Dan kan het zeker interessant zijn om een belastingadviseur (boekhouder vind ik zo'n stom woord dat de lading niet dekt) in de arm te nemen. Bijvoorbeeld om te beoordelen of de onderwijsvrijstelling voor de BTW van toepassing is en hoe je daar verder in de BTW-aangiftes mee om moet gaan.quote:
Ga ik zeker doen. Bedankt voor je advies! Eentje zoeken die hier ervaring mee heeft.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 13:05 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan kan het zeker interessant zijn om een belastingadviseur (boekhouder vind ik zo'n stom woord dat de lading niet dekt) in de arm te nemen. Bijvoorbeeld om te beoordelen of de onderwijsvrijstelling voor de BTW van toepassing is en hoe je daar verder in de BTW-aangiftes mee om moet gaan.
Zoek er dan gelijk een in de buurt, ondanks dat er veel digitaal kan.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 13:09 schreef Santello het volgende:
[..]
Ga ik zeker doen. Bedankt voor je advies! Eentje zoeken die hier ervaring mee heeft.
Is toch niet nodig? Ik zit zelf in de buurt van Eindhoven en heb verschillende klanten in Rotterdam en Amsterdam. Gaat prima hoor.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 15:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zoek er dan gelijk een in de buurt, ondanks dat er veel digitaal kan.
Nodig niet, nee.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 15:52 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Is toch niet nodig? Ik zit zelf in de buurt van Eindhoven en heb verschillende klanten in Rotterdam en Amsterdam. Gaat prima hoor.
Oh, jij wilt nog uren samen met koffie en koekjes om de keukentafel zitten?quote:Op zaterdag 26 maart 2016 18:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nodig niet, nee.
Kan goed zijn dat ik een andere visie op de dienstverlening heb.
Het feit dat je dit oppert zegt mij al genoeg.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 20:47 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Oh, jij wilt nog uren samen met koffie en koekjes om de keukentafel zitten?
Natuurlijk moet je zoveel mogelijk gebruik maken van de mogelijkheden die digitalisering je biedt. Het is alleen een middel om je dienst te leveren, geen doel.quote:Op zondag 27 maart 2016 10:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Met de cloud, telefoon, email, whatsapp en gewoon post kun je eigenlijk bijna alles uitvoeren, maar ik merk toch wel dat klanten het liefst de eerste keer face-to-face willen praten.
Natuurlijk doe ik ook altijd, ik wil iemand ook wel zien voor ik hem/haar als klant aanneem. Maar daarna zie ik sommigen eens per kwartaal, sommigen eens per jaar en anderen bijna nooit. Maar met die laatsten kan het contact toch heel intensief zijn. Het is net wat de klant aangeeft hoe die het wil.quote:Op zondag 27 maart 2016 10:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Met de cloud, telefoon, email, whatsapp en gewoon post kun je eigenlijk bijna alles uitvoeren, maar ik merk toch wel dat klanten het liefst de eerste keer face-to-face willen praten.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat dat dan zegt. Leg eens uit?quote:Op zondag 27 maart 2016 10:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het feit dat je dit oppert zegt mij al genoeg.
[..]
Natuurlijk moet je zoveel mogelijk gebruik maken van de mogelijkheden die digitalisering je biedt. Het is alleen een middel om je dienst te leveren, geen doel.
Je lijkt me een reactieve ondernemer wat bevestigd wordt door:quote:Op zondag 27 maart 2016 12:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik ben toch wel heel benieuwd wat dat dan zegt. Leg eens uit?
Als jij je er goed bij voelt, is er niks mis mee.quote:Op zondag 27 maart 2016 12:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het is net wat de klant aangeeft hoe die het wil.
Haha, wat kun je nu zo over mij oordelen! Wat een onzin. Ik ga liever af op de mening van 250 tevreden klanten.quote:Op zondag 27 maart 2016 21:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je lijkt me een reactieve ondernemer wat bevestigd wordt door:
[..]
Als jij je er goed bij voelt, is er niks mis mee.
Het is alleen niet mijn manier van ondernemen/adviseren.
Ik oordeel niet. Ik constateer alleen. Dat je dit onzin vindt, is wel een oordeel.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:00 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Haha, wat kun je nu zo over mij oordelen! Wat een onzin. Ik ga liever af op de mening van 250 tevreden klanten.
Ik constateer in een post van 2 regels 1 duimpje en 2 smileys. Dat zegt mij ook genoeg. In welke branche ben jij eigenlijk werkzaam?quote:Op maandag 28 maart 2016 13:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik oordeel niet. Ik constateer alleen. Dat je dit onzin vindt, is wel een oordeel.
Geef je klant vooraf hetgeen ze vragen. Je hoeft je tegenover mij niet te verdedigen of verantwoorden.
Een duim als compliment voor het ondernemen. Een knipoog voor het oordeel over mijn vermeende oordeel.quote:Op maandag 28 maart 2016 14:00 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik constateer in een post 1 duimpje en twee smileys.
Wat zegt jou dat?quote:Dat zegt mij ook genoeg.
Dat je niet direct kunt communiceren, maar je woorden waarover je zelf onzeker bent moet verpakken in smileys om ze af te vlakken.quote:Op maandag 28 maart 2016 14:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Een duim als compliment voor het ondernemen. Een knipoog voor het oordeel over mijn vermeende oordeel.
Een glimlach voor het feit dat je je klanten geeft wat ze vragen.
[..]
Wat zegt jou dat?
Het is wel duidelijk dat je mij niet kent. Ik hoef niets af te vlakken.quote:Op maandag 28 maart 2016 14:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat je niet direct kunt communiceren, maar je woorden waarover je zelf onzeker bent moet verpakken in smileys om ze af te vlakken.
Jammer, ik dacht misschien maakt het indruk...quote:Op dinsdag 29 maart 2016 00:33 schreef Santello het volgende:
Jullie hoeven echt niet te vechten met elkaar om mij als klant binnen te hengelen.
Als het al vechten om een klant zou zijn, doe je dat niet in het openbaar.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 00:33 schreef Santello het volgende:
Jullie hoeven echt niet te vechten met elkaar om mij als klant binnen te hengelen.
Nee hoor, dat doe ik ook zeker. Zo doe ik bijvoorbeeld helemaal geen particulieren meer (alleen vrienden en familie), Een paar jaar geleden heb ik die allemaal (een stuk of 100) overgedragen aan een ander kantoor. Nu doe ik bijna alleen nog ondernemers. En ook daarin wordt wel eens geschift. En het criterium van wie bovenaan staan is dan overigens niet welke klant het grootste is of het meeste geld opbrengt. Maar dat vind jij ook vast helemaal fout.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 14:27 schreef ManAtWork het volgende:
Grappig om te zien hoe verschillende mensen hier naar kijken.
Wat ik me dan afvraag: bloodymary1 en YoshiBignose geven aan vol te zitten/teveel klanten te hebben. Waarom beoordeel je je klanten niet opnieuw en neem je geen afscheid van klanten die in de beoordeling onderaan komen te staan? Of ben ik de enige die dit ook een onderdeel van ondernemen vind?
Mijn vrijheid. Ik werk wel 50 uur per week, maar zo voelt het niet omdat ik mijn tijd helemaal zelf indeel. Ik heb kantoor aan huis. Werk veel 's avonds en in het weekend en als het mooi weer is doordeweeks ga ik 'smiddags lekker paardrijden. Ben een avondmens dus werk wel vaak 's avonds tot 2 uur. Maar zit er nooit 's morgens voor 09.00, 09.30.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 14:44 schreef YoshiBignose het volgende:
True, ik zit er ook aan te twijfelen om de kleine klantjes weg te doen. De paar grote klanten met meerdere BV's leveren natuurlijk veel meer op en hebben ook meer werk. Anderzijds zijn die kleine klantjes juist weer makkelijker te doen door personeel. Als je echt iedere week nieuwe klanten moet weigeren wordt het wel heel verleidelijk om personeel te nemen toch? Wat is de reden dat je dit niet wilt?
Waarom zou ik dat fout moeten vinden?quote:Op dinsdag 29 maart 2016 14:38 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee hoor, dat doe ik ook zeker. Zo doe ik bijvoorbeeld helemaal geen particulieren meer (alleen vrienden en familie), Een paar jaar geleden heb ik die allemaal (een stuk of 100) overgedragen aan een ander kantoor. Nu doe ik bijna alleen nog ondernemers. En ook daarin wordt wel eens geschift. En het criterium van wie bovenaan staan is dan overigens niet welke klant het grootste is of het meeste geld opbrengt. Maar dat vind jij ook vast helemaal fout.
Waarom heb je er wel voor gekozen om particulieren over te dragen maar de periodiek terugkerende werkzaamheden niet uit te besteden (voor de duidelijkheid: door iemand anders laten verwerken, dus geen afscheid nemen)?quote:Maar er komen gewoon heel vaak aanvragen voor nieuwe klanten bij, zeker in deze tijd. Dan moet je echt een paar keer per week nee verkopen, hoe moeilijk dat ook is. Er gaan (bij mij) nu eenmaal maar 50 uur in een werkweek. En anders loop je zelf vast en dan moeten de klanten ook overal te lang op wachten. Sommige werkzaamheden keren nu eenmaal ook periodiek terug (loonadminsitraties, btw-aangiftes), daar moet je ook ruimte voor houden.
Mijn stelling is: des te vaker je 'nee' kan verkopen, des te minder personeel je nodig hebt.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 14:44 schreef YoshiBignose het volgende:
True, ik zit er ook aan te twijfelen om de kleine klantjes weg te doen. De paar grote klanten met meerdere BV's leveren natuurlijk veel meer op en hebben ook meer werk. Anderzijds zijn die kleine klantjes juist weer makkelijker te doen door personeel. Als je echt iedere week nieuwe klanten moet weigeren wordt het wel heel verleidelijk om personeel te nemen toch? Wat is de reden dat je dit niet wilt?
Oh nee, niet zozeer dat je kritiek op mij hebt, maar jij lijkt mij zo iemand die heel rechttoe-rechtaan over ondernemen denkt, dus zoveel mogelijk geld verdienen. En niet naar de praktische kant kijkt en of het leuk is. Maar misschien zit ik er helemaal naast hoor! Ken je verder ook niet.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 14:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat fout moeten vinden?
Ik krijg de indruk dat je alles wat ik denk of vind, een vorm van kritiek is op jouw manier van ondernemen. Zit ik fout met die indruk?
[..]
Waarom heb je er wel voor gekozen om particulieren over te dragen maar de periodiek terugkerende werkzaamheden niet uit te besteden (voor de duidelijkheid: door iemand anders laten verwerken, dus geen afscheid nemen)?
Je zit er ook helemaal naast. Dat geeft ook niet.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 15:02 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Oh nee, niet zozeer dat je kritiek op mij hebt, maar jij lijkt mij zo iemand die heel rechttoe-rechtaan over ondernemen denkt, dus zoveel mogelijk geld verdienen. En niet naar de praktische kant kijkt en of het leuk is. Maar misschien zit ik er helemaal naast hoor! Ken je verder ook niet.
Dat eerste is een veelgehoord argument. De laatste zin is herkenbaar.quote:De periodieke werkzaamheden doe ik graag zelf omdat ik het fijn vind om alles in 1 hand te hebben. En ik merk dat klanten dat ook hele prettig vinden. Ik weet dan werkelijk alle ins en outs van een bedrijf en dat is weer makkelijk en scheelt veel tijd bij het maken van jaarstukken of het geven van adviezen. En het is ook wel eens lekker om werkzaamheden te verrichten waar je niet heel veel bij na hoeft te denken.
Ik heb het over ondernemen omdat ik van mening ben dat het niet alleen in de accountancy, boekhouderadij, belastingadvies of fiscaliteit zo werkt.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 15:02 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wat ik er nog even aan toe wil voegen. Jij hebt het steeds over ondernemen. Maar ik zie mezelf niet zo zeer als ondernemer, maar in de eerste plaats als belastingadviseur.
Wat GrootNeus zegt. Dit zijn ook de inlogcodes die je gebruikt om je btw-aangifte in te dienen (mits je die niet via een softwarepakket/administratieconsulent verstuurd).quote:Op donderdag 31 maart 2016 15:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Dan heb je denk ik toch de verkeerde logingegevens gebruikt. Een VOF krijgt een eigen gebruikersnaam (NLXXXXXXXXX) en wachtwoord. Hiermee log je in op het ondernemersgedeelte en dan kun je het formulier voor wijzigen rekeningnummer gebruiken.
quote:Op donderdag 31 maart 2016 15:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Dan heb je denk ik toch de verkeerde logingegevens gebruikt. Een VOF krijgt een eigen gebruikersnaam (NLXXXXXXXXX) en wachtwoord. Hiermee log je in op het ondernemersgedeelte en dan kun je het formulier voor wijzigen rekeningnummer gebruiken.
Ik begrijp dat het soms chaotisch kan overkomen bij de BD, en soms is dat het ook, maar meestal is het toch een stukje onwetendheid van de ondernemer.
Wat betreft het ondernemer zijn of niet... ik denk dat er nog steeds een scheiding is tussen de ZZP'ers / freelancers en echte ondernemers. Ik heb me altijd ondernemer gevoeld, maar kan begrijpen dat sommige dat niet voelen.
Ah, dank je. Ik zal binnenkort eens goed zoeken, ik kan me niet herinneren ooit die codes te hebben gekregen. De btw-aangifte wordt door de boekhouder gedaan trouwens.quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:31 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Wat GrootNeus zegt. Dit zijn ook de inlogcodes die je gebruikt om je btw-aangifte in te dienen (mits je die niet via een softwarepakket/administratieconsulent verstuurd).
Ikzelf voel mij nog teveel loonslaaf (38 uur per week) om mij ondernemer te voelen.
Winst uit ondernemingquote:Op vrijdag 1 april 2016 10:21 schreef Quoi het volgende:
Poef, de aangifte is gedaan. Blij met mijn accountant voor alle moeite.
Zoveel gewerkt en verdiend dat deze aangifte voor het eerst een 'echte' is: winst uit onderneming itt uit overige werkzaamheden. Prima, want dat is ook precies wat de bedoeling was toen ik startte. En goed nieuws: ik krijg een bak geld terug (dat had ik niet verwacht) vanwege een zooi kortingen en regelingen en ik moet nodig wat meer zakelijke kosten gaan maken. OK. I can live with that
Zie je niet vaak dat je geld terug krijgt als ondernemerquote:Op vrijdag 1 april 2016 10:21 schreef Quoi het volgende:
Poef, de aangifte is gedaan. Blij met mijn accountant voor alle moeite.
Zoveel gewerkt en verdiend dat deze aangifte voor het eerst een 'echte' is: winst uit onderneming itt uit overige werkzaamheden. Prima, want dat is ook precies wat de bedoeling was toen ik startte. En goed nieuws: ik krijg een bak geld terug (dat had ik niet verwacht) vanwege een zooi kortingen en regelingen en ik moet nodig wat meer zakelijke kosten gaan maken. OK. I can live with that
quote:Op maandag 4 april 2016 09:44 schreef Noordsestern het volgende:
Ik ben namelijk van plan over een paar weken in mijn eentje een boot te huren. Doel is het schrijven van een artikel over de eerste keer solozeilen en het maken van foto's en tekeningen. Ik kan heel goed aannemelijk maken dat dit met mijn werk te maken heeft. Er is interesse voor een betaald artikel over dit project.
[...]
En, even abstracter gezien: Kun je op je aangifte zomaar alles invullen waarvan jij denkt dat het wel aftrekbaar zal zijn (en dat de belastingdienst dan beslist of ze er in meegaat of niet)? Of wordt er van je verwacht dat je alleen maar dingen op geeft die echt aftrekbaar zijn (denk het laatste, dat scheelt de BD een hoop werk aan beoordelen dan volstaat steekproefsgewijs controleren af en toe)
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleidquote:Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.
U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is.
Dat is kl*te.quote:Op maandag 4 april 2016 23:58 schreef Hallmark het volgende:
Er is onlangs ingebroken bij mij thuis. Ze hebben een iPad weggehaald, en een wat oudere MacBook.
Maar weer even de website van de Belastingdienst quoten.quote:Op maandag 4 april 2016 23:58 schreef Hallmark het volgende:
De iPad was relatief nieuw, jaartje oud. Hoe administreer ik deze diefstal? Is dit een privé opname? Hoe werkt dat met BTW?
De MacBook was al wat ouder, uit 2011. Ik gebruikte hem niet meer actief, was puur als reserve. Hij is al afgeschreven maar had nog wel restwaarde van, zeg, 300 euro op Marktplaats. Hoe administreer ik de diefstal van dit ding?
Waren de iPad en de MacBook geactiveerd op de balans? Dan kan je die per "diefstaldatum" voor ¤ 0 verkopen (= boekverlies).quote:Als er goederen van u zijn gestolen, hoeft u geen btw te betalen, omdat u niets ontvangen hebt. U kunt de btw over de inkoop dan wel aftrekken als voorbelasting. Wordt uw kasgeld gestolen? Dan moet u wel btw betalen over deze omzet.
Nope. Ik heb het eens uitgerekend en dat is met onze bezittingen gewoon niet de moeite waard. Ik ben nu ca. 700-900 euro kwijt. Minus het eigen risico van zo'n verzekering kom ik ruim in de plus uit.quote:Op dinsdag 5 april 2016 08:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Ben je niet verzekerd? Want dan krijg je natuurlijk geld terug...
Okay, gewoon aftrekken dus. Vind het zelf nogal een twijfelgevalletje want zeilen is ook mijn hobby en het is niet gegarandeerd dat er een opdracht uit rolt.quote:Op maandag 4 april 2016 23:30 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid
Niks 'verkopen'. Afboeken ten laste van het resultaat.quote:Op dinsdag 5 april 2016 09:14 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nope. Ik heb het eens uitgerekend en dat is met onze bezittingen gewoon niet de moeite waard. Ik ben nu ca. 700-900 euro kwijt. Minus het eigen risico van zo'n verzekering kom ik ruim in de plus uit.
Overigens, ik weet niet helemaal of ik het snap wat MyTiredFeet zegt. Volgens mij zijn ze niet geactiveerd op de balans, iPads boek ik altijd gewoon als inventaris omdat ik ze vrij vaak vervang (jaarlijks, ik ben iOS developer). En die Macbook was al afgeschreven, ik had de restwaarde op 100 euro gezet. Maar praktisch is dat eerder 300 euro of zo.
Dus moet ik alleen die iPad voor 0 euro verkopen?
Iedere ondernemer heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt, toch?quote:Op dinsdag 5 april 2016 11:15 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Okay, gewoon aftrekken dus. Vind het zelf nogal een twijfelgevalletje want zeilen is ook mijn hobby en het is niet gegarandeerd dat er een opdracht uit rolt.
Lijkt de belastingdienst ook niet logisch om tijdens je prive vakantie, zakelijke kosten te maken.quote:Maar ja, aan de andere kant, ik ga ook als vakantie zeilen deze zomer en dat trek ik niet af.
In ieder geval dank voor je antwoord
Zeker.quote:Op dinsdag 5 april 2016 17:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Iedere ondernemer heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt, toch?
Je mag een keer kiezen of je de btw aangeeft op het moment van versturen of over het moment dat ze betaald zijn.quote:Op woensdag 6 april 2016 07:49 schreef Verbal het volgende:
Even voor mijn begrip. Deze maand ga ik voor het eerst mijn BTW afdragen.
Doe ik dat over de facturen die ín die periode zijn verstuurd, of over de facturen die over die periode gaan?
Door drukte met een klus, gaat mijn factuur over maart er deze week pas uit. Dat is in april, maar hij gaat over maart.
V.
Mijn boekhoudpakketje (Acumulus) heeft een veld waarin je het percentage Privé kunt invoeren. Als je zelf iets knutselt in Excel: gewoon (bijvoorbeeld) 50% van de BTW terugvragen.quote:Op woensdag 6 april 2016 07:51 schreef Verbal het volgende:
En nog een vraag over kosten en uitgaven. Er zijn uitgaven die ik (deels) voor mijn toko doe, maar voor dingen die ik ook privé gebruik.
Die kan ik toch gewoon van mijn zakelijke rekening betalen, ook als ik ze niet kan/ga aftrekken?
En hoe boek ik zoiets dan in?
Hoe zit het met de btw over dat soort zaken?
Dat kan alleen als je het kasstelsel toe mag passen.quote:Op woensdag 6 april 2016 08:15 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Je mag een keer kiezen of je de btw aangeeft op het moment van versturen of over het moment dat ze betaald zijn.
Hieronder wordt dus een verkeerd antwoord gegeven. De BTW-aangifte gaat altijd over factuurdatum (tenzij het kasstelsel van toepassing is, maar dat zal bij jou niet het geval zijn). Dus alle facturen met een datum in het eerste kwartaal horen bij deze aangifte. Ook als ze nog niet betaald zijn. En dat geldt zowel voor verkoop als inkoop.quote:Op woensdag 6 april 2016 07:49 schreef Verbal het volgende:
Even voor mijn begrip. Deze maand ga ik voor het eerst mijn BTW afdragen.
Doe ik dat over de facturen die ín die periode zijn verstuurd, of over de facturen die over die periode gaan?
Door drukte met een klus, gaat mijn factuur over maart er deze week pas uit. Dat is in april, maar hij gaat over maart.
V.
Dan moet je niet aan werknemers beginnen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 01:55 schreef Santello het volgende:
Alright. Ik sta op het punt om werknemers te contracteren. Terwijl ik nog een leek ben op veel vlakken.
Hoe zit dat met salaris. Ik kan kiezen voor een programma of een externe partij die de salarisadministratie voor mij kan doen. Dit kost mij alleen denk ik teveel geld op het moment. Ik wil die kosten niet maken.
Is er een manier om dit zelf te doen? Hoe weet ik nou hoeveel en aan wie ik moet afdragen over het bruto uurloon?
Ok, dank. Had daar al rekening mee gehouden, dus dat komt goed.quote:Op woensdag 6 april 2016 12:51 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Hieronder wordt dus een verkeerd antwoord gegeven. De BTW-aangifte gaat altijd over factuurdatum (tenzij het kasstelsel van toepassing is, maar dat zal bij jou niet het geval zijn). Dus alle facturen met een datum in het eerste kwartaal horen bij deze aangifte. Ook als ze nog niet betaald zijn. En dat geldt zowel voor verkoop als inkoop.
Dat klinkt echt als bullshit. Ik werk samen met een externe partij en die rekenen ¤10 per loonstrookje per maand. Als je dat al niet kan betalen dan vraag ik me af wat voor salaris je ze geeftquote:Op vrijdag 8 april 2016 01:55 schreef Santello het volgende:
Alright. Ik sta op het punt om werknemers te contracteren. Terwijl ik nog een leek ben op veel vlakken.
Hoe zit dat met salaris. Ik kan kiezen voor een programma of een externe partij die de salarisadministratie voor mij kan doen. Dit kost mij alleen denk ik teveel geld op het moment. Ik wil die kosten niet maken.
quote:Op vrijdag 8 april 2016 07:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan moet je niet aan werknemers beginnen.
Als je de kosten van een (salaris)administratie niet hebt meegenomen in je kosten/baten analyse, klopt er gewoon iets niet.
Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat klinkt echt als bullshit. Ik werk samen met een externe partij en die rekenen ¤10 per loonstrookje per maand. Als je dat al niet kan betalen dan vraag ik me af wat voor salaris je ze geeft
Al was het 40 euro per maand... dan nog is dat kleingeld vergeleken met de salarissen, werkgeverspremies, vakantiedagen / geld en evt. andere kosten (reiskosten, lunch, pensioen) die je kwijt bent aan 10 werknemers.quote:Op zaterdag 9 april 2016 01:10 schreef Santello het volgende:
[..]
[..]
Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.
Ik had een aantal offertes aangevraagd en die kwamen gemiddeld met 40 euro per loonstrook per maand. Snap niet waar ze die kosten vandaan halen op die manier. Wellicht hadden ze mijn vraag verkeerd begrepen.
Alles is te betalen. Ik vind dit alleen onnodige kosten. Ik doe het liever zelf. Ik kost natuurlijk ook geld, maar dat doet er niet toe.
Alle uren die je werkt voor je onderneming mag je meenemen, dus als boeken schrijven iets met je onderneming te maken heeft dan kan dat. Maar hoe bedoel je dat je voor loopt op je uren? Je herrekent het naar week of maand?quote:Op zaterdag 9 april 2016 05:36 schreef Verbal het volgende:
Olla, de parttime-ZP'er hier
Ik heb net een (extreem pittige) klus van drie maanden gedaan. Mijn geplande vervolgopdracht ging op het laatste moment niet door, omdat diegene haar werk tóch zelf lijkt te gaan redden.
Nu loop ik riant voor op mijn urencriterium (dik 20%), maar ik wil -naast acquisitie- ook bezig blijven voor mijzelf. Nu heb ik plannen voor minstens 3 boeken.
Vraag: is het schrijven aan die boeken, met het oog op serieuze uitgave, telt dat ook mee voor het urencriterium? Of telt dat pas als het resultaat er is? Of -want creabea- helemaal niet?
V.
Ik zeg: succes met ondernemen. Met zo'n instelling ga je nooit groeien.quote:Op zaterdag 9 april 2016 01:10 schreef Santello het volgende:
[..]
[..]
Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.
Ik had een aantal offertes aangevraagd en die kwamen gemiddeld met 40 euro per loonstrook per maand. Snap niet waar ze die kosten vandaan halen op die manier. Wellicht hadden ze mijn vraag verkeerd begrepen.
Alles is te betalen. Ik vind dit alleen onnodige kosten. Ik doe het liever zelf. Ik kost natuurlijk ook geld, maar dat doet er niet toe.
Wowquote:Op zaterdag 9 april 2016 01:10 schreef Santello het volgende:
Het gaat om in beginsel 10 werknemers. Dit zal binnen afzienbare tijd groeien. De aanmeldingen zijn daar al naar.
Bedankt.quote:Op zaterdag 9 april 2016 08:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik zeg: succes met ondernemen. Met zo'n instelling ga je nooit groeien.
Van 0 naar 10 werknemers ineens zonder ondersteuning van een professional, ik zou het niet doen.quote:
Vandaar dat ik ook aan het orienteren was naar een professional voor de salarisadministratie. Ik ga verder zoeken naar een goedkoper iemand. Iemand suggesties en of goede ervaringen met een bedrijf?quote:Op zaterdag 9 april 2016 12:37 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Van 0 naar 10 werknemers ineens zonder ondersteuning van een professional, ik zou het niet doen.
Zeker omdat je aangeeft dat je een leek bent op vele vlakken.
Jij bent niet bereid voor kwaliteit te betalen. Dan lijkt het me ook niet logisch om je kwaliteit aan te bevelen.quote:Op zaterdag 9 april 2016 13:11 schreef Santello het volgende:
[..]
Vandaar dat ik ook aan het orienteren was naar een professional voor de salarisadministratie. Ik ga verder zoeken naar een goedkoper iemand. Iemand suggesties en of goede ervaringen met een bedrijf?
Dat personeel moet er komen
Dan reageer je toch niet?quote:Op zaterdag 9 april 2016 13:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij bent niet bereid voor kwaliteit te betalen. Dan lijkt het me ook niet logisch om je kwaliteit aan te bevelen.
Google gewoon op goedkope salarisadministratie en je vindt wat je zoekt.
Ik zit in de zogeheten 'content creation' in de breedste zin des woords. Redactie (rtv-i), tekstschrijven etc.quote:Op zaterdag 9 april 2016 08:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Alle uren die je werkt voor je onderneming mag je meenemen, dus als boeken schrijven iets met je onderneming te maken heeft dan kan dat.
Ik houd mijn uren bij in een excel-sheet. Inmiddels heb ik 34% van mijn uren voor het urencriterium binnen (niet slecht voor iemand die daarnaast 3 dagen in loondienst werkt, al zeg ik het zelfquote:Maar hoe bedoel je dat je voor loopt op je uren? Je herrekent het naar week of maand?
Want?quote:
En waarop heb je jouw urencriterium gebaseerd? Gewoon benieuwdquote:Op zaterdag 9 april 2016 14:42 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik zit in de zogeheten 'content creation' in de breedste zin des woords. Redactie (rtv-i), tekstschrijven etc.
[..]
Ik houd mijn uren bij in een excel-sheet. Inmiddels heb ik 34% van mijn uren voor het urencriterium binnen (niet slecht voor iemand die daarnaast 3 dagen in loondienst werkt, al zeg ik het zelfMaar ik ben nu ook wel schoon op, moet ik zeggen, dit was een extreme klus). En dat sheet van excel vertelt mij dat ik als ik op dit tempo doorga, ik eindig op 129% van het criterium. Dus dat bedoel ik met voorliggen op schema. Is virtueel, dat snap ik ook wel, maar het is iig beter dan het bij lange na niet halen op dit punt.
V.
Op uren die ik heb gemaaktquote:Op zaterdag 9 april 2016 19:08 schreef Quoi het volgende:
[..]
En waarop heb je jouw urencriterium gebaseerd? Gewoon benieuwd
Is dat normaal in die hoek? Ik had een paar weken terug een mogelijk project voor RTL. Ik ben het niet geworden, maar dat is wel goed om te weten.quote:Op zaterdag 9 april 2016 19:29 schreef Verbal het volgende:
Een klus voor een commerciële omroep (en dan weet je het wel, met dagen tot 16 uur, die natuurlijk gewoon vallen onder 'dagprijs'.
Dat is betrekkelijk normaal. Ooit 7 jaar bij Endemol gewerkt. Kreeg 40 uur betaald, maar werkte standaard 50+ uur. Eén keer zo erg dat ik na 3 maanden jakkeren en op het laatst 12 dagen achtereen (in totaal dik 150 uur) doorwerken ik door omstandigheden een halfuur later op kantoor kwam.quote:Op zondag 10 april 2016 10:15 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Is dat normaal in die hoek? Ik had een paar weken terug een mogelijk project voor RTL. Ik ben het niet geworden, maar dat is wel goed om te weten.
Met 2 uur ZZP-en per jaar is er geen bron van inkomen. Er zal dan ook geen sprake zijn van winst uit onderneming en dus heb je geen recht op de fiscale faciliteiten.quote:Op zondag 10 april 2016 10:07 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik kwam niet aan mijn uren dit jaar maar heb wel veel verdiend. Wel een beetje bittere smaak geeft dat. 42% belasting. Jammer dat er op een enkele manier nuance is tussen 2 uur ZZP-en per jaar en het daadwerkelijke urencriterium.
Heb je echt goed alle uren meegeteld dan? Dus ook reistijd, lezen van vakliteratuur, opzoeken op internet, inkopen doen voor de onderneming, besprekingen met adviseurs. Dus echt alle uren, niet alleen de directe. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als je en flinke omzet hebt en je past de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek wel toe, zal er eigenlijk nooit naar de uren gevraagd worden...quote:Op zondag 10 april 2016 10:07 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik kwam niet aan mijn uren dit jaar maar heb wel veel verdiend. Wel een beetje bittere smaak geeft dat. 42% belasting. Jammer dat er op een enkele manier nuance is tussen 2 uur ZZP-en per jaar en het daadwerkelijke urencriterium.
Waar baseer je dit op?quote:Op zaterdag 9 april 2016 08:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik zeg: succes met ondernemen. Met zo'n instelling ga je nooit groeien.
Precies, wat eigenlijk juist vreemd is want die hebben er het meest profijt van. Ik kreeg bij een klant die nauwelijks ¤9000 had verdiend in een jaar wel onderzoek naar de uren en uiteindelijk bleken die niet voldoende en werd de starters- en zelfstandigenaftrek weggehaald. Het effect was niet heel groot MAAR voor iemand met zo'n inkomen nog wel substantieel (los van de verrekenbare verliezen). Grappige was echter dat ze de correctie of überhaupt een rapport van het boekenonderzoek nooit heeft ontvangen... zelfs de Belastingdienst is vaak slordig hoor.quote:Op zondag 10 april 2016 23:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Heb je echt goed alle uren meegeteld dan? Dus ook reistijd, lezen van vakliteratuur, opzoeken op internet, inkopen doen voor de onderneming, besprekingen met adviseurs. Dus echt alle uren, niet alleen de directe. En ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar als je en flinke omzet hebt en je past de zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek wel toe, zal er eigenlijk nooit naar de uren gevraagd worden...
Hoe wil jij blijven groeien als je alles zelf wilt blijven doen?quote:
Dat stond in mijn oude overeenkomsten ook :-/ (toen ik een VAR WUO had).quote:Op woensdag 13 april 2016 17:51 schreef Coelho het volgende:
Ik kreeg een concept modelovereenkomst onder ogen waarin wel de gele (verplichte) blokken opgenomen waren, maar waarbij opdrachtgever wel had opgenomen dat hij gevrijwaard zou zijn van eventuele boetes en naheffingen indien er achteraf toch sprake zou zijn van een dienstverband.
Kunnen ze er wel inzetten, maar het heeft weinig toegevoegde waarde.quote:Op woensdag 13 april 2016 17:51 schreef Coelho het volgende:
Ik kreeg een concept modelovereenkomst onder ogen waarin wel de gele (verplichte) blokken opgenomen waren, maar waarbij opdrachtgever wel had opgenomen dat hij gevrijwaard zou zijn van eventuele boetes en naheffingen indien er achteraf toch sprake zou zijn van een dienstverband.
Buiten de vraag of je dat überhaupt moet willen tekenen, dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
quote:Bij het aangaan van een arbeidsrelatie is de opdrachtgever – als mogelijke werkgever – de eerst verantwoordelijke om vast te stellen of er sprake is van een dienstbetrekking. In de controlefase beoordeelt de Belastingdienst of de arbeidsverhoudingen door de opdrachtgever goed zijn gekwalificeerd. Daarbij wordt dezelfde toets gebruikt.
Er moet altijd éérst getoetst worden of er sprake is van een echte dienstbetrekking en vervolgens, als die toets oplevert dat er geen dienstbetrekking is, of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Als er een dienstbetrekking is, dan dient inhouding van loonheffing en premies werknemersverzekeringen plaats te vinden.
Maar ja, als jij getekend hebt dat de opdrachtgever eventuele naheffingen aan jou mag doorbelasten, dan kan de opdrachtgever wel in beginsel de verantwoordelijke partij zijn, maar heeft hij zich contractueel alsnog ingedekt.quote:Op woensdag 13 april 2016 20:16 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Kunnen ze er wel inzetten, maar het heeft weinig toegevoegde waarde.
[..]
Leg het voor aan de fiscus of dit gewijzigde model voldoet aan de eisen.quote:Op woensdag 13 april 2016 17:51 schreef Coelho het volgende:
Ik kreeg een concept modelovereenkomst onder ogen waarin wel de gele (verplichte) blokken opgenomen waren, maar waarbij opdrachtgever wel had opgenomen dat hij gevrijwaard zou zijn van eventuele boetes en naheffingen indien er achteraf toch sprake zou zijn van een dienstverband.
Buiten de vraag of je dat überhaupt moet willen tekenen, dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Kleine correctie/aanvulling. De geel gearceerde stukken mogen niet gewijzigd/verwijderd worden. Er mag wel naar eigen invulling aan toegevoegd worden (zolang dat niet in strijd is met de geel gearceerde stukken).quote:Op donderdag 14 april 2016 08:31 schreef ManAtWork het volgende:
Leg het voor aan de fiscus of dit gewijzigde model voldoet aan de eisen.
Gebruik je een goedgekeurd model dat op de site van de belastingdienst staat, dan weet je waar je aan toe bent. Breng je er wijzigingen in aan dan weet je dat niet meer.
Definieer "geschil"?quote:Op donderdag 14 april 2016 16:08 schreef Burdie het volgende:
Ik heb inzake een geschil een regeling getroffen met een advocaat, is het dan gebruikelijk dat zij hier een factuur voor sturen? Hun reactie was: "maak het maar over op rekeningnummer bla".
Of, hoe moet ik het anders in mijn boekhouding verwerken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |