Que?quote:Op maandag 9 november 2015 21:29 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Damn. En jij pretendeert voor Nederlandse waarden op te komen.
Dat is nou een mooi plaatje. Een stelletje Spanjaarden die hier een stel koters blij komen maken voor een week of 3. Niks mis mee.quote:
Idd. Vooral de donkere Sint moet een meer prominente rol krijgen.quote:Op maandag 9 november 2015 21:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is nou een mooi plaatje. Een stelletje Spanjaarden die hier een stel koters blij komen maken voor een week of 3. Niks mis mee.
Vooral de donkere Sint benadrukken, alles wat blanken vinden afkeuren en vooral het overal zo snel mogelijk uitspreken dat je het eens bent met alle anti-zp'ers.quote:Op maandag 9 november 2015 21:41 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Idd. Vooral de donkere Sint moet een meer prominente rol krijgen.
Waarom ga je nou weer in de aanval? We waren het juist een keer eens. Als de Zware Sint vaker in beeld komt, dan kan ik er mee leven dat de andere blackface pieten nog rondlopen.quote:Op maandag 9 november 2015 21:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vooral de donkere Sint benadrukken, alles wat blanken vinden afkeuren en vooral het overal zo snel mogelijk uitspreken dat je het eens bent met alle anti-zp'ers.
Volgens mij ben jij hier gewoon een racist en niet die 83% die ZP wil houden zoals ZP bedoeld is. Zwart.
Is Peter Faber dan ook niet gewoon een blackface in jou ogen?quote:Op maandag 9 november 2015 21:47 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Waarom ga je nou weer in de aanval? We waren het juist een keer eens. Als de Zware Sint vaker in beeld komt, dan kan ik er mee leven dat de andere blackface pieten nog rondlopen.
Jawel, maar in ieder geval niet met dezelfde racistische insteek als de zwarte pieten. Onder het mom van de gulden middenweg, kan ik daar mee leven.quote:Op maandag 9 november 2015 21:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is Peter Faber dan ook niet gewoon een blackface in jou ogen?
twitter:parool twitterde op zaterdag 07-11-2015 om 07:26:13Wat acteur Patrick Mathurin betreft gaat het roer om: hij wil de nieuwe Sinterklaas worden https://t.co/VFfbB7IBKC https://t.co/AhiUuWUB2C reageer retweet
Het is helemaal niet erg als die intocht niet bezocht zou worden als er een andere intocht georganiseerd wordt die wel wordt bezocht. Geloof het of niet, de NPO heeft niet het alleenrecht van het organiseren van de intocht. Een zender zoals SBS6 kan dat ook prima doen, helaas voor zowel de zender als de kijkers zijn ze er nog niet achter hoe goed het zou scoren als zij een 100% traditionele intocht zouden organiseren op hetzelfde moment als waarop de NPO dat doet, of eerder.quote:Op maandag 9 november 2015 20:14 schreef Zith het volgende:
Al die volwassenen/studenten hier in dit topic met hun blij zijn met het eventueel verdwijnen van het journaal/intochtVergeten dat het een kinderfeestje is?
Het is zachtjes uitgedrukt weinig geloofwaardig als je zowel blanke als donkergekleurde Sinterklazen hebt. Goed, wij zagen vroeger ook dat de Sinterklaas in ons dorp paarse handschoenen droeg terwijl die op televisie witte handschoenen droeg of iets dergelijk maar dit gaat toch wel weer een stappen verder qua ongeloofwaardigheid. Laten we dat dus maar niet doen. Zowel bruingekleurde mensen als blanke mensen kunnen nu al Zwarte Piet spelen, slechts die ene functie is voorbehouden voor een oudere blanke man. Jongere blanke mannen en blanke vrouwen zitten in hetzelfde schuitje als de donkergekleurde mannen dus wat dat betreft is er weinig aan de hand.quote:Op maandag 9 november 2015 22:02 schreef Ceberut het volgende:
En zo is het beter natuurlijk:
https://twitter.com/parool/status/662878705241329664twitter:parool twitterde op zaterdag 07-11-2015 om 07:26:13Wat acteur Patrick Mathurin betreft gaat het roer om: hij wil de nieuwe Sinterklaas worden https://t.co/VFfbB7IBKC https://t.co/AhiUuWUB2C reageer retweet
We hebben al lang de gulden middenweg, het uiterlijk van Zwarte Piet is al lang dusdanig aangepast dat hij/zij minder weg heeft van een Africaan, ook al ging het om kenmerken die mensen die een zeer donkere huidskleur hebben daadwerkelijk hebben. Ja, die mensen hebben dikkere lippen, ze hebben ook grotere oren en grotere neuzen. Dat is namelijk heel erg handig voor het afstaan van warmte, net als dat het voor eskimo's heel erg vervelend zou zijn als ze niet hele kleine neusjes en oortjes en dunne lipjes zouden hebben. Waarom moet er zo moeilijk worden gedaan over dit soort biologische verschillen? Is het niet veel meer open minded om juist de variatie te vieren? Getuigt dat niet veel meer van het totaal niet racistisch zijn?quote:Op maandag 9 november 2015 21:57 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jawel, maar in ieder geval niet met dezelfde racistische insteek als de zwarte pieten. Onder het mom van de gulden middenweg, kan ik daar mee leven.
Er is geen gulden middenweg. RTL nieuws hield ook een enquête voor het behoud van de traditionele Zwarte Piet en ruim 82% van de deelnemers wil dat Zwarte Piet niet wordt veranderd. Een evenzo aantal gemeenten (ruim 80%) handhaaft de traditionele Zwarte Piet. Zelfs in Amsterdam blijkt de vraag naar de traditionele Zwarte Piet groter dan naar alternatieve Pieten. Onderzoek wees uit dat de meeste scholen in Nederland de traditionele Zwarte Piet handhaaft. (bron AD) Zelfs het omstreden Sinterklaasjournaal liet bij zijn eerste uitzending louter Zwarte Pieten zien.quote:Op maandag 9 november 2015 21:57 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jawel, maar in ieder geval niet met dezelfde racistische insteek als de zwarte pieten. Onder het mom van de gulden middenweg, kan ik daar mee leven.
Ik vermoed dat je helaas gelijk gaat krijgen.quote:Op dinsdag 10 november 2015 10:40 schreef UltraR het volgende:
In de uitzending van het Sinterklaasjournaal gisteren werd een vraag gesteld aan de Zwarte Pieten: "Hoe krijgen jullie die pakjes toch in de schoenen?"
Antwoord: "We komen door de schoorsteen."
Voorspelling verhaallijn verdere uitzendingen: maar er zijn tegenwoordig nauwelijks schoorstenen meer... [insert nieuwe methode om pakjes in schoenen te krijgen] = minder Zwarte Pieten tegenwoordig.
Leer mij die politieke correcte multicul NTR kennen.
Het aantal houtkachels groeit alweer een tijdje in Nederland. Genoeg schoorstenen om Piet zwart te houden dus dat verhaal gaat niet op.quote:Op dinsdag 10 november 2015 11:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je helaas gelijk gaat krijgen.
quote:Op dinsdag 10 november 2015 10:40 schreef UltraR het volgende:
In de uitzending van het Sinterklaasjournaal gisteren werd een vraag gesteld aan de Zwarte Pieten: "Hoe krijgen jullie die pakjes toch in de schoenen?"
Voorspelling verhaallijn verdere uitzendingen: maar er zijn tegenwoordig nauwelijks schoorstenen meer... [insert nieuwe methode om pakjes in schoenen te krijgen] = minder Zwarte Pieten tegenwoordig.
Denk dat de kinderen waar het over gaat daar toch wel anders over denken...quote:Op maandag 9 november 2015 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat staatssinterklaasjournaal mag rustig verdwijnen hoor, dat is echt geen essentieel onderdeel van het sinterklaasfeest.
Mwah, ze zouden het nog kunnen rechtbreien.quote:Op dinsdag 10 november 2015 12:01 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Het aantal houtkachels groeit alweer een tijdje in Nederland. Genoeg schoorstenen om Piet zwart te houden dus dat verhaal gaat niet op.![]()
http://houtrook.nl/aantal-houtkachels-nederland/
De schoorsteen is inderdaad een prima excuus om ook witte Pieten te introduceren.quote:Op dinsdag 10 november 2015 10:40 schreef UltraR het volgende:
Als we kinderen vertellen dat pieten zwart zijn door de schoorsteenroet dan is dat op zich best logisch hequote:Op dinsdag 10 november 2015 10:40 schreef UltraR het volgende:
Moet ie zich wel zwart schminken dan...quote:Op dinsdag 10 november 2015 16:31 schreef Odaiba het volgende:
[ afbeelding ]
Patrick Mathurin wil de eerste zwarte Sinterklaas worden
Het gaat erom dat het niet zal gebeuren "omdat het logisch is", maar omdat er hoe dan ook een manier gevonden moet worden door de politiek correcte multicul landverraders om de racisten met hun professionele slachtofferrol hun zin te geven.quote:Op dinsdag 10 november 2015 18:38 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als we kinderen vertellen dat pieten zwart zijn door de schoorsteenroet dan is dat op zich best logisch he
Niveautje weer hoorquote:Op dinsdag 10 november 2015 18:41 schreef UltraR het volgende:
[..]
Het gaat erom dat het niet zal gebeuren "omdat het logisch is", maar omdat er hoe dan ook een manier gevonden moet worden door de politiek correcte multicul landverraders om de racisten met hun professionele slachtofferrol hun zin te geven.
Een kort onderzoek wijst uit dat het Sinterklaasjournaal in 2001 begonnen is, en dat we Sinterklaas dus honderden jaren zonder journaal hebben kunnen vieren. Ik heb het zelfs nog nooit gezien, omdat ik er toen al niet echt de leeftijd voor had, en ik het tegenwoordig ook niet echt nodig vind om te gaan controleren of de Pieten wel de juiste kleur hebben. Het staat toch binnen de kortste keren op alle nieuwssites.quote:Op maandag 9 november 2015 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is helemaal niet erg als die intocht niet bezocht zou worden als er een andere intocht georganiseerd wordt die wel wordt bezocht. Geloof het of niet, de NPO heeft niet het alleenrecht van het organiseren van de intocht. Een zender zoals SBS6 kan dat ook prima doen, helaas voor zowel de zender als de kijkers zijn ze er nog niet achter hoe goed het zou scoren als zij een 100% traditionele intocht zouden organiseren op hetzelfde moment als waarop de NPO dat doet, of eerder.
Dat staatssinterklaasjournaal mag rustig verdwijnen hoor, dat is echt geen essentieel onderdeel van het sinterklaasfeest.
Het is natuurlijk wel leuk als er in kinderprogramma's aandacht wordt besteed aan Sinterklaas.
Diep in je hart ben jij er natuurlijk van overtuigd dat alle pietermannen afstammen van negerslaven, daar wil je ook helemaal niet moeilijk over doen, je vindt het eigenlijk wel prima, lang leve de VOC, houzee!quote:Op dinsdag 10 november 2015 18:41 schreef UltraR het volgende:
Het gaat erom dat het niet zal gebeuren "omdat het logisch is", maar omdat er hoe dan ook een manier gevonden moet worden door de politiek correcte multicul landverraders om de racisten met hun professionele slachtofferrol hun zin te geven.
Toe maar...... landverraders.quote:
Denk dat 'cultuurverraders' de lading misschien beter dekt.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toe maar...... landverraders.
Je had vroeger een groep mensen die hun wijze van volk en land dienen de enige echte waarheid vonden. Ze waren zo rigide dat ze het land gingen verraden aan de vijand.
Met wie zijn wij dan in oorlog?
Met gelukszoekende zwartepieten die zich als IS-strijder verkleden tijdens kerstmis.quote:
quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:02 schreef Montagui het volgende:
Denk dat 'cultuurverraders' de lading misschien beter dekt.
Mooie stroman.quote:Op dinsdag 10 november 2015 18:52 schreef Ringo het volgende:
[..]
Diep in je hart ben jij er natuurlijk van overtuigd dat alle pietermannen afstammen van negerslaven, daar wil je ook helemaal niet moeilijk over doen, je vindt het eigenlijk wel prima, lang leve de VOC, houzee!
I stand corrected:quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toe maar...... landverraders.
Je had vroeger een groep mensen die hun wijze van volk en land dienen de enige echte waarheid vonden. Ze waren zo rigide dat ze het land gingen verraden aan de vijand.
Met wie zijn wij dan in oorlog?
quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:02 schreef Montagui het volgende:
[..]
Toe maar........een variatie op die verkettering.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:02 schreef Montagui het volgende:
[..]
Met dat probleem dat media en bestuurders de inbreng van externe culturen pushen. En dat is dus multiculturele politieke correctheid. Waar Zwarte Piet nu slachtoffer en symbool van is geworden.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toe maar........een variatie op die verkettering.
Onze cultuur is pluriform en divers.
Dat stimuleren we ook met de vrijheden van meningsuiting.
Nogal bekrompen en agressief om andere opvattingen over hoe 'cultuur' in te vullen zo te verketteren.
Cultuur = het doen en denken van mensen.
En gelukkig denken we het niet hetzelfde.
Je kan zeggen wat je wil maar in die tijd ging het prima met Nederland: veel goede wetenschappers, veel welvaart, de uitvinding van onder andere de NV en de microscoop, een van de heersers op de zeeën en oceanen...quote:Op dinsdag 10 november 2015 18:52 schreef Ringo het volgende:
[..]
Diep in je hart ben jij er natuurlijk van overtuigd dat alle pietermannen afstammen van negerslaven, daar wil je ook helemaal niet moeilijk over doen, je vindt het eigenlijk wel prima, lang leve de VOC, houzee!
Vrijwel alle kleintjes voor wie sinterklaas een ding is kijken het Sint journaal, op school wordt dat vaak ook nog getoond.quote:Op dinsdag 10 november 2015 18:51 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Een kort onderzoek wijst uit dat het Sinterklaasjournaal in 2001 begonnen is, en dat we Sinterklaas dus honderden jaren zonder journaal hebben kunnen vieren. Ik heb het zelfs nog nooit gezien, omdat ik er toen al niet echt de leeftijd voor had, en ik het tegenwoordig ook niet echt nodig vind om te gaan controleren of de Pieten wel de juiste kleur hebben. Het staat toch binnen de kortste keren op alle nieuwssites.
Het zal vast wel een leuk programma zijn, maar het is mij dus ook totaal niet duidelijk waarom er zoveel waarde aan wordt gehecht dat allerlei gemeenten het als leidend beschouwen voor hun eigen evenement. Die durven blijkbaar niet zelf keuzes te maken en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. Bij dat tv-programma hebben ze waarschijnlijk ook nooit om die verantwoordelijkheid gevraagd, dus voelen ze des te meer de druk om een compromis te maken.
Wat dat betreft zou een alternatief niet gek zijn. Het is alleen heel moeilijk om dat te doen zonder de indruk te wekken dat het alleen maar voor volwassenen is die per se een traditionele Piet willen. Of dat je in deze tijd van het jaar een soort gebalkaniseerd tv-landschap krijgt met allerlei verschillende programma's. Wat op zich niet erg is, behalve dan dat dit journaal blijkbaar een soort instituut geworden is. Thuis keken we altijd naar Dag Sinterklaas, dat was nou een leuk programma.
Het is maar net hoe je het brengt. Laat die jufjes maar gewoon taal, rekenen en algemene ontwikkeling onderwijzen - voor zo ver ze daar toe in staat zijn - in plaats van televisie te kijken.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Vrijwel alle kleintjes voor wie sinterklaas een ding is kijken het Sint journaal, op school wordt dat vaak ook nog getoond.
Het is leidend, is echt een heel groot deel van de Sint belevenis van kinderen.
Nu tegen je kind zeggen je mag het Sint journaal niet kijken is als zeggen je mag niet naar de intocht.
O, je voert een discussie?quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:08 schreef UltraR het volgende:
Mooie stroman.
Je kan me ook gewoon voor racist / xenofoob uitschelden hoor. Ben je sneller klaar met je inbreng in de discussie.
Hij heeft alleen geen idee waar hij over spreekt.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:08 schreef UltraR het volgende:
[..]
Mooie stroman.
Je kan me ook gewoon voor racist / xenofoob uitschelden hoor. Ben je sneller klaar met je inbreng in de discussie.
Dat slavenhandel niet bepaald enkel door blanke mensen werd gedaan verzwijgen ze maar eventjes. Dat de meeste blanke mensen straatarm waren verzwijgen ze maar eventjes. Wel zo gemakkelijk.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat er ook in slaven werd gehandeld en zo is spijtig maar laten we nu niet net doen alsof enkel blanke mensen dat deden en of dat dit een wezenlijk onderdeel van de VOC was.
Er waren ook heel erg veel zwarte bruine slavendrijvers en verreweg de meeste blanke mensen waren straatarm.
Boeiend, ze wennen er snel genoeg aan.quote:Op dinsdag 10 november 2015 13:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Denk dat de kinderen waar het over gaat daar toch wel anders over denken...
De Nederlandse cultuur is gebouwd op veel inbreng van 'externe culturen' .quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:10 schreef UltraR het volgende:
[..]
Met dat probleem dat media en bestuurders de inbreng van externe culturen pushen. En dat is dus multiculturele politieke correctheid. Waar Zwarte Piet nu slachtoffer en symbool van is geworden.
Voel je vrij deel te nemen als je denkt de benodigde intellectuele bagage te bezitten.quote:
Dat zou dus wel een probleem opleveren als een deel van de klas alleen maar daarnaar mag kijken en een deel alleen maar naar een ander programma. Kan me alleen niet voorstellen dat het een probleem zou zijn als de gemeente of school gewoon doet waar zij zin in heeft en dus niet meedoet, mocht dat journaal ooit eens Zwarte Piet in de ban doen. Denk dat dat kleine kinderen verder een worst zal zijn. Voor hen zijn Sint en Piet lief en misschien een beetje eng, los van hoe het verder ingekleurd wordt. Of denk ik er nu te simpel over?quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Vrijwel alle kleintjes voor wie sinterklaas een ding is kijken het Sint journaal, op school wordt dat vaak ook nog getoond.
Het is leidend, is echt een heel groot deel van de Sint belevenis van kinderen.
Nu tegen je kind zeggen je mag het Sint journaal niet kijken is als zeggen je mag niet naar de intocht.
Die jufjes moeten helemaal niet de televisie aanzetten tijdens school, laat hen de kindjes maar rekenen, taal en algemene ontwikkeling leren. Maar ja, dat kunnen ze niet meer dus gaat de televisie aan. Eis eens een keer goed onderwijs van die jufjes, ouders!quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:25 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Dat zou dus wel een probleem opleveren als een deel van de klas alleen maar daarnaar mag kijken en een deel alleen maar naar een ander programma. Kan me alleen niet voorstellen dat het een probleem zou zijn als de gemeente of school gewoon doet waar zij zin in heeft en dus niet meedoet, mocht dat journaal ooit eens Zwarte Piet in de ban doen. Denk dat dat kleine kinderen verder een worst zal zijn. Voor hen zijn Sint en Piet lief en misschien een beetje eng, los van hoe het verder ingekleurd wordt. Of denk ik er nu te simpel over?
zou een beetje raar zijn als zo'n kleuterleraar de klas gaat opdelen in 'wie mag wel of niet van papa en mama naar het sinterklaasjournaal kijken' groepjesquote:Op dinsdag 10 november 2015 19:25 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Dat zou dus wel een probleem opleveren als een deel van de klas alleen maar daarnaar mag kijken en een deel alleen maar naar een ander programma. Kan me alleen niet voorstellen dat het een probleem zou zijn als de gemeente of school gewoon doet waar zij zin in heeft en dus niet meedoet, mocht dat journaal ooit eens Zwarte Piet in de ban doen. Denk dat dat kleine kinderen verder een worst zal zijn. Voor hen zijn Sint en Piet lief en misschien een beetje eng, los van hoe het verder ingekleurd wordt. Of denk ik er nu te simpel over?
Zo hoort het wel, trouwens die hele discussie zou iedereen bespaart van horen te blijven.quote:Op dinsdag 10 november 2015 20:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
deze hele discussie is een volwassen discussie over volwassen onderwerpen, daar moet je de kinderen zoveel mogelijk buiten laten
Je weet dat we het over de allerkleinste hebben op de basisscholen? Dat dat stukje tv kijken daar gewoon normaal bij is? Dat rekenen/taal/algemene ontwikkeling dan nog op een vrij laag pitje staan? Dat kinderen dan opjagen met leren vooral slecht is voor ze?quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is maar net hoe je het brengt. Laat die jufjes maar gewoon taal, rekenen en algemene ontwikkeling onderwijzen - voor zo ver ze daar toe in staat zijn - in plaats van televisie te kijken.
Dit zeg ik als iemand die heel erg graag televisie kijkt, maar wel in zijn eigen tijd. Sowieso lijkt het mij wenselijk als ouders eens aan die jufjes kenbaar maken dat ze er geen prijs opstellen dat die jufjes hen kindjes proberen 'op te voeden' op een dergelijke manier (wat je geheel los moet zien van een kind corrigeren tijdens de pauze of tijdens de les als het zich slecht gedraagt of zo) in plaats van dat ze hen leren wat ze moeten leren.
Het is wel duidelijk dat het jou niet om de kinderen gaat iig.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Boeiend, ze wennen er snel genoeg aan.
Ik vermoed dat je vanzelf gezeur krijgt van die kleintjes, dat het de "echte" piet niet is. De officiele intochten en oa het sinterklaasjournaal zijn daar toch leidend in. Kinderen willen dat gewoon.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:25 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |