.

Volgens mij ben ik echter verplicht een factuur te sturen. Maar hoe ga ik bovenstaande nu op correcte wijze in rekening brengen? Moet ik VAT in rekening brengen of mag ik het verleggen (reversed charge)? Hoe breng ik eventueel betaalde BTW in rekening? Of doe ik niet moeilijk voor zo'n ¤300 en stuur ik gewoon mijn bonnetjes op om ze vervolgens terug te laten betalen?
  woensdag 27 juli 2016 @ 00:04:45 #296
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_164036650
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 21:22 schreef Coelho het volgende:
Of doe ik niet moeilijk voor zo'n ¤300 en stuur ik gewoon mijn bonnetjes op om ze vervolgens terug te laten betalen?
Dit. Het zijn kosten die niet voor jouw rekening komen, maar voor rekening van jouw opdrachtgever. Zij verwerken dat in hun boekhouding. Dus gewoon de bonnetjes insturen en het bedrag laten storten.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_164410227
Wij zijn bezig om in België een bedrijf op te starten, het gaat het waard zijn maar man wat een gedoe.
Ben nu bezig voor het attest bedrijfsbeheer en heb 23-08 examen, zonder dat papiertje kan je helemaal niets.
Tenzij je in een ander EU land al aantoonbaar 5 jaar ondernemer bent of een passende opleiding hebt. (waar je niets aan heb want een hoop regels zijn in BE anders)

Verder kost het oprichten van een VOF tussen de 500-1000 euro en ben je daar toch wel een paar weken mee kwijt.

In NL 50 euro, een bakje koffie en 15 minuten sta je buiten met je uittreksel.

Maar wel leuk hoor om alles te ontdekken :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 11 augustus 2016 @ 07:24:50 #298
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_164419468
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 21:22 schreef Coelho het volgende:
Wie kan mij helpen met het volgende? Voor een training in de UK heb ik voor een opdrachtgever uit de VS kosten gemaakt in Nederland (reiskosten, parkeerkosten) en kosten gemaakt in de UK (maaltijden). Nu moet ik dat via een expense reimbursement form in rekening brengen. Ze willen dat ik gewoon mijn kosten en rekeningnummer invul, waarna ze me terugbetalen.

Volgens mij ben ik echter verplicht een factuur te sturen.
Hoe heb je die kosten betaald/voorgeschoten? Zakelijke rekening? Ik zou geen idee hebben hoe je dit inboekt...
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_164420929
quote:
2s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 22:02 schreef junkiexp het volgende:
Wij zijn bezig om in België een bedrijf op te starten, het gaat het waard zijn maar man wat een gedoe.
Ben nu bezig voor het attest bedrijfsbeheer en heb 23-08 examen, zonder dat papiertje kan je helemaal niets.
Tenzij je in een ander EU land al aantoonbaar 5 jaar ondernemer bent of een passende opleiding hebt. (waar je niets aan heb want een hoop regels zijn in BE anders)

Verder kost het oprichten van een VOF tussen de 500-1000 euro en ben je daar toch wel een paar weken mee kwijt.

In NL 50 euro, een bakje koffie en 15 minuten sta je buiten met je uittreksel.

Maar wel leuk hoor om alles te ontdekken :)
True, maar daarom zijn er ook zoveel flutondernemers hier in NL.
Facts don't care about your feelings
pi_164438589
Eens.
Daar heb je bijvoorbeeld ook nog vakbekwaamheid nodig om loodgieter te zijn, hier kan iedere Pool zich loodgieter noemen en een gasleiding bij je aan komen leggen.
Slechte zaak imo.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')