Het zijn kleintjes waarvan ik weet dat ze niet hoeven te betalen. Die bewaar ik voor het laatst. Eerst die wel moeten betalen, zodat die dat in ieder geval op tijd kunnen doen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 21:26 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dan moet het geld bij de BD binnen zijn he .
Is je werk niet redelijk makkelijk mee te nemen? Het is niet ideaal natuurlijk maar misschien kan je dan makkelijker twee weekjes weg?quote:Op donderdag 30 juli 2015 17:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Als al mijn klanten zo waren kon ik tenminste op vakantie Ach ja, dat is het zware leven van een ondernemer...
Precies, het is een kwestie van goed inplannen. Ik heb iets van 110 BTW-klanten en 360 aangiftes op de uitstelregeling (waarvan het merendeel ondernemer is), werk helemaal alleen en ben al jaren in juni gewoon drie weken naar het buitenland en absoluut niet bereikbaar. Nog nooit problemen mee gehad. Iedereen heeft er begrip voor dat je ook wel eens vakantie hebt. Wat ik wel even elke dag doe is op de Ipad de mailtjes bekijken en dan even de grootste brandjes blussen, of even mailen dat ze na de vakantie antwoord krijgen. Telefonisch absoluut niet bereikbaar dan, anders heb je nog geen vakantie.quote:Op donderdag 30 juli 2015 23:22 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Is je werk niet redelijk makkelijk mee te nemen? Het is niet ideaal natuurlijk maar misschien kan je dan makkelijker twee weekjes weg?
Ik denk trouwens dat je ook overschat hoe moeilijk het is om op vakantie te gaan. Als je zegt ik ben weg doei zie je over twee weken krijg je dan echt zo veel ellende over je heen? Natuurlijk niet doen voor een btw-deadline
Ja zoiets doet de mijne ook , sowieso een zegen om een boekhouder te hebben. Ik ben ééń gewoon te lui en te laks om het echt goed te doen. Ik boekhouder kan wat ik in 3 uur doe waarschijnlijk in één uur. In drie uur kan ik meer verdienen dan een boekhouder mij een uur kostquote:Op donderdag 30 juli 2015 23:45 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Precies, het is een kwestie van goed inplannen. Ik heb iets van 110 BTW-klanten en 360 aangiftes op de uitstelregeling (waarvan het merendeel ondernemer is), werk helemaal alleen en ben al jaren in juni gewoon drie weken naar het buitenland en absoluut niet bereikbaar. Nog nooit problemen mee gehad. Iedereen heeft er begrip voor dat je ook wel eens vakantie hebt. Wat ik wel even elke dag doe is op de Ipad de mailtjes bekijken en dan even de grootste brandjes blussen, of even mailen dat ze na de vakantie antwoord krijgen. Telefonisch absoluut niet bereikbaar dan, anders heb je nog geen vakantie.
Kan best wel ja, meeste gaat ook via de mail en facturen digitaal. Kan ook eigenlijk wel, ik stel me gewoon aan denk ik. Maar toch, hoor weleens ondernemers die een maand op vakantie gaan. Vanuit gaande dat je bedrijf niet verder kan draaien zonder jezelf is dat een best dure vakantie hoor.quote:Op donderdag 30 juli 2015 23:22 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Is je werk niet redelijk makkelijk mee te nemen? Het is niet ideaal natuurlijk maar misschien kan je dan makkelijker twee weekjes weg?
Ik denk trouwens dat je ook overschat hoe moeilijk het is om op vakantie te gaan. Als je zegt ik ben weg doei zie je over twee weken krijg je dan echt zo veel ellende over je heen? Natuurlijk niet doen voor een btw-deadline
Nice, zijn dat dan veel echt kleine klantjes, zzp'ers, of gewoon mkb?quote:Op donderdag 30 juli 2015 23:45 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Precies, het is een kwestie van goed inplannen. Ik heb iets van 110 BTW-klanten en 360 aangiftes op de uitstelregeling (waarvan het merendeel ondernemer is), werk helemaal alleen en ben al jaren in juni gewoon drie weken naar het buitenland en absoluut niet bereikbaar. Nog nooit problemen mee gehad. Iedereen heeft er begrip voor dat je ook wel eens vakantie hebt. Wat ik wel even elke dag doe is op de Ipad de mailtjes bekijken en dan even de grootste brandjes blussen, of even mailen dat ze na de vakantie antwoord krijgen. Telefonisch absoluut niet bereikbaar dan, anders heb je nog geen vakantie.
Wat MKB maar ook veel kleine ondernemers. Voornamelijk in de creatieve sector (designers), waarbij je niet moet denken dat daar niets in verdiend wordt, daar gaan soms ook tonnen en miljoenen in om. Maar ook veel waarbij weinig tot niets verdiend wordt hoor. Heel wisselend en dat maakt het juist leuk.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 09:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Kan best wel ja, meeste gaat ook via de mail en facturen digitaal. Kan ook eigenlijk wel, ik stel me gewoon aan denk ik. Maar toch, hoor weleens ondernemers die een maand op vakantie gaan. Vanuit gaande dat je bedrijf niet verder kan draaien zonder jezelf is dat een best dure vakantie hoor.
Kantoor huur en andere vaste lasten in 1 maand...
Omzet die je misloopt...
Kosten van de vakantie zelf...
Als je dan de rekensom maakt schrik je toch wel.
[..]
Nice, zijn dat dan veel echt kleine klantjes, zzp'ers, of gewoon mkb?
De designregio bij uitstek. Eindhoven.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 10:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja ik zie ook veel designers laatste tijd langskomen, soms schrik ik ook wel dat mensen van zulke bedragen soms kunnen leven maar ja. Welke regio zit je?
had ik een paar kwartalen terug ook. Bezwaar tegen de boete aantekenen als het de eerste keer is, dan wordt hij uit coulance kwijtgescholden. Tweede keer is gewoon pech (maar dat heb ik nog niet meegemaakt)quote:Op vrijdag 31 juli 2015 17:59 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Gister kon ik mijn inloggegevens niet meer achterhalen, dus gebeld en binnen tien dagen nieuwe code's maar dat betekend dus wel dat ik een boete krijg van 65,-. Kunnen ze het daar niet wat anders regelen i.p.v. dat je 10 dagen op je gegevens moet wachten wat je dus 65,- euro kost..
Wel betaald onder het betalingskenmerk die in de brief stond die ik eerder dit jaar heb gekregen, anders kon ik daar ook nog een boete over betalen
Gaat hier voor alle duidelijkheid om de aangifte over het tweede kwartaal..
Intermediairs kunnen gewoon een BTW aangifte doen zonder logingegevens.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 17:59 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Gister kon ik mijn inloggegevens niet meer achterhalen, dus gebeld en binnen tien dagen nieuwe code's maar dat betekend dus wel dat ik een boete krijg van 65,-. Kunnen ze het daar niet wat anders regelen i.p.v. dat je 10 dagen op je gegevens moet wachten wat je dus 65,- euro kost..
Wel betaald onder het betalingskenmerk die in de brief stond die ik eerder dit jaar heb gekregen, anders kon ik daar ook nog een boete over betalen
Gaat hier voor alle duidelijkheid om de aangifte over het tweede kwartaal..
Je hebt een "coulancetermijn" van 7 dagen. Dus waarschijnlijk ben je nog wel op tijd.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 17:59 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Gister kon ik mijn inloggegevens niet meer achterhalen, dus gebeld en binnen tien dagen nieuwe code's maar dat betekend dus wel dat ik een boete krijg van 65,-. Kunnen ze het daar niet wat anders regelen i.p.v. dat je 10 dagen op je gegevens moet wachten wat je dus 65,- euro kost..
quote:Voor het op tijd doen van aangifte geldt een coulancetermijn van 7 kalenderdagen na de uiterste aangiftedatum. Als uw aangifte binnen deze termijn bij ons binnen is, krijgt u geen boete. Als de aangifte later of helemaal niet bij ons binnenkomt, krijgt u een boete van ¤ 65.
Inderdaad. Even btw-nummer e.d. doorgeven en ik heb 'm nog voor 1 augustus ingediend.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 22:20 schreef YoshiBignose het volgende:
Intermediairs kunnen gewoon een BTW aangifte doen zonder logingegevens.
Ik betaal liever.quote:
Net begonnen dus een boel gekocht de afgelopen tijd.quote:
Is dat zo ? Zou mooi zijn,quote:Op vrijdag 31 juli 2015 22:36 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Je hebt een "coulancetermijn" van 7 dagen. Dus waarschijnlijk ben je nog wel op tijd.
[..]
[..]
Inderdaad. Even btw-nummer e.d. doorgeven en ik heb 'm nog voor 1 augustus ingediend.
Ik lever rozenblaadjes aan particulieren en bedrijvenquote:
Heb een webwinkel voor de online verkoop aan particulier zeg maar.quote:Op zondag 2 augustus 2015 17:19 schreef YoshiBignose het volgende:
Webwinkel? Waarom blozen je wangen
Ja dat is een mudkipquote:
Je hebt zelf ook een grote neus?quote:
pinokkioquote:
Vertel? .quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 19:31 schreef El_Liberaliste het volgende:
Hoewel starter van deze topicreeks, kun je mij wel uit de OP halen.
Ik heb een heel leuke baan in loondienst momenteel
Wat is een bedrijfswagenjournalist plus precies?quote:Op donderdag 30 juli 2015 21:51 schreef ManAtWork het volgende:
Alexxxxx (bedrijfswagenjournalist plus)
het is een regelrechte schande.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 19:31 schreef El_Liberaliste het volgende:
Hoewel starter van deze topicreeks, kun je mij wel uit de OP halen.
Ik heb een heel leuke baan in loondienst momenteel
Contradictio in terminis...quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:36 schreef Nizno het volgende:
[..]
het is een regelrechte schande.
Ik zal je meteen verbannen uit de OP.
Wel een leuke baan?
?quote:
Rozenblaadjes? En wat doen die particulieren en bedrijven daar zoal mee?quote:Op zondag 2 augustus 2015 17:06 schreef anti-loper het volgende:
[..]
Ik lever rozenblaadjes aan particulieren en bedrijven
ondernemen is toch eigenlijk ook een baan?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 23:23 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Leuk baan bedoel ik. Twee woorden die elkaar tegen spreken. Was een grapje. Maar wel gemeend.
Ondernemen is absoluut geen baan. Ondernemen is vrijheid. Je maakt veel meer uren dan in loondienst, maar deelt ze zelf in, en daar zit het grote verschil in.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 23:25 schreef Nizno het volgende:
[..]
ondernemen is toch eigenlijk ook een baan?
Ow en uit ervaring weet ik dat geen baan ook niet leuk is hoor
Ik maak veel minder uren dan in loondienst juist... .quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 23:27 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ondernemen is absoluut geen baan. Ondernemen is vrijheid. Je maakt veel meer uren dan in loondienst, maar deelt ze zelf in, en daar zit het grote verschil in.
Ik kan ervoor kiezen om minder uren te maken Maar ik kan geen nee zeggen en wil met vakantie.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 09:18 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik maak veel minder uren dan in loondienst juist... .
Of ik minder uren maak, betwijfel ik. Het voelt in gelukkig wel zo als je niet iedere minuut voor een werkgever moet verantwoorden.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 09:18 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik maak veel minder uren dan in loondienst juist... .
Kan ik ook niet.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 09:49 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Maar ik kan geen nee zeggen en wil met vakantie.
Het ligt denk ik ook aan de aard van het werk. Als ze door jouw 'nee' naar een ander gaan, is het een ander verhaal dan wanneer ze jouw 'nee' opvatten als signaal om een hoger tarief aan te bieden . In sommige jobs is 'beschikbaar zijn' equivalent aan 'dan kan er dus wel wat van de prijs af'.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 09:49 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik kan ervoor kiezen om minder uren te maken Maar ik kan geen nee zeggen en wil met vakantie.
inderdaad, herkenbaar.. maar de effort voelt ook anders dan voor een baas..quote:Op woensdag 5 augustus 2015 10:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Of ik minder uren maak, betwijfel ik. Het voelt in gelukkig wel zo als je niet iedere minuut voor een werkgever moet verantwoorden.
och, het geeft je ook meer vrijheid, en mogelijkheden tot doorgroeien, het is maar net waar je ambitie ligt... Alleen zou ik het niet nog 30 jaar volhouden... Met personeel ben ik misschien over 15 jaar klaar.. Dat is het doelquote:
Het is pas een ramp als de mens niet past bij de werkzaamheden of de verwachting van de ondernemer.quote:
Schrijf artikelen voor tijdschriften, persberichten, boeken (ook verkoop), test inderdaad busjes, doe wat marketing voor logistiek gerelateerde bedrijven, verslagen van truckraces en truck trial, heb een aantal websites, enzovoort, enzovoort, enzovoort.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 20:19 schreef Geralt het volgende:
[..]
Wat is een bedrijfswagenjournalist plus precies?
Van het gros kan ik me wel een voorstelling maken over hoe en wat dat werk eruit ziet, maar bij deze dus niet
Iemand?:)
Mijn ervaring is dat de meeste mensen eigenlijk niet willen werken. Het is lastig om die enkeling te vinden die wel intrinsiek gemotiveerd is.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het is pas een ramp als de mens niet past bij de werkzaamheden of de verwachting van de ondernemer.
Vraag mensen eens waarom ze willen werken bij (voor willekeurige naam van bedrijf in) en na enig gestotter volgt meestal maar een echte reden: voor het geld.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:17 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat de meeste mensen eigenlijk niet willen werken. Het is lastig om die enkeling te vinden die wel intrinsiek gemotiveerd is.
Mwah. Er zitten bedrijven tussen waar je echt voor je plezier werkt. Weliswaar met een vergrootglas te vinden maar soit ... .quote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vraag mensen eens waarom ze willen werken bij (voor willekeurige naam van bedrijf in) en na enig gestotter volgt meestal maar een echte reden: voor het geld.
De uitspraak "tijd is geld" krijgt zo de letterlijke betekenis.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 21:36 schreef Nizno het volgende:
[..]
het is een regelrechte schande.
Ik zal je meteen verbannen uit de OP.
Wel een leuke baan?
Ja, al een jaar of 3. Was in mijn studententijd wat met bedrijfjes aan het rommelen maar daar kan een mens niet van leven (tenzij hij het goed doet ).quote:
dat kan ook niet anders gezien zijn uurloon, dan doe je het niet voor het geld...quote:Op woensdag 5 augustus 2015 16:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn werknemer werkt voor z'n plezier zegt hij logisch, met zo'n toffe baas.
weet je hoe tof t is bij mij op kantoor? hehehehe, och ik hoor ze neit klagen en ze komen niet te laat, dus t zal wel goed komenquote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:55 schreef Burdie het volgende:
[..]
Mwah. Er zitten bedrijven tussen waar je echt voor je plezier werkt. Weliswaar met een vergrootglas te vinden maar soit ... .
Vraag dan eens of de werknemer voor de helft van het geld wil werken.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:55 schreef Burdie het volgende:
[..]
Mwah. Er zitten bedrijven tussen waar je echt voor je plezier werkt. Weliswaar met een vergrootglas te vinden maar soit ... .
dat is zeker waar. ach een kinderhand is snel gevuld hé!quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:13 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
dat kan ook niet anders gezien zijn uurloon, dan doe je het niet voor het geld...
NOG niet, maar dat komt welquote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:14 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
weet je hoe tof t is bij mij op kantoor? hehehehe, och ik hoor ze neit klagen en ze komen niet te laat, dus t zal wel goed komen
Betaal hem eens een maand geen salaris. Als hij voor zijn plezier werkt, hoef je hem toch niet voor de tijd te belonen?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 16:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn werknemer werkt voor z'n plezier zegt hij logisch, met zo'n toffe baas.
Want dat is een valide manier om te controleren of iemand graag voor zijn baas werkt of niet?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vraag dan eens of de werknemer voor de helft van het geld wil werken.
Nou ja inderdaad, binnen het redelijke. Maar ik denk bijna dat hij het zou doen als ik zeg een maand geen salaris. Dat is ook de hele grap van personeel. Je wilt zo goed mogelijk personeel dat inzet toont en slim is en weinig fouten maakt. Maar probleem bij die mensen is weer: ze weten dat ze goed zijn, dus ze willen meer salaris of willen meer uitdaging. Terwijl als je minder slimme mensen aan neemt, dan zijn ze sneller tevreden, zien dat ze nooit meer zo'n goede baan kunnen krijgen en nemen ze dus genoegen met minder. Bovendien kunnen ze toch geen betere baan vinden dus zullen ze ook minder snel weg gaan.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Betaal hem eens een maand geen salaris. Als hij voor zijn plezier werkt, hoef je hem toch niet voor de tijd te belonen?
Eens kijken of hij je dan nog zo'n toffe baas vindt.
Nee, maar als plezier de reden is om ergens te werken, speelt het geld dus blijkbaar geen rol.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:31 schreef Burdie het volgende:
[..]
Want dat is een valide manier om te controleren of iemand graag voor zijn baas werkt of niet?
Tuurlijk. Dat snap ik ook. Vandaar dat de uitdrukking "tijd is geld" in mijn ogen met name van toepassing is bij werknemers.quote:Je moet toch je geld ergens vandaan halen?
OK ik begrijp wat je bedoelt .quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, maar als plezier de reden is om ergens te werken, speelt het geld dus blijkbaar geen rol.
[..]
Tuurlijk. Dat snap ik ook. Vandaar dat de uitdrukking "tijd is geld" in mijn ogen met name van toepassing is bij werknemers.
En ja, er zijn natuurlijk secundaire redenen om ergens te gaan werken.
Simpel gezegd: vraag en aanbod.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:32 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nou ja inderdaad, binnen het redelijke. Maar ik denk bijna dat hij het zou doen als ik zeg een maand geen salaris. Dat is ook de hele grap van personeel. Je wilt zo goed mogelijk personeel dat inzet toont en slim is en weinig fouten maakt. Maar probleem bij die mensen is weer: ze weten dat ze goed zijn, dus ze willen meer salaris of willen meer uitdaging. Terwijl als je minder slimme mensen aan neemt, dan zijn ze sneller tevreden, zien dat ze nooit meer zo'n goede baan kunnen krijgen en nemen ze dus genoegen met minder. Bovendien kunnen ze toch geen betere baan vinden dus zullen ze ook minder snel weg gaan.
Ik laat me zeker wel betalen door mijn klanten. Sterker nog: ik vraag de klant wat mijn dienst hem waard is. Aan de hand van dat antwoord, neem ik een besluit voor de toekomst of ik in die relatie wil blijven investeren of niet.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:35 schreef Burdie het volgende:
[..]
OK ik begrijp wat je bedoelt .
Jij laat je ook niet betalen door je klanten, neem ik aan? Want je werkt voor je plezier, anders was je wel in loondienst gegaan .
Ja, maar dat is vrij zwart/wit. Er zijn genoeg mensen te vinden die minder geschoold zijn, maar toch heel goed in hun werk, of toch goed dingen kunnen leren. Anderzijds zijn er ook weer geschoolden die niets anders kunnen behalve zoals hij/zij het geleerd heeft.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Simpel gezegd: vraag en aanbod.
Vraag jij iemand voor ongeschoold werk en je betaalt voor zeer geschoold werk, kan dat op den duur geen stand houden. Jij vindt namelijk dat de werknemer niet dat levert waarvoor jij vindt dat je hem betaald.
Vraag jij iemand voor zeer geschoold werk en betaalt je op het niveau van ongeschoold werk, blijft dat ook geen gezonde situatie. De werknemer gaat op zoek naar een alternatief waarbij hij met dezelfde inzet meer kan verdienen of met minder inzet hetzelfde kan blijven verdienen.
Zo simpel gezien is personeel ook een 'productiemiddel' met een kostprijs op basis van de productie die geleverd wordt.
Ik snap er echt geen jota van wat je nou probeert te zeggen. Mensen die voor een baas werken doen dat voor het geld en kunnen het dus nooit écht leuk vinden. En je moet ze een half salaris bieden of een maand niks om te testen of ze het wel naar hun zin hebben... (en in mijn optiek ben je dan gewoon de shitty kutbaas).quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:44 schreef ManAtWork het volgende:
Als ze van mening zijn dat dat de waarde van mijn dienst is, prima.
Wat niet wil zeggen dat ik dat ook vind.
Om te voorkomen dat er een ongezonde relatie ontstaat, ben ik niet de beroerdste om te helpen bij een overstap naar een collega die voor kwantiteit gaat.
Ik bedoel hier niet de opleiding an sich. Ik bedoel de kwaliteit en productiviteit van de werknemer in relatie tot het salaris.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:44 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja, maar dat is vrij zwart/wit. Er zijn genoeg mensen te vinden die minder geschoold zijn, maar toch heel goed in hun werk, of toch goed dingen kunnen leren. Anderzijds zijn er ook weer geschoolden die niets anders kunnen behalve zoals hij/zij het geleerd heeft.
Ook dat is een keuze die je zelf maakt. Neem jij zoveel werk aan dat je het zelf niet aan kunt, dan hoop ik dat je er ook voor kiest om tijd vrij te maken om de organisatie en het personeel juist op te tuigen. Meestal zie ik dat er alleen personeel wordt aangenomen zodat er meer werk gedaan kan worden en kost begeleiden tijd (en dus geld) met frustratie aan beide zijden tot gevolg.quote:En dan natuurlijk het managen zelf, want baas zijn is ook een vak apart. Ik ben absoluut geen goede baas, maar je moet wel goed je personeel begrijpen. Wat zijn hun sterke punten en daar gebruik van maken. Uiteindelijk wil je ze ook wat leren, vooral als je jong personeel aanneemt. Kost weer tijd... maar dat kan de investering waard zijn tov een duurder iemand aannemen.
Dat laatste heb ik niet gezegd. Naar mijn mening is de primaire reden dat iemand ergens werk, de vergoeding (het geld) dat die krijgt om zijn tijd beschikbaar te stellen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik snap er echt geen jota van wat je nou probeert te zeggen. Mensen die voor een baas werken doen dat voor het geld en kunnen het dus nooit écht leuk vinden.
Als iemand zegt dat de primaire reden dat die ergens werkt, het plezier is, geloof ik dat (mijn persoonlijke mening) niet. Is dat wel het geval, dan wil diegene ook voor de helft van het geld (of zelfs voor niks) het werk wel doen.quote:En je moet ze een half salaris bieden of een maand niks om te testen of ze het wel naar hun zin hebben... (en in mijn optiek ben je dan gewoon de shitty kutbaas).
De helft van wat? Ik vraag steeds vaker wat mijn dienst/toegevoegde waarde hun waard is. Wat ik daarna doe, is hun waardering (in geld) vergelijken met de tijd die ik heb gebruikt om die dienst/toegevoegde waarde te leveren.quote:Maar als ik jou vraag of jouw klanten jou de helft (of niks) mogen betalen voor jouw dienst, dan help je ze met alle liefde het gat van de deur te vinden.
Uiteraard wissel ik mijn tijd ook in voor geld. Dat staat alleen los van het plezier dat ik wel of niet heb aan de opdracht. Voor mezelf heb ik wel besloten dat ik niet langer 80% van mijn tijd aan 20% van de klanten wil besteden die mij te duur vinden. Ik heb geen plezier aan klanten waar ik een declaratie moet verdedigen of maanden op mijn geld moet wachten.quote:Dan doe jij het toch ook gewoon voor het geld, iets wat in jouw eerdere post absoluut niet samen kon gaan met ergens voor je plezier werken.
Gelukkig maar. Zou een saaie boel zijn als iedereen het met elkaar eens is.quote:
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 22:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Rozenblaadjes? En wat doen die particulieren en bedrijven daar zoal mee?
Ja zo iets dus inderdaad.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 23:03 schreef Burdie het volgende:
Ik stel me daar zoiets bij voor?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kun je daar van leven?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 21:07 schreef anti-loper het volgende:
[..]
Ja zo iets dus inderdaad.
Particulieren kunnen hun partner verassen. Bij bedrijven kan je denken aan wedding planners/ trouwzalen. Voor de decoratie dus. Ik wil mij binnenkort ook gaan richten op hotels!
Ik ben sinds een maandje of 2 begonnen. Ik ben eerlijk gezegd wel tevreden met hoe het nu loopt. Binnen 2 maanden. Naast dit studeer ik ook en dat heeft natuurlijk voorrang.quote:
Dat zou kunnen als je door de FOR toe te passen, gedeeltelijk of geheel in schijf 2 gaat vallen van de inkomstenbelasting. Dus dat je minder dan ¤ 19.646 verdient.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:26 schreef Burdie het volgende:
Interessante vraag... Als je inkomsten daardoor op papier omlaag gaan en toeslagen omhoog, kom je dan niet in de knoei met bijv HRA?
In die zin dat ik voor erg leuk werk zonder gemor genoegen neem met minder geld.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 18:03 schreef ManAtWork het volgende:
Wat vinden ondernemers van de volgende stelling:
"Kan plezier in je werk worden uitdrukt in geld?"
(het antwoord dan graag met onderbouwing)
Dat is zeker zo. Ik werk alleen, praktijk aan huis en verdien prima. Maar als ik bij Ernst & Young was gebleven of naar een soortgelijke werkgever was gegaan was ik nu waarschijnlijk senior of hoger en had ik het twee-, misschien wel driedubbele.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
In die zin dat ik voor erg leuk werk zonder gemor genoegen neem met minder geld.
Dat bedoel ik ja, dat je in een andere schijf valt. Hoeft niet noodzakelijkerwijs schaal 2 te zijn .quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:50 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat zou kunnen als je door de FOR toe te passen, gedeeltelijk of geheel in schijf 2 gaat vallen van de inkomstenbelasting. Dus dat je minder dan ¤ 19.646 verdient.
Dat. Ik werk nog voor een baas; onze bakkerij is vooralsnog twee dagen per week geopend, maar ik kan niet wachten op het moment dat we fulltime gaan en er beide van kunnen leven.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:59 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is zeker zo. Ik werk alleen, praktijk aan huis en verdien prima. Maar als ik bij Ernst & Young was gebleven of naar een soortgelijke werkgever was gegaan was ik nu waarschijnlijk senior of hoger en had ik het twee-, misschien wel driedubbele.
Ik moet er niet aan denken om ooit nog op zo'n kantoor te moeten werken. Ben er laatst nog geweest voor een bespreking en liep zo gelukkig naar buiten. Wat heb ik het heerlijk als eigen baas. Dan maar wat minder...
http://www.belastingdiens(...)_van_de_afschrijvingquote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:03 schreef whY... het volgende:
Mag ik hier even wat vragen, is het nog steeds mogelijk om via de belasting je afschrijving van apparatuur mee te nemen? Zo ja hoe doe je dat
Oh, het is dus alleen een bestaand potje zolang de onderneming bestaat? Hoe zit het dan met uitkeren uit het potje? Ik neem aan dat je de onderneming beëindigt op het moment dat je van je oudedagsvoorziening wilt gaan genieten, moet je dan ook in één keer alles aftikken?quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:52 schreef bloodymary1 het volgende:
Het nadeel van de FOR is dat je later, als de onderneming gestaakt wordt bijvoorbeeld, er alsnog over moet afrekenen. Ik zie soms belastingadviseurs die klakkeloos elk jaar aan de FOR doteren. Men heeft daar jaarlijks wel wat voordeel van, maar om nou bij het staken van de onderneming ineens af te moeten rekenen over 50.000 Euro of meer (of dit af te moeten storten als lijfrentepremie), daar wordt men meestal niet vrolijk van.
Het is geen afstel van belasting betalen, maar uitstel. Ik pas de FOR doorgaans niet toe, als iemand echt veel moet betalen leg ik het even voor en duidelijk uit, zodat de klant zelf kan beslissen.
Wat leuk! Wanneer is de planning/verwachting? En wat is het voor bakkerij?quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:03 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat. Ik werk nog voor een baas; onze bakkerij is vooralsnog twee dagen per week geopend, maar ik kan niet wachten op het moment dat we fulltime gaan en er beide van kunnen leven.
Op die twee dagen draaien we beide zo'n 24 uur en het kan me niet verrotten, want het is zo leuk!
We willen eerst ongeveer ¤ 10.000 opzij hebben. Hopelijk ergens begin 2016.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:06 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wat leuk! Wanneer is de planning/verwachting? En wat is het voor bakkerij?
Super Thanks! Dat is alleen met de inkomensbelasting dus, dan heb ik helaas een stukje afschrijving gemist van het jaar, maar dat is niet zo een probleem.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:04 schreef Isegrim het volgende:
[..]
http://www.belastingdiens(...)_van_de_afschrijving
Het telt niet mee in box 3, want het is onderdeel van het ondernemingsvermogen (je kunt ook alleen doteren als het ondernemingsvermogen positief is). Het is een faciliteit bij de winst uit onderneming en kan dus niet bij een B.V.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:05 schreef Burdie het volgende:
[..]
Oh, het is dus alleen een bestaand potje zolang de onderneming bestaat? Hoe zit het dan met uitkeren uit het potje? Ik neem aan dat je de onderneming beëindigt op het moment dat je van je oudedagsvoorziening wilt gaan genieten, moet je dan ook in één keer alles aftikken?
En telt het potje mee in box 3? En kan het ook voor een bv?
Wat leuk! Ik heb inderdaad even gekeken. Vooral ook omdat jullie allebei uit een heel andere hoek komen. Het is zo heerlijk, eigen baas zijn! Heel veel succes!quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:07 schreef Isegrim het volgende:
[..]
We willen eerst ongeveer ¤ 10.000 opzij hebben. Hopelijk ergens begin 2016.
Wij bakken desembrood. Alles handgemaakt. Zie ook mijn postgeschiedenis.
Hier staan de bedragen: http://www.belastingdiens(...)gte_van_mijn_inkomenquote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja, nu net het woord toeslagen viel herinnert dat me er aan dat ik eens uit moet zoeken bij welke winst ik een deel van mijn (maximale) zorgtoeslag moet terugbetalen. Weet iemand dat uit zijn hoofd toevallig?
Ook nog iets anders. Wij willen binnenkort met een financieel adviseur om de tafel gaan zitten om te kijken hoe hoog een hypotheek we kunnen krijgen. Zijn er voor ondernemers nog dingen waar je extra op moet letten?
Gemiddelde winst van laatste drie jaar kijken ze naar, met het laatste jaar als maximum. Soms mag een prognose voor het lopende jaar wel, soms niet.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja, nu net het woord toeslagen viel herinnert dat me er aan dat ik eens uit moet zoeken bij welke winst ik een deel van mijn (maximale) zorgtoeslag moet terugbetalen. Weet iemand dat uit zijn hoofd toevallig?
Ook nog iets anders. Wij willen binnenkort met een financieel adviseur om de tafel gaan zitten om te kijken hoe hoog een hypotheek we kunnen krijgen. Zijn er voor ondernemers nog dingen waar je extra op moet letten?
Grens voor zorgtoeslag is in 2015 nog maar 26.316. Maar als je starters-/zelfstandigenaftrek hebt dan kan het soms nog net en kun je toch een hypotheek(je) krijgen. Maximaal is inderdaad wel onmogelijk lijkt me... maar goed ik zie weleens huizen van onder de tonquote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:16 schreef Burdie het volgende:
[..]
Hier staan de bedragen: http://www.belastingdiens(...)gte_van_mijn_inkomen
Als je nog maximale zorgtoeslag krijgt, hoe wil je dan een hypotheek/huis betalen?
Mijn vriend heeft een fatsoenlijk inkomen maar had een dure zakenpartner Mijn eigen inkomen is de laatste jaren nihil geweest, daar is pas dit jaar verandering in gekomen.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:16 schreef Burdie het volgende:
[..]
Hier staan de bedragen: http://www.belastingdiens(...)gte_van_mijn_inkomen
Als je nog maximale zorgtoeslag krijgt, hoe wil je dan een hypotheek/huis betalen?
Je moet zelf melden als je situatie verandert waarschijnlijk mag je terugbetalen vanaf het moment dat jullie fiscaal partner werden .quote:Op donderdag 20 augustus 2015 18:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Mijn vriend heeft een fatsoenlijk inkomen
Ik hoop zeer snel minder of geen zorgtoeslag meer te ontvangen.
Ik vraag me ook af trouwens of ik wel legaal zorgtoeslag ontvang, mijn vriend en ik zijn namelijk fiscaal partners. Ik heb het idee dat er ergens iets niet helemaal goed is gegaan. Even de boekhouder mailen morgen.
Ja, ik weet het. Dat geld is er gelukkig wel. Niet leuk natuurlijk, maar dit is gewoon eigen schuld.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 18:35 schreef Burdie het volgende:
[..]
Je moet zelf melden als je situatie verandert waarschijnlijk mag je terugbetalen vanaf het moment dat jullie fiscaal partner werden .
Inderdaad. Er zijn genoeg ondernemers met een FOR op hun balans zonder dat ze daar zelf weet van hebben. In de meeste gevallen vind ik de FOR maar een onding.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:52 schreef bloodymary1 het volgende:
Het nadeel van de FOR is dat je later, als de onderneming gestaakt wordt bijvoorbeeld, er alsnog over moet afrekenen. Ik zie soms belastingadviseurs die klakkeloos elk jaar aan de FOR doteren. Men heeft daar jaarlijks wel wat voordeel van, maar om nou bij het staken van de onderneming ineens af te moeten rekenen over 50.000 Euro of meer (of dit af te moeten storten als lijfrentepremie), daar wordt men meestal niet vrolijk van.
Het is geen afstel van belasting betalen, maar uitstel. Ik pas de FOR doorgaans niet toe, als iemand echt veel moet betalen leg ik het even voor en duidelijk uit, zodat de klant zelf kan beslissen.
Dan lijkt het mij dat je ook geen zorgtoeslag (voor alleenstaanden) meer ontvangt.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 18:46 schreef Lucky_Strike het volgende:
In 2011 ofzo bleek dat de boekhouder ons al jaren als fiscaal partners opgaf zonder dat ik dat wist.
Dat ontvang ik dus wel, vandaar mijn zorgen of het wel kloptquote:Op donderdag 20 augustus 2015 20:02 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Dan lijkt het mij dat je ook geen zorgtoeslag (voor alleenstaanden) meer ontvangt.
Is het niet een beetje vreemd om de FOR te gebruiken zonder daadwerkelijk die reservering te plegen? Dan ben je toch gewoon aan het lenen van jezelf?quote:Op donderdag 20 augustus 2015 19:58 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Inderdaad. Er zijn genoeg ondernemers met een FOR op hun balans zonder dat ze daar zelf weet van hebben. In de meeste gevallen vind ik de FOR maar een onding.
Klopt. Zoals bloodymary1 al zei het is belastinguitstel en geen -afstel en dat vergeten sommige ondernemers wel eens (of ze willen er niet aan denken).quote:Op donderdag 20 augustus 2015 21:12 schreef Hallmark het volgende:
Is het niet een beetje vreemd om de FOR te gebruiken zonder daadwerkelijk die reservering te plegen? Dan ben je toch gewoon aan het lenen van jezelf?
Verschil: je bent direct je liquiditeit kwijt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 13:43 schreef Coelho het volgende:
Als je FOR inderdaad voor je oude dag wilt gebruiken, dan kun je toch net zo goed een storting doen in een bankspaar- of beleggingsproduct dat vast staat tot je pensioendatum? Dan gaat het nu ook van bruto af en bovendien heb je geen vereiste om direct met de BD af te rekenen mocht je om onvoorziene redenen voor je pensioendatum stoppen met je onderneming.
Eens, maar als je je FOR op enige wijze zou willen laten renderen, dan moet je het nu ook ergens in investeren. Om het alleen maar van je balans te halen voor belastingen en tegelijkertijd weer te investeren in je bedrijf is natuurlijk ook enigszins jezelf voor de gek houden. Uiteraard is dat wel wat breed gebeurt, maar daarmee zet je wel je pensioen vast in de waarde van je bedrijf. En wat nou als je straks 67 bent en niemand wil je bedrijf overnemen? Dan heb je al die tijd je pensioenreservering herinvesteerd en wordt het van de ene op de andere dag niks waard als je gewoon stopt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 14:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Verschil: je bent direct je liquiditeit kwijt.
En als je stopt met je onderneming, kun je altijd nog afstorten om direct afrekenen te voorkomen.
Dus jij leent liever geld om te investeren in je bedrijf terwijl je het gratis kunt lenen bij de belastingdienst?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 14:17 schreef Coelho het volgende:
[..]
Eens, maar als je je FOR op enige wijze zou willen laten renderen, dan moet je het nu ook ergens in investeren. Om het alleen maar van je balans te halen voor belastingen en tegelijkertijd weer te investeren in je bedrijf is natuurlijk ook enigszins jezelf voor de gek houden. Uiteraard is dat wel wat breed gebeurt, maar daarmee zet je wel je pensioen vast in de waarde van je bedrijf. En wat nou als je straks 67 bent en niemand wil je bedrijf overnemen? Dan heb je al die tijd je pensioenreservering herinvesteerd en wordt het van de ene op de andere dag niks waard als je gewoon stopt.
Ik ben het met je eens dat de ondernemer vaak is 'vergeten' dat er nog moet worden afgerekend over de FOR bij staking. Maar dat heeft niets met de faciliteit an sich te maken, dat is (naar mijn mening) een gebrek van de ondernemer.quote:Als zelfstandige dienstverlener met weinig kosten op de balans zou ik nooit voor een draak van een constructie als de FOR willen kiezen. Uiteraard zijn er vele situaties denkbaar waarin het wel van toegevoegde waarde kan zijn. Als maar van het begin af aan duidelijk is dat het een reservering met spelregels is.
Als ik met mijn niet ondernemende vrouw gedurende een diner of weekend weg uitgebreid over het bedrijf praat, is het dan direct een zakelijke aangelegenheid, of is dat alleen van toepassing als je aantoonbaar in een bespreking hebt gehad met iemand waar je zakelijk belang bij hebt?quote:Op zondag 11 oktober 2015 21:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij zijn zeker druk met ondernemen. We hebben afgelopen weekend mooie plannen gemaakt tijdens ons weekendje weg. Uiteraard wordt er dan over onze bedrijven gesproken De neuzen staan weer dezelfde kant op en we hebben plannen voor de korte, middellange en lange termijn.
Morgen snel de BTW-aangifte afmaken en dan volle kracht vooruit
Wel even er bij vertellen dat hij dan aan het frauderen is. Wat hij er mee doet moet hij verder zelf weten.quote:Op zondag 11 oktober 2015 20:38 schreef RanTheMan het volgende:
Ik zou zeggen, je 5s is gewoon gaan hemelen... En nietveens de cash opbrengsten vermelden.. Ze gaan heus niet op zoek naar een matchende IMEI o.i.d. het is zo marginaal
Onderstaand komt uit de Wet op de loonbelasting, maar zou je ook door kunnen trekken naar de inkomstenbelasting.quote:Op zondag 11 oktober 2015 21:45 schreef Coelho het volgende:
Als ik met mijn niet ondernemende vrouw gedurende een diner of weekend weg uitgebreid over het bedrijf praat, is het dan direct een zakelijke aangelegenheid, of is dat alleen van toepassing als je aantoonbaar in een bespreking hebt gehad met iemand waar je zakelijk belang bij hebt?
In jouw geval lijkt mij het zakelijk karakter van "bijkomstig belang" te zijn en derhalve niet zakelijk aftrekbaar.quote:16. Maaltijden
Kosten van maaltijden zijn in beginsel privé-uitgaven.
A. Dit is anders bij maaltijden waarbij het zakelijke karakter van meer dan bijkomstig belang is. Hierbij kan bij uitzendingen gedacht worden aan de vergoeding voor maaltijden genuttigd tijdens een korte periode dat men in een hotel wordt ondergebracht en niet in de gelegenheid is zelf maaltijden te bereiden. De vergoeding voor deze kosten van maaltijden en verstrekkingen is specifiek geregeld in artikel 15b, eerste lid, onderdeel c, van de Wet LB en in de artikelen 28 en 32 van de URLB en is dus geen extraterritoriale kostenvergoeding.
B. Als de extra kosten van maaltijden geen betrekking hebben op maaltijden waarbij het zakelijk karakter van meer dan bijkomstig belang is, en dus niet onder A) vallen, dan kan sprake zijn van extra kosten die worden opgeroepen door de uitzending. De extra kosten behoren dan tot de extraterritoriale kosten. Het gaat bij de vaststelling van deze extraterritoriale kosten niet om de meerkosten per afzonderlijke maaltijd, maar meer in het algemeen om de vaststelling van de meerkosten van levensonderhoud die opgeroepen worden door de uitzending. Zie onderdeel 1.
Ik wil ook in de OP aub als het kan.quote:
Als jij iets op de zaak koopt en dat wil je later doorverkopen, dan moet je gewoon een factuur opstellen en is het dus omzet voor jou. Het verschil tussen de kosten/omzet is dus je winst of verlies. Natuurlijk moet het ook een realistische waarde zijn. Dus niet een iphone 5 voor ¤20 verkopen aan je moeder.quote:Op zondag 11 oktober 2015 20:13 schreef Coelho het volgende:
Zo, hier is al lang niet meer gereageerd. Iedereen druk met ondernemen?
Ik heb 2 jaar terug een iPhone 5s gekocht. Nu zou ik graag een 6s kopen. Ik begreep van mijn accountant dat het aan mij als ondernemer (eenmanszaak) is om te bepalen hoeveel en hoe vaak ik nieuwe telefoons nodig heb. Maar wat nu als ik mijn 5s aan een familielid kan verkopen? Moet dat terug de boeken in en zo ja, hoe?
snap je toch wel dat dit niet zakelijk is. Als ik in de kroeg loop op te scheppen over m'n bedrijf is het bier toch ook niet meteen zakelijk in te boeken.quote:Op zondag 11 oktober 2015 21:45 schreef Coelho het volgende:
[..]
Als ik met mijn niet ondernemende vrouw gedurende een diner of weekend weg uitgebreid over het bedrijf praat, is het dan direct een zakelijke aangelegenheid
Natuurlijk snap ik het. Ik vraag me alleen af waar ieder voor zich de grens legt. Mede door de opmerking van Lucky_Strike waarin ze met een knipoog zegt dat tijdens een weekend weg de bedrijfsvoering is besproken. Als ik met een collega ondernemer naar een twee-sterren restaurant ga en we de hele avond over van alles en nog wat praten dan gelooft iedereen direct dat het zakelijk was en boeken we een factuur van een paar honderd euro in, maar als ik met mijn vrouw naar een eetcafé ga en het de hele avond over bedrijfsvoering, financiën en het inpassen in privé heb en vervolgens 75 euro opvoer dan is het schemergebied. Dat vind ik dubbele moraal.quote:Op maandag 12 oktober 2015 09:49 schreef YoshiBignose het volgende:
snap je toch wel dat dit niet zakelijk is. Als ik in de kroeg loop op te scheppen over m'n bedrijf is het bier toch ook niet meteen zakelijk in te boeken.
En nu zit ik met een ongeloofwaardig bonnetje met Fristi erop in mijn boekhouding.quote:
top, dank je!quote:Op maandag 12 oktober 2015 18:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Adsense stuurt een (credit) factuur vanuit Ierland, dus daar zit geen BTW op (wel aangeven als 3b en apart in de ICP aangifte). Dus de factuur staat op zijn bedrijf, bijv. ¤1000. Jij stuurt dan een factuur aan hem als een soort commissie voor de helft. Daar zou ik gewoon 21% over rekenen als je dat voor al je andere werkzaamheden ook doet, dus ¤ 605 incl. Hij kan de BTW weer terugvorderen en jij draagt het af, netto pakken jullie beide ¤500.
Vraag dan gewoon een zakelijke bon genoeg gasten die dat bij ons doen. Krijg je een bon met daarop iets in de trand van "4 keer dinner" á 32,36quote:Op maandag 12 oktober 2015 10:25 schreef Cracka-ass het volgende:
Het is toch een gevleugelde uitspraak dat vrienden na een etentje 'vechten' om de bon als ze voornamelijk uit ondernemers bestaan. Daarnaast moet je de fiscus ook de gelegenheid om ergens over te discussiëren als ze je controleren. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Op zondagmiddag eten bij een pannenkoekenhuis waarbij er onder andere 3 fristi op de bon staan lijkt me in dat kader wat ongeloofwaardig.
Goede tip!quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:15 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Vraag dan gewoon een zakelijke bon genoeg gasten die dat bij ons doen. Krijg je een bon met daarop iets in de trand van "4 keer dinner" á 32,36
Meestal ben ik ook nog zo aardig hem via de printer te laten gaan i.p.v. via de bonnenprinter. Omdat bonnen zo snel vergaan . En vreemd genoeg zijn er ook mensen die een geschreven bon willen wat uiteraard ook gewoon mogelijk isquote:
Het is ook een soort mind hack ,.. Het excellente wijnadvies wat ik je geef, de snelle service, prachtige gerechten zijn allemaal prachtig maar blijven toch minder goed hangen omdat je dit verwacht. Dergelijke extra service blijft veel beter hangen en de volgende keer als je in mijn dorp bent zit het hotel bovenaan je lijst van plekken om te eten. Gaat allemaal redelijk onbewust.quote:
Muzikanten verdienen toch geen geld ? Die rijden in auto's goedkoper dan hun instrumenten en hopen dat als ze een avond spelen te quitte draaienquote:Op dinsdag 13 oktober 2015 19:39 schreef Dribbel_ het volgende:
Van je hobby je werk maken is natuurlijk helemaal mooi. Kan leuk allemaal nieuwe gitaren, effecten enz kopen en toch op de zaak wegschrijven
Toen ik me er in verdiepte, bleek dat de Fujitsu ScanSnap echt de beste is. Volgens mij zijn de meeste modellen niet flatbed, maar die feed-in is hun unique selling point. Helaas is de prijs er ook naar.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 23:10 schreef Kandijfijn het volgende:
Waarvoor ik kwam, mijn flatbedscanner is dood
Wil je een pure flatbed? Heb hier namelijk een HP officejet pro 8600 Plus staan, een all in one inkjet met het verbruik (kosten per pagina) van laser. Snel, dubbelzijdig en intuïtieve software. Als deze de geest geeft koop ik een zelfde terug.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 23:10 schreef Kandijfijn het volgende:
Waarvoor ik kwam, mijn flatbedscanner is dood (na 14 trouwe jaren ). Iemand die nog een goede scanner weet? Die dubbelzijdig kan scannen in een keer met een beetje degelijke software erbij? Heb zelf nog geen onderzoek gedaan en hoopte dat iemand hier wellicht goed advies had
Ik heb geeneens een autoquote:Op zaterdag 17 oktober 2015 23:15 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Muzikanten verdienen toch geen geld ? Die rijden in auto's goedkoper dan hun instrumenten en hopen dat als ze een avond spelen te quitte draaien
Thanks, evenredig is idd voor de hand liggend.quote:Op zondag 18 oktober 2015 11:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja het is niet zo heel moeilijk. Standaard betaal je gewoon bijtelling en btw correctie prive.
Geen bijtelling auto/busje = minder dan 500 km prive en rittenregistratie
Geen bijtelling busje = formulier invullen, geen rittenregistratie, maar geen enkele prive kilometer
Uiteraard is het tijdsevenredig hé, dfus als jij 5 maandjes geen bijtelling wilt met een auto/busje op de zaak betekent dat ook maar 5/12 van 500 km prive ritjes.
Is niet echt een kwestie van aanvragen. Als jij het busje hebt geactiveerd op je balans dan is hij zakelijk.
Ik wil geen printer in de werkkamer hebben staan maar wel een scanner. Ik ga eens kijken naar Scansnap die Hallmarkt noemde . Iets prijzig maar wel fijn als je steeds meer formulieren binnen krijgtquote:Op zondag 18 oktober 2015 10:39 schreef Coelho het volgende:
[..]
Wil je een pure flatbed? Heb hier namelijk een HP officejet pro 8600 Plus staan, een all in one inkjet met het verbruik (kosten per pagina) van laser. Snel, dubbelzijdig en intuïtieve software. Als deze de geest geeft koop ik een zelfde terug.
Ja is dat zo?quote:Op zondag 18 oktober 2015 12:04 schreef Cracka-ass het volgende:
In dit kader is het handig om te weten dat als je bijvoorbeeld een youngtimer rijdt met bijtelling en je stapt halverwege het jaar over naar een nieuwe auto (dikke BMW jongens) dan kun je die niet zakelijk zonder bijtelling rijden. Dat kan pas per het volgende kalenderjaar.
Inderdaad. Voor de bijtelling is het van belang of op jaarbasis in totaal meer dan 500 km privé is gereden, ongeacht met welke auto. De bijtelling geldt dan voor alle auto’s tijdsevenredig.quote:Op zondag 18 oktober 2015 12:04 schreef Cracka-ass het volgende:
In dit kader is het handig om te weten dat als je bijvoorbeeld een youngtimer rijdt met bijtelling en je stapt halverwege het jaar over naar een nieuwe auto (dikke BMW jongens) dan kun je die niet zakelijk zonder bijtelling rijden. Dat kan pas per het volgende kalenderjaar.
Klopt op zich. Maar stel dat ze je toch op een woonboulevard zien en komen langs en ze zien dat je bijvoorbeeld de btw al hebt teruggevorderd op de aanschaf en tankbonnetjes, dan is de auto zakelijk (voor de BTW tenminste). Ik heb geen idee hoe ze precies te werk gaan, maar als zij volgend jaar zien dat je geen bijtelling betaalt over een zakelijke auto, hebben ze misschien nog data van dit jaar waarin te zien is dat je wel prive rijdt. Persoonlijk heb ik bij geen enkele klant die alleen zakelijk rijdt in een auto nog controle gehad, maar ze zeggen daar wel vrij streng te zijn.quote:Op zondag 18 oktober 2015 11:52 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Thanks, evenredig is idd voor de hand liggend.
Maar ik houd nu dus al kilometers bij, dus ik voldoe al aan geen bijtelling?
Dus ik hoef hier verder niks voor aan te vragen bij de BD?
Want even puur hypothetisch gezien, ze zien mij bij een woonboulevard (ik roep maar wat) kan de BD toch niet zien waarvoor ik heb gekozen?
Als je in loondienst werkt wordt het maandelijks verrekend, voor een ondernemer pas eind van het jaar bij de aangifte IB.
Of moet je dit dan gewoon kunnen aantonen?
Heb verder geen snode plannen hoor, ben alleen benieuwd hoe het werkt
Gewoon even het formuliertje downloaden, invullen, opzoeken, en voila. Ik heb regelmatig wat gewijzigd, echt heel eenvoudig .quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:52 schreef Quoi het volgende:
Dit kwartaal wordt de eerste keer dat ik gebruik ga maken van een accountant, ruim een jaar nadat ik als zzp'er aan de slag ben. Wat een verademing! Ik heb een hoop geleerd van het 'belasting-verhaal' uitzoeken, maar ben erg blij dat ik er niks mee hoef.
Komende maand wordt het eens tijd om te kijken of mijn eerste jaardoelstelling is behaald.
Heeft iemand overigens ervaring met het bijstellen van zijn/haar KvK inschrijving? Ik merk dat ik - naast tekstschrijver, zoals ik ben ingeschreven - ook wordt gevraagd voor korte onderzoeksprojecten (ik ben van oorsprong onderzoeker en gepromoveerd). Is zo'n wijziging überhaupt nodig?
OK, thanksquote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:54 schreef Burdie het volgende:
[..]
Gewoon even het formuliertje downloaden, invullen, opzoeken, en voila. Ik heb regelmatig wat gewijzigd, echt heel eenvoudig .
Ik zit al jaren bij Sisow, geen abo, alleen kosten per transactie en betalen erg snel uit. Bevalt prima.quote:Op dinsdag 24 november 2015 17:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft er hier iemand ervaring met een Payment Service Provider (PSP)?
Wij willen op dit moment automatische incasso aanbieden aan onze klanten. Op termijn willen we een webshop waarbij we iDeal, Paypal, credit card betalingen, etc willen aanbieden.
Er zijn best een aantal PSP's en ik weet niet goed waar ik op moet letten.
Zakelijke rekening is tegenwoordig dacht ik bij alle PSP's verplicht.quote:Op dinsdag 24 november 2015 18:33 schreef Teeno het volgende:
[..]
Ik zit al jaren bij Sisow, geen abo, alleen kosten per transactie en betalen erg snel uit. Bevalt prima.
Je moet er wel een zakelijke rekening hebben.
Ow.. en of ze automatische incasso doen weet ik niet, nooit gebruikt.
Mag ik vragen wat je cijfers grofweg waren (omzet/winst) en voor welk bedrag je het verkocht hebt?quote:Op woensdag 25 november 2015 10:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb laatst mijn webwinkel ook verkocht. Op sitedeals gezet, cijfertjes erbij etc. en dan wachten. Kreeg verdacht veel respons dus of mijn vraagprijs was te laag, of er zijn echt gewoon veel geïnteresseerden die willen investeren in webwinkels. Als je het echt wil zou ik eerst duidelijk alle cijfers op papier zetten, daarna je berekening van de vraagprijs en dan gewoon extra hoog te koop zetten. Soms vind je een gek die het er wel voor geeft en anders zak je bij de onderhandelingen. Eigenlijk ging het allemaal best soepeltjes bij mij en was het zo gebeurd. Ja je krijgt ook mailtjes van mensen die vragen in termijnen te betalen enzo, maar dat zou ik niet doen, tenzij je zelf ook heel wanhopig bent
Apart.quote:Op dinsdag 8 december 2015 16:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Je moet de BTW over producten uit het buitenland meenemen in de KOR berekening als voorbelasting, de berekening van de KOR is dus anders dan de berekening volgens de BTW aangifte.
Te betalen BTW: ¤ 630
Te vorderen BTW: ¤ 420
Je mag ¤ 210 KOR toepassen (mits je in het hele jaar onder de grens blijft uiteraard). Hierdoor moet je dit kwartaal ¤ 315 afdragen.
Maar inderdaad wel logisch.quote:Op dinsdag 8 december 2015 16:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja je zal dus aan het eind van het jaar goed moeten narekenen of je nog wel recht hebt op de KOR (of de volledige KOR). De eerlijkheid zit hem in het feit dat als je die producten WEL in Nederland had gekocht, je dan op dezelfde KOR berekening zou komen.
Nou, volgens mij dus niet.quote:Op dinsdag 8 december 2015 16:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja je zal dus aan het eind van het jaar goed moeten narekenen of je nog wel recht hebt op de KOR (of de volledige KOR). De eerlijkheid zit hem in het feit dat als je die producten WEL in Nederland had gekocht, je dan op dezelfde KOR berekening zou komen.
Dan is het goed, misschien had ik iets over het hoofd gezien.quote:Op donderdag 24 december 2015 16:48 schreef YoshiBignose het volgende:
Meestal kun je vanaf eind februari/maart de ondernemersaangifte indienen, als dat je vraag is. Naast de BTW aangiftes per maand/kwartaal heb ik geen idee wat je zou willen opsturen?
Ik neem aan dat je toch 2015 bedoelt?quote:Op dinsdag 22 december 2015 00:33 schreef Coelho het volgende:
Ik ben op zoek naar de jaarruimte 2016 zodat ik weet wat ik voor mijn pensioen moet reserveren. Iemand enig idee waar dat te vinden is? Google toont me alleen 2015 en van de site van de BD wordt ik ook nog niks wijzer.
Nee, ik bedoel 2016. De jaarruimte 2015 is voor zover ik weet het de pensioenafdracht die je in 2015 mag doen binnen de fiscale regeling (dus bruto afdracht), welke berekend wordt over de gegevens uit 2014. Die heb ik begin dit jaar al gestort.quote:Op maandag 28 december 2015 00:24 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je toch 2015 bedoelt?
Rekenhulp lijfrentepremie
quote:Op maandag 28 december 2015 00:47 schreef Coelho het volgende:
Nee, ik bedoel 2016. De jaarruimte 2015 is voor zover ik weet het de pensioenafdracht die je in 2015 mag doen binnen de fiscale regeling (dus bruto afdracht), welke berekend wordt over de gegevens uit 2014. Die heb ik begin dit jaar al gestort.
quote:Uitgaven voor inkomensvoorzieningen
Indien voldaan is aan de voorwaarden voor aftrek, gelden voor de hoogte van de premieaftrek
de volgende regels:
o Betaalde bedragen zijn aftrekbaar voor zover belastingplichtige een pensioentekort heeft en op 1 januari 2016 de AOW-leeftijd nog niet heeft bereikt. De hoogte van het aftrekbare bedrag moet bepaald worden aan de hand van de jaarruimte en/of reserveringsruimte.
Bij de berekening van de jaarruimte zijn onder meer het inkomen en de pensioenaangroei van het voorafgaande kalenderjaar bepalend.
o De jaarruimte bedraagt in het jaar 2016 ten hoogste 13,8% van de premiegrondslag (maximaal ¤ 12.355) (¤ 12.153). De reserveringsruimte bedraagt de niet-benutte jaarruimte in de aan het kalenderjaar voorafgaande zeven jaar, maar bedraagt in het jaar van aftrek ten hoogste 17% van de premiegrondslag met een maximum van ¤ 7.088 (¤ 7.052). Voor belastingplichtigen die bij het begin van het kalenderjaar een leeftijd hebben bereikt van 55 jaar en 6 maanden, wordt het maximumbedrag van ¤ 7.088 verhoogd tot ¤ 13.997 (¤ 13.927).
De maximale premiegrondslag bestaat uit bepaalde inkomensbestanddelen uit box 1 tot ten hoogste ¤ 101.519 (¤ 100.000), verminderd met een franchisebedrag van ¤ 11.996 (¤ 11.936).
Voor tijdelijke oudedagslijfrenten is het maximale bedrag van de jaaruitkering ¤ 21.248 (¤ 21.142).
De afkoop van een lijfrente met een waarde in het economische verkeer van maximaal ¤ 4.303 (¤ 4.281) wordt alleen in de heffing van inkomstenbelasting betrokken. De berekening van de revisierente - die normaliter verschuldigd is bij afkoop - blijft hierbij achterwege.
Geweldig, dat is wat ik zocht! Toch weer iets geindexeerd. En dan te bedenken dat jaarruimte 2013 nog ruim 27k was. De overheid doet er alles aan om de nivellering na het pensioen door te trekkenquote:
Ja ik hoop dat je de kleineondernemersregeling bedoeltquote:Op maandag 4 januari 2016 10:31 schreef junkiexp het volgende:
Thanks Yoshi!
Van de week voor mijn 2 bedrijven voor de eerste keer BTW aangifte doen rekening houdend met zelfstandigeaftrek e.d.
Wordt best nog een klus denk ik zo.
Heb een EMZ en ben ook mede eigenaar van een VOF.
Euh ja, de rest komt later inderdaadquote:Op maandag 4 januari 2016 11:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja ik hoop dat je de kleineondernemersregeling bedoelt
Ik kan je ook wel een boekhouder tippen.quote:Op maandag 4 januari 2016 10:31 schreef junkiexp het volgende:
Thanks Yoshi!
Van de week voor mijn 2 bedrijven voor de eerste keer BTW aangifte doen rekening houdend met zelfstandigeaftrek e.d.
Wordt best nog een klus denk ik zo.
Heb een EMZ en ben ook mede eigenaar van een VOF.
Dat verklaart het filmpje op zijn website.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik ook maar is wel een beetje een nerdje.
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 6 januari 2016 10:04 schreef whoeier het volgende:
Ik richt me momenteel op de logistieke markt, waarbinnen specifiek op IT verhuizingen. Dit eigenlijk doordat ik met toeval in contact ben gekomen met een opdrachtgever binnen dit segment en dit mij een afwisselde en uitdagende omgeving is om binnen te werken.
Mevrouw junkiexp is financial controller .quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:12 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik kan je ook wel een boekhouder tippen.
Dank je, het is inderdaad een prachtige niche, waar ik me prima in vermaak, ik poog inderdaad m'n focus op hoog tempo te verzetten deze kant op, al wil ik niet icm de vaste baan over de 60 uur per week gaan, al is het maar om de administratie op reguliere tijden te kunnen verwerken ipv de late uurtjes.quote:Op woensdag 6 januari 2016 11:16 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Gefeliciteerd
Het zou mooi zijn als je je hier specifiek op kunt richten, klinkt als een prima niche.
Uhm in het kort, kvk-registratie en ,hiermee gezien mijn fulltime job ernaast, dus ook een verdiensten uit overige werkzaamheden. In het kort gezegd, ik voel me de zwaarst belaste starter van Nederland.quote:Op woensdag 6 januari 2016 11:11 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar je hebt je dus ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak? Of bedoel je met freelancer dat je de winst gaat aangeven onder resultaat uit overige werkzaamheden?
Of via fok.nl 😜👍🏼quote:Op donderdag 7 januari 2016 13:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Vaak krijg je toch veel nieuwe opdrachten via-via.
Bij een eenmanszaak is jouw BSN gelijk aan jouw fiscale nummer van de eenmanszaak. Wanneer de auto op jouw naam staat, staat deze "op de zaak".quote:Op donderdag 7 januari 2016 20:02 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb effe een vraagje, morgen schrijf ik me in als zzper. Ik heb al een auto gekocht die op de zaak moet komen. Hoe zet ik die 'op de zaak'? Moet ik m overschrijven bij het postkantoor? OF blijft ie gewoon op mijn naam staan?
quote:Wij passen het lage tarief voor ondernemers automatisch toe, als u bij ons als ondernemer voor de omzetbelasting geregistreerd bent.
Dat kan.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 09:35 schreef Makrolon het volgende:
Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb de auto een week of 3 geleden gekocht. T was een btw auto, kan ik die btw dan nog wel aftrekken?
Is idd een grijs kenteken. Ik hou t in de gaten of t automatisch aangepast word.
Feit blijft dat iedere partikulier in Nederland achteraf zijn belasting mag betalen en een ondernemer dus blijkbaar vooraf moet betalen. Buiten dat het krom is, kan ik me voorstellen dat dit voor menig ondernemer betekent dat ze door zoiets een heel zwaar jaar tegemoet gaan, omdat ze in 1 jaar voor 2 jaren moeten betalen. Nu heb ik een aardige buffer, maar ik ken ondernemers genoeg in de minder betaalde sectoren die niet eens geld hebben voor een AOV of pensioenopbouw. Dan hakt 2x IB in één jaar er helemaal flink in.quote:Op donderdag 21 januari 2016 08:52 schreef YoshiBignose het volgende:
Voorlopige aanslag kun je gewoon zelf indienen hoor, of ze berekenen het op basis van de bedragen van voorgaand jaar. Dus gewoon even je accountant bellen en zeggen dat ie wat lager moet...
Bovendien kun je gewoon in 11 termijnen betalen hoor dus hoeft niet ineens.
quote:Op dinsdag 26 januari 2016 16:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik m'n hele bankrekening en spaarrekening bij elkaar
Vond ik niet zo lachen. Gisteren lagen er acht blauwe enveloppen op de mat met een totaal bedrag te betalen dat hoger was hetgeen ik voor een nieuwe auto moest betalen.quote:
Ik heb tot nu toe geen incassobureau gehad die mij erop heeft gewezen mijn herinneringen, aanmaningen en ingebrekestellingen anders aan te pakken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 08:50 schreef sibella2 het volgende:
Vraagje: is een ingebreke stelling per e-mail ook rechtsgeldig, ik kan geen eenduidig antwoord vinden.
Thanks! Ga ik het zo proberen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 13:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik heb tot nu toe geen incassobureau gehad die mij erop heeft gewezen mijn herinneringen, aanmaningen en ingebrekestellingen anders aan te pakken.
Daarnaast sturen ze de ingebrekestellingen zelf meestal ook per mail en voor de zekerheid per post.
Dat doen ze vast niet als het niet zou mogen, lijkt me.
http://fd.nl/economie-pol(...)ar-binnen-handbereikquote:PVV geeft doorslag voor afschaffing VAR per 1 mei
Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft een meerderheid in de Eerste Kamer veiliggesteld voor afschaffing van de Verklaring arbeidsrelatie (VAR). Dinsdagavond kwam hij tegemoet aan de wens van het CDA om daar meer tijd voor te nemen.
De PVV gaf de doorslag door zich voor het wetsvoorstel deregulering beoordeling arbeidsrelatie (DBA) uit te spreken. Samen met CDA en de coalitie werd daarmee een meerderheid van 42 van de 75 zetels bereikt.
De VAR vervalt vanaf 1 mei en Wiebes stelt nu een overgangstermijn voor van een jaar, tot 1 mei 2017. Zelfstandigen zonder personeel en hun opdrachtgevers kunnen zich er zo samen met de Belastingdienst op voorbereiden dat ze dan moeten kunnen aantonen dat ze geen werknemersrelatie hebben. Dat kan door te werken op basis van door de fiscus goedgekeurde contracten.
Tijdens een debat waarin beide regeringsfracties VVD en PvdA hem op voorhand 'het voordeel van de twijfel' gaven, kwam de meeste kritiek daarop van D66-senator Alexander Rinnooy Kan, gevolgd door de woordvoerders namens GroenLinks en ChristenUnie.
Schijnzelfstandigheid
Opvallend was dat de SP, die in de Tweede Kamer nog tegen het wetsontwerp stemde, Wiebes onder bepaalde voorwaarden ook het voordeel van de twijfel leek te geven, vanwege de sympathie voor het achterliggende doel: het bestrijden van schijnzelfstandigheid.
Wiebes zegde de SP toe dat de Belastingdienst nieuwe constructies die ze aantreft in voorgelegde overeenkomsten, en die maar net binnen de wet vallen, anoniem en geschoond voor bedrijfsgevoelige informatie, openbaar zal maken. Die transparantie was voor de socialisten een 'cruciale voorwaarde' voor een ja-stem.
Ongeclausuleerde vrijwaring
Het kabinet wil af van de huidige Verklaring arbeidsrelatie (VAR) af die opdrachtnemers van de fiscus krijgen voor hun opdrachtgevers. Die zijn daarmee in de praktijk juridisch 'ongeclausuleerd gevrijwaard' van aansprakelijkheid voor schijnzelfstandigheid die ze zelf vaak afdwingen bij de zzp-ers.
Het kabinet moest voor de afschaffing van de VAR kunnen rekenen op een meerderheid van 38 van de 75 zetels in de Eerste Kamer als het volgende week tot de stemming komt. De coalitie zelf heeft er daarvan maar 21, waardoor Wiebes nog minimaal twee andere fracties en 17 zetels voor zich moest winnen.
Meer tijd
Het CDA (12 zetels) maakte bij monde van Marnix van Rij duidelijk dat zijn fractie de VVD-er zou steunen, mits hij meer tijd neemt voor invoering. Wiebes wilde per 1 april al van de VAR af, met een transitieperiode tot 1 januari 2017 om alle partijen aan het nieuwe systeem van modelovereenkomsten te laten wennen.
Van Rij wilde de VAR pas op 31 december definitief afschaffen en de handhaving van het nieuwe model pas na een overgangsperiode tot 1 juli 2017 ter hand nemen. Maar hij kon ook leven met het compromis van 1 mei, met een jaar overgangstijd.
Wiebes zegde ook toe dat hij door onafhankelijke deskundigen zoals hoogleraren, rechters en 'mensen op de werkvloer' nog zal laten toetsen of de overeenkomsten tussen zzp-ers en hun opdrachtgevers die de Belastingdienst goedkeurt, ook werkelijk conform de wet zijn. De PvdA was verontrust over de mogelijkheid dat de Belastingdienst fiscale zelfstandigheid erkende, die arbeidsrechtelijk juist een werknemersrelatie is.
Orwell
D66-er Alexander Rinnooy Kan vindt dat het kabinet onvoldoende duidelijk maakt welk probleem het precies wil oplossen. Volgens hem kan de huidige VAR-systematiek met een aantal aanpassingen nog prima dienst doen. De grote onzekerheid die de veranderingen teweegbrengen in de markt en de gevolgen daarvan, zijn volgens hem het relatief kleine probleem van schijnzelfstandigheid dat ermee wordt bestreden niet waard.
Rinnooy Kan sprak van een 'Orwelliaans perspectief' als opdrachtgevers en opdrachtnemers aan de Belastingdienst moeten uitleggen waarom ze een keer van hun modelovereenkomst zijn afgeweken. Wiebes zegt dat het nieuwe stelsel zekerheid biedt aan partijen die de fiscaal relevante bepalingen in hun overeenkomst naleven en dat een incidentele afwijking niet meteen tot naheffingen van loonbelasting en premies volksverzekeringen zal leiden.
Visie
D66 diende een motie in die om uitstel van de afschaffing van de VAR vraagt in afwachting van hervorming van de arbeidmarkt. Ook GroenLinks en ChristenUnie zetten grote vraagtekens bij de vraag of het kabinet het probleem niet disproportioneel te lijf gaat met de nieuwe wet. ChristenUnie schaarde zich achter de motie van D66 en Groenlinks zei zich nog nader te beraden.
De meeste senatoren missen een onderliggende visie van het kabinet op de toekomst van de arbeidsmarkt, waar de fiscaal aangemoedigde opkomst van de zzp-ers het traditionele werknemersmodel op losse schroeven zet.
In welk opzicht? Heeft de debiteur een dienst afgenomen? Iets gekocht? Een aanbetaling gedaan?quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:19 schreef Burdie het volgende:
Is er iemand hier die toevallig iets weet over het terugbetalen van een reeds betaalde factuur ivm faillissement van de debiteur?
De debiteur heeft een dienst afgenomen en de factuur daarvoor betaald op de dag dat hij failliet ging. De curator zegt nu: de betaling is onrechtmatig want verricht door iemand die vanwege faillissement geen rechtshandelingen meer namens de bv mag verrichten, dus betaal die factuur maar weer terug. (En vervolgens mag je als niet-preferent schuldeiser achteraan sluiten in de rij om naar het geld te fluiten). Maar ik vind eigenlijk: betaald is betaald, dus succes met het terug krijgen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:28 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
In welk opzicht? Heeft de debiteur een dienst afgenomen? Iets gekocht? Een aanbetaling gedaan?
Tja, dan wordt het uitzoeken hoe laat hij betaald heeft en hoe laat het faillissement is uitgesproken. Als hij betaald heeft voor het faillissement heeft de curator volgens mij gewoon dikke pech.quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:52 schreef Burdie het volgende:
[..]
De debiteur heeft een dienst afgenomen en de factuur daarvoor betaald op de dag dat hij failliet ging. De curator zegt nu: de betaling is onrechtmatig want verricht door iemand die vanwege faillissement geen rechtshandelingen meer namens de bv mag verrichten, dus betaal die factuur maar weer terug. (En vervolgens mag je als niet-preferent schuldeiser achteraan sluiten in de rij om naar het veld te fluiten). Maar ik vind eigenlijk: betaald is betaald, dus succes met het terug krijgen.
Even Google gebruikt: Ik denk dat je toch echt het bedrag moet terugbetalen. Tenzij .... nou ja, zie uitlegquote:Op woensdag 27 januari 2016 18:52 schreef Burdie het volgende:
[..]
De debiteur heeft een dienst afgenomen en de factuur daarvoor betaald op de dag dat hij failliet ging. De curator zegt nu: de betaling is onrechtmatig want verricht door iemand die vanwege faillissement geen rechtshandelingen meer namens de bv mag verrichten, dus betaal die factuur maar weer terug. (En vervolgens mag je als niet-preferent schuldeiser achteraan sluiten in de rij om naar het geld te fluiten). Maar ik vind eigenlijk: betaald is betaald, dus succes met het terug krijgen.
Een aansprakelijkheidsverzekering voor materieel lijkt me in jouw geval overbodig.quote:Op donderdag 28 januari 2016 09:19 schreef Verbal het volgende:
Even een vraagje: mijn huidige opdrachtgever heeft als voorwaarde in het contract staan dat ik een aansprakelijkheidsverzekering moet hebben. Heb gezegd dat ik dat prima vind, als ze mij vertellen welke ze bedoelen: materieel of bedrijfs. Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.
Maar al zoekende in het woud der verzekeringen kom ik allerlei zzp-belangenbehartigers teken, zoals ZZP-Nederland, waar je lid van kunt worden en dan allerlei voordelen hebt en adviezen kunt krijgen en zo.
Zijn jullie lid van dat soort toko's? Ervaringen? En hoe zijn jullie verzekerd? If at all?
V.
Mwah, ik werk voor deze opdracht wel op lokatie bij de opdrachtgever, op hun computers. Bevind me ook in tv-studio's. Ik ga er niet vanuit, maar ik kán natuurlijk per ongeluk wat slopen of een kop koffie omkeilen in de regie.quote:Op donderdag 28 januari 2016 17:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Een aansprakelijkheidsverzekering voor materieel lijkt me in jouw geval overbodig.
Ik ga morgen wel even een rondje bellen. Kennen jullie nog goede (lees: ook betaalbare) verzekeraars?quote:Een (bedrijfs- of) beroepsaansprakelijkheid lijkt me eerder voor de hand liggend.
Ah, da's een fijne tip, kwa verzekeringen. Heb je ondanks het niet doen van hun verzekering nog wel voordeel van ze, los van de bank?quote:Op donderdag 28 januari 2016 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij zijn lid van ZZP Nederland. Ik wilde via hen onze bedrijfsverzekeringen afsluiten maar uiteindelijk bleek het goedkoper om onze huidige verzekeringen aan te passen.
Hun verzekeringsafdeling zag er wel goed uit wat mij betreft en ze rekenen lage tarieven voor het afsluiten van een AOV.
Ik heb een vrij zware beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Heb ik door mijn verzekeringsadviseur laten uitzoeken. Die had keurig een overzicht gemaakt van alle kosten van verschillende verzekeraars, maar ook van alle dekkingen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:05 schreef Verbal het volgende:
Kennen jullie nog goede (lees: ook betaalbare) verzekeraars?
Je weet dat Knab 100% Aegon is? Je weet wel, die jongens van de woekerpolissen...quote:Op donderdag 28 januari 2016 17:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
ZZP Nederland biedt ons wel kortingen bij onze bank (Knab).
Daarom vroeg ik ook om 'ook betaalbaar' en niet 'goedkoop'quote:Op donderdag 28 januari 2016 21:44 schreef goed_volk het volgende:
Moraal van het verhaal: goedkoop is duurkoop. Een goedkope verzekering heeft ook een goedkope dekking. Je moet jezelf afvragen of dat een slimme zet is, afhankelijk van wat je wilt (of moet) verzekeren.
Mijn accountant zei dat het gewoon mogelijk is om het voorschot gewoon op 0 te stellen en het dan volgend jaar bij de aangifte IB aan te passen naar de werkelijke situatie.quote:Op woensdag 27 januari 2016 08:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vond ik niet zo lachen. Gisteren lagen er acht blauwe enveloppen op de mat met een totaal bedrag te betalen dat hoger was hetgeen ik voor een nieuwe auto moest betalen.
En dan moeten de aanslagen IB/ZVW 2014 nog komen.
Dan heb je, in mijn ogen, geen beste adviseur. Ik adviseer mijn klanten eerder om de voorlopige aanslag conform het verwachte resultaat op te laten leggen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:30 schreef Coelho het volgende:
[..]
Mijn accountant zei dat het gewoon mogelijk is om het voorschot gewoon op 0 te stellen en het dan volgend jaar bij de aangifte IB aan te passen naar de werkelijke situatie.
Vaak is het probleem ook niet dat er geen geld verdiend wordt. Het probleem is dat het geld is uitgegeven (prive opnamen) of het zit nog in het werkkapitaal.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Natuurlijk kan dan, dat weet hij ook. Je kan zelfs nog een jaar wachten met uitstel, wat hij dus bij 2014 heeft gedaan. Misschien handig bij liquiditeitsproblemen, maar er moet wel een keer geld verdiend worden dan.
Ik heb een beroepsaansprakelijkheidsverzekering geregeld via Henst & Lunsen;quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:05 schreef Verbal het volgende:
ik werk voor deze opdracht wel op lokatie bij de opdrachtgever, op hun computers. Bevind me ook in tv-studio's.
Thanks, collegaquote:Op zaterdag 30 januari 2016 10:00 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ik heb een beroepsaansprakelijkheidsverzekering geregeld via Henst & Lunsen;
http://www.henst-lunsen.nl/
Je kunt met ze bellen en dan even doornemen wat je precies zoekt. Je kunt ook even posten op de HigherLevel.nl forums, daar is Norbert Bakker actief, een van hun medewerkers, en hij geeft uitstekend allerhande advies daar.
Ik ben ca. 650 per jaar kwijt, voor ongeveer hetzelfde werk dat jij doet. Elk jaar mailen ze een vragenlijst, om te kijken of je werkzaamheden veranderd zijn.
Ik snap je algemene standpunt, maar persoonlijk vind ik het niet op mij slaan. Ik heb een stukje eerder in dit topic uitgelegd waarom. In het kort, de aftrek van de hypotheek zit volledig bij mijn vrouw. Zij krijgt na aangifte IB zo'n 18k terug. Op basis van mijn omzet dien ik inclusief ZVW zo'n 24k te betalen. Ik reserveer maandelijks 1k, dus ik reserveer ruim genoeg.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 09:13 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan heb je, in mijn ogen, geen beste adviseur. Ik adviseer mijn klanten eerder om de voorlopige aanslag conform het verwachte resultaat op te laten leggen.
Uit het heden en verleden ken ik genoeg ondernemers die in de problemen komen omdat ze opeens voor drie jaren de aanslagen moeten betalen. En je raadt het al: het geld daarvoor is niet gereserveerd.
Een meer persoonlijke overweging: ik heb (tot op zekere hoogte) een hekel aan schulden. Dus heb ik de voorlopige aanslagen naar verwachting bijgesteld naar boven. Ik hoef de blauwe enveloppen dan niet met trillende handen open te maken of aan het eind van het jaar tot de conclusie te komen dat ik een betalingsregeling met de belastingdienst moet treffen.
Adviseurs die hun klanten adviseren om voorlopig alles maar op nul te zetten, alle mogelijke toeslagen aan te vragen en alles op de uitstelregeling te zetten, zouden in mijn ogen een uitgebreid bezoek van de belastingdienst mogen ontvangen.
Waarom moet je die bijhouden? Doe ik niet, hoor. Ik hou m'n billable uren bij voor de klant, maar verder niet. Op die manier kom je toch wel aan het uren criterium, dat zijn uit het hoofd 1280 uren of zo?quote:Op zondag 31 januari 2016 08:06 schreef Verbal het volgende:
Wil/moet dat allemaal bijhouden, maar hoe gedetailleerd doen júllie dat?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | Administratie Boekhouding en Betalen Factureren IT gerelateerd Diversen Promotie Acquisitie Contacten leggen Exposure Scholing Nascholing Kantoor Inkoop Verzekeringen Pensioen |
Ik doe alles via Nanda. Toen ik net begon, heb ik veel onderzocht naar mogelijkheden en kosten. Dit kost 5 euro per maand en je kunt makkelijk verschillende projecten aanmaken (voor mijn zaak van belang). Dit kan dus een daadwerkelijk project zijn, maar ook een opdrachtgever. Vervolgens kun je aan je tijd labels hangen (kun je zelf aanmaken) en een korte omschrijving geven.quote:Op zondag 31 januari 2016 08:06 schreef Verbal het volgende:
Urenregistratie. Ongelooflijk hoeveel extra uren je naast de facturabele kwijt bent aan opzetten van de hele boel. Wil/moet dat allemaal bijhouden, maar hoe gedetailleerd doen júllie dat?
Omdat je zonder het urencriterium geen recht op starters- en zelfstandigenaftrek. Ja, als je facturabele uren al genoeg zijn of je hebt een winkel in je eentje met openingstijden die meer zijn dan 24 uur per week dan is het niet echt nodig. Maar zoals hij zegt, een parttime ondernemer of een starter maakt vaak veel indirecte uren. Die tellen wel gewoon mee voor het urencriterium. Gewoon een eenvoudige excelsheet is voldoende, iedere dag even invullen. Na een tijdje ben je eraan gewend.quote:Op zondag 31 januari 2016 08:30 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Waarom moet je die bijhouden? Doe ik niet, hoor. Ik hou m'n billable uren bij voor de klant, maar verder niet. Op die manier kom je toch wel aan het uren criterium, dat zijn uit het hoofd 1280 uren of zo?
Goed dat jij er over nagedacht hebt. Jij hebt je VA dus (per saldo) ook op het juiste bedrag staan. Niet veel anders dan bij mij dus. Behalve dat jij het over twee mensen verdeelt en ik het alleen betaal.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 20:56 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik snap je algemene standpunt, maar persoonlijk vind ik het niet op mij slaan. Ik heb een stukje eerder in dit topic uitgelegd waarom. In het kort, de aftrek van de hypotheek zit volledig bij mijn vrouw. Zij krijgt na aangifte IB zo'n 18k terug. Op basis van mijn omzet dien ik inclusief ZVW zo'n 24k te betalen. Ik reserveer maandelijks 1k, dus ik reserveer ruim genoeg.
Zo heb ik no ook weer 12k klaar staan voor IB 2015. Feit is dat de BD sneller betaalt dan dat ik moet betalen, die 18k van mijn vrouw heb ik dus al in de pocket voor ik zelf moet betalen. De acute belastingdruk zal dus niet het gereserveerde overstijgen.
Echter met de voorlopige aanslag willen ze dat ik al zo'n 24k dit jaar betaal, terwijl mijn vrouw pas in juni 2017 het geld terug krijgt (tenzij we VT aanvragen, of aftrekpost hypotheek op mijn naam zetten, maar ik houd 'm niet volledig binnen de 52% waardoor ik alsnog een behoorlijke aanslag krijg). Liever reserveer ik gewoon en los ik in een keer af. Ik heb de discipline en prefereer deze methode boven het betalen van 30k aan de BD in 2016 terwijl ze maar recht hebben op minder dan de helft.
Wat bedoel je met een omzet factuur? Stel, ik zet 'm op Marktplaats en verkoop 'm, bedoel je dat ik dan gewoon een factuurtje boek, en niet verstrek?quote:Op maandag 1 februari 2016 19:43 schreef YoshiBignose het volgende:
bij verkoop een omzet factuur maken.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Precies, of als de koper toevallig ook een bedrijf heeft dan heeft hij ook nog wat aan de factuur
Danke sehr, Leute!quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:50 schreef goed_volk het volgende:
Precies, gewoon een reguliere factuur met BTW. Dat is iig voor je eigen boekhouding van belang. Het is een feite een ding dat je bedrijf verkoopt, net als dat je uren zou verkopen.
Je weet dat dit er aan zit te komen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:01 schreef Verbal het volgende:
VAR binnen (degene die ik wilde, WUO).
Ehh, ja, dat zit eraan te komen. Maar mijn huidige opdrachtgever wilde voor de opdracht die ik nu doe nog een WUOotje zien. Dus.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:01 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Je weet dat dit er aan zit te komen?
Ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. Ik werk veel voor buitenlandse opdrachtgevers en krijg soms juridisch volledig dichtgetimmerde contracten van wel 15 pagina's. Die moet ik nu gaan vertellen dat we een contractje van de BD moeten tekenen. Ik vrees dat dat een dingetje wordt om er pro forma bij te doen in geval van controle, maar dat het lange document toch hetgeen is waar opdrachtgevers zich achter zullen verschuilen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:01 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Je weet dat dit er aan zit te komen?
Er staat nergens dat het moet.quote:Op woensdag 3 februari 2016 22:43 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. Ik werk veel voor buitenlandse opdrachtgevers en krijg soms juridisch volledig dichtgetimmerde contracten van wel 15 pagina's. Die moet ik nu gaan vertellen dat we een contractje van de BD moeten tekenen. Ik vrees dat dat een dingetje wordt om er pro forma bij te doen in geval van controle, maar dat het lange document toch hetgeen is waar opdrachtgevers zich achter zullen verschuilen.
Is het alleen bij controle dan? Ik dacht dat het een verplichting was. En indien bij controle, hoe ver terug mogen ze straks gaan?quote:Op donderdag 4 februari 2016 15:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er staat nergens dat het moet.
Het zijn overeenkomsten die door de belastingdienst zijn goedgekeurd. Handel je naar de inhoud van die overeenkomst, zal de belastingdienst het inkomen ook op die wijze behandelen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 20:47 schreef Coelho het volgende:
[..]
Is het alleen bij controle dan? Ik dacht dat het een verplichting was. En indien bij controle, hoe ver terug mogen ze straks gaan?
Gefeliciteerd. Nu nog uitdelen aan de juiste personenquote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:43 schreef Verbal het volgende:
Visitekaartjes binnen
Ik lijk net een echt bedrijf!
V.
Mwah, ik krijg ze geregeld, bewaar ze en heb er ook met regelmaat nog wat aan.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:03 schreef Hallmark het volgende:
Ik vind visitekaartje wel een beetje passe, eigenlijk
Als ik er al eentje krijg, mik ik ze direct weg. Wat moet je er mee? Hooguit handig om te laten zien hoe je een email adres schrijft of zo.
Dat is wel cool ja. Wat voor materiaal? Voor- en achterkant bedrukt?quote:
Papier, mat gelamineerd, beide kanten bedrukt idd. Met mijn zelf ontworpen beeldmerk.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:06 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat is wel cool ja. Wat voor materiaal? Voor- en achterkant bedrukt?
En betekent dat, dat er alleen nog maar naar contracten gekeken gaat worden? Dus dat het niet meer meetelt dat ik zorg voor mijn eigen reclame dmv website, actief LinkedIn profiel, visitekaartjes, mijn eigen acquisitie doe, onkosten heb, verzekerd ben en mijn eigen pensioenpremie afdraag en bovendien geen gebruik kan maken van het sociale stelsel als ik een tijdje zonder opdrachten zit of ziek ben? Dat zijn namelijk voorbeelden van zaken die mij onderscheiden van iemand in loondienst, terwijl ze niet genoemd worden in een contract.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het zijn overeenkomsten die door de belastingdienst zijn goedgekeurd. Handel je naar de inhoud van die overeenkomst, zal de belastingdienst het inkomen ook op die wijze behandelen.
Wil je met de opdrachtgever een andere inhoud overeenkomen, mag dat. Deze kun je ter goedkeuring aan een inspecteur voorleggen, het is niet verplicht. Bij controle loop je dan het risico dat de inspecteur het inkomen anders kwalificeert. Dit is ook zo als je je niet handelt volgens het goedgekeurde standaard contract.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |