Nope. Ik heb het eens uitgerekend en dat is met onze bezittingen gewoon niet de moeite waard. Ik ben nu ca. 700-900 euro kwijt. Minus het eigen risico van zo'n verzekering kom ik ruim in de plus uit.quote:Op dinsdag 5 april 2016 08:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Ben je niet verzekerd? Want dan krijg je natuurlijk geld terug...
Okay, gewoon aftrekken dus. Vind het zelf nogal een twijfelgevalletje want zeilen is ook mijn hobby en het is niet gegarandeerd dat er een opdracht uit rolt.quote:Op maandag 4 april 2016 23:30 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Niks 'verkopen'. Afboeken ten laste van het resultaat.quote:Op dinsdag 5 april 2016 09:14 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nope. Ik heb het eens uitgerekend en dat is met onze bezittingen gewoon niet de moeite waard. Ik ben nu ca. 700-900 euro kwijt. Minus het eigen risico van zo'n verzekering kom ik ruim in de plus uit.
Overigens, ik weet niet helemaal of ik het snap wat MyTiredFeet zegt. Volgens mij zijn ze niet geactiveerd op de balans, iPads boek ik altijd gewoon als inventaris omdat ik ze vrij vaak vervang (jaarlijks, ik ben iOS developer). En die Macbook was al afgeschreven, ik had de restwaarde op 100 euro gezet. Maar praktisch is dat eerder 300 euro of zo.
Dus moet ik alleen die iPad voor 0 euro verkopen?
Iedere ondernemer heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt, toch?quote:Op dinsdag 5 april 2016 11:15 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Okay, gewoon aftrekken dus. Vind het zelf nogal een twijfelgevalletje want zeilen is ook mijn hobby en het is niet gegarandeerd dat er een opdracht uit rolt.
Lijkt de belastingdienst ook niet logisch om tijdens je prive vakantie, zakelijke kosten te maken.quote:Maar ja, aan de andere kant, ik ga ook als vakantie zeilen deze zomer en dat trek ik niet af.
In ieder geval dank voor je antwoord
Zeker.quote:Op dinsdag 5 april 2016 17:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Iedere ondernemer heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt, toch?
Je mag een keer kiezen of je de btw aangeeft op het moment van versturen of over het moment dat ze betaald zijn.quote:Op woensdag 6 april 2016 07:49 schreef Verbal het volgende:
Even voor mijn begrip. Deze maand ga ik voor het eerst mijn BTW afdragen.
Doe ik dat over de facturen die ín die periode zijn verstuurd, of over de facturen die over die periode gaan?
Door drukte met een klus, gaat mijn factuur over maart er deze week pas uit. Dat is in april, maar hij gaat over maart.
V.
Mijn boekhoudpakketje (Acumulus) heeft een veld waarin je het percentage Privé kunt invoeren. Als je zelf iets knutselt in Excel: gewoon (bijvoorbeeld) 50% van de BTW terugvragen.quote:Op woensdag 6 april 2016 07:51 schreef Verbal het volgende:
En nog een vraag over kosten en uitgaven. Er zijn uitgaven die ik (deels) voor mijn toko doe, maar voor dingen die ik ook privé gebruik.
Die kan ik toch gewoon van mijn zakelijke rekening betalen, ook als ik ze niet kan/ga aftrekken?
En hoe boek ik zoiets dan in?
Hoe zit het met de btw over dat soort zaken?
Dat kan alleen als je het kasstelsel toe mag passen.quote:Op woensdag 6 april 2016 08:15 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Je mag een keer kiezen of je de btw aangeeft op het moment van versturen of over het moment dat ze betaald zijn.
Hieronder wordt dus een verkeerd antwoord gegeven. De BTW-aangifte gaat altijd over factuurdatum (tenzij het kasstelsel van toepassing is, maar dat zal bij jou niet het geval zijn). Dus alle facturen met een datum in het eerste kwartaal horen bij deze aangifte. Ook als ze nog niet betaald zijn. En dat geldt zowel voor verkoop als inkoop.quote:Op woensdag 6 april 2016 07:49 schreef Verbal het volgende:
Even voor mijn begrip. Deze maand ga ik voor het eerst mijn BTW afdragen.
Doe ik dat over de facturen die ín die periode zijn verstuurd, of over de facturen die over die periode gaan?
Door drukte met een klus, gaat mijn factuur over maart er deze week pas uit. Dat is in april, maar hij gaat over maart.
V.
Dan moet je niet aan werknemers beginnen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 01:55 schreef Santello het volgende:
Alright. Ik sta op het punt om werknemers te contracteren. Terwijl ik nog een leek ben op veel vlakken.
Hoe zit dat met salaris. Ik kan kiezen voor een programma of een externe partij die de salarisadministratie voor mij kan doen. Dit kost mij alleen denk ik teveel geld op het moment. Ik wil die kosten niet maken.
Is er een manier om dit zelf te doen? Hoe weet ik nou hoeveel en aan wie ik moet afdragen over het bruto uurloon?
Ok, dank. Had daar al rekening mee gehouden, dus dat komt goed.quote:Op woensdag 6 april 2016 12:51 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Hieronder wordt dus een verkeerd antwoord gegeven. De BTW-aangifte gaat altijd over factuurdatum (tenzij het kasstelsel van toepassing is, maar dat zal bij jou niet het geval zijn). Dus alle facturen met een datum in het eerste kwartaal horen bij deze aangifte. Ook als ze nog niet betaald zijn. En dat geldt zowel voor verkoop als inkoop.
Dat klinkt echt als bullshit. Ik werk samen met een externe partij en die rekenen ¤10 per loonstrookje per maand. Als je dat al niet kan betalen dan vraag ik me af wat voor salaris je ze geeftquote:Op vrijdag 8 april 2016 01:55 schreef Santello het volgende:
Alright. Ik sta op het punt om werknemers te contracteren. Terwijl ik nog een leek ben op veel vlakken.
Hoe zit dat met salaris. Ik kan kiezen voor een programma of een externe partij die de salarisadministratie voor mij kan doen. Dit kost mij alleen denk ik teveel geld op het moment. Ik wil die kosten niet maken.
quote:Op vrijdag 8 april 2016 07:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan moet je niet aan werknemers beginnen.
Als je de kosten van een (salaris)administratie niet hebt meegenomen in je kosten/baten analyse, klopt er gewoon iets niet.
Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat klinkt echt als bullshit. Ik werk samen met een externe partij en die rekenen ¤10 per loonstrookje per maand. Als je dat al niet kan betalen dan vraag ik me af wat voor salaris je ze geeft
Al was het 40 euro per maand... dan nog is dat kleingeld vergeleken met de salarissen, werkgeverspremies, vakantiedagen / geld en evt. andere kosten (reiskosten, lunch, pensioen) die je kwijt bent aan 10 werknemers.quote:Op zaterdag 9 april 2016 01:10 schreef Santello het volgende:
[..]
[..]
Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.
Ik had een aantal offertes aangevraagd en die kwamen gemiddeld met 40 euro per loonstrook per maand. Snap niet waar ze die kosten vandaan halen op die manier. Wellicht hadden ze mijn vraag verkeerd begrepen.
Alles is te betalen. Ik vind dit alleen onnodige kosten. Ik doe het liever zelf. Ik kost natuurlijk ook geld, maar dat doet er niet toe.
Alle uren die je werkt voor je onderneming mag je meenemen, dus als boeken schrijven iets met je onderneming te maken heeft dan kan dat. Maar hoe bedoel je dat je voor loopt op je uren? Je herrekent het naar week of maand?quote:Op zaterdag 9 april 2016 05:36 schreef Verbal het volgende:
Olla, de parttime-ZP'er hier
Ik heb net een (extreem pittige) klus van drie maanden gedaan. Mijn geplande vervolgopdracht ging op het laatste moment niet door, omdat diegene haar werk tóch zelf lijkt te gaan redden.
Nu loop ik riant voor op mijn urencriterium (dik 20%), maar ik wil -naast acquisitie- ook bezig blijven voor mijzelf. Nu heb ik plannen voor minstens 3 boeken.
Vraag: is het schrijven aan die boeken, met het oog op serieuze uitgave, telt dat ook mee voor het urencriterium? Of telt dat pas als het resultaat er is? Of -want creabea- helemaal niet?
V.
Ik zeg: succes met ondernemen. Met zo'n instelling ga je nooit groeien.quote:Op zaterdag 9 april 2016 01:10 schreef Santello het volgende:
[..]
[..]
Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.
Ik had een aantal offertes aangevraagd en die kwamen gemiddeld met 40 euro per loonstrook per maand. Snap niet waar ze die kosten vandaan halen op die manier. Wellicht hadden ze mijn vraag verkeerd begrepen.
Alles is te betalen. Ik vind dit alleen onnodige kosten. Ik doe het liever zelf. Ik kost natuurlijk ook geld, maar dat doet er niet toe.
Wowquote:Op zaterdag 9 april 2016 01:10 schreef Santello het volgende:
Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.
Bedankt.quote:Op zaterdag 9 april 2016 08:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik zeg: succes met ondernemen. Met zo'n instelling ga je nooit groeien.
Van 0 naar 10 werknemers ineens zonder ondersteuning van een professional, ik zou het niet doen.quote:
Vandaar dat ik ook aan het orienteren was naar een professional voor de salarisadministratie. Ik ga verder zoeken naar een goedkoper iemand. Iemand suggesties en of goede ervaringen met een bedrijf?quote:Op zaterdag 9 april 2016 12:37 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Van 0 naar 10 werknemers ineens zonder ondersteuning van een professional, ik zou het niet doen.
Zeker omdat je aangeeft dat je een leek bent op vele vlakken.
Jij bent niet bereid voor kwaliteit te betalen. Dan lijkt het me ook niet logisch om je kwaliteit aan te bevelen.quote:Op zaterdag 9 april 2016 13:11 schreef Santello het volgende:
[..]
Vandaar dat ik ook aan het orienteren was naar een professional voor de salarisadministratie. Ik ga verder zoeken naar een goedkoper iemand. Iemand suggesties en of goede ervaringen met een bedrijf?
Dat personeel moet er komen
Dan reageer je toch niet?quote:Op zaterdag 9 april 2016 13:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij bent niet bereid voor kwaliteit te betalen. Dan lijkt het me ook niet logisch om je kwaliteit aan te bevelen.
Google gewoon op goedkope salarisadministratie en je vindt wat je zoekt.
Ik zit in de zogeheten 'content creation' in de breedste zin des woords. Redactie (rtv-i), tekstschrijven etc.quote:Op zaterdag 9 april 2016 08:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Alle uren die je werkt voor je onderneming mag je meenemen, dus als boeken schrijven iets met je onderneming te maken heeft dan kan dat.
Ik houd mijn uren bij in een excel-sheet. Inmiddels heb ik 34% van mijn uren voor het urencriterium binnen (niet slecht voor iemand die daarnaast 3 dagen in loondienst werkt, al zeg ik het zelfquote:Maar hoe bedoel je dat je voor loopt op je uren? Je herrekent het naar week of maand?
Want?quote:
En waarop heb je jouw urencriterium gebaseerd? Gewoon benieuwdquote:Op zaterdag 9 april 2016 14:42 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik zit in de zogeheten 'content creation' in de breedste zin des woords. Redactie (rtv-i), tekstschrijven etc.
[..]
Ik houd mijn uren bij in een excel-sheet. Inmiddels heb ik 34% van mijn uren voor het urencriterium binnen (niet slecht voor iemand die daarnaast 3 dagen in loondienst werkt, al zeg ik het zelfMaar ik ben nu ook wel schoon op, moet ik zeggen, dit was een extreme klus). En dat sheet van excel vertelt mij dat ik als ik op dit tempo doorga, ik eindig op 129% van het criterium. Dus dat bedoel ik met voorliggen op schema. Is virtueel, dat snap ik ook wel, maar het is iig beter dan het bij lange na niet halen op dit punt.
V.
Op uren die ik heb gemaaktquote:Op zaterdag 9 april 2016 19:08 schreef Quoi het volgende:
[..]
En waarop heb je jouw urencriterium gebaseerd? Gewoon benieuwd
Is dat normaal in die hoek? Ik had een paar weken terug een mogelijk project voor RTL. Ik ben het niet geworden, maar dat is wel goed om te weten.quote:Op zaterdag 9 april 2016 19:29 schreef Verbal het volgende:
Een klus voor een commerciële omroep (en dan weet je het wel, met dagen tot 16 uur, die natuurlijk gewoon vallen onder 'dagprijs'.
Dat is betrekkelijk normaal. Ooit 7 jaar bij Endemol gewerkt. Kreeg 40 uur betaald, maar werkte standaard 50+ uur. Eén keer zo erg dat ik na 3 maanden jakkeren en op het laatst 12 dagen achtereen (in totaal dik 150 uur) doorwerken ik door omstandigheden een halfuur later op kantoor kwam.quote:Op zondag 10 april 2016 10:15 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Is dat normaal in die hoek? Ik had een paar weken terug een mogelijk project voor RTL. Ik ben het niet geworden, maar dat is wel goed om te weten.
Met 2 uur ZZP-en per jaar is er geen bron van inkomen. Er zal dan ook geen sprake zijn van winst uit onderneming en dus heb je geen recht op de fiscale faciliteiten.quote:Op zondag 10 april 2016 10:07 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik kwam niet aan mijn uren dit jaar maar heb wel veel verdiend. Wel een beetje bittere smaak geeft dat. 42% belasting. Jammer dat er op een enkele manier nuance is tussen 2 uur ZZP-en per jaar en het daadwerkelijke urencriterium.
Heb je echt goed alle uren meegeteld dan? Dus ook reistijd, lezen van vakliteratuur, opzoeken op internet, inkopen doen voor de onderneming, besprekingen met adviseurs. Dus echt alle uren, niet alleen de directe. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als je en flinke omzet hebt en je past de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek wel toe, zal er eigenlijk nooit naar de uren gevraagd worden...quote:Op zondag 10 april 2016 10:07 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik kwam niet aan mijn uren dit jaar maar heb wel veel verdiend. Wel een beetje bittere smaak geeft dat. 42% belasting. Jammer dat er op een enkele manier nuance is tussen 2 uur ZZP-en per jaar en het daadwerkelijke urencriterium.
Waar baseer je dit op?quote:Op zaterdag 9 april 2016 08:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik zeg: succes met ondernemen. Met zo'n instelling ga je nooit groeien.
Precies, wat eigenlijk juist vreemd is want die hebben er het meest profijt van. Ik kreeg bij een klant die nauwelijks ¤9000 had verdiend in een jaar wel onderzoek naar de uren en uiteindelijk bleken die niet voldoende en werd de starters- en zelfstandigenaftrek weggehaald. Het effect was niet heel groot MAAR voor iemand met zo'n inkomen nog wel substantieel (los van de verrekenbare verliezen). Grappige was echter dat ze de correctie of überhaupt een rapport van het boekenonderzoek nooit heeft ontvangen... zelfs de Belastingdienst is vaak slordig hoor.quote:Op zondag 10 april 2016 23:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Heb je echt goed alle uren meegeteld dan? Dus ook reistijd, lezen van vakliteratuur, opzoeken op internet, inkopen doen voor de onderneming, besprekingen met adviseurs. Dus echt alle uren, niet alleen de directe. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als je en flinke omzet hebt en je past de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek wel toe, zal er eigenlijk nooit naar de uren gevraagd worden...
Hoe wil jij blijven groeien als je alles zelf wilt blijven doen?quote:
Dat stond in mijn oude overeenkomsten ook :-/ (toen ik een VAR WUO had).quote:Op woensdag 13 april 2016 17:51 schreef Coelho het volgende:
Ik kreeg een concept modelovereenkomst onder ogen waarin wel de gele (verplichte) blokken opgenomen waren, maar waarbij opdrachtgever wel had opgenomen dat hij gevrijwaard zou zijn van eventuele boetes en naheffingen indien er achteraf toch sprake zou zijn van een dienstverband.
Kunnen ze er wel inzetten, maar het heeft weinig toegevoegde waarde.quote:Op woensdag 13 april 2016 17:51 schreef Coelho het volgende:
Ik kreeg een concept modelovereenkomst onder ogen waarin wel de gele (verplichte) blokken opgenomen waren, maar waarbij opdrachtgever wel had opgenomen dat hij gevrijwaard zou zijn van eventuele boetes en naheffingen indien er achteraf toch sprake zou zijn van een dienstverband.
Buiten de vraag of je dat überhaupt moet willen tekenen, dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
quote:Bij het aangaan van een arbeidsrelatie is de opdrachtgever – als mogelijke werkgever – de eerst verantwoordelijke om vast te stellen of er sprake is van een dienstbetrekking. In de controlefase beoordeelt de Belastingdienst of de arbeidsverhoudingen door de opdrachtgever goed zijn gekwalificeerd. Daarbij wordt dezelfde toets gebruikt.
Er moet altijd éérst getoetst worden of er sprake is van een echte dienstbetrekking en vervolgens, als die toets oplevert dat er geen dienstbetrekking is, of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Als er een dienstbetrekking is, dan dient inhouding van loonheffing en premies werknemersverzekeringen plaats te vinden.
Maar ja, als jij getekend hebt dat de opdrachtgever eventuele naheffingen aan jou mag doorbelasten, dan kan de opdrachtgever wel in beginsel de verantwoordelijke partij zijn, maar heeft hij zich contractueel alsnog ingedekt.quote:Op woensdag 13 april 2016 20:16 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Kunnen ze er wel inzetten, maar het heeft weinig toegevoegde waarde.
[..]
Leg het voor aan de fiscus of dit gewijzigde model voldoet aan de eisen.quote:Op woensdag 13 april 2016 17:51 schreef Coelho het volgende:
Ik kreeg een concept modelovereenkomst onder ogen waarin wel de gele (verplichte) blokken opgenomen waren, maar waarbij opdrachtgever wel had opgenomen dat hij gevrijwaard zou zijn van eventuele boetes en naheffingen indien er achteraf toch sprake zou zijn van een dienstverband.
Buiten de vraag of je dat überhaupt moet willen tekenen, dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Kleine correctie/aanvulling. De geel gearceerde stukken mogen niet gewijzigd/verwijderd worden. Er mag wel naar eigen invulling aan toegevoegd worden (zolang dat niet in strijd is met de geel gearceerde stukken).quote:Op donderdag 14 april 2016 08:31 schreef ManAtWork het volgende:
Leg het voor aan de fiscus of dit gewijzigde model voldoet aan de eisen.
Gebruik je een goedgekeurd model dat op de site van de belastingdienst staat, dan weet je waar je aan toe bent. Breng je er wijzigingen in aan dan weet je dat niet meer.
Definieer "geschil"?quote:Op donderdag 14 april 2016 16:08 schreef Burdie het volgende:
Ik heb inzake een geschil een regeling getroffen met een advocaat, is het dan gebruikelijk dat zij hier een factuur voor sturen? Hun reactie was: "maak het maar over op rekeningnummer bla".
Of, hoe moet ik het anders in mijn boekhouding verwerken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |