In dat geval verzoeken om uitreiking van een ander aangiftebiljet.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:42 schreef Hallmark het volgende:
Vraag: 2015 was het eerste jaar dat ik 100% als freelancer werk (d.w.z. geen vaste baan). Nou trek ik m'n aangifte inkomstenbelasting open, en de eerste vraag is: Hebt u van ons bericht gekregen dat u als ondernemer aangifte moet doen voor de inkomstenbelasting?
Nee, dus. Ik belde met de BD en die bevestigde dat. Het betekent dus dat ik al mijn verdiensten moet opgeven als "loon uit overige werkzaamheden". Dat komt me toch een beetje merkwaardig voor, of is dit heel normaal?
Is dat nodig om als ondernemer voor de inkomstenbelasting te worden aangemerkt?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 12:52 schreef Coelho het volgende:
[..]
Het klinkt me in de oren alsof je geen VAR aangevraagd hebt.
Ik nu een trein en een fiets dus alles zal een verbetering wordenquote:Op vrijdag 4 maart 2016 13:37 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook nietmaar hoe kan de Belastingdienst nou weten dat je ondernemer bent als je je niet hebt ingeschreven. Het wil niet meteen zeggen dat je ondernemer bent, maar dat hoef je ook niet te zijn als je wel een brief krijgt met de ondernemersaangifte.
Maar je had dus al een onderneming een aantal jaar maar naast je baan. Toen voldeed je niet aan de eisen van ondernemerschap en heb je steeds de inkomsten aangegeven op inkomen uit overige werkzaamheden? Wat is er veranderd in 2015?
[..]
Haha tja.. ik reed vroeger ook altijd BMW's. Nu Kia
Ik dacht dat dat het bewijs van de BD was dat je aangemerkt werd als iemand die Winst Uit Onderneming haalt, vandaar de VAR-WUO. Maar misschien heb ik het verkeerd? Ik had 'm vanaf dag 1 en ben altijd als ondernemer gezien. Misschien heb ik daar voor mezelf een causaal verband gemaakt dat er niet is...quote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is dat nodig om als ondernemer voor de inkomstenbelasting te worden aangemerkt?
Een hond heeft vier poten maar niet alles met vier poten is een hond.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 20:31 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat het bewijs van de BD was dat je aangemerkt werd als iemand die Winst Uit Onderneming haalt, vandaar de VAR-WUO. Maar misschien heb ik het verkeerd? Ik had 'm vanaf dag 1 en ben altijd als ondernemer gezien. Misschien heb ik daar voor mezelf een causaal verband gemaakt dat er niet is...
Hoe maak je dan kenbaar aan de BD dat je als ondernemer gezien wilt worden? Het is volgens mij ook niet je KvK inschrijving. Er zal toch ergens een keer een formuliertje aangevraagd of ingevuld moeten worden voordat ze het vinkje voor je naam zetten?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Een hond heeft vier poten maar niet alles met vier poten is een hond.
Waarschijnlijk bekijken ze het in eerste instantie aan de hand van je omzet belasting? Als je gedurende het jaar al genoeg geld aan ze schenkt zullen ze het snel al automatisch daarop zetten.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 23:45 schreef Coelho het volgende:
[..]
Hoe maak je dan kenbaar aan de BD dat je als ondernemer gezien wilt worden? Het is volgens mij ook niet je KvK inschrijving. Er zal toch ergens een keer een formuliertje aangevraagd of ingevuld moeten worden voordat ze het vinkje voor je naam zetten?
Brief sturen naar het regiokantoor dat je op grond van je inkomen en urenbesteding aangemerkt dient te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting. En dat je dus een ander biljet uitgereikt wilt hebben.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 23:45 schreef Coelho het volgende:
[..]
Hoe maak je dan kenbaar aan de BD dat je als ondernemer gezien wilt worden? Het is volgens mij ook niet je KvK inschrijving. Er zal toch ergens een keer een formuliertje aangevraagd of ingevuld moeten worden voordat ze het vinkje voor je naam zetten?
Officiëel staat het bedrijfje op naam van mijn vriendin, maar eigenlijk steek ik er de meeste tijd in.quote:
Ik was al ruim anderhalf jaar bezig met freelance activiteiten voordat ik de inschrijving bij de KvK hierop aanpaste. Dus ik zou zeggen: probeer het eens en als die extra zakelijke activiteit levensvatbaar blijkt, dan wijzig je de inschrijving.quote:Op donderdag 17 maart 2016 09:37 schreef Verbal het volgende:
moet ik daarvoor nog aanpassingen doen op mijn activeiten bij de inschrijving
Eigenlijk is wat je opneemt juist niet je salaris bij een eenmanszaak. De winst (dus eigenlijk je inkomen, je salaris (wat helemaal een fout woord is) bestaat uit je omzet minus je kosten. Wat je daarvan al dan niet naar privé haalt moet je helemaal zelf weten, heeft verder geen invloed op je belastbaar inkomen en heet gewoon een opname.quote:Op donderdag 17 maart 2016 09:32 schreef Verbal het volgende:
Okee, dus mijn eigen 'salaris' zet ik bij de bank op 'privé opname' en in mijn administratie als 'privé-opname'?
V.
Okee, duidelijk. Eigenlijk vind ik het voor mijn eigen begrip wel zo prettig om er bijvoorbeeld maanden aan toe te voegen, maar echt nodig is het ook niet.quote:Op donderdag 17 maart 2016 09:46 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Eigenlijk is wat je opneemt juist niet je salaris bij een eenmanszaak. De winst (dus eigenlijk je inkomen, je salaris (wat helemaal een fout woord is) bestaat uit je omzet minus je kosten. Wat je daarvan al dan niet naar privé haalt moet je helemaal zelf weten, heeft verder geen invloed op je belastbaar inkomen en heet gewoon een opname.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |