bewijs wordt vaak erg ruim geinterpreteert in sommige kringen. Voor elke geloof is er altijd een soort vorm van bewijs nodig om het aannemelijk te maken.quote:Op maandag 14 september 2015 09:58 schreef KolonelBroodje het volgende:
Er is geen bewijs vandaar dat het "geloof" heet.
Dus je vraag is eigenlijk op basis waarvan of hoe een bepaald geloof is ontstaan?quote:Op maandag 14 september 2015 10:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
bewijs wordt vaak erg ruim geinterpreteert in sommige kringen. Voor elke geloof is er altijd een soort vorm van bewijs nodig om het aannemelijk te maken.
Nee, op welke persoonlijke basis valideert men zijn/haar godquote:Op maandag 14 september 2015 10:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Dus je vraag is eigenlijk op basis waarvan of hoe een bepaald geloof is ontstaan?
"Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven." (Johannes 20:24-29). Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom. Volgens mij is dat hetzelfde in andere religies, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggenquote:Op maandag 14 september 2015 10:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, op welke persoonlijke basis valideert men zijn/haar god
Leuk boekje hierover:quote:Op maandag 14 september 2015 10:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
Nee, op welke persoonlijke basis valideert men zijn/haar god
Dat is geen geloven. Dat is eerder vaststellen.quote:Op maandag 14 september 2015 10:34 schreef Bombvis het volgende:
"Omdat je me gezien hebt, geloof je.
Je kunt je god valideren met de bijbel. Vele, vele "gelovigen" die doen dat ook zo. Het staat in de bijbel, dan is het dus waar. Dat is hun validatie.quote:Op maandag 14 september 2015 10:34 schreef Bombvis het volgende:
Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom
Nergens. Heel het geloof stamt uit de tijd dat de mensheid nog redelijk achterlijk was en te maken had met diverse dingen als onweer en natuurrampen en mislukte oogsten en alles, en dat was eenvoudig te verklaren door het aan een god toe te dichten.quote:Waar zit het bewijs voor het bestaan van jouw god?
Laat mij even advocaat van de gelovige spelen dan. De vraag heeft implicaties die niet juist zijn. Ten eerste is het idee van optillen nogal vreemd als je het op kosmische schaal gaat bekijken. Maar het idee van een steen die zo zwaar is dat God hem niet in beweging kan brengen is inconsistent. Het is een beetje als vragen of God een vierkante cirkel kan maken. Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.quote:Op maandag 14 september 2015 11:58 schreef Geralt het volgende:
Ik heb overigens nog nooit een gelovige een fatsoenlijk antwoord zien/horen geven op de vraag:
Kan God Almachtig een steen maken die zo groot en zo zwaar is dat hij hemzelf niet op kan tillen?
Als je toch zo achterlijk bent om je hele leven in dienst van die god te stellen, dan bedenk je toch ook een passend antwoord op zo een relatief simpele vraag?
Overigens dat bidden voor het eten is helemaal achterlijk. Dank u god voor deze spijs. Flikker een end op man, bedank je vrouw maar dat die door weer en wind naar die kutsupermarkt is gegaan om je vreten te kopen
Vervelend mannetje is dat. Hij gaat al per definitie uit van het feit dat er absolute moraliteit is, en dan kom je volgens hem eenvoudig bij god uit. Zo is het natuurlijk wel erg makkelijk, bewijs eerst eens dat er iets als absolute moraliteit is, voordat je er iets aan koppelt.quote:
Nope, God staat boven alle logica, men wijst god aan als creator van het universum en al dat daar in is. Hij is het universum, hij is de maker van logica. Dat is het gevolg van een almachtige god, maar daar zie je dat het mensenwerk is om een god te bedenken. Het feit dat god aan logica gebonden is zegt al dat hij dus niet logica is of kan zijn. God is dus niet almachtig, God spreekt de logica tegen. Dus god kan logischerwijze niet bestaan. Een antwoord dat meer vragen oproept dan het beantwoord is dus niet HET antwoord.quote:Op maandag 14 september 2015 12:15 schreef Alfje het volgende:
Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.
Dus god is een bitch van de logica? Dan aanbid ik wel logica. Tsja waarom zou je blijven soebatten met het middle management als je direct de reet van de founder/CEO kan likken.quote:Op maandag 14 september 2015 12:15 schreef Alfje het volgende:
[..]
Laat mij even advocaat van de gelovige spelen dan. De vraag heeft implicaties die niet juist zijn. Ten eerste is het idee van optillen nogal vreemd als je het op kosmische schaal gaat bekijken. Maar het idee van een steen die zo zwaar is dat God hem niet in beweging kan brengen is inconsistent. Het is een beetje als vragen of God een vierkante cirkel kan maken. Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.
Waardoor er logisch gevolgtrekkingen uit gehaald kunnen worden, een almachtige god KAN dus nooit bestaan!quote:Op maandag 14 september 2015 12:40 schreef Alfje het volgende:
Mischien verwoord ik het verkeerd met "logisch inconsistent". Het gaat in ieder geval om het voorbeeld vierkante cirkel. Dat is iets dat domweg niet kan,
Dat geldt niet voor god, die kan zijn eigen regels wel breken/herschrijven denk ik zo maar.quote:Op maandag 14 september 2015 12:40 schreef Alfje het volgende:
Nogmaals advocaat van de gelovige, lastig want dat ben ik zelf niet. Ik vind alleen dat sommigen hier wel heel kort door de bocht gaan.
Mischien verwoord ik het verkeerd met "logisch inconsistent". Het gaat in ieder geval om het voorbeeld vierkante cirkel. Dat is iets dat domweg niet kan, het is niet consistent. Ongeacht dat God inderdaad de natuurwetten en de logische regels die hieruit voortvloeien heeft geschapen, zijn er dingen die per definitie niet mogelijk zijn omdat ze tegenstrijdig zijn.
En toch als ik zo'n argument gebruik dan wordt ik, ook Door gelovigen, hard uitgelachenquote:Op maandag 14 september 2015 10:34 schreef Bombvis het volgende:
[..]
"Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven." (Johannes 20:24-29). Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom. Volgens mij is dat hetzelfde in andere religies, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
Hij is ook leuk in jay en Silent Bobquote:Op maandag 14 september 2015 11:18 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
George Carlin - Religion is bullshit [HQ DVD-Rip][Subs]
"Oh dear," says God, "I hadn't thought of that," and promptly vanished in a puff of logic.quote:Op maandag 14 september 2015 12:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Waardoor er logisch gevolgtrekkingen uit gehaald kunnen worden, een almachtige god KAN dus nooit bestaan!
leg uit hoe als er wezenlijk onoverkomelijke problemen zijn? Almachtige goden zijn enkel logisch als je niet stilstaat bij de gevolgen van die woorden. De god theorieen zijn allemaal gebruikt om de wereld te verklaren. Nu echter weten we dat god niet nodig is als verklaring, er komt dus steeds minder ruimte om god nog als verklaring te kunnen/willen zien. Maar zoals die steen, of die vierkante cirkel al zeggen. Een almachtige god die als logische verklaring is gebruikt, wordt extreem onlogisch als je je hersenen niet afsluit voor de realiteit.quote:Op maandag 14 september 2015 12:54 schreef jogy het volgende:
Dat geldt niet voor god, die kan zijn eigen regels wel breken/herschrijven denk ik zo maar.
Er valt niets uit te leggen, mensen kiezen ervoor om te geloven, of het nou logisch is of niet. Rationeel gezien valt het niet meer zonder extreem gekronkel in stand te houden maar het is ook geen rationeel besluit maar een emotioneel besluit. Mensen geloven wat ze willen geloven, tot aan het meest absurde aan toe waar een religieus geloof kinderspel bij is.quote:Op maandag 14 september 2015 14:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
leg uit hoe als er wezenlijk onoverkomelijke problemen zijn? Almachtige goden zijn enkel logisch als je niet stilstaat bij de gevolgen van die woorden. De god theorieen zijn allemaal gebruikt om de wereld te verklaren. Nu echter weten we dat god niet nodig is als verklaring, er komt dus steeds minder ruimte om god nog als verklaring te kunnen/willen zien. Maar zoals die steen, of die vierkante cirkel al zeggen. Een almachtige god die als logische verklaring is gebruikt, wordt extreem onlogisch als je je hersenen niet afsluit voor de realiteit.
Hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 14 september 2015 13:57 schreef Maharajah het volgende:
[..]
En toch als ik zo'n argument gebruik dan wordt ik, ook Door gelovigen, hard uitgelachen
Je moet dat alleen als laatste redmiddel gebruiken, als je jezelf volledig in de hoek hebt geluld en toch per se even je gelijk wilt halen. "Het is een gevoel" is de religieuze vorm van 'technisch gezien correct'.quote:Op maandag 14 september 2015 13:57 schreef Maharajah het volgende:
[..]
En toch als ik zo'n argument gebruik dan wordt ik, ook Door gelovigen, hard uitgelachen
Kom je weer met je nonsense?quote:Op maandag 14 september 2015 18:06 schreef Jigzoz het volgende:
Gelovigen beweren helemaal geen bewijs voor hun god te hebben. Sterk topic weer.
Nee hoor. Ik zeg dat je een domme vraag stelt.quote:Op maandag 14 september 2015 18:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Kom je weer met je nonsense?
Prima, je hebt het gezegd, kan je nu gaan knikkeren.quote:Op maandag 14 september 2015 18:08 schreef Jigzoz het volgende:
Nee hoor. Ik zeg dat je een domme vraag stelt.
Nee, hele dag gewerkt, geen zin in dus. Iemand moet tenslotte jouw uitkering betalen.quote:Op maandag 14 september 2015 19:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Prima, je hebt het gezegd, kan je nu gaan knikkeren.
Ok tx for the free money, kan je niet wat overuurtjes gaan draaien, dan kan mn uitkering omhoog.quote:Op maandag 14 september 2015 19:03 schreef Jigzoz het volgende:
Nee, hele dag gewerkt, geen zin in dus. Iemand moet tenslotte jouw uitkering betalen.
Nee, ik lobby voor het afschaffen van uitkeringen voor PVV'ers. Dat tuig gaat zichzelf maar eens een keer nuttig maken.quote:Op maandag 14 september 2015 19:05 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ok tx for the free money, kan je niet wat overuurtjes gaan draaien, dan kan mn uitkering omhoog.
En dan heb je ook minder tijd om hier te droeftoeteren.
snap jij het verschil tussen objectief en subjectief? Google het eensquote:Op maandag 14 september 2015 19:03 schreef Jigzoz het volgende:
Maar serieus: denk even na voordat je van dit soort topics opent. Dit is echt vreselijk dom.
Ja. Je vraagt naar iets wat niemand vindt (objectief) en dat is bijzonder dom (subjectief).quote:Op maandag 14 september 2015 19:06 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
snap jij het verschil tussen objectief en subjectief? Google het eens
Open een topic en ga daar lopen janken. En hou eens op met andermans topics te vervuilen met je aanwezigheid, triest figuur.quote:Op maandag 14 september 2015 19:06 schreef Jigzoz het volgende:
Nee, ik lobby voor het afschaffen van uitkeringen voor PVV'ers. Dat tuig gaat zichzelf maar eens een keer nuttig maken.
Ga toch weg droeftoeterquote:Op maandag 14 september 2015 19:07 schreef Jigzoz het volgende:
Ja. Je vraagt naar iets wat niemand vindt (objectief) en dat is bijzonder dom (subjectief).
Komt ie: open gewoon geen zwakzinnige baggertopics. Dat scheelt reacties waarin gesteld wordt dat je uitsluitend domme dingen zegt.quote:Op maandag 14 september 2015 19:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Open een topic en ga daar lopen janken.
Ik ben er altijd best blij mee als uitkerings-PVV'ers mij een lul vinden. Thanks, parasiet.quote:En hou eens op met andermans topics te vervuilen met je aanwezigheid, triest figuur.
Je bent echt een enorm sneu figuur. Ga knikkerenquote:Op maandag 14 september 2015 19:09 schreef Jigzoz het volgende:
Komt ie: open gewoon geen zwakzinnige baggertopics. Dat scheelt reacties waarin gesteld wordt dat je uitsluitend domme dingen zegt.
En terug naar hier.quote:Op maandag 14 september 2015 19:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je bent echt een enorm sneu figuur. Ga knikkeren
Als jij geen domme dingen zegt, gaat niemand je meer vertellen dat je domme dingen zegt. Zelfs ik niet.quote:Op maandag 14 september 2015 19:17 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Open een eigen topic en ga daar huilen, en hou op met de boel hier te vervuilen
Neem eens contact op met het GGZ en vraag eens wat info over dwangneurose, ik denk dat dat je probleem is.quote:Op maandag 14 september 2015 19:18 schreef Jigzoz het volgende:
Als jij geen domme dingen zegt, gaat niemand je meer vertellen dat je domme dingen zegt. Zelfs ik niet.
Nou ja zeg... Doe je het wéér... Waarom begin je een dom topic dat je vervolgens op een nóg dommere manier volflikkert met bagger?quote:Op maandag 14 september 2015 19:20 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Neem eens contact op met het GGZ en vraag eens wat info over dwangneurose, ik denk dat dat je probleem is.
quote:Op maandag 14 september 2015 19:24 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja zeg... Doe je het wéér... Waarom begin je een dom topic dat je vervolgens op een nóg dommere manier volflikkert met bagger?
quote:
Nou doe dan!quote:
Koning Dom? Die was laagbegaafd, dus die telt niet.quote:Op maandag 14 september 2015 19:30 schreef ems. het volgende:
Ik meende dat een zekere Jehova op dit forum achtte dat het bestaan van god bewezen was aan de hand van de bijbel? ()
Nee, ik denk dat die het topic te dom vinden.quote:Op maandag 14 september 2015 19:33 schreef ems. het volgende:
In dat geval is het een kwestie van tijd voordat al de hoogbegaafde gelovigen zich hier zullen melden
Als je zo gaat reageren dan telt jouw mening volgens jouw redenatie ook niet he? Of denk je dat je kinderlijke gedrag erg begaafd over komt?quote:Op maandag 14 september 2015 19:32 schreef Jigzoz het volgende:
Koning Dom? Die was laagbegaafd, dus die telt niet.
Ja, denk het wel, maar naast jou is dat niet bepaald een prestatie.quote:Op maandag 14 september 2015 19:34 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als je zo gaat reageren dan telt jouw mening volgens jouw redenatie ook niet he? Of denk je dat je kinderlijke gedrag erg begaafd over komt?
Dat was ik, iemand komt met een voorbeeld, direct na jouw vraag, maar die telt natuurlijk niet(omdat het je stelling al binnen een minuut ontkracht), dus verzin je iets om je egootje te redden. op die manier ben je dus niet echt objectief hequote:Op maandag 14 september 2015 19:35 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, denk het wel, maar naast jou is dat niet bepaald een prestatie.
Maar moest jij niet nodig eens OT reageren?
Koning Dom was wel ongeveer jouw niveau, dus op zich zouden jullie elkaar wel blij kunnen maken.quote:Op maandag 14 september 2015 19:39 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat was ik, iemand komt met een voorbeeld, direct na jouw vraag, maar die telt natuurlijk niet(omdat het je stelling al binnen een minuut ontkracht), dus verzin je iets om je egootje te redden. op die manier ben je dus niet echt objectief he
Als jij je onzin gewoon in ONZ houdt, dan blijf ik weg uit je topics. Beloofd.quote:Op maandag 14 september 2015 19:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
jigzoz da alsjeblieft een topic openen en daar klieren
Ga iets doen tegen je dwangneurose, open daar een topic over, en ga daar huilen.quote:Op maandag 14 september 2015 19:41 schreef Jigzoz het volgende:
Als jij je onzin gewoon in ONZ houdt, dan blijf ik weg uit je topics. Beloofd.
Nou ja zeg... Doe je het wéér... Waarom begin je een dom topic dat je vervolgens op een nóg dommere manier volflikkert met bagger? En dan ook nog klagen dat anderen offtopic reageren...quote:Op maandag 14 september 2015 19:43 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ga iets doen tegen je dwangneurose, open daar een topic over, en ga daar huilen.
quote:Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar men het bewijs ziet voor de bevestiging van het bestaan van hun "god". De logica in religie vind ik vaak ver te zoeken.
Men heeft het vaak over een "god" die liefde is en goedheid. Maar diezelfde "lieve god" vindt dan weer wel vaak dat je als je niet doet wat hij zegt, je straf verdient. En ook niet een beetje straf vaak, vergetelheid alleen is niet genoeg. Nee, eeuwig branden in de hel!!
Klinkt niet echt lief, toch?
Ik kan dar geen enkele logica in vinden, dat dat een "lieve god" is.
Waar zit jouw "bevestiging" van god?
Je kan je echt niet bedenken bijvoorbeeld dat er mensen zijn die zich bekeren met een reden?quote:
Je dacht: laat ik nog maar weer eens wat extra offtopic-bagger neerflikkeren in mijn toch al oerdomme topic? Lekker bezig!quote:
O, dus nu is je gedrein klaar? Positief!quote:Dus nog 1 maal, ga ergens anders klieren, en laat mij eens met rust, ok?
on topic!!quote:Op maandag 14 september 2015 20:07 schreef Jigzoz het volgende:
Je dacht: laat ik nog maar weer eens wat extra offtopic-bagger neerflikkeren in mijn toch al oerdomme topic? Lekker bezig!
Dat doe ik ook, ik leg je toch uitgebreid uit waar het topic over gaat?quote:
quote:Op maandag 14 september 2015 20:05 schreef HongKongPhoey het volgende:
Je kan je echt niet bedenken bijvoorbeeld dat er mensen zijn die zich bekeren met een reden?
De Junk die bekeerd omdat hij meent god of Jezus ervaren te hebben, iemand die het bewijs voor god ziet in een heelal dat niet zomaar kan zijn ontstaan, en dat daar het bewijs voor god in zit voor die persoon?
Google voor de gein eens proof of god, of bewijs voor god. Die vraag komt overal voor. Zowel vanuit wetenschappelijke hoek om een discussie of debat te openen, a;s vanuit de hoek van de gelovigen. Menig gelovige stelt hier of daar bewijs voor zijn haar god te zien!
Dat ik of jij het misschien geen bewijs vinden in voor de gelovige niet relevant, relevant is of de gelovige het ziet als bewijs. Daar gaat dit topic over. Dat ik je dat nog verder moet voorkauwen als in de openingspost, is wel veelzeggend.
Holy fuck. Is er eindelijk iemand die reageert, ga je het wéér verzieken...quote:Op maandag 14 september 2015 20:16 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je geloofd in je eigen gezeik?
Ik denk niet dat hier veel bekeerlingen (of gewone religieuzen) gaan reageren, omdat de TS dit topic met een duidelijke insteek heeft gemaakt: hen ofwel terug bekeren of hen uitlachen. En nee, dat staat niet letterlijk in je OP, maar je reacties en de rest van je oeuvre maken dat pijnlijk duidelijk.quote:Op maandag 14 september 2015 20:05 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je kan je echt niet bedenken bijvoorbeeld dat er mensen zijn die zich bekeren met een reden?
quote:Op maandag 14 september 2015 19:33 schreef ems. het volgende:
In dat geval is het een kwestie van tijd voordat al de hoogbegaafde gelovigen zich hier zullen melden
Wat jij van mij vindt interesseert me niet.quote:Op maandag 14 september 2015 21:18 schreef Villas__Rubin het volgende:
Volgens mij ben je echt een heel moeilijk mens.
dan niet johquote:Op maandag 14 september 2015 21:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
Wat jij van mij vindt interesseert me niet.
Wat voor diepere bedoeling moet ik zoeken in jequote:
reactie?quote:
Wat voor gestalte wil je daar mee aan het topic geven? Urineproductie? Als ik het aan types als jou moet overlaten dan krijgt het een lekkere gestalte, he? Je kan wel wijs lopen doen en de les gaan lopen lezen. Maar kijk eens in de spiegel? Je loopt zelf voornamelijk te trollen!!quote:Op maandag 14 september 2015 21:18 schreef Villas__Rubin het volgende:
- Laat het even aan de anderen over hoe het topic gestalte krijgt
als je zelf continu loopt te trollen en droeftoeteren. Als je niks zinnigs te melden hebt, ga dan iets anders doen dan lopen trollen, maar wel mij de lezen!!quote:Op maandag 14 september 2015 21:18 schreef Villas__Rubin het volgende:
Een aantal tips voor honkyong om om te gaan met een zelf geopend topic:
Maar het gaat om wat de gelovige meent als bewijs te moeten interpreteren(kijk nu kan het wel).quote:Op maandag 14 september 2015 21:27 schreef Molurus het volgende:
Geen van allen overtuigend wat mij betreft, maar het beste dat het genre 'godsbewijzen' heeft te bieden.
In plaats van dat je hem nou bedankt voor de uitstekende tips.quote:Op maandag 14 september 2015 21:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wat jij van mij vindt interesseert me niet.
Het kan altijd wel.quote:Op maandag 14 september 2015 21:36 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar het gaat om wat de gelovige meent als bewijs te moeten interpreteren(kijk nu kan het wel).
Als het komt van iemand die niet immens hypocriet is, kan ik er enige waarde aan geven. Aan een hoop stront die mij verteld dat ik stink, hecht ik niet veel waarde.quote:Op maandag 14 september 2015 21:36 schreef Molurus het volgende:
In plaats van dat je hem nou bedankt voor de uitstekende tips.
Zelfs als dat zo was (ik denk het niet) dan is erop reageren op de manier waarop jij dat doet *jouw* keuze, en van niemand anders.quote:Op maandag 14 september 2015 21:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als het komt van iemand die niet immens hypocriet is, kan ik er enige waarde aan geven. Aan een hoop stront die mij verteld dat ik stink, hecht ik niet veel waarde.
F&L / Is alles per efinitie te interpreteren? Of soms niet relevant?quote:Op maandag 14 september 2015 21:39 schreef Molurus het volgende:
Zelfs als dat zo was (ik denk het niet) dan is erop reageren op de manier waarop jij dat doet *jouw* keuze, en van niemand anders.
Waar miszeg ik iets in OP?quote:Op maandag 14 september 2015 21:42 schreef speknek het volgende:
Vanaf het begin is het preemptief eieren gooien naar gelovigen door de gebruikelijke anti-theisten, dus een gelovige zou wel gek zijn om binnen te komen en gewillig in het schavot plaats te nemen.
Speltip #1 veplaats je in je tegenpartij, probeer die gedachtegang een eerlijke kans te geven, en ga dan een open discussie aan zonder alle deuren gelijk dicht te gooien.
Het heeft voor mij geen zin om er van uit te gaan dat men ingrijpt. telkens dezelfde gebruikers die komen droeftoeteren, als ik vraag om er iets aan te doen aan een modder eter, dan krijg ik toch nul op rekest.quote:Op maandag 14 september 2015 21:42 schreef speknek het volgende:
Ja ik had hier moeten ingrijpen maar inmiddels heeft het geen zin meer lijkt het.
quote:Wees respectvol
Dit houdt in dat je niet onnodig grievende en kwetsende opmerkingen plaatst jegens gelovigen, ongelovigen of anders-gelovigen. F&L is voor zowel gelovigen als niet-gelovigen. Houdt daar rekening mee! Opmerkingen als Iedereen die in God gelooft is een sukkel of Ongelovigen zijn honden en verdere vergelijkingen tussen (on)gelovigen en geesteszieken, daar zitten we niet op te wachten. Ze voegen niets toe aan de discussie, en helpen alleen maar om een topic hopeloos te laten ontsporen. In het bijzonder zijn nazi-vergelijkingen niet gewenst.
quote:Op maandag 14 september 2015 19:32 schreef Jigzoz het volgende:
Koning Dom? Die was laagbegaafd, dus die telt niet.
Precies de reden dat ik louter trollposts in zijn topics drop.quote:Op maandag 14 september 2015 21:39 schreef Molurus het volgende:
Goed, veel plezier maar weer met je moddergevecht. Ik geloof niet dat ik dit soort topics nog heel boeiend vind.
Maar voor je die vraag stelt, zal je eerst moeten bewijzen dat geesten bestaan, toch?quote:Op maandag 14 september 2015 22:33 schreef Manke het volgende:
Al zo vaak gevraagd: Kan het bestaan van geesten een aanwijzing zijn dat God bestaat?
quote:Op maandag 14 september 2015 22:31 schreef Villas__Rubin het volgende:
Precies de reden dat ik louter trollposts in zijn topics drop.
Op zich leuke onderwerpen, maar met zo'n bijterige spin in het midden van het web de hele tijd, niet echt uitnodigend verder.
Maar hij ziet dat zelf niet. Dat bedoelde ik met 'een moeilijk mens'
LEES DAT EENS!! En koop een spiegelquote:Op maandag 14 september 2015 21:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
als je zelf continu loopt te trollen en droeftoeteren. Als je niks zinnigs te melden hebt, ga dan iets anders doen dan lopen trollen, maar wel mij de lezen!!
Het enige dat je bewijst is hoe enorm hypocriet je bent. Als je normaal reageert, ga ik normaal op je in, als je je gedraagt als een frol, dan spoel ik je door!!
Dus zeg maar wat je wilt, wil je normaal discussieren? Of wil je de schijnheil blijven uithangen?
Jij bepaald hoe ik je behandel!
Gaat ie weer...quote:Op maandag 14 september 2015 22:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
LEES DAT EENS!! En koop een spiegel
quote:Op maandag 14 september 2015 23:06 schreef HongKongPhoey het volgende:
Bij deze, KLB / Kritiek op mij hier graag, niet in mijn andere topics!!
Als je je wilt beklagen over wat ik dan wel of niet doe, doe dat daar, en niet in dit soort topics, BVD
Ik heb mn best gedaan, maar kennelijk is Fok juist voor het overtreden van de eigen regels.quote:Op maandag 14 september 2015 23:22 schreef hugecooll het volgende:
Geen idee wie je bent, maar mensen geven hun kritiek op jou maar gewoon in jouw andere topics
Als kritiek op jou je niet bevalt, dan spreek je daar de moderators van dat forum op aan in het daarvoor bestemde topic, zodat zij eventueel actie kunnen ondernemen als het naar hun mening ook te ver gaat. In dit geval post je in F&L, dus kan je - zoals je weet - terecht bij broeders speknek en Perrin in F&L / [F&L feedback #4] De Klaagmuur. We gaan natuurlijk niet voor iedere user een apart topic maken in KLB, want ook daar wordt gewoon over van alles en nog wat gepraat. Waarmee ik dus eigenlijk wil zeggen dat we dat voor niemand (behalve de mods in het feedbacktopic) doen.quote:Op maandag 14 september 2015 23:36 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
[..]
Ik heb mn best gedaan, maar kennelijk is Fok juist voor het overtreden van de eigen regels.
Dus ga ook je gang maar allemaal, leef je maar uit. Verziek al mn topics maar. Schijt het allemaal maar vol met bagger, het mag van de modder eters blijkbaar.
Misschien moet ik het ook maar zoo gaan doen. Prima systeem Fok, je maakt regels, als iemand melding doet van getrol en gescheld in zijn/haar topic. Dan krijg je te horen "ach het zal wel aan jezelf liggen. Probeer je dan zelf een creatieve oplossing te vinden door een topic te openen waar men het met mij fatsoenlijk kan uitvechten om het serieuzere topic te ontzien? Dan krijg je te horen, doe het maar gewoon lekker allemaal in die andere topics/
Snapt Fok het nog?
maar goed, misschien moet ik het ook maar zo gaan doen, lekker schelden en zieken.
quote:Op maandag 14 september 2015 23:40 schreef hugecooll het volgende:
maar goed, misschien moet ik het ook maar zo gaan doen, lekker schelden en zieken.
Als kritiek op jou je niet bevalt, dan spreek je daar een moderator van dat forum op aan in het daarvoor bestemde topic, zodat zij eventueel actie kunnen ondernemen als het naar hun mening ook te ver gaat.
Lees maar even vanaf hierquote:Op maandag 14 september 2015 23:36 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik heb mn best gedaan, maar kennelijk is Fok juist voor het overtreden van de eigen regels.
Dus ga ook je gang maar allemaal, leef je maar uit. Verziek al mn topics maar. Schijt het allemaal maar vol met bagger, het mag van de modder eters blijkbaar.
Misschien moet ik het ook maar zoo gaan doen. Prima systeem Fok, je maakt regels, als iemand melding doet van getrol en gescheld in zijn/haar topic. Dan krijg je te horen "ach het zal wel aan jezelf liggen. Probeer je dan zelf een creatieve oplossing te vinden door een topic te openen waar men het met mij fatsoenlijk kan uitvechten om het serieuzere topic te ontzien? Dan krijg je te horen, doe het maar gewoon lekker allemaal in die andere topics/
Snapt Fok het nog?
Nee, dit zeg jijquote:Op maandag 14 september 2015 23:40 schreef hugecooll het volgende:
kan je - zoals je weet - terecht bij broeders speknek en Perrin in F&L / [F&L feedback #4] De Klaagmuur. We gaan natuurlijk niet voor iedere user een apart topic maken in KLB, want ook daar wordt gewoon over van alles en nog wat gepraat. Waarmee ik dus eigenlijk wil zeggen dat we dat voor niemand (behalve de mods in het feedbacktopic) doen.
Je moedigt het gedrag dus gewoon aan!quote:15s.gif Op maandag 14 september 2015 23:22 schreef hugecooll het volgende:
Geen idee wie je bent, maar mensen geven hun kritiek op jou maar gewoon in jouw andere topics
Het is niet echt mijn plaats om collega's te beoordelen, dus dat ga ik niet doen. Maar als je vindt dat een moderator zijn/haar taak niet naar behoren doet, dan kan je altijd even een mailtje naar forum@fok.nl sturen zodat de forum admins zich erover kunnen buigen. Daarbij is geen sprake van vriendjespolitiek of zo, dus ze geven een moderator niet standaard gelijk 'omdat moderator'. Maar als dan blijkt dat zij hetzelfde vinden als de moderators in kwestie, dan is het misschien een idee om je houding wat bij te stellen.quote:Op maandag 14 september 2015 23:45 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
[..]
Lees maar even vanaf hier
F&L / [F&L feedback #3] Van God los
Het is zinloos dus!!!
Ja, met kritiek geven is op zich niets mis. Het is wel mogelijk dat mensen daarbij de gedragsregels overtreden, maar ik geloof niet dat ik zei dat dat de bedoeling is. Anyway, zie mijn vorige post. Het is hier geen gezellig feedbackuurtje met hugeyquote:Op maandag 14 september 2015 23:48 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, dit zeg jij
[..]
Je moedigt het gedrag dus gewoon aan!
raar hoor, je maakt regels, maar gebruikt selectief ofzo? Of helemaal niet?
Dat stond namelijk duidelijk in de OP van dat topic dus. Maar het is goed, ik weet hoe het zit nu. je hoeft geen mod te vragen om in te grijpen als je topic verziekt wordt.quote:Op maandag 14 september 2015 23:51 schreef hugecooll het volgende:
Ja, met kritiek geven is op zich niets mis. Het is wel mogelijk dat mensen daarbij de gedragsregels overtreden, maar ik geloof niet dat ik zei dat dat de bedoeling is
Maar god wordt toch juist wel vaak gedefinieerd? Religieuze schriften doen dat vaak bij uitstek, wel op hun manier. Maar zeker wel definiieren, toch?quote:Op maandag 14 september 2015 23:56 schreef highender het volgende:
Iets dat niet gedefinieerd kan worden kan niet bewezen worden.
Met zulk selectief leesgedrag kan ik me voorstellen dat je enige weerstand van je mede-users ondervindt.quote:Op maandag 14 september 2015 23:56 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat stond namelijk duidelijk in de OP van dat topic dus. Maar het is goed, ik weet hoe het zit nu. je hoeft geen mod te vragen om in te grijpen als je topic verziekt wordt.
voorbeeldje? heb je gekeken in het klaagtopiclinkje?quote:Op maandag 14 september 2015 23:58 schreef hugecooll het volgende:
Met zulk selectief leesgedrag kan ik me voorstellen
Nee, een definitie van god zou immers kenmerken moeten bevatten de je kan waarnemen, anders is het geen definitie.quote:Op maandag 14 september 2015 23:58 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar god wordt toch juist wel vaak gedefinieerd? Religieuze schriften doen dat vaak bij uitstek, wel op hun manier. Maar zeker wel definiieren, toch?
Maar waarnemen kan een persoonlijke onterpretatie hebben toch? Je kunt zeggen "je kunt god waarnemen in het goede in de mens", Of, "Je kunt god waarnemen in de onverklaarbaarheid van het ontstaan", etc.quote:Op dinsdag 15 september 2015 00:09 schreef highender het volgende:
Nee, een definitie van god zou immers kenmerken moeten bevatten de je kan waarnemen, anders is het geen definitie.
quote:Op dinsdag 15 september 2015 00:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar waarnemen kan een persoonlijke onterpretatie hebben toch? Je kunt zeggen "je kunt god waarnemen in het goede in de mens", Of, "Je kunt god waarnemen in de onverklaarbaarheid van het ontstaan", etc.
Het is maar net waar je de lat legt
quote:Waarneming, ook wel perceptie genoemd, is het proces van het verwerven, registreren, interpreteren, selecteren en ordenen van zintuiglijke informatie.[1][2][3][4][5][6] Enkele belangrijke vormen
Ook voor definitie is er een definitie.quote:Op dinsdag 15 september 2015 00:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar waarnemen kan een persoonlijke onterpretatie hebben toch? Je kunt zeggen "je kunt god waarnemen in het goede in de mens", Of, "Je kunt god waarnemen in de onverklaarbaarheid van het ontstaan", etc.
Het is maar net waar je de lat legt
en? dat ontkracht toch niet dat waarnemen een persoonlijke interpretatie is?quote:Op dinsdag 15 september 2015 00:18 schreef highender het volgende:
Ook voor definitie is er een definitie.
De kenmerken moeten objectief waarneembaar zijn lijkt me anders heb je er niets aan. Een persoonlijke interpretatie is zinloos voor derden. Ik neem aan dat je met het 'bewijzen van god' niet 'het voor jezelf bewijzen' bedoeld, maar ook bewijs voor derden.quote:Op dinsdag 15 september 2015 00:19 schreef HongKongPhoey het volgende:
en? dat ontkracht toch niet dat waarnemen een persoonlijke interpretatie is?
dat zijn de kenmerken. Iemand wijst je een boom aan, die kun jij ook objectief waarnemen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 00:25 schreef highender het volgende:
De kenmerken moeten objectief waarneembaar zijn
Een boom is een boomquote:Op dinsdag 15 september 2015 00:25 schreef highender het volgende:
Een persoonlijke interpretatie is zinloos voor derden.
Ja, het gaat er om waar men god persoonlijk in valideert. In een rechtzaak neemt men ook bewijs aan, terwijl jij het misschien niet bewijs genoeg vindt.quote:Op dinsdag 15 september 2015 00:25 schreef highender het volgende:
Ik neem aan dat je met het 'bewijzen van god' niet 'het voor jezelf bewijzen' bedoeld, maar ook bewijs voor derden.
De boom wel, god niet.quote:Op dinsdag 15 september 2015 00:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
dat zijn de kenmerken. Iemand wijst je een boom aan, die kun jij ook objectief waarnemen.
Voor de gelovige gaat het niet over emperisch bewijs, voor de skepticus wel.quote:Een boom is een boom
Kijk die boom leeft, god zit in alles dat leeft. God maakt het levend!! Het bewijs voor het bestaan van god!!
Jij zegt nee, de ander zegt jawel, meer bewijs heb ik niet nodig!!
Het gaat hier namelijk niet over emperisch bewijs.
Daar valt volgens mij weinig over te discussieren, dat komt niet verder dan meningen welke allemaal neerkomen op een God van de gaten .quote:Ja, het gaat er om waar men god persoonlijk in valideert. In een rechtzaak neemt men ook bewijs aan, terwijl jij het misschien niet bewijs genoeg vindt.
Bewijs is persoonlijk interpretabel. En ik ben benieuwd waar de gelovige dus allemaal dat bewijs in ziet. Dan kan men daarover discussieren.
Ik vind dat JUIST interessante discussies.quote:Op dinsdag 15 september 2015 01:09 schreef highender het volgende:
Daar valt volgens mij weinig over te discussieren
Maar in beide gevallen kan je terecht het woord bewijs gebruiken toch? Enkel kun je twisten over de beredenering er van, toch?quote:Op dinsdag 15 september 2015 01:09 schreef highender het volgende:
Voor de gelovige gaat het niet over emperisch bewijs, voor de skepticus wel.
Oh, dat vind ik ook hoor - ter lering en vermaak - maar er zijn simpelweg geen steekhoudende argumenten, eerst volgen een partij drogredeneringen en uiteindelijk komt het neer op 'het is een gevoel'.quote:Op dinsdag 15 september 2015 01:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik vind dat JUIST interessante discussies.
Dat denk ik ook niet, maar ik sluit nooit iets uit. Ik ben erg benieuwd naar de validering die men toepast, ergo wat men ziet als bewijs. Wellicht komen er zeer interessante discussies uit voort, nieuwe inzichten, etc.quote:Op dinsdag 15 september 2015 01:21 schreef highender het volgende:
maar er zijn simpelweg geen steekhoudende argumenten, eerst volgen een partij drogredeneringen en uiteindelijk komt het neer op 'het is een gevoel'.
Twisten over de argumentatie gebeurt dan ook continue maar een drogreden is gewoon een drogreden, gelovigen hebben daar noodzakelijkerwjs minder problemen mee dan skeptici. De meerwaarde van emperisch bewijs is van belang zodra men dat wat bewezen moet worden gevolgen heeft voor derden. Wanneer men dus het bestaan van een god wil bewijzen, en daarmee bepaalde leefregels wil afdwingen, dan is emperisch bewijs onmisbaar.quote:Op dinsdag 15 september 2015 01:17 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar in beide gevallen kan je terecht het woord bewijs gebruiken toch? Enkel kun je twisten over de beredenering er van, toch?
Emperisch bewijs heeft een meerwaarde, omdat het meetbaar en/of testbaat is, maar daarom staat er ook het woord emperisch voor, toch?
Het probleem is alleen dat het twee totaal verschillende visies zijn op de wereld. Er kan geen wereldse realiteit zijn waar bij beide visies daadwerkelijk realiteit zijn.quote:Op dinsdag 15 september 2015 01:41 schreef highender het volgende:
De meerwaarde van emperisch bewijs is van belang zodra men dat wat bewezen moet worden gevolgen heeft voor derden. Wanneer men dus het bestaan van een god wil bewijzen, en daarmee bepaalde leefregels wil afdwingen, dan is emperisch bewijs onmisbaar.
Hangt er natuurlijk vanaf wat je onder bewijs verstaat en tevens zou het maar zo kunnen zijn dat juist de mens als enige species twijfelt aan haar goddelijke oorsprong.quote:Op dinsdag 15 september 2015 10:26 schreef Elzies het volgende:
Laten we de discussie niet moeilijker maken dan die is. Bewijs voor het bestaan van God is sinds het ontstaan van religies nooit aangetoond.
Interessanter is de vraag waarom evolutie heeft bepaald dat zoveel mensen in God geloven. Wat is de reden achter dit programma? Waar komt het vandaan en waarom geeft alleen de menselijke soort hier uiting aan?
Makrelen en bosolifanten twijfelen daar al lang niet meer aan.quote:Op dinsdag 15 september 2015 10:44 schreef Jappie het volgende:
[..]
Hangt er natuurlijk vanaf wat je onder bewijs verstaat en tevens zou het maar zo kunnen zijn dat juist de mens als enige species twijfelt aan haar goddelijke oorsprong.
Wat is goddelijke oorsprong? Het zijn toch door de mens bedachte denkbeelden, al dan niet van elkaar overgenomen? De mens is toch schepper van zijn eigen godsbeelden en niet omgekeerd? Niet voor niets bestaat er zo'n variatie aan verschillende godsbeelden, waarvan dogmatisten claimen dat hún godsbeeld de de enige ware is.quote:Op dinsdag 15 september 2015 10:44 schreef Jappie het volgende:
[..]
Hangt er natuurlijk vanaf wat je onder bewijs verstaat en tevens zou het maar zo kunnen zijn dat juist de mens als enige species twijfelt aan haar goddelijke oorsprong.
Althans toch volgens de Sumerische grondtekst.quote:Op dinsdag 15 september 2015 03:06 schreef Impressme het volgende:
In mezelf.
Only God can judge me. Ik ben geschapen naar zijn beeld toch?
Ik heb zo het vermoeden dat Makrelen en Bosolifanten nog nooit getwijfeld hebben en juist daarom nog in het spreekwoordelijk paradijselijk Eden leven. Juist het ter discussie stellen, twijfelen aan de eigen oorsprong of natuur is des mensen getuige ook het op schrift gestelde verhaal over de verdrijving uit het paradijs.quote:Op dinsdag 15 september 2015 11:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Makrelen en bosolifanten twijfelen daar al lang niet meer aan.
De Harry Potter albums zijn ook wel leuk en best vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 15 september 2015 15:17 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik heb zo het vermoeden dat Makrelen en Bosolifanten nog nooit getwijfeld hebben en juist daarom nog in het spreekwoordelijk paradijselijk Eden leven. Juist het ter discussie stellen, twijfelen aan de eigen oorsprong of natuur is des mensen getuige ook het op schrift gestelde verhaal over de verdrijving uit het paradijs.
Er moet wel een reden zijn dat dat geloof van iemand de persoon aantrekt. Dat kan opgelegd zijn, maar het kan ook persoonlijke overtuiging zijn. Er zijn vormen van bewijs nodig om iemand te overtuigen, toch?quote:Op dinsdag 15 september 2015 07:57 schreef Haushofer het volgende:
Waar blijft het geloven als je kunt bewijzen?
De mens is een nieuwsgierig wezen en heeft weinig geduld. Iets dat een slecht antwoord geeft is beter als geen antwoord voor de massa.quote:Op dinsdag 15 september 2015 10:26 schreef Elzies het volgende:
Interessanter is de vraag waarom evolutie heeft bepaald dat zoveel mensen in God geloven.
In Het Zelfzuchtige Gen / The Selfish Gene wijdt Richard Dawkins daar een stuk aan. Als je het boek niet hebt, dan kan je er hier ook wel wat over vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Memequote:Op dinsdag 15 september 2015 10:26 schreef Elzies het volgende:
Laten we de discussie niet moeilijker maken dan die is. Bewijs voor het bestaan van God is sinds het ontstaan van religies nooit aangetoond.
Interessanter is de vraag waarom evolutie heeft bepaald dat zoveel mensen in God geloven. Wat is de reden achter dit programma? Waar komt het vandaan en waarom geeft alleen de menselijke soort hier uiting aan?
Ik rust mijn zaak.quote:Op dinsdag 15 september 2015 14:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Althans toch volgens de Sumerische grondtekst.
Ha! Win ik eens van Molurus met dit filmpje posten:quote:Op dinsdag 15 september 2015 10:26 schreef Elzies het volgende:
"Jouw God" ???quote:Op maandag 14 september 2015 09:56 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar men het bewijs ziet voor de bevestiging van het bestaan van hun "god". De logica in religie vind ik vaak ver te zoeken.
Men heeft het vaak over een "god" die liefde is en goedheid. Maar diezelfde "lieve god" vindt dan weer wel vaak dat je als je niet doet wat hij zegt, je straf verdient. En ook niet een beetje straf vaak, vergetelheid alleen is niet genoeg. Nee, eeuwig branden in de hel!!
Klinkt niet echt lief, toch?
Ik kan dar geen enkele logica in vinden, dat dat een "lieve god" is.
Waar zit jouw "bevestiging" van god?
Het geloof in zijn geheel is wat anders dan bewijs hebben voor god/goden. Dat laatste is een leap of faith.quote:Op dinsdag 15 september 2015 18:37 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Er moet wel een reden zijn dat dat geloof van iemand de persoon aantrekt. Dat kan opgelegd zijn, maar het kan ook persoonlijke overtuiging zijn. Er zijn vormen van bewijs nodig om iemand te overtuigen, toch?
Maar vaak is dat helemaal niet rationeel, of sleept men er later 'rationele argumenten' bij, zoals mensen als William Lane Craig of Ruben Jorritsma. Uiteindelijk is ratio en bewijs niet doorslaggevend. Anders hadden we het niet meer over geloof.quote:Op dinsdag 15 september 2015 18:37 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Er moet wel een reden zijn dat dat geloof van iemand de persoon aantrekt.
Dat zou best kunnen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 12:43 schreef erodome het volgende:
Ik heb wel ervaringen die mijn geloof ondersteunen, maar ben me tegelijkertijd bewust van het feit dat ik die zelf opgewekt kan hebben/ingevuld kan hebben.
Echt een teken van liefde idd.quote:Op donderdag 17 september 2015 18:24 schreef Kaas- het volgende:
Als je niet precies doet wat God van je verlangt zal hij je eeuwig laten martelen in de hel. Maar God is liefde.
Ja, zo gaat dat met god. Een en al liefde in goedheid, maar als het nodig is dan sloopt ie je totaal. Als het totaal onnodig is trouwens ook. Ken uw Bijbel.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:02 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Echt een teken van liefde idd.
Maar het is wel goed dat ie dat doet. Moet je maar geloven, ja togquote:Op vrijdag 18 september 2015 13:05 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, zo gaat dat met god. Een en al liefde in goedheid, maar als het nodig is dan sloopt ie je totaal. Als het totaal onnodig is trouwens ook. Ken uw Bijbel.
De 'goedheid' van de christelijke god is een dogma. Uit niets blijkt die goedheid, maar uit vrijwel alles blijkt sadistische en moordzuchtige psychopathie.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:07 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Maar het is wel goed dat ie dat doet. Moet je maar geloven, ja tog
Ik kan me nog een user herinneren die bij hoog en laag beweerde dat de Bijbelse genociden goed zijn, omdat God goed is en hij dus niets slechts kan doen. Over kromme redeneringen gesproken...quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De 'goedheid' van de christelijke god is een dogma. Uit niets blijkt die goedheid, maar uit vrijwel alles blijkt sadistische en moordzuchtige psychopathie.
Het is anders wel consequent.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik kan me nog een user herinneren die bij hoog en laag beweerde dat de Bijbelse genociden goed zijn, omdat God goed is en hij dus niets slechts kan doen. Over kromme redeneringen gesproken...
Dat was toch dat christenkind? Of toch Koning Dom? Of man1986? Of die agressieve jehova? Of een andere christen?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik kan me nog een user herinneren die bij hoog en laag beweerde dat de Bijbelse genociden goed zijn, omdat God goed is en hij dus niets slechts kan doen. Over kromme redeneringen gesproken...
Evolutie zit ook vol met genocides. Als wijzelf een product zijn van evolutie, kunnen we dan bezwaar maken? Zo bezien is de moderne evolutieleer niet veel beter.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is de essentie van religie. Zonder god is er weinig christendom meer over.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:16 schreef Sigaartje het volgende:
Het toerekenen van wandaden aan een God is een van de grootste dwalingen in de religie.
Karma is net zoiets als god: het bestaat niet.quote:Je vraagt in principe om je eigen karma.
Evolutie is geen handleiding, maar een biologisch principe.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Evolutie zit ook vol met genocides. Als wijzelf een product zijn van evolutie, kunnen we dan bezwaar maken? Zo bezien is de moderne evolutieleer niet veel beter.
Ik heb het niet over karma zoals het Hindoeïsme dat gelooft.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is de essentie van religie. Zonder god is er weinig christendom meer over.
[..]
Karma is net zoiets als god: het bestaat niet.
Ik ben alweer weg, had beter moeten weten dan denken dat het wat anders zou kunnen worden dan een groepje atheisten die lekker galt over geloof.quote:
En als ik geld jat, dan word ik rijker. Hoe is dat karma?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:22 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik heb het niet over karma zoals het Hindoeïsme dat gelooft.
Ik bedoel het heel simpel: als je je vrouw slaat dan zal je relatie alleen maar slechter worden.
Zo denk je erover?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:23 schreef Jigzoz het volgende:
En als ik geld jat, dan word ik rijker
Het goede moet dus van onszelf komen. De definitie ervan is waarschijnlijk een antropomorfische definitie, gezien vanuit ons gezichtspunt en belang. Nog een stap verder: gezien vanuit iemand individuele belang. En dan is het alweer fout.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Evolutie is geen handleiding, maar een biologisch principe.
Inderdaad. Enige logische conclusie is dan dat termen als 'goed' en 'kwaad' niets meer zijn dan persoonlijke, of opgelegde waardeoordelen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het goede moet dus van onszelf komen. De definitie ervan is waarschijnlijk een antropomorfische definitie, gezien vanuit ons gezichtspunt en belang. Nog een stap verder: gezien vanuit iemand individuele belang. En dan is het alweer fout.
Niet JG.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:16 schreef Sigaartje het volgende:
Het toerekenen van wandaden aan een God is een van de grootste dwalingen in de religie.
Precies. Oorzaak en gevolg.quote:Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Straf bestaat niet, wel consequentie op wat je doet.
Zoals Jigz zegt, karma bestaat niet. Als je gelooft in karma, dan is het wel zweverig.quote:Om het in de religie te houden: Je vraagt in principe om je eigen karma. Daar is niets ingewikkelds aan. Ik heb het niet over iets zweverigs.
Eens. Geen lotsbestemming, geen God heeft het zo gepland. Het is jijzelf.quote:Alles wat je doet op aarde, dat ben je zelf.
Omdat jullie het geen wandaden, maar goede daden, of noodzakelijk ingrijpen noemen.quote:
Mwoah... Iedere straf maar zien als een logisch gevolg vind ik wel erg simplistisch.quote:[..]
Precies. Oorzaak en gevolg.
Hoe zit het dan met die goddelijke alwetendheid?quote:[..]
Zoals Jigz zegt, karma bestaat niet. Als je gelooft in karma, dan is het wel zweverig.
[..]
Eens. Geen lotsbestemming, geen God heeft het zo gepland. Het is jijzelf.
Dat heet gewoon gevolg. Consequentie. Als je zegt karma, impliceert dat dat er iets is dat het daartoe stuurt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:22 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik heb het niet over karma zoals het Hindoeïsme dat gelooft.
Ik bedoel het heel simpel: als je je vrouw slaat dan zal je relatie alleen maar slechter worden.
Maar in je volgende leven zal het je berooien!quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:32 schreef Molurus het volgende:
Zoals mijn vader altijd zei.. als je er niet voor gepakt wordt maakt het niets uit of je iets verkeerd doet.
Dus in zekere zin klopt wat Jigzoz zegt: als je geld steelt zonder dat je daarop wordt betrapt dan word je rijker.
Gebruik dan geen woorden die je zelf niet begrijpt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:32 schreef Sigaartje het volgende:
Ik boelde karma enkel als gewoon een woord binnen dit leven.
Als je een kraan open draait komt er water uit
Godallemachtig wat een discussie zeg om een enkel woordje dat ik alleen maar als illustratief gebruikte. Jongejongejonge..
Net als in mijn vorige leven? Prima dan.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:33 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Maar in je volgende leven zal het je berooien!
Moeder aarde kent nu eenmaal geen echt goed of fout en goede intentie's doet de natuur ook al niets mee.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:32 schreef Molurus het volgende:
Zoals mijn vader altijd zei.. als je er niet voor gepakt wordt maakt het niets uit of je iets verkeerd doet.
Dus in zekere zin klopt wat Jigzoz zegt: als je geld steelt zonder dat je daarop wordt betrapt dan word je rijker.
Ja, er zullen vast meerdere mensen zijn die dat goedkeuren. Die agressieve jehova keurt het torpederen van andermans sociale leven ook goed omdat God dat hoegenaamd zou vragen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat was toch dat christenkind? Of toch Koning Dom? Of man1986? Of die agressieve jehova? Of een andere christen?
Cirkelredeneringen zijn meestal consistent, alleen zijn ze op niets gebaseerd.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:13 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Het is anders wel consequent.
Hangt er weer vanaf wat je onder moraliteit verstaat. IS houdt er ook een zekere moraliteit op na.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, er zullen vast meerdere mensen zijn die dat goedkeuren. Die agressieve jehova keurt het torpederen van andermans sociale leven ook goed omdat God dat hoegenaamd zou vragen.
Hoeveel duidelijker wil je hebben dat religie niet gelijk staat aan moraliteit?
Hangt ervan af of je een naturalistisch of een metafysisch idee van karma hebt. Dat handelingen gevolgen hebben valt onder een naturalistisch idee van karma (wij bestaan in onderlinge afhankelijkheid en creeren elkaars omgeving). Dat er een onvermijdelijke kosmische boekhouding is, die al je daden bijhoud, zorgt dat boontje altijd om zijn loontje komt, is een metafysisch idee van karma.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:29 schreef Hexx. het volgende:
Zoals Jigz zegt, karma bestaat niet. Als je gelooft in karma, dan is het wel zweverig.
Ik denk niet dat deelnemer bijbelse daden bedoelt. Eerder tegenwoordige dingen. Het is Gods wil dat hij aangereden wordt door een auto, bijv. Maar het is niet Gods wil. Hij keek gewoon niet goed uit of de bestuurder was gewoon dronken.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat jullie het geen wandaden, maar goede daden, of noodzakelijk ingrijpen noemen.
Wat bedoel jij met "straf". Zoals?quote:Mwoah... Iedere straf maar zien als een logisch gevolg vind ik wel erg simplistisch.
Als Hij weet, betekent het dan dat hij het ernaar stuurt?quote:Hoe zit het dan met die goddelijke alwetendheid?
De evolutieleer is amoreel: het pretendeert niet iets te zeggen over wat zou moeten zijn of over moreel goed of slecht, het spreekt slechts over wat is zonder verdere morele oordelen te vellen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Evolutie zit ook vol met genocides. Als wijzelf een product zijn van evolutie, kunnen we dan bezwaar maken? Zo bezien is de moderne evolutieleer niet veel beter.
Dat is waar.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hangt er weer vanaf wat je onder moraliteit verstaat. IS houdt er ook een zekere moraliteit op na.
Maar als je zoekt naar de meest fundamentele verklaringen, dan moeten het wel cirkelredeneringen zijn.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Cirkelredeneringen zijn meestal consistent, alleen zijn ze op niets gebaseerd.
Hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar als je zoekt naar de meest fundamentele verklaringen, dan moeten het wel cirkelredeneringen zijn.
Waarom zou dat moeten zijn? Dat volg ik even niet?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar als je zoekt naar de meest fundamentele verklaringen, dan moeten het wel cirkelredeneringen zijn.
De akasha kronieken, zeer interessant. Zeker omdat ze in verband worden gebracht met het 5de element, ether (wat in erg veel oude geloofsideeen en filosofieen voorkomt). Het element dat de andere bind om het maar simpel te stellen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hangt ervan af of je een naturalistisch of een metafysisch idee van karma hebt. Dat handelingen gevolgen hebben is valt onder een naturalistisch idee van karma (wij bestaan in onderlinge afhankelijkheid en creeren elkaars omgeving). Dat er een onvermijdelijke kosmische boekhouding is, die al je daden bijhoud, zorgt dat boontje altijd om zijn loontje komt, is een metafysisch idee van karma.
quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hangt ervan af of je een naturalistisch of een metafysisch idee van karma hebt. Dat handelingen gevolgen hebben valt onder een naturalistisch idee van karma (wij bestaan in onderlinge afhankelijkheid en creeren elkaars omgeving). Dat er een onvermijdelijke kosmische boekhouding is, die al je daden bijhoud, zorgt dat boontje altijd om zijn loontje komt, is een metafysisch idee van karma.
quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:33 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Dat heet gewoon gevolg. Consequentie. Als je zegt karma, impliceert dat dat er iets is dat het daartoe stuurt.
God doet niks meer? Hm. Da's wel Nietzschiaans, geloof ik.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ik denk niet dat deelnemer bijbelse daden bedoelt. Eerder tegenwoordige dingen. Het is Gods wil dat hij aangereden wordt door een auto, bijv. Maar het is niet Gods wil. Hij keek gewoon niet goed uit of de bestuurder was gewoon dronken.
Zoals in Bijbelse context.quote:[..]
Wat bedoel jij met "straf". Zoals?
Als er een kind een drukke weg oploopt, ik grijp niet in en dat kind wordt doodgereden, ben ik dan medeschuldig aan de dood van dat kind?quote:[..]
Als Hij weet, betekent het dan dat hij het ernaar stuurt?
Ik snap het nog steeds niet. Wat bedoel je?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Buiten het al is er niets meer, waarop dat gebaseerd is.
Ze zijn gebaseerd op Gods openbaringen. God bepaalt de morele standaard toch? Bedoel, we zitten vandaag de dag als Westerse wereld toch vooral met het probleem van het ontbreken van een vaste morele toetssteen omdat we God als de bepaler van de moraal hebben verlaten?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Cirkelredeneringen zijn meestal consistent, alleen zijn ze op niets gebaseerd.
<offtopic>quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:41 schreef erodome het volgende:
[..]
De akasha kronieken, zeer interessant. Zeker omdat ze in verband worden gebracht met het 5de element, ether (wat in erg veel oude geloofsideeen en filosofieen voorkomt). Het element dat de andere bind om het maar simpel te stellen.
Ik denk dat veel mensen een soort neiging tot religie hebben. Heb ik trouwens ook. Als ze die zelfstandig weten op te vullen, dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:44 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ze zijn gebaseerd op Gods openbaringen. God bepaalt de morele standaard toch? Bedoel, we zitten vandaag de dag als Westerse wereld toch vooral met het probleem van het ontbreken van een vaste morele toetssteen omdat we God als de bepaler van de moraal hebben verlaten?
Om de maatschappij moreel te leiden, vervulde religie prima zijn rol. Het lijkt soms net alsof we afstand hebben gedaan van een noodzakelijk ingrediënt van een goed functionerende menselijke populatie.Nu beschouwen we goed en en fout als relatief. Zodat iedere gek met lang genoeg discursief denken zijn slechtheid, die wel degelijk bestaat, uiteindelijk kan rechtvaardigen.
Nu wil ik ook niet per sé zeggen in zo'n God te geloven. Maar ik moet toch wel de maatschappelijke, morele waarde ervan erkennen. Enerzijds is het afschudden van religie, afschudden van een bepaald juk. Anderzijds is er wel een gat geslagen die tot op heden nog niet echt is opgevuld. Maar goed, we doen het ondanks alles verder tegenwoordig wel leuk hoor. Dan dan weer wel.
Heb ik ook.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:45 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
<offtopic>
Grappig, vooral door de huidige theorie van donkere materie (doet me denken aan de ether-theorie)
</offtopic>
<ontopic>
Er zijn dingen die op zichzelf gebaseerd zijn. Dat klinkt zweveriger dan het is.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Buiten het al is er niets meer, waarop dat gebaseerd is.
Je verklaart iets met iets anders, en dat met weer iets anders ... Als de wereld een gesloten systeem is, kom je uiteindelijk weer uit met hetgeen waarmee je begon ( = een cirkelredenering).quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap het nog steeds niet. Wat bedoel je?
Dat is helemaal geen cirkelredenering.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je verkeert is met iets anders, en dat met weer is iets anders ... Als de wereld een gesloten systeem is, kom je uiteindelijk weer uit met hetgeen waarmee je begon ( = een cirkelredenering).
Waarom niet?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen cirkelredenering.
Ja, in die zin zijn ze wel ergens op gebaseerd. Maar de religieuze dogmata laten zich nogal makkelijk in vraag stellen. Gewoonlijk zijn de dogmata waarop een logische redenering gebaseerd is, zodanig triviaal dat niemand ze in vraag stelt. Niemand vraagt zich af of 1+1=2, terwijl dat eigenlijk ook een dogma is.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:44 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ze zijn gebaseerd op Gods openbaringen. God bepaalt de morele standaard toch? Bedoel, we zitten vandaag de dag als Westerse wereld toch vooral met het probleem van het ontbreken van een vaste morele toetssteen omdat we God als de bepaler van de moraal hebben verlaten?
Om de maatschappij moreel te leiden, vervulde religie prima zijn rol. Het lijkt soms net alsof we afstand hebben gedaan van een noodzakelijk ingrediënt van een goed functionerende menselijke populatie.Nu beschouwen we goed en en fout als relatief. Zodat iedere gek met lang genoeg discursief denken zijn slechtheid, die wel degelijk bestaat, uiteindelijk kan rechtvaardigen.
Nu wil ik ook niet per sé zeggen in zo'n God te geloven. Maar ik moet toch wel de maatschappelijke, morele waarde ervan erkennen. Enerzijds is het afschudden van religie, afschudden van een bepaald juk. Anderzijds is er wel een gat geslagen die tot op heden nog niet echt is opgevuld. Maar goed, we doen het ondanks alles verder tegenwoordig wel leuk hoor. Dan dan weer wel.
Geloof jij dat Hij het stuurt? Hoe zie jij zo'n ongeluk dan?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
God doet niks meer? Hm. Da's wel Nietzschiaans, geloof ik.
Ik dacht dat we het over nu hebben... Stel dat je niet gelooft in de bijbel, hoe zou jij zo'n straf zien.quote:Zoals in Bijbelse context.
Waarom zou je dat zijn? Dat kind is gewoon daar gaan lopen. Hij heeft de pech dat jij niet had ingegrepen. Handeling en gevolg.quote:Als er een kind een drukke weg oploopt, ik grijp niet in en dat kind wordt doodgereden, ben ik dan medeschuldig aan de dood van dat kind?
Nee. Ik geloof niet in een god.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Geloof jij dat Hij het stuurt? Hoe zie jij zo'n ongeluk dan?
Wat voor straf?quote:[..]
Ik dacht dat we het over nu hebben... Stel dat je niet gelooft in de bijbel, hoe zou jij zo'n straf zien.
O wauw. Nou ja, rechters denken daar heel anders over.quote:[..]
Waarom zou je dat zijn? Dat kind is gewoon daar gaan lopen. Hij heeft de pech dat jij niet had ingegrepen. Handeling en gevolg.
Een redenering is een symbolische weergave van de feitelijke samenhang der dingen. Als de samenhang der dingen een lus vormt, dan is een fundamentele verklaring een cirkelredenering.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat het niets met een redenering te maken heeft.
De vraag was: hoe zie jij zo'n ongeluk? Is het Gods schuld? Je gelooft toch niet in God?quote:
Waar hadden we het dan over? Je weet wel, deelnemers "straf"?quote:Wat voor straf?
Jij zou jezelf dus de schuld geven?quote:O wauw. Nou ja, rechters denken daar heel anders over.
Ik ken geen enkele definitie van 'redenering' die ook maar in de buurt komt van wat je hierboven allemaal zegt. Weet je zeker dat je niet in de war bent met een ander woord?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een redenering is een symbolische weergave van de feitelijke samenhang der dingen. Als de samenhang der dingen een lus vormt, dan is een fundamentele verklaring een cirkelredenering.
Je bent nu een redenering en een argument dooreen aan het halen: cirkelredeneringen zijn volkomen legitieme redeneringen, maar het zijn slechte argumenten omdat er geen reden is om aan te nemen dat ze waar zijn. Een verklaring is altijd gebaseerd op argumenten - immers, je wilt anderen een reden geven om de verklaring voor waar aan te nemen -, die gevormd worden door redeneringen (van verschillend allooi).quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een redenering is een symbolische weergave van de feitelijke samenhang der dingen. Als de samenhang der dingen een lus vormt, dan is een fundamentele verklaring een cirkelredenering.
Dat zei ik toch net?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:55 schreef Hexx. het volgende:
[..]
De vraag was: hoe zie jij zo'n ongeluk? Is het Gods schuld? Je gelooft toch niet in God?
Ik geloof ook niet in goddelijke straffen, aangezien ik niet in een god geloof.quote:[..]
Waar hadden we het dan over? Je weet wel, deelnemers "straf"?
O wauw. Nou ja, rechters denken daar heel anders over.quote:
Absoluut.quote:Jij zou jezelf dus de schuld geven?
Zou ik in een god geloven, dan zou ik dat inderdaad zuivere klootzakkerij van 'm vinden.quote:Of eigenlijk, jij geeft God de schuld van alle ellende, want Hij grijot nooit in?
Klopt.quote:Maar je gelooft toch niet in God?
En nu de grote vraag: Jigz, hoe zou jij zo'n ongeluk zien?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zei ik toch net?
[..]
Ik geloof ook niet in goddelijke straffen, aangezien ik niet in een god geloof.
[..]
O wauw. Nou ja, rechters denken daar heel anders over.
[..]
Absoluut.
[..]
Zou ik in een god geloven, dan zou ik dat inderdaad zuivere klootzakkerij van 'm vinden.
[..]
Klopt.
Wat voor ongeluk?quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:00 schreef Hexx. het volgende:
[..]
En nu de grote vraag: Jigz, hoe zou jij zo'n ongeluk zien?
Dat is een herhaling van zetten. Als iemand een argument geeft, dan rust dat op uitgangspunten. Als je doorvraag dan moet iemand aanvullende argumenten geven waarom dit de uitgangspunten zijn. Dat leidt tot een oneindige regressie. Tenzij het een cirkelredenering wordt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je bent nu een redenering en een argument dooreen aan het halen: cirkelredeneringen zijn volkomen legitieme redeneringen, maar het zijn slechte argumenten omdat er geen reden is om aan te nemen dat ze waar zijn. Een verklaring is altijd gebaseerd op argumenten - immers, je wilt anderen een reden geven om de verklaring voor waar aan te nemen -, die gevormd worden door redeneringen (van verschillend allooi).
Dat auto ongeluk. Je probeerde mij te zeggen dat het Gods schuld was want hij is alwetend en greep toch niet in. Ik zei dat dat gewoon gevolg is van een handeling. Maar hoe zie jíj het dan?quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik volg je niet meer. Wat bedoel je nou?
Nee, als het goed is rust zo'n regressie uiteindelijk ofwel op een dogma ofwel op een zogenaamd self-evident feit (i.e., een feit dat zichzelf bewijst).quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is een herhaling van zetten. Als iemand een argument geeft, dan rust dat op uitgangspunten. Als je doorvraag dan moet iemand argumenten geven waarom dit de uitgangspunten zijn. Dat leidt tot een oneindige regressie. Tenzij het een cirkelredenering wordt.
Als redeneringen / argumenten gaan over de werkelijkheid, en deze werkelijkheid een gesloten systeem is, dan is iedere redenering uiteindelijk een cirkelredenering.
Nee, daar zou ik natuurlijk geen god de schuld van kunnen geven, want ik geloof niet in god.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ik denk niet dat deelnemer bijbelse daden bedoelt. Eerder tegenwoordige dingen. Het is Gods wil dat hij aangereden wordt door een auto, bijv. Maar het is niet Gods wil. Hij keek gewoon niet goed uit of de bestuurder was gewoon dronken.
Je bedoelt een openbaring ( = dogma) of God (iets dat zijn eigen grond is).quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, als het goed is rust zo'n regressie uiteindelijk ofwel op een dogma ofwel op een zogenaamd self-evident feit (i.e., een feit dat zichzelf bewijst).
Volgens mij heeft ie het niet over argumentaties, maar over natuurkundige oorzaak-gevolgrelaties.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, als het goed is rust zo'n regressie uiteindelijk ofwel op een dogma ofwel op een zogenaamd self-evident feit (i.e., een feit dat zichzelf bewijst).
Dogma is geen openbaring, maar een stelling van de gevestigde religieuze orde.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je bedoelt een openbaring ( = dogma) of God (iets dat zijn eigen grond is).
Nee, een dogma en een openbaring zijn niet hetzelfde. Een dogma in deze context betekent een fundamentele stelling die niet onderbouwd wordt. Dat kan "God is goed" zijn, maar het kan ook "als y na x komt, kan y x niet veroorzaken".quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je bedoelt een openbaring ( = dogma) of God (iets dat zijn eigen grond is).
Wat ben jij goed in het ontwijken van vragen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:06 schreef Jigzoz het volgende:
Ah, gevonden. Dit ongeluk bedoel je toch?
[..]
Nee, daar zou ik natuurlijk geen god de schuld van kunnen geven, want ik geloof niet in god.
Kun je je vraag dan misschien eens herhalen? Want ik denk dat ik niet begrijp wat je me nu eigenlijk vraagt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:18 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Wat ben jij goed in het ontwijken van vragen.
Als ik het goed begrijp heb jij daar nooit over nagedacht?
quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:18 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Wat ben jij goed in het ontwijken van vragen.
Als ik het goed begrijp heb jij daar nooit over nagedacht?
Wat zijn argumenten anders, dan relaties die men legt tussen het ene en het andere. Als je uitgaat van een gesloten talige werkelijkheid heb je hetzelfde probleem. Ook in dit gesloten talige universum verwijst alles naar iets anders, en het gesloten zijn maakt van iedere redenering een cirkelredenering.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Volgens mij heeft ie het niet over argumentaties, maar over natuurkundige oorzaak-gevolgrelaties.
Even vanaf het begin. Een cirkelredenering is bijvoorbeeld dit: ik vond het leuk, want ik heb er van genoten.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat zijn argumenten anders, dan relaties die men legt tussen het ene en het andere. Als je uitgaat van een gesloten talige werkelijkheid heb je hetzelfde probleem. Ook in dit gesloten talige universum verwijst alles naar iets anders, en het gesloten zijn maakt van iedere redenering een cirkelredenering.
Als je de talige werkelijkheid opvat als afgeleid van (verwijzend naar) een fysieke werkelijkheid. Dan geldt hetzelfde opnieuw in dit fysieke universum.
Het is simpel:
1. of er bestaan evidente uitgangspunten
2. of het wordt een cirkelredenering
Als mensen uitgaan van het eerste, komt men met het bezwaar dat ze maar wat aannemen (zoals God, een openbaring of andere axioma's). Als mensen het laatste doen, stel men dat een cirkelredenering niets verklaart. Het kan zo zijn dat een cirkelredenering niets verklaart, maar iedere geldige redenering is een cirkelredenering, tenzij je kunt uitleggen wat je bedoeld met evidente uitgangspunten.
Met een dogma bedoeld men idd een kleinere eenheid dan een hele openbaring. Maar de omvang van de eenheid is in mijn argument niet van belang. Van belang is alleen dat je een uitgangspunt aanneemt, die geen verdere verklaring behoefd.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, een dogma en een openbaring zijn niet hetzelfde. Een dogma in deze context betekent een fundamentele stelling die niet onderbouwd wordt. Dat kan "God is goed" zijn, maar het kan ook "als y na x komt, kan y x niet veroorzaken".
Bovendien is God niet een van de dingen die zijn eigen bewijs vormt. Ik heb eerder al uitgelegd wat voor dingen hun eigen bewijs vormen: stellingen wiens ontkenning logisch onmogelijk zijn (cogito ergo sum) en tautologieën ('een cirkel is 360º').
Ik zit een abstractie niveau hoger. Atomen kunnen de fysieke bouwstenen van de wereld zijn. Atomen kunnen ook de logische bouwstenen van een wereldbeeld zijn. De vraag naar een rechtvaardiging van de aangenomen bouwstenen, is hetzelfde logische probleem.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Even vanaf het begin. Een cirkelredenering is bijvoorbeeld dit: ik vond het leuk, want ik heb er van genoten.
Een ecosysteem is geen cirkelredenering.
Eh... Oké. Ik denk dat ik maar afhaak.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:43 schreef deelnemer het volgende:
Ik zit een abstractie niveau hoger.
Het ene dogma is het andere niet.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Met een dogma bedoeld men idd een kleinere eenheid dan een hele openbaring. Maar de omvang van de eenheid is in mijn argument niet van belang. Van belang is alleen dat je een uitgangspunt aanneemt, die geen verdere verklaring behoefd.
God wordt vaak gedefinieerd als datgeen dat zijn eigen grond is.
Die sprong snap ik opnieuw niet. Wat heeft dit te maken met randen?quote:Al deze overwegingen komen neer op dezelfde logische probleem: het probleem met de randen. Daar waar voorbij de rand niets meer is. Je hebt het met de plaats waar de ruimte ophoudt, waar de tijd begint of eindigt, waar de redenering begint, waar de wereld begint, etc ...
Door het begin en eindpunt aan elkaar te knopen, ontstaat een cirkel. Dat is de bekende oplossing van het randprobleem.
Dat lijkt me een open deur. Het gaat hier alleen om het kenmerk dat een dogma wordt aangenomen ipv beredeneerd.quote:Op vrijdag 18 september 2015 15:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het ene dogma is het andere niet.
Een argument heeft ook een randen: het begin en het einde. Het begin van een argument is een randprobleem. Waarom begint het argument daar? Stel dat je begint met iets dat niet klopt. Dan kan het argument correct zijn en de conclusie incorrect. Je zou dus moeten beginnen met correcte uitgangspunten. Ieder uitgangspunt moet worden gecontroleerd op zijn juistheid. Dat vereist nieuwe argumenten, die het beginpunt opschuiven naar meer fundamentele uitgangspunten. Dat houdt nooit op. Daarom kun je de uitgangspunten niet rechtvaardigen. Dus is een argumentatie altijd onvolledig, en bewijst het niets ook al zijn alle denkstappen correct. Net zoals een cirkelredenering niets bewijst, ook al zijn alle denkstappen correct.quote:Die sprong snap ik opnieuw niet. Wat heeft dit te maken met randen?
Okquote:Op vrijdag 18 september 2015 12:25 schreef Sigaartje het volgende:
"Jouw God" ???
Ik heb geen God. Een God kun je niet hebben.
Nee, dat is het probleem van velen. Je redeneert enkel vanuit je eigen spectrum. bewijs is er in vele soorten en maten. Je kunt in een rechtzaak ook alles als bewijs aanvoeren. Of het als dusdanig meegewogen gaat worden is afhankelijk van hoe sterk het bewijs is. Daarnaast is dit ook geen rechtzaak, als je alles al bij voorbaat uitsluit vanuit jouw definitie, stel je jezelf absoluut niet open voor een discussie. Dan wil je alleen vanuit 1 bepaald spectrum denken.quote:Op vrijdag 18 september 2015 12:43 schreef erodome het volgende:
Het geloof in zijn geheel is wat anders dan bewijs hebben voor god/goden. Dat laatste is een leap of faith.
Ok noem je het zo, wat zijn die ervaringen?quote:Op vrijdag 18 september 2015 12:43 schreef erodome het volgende:
Ik heb wel ervaringen die mijn geloof ondersteunen, maar ben me tegelijkertijd bewust van het feit dat ik die zelf opgewekt kan hebben/ingevuld kan hebben.
En? Een mens is voornamelijk een emotioneel wezen dat rationeel probeert te zijn. Daarom heeft een mens regels nodig, toch? Was de mens enkel een rationeel wezen, dan waren er een stuk minder problemen en oorlogen, etc. Maar het lven zou enorm saai zijn. Emotie maakt het mogelijk te beleven, rationaliteit probeert het een plek te geven.quote:Op vrijdag 18 september 2015 12:55 schreef Haushofer het volgende:
Maar vaak is dat helemaal niet rationeel,
William Lane Craig vind ik een enorm vervelende manquote:Op vrijdag 18 september 2015 12:55 schreef Haushofer het volgende:
of sleept men er later 'rationele argumenten' bij, zoals mensen als William Lane Craig of Ruben Jorritsma. Uiteindelijk is ratio en bewijs niet doorslaggevend. Anders hadden we het niet meer over geloof.
Als je daadwerkelijk overtuigd bent van het bestaan van God, en je geloofd daadwerkelijk dat die bestaat, een almachtige God. Hoe serieus neemt die mens die God dan als diezelfde persoon daden toeschrijft aan mensen? Of aan die God? Die mens geloofd in iets dat alles weet en alles kan, maar denkt zelf wel een oordeel over God of zijn schepping te kunnen maken? Heo kan die mens het beter weten dan die God?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:16 schreef Sigaartje het volgende:
Ook dat weet je niet zeker. Volgens Sam Harris dus niet. Die zegt dat het prima mogelijk is dat je enkel onderhevig bent aan hoe je levenservaringen je hebben gevormd tot wie je bent. Als hij hetzelfde leven had geleidt als of beleeft als Adolf Hitler, dan Had Sam Harris hetzelfde gedaan als Adolf Hitler!!quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:16 schreef Sigaartje het volgende:
Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Ik ben geen atheistquote:Op vrijdag 18 september 2015 13:22 schreef erodome het volgende:
Ik ben alweer weg, had beter moeten weten dan denken dat het wat anders zou kunnen worden dan een groepje atheisten
Hoe leg ik die uit? Gaat vooral over gevoelens van aanwezigheid en het ondersteunen van bepaalde doelen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 15:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ok noem je het zo, wat zijn die ervaringen?
En zo simpel is het dus niet. Daarom denk ik ook niet zo. Dat absolutisme is niet realistisch, het is alleen in bepaalde gevallen waar.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:24 schreef Sigaartje het volgende:
Op vrijdag 18 september 2015 13:23 schreef Jigzoz het volgende:
En als ik geld jat, dan word ik rijker
Zo denk je erover?
Ok....
Eventjes terzijde: gelooft is met een t, (niet met een d)quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als je daadwerkelijk overtuigd bent van het bestaan van God, en je geloofd daadwerkelijk dat die bestaat, een almachtige God. Hoe serieus neemt die mens die God dan als diezelfde persoon daden toeschrijft aan mensen? Of aan die God? Die mens geloofd in iets dat alles weet en alles kan, maar denkt zelf wel een oordeel over God of zijn schepping te kunnen maken? Heo kan die mens het beter weten dan die God?
[..]
Ook dat weet je niet zeker. Volgens Sam Harris dus niet. Die zegt dat het prima mogelijk is dat je enkel onderhevig bent aan hoe je levenservaringen je hebben gevormd tot wie je bent. Als hij hetzelfde leven had geleidt als of beleeft als Adolf Hitler, dan Had Sam Harris hetzelfde gedaan als Adolf Hitler!!
Dus wie is er dan verantwoordelijk, als je wil onderhevig is aan dat wat je hebt meegemaakt?
Dan is er geen vrije wil. Ik denk dat er wel een wil die veel vrijer is dan wat Sam Haris zegt/vermoedt. Dat baseer ik op mijn eigen ervaringen, en als Sam Harris mijn leven had geleidt, dan had hij nu precies hetzelfde gezegd.
Het is geen dogma, maar een definitie:quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niemand vraagt zich af of 1+1=2, terwijl dat eigenlijk ook een dogma is.
Daar gaan we weer.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:47 schreef bechirti het volgende:
In dromen kan men bewijs vinden.. Moet je ze eens opschrijven en interpreteren, net als Freud en jung deden. Superinteressant.
Ik typ wat af, maak wel eens een foutje, gaan we daar elkaar op aanspreken? Is dat hier relevant?quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:24 schreef Sigaartje het volgende:
Eventjes terzijde: gelooft is met een t, (niet met een d)
nar mijn idee zijn dromen een onderbewuste interpretatie van ervaringen, waar bij niet slapen men alles bewust probeert te verklaren.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:47 schreef bechirti het volgende:
In dromen kan men bewijs vinden.. Moet je ze eens opschrijven en interpreteren, net als Freud en jung deden. Superinteressant.
Nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Empirisch bewijs misschien ja. Maar bewijs is dat wat een ieder ergens van overtuigt, dat is heel persoonlijkquote:
Natuurlijk is dat niet relevant. Maar het staat onverzorgd en het leest niet lekker.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:31 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik typ wat af, maak wel eens een foutje, gaan we daar elkaar op aanspreken? Is dat hier relevant?
1+1= niet per definitie 2. 1+1=2 is denken in absoluten. Ik kan je duisenden voorbeelden geven van situaties waarin 1+1 niet 2 representeert/ 1 fiets + 1 boot = 2? Nee, het is enkel 2 wanneer je perspectief 2 objecten zoekt. Het blijft gewoon 1+1 vanuit een ander perspectief. nog steeds 1 boot en 1 fietsquote:Op vrijdag 18 september 2015 17:07 schreef deelnemer het volgende:
Het is geen dogma, maar een definitie:
1 + 1 definieert 2
Overtuiging is iets anders dan weten.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Empirisch bewijs misschien ja. Maar bewijs is dat wat een ieder ergens van overtuigt, dat is heel persoonlijk
ik ben geen atheist, en nee ik heb geen lange tenen. Het gaat mij om de inhoud, en niet om iets anders. Elkaar op spelfoutjes wijzen of tiepfoutjes is niet fijn in een conversatie vind ik.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:36 schreef Sigaartje het volgende:
Jeetje, hebben jullie atheïsten allemaal zulke lange tenen?
Jongen, ik hou hele droomdagboeken bij.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:47 schreef bechirti het volgende:
Het idee dat 1+1 hetzelfde is als twee, is gebaseerd op een dogma. Er is geen objectieve manier om dat te bewijzen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is geen dogma, maar een definitie:
1 + 1 definieert 2
In wezen weten we helemaal niks praktisch, men wist vroeger ook van alles. nu weet men dat het anders is. Wat weet men over 100 jaar?quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:42 schreef Sigaartje het volgende:
Overtuiging is iets anders dan weten.
Wij atheïsten hebben helemaal geen lange tenen. Wie denk je godverdomme wel niet dat je bent, met zulke achterlijke kutopmerkingen?! Flikker dan gewoon op!quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:36 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat niet relevant. Maar het staat onverzorgd en het leest niet lekker.
Jeetje, hebben jullie atheïsten allemaal zulke lange tenen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wij atheïsten hebben helemaal geen lange tenen. Wie denk je godverdomme wel niet dat je bent, met zulke achterlijke kutopmerkingen?! Flikker dan gewoon op!Pardon?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
Nu ben ik je kwijt. '1' is toch gewoon waarneembaar?quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het idee dat 1+1 hetzelfde is als twee, is gebaseerd op een dogma. Er is geen objectieve manier om dat te bewijzen.
Geeft niet. Je visitekaartje had je al eerder afgegeven.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oh, nee. Ik had beter moeten weten dan een grapje te maken bij een gelovige...
Wiskunde is niet mijn sterkste vak, dus hier iemand die het beter uitlegt:quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nu ben ik je kwijt. '1' is toch gewoon waarneembaar?
Het deel in mijn hersenen dat over de wiskunde gaat bestaat uit eelt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wiskunde is niet mijn sterkste vak, dus hier iemand die het beter uitlegt:
http://mathforum.org/library/drmath/view/51551.html
Zoals je ziet, vertrekt zelfs de bewering dat 1+1=2 vanuit een stel postulaten.
Dat betekent dat het veel gebruikt is.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het deel in mijn hersenen dat over de wiskunde gaat bestaat uit eelt.
Dat was dan tevergeefs. Wiskunde A ging prima, maar die abstracte zooi... Neen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat betekent dat het veel gebruikt is.
Voor de stelling, dat iedere fundamentele redenering een cirkelredenering is, hebt je nodig:quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele definitie van 'redenering' die ook maar in de buurt komt van wat je hierboven allemaal zegt. Weet je zeker dat je niet in de war bent met een ander woord?
Zullen we eerst even beginnen met de definitie van 'redenering'?quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Voor de stelling, dat iedere fundamentele redenering een cirkelredenering is, hebt je nodig:
1. een gesloten universum
2. stappen (denkstap in een redenering of tijdstap in een evolutie)
Een gesloten universum is logisch gezien rond, het heeft geen randen. Je kunt altijd stappen zetten, maar je kunt er nooit uitstappen. Dat is zo in een zelfstandig taal universum, in een fysische beschrijving van het universum, en iedere andere beschrijving, zolang het maar gesloten is en je erin beweegt. Als je een bepaalde beschrijving als de realiteit ziet, geldt het ook voor de wereld zelf.
Verklaringen voeren je van uitgangspunten naar een conclusie. Als je van de conclusie (of dat wat je wilt verklaren) terug redeneert naar de bron kom je
1. of uit bij axioma's en daar stopt het,
2. of je blijft eindeloos door stappen.
De eerste mogelijk is een vorm van geloof (geloof in de axioma's). De tweede mogelijkheid betekent dat je alleen maar kunt blijven rond kletsen, maar nooit bij de uiteindelijke verklaring komt (iedere fundamentele redenering bevestigt dat de cirkel rond is).
Ik kon daar ook geen hol van. Heb me door wiskunde B gesleept omdat ik te trots was om toe te geven dat ik slecht ben in wiskunde.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat was dan tevergeefs. Wiskunde A ging prima, maar die abstracte zooi... Neen.
Nederlands en biologie. De rest vond ik kut, want saai.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik kon daar ook geen hol van. Heb me door wiskunde B gesleept omdat ik te trots was om toe te geven dat ik slecht ben in wiskunde.
Nu kan ik dat wel toegeven, maar vind ik wiskunde eigenlijk best wel tof. Heb zelfs op de unief in mijn talenstudie nog een wiskundevak gevolgd.
Oh, ik vond eigenlijk alles wel interessant. Alleen aan Duits had ik een hekel (fuck Duits) en gym vond ik zelden leuk omdat we altijd moesten turnen en zo.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nederlands en biologie. De rest vond ik kut, want saai.
Gym ben ik halverwege de vierde of begin vijfde mee gestopt. In de kroeg was het leuker.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oh, ik vond eigenlijk alles wel interessant. Alleen aan Duits had ik een hekel (fuck Duits) en gym vond ik zelden leuk omdat we altijd moesten turnen en zo.
Komt dat niet neer op zoeken naar een moraliteit waaraan je jezelf kunt definieeren?quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:21 schreef erodome het volgende:
Hoe leg ik die uit? Gaat vooral over gevoelens van aanwezigheid en het ondersteunen van bepaalde doelen.
Waarom is dat geen bewijs? Voor jou kan het wel degelijk bewijs zijn, wan een ander er van vindt zou totaal niet relevant moeten zijn. Als het letterlijk zo gebeurd is, dan zou een ieder misschien wel even iets hebben van, hmmm dat is bijzonder. Maar probeer je jezelf in te leven in iets en het komt meestal niet uit, maar nu ineens wel? Dan met je het ook in dat perspectief plaatsen. Als je iets vaak genoeg doet, dan kan het een keer uitkomen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:21 schreef erodome het volgende:
Zo heb ik bv eens mijn verdwaalde kat naar huis gehaald met behulp van magie waarbij ik ook een godin aanriep om te helpen. He gevoel van aanwezigheid was erg sterk, kon dan ook voor mijn "geestenoog" zien waar de kat was en hem letterlijk de weg naar huis laten zien, begeleiden. Toen hij in het pad achter huis vlakbij de poort was (wat ik dus "zag" in die "trance") kwam ik uit trance en zag ik de kat letterlijk (echt dus) over de schutting komen.
Maar dit is geen enkel bewijs,
Ik heb zelf vaak zat dingen meegemaakt waarbij ik wist hoe het daadwerkelijk zat, terwijl men iets heel anders vertelde. Ik had niet kunnen weten hoe het zit binnen wat men algemeen verstaat onder "rationaliteit". Maar later werd preciest bevestigt dat het letterlijk zo zat. Dat maak ik regelmatig mee.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:21 schreef erodome het volgende:
het kan ook een gelukkig toeval zijn. Het was gewoon een erg sterk gevoel waarbij ik ook het gevoel had begeleid te worden. Heb dan ook de betreffende godin hartelijk bedankt en die avond nog een offertje gedaan aan haar.
Het krijgt allemaal meer betekenis eigenlijk, toch?quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:21 schreef erodome het volgende:
Gaat het over het geloof in zijn geheel dan vind ik het bv erg prettig de jaarfeesten te volgen en te zien wat die voor mij betekenen, voor mijn ontwikkeling betekenen. De ervaringen daarmee zijn erg goed, ik heb meer voortgang, meer zelfkennis gekregen erdoor.
Als je gelukkig bent met wie je bent, kan geen persoon die niet onderdeel uitmaakt van jouw intieme kring van geluk je je geluk afpakken. Tenzij men je je dat wat je gelukkig maakt afpakt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:21 schreef erodome het volgende:
Heb nooit meer last van winterdipjes, ga gewoon heerlijk mee in de "flow" van het jaar zoals die zich hier in deze gebieden manifesteert.
Komt dat neer op dat het jezelf onderdeel van dat geheel voelen je een bepaalde geruststelling geeft?quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:21 schreef erodome het volgende:
Ik vier en eer die punten op het wiel van het jaar graag, niet omdat de wereld of de goden dat nodig hebben, de wereld draait ook zonder mij gewoon door, maar om wat het voor mij betekend om in dat ritme van de hier heersende natuur mee te gaan.
Maar zo denkt de massa niet. De mens ziet zichzelf graag als het middelpunt, ook al zegt men vaak van niet.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:21 schreef erodome het volgende:
Het wereldbeeld waarbij de mens niet het brandende middelpunt is van het universum, maar gewoon deel van het geheel is past me ook zeer goed.
En niemand heeft meer dan dat. Allemaal anekdotes, sommigen nemen enkel de anekdotes van aaderen aan om zichzelf te bevestigen. Wat we weten is niets meer dan wat een enkeling tot nu toe heeft kunnen concluderen vanuit 1 bepaald pespectief.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:21 schreef erodome het volgende:
Disclaimer: Ik pretendeer dus niet te zeggen dat ik hard bewijs heb, ik heb niet meer dan wat gevoel en wat anekdote's, maar alles bij elkaar valt het voor mij op z'n plaats.
De kroegen gingen bij ons pas om 15u open en school duurde tot 14.30. Konden we gymmen (fuck yeah, vrijdag laatste uur gymquote:Op vrijdag 18 september 2015 18:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Gym ben ik halverwege de vierde of begin vijfde mee gestopt. In de kroeg was het leuker.
Dat doe ik ook niet.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Trek je daar maar niet teveel van aan
Vrijdagmiddag zaten we sowieso in de kroeg.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De kroegen gingen bij ons pas om 15u open en school duurde tot 14.30. Konden we gymmen (fuck yeah, vrijdag laatste uur gym), douchen, even wat te snacken halen en direct doorfietsen.
Cogito ergo sum.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vrijdagmiddag zaten we sowieso in de kroeg.
Maar goed. Jij nog bewijzen voor je god?
In de logica worden redeneringen geformaliseerd tot een symbolische logica, met uitgangspunten (axioma's) en geldige denkstappen (deductie regels). Dat is een axiomatisch model, waarin stellingen waar zijn als ze dmv de deductie regels kunnen worden afgeleid van de axioma's. Inductie is in de formele logica geen geldige redenering.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zullen we eerst even beginnen met de definitie van 'redenering'?
Gewoon deze doen?
Dat bedoelde ik op geen enkele manier ironisch.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat, is bescheidenheid nou ook al een van de vereisten voor satanisme?
Ik snap echt geen fuck van wat je zegt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In de logica worden redeneringen geformaliseerd tot een symbolische logica, met uitgangspunten (axioma's) en geldige denkstappen (deductie regels). Dat is een axiomatisch model, waarin stellingen waar zijn als ze dmv de deductie regels kunnen worden afgeleid van de axioma's. Inductie is in de formele logica geen geldige redenering.
Het geloof is God is een religieuze uitvoering van dit axiomatische denkmodel. Het heeft als probleem dat je moet beginnen met ware axioma's als ware stellingen wilt afleiden. De logica houdt zich niet bezig met de vraag naar de ware axioma's. Maar zonder deze heb je er niets aan.
Juist de axioma's zijn het probleem. Axioma's zijn willekeurige beginpunten in iedere redenering. Het is een voorbeeld van het algemene probleem met randen. Alles wordt in de deductie stap voor stap afgeleid, alleen de axioma's worden nooit bewezen.
Dat kun je oplossen op de standaard manier om het randprobleem op te lossen. Je knoopt de losse eindje aan elkaar, en er zijn geen randen (axioma's) meer. Daarna is iedere redenering een cirkelredenering.
Dat heb je met filosofie al snel.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap echt geen fuck van wat je zegt.
Hexx. gelooft.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:27 schreef Werkman het volgende:
Gaap ...zoveelste religietopic op een forum waar geen hond gelooft dus voor wie is de uitdaging tot discussie?
![]()
Er was hier net iemand die zei dat er hier niemand gelooft. Dat was eigenlijk alles.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:30 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Hѐh? Wat?
Wie wil met mij discussiëren? Laat maar horen.
Oke. Een passant dus.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er was hier net iemand die zei dat er hier niemand gelooft. Dat was eigenlijk alles.
Heb je zelf niet de ervaring dat je in de filosofie al snel in een cirkeltje denkt. Je graaft dieper en dieper, want je bent niet bereid iets zomaar aan te nemen. Je denkt je een wereld, en de wereld 'denkt' jou.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap echt geen fuck van wat je zegt.
Vriend, wat heb jij gerookt en waar kan ik het kopen?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Heb je zelf niet de ervaring dat je in de filosofie al snel in een cirkeltje denkt. Je graaft dieper en dieper, want je bent niet bereid iets zomaar aan te nemen. Je denkt je een wereld, en de wereld denkt jouw.
Of je neemt iets aan als waar, of je denkt rond en rond ...
Nee, eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Heb je zelf niet de ervaring dat je in de filosofie al snel in een cirkeltje denkt. Je graaft dieper en dieper, want je bent niet bereid iets zomaar aan te nemen. Je denkt je een wereld, en de wereld 'denkt' jou.
Of je neemt iets aan als waar, of je denkt rond en rond ...
Hoe wil je een redenering dan laten beginnen, om nog enige hoop te hebben dat het zin heeft om verder te gaan met redeneren?quote:
ik wel hoorquote:Op vrijdag 18 september 2015 18:30 schreef Hexx. het volgende:
Hѐh? Wat?
Wie wil met mij discussiëren? Laat maar horen.
Als er geen patat is, dan is er ook geen zuurstof.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:51 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Als er geen god is, is er ook geen satan.
Discussiepartner, zou ik denkenquote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Sigaartje het volgende:
Hexx is een goeie discusseerster (is dat laatste woord wel goed?)
Bij mij, jou en alles om ons heen. Want geschapen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
Laten we beginnen bij de topictitel. Waar zit jouw bewijs voor God?
Als je niets hebt als alleen tellen, dan heb je een nieuw woord nodig bij iedere volgende tel. Dat nieuwe woord noemt men één, daarna twee, etc ... (dat is een afspraak).quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het idee dat 1+1 hetzelfde is als twee, is gebaseerd op een dogma. Er is geen objectieve manier om dat te bewijzen.
Zonde bestaat alleen voor de gelovige, dus het geloof zadelt je op met een probleem en biedt daar een soort oplossing bij. Niet bepaald vooruitgang, lijkt me.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
Bewijs krijg je door in Jezus te geloven,dan krijg je zoveel bewijs in je leven dat wil je niet weten...maar dat is alleen voor de desbetreffende persoon en niet te bewijzen voor andere....heb het zelf ook ervaren....als de Heilige Geest over je komt nadat je opnieuw geboren bent ga je zoveel verschil merken....dan wordt je een slaaf van de rechtvaardigheid ipv de zonde en ga je meer en meer leven zoals Jezus...
Nee, het geloof leert je te begrijpen over het waarom en ermee om te gaan. Het maakt je leven juist lichter.quote:Op vrijdag 18 september 2015 19:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
[..]
Zonde bestaat alleen voor de gelovige, dus het geloof zadelt je op met een probleem en biedt daar een soort oplossing bij. Niet bepaald vooruitgang, lijkt me.
Geloven, of dat ene perspectief voor waar aan te nemen?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
Bewijs krijg je door in Jezus te geloven
Dat wil ik dus wel weten, vandaar de topictitel.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
,dan krijg je zoveel bewijs in je leven dat wil je niet weten.
Maar ik kan ook hetzelfee ervaren met niet Jezus, maar iets anders, Bijvoorbeeld Mohammed. Of eigenlijk wat dan ook. Toch?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
maar dat is alleen voor de desbetreffende persoon en niet te bewijzen voor andere
Maar daaruit neem jee aan dat het de heilige geest is toch?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
.heb het zelf ook ervaren....als de Heilige Geest over je komt nadat je opnieuw geboren bent
Welke rechtvaardigheid? Is het niet dat je slaaf wordt van die voor ingenomen moraliteit?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
..dan wordt je een slaaf van de rechtvaardigheid ipv de zonde en ga je meer en meer leven zoals Jezus...
Hoe concludeer je dan dat we geschapen zijn?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:59 schreef Hexx. het volgende:
Bij mij, jou en alles om ons heen. Want geschapen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op vrijdag 18 september 2015 19:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zonde bestaat alleen voor de gelovige, dus het geloof zadelt je op met een probleem en biedt daar een soort oplossing bij. Niet bepaald vooruitgang, lijkt me.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |