Telegraaf heeft hun bericht inmiddels aangepast:quote:Van Miltenburg wankelt
De positie van Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg wankelt. Betrokkenen houden rekening met een aftreden. Later vanmiddag wordt er een mededeling over verwacht.
Deze week meldde De Telegraaf al dat in de VVD-top de handen van de preses werden afgetrokken. Dit gebeurde nadat uit het rapport van de commissie Oosting bleek dat ze eigenhandig een brief van een klokkenluider over de Teevendeal liet vernietigen.
Ze zou daarover dinsdag verantwoording moeten afleggen aan de Tweede Kamer. Haar collega-parlementariërs dienden gisteren een ellenlange vragenlijst in, waaruit een enorm wantrouwen richting het optreden van Van Miltenburg sprak. Een eventueel vertrek kan echter niet anders gezien worden als het gevolg van een optelsom aan blunders.
De VVD'er worstelde sinds haar aantreden in 2012 met haar positie. Debatten ontaarden geregeld in chaos, gezag blijkt zoek en op essentiële momenten lijkt Van Miltenburg de zwaarte van haar functie niet de baas te kunnen.
Aan het Binnenhof wordt verwacht dat er later vanmiddag nog een mededeling over Van Miltenburg gedaan zal worden. De voorzitter zelf houdt zich onbereikbaar en ook haar woordvoerder neemt niet op.
Bron: Telegraaf
Eindelijk hebben ze de stok gevonden om haar mee uit de TK te slaan.quote:De positie van Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg is onhoudbaar geworden. Betrokkenen melden dat ze vanmiddag om vijf uur haar aftreden bekend zal maken.
Deze week vermeldde De Telegraaf al dat in de VVD-top de handen van de preses werden afgetrokken. Dit gebeurde nadat uit het rapport van de commissie Oosting bleek dat ze eigenhandig een brief van een klokkenluider over de Teevendeal liet vernietigen.
Ze zou daarover dinsdag verantwoording moeten afleggen aan de Tweede Kamer. Haar collega-parlementariërs dienden gisteren een ellenlange vragenlijst in, waaruit een enorm wantrouwen richting het optreden van Van Miltenburg sprak. Het vertrek kan echter niet anders gezien worden als het gevolg van een optelsom aan blunders.
De VVD'er worstelde sinds haar aantreden in 2012 met haar positie. Debatten ontaarden geregeld in chaos, gezag blijkt zoek en op essentiële momenten lijkt Van Miltenburg de zwaarte van haar functie niet de baas te kunnen.
Om vijf uur doet de voorzitter een mededeling in de oude vergaderzaal van de Tweede Kamer aan het Binnenhof. De voorzitter zelf houdt zich onbereikbaar en ook haar woordvoerder neemt niet op.
Ditquote:Op zaterdag 12 december 2015 15:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hoe is het überhaupt mogelijk dat de voorzitter van hét democratisch orgaan zich van dermate ondemocratische werkwijze heeft laten bedienen?
Laat haar lekker optiefen.
Ah, ze hebben hun bericht aangepast, link is hetzelfde als vorige bericht in de OP.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
And.........she's gone
http://www.telegraaf.nl/b(...)urg_treedt_af__.html
Ja, TS heeft zijn OP net aangepast daarop.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:38 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ah, ze hebben hun bericht aangepast.
Nee hoor, dat is het oude bericht nog.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja, TS heeft zijn OP net aangepast daarop.
Het is sowieso jammer dat er de hele tijd individuen geslachtofferd worden, maar dat de verbindende schakel, VVD, als niet relevant afgedaan wordt.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:40 schreef Evertjan het volgende:
Weer offert Rutte de zwakste op om zelf te overleven
Van Miltenburg zal in een volgend kabinet wel beloond worden met een staatssecretariaatje.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:40 schreef Evertjan het volgende:
Nou, dat wordt anders nog wel interessant woensdag als Rutte zelf in de Kamer moet komen hoor... Het zal allemaal weer afhankelijk zijn van de PvdA natuurlijk, wat er uit komt. En dat is een farizeeërs clubje geworden.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:40 schreef Evertjan het volgende:
Is er geen gemeente in Brabant of Limburg die nog een burgermeester nodig hebben? Of een provincie op zoek naar een commisaris?quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:41 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Van Miltenburg zal in een volgend kabinet wel beloond worden met een staatssecretariaatje.
quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:32 schreef Scorpie het volgende:
Eraus met dat incompetente falende kutwijf.
Nee, toch zeker........quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:40 schreef Wintar het volgende:
Tja. VVD.![]()
Verder totaal offtopic, maar ik hoorde zojuist iemand op de radio opperen om Fred Teeven als kandidaat naar voren te schuiven als nieuwe korpschef van de nationale politie. Dan ben je ook aardig de weg kwijt
Hij is nu 2eonder voorzitter de 1e is khadija Arib van de PVDAquote:Op zaterdag 12 december 2015 15:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bosma is idd geknipt voor die functie.
Dacht dat hij 1ste ondervz was... Tja dan neemt Arib de boel over tot de volgende verkiezingen voor vz... en daar gaat wel wat tijd overheen. Hoop dat Bosma dan kandidaat is en dat mensen over hun schaduw heen stemmen, kwaliteit boven politiek stellen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:45 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Hij is nu 2eonder voorzitter de 1e is khadija Arib van de PVDA
VVD denkt dat ze hun straf al hebben gehad. PvdA als farizeeërs clubje steunt dit idee natuurlijk, doodsbang dat het kabinet valt.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:48 schreef bascross het volgende:
Ik heb het idee dat die Teevendeal voor behoorlijk wat gedoe heeft gezorgd.
Ja, wel mooi. Dat ze denken dat ze er wel mee weg zullen komen en dat het jaren later meerdere mensen nog keihard in hun kont bijt.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:48 schreef bascross het volgende:
Gaat uiteindelijk helemaal nergens over. Ze hadden veel eerder en sneller openheid van zaken moeten geven maar daar is de VVD niet zo sterk inquote:Op zaterdag 12 december 2015 15:48 schreef bascross het volgende:
Hoewel Bosma de voorzittersrol altijd prima vervult: die man is gestoord en dus sowieso niet betrouwbaar genoeg.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dacht dat hij 1ste ondervz was... Tja dan neemt Arib de boel over tot de volgende verkiezingen voor vz... en daar gaat wel wat tijd overheen. Hoop dat Bosma dan kandidaat is en dat mensen over hun schaduw heen stemmen, kwaliteit boven politiek stellen.
Simpel: Ze is door rutte gewoon in een hoek gedrukt en kan geen kant meer uit. Ze heeft echt niet vrijwillig die brief door de schredder gehaald.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hoe is het überhaupt mogelijk dat de voorzitter van hét democratisch orgaan zich van dermate ondemocratische werkwijze heeft laten bedienen?
Laat haar lekker optiefen.
Het geeft inderdaad aan dat je in Nederland niet overal mee wegkomt en dat is een goede zaak.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:49 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, wel mooi. Dat ze denken dat ze er wel mee weg zullen komen en dat het jaren later meerdere mensen nog keihard in hun kont bijt.
Dat moet je dus scheiden. Voorzitter is een procesfunctie geen inhoudsfunctie en dat doet hij wmb uitstekend.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoewel Bosma de voorzittersrol altijd prima vervult: die man is gestoord en dus sowieso niet betrouwbaar genoeg.
Enig antecedentenonderzoek lijkt me niet ongepast in dezen. Die man doet aan geschiedsvervalsing, vermoedt de meest debiele complotten en is daarom totaal ongeschikt voor deze functie. Vergeet niet: hij zit dan niet alleen de Kamer voor, hij is dan ook de vertegenwoordiger ervan.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat moet je dus scheiden. Voorzitter is een procesfunctie geen inhoudsfunctie en dat doet hij wmb uitstekend.
Ik denk dat je dat moet scheiden, ik denk ook dat Bosma zelf ook wel weet dat-ie een aantal omstreden meningen vertegenwoordigt die hij als vz niet zo maar klakkeloos de wereld in mag werpen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Enig antecedentenonderzoek lijkt me niet ongepast in dezen. Die man doet aan geschiedsvervalsing, vermoedt de meest debiele complotten en is daarom totaal ongeschikt voor deze functie. Vergeet niet: hij zit dan niet alleen de Kamer voor, hij is dan ook de vertegenwoordiger ervan.
Ze is dan ook al opgestapt.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:04 schreef Arcee het volgende:
Teletekst heeft er al zin in:
[ afbeelding ]
Rutte heeft de kamer verkeerd geïnformeerd. Vroeger stond daar altijd een motie van wantrouwen (en dus een vertrek) op. Maar tegenwoordig wordt alles met de mantel der liefde bedekt en wil men het kabinet in het zadel houden ten koste van alles (zelfs ten koste van de geloofwaardigheid).quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:03 schreef Infection het volgende:
Zoveel zal het niet veranderen. Komt gewoon weer een nieuwe voor in de plaats.
Had liever gezien dat Rutte opstapte.
Denk het niet, wrs schuift dat door naar Rutte dan...quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:04 schreef Tomatenboer het volgende:
Krijgt de Tweede Kamer nu nog wel de beantwoording op de vragen die zijn gesteld rondom haar handelwijze, nu ze opstapt?
En daarom is het ook gewoon een nepparlement. Niets democratisch meer aan.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Rutte heeft de kamer verkeerd geïnformeerd. Vroeger stond daar altijd een motie van wantrouwen (en dus een vertrek) op. Maar tegenwoordig wordt alles met de mantel der liefde bedekt en wil men het kabinet in het zadel houden ten koste van alles (zelfs ten koste van de geloofwaardigheid).
Dit inderdaad. Volgensmij houdt ze ook wel van een witte neus halen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:05 schreef DrMabuse het volgende:
Nare vrouw met nare en rare eigenschappen.
In een ongeschikte (moeilijke) functie.
Ik zal haar niet missen.
Ik zie geen probleem zolang hij zich maar niet zwart sminkt of een hoofddoekje opdoet tijdens de TK vergaderingen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:07 schreef Falco het volgende:
Martin Bosma:
Jongens, dit moet toch geen kamervoorzitter worden
Lijkt me sterk. AvM is immers geen lid van het kabinet of de regering.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Denk het niet, wrs schuift dat door naar Rutte dan...
Nee dan iemand waarvaan de loyaliteit ligt bij de koning van Marokkoquote:Op zaterdag 12 december 2015 16:07 schreef Falco het volgende:
Martin Bosma:
Een PVV'er als kamervoorzitter, dat is al een stap in de goede richting.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:07 schreef Falco het volgende:
Martin Bosma:
De eerste VVD'er die ik zou missen, moet nog geboren worden.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:05 schreef DrMabuse het volgende:
Nare vrouw met nare en rare eigenschappen.
In een ongeschikte (moeilijke) functie.
Ik zal haar niet missen.
Zo doen ze dat bij de VVD hé.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:14 schreef Infection het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. Teeven zit ook nog steeds in de Tweede Kamer.
Teeven zat niet in de TK als staatssecretaris en is teruggekomen op een opengevallen plaats en omdat-ie strikt genomen na zijn aftreden dan als eerste in aanmerking kwam doordat-ie op de kieslijst stond bij verkiezingen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:14 schreef Infection het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. Teeven zit ook nog steeds in de Tweede Kamer.
Dus? Het is alsnog hypocriet om terug te gaan. Hij had gewoon weg moeten blijven.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Teeven zat niet in de TK als staatssecretaris en is teruggekomen op een opengevallen plaats en omdat-ie strikt genomen na zijn aftreden dan als eerste in aanmerking kwam doordat-ie op de kieslijst stond bij verkiezingen.
Kamerleden zijn het allang niet meer in ieder geval. Eigenlijk gewoon verkapte zakenmensen met een maffia-mentaliteit.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zo doen ze dat bij de VVD hé.
Geen VVD-er die zich druk maakt over integriteit. Dat kunnen ze zich ook veroorloven, want de gemiddelde VVD-stemmer interesseert zich volgens mij ook niet voor integere politici maar stemt puur met z'n portemonnee.
Tja Teeven is zelf vertrokken nadat Opstelten min of meer gedwongen werd. Dus voor de VVD treft hem geen blaam.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:22 schreef Infection het volgende:
[..]
Dus? Het is alsnog hypocriet om terug te gaan. Hij had gewoon weg moeten blijven.
Mwah. Het is alsnog de Teeven-deal. Hij werd ook wel min of meer gedwongen. Zou gek zijn als hij niet opgestapt was naar aanleiding van zijn eigen zaakjes met de onderwereld. Dat zo iemand nu weer in de Tweede Kamer zit is naar mijn mening dan ook erg vreemd. Het vertrouwen in de regering is er voor mij niet meer in ieder geval.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Tja Teeven is zelf vertrokken nadat Opstelten min of meer gedwongen werd. Dus voor de VVD treft hem geen blaam.
Het zal toch niet?twitter:AlptekinAkdogan twitterde op zaterdag 12-12-2015 om 16:24:04Plaatsvervanger van Van Miltenburg is Khadija Arib! Ja, die met dubbele loyaliteit. reageer retweet
Dat zien ze bij de VVD anders. Let ook op het commentaar van de VVD nadat commissie Oosting met dit rapport kwam. Dat was: dat deze mensen uitstekend werk verrichten tegen de georganiseerde misdaad. Dat was het officiële eerste commentaar van de VVD.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:25 schreef Infection het volgende:
[..]
Mwah. Het is alsnog de Teeven-deal. Hij werd ook wel min of meer gedwongen. Zou gek zijn als hij niet opgestapt was naar aanleiding van zijn eigen zaakjes met de onderwereld. Dat zo iemand nu weer in de Tweede Kamer zit is naar mijn mening dan ook erg vreemd. Het vertrouwen in de regering is er voor mij niet meer in ieder geval.
1ste ondervoorzitter die neemt de boel waar tot nieuwe verkiezingen voor voorzitterschap.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:27 schreef Infection het volgende:
Het zal toch niet?twitter:AlptekinAkdogan twitterde op zaterdag 12-12-2015 om 16:24:04Plaatsvervanger van Van Miltenburg is Khadija Arib! Ja, die met dubbele loyaliteit. reageer retweet
Fred, zo'n figuur heb je nodig.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat zien ze bij de VVD anders. Let ook op het commentaar van de VVD nadat commissie Oosting met dit rapport kwam. Dat was: dat deze mensen uitstekend werk verrichten tegen de georganiseerde misdaad. Dat was het officiële eerste commentaar van de VVD.
Wanneer zouden die verkiezingen plaats moeten vinden dan? Ik ben niet zo bekend met het hele gedoe rond voorzitters van de Tweede Kamer.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
1ste ondervoorzitter die neemt de boel waar tot nieuwe verkiezingen voor voorzitterschap.
Tja, iig na het kerstreces. Het is maar hoe lang het duurt om dat te organiseren en hoeveel vaart ze erachter zetten, denk ik.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:30 schreef Infection het volgende:
[..]
Wanneer zouden die verkiezingen plaats moeten vinden dan? Ik ben niet zo bekend met het hele gedoe rond voorzitters van de Tweede Kamer.
Inderdaad, types van veel geschreeuw en stoere praatjes en weinig wol daar vallen VVD-ers voor.quote:
Terwijl het beleid is om klokkenluiders aan te moedigen bij de overheid inmiddels.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:37 schreef raptorix het volgende:
Van nu.nl:
"Dat komt omdat anonieme brieven die binnenkomen volgens de standaard procedure door de versnipperaar gaan nadat die door medewerkers worden gescand op de inhoud. "
Goed om te horen dat onze volksvertegenwoordigers serieus omgaan met klokkenluiders!
Over een kwartier bij NPO1 en -2.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:43 schreef Watdoeteenvulploegleider het volgende:
Iemand een live linkje van de verklaring?
Thanksquote:Op zaterdag 12 december 2015 16:54 schreef Infection het volgende:
[..]
http://www.npo.nl/live/npo-politiek
Hier ook trouwens:quote:
Ik ben absoluut geen PVV- of Martin Bosma-fan, maar ik moet zeggen: als hij (als lid van het presidium) een kamerdebat voorzit, dan doet hij dat prima. Hij zou best kamervoorzitter kunnen zijn.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:07 schreef Falco het volgende:
Martin Bosma:
Klopt, ik ben ook absoluut geen voorstander van Bosma als politicus, maar als voorzitter van de Tweede Kamer deed hij het altijd enorm goed. Van mij mag hij het worden.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen PVV- of Martin Bosma-fan, maar ik moet zeggen: als hij (als lid van het presidium) een kamerdebat voorzit, dan doet hij dat prima. Hij zou best kamervoorzitter kunnen zijn.
Ik denk echter dat men de PVV zo'n post niet gunt en dat de keuze valt op een VVD- of PvdA-kandidaat. Wellicht iemand die nu al in het presidium zit, zoals Khadija Arib (eerste ondervoorzitter) of Ton Elias.
Idem bij mij idd. Voorzitterschap is een belangrijke procesfunctie, Bosma doet dat erg scherp.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:04 schreef TheArt het volgende:
[..]
Klopt, ik ben ook absoluut geen voorstander van Bosma als politicus, maar als voorzitter van de Tweede Kamer deed hij het altijd enorm goed. Van mij mag hij het worden.
Xander van der Wulp denkt van niet, zegt hij net. Maar ik heb Van Miltenburg niks horen zeggen over het inleveren van haar kamerzetel. Overigens nam Fred Teeven ook weer plaats in de Tweede Kamer na zijn aftreden als staatssecretaris.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:04 schreef Ryan3 het volgende:
We blijven elkaar zien, dus ze blijft Kamerlid?
Ja, alleen ging dat bij Teeven heel anders. Als staatssecretaris of minister zit je niet in de Kamer. Hij was volgens lijst aan de beurt toen iemand wegviel bij de VVD. Als vz ben je wel 1 van de 150 Kamerleden.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Xander van der Wulp denkt van niet, zegt hij net. Maar ik heb Van Miltenburg niks horen zeggen over het inleveren van haar kamerzetel. Overigens nam Fred Teeven ook weer plaats in de Tweede Kamer na zijn aftreden als staatssecretaris.
Nou, dat scheelt weer wachtgeld dan.... de volgende verkiezingen zal ze wel niet overleven.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:10 schreef Ryan3 het volgende:
Ze blijft gewoon Kamerlid volgens Van der Wulp nu.
Nee, dat wordt een burgemeesterschap van een middelgrote gemeente, schat ik in.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, dat scheelt weer wachtgeld dan.... de volgende verkiezingen zal ze wel niet overleven.
Ze is wel geslachtofferd ook, denk ik, mede omdat ze voor het versnipperen wel nog even contact heeft gehad met Halve Zijlstra naar het schijnt.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:12 schreef Infection het volgende:
Wel een goedkope oplossing trouwens. Van Miltenburg wegsturen zodat Rutte zijn functie kan behouden.
Klopt. Ik ken de situatie van Teeven. Die stond vijfde op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2012. Van Miltenburg stond overigens vierde.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, alleen ging dat bij Teeven heel anders. Als staatssecretaris of minister zit je niet in de Kamer. Hij was volgens lijst aan de beurt toen iemand wegviel bij de VVD. Als vz ben je wel 1 van de 150 Kamerleden.
Ja, die kans is groot.... Nou maar hopen dat ze de shredder uit het gemeentehuis verwijderen voor ze geïnstalleerd wordt.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, dat wordt een burgemeesterschap van een middelgrote gemeente, schat ik in.
Ah, oké. Was inderdaad te verwachten. Er is eigenlijk ook niet echt een reden te bedenken waarom ze ook als Kamerlid zou moeten opstappen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:10 schreef Ryan3 het volgende:
Ze blijft gewoon Kamerlid volgens Van der Wulp nu.
Klopt idd, ze is en blijft ook gewoon lid van TK.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ah, oké. Was inderdaad te verwachten. Er is eigenlijk ook niet echt een reden te bedenken waarom ze ook als Kamerlid zou moeten opstappen.
En zoals hierboven al opgemerkt: het scheelt weer een vracht aan wachtgeld.
Bron: http://www.vvd.nl/nieuws/(...)amervoorzitter#lezenquote:VVD Fractievoorzitter Halbe Zijlstra: “Ik heb respect voor de beslissing van Anouchka van Miltenburg om terug te treden als voorzitter van de Tweede Kamer. Ongetwijfeld is dit voor haar persoonlijk een moeilijke en pijnlijke beslissing geweest. Het siert haar dat zij het ambt van voorzitter niet wil belasten met de gevolgen van de conclusies die de commissie Oosting trekt in haar rapport. Uiteraard verwelkomen wij haar graag terug in de gelederen van onze fractie.”
VVD partijvoorzitter Henry Keizer:"Het is haar eigen besluit om terug te treden als Kamervoorzitter. Dat besluit kan niet eenvoudig geweest zijn. Ik ben blij dat ze bereid is om zich in te blijven zetten voor haar werk in de Tweede Kamer."
Waarom is die reden niet echt te bedenken?quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ah, oké. Was inderdaad te verwachten. Er is eigenlijk ook niet echt een reden te bedenken waarom ze ook als Kamerlid zou moeten opstappen.
En zoals hierboven al opgemerkt: het scheelt weer een vracht aan wachtgeld.
Ik neem aan dat ze nu eerst 2 maanden op ski vakantie gaatquote:Op zaterdag 12 december 2015 17:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Klopt idd, ze is en blijft ook gewoon lid van TK.
Alle kritiek had betrekking op haar handelen als Kamervoorzitter. Zo was ook de anonieme brief aan de Kamervoorzitter gericht. Van Miltenburg heeft nooit onder vuur gelegen vanwege haar persoonlijke integriteit, maar puur vanwege haar optreden als Kamervoorzitter.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waarom is die reden niet echt te bedenken?
Ik interpreteer het toch als een integriteitskwestie, en integriteit lijkt me ook als kamerlid van belang.
Maar haar optreden als kamervoorzitter had in dit geval wel de schijn van het vernietigen van ongewenst bewijsmateriaal, al dan niet in overleg met mede VVD-ers.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Alle kritiek had betrekking op haar handelen als Kamervoorzitter. Zo was ook de anonieme brief aan de Kamervoorzitter gericht. Van Miltenburg heeft nooit onder vuur gelegen vanwege haar persoonlijke integriteit, maar puur vanwege haar optreden als Kamervoorzitter.
Het zou mij persoonlijk niet verbazen als de keuze op Ton Elias valt. Die is lid van het Presidium en hij is van de VVD. Arib (PvdA) zou ook kunnen, maar ik heb weinig reden om te veronderstellen dat een stemming tussen een VVD-kandidaat en een PvdA-kandidaat nu heel anders zou uitpakken dan in 2012 het geval was.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:23 schreef Nintex het volgende:
Bosma is een prima voorzitter. Helaas zullen ze wel weer kiezen voor een muts die geen idee heeft waar ze mee bezig is.
Ik heb die brief dus wel gelezen, dat was van een persoon die de juiste info had, maar bang was voor zijn baan, terwijl zijn geweten dicteerde om deze info aan de vz van de TK te geven. Opgeteld dat de overheid geleerd heeft van eerdere gevallen waarbij klokkenluiders de vernieling in werden gewerkt en wel gelijk hadden. En dus beleid hebben ingezet om klokkenluiders aan te moedigen ipv de vernieling in te werken. Vind ik het echt heel ernstig dat die brief in de shredder is verdwenen. Die had moeten worden overhandigd aan de Kamercommisssie die toen daarmee bezig was c.q. aan de TK.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waarom is die reden niet echt te bedenken?
Ik interpreteer het toch als een integriteitskwestie, en integriteit lijkt me ook als kamerlid van belang.
Ze trad in die kwestie niet op als Kamerlid, maar als Kamervoorzitter.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar haar optreden als kamerlid had in dit geval wel de schijn van het vernietigen van ongewenst bewijsmateriaal, al dan niet in overleg met mede VVD-ers.
Klopt, dat was een typo, inmiddels verbeterd, maar verder niet relevant voor het punt dat ik maak.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ze trad in die kwestie niet op als Kamerlid, maar als Kamervoorzitter.
Sinds de gebroeders De Wit doen we als volk niet meer aan lynching. En het was nog onterecht ook in dat geval van de gebroeders De Wit.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:26 schreef MMXMMX het volgende:
Is het nu ook een optie om haar publiekelijk te onthoofden ?
Zo kunnen we alvast wennen aan de moslim cultuur
Ja. En dat heeft betrekking op haar functioneren als Kamervoorzitter. Vandaar dat ze aftreedt als Kamervoorzitter.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Klopt, dat was een typo, inmiddels verbeterd, maar verder niet relevant voor het punt dat ik maak.
Die schijn heeft ze gewoon tegen zich, en dan is haar integriteit toch in het geding?
Meestal valt er nog meer te vershredderen in middelgrote gemeenten...quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, die kans is groot.... Nou maar hopen dat ze de shredder uit het gemeentehuis verwijderen voor ze geïnstalleerd wordt.
Andere kwestie.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:29 schreef Nintex het volgende:
Even een reminder. Degene die de staatsveiligheid in geding heeft gebracht door te lekken uit de commissie stiekem naar zijn NRC vriendjes * Diederik Samsom* kuch proest.. Loopt nog steeds vrij en vrolijk rond.
Als je integriteit als kamervoorzitter ter discussie staat, dan ben je ineens wel te vertrouwen als kamerlidquote:Op zaterdag 12 december 2015 17:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja. En dat heeft betrekking op haar functioneren als Kamervoorzitter. Vandaar dat ze aftreedt als Kamervoorzitter.
Tegen de tijd dat dat 'onderzoek' is afgerond is iedereen het al weer vergeten. En zo gaat dit huidige kabinet weer vrolijk door.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:29 schreef Nintex het volgende:
Even een reminder. Degene die de staatsveiligheid in geding heeft gebracht door te lekken uit de commissie stiekem naar zijn NRC vriendjes * Diederik Samsom* kuch proest.. Loopt nog steeds vrij en vrolijk rond.
Ten eerste: bewijs je aantijging maar eens. Het originele NRC-artikel spreekt over "bronnen vanuit de oppositie". Aan dat kenmerk voldoet Samsom niet.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:29 schreef Nintex het volgende:
Uiteraard komt dat debat. Allemaal verontwaardigd naar de interruptie microfoon. Wilders die een motie van wantrouwen doet, misschien een staatssecretaris die sneuvelt.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:33 schreef SureD1 het volgende:
Zo opgeruimd staat netjes... Nu het Kabinet nog. Komt dat debat komende week nog (over het rapport Oosting, of is dat vorige week al geweest?)
Ik weet het... IJdele hoop van mij... De PvdA en de VVD houden elkaar tot het bittere einde omhoog, eerst miljarden gaan uitdelen, dan weer verkiezingenquote:Op zaterdag 12 december 2015 17:34 schreef Nintex het volgende:
[..]
Uiteraard komt dat debat. Allemaal verontwaardigd naar de interruptie microfoon. Wilders die een motie van wantrouwen doet, misschien een staatssecretaris die sneuvelt.
Gaat niet gebeuren. VVD denkt dat ze hun straf hebben gehad, nu ook met aftreden nog van Van Miltenburg, en farizeeërclub PvdA is als de doods dat binnenkort verkiezingen gehouden moeten worden.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:33 schreef SureD1 het volgende:
Zo opgeruimd staat netjes... Nu het Kabinet nog. Komt dat debat komende week nog (over het rapport Oosting, of is dat vorige week al geweest?)
Eerst het zuur en dan het zoetquote:Op zaterdag 12 december 2015 17:35 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Ik weet het... IJdele hoop van mij... De PvdA en de VVD houden elkaar tot het bittere einde omhoog, eerst miljarden gaan uitdelen, dan weer verkiezingen
twitter:jwnavis twitterde op zaterdag 12-12-2015 om 17:11:17Mogelijk wordt @Martinbosma_pvv nu waarnemend voorzitter. Hij is de beste debatleider in de Kamer op dit moment en is al ondervoorzitter. reageer retweet
Weet je wat het is als in 2017 weer verkiezingen komen, gaat men weer even hard op VVD en PvdA stemmen wrs.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:37 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Eerst het zuur en dan het zoet
Zo was het toch ?
Nederland is per 1 januari voorzitter van de EU die stappen nu echt niet op hoor. Ze zitten de rit uit tot de volgende verkiezingenquote:Op zaterdag 12 december 2015 17:33 schreef SureD1 het volgende:
bosma is goede voorzitterquote:Op zaterdag 12 december 2015 17:37 schreef Infection het volgende:
twitter:jwnavis twitterde op zaterdag 12-12-2015 om 17:11:17Mogelijk wordt @Martinbosma_pvv nu waarnemend voorzitter. Hij is de beste debatleider in de Kamer op dit moment en is al ondervoorzitter. reageer retweet
Eens. Alleen heb ik zo'n gevoel dat ze liever geen PVV'er als voorzitter hebben en dus zullen kiezen voor een VVD'er of PvdA'er.quote:
Ja inderdaad dat is precies Holland.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Weet je wat het is als in 2017 weer verkiezingen komen, gaat men weer even hard op VVD en PvdA stemmen wrs.
Bosma is tweede ondervoorzitter. Arib is eerste ondervoorzitter. Arib is dus ook de eerst aangewezen persoon om de komende debatten te leiden, zoals de regeling van werkzaamheden en het vragenuurtje, komende dinsdag.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:37 schreef Infection het volgende:
Ja, na het kerstreces iig, en er zal ook eerst een periode van kandidaatstelling komen, mijn inschatting pas rond februari. VVD geniet nog steeds de voorkeur, want grootste fractie, echter 2017 uiterlijk nieuwe verkiezingen dus dan weer nieuwe verkiezingen voor vzschap. Kan best zo zijn dat ze Arib aanhouden dan tot 2017 en dan Bosma 1ste ondervz wordt.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:48 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bosma is tweede ondervoorzitter. Arib is eerste ondervoorzitter. Arib is dus ook de eerst aangewezen persoon om de komende debatten te leiden, zoals de regeling van werkzaamheden en het vragenuurtje, komende dinsdag.
Uiteraard zal de Tweede Kamer snel een nieuwe voorzitter kiezen.
Can of worms. Ben echt benieuwd wat het debat met de MP gaat opleveren woensdag.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:48 schreef primakov het volgende:
Mooi, wat een wanvertoon dit gehele gedoe met die anonieme brief. Schrijnend is ook de incongruentie in de beantwoording van vragen naar aanleiding van het rapport onderzoekscommissie ontnemingsschikking. Zie http://www.tweedekamer.nl(...)nemingsschikking.pdf
Het heeft er alle schijn van dat de VVD aan damage control heeft willen doen en dit zoveel mogelijk in de kiem heeft proberen te smoren. Verloedering van de parlementaire democratie dit hele gebeuren.
Dat zou dan Dijkhoff zijn.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:34 schreef Nintex het volgende:
[..]
Uiteraard komt dat debat. Allemaal verontwaardigd naar de interruptie microfoon. Wilders die een motie van wantrouwen doet, misschien een staatssecretaris die sneuvelt.
Ten eerste zijn de verkiezingen van 2017 nog heel ver weg, ten tweede zou de aversie tegen de PVV weleens zodanig kunnen zijn dat de andere fracties samenspannen en een andere kandidaat naar voren schuiven en steunen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, na het kerstreces iig, en er zal ook eerst een periode van kandidaatstelling komen, mijn inschatting pas rond februari. VVD geniet nog steeds de voorkeur, want grootste fractie, echter 2017 uiterlijk nieuwe verkiezingen dus dan weer nieuwe verkiezingen voor vzschap. Kan best zo zijn dat ze Arib aanhouden dan tot 2017 en dan Bosma 1ste ondervz wordt.
Als PVV in 2017 grootste fractie is kunnen ze Bosma benoemen wrs.
Ik zie ze ervoor aan om af te spreken dat ze nu geen verkiezing doen, maar pas in 2017 hoor. Maar hoeft niet. En dan kan het lastig worden voor Bosma, daar waar in 2017 de PVV misschien de grootste partij wordt en eigenlijk dan de vz mag leveren (ongeschreven wet).quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ten eerste zijn de verkiezingen van 2017 nog heel ver weg, ten tweede zou de aversie tegen de PVV weleens zodanig kunnen zijn dat de andere fracties samenspannen en een andere kandidaat naar voren schuiven en steunen.
Overigens is inmiddels ook duidelijk dat Arib waarnemend Kamervoorzitter is.
quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ha! Ze is over mij gestruikeld!
Een zwaargewicht.quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:25 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik denk dat er nu een zware kandidaat naar voren wordt geschoven. Ton Elias, of zo.
Nee. Jij bent partij in deze kwestie. Opstelten nam zijn verantwoordelijkheid, Teeven nam zijn verantwoordelijkheid, Van Miltenburg nam haar verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De afgelopen jaren heeft men zich anders niet aan die wet gehouden. Zowel Weisglas als Verbeet waren tijdens hun voorzitterschap geen lid van de grootste partij.quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zie ze ervoor aan om af te spreken dat ze nu geen verkiezing doen, maar pas in 2017 hoor. Maar hoeft niet. En dan kan het lastig worden voor Bosma, daar waar in 2017 de PVV misschien de grootste partij wordt en eigenlijk dan de vz mag leveren (ongeschreven wet).
Dat is aan de Tweede Kamer zelf om te bepalen. Ik denk trouwens dat er sowieso een nieuwe Kamervoorzitter moet worden verkozen, zelfs als dat een formaliteit is.quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zie ze ervoor aan om af te spreken dat ze nu geen verkiezing doen, maar pas in 2017 hoor. Maar hoeft niet. En dan kan het lastig worden voor Bosma, daar waar in 2017 de PVV misschien de grootste partij wordt en eigenlijk dan de vz mag leveren (ongeschreven wet).
Ja, maar dan bedoel ik dus dat Arib interim wordt tot 2017 en dus de facto vz. Zie ze ervoor aan.quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is aan de Tweede Kamer zelf om te bepalen. Ik denk trouwens dat er sowieso een nieuwe Kamervoorzitter moet worden verkozen, zelfs als dat een formaliteit is.
quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waar is freako als je 'm nodig hebt? Ik vermoed namelijk dat zoiets gewoon niet kan. Dat de Kamer dus verplicht is om binnen afzienbare tijd weer een nieuwe voorzitter te kiezen, zelfs al zou dat maar een formaliteit zijn.quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar dan bedoel ik dus dat Arib interim wordt tot 2017 en dus de facto vz. Zie ze ervoor aan.
Ik denk dat dat niet vastgelegd is, maar freako weet dat wel idd. Punt is dat volgens mij nog nooit een kamervz is afgetreden, maar wrs weet freako daar ook meer van. Iig niet sinds ik politiek volg sedert ongeveer 1976.quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waar is freako als je 'm nodig hebt? Ik vermoed namelijk dat zoiets gewoon niet kan. Dat de Kamer dus verplicht is om binnen afzienbare tijd weer een nieuwe voorzitter te kiezen, zelfs al zou dat maar een formaliteit zijn.
In 1912 voor het laatst, hoorde ik.quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat niet vastgelegd is, maar freako weet dat wel idd. Punt is dat volgens mij nog nooit een kamervz is afgetreden, maar wrs weet freako daar ook meer van. Iig niet sinds ik politiek volg sedert ongeveer 1976.
Okee, toch nog wel een keer eerder dan, meer dan 100 jaar geleden...quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:44 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
In 1912 voor het laatst, hoorde ik.
quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waar is freako als je 'm nodig hebt? Ik vermoed namelijk dat zoiets gewoon niet kan. Dat de Kamer dus verplicht is om binnen afzienbare tijd weer een nieuwe voorzitter te kiezen, zelfs al zou dat maar een formaliteit zijn.
quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat niet vastgelegd is, maar freako weet dat wel idd. Punt is dat volgens mij nog nooit een kamervz is afgetreden, maar wrs weet freako daar ook meer van.
Lid 3 en 4 zijn van toepassing. Dus: er wordt zsm een profielschets opgesteld, net zoals na de verkiezingen. Als tijdelijk voorzitter treedt een ondervoorzitter op, in principe de eerste in rang in het Presidium, en dat is Khadija Arib.quote:Artikel 4. Benoeming van een Voorzitter
1. In de laatste vergadering van de Kamer in de oude zitting, stelt deze een ontwerp
vast voor een profielschets van de nieuw te benoemen Voorzitter. In de eerste
vergadering van de nieuwe zitting beslist de Kamer over dit ontwerp. Vervolgens geeft de
tijdelijk Voorzitter de gelegenheid tot het stellen van kandidaten voor de vervulling van
de vacature en gaat de Kamer over tot de benoeming van een Voorzitter.
2. Zolang in een nieuwe zitting geen Voorzitter is benoemd, treedt een oud-Voorzitter
als tijdelijk Voorzitter op, waarbij de laatstafgetredene voorrang heeft. Bij ontstentenis
van een oud-Voorzitter treedt als tijdelijk Voorzitter op de laatst afgetreden oudondervoorzitter;
bij aanwezigheid van twee of meer gelijktijdig afgetreden oudondervoorzitters
wordt hun rangorde in het Presidium, waarin zij gelijktijdig zitting
hadden, in acht genomen. Bij ontstentenis van een oud-ondervoorzitter treedt het lid dat
het langst in de Kamer zitting heeft als tijdelijk Voorzitter op; bij gelijke zittingsduur gaat
het oudste lid in leeftijd voor.
3. Bij het tussentijds openvallen van het voorzitterschap stelt de Kamer hiervoor zo
spoedig mogelijk een profielschets vast. Vervolgens geeft de tijdelijk Voorzitter de
gelegenheid tot het stellen van kandidaten voor het vervullen van de vacature en gaat de
Kamer over tot benoeming van een Voorzitter.
4. Zolang bij het tussentijds openvallen van het voorzitterschap geen Voorzitter is
benoemd, treedt een ondervoorzitter als tijdelijk Voorzitter op, waarbij de rangorde in
het Presidium in acht wordt genomen. Bij ontstentenis van een ondervoorzitter treedt als
tijdelijk Voorzitter op de laatst afgetreden oud-Voorzitter waarbij de laatstafgetredene
voorrang heeft. Bij ontstentenis van een oud-Voorzitter treedt als tijdelijk Voorzitter op
de laatst afgetreden oud-ondervoorzitter; bij aanwezigheid van twee of meer gelijktijdig
afgetreden oud-ondervoorzitters wordt hun rangorde in het Presidium, waarin zij
gelijktijdig zitting hadden, in acht genomen. Bij ontstentenis van een oud-ondervoorzitter
treedt het lid dat het langst in de Kamer zitting heeft als tijdelijk Voorzitter op; bij gelijke
zittingsduur gaat het oudste lid in leeftijd voor
Ik euh... voerde slechts beleid uit. 😒quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee. Jij bent partij in deze kwestie. Opstelten nam zijn verantwoordelijkheid, Teeven nam zijn verantwoordelijkheid, Van Miltenburg nam haar verantwoordelijkheid.
Dus wanneer neem jij je verantwoordelijkheid?
quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:02 schreef freako het volgende:
[..]
[..].
Even het Reglement van Orde er bij pakken:
[..]
Lid 3 en 4 zijn van toepassing. Dus: er wordt zsm een profielschets opgesteld, net zoals na de verkiezingen. Als tijdelijk voorzitter treedt een ondervoorzitter op, in principe de eerste in rang in het Presidium, en dat is Khadija Arib.
Vooruit, het is je vergeven.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik euh... voerde slechts beleid uit. 😒
Blijkbaar is voor het laatst in 1912 een Kamervoorzitter tussentijds afgetreden:quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat niet vastgelegd is, maar freako weet dat wel idd. Punt is dat volgens mij nog nooit een kamervz is afgetreden, maar wrs weet freako daar ook meer van. Iig niet sinds ik politiek volg sedert ongeveer 1976.
NB: Dit betekent niet dat alle voorzitters na 1912 hun termijn uitgezeten hebben tot de volgende verkiezingen. Er overleden voorzitters in het harnas, en een aantal traden af omdat ze een andere functie kregen (premier, minister, burgemeester of Europarlementariër). De laatste 2 waren Anne Vondeling (Europarlementariër in 1979, verongelukte een aantal maanden later), en Wim Deetman (burgemeester van Den Haag in 1996).quote:Vraag: Is er wel eens een Tweede Kamervoorzitter tussentijds opgestapt?
Antwoord: Ja, dat gebeurde in 1912 door voorzitter Van Bylandt. Tijdens zijn voorzitterschap kwamen enkele incidenten en rumoerige vergaderingen voor. In de eerste vergadering na Prinsjesdag in 1910 kreeg Van Bylandt te maken met grote onrust in de Kamer, nadat op voorstel van De Savornin Lohman (na een stemming van 'rechts' tegen 'links') was besloten geen Adres van Antwoord i op de troonrede op te stellen. Daarmee kon ook niet - zoals de sociaaldemocraten wensten - worden gedebatteerd over uitbreiding van het kiesrecht.
Na dit, onder groot tumult genomen besluit, gingen de sociaaldemocraten onder leiding van Schaper over tot obstructie van de werkzaamheden. Zo hield Schaper over alle onderwerpen (ingekomen brieven, regeling van werkzaamheden, berichten van verhindering etc.) redevoeringen. Van Bylandt liet zich toen in de vergadering na enige tijd vanwege ziekte vervangen door ondervoorzitter jhr. O. Van Nispen tot Sevenaer.
Na een nieuwe zeer rumoerige vergadering op 30 juni 1911 werd in sommige persorganen gesuggereerd dat Van Bylandt beter ontslag kon nemen. De koningin weigerde in september 1911 de zitting van de Staten-Generaal te openen, vanwege de herbenoeming van de in haar ogen te zwakke voorzitter.
In september 1912 werd Van Bylandt opgevolgd door Van Nispen van Sevenaer. Formeel werden daarvoor gezondheidsredenen aangevoerd. De dagbladen noemden hem na zijn vertrek een beminnelijke, humane en plichtsgetrouwe edelman, die echter niet was opgewassen tegen de zware taak en die niet in staat was om het prestige van de Kamer te handhaven.
Een krant had eerder over zijn voorzitterschap geschreven:
"De heer Van Bylandt heeft evenveel verstand van een parlement te presideeren als een kat van de Verelendungs-theorie."
Blablabla.quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ja inderdaad, een staatsgevaarlijke idioot hebben we nodig.
Mijn voorgevoel klopte dus.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:32 schreef freako het volgende:
Oh ja, er moet ook altijd een schriftelijke stemming plaatsvinden. Het is niet zo dat bv. het Presidium of de grootste fractie iemand kan aanwijzen.
Stemming is anoniem en de PvdA is al lang en breed niet meer de dikke vriendjes die ze eerst waren. Dit is juist een van de dingetjes waar de PvdA de VVD gewoon zonder issues dwars kan zitten.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het zou mij persoonlijk niet verbazen als de keuze op Ton Elias valt. Die is lid van het Presidium en hij is van de VVD. Arib (PvdA) zou ook kunnen, maar ik heb weinig reden om te veronderstellen dat een stemming tussen een VVD-kandidaat en een PvdA-kandidaat nu heel anders zou uitpakken dan in 2012 het geval was.
Ik denk dat je eerst moet afwachten wie zich kandideren. Dat Bosma in het presidium zit, wil niet zeggen dat hij zich kandideert voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer.quote:Op zaterdag 12 december 2015 21:24 schreef teckna het volgende:
[..]
Stemming is anoniem en de PvdA is al lang en breed meer de dikke vriendjes die ze eerst waren. Dit is juist een van de dingetjes waar de PvdA de VVD gewoon zonder issues dwars kan zitten.
Ik verwacht eigenlijk dat Bosma het gaat worden, ondanks zijn politieke kleur is dit een v/d betere voorzitters die er op dit moment is.
Kandideren is niet per se nodig, in principe kan de naam van elk Kamerlid ingevuld worden.quote:Op zaterdag 12 december 2015 21:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik denk dat je eerst moet afwachten wie zich kandideren. Dat Bosma in het presidium zit, wil niet zeggen dat hij zich kandideert voor het voorzitterschap van de Tweede Kamer.
Ja, je hoeft hem niet door de shredder te halen, maar wat kun je nou met zo'n brief. Die had ik ook kunnen schrijven met ieder willekeurig bedrag.quote:
Daar staat info in die toen nopg niet bekend was plus mogelijkheden om de info te controleren.quote:Op zaterdag 12 december 2015 22:45 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Ja, je hoeft hem niet door de shredder te halen, maar wat kun je nou met zo'n brief. Die had ik ook kunnen schrijven met ieder willekeurig bedrag.
De brief had ook serieus behandeld moeten worden, daar niet van, maar ik vind hem niet bijster onthullend.quote:Op zaterdag 12 december 2015 23:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Daar staat info in die toen nopg niet bekend was plus mogelijkheden om de info te controleren.
Daarnaast wordt er in uitgelegd waarom deze klokkenluider anoniem wil blijven. Ik zou dat iig ernstig genomen hebben, zeker als je als overheid weer niet de volgende klokkenluider die gelijk blijkt te hebben achteraf naar de verdoemenis wil helpen.
Op dat moment was de brief dat wel.quote:Op zaterdag 12 december 2015 23:21 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
De brief had ook serieus behandeld moeten worden, daar niet van, maar ik vind hem niet bijster onthullend.
Zat er een kopie van het bankafschrift bij dan?quote:Op zaterdag 12 december 2015 23:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Op dat moment was de brief dat wel.
Staat genoeg specifieke info bij om te controleren, en het bedrag is ook heel specifiek.quote:Op zaterdag 12 december 2015 23:25 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Zat er een kopie van het bankafschrift bij dan?
Het verhaal was nou juist dat het bewijs 'zoek' was. Dan kun je het dus ook niet controleren, al is het bedrag tot op de cent specifiek.quote:Op zaterdag 12 december 2015 23:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Staat genoeg specifieke info bij om te controleren, en het bedrag is ook heel specifiek.
En dus lepelden ze zogenaamd een verhaal op, maar dat klopte dus niet, blijkt mede uit deze brief. Opstelten informeerde de Kamer onjuist. Ja, of niet en probeerde ze de boel bewust verkeerd te informeren.quote:Op zaterdag 12 december 2015 23:28 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het verhaal was nou juist dat het bewijs 'zoek' was. Dan kun je het dus ook niet controleren, al is het bedrag tot op de cent specifiek.
Het staat buiten kijf dat de VVD-top dit in de doofpot wilde stoppen en dat Teeven dit zogenaamd 'vergeten' was is al helemaal ongeloofwaardig. Maar als men met deze brief was geconfronteerd was het antwoord: 'Ik kan het me niet meer herinneren, en het bonnetje is zoek.' Ze kunnen het volgens hun eigen verhaallijn niet meer vinden, maar als iemand het bedrag noemt in een brief, zouden ze het bonnetje wel weer kunnen vinden?quote:Op zaterdag 12 december 2015 23:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En dus lepelden ze zogenaamd een verhaal op, maar dat klopte dus niet, blijkt mede uit deze brief. Opstelten informeerde de Kamer onjuist. Ja, of niet en probeerde ze de boel bewust verkeerd te informeren.
Ze hadden toch dat parketnummer genoemd in de brief kunnen opzoeken en dan waren ze vanzelf bij het afschrift op die oude computer gekomen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 23:32 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het staat buiten kijf dat de VVD-top dit in de doofpot wilde stoppen en dat Teeven dit zogenaamd 'vergeten' was is al helemaal ongeloofwaardig. Maar als men met deze brief was geconfronteerd was het antwoord: 'Ik kan het me niet meer herinneren, en het bonnetje is zoek.' Ze kunnen het volgens hun eigen verhaallijn niet meer vinden, maar als iemand het bedrag noemt in een brief, zouden ze het bonnetje wel weer kunnen vinden?
De brief geeft detailinformatie die geverifieerd had kunnen (en moeten!) worden. Van Miltenburg had die brief uiteraard nooit door de schredder mogen halen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 22:45 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Ja, je hoeft hem niet door de shredder te halen, maar wat kun je nou met zo'n brief. Die had ik ook kunnen schrijven met ieder willekeurig bedrag.
Ik vind dat dit kabinet moet aftreden. Deze doofpotaffaire betreft zowel een Kamervoorzitter als een Minister-President. Een minister en een staatssecretaris moesten al eerder aftreden. De onafhankelijke positie van de premier is hier in het geding. De Kamervoorzitter wist dat ze geen kant meer uit kon. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat ze net als Teeven mag terugkomen als kamerlid.quote:Op zaterdag 12 december 2015 23:32 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het staat buiten kijf dat de VVD-top dit in de doofpot wilde stoppen en dat Teeven dit zogenaamd 'vergeten' was is al helemaal ongeloofwaardig. Maar als men met deze brief was geconfronteerd was het antwoord: 'Ik kan het me niet meer herinneren, en het bonnetje is zoek.' Ze kunnen het volgens hun eigen verhaallijn niet meer vinden, maar als iemand het bedrag noemt in een brief, zouden ze het bonnetje wel weer kunnen vinden?
Een heel kabinet weg hierom. Nounou.quote:Op zondag 13 december 2015 09:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik vind dat dit kabinet moet aftreden. Deze doofpotaffaire betreft zowel een Kamervoorzitter als een Minister-President. Een minister en een staatssecretaris moesten al eerder aftreden. De onafhankelijke positie van de premier is hier in het geding. De Kamervoorzitter wist dat ze geen kant meer uit kon. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat ze net als Teeven mag terugkomen als kamerlid.
Kwam net bij Buitenhof nog ter plaatse. Daar blijkt in ieder geval dat veel Nederlanders de positie van Rutte als premier onhoudbaar vinden. De geloofwaardigheid van de Nederlandse politiek staat op het spel als zowel de Kamervoorzitter als de premier cruciale informatie hebben achtergehouden inzake dit dossier. De Kamervoorzitter is al terecht afgetreden (net zoals Opstelten en Teeven haar voorgingen over dezelfde kwestie) Dan kun je als premier niet doen alsof je eigen neus bloedt. Als de premier moet aftreden dan lijkt mij een kabinetsval in het verlengde liggen.quote:Op zondag 13 december 2015 10:27 schreef eriksd het volgende:
[..]
Een heel kabinet weg hierom. Nounou.
Heel veel Nederlanders zitten ook op VMBO niveau. Heel veel Nederlanders geven aan PVV te stemmen om dat niet te doen. Heel veel mensen dit, heel veel mensen dat. Als we constant maar zouden luisteren naar wat heel veel mensen vinden kom je natuurlijk niet verder. Sowieso heb je bij elk kabinet van meet af aan een vloot mensen die vindt dat ze weg moeten.quote:Op zondag 13 december 2015 13:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Kwam net bij Buitenhof nog ter plaatse. Daar blijkt in ieder geval dat veel Nederlanders de positie van Rutte als premier onhoudbaar vinden. De geloofwaardigheid van de Nederlandse politiek staat op het spel als zowel de Kamervoorzitter als de premier cruciale informatie hebben achtergehouden inzake dit dossier. De Kamervoorzitter is al terecht afgetreden (net zoals Opstelten en Teeven haar voorgingen over dezelfde kwestie) Dan kun je als premier niet doen alsof je eigen neus bloedt. Als de premier moet aftreden dan lijkt mij een kabinetsval in het verlengde liggen.
Dat is natuurlijk een partijpolitieke overweging, waar alleen de VVD-kiezer uiteindelijk een oordeel over zal vellen.quote:Op zondag 13 december 2015 09:08 schreef Elzies het volgende:
Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat ze net als Teeven mag terugkomen als kamerlid.
De vragen van de commissie zijn ook niet bijster intelligent opgesteld. Honderd keer hetzelfde vragen. En niet de vraag stellen: waarom vond u dat vertrouwelijk behandelen hetzelfde betekent als vernietigen? Of: Hoe verliep uw denkwijze vanaf 'vertrouwelijk behandelen' tot 'vernietigen'?quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:51 schreef Ryan3 het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.tweedekamer.nl(...)nemingsschikking.pdf
Het gaat niet alleen om deze affairequote:Op zondag 13 december 2015 13:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
Heel veel Nederlanders zitten ook op VMBO niveau. Heel veel Nederlanders geven aan PVV te stemmen om dat niet te doen. Heel veel mensen dit, heel veel mensen dat. Als we constant maar zouden luisteren naar wat heel veel mensen vinden kom je natuurlijk niet verder. Sowieso heb je bij elk kabinet van meet af aan een vloot mensen die vindt dat ze weg moeten.
Eerst was het linkse stopwoordje neonazi. holocaust en Hitler vergelijking. Daar is nu bijgekomen, Tokkie, laagopgeleid en VMBO. Tja....wie houdt hier zichzelf voor de gek? Als er nu verkiezingen worden gehouden wint Wilders. Voor dat gegeven hoef je niet hoogopgeleid te zijn.quote:Op zondag 13 december 2015 13:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
Heel veel Nederlanders zitten ook op VMBO niveau. Heel veel Nederlanders geven aan PVV te stemmen om dat niet te doen. Heel veel mensen dit, heel veel mensen dat. Als we constant maar zouden luisteren naar wat heel veel mensen vinden kom je natuurlijk niet verder. Sowieso heb je bij elk kabinet van meet af aan een vloot mensen die vindt dat ze weg moeten.
Maakt het toch niet geloofwaardig? Hetzelfde dat deze premier mag blijven zitten terwijl hij dingen wist die de Tweede Kamer moest weten. Of prefereer je een politiek waar Kamervoorzitters cruciale informatie door een shredder halen?quote:Op zondag 13 december 2015 13:55 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een partijpolitieke overweging, waar alleen de VVD-kiezer uiteindelijk een oordeel over zal vellen.
Maar ik ga toch niet over de geloofwaardigheid van Tweede Kamerleden? Er zitten wel meer dubieuze figuren in de Tweede Kamer, maar dat is aan de kiezer, niet aan mij of jou.quote:Op zondag 13 december 2015 14:11 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maakt het toch niet geloofwaardig? Hetzelfde dat deze premier mag blijven zitten terwijl hij dingen wist die de Tweede Kamer moest weten. Of prefereer je een politiek waar Kamervoorzitters cruciale informatie door een shredder halen?
Ben ik het niet mee eens. De geloofwaardigheid van de afgetreden Kamervoorzitter stond op het spel doordat ze cruciale informatie tot twee maal toe (origineel en copy) door de shredder haalde met hoogstwaarschijnlijk het medeweten van de zittende premier. Twee bewindslieden zijn al afgetreden omdat ze informatie achterhielden voor de Tweede Kamer. Dan zaag je toch wel echt aan de grondbeginselen van wat wij een open democratie plachten te noemen.quote:Op zondag 13 december 2015 14:15 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Maar ik ga toch niet over de geloofwaardigheid van Tweede Kamerleden? Er zitten wel meer dubieuze figuren in de Tweede Kamer, maar dat is aan de kiezer, niet aan mij of jou.
En dus? Hele handel weg en dan maar weer verkiezingen met als gevolg een compleet versplinterd landschap? Wat een onzinnig plan.quote:Op zondag 13 december 2015 13:59 schreef Nintex het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om deze affaire
De volgende zijn al vroegtijdig opgestapt:
Co Verdaas (PvdA)
Frans Weekers (VVD)
Opstelten en Teeven (VVD)
Wilma Mansveld (PvdA)
En dan nu ook de kamervoorzitter.
Dan hangt er nog het dossier van de commissie stiekem boven het hoofd en het ronduit slecht afhandelen van het MH17 dossier.
Zou dit een manier zijn van Nieuwsuur om de VVD terug te pakken om de bezuinigingen op de publieke omroepen?quote:Op zondag 13 december 2015 14:28 schreef Loekie1 het volgende:
Nieuwsuur speelt het geweldig uit tegen de VVD, maar toen Wouter Bos in zijn eentje een miljardendeal sloot - nadelig voor Nederland - met ABN AMRO was Nieuwsuur niet zo kritisch. Het speelt net zo goed bij andere partijen. Er zitten overal mensen die vanuit hun almachtige positie zich nog almachtiger willen voelen door het nemen van absurde besluiten die tegen het algemeen belang zijn.
Of Rutte kan blijven zitten hangt af van wat zijn precieze rol is geweest in deze hele affaire, en zoals het er nu uitziet heeft hij verzuimd om een gespreksverslag tussen Teeven en een topambtenaar door te sturen naar de Kamer. Als het gewoon een knullig foutje was is er verder niet zo veel aan de hand maar als er aanwijzingen zouden komen dat hij het gedaan heeft om Teeven en Opstelten een hand boven het hoofd te houden wordt zijn positie natuurlijk wel erg wankel. En dat is niet iets waar hij zomaar mee weg komt puur en alleen omdat een aantal partijen niet zo veel zin hebben in nieuwe verkiezingen.quote:Op zondag 13 december 2015 15:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dus? Hele handel weg en dan maar weer verkiezingen met als gevolg een compleet versplinterd landschap? Wat een onzinnig plan.
En over Rutte: met wisselende meerderheden en geen meerderheid in de Eerste Kamer zoveel voor elkaar boksen aan ombuigingen en weet ik het wat: petje af.
Het hele land naar de klote helpen met medewerking van andere partijen ja petje af hoor.quote:Op zondag 13 december 2015 15:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
En dus? Hele handel weg en dan maar weer verkiezingen met als gevolg een compleet versplinterd landschap? Wat een onzinnig plan.
En over Rutte: met wisselende meerderheden en geen meerderheid in de Eerste Kamer zoveel voor elkaar boksen aan ombuigingen en weet ik het wat: petje af.
Gezien de peilingen durft de coalitie de boel niet te laten klappen.quote:Op zondag 13 december 2015 15:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Of Rutte kan blijven zitten hangt af van wat zijn precieze rol is geweest in deze hele affaire, en zoals het er nu uitziet heeft hij verzuimd om een gespreksverslag tussen Teeven en een topambtenaar door te sturen naar de Kamer. Als het gewoon een knullig foutje was is er verder niet zo veel aan de hand maar als er aanwijzingen zouden komen dat hij het gedaan heeft om Teeven en Opstelten een hand boven het hoofd te houden wordt zijn positie natuurlijk wel erg wankel. En dat is niet iets waar hij zomaar mee weg komt puur en alleen omdat een aantal partijen niet zo veel zin hebben in nieuwe verkiezingen.
Ik lees dat ze alleen een copy bezat en die één keer door de shredder haalde.quote:Op zondag 13 december 2015 14:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. De geloofwaardigheid van de afgetreden Kamervoorzitter stond op het spel doordat ze cruciale informatie tot twee maal toe (origineel en copy) door de shredder haalde
Ze heeft de originele brief van die desbetreffende klokkenluider door de shredder gehaald. Daar bleek een copy van te zijn gemaakt die ze ook nog eens door de shredder heeft gehaald. Dat met medeweten van Rutte. Dan spreek je over ambtelijke corruptie op het allerhoogste niveau. Daaruit kan maar een conclusie uit voortkomen. Rutte moet per direct aftreden en nieuwe verkiezingen moeten worden uitgeschreven. Anders is onze open democratie volkomen ongeloofwaardig geworden.quote:Op zondag 13 december 2015 16:43 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik lees dat ze alleen een copy bezat en die één keer door de shredder haalde.
In haar antwoorden op de vragen van de commissie staat herhaaldelijk dat ze het origineel nooit gezien heeft. Ik ben geen fan van deze voorzitter maar het erger maken is ook niet goed.quote:Op maandag 14 december 2015 09:33 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ze heeft de originele brief van die desbetreffende klokkenluider door de shredder gehaald. Daar bleek een copy van te zijn gemaakt die ze ook nog eens door de shredder heeft gehaald. Dat met medeweten van Rutte. Dan spreek je over ambtelijke corruptie op het allerhoogste niveau. Daaruit kan maar een conclusie uit voortkomen. Rutte moet per direct aftreden en nieuwe verkiezingen moeten worden uitgeschreven. Anders is onze open democratie volkomen ongeloofwaardig geworden.
quote:Op maandag 14 december 2015 10:08 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
In haar antwoorden op de vragen van de commissie staat herhaaldelijk dat ze het origineel nooit gezien heeft. Ik ben geen fan van deze voorzitter maar het erger maken is ook niet goed.
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)de-tweede-kamer.htmlquote:Vier dagen later komt het telefonisch antwoord: Van Miltenburg weet niet of ze de brief in november heeft gehad en kan dat ook niet achterhalen, want alle anonieme brieven aan de voorzitter gaan ongeregistreerd door de shredder. Nieuwsuur krijgt dus nog steeds geen definitief antwoord op de vraag of de brief van 10 november ooit in de Tweede Kamer is aangekomen.
Dat is de interpretatie van de NOS. Heb je de antwoorden van haar gelezen op de vragen van de commissie? Die zijn rechtstreeks van haar, heb je meer aan.quote:Op maandag 14 december 2015 12:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[..]
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)de-tweede-kamer.html
zet die letterlijke antwoorden van haar dan hierquote:Op maandag 14 december 2015 18:02 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat is de interpretatie van de NOS. Heb je de antwoorden van haar gelezen op de vragen van de commissie? Die zijn rechtstreeks van haar, heb je meer aan.
Aan de vaste Commissie voor Veiligheid en Justitiequote:Op maandag 14 december 2015 18:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
zet die letterlijke antwoorden van haar dan hier
quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:43 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Is er geen gemeente in Brabant of Limburg die nog een burgermeester nodig hebben? Of een provincie op zoek naar een commisaris?
Dus je haalt iets door een shredder zonder het te lezen? Geloof je het zelf?quote:Op maandag 14 december 2015 10:08 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
In haar antwoorden op de vragen van de commissie staat herhaaldelijk dat ze het origineel nooit gezien heeft. Ik ben geen fan van deze voorzitter maar het erger maken is ook niet goed.
Serieus?quote:Van Miltenburg toch niet gehoord
De Tweede Kamer heeft besloten oud-Kamervoorzitter Van Miltenburg toch niet te horen over de Teevendeal en de door haar vernietigde kopie van de klokkenluidersbrief.
Vorige week hadden de fracties nog 37 kritische vragen om te onderzoeken of Van Miltenburg betrouwbaar en als onafhankelijk voorzitter heeft gehandeld. Zij heeft deze schriftelijk beantwoord, vlak voor haar aftreden. Van Miltenburg vindt dat zij niets fout heeft gedaan.
De VVD vond dit voldoende reden om het gesprek met haar, dat voor vandaag stond gepland, te annuleren. De andere fracties hebben zich daarbij neergelegd.
Van Miltenburg wordt wel in het gebouw van de Tweede Kamer verwacht. Zij is nu lid van de VVD-fractie als 'gewoon' Kamerlid. Welke politieke onderwerpen zij in haar portefeuille krijgt is nog niet bekend.
Het moet natuurlijk wel gezellig blijven met de collega's in de kamer. Stel je voor dat we vanuit het landsbelang sjoemelaars en leugenaars hard aan zouden pakken,,,,quote:Op dinsdag 15 december 2015 15:16 schreef Stranger het volgende:
Nou heb ik het vandaag een beetje druk gehad maar heb eindelijk even tijd om het nieuws door te lezen, zie ik dit:
http://nos.nl/artikel/207(...)ch-niet-gehoord.html
[..]
Serieus?
Heeft deze goedkope move nog gewerkt ook?
Man, man, man...quote:Op dinsdag 15 december 2015 15:16 schreef Stranger het volgende:
Nou heb ik het vandaag een beetje druk gehad maar heb eindelijk even tijd om het nieuws door te lezen, zie ik dit:
[..]
Serieus?
Dit land deugt echt voor geen meter.quote:Op dinsdag 15 december 2015 15:16 schreef Stranger het volgende:
[..]
Serieus?
Pfff een stevig debat. Echt de politici van tegenwoordig laten zich gewoon afschepenquote:Op dinsdag 15 december 2015 16:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Neem toch aan dat Rutte zich morgen in het debat stevig zal moeten verantwoorden.
Helaas alleen voor de bühne, want ik verwacht dat dit uiteindelijk allemaal zonder verdere gevolgen blijft.
Begint 14.00u vanmiddag.quote:Op dinsdag 15 december 2015 18:20 schreef Ryan3 het volgende:
Wanneer is morgen dat debat over de Teevendeal uitslag cie Oosting met Rutte, iemand enig idee?
Tijd voor poging #9999 om kabinet Rutte II te slopen.quote:Op woensdag 16 december 2015 01:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Begint 14.00u vanmiddag.
Te volgen op NPO 1 en NPO Politiek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |