quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
quote:Op dinsdag 17 november 2015 18:57 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:ADnl twitterde op dinsdag 17-11-2015 om 18:43:39Opnieuw verrassende oplossing voor 'zwarte pieten' in Sintjournaal. Zou het dan toch? https://t.co/L7yEvgEGoP https://t.co/D6DRymTtui reageer retweet
quote:Op dinsdag 10 november 2015 10:40 schreef UltraR het volgende:
In de uitzending van het Sinterklaasjournaal gisteren werd een vraag gesteld aan de Zwarte Pieten: "Hoe krijgen jullie die pakjes toch in de schoenen?"
Antwoord: "We komen door de schoorsteen."
Voorspelling verhaallijn verdere uitzendingen: maar er zijn tegenwoordig nauwelijks schoorstenen meer... [insert nieuwe methode om pakjes in schoenen te krijgen] = minder Zwarte Pieten tegenwoordig.
Leer mij die politieke correcte multicul NTR kennen.
Sprookjesfiguur? Als in fictief en elk willekeurig moment aan te passen?quote:Op woensdag 18 november 2015 17:07 schreef UltraR het volgende:
[..]
Dan krijg je dus het verhaal dat de huidige Pieten zwart zijn en alle nieuwe Pieten hun eigen huidskleur. Dat Nickelodeon walgelijke multicul festijn dus. Dat is niet meer Zwarte Piet als sprookjesfiguur, maar een lading politiek correcte mensen in een raar pakje.
Dit.quote:Op woensdag 18 november 2015 18:30 schreef Achterhoker het volgende:
Zwarte Piet blijft zwart.
- Slotje -
quote:Op woensdag 18 november 2015 18:29 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Sprookjesfiguur? Als in fictief en elk willekeurig moment aan te passen?
Handig juist, zie je nu wel.
Jup! De meeste kinderen (en volwassenen) kennen de Disney versies van de sprookjes. De echte verhalen van Grimm en Andersen zijn veel gruwelijker en tragischer.quote:Op woensdag 18 november 2015 18:38 schreef UltraR het volgende:
[..]
Roodkapje, sneeuwwitje en de grote boze wolf zijn ook constant veranderd?
Nou! Heb je het je moeder al verteld?quote:Op woensdag 18 november 2015 18:30 schreef Achterhoker het volgende:
Zwarte Piet blijft zwart.
- Slotje -
True. Maar dat is met Zwarte Piet ook gebeurd. Maar sprookjesfiguren blijven er wel hetzelfde uitzien.quote:Op woensdag 18 november 2015 18:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Jup! De meeste kinderen (en volwassenen) kennen de Disney versies van de sprookjes. De echte verhalen van Grimm en Andersen zijn veel gruwelijker en tragischer.
Niet in het geval van Piet. De knecht van Sint Nicolaas is voortaan naturel ipv zwart.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:02 schreef UltraR het volgende:
[..]
True. Maar dat is met Zwarte Piet ook gebeurd. Maar sprookjesfiguren blijven er wel hetzelfde uitzien.
Roodkapje wordt inderdaad niet opeens blauwkapje of zo.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:02 schreef UltraR het volgende:
[..]
True. Maar dat is met Zwarte Piet ook gebeurd. Maar sprookjesfiguren blijven er wel hetzelfde uitzien.
Net zoals Piet.quote:Op woensdag 18 november 2015 18:38 schreef UltraR het volgende:
[..]Waar haal je die definitie vandaan?
Roodkapje, sneeuwwitje en de grote boze wolf zijn ook constant veranderd?
Discriminatie! Het sluit mensen uit die niet naturel zijn!quote:Op woensdag 18 november 2015 19:04 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Niet in het geval van Piet. De knecht van Sint Nicolaas is voortaan naturel ipv zwart.
Waarom zou dat? Dat hangt maar af van de creativiteit en eigenwijsheid van de beeldenmaker. De leuke dwergen van Disney zijn onvergelijkbaar met sommige trollenwezens van weleer en Sneeuwwitje heeft ook niet altijd dezelfde truttige blauwgele jurk gedragen.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:02 schreef UltraR het volgende:
Nee hoor. In de Disney versie bleef Ariel een mens met benen... in de originele versie veranderde ze in zeeschuim door de vloek.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:02 schreef UltraR het volgende:
[..]
Maar kleding is toch heel wat anders dan uiterlijk?quote:Op woensdag 18 november 2015 19:08 schreef Ringo het volgende:
[..]
Waarom zou dat? Dat hangt maar af van de creativiteit en eigenwijsheid van de beeldenmaker. De leuke dwergen van Disney zijn onvergelijkbaar met sommige trollenwezens van weleer en Sneeuwwitje heeft ook niet altijd dezelfde truttige blauwgele jurk gedragen.
Ik snap je verdriet. Ik moest ook even slikken toen ik hoorde dat ze een all female Ghostbusters gaan maken.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:21 schreef UltraR het volgende:
[..]
Maar kleding is toch heel wat anders dan uiterlijk?
Eigenlijk een uitstekende vergelijking: wat als sneeuwwitje opeens een donkere huidskleur krijgt? Dat is echt één op één vergelijkbaar met de ridiculiteit om Zwarte Piet opeens niet meer zwart te laten zijn.
quote:Op woensdag 18 november 2015 19:06 schreef Zelva het volgende:
[..]
Discriminatie! Het sluit mensen uit die niet naturel zijn!
Sneeuwzwartjequote:Op woensdag 18 november 2015 19:21 schreef UltraR het volgende:
[..]
Eigenlijk een uitstekende vergelijking: wat als sneeuwwitje opeens een donkere huidskleur krijgt? Dat is echt één op één vergelijkbaar met de ridiculiteit om Zwarte Piet opeens niet meer zwart te laten zijn.
Het zou wel een mooi idee voor een film zijn, een zwarte versie van dat sprookje. Ene beauty met sneeuwwitgeblondeerd haar. En kersenroodgelakte nagels.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:21 schreef UltraR het volgende:
Dat geheikneuter rondom alles politiek correct multicul maken ook.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het zou wel een mooi idee voor een film zijn, een zwarte versie van dat sprookje. Ene beauty met sneeuwwitgeblondeerd haar. En kersenroodgelakte nagels.
Dat geheikneuter rondom die roestvaste tradities ook.
Een aantal Pieten zijn hun steen al verloren dus die moeten weer door de schoorsteen. Ze houden het bij het Sinterklaasjournaal wel spannend voor de grote kinderen.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:04 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Niet in het geval van Piet. De knecht van Sint Nicolaas is voortaan naturel ipv zwart.
Dat Zwarte Pieten zwart zijn door de schoorsteen was toch al een ongeloofwaardig element.quote:Op woensdag 18 november 2015 17:13 schreef UltraR het volgende:
NTR lijkt het Zwart van Zwarte Piet nu echt de nek om te draaien. De schoorsteen wordt uit het verhaal verwijderd.
[..]
Dan krijg je dus het verhaal dat de huidige Pieten zwart zijn en alle nieuwe Pieten hun eigen huidskleur. Dat Nickelodeon walgelijke multicul festijn dus. Dat is niet meer Zwarte Piet als sprookjesfiguur, maar een lading politiek correcte mensen in een raar pakje.
Dan was mijn inschatting van de politiek correcte gedachtegang toch niet onaardig:
[..]
Walgelijk dat dit door het Sinterklaas Journaal, een links bolwerd, wordt beslistquote:Op woensdag 18 november 2015 17:13 schreef UltraR het volgende:
NTR lijkt het Zwart van Zwarte Piet nu echt de nek om te draaien. De schoorsteen wordt uit het verhaal verwijderd.
[..]
Dan was mijn inschatting van de politiek correcte gedachtegang toch niet onaardig:
[..]
Het wordt een volkomen absurd verhaal, waarin het oorspronkelijke Sinterklaasfeest niet meer te herkennen valt.quote:Op woensdag 18 november 2015 21:39 schreef Montagui het volgende:
Regenbogen en Toverstenen creeëren nog geen draagvlak.
Of een baan zoeken in plaats van op onze kosten te leven en te demonstreren.quote:Op woensdag 18 november 2015 21:32 schreef eddehaas het volgende:
Misschien heel misschien moeten die tegenstanders van kindervriend Zwarte Piet ipv tegen hem te demonstreren de tijd en energie stoppen in demonstreren tegen slavernij wat in 2015 nog steeds gaande is in afrika voor de chocolade industrie bijvoorbeeld.
En binnenkomen via een magische steen is niet ongeloofwaardig?quote:Op woensdag 18 november 2015 21:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat Zwarte Pieten zwart zijn door de schoorsteen was toch al een ongeloofwaardig element.
Maar jij bent een fervent voorstander van sintsprookjes toch ?quote:Op donderdag 19 november 2015 00:27 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Linkse mensen geloven in sprookjes
Verzamel een paar honderdduizend handtekeningen.. Go for itquote:Op donderdag 19 november 2015 00:26 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Er is maar één factor die mee moet wegen: Het Nederlandse volk.
Een referendum dus.
dat is ook niet gezond, een kind hoort daar helemaal niet bij stil te staanquote:Op donderdag 19 november 2015 00:54 schreef ootjekatootje het volgende:
Na de intocht is hier het sinterklaasjournaal niet meer op geweest, prima keuze.
Dochtertje vroeg het zich af en werd niet blij van het idee dat er zomaar mensen binnenkomen,
Haha wat een bange papkindjes heb jij dan...quote:Op donderdag 19 november 2015 00:54 schreef ootjekatootje het volgende:
Na de intocht is hier het sinterklaasjournaal niet meer op geweest, prima keuze.
Dochtertje vroeg het zich af en werd niet blij van het idee dat er zomaar mensen binnenkomen, schoen staat hier buiten onder de veranda.
Kinderen worden al jaren helemaal nerveus gemaakt door de NPO met die onzinverhalen en paniek elke avond.
quote:Op donderdag 19 november 2015 00:54 schreef ootjekatootje het volgende:
Dochtertje vroeg het zich af en werd niet blij van het idee dat er zomaar mensen binnenkomen, schoen staat hier buiten onder de veranda.
Lach maar, feest is voornamelijk bedoeld voor kinderen.quote:
Dat hoort toch een beetje bij het sint journaal? De boot die misschien niet aankomt, een meisje die aangereden wordt door een gekke andersom piet, de notenkolder en ga zo maar door.quote:Op donderdag 19 november 2015 00:54 schreef ootjekatootje het volgende:
Kinderen worden al jaren helemaal nerveus gemaakt door de NPO met die onzinverhalen en paniek elke avond.
Het verzinnen van sinterklaasverhalen is inherent aan de sintraditie.quote:Op donderdag 19 november 2015 12:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ze schieten compleet het doel voorbij met al die fratsen die niets maar dan ook niets met het hele Sinterklaas gebeuren te maken hebben.
Steeds meer mensen weer. Pelletkachels.quote:Op woensdag 18 november 2015 21:39 schreef KingRadler het volgende:
wie heeft tegenwoordig een schoorsteen?
En dat terwijl Zwarte Piet toch een geuzennaam is voor veel kindertjes. Er zijn er genoeg die later niets liever dan Zwarte Piet willen worden. Ik ken bv een geadopteerd (donker) Afrikaans jongetje die het zelf fantastisch vindt om later Zwarte Piet te worden.quote:Op donderdag 19 november 2015 13:14 schreef Onnoman het volgende:
wat mij opvalt is dat de woorden "zwarte piet" eigenlijk niet meer uit de mond komt van mensen die voor de televisie werken..
wordt nu alleen nog maar gesproken over "pieten"
Of valt het je nu gewoon meer op? Zover ik me kan herinneren werd er vroeger ook over piet/pieten gesproken en niet altijd over zwarte pietquote:Op donderdag 19 november 2015 13:14 schreef Onnoman het volgende:
wat mij opvalt is dat de woorden "zwarte piet" eigenlijk niet meer uit de mond komt van mensen die voor de televisie werken..
wordt nu alleen nog maar gesproken over "pieten"
Een leuk en spannend verhaal om het feest heen is niks mis mee.quote:Op donderdag 19 november 2015 12:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat hoort toch een beetje bij het sint journaal? De boot die misschien niet aankomt, een meisje die aangereden wordt door een gekke andersom piet, de notenkolder en ga zo maar door.
Natuurlijk is het 1 grote fantasieboel, het is dan ook een fantasieverhaal
Wilde hij dan piet worden om het zwarte, of om al het leuke wat een piet doet? En als het dat laatste is, hoe is die droom dan kapot gemaakt door iets anders dan zwart op de piet?quote:Op donderdag 19 november 2015 13:40 schreef Montagui het volgende:
[..]
En dat terwijl Zwarte Piet toch een geuzennaam is voor veel kindertjes. Er zijn er genoeg die later niets liever dan Zwarte Piet willen worden. Ik ken bv een geadopteerd (donker) Afrikaans jongetje die het zelf fantastisch vindt om later Zwarte Piet te worden.
Die droom maken ze voor hem, in het kader van een feest voor iedereen, dan ook nu alvast maar kapot. Treurig.
Liefje, je weet niet eens wat er gaat gebeuren, voor hetzelfde geld blijft piet ook met deze verhaallijn gewoon zwart. Ik doelde er meer op dat het hartstikke normaal is dat er van die "cliffhangers" zijn bij het sint journaal, ze proberen elke keer weer net wat nieuws en spannends te verzinnen.quote:Op donderdag 19 november 2015 13:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Een leuk en spannend verhaal om het feest heen is niks mis mee.
Maar een verhaal om een eeuwenoud verhaal de das om te doen vanwege wat lange tenen, is alles mis mee.
Oeh, er zijn bijna geen schoorstenen meer, hoe komen ze dan binnen?
Met toverstenen! Right! Dat is ook veel geloofwaardiger dan door de schoorsteen. Zelfs als die er niet is. 25 jaar geleden waren er ook vrijwel geen schoorstenen, maar de piet bleef zwart, door die paar schoorstenen waar hij wèl doorheen ging. En geen kind die daar moeite mee had.
Overigens komen er, zoals gezegd, weer meer schoorstenen, door de opkomst van de pelletkachels, dus hij kan gewoon zwart blijven.
Ik ken een geadopteerd, gitzwart, ethiopisch jongetje die trots is zoveel op zwarte piet te lijken. Zijn Chinese broertje wordt zwart geschminkt, want wil ook zwarte piet zijn.quote:Op donderdag 19 november 2015 13:40 schreef Montagui het volgende:
En dat terwijl Zwarte Piet toch een geuzennaam is voor veel kindertjes. Er zijn er genoeg die later niets liever dan Zwarte Piet willen worden. Ik ken bv een geadopteerd (donker) Afrikaans jongetje die het zelf fantastisch vindt om later Zwarte Piet te worden.
Die droom maken ze voor hem, in het kader van een feest voor iedereen, dan ook nu alvast maar kapot. Treurig.
Jawel hoor, zo zwart als roet. Hier en daar een veeg maakt em niet onherkenbaar genoeg.quote:Op donderdag 19 november 2015 13:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Liefje, je weet niet eens wat er gaat gebeuren, voor hetzelfde geld blijft piet ook met deze verhaallijn gewoon zwart. Ik doelde er meer op dat het hartstikke normaal is dat er van die "cliffhangers" zijn bij het sint journaal, ze proberen elke keer weer net wat nieuws en spannends te verzinnen.
En geloofwaardig, toe nou zeg, niets is geloofwaardig aan het sint verhaal, het is een fantasie verhaal.
En piet mocht toch geen roetpiet worden, want het roet van de schoorstenen was niet goed genoeg?
Ze zullen er vast wel een mooie draai aan geven...quote:Op donderdag 19 november 2015 13:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Jawel hoor, zo zwart als roet. Hier en daar een veeg maakt em niet onherkenbaar genoeg.
En zoals ik zei, een spannend verhaal, prima, maar dat moet 6 december afgelopen zijn, zoals andere jaren.
Mijn dochter is dus 3,5 jaar en geniet met volle teugen van Sinterklaas. Niets mis met een beetje spanning, heksen, toverstenen en witte wieven hoeven daar geen onderdeel van te zijn.quote:Op donderdag 19 november 2015 13:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Liefje, je weet niet eens wat er gaat gebeuren, voor hetzelfde geld blijft piet ook met deze verhaallijn gewoon zwart. Ik doelde er meer op dat het hartstikke normaal is dat er van die "cliffhangers" zijn bij het sint journaal, ze proberen elke keer weer net wat nieuws en spannends te verzinnen.
En geloofwaardig, toe nou zeg, niets is geloofwaardig aan het sint verhaal, het is een fantasie verhaal.
En piet mocht toch geen roetpiet worden, want het roet van de schoorstenen was niet goed genoeg?
Dat is nu eenmaal hoe ze werken, zo steken die verhalen altijd in elkaar. Het is altijd spannend wat er gaat gebeuren.quote:Op donderdag 19 november 2015 13:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Mijn dochter is dus 3,5 jaar en geniet met volle teugen van Sinterklaas. Niets mis met een beetje spanning, heksen, toverstenen en witte wieven hoeven daar geen onderdeel van te zijn.
Daarnaast sla je de spijker op zijn kop dat niemand weet wat de NPO/het sinterklaasjournaal gaat doen. Das toch raar? Waarom moet dat een Cliffhanger zijn, het is toch geen GTST?
En geen sinterklaas te zien bij programma's zoals Sesamstraat...
Ik, als ouder, zie graag 1 verhaallijn, op elke zender een beetje van hetzelfde.
Geen witte pieten, zwarte pieten en gekleurde pieten, roetpieten en regenboogpieten, magische stenen en vervolgens op een andere zender weer wat anders. Onder het mom van hou het simpel, de kinderen zijn nog klein.
Ik zeg steeds dat ik geen verandering wil.quote:Op donderdag 19 november 2015 13:52 schreef erodome het volgende:
Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat je er geen bal om geeft hoe geloofwaardig het is, je gewoon geen verandering wil zien.
Daar zijn andere programma's voor.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is nu eenmaal hoe ze werken, zo steken die verhalen altijd in elkaar. Het is altijd spannend wat er gaat gebeuren.
De heksen en witte wieven e.d. horen een beetje bij de folklore van drenthe, dat is OOK traditie. Dat ze binnen die traditie dan uitwijken naar een magische steen is niet zo apart.
Grappig dat de traditie roepers nu ineens overstuur zijn over een oeroude drenthse traditie die even in het zonnetje gezet wordt
Daar gaat het niet om.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is nu eenmaal hoe ze werken, zo steken die verhalen altijd in elkaar. Het is altijd spannend wat er gaat gebeuren.
De heksen en witte wieven e.d. horen een beetje bij de folklore van drenthe, dat is OOK traditie. Dat ze binnen die traditie dan uitwijken naar een magische steen is niet zo apart.
Grappig dat de traditie roepers nu ineens overstuur zijn over een oeroude drenthse traditie die even in het zonnetje gezet wordt
Ook zoiets, hier keken ze naar het jaaroverzicht van vorig jaar. Dat werd vorige week uitgezonden bij de NPO.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om.
Nogmaals, niks mis met dit verhaal of met de Drenthse traditie. Maar om daarmee het omlijstende verhaal van de Sint en zijn zwarte knechten voor altijd te veranderen, gaat mij te ver.
Je voelt op je klompen aan dat dit de insteek is van deze hele toverstenenkolder.
Hoezo zijn daar andere programma's voor? Het is al met jaar en dag de gewoonte dat er wat aandacht wordt besteed aan de traditie's e.d. van de betreffende regio waar de sint aankomt.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Daar zijn andere programma's voor.
We zullen zien, of beter gezegd, ik zal het hier wel horen want ik ben wat te oud voor het sint journaalquote:Op donderdag 19 november 2015 14:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om.
Nogmaals, niks mis met dit verhaal of met de Drenthse traditie. Maar om daarmee het omlijstende verhaal van de Sint en zijn zwarte knechten voor altijd te veranderen, gaat mij te ver.
Je voelt op je klompen aan dat dit de insteek is van deze hele toverstenenkolder.
Wat had je dan willen zien, dat de acteur die opa piet speelde gedwongen werd om door te gaan?quote:Op donderdag 19 november 2015 14:16 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ook zoiets, hier keken ze naar het jaaroverzicht van vorig jaar. Dat werd vorige week uitgezonden bij de NPO.
Vervolgens krijg ik de vraag: Waar is opa Piet nou?
Tja, die is weer uit de verhaallijn.
edit:
Kinderen zijn niet gek, en daarnaast vind ik niet dat ze het recht hebben de boel steeds te veranderen en naar hun hand te zetten. Spannende verhaallijnen op het niveau van kleine kinderen en binnen de kaders.
Ik vind dat ze gewoon normaal moeten doen bij de NPO, voor oude tradities neem ik ze wel mee naar het Openluchtmuseum. Laat ze lekker verslag doen bij alle activiteiten van Sinterklaas die door het hele land heen plaatsvinden en bij bijvoorbeeld scholen en bij de Sinterklaasparken/kastelen enz.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat had je dan willen zien, dat de acteur die opa piet speelde gedwongen werd om door te gaan?
Echt, dit is zo erg spijkers op laag water zoeken en heeft werkelijk helemaal niets met de kleur van piet te maken.
Het valt mij op dat alles nu ineens onder een vergrootglas ligt, piet die al jaren gewoon piet werd genoemd is nu ineens een probleem, moet zwarte piet genoemd worden.
Dat acteurs komen en gaan is nu ineens bijna traumatisch voor de kinderen en kinderen speels kennis laten maken met wat prachtige oude nederlandse traditie's en gewoontes van regio's wordt als afschuwelijk gezien.
En even om op deze terug te komen, onder een dikke laag zwarte schmink en een pruik is hij zo te vervangen.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat had je dan willen zien, dat de acteur die opa piet speelde gedwongen werd om door te gaan?
Ze doen normaal, want al sinds jaar en dag geven ze wat aandacht aan die traditie's en gewoontes die bij de regio horen.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:52 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vind dat ze gewoon normaal moeten doen bij de NPO, voor oude tradities neem ik ze wel mee naar het Openluchtmuseum. Laat ze lekker verslag doen bij alle activiteiten van Sinterklaas die door het hele land heen plaatsvinden en bij bijvoorbeeld scholen en bij de Sinterklaasparken/kastelen enz.
Politieke en maatschappelijke issue's graag buiten het kinderfeest houden.
En over die acteurs, als ze niet werken met die achterlijke cliffhangers van het kaliber GTST dan hoeven ze zich ook niet in tig bochten te wringen. Vorig jaar sloten ze af met opa Piet als zwarte Sinterklaas naast hem op een paard, had dat dan niet gedaan.
En nogmaals ik heb een andere mening dan de meesten hier, of die pieten nu ragenboog worden of zwart blijven of roetvegen hebben. Ik vind het allemaal prima, maar maak een keuze en hou je aan een verhaallijn. Dat geldt voor alle zenders, winkels en scholen.
Stem is anders, beweging is anders, de kans dat dat opvalt en vragen oplevert is best aardig groot.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En even om op deze terug te komen, onder een dikke laag zwarte schmink en een pruik is hij zo te vervangen.
Ja, volgens sommigen traumatisch voor de kindertjes.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:55 schreef Mutant01 het volgende:
Ik volg de discussie niet, maar is de foto van die zwarte sinterklaas al voorbijgekomen?
En Sinterklaas dan?quote:Op donderdag 19 november 2015 14:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Stem is anders, beweging is anders, de kans dat dat opvalt en vragen oplevert is best aardig groot.
En soms is het gewoon niet anders, werkt een verhaallijn niet zo goed, vertrekt er een acteur, niets aan te doen, ook dat is al met jaar en dag zo.
Vond ik niet. Niks mis mee.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, volgens sommigen traumatisch voor de kindertjes.
Gezien de blikken van de desbetreffende figuren hebben heel wat mensen daar toch echt wel moeite mee.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Vond ik niet. Niks mis mee.
Was opa Piet, verkleed als Sinterklaas.
Is niet zo moeilijk om daar, als ouders, een draai aan te geven.
Bij ons kwamen de zwarte Pieten, vroeger, al begin oktober, met het vliegtuig. Die reisden vooruit om alvast te kijken welke kindjes braaf waren. Want Sinterklaas wordt ook al een jaartje ouder en kan dat in zo'n korte tijd niet allemaal bekijken.
Werkte als een tierelier. Ik had vanaf oktober tot 7 december de liefste kindjes van de wereld. Nog liever dan de rest van het jaar!
En dat viel je kinderen die toen nog in de gelooffase zat ook op.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:59 schreef Gia het volgende:
[..]
En Sinterklaas dan?
Die is ook een paar jaar terug vervangen.
Helemaal mee eens hoor, nu kende ik opa piet niet, maar ik zei al dan zeg je dat het een hulppiet is, of iemand die grote fan van sinterklaas is. Maar er waren er ook die het afschuwelijk vonden die zwarte sint.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Vond ik niet. Niks mis mee.
Was opa Piet, verkleed als Sinterklaas.
Is niet zo moeilijk om daar, als ouders, een draai aan te geven.
Bij ons kwamen de zwarte Pieten, vroeger, al begin oktober, met het vliegtuig. Die reisden vooruit om alvast te kijken welke kindjes braaf waren. Want Sinterklaas wordt ook al een jaartje ouder en kan dat in zo'n korte tijd niet allemaal bekijken.
Werkte als een tierelier. Ik had vanaf oktober tot 7 december de liefste kindjes van de wereld. Nog liever dan de rest van het jaar!
Volwassenen, ja. Zoals het ook volwassenen zijn die moeilijk doen over de zwarte kleur van Piet, en sommigen zelfs zover gaan hun kinderen te vertellen dat sinterklaas er niet voor hen is, omdat ze zwart zijn, dus minderwaardig.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gezien de blikken van de desbetreffende figuren hebben heel wat mensen daar toch echt wel moeite mee.
Is nog niet zo lang geleden, toch?quote:Op donderdag 19 november 2015 15:10 schreef erodome het volgende:
[..]
En dat viel je kinderen die toen nog in de gelooffase zat ook op.
Maar goed, ik vind dat dus dat vergrootglas, dat heeft niets met de kleur van piet te maken, zijn gewoon dingen die gebeuren in lang lopende serie's.
Maar daar doen ze ook niet moeilijk over gekleurde pieten en andere variaties, die zie je daar ook gewoon ertussen lopen... (grootste deel zwarte piet, maar andere pieten zijn ook gewoon welkom).quote:
Dat vind IK dan weer te ver gaan.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:12 schreef erodome het volgende:
We hadden vroeger ook zo'n ouder ertussen, kind was wat lastig dus die kreeg en zak zout in zijn schoen en een brief van de sint dat hij nu echt lief moest doen anders kwamen er misschien geen cadeautjes. Vond ik persoonlijk echt niet kunnen.
Geen idee, is volgens mij idd nog niet zo lang geleden.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Is nog niet zo lang geleden, toch?
Google....2011. Toen waren mijn kinderen 19 en 17.
Wat is dan het grote verschil met zeggen dat de pieten er al zijn om het in de gaten te houden en zeggen dat sint en piet doorhebben dat het kind niet braaf genoeg is? Het gevolg is hetzelfde, het kind is braaf omdat het bang is wat mis te lopen van sint en piet. Sint en piet worden als opvoedhulp gebruikt.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat vind IK dan weer te ver gaan.
Maar ze iets langer te laten geloven dat er al pieten zijn, is niks mis mee. Er liggen dan ook al sintspullen in de winkels, plus het speelgoedboek was dan al binnen.
Konden ze al mooi beginnen met verlanglijstjes te maken.
Nee, volgens sommige zijn de constant wisselende verhalenlijnen, alle geesten, heksen en toverstenen niet nodig voor de kleintjes.quote:Op donderdag 19 november 2015 14:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, volgens sommigen traumatisch voor de kindertjes.
Dan zeg je dus simpelweg dat je de hele opzet van het sint journaal prut vind en dat altijd al vond.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, volgens sommige zijn de constant wisselende verhalenlijnen, alle geesten, heksen en toverstenen niet nodig voor de kleintjes.
Nogmaals wat ik prut vind, is dat het programma verandert in een soort van Harry Potter en ze momenteel teveel politieke en maatschappelijke issue's erin gooien.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan zeg je dus simpelweg dat je de hele opzet van het sint journaal prut vind en dat altijd al vond.
Nog 1 keer...quote:Op donderdag 19 november 2015 15:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nogmaals wat ik prut vind, is dat het programma verandert in een soort van Harry Potter en ze momenteel teveel politieke en maatschappelijke issue's erin gooien.
Doelgroep: 3-7 jarigen...
Daarom is Zwarte Piet ook geen neger, maar een fantasiefiguur, een interpretatie van een cultuur historisch archetype.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Nog 1 keer...
Al sinds het sint journaal bezig is wordt er aandacht geschonken aan de traditie's en gewoontes van de betreffende regio.
De witte wieven en de heksen hebben niets met politiek te maken, maar alles met die traditie's en gewoontes.
Je bent je ervan bewust dat de hele sint traditie al een soort harry potter is? Een fantasieverhaal, sprookjes-achtig iets, geen werkelijkheid?
Iedereen gebruikt wel bepaalde zaken, beloftes, whatever, als opvoedhulp. Moet iederern zelf weten wat en waarom.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is dan het grote verschil met zeggen dat de pieten er al zijn om het in de gaten te houden en zeggen dat sint en piet doorhebben dat het kind niet braaf genoeg is? Het gevolg is hetzelfde, het kind is braaf omdat het bang is wat mis te lopen van sint en piet. Sint en piet worden als opvoedhulp gebruikt.
DAt is niet hetzelfde als politieke discussies erin verweven.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Nog 1 keer...
Al sinds het sint journaal bezig is wordt er aandacht geschonken aan de traditie's en gewoontes van de betreffende regio.
De witte wieven en de heksen hebben niets met politiek te maken, maar alles met die traditie's en gewoontes.
Je bent je ervan bewust dat de hele sint traditie al een soort harry potter is? Een fantasieverhaal, sprookjes-achtig iets, geen werkelijkheid?
Niet weten dat Sinterklaas een kindervriend voor iedereen isquote:Op donderdag 19 november 2015 20:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Beetje laat, maar ik las onlangs dat Sinterklaas in Meppel heeft gezegd dat Nederland veel kindertjes opvangt die op de vlucht zijn.
Sinterklaas wordt gebruikt om linkse indoctrinatie op kleine kinderen los te laten.
De opvang van die illegalen wordt gebracht alsof het wat mooi is.
Terwijl dankzij die immigratie Nederland zo vol wordt dat de meeste kinderen later zijn aangewezen op een krap flatje, en meisjes een grote kans maken om ooit in hun leven slachtoffer te worden van verkrachting.
Misselijkmakend
Vriendelijk zijn voor de ene groep gaat ten koste van de andere groep, in dit geval de Nederlanders en niet in de laatste plaats hun kinderen. Dit zijn ingewikkelde kwesties die helemaal niet in een Sinterklaasfeest thuis horen. Bovendien lijkt het mij dat dit volksfeest politiek neutraal moet zijn. Kortom, Sinterklaas moet vrij zijn van politiek en niet gebruikt worden om allerlei linkse standpunten bij kinderen neer te leggen.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:32 schreef Falco het volgende:
[..]
Niet weten dat Sinterklaas een kindervriend voor iedereen is.
Heeft de Sint gezegd dat Nederlandse kindertjes maar in de stront kunnen zakken? Dat lees ik nu in jouw reactie. En wat is er links aan dat Sinterklaas constateert dat er veel Syrische kinderen hier opgevangen wordt?quote:Op donderdag 19 november 2015 20:36 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Vriendelijk zijn voor de ene groep gaat ten koste van de andere groep, in dit geval de Nederlanders en niet in de laatste plaats hun kinderen. Dit zijn ingewikkelde kwesties die helemaal niet in een Sinterklaasfeest thuis horen. Bovendien lijkt het mij dat dit volksfeest politiek neutraal moet zijn. Kortom, Sinterklaas moet vrij zijn van politiek en niet gebruikt worden om allerlei linkse standpunten bij kinderen neer te leggen.
JIj vindt dat sintfeest vooral jouw rechtse politieke tics moeten uitstralen.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:36 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Vriendelijk zijn voor de ene groep gaat ten koste van de andere groep, in dit geval de Nederlanders en niet in de laatste plaats hun kinderen. Dit zijn ingewikkelde kwesties die helemaal niet in een Sinterklaasfeest thuis horen. Bovendien lijkt het mij dat dit volksfeest politiek neutraal moet zijn. Kortom, Sinterklaas moet vrij zijn van politiek en niet gebruikt worden om allerlei linkse standpunten bij kinderen neer te leggen.
Lees nog even goed mijn post a.u.b. voordat je wat roept.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
JIj vindt dat sintfeest vooral jouw rechtse politieke tics moeten uitstralen.
Een sint mag niet iets zeggen over kinderen die vluchten, want dat zijn later verkrachters in jouw haatdenken?
Sint constateerde niet slechts,maar benoemde het als iets positiefs. Opvang van asielzoekers gaat ten koste van Nederlandse kinderen. Daar kun je het mee oneens zijn, maar laat het Sinterklaasfeest vrij van dit soort politieke kwesties blijven.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Heeft de Sint gezegd dat Nederlandse kindertjes maar in de stront kunnen zakken? Dat lees ik nu in jouw reactie. En wat is er links aan dat Sinterklaas constateert dat er veel Syrische kinderen hier opgevangen wordt?
Oh trouwens, het is maar een fictief figuur he. Niet zo kleinzerig doen en dit serieus nemen, bitte.
Ik stel je vragen...... Dat doet men vaker..... de bedoeling is dat je het een en ander toelicht.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:45 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Lees nog even goed mijn post a.u.b. voordat je wat roept.
Zoals je weet is Sinterklaas een echte kindervriend! Hij kan toch niet zeggen dat die Syrische kindertjes alleen maar ellende met zich meebrengen? Dat zou nogal out of character zijn. Maar los daarvan denk ik dat Sinterklaas al die jaren al een behoorlijke linkse signatuur heeft gehad.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:46 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Sint constateerde niet slechts,maar benoemde het als iets positiefs. Opvang van asielzoekers gaat ten koste van Nederlandse kinderen. Daar kun je het mee oneens zijn, maar laat het Sinterklaasfeest vrij van dit soort politieke kwesties blijven.
Klopt, dat kan hij niet zeggen. Lees wat ik schrijf (ook voor Bluesdude): Sinterklaas moet politiek neutraal zijn.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:47 schreef Falco het volgende:
[..]
Zoals je weet is Sinterklaas een echte kindervriend! Hij kan toch niet zeggen dat die Syrische kindertjes alleen maar ellende met zich meebrengen? Dat zou nogal out of character zijn. Maar los daarvan denk ik dat Sinterklaas al die jaren al een behoorlijke linkse signatuur heeft gehad.
Het is toch positief dat kinderen niet opgroeien in oorlogsgebieden of vluchtelingenkampen?quote:Op donderdag 19 november 2015 20:46 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Sint constateerde niet slechts,maar benoemde het als iets positiefs.
Welja...... ouderen verzorgen ook. Mensen opereren ook. Stoplichten laten werken ook.quote:Opvang van asielzoekers gaat ten koste van Nederlandse kinderen.
Doe dat dan !!!! Begint dan ook niet over je politieke misvattingen in dit debatquote:Daar kun je het mee oneens zijn, maar laat het Sinterklaasfeest vrij van dit soort politieke kwesties blijven.
Sint moet niks...... dat bepaalt iedere acteur voor zich ism met zijn groep theatermakers.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:49 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Klopt, dat kan hij niet zeggen. Lees wat ik schrijf (ook voor Bluesdude): Sinterklaas moet politiek neutraal zijn.
Het is positief dat kinderen niet opgroeien in oorlogsgebieden en vluchtelingenkampen. De realiteit is echter dat dit geen reden is om de hele wereld hier naartoe te halen. Dat is ingewikkeld te begrijpen, zelfs voor veel volwassenen. Niet bij het kinderfeest betrekken.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is toch positief dat kinderen niet opgroeien in oorlogsgebieden of vluchtelingenkampen?
[..]
Welja...... ouderen verzorgen ook. Mensen opereren ook. Stoplichten laten werken ook.
[..]
Doe dat dan !!!! Begint dan ook niet over je politieke misvattingen in dit debat
Ik vind dat ze niet in Nederland horen, jij denkt er wellicht anders over. Dat kan, maar deze politieke discussie moet los van het Sinterklaasfeest gevoerd worden.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Sint moet niks...... dat bepaalt iedere acteur voor zich ism met zijn groep theatermakers.
De Sint is er voor alle kinderen , is het verhaal, ook voor die kinderen die jij wegwenst.
Afgezien van het geen neger ben ik het geheel met je eens.quote:Op donderdag 19 november 2015 16:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Daarom is Zwarte Piet ook geen neger, maar een fantasiefiguur, een interpretatie van een cultuur historisch archetype.
Je hebt door dat ik het tegen iemand heb die het over die witte wieven e.d. heeft en niet over de politiek?quote:Op donderdag 19 november 2015 16:40 schreef Gia het volgende:
[..]
DAt is niet hetzelfde als politieke discussies erin verweven.
Lees jij dan dat artikel voor aan kinderen in die leeftijdsgroep???quote:Op donderdag 19 november 2015 16:45 schreef Gia het volgende:
Een Diewertje die Zwarte Piet maar een 'rare blackface' vindt.
Da's opvoeden! Kindjes die in de supermarkt een willekeurige neger, een rare blackface noemt. Dat is ook prettiger voor negers dan Zwarte Piet genoemd worden.
Weet je waar het sinterklaas verhaal voor staat????quote:Op donderdag 19 november 2015 20:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Beetje laat, maar ik las onlangs dat Sinterklaas in Meppel heeft gezegd dat Nederland veel kindertjes opvangt die op de vlucht zijn.
Sinterklaas wordt gebruikt om linkse indoctrinatie op kleine kinderen los te laten.
De opvang van die illegalen wordt gebracht alsof het wat mooi is.
Terwijl dankzij die immigratie Nederland zo vol wordt dat de meeste kinderen later zijn aangewezen op een krap flatje, en meisjes een grote kans maken om ooit in hun leven slachtoffer te worden van verkrachting.
Misselijkmakend
Echt, ga je gewoon ermee door?quote:Op donderdag 19 november 2015 20:46 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Sint constateerde niet slechts,maar benoemde het als iets positiefs. Opvang van asielzoekers gaat ten koste van Nederlandse kinderen. Daar kun je het mee oneens zijn, maar laat het Sinterklaasfeest vrij van dit soort politieke kwesties blijven.
Tja, als je links ziet als de hulpbehoevenden helpen wel ja.quote:Op donderdag 19 november 2015 20:47 schreef Falco het volgende:
[..]
Zoals je weet is Sinterklaas een echte kindervriend! Hij kan toch niet zeggen dat die Syrische kindertjes alleen maar ellende met zich meebrengen? Dat zou nogal out of character zijn. Maar los daarvan denk ik dat Sinterklaas al die jaren al een behoorlijke linkse signatuur heeft gehad.
Wordt eens nuchter. Ze maken sintverhalen voor de kinderen. Dat doen ze al vele jaren en zullen dat nog vele jaren blijven doen.quote:Op donderdag 19 november 2015 23:04 schreef luxerobots het volgende:
De NOS laat zich altijd voor het karretje spannen van het koninklijk huis, maar het Sinterklaasfeest, het enige unieke Nederlandse kinderfeest, kan een schop na krijgen.
Ik heb het even gekeken, ontzettend slechte televisie. Alles slecht, opbouw, script, muziek. Het is voor de allerkleinsten, maar dat is nog geen reden om zulke slechte televisie af te leveren.quote:Op donderdag 19 november 2015 23:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wordt eens nuchter. Ze maken sintverhalen voor de kinderen. Dat doen ze al vele jaren en zullen dat nog vele jaren blijven doen.
Nu ben jij zo verkrampt aan het kijken.... ojeeeeee ik zie een piet die niet donker geschminkt is.... wat erg.....
Is niks ergs aan... en ze blijven sinttheater maken.
je bent een kankerpitquote:Op donderdag 19 november 2015 23:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb het even gekeken, ontzettend slechte televisie. Alles slecht, opbouw, script, muziek. Het is voor de allerkleinsten, maar dat is nog geen reden om zulke slechte televisie af te leveren.
ah den pot die den ketel verwijt dat hij zwart zietquote:Op vrijdag 20 november 2015 09:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
http://www.encyclo.nl/begrip/kankerpit
Hilarisch he!? Ik heb een zwak voor de echte Zwarte Piet met die toffe gouden oorbellen, maar die boze blanke mensen hier die compleet uit hun pan gaan hier vanwege roetveegpieten vind ik ook geweldig!quote:Op vrijdag 20 november 2015 12:28 schreef Zith het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
De laatste paar paginas![]()
Sinterklaas die kindervluchtelingen maar moet negeren.
Kinderachtige productie Sinterklaasjournaal.
3-jarigen misschien wel die blackface gaan roepen.
Verontwaardiging over pieten met speciale rollen (clownspieten).
ook al door de islamquote:Op zaterdag 21 november 2015 21:06 schreef tesssssssss het volgende:
Ik Vilvoorde kwam vandaag de allernieuwste versie van Piet.
helemaal-geen-piet.
Wat liefquote:Op vrijdag 20 november 2015 12:49 schreef Nielsch het volgende:
Ik heb een liedje voor jullie gemaakt:
Wij zijn de boze blanke mannen
We laten de moed niet zakken
We zijn van de week weer lazarus geweest
Roetzwarte pieten op het Sinterklaasfeest
Achterlijk inderdaad.quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Hema-personeel bedreigd bij Piet-discussie op Facebook
Personeel van de Hema is afgelopen weekeinde bedreigd na een vraag op Facebook waarom er in het filiaal in Nijverdal nog Zwarte Pieten-poppen in de winkel hingen. De Hema-directie heeft van die bedreiging inmiddels aangifte gedaan bij de politie. In de Hema-filialen, waaronder ook dat in Nijverdal, zijn nu alleen nog roetveeg-pieten te vinden.
De bedreiging aan het adres van het Hema-personeel kwam voort uit een vraag op Facebook, afgelopen zaterdag. Een opmerkzame voorbijganger maakte een foto van een Zwarte Pieten-pop die in de Hema in Nijverdal hing en stuurde die via Facebook naar Hema. De winkel reageerde direct door aan te geven dat de zwarte poppen verwijderd werden en voegde daar even later aan toe dat dit in heel Nederland zou gebeuren.
[ afbeelding ]
Aangifte
De conversatie leidde op Facebook tot ruzie tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. De bedreigingen waarvan de directie aangifte deed waren niet aan een bepaalde persoon of filiaal, maar in het algemeen aan Hema-personeel gericht. Volgens woordvoerder Arnold Drijver tolereert de directie dat niet. ,,Sinds zondagmiddag zijn er dingen gezegd die echt niet kunnen en daarvan hebben wij aangifte gedaan.'' De bedreigingen zijn inmiddels van het Facebookaccount van de winkel verwijderd.
Hema heeft vorig jaar, toen de Zwarte Pieten-discussie volop woedde, besloten om over te stappen op roetveegpieten. Volgens Drijver wil het winkelconcern geen stelling nemen in de discussie, maar wel rekening houden met gevoeligheden rondom dit thema. ,,En waar je ook voor kiest, er zal altijd wel iemand het niet met je eens zijn. Je kunt dit eigenlijk niet goed doen."
Roetveegpiet
Op al het decoratiemateriaal dat dit jaar in de filialen werd verspreid is de roetveegpiet te zien. Maar in diverse filialen werden dit jaar ook oude decoraties gebruikt, waar Piet nog helemaal zwart was. Hema heeft maandag alle filialen gevraagd deze laatste Zwarte Pieten te verwijderen.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)ie-op-Facebook.dhtml
Winkelpersoneel bedreigen omdat ze een zwarte pietje ophangen
Lijkt me duidelijk, mensen willen geen witte Pieten. Hopelijk snapt de publieke omroep deze hint.quote:Kijkcijfers Sinterklaasjournaal blijven stuk lager sinds 'witte' verhaallijn
Het Sinterklaasjournaal scoort een stuk lagere kijkcijfers sinds ze donderdag begonnen zijn met de verhaallijn over pieten die steeds witter worden omdat ze niet meer door de schoorsteen hoeven. Alle pieten hadden een steen gekregen waarmee ze de huizen in kunnen, waardoor ze niet meer door de schoorsteen hoeven en dus steeds witter zullen worden. Het publiek lijkt dat het programma niet in dank af te nemen.
Vrijdagavond keken er ook al een stuk minder mensen, maar toen was dit wellicht te wijten aan de storing van KPN. Zaterdagavond bleef dit kijkcijfer aantal echter nog steeds rond dit verlaagde punt hangen, namelijk 557.000. Daarvoor zat het rond de 800.000 kijkers gemiddeld met pieken van tegen de miljoen aan.
Ook op social media is te lezen dat vele ouders het niet eens zijn met de verhaallijn en om die reden hun kinderen steeds minder laten kijken. Inmiddels is er zelfs een Facebook pagina opgezet genaamd ‘Verban het Sinterklaasjournaal van school’.
Door Annelien Bosboom; foto: ANP
De discussie op feestboek is verwijderd maar het bovenstaande bericht zou de aanleiding zijn.twitter:BrigadierPoez twitterde op zaterdag 21-11-2015 om 12:24:16Dit is geen roetveegpiet toch @HEMA? Hoe kan dat dan? #kickoutzwartepiet https://t.co/rv9FuT8QbG reageer retweet
mooiquote:Op dinsdag 24 november 2015 22:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk, mensen willen geen witte Pieten. Hopelijk snapt de publieke omroep deze hint.
Er zijn geloof ik wel 4 zenders met (een vorm van) het sinterklaasjournaal. Je kan als ouder makkelijk zappen. Of een Sinterklaas dvd opzetten. Daar zijn er nog meer van.quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:45 schreef Copycat het volgende:
... en om die reden hun kinderen steeds minder laten kijken.
Dan ben je toch wel een faalouder. Met je kinderfeest.
De publieke omroep die een kinderfeest de nek om wil draaien. Die falen pas, maar snoepen wel lekker uit de subsidiepot.quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:45 schreef Copycat het volgende:
... en om die reden hun kinderen steeds minder laten kijken.
Dan ben je toch wel een faalouder. Met je kinderfeest.
De manier waarop deze discussie de nek omgedraaid wordt met dit soort overdrijvingen bedoelt-ie.quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:56 schreef Copycat het volgende:
De nek om wil draaien. Omdat een aspect aan de huidige tijd wordt aangepast.
Dra-ma!
Volgens mij zit jij flink wiet te roken als jij je comments typt.quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De manier waarop deze discussie de nek omgedraaid wordt met dit soort overdrijvingen bedoelt-ie.
Was het maar zo'n kinderfeest.quote:Op dinsdag 24 november 2015 23:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Volgens mij zit jij flink wiet te roken als jij je comments typt.
stel je niet aan....zeg....quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De publieke omroep die een kinderfeest de nek om wil draaien.
En hun kinderen, die net lekker in het spannende verhaal zitten, hebben het nakijken. Omdat paps en/of mams geen andere piet dan een zwarte piet eist. Faalouders.quote:Op dinsdag 24 november 2015 23:17 schreef sp3c het volgende:
maar dat is toch prima zo
die mensen vinden het niet leuk meer dus ze kiezen voor iets anders ... zo gaan die dingen
Het Sinterklaasjournaal is zo slechte televisie, denk zelfs niet dat de kindertjes het missen.quote:Op dinsdag 24 november 2015 23:35 schreef Copycat het volgende:
[..]
En hun kinderen, die net lekker in het spannende verhaal zitten, hebben het nakijken. Omdat paps en/of mams geen andere piet dan een zwarte piet eist. Faalouders.
van sommige mensen met kinderen weet ik dat de kinderen niet eens meer willen kijkenquote:Op dinsdag 24 november 2015 23:35 schreef Copycat het volgende:
[..]
En hun kinderen, die net lekker in het spannende verhaal zitten, hebben het nakijken. Omdat paps en/of mams geen andere piet dan een zwarte piet eist. Faalouders.
Jij hebt duidelijk geen kinderen?quote:Op dinsdag 24 november 2015 23:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het Sinterklaasjournaal is zo slechte televisie, denk zelfs niet dat de kindertjes het missen.
Bijna net zo erg als kindertjes niet mee te laten doen omdat Zwarte Piet zwart is. Oh, maar dat mogen we niet zeggen want raciesme en dieskriemienasie!!quote:Op dinsdag 24 november 2015 23:35 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het is allebei even triest.quote:Op woensdag 25 november 2015 07:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bijna net zo erg als kindertjes niet mee te laten doen omdat Zwarte Piet zwart is. Oh, maar dat mogen we niet zeggen want raciesme en dieskriemienasie!!
Welke huidige tijd? Dat bijna 85% van de NL'ers ZP prima vindt, maar het toch wordt aangepast aan een aantal schreeuwerds?quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:56 schreef Copycat het volgende:
Dra-ma!
Zet je toch de BE versie aan?quote:Op woensdag 25 november 2015 08:22 schreef KingRadler het volgende:
dat ouders bepalen wat een kind moet kijken.
zie het al voor me kind wil Sinterklaasjournaal kijken zit te huilen omdat ouders het niet meer willen.
ja maar dat is anders, begrijp dat nou!quote:Op woensdag 25 november 2015 07:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bijna net zo erg als kindertjes niet mee te laten doen omdat Zwarte Piet zwart is. Oh, maar dat mogen we niet zeggen want raciesme en dieskriemienasie!!
Nee, dat doen de anti-Pieten beweging met medewerking van diverse media wel voor je.quote:Op woensdag 25 november 2015 09:03 schreef Copycat het volgende:
Nee, dat is even idioot. Het is en blijft een kinderfeest. Houd je pietmening daar gewoon buiten als ouder ipv jouw mening aan je kind op te dringen.
Was dat voorheen anders?quote:Op woensdag 25 november 2015 09:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, dat doen de anti-Pieten beweging met medewerking van diverse media wel voor je.
Het ging over een pietmening (die nogal afwijkend is van de heersende mening) die opgedrongen wordt. Dat kan natuurlijk alleen met medewerking van de media. En dat gebeurd.quote:Op woensdag 25 november 2015 09:29 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Was dat voorheen anders?
Of mogen diverse media dat niet zelf bepalen...
Zoals ze het voorheen ook deden.
Of hebben ze dat voorheen niet zelf bepaald dan
En dit vind jij verrassend?quote:Op woensdag 25 november 2015 09:33 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het ging over een pietmening (die nogal afwijkend is van de heersende mening) die opgedrongen wordt. Dat kan natuurlijk alleen met medewerking van de media. En dat gebeurd.
als de presentatrice van het programma aangeeft dat 'black face' weg moet, kan ik me voorstellen dat ouders bang zijn dat er zulke dingen in het programma gezegd gaan worden. maar goed, de reacties op kick out zwarte piet bij de intocht waren zo goed dat ik niet vrees voor het voortbestaan van onze donkere kindervrindquote:Op woensdag 25 november 2015 09:03 schreef Copycat het volgende:
Nee, dat is even idioot. Het is en blijft een kinderfeest. Houd je pietmening daar gewoon buiten als ouder ipv jouw mening aan je kind op te dringen.
Ja, ik denk ook dat Dieuwertje zo'n uitspraak graag herhaalt in dat kinderprogramma.quote:Op woensdag 25 november 2015 09:45 schreef bijdehand het volgende:
als de presentatrice van het programma aangeeft dat 'black face' weg moet, kan ik me voorstellen dat ouders bang zijn dat er zulke dingen in het programma gezegd gaan worden.
ik zie het haar niet doen, maar ik kan me voorstellen dat je als ouder dat risico niet wil lopenquote:Op woensdag 25 november 2015 09:47 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ja, ik denk ook dat Dieuwertje zo'n uitspraak graag herhaalt in dat kinderprogramma.
Ik kan me inderdaad ook wel voorstellen dat ouders die hun kind verbieden naar het Sinterklaasjournaal te kijken, zulke gedachtensprongen maken.quote:Op woensdag 25 november 2015 09:49 schreef bijdehand het volgende:
ik zie het haar niet doen, maar ik kan me voorstellen dat je als ouder dat risico niet wil lopen
tadaa, daar hebben we het dan toch? beetje sneu is het wel, maar het zal niet in elk geval aan de ouders liggen.quote:Op woensdag 25 november 2015 09:51 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik kan me inderdaad ook wel voorstellen dat ouders die hun kind verbieden naar het Sinterklaasjournaal te kijken, zulke gedachtensprongen maken.
En dat bleek het inderdaad te zijn:quote:
quote:AMSTERDAM -
Medewerkers van HEMA zijn via internet en telefoon ernstig bedreigd omdat sinds dit jaar in de filialen van de winkelketen alleen nog roetveegpieten te vinden zijn.
Het warenhuis heeft aangifte gedaan, schrijft het AD. Volgens de krant gaat het om klanten die voorstander zijn van het klassieke uiterlijk van Zwarte Piet.
"We begrijpen dat er een intensief maatschappelijk debat wordt gevoerd, maar we pikken het niet als onze medewerkers de vreselijkste dingen naar hun hoofd krijgen. Daarom hebben we besloten om naar de politie te stappen", zegt een woordvoerder.
Ah, tokkie Nederland had een dag vrij van protesteren tegen asielzoekers dus kon het HEMA personeel even worden bedreigd? Gelukkig kunnen ze straks een dag lang bezig zijn met een klein fortuin aan vuurwerk afsteken, zorgt weer voor wat afleiding.quote:Op woensdag 25 november 2015 10:09 schreef Copycat het volgende:
[..]
En dat bleek het inderdaad te zijn:
[..]
Ach gut, gaan we weer opnieuw de PVV als zondebok aanwijzen? Het moet niet veel gekker meer worden. Stuur die linkse haatzaaiers naar Macedonië en laat ze daar tussen hun knuffelimmigranten hun monden dichtnaaien. Dan hoeven we eindelijk niet meer naar hun gezeur te luisteren.quote:Op woensdag 25 november 2015 09:58 schreef Atak het volgende:
Hema is bedreigd door PVV terroristen. Het wordt tijd dat we een grote operatie beginnen tegen dat tuig.
hopelijk pakken ze de daders en stellen ze een voorbeeldquote:Op woensdag 25 november 2015 10:09 schreef Copycat het volgende:
[..]
En dat bleek het inderdaad te zijn:
[..]
Wat zeg je nou . Parblue !!quote:Op woensdag 25 november 2015 10:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ach gut, gaan we weer opnieuw de PVV als zondebok aanwijzen? Het moet niet veel gekker meer worden. Stuur die linkse haatzaaiers naar Macedonië en laat ze daar tussen hun knuffelimmigranten hun monden dichtnaaien. Dan hoeven we eindelijk niet meer naar hun gezeur te luisteren.
Het waren echt geen PVV-ers die de monden van al die economische gelukzoekers dichtnaaiden. Dat deden ze toch echt zelf.quote:Op woensdag 25 november 2015 10:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat zeg je nou . Parblue !!
Mensen deporteren en dan dwingen andere mensen ernstig te mishandelen?
Is eg wel terroristische neigingen van je.
Kans voor open doel voor SBS6. Kom maar met een alternatief Sinterklaasjournaal.quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk, mensen willen geen witte Pieten. Hopelijk snapt de publieke omroep deze hint.
Dat is het punt niet.. Jij wilt andere mensen dwingen dat soort mishandelingen te doen.quote:Op woensdag 25 november 2015 11:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het waren echt geen PVV-ers die de monden van al die economische gelukzoekers dichtnaaiden.
http://www.tubantia.nl/re(...)ndiscussie-1.5474340quote:Niet alleen het personeel van de Hema is bedreigd in de Zwarte Pietendiscussie op Facebook. De Twentse vrouw met wie de discussie begon, Sandra, heeft ook de meest afschuwelijke verwensingen naar haar hoofd gekregen. In de reacties werden haar verkrachtingen toegewenst, werd haar aangeraden voor de trein te springen en werd gehoopt dat ze zou verdwijnen door de schoorsteen van een crematorium.
Volgens Sandra, die vanwege de reacties anoniem wenst te blijven, heeft ze sinds zondagmorgen zeker 3000 scheldkannonades en bedreigingen toegestuurd gekregen.
Eng hoor ... dit soort zp-knuffelaars. Knuffelen ze wel echt met zp ? Of is dat maar de schijn ?quote:Dat er nu zoveel walgelijke reacties op komen vind ik echt alle grenzen voorbij. Het maakt volgens mij wel duidelijk dat we in Nederland een groot probleem hebben. Als de kleur van een fantasiefiguur al aanleiding is tot doodsbedreigingen, wat voor maatschappij zijn we dan? Er komt nu een racistisch gezicht van Nederland naar voren dat we met z’n allen niet willen zien. Daar moeten we het echt eens over hebben. De politiek voorop, want die onttrekt zich nu aan de discussie. ”
Dergelijk gedrag vind je aan beide zijden, check bv de twitter account van DJ Sabroso maar eens met zijn Hitler, concentratiekamp en Holocaust vergelijkingen. Net zo'n engnek.quote:Op woensdag 25 november 2015 12:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
http://www.tubantia.nl/re(...)ndiscussie-1.5474340
[..]
Eng hoor ... dit soort zp-knuffelaars. Knuffelen ze wel echt met zp ? Of is dat maar de schijn ?
Bedreigde hij daarbij ook zijn tegenstanders?quote:Op woensdag 25 november 2015 12:32 schreef Montagui het volgende:
Dergelijk gedrag vind je aan beide zijden, check bv de twitter account van DJ Sabroso maar eens met zijn Hitler, concentratiekamp en Holocaust vergelijkingen. Net zo'n engnek.
Een significant deel van de ZP-voorvechters hecht blijkbaar enorm aan de blackface-eigenschappen en verafschuwt het deel van het verhaal dat het door de schoorsteen zou komen. Van hen moet het blijkbaar een feest voor blanke kindertjes worden.quote:Op woensdag 25 november 2015 12:14 schreef Bluesdude het volgende:
Eng hoor ... dit soort zp-knuffelaars. Knuffelen ze wel echt met zp ? Of is dat maar de schijn ?
Geen idee, ik kijk niet 24/7 op zijn twitter account.quote:Op woensdag 25 november 2015 12:33 schreef Copycat het volgende:
[..]
Bedreigde hij daarbij ook zijn tegenstanders?
Dat is natuurlijk wel waar het hier om draait. Bedreigingen aan andersdenkenden.quote:Op woensdag 25 november 2015 12:39 schreef Montagui het volgende:
Geen idee, ik kijk niet 24/7 op zijn twitter account.
Er zijn natuurlijk gradaties in uitspraken en reacties, maar ik wil alleen maar even aangeven dat aan beide zijden van het spectrum engnekken zitten. Gewoon als tegenhanger van een post die alleen maar 1 kant in een negatief daglicht stelt.quote:Op woensdag 25 november 2015 12:40 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel waar het hier om draait. Bedreigingen aan andersdenkenden.
Het zijn de zogenaamde zpfans die het hele debat al twee jaar agressief opfokkenquote:Op woensdag 25 november 2015 12:32 schreef Montagui het volgende:
Vergeet verder niet dat de hele discussie omtrent Zwarte Piet op scherp is gesteld door de anti-Pieten met hun Zwarte Piet = racisme bewering,
Nee..... dat is jouw bekrompenheid. Ik heb iemand als Gario dat nooit horen zeggen of schrijven.quote:waarmee zij dus feitelijk iedereen die Zwarte Piet een warm hart toedraagt even uitmaken voor racist.
En het bombarderen en indoctrineren via, en door, de media gaat maar door.....quote:Op woensdag 25 november 2015 09:33 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het ging over een pietmening (die nogal afwijkend is van de heersende mening) die opgedrongen wordt. Dat kan natuurlijk alleen met medewerking van de media. En dat gebeurd.
quote:CNN maakt film tegen Zwarte Piet
Blackface De film over Zwarte Piet die Roger Williams maakte voor CNN is bewust gekleurd: ‘Hoe kan ik hier objectief over zijn?’
Man man man, het vermoorden van homoseksuelen in Oeganda vergelijken met Zwarte Piet.quote:Williams heeft inmiddels ondervonden dat Nederlanders dit onderwerp helemaal niet zo grappig vinden. „Toen ik in De Telegraaf Zwarte Piet ‘Holland’s dirty little secret’ noemde, kreeg ik veel haatmail. Ze schreven dingen als: ‘Eet een banaan, jij stomme zwarte aap’. Ik dacht: als Zwarte Piet niet racistisch is, waarom zeggen jullie dan die racistische dingen tegen mij? Toen ik een film maakte over hoe Oeganda homoseksuelen vervolgt en vermoordt, zeiden de Oegandezen ook: ja, maar dat is onze traditie, daar snap jij als buitenstaander niets van.”
Ook dit is weer kul. Iedereen mag meedoen. Niemand wordt buitengesloten. Ook hier is het de mens zelf die zich buitensluit. Ook daar heeft Zwarte Piet niets mee van doen. Sterker nog, Zwarte Piet zelf is een toonbeeld van anti-discriminatie doordat zwart geschminkt iedereen gelijk is. Huidskleur is totaal niet relevant. Iedereen is gitzwart. Top!quote:Maandag zit Williams bij Humberto Tan in RTL Late Night om het aan het Nederlandse volk uit te leggen. „Ik dacht altijd dat Nederland een tolerant, vrij, gelijkwaardige land was. Maar mensen met een andere kleur mogen niet meedoen.”
Want 'wit' is de huidige tijd? Racist.quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:56 schreef Copycat het volgende:
Dra-ma!
Stupide gevolgtrekking is stupide.quote:Op donderdag 26 november 2015 15:32 schreef Zelva het volgende:
Want 'wit' is de huidige tijd? Racist.
Stupide gevolgtrekking uit een stupide opmerking.quote:Op donderdag 26 november 2015 15:33 schreef Copycat het volgende:
[..]
Stupide gevolgtrekking is stupide.
quote:Op woensdag 25 november 2015 12:56 schreef Bluesdude het volgende:
Nee..... dat is jouw bekrompenheid. Ik heb iemand als Gario dat nooit horen zeggen of schrijven.
twitter:quinsyg twitterde op maandag 03-11-2014 om 13:53:41Heeft die racist @LavieJanRoos van POWNED weer wat over me gezegd? Ik krijg allemaal replies van racisten. LOL. http://t.co/Wbg64JxNAI reageer retweet
Een gemeentehuis lijkt mij derhalve geen plek voor een geloofsuitlating.quote:Op donderdag 26 november 2015 16:00 schreef Oud_student het volgende:
Uit de Telegraaf;
Franse burgemeesters willen geen kerststal
PARIJS -
Burgemeesters in Frankrijk voelen er niets meer voor dat in hun gemeentehuizen een kerststal wordt ingericht, zoals de traditie is. De vereniging van burgemeesters stelt donderdag dat in het kader van de scheiding van kerk en staat de kerststal niet langer in de 'mairies' thuishoort. De aanbeveling is een reactie op de aanslagen van twee weken geleden.
Waarom post ik dit in het Zwarte Pieten topic?
Omdat dit de zoveelste uiting is van de weg-met-ons-beweging die op dit moment Europa teistert. Merkel laat ons Europa overstromen door een tsunami van moslims en andere cultuur vreemde elementen. Wij geven "vluchtelingen" voorrang boven eigen mensen. Wij laten idioten als Gario aan het woord en een deel van policor Nederland neemt hem ook nog eens serieus.Wij accepteren dat moslims altijd de fout bij een ander leggen en bevorderen een achterlijke cultuur.
weg-met-ons
Je weet dat dit juist andersom is, dat hier juist die eigen cultuur zwaarder wordt onderstreept? Het laicisme van Frankrijk?quote:Op donderdag 26 november 2015 16:00 schreef Oud_student het volgende:
Uit de Telegraaf;
Franse burgemeesters willen geen kerststal
PARIJS -
Burgemeesters in Frankrijk voelen er niets meer voor dat in hun gemeentehuizen een kerststal wordt ingericht, zoals de traditie is. De vereniging van burgemeesters stelt donderdag dat in het kader van de scheiding van kerk en staat de kerststal niet langer in de 'mairies' thuishoort. De aanbeveling is een reactie op de aanslagen van twee weken geleden.
Waarom post ik dit in het Zwarte Pieten topic?
Omdat dit de zoveelste uiting is van de weg-met-ons-beweging die op dit moment Europa teistert. Merkel laat ons Europa overstromen door een tsunami van moslims en andere cultuur vreemde elementen. Wij geven "vluchtelingen" voorrang boven eigen mensen. Wij laten idioten als Gario aan het woord en een deel van policor Nederland neemt hem ook nog eens serieus.Wij accepteren dat moslims altijd de fout bij een ander leggen en bevorderen een achterlijke cultuur.
weg-met-ons
Ik wist niet dat we onze cultuur naar Saoedi Arabie exporteerden, kun je mij meer vertellenquote:Op donderdag 26 november 2015 18:24 schreef erodome het volgende:
Je weet dat dit juist andersom is, dat hier juist die eigen cultuur zwaarder wordt onderstreept? Het laicisme van Frankrijk?
Zoek eens op wat laicisme betekend en dat in combi met de franse cultuur....quote:Op donderdag 26 november 2015 18:32 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik wist niet dat we onze cultuur naar Saoedi Arabie exporteerden, kun je mij meer vertellen
Dat slaat op het laicisme wat in Frankrijk aanwezig is en vrij diep in de cultuur zit.quote:in het kader van de scheiding van kerk en staat
Altijd prachtig die mensen die redeneren vanuit hun emoties. "Joah, zwarte piet lijkt op een blackface, dus het zal wel een karikatuur van een neger moeten voorstellen, want die Nederlanders hebben een koloniaal verleden."quote:Op donderdag 26 november 2015 15:08 schreef Montagui het volgende:
[..]
En het bombarderen en indoctrineren via, en door, de media gaat maar door.....
http://www.nrc.nl/handels(...)-zwarte-piet-1564243
[..]
[..]
Man man man, het vermoorden van homoseksuelen in Oeganda vergelijken met Zwarte Piet.![]()
En ook dat mensen racistisch reageren heeft niets met Zwarte Piet te maken maar 100% met die mensen zelf.
Deze man snapt er dus geen hout van......maar ook deze man krijgt een flink podium:
[..]
Ook dit is weer kul. Iedereen mag meedoen. Niemand wordt buitengesloten. Ook hier is het de mens zelf die zich buitensluit. Ook daar heeft Zwarte Piet niets mee van doen. Sterker nog, Zwarte Piet zelf is een toonbeeld van anti-discriminatie doordat zwart geschminkt iedereen gelijk is. Huidskleur is totaal niet relevant. Iedereen is gitzwart. Top!
Minions, die zoeken toch de grootste slechterik om te kunnen dienen??quote:Op vrijdag 27 november 2015 10:15 schreef Zelva het volgende:
Minions in plaats van zwarte piet op school
"Nee hoor, we willen Piet niet verbieden!"quote:Op vrijdag 27 november 2015 10:15 schreef Zelva het volgende:
Minions in plaats van zwarte piet op school
Oh, jij kijkt dus alleen naar 1 kant. Goed om te weten.quote:Op woensdag 25 november 2015 12:33 schreef Copycat het volgende:
[..]
Bedreigde hij daarbij ook zijn tegenstanders?
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het leren van kinderen dat misdaad en achterbaksheid loontquote:Op vrijdag 27 november 2015 13:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Minions, die zoeken toch de grootste slechterik om te kunnen dienen??![]()
![]()
![]()
quote:Op vrijdag 27 november 2015 13:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"Nee hoor, we willen Piet niet verbieden!"
Je hoort het de antipieten nog roepen. Droeftoeters.
Het gaat steeds iets verder.quote:“Piet blijft een stereotype, welke kleur hij ook heeft. En dat willen we niet.”
http://www.duic.nl/nieuws(...)-op-een-basisschool/
Ik vind minions wel een beetje racistisch tegenover Aziaten. Kan natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 27 november 2015 14:03 schreef Specularium het volgende:
[..]
[..]
Het gaat steeds iets verder.
Ik las laatst in het NRC dat ik mij als blanke man niet mag bezighouden met het aanpassen van Zwarte Piet want dat zou een slechts een geste zijn tegenover mijn donkere medemens.quote:Op donderdag 26 november 2015 18:27 schreef sp3c het volgende:
vorig jaar zaten we rond deze tijd trouwens in deeltje 65!
het is altijd beter als je voor jezelf denkt en niet je mening voor laat schrijven door opiniepagina'squote:Op vrijdag 27 november 2015 14:44 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik las laatst in het NRC dat ik mij als blanke man niet mag bezighouden met het aanpassen van Zwarte Piet want dat zou een slechts een geste zijn tegenover mijn donkere medemens.
Tja, dan rest mij niets anders dan Sinterklaas vieren zoals vanouds en vele met mij.
Het is ook geen discussie meer aan het worden. Dit jaar zijn er weer procentueel meer mensen die het best vinden als Pieten veranderen qua uiterlijk.quote:Op donderdag 26 november 2015 18:27 schreef sp3c het volgende:
vorig jaar zaten we rond deze tijd trouwens in deeltje 65!
Er spelen zich momenteel wel belangrijkere dingen af in de wereld dan zwartefuckingpiet.quote:Op vrijdag 27 november 2015 18:19 schreef Falco het volgende:
[..]
Het is ook geen discussie meer aan het worden. Dit jaar zijn er weer procentueel meer mensen die het best vinden als Pieten veranderen qua uiterlijk.
Bron?quote:Op vrijdag 27 november 2015 18:19 schreef Falco het volgende:
[..]
Het is ook geen discussie meer aan het worden. Dit jaar zijn er weer procentueel meer mensen die het best vinden als Pieten veranderen qua uiterlijk.
Bron?quote:Op vrijdag 27 november 2015 18:19 schreef Falco het volgende:
[..]
Zwarte piet moet verdwijnen, dat is duidelijk.quote:
Jij bent geen bron.quote:Op vrijdag 27 november 2015 20:51 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Zwarte piet moet verdwijnen, dat is duidelijk.
Verder is het te verwachten dat volgend jaar scholen in het hele land het voorbeeld van Utrecht volgen. Dit kan zo niet langer. We staan voor schut met onze blackfacefeest.
quote:Op vrijdag 27 november 2015 20:51 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Verder is het te verwachten dat volgend jaar scholen in het hele land het voorbeeld van Utrecht volgen. Dit kan zo niet langer. We staan voor schut met onze blackfacefeest.
quote:Op vrijdag 27 november 2015 20:51 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Maar er was één forum dat dapper stand hield...!quote:Op vrijdag 27 november 2015 18:19 schreef Falco het volgende:
Natuurlijk. dat is een proces. Grote bedrijven zijn wat dat betreft vrij makkelijk te beïnvloeden, dat zie je aan de HEMA's en Albert Heijns van deze wereld. Grote organisaties zijn ook wel te beïnvloeden, maar dat heeft meer tijd nodig, zie Amsterdam waar er jaarlijks steeds meer Zwarte Pieten verdwijnen. De lokale initiatieven zijn lastiger inderdaad. Daar zullen we onze best voor moeten blijven doen.quote:Op vrijdag 27 november 2015 22:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik weet niet hoor, maar ik heb al heel veel foto's van Sinterklaasintochten voorbij zien komen en overal lopen gewoon echte Zwarte Pieten, op z'n minst heel donkerbruin.
en in winkels zie je onze zwarte vrind ook nog zeer vaakquote:Op vrijdag 27 november 2015 22:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik weet niet hoor, maar ik heb al heel veel foto's van Sinterklaasintochten voorbij zien komen en overal lopen gewoon echte Zwarte Pieten, op z'n minst heel donkerbruin.
3 weken lol met zwarte piet per jaar.....die vrouwen met een kopvot lopen dag in dag uit voor schut! Ga je daar dan druk om maken!quote:Op vrijdag 27 november 2015 20:51 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ja gelukkig maar, misschien wel omdat veel mensen al van te voren geinformeerd hebben bij de gemeente en hebben laten weten dat ze niet zouden komen als zp er niet bij is. Ik heb dat dus idd gedaan, want hier in DH gingen zulke vreemde verhalen de ronde.quote:Op vrijdag 27 november 2015 22:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
RTL had van te voren gezegd dat zwarte piet gewoon erin bleef, ik heb dat hele gedoe van de NPO niet aan gehad.quote:Op donderdag 19 november 2015 13:57 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Mijn dochter is dus 3,5 jaar en geniet met volle teugen van Sinterklaas. Niets mis met een beetje spanning, heksen, toverstenen en witte wieven hoeven daar geen onderdeel van te zijn.
Daarnaast sla je de spijker op zijn kop dat niemand weet wat de NPO/het sinterklaasjournaal gaat doen. Das toch raar? Waarom moet dat een Cliffhanger zijn, het is toch geen GTST?
En geen sinterklaas te zien bij programma's zoals Sesamstraat...
Ik, als ouder, zie graag 1 verhaallijn, op elke zender een beetje van hetzelfde.
Geen witte pieten, zwarte pieten en gekleurde pieten, roetpieten en regenboogpieten, magische stenen en vervolgens op een andere zender weer wat anders. Onder het mom van hou het simpel, de kinderen zijn nog klein.
Hier in Den Haag een hoop winkels met alleen sinterklaas, makkelijk om die dan voorbij te lopen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 12:50 schreef ems. het volgende:
In mijn dorpje geven ze echt geen vliegende fuck om de racistische simpletons die van ZP af willen. Overal achter de raampjes zie je de oldskool piet en toen de sint het dorp kwam bezoeken waren z'n pieten ook gewoon zwart, net als alle kindertjes die als piet verkleed waren.
Hier bij mijn (grote) werkgever in Utrecht nu ook alleen maar Zwarte Pieten bij het feest voor kinderen van werknemers.quote:Op zaterdag 28 november 2015 12:50 schreef ems. het volgende:
In mijn dorpje geven ze echt geen vliegende fuck om de racistische simpletons die van ZP af willen. Overal achter de raampjes zie je de oldskool piet en toen de sint het dorp kwam bezoeken waren z'n pieten ook gewoon zwart, net als alle kindertjes die als piet verkleed waren.
Treurige is nog dat het vooral dan weer blanken zijn die compleet doorschieten in hun policor weg-met-ons gedrag. Roetpieten zijn voor die Gario-types volgens mij prima, blanken moeten er dan weer minions van maken.quote:Op vrijdag 27 november 2015 13:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"Nee hoor, we willen Piet niet verbieden!"
Je hoort het de antipieten nog roepen. Droeftoeters.
Ik hou niet van halve maatregelen. Laten we dan ook gelijk alle historische gebouwen die met VOC-bloedgeld gefinancierd zijn afbreken, herstelbetalingen doen, foute schilderijen verbranden en in schoolboeken vermelden wat voor racistisch kutland Nederland is.quote:Op zaterdag 28 november 2015 15:02 schreef speknek het volgende:
Roetpieten worden langzaam doorgevoerd in het sinterklaas journaal. Geen oorbellen en kettingen meer. Ik gok zo dat we in het journaal net zoals in de club van sinterklaas binnenkort ook meer verschillende pruiken zullen zien. Nog een paar jaar en dan zijn de rode lippen weg en tegen die tijd verwacht ik dat het vooral nog zwarte vegen pieten zullen zijn. Van mij had het sneller gemogen, maar schijnbaar hebben veel mensen moeite met verandering. Het is in ieder geval duidelijk voor een ieder met een heldere blik wat de toekomst gaat zijn.
Jij denkt dat die Zwarte-Piet-haters stoppen wanneer Piet wit groen of geel is?quote:Op zaterdag 28 november 2015 15:38 schreef speknek het volgende:
Hmnee dat slaat niet echt ergens op.
Aan de polls van rtl was dit niet te zien. Dus waar haal je die onzin vandaan? Dit jaar ook weer 85%, ongeveer hetzelfde als vorig jaar.quote:Op vrijdag 27 november 2015 18:19 schreef Falco het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 28 november 2015 15:53 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Jij denkt dat die Zwarte-Piet-haters stoppen wanneer Piet wit groen of geel is?
Waarom heb je wel begrip voor ze als ze willen dat Piet niet meer zwart mag zijn en waarom heb je geen begrip voor ze als ze bijvoorbeeld willen dat het Paleis op de Dam afgebroken wordt omdat het over de rug van slaven gebouwd is? Het gaat toch om de pijn die ze voelen?
Ik en de overgrote meerderheid heeft Piet nooit als slaaf gezien, als kind niet en als volwassene niet. Blijkbaar moeten we rekening houden met die 5% die dat anders ziet. Waarom wel rekening houden met hun gevoelens over dit onderwerp en geen rekening houden met hun gevoelens als ze met nieuwe eisen komen?quote:
Activist Ceberut die zijn best doet om lokale Zwarte Piet-initiatieven te veranderen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 12:25 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Natuurlijk. dat is een proces. Grote bedrijven zijn wat dat betreft vrij makkelijk te beïnvloeden, dat zie je aan de HEMA's en Albert Heijns van deze wereld. Grote organisaties zijn ook wel te beïnvloeden, maar dat heeft meer tijd nodig, zie Amsterdam waar er jaarlijks steeds meer Zwarte Pieten verdwijnen. De lokale initiatieven zijn lastiger inderdaad. Daar zullen we onze best voor moeten blijven doen.
Gedane zaken nemen geen keer. Maar dat we ooit slaven hebben verhandeld legitimeert niet het nu nog steeds te doen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 15:53 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Waarom heb je wel begrip voor ze als ze willen dat Piet niet meer zwart mag zijn en waarom heb je geen begrip voor ze als ze bijvoorbeeld willen dat het Paleis op de Dam afgebroken wordt omdat het over de rug van slaven gebouwd is? Het gaat toch om de pijn die ze voelen?
Tja hoe ik erover denk?quote:Op zaterdag 28 november 2015 15:53 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Minder extreem voorbeeldje dan. Schilderijen met slaven erop. Naar de kelder? Verbranden? Waarom wel? Waarom niet? Als dezelfde groep nou evenveel problemen heeft met die schilderijen als met Zwarte Piet dan moeten we toch rekening houden met hun gevoelens?quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Gedane zaken nemen geen keer. Maar dat we ooit slaven hebben verhandeld legitimeert niet het nu nog steeds te doen.
Als schilderijen die de slavernij vergoelijken of zelfs verheerlijken elk jaar opnieuw worden geschilderd en drie weken lang in het hele land worden geëxposeerd, had er ongetwijfeld kritiek geklonken.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:27 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Minder extreem voorbeeldje dan. Schilderijen met slaven erop. Naar de kelder? Verbranden? Waarom wel? Waarom niet? Als dezelfde groep nou evenveel problemen heeft met die schilderijen als met Zwarte Piet dan moeten we toch rekening houden met hun gevoelens?
Nog erger, je kan ze heel het jaar bewonderen. De reden waarom mensen die schilderijen bewonderen is niet van belang. Er zijn vermoed ik ook maar weinig Sinterklaasliefhebbers die Sinterklaas als een slavendrijver zien.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als schilderijen die de slavernij vergoelijken of zelfs verheerlijken elk jaar opnieuw worden geschilderd en drie weken lang in het hele land worden geëxposeerd, had er ongetwijfeld kritiek geklonken.
En ze worden elk jaar opnieuw geschilderd?quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:44 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nog erger, je kan ze heel het jaar bewonderen. De reden waarom mensen die schilderijen bewonderen is niet van belang. Er zijn vermoed ik ook maar weinig Sinterklaasliefhebbers die Sinterklaas als een slavendrijver zien.
Je weet wat dit is he?quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als schilderijen die de slavernij vergoelijken of zelfs verheerlijken elk jaar opnieuw worden geschilderd en drie weken lang in het hele land worden geëxposeerd, had er ongetwijfeld kritiek geklonken.
En het staat je vrij om dergelijke schilderijen te maken. Net zoals het een ieder vrij staat om zich zwart te schminken, de lippen rood te verven en een pruik met zwart kroeshaar op te zetten.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En ze worden elk jaar opnieuw geschilderd?
Maar het staat je natuurlijk om te protesteren tegen schilderijen die ons slavernijverleden weergeven.
Wat maakt het uit of ze elk jaar opnieuw geschilderd worden?quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En ze worden elk jaar opnieuw geschilderd?
Maar het staat je natuurlijk om te protesteren tegen schilderijen die ons slavernijverleden weergeven.
Wat mij betreft wel. Maar mensen mogen daar dan best kritiek op hebben.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:50 schreef Morendo het volgende:
[..]
En het staat je vrij om dergelijke schilderijen te maken. Net zoals het een ieder vrij staat om zich zwart te schminken, de lippen rood te verven en een pruik met zwart kroeshaar op te zetten.
Mooi.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel. Maar mensen mogen daar dan best kritiek op hebben.
Omdat de schilderijen die in musea hangen zijn gemaakt toen in tijd dat er heel anders tegen dat soort zaken aan werd gekeken.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:50 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Wat maakt het uit of ze elk jaar opnieuw geschilderd worden?
Wie de bal trapt moet de weerkaats verdragen kunnen of hoe ging dat weer?quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel. Maar mensen mogen daar dan best kritiek op hebben.
De categorische imperatief? Waarom denk je dat beschaving in algemene regels valt te vatten?quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:48 schreef Braindead2000 het volgende:
Als je vindt dat Piet moet veranderen dan moet je een algemene regel kunnen formuleren waarom dat moet. Hoe luidt die regel?
Dus omdat 95% van de mensen vroeger slavernij als iets goeds zag mogen die schilderijen blijven hangen? Hoe staat dat in verhouding met de 95% van Nederland die geen enkele racistische gedachte heeft bij het Sinterklaasfeest?quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Omdat de schilderijen die in musea hangen zijn gemaakt toen in tijd dat er heel anders tegen dat soort zaken aan werd gekeken.
Tevens wil je een vergelijking maken met Zwarte Piet, en mensen schminken zich elk jaar opnieuw zwart.
Zwarte Piet komt elk jaar opnieuw opdraven. Schilderijen die de slavernij vergoelijken of verheerlijken worden echter niet meer gemaakt.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:00 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dus omdat 95% van de mensen vroeger slavernij als iets goeds zag mogen die schilderijen blijven hangen? Hoe staat dat in verhouding met de 95% van Nederland die geen enkele racistische gedachte heeft bij het Sinterklaasfeest?
Ik vind dat niet zo'n sterk argument.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zwarte Piet komt elk jaar opnieuw opdraven. Schilderijen die de slavernij vergoelijken of verheerlijken worden echter niet meer gemaakt.
Wie kaatst moet z'n ballen in een net stoppen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:54 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wie de bal trapt moet de weerkaats verdragen kunnen of hoe ging dat weer?
Puur willekeur dus. Puur eigenbelang ook. Jij hecht er niet aan dat Piet zwart is. Maar weet wel dat dit een vervelend gevolg kan hebben. Je vergroot de macht van een hele kleine minderheid. De volgende eis zou zo maar eens iets kunnen zijn wat jij vervelend vindt zoals dat alle schilderijen met slaven naar de kelder moeten.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:59 schreef speknek het volgende:
[..]
De categorische imperatief? Waarom denk je dat beschaving in algemene regels valt te vatten?
Dat verandert toch niks aan het gevoel dat ZP-haters hebben? Die veranderingen komen er toch juist om rekening te houden met hun gevoelens.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zwarte Piet komt elk jaar opnieuw opdraven. Schilderijen die de slavernij vergoelijken of verheerlijken worden echter niet meer gemaakt.
NRC van vrijdag.quote:
Dit gaat wel om iets dat niet echt te ontwijken is he? Die schilderijen e.d. zijn niet 2 a 3 maanden per jaar overdreven aanwezig in het straatbeeld en een ruime maand zowat het centrum van aandacht op basisscholen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:16 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat verandert toch niks aan het gevoel dat ZP-haters hebben en die veranderingen komen toch juist om rekening te houden met hun gevoelens?
ohja nee dat moeten we niet hebben, dat we de gevoelens van minderheden in acht nemen. Leve het fascisme, ofzo.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:12 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Puur willekeur dus. Puur eigenbelang ook. Jij hecht er niet aan dat Piet zwart is. Maar weet wel dat dit een vervelend gevolg kan hebben. Je vergroot de macht van een hele kleine minderheid. De volgende eis zou zo maar eens iets kunnen zijn wat jij vervelend vindt zoals dat alle schilderijen met slaven naar de kelder moeten.
Het rijksmuseum had in 2014 2,4 miljoen bezoekers. Denk je dat daar geen mensen komen die zich eraan irriteren dat andere mensen kwijlend voor een schilderij met slaven staan? Zelf heb ik nog geen Piet op straat gezien. Als je rekening wil houden met een klein groepje mensen dan moet je wel een beetje consequent zijn en ze ook steunen als ze willen dat alle schilderijen met slaven verdwijnen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit gaat wel om iets dat niet echt te ontwijken is he? Die schilderijen e.d. zijn niet 2 a 3 maanden per jaar overdreven aanwezig in het straatbeeld en een ruime maand zowat het centrum van aandacht op basisscholen.
Als ze al aanwezig zijn dan is de context geheel anders, als geschiedenis, als dat moeten we niet (meer) willen. Niet als joepie, wat heel erg geweldig!!!
Nu moet ik zeggen dat ik zelf de connectie zp-slavernij maar erg zwakjes vind. Vind de connectie zp-oude karikatuur van een neger veel sterker (zeker omdat zp van oudsher wordt beschreven als een kroesharige neger).
ohja nee dat moeten we niet hebben, dat we de gevoelens van meerderheden in acht nemen. Leve de dictatuur, ofzo.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:29 schreef speknek het volgende:
[..]
ohja nee dat moeten we niet hebben, dat we de gevoelens van minderheden in acht nemen. Leve het fascisme, ofzo.
Nee.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:44 schreef KoosVogels het volgende:
Binnen 5 tot 10 jaar is Zwarte Piet verdwenen.
waarvan aktequote:Op zaterdag 28 november 2015 17:44 schreef KoosVogels het volgende:
Binnen 5 tot 10 jaar is Zwarte Piet verdwenen.
Nee hoor, die stijging wordt alleen veroorzaakt door progressieve mensen en van progressieve mensen is bekend dat ze kudde-gedrag vertonen. Er zit geen enkele logica in wat zij goed en slecht vinden. Dat moeten ze horen van hun soortgenoten. Daardoor duurt het even voordat ze ontdekken wat de pc-mening is. De meerderheid van Nederland is vrij conservatief. Die meerderheid zal er voorlopig niet komen, misschien over 50 jaar.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:56 schreef KoosVogels het volgende:
Tsja, je ziet de publieke opinie ook heel langzaam kantelen. Eerst was praktisch niemand voorstander van het aanpassen van Zwarte Piet. Deze week meldt het NRC echter dat 25 procent van de Nederlanders vindt dat ZP moet/mag verdwijnen.
De groep tegenstanders wordt elk jaar groter. Het is een kwestie van tijd voordat een meerderheid vindt dat ZP moet worden aangepast.
Onder jongeren is 35 procent inmiddels voorstander van het aanpassen van het uiterlijk van Zwarte Piet. Het is dus een kwestie van tijd.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nee hoor, die stijging wordt alleen veroorzaakt door progressieve mensen en van progressieve mensen is bekend dat ze kudde-gedrag vertonen. Er zit geen enkele logica in wat zij goed en slecht vinden. Dat moeten ze horen van hun soortgenoten. Daardoor duurt het even voordat ze ontdekken wat de pc-mening is. De meerderheid van Nederland is vrij conservatief. Die meerderheid zal er voorlopig niet komen, misschien over 50 jaar.
Laat je bronnen eens zien van die 25% die Zwarte Piet wil aanpassen, en van die 35% van de jongeren die voorstander is van het aanpassen van het uiterlijk.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onder jongeren is 35 procent inmiddels voorstander van het aanpassen van het uiterlijk van Zwarte Piet. Het is dus een kwestie van tijd.
Het is gelulquote:Op zaterdag 28 november 2015 18:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Laat je bronnen eens zien van die 25% die Zwarte Piet wil aanpassen, en van die 35% van de jongeren die voorstander is van het aanpassen van het uiterlijk.
Zie post van Falco.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Laat je bronnen eens zien van die 25% die Zwarte Piet wil aanpassen, en van die 35% van de jongeren die voorstander is van het aanpassen van het uiterlijk.
Sowieso zal de term Zwarte Piet nog generaties lang voorkomen. Iedereen zingt liedjes voor zijn kind die hijzelf in zijn jeugd van zijn ouders gehoord heeft.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onder jongeren is 35 procent inmiddels voorstander van het aanpassen van het uiterlijk van Zwarte Piet. Het is dus een kwestie van tijd.
Heb hem er even bij gepakt, en ja, in een klein kadertje staan deze cijfers. Echter wordt er nergens een vergelijking gemaakt met cijfers van eerder, dus, nee, dit is geen bron voor de uitspraak dat procentueel meer mensen het best vinden.quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:23 schreef Falco het volgende:
[..]
NRC van vrijdag.
75% vindt nu dat Zwarte Piet zwart moet blijven. Het percentage ligt lager bij de groep mensen onder de 35 jaar: 62%! Was een onderzoek in opdracht van RTL.
Koos, er klopt weinig van wat je zegt, je blijkt maar weer een journalist van niets te zijn.quote:
Ik heb het even nagezocht (wat je zelf niet deed).quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
35% van de jongeren vindt dat een Piet met roetvegen welkom is. Dit betekent niet dat 35% van de jongeren voorstander is van veranderingen. Er zitten bijvoorbeeld ook mensen bij die het weinig interesseert, maar wel een Piet met roetvegen accepteren.quote:Uit het onderzoek van DVJ Insights blijkt dat driekwart van de Nederlanders ouder dan 35 jaar vindt dat Zwarte Piet per se zwart moet blijven. Onder landgenoten jonger dan 35 is 'slechts' 62 procent die mening toebedeeld. 17,5 procent vindt bijvoorbeeld dat Piet ook welkom is met roetvegen. Dat percentage ligt beduidend lager onder de Nederlanders 35 tot en met 49 jaar (10,6) en mensen van 50 tot 65 jaar (8,1 procent).
quote:Opstootjes en protesten bij intocht Sinterklaas in Amsterdam-Zuidoost
Foto: ANP
Gepubliceerd: 28 november 2015 14:42 Laatste update: 28 november 2015 14:48
Tijdens de intocht van Sinterklaas in Amsterdam-Zuidoost zijn zaterdag opstootjes ontstaan.
Anti-Zwarte Piet-demonstranten grepen de intocht in Reigersbos in Amsterdam-Zuidoost aan om te protesteren. Daarbij kwam de groep met borden en banners "erg dicht bij de kinderen", vertelt een woordvoerder van de politie.
Omdat de sfeer steeds grimmiger leek te worden, heeft de politie op een gegeven moment besloten om in te grijpen.
Eén van de agenten kreeg bij de opstootjes langs de kant een duw. Van wie die duw kwam, is niet bekend.
Op de video is te zien hoe de demonstranten en het publiek langs de kant hevig met elkaar discussiëren. Volgens de politie is niemand opgepakt en is het inmiddels weer rustig.
http://www.nu.nl/amsterda(...)ampaign=nunl_twitter
En dit ja.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:23 schreef luxerobots het volgende:
35% van de jongeren vindt dat een Piet met roetvegen welkom is. Dit betekent niet dat 35% van de jongeren voorstander is van veranderingen. Er zitten bijvoorbeeld ook mensen bij die het weinig interesseert, maar wel een Piet met roetvegen accepteren.
Dus omdat mensen die tegen Zwarte Piet zijn gaan rellen, moet Zwarte Piet verboden worden?quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:24 schreef Ceberut het volgende:
Dit kan zo niet doorgaan. http://www.at5.nl/artikel(...)rklaas-in-reigersbos
ZP levert teveel problemen op. Er dient een wettelijk verbod op ZP te komen.
Laten we geweld verbieden, dat lijkt me een stuk beter. En laten we gelijk anti-Pieten verbieden als we toch bezig zijn.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:24 schreef Ceberut het volgende:
Of verbieden om te demonstreren op een feest waar allemaal kinderen bij zijn.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Laten we geweld verbieden, dat lijkt me een stuk beter. En laten we gelijk anti-Pieten verbieden als we toch bezig zijn.
Kortom, alles behalve wat Cebekut voorstelt.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Of verbieden om te demonstreren op een feest waar allemaal kinderen bij zijn.
Ik zie een nieuw argument in het vluchtelingendebatquote:Op zaterdag 28 november 2015 18:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dus omdat mensen die tegen Zwarte Piet zijn gaan rellen, moet Zwarte Piet verboden worden?
Walgelijke lui.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:24 schreef Ceberut het volgende:
ZP is inderdaad een vorm van geweld. Het is een jaarlijks terugkerend haatfestijn waarmee de jonge leden van onze samenleving worden geïndoctrineerd. Het doet geweld aan onze waarden van vrijheid en gelijkheid.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Laten we geweld verbieden, dat lijkt me een stuk beter. En laten we gelijk anti-Pieten verbieden als we toch bezig zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |