abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156071627
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar men het bewijs ziet voor de bevestiging van het bestaan van hun "god". De logica in religie vind ik vaak ver te zoeken.

Men heeft het vaak over een "god" die liefde is en goedheid. Maar diezelfde "lieve god" vindt dan weer wel vaak dat je als je niet doet wat hij zegt, je straf verdient. En ook niet een beetje straf vaak, vergetelheid alleen is niet genoeg. Nee, eeuwig branden in de hel!!

Klinkt niet echt lief, toch?

Ik kan dar geen enkele logica in vinden, dat dat een "lieve god" is.

Waar zit jouw "bevestiging" van god?
pi_156071677
Er is geen bewijs vandaar dat het "geloof" heet.
pi_156071762
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 09:58 schreef KolonelBroodje het volgende:
Er is geen bewijs vandaar dat het "geloof" heet.
bewijs wordt vaak erg ruim geinterpreteert in sommige kringen. Voor elke geloof is er altijd een soort vorm van bewijs nodig om het aannemelijk te maken.
pi_156072069
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 10:03 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

bewijs wordt vaak erg ruim geinterpreteert in sommige kringen. Voor elke geloof is er altijd een soort vorm van bewijs nodig om het aannemelijk te maken.
Dus je vraag is eigenlijk op basis waarvan of hoe een bepaald geloof is ontstaan?
pi_156072105
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 10:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Dus je vraag is eigenlijk op basis waarvan of hoe een bepaald geloof is ontstaan?
Nee, op welke persoonlijke basis valideert men zijn/haar god
pi_156072315
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 10:23 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

"Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven." (Johannes 20:24-29). Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom. Volgens mij is dat hetzelfde in andere religies, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
pi_156072363
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 10:23 schreef HongKongPhoey het volgende:

Leuk boekje hierover:
http://www.cosmox.be/boek(...)kneale-9789023484806
pi_156072467
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 10:34 schreef Bombvis het volgende:
"Omdat je me gezien hebt, geloof je.
Dat is geen geloven. Dat is eerder vaststellen.
quote:
Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom
Je kunt je god valideren met de bijbel. Vele, vele "gelovigen" die doen dat ook zo. Het staat in de bijbel, dan is het dus waar. Dat is hun validatie.
pi_156073207
George Carlin mag hier niet ontbreken natuurlijk.

bivd kijkt met u mee.
pi_156073810
Voor de meeste mensen zal het in eerste instantie persoonlijke ervaring zijn. Verder is er een hele "tak van sport" die erop gericht is het bestaan van God te bewijzen of aannemelijk te maken genaamd apologetics. Zoek bijvoorbeeld eens op "William Lane Craig" een van de bekendere namen in die scene, er staan veel van zijn debatten op youtube en hij heeft zijn eigen website "reasonable faith".

Ik vind het zelf een enorme creep en zijn argumenten lijken in eerste instantie heel redelijk, maar houden in mijn optiek geen stand als je ze nader bekijkt. Maar dat is mijn persoonlijke mening, als je interesse hebt in het onderwerp is het wel goed en toegankelijk materiaal.
pi_156074066
quote:
Waar zit het bewijs voor het bestaan van jouw god?
Nergens. Heel het geloof stamt uit de tijd dat de mensheid nog redelijk achterlijk was en te maken had met diverse dingen als onweer en natuurrampen en mislukte oogsten en alles, en dat was eenvoudig te verklaren door het aan een god toe te dichten.

Zo werden de mensen ook een beetje onder de pet gehouden door de kerk.

Tegenwoordig is de wetenschap zo ver dat het eigenlijk stuitend is dat er nog altijd zo fucking veel mensen zo achterlijk zijn om te geloven in een god.

Er is geen enkel bewijs voor een god. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_156074125
Ik heb overigens nog nooit een gelovige een fatsoenlijk antwoord zien/horen geven op de vraag:

Kan God Almachtig een steen maken die zo groot en zo zwaar is dat hij hemzelf niet op kan tillen?

Als je toch zo achterlijk bent om je hele leven in dienst van die god te stellen, dan bedenk je toch ook een passend antwoord op zo een relatief simpele vraag?

Overigens dat bidden voor het eten is helemaal achterlijk. Dank u god voor deze spijs. Flikker een end op man, bedank je vrouw maar dat die door weer en wind naar die kutsupermarkt is gegaan om je vreten te kopen }:|
pi_156074174
Kortweg kan ik er met mijn verstand niet bij dat er wereldwijd nog miljarden mensen zijn die heilig geloven in het bestaan van een (of meerdere) god(en).

Kijk eens om je heen man. Al die ellende, oorlog, honger, dooie propagandakinderen op het strand en weet ik wat al dies meer zij. Zou een god dat nou allemaal gewoon laten gebeuren die ellende? Schei toch uit man. :')
pi_156074484
quote:
7s.gif Op maandag 14 september 2015 11:58 schreef Geralt het volgende:
Ik heb overigens nog nooit een gelovige een fatsoenlijk antwoord zien/horen geven op de vraag:

Kan God Almachtig een steen maken die zo groot en zo zwaar is dat hij hemzelf niet op kan tillen?

Als je toch zo achterlijk bent om je hele leven in dienst van die god te stellen, dan bedenk je toch ook een passend antwoord op zo een relatief simpele vraag?

Overigens dat bidden voor het eten is helemaal achterlijk. Dank u god voor deze spijs. Flikker een end op man, bedank je vrouw maar dat die door weer en wind naar die kutsupermarkt is gegaan om je vreten te kopen }:|
Laat mij even advocaat van de gelovige spelen dan. De vraag heeft implicaties die niet juist zijn. Ten eerste is het idee van optillen nogal vreemd als je het op kosmische schaal gaat bekijken. Maar het idee van een steen die zo zwaar is dat God hem niet in beweging kan brengen is inconsistent. Het is een beetje als vragen of God een vierkante cirkel kan maken. Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.
pi_156074591
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 11:43 schreef Alfje het volgende:
William Lane Craig"
Vervelend mannetje is dat. Hij gaat al per definitie uit van het feit dat er absolute moraliteit is, en dan kom je volgens hem eenvoudig bij god uit. Zo is het natuurlijk wel erg makkelijk, bewijs eerst eens dat er iets als absolute moraliteit is, voordat je er iets aan koppelt.
pi_156074697
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 12:15 schreef Alfje het volgende:
Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.
Nope, God staat boven alle logica, men wijst god aan als creator van het universum en al dat daar in is. Hij is het universum, hij is de maker van logica. Dat is het gevolg van een almachtige god, maar daar zie je dat het mensenwerk is om een god te bedenken. Het feit dat god aan logica gebonden is zegt al dat hij dus niet logica is of kan zijn. God is dus niet almachtig, God spreekt de logica tegen. Dus god kan logischerwijze niet bestaan. Een antwoord dat meer vragen oproept dan het beantwoord is dus niet HET antwoord.
  maandag 14 september 2015 @ 12:30:28 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156074765
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 12:15 schreef Alfje het volgende:

[..]

Laat mij even advocaat van de gelovige spelen dan. De vraag heeft implicaties die niet juist zijn. Ten eerste is het idee van optillen nogal vreemd als je het op kosmische schaal gaat bekijken. Maar het idee van een steen die zo zwaar is dat God hem niet in beweging kan brengen is inconsistent. Het is een beetje als vragen of God een vierkante cirkel kan maken. Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.
Dus god is een bitch van de logica? Dan aanbid ik wel logica. Tsja waarom zou je blijven soebatten met het middle management als je direct de reet van de founder/CEO kan likken.

De meeste christenen (die er een beetje over hebben nagedacht) geloven volgens mij gewoon in een letterlijk almachtige god. Eentje die de logica heeft uitgevonden als regelsysteem, juist omdat er geen hogere autoriteit is dan god.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_156074948
Nogmaals advocaat van de gelovige, lastig want dat ben ik zelf niet. Ik vind alleen dat sommigen hier wel heel kort door de bocht gaan.
Mischien verwoord ik het verkeerd met "logisch inconsistent". Het gaat in ieder geval om het voorbeeld vierkante cirkel. Dat is iets dat domweg niet kan, het is niet consistent. Ongeacht dat God inderdaad de natuurwetten en de logische regels die hieruit voortvloeien heeft geschapen, zijn er dingen die per definitie niet mogelijk zijn omdat ze tegenstrijdig zijn.
pi_156075168
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 12:40 schreef Alfje het volgende:
Mischien verwoord ik het verkeerd met "logisch inconsistent". Het gaat in ieder geval om het voorbeeld vierkante cirkel. Dat is iets dat domweg niet kan,
Waardoor er logisch gevolgtrekkingen uit gehaald kunnen worden, een almachtige god KAN dus nooit bestaan!
  maandag 14 september 2015 @ 12:54:44 #20
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_156075249
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 12:40 schreef Alfje het volgende:
Nogmaals advocaat van de gelovige, lastig want dat ben ik zelf niet. Ik vind alleen dat sommigen hier wel heel kort door de bocht gaan.
Mischien verwoord ik het verkeerd met "logisch inconsistent". Het gaat in ieder geval om het voorbeeld vierkante cirkel. Dat is iets dat domweg niet kan, het is niet consistent. Ongeacht dat God inderdaad de natuurwetten en de logische regels die hieruit voortvloeien heeft geschapen, zijn er dingen die per definitie niet mogelijk zijn omdat ze tegenstrijdig zijn.
Dat geldt niet voor god, die kan zijn eigen regels wel breken/herschrijven denk ik zo maar.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_156075455
een andere deuk inde redenatie van god de volgende. Men verklaart god door dat elk gevolg een oorzaak nodig heeft. Dat is logisch. Iets kan niet uit niets ontstaan(maar dan gaat het wel over het absolute niets, dus echt helemaal niets). Men redeneert dan volgens oorzaak en gevolg dat er iets is, en dat dat iets door iets veroorzaakt moet zijn.

Tot zover klopt dat en is het logisch. Gelovigen worden achter onlogisch wanneer ze van de oorzaak van dat iets niet een oorzaak aanwijzen, maar een bewuste veroorzaker(een schepper dus).

Maar daarvoor moet je een onlogische sprong maken van oorzaak naar bewuste veroorzaker. Een bewuste veroorzaker is niet hetzelfde als een oorzaak.

Men zegt dan, god is er dus altijd geweest en zal er altijd zijn, want dat verklaart hoe er iets is, het is omdat die bewuste veroorzaker er altijd al was!!

Dat is onlogisch!! Het is veel logischer om dan er van uit te gaan dat wanneer iets niet uit niets kan ontstaan(dus echt het absolute niets), er misschien gewoon wel altijd "iets" geweest is dat dat andere iets heeft veroorzaakt. Maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat iets wat er altijd was het iets van nu bewust heeft veroorzaak met het doel het universum te creeeren zoals we het nu kennen.

Hoe ik het zie is dat het universum zo ontstaan is en is zoals we het nu kennen, de enigste logische uitkomst is van oorzaken(onbewust) en gevolgen.
pi_156075458
Uit wikipedia:

A common response from Christian philosophers, such as Norman Geisler or Richard Swinburne is that the paradox assumes a wrong definition of omnipotence. Omnipotence, they say, does not mean that God can do anything at all but, rather, that he can do anything that's possible according to his nature. The distinction is important. God cannot perform logical absurdities; he cannot, for instance, make 1+1=3. Likewise, God cannot make a being greater than himself because he is, by definition, the greatest possible being. God is limited in his actions to his nature. The Bible supports this, they assert, in passages such as Hebrews 6:18, which says it is "impossible for God to lie." This raises the question, similar to the Euthyphro Dilemma, of where this law of logic, which God is bound to obey, comes from. According to these theologians, this law is not a law above God that he assents to but, rather, logic is an eternal part of God's nature, like his omniscience or omnibenevolence. God obeys the laws of logic because God is eternally logical in the same way that God does not perform evil actions because God is eternally good. So, God, by nature logical and unable to violate the laws of logic, cannot make a boulder so heavy he cannot lift it because that would violate the law of non contradiction by creating an immovable object and an unstoppable force.

Oftewel logica staat niet boven God maar is een essentiele eigenschap van zijn "nature".
Hij kan zijn "nature" niet wijzigen want dan zou hij niet langer God zijn.
pi_156077242
quote:

[..]

"Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven." (Johannes 20:24-29). Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom. Volgens mij is dat hetzelfde in andere religies, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
En toch als ik zo'n argument gebruik dan wordt ik, ook Door gelovigen, hard uitgelachen :')
pi_156077378
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 11:18 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
George Carlin - Religion is bullshit [HQ DVD-Rip][Subs]
Hij is ook leuk in jay en Silent Bob
pi_156077456
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 12:51 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Waardoor er logisch gevolgtrekkingen uit gehaald kunnen worden, een almachtige god KAN dus nooit bestaan!
"Oh dear," says God, "I hadn't thought of that," and promptly vanished in a puff of logic.
bivd kijkt met u mee.
pi_156077490
quote:
14s.gif Op maandag 14 september 2015 12:54 schreef jogy het volgende:
Dat geldt niet voor god, die kan zijn eigen regels wel breken/herschrijven denk ik zo maar.
leg uit hoe als er wezenlijk onoverkomelijke problemen zijn? Almachtige goden zijn enkel logisch als je niet stilstaat bij de gevolgen van die woorden. De god theorieen zijn allemaal gebruikt om de wereld te verklaren. Nu echter weten we dat god niet nodig is als verklaring, er komt dus steeds minder ruimte om god nog als verklaring te kunnen/willen zien. Maar zoals die steen, of die vierkante cirkel al zeggen. Een almachtige god die als logische verklaring is gebruikt, wordt extreem onlogisch als je je hersenen niet afsluit voor de realiteit.
  maandag 14 september 2015 @ 14:14:49 #27
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_156077653
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 14:07 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

leg uit hoe als er wezenlijk onoverkomelijke problemen zijn? Almachtige goden zijn enkel logisch als je niet stilstaat bij de gevolgen van die woorden. De god theorieen zijn allemaal gebruikt om de wereld te verklaren. Nu echter weten we dat god niet nodig is als verklaring, er komt dus steeds minder ruimte om god nog als verklaring te kunnen/willen zien. Maar zoals die steen, of die vierkante cirkel al zeggen. Een almachtige god die als logische verklaring is gebruikt, wordt extreem onlogisch als je je hersenen niet afsluit voor de realiteit.
Er valt niets uit te leggen, mensen kiezen ervoor om te geloven, of het nou logisch is of niet. Rationeel gezien valt het niet meer zonder extreem gekronkel in stand te houden maar het is ook geen rationeel besluit maar een emotioneel besluit. Mensen geloven wat ze willen geloven, tot aan het meest absurde aan toe waar een religieus geloof kinderspel bij is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_156080537
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 13:57 schreef Maharajah het volgende:

[..]

En toch als ik zo'n argument gebruik dan wordt ik, ook Door gelovigen, hard uitgelachen :')
Hoe bedoel je dat?
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
pi_156083568
Ik denk dat dat uitlachen gewoon een menselijke eigenschap is. Als je een iets andere mening hebt dan de massa dan maakt men diegene graag belachelijk met elkaar. Lekker met z'n allen lachen.

Dat zie je overal, het maakt niet uit of je gelijk hebt of niet, als de massa dezelfde mening heeft dan zie je bij mensen altijd dat gedrag.

Ook zie je het bij gelovigen vaak gebeuren, maar dan is het een heel erg nep lachje, op die manier probeert men je aan het wankelen te maken, en je ziet de arrogantie er vanaf druipen. Vaak alsof harder lachen een betere onderbouwing is.

In een debat tussen van de Ven en Hans Janssen( heilig is hij god zegene zijn ziel). zegt van de Ven op een gegeven moment, "ik heb wel eens gehoord dat mensen afstammen uit apen" met een vies lachje, en ineens alle Moslims in de zaal gaan hard lachen.

In een gesprek tussen Richard Dawkins en Wendy Wright, zie je telkens Wendy Wright(echt enorme trol) een beetje arrogant lachen als Dawkins elke onzinnige claim die ze maakt keihard onderuit haalt.

Her is mens eigen dat gedrag, men maakt zich drukker om wat de menigte van ze vindt dan hoe het daadwerkelijk zit.
pi_156083839
Gelovigen beweren helemaal geen bewijs voor hun god te hebben. Sterk topic weer.
  maandag 14 september 2015 @ 18:06:39 #31
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156083841
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 13:57 schreef Maharajah het volgende:

[..]

Je moet dat alleen als laatste redmiddel gebruiken, als je jezelf volledig in de hoek hebt geluld en toch per se even je gelijk wilt halen. "Het is een gevoel" is de religieuze vorm van 'technisch gezien correct'.
pi_156083868
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 18:06 schreef Jigzoz het volgende:
Gelovigen beweren helemaal geen bewijs voor hun god te hebben. Sterk topic weer.
Kom je weer met je nonsense?
pi_156083876
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 18:07 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Kom je weer met je nonsense?
Nee hoor. Ik zeg dat je een domme vraag stelt.
pi_156084564
Spiegels.
Conscience do cost.
pi_156085121
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 18:08 schreef Jigzoz het volgende:
Nee hoor. Ik zeg dat je een domme vraag stelt.
Prima, je hebt het gezegd, kan je nu gaan knikkeren.
pi_156085173
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:01 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Prima, je hebt het gezegd, kan je nu gaan knikkeren.
Nee, hele dag gewerkt, geen zin in dus. Iemand moet tenslotte jouw uitkering betalen.

Maar serieus: denk even na voordat je van dit soort topics opent. Dit is echt vreselijk dom.
pi_156085261
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:03 schreef Jigzoz het volgende:
Nee, hele dag gewerkt, geen zin in dus. Iemand moet tenslotte jouw uitkering betalen.

Ok tx for the free money, kan je niet wat overuurtjes gaan draaien, dan kan mn uitkering omhoog.
En dan heb je ook minder tijd om hier te droeftoeteren.
pi_156085281
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:05 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ok tx for the free money, kan je niet wat overuurtjes gaan draaien, dan kan mn uitkering omhoog.
En dan heb je ook minder tijd om hier te droeftoeteren.
Nee, ik lobby voor het afschaffen van uitkeringen voor PVV'ers. Dat tuig gaat zichzelf maar eens een keer nuttig maken.
pi_156085284
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:03 schreef Jigzoz het volgende:
Maar serieus: denk even na voordat je van dit soort topics opent. Dit is echt vreselijk dom.
snap jij het verschil tussen objectief en subjectief? Google het eens
pi_156085334
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:06 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

snap jij het verschil tussen objectief en subjectief? Google het eens
Ja. Je vraagt naar iets wat niemand vindt (objectief) en dat is bijzonder dom (subjectief).
pi_156085340
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:06 schreef Jigzoz het volgende:
Nee, ik lobby voor het afschaffen van uitkeringen voor PVV'ers. Dat tuig gaat zichzelf maar eens een keer nuttig maken.
Open een topic en ga daar lopen janken. En hou eens op met andermans topics te vervuilen met je aanwezigheid, triest figuur.
pi_156085371
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:07 schreef Jigzoz het volgende:
Ja. Je vraagt naar iets wat niemand vindt (objectief) en dat is bijzonder dom (subjectief).
Ga toch weg droeftoeter
pi_156085409
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:07 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Open een topic en ga daar lopen janken.
Komt ie: open gewoon geen zwakzinnige baggertopics. Dat scheelt reacties waarin gesteld wordt dat je uitsluitend domme dingen zegt.
quote:
En hou eens op met andermans topics te vervuilen met je aanwezigheid, triest figuur.
Ik ben er altijd best blij mee als uitkerings-PVV'ers mij een lul vinden. Thanks, parasiet.
pi_156085539
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:09 schreef Jigzoz het volgende:
Komt ie: open gewoon geen zwakzinnige baggertopics. Dat scheelt reacties waarin gesteld wordt dat je uitsluitend domme dingen zegt.
Je bent echt een enorm sneu figuur. Ga knikkeren
pi_156085561
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:14 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Je bent echt een enorm sneu figuur. Ga knikkeren
En terug naar hier.
pi_156085648
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:15 schreef Jigzoz het volgende:
En terug naar hier.
Open een eigen topic en ga daar huilen, en hou op met de boel hier te vervuilen
pi_156085687
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:17 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Open een eigen topic en ga daar huilen, en hou op met de boel hier te vervuilen
Als jij geen domme dingen zegt, gaat niemand je meer vertellen dat je domme dingen zegt. Zelfs ik niet.

Succes.
pi_156085754
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:18 schreef Jigzoz het volgende:
Als jij geen domme dingen zegt, gaat niemand je meer vertellen dat je domme dingen zegt. Zelfs ik niet.
Neem eens contact op met het GGZ en vraag eens wat info over dwangneurose, ik denk dat dat je probleem is.
pi_156085769
on topic graag.
pi_156085867
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:20 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Neem eens contact op met het GGZ en vraag eens wat info over dwangneurose, ik denk dat dat je probleem is.
Nou ja zeg... Doe je het wéér... Waarom begin je een dom topic dat je vervolgens op een nóg dommere manier volflikkert met bagger?
pi_156085921
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:24 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja zeg... Doe je het wéér... Waarom begin je een dom topic dat je vervolgens op een nóg dommere manier volflikkert met bagger?
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:21 schreef HongKongPhoey het volgende:
on topic graag.
pi_156085992
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:26 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

[..]

Nou doe dan!

Kom maar eens met een gelovige aanzetten die claimt zijn god bewezen te hebben. Succes.
pi_156086053
Ik meende dat een zekere Jehova op dit forum achtte dat het bestaan van god bewezen was aan de hand van de bijbel? ( :') )
Conscience do cost.
pi_156086091
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:30 schreef ems. het volgende:
Ik meende dat een zekere Jehova op dit forum achtte dat het bestaan van god bewezen was aan de hand van de bijbel? ( :') )
Koning Dom? Die was laagbegaafd, dus die telt niet.
pi_156086122
In dat geval is het een kwestie van tijd voordat al de hoogbegaafde gelovigen zich hier zullen melden
Conscience do cost.
pi_156086150
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:33 schreef ems. het volgende:
In dat geval is het een kwestie van tijd voordat al de hoogbegaafde gelovigen zich hier zullen melden
Nee, ik denk dat die het topic te dom vinden.
pi_156086162
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:32 schreef Jigzoz het volgende:
Als je zo gaat reageren dan telt jouw mening volgens jouw redenatie ook niet he? Of denk je dat je kinderlijke gedrag erg begaafd over komt?
pi_156086205
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:34 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Als je zo gaat reageren dan telt jouw mening volgens jouw redenatie ook niet he? Of denk je dat je kinderlijke gedrag erg begaafd over komt?
Ja, denk het wel, maar naast jou is dat niet bepaald een prestatie.

Maar moest jij niet nodig eens OT reageren?
pi_156086334
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:35 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, denk het wel, maar naast jou is dat niet bepaald een prestatie.

Maar moest jij niet nodig eens OT reageren?
Dat was ik, iemand komt met een voorbeeld, direct na jouw vraag, maar die telt natuurlijk niet(omdat het je stelling al binnen een minuut ontkracht), dus verzin je iets om je egootje te redden. op die manier ben je dus niet echt objectief he
pi_156086373
jigzoz da alsjeblieft een topic openen en daar klieren
pi_156086378
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:39 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dat was ik, iemand komt met een voorbeeld, direct na jouw vraag, maar die telt natuurlijk niet(omdat het je stelling al binnen een minuut ontkracht), dus verzin je iets om je egootje te redden. op die manier ben je dus niet echt objectief he
Koning Dom was wel ongeveer jouw niveau, dus op zich zouden jullie elkaar wel blij kunnen maken.
pi_156086414
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
jigzoz da alsjeblieft een topic openen en daar klieren
Als jij je onzin gewoon in ONZ houdt, dan blijf ik weg uit je topics. Beloofd.
pi_156086501
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:41 schreef Jigzoz het volgende:
Als jij je onzin gewoon in ONZ houdt, dan blijf ik weg uit je topics. Beloofd.
Ga iets doen tegen je dwangneurose, open daar een topic over, en ga daar huilen.
pi_156086553
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:43 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ga iets doen tegen je dwangneurose, open daar een topic over, en ga daar huilen.
Nou ja zeg... Doe je het wéér... Waarom begin je een dom topic dat je vervolgens op een nóg dommere manier volflikkert met bagger? En dan ook nog klagen dat anderen offtopic reageren...
pi_156086614
quote:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar men het bewijs ziet voor de bevestiging van het bestaan van hun "god". De logica in religie vind ik vaak ver te zoeken.

Men heeft het vaak over een "god" die liefde is en goedheid. Maar diezelfde "lieve god" vindt dan weer wel vaak dat je als je niet doet wat hij zegt, je straf verdient. En ook niet een beetje straf vaak, vergetelheid alleen is niet genoeg. Nee, eeuwig branden in de hel!!

pi_156087320
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:44 schreef Jigzoz het volgende:
Waarom begin je een dom topic
Je kan je echt niet bedenken bijvoorbeeld dat er mensen zijn die zich bekeren met een reden?

De Junk die bekeerd omdat hij meent god of Jezus ervaren te hebben, iemand die het bewijs voor god ziet in een heelal dat niet zomaar kan zijn ontstaan, en dat daar het bewijs voor god in zit voor die persoon?

Google voor de gein eens proof of god, of bewijs voor god. Die vraag komt overal voor. Zowel vanuit wetenschappelijke hoek om een discussie of debat te openen, a;s vanuit de hoek van de gelovigen. Menig gelovige stelt hier of daar bewijs voor zijn haar god te zien!

Dat ik of jij het misschien geen bewijs vinden in voor de gelovige niet relevant, relevant is of de gelovige het ziet als bewijs. Daar gaat dit topic over. Dat ik je dat nog verder moet voorkauwen als in de openingspost, is wel veelzeggend.

Dus of je bent veel minder begaafd dan je jezelf toeschrijft, of je bent zo verblind door je dwangneurotische aandoening om mij te "willen pakken" en afzeiken dat je dommigheid je verblind voor de realiteit.

Wellicht is het beide, dat zou me niet verbazen.

Dus nog 1 maal, ga ergens anders klieren, en laat mij eens met rust, ok?
pi_156087380
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 20:05 schreef HongKongPhoey het volgende:

knip
Je dacht: laat ik nog maar weer eens wat extra offtopic-bagger neerflikkeren in mijn toch al oerdomme topic? Lekker bezig!

quote:
Dus nog 1 maal, ga ergens anders klieren, en laat mij eens met rust, ok?
O, dus nu is je gedrein klaar? Positief!

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2015 20:08:45 ]
pi_156087499
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 20:07 schreef Jigzoz het volgende:
Je dacht: laat ik nog maar weer eens wat extra offtopic-bagger neerflikkeren in mijn toch al oerdomme topic? Lekker bezig!

on topic!!
pi_156087519
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 20:11 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

on topic!!
Doe dat dan eindelijk.
  maandag 14 september 2015 @ 20:12:59 #70
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156087547
In mijn urineproductie.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_156087612
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 20:12 schreef Jigzoz het volgende:
Doe dat dan eindelijk.
Dat doe ik ook, ik leg je toch uitgebreid uit waar het topic over gaat?
quote:
Je kan je echt niet bedenken bijvoorbeeld dat er mensen zijn die zich bekeren met een reden?

De Junk die bekeerd omdat hij meent god of Jezus ervaren te hebben, iemand die het bewijs voor god ziet in een heelal dat niet zomaar kan zijn ontstaan, en dat daar het bewijs voor god in zit voor die persoon?

Google voor de gein eens proof of god, of bewijs voor god. Die vraag komt overal voor. Zowel vanuit wetenschappelijke hoek om een discussie of debat te openen, a;s vanuit de hoek van de gelovigen. Menig gelovige stelt hier of daar bewijs voor zijn haar god te zien!

Dat ik of jij het misschien geen bewijs vinden in voor de gelovige niet relevant, relevant is of de gelovige het ziet als bewijs. Daar gaat dit topic over. Dat ik je dat nog verder moet voorkauwen als in de openingspost, is wel veelzeggend.
pi_156087684
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 20:12 schreef Villas__Rubin het volgende:
In mijn urineproductie.
Je geloofd in je eigen gezeik?
pi_156087710
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 20:16 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Je geloofd in je eigen gezeik?
Holy fuck. Is er eindelijk iemand die reageert, ga je het wéér verzieken...
  maandag 14 september 2015 @ 20:20:47 #74
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156087834
quote:

[..]

Ik denk niet dat hier veel bekeerlingen (of gewone religieuzen) gaan reageren, omdat de TS dit topic met een duidelijke insteek heeft gemaakt: hen ofwel terug bekeren of hen uitlachen. En nee, dat staat niet letterlijk in je OP, maar je reacties en de rest van je oeuvre maken dat pijnlijk duidelijk.

Niemand gaat hier serieus reageren omdat niemand zin heeft in jouw gezever.
pi_156087886
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:33 schreef ems. het volgende:
:D :D :D
  maandag 14 september 2015 @ 21:18:08 #76
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156090268
Een aantal tips voor honkyong om om te gaan met een zelf geopend topic:

- Wacht na het openen van een topic even rustig af op de reacties
- Duik niet meteen overal bovenop
- Laat het even aan de anderen over hoe het topic gestalte krijgt
- Lees rustig de antwoorden van anderen door, maak de balans op en formuleer bedachtzaam een antwoord
- Laat het allemaal een beetje op zijn beloop
- Onderdruk de neiging het topic te willen domineren
- Ga ondertussen ook iets anders doen. De afwas of zo, een wandeling maken, masturberen desnoods

etc. etc.

Volgens mij ben je echt een heel moeilijk mens.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_156090485
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:18 schreef Villas__Rubin het volgende:
Volgens mij ben je echt een heel moeilijk mens.
Wat jij van mij vindt interesseert me niet.
  maandag 14 september 2015 @ 21:25:04 #78
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156090535
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
dan niet joh
pi_156090617
De gangbare filosofische godsbewijzen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Godsbewijs

Geen van allen overtuigend wat mij betreft, maar het beste dat het genre 'godsbewijzen' heeft te bieden. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156090944
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:25 schreef Villas__Rubin het volgende:
dan niet joh
Wat voor diepere bedoeling moet ik zoeken in je
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 20:12 schreef Villas__Rubin het volgende:
In mijn urineproductie.
reactie?

quote:
- Laat het even aan de anderen over hoe het topic gestalte krijgt
Wat voor gestalte wil je daar mee aan het topic geven? Urineproductie? Als ik het aan types als jou moet overlaten dan krijgt het een lekkere gestalte, he? Je kan wel wijs lopen doen en de les gaan lopen lezen. Maar kijk eens in de spiegel? Je loopt zelf voornamelijk te trollen!!

"Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen", dus doe niet zo schijnheilig met je
quote:
Een aantal tips voor honkyong om om te gaan met een zelf geopend topic:
als je zelf continu loopt te trollen en droeftoeteren. Als je niks zinnigs te melden hebt, ga dan iets anders doen dan lopen trollen, maar wel mij de lezen!!

Het enige dat je bewijst is hoe enorm hypocriet je bent. Als je normaal reageert, ga ik normaal op je in, als je je gedraagt als een frol, dan spoel ik je door!!

Dus zeg maar wat je wilt, wil je normaal discussieren? Of wil je de schijnheil blijven uithangen?

Jij bepaald hoe ik je behandel!
pi_156090979
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:27 schreef Molurus het volgende:
Geen van allen overtuigend wat mij betreft, maar het beste dat het genre 'godsbewijzen' heeft te bieden. :)
Maar het gaat om wat de gelovige meent als bewijs te moeten interpreteren(kijk nu kan het wel).
pi_156091005
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:23 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

In plaats van dat je hem nou bedankt voor de uitstekende tips. :{
pi_156091025
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:36 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maar het gaat om wat de gelovige meent als bewijs te moeten interpreteren(kijk nu kan het wel).
Het kan altijd wel.

En die godsbewijzen zijn toch echt door gelovigen bedacht hoor. ;)
pi_156091085
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:36 schreef Molurus het volgende:
In plaats van dat je hem nou bedankt voor de uitstekende tips. :{
Als het komt van iemand die niet immens hypocriet is, kan ik er enige waarde aan geven. Aan een hoop stront die mij verteld dat ik stink, hecht ik niet veel waarde.
pi_156091120
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:37 schreef Molurus het volgende:
Het kan altijd wel.
Laten we eens een topic openen over interpretatie anders.
pi_156091136
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:38 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Als het komt van iemand die niet immens hypocriet is, kan ik er enige waarde aan geven. Aan een hoop stront die mij verteld dat ik stink, hecht ik niet veel waarde.
Zelfs als dat zo was (ik denk het niet) dan is erop reageren op de manier waarop jij dat doet *jouw* keuze, en van niemand anders.

Goed, veel plezier maar weer met je moddergevecht. Ik geloof niet dat ik dit soort topics nog heel boeiend vind.
  maandag 14 september 2015 @ 21:42:44 #87
8369 speknek
Another day another slay
pi_156091251
Ja ik had hier moeten ingrijpen maar inmiddels heeft het geen zin meer lijkt het.
Maar misschien had het dat sowieso al niet. Vanaf het begin is het preemptief eieren gooien naar gelovigen door de gebruikelijke anti-theisten, dus een gelovige zou wel gek zijn om binnen te komen en gewillig in het schavot plaats te nemen.

Speltip #1 veplaats je in je tegenpartij, probeer die gedachtegang een eerlijke kans te geven, en ga dan een open discussie aan zonder alle deuren gelijk dicht te gooien.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_156091326
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:39 schreef Molurus het volgende:
Zelfs als dat zo was (ik denk het niet) dan is erop reageren op de manier waarop jij dat doet *jouw* keuze, en van niemand anders.
F&L / Is alles per efinitie te interpreteren? Of soms niet relevant?
pi_156091478
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:42 schreef speknek het volgende:
Vanaf het begin is het preemptief eieren gooien naar gelovigen door de gebruikelijke anti-theisten, dus een gelovige zou wel gek zijn om binnen te komen en gewillig in het schavot plaats te nemen.

Speltip #1 veplaats je in je tegenpartij, probeer die gedachtegang een eerlijke kans te geven, en ga dan een open discussie aan zonder alle deuren gelijk dicht te gooien.
Waar miszeg ik iets in OP?

pi_156091586
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:42 schreef speknek het volgende:
Ja ik had hier moeten ingrijpen maar inmiddels heeft het geen zin meer lijkt het.
Het heeft voor mij geen zin om er van uit te gaan dat men ingrijpt. telkens dezelfde gebruikers die komen droeftoeteren, als ik vraag om er iets aan te doen aan een modder eter, dan krijg ik toch nul op rekest.

dus sluit hem maar weer en roep maar dat men zich moet gedragen en doe vooral niks als iemand zn beklag doet en probeert te voorkomen dat het topic wordt verziekt!!
pi_156093121
@ speknek
quote:
Wees respectvol

Dit houdt in dat je niet onnodig grievende en kwetsende opmerkingen plaatst jegens gelovigen, ongelovigen of anders-gelovigen. F&L is voor zowel gelovigen als niet-gelovigen. Houdt daar rekening mee! Opmerkingen als Iedereen die in God gelooft is een sukkel of Ongelovigen zijn honden en verdere vergelijkingen tussen (on)gelovigen en geesteszieken, daar zitten we niet op te wachten. Ze voegen niets toe aan de discussie, en helpen alleen maar om een topic hopeloos te laten ontsporen. In het bijzonder zijn nazi-vergelijkingen niet gewenst.
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 19:32 schreef Jigzoz het volgende:
  maandag 14 september 2015 @ 22:31:19 #92
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156093423
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:39 schreef Molurus het volgende:
Goed, veel plezier maar weer met je moddergevecht. Ik geloof niet dat ik dit soort topics nog heel boeiend vind.
Precies de reden dat ik louter trollposts in zijn topics drop.
Op zich leuke onderwerpen, maar met zo'n bijterige spin in het midden van het web de hele tijd, niet echt uitnodigend verder.
Maar hij ziet dat zelf niet. Dat bedoelde ik met 'een moeilijk mens'
  maandag 14 september 2015 @ 22:33:53 #93
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_156093523
Al zo vaak gevraagd: Kan het bestaan van geesten een aanwijzing zijn dat God bestaat? Darwin's evolutietheorie werkt alleen op materieel leven met dna.
pi_156093734
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 22:33 schreef Manke het volgende:
Al zo vaak gevraagd: Kan het bestaan van geesten een aanwijzing zijn dat God bestaat?
Maar voor je die vraag stelt, zal je eerst moeten bewijzen dat geesten bestaan, toch?
pi_156093827
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 22:31 schreef Villas__Rubin het volgende:
Precies de reden dat ik louter trollposts in zijn topics drop.
Op zich leuke onderwerpen, maar met zo'n bijterige spin in het midden van het web de hele tijd, niet echt uitnodigend verder.
Maar hij ziet dat zelf niet. Dat bedoelde ik met 'een moeilijk mens'
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 21:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
als je zelf continu loopt te trollen en droeftoeteren. Als je niks zinnigs te melden hebt, ga dan iets anders doen dan lopen trollen, maar wel mij de lezen!!

Het enige dat je bewijst is hoe enorm hypocriet je bent. Als je normaal reageert, ga ik normaal op je in, als je je gedraagt als een frol, dan spoel ik je door!!

Dus zeg maar wat je wilt, wil je normaal discussieren? Of wil je de schijnheil blijven uithangen?

Jij bepaald hoe ik je behandel!
LEES DAT EENS!! En koop een spiegel
  maandag 14 september 2015 @ 22:43:01 #96
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156093962
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 22:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
LEES DAT EENS!! En koop een spiegel
Gaat ie weer...

Man, ga eens langs een psycholoog.

fuck u verder.
pi_156094048
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 22:43 schreef Villas__Rubin het volgende:
fuck u verder.
tx, stop je dan nu met zieken in mijn topics?
pi_156094830
Bij deze, KLB / Kritiek op mij hier graag, niet in mijn andere topics!!
Als je je wilt beklagen over wat ik dan wel of niet doe, doe dat daar, en niet in dit soort topics, BVD
pi_156095600
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:06 schreef HongKongPhoey het volgende:
Bij deze, KLB / Kritiek op mij hier graag, niet in mijn andere topics!!
Als je je wilt beklagen over wat ik dan wel of niet doe, doe dat daar, en niet in dit soort topics, BVD
quote:
15s.gif Op maandag 14 september 2015 23:22 schreef hugecooll het volgende:
Geen idee wie je bent, maar mensen geven hun kritiek op jou maar gewoon in jouw andere topics
Ik heb mn best gedaan, maar kennelijk is Fok juist voor het overtreden van de eigen regels.

Dus ga ook je gang maar allemaal, leef je maar uit. Verziek al mn topics maar. Schijt het allemaal maar vol met bagger, het mag van de modder eters blijkbaar.

Misschien moet ik het ook maar zoo gaan doen. Prima systeem Fok, je maakt regels, als iemand melding doet van getrol en gescheld in zijn/haar topic. Dan krijg je te horen "ach het zal wel aan jezelf liggen. Probeer je dan zelf een creatieve oplossing te vinden door een topic te openen waar men het met mij fatsoenlijk kan uitvechten om het serieuzere topic te ontzien? Dan krijg je te horen, doe het maar gewoon lekker allemaal in die andere topics/

Snapt Fok het nog?

maar goed, misschien moet ik het ook maar zo gaan doen, lekker schelden en zieken.
  maandag 14 september 2015 @ 23:40:51 #100
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_156095721
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:36 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

[..]

Ik heb mn best gedaan, maar kennelijk is Fok juist voor het overtreden van de eigen regels.

Dus ga ook je gang maar allemaal, leef je maar uit. Verziek al mn topics maar. Schijt het allemaal maar vol met bagger, het mag van de modder eters blijkbaar.

Misschien moet ik het ook maar zoo gaan doen. Prima systeem Fok, je maakt regels, als iemand melding doet van getrol en gescheld in zijn/haar topic. Dan krijg je te horen "ach het zal wel aan jezelf liggen. Probeer je dan zelf een creatieve oplossing te vinden door een topic te openen waar men het met mij fatsoenlijk kan uitvechten om het serieuzere topic te ontzien? Dan krijg je te horen, doe het maar gewoon lekker allemaal in die andere topics/

Snapt Fok het nog?

maar goed, misschien moet ik het ook maar zo gaan doen, lekker schelden en zieken.
Als kritiek op jou je niet bevalt, dan spreek je daar de moderators van dat forum op aan in het daarvoor bestemde topic, zodat zij eventueel actie kunnen ondernemen als het naar hun mening ook te ver gaat. In dit geval post je in F&L, dus kan je - zoals je weet - terecht bij broeders speknek en Perrin in F&L / [F&L feedback #4] De Klaagmuur. We gaan natuurlijk niet voor iedere user een apart topic maken in KLB, want ook daar wordt gewoon over van alles en nog wat gepraat. Waarmee ik dus eigenlijk wil zeggen dat we dat voor niemand (behalve de mods in het feedbacktopic) doen.

gr
pi_156095842
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:40 schreef hugecooll het volgende:

Als kritiek op jou je niet bevalt, dan spreek je daar een moderator van dat forum op aan in het daarvoor bestemde topic, zodat zij eventueel actie kunnen ondernemen als het naar hun mening ook te ver gaat.
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:36 schreef HongKongPhoey het volgende:

Snapt Fok het nog?

Lees maar even vanaf hier
F&L / [F&L feedback #3] Van God los

Het is zinloos dus!!!
pi_156095898
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:40 schreef hugecooll het volgende:
kan je - zoals je weet - terecht bij broeders speknek en Perrin in F&L / [F&L feedback #4] De Klaagmuur. We gaan natuurlijk niet voor iedere user een apart topic maken in KLB, want ook daar wordt gewoon over van alles en nog wat gepraat. Waarmee ik dus eigenlijk wil zeggen dat we dat voor niemand (behalve de mods in het feedbacktopic) doen.
Nee, dit zeg jij

quote:
15s.gif Op maandag 14 september 2015 23:22 schreef hugecooll het volgende:
Geen idee wie je bent, maar mensen geven hun kritiek op jou maar gewoon in jouw andere topics
Je moedigt het gedrag dus gewoon aan!

raar hoor, je maakt regels, maar gebruikt selectief ofzo? Of helemaal niet?
  maandag 14 september 2015 @ 23:50:59 #103
179075 hugecooll
pi_156095957
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:45 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

[..]

Lees maar even vanaf hier
F&L / [F&L feedback #3] Van God los

Het is zinloos dus!!!
Het is niet echt mijn plaats om collega's te beoordelen, dus dat ga ik niet doen. Maar als je vindt dat een moderator zijn/haar taak niet naar behoren doet, dan kan je altijd even een mailtje naar forum@fok.nl sturen zodat de forum admins zich erover kunnen buigen. Daarbij is geen sprake van vriendjespolitiek of zo, dus ze geven een moderator niet standaard gelijk 'omdat moderator'. Maar als dan blijkt dat zij hetzelfde vinden als de moderators in kwestie, dan is het misschien een idee om je houding wat bij te stellen.
  maandag 14 september 2015 @ 23:51:48 #104
179075 hugecooll
pi_156095974
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:48 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee, dit zeg jij

[..]

Je moedigt het gedrag dus gewoon aan!

raar hoor, je maakt regels, maar gebruikt selectief ofzo? Of helemaal niet?
Ja, met kritiek geven is op zich niets mis. Het is wel mogelijk dat mensen daarbij de gedragsregels overtreden, maar ik geloof niet dat ik zei dat dat de bedoeling is. Anyway, zie mijn vorige post. Het is hier geen gezellig feedbackuurtje met hugey

xoxo O+
  maandag 14 september 2015 @ 23:56:32 #105
224960 highender
Travellin' Light
pi_156096067
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:51 schreef hugecooll het volgende:
Ja, met kritiek geven is op zich niets mis. Het is wel mogelijk dat mensen daarbij de gedragsregels overtreden, maar ik geloof niet dat ik zei dat dat de bedoeling is
Dat stond namelijk duidelijk in de OP van dat topic dus. Maar het is goed, ik weet hoe het zit nu. je hoeft geen mod te vragen om in te grijpen als je topic verziekt wordt.
pi_156096114
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:56 schreef highender het volgende:
Iets dat niet gedefinieerd kan worden kan niet bewezen worden.
Maar god wordt toch juist wel vaak gedefinieerd? Religieuze schriften doen dat vaak bij uitstek, wel op hun manier. Maar zeker wel definiieren, toch?
  maandag 14 september 2015 @ 23:58:25 #108
179075 hugecooll
pi_156096116
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:56 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dat stond namelijk duidelijk in de OP van dat topic dus. Maar het is goed, ik weet hoe het zit nu. je hoeft geen mod te vragen om in te grijpen als je topic verziekt wordt.
Met zulk selectief leesgedrag kan ik me voorstellen dat je enige weerstand van je mede-users ondervindt.
pi_156096144
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:58 schreef hugecooll het volgende:
Met zulk selectief leesgedrag kan ik me voorstellen
voorbeeldje? heb je gekeken in het klaagtopiclinkje?
pi_156096171
God bestaat en wel hierom:

Johan Cruijff.
I feel kinda Locrian today
pi_156096174
Maar laat maar, je moet natuurlijk ook niet vragen aan de slager om zijn eigen vlees te keuren.

Weer on topic. Dus schelden en janken maar, kom maar op
  dinsdag 15 september 2015 @ 00:09:07 #112
224960 highender
Travellin' Light
pi_156096349
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:58 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar god wordt toch juist wel vaak gedefinieerd? Religieuze schriften doen dat vaak bij uitstek, wel op hun manier. Maar zeker wel definiieren, toch?
Nee, een definitie van god zou immers kenmerken moeten bevatten de je kan waarnemen, anders is het geen definitie.
pi_156096460
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 00:09 schreef highender het volgende:
Nee, een definitie van god zou immers kenmerken moeten bevatten de je kan waarnemen, anders is het geen definitie.
Maar waarnemen kan een persoonlijke onterpretatie hebben toch? Je kunt zeggen "je kunt god waarnemen in het goede in de mens", Of, "Je kunt god waarnemen in de onverklaarbaarheid van het ontstaan", etc.

Het is maar net waar je de lat legt
pi_156096484
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 00:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar waarnemen kan een persoonlijke onterpretatie hebben toch? Je kunt zeggen "je kunt god waarnemen in het goede in de mens", Of, "Je kunt god waarnemen in de onverklaarbaarheid van het ontstaan", etc.

quote:
Waarneming, ook wel perceptie genoemd, is het proces van het verwerven, registreren, interpreteren, selecteren en ordenen van zintuiglijke informatie.[1][2][3][4][5][6] Enkele belangrijke vormen
  dinsdag 15 september 2015 @ 00:18:30 #115
224960 highender
Travellin' Light
pi_156096556
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 00:14 schreef HongKongPhoey het volgende:

Ook voor definitie is er een definitie.
pi_156096583
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 september 2015 00:18 schreef highender het volgende:
Ook voor definitie is er een definitie.
en? dat ontkracht toch niet dat waarnemen een persoonlijke interpretatie is?
pi_156096602
of in ieder geval kan zijn?
  dinsdag 15 september 2015 @ 00:25:59 #118
224960 highender
Travellin' Light
pi_156096687
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 00:19 schreef HongKongPhoey het volgende:
en? dat ontkracht toch niet dat waarnemen een persoonlijke interpretatie is?
De kenmerken moeten objectief waarneembaar zijn lijkt me anders heb je er niets aan. Een persoonlijke interpretatie is zinloos voor derden. Ik neem aan dat je met het 'bewijzen van god' niet 'het voor jezelf bewijzen' bedoeld, maar ook bewijs voor derden.
pi_156097034
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 september 2015 00:25 schreef highender het volgende:
De kenmerken moeten objectief waarneembaar zijn
dat zijn de kenmerken. Iemand wijst je een boom aan, die kun jij ook objectief waarnemen.
quote:
Een persoonlijke interpretatie is zinloos voor derden.
Een boom is een boom
Kijk die boom leeft, god zit in alles dat leeft. God maakt het levend!! Het bewijs voor het bestaan van god!!

Jij zegt nee, de ander zegt jawel, meer bewijs heb ik niet nodig!!

Het gaat hier namelijk niet over emperisch bewijs.
quote:
Ik neem aan dat je met het 'bewijzen van god' niet 'het voor jezelf bewijzen' bedoeld, maar ook bewijs voor derden.
Ja, het gaat er om waar men god persoonlijk in valideert. In een rechtzaak neemt men ook bewijs aan, terwijl jij het misschien niet bewijs genoeg vindt.

Bewijs is persoonlijk interpretabel. En ik ben benieuwd waar de gelovige dus allemaal dat bewijs in ziet. Dan kan men daarover discussieren.
  dinsdag 15 september 2015 @ 01:09:59 #120
224960 highender
Travellin' Light
pi_156097158
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 00:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
dat zijn de kenmerken. Iemand wijst je een boom aan, die kun jij ook objectief waarnemen.
De boom wel, god niet.
quote:
Een boom is een boom
Kijk die boom leeft, god zit in alles dat leeft. God maakt het levend!! Het bewijs voor het bestaan van god!!

Jij zegt nee, de ander zegt jawel, meer bewijs heb ik niet nodig!!

Het gaat hier namelijk niet over emperisch bewijs.
Voor de gelovige gaat het niet over emperisch bewijs, voor de skepticus wel.
quote:
Ja, het gaat er om waar men god persoonlijk in valideert. In een rechtzaak neemt men ook bewijs aan, terwijl jij het misschien niet bewijs genoeg vindt.

Bewijs is persoonlijk interpretabel. En ik ben benieuwd waar de gelovige dus allemaal dat bewijs in ziet. Dan kan men daarover discussieren.
Daar valt volgens mij weinig over te discussieren, dat komt niet verder dan meningen welke allemaal neerkomen op een God van de gaten .
pi_156097194
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:09 schreef highender het volgende:
Daar valt volgens mij weinig over te discussieren
Ik vind dat JUIST interessante discussies.
pi_156097225
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:09 schreef highender het volgende:
Voor de gelovige gaat het niet over emperisch bewijs, voor de skepticus wel.
Maar in beide gevallen kan je terecht het woord bewijs gebruiken toch? Enkel kun je twisten over de beredenering er van, toch?

Emperisch bewijs heeft een meerwaarde, omdat het meetbaar en/of testbaat is, maar daarom staat er ook het woord emperisch voor, toch?
  dinsdag 15 september 2015 @ 01:21:32 #123
224960 highender
Travellin' Light
pi_156097255
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik vind dat JUIST interessante discussies.
Oh, dat vind ik ook hoor - ter lering en vermaak - maar er zijn simpelweg geen steekhoudende argumenten, eerst volgen een partij drogredeneringen en uiteindelijk komt het neer op 'het is een gevoel'.
pi_156097269
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:21 schreef highender het volgende:
maar er zijn simpelweg geen steekhoudende argumenten, eerst volgen een partij drogredeneringen en uiteindelijk komt het neer op 'het is een gevoel'.
Dat denk ik ook niet, maar ik sluit nooit iets uit. Ik ben erg benieuwd naar de validering die men toepast, ergo wat men ziet als bewijs. Wellicht komen er zeer interessante discussies uit voort, nieuwe inzichten, etc.
  dinsdag 15 september 2015 @ 01:41:48 #125
224960 highender
Travellin' Light
pi_156097412
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:17 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar in beide gevallen kan je terecht het woord bewijs gebruiken toch? Enkel kun je twisten over de beredenering er van, toch?

Emperisch bewijs heeft een meerwaarde, omdat het meetbaar en/of testbaat is, maar daarom staat er ook het woord emperisch voor, toch?
Twisten over de argumentatie gebeurt dan ook continue maar een drogreden is gewoon een drogreden, gelovigen hebben daar noodzakelijkerwjs minder problemen mee dan skeptici. De meerwaarde van emperisch bewijs is van belang zodra men dat wat bewezen moet worden gevolgen heeft voor derden. Wanneer men dus het bestaan van een god wil bewijzen, en daarmee bepaalde leefregels wil afdwingen, dan is emperisch bewijs onmisbaar.
pi_156097839
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:41 schreef highender het volgende:
De meerwaarde van emperisch bewijs is van belang zodra men dat wat bewezen moet worden gevolgen heeft voor derden. Wanneer men dus het bestaan van een god wil bewijzen, en daarmee bepaalde leefregels wil afdwingen, dan is emperisch bewijs onmisbaar.
Het probleem is alleen dat het twee totaal verschillende visies zijn op de wereld. Er kan geen wereldse realiteit zijn waar bij beide visies daadwerkelijk realiteit zijn.

Maar het kan ook nog zijn dat beide visies er volledig naast zitten, of beide visies een beetje gelijk hebben. Ik sluit niks uit, maar neem ook praktisch niks zomaar aan.
pi_156097910
In mezelf.

Only God can judge me. Ik ben geschapen naar zijn beeld toch? Wat ik ook doe zal ik hem/haar voor de voeten gooien bij de Hemelpoort. 8-) Ik heb er nu al zin in :D
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_156098960
Geloven lijkt mij een kwestie van vertrouwen. Waar blijft het geloven als je kunt bewijzen? Ik geloof niet in de stelling van Pythagoras, ik kan het bewijzen.
pi_156101518
Laten we de discussie niet moeilijker maken dan die is. Bewijs voor het bestaan van God is sinds het ontstaan van religies nooit aangetoond.

Interessanter is de vraag waarom evolutie heeft bepaald dat zoveel mensen in God geloven. Wat is de reden achter dit programma? Waar komt het vandaan en waarom geeft alleen de menselijke soort hier uiting aan?
  dinsdag 15 september 2015 @ 10:44:43 #130
16305 Jappie
parttime reverend
pi_156101895
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 10:26 schreef Elzies het volgende:
Laten we de discussie niet moeilijker maken dan die is. Bewijs voor het bestaan van God is sinds het ontstaan van religies nooit aangetoond.

Interessanter is de vraag waarom evolutie heeft bepaald dat zoveel mensen in God geloven. Wat is de reden achter dit programma? Waar komt het vandaan en waarom geeft alleen de menselijke soort hier uiting aan?
Hangt er natuurlijk vanaf wat je onder bewijs verstaat en tevens zou het maar zo kunnen zijn dat juist de mens als enige species twijfelt aan haar goddelijke oorsprong.
pi_156103171
quote:
12s.gif Op dinsdag 15 september 2015 10:44 schreef Jappie het volgende:

[..]

Hangt er natuurlijk vanaf wat je onder bewijs verstaat en tevens zou het maar zo kunnen zijn dat juist de mens als enige species twijfelt aan haar goddelijke oorsprong.
Makrelen en bosolifanten twijfelen daar al lang niet meer aan.
  dinsdag 15 september 2015 @ 11:56:59 #132
448296 BaardHagrid
Waar de zon nimmer schijnt
pi_156103799
In de relatie tussen object en subject; bewustzijn.
Waar gaat het toch heen met de wereld....
pi_156106485
quote:
12s.gif Op dinsdag 15 september 2015 10:44 schreef Jappie het volgende:

[..]

Wat is goddelijke oorsprong? Het zijn toch door de mens bedachte denkbeelden, al dan niet van elkaar overgenomen? De mens is toch schepper van zijn eigen godsbeelden en niet omgekeerd? Niet voor niets bestaat er zo'n variatie aan verschillende godsbeelden, waarvan dogmatisten claimen dat hún godsbeeld de de enige ware is.
pi_156107075
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 03:06 schreef Impressme het volgende:
In mezelf.

Only God can judge me. Ik ben geschapen naar zijn beeld toch?
Althans toch volgens de Sumerische grondtekst. :)
  dinsdag 15 september 2015 @ 15:17:14 #135
16305 Jappie
parttime reverend
pi_156108621
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 11:33 schreef ATON het volgende:

[..]

Makrelen en bosolifanten twijfelen daar al lang niet meer aan.
Ik heb zo het vermoeden dat Makrelen en Bosolifanten nog nooit getwijfeld hebben en juist daarom nog in het spreekwoordelijk paradijselijk Eden leven. Juist het ter discussie stellen, twijfelen aan de eigen oorsprong of natuur is des mensen getuige ook het op schrift gestelde verhaal over de verdrijving uit het paradijs. ;)
pi_156109275
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 15:17 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik heb zo het vermoeden dat Makrelen en Bosolifanten nog nooit getwijfeld hebben en juist daarom nog in het spreekwoordelijk paradijselijk Eden leven. Juist het ter discussie stellen, twijfelen aan de eigen oorsprong of natuur is des mensen getuige ook het op schrift gestelde verhaal over de verdrijving uit het paradijs. ;)
De Harry Potter albums zijn ook wel leuk en best vergelijkbaar.
pi_156114721
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 07:57 schreef Haushofer het volgende:
Waar blijft het geloven als je kunt bewijzen?
Er moet wel een reden zijn dat dat geloof van iemand de persoon aantrekt. Dat kan opgelegd zijn, maar het kan ook persoonlijke overtuiging zijn. Er zijn vormen van bewijs nodig om iemand te overtuigen, toch?
pi_156114765
quote:

Interessanter is de vraag waarom evolutie heeft bepaald dat zoveel mensen in God geloven.
De mens is een nieuwsgierig wezen en heeft weinig geduld. Iets dat een slecht antwoord geeft is beter als geen antwoord voor de massa.
  dinsdag 15 september 2015 @ 23:59:27 #139
179075 hugecooll
pi_156130412
quote:

In Het Zelfzuchtige Gen / The Selfish Gene wijdt Richard Dawkins daar een stuk aan. Als je het boek niet hebt, dan kan je er hier ook wel wat over vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Meme
of je kijkt of je het boek ergens kan halen/lezen :P
pi_156132671
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 14:12 schreef ATON het volgende:

[..]

Althans toch volgens de Sumerische grondtekst. :)
Ik rust mijn zaak.
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
  woensdag 16 september 2015 @ 08:27:59 #141
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156133653
quote:

Ha! Win ik eens van Molurus met dit filmpje posten:

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 16 september 2015 @ 12:51:34 #142
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156138728
Het is wat mij betreft duidelijker dat er géén God over de aarde heerst. Of er een God is die de boel ooit geschapen heeft (en dan vooral het allereerste begin ervan: het fenomeen 'leven', laat ik in het midden. Ik neig te denken van wel. Zomaar dat er ineens leven is vanuit 't niets, zonder eerste oorzaak, vind een rare, onlogische gedachte.

Maar er heerst hier op aarde verder geen God, dat is mij vrij duidelijk. Hoe het gebeuren op aarde precies werkt, is gewoon de rauwe natuur constant in actie binnen een groot systeem waarop alles op elkaar inwerkt, en ene gebeurtenis de oorzaak is van de volgende etc. etc.

Als je daar al een God in wilt zien, dan is het in ieder geval heel wat anders dan een God van liefde, of één of ander bewust wezen dat begaan is met de mensheid en zo, en meedoet met het spelletje. Dat wil de mens graag denken als een troostgedachte, maar is, als je er goed naar kijkt, niets anders dan een geprojecteerd beeld vanuit de mens zelf; de mens wil graag dat het goede wordt beloond en het slechte wordt bestraft, nou voila, daar is een God die dat allemaal doet, in of na dit leven. Yeah right... dat dit scoorde in tijden dat mensen nog niet konden lezen en schrijven en geen fatsoenlijk onderwijs kregen, is te begrijpen, maar een ontwikkeld mens moet hier zo ondertussen toch de vrij simpele illusie van kunnen doorzien.
pi_156175567
Als je niet precies doet wat God van je verlangt zal hij je eeuwig laten martelen in de hel. Maar God is liefde.
pi_156195177
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 09:56 schreef HongKongPhoey het volgende:

"Jouw God" ???
Ik heb geen God. Een God kun je niet hebben.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_156195422
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 18:37 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Er moet wel een reden zijn dat dat geloof van iemand de persoon aantrekt. Dat kan opgelegd zijn, maar het kan ook persoonlijke overtuiging zijn. Er zijn vormen van bewijs nodig om iemand te overtuigen, toch?
Het geloof in zijn geheel is wat anders dan bewijs hebben voor god/goden. Dat laatste is een leap of faith.

Mijn geloof sprak mij aan omdat het vrij naadloos aansluit bij mijn wereldbeeld. Maar gaat het over de goden binnen mijn geloof dan is het een stukje vertrouwen, maar ook dat ik er nog niet geheel en al uit ben of het werkelijk machten zijn of dat het archetype's voor krachten zijn.

Ik heb wel ervaringen die mijn geloof ondersteunen, maar ben me tegelijkertijd bewust van het feit dat ik die zelf opgewekt kan hebben/ingevuld kan hebben.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_156195586
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 18:37 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Er moet wel een reden zijn dat dat geloof van iemand de persoon aantrekt.
Maar vaak is dat helemaal niet rationeel, of sleept men er later 'rationele argumenten' bij, zoals mensen als William Lane Craig of Ruben Jorritsma. Uiteindelijk is ratio en bewijs niet doorslaggevend. Anders hadden we het niet meer over geloof.
pi_156195598
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 12:43 schreef erodome het volgende:

Ik heb wel ervaringen die mijn geloof ondersteunen, maar ben me tegelijkertijd bewust van het feit dat ik die zelf opgewekt kan hebben/ingevuld kan hebben.
Dat zou best kunnen. ;)
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:02:35 #148
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156195709
quote:
17s.gif Op donderdag 17 september 2015 18:24 schreef Kaas- het volgende:
Als je niet precies doet wat God van je verlangt zal hij je eeuwig laten martelen in de hel. Maar God is liefde.
Echt een teken van liefde idd.
pi_156195757
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:02 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Echt een teken van liefde idd.
Ja, zo gaat dat met god. Een en al liefde in goedheid, maar als het nodig is dan sloopt ie je totaal. Als het totaal onnodig is trouwens ook. Ken uw Bijbel.
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:07:33 #150
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156195801
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:05 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, zo gaat dat met god. Een en al liefde in goedheid, maar als het nodig is dan sloopt ie je totaal. Als het totaal onnodig is trouwens ook. Ken uw Bijbel.
Maar het is wel goed dat ie dat doet. Moet je maar geloven, ja tog
pi_156195852
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:07 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Maar het is wel goed dat ie dat doet. Moet je maar geloven, ja tog
De 'goedheid' van de christelijke god is een dogma. Uit niets blijkt die goedheid, maar uit vrijwel alles blijkt sadistische en moordzuchtige psychopathie.
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:12:14 #152
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156195895
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De 'goedheid' van de christelijke god is een dogma. Uit niets blijkt die goedheid, maar uit vrijwel alles blijkt sadistische en moordzuchtige psychopathie.
Ik kan me nog een user herinneren die bij hoog en laag beweerde dat de Bijbelse genociden goed zijn, omdat God goed is en hij dus niets slechts kan doen. Over kromme redeneringen gesproken... :')
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:13:11 #153
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156195916
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik kan me nog een user herinneren die bij hoog en laag beweerde dat de Bijbelse genociden goed zijn, omdat God goed is en hij dus niets slechts kan doen. Over kromme redeneringen gesproken...
Het is anders wel consequent.
pi_156195929
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik kan me nog een user herinneren die bij hoog en laag beweerde dat de Bijbelse genociden goed zijn, omdat God goed is en hij dus niets slechts kan doen. Over kromme redeneringen gesproken... :')
Dat was toch dat christenkind? Of toch Koning Dom? Of man1986? Of die agressieve jehova? Of een andere christen?
pi_156195982
Het toerekenen van wandaden aan een God is een van de grootste dwalingen in de religie.

Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Straf bestaat niet, wel consequentie op wat je doet. Om het in de religie te houden: Je vraagt in principe om je eigen karma. Daar is niets ingewikkelds aan. Ik heb het niet over iets zweverigs.

Alles wat je doet op aarde, dat ben je zelf.
pi_156196018
quote:

[..]

Evolutie zit ook vol met genocides. Als wijzelf een product zijn van evolutie, kunnen we dan bezwaar maken? Zo bezien is de moderne evolutieleer niet veel beter.
The view from nowhere.
pi_156196035
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:16 schreef Sigaartje het volgende:
Het toerekenen van wandaden aan een God is een van de grootste dwalingen in de religie.
Dat is de essentie van religie. Zonder god is er weinig christendom meer over.
quote:
Je vraagt in principe om je eigen karma.
Karma is net zoiets als god: het bestaat niet.
pi_156196066
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:18 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Evolutie zit ook vol met genocides. Als wijzelf een product zijn van evolutie, kunnen we dan bezwaar maken? Zo bezien is de moderne evolutieleer niet veel beter.
Evolutie is geen handleiding, maar een biologisch principe.
pi_156196104
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat is de essentie van religie. Zonder god is er weinig christendom meer over.

[..]

Karma is net zoiets als god: het bestaat niet.
Ik heb het niet over karma zoals het Hindoeïsme dat gelooft.
Ik bedoel het heel simpel: als je je vrouw slaat dan zal je relatie alleen maar slechter worden.

Dat ligt in lijn met mijn overtuiging: de mens is 100% verantwoordelijk voor zijn daden.
Dat de Filistijnen in de Bijbel afgeslacht werden, was puur omdat andere mensen dat deden.
Iedere daad komt van een of meerdere mensen. De wereld is godloos. Het is veel simpeler dan mensen denken.
pi_156196109
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 12:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat zou best kunnen. ;)
Ik ben alweer weg, had beter moeten weten dan denken dat het wat anders zou kunnen worden dan een groepje atheisten die lekker galt over geloof.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_156196128
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:22 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik bedoel het heel simpel: als je je vrouw slaat dan zal je relatie alleen maar slechter worden.

En als ik geld jat, dan word ik rijker. Hoe is dat karma?
pi_156196171
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:23 schreef Jigzoz het volgende:
En als ik geld jat, dan word ik rijker
Zo denk je erover?
Ok....
pi_156196174
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Evolutie is geen handleiding, maar een biologisch principe.
Het goede moet dus van onszelf komen. De definitie ervan is waarschijnlijk een antropomorfische definitie, gezien vanuit ons gezichtspunt en belang. Nog een stap verder: gezien vanuit iemand individuele belang. En dan is het alweer fout.
The view from nowhere.
pi_156196181
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zo denk je erover?
Ok....
Ik stel dat karma onzin is. Niks meer, niks minder.
pi_156196210
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:24 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het goede moet dus van onszelf komen. De definitie ervan is waarschijnlijk een antropomorfische definitie, gezien vanuit ons gezichtspunt en belang. Nog een stap verder: gezien vanuit iemand individuele belang. En dan is het alweer fout.
Inderdaad. Enige logische conclusie is dan dat termen als 'goed' en 'kwaad' niets meer zijn dan persoonlijke, of opgelegde waardeoordelen.
pi_156196276
quote:

Niet JG.

quote:
Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Straf bestaat niet, wel consequentie op wat je doet.
Precies. Oorzaak en gevolg.

quote:
Om het in de religie te houden: Je vraagt in principe om je eigen karma. Daar is niets ingewikkelds aan. Ik heb het niet over iets zweverigs.

Zoals Jigz zegt, karma bestaat niet. Als je gelooft in karma, dan is het wel zweverig.

quote:
Alles wat je doet op aarde, dat ben je zelf.
Eens. Geen lotsbestemming, geen God heeft het zo gepland. Het is jijzelf.
pi_156196332
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:29 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Niet JG.
Omdat jullie het geen wandaden, maar goede daden, of noodzakelijk ingrijpen noemen.
quote:
[..]

Precies. Oorzaak en gevolg.
Mwoah... Iedere straf maar zien als een logisch gevolg vind ik wel erg simplistisch.
quote:
[..]

Zoals Jigz zegt, karma bestaat niet. Als je gelooft in karma, dan is het wel zweverig.

[..]

Eens. Geen lotsbestemming, geen God heeft het zo gepland. Het is jijzelf.
Hoe zit het dan met die goddelijke alwetendheid?
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:31:51 #168
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156196343
Karma bestaat. Daarom hebben jullie nu zo'n kutleven.
pi_156196352
Ik boelde karma enkel als gewoon een woord binnen dit leven.
Als je een kraan open draait komt er water uit

Godallemachtig wat een discussie zeg om een enkel woordje dat ik alleen maar als illustratief gebruikte. Jongejongejonge..
pi_156196354
Zoals mijn vader altijd zei.. als je er niet voor gepakt wordt maakt het niets uit of je iets verkeerd doet. :D

Dus in zekere zin klopt wat Jigzoz zegt: als je geld steelt zonder dat je daarop wordt betrapt dan word je rijker.
pi_156196371
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:22 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat heet gewoon gevolg. Consequentie. Als je zegt karma, impliceert dat dat er iets is dat het daartoe stuurt.
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:33:31 #172
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156196375
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:32 schreef Molurus het volgende:
Zoals mijn vader altijd zei.. als je er niet voor gepakt wordt maakt het niets uit of je iets verkeerd doet.

Dus in zekere zin klopt wat Jigzoz zegt: als je geld steelt zonder dat je daarop wordt betrapt dan word je rijker.
Maar in je volgende leven zal het je berooien!
pi_156196377
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:32 schreef Sigaartje het volgende:
Ik boelde karma enkel als gewoon een woord binnen dit leven.
Als je een kraan open draait komt er water uit

Godallemachtig wat een discussie zeg om een enkel woordje dat ik alleen maar als illustratief gebruikte. Jongejongejonge..
Gebruik dan geen woorden die je zelf niet begrijpt.
pi_156196386
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:33 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Maar in je volgende leven zal het je berooien!
Net als in mijn vorige leven? Prima dan.
pi_156196394
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:32 schreef Molurus het volgende:
Zoals mijn vader altijd zei.. als je er niet voor gepakt wordt maakt het niets uit of je iets verkeerd doet. :D

Moeder aarde kent nu eenmaal geen echt goed of fout en goede intentie's doet de natuur ook al niets mee.
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:35:53 #176
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156196441
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat was toch dat christenkind? Of toch Koning Dom? Of man1986? Of die agressieve jehova? Of een andere christen?
Ja, er zullen vast meerdere mensen zijn die dat goedkeuren. Die agressieve jehova keurt het torpederen van andermans sociale leven ook goed omdat God dat hoegenaamd zou vragen.

Hoeveel duidelijker wil je hebben dat religie niet gelijk staat aan moraliteit?
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:36:15 #177
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156196450
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:13 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Het is anders wel consequent.
Cirkelredeneringen zijn meestal consistent, alleen zijn ze op niets gebaseerd.
pi_156196466
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, er zullen vast meerdere mensen zijn die dat goedkeuren. Die agressieve jehova keurt het torpederen van andermans sociale leven ook goed omdat God dat hoegenaamd zou vragen.

Hoeveel duidelijker wil je hebben dat religie niet gelijk staat aan moraliteit?
Hangt er weer vanaf wat je onder moraliteit verstaat. IS houdt er ook een zekere moraliteit op na.
pi_156196477
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:29 schreef Hexx. het volgende:
Hangt ervan af of je een naturalistisch of een metafysisch idee van karma hebt. Dat handelingen gevolgen hebben valt onder een naturalistisch idee van karma (wij bestaan in onderlinge afhankelijkheid en creeren elkaars omgeving). Dat er een onvermijdelijke kosmische boekhouding is, die al je daden bijhoud, zorgt dat boontje altijd om zijn loontje komt, is een metafysisch idee van karma.
The view from nowhere.
pi_156196497
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Omdat jullie het geen wandaden, maar goede daden, of noodzakelijk ingrijpen noemen.

Ik denk niet dat deelnemer bijbelse daden bedoelt. Eerder tegenwoordige dingen. Het is Gods wil dat hij aangereden wordt door een auto, bijv. Maar het is niet Gods wil. Hij keek gewoon niet goed uit of de bestuurder was gewoon dronken.

quote:
Mwoah... Iedere straf maar zien als een logisch gevolg vind ik wel erg simplistisch.

Wat bedoel jij met "straf". Zoals?

quote:
Hoe zit het dan met die goddelijke alwetendheid?
Als Hij weet, betekent het dan dat hij het ernaar stuurt?
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:38:38 #181
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156196523
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:18 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De evolutieleer is amoreel: het pretendeert niet iets te zeggen over wat zou moeten zijn of over moreel goed of slecht, het spreekt slechts over wat is zonder verdere morele oordelen te vellen.

Er zijn inderdaad mensen die stellen dat iets moreel goed of slecht is omdat het (niet) overeenkomt met de natuurlijke situatie, maar zij bezondigen zich zonder uitzondering aan een drogreden.
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:39:33 #182
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156196545
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hangt er weer vanaf wat je onder moraliteit verstaat. IS houdt er ook een zekere moraliteit op na.
Dat is waar.
pi_156196551
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Maar als je zoekt naar de meest fundamentele verklaringen, dan moeten het wel cirkelredeneringen zijn.
The view from nowhere.
pi_156196567
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Maar als je zoekt naar de meest fundamentele verklaringen, dan moeten het wel cirkelredeneringen zijn.
Hoe bedoel je dat?
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:40:34 #185
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156196571
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Waarom zou dat moeten zijn? Dat volg ik even niet?
pi_156196584
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
Buiten het al is er niets meer, waarop dat gebaseerd is.
The view from nowhere.
pi_156196590
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hangt ervan af of je een naturalistisch of een metafysisch idee van karma hebt. Dat handelingen gevolgen hebben is valt onder een naturalistisch idee van karma (wij bestaan in onderlinge afhankelijkheid en creeren elkaars omgeving). Dat er een onvermijdelijke kosmische boekhouding is, die al je daden bijhoud, zorgt dat boontje altijd om zijn loontje komt, is een metafysisch idee van karma.
De akasha kronieken, zeer interessant. Zeker omdat ze in verband worden gebracht met het 5de element, ether (wat in erg veel oude geloofsideeen en filosofieen voorkomt). Het element dat de andere bind om het maar simpel te stellen.
pi_156196613
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hangt ervan af of je een naturalistisch of een metafysisch idee van karma hebt. Dat handelingen gevolgen hebben valt onder een naturalistisch idee van karma (wij bestaan in onderlinge afhankelijkheid en creeren elkaars omgeving). Dat er een onvermijdelijke kosmische boekhouding is, die al je daden bijhoud, zorgt dat boontje altijd om zijn loontje komt, is een metafysisch idee van karma.
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:33 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dat heet gewoon gevolg. Consequentie. Als je zegt karma, impliceert dat dat er iets is dat het daartoe stuurt.
pi_156196630
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik denk niet dat deelnemer bijbelse daden bedoelt. Eerder tegenwoordige dingen. Het is Gods wil dat hij aangereden wordt door een auto, bijv. Maar het is niet Gods wil. Hij keek gewoon niet goed uit of de bestuurder was gewoon dronken.
God doet niks meer? Hm. Da's wel Nietzschiaans, geloof ik.
quote:
[..]

Wat bedoel jij met "straf". Zoals?
Zoals in Bijbelse context.
quote:
[..]

Als Hij weet, betekent het dan dat hij het ernaar stuurt?
Als er een kind een drukke weg oploopt, ik grijp niet in en dat kind wordt doodgereden, ben ik dan medeschuldig aan de dood van dat kind?
pi_156196651
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik snap het nog steeds niet. Wat bedoel je?
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:44:00 #191
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156196666
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ze zijn gebaseerd op Gods openbaringen. God bepaalt de morele standaard toch? Bedoel, we zitten vandaag de dag als Westerse wereld toch vooral met het probleem van het ontbreken van een vaste morele toetssteen omdat we God als de bepaler van de moraal hebben verlaten?

Om de maatschappij moreel te leiden, vervulde religie prima zijn rol. Het lijkt soms net alsof we afstand hebben gedaan van een noodzakelijk ingrediënt van een goed functionerende menselijke populatie. :s) Nu beschouwen we goed en en fout als relatief. Zodat iedere gek met lang genoeg discursief denken zijn slechtheid, die wel degelijk bestaat, uiteindelijk kan rechtvaardigen.

Nu wil ik ook niet per sé zeggen in zo'n God te geloven. Maar ik moet toch wel de maatschappelijke, morele waarde ervan erkennen. Enerzijds is het afschudden van religie, afschudden van een bepaald juk. Anderzijds is er wel een gat geslagen die tot op heden nog niet echt is opgevuld. Maar goed, we doen het ondanks alles verder tegenwoordig wel leuk hoor. Dan dan weer wel.
pi_156196710
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:41 schreef erodome het volgende:

[..]

De akasha kronieken, zeer interessant. Zeker omdat ze in verband worden gebracht met het 5de element, ether (wat in erg veel oude geloofsideeen en filosofieen voorkomt). Het element dat de andere bind om het maar simpel te stellen.
<offtopic>
Grappig, vooral door de huidige theorie van donkere materie (doet me denken aan de ether-theorie)
</offtopic>
<ontopic>
pi_156196714
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:44 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Ze zijn gebaseerd op Gods openbaringen. God bepaalt de morele standaard toch? Bedoel, we zitten vandaag de dag als Westerse wereld toch vooral met het probleem van het ontbreken van een vaste morele toetssteen omdat we God als de bepaler van de moraal hebben verlaten?

Om de maatschappij moreel te leiden, vervulde religie prima zijn rol. Het lijkt soms net alsof we afstand hebben gedaan van een noodzakelijk ingrediënt van een goed functionerende menselijke populatie. :s) Nu beschouwen we goed en en fout als relatief. Zodat iedere gek met lang genoeg discursief denken zijn slechtheid, die wel degelijk bestaat, uiteindelijk kan rechtvaardigen.

Nu wil ik ook niet per sé zeggen in zo'n God te geloven. Maar ik moet toch wel de maatschappelijke, morele waarde ervan erkennen. Enerzijds is het afschudden van religie, afschudden van een bepaald juk. Anderzijds is er wel een gat geslagen die tot op heden nog niet echt is opgevuld. Maar goed, we doen het ondanks alles verder tegenwoordig wel leuk hoor. Dan dan weer wel.
Ik denk dat veel mensen een soort neiging tot religie hebben. Heb ik trouwens ook. Als ze die zelfstandig weten op te vullen, dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.

Maar ik benijd de mensen die die neiging helemaal niet hebben. En ja, die zijn er echt genoeg.
pi_156196737
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:45 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

<offtopic>
Grappig, vooral door de huidige theorie van donkere materie (doet me denken aan de ether-theorie)
</offtopic>
<ontopic>
Heb ik ook.
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:47:24 #195
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156196756
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er zijn dingen die op zichzelf gebaseerd zijn. Dat klinkt zweveriger dan het is.

Sommige beweringen zijn waar omdat het tegendeel pertinent onwaar is. Een bekend voorbeeld is cogito ergo sum, 'ik denk dus ik besta'; als je niet zou bestaan, zou je niet kunnen denken. Aangezien je denkt, moet je wel bestaan.

Daarnaast zijn er tautologieën: een vis is een vis. Daar is geen speld tussen te krijgen, maar het is helaas ook vrij nietszeggend.
pi_156196760
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik snap het nog steeds niet. Wat bedoel je?
Je verklaart iets met iets anders, en dat met weer iets anders ... Als de wereld een gesloten systeem is, kom je uiteindelijk weer uit met hetgeen waarmee je begon ( = een cirkelredenering).
The view from nowhere.
pi_156196779
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:47 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je verkeert is met iets anders, en dat met weer is iets anders ... Als de wereld een gesloten systeem is, kom je uiteindelijk weer uit met hetgeen waarmee je begon ( = een cirkelredenering).
Dat is helemaal geen cirkelredenering.
pi_156196807
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:48 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat is helemaal geen cirkelredenering.
Waarom niet?
The view from nowhere.
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:49:31 #199
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156196815
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:44 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Ja, in die zin zijn ze wel ergens op gebaseerd. Maar de religieuze dogmata laten zich nogal makkelijk in vraag stellen. Gewoonlijk zijn de dogmata waarop een logische redenering gebaseerd is, zodanig triviaal dat niemand ze in vraag stelt. Niemand vraagt zich af of 1+1=2, terwijl dat eigenlijk ook een dogma is.
pi_156196823
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

God doet niks meer? Hm. Da's wel Nietzschiaans, geloof ik.

Geloof jij dat Hij het stuurt? Hoe zie jij zo'n ongeluk dan?

quote:
Zoals in Bijbelse context.

Ik dacht dat we het over nu hebben... Stel dat je niet gelooft in de bijbel, hoe zou jij zo'n straf zien.

quote:
Als er een kind een drukke weg oploopt, ik grijp niet in en dat kind wordt doodgereden, ben ik dan medeschuldig aan de dood van dat kind?
Waarom zou je dat zijn? Dat kind is gewoon daar gaan lopen. Hij heeft de pech dat jij niet had ingegrepen. Handeling en gevolg.
pi_156196824
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Waarom niet?
Omdat het niets met een redenering te maken heeft.
pi_156196860
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Geloof jij dat Hij het stuurt? Hoe zie jij zo'n ongeluk dan?
Nee. Ik geloof niet in een god.
quote:
[..]

Ik dacht dat we het over nu hebben... Stel dat je niet gelooft in de bijbel, hoe zou jij zo'n straf zien.
Wat voor straf?
quote:
[..]

Waarom zou je dat zijn? Dat kind is gewoon daar gaan lopen. Hij heeft de pech dat jij niet had ingegrepen. Handeling en gevolg.
O wauw. Nou ja, rechters denken daar heel anders over.
pi_156196887
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Omdat het niets met een redenering te maken heeft.
Een redenering is een symbolische weergave van de feitelijke samenhang der dingen. Als de samenhang der dingen een lus vormt, dan is een fundamentele verklaring een cirkelredenering.
The view from nowhere.
pi_156196955
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee. Ik geloof niet in een god.

De vraag was: hoe zie jij zo'n ongeluk? Is het Gods schuld? Je gelooft toch niet in God?

quote:
Wat voor straf?

Waar hadden we het dan over? Je weet wel, deelnemers "straf"?

quote:
Jij zou jezelf dus de schuld geven?

Of eigenlijk, jij geeft God de schuld van alle ellende, want Hij grijpt nooit in? Maar je gelooft toch niet in God?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2015 13:56:33 ]
pi_156196965
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:52 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Een redenering is een symbolische weergave van de feitelijke samenhang der dingen. Als de samenhang der dingen een lus vormt, dan is een fundamentele verklaring een cirkelredenering.
Ik ken geen enkele definitie van 'redenering' die ook maar in de buurt komt van wat je hierboven allemaal zegt. Weet je zeker dat je niet in de war bent met een ander woord?
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:56:32 #206
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156196986
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:52 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je bent nu een redenering en een argument dooreen aan het halen: cirkelredeneringen zijn volkomen legitieme redeneringen, maar het zijn slechte argumenten omdat er geen reden is om aan te nemen dat ze waar zijn. Een verklaring is altijd gebaseerd op argumenten - immers, je wilt anderen een reden geven om de verklaring voor waar aan te nemen -, die gevormd worden door redeneringen (van verschillend allooi).
pi_156197018
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:55 schreef Hexx. het volgende:

[..]

De vraag was: hoe zie jij zo'n ongeluk? Is het Gods schuld? Je gelooft toch niet in God?
Dat zei ik toch net?
quote:
[..]

Waar hadden we het dan over? Je weet wel, deelnemers "straf"?
Ik geloof ook niet in goddelijke straffen, aangezien ik niet in een god geloof.
quote:
quote:
Jij zou jezelf dus de schuld geven?
Absoluut.
quote:
Of eigenlijk, jij geeft God de schuld van alle ellende, want Hij grijot nooit in?
Zou ik in een god geloven, dan zou ik dat inderdaad zuivere klootzakkerij van 'm vinden.
quote:
Maar je gelooft toch niet in God?
Klopt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2015 13:59:30 ]
pi_156197063
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat zei ik toch net?

[..]

Ik geloof ook niet in goddelijke straffen, aangezien ik niet in een god geloof.

[..]

[..]

Absoluut.

[..]

Zou ik in een god geloven, dan zou ik dat inderdaad zuivere klootzakkerij van 'm vinden.

[..]

Klopt.
En nu de grote vraag: Jigz, hoe zou jij zo'n ongeluk zien?
pi_156197091
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:00 schreef Hexx. het volgende:

[..]

En nu de grote vraag: Jigz, hoe zou jij zo'n ongeluk zien?
Wat voor ongeluk?
pi_156197100
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat voor ongeluk?
Lamaar.
pi_156197115
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:02 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Lamaar.
Ik volg je niet meer. Wat bedoel je nou?
pi_156197139
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je bent nu een redenering en een argument dooreen aan het halen: cirkelredeneringen zijn volkomen legitieme redeneringen, maar het zijn slechte argumenten omdat er geen reden is om aan te nemen dat ze waar zijn. Een verklaring is altijd gebaseerd op argumenten - immers, je wilt anderen een reden geven om de verklaring voor waar aan te nemen -, die gevormd worden door redeneringen (van verschillend allooi).
Dat is een herhaling van zetten. Als iemand een argument geeft, dan rust dat op uitgangspunten. Als je doorvraag dan moet iemand aanvullende argumenten geven waarom dit de uitgangspunten zijn. Dat leidt tot een oneindige regressie. Tenzij het een cirkelredenering wordt.

Als redeneringen / argumenten gaan over de werkelijkheid, en deze werkelijkheid een gesloten systeem is, dan is iedere redenering uiteindelijk een cirkelredenering.
The view from nowhere.
pi_156197158
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik volg je niet meer. Wat bedoel je nou?
Dat auto ongeluk. Je probeerde mij te zeggen dat het Gods schuld was want hij is alwetend en greep toch niet in. Ik zei dat dat gewoon gevolg is van een handeling. Maar hoe zie jíj het dan?
  vrijdag 18 september 2015 @ 14:06:19 #214
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156197184
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is een herhaling van zetten. Als iemand een argument geeft, dan rust dat op uitgangspunten. Als je doorvraag dan moet iemand argumenten geven waarom dit de uitgangspunten zijn. Dat leidt tot een oneindige regressie. Tenzij het een cirkelredenering wordt.

Als redeneringen / argumenten gaan over de werkelijkheid, en deze werkelijkheid een gesloten systeem is, dan is iedere redenering uiteindelijk een cirkelredenering.
Nee, als het goed is rust zo'n regressie uiteindelijk ofwel op een dogma ofwel op een zogenaamd self-evident feit (i.e., een feit dat zichzelf bewijst).
pi_156197196
Ah, gevonden. Dit ongeluk bedoel je toch?
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nee, daar zou ik natuurlijk geen god de schuld van kunnen geven, want ik geloof niet in god.
pi_156197224
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, als het goed is rust zo'n regressie uiteindelijk ofwel op een dogma ofwel op een zogenaamd self-evident feit (i.e., een feit dat zichzelf bewijst).
Je bedoelt een openbaring ( = dogma) of God (iets dat zijn eigen grond is).
The view from nowhere.
pi_156197227
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Volgens mij heeft ie het niet over argumentaties, maar over natuurkundige oorzaak-gevolgrelaties.
pi_156197338
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:08 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dogma is geen openbaring, maar een stelling van de gevestigde religieuze orde.
  vrijdag 18 september 2015 @ 14:16:08 #219
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156197425
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:08 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee, een dogma en een openbaring zijn niet hetzelfde. Een dogma in deze context betekent een fundamentele stelling die niet onderbouwd wordt. Dat kan "God is goed" zijn, maar het kan ook "als y na x komt, kan y x niet veroorzaken".

Bovendien is God niet een van de dingen die zijn eigen bewijs vormt. Ik heb eerder al uitgelegd wat voor dingen hun eigen bewijs vormen: stellingen wiens ontkenning logisch onmogelijk zijn (cogito ergo sum) en tautologieën ('een cirkel is 360º').
pi_156197480
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:06 schreef Jigzoz het volgende:
Ah, gevonden. Dit ongeluk bedoel je toch?

[..]

Nee, daar zou ik natuurlijk geen god de schuld van kunnen geven, want ik geloof niet in god.
Wat ben jij goed in het ontwijken van vragen. :P

Als ik het goed begrijp heb jij daar nooit over nagedacht?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2015 14:19:41 ]
pi_156197511
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:18 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Kun je je vraag dan misschien eens herhalen? Want ik denk dat ik niet begrijp wat je me nu eigenlijk vraagt.
pi_156197581
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:18 schreef Hexx. het volgende:

[..]

pi_156197623
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Volgens mij heeft ie het niet over argumentaties, maar over natuurkundige oorzaak-gevolgrelaties.
Wat zijn argumenten anders, dan relaties die men legt tussen het ene en het andere. Als je uitgaat van een gesloten talige werkelijkheid heb je hetzelfde probleem. Ook in dit gesloten talige universum verwijst alles naar iets anders, en het gesloten zijn maakt van iedere redenering een cirkelredenering.

Als je de talige werkelijkheid opvat als afgeleid van (verwijzend naar) een fysieke werkelijkheid. Dan geldt hetzelfde opnieuw in dit fysieke universum.

Het is simpel:
1. of er bestaan evidente uitgangspunten
2. of het wordt een cirkelredenering
Als mensen uitgaan van het eerste, komt men met het bezwaar dat ze maar wat aannemen (zoals God, een openbaring of andere axioma's). Als mensen het laatste doen, stel men dat een cirkelredenering niets verklaart. Het kan zo zijn dat een cirkelredenering niets verklaart, maar dan is iedere geldige redenering een cirkelredenering, tenzij je kunt uitleggen wat je bedoeld met evidente uitgangspunten.
The view from nowhere.
pi_156197680
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat zijn argumenten anders, dan relaties die men legt tussen het ene en het andere. Als je uitgaat van een gesloten talige werkelijkheid heb je hetzelfde probleem. Ook in dit gesloten talige universum verwijst alles naar iets anders, en het gesloten zijn maakt van iedere redenering een cirkelredenering.

Als je de talige werkelijkheid opvat als afgeleid van (verwijzend naar) een fysieke werkelijkheid. Dan geldt hetzelfde opnieuw in dit fysieke universum.

Het is simpel:
1. of er bestaan evidente uitgangspunten
2. of het wordt een cirkelredenering
Als mensen uitgaan van het eerste, komt men met het bezwaar dat ze maar wat aannemen (zoals God, een openbaring of andere axioma's). Als mensen het laatste doen, stel men dat een cirkelredenering niets verklaart. Het kan zo zijn dat een cirkelredenering niets verklaart, maar iedere geldige redenering is een cirkelredenering, tenzij je kunt uitleggen wat je bedoeld met evidente uitgangspunten.
Even vanaf het begin. Een cirkelredenering is bijvoorbeeld dit: ik vond het leuk, want ik heb er van genoten.

Een ecosysteem is geen cirkelredenering.
pi_156198154
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, een dogma en een openbaring zijn niet hetzelfde. Een dogma in deze context betekent een fundamentele stelling die niet onderbouwd wordt. Dat kan "God is goed" zijn, maar het kan ook "als y na x komt, kan y x niet veroorzaken".

Bovendien is God niet een van de dingen die zijn eigen bewijs vormt. Ik heb eerder al uitgelegd wat voor dingen hun eigen bewijs vormen: stellingen wiens ontkenning logisch onmogelijk zijn (cogito ergo sum) en tautologieën ('een cirkel is 360º').
Met een dogma bedoeld men idd een kleinere eenheid dan een hele openbaring. Maar de omvang van de eenheid is in mijn argument niet van belang. Van belang is alleen dat je een uitgangspunt aanneemt, die geen verdere verklaring behoefd.

God wordt vaak gedefinieerd als datgeen dat zijn eigen grond is. Al deze overwegingen komen neer op dezelfde logische probleem: het probleem met de randen. Daar waar voorbij de rand niets meer is. Je hebt het met de plaats waar de ruimte ophoudt, waar de tijd begint of eindigt, waar de redenering begint, waar de wereld begint, etc ...

Door het begin en eindpunt aan elkaar te knopen, ontstaat een cirkel. Dat is de bekende oplossing van het randprobleem.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Even vanaf het begin. Een cirkelredenering is bijvoorbeeld dit: ik vond het leuk, want ik heb er van genoten.

Een ecosysteem is geen cirkelredenering.
Ik zit een abstractie niveau hoger. Atomen kunnen de fysieke bouwstenen van de wereld zijn. Atomen kunnen ook de logische bouwstenen van een wereldbeeld zijn. De vraag naar een rechtvaardiging van de aangenomen bouwstenen, is hetzelfde logische probleem.

Als je denkt in termen van fysieke bouwstenen, en je bestudeert de natuurkunde om erachter te komen wat dat is, zul je zien dat ze oplossen in logische bouwstenen. Zo groot is dat verschil niet. Net zo, is er weinig verschil tussen redeneringen en fysische processen. Is een computer iets dat redeneert of een fysiek proces?

Zo bezien is een ecosysteem een cirkelredenering (als het ecosysteem het totale systeem is, dat geen verdere gronden of input heeft)

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 18-09-2015 14:51:09 ]
The view from nowhere.
pi_156198250
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:43 schreef deelnemer het volgende:

Ik zit een abstractie niveau hoger.
Eh... Oké. Ik denk dat ik maar afhaak.
  vrijdag 18 september 2015 @ 15:08:47 #227
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156198781
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:43 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Met een dogma bedoeld men idd een kleinere eenheid dan een hele openbaring. Maar de omvang van de eenheid is in mijn argument niet van belang. Van belang is alleen dat je een uitgangspunt aanneemt, die geen verdere verklaring behoefd.

God wordt vaak gedefinieerd als datgeen dat zijn eigen grond is.
Het ene dogma is het andere niet.
quote:
Al deze overwegingen komen neer op dezelfde logische probleem: het probleem met de randen. Daar waar voorbij de rand niets meer is. Je hebt het met de plaats waar de ruimte ophoudt, waar de tijd begint of eindigt, waar de redenering begint, waar de wereld begint, etc ...

Door het begin en eindpunt aan elkaar te knopen, ontstaat een cirkel. Dat is de bekende oplossing van het randprobleem.
Die sprong snap ik opnieuw niet. Wat heeft dit te maken met randen?
pi_156199297
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 15:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het ene dogma is het andere niet.
Dat lijkt me een open deur. Het gaat hier alleen om het kenmerk dat een dogma wordt aangenomen ipv beredeneerd.

quote:
Die sprong snap ik opnieuw niet. Wat heeft dit te maken met randen?
Een argument heeft ook een randen: het begin en het einde. Het begin van een argument is een randprobleem. Waarom begint het argument daar? Stel dat je begint met iets dat niet klopt. Dan kan het argument correct zijn en de conclusie incorrect. Je zou dus moeten beginnen met correcte uitgangspunten. Ieder uitgangspunt moet worden gecontroleerd op zijn juistheid. Dat vereist nieuwe argumenten, die het beginpunt opschuiven naar meer fundamentele uitgangspunten. Dat houdt nooit op. Daarom kun je de uitgangspunten niet rechtvaardigen. Dus is een argumentatie altijd onvolledig, en bewijst het niets ook al zijn alle denkstappen correct. Net zoals een cirkelredenering niets bewijst, ook al zijn alle denkstappen correct.

Het enige verschil is dat een argument zomaar ergens begint (net zoals een schepping zomaar ergens begint). Een argument is als de evolutieleer, die alleen een ontwikkelingsproces beschrijft, maar niet de biogenese. Zomaar ergens beginnen is raar. Waar komt het vandaan?

Van deze twee niets bewijzende mogelijkheden is de cirkelredenering te verkiezen, omdat deze niet zomaar ergens begint.
The view from nowhere.
pi_156199431
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 12:25 schreef Sigaartje het volgende:
"Jouw God" ???
Ik heb geen God. Een God kun je niet hebben.
Ok
pi_156199841
quote:
Het geloof in zijn geheel is wat anders dan bewijs hebben voor god/goden. Dat laatste is een leap of faith.
Nee, dat is het probleem van velen. Je redeneert enkel vanuit je eigen spectrum. bewijs is er in vele soorten en maten. Je kunt in een rechtzaak ook alles als bewijs aanvoeren. Of het als dusdanig meegewogen gaat worden is afhankelijk van hoe sterk het bewijs is. Daarnaast is dit ook geen rechtzaak, als je alles al bij voorbaat uitsluit vanuit jouw definitie, stel je jezelf absoluut niet open voor een discussie. Dan wil je alleen vanuit 1 bepaald spectrum denken.

De definitie van vandaag kan morgen anders zijn, een open mind is niet erg, zolang het dus maar niet zo open is dat je hersenen er uit vallen.

Iemand moet gewoon kunnen stellen dat iets voor die persoon als bewijs geldt. Dan kan er daarna uitgefilterd worden of het "goed" bewijs is of niet.
pi_156199929
quote:

Ok noem je het zo, wat zijn die ervaringen?
pi_156200078
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 12:55 schreef Haushofer het volgende:
Maar vaak is dat helemaal niet rationeel,
En? Een mens is voornamelijk een emotioneel wezen dat rationeel probeert te zijn. Daarom heeft een mens regels nodig, toch? Was de mens enkel een rationeel wezen, dan waren er een stuk minder problemen en oorlogen, etc. Maar het lven zou enorm saai zijn. Emotie maakt het mogelijk te beleven, rationaliteit probeert het een plek te geven.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 12:55 schreef Haushofer het volgende:
of sleept men er later 'rationele argumenten' bij, zoals mensen als William Lane Craig of Ruben Jorritsma. Uiteindelijk is ratio en bewijs niet doorslaggevend. Anders hadden we het niet meer over geloof.
William Lane Craig vind ik een enorm vervelende man
pi_156200342
quote:
Als je daadwerkelijk overtuigd bent van het bestaan van God, en je geloofd daadwerkelijk dat die bestaat, een almachtige God. Hoe serieus neemt die mens die God dan als diezelfde persoon daden toeschrijft aan mensen? Of aan die God? Die mens geloofd in iets dat alles weet en alles kan, maar denkt zelf wel een oordeel over God of zijn schepping te kunnen maken? Heo kan die mens het beter weten dan die God?
quote:
Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Ook dat weet je niet zeker. Volgens Sam Harris dus niet. Die zegt dat het prima mogelijk is dat je enkel onderhevig bent aan hoe je levenservaringen je hebben gevormd tot wie je bent. Als hij hetzelfde leven had geleidt als of beleeft als Adolf Hitler, dan Had Sam Harris hetzelfde gedaan als Adolf Hitler!!

Dus wie is er dan verantwoordelijk, als je wil onderhevig is aan dat wat je hebt meegemaakt?

Dan is er geen vrije wil. Ik denk dat er wel een wil die veel vrijer is dan wat Sam Haris zegt/vermoedt. Dat baseer ik op mijn eigen ervaringen, en als Sam Harris mijn leven had geleidt, dan had hij nu precies hetzelfde gezegd.
pi_156200427
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:22 schreef erodome het volgende:
Ik ben alweer weg, had beter moeten weten dan denken dat het wat anders zou kunnen worden dan een groepje atheisten
Ik ben geen atheist
pi_156200510
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 15:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ok noem je het zo, wat zijn die ervaringen?
Hoe leg ik die uit? Gaat vooral over gevoelens van aanwezigheid en het ondersteunen van bepaalde doelen.
Maar bij de goden blijft dat een vaag idee, omdat dat binnen ritueel plaatsvind waarmee al een sfeer geschapen wordt.
Zo heb ik bv eens mijn verdwaalde kat naar huis gehaald met behulp van magie waarbij ik ook een godin aanriep om te helpen. He gevoel van aanwezigheid was erg sterk, kon dan ook voor mijn "geestenoog" zien waar de kat was en hem letterlijk de weg naar huis laten zien, begeleiden. Toen hij in het pad achter huis vlakbij de poort was (wat ik dus "zag" in die "trance") kwam ik uit trance en zag ik de kat letterlijk (echt dus) over de schutting komen.
Maar dit is geen enkel bewijs, het kan ook een gelukkig toeval zijn. Het was gewoon een erg sterk gevoel waarbij ik ook het gevoel had begeleid te worden. Heb dan ook de betreffende godin hartelijk bedankt en die avond nog een offertje gedaan aan haar.

Gaat het over het geloof in zijn geheel dan vind ik het bv erg prettig de jaarfeesten te volgen en te zien wat die voor mij betekenen, voor mijn ontwikkeling betekenen. De ervaringen daarmee zijn erg goed, ik heb meer voortgang, meer zelfkennis gekregen erdoor. Heb nooit meer last van winterdipjes, ga gewoon heerlijk mee in de "flow" van het jaar zoals die zich hier in deze gebieden manifesteert.
Ik vier en eer die punten op het wiel van het jaar graag, niet omdat de wereld of de goden dat nodig hebben, de wereld draait ook zonder mij gewoon door, maar om wat het voor mij betekend om in dat ritme van de hier heersende natuur mee te gaan.

Het wereldbeeld waarbij de mens niet het brandende middelpunt is van het universum, maar gewoon deel van het geheel is past me ook zeer goed. Net zoals de samenhang tussen dingen me erg goed past en ook erg logisch is voor mij.

Disclaimer: Ik pretendeer dus niet te zeggen dat ik hard bewijs heb, ik heb niet meer dan wat gevoel en wat anekdote's, maar alles bij elkaar valt het voor mij op z'n plaats.
Het is ook niet zo dat wat ik denk te weten, wat ik geloof in steen gebeiteld is, voortschrijdend inzicht kan mijn mening laten veranderen, maar ook dat past weer perfect bij mijn geloofsvorm die erg flexibel is en niet spreekt van de enige juiste weg.
pi_156200513
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:24 schreef Sigaartje het volgende:
Op vrijdag 18 september 2015 13:23 schreef Jigzoz het volgende:

En als ik geld jat, dan word ik rijker

Zo denk je erover?
Ok....
En zo simpel is het dus niet. Daarom denk ik ook niet zo. Dat absolutisme is niet realistisch, het is alleen in bepaalde gevallen waar.

Als iemand geld steelt dan wordt je niet per definitie rijker. Wanneer je geld steelt om dat je iets moet betalen, dan word je niet rijker. Door het stelen voorkom je alleen dat je armer wordt, maar je wordt niet rijker!
pi_156200583
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 16:14 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Als je daadwerkelijk overtuigd bent van het bestaan van God, en je geloofd daadwerkelijk dat die bestaat, een almachtige God. Hoe serieus neemt die mens die God dan als diezelfde persoon daden toeschrijft aan mensen? Of aan die God? Die mens geloofd in iets dat alles weet en alles kan, maar denkt zelf wel een oordeel over God of zijn schepping te kunnen maken? Heo kan die mens het beter weten dan die God?

[..]

Ook dat weet je niet zeker. Volgens Sam Harris dus niet. Die zegt dat het prima mogelijk is dat je enkel onderhevig bent aan hoe je levenservaringen je hebben gevormd tot wie je bent. Als hij hetzelfde leven had geleidt als of beleeft als Adolf Hitler, dan Had Sam Harris hetzelfde gedaan als Adolf Hitler!!

Dus wie is er dan verantwoordelijk, als je wil onderhevig is aan dat wat je hebt meegemaakt?

Dan is er geen vrije wil. Ik denk dat er wel een wil die veel vrijer is dan wat Sam Haris zegt/vermoedt. Dat baseer ik op mijn eigen ervaringen, en als Sam Harris mijn leven had geleidt, dan had hij nu precies hetzelfde gezegd.
Eventjes terzijde: gelooft is met een t, (niet met een d)

Even mijn gedachtenwereld:

Zelfs al zou er een God bestaan of een hiernamaals (whatever, voor we weer een discussie krijgen): we weten maar een ding zeker. Of ik weet maar een ding zeker: Mijn bestaan hier op aarde. En wat ik daarin uitspook, daar ben ik verantwoordelijk voor. Wat er verder is, dat weet ik niet. Ik laat hierbij even in het midden of ik gelovig ben of niet, want dat is hierbij niet relevant.

Een mens heeft niet voor niets een stel hersens. Een mens kan nadenken en daartoe is hij ook verplicht.

Om terug te komen op je topicvraag: Het bewijs van het bestaan van een god is er gewoon simpelweg niet.

Volgens mij haal je ook twee dingen door elkaar:
1. Bewijs heeft te maken met wetenschap, of met een strafzaak. Maar niet met religie. Religie is geen wetenschap. Als iemand er van is overtuigd dat God bestaat, moet hij dat zelf weten, dat is zijn persoonlijke vrijheid. Daar kun je boos om worden of aan ergeren, maar dan heb je alleen jezelf ermee.
2. Je zou de vraag anders moeten stellen: Waar baseer je je geloof in een god op?
Dan kom je in de richting. Geloof heeft een oorzaak. Dat kan in een gebeurtenis liggen, opvoeding, of iets anders. Maar hier wordt eindeloos gedweept met topics over bewijs. Nee, er is geen bewijs. Je praat hier over gevoelens. Ik kan zelfs niet bewijzen dat jij echt bent.
pi_156200994
In dromen kan men bewijs vinden.. Moet je ze eens opschrijven en interpreteren, net als Freud en jung deden. Superinteressant.
pi_156201400
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Niemand vraagt zich af of 1+1=2, terwijl dat eigenlijk ook een dogma is.
Het is geen dogma, maar een definitie:

1 + 1 definieert 2
The view from nowhere.
pi_156201898
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 16:47 schreef bechirti het volgende:
In dromen kan men bewijs vinden.. Moet je ze eens opschrijven en interpreteren, net als Freud en jung deden. Superinteressant.
Daar gaan we weer.
Bewijs is iets van wetenschap. Freud en Jung waren wetenschappers, maar zij beschreven de psychologie van de mens. Een droom kan geen bewijs zijn. Maar ik ben het wel met je eens dat creativiteit en willekeur van menselijke beslissingen niet tot de wetten van de natuur horen zoals we die tot nu toe hebben omschreven (ja, ik beschrijf het zo, want anders krijg ik weer bepaalde reacties van bepaalde forumleden hier)
(Ik ben trouwens geen atheist)
pi_156201905
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 16:24 schreef Sigaartje het volgende:
Eventjes terzijde: gelooft is met een t, (niet met een d)

Ik typ wat af, maak wel eens een foutje, gaan we daar elkaar op aanspreken? Is dat hier relevant?
pi_156201956
quote:
nar mijn idee zijn dromen een onderbewuste interpretatie van ervaringen, waar bij niet slapen men alles bewust probeert te verklaren.
pi_156201991
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:31 schreef Sigaartje het volgende:
Bewijs is iets van wetenschap.
Nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Empirisch bewijs misschien ja. Maar bewijs is dat wat een ieder ergens van overtuigt, dat is heel persoonlijk
pi_156202011
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:31 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik typ wat af, maak wel eens een foutje, gaan we daar elkaar op aanspreken? Is dat hier relevant?
Natuurlijk is dat niet relevant. Maar het staat onverzorgd en het leest niet lekker.

Jeetje, hebben jullie atheïsten allemaal zulke lange tenen?
pi_156202053
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:07 schreef deelnemer het volgende:

1 + 1 definieert 2
1+1= niet per definitie 2. 1+1=2 is denken in absoluten. Ik kan je duisenden voorbeelden geven van situaties waarin 1+1 niet 2 representeert/ 1 fiets + 1 boot = 2? Nee, het is enkel 2 wanneer je perspectief 2 objecten zoekt. Het blijft gewoon 1+1 vanuit een ander perspectief. nog steeds 1 boot en 1 fiets
pi_156202123
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:35 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Empirisch bewijs misschien ja. Maar bewijs is dat wat een ieder ergens van overtuigt, dat is heel persoonlijk
Overtuiging is iets anders dan weten.
pi_156202134
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:36 schreef Sigaartje het volgende:
ik ben geen atheist, en nee ik heb geen lange tenen. Het gaat mij om de inhoud, en niet om iets anders. Elkaar op spelfoutjes wijzen of tiepfoutjes is niet fijn in een conversatie vind ik.

Maar even genoeg daar over wat mij betreft.
pi_156202154
quote:
Jongen, ik hou hele droomdagboeken bij.
En om even een derde naam toe te voegen: Frederik van Eeden, die past zelfs beter in jouw kader.
  vrijdag 18 september 2015 @ 17:44:01 #249
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156202160
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:07 schreef deelnemer het volgende:

[..]

1 + 1 definieert 2
Het idee dat 1+1 hetzelfde is als twee, is gebaseerd op een dogma. Er is geen objectieve manier om dat te bewijzen.
pi_156202163
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:42 schreef Sigaartje het volgende:
Overtuiging is iets anders dan weten.
In wezen weten we helemaal niks praktisch, men wist vroeger ook van alles. nu weet men dat het anders is. Wat weet men over 100 jaar?
  vrijdag 18 september 2015 @ 17:45:13 #251
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156202182
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:36 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat niet relevant. Maar het staat onverzorgd en het leest niet lekker.

Wij atheïsten hebben helemaal geen lange tenen. Wie denk je godverdomme wel niet dat je bent, met zulke achterlijke kutopmerkingen?! Flikker dan gewoon op!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_156202191
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wij atheïsten hebben helemaal geen lange tenen. Wie denk je godverdomme wel niet dat je bent, met zulke achterlijke kutopmerkingen?! Flikker dan gewoon op!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pardon?
pi_156202203
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het idee dat 1+1 hetzelfde is als twee, is gebaseerd op een dogma. Er is geen objectieve manier om dat te bewijzen.
Nu ben ik je kwijt. '1' is toch gewoon waarneembaar?
  vrijdag 18 september 2015 @ 17:46:47 #254
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156202222
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:45 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Pardon?
Oh, nee. Ik had beter moeten weten dan een grapje te maken bij een gelovige... ;(
pi_156202261
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Oh, nee. Ik had beter moeten weten dan een grapje te maken bij een gelovige... ;(
Geeft niet. Je visitekaartje had je al eerder afgegeven.
  vrijdag 18 september 2015 @ 17:53:07 #256
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156202335
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nu ben ik je kwijt. '1' is toch gewoon waarneembaar?
Wiskunde is niet mijn sterkste vak, dus hier iemand die het beter uitlegt:
http://mathforum.org/library/drmath/view/51551.html

Zoals je ziet, vertrekt zelfs de bewering dat 1+1=2 vanuit een stel postulaten.

Voor de duidelijkheid: een bewijs in de filosofie (en de wiskunde) is absoluut. Dat betekent dat het in alle gevallen (waarin de postulaten, dogma's, axioma's of hoe je het ook wilt noemen gelden) waar is. Waarnemen is dan niet voldoende, omdat je nooit kunt uitsluiten dat je een bestaand geval waarin 1+1 != 2 niet hebt waargenomen.
pi_156202368
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wiskunde is niet mijn sterkste vak, dus hier iemand die het beter uitlegt:
http://mathforum.org/library/drmath/view/51551.html

Zoals je ziet, vertrekt zelfs de bewering dat 1+1=2 vanuit een stel postulaten.
Het deel in mijn hersenen dat over de wiskunde gaat bestaat uit eelt.
  vrijdag 18 september 2015 @ 17:56:32 #258
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156202381
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het deel in mijn hersenen dat over de wiskunde gaat bestaat uit eelt.
Dat betekent dat het veel gebruikt is.
pi_156202401
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat betekent dat het veel gebruikt is.
Dat was dan tevergeefs. Wiskunde A ging prima, maar die abstracte zooi... Neen.
pi_156202417
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik ken geen enkele definitie van 'redenering' die ook maar in de buurt komt van wat je hierboven allemaal zegt. Weet je zeker dat je niet in de war bent met een ander woord?
Voor de stelling, dat iedere fundamentele redenering een cirkelredenering is, hebt je nodig:
1. een gesloten universum
2. stappen (denkstap in een redenering of tijdstap in een evolutie)

Een gesloten universum is logisch gezien rond, het heeft geen randen. Je kunt altijd stappen zetten, maar je kunt er nooit uitstappen. Dat is zo in een zelfstandig taal universum, in een fysische beschrijving van het universum, en iedere andere beschrijving, zolang het maar gesloten is en je erin beweegt. Als je een bepaalde beschrijving als de realiteit ziet, geldt het ook voor de wereld zelf.

Verklaringen voeren je van uitgangspunten naar een conclusie. Als je van de conclusie (of dat wat je wilt verklaren) terug redeneert naar de bron kom je
1. of uit bij axioma's en daar stopt het,
2. of je blijft eindeloos door stappen.

De eerste mogelijk is een vorm van geloof (geloof in de axioma's). De tweede mogelijkheid betekent dat je alleen maar kunt blijven rond kletsen, maar nooit bij de uiteindelijke verklaring komt (iedere fundamentele redenering bevestigt dat de cirkel rond is).
The view from nowhere.
pi_156202455
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:58 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Voor de stelling, dat iedere fundamentele redenering een cirkelredenering is, hebt je nodig:
1. een gesloten universum
2. stappen (denkstap in een redenering of tijdstap in een evolutie)

Een gesloten universum is logisch gezien rond, het heeft geen randen. Je kunt altijd stappen zetten, maar je kunt er nooit uitstappen. Dat is zo in een zelfstandig taal universum, in een fysische beschrijving van het universum, en iedere andere beschrijving, zolang het maar gesloten is en je erin beweegt. Als je een bepaalde beschrijving als de realiteit ziet, geldt het ook voor de wereld zelf.

Verklaringen voeren je van uitgangspunten naar een conclusie. Als je van de conclusie (of dat wat je wilt verklaren) terug redeneert naar de bron kom je
1. of uit bij axioma's en daar stopt het,
2. of je blijft eindeloos door stappen.

De eerste mogelijk is een vorm van geloof (geloof in de axioma's). De tweede mogelijkheid betekent dat je alleen maar kunt blijven rond kletsen, maar nooit bij de uiteindelijke verklaring komt (iedere fundamentele redenering bevestigt dat de cirkel rond is).
Zullen we eerst even beginnen met de definitie van 'redenering'?

Gewoon deze doen?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2015 18:01:37 ]
  vrijdag 18 september 2015 @ 18:00:54 #262
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156202463
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:57 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat was dan tevergeefs. Wiskunde A ging prima, maar die abstracte zooi... Neen.
Ik kon daar ook geen hol van. Heb me door wiskunde B gesleept omdat ik te trots was om toe te geven dat ik slecht ben in wiskunde.

Nu kan ik dat wel toegeven, maar vind ik wiskunde eigenlijk best wel tof. Heb zelfs op de unief in mijn talenstudie nog een wiskundevak gevolgd. :')
pi_156202508
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik kon daar ook geen hol van. Heb me door wiskunde B gesleept omdat ik te trots was om toe te geven dat ik slecht ben in wiskunde.

Nu kan ik dat wel toegeven, maar vind ik wiskunde eigenlijk best wel tof. Heb zelfs op de unief in mijn talenstudie nog een wiskundevak gevolgd. :')
Nederlands en biologie. De rest vond ik kut, want saai.
  vrijdag 18 september 2015 @ 18:07:42 #264
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156202562
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nederlands en biologie. De rest vond ik kut, want saai.
Oh, ik vond eigenlijk alles wel interessant. Alleen aan Duits had ik een hekel (fuck Duits) en gym vond ik zelden leuk omdat we altijd moesten turnen en zo.
pi_156202597
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Oh, ik vond eigenlijk alles wel interessant. Alleen aan Duits had ik een hekel (fuck Duits) en gym vond ik zelden leuk omdat we altijd moesten turnen en zo.
Gym ben ik halverwege de vierde of begin vijfde mee gestopt. In de kroeg was het leuker.
pi_156202628
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 16:21 schreef erodome het volgende:
Hoe leg ik die uit? Gaat vooral over gevoelens van aanwezigheid en het ondersteunen van bepaalde doelen.
Komt dat niet neer op zoeken naar een moraliteit waaraan je jezelf kunt definieeren?

quote:
Zo heb ik bv eens mijn verdwaalde kat naar huis gehaald met behulp van magie waarbij ik ook een godin aanriep om te helpen. He gevoel van aanwezigheid was erg sterk, kon dan ook voor mijn "geestenoog" zien waar de kat was en hem letterlijk de weg naar huis laten zien, begeleiden. Toen hij in het pad achter huis vlakbij de poort was (wat ik dus "zag" in die "trance") kwam ik uit trance en zag ik de kat letterlijk (echt dus) over de schutting komen.
Maar dit is geen enkel bewijs,
Waarom is dat geen bewijs? Voor jou kan het wel degelijk bewijs zijn, wan een ander er van vindt zou totaal niet relevant moeten zijn. Als het letterlijk zo gebeurd is, dan zou een ieder misschien wel even iets hebben van, hmmm dat is bijzonder. Maar probeer je jezelf in te leven in iets en het komt meestal niet uit, maar nu ineens wel? Dan met je het ook in dat perspectief plaatsen. Als je iets vaak genoeg doet, dan kan het een keer uitkomen.

quote:
het kan ook een gelukkig toeval zijn. Het was gewoon een erg sterk gevoel waarbij ik ook het gevoel had begeleid te worden. Heb dan ook de betreffende godin hartelijk bedankt en die avond nog een offertje gedaan aan haar.
Ik heb zelf vaak zat dingen meegemaakt waarbij ik wist hoe het daadwerkelijk zat, terwijl men iets heel anders vertelde. Ik had niet kunnen weten hoe het zit binnen wat men algemeen verstaat onder "rationaliteit". Maar later werd preciest bevestigt dat het letterlijk zo zat. Dat maak ik regelmatig mee.

Als iets vaak genoeg gebeurd word het normaal en wordt het onderdeel van je ratio volgens mij.

Het probleem is, de massa staat enkel open voor 1 perspectief. Dat probeer ik bij mezelf te voorkomen. Wat mij betreft is alles mogelijk, ik vorm alleen een ratio naar gelang mijn ervaringen.

quote:

Gaat het over het geloof in zijn geheel dan vind ik het bv erg prettig de jaarfeesten te volgen en te zien wat die voor mij betekenen, voor mijn ontwikkeling betekenen. De ervaringen daarmee zijn erg goed, ik heb meer voortgang, meer zelfkennis gekregen erdoor.
Het krijgt allemaal meer betekenis eigenlijk, toch?

quote:
Heb nooit meer last van winterdipjes, ga gewoon heerlijk mee in de "flow" van het jaar zoals die zich hier in deze gebieden manifesteert.
Als je gelukkig bent met wie je bent, kan geen persoon die niet onderdeel uitmaakt van jouw intieme kring van geluk je je geluk afpakken. Tenzij men je je dat wat je gelukkig maakt afpakt.

Er zitten natuurlijk wel voor beide kanten grenzen aan in wat je dat geluk geeft binnen een maatschappij.

Ik kan van mooi weer genieten en slecht weer genieten. ik kan me ook aan beide ergeren. In zekere zin bepaald het weer niet mijn geluk.

quote:
Ik vier en eer die punten op het wiel van het jaar graag, niet omdat de wereld of de goden dat nodig hebben, de wereld draait ook zonder mij gewoon door, maar om wat het voor mij betekend om in dat ritme van de hier heersende natuur mee te gaan.
Komt dat neer op dat het jezelf onderdeel van dat geheel voelen je een bepaalde geruststelling geeft?

quote:
Het wereldbeeld waarbij de mens niet het brandende middelpunt is van het universum, maar gewoon deel van het geheel is past me ook zeer goed.
Maar zo denkt de massa niet. De mens ziet zichzelf graag als het middelpunt, ook al zegt men vaak van niet.
quote:
Disclaimer: Ik pretendeer dus niet te zeggen dat ik hard bewijs heb, ik heb niet meer dan wat gevoel en wat anekdote's, maar alles bij elkaar valt het voor mij op z'n plaats.
En niemand heeft meer dan dat. Allemaal anekdotes, sommigen nemen enkel de anekdotes van aaderen aan om zichzelf te bevestigen. Wat we weten is niets meer dan wat een enkeling tot nu toe heeft kunnen concluderen vanuit 1 bepaald pespectief.
pi_156202653
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:45 schreef Sigaartje het volgende:
Pardon?
Trek je daar maar niet teveel van aan
  vrijdag 18 september 2015 @ 18:15:46 #268
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156202703
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Gym ben ik halverwege de vierde of begin vijfde mee gestopt. In de kroeg was het leuker.
De kroegen gingen bij ons pas om 15u open en school duurde tot 14.30. Konden we gymmen (fuck yeah, vrijdag laatste uur gym B-) ), douchen, even wat te snacken halen en direct doorfietsen.
pi_156202777
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:13 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Trek je daar maar niet teveel van aan
Dat doe ik ook niet. ;)
pi_156202796
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De kroegen gingen bij ons pas om 15u open en school duurde tot 14.30. Konden we gymmen (fuck yeah, vrijdag laatste uur gym B-) ), douchen, even wat te snacken halen en direct doorfietsen.
Vrijdagmiddag zaten we sowieso in de kroeg.

Maar goed. Jij nog bewijzen voor je god?
  vrijdag 18 september 2015 @ 18:20:35 #271
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156202823
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Vrijdagmiddag zaten we sowieso in de kroeg.

Maar goed. Jij nog bewijzen voor je god?
Cogito ergo sum.
pi_156202839
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Cogito ergo sum.
Sprak de satanist.
  vrijdag 18 september 2015 @ 18:23:44 #273
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156202888
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Sprak de satanist.
Wat, is bescheidenheid nou ook al een van de vereisten voor satanisme?
pi_156202896
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zullen we eerst even beginnen met de definitie van 'redenering'?

Gewoon deze doen?
In de logica worden redeneringen geformaliseerd tot een symbolische logica, met uitgangspunten (axioma's) en geldige denkstappen (deductie regels). Dat is een axiomatisch model, waarin stellingen waar zijn als ze dmv de deductie regels kunnen worden afgeleid van de axioma's. Inductie is in de formele logica geen geldige redenering.

Het geloof is God is een religieuze uitvoering van dit axiomatische denkmodel. Het heeft als probleem dat je moet beginnen met ware axioma's, als je ware stellingen wilt afleiden. De logica houdt zich niet bezig met de vraag naar de ware axioma's. Maar zonder deze heb je er niets aan.

Juist de axioma's zijn het probleem. Axioma's zijn willekeurige beginpunten in iedere redenering. Het is een voorbeeld van het algemene probleem met randen. Alles wordt in de deductie stap voor stap afgeleid, alleen de axioma's worden nooit bewezen.

Dat kun je oplossen op de standaard manier om het randprobleem op te lossen. Je knoopt de losse eindje aan elkaar, en er zijn geen randen (axioma's) meer. Daarna is iedere redenering een cirkelredenering.
The view from nowhere.
pi_156202897
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat, is bescheidenheid nou ook al een van de vereisten voor satanisme?
Dat bedoelde ik op geen enkele manier ironisch.
pi_156202918
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:24 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In de logica worden redeneringen geformaliseerd tot een symbolische logica, met uitgangspunten (axioma's) en geldige denkstappen (deductie regels). Dat is een axiomatisch model, waarin stellingen waar zijn als ze dmv de deductie regels kunnen worden afgeleid van de axioma's. Inductie is in de formele logica geen geldige redenering.

Het geloof is God is een religieuze uitvoering van dit axiomatische denkmodel. Het heeft als probleem dat je moet beginnen met ware axioma's als ware stellingen wilt afleiden. De logica houdt zich niet bezig met de vraag naar de ware axioma's. Maar zonder deze heb je er niets aan.

Juist de axioma's zijn het probleem. Axioma's zijn willekeurige beginpunten in iedere redenering. Het is een voorbeeld van het algemene probleem met randen. Alles wordt in de deductie stap voor stap afgeleid, alleen de axioma's worden nooit bewezen.

Dat kun je oplossen op de standaard manier om het randprobleem op te lossen. Je knoopt de losse eindje aan elkaar, en er zijn geen randen (axioma's) meer. Daarna is iedere redenering een cirkelredenering.
Ik snap echt geen fuck van wat je zegt.
pi_156202944
Gaap ... :O zoveelste religietopic op een forum waar geen hond gelooft dus voor wie is de uitdaging tot discussie? :O
pi_156202962
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat heb je met filosofie al snel.
The view from nowhere.
pi_156202966
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:27 schreef Werkman het volgende:
Gaap ... :O zoveelste religietopic op een forum waar geen hond gelooft dus voor wie is de uitdaging tot discussie? :O
Hexx. gelooft.
pi_156203007
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hexx. gelooft.
Hѐh? Wat?
Wie wil met mij discussiëren? Laat maar horen.
pi_156203034
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:30 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Hѐh? Wat?
Er was hier net iemand die zei dat er hier niemand gelooft. Dat was eigenlijk alles.
pi_156203069
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Er was hier net iemand die zei dat er hier niemand gelooft. Dat was eigenlijk alles.
Oke. Een passant dus.
pi_156203095
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Heb je zelf niet de ervaring dat je in de filosofie al snel in een cirkeltje denkt. Je graaft dieper en dieper, want je bent niet bereid iets zomaar aan te nemen. Je denkt je een wereld, en de wereld 'denkt' jou.

Of je neemt iets aan als waar, of je denkt rond en rond ...
The view from nowhere.
  vrijdag 18 september 2015 @ 18:35:42 #284
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156203119
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Heb je zelf niet de ervaring dat je in de filosofie al snel in een cirkeltje denkt. Je graaft dieper en dieper, want je bent niet bereid iets zomaar aan te nemen. Je denkt je een wereld, en de wereld denkt jouw.

Vriend, wat heb jij gerookt en waar kan ik het kopen?
pi_156203226
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Heb je zelf niet de ervaring dat je in de filosofie al snel in een cirkeltje denkt. Je graaft dieper en dieper, want je bent niet bereid iets zomaar aan te nemen. Je denkt je een wereld, en de wereld 'denkt' jou.

Nee, eigenlijk niet.
pi_156203301
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk niet.
Hoe wil je een redenering dan laten beginnen, om nog enige hoop te hebben dat het zin heeft om verder te gaan met redeneren?
The view from nowhere.
pi_156203432
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Sprak de satanist.
Als er geen god is, is er ook geen satan.
pi_156203451
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:30 schreef Hexx. het volgende:
Hѐh? Wat?
ik wel hoor
pi_156203521
Hexx is een goeie discusseerster (is dat laatste woord wel goed?) :Y
pi_156203523
Bewijs krijg je door in Jezus te geloven,dan krijg je zoveel bewijs in je leven dat wil je niet weten...maar dat is alleen voor de desbetreffende persoon en niet te bewijzen voor andere....heb het zelf ook ervaren....als de Heilige Geest over je komt nadat je opnieuw geboren bent ga je zoveel verschil merken....dan wordt je een slaaf van de rechtvaardigheid ipv de zonde en ga je meer en meer leven zoals Jezus...
pi_156203538
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:52 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

ik wel hoor
Zeg het maar.
pi_156203565
Laten we beginnen bij de topictitel. Waar zit jouw bewijs voor God?
pi_156203585
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:51 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Als er geen god is, is er ook geen satan.
Als er geen patat is, dan is er ook geen zuurstof.
pi_156203590
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Sigaartje het volgende:
Hexx is een goeie discusseerster (is dat laatste woord wel goed?) :Y
Discussiepartner, zou ik denken :D
pi_156203630
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
Laten we beginnen bij de topictitel. Waar zit jouw bewijs voor God?
Bij mij, jou en alles om ons heen. Want geschapen.
pi_156203650
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als je niets hebt als alleen tellen, dan heb je een nieuw woord nodig bij iedere volgende tel. Dat nieuwe woord noemt men één, daarna twee, etc ... (dat is een afspraak).

Je kunt ook munten op een rij langs een lijn leggen, en een scheidslijn loodrecht op de rij bij de eerste munt. Telkens schuif je de scheidslijn een munt op tijdens het tellen (een tel, een munt). Als je stopt is het laatst uitgesproken woord het aantal munten die je bent gepasseerd en dus links van de scheidslijn liggen.

Als je eenmaal kunt tellen, kun je ook optellen en vermenigvuldigen. Optellen is een samengevatte vorm van het herhalende tellen, net als vermenigvuldigen een samengevatte vorm van herhaald hetzelfde getal optellen.
The view from nowhere.
pi_156203661
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
Bewijs krijg je door in Jezus te geloven,dan krijg je zoveel bewijs in je leven dat wil je niet weten...maar dat is alleen voor de desbetreffende persoon en niet te bewijzen voor andere....heb het zelf ook ervaren....als de Heilige Geest over je komt nadat je opnieuw geboren bent ga je zoveel verschil merken....dan wordt je een slaaf van de rechtvaardigheid ipv de zonde en ga je meer en meer leven zoals Jezus...
Zonde bestaat alleen voor de gelovige, dus het geloof zadelt je op met een probleem en biedt daar een soort oplossing bij. Niet bepaald vooruitgang, lijkt me.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2015 19:04:52 ]
pi_156203705
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 19:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

[..]

Zonde bestaat alleen voor de gelovige, dus het geloof zadelt je op met een probleem en biedt daar een soort oplossing bij. Niet bepaald vooruitgang, lijkt me.
Nee, het geloof leert je te begrijpen over het waarom en ermee om te gaan. Het maakt je leven juist lichter.
pi_156203754
quote:
Bewijs krijg je door in Jezus te geloven
Geloven, of dat ene perspectief voor waar aan te nemen?

quote:
,dan krijg je zoveel bewijs in je leven dat wil je niet weten.
Dat wil ik dus wel weten, vandaar de topictitel.
quote:
maar dat is alleen voor de desbetreffende persoon en niet te bewijzen voor andere
Maar ik kan ook hetzelfee ervaren met niet Jezus, maar iets anders, Bijvoorbeeld Mohammed. Of eigenlijk wat dan ook. Toch?

quote:
.heb het zelf ook ervaren....als de Heilige Geest over je komt nadat je opnieuw geboren bent
Maar daaruit neem jee aan dat het de heilige geest is toch?
quote:
..dan wordt je een slaaf van de rechtvaardigheid ipv de zonde en ga je meer en meer leven zoals Jezus...
Welke rechtvaardigheid? Is het niet dat je slaaf wordt van die voor ingenomen moraliteit?
pi_156203768
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 18:59 schreef Hexx. het volgende:
Bij mij, jou en alles om ons heen. Want geschapen.
Hoe concludeer je dan dat we geschapen zijn?
pi_156203781
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 19:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')