abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 januari 2016 @ 10:04:12 #201
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_158866595
Ondanks dat ik al vaker lurk in deze reeks, eigenlijk nooit wat van me laten horen, maar nu ik recent ook echt de stap gemaakt heb om als freelancer aan de slag te gaan, wil ik me toch melden. Dit naast mijn huidige baan ( reserves opbouwen, niche markt ), om bij afdoende reserves de doorstap te kunnen maken naar een 50/50 concept en of 100% fulltime freelance.

Ik richt me momenteel op de logistieke markt, waarbinnen specifiek op IT verhuizingen. Dit eigenlijk doordat ik met toeval in contact ben gekomen met een opdrachtgever binnen dit segment en dit mij een afwisselde en uitdagende omgeving is om binnen te werken.
pi_158867982
Maar je hebt je dus ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak? Of bedoel je met freelancer dat je de winst gaat aangeven onder resultaat uit overige werkzaamheden?
Facts don't care about your feelings
  woensdag 6 januari 2016 @ 11:16:15 #203
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_158868092
quote:
11s.gif Op woensdag 6 januari 2016 10:04 schreef whoeier het volgende:
Ik richt me momenteel op de logistieke markt, waarbinnen specifiek op IT verhuizingen. Dit eigenlijk doordat ik met toeval in contact ben gekomen met een opdrachtgever binnen dit segment en dit mij een afwisselde en uitdagende omgeving is om binnen te werken.
Gefeliciteerd :Y

Het zou mooi zijn als je je hier specifiek op kunt richten, klinkt als een prima niche.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_158877909
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 19:12 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik kan je ook wel een boekhouder tippen. :)
Mevrouw junkiexp is financial controller ;).
Maar ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, en dan laat ik door haar controleren.
Maar met de regelingen qua eenmanszaak heeft ze nooit iets te maken dus daar kijken we samen even naar.
Vind het wel goed om zelf zoveel mogelijk alles te doen, dan houd ik ook wat overzicht enz.

Voor de mijn eigen bedrijf doe ik alles in Excel, ik boek ook geen facturen.
Voor de VOF zijn we nu met een proefperiode van E-boekhouden bezig, eens kijken of dat bevalt.
Laatsgenoemde heeft veel verkoop en inkoopfacturen.

Mijn EMZ hooguit 15 verkoop en 30 inkoop per maand dus dat is te doen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 6 januari 2016 @ 20:08:27 #205
188514 whoeier
pi_158881336
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 11:16 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Gefeliciteerd :Y

Het zou mooi zijn als je je hier specifiek op kunt richten, klinkt als een prima niche.
Dank je, het is inderdaad een prachtige niche, waar ik me prima in vermaak, ik poog inderdaad m'n focus op hoog tempo te verzetten deze kant op, al wil ik niet icm de vaste baan over de 60 uur per week gaan, al is het maar om de administratie op reguliere tijden te kunnen verwerken ipv de late uurtjes.

Wel wil ik me wat breder bekend maken in de markt, 1 speler is leuk ( okay ze kunnen me makkelijk 40+ uren per week wegzetten ), maar ik heb geen behoefte om een risico van verkapte loondienst te lopen.
  woensdag 6 januari 2016 @ 20:18:20 #206
188514 whoeier
pi_158881659
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 11:11 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar je hebt je dus ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak? Of bedoel je met freelancer dat je de winst gaat aangeven onder resultaat uit overige werkzaamheden?
Uhm in het kort, kvk-registratie en ,hiermee gezien mijn fulltime job ernaast, dus ook een verdiensten uit overige werkzaamheden. In het kort gezegd, ik voel me de zwaarst belaste starter van Nederland.

Dit is het resultaat uit overleg met het KVK, zeker gezien ik mijn fulltime baan ernaast behoudt, zou dit de minste administratieve last opleveren. Naja je snap het wel, ik ben geen held op dit vlak.
( Nee ik haal dus niet het uren criterium, meer dan 50% is in loondienst nog, beperkt aantal werkgevers gezien de uren )
pi_158883064
Hehehe yep, dat is belastingtechnisch niet iets waar je vrolijk van wordt. Maar goed zo moet je beginnen, als het echt wat begint te worden dan stop je natuurlijk in loondienst :)

Waar moet ik aan denken bij IT verhuizingen?
  woensdag 6 januari 2016 @ 21:06:24 #208
188514 whoeier
pi_158883512
Eigenlijk letterlijk wat er staat, elke pc, monitor etc wat veelal bij verbouwingen, verhuizingen etc over moet ;) De verhuizers zijn zelf veelal huiverig om dit af te koppelen en weer aan te koppelen, zeker als er patches gelegd moeten worden, dus daar kom ik dan voor :)

Het echte zware werk, gebeurd ook wel eens, al is dat vaak in overleg met de grotere leverancier ( denk aan Capgemini etc. )

[ Bericht 0% gewijzigd door whoeier op 06-01-2016 21:59:34 (Nederlandse taalfoutjes :)) ]
pi_158884266
Ok interessant... heb zelf ook een IT bedrijf met een compagnon, maar eigenlijk nooit echte verhuizingen meegemaakt. Begrijp wel dat servers en netwerken verhuisd moeten worden dat het wel een werk is, maar dat komt meestal door het opnieuw leggen. Maar.. is er genoeg werk voor je in te vinden?
  woensdag 6 januari 2016 @ 21:58:28 #210
188514 whoeier
pi_158885526
Ja redelijk, ik werk momenteel veel voor een bedrijf uit utrecht/amsterdam welke me goed aan het werk weet te houden, zeker gezien ik het als erbij doe. Ze geven te kennen me het liefst fulltime aan de gang te hebben, maar gezien de regelgeving en huidig werk houd ik dat af.

In welke richting zit je bedrijf, als ik vragen mag?

[ Bericht 0% gewijzigd door whoeier op 06-01-2016 21:59:04 (Nederlandse taalfoutjes :)) ]
pi_158893292
Maar ja als je via een ander bedrijf werkt dan ben je inderdaad niet echt een ondernemer nog, want dan is dat je enige klant. De vraag is dan of het makkelijk is nieuwe klanten te vinden naast dat bedrijf...

Uhh bijna alles wat IT betreft vooral voor het MKB, systeembeheer, netwerken etc. maar ook websites.
  donderdag 7 januari 2016 @ 11:49:38 #212
188514 whoeier
pi_158896011
Ja dat is inderdaad de kunst, nu is de markt redelijk benaderbaar, maar alles gaat in het lage tempo :) maar goed, ik ben niet voor 1 gat te vangen en kan gelukkig nog wat ander werk erbij pakken in een andere richting indien ik te kort zou komen met opdrachtgevers ;)

Lekker breeduit dus :) wel genoeg werk in te vinden/krijgen op het moment? Het bredere spectrum is momenteel m'n voordeel in het werk, naast het fysieke werk, is het fijn om te weten hoe het functioneert en evt. Te herstellen is.
pi_158897759
Ja je ziet toch dat er veel bedrijfjes zijn met enkele werknemers maar weinig op het gebied van IT geregeld hebben. Als je dan inziet dat personeel vrij duur is... en nog duurder als de computer niet werkt. Ook email is vaak slecht geregeld terwijl je tegenwoordig veel keuzes hebt voor exchange e.d.

ECHT nieuwe klanten vinden blijft lastig natuurlijk, maar dat heb je overal. Vaak krijg je toch veel nieuwe opdrachten via-via.
pi_158900644
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 13:02 schreef YoshiBignose het volgende:

Vaak krijg je toch veel nieuwe opdrachten via-via.
Of via fok.nl 😜👍🏼
pi_158901262
Ja dat zijn de ergste :P
  donderdag 7 januari 2016 @ 16:24:47 #216
188514 whoeier
pi_158903031
Het is inderdaad niet makkelijk, maar gestaag lukt het wel. Het mooie van mijn niche is het kopje koffie werk, de bedrijven hebben veelal niks met computers, dus een bakkie pleur werkt beter dan een mailtje/belletje.

Online is de niche niet geweldig actief, maar daar komt langzaam verandering in.. Eigenlijk wel jammer, ik doe graag een koppie koffie.

Wel fijn om te horen dat er nog werk in het mkb zit, zal nu inmiddels ook wel weer aantrekken zijn.
  donderdag 7 januari 2016 @ 16:30:38 #217
188514 whoeier
pi_158903194
Via platformen is juist het mooiste, jezelf per ongeluk aan werk helpen, zonder ervan bewust te zijn..

Al heb ik dat enkel als ik per ongeluk weer ergens land waar ze gezanik hebben met vage problemen ( zijn de leukste) op verouderde system of freeware wat dwars ligt ;)
pi_158905949
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 15:27 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja dat zijn de ergste :P
Haha geef het door hier thuis 😜
pi_158909871
Ik heb effe een vraagje, morgen schrijf ik me in als zzper. Ik heb al een auto gekocht die op de zaak moet komen. Hoe zet ik die 'op de zaak'? Moet ik m overschrijven bij het postkantoor? OF blijft ie gewoon op mijn naam staan?

Edit: Ok, ik zie dus dat je dit alleen administratief doet. Maar hoe weet de belastingdienst dan dan ze mij het grijskenteken tarief voor ondernemers moet gaan berekenen?

[ Bericht 28% gewijzigd door Makrolon op 07-01-2016 20:14:29 ]
pi_158918347
Als het een grijs kenteken auto is dan gaat dat automatisch als je al ingeschreven staat.
Geen idee hoe dat nu zit omdat je het andersom hebt gedaan.
Auto zet je inderdaad niet op je zaak als EMZ maar op je privé naam inderdaad.
Verzekering kan wel op de zaak en je kan de BTW van de auto uiteraard aftrekken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 8 januari 2016 @ 01:27:33 #221
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_158919857
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 20:02 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb effe een vraagje, morgen schrijf ik me in als zzper. Ik heb al een auto gekocht die op de zaak moet komen. Hoe zet ik die 'op de zaak'? Moet ik m overschrijven bij het postkantoor? OF blijft ie gewoon op mijn naam staan?
Bij een eenmanszaak is jouw BSN gelijk aan jouw fiscale nummer van de eenmanszaak. Wanneer de auto op jouw naam staat, staat deze "op de zaak".

En wat betreft de motorrijtuigenbelasting.
quote:
Wij passen het lage tarief voor ondernemers automatisch toe, als u bij ons als ondernemer voor de omzetbelasting geregistreerd bent.

Bestelautotarief voor ondernemers

Hoe lang voor de inschrijving heb je de bestelauto overigens aangekocht?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_158952520
Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb de auto een week of 3 geleden gekocht. T was een btw auto, kan ik die btw dan nog wel aftrekken?

Is idd een grijs kenteken. Ik hou t in de gaten of t automatisch aangepast word.
  zaterdag 9 januari 2016 @ 09:58:13 #223
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_158952721
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 09:35 schreef Makrolon het volgende:
Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb de auto een week of 3 geleden gekocht. T was een btw auto, kan ik die btw dan nog wel aftrekken?

Is idd een grijs kenteken. Ik hou t in de gaten of t automatisch aangepast word.
Dat kan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 21 januari 2016 @ 00:42:35 #224
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_159272016
Ik ben nu iets meer dan 3 jaar zelfstandig ondernemer. Tot op heden deed mijn accountant mijn belastingaangifte voor april over het voorgaande jaar, kreeg ik rond juni een aanslag die ik vervolgens netjes betaalde. In 2015 hoefde de aanslag zelfs pas per 1 november betaald te worden.

Nu ben ik inmiddels mijn diverse papieren weer aan het verzamelen voor aangifte 2015. Mijn vrouw krijgt ongeveer 80% terug van wat ik moet betalen omdat zij de volledige HRA op haar conto krijgt. Normaal gesproken is dat net iets voordat ik moet terugbetalen dus mijn reservering hoeft maar 20% te zijn van het op mijn omzet berekende bedrag. Dat geld heb ik netjes gereserveerd zodat ik in juli over 2015 kan betalen.

Nu ontving ik vanavond van de BD een voorlopige aanslag 2016. Als ik het goed begrijp is het dus de bedoeling dat ik, nadat ik in November 2015 over 2014 heb betaald, in Juli 2016 over 2015 ga betalen, dat ik voor Maart 2016 ook vast voorlopig over 2016 ga betalen.

Waar ik bij de eerste twee nog kon verrekenen met de teruggave van mijn vrouw en dus maar zo'n 20% van de door mij te betalen belasting hoefde op te hoesten, daar gaat deze voorlopige aanslag alleen uit van mijn te betalen belasting en moet ik dus 100% voorschieten om over 1.5 jaar een keer 80% terug te krijgen. Al met al betaal ik binnen 9 maanden voor 3 jaar belasting.

Is dit normaal? Waarom nu dan pas en niet al vanaf het moment dat ik startte? Ik wil best betalen, heb alleen het gevoel dat ik onevenredig zwaar af moet rekenen in dit jaar terwijl ik altijd op tijd betaald heb. Alle plannen die we voor dit jaar hadden op financieel gebied kunnen gewoon een jaar terug de koelkast in omdat ze nu ineens vooruit betaald willen krijgen waardoor mijn kosten meer dan een jaar naar voren gehaald worden.
pi_159274051
Voorlopige aanslag kun je gewoon zelf indienen hoor, of ze berekenen het op basis van de bedragen van voorgaand jaar. Dus gewoon even je accountant bellen en zeggen dat ie wat lager moet...

Bovendien kun je gewoon in 11 termijnen betalen hoor dus hoeft niet ineens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')