Super Thanks! Dat is alleen met de inkomensbelasting dus, dan heb ik helaas een stukje afschrijving gemist van het jaar, maar dat is niet zo een probleem.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:04 schreef Isegrim het volgende:
[..]
http://www.belastingdiens(...)_van_de_afschrijving
Het telt niet mee in box 3, want het is onderdeel van het ondernemingsvermogen (je kunt ook alleen doteren als het ondernemingsvermogen positief is). Het is een faciliteit bij de winst uit onderneming en kan dus niet bij een B.V.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:05 schreef Burdie het volgende:
[..]
Oh, het is dus alleen een bestaand potje zolang de onderneming bestaat? Hoe zit het dan met uitkeren uit het potje? Ik neem aan dat je de onderneming beëindigt op het moment dat je van je oudedagsvoorziening wilt gaan genieten, moet je dan ook in één keer alles aftikken?
En telt het potje mee in box 3? En kan het ook voor een bv?
Wat leuk! Ik heb inderdaad even gekeken. Vooral ook omdat jullie allebei uit een heel andere hoek komen. Het is zo heerlijk, eigen baas zijn! Heel veel succes!quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:07 schreef Isegrim het volgende:
[..]
We willen eerst ongeveer ¤ 10.000 opzij hebben.Hopelijk ergens begin 2016.
Wij bakken desembrood. Alles handgemaakt. Zie ook mijn postgeschiedenis.
Hier staan de bedragen: http://www.belastingdiens(...)gte_van_mijn_inkomenquote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja, nu net het woord toeslagen viel herinnert dat me er aan dat ik eens uit moet zoeken bij welke winst ik een deel van mijn (maximale) zorgtoeslag moet terugbetalen. Weet iemand dat uit zijn hoofd toevallig?
Ook nog iets anders. Wij willen binnenkort met een financieel adviseur om de tafel gaan zitten om te kijken hoe hoog een hypotheek we kunnen krijgen. Zijn er voor ondernemers nog dingen waar je extra op moet letten?
Gemiddelde winst van laatste drie jaar kijken ze naar, met het laatste jaar als maximum. Soms mag een prognose voor het lopende jaar wel, soms niet.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja, nu net het woord toeslagen viel herinnert dat me er aan dat ik eens uit moet zoeken bij welke winst ik een deel van mijn (maximale) zorgtoeslag moet terugbetalen. Weet iemand dat uit zijn hoofd toevallig?
Ook nog iets anders. Wij willen binnenkort met een financieel adviseur om de tafel gaan zitten om te kijken hoe hoog een hypotheek we kunnen krijgen. Zijn er voor ondernemers nog dingen waar je extra op moet letten?
Grens voor zorgtoeslag is in 2015 nog maar 26.316. Maar als je starters-/zelfstandigenaftrek hebt dan kan het soms nog net en kun je toch een hypotheek(je) krijgen. Maximaal is inderdaad wel onmogelijk lijkt me... maar goed ik zie weleens huizen van onder de tonquote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:16 schreef Burdie het volgende:
[..]
Hier staan de bedragen: http://www.belastingdiens(...)gte_van_mijn_inkomen
Als je nog maximale zorgtoeslag krijgt, hoe wil je dan een hypotheek/huis betalen?
Mijn vriend heeft een fatsoenlijk inkomen maar had een dure zakenpartnerquote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:16 schreef Burdie het volgende:
[..]
Hier staan de bedragen: http://www.belastingdiens(...)gte_van_mijn_inkomen
Als je nog maximale zorgtoeslag krijgt, hoe wil je dan een hypotheek/huis betalen?
Je moet zelf melden als je situatie verandertquote:Op donderdag 20 augustus 2015 18:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Mijn vriend heeft een fatsoenlijk inkomen
Ik hoop zeer snel minder of geen zorgtoeslag meer te ontvangen.
Ik vraag me ook af trouwens of ik wel legaal zorgtoeslag ontvang, mijn vriend en ik zijn namelijk fiscaal partners. Ik heb het idee dat er ergens iets niet helemaal goed is gegaan. Even de boekhouder mailen morgen.
Ja, ik weet het. Dat geld is er gelukkig wel. Niet leuk natuurlijk, maar dit is gewoon eigen schuld.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 18:35 schreef Burdie het volgende:
[..]
Je moet zelf melden als je situatie verandertwaarschijnlijk mag je terugbetalen vanaf het moment dat jullie fiscaal partner werden
.
Inderdaad. Er zijn genoeg ondernemers met een FOR op hun balans zonder dat ze daar zelf weet van hebben. In de meeste gevallen vind ik de FOR maar een onding.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:52 schreef bloodymary1 het volgende:
Het nadeel van de FOR is dat je later, als de onderneming gestaakt wordt bijvoorbeeld, er alsnog over moet afrekenen. Ik zie soms belastingadviseurs die klakkeloos elk jaar aan de FOR doteren. Men heeft daar jaarlijks wel wat voordeel van, maar om nou bij het staken van de onderneming ineens af te moeten rekenen over 50.000 Euro of meer (of dit af te moeten storten als lijfrentepremie), daar wordt men meestal niet vrolijk van.
Het is geen afstel van belasting betalen, maar uitstel. Ik pas de FOR doorgaans niet toe, als iemand echt veel moet betalen leg ik het even voor en duidelijk uit, zodat de klant zelf kan beslissen.
Dan lijkt het mij dat je ook geen zorgtoeslag (voor alleenstaanden) meer ontvangt.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 18:46 schreef Lucky_Strike het volgende:
In 2011 ofzo bleek dat de boekhouder ons al jaren als fiscaal partners opgaf zonder dat ik dat wist.
Dat ontvang ik dus wel, vandaar mijn zorgen of het wel kloptquote:Op donderdag 20 augustus 2015 20:02 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Dan lijkt het mij dat je ook geen zorgtoeslag (voor alleenstaanden) meer ontvangt.
Is het niet een beetje vreemd om de FOR te gebruiken zonder daadwerkelijk die reservering te plegen? Dan ben je toch gewoon aan het lenen van jezelf?quote:Op donderdag 20 augustus 2015 19:58 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Inderdaad. Er zijn genoeg ondernemers met een FOR op hun balans zonder dat ze daar zelf weet van hebben. In de meeste gevallen vind ik de FOR maar een onding.
Klopt. Zoals bloodymary1 al zei het is belastinguitstel en geen -afstel en dat vergeten sommige ondernemers wel eens (of ze willen er niet aan denken).quote:Op donderdag 20 augustus 2015 21:12 schreef Hallmark het volgende:
Is het niet een beetje vreemd om de FOR te gebruiken zonder daadwerkelijk die reservering te plegen? Dan ben je toch gewoon aan het lenen van jezelf?
Verschil: je bent direct je liquiditeit kwijt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 13:43 schreef Coelho het volgende:
Als je FOR inderdaad voor je oude dag wilt gebruiken, dan kun je toch net zo goed een storting doen in een bankspaar- of beleggingsproduct dat vast staat tot je pensioendatum? Dan gaat het nu ook van bruto af en bovendien heb je geen vereiste om direct met de BD af te rekenen mocht je om onvoorziene redenen voor je pensioendatum stoppen met je onderneming.
Eens, maar als je je FOR op enige wijze zou willen laten renderen, dan moet je het nu ook ergens in investeren. Om het alleen maar van je balans te halen voor belastingen en tegelijkertijd weer te investeren in je bedrijf is natuurlijk ook enigszins jezelf voor de gek houden. Uiteraard is dat wel wat breed gebeurt, maar daarmee zet je wel je pensioen vast in de waarde van je bedrijf. En wat nou als je straks 67 bent en niemand wil je bedrijf overnemen? Dan heb je al die tijd je pensioenreservering herinvesteerd en wordt het van de ene op de andere dag niks waard als je gewoon stopt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 14:08 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Verschil: je bent direct je liquiditeit kwijt.
En als je stopt met je onderneming, kun je altijd nog afstorten om direct afrekenen te voorkomen.
Dus jij leent liever geld om te investeren in je bedrijf terwijl je het gratis kunt lenen bij de belastingdienst?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 14:17 schreef Coelho het volgende:
[..]
Eens, maar als je je FOR op enige wijze zou willen laten renderen, dan moet je het nu ook ergens in investeren. Om het alleen maar van je balans te halen voor belastingen en tegelijkertijd weer te investeren in je bedrijf is natuurlijk ook enigszins jezelf voor de gek houden. Uiteraard is dat wel wat breed gebeurt, maar daarmee zet je wel je pensioen vast in de waarde van je bedrijf. En wat nou als je straks 67 bent en niemand wil je bedrijf overnemen? Dan heb je al die tijd je pensioenreservering herinvesteerd en wordt het van de ene op de andere dag niks waard als je gewoon stopt.
Ik ben het met je eens dat de ondernemer vaak is 'vergeten' dat er nog moet worden afgerekend over de FOR bij staking. Maar dat heeft niets met de faciliteit an sich te maken, dat is (naar mijn mening) een gebrek van de ondernemer.quote:Als zelfstandige dienstverlener met weinig kosten op de balans zou ik nooit voor een draak van een constructie als de FOR willen kiezen. Uiteraard zijn er vele situaties denkbaar waarin het wel van toegevoegde waarde kan zijn. Als maar van het begin af aan duidelijk is dat het een reservering met spelregels is.
Als ik met mijn niet ondernemende vrouw gedurende een diner of weekend weg uitgebreid over het bedrijf praat, is het dan direct een zakelijke aangelegenheid, of is dat alleen van toepassing als je aantoonbaar in een bespreking hebt gehad met iemand waar je zakelijk belang bij hebt?quote:Op zondag 11 oktober 2015 21:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij zijn zeker druk met ondernemen. We hebben afgelopen weekend mooie plannen gemaakt tijdens ons weekendje weg. Uiteraard wordt er dan over onze bedrijven gesprokenDe neuzen staan weer dezelfde kant op en we hebben plannen voor de korte, middellange en lange termijn.
Morgen snel de BTW-aangifte afmaken en dan volle kracht vooruit
Wel even er bij vertellen dat hij dan aan het frauderen is. Wat hij er mee doet moet hij verder zelf weten.quote:Op zondag 11 oktober 2015 20:38 schreef RanTheMan het volgende:
Ik zou zeggen, je 5s is gewoon gaan hemelen... En nietveens de cash opbrengsten vermelden.. Ze gaan heus niet op zoek naar een matchende IMEI o.i.d. het is zo marginaal
Onderstaand komt uit de Wet op de loonbelasting, maar zou je ook door kunnen trekken naar de inkomstenbelasting.quote:Op zondag 11 oktober 2015 21:45 schreef Coelho het volgende:
Als ik met mijn niet ondernemende vrouw gedurende een diner of weekend weg uitgebreid over het bedrijf praat, is het dan direct een zakelijke aangelegenheid, of is dat alleen van toepassing als je aantoonbaar in een bespreking hebt gehad met iemand waar je zakelijk belang bij hebt?
In jouw geval lijkt mij het zakelijk karakter van "bijkomstig belang" te zijn en derhalve niet zakelijk aftrekbaar.quote:16. Maaltijden
Kosten van maaltijden zijn in beginsel privé-uitgaven.
A. Dit is anders bij maaltijden waarbij het zakelijke karakter van meer dan bijkomstig belang is. Hierbij kan bij uitzendingen gedacht worden aan de vergoeding voor maaltijden genuttigd tijdens een korte periode dat men in een hotel wordt ondergebracht en niet in de gelegenheid is zelf maaltijden te bereiden. De vergoeding voor deze kosten van maaltijden en verstrekkingen is specifiek geregeld in artikel 15b, eerste lid, onderdeel c, van de Wet LB en in de artikelen 28 en 32 van de URLB en is dus geen extraterritoriale kostenvergoeding.
B. Als de extra kosten van maaltijden geen betrekking hebben op maaltijden waarbij het zakelijk karakter van meer dan bijkomstig belang is, en dus niet onder A) vallen, dan kan sprake zijn van extra kosten die worden opgeroepen door de uitzending. De extra kosten behoren dan tot de extraterritoriale kosten. Het gaat bij de vaststelling van deze extraterritoriale kosten niet om de meerkosten per afzonderlijke maaltijd, maar meer in het algemeen om de vaststelling van de meerkosten van levensonderhoud die opgeroepen worden door de uitzending. Zie onderdeel 1.
Ik wil ook in de OP aub als het kan.quote:
Als jij iets op de zaak koopt en dat wil je later doorverkopen, dan moet je gewoon een factuur opstellen en is het dus omzet voor jou. Het verschil tussen de kosten/omzet is dus je winst of verlies. Natuurlijk moet het ook een realistische waarde zijn. Dus niet een iphone 5 voor ¤20 verkopen aan je moeder.quote:Op zondag 11 oktober 2015 20:13 schreef Coelho het volgende:
Zo, hier is al lang niet meer gereageerd. Iedereen druk met ondernemen?
Ik heb 2 jaar terug een iPhone 5s gekocht. Nu zou ik graag een 6s kopen. Ik begreep van mijn accountant dat het aan mij als ondernemer (eenmanszaak) is om te bepalen hoeveel en hoe vaak ik nieuwe telefoons nodig heb. Maar wat nu als ik mijn 5s aan een familielid kan verkopen? Moet dat terug de boeken in en zo ja, hoe?
quote:Op zondag 11 oktober 2015 21:45 schreef Coelho het volgende:
[..]
Als ik met mijn niet ondernemende vrouw gedurende een diner of weekend weg uitgebreid over het bedrijf praat, is het dan direct een zakelijke aangelegenheid
Natuurlijk snap ik het. Ik vraag me alleen af waar ieder voor zich de grens legt. Mede door de opmerking van Lucky_Strike waarin ze met een knipoog zegt dat tijdens een weekend weg de bedrijfsvoering is besproken. Als ik met een collega ondernemer naar een twee-sterren restaurant ga en we de hele avond over van alles en nog wat praten dan gelooft iedereen direct dat het zakelijk was en boeken we een factuur van een paar honderd euro in, maar als ik met mijn vrouw naar een eetcafé ga en het de hele avond over bedrijfsvoering, financiën en het inpassen in privé heb en vervolgens 75 euro opvoer dan is het schemergebied. Dat vind ik dubbele moraal.quote:Op maandag 12 oktober 2015 09:49 schreef YoshiBignose het volgende:
snap je toch wel dat dit niet zakelijk is. Als ik in de kroeg loop op te scheppen over m'n bedrijf is het bier toch ook niet meteen zakelijk in te boeken.
En nu zit ik met een ongeloofwaardig bonnetje met Fristi erop in mijn boekhouding.quote:
top, dank je!quote:Op maandag 12 oktober 2015 18:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Adsense stuurt een (credit) factuur vanuit Ierland, dus daar zit geen BTW op (wel aangeven als 3b en apart in de ICP aangifte). Dus de factuur staat op zijn bedrijf, bijv. ¤1000. Jij stuurt dan een factuur aan hem als een soort commissie voor de helft. Daar zou ik gewoon 21% over rekenen als je dat voor al je andere werkzaamheden ook doet, dus ¤ 605 incl. Hij kan de BTW weer terugvorderen en jij draagt het af, netto pakken jullie beide ¤500.
Vraag dan gewoon een zakelijke bon genoeg gasten die dat bij ons doen. Krijg je een bon met daarop iets in de trand van "4 keer dinner" á 32,36quote:Op maandag 12 oktober 2015 10:25 schreef Cracka-ass het volgende:
Het is toch een gevleugelde uitspraak dat vrienden na een etentje 'vechten' om de bon als ze voornamelijk uit ondernemers bestaan. Daarnaast moet je de fiscus ook de gelegenheid om ergens over te discussiëren als ze je controleren. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Op zondagmiddag eten bij een pannenkoekenhuis waarbij er onder andere 3 fristi op de bon staan lijkt me in dat kader wat ongeloofwaardig.
Goede tip!quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:15 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Vraag dan gewoon een zakelijke bon genoeg gasten die dat bij ons doen. Krijg je een bon met daarop iets in de trand van "4 keer dinner" á 32,36
Meestal ben ik ook nog zo aardig hem via de printer te laten gaan i.p.v. via de bonnenprinter. Omdat bonnen zo snel vergaanquote:
Het is ook een soort mind hackquote:
Muzikanten verdienen toch geen geldquote:Op dinsdag 13 oktober 2015 19:39 schreef Dribbel_ het volgende:
Van je hobby je werk maken is natuurlijk helemaal mooi. Kan leuk allemaal nieuwe gitaren, effecten enz kopen en toch op de zaak wegschrijven
Toen ik me er in verdiepte, bleek dat de Fujitsu ScanSnap echt de beste is. Volgens mij zijn de meeste modellen niet flatbed, maar die feed-in is hun unique selling point. Helaas is de prijs er ook naar.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 23:10 schreef Kandijfijn het volgende:
Waarvoor ik kwam, mijn flatbedscanner is dood
Wil je een pure flatbed? Heb hier namelijk een HP officejet pro 8600 Plus staan, een all in one inkjet met het verbruik (kosten per pagina) van laser. Snel, dubbelzijdig en intuïtieve software. Als deze de geest geeft koop ik een zelfde terug.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 23:10 schreef Kandijfijn het volgende:
Waarvoor ik kwam, mijn flatbedscanner is dood(na 14 trouwe jaren
). Iemand die nog een goede scanner weet? Die dubbelzijdig kan scannen in een keer met een beetje degelijke software erbij? Heb zelf nog geen onderzoek gedaan en hoopte dat iemand hier wellicht goed advies had
Ik heb geeneens een autoquote:Op zaterdag 17 oktober 2015 23:15 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Muzikanten verdienen toch geen geld? Die rijden in auto's goedkoper dan hun instrumenten en hopen dat als ze een avond spelen te quitte draaien
![]()
![]()
Thanks, evenredig is idd voor de hand liggend.quote:Op zondag 18 oktober 2015 11:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja het is niet zo heel moeilijk. Standaard betaal je gewoon bijtelling en btw correctie prive.
Geen bijtelling auto/busje = minder dan 500 km prive en rittenregistratie
Geen bijtelling busje = formulier invullen, geen rittenregistratie, maar geen enkele prive kilometer
Uiteraard is het tijdsevenredig hé, dfus als jij 5 maandjes geen bijtelling wilt met een auto/busje op de zaak betekent dat ook maar 5/12 van 500 km prive ritjes.
Is niet echt een kwestie van aanvragen. Als jij het busje hebt geactiveerd op je balans dan is hij zakelijk.
Ik wil geen printer in de werkkamer hebben staan maar wel een scanner. Ik ga eens kijken naar Scansnap die Hallmarkt noemdequote:Op zondag 18 oktober 2015 10:39 schreef Coelho het volgende:
[..]
Wil je een pure flatbed? Heb hier namelijk een HP officejet pro 8600 Plus staan, een all in one inkjet met het verbruik (kosten per pagina) van laser. Snel, dubbelzijdig en intuïtieve software. Als deze de geest geeft koop ik een zelfde terug.
Ja is dat zo?quote:Op zondag 18 oktober 2015 12:04 schreef Cracka-ass het volgende:
In dit kader is het handig om te weten dat als je bijvoorbeeld een youngtimer rijdt met bijtelling en je stapt halverwege het jaar over naar een nieuwe auto (dikke BMW jongens) dan kun je die niet zakelijk zonder bijtelling rijden. Dat kan pas per het volgende kalenderjaar.
Inderdaad. Voor de bijtelling is het van belang of op jaarbasis in totaal meer dan 500 km privé is gereden, ongeacht met welke auto. De bijtelling geldt dan voor alle auto’s tijdsevenredig.quote:Op zondag 18 oktober 2015 12:04 schreef Cracka-ass het volgende:
In dit kader is het handig om te weten dat als je bijvoorbeeld een youngtimer rijdt met bijtelling en je stapt halverwege het jaar over naar een nieuwe auto (dikke BMW jongens) dan kun je die niet zakelijk zonder bijtelling rijden. Dat kan pas per het volgende kalenderjaar.
Klopt op zich. Maar stel dat ze je toch op een woonboulevard zien en komen langs en ze zien dat je bijvoorbeeld de btw al hebt teruggevorderd op de aanschaf en tankbonnetjes, dan is de auto zakelijk (voor de BTW tenminste). Ik heb geen idee hoe ze precies te werk gaan, maar als zij volgend jaar zien dat je geen bijtelling betaalt over een zakelijke auto, hebben ze misschien nog data van dit jaar waarin te zien is dat je wel prive rijdt. Persoonlijk heb ik bij geen enkele klant die alleen zakelijk rijdt in een auto nog controle gehad, maar ze zeggen daar wel vrij streng te zijn.quote:Op zondag 18 oktober 2015 11:52 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Thanks, evenredig is idd voor de hand liggend.
Maar ik houd nu dus al kilometers bij, dus ik voldoe al aan geen bijtelling?
Dus ik hoef hier verder niks voor aan te vragen bij de BD?
Want even puur hypothetisch gezien, ze zien mij bij een woonboulevard (ik roep maar wat) kan de BD toch niet zien waarvoor ik heb gekozen?
Als je in loondienst werkt wordt het maandelijks verrekend, voor een ondernemer pas eind van het jaar bij de aangifte IB.
Of moet je dit dan gewoon kunnen aantonen?
Heb verder geen snode plannen hoor, ben alleen benieuwd hoe het werkt
Gewoon even het formuliertje downloaden, invullen, opzoeken, en voila. Ik heb regelmatig wat gewijzigd, echt heel eenvoudigquote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:52 schreef Quoi het volgende:
Dit kwartaal wordt de eerste keer dat ik gebruik ga maken van een accountant, ruim een jaar nadat ik als zzp'er aan de slag ben. Wat een verademing! Ik heb een hoop geleerd van het 'belasting-verhaal' uitzoeken, maar ben erg blij dat ik er niks mee hoef.
Komende maand wordt het eens tijd om te kijken of mijn eerste jaardoelstelling is behaald.
Heeft iemand overigens ervaring met het bijstellen van zijn/haar KvK inschrijving? Ik merk dat ik - naast tekstschrijver, zoals ik ben ingeschreven - ook wordt gevraagd voor korte onderzoeksprojecten (ik ben van oorsprong onderzoeker en gepromoveerd). Is zo'n wijziging überhaupt nodig?
OK, thanksquote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:54 schreef Burdie het volgende:
[..]
Gewoon even het formuliertje downloaden, invullen, opzoeken, en voila. Ik heb regelmatig wat gewijzigd, echt heel eenvoudig.
Ik zit al jaren bij Sisow, geen abo, alleen kosten per transactie en betalen erg snel uit. Bevalt prima.quote:Op dinsdag 24 november 2015 17:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft er hier iemand ervaring met een Payment Service Provider (PSP)?
Wij willen op dit moment automatische incasso aanbieden aan onze klanten. Op termijn willen we een webshop waarbij we iDeal, Paypal, credit card betalingen, etc willen aanbieden.
Er zijn best een aantal PSP's en ik weet niet goed waar ik op moet letten.
Zakelijke rekening is tegenwoordig dacht ik bij alle PSP's verplicht.quote:Op dinsdag 24 november 2015 18:33 schreef Teeno het volgende:
[..]
Ik zit al jaren bij Sisow, geen abo, alleen kosten per transactie en betalen erg snel uit. Bevalt prima.
Je moet er wel een zakelijke rekening hebben.
Ow.. en of ze automatische incasso doen weet ik niet, nooit gebruikt.
Mag ik vragen wat je cijfers grofweg waren (omzet/winst) en voor welk bedrag je het verkocht hebt?quote:Op woensdag 25 november 2015 10:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb laatst mijn webwinkel ook verkocht. Op sitedeals gezet, cijfertjes erbij etc. en dan wachten. Kreeg verdacht veel respons dus of mijn vraagprijs was te laag, of er zijn echt gewoon veel geïnteresseerden die willen investeren in webwinkels. Als je het echt wil zou ik eerst duidelijk alle cijfers op papier zetten, daarna je berekening van de vraagprijs en dan gewoon extra hoog te koop zetten. Soms vind je een gek die het er wel voor geeft en anders zak je bij de onderhandelingen. Eigenlijk ging het allemaal best soepeltjes bij mij en was het zo gebeurd. Ja je krijgt ook mailtjes van mensen die vragen in termijnen te betalen enzo, maar dat zou ik niet doen, tenzij je zelf ook heel wanhopig bent
Apart.quote:Op dinsdag 8 december 2015 16:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Je moet de BTW over producten uit het buitenland meenemen in de KOR berekening als voorbelasting, de berekening van de KOR is dus anders dan de berekening volgens de BTW aangifte.
Te betalen BTW: ¤ 630
Te vorderen BTW: ¤ 420
Je mag ¤ 210 KOR toepassen (mits je in het hele jaar onder de grens blijft uiteraard). Hierdoor moet je dit kwartaal ¤ 315 afdragen.
Maar inderdaad wel logisch.quote:Op dinsdag 8 december 2015 16:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja je zal dus aan het eind van het jaar goed moeten narekenen of je nog wel recht hebt op de KOR (of de volledige KOR). De eerlijkheid zit hem in het feit dat als je die producten WEL in Nederland had gekocht, je dan op dezelfde KOR berekening zou komen.
Nou, volgens mij dus niet.quote:Op dinsdag 8 december 2015 16:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja je zal dus aan het eind van het jaar goed moeten narekenen of je nog wel recht hebt op de KOR (of de volledige KOR). De eerlijkheid zit hem in het feit dat als je die producten WEL in Nederland had gekocht, je dan op dezelfde KOR berekening zou komen.
Dan is het goed, misschien had ik iets over het hoofd gezien.quote:Op donderdag 24 december 2015 16:48 schreef YoshiBignose het volgende:
Meestal kun je vanaf eind februari/maart de ondernemersaangifte indienen, als dat je vraag is. Naast de BTW aangiftes per maand/kwartaal heb ik geen idee wat je zou willen opsturen?
Ik neem aan dat je toch 2015 bedoelt?quote:Op dinsdag 22 december 2015 00:33 schreef Coelho het volgende:
Ik ben op zoek naar de jaarruimte 2016 zodat ik weet wat ik voor mijn pensioen moet reserveren. Iemand enig idee waar dat te vinden is? Google toont me alleen 2015 en van de site van de BD wordt ik ook nog niks wijzer.
Nee, ik bedoel 2016. De jaarruimte 2015 is voor zover ik weet het de pensioenafdracht die je in 2015 mag doen binnen de fiscale regeling (dus bruto afdracht), welke berekend wordt over de gegevens uit 2014. Die heb ik begin dit jaar al gestort.quote:Op maandag 28 december 2015 00:24 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je toch 2015 bedoelt?
Rekenhulp lijfrentepremie
quote:Op maandag 28 december 2015 00:47 schreef Coelho het volgende:
Nee, ik bedoel 2016. De jaarruimte 2015 is voor zover ik weet het de pensioenafdracht die je in 2015 mag doen binnen de fiscale regeling (dus bruto afdracht), welke berekend wordt over de gegevens uit 2014. Die heb ik begin dit jaar al gestort.
quote:Uitgaven voor inkomensvoorzieningen
Indien voldaan is aan de voorwaarden voor aftrek, gelden voor de hoogte van de premieaftrek
de volgende regels:
o Betaalde bedragen zijn aftrekbaar voor zover belastingplichtige een pensioentekort heeft en op 1 januari 2016 de AOW-leeftijd nog niet heeft bereikt. De hoogte van het aftrekbare bedrag moet bepaald worden aan de hand van de jaarruimte en/of reserveringsruimte.
Bij de berekening van de jaarruimte zijn onder meer het inkomen en de pensioenaangroei van het voorafgaande kalenderjaar bepalend.
o De jaarruimte bedraagt in het jaar 2016 ten hoogste 13,8% van de premiegrondslag (maximaal ¤ 12.355) (¤ 12.153). De reserveringsruimte bedraagt de niet-benutte jaarruimte in de aan het kalenderjaar voorafgaande zeven jaar, maar bedraagt in het jaar van aftrek ten hoogste 17% van de premiegrondslag met een maximum van ¤ 7.088 (¤ 7.052). Voor belastingplichtigen die bij het begin van het kalenderjaar een leeftijd hebben bereikt van 55 jaar en 6 maanden, wordt het maximumbedrag van ¤ 7.088 verhoogd tot ¤ 13.997 (¤ 13.927).
De maximale premiegrondslag bestaat uit bepaalde inkomensbestanddelen uit box 1 tot ten hoogste ¤ 101.519 (¤ 100.000), verminderd met een franchisebedrag van ¤ 11.996 (¤ 11.936).
Voor tijdelijke oudedagslijfrenten is het maximale bedrag van de jaaruitkering ¤ 21.248 (¤ 21.142).
De afkoop van een lijfrente met een waarde in het economische verkeer van maximaal ¤ 4.303 (¤ 4.281) wordt alleen in de heffing van inkomstenbelasting betrokken. De berekening van de revisierente - die normaliter verschuldigd is bij afkoop - blijft hierbij achterwege.
Geweldig, dat is wat ik zocht! Toch weer iets geindexeerd. En dan te bedenken dat jaarruimte 2013 nog ruim 27k was. De overheid doet er alles aan om de nivellering na het pensioen door te trekkenquote:
Ja ik hoop dat je de kleineondernemersregeling bedoeltquote:Op maandag 4 januari 2016 10:31 schreef junkiexp het volgende:
Thanks Yoshi!
Van de week voor mijn 2 bedrijven voor de eerste keer BTW aangifte doen rekening houdend met zelfstandigeaftrek e.d.
Wordt best nog een klus denk ik zo.
Heb een EMZ en ben ook mede eigenaar van een VOF.
Euh ja, de rest komt later inderdaadquote:Op maandag 4 januari 2016 11:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja ik hoop dat je de kleineondernemersregeling bedoelt
Ik kan je ook wel een boekhouder tippen.quote:Op maandag 4 januari 2016 10:31 schreef junkiexp het volgende:
Thanks Yoshi!
Van de week voor mijn 2 bedrijven voor de eerste keer BTW aangifte doen rekening houdend met zelfstandigeaftrek e.d.
Wordt best nog een klus denk ik zo.
Heb een EMZ en ben ook mede eigenaar van een VOF.
Dat verklaart het filmpje op zijn website.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik ookmaar is wel een beetje een nerdje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |