abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 maart 2016 @ 18:18:59 #51
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160422110
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:42 schreef Hallmark het volgende:
Vraag: 2015 was het eerste jaar dat ik 100% als freelancer werk (d.w.z. geen vaste baan). Nou trek ik m'n aangifte inkomstenbelasting open, en de eerste vraag is: Hebt u van ons bericht gekregen dat u als ondernemer aangifte moet doen voor de inkomstenbelasting?

Nee, dus. Ik belde met de BD en die bevestigde dat. Het betekent dus dat ik al mijn verdiensten moet opgeven als "loon uit overige werkzaamheden". Dat komt me toch een beetje merkwaardig voor, of is dit heel normaal?
In dat geval verzoeken om uitreiking van een ander aangiftebiljet. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 18:20:08 #52
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160422137
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:52 schreef Coelho het volgende:

[..]

Het klinkt me in de oren alsof je geen VAR aangevraagd hebt.
Is dat nodig om als ondernemer voor de inkomstenbelasting te worden aangemerkt?
  vrijdag 4 maart 2016 @ 18:43:24 #53
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_160422558
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:37 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet :') maar hoe kan de Belastingdienst nou weten dat je ondernemer bent als je je niet hebt ingeschreven. Het wil niet meteen zeggen dat je ondernemer bent, maar dat hoef je ook niet te zijn als je wel een brief krijgt met de ondernemersaangifte.

Maar je had dus al een onderneming een aantal jaar maar naast je baan. Toen voldeed je niet aan de eisen van ondernemerschap en heb je steeds de inkomsten aangegeven op inkomen uit overige werkzaamheden? Wat is er veranderd in 2015?

[..]

Haha tja.. ik reed vroeger ook altijd BMW's. Nu Kia ;(
Ik nu een trein en een fiets dus alles zal een verbetering worden :')
  vrijdag 4 maart 2016 @ 20:31:42 #54
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160425204
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 18:20 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Is dat nodig om als ondernemer voor de inkomstenbelasting te worden aangemerkt?
Ik dacht dat dat het bewijs van de BD was dat je aangemerkt werd als iemand die Winst Uit Onderneming haalt, vandaar de VAR-WUO. Maar misschien heb ik het verkeerd? Ik had 'm vanaf dag 1 en ben altijd als ondernemer gezien. Misschien heb ik daar voor mezelf een causaal verband gemaakt dat er niet is...
  vrijdag 4 maart 2016 @ 20:46:11 #55
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_160425830
Wij hebben in 11 jaar nooit een VAR gehad en we zijn toch echt ondernemers ;)
Spoilers!
  vrijdag 4 maart 2016 @ 22:56:20 #56
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160430312
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 20:31 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik dacht dat dat het bewijs van de BD was dat je aangemerkt werd als iemand die Winst Uit Onderneming haalt, vandaar de VAR-WUO. Maar misschien heb ik het verkeerd? Ik had 'm vanaf dag 1 en ben altijd als ondernemer gezien. Misschien heb ik daar voor mezelf een causaal verband gemaakt dat er niet is...
Een hond heeft vier poten maar niet alles met vier poten is een hond. ;)
  vrijdag 4 maart 2016 @ 23:45:43 #57
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160431380
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 22:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een hond heeft vier poten maar niet alles met vier poten is een hond. ;)
Hoe maak je dan kenbaar aan de BD dat je als ondernemer gezien wilt worden? Het is volgens mij ook niet je KvK inschrijving. Er zal toch ergens een keer een formuliertje aangevraagd of ingevuld moeten worden voordat ze het vinkje voor je naam zetten?
  vrijdag 4 maart 2016 @ 23:51:24 #58
125915 Dribbel_
pi_160431503
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 23:45 schreef Coelho het volgende:

[..]

Hoe maak je dan kenbaar aan de BD dat je als ondernemer gezien wilt worden? Het is volgens mij ook niet je KvK inschrijving. Er zal toch ergens een keer een formuliertje aangevraagd of ingevuld moeten worden voordat ze het vinkje voor je naam zetten?
Waarschijnlijk bekijken ze het in eerste instantie aan de hand van je omzet belasting? Als je gedurende het jaar al genoeg geld aan ze schenkt zullen ze het snel al automatisch daarop zetten.

Heb ze van te voren nog gebeld om te vragen wat er zou gebeuren als ik geen aangifte als ondernemer zou krijgen voor inkomsten belasting en toen vertelden ze dat je dan gewoon kan bellen en het aan kan vragen en dan zetten ze het om.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 23:57:48 #59
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160431654
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 23:45 schreef Coelho het volgende:

[..]

Brief sturen naar het regiokantoor dat je op grond van je inkomen en urenbesteding aangemerkt dient te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting. En dat je dus een ander biljet uitgereikt wilt hebben.
pi_160435077
Om als ondernemer aangemerkt te worden moet je voldoen aan een aantal criteria, bijvoorbeeld voldoende opdrachtgevers, winst beogen, winst die redelijkerwijs te verwachten is, ondernemersrisico lopen, investeringen doen. Dit zijn allemaal begrippen die vaag zijn en waarover discussie mogelijk is en waarmee je met voldoende argumenten aan kunt tonen dat je daadwerkelijk ondernemer bent. Het is een zogenaamd grijs gebied.

Het voordeel van ondernemer zijn, dus winst uit onderneming genieten, is dat je gebruik kunt maken van de ondernemersfaciliteiten (zelfstandigenaftrek, investeringsaftrek, FOR) mits je voldoet aan het urencriterium (1.225 op jaarbasis aan de onderneming besteed). Daarnaast kan een ondernemer indien er een aantal slechte jaren achter elkaar zijn, dit verlies in mindering brengen in de aangifte inkomstenbelasting. Bij iemand die resultaat uit overige werkzaamheden verricht zal dit eerder beperkt worden. Ook heb je als ondernemer zijnde meer mogelijkheden voor aftrekposten dan bij een resultaatgenieter.

Of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting heeft niets te maken met de omzetbelasting. Je kunt ondernemer zijn voor de omzetbelasting ,maar voor de inkomstenbelasting resultaat uit overige werkzaamheden genieten.
De VAR heeft er ook niks mee te maken, dat is/was een verklaring van de belastingdienst die bedoeld was om opdrachtgevers duidelijkheid te verschaffen over de fiscale status van de opdrachtnemer.
Ook is het best mogelijk als je voor een bepaald jaar een VAR hebt met Winst uit Onderneming, dat je achteraf toch niet als ondernemer aangemerkt wordt. Omdat de feiten dan bijvoorbeeld heel anders blijken te liggen.

Je bepaalt zelf bij het indienen van de aangifte inkomstenbelasting of je ondernemer bent en vult dan daar het biljet voor in. Als de belastingdienst het daar niet mee eens is, kun je achteraf een discussie krijgen op basis van de in de eerste alinea genoemde gegevens.

Als je dus vind dat je ondernemer bent en je hebt een uitnodiging voor een particuliere ontvangen, dan vul je toch gewoon een biljet voor ondernemer in. Met commerciële software kun je dat zelf regelen. Bij het programma van de belastingdienst weet ik niet hoe dat werkt, dan moet je wellicht een verzoek doen om ondernemersaangifte te kunnen doen. Of wellicht kun je het soort biljet wel wijzigen binnen de software?
  dinsdag 8 maart 2016 @ 13:58:34 #61
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_160516074
Waarom ontdek ik dit topic nu pas :@
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_160519016
Goeie vraag, ben je ondernemer dan?
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 8 maart 2016 @ 16:45:48 #63
125915 Dribbel_
pi_160519771
Hmm, moet een grote transactie doen, maar dat moet naar Dollars. Nu doen of de gok nemen dat hij nog wat gaat stijgen. Iedere % is mooi meegenomen.

woensdag 9 maart 2016 @ 09:48:26 #64
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_160536751
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 16:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Goeie vraag, ben je ondernemer dan?
Officiëel staat het bedrijfje op naam van mijn vriendin, maar eigenlijk steek ik er de meeste tijd in. :P
Alles bij elkaar opgeteld tikken we echter nog niet de urengrens aan, dus voorlopig nog resultaatgenieter.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_160537166
Je mag ook niet uren van beide rekenen als het gewoon een eenmanszaak is :P
  donderdag 17 maart 2016 @ 07:22:06 #66
136 V.
Like tears in rain...
pi_160730531
Hoi :W

Ben ik weer. Het heeft wat voeten in aarde gehad, maar mijn eerste factuur is nu eindelijk betaald.
Nu heb ik de afgelopen anderhalve maand van onze spaarrekening een aantal dingen voorgeschoten. Daar zat een aantal aankopen bij, maar die boek ik gewoon van mijn zakelijke rekening terug naar de privé-rekening per betaalde rekening (of in bulk) onder kopje voorgeschoten kosten.

Maar ik heb ook een deel aanvullend inkomen voorgeschoten, dat ik nu ook aan mijzelf wil betalen.
Hoe zet ik mijn eigen 'netto' loon in de boeken en op de betalingskenmerken van de overboeking?
Is dat aan regels gebonden (heet dat loon, privéopname, salaris, inkomen), of mag je het zo noemen als je wilt?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_160731567
Mag je noemen wat je wilt, maar prive opname is de juiste omschrijving. Je boekt het namelijk ook naar prive in je administratie.
  donderdag 17 maart 2016 @ 09:32:39 #68
136 V.
Like tears in rain...
pi_160731776
Okee, dus mijn eigen 'salaris' zet ik bij de bank op 'privé opname' en in mijn administratie als 'privé-opname'?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 17 maart 2016 @ 09:37:03 #69
136 V.
Like tears in rain...
pi_160731846
Nog een vraag: ik sta bij de KvK (en belastingdienst) ingeschreven als ZZP'er met de volgende activiteiten:

Redactie (radio, tv, internet, print), quizzen, tekst, vertaling, training en voice-over.

Nu heb ik ook nog plannen om zaken aan te bieden via internet (Amerika). Onder andere video's, animaties (doe ik ook). Dat zouden dus dingen zijn die ik 'verkoop'. Als daar ook maar iets van geld op binnenkomt, moet ik daarvoor nog aanpassingen doen op mijn activeiten bij de inschrijving, of kan ik wat daar aan zakgeld van binnenkomt gewoon inboeken als 'overige inkomsten' of zo?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 17 maart 2016 @ 09:41:45 #70
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_160731911
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 09:37 schreef Verbal het volgende:
moet ik daarvoor nog aanpassingen doen op mijn activeiten bij de inschrijving
Ik was al ruim anderhalf jaar bezig met freelance activiteiten voordat ik de inschrijving bij de KvK hierop aanpaste. Dus ik zou zeggen: probeer het eens en als die extra zakelijke activiteit levensvatbaar blijkt, dan wijzig je de inschrijving.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_160731993
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 09:32 schreef Verbal het volgende:
Okee, dus mijn eigen 'salaris' zet ik bij de bank op 'privé opname' en in mijn administratie als 'privé-opname'?

V.
Eigenlijk is wat je opneemt juist niet je salaris bij een eenmanszaak. De winst (dus eigenlijk je inkomen, je salaris (wat helemaal een fout woord is) bestaat uit je omzet minus je kosten. Wat je daarvan al dan niet naar privé haalt moet je helemaal zelf weten, heeft verder geen invloed op je belastbaar inkomen en heet gewoon een opname.
  donderdag 17 maart 2016 @ 10:13:06 #72
136 V.
Like tears in rain...
pi_160732458
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 09:46 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Eigenlijk is wat je opneemt juist niet je salaris bij een eenmanszaak. De winst (dus eigenlijk je inkomen, je salaris (wat helemaal een fout woord is) bestaat uit je omzet minus je kosten. Wat je daarvan al dan niet naar privé haalt moet je helemaal zelf weten, heeft verder geen invloed op je belastbaar inkomen en heet gewoon een opname.
Okee, duidelijk. Eigenlijk vind ik het voor mijn eigen begrip wel zo prettig om er bijvoorbeeld maanden aan toe te voegen, maar echt nodig is het ook niet. :)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 21 maart 2016 @ 15:42:49 #73
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_160835242
Ik zie dat ik in de OP nog steeds als ondernemer vermeld sta. Dat is helaas al een tijdje niet meer het geval. Nadat de markt waarin ik actief was compleet op zijn gat ging, ben ik uiteindelijk noodgedwongen weer in loondienst gegaan. Hoewel niet formeel failliet, uiteindelijk wel een heleboel financiële ellende als gevolg hiervan. Ellende die overigens bijna is opgelost *O*.

Voor nu dus geen ondernemer. Er zijn wel wat ontwikkelingen gaande die dit weer zouden kunnen veranderen, maar het is nu nog wat te vroeg om dat te delen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 21 maart 2016 @ 22:11:10 #74
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160846041
Afgelopen week een meeting gehad met gelijkgestemde ZZPers, waar iemand van FNV Zelfstandigen kwam spreken over de nieuwe modelovereenkomsten. Kort gezegd komt het er op neer dat je óf duidelijk moet kunnen maken dat er op geen enkele wijze een gezagsrelatie is, óf dat je vrij inwisselbaar bent door iemand anders.

In mijn sector (project management), wordt je ingehuurd op basis van je expertise, competenties en dus hard- en soft skills, waardoor de inwisselbaarheid al direct ver te zoeken is. De projecten die wij runnen moeten voldoen aan wetgeving waarbij ook de aansprakelijkheid in de wet geregeld is. Ik heb dus altijd een gezagsrelatie. Ik moet namelijk voldoen aan een aantal bij wet vastgelegde eisen en bovendien rapporteren aan de opdrachtgever, die bovendien sturende instructies moet kunnen geven. Daarmee voldoe ik ook niet aan dit punt.

Volgens de betreffende spreker is het hiermee nagenoeg onmogelijk om aan te tonen dat er geen dienstbetrekking is. Dit ondanks dat we zelf het risico lopen, geen aanspraak maken op voorzieningen, aansprakelijk zijn voor geleden schade en contracten sluiten met een duidelijke einddatum of eindoplevering. Bovendien, als wij al niet zouden kunnen aantonen dat we geen dienstbetrekking hebben, dan denk ik dat heel veel mensen (kenniswerkers) hier moeite mee gaan hebben. Overigens schijnt vluchten in een BV ook niet te kunnen, omdat je ook daar zult moeten kunnen aantonen dat je zelfstandig werkt.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en zien jullie beren op de weg met betrekking tot je eigen zelfstandigheid?

Eigenlijk is het toch van den zotte dat je in dit land niet gewoon zelf het vinkje 'zelfstandige' mag zetten. Het willens en wetens afzien van het sociale vangnet zou toch voldoende moeten zijn? Ik mag nergens aanspraak op maken, maar draag middels belastingen (veel meer dan in loondienst) wel gewoon bij aan het in stand houden van het systeem. Je zou zeggen dat het vanuit de samenleving geredeneerd de best mogelijke situatie is.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 07:24:57 #75
136 V.
Like tears in rain...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')