abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157669043
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is nu eenmaal hoe ze werken, zo steken die verhalen altijd in elkaar. Het is altijd spannend wat er gaat gebeuren.

De heksen en witte wieven e.d. horen een beetje bij de folklore van drenthe, dat is OOK traditie. Dat ze binnen die traditie dan uitwijken naar een magische steen is niet zo apart.
Grappig dat de traditie roepers nu ineens overstuur zijn over een oeroude drenthse traditie die even in het zonnetje gezet wordt ;)
Daar zijn andere programma's voor. :)
  donderdag 19 november 2015 @ 14:06:17 #62
3542 Gia
User under construction
pi_157669108
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is nu eenmaal hoe ze werken, zo steken die verhalen altijd in elkaar. Het is altijd spannend wat er gaat gebeuren.

De heksen en witte wieven e.d. horen een beetje bij de folklore van drenthe, dat is OOK traditie. Dat ze binnen die traditie dan uitwijken naar een magische steen is niet zo apart.
Grappig dat de traditie roepers nu ineens overstuur zijn over een oeroude drenthse traditie die even in het zonnetje gezet wordt ;)
Daar gaat het niet om.
Nogmaals, niks mis met dit verhaal of met de Drenthse traditie. Maar om daarmee het omlijstende verhaal van de Sint en zijn zwarte knechten voor altijd te veranderen, gaat mij te ver.

Je voelt op je klompen aan dat dit de insteek is van deze hele toverstenenkolder.
pi_157669242
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om.
Nogmaals, niks mis met dit verhaal of met de Drenthse traditie. Maar om daarmee het omlijstende verhaal van de Sint en zijn zwarte knechten voor altijd te veranderen, gaat mij te ver.

Je voelt op je klompen aan dat dit de insteek is van deze hele toverstenenkolder.
Ook zoiets, hier keken ze naar het jaaroverzicht van vorig jaar. Dat werd vorige week uitgezonden bij de NPO.

Vervolgens krijg ik de vraag: Waar is opa Piet nou?
Tja, die is weer uit de verhaallijn. |:(

edit:
Kinderen zijn niet gek, en daarnaast vind ik niet dat ze het recht hebben de boel steeds te veranderen en naar hun hand te zetten. Spannende verhaallijnen op het niveau van kleine kinderen en binnen de kaders.
pi_157669613
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:02 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Daar zijn andere programma's voor. :)
Hoezo zijn daar andere programma's voor? Het is al met jaar en dag de gewoonte dat er wat aandacht wordt besteed aan de traditie's e.d. van de betreffende regio waar de sint aankomt.

Vind het gezeur over de heksen en witte wieven echt spijkers op laag water zoeken. Dat past gewoon perfect bij drenthe en is een oeroude nederlandse traditie. Daar is gewoonweg niets mis mee.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_157669626
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om.

We zullen zien, of beter gezegd, ik zal het hier wel horen want ik ben wat te oud voor het sint journaal ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_157669673
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:16 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ook zoiets, hier keken ze naar het jaaroverzicht van vorig jaar. Dat werd vorige week uitgezonden bij de NPO.

Vervolgens krijg ik de vraag: Waar is opa Piet nou?
Tja, die is weer uit de verhaallijn. |:(

edit:
Kinderen zijn niet gek, en daarnaast vind ik niet dat ze het recht hebben de boel steeds te veranderen en naar hun hand te zetten. Spannende verhaallijnen op het niveau van kleine kinderen en binnen de kaders.
Wat had je dan willen zien, dat de acteur die opa piet speelde gedwongen werd om door te gaan?
Echt, dit is zo erg spijkers op laag water zoeken en heeft werkelijk helemaal niets met de kleur van piet te maken.

Het valt mij op dat alles nu ineens onder een vergrootglas ligt, piet die al jaren gewoon piet werd genoemd is nu ineens een probleem, moet zwarte piet genoemd worden.
Dat acteurs komen en gaan is nu ineens bijna traumatisch voor de kinderen en kinderen speels kennis laten maken met wat prachtige oude nederlandse traditie's en gewoontes van regio's wordt als afschuwelijk gezien.
pi_157669824
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat had je dan willen zien, dat de acteur die opa piet speelde gedwongen werd om door te gaan?
Echt, dit is zo erg spijkers op laag water zoeken en heeft werkelijk helemaal niets met de kleur van piet te maken.

Het valt mij op dat alles nu ineens onder een vergrootglas ligt, piet die al jaren gewoon piet werd genoemd is nu ineens een probleem, moet zwarte piet genoemd worden.
Dat acteurs komen en gaan is nu ineens bijna traumatisch voor de kinderen en kinderen speels kennis laten maken met wat prachtige oude nederlandse traditie's en gewoontes van regio's wordt als afschuwelijk gezien.
Ik vind dat ze gewoon normaal moeten doen bij de NPO, voor oude tradities neem ik ze wel mee naar het Openluchtmuseum. Laat ze lekker verslag doen bij alle activiteiten van Sinterklaas die door het hele land heen plaatsvinden en bij bijvoorbeeld scholen en bij de Sinterklaasparken/kastelen enz.

Politieke en maatschappelijke issue's graag buiten het kinderfeest houden.

En over die acteurs, als ze niet werken met die achterlijke cliffhangers van het kaliber GTST dan hoeven ze zich ook niet in tig bochten te wringen. Vorig jaar sloten ze af met opa Piet als zwarte Sinterklaas naast hem op een paard, had dat dan niet gedaan.

En nogmaals ik heb een andere mening dan de meesten hier, of die pieten nu ragenboog worden of zwart blijven of roetvegen hebben. Ik vind het allemaal prima, maar maak een keuze en hou je aan een verhaallijn. Dat geldt voor alle zenders, winkels en scholen.
pi_157669852
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:41 schreef erodome het volgende:

[..]

En even om op deze terug te komen, onder een dikke laag zwarte schmink en een pruik is hij zo te vervangen.
pi_157669854
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:52 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik vind dat ze gewoon normaal moeten doen bij de NPO, voor oude tradities neem ik ze wel mee naar het Openluchtmuseum. Laat ze lekker verslag doen bij alle activiteiten van Sinterklaas die door het hele land heen plaatsvinden en bij bijvoorbeeld scholen en bij de Sinterklaasparken/kastelen enz.

Politieke en maatschappelijke issue's graag buiten het kinderfeest houden.

En over die acteurs, als ze niet werken met die achterlijke cliffhangers van het kaliber GTST dan hoeven ze zich ook niet in tig bochten te wringen. Vorig jaar sloten ze af met opa Piet als zwarte Sinterklaas naast hem op een paard, had dat dan niet gedaan.

En nogmaals ik heb een andere mening dan de meesten hier, of die pieten nu ragenboog worden of zwart blijven of roetvegen hebben. Ik vind het allemaal prima, maar maak een keuze en hou je aan een verhaallijn. Dat geldt voor alle zenders, winkels en scholen.
Ze doen normaal, want al sinds jaar en dag geven ze wat aandacht aan die traditie's en gewoontes die bij de regio horen.
pi_157669867
quote:
12s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:54 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

En even om op deze terug te komen, onder een dikke laag zwarte schmink en een pruik is hij zo te vervangen.
Stem is anders, beweging is anders, de kans dat dat opvalt en vragen oplevert is best aardig groot.

En soms is het gewoon niet anders, werkt een verhaallijn niet zo goed, vertrekt er een acteur, niets aan te doen, ook dat is al met jaar en dag zo.
pi_157669869
Ik volg de discussie niet, maar is de foto van die zwarte sinterklaas al voorbijgekomen?
Allah Al Watan Al Malik
pi_157669875
quote:
10s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:55 schreef Mutant01 het volgende:
Ik volg de discussie niet, maar is de foto van die zwarte sinterklaas al voorbijgekomen?
Ja, volgens sommigen traumatisch voor de kindertjes.
  donderdag 19 november 2015 @ 14:59:57 #73
3542 Gia
User under construction
pi_157669955
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:55 schreef erodome het volgende:

[..]

Stem is anders, beweging is anders, de kans dat dat opvalt en vragen oplevert is best aardig groot.

En soms is het gewoon niet anders, werkt een verhaallijn niet zo goed, vertrekt er een acteur, niets aan te doen, ook dat is al met jaar en dag zo.
En Sinterklaas dan?
Die is ook een paar jaar terug vervangen.
  donderdag 19 november 2015 @ 15:05:22 #74
3542 Gia
User under construction
pi_157670030
quote:

[..]

Vond ik niet. Niks mis mee.
Was opa Piet, verkleed als Sinterklaas.
Is niet zo moeilijk om daar, als ouders, een draai aan te geven.

Bij ons kwamen de zwarte Pieten, vroeger, al begin oktober, met het vliegtuig. Die reisden vooruit om alvast te kijken welke kindjes braaf waren. Want Sinterklaas wordt ook al een jaartje ouder en kan dat in zo'n korte tijd niet allemaal bekijken.

Werkte als een tierelier. Ik had vanaf oktober tot 7 december de liefste kindjes van de wereld. Nog liever dan de rest van het jaar!
pi_157670066
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:05 schreef Gia het volgende:

[..]

Bij ons kwamen de zwarte Pieten, vroeger, al begin oktober, met het vliegtuig. Die reisden vooruit om alvast te kijken welke kindjes braaf waren. Want Sinterklaas wordt ook al een jaartje ouder en kan dat in zo'n korte tijd niet allemaal bekijken.

Werkte als een tierelier. Ik had vanaf oktober tot 7 december de liefste kindjes van de wereld. Nog liever dan de rest van het jaar!
Gezien de blikken van de desbetreffende figuren hebben heel wat mensen daar toch echt wel moeite mee.
Allah Al Watan Al Malik
pi_157670137
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 14:59 schreef Gia het volgende:

[..]

En Sinterklaas dan?
Die is ook een paar jaar terug vervangen.
En dat viel je kinderen die toen nog in de gelooffase zat ook op.

Maar goed, ik vind dat dus dat vergrootglas, dat heeft niets met de kleur van piet te maken, zijn gewoon dingen die gebeuren in lang lopende serie's.
pi_157670189
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:05 schreef Gia het volgende:

[..]

Helemaal mee eens hoor, nu kende ik opa piet niet, maar ik zei al dan zeg je dat het een hulppiet is, of iemand die grote fan van sinterklaas is. Maar er waren er ook die het afschuwelijk vonden die zwarte sint.

Het misbruiken van sint en piet om je kinderen braaf te houden vind ik dan weer wat minder, ik kan prima zelf opvoeden namelijk.
We hadden vroeger ook zo'n ouder ertussen, kind was wat lastig dus die kreeg en zak zout in zijn schoen en een brief van de sint dat hij nu echt lief moest doen anders kwamen er misschien geen cadeautjes. Vond ik persoonlijk echt niet kunnen.
  donderdag 19 november 2015 @ 15:13:34 #79
3542 Gia
User under construction
pi_157670212
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Gezien de blikken van de desbetreffende figuren hebben heel wat mensen daar toch echt wel moeite mee.
Volwassenen, ja. Zoals het ook volwassenen zijn die moeilijk doen over de zwarte kleur van Piet, en sommigen zelfs zover gaan hun kinderen te vertellen dat sinterklaas er niet voor hen is, omdat ze zwart zijn, dus minderwaardig.

Ziek!
  donderdag 19 november 2015 @ 15:15:32 #80
3542 Gia
User under construction
pi_157670252
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:10 schreef erodome het volgende:

[..]

En dat viel je kinderen die toen nog in de gelooffase zat ook op.

Maar goed, ik vind dat dus dat vergrootglas, dat heeft niets met de kleur van piet te maken, zijn gewoon dingen die gebeuren in lang lopende serie's.
Is nog niet zo lang geleden, toch?
Google....2011. Toen waren mijn kinderen 19 en 17.
pi_157670298
quote:
Maar daar doen ze ook niet moeilijk over gekleurde pieten en andere variaties, die zie je daar ook gewoon ertussen lopen... (grootste deel zwarte piet, maar andere pieten zijn ook gewoon welkom).

donderdag 19 november 2015 @ 15:18:10 #82
3542 Gia
User under construction
pi_157670320
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:12 schreef erodome het volgende:

We hadden vroeger ook zo'n ouder ertussen, kind was wat lastig dus die kreeg en zak zout in zijn schoen en een brief van de sint dat hij nu echt lief moest doen anders kwamen er misschien geen cadeautjes. Vond ik persoonlijk echt niet kunnen.
Dat vind IK dan weer te ver gaan.
Maar ze iets langer te laten geloven dat er al pieten zijn, is niks mis mee. Er liggen dan ook al sintspullen in de winkels, plus het speelgoedboek was dan al binnen.
Konden ze al mooi beginnen met verlanglijstjes te maken.
pi_157670347
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Is nog niet zo lang geleden, toch?
Google....2011. Toen waren mijn kinderen 19 en 17.
Geen idee, is volgens mij idd nog niet zo lang geleden.
Maar nogmaals, dat soort dingen horen er een beetje bij, om dat nu ineens als probleem aan te halen in deze discussie vind ik overdreven.
pi_157670397
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:18 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat vind IK dan weer te ver gaan.
Maar ze iets langer te laten geloven dat er al pieten zijn, is niks mis mee. Er liggen dan ook al sintspullen in de winkels, plus het speelgoedboek was dan al binnen.
Konden ze al mooi beginnen met verlanglijstjes te maken.
Wat is dan het grote verschil met zeggen dat de pieten er al zijn om het in de gaten te houden en zeggen dat sint en piet doorhebben dat het kind niet braaf genoeg is? Het gevolg is hetzelfde, het kind is braaf omdat het bang is wat mis te lopen van sint en piet. Sint en piet worden als opvoedhulp gebruikt.
pi_157670630
quote:

[..]

Nee, volgens sommige zijn de constant wisselende verhalenlijnen, alle geesten, heksen en toverstenen niet nodig voor de kleintjes.
pi_157670642
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:29 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Nee, volgens sommige zijn de constant wisselende verhalenlijnen, alle geesten, heksen en toverstenen niet nodig voor de kleintjes.
Dan zeg je dus simpelweg dat je de hele opzet van het sint journaal prut vind en dat altijd al vond.
pi_157670698
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:29 schreef erodome het volgende:

[..]

Dan zeg je dus simpelweg dat je de hele opzet van het sint journaal prut vind en dat altijd al vond.
Nogmaals wat ik prut vind, is dat het programma verandert in een soort van Harry Potter en ze momenteel teveel politieke en maatschappelijke issue's erin gooien.

Doelgroep: 3-7 jarigen...
pi_157670743
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:32 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Nogmaals wat ik prut vind, is dat het programma verandert in een soort van Harry Potter en ze momenteel teveel politieke en maatschappelijke issue's erin gooien.

Doelgroep: 3-7 jarigen...
Nog 1 keer...

Al sinds het sint journaal bezig is wordt er aandacht geschonken aan de traditie's en gewoontes van de betreffende regio.
De witte wieven en de heksen hebben niets met politiek te maken, maar alles met die traditie's en gewoontes.

Je bent je ervan bewust dat de hele sint traditie al een soort harry potter is? Een fantasieverhaal, sprookjes-achtig iets, geen werkelijkheid?
pi_157671942
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:34 schreef erodome het volgende:

[..]

Nog 1 keer...

Al sinds het sint journaal bezig is wordt er aandacht geschonken aan de traditie's en gewoontes van de betreffende regio.
De witte wieven en de heksen hebben niets met politiek te maken, maar alles met die traditie's en gewoontes.

Je bent je ervan bewust dat de hele sint traditie al een soort harry potter is? Een fantasieverhaal, sprookjes-achtig iets, geen werkelijkheid?
Daarom is Zwarte Piet ook geen neger, maar een fantasiefiguur, een interpretatie van een cultuur historisch archetype.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 19 november 2015 @ 16:37:49 #90
3542 Gia
User under construction
pi_157672109
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 15:21 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat is dan het grote verschil met zeggen dat de pieten er al zijn om het in de gaten te houden en zeggen dat sint en piet doorhebben dat het kind niet braaf genoeg is? Het gevolg is hetzelfde, het kind is braaf omdat het bang is wat mis te lopen van sint en piet. Sint en piet worden als opvoedhulp gebruikt.
Iedereen gebruikt wel bepaalde zaken, beloftes, whatever, als opvoedhulp. Moet iederern zelf weten wat en waarom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')