abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156196824
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Waarom niet?
Omdat het niets met een redenering te maken heeft.
pi_156196860
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Geloof jij dat Hij het stuurt? Hoe zie jij zo'n ongeluk dan?
Nee. Ik geloof niet in een god.
quote:
[..]

Ik dacht dat we het over nu hebben... Stel dat je niet gelooft in de bijbel, hoe zou jij zo'n straf zien.
Wat voor straf?
quote:
[..]

Waarom zou je dat zijn? Dat kind is gewoon daar gaan lopen. Hij heeft de pech dat jij niet had ingegrepen. Handeling en gevolg.
O wauw. Nou ja, rechters denken daar heel anders over.
pi_156196887
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Omdat het niets met een redenering te maken heeft.
Een redenering is een symbolische weergave van de feitelijke samenhang der dingen. Als de samenhang der dingen een lus vormt, dan is een fundamentele verklaring een cirkelredenering.
The view from nowhere.
pi_156196955
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee. Ik geloof niet in een god.

De vraag was: hoe zie jij zo'n ongeluk? Is het Gods schuld? Je gelooft toch niet in God?

quote:
Wat voor straf?

Waar hadden we het dan over? Je weet wel, deelnemers "straf"?

quote:
Jij zou jezelf dus de schuld geven?

Of eigenlijk, jij geeft God de schuld van alle ellende, want Hij grijpt nooit in? Maar je gelooft toch niet in God?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2015 13:56:33 ]
pi_156196965
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:52 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Een redenering is een symbolische weergave van de feitelijke samenhang der dingen. Als de samenhang der dingen een lus vormt, dan is een fundamentele verklaring een cirkelredenering.
Ik ken geen enkele definitie van 'redenering' die ook maar in de buurt komt van wat je hierboven allemaal zegt. Weet je zeker dat je niet in de war bent met een ander woord?
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:56:32 #206
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156196986
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:52 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je bent nu een redenering en een argument dooreen aan het halen: cirkelredeneringen zijn volkomen legitieme redeneringen, maar het zijn slechte argumenten omdat er geen reden is om aan te nemen dat ze waar zijn. Een verklaring is altijd gebaseerd op argumenten - immers, je wilt anderen een reden geven om de verklaring voor waar aan te nemen -, die gevormd worden door redeneringen (van verschillend allooi).
pi_156197018
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:55 schreef Hexx. het volgende:

[..]

De vraag was: hoe zie jij zo'n ongeluk? Is het Gods schuld? Je gelooft toch niet in God?
Dat zei ik toch net?
quote:
[..]

Waar hadden we het dan over? Je weet wel, deelnemers "straf"?
Ik geloof ook niet in goddelijke straffen, aangezien ik niet in een god geloof.
quote:
quote:
Jij zou jezelf dus de schuld geven?
Absoluut.
quote:
Of eigenlijk, jij geeft God de schuld van alle ellende, want Hij grijot nooit in?
Zou ik in een god geloven, dan zou ik dat inderdaad zuivere klootzakkerij van 'm vinden.
quote:
Maar je gelooft toch niet in God?
Klopt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2015 13:59:30 ]
pi_156197063
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat zei ik toch net?

[..]

Ik geloof ook niet in goddelijke straffen, aangezien ik niet in een god geloof.

[..]

[..]

Absoluut.

[..]

Zou ik in een god geloven, dan zou ik dat inderdaad zuivere klootzakkerij van 'm vinden.

[..]

Klopt.
En nu de grote vraag: Jigz, hoe zou jij zo'n ongeluk zien?
pi_156197091
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:00 schreef Hexx. het volgende:

[..]

En nu de grote vraag: Jigz, hoe zou jij zo'n ongeluk zien?
Wat voor ongeluk?
pi_156197100
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat voor ongeluk?
Lamaar.
pi_156197115
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:02 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Lamaar.
Ik volg je niet meer. Wat bedoel je nou?
pi_156197139
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je bent nu een redenering en een argument dooreen aan het halen: cirkelredeneringen zijn volkomen legitieme redeneringen, maar het zijn slechte argumenten omdat er geen reden is om aan te nemen dat ze waar zijn. Een verklaring is altijd gebaseerd op argumenten - immers, je wilt anderen een reden geven om de verklaring voor waar aan te nemen -, die gevormd worden door redeneringen (van verschillend allooi).
Dat is een herhaling van zetten. Als iemand een argument geeft, dan rust dat op uitgangspunten. Als je doorvraag dan moet iemand aanvullende argumenten geven waarom dit de uitgangspunten zijn. Dat leidt tot een oneindige regressie. Tenzij het een cirkelredenering wordt.

Als redeneringen / argumenten gaan over de werkelijkheid, en deze werkelijkheid een gesloten systeem is, dan is iedere redenering uiteindelijk een cirkelredenering.
The view from nowhere.
pi_156197158
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik volg je niet meer. Wat bedoel je nou?
Dat auto ongeluk. Je probeerde mij te zeggen dat het Gods schuld was want hij is alwetend en greep toch niet in. Ik zei dat dat gewoon gevolg is van een handeling. Maar hoe zie jíj het dan?
  vrijdag 18 september 2015 @ 14:06:19 #214
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156197184
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is een herhaling van zetten. Als iemand een argument geeft, dan rust dat op uitgangspunten. Als je doorvraag dan moet iemand argumenten geven waarom dit de uitgangspunten zijn. Dat leidt tot een oneindige regressie. Tenzij het een cirkelredenering wordt.

Als redeneringen / argumenten gaan over de werkelijkheid, en deze werkelijkheid een gesloten systeem is, dan is iedere redenering uiteindelijk een cirkelredenering.
Nee, als het goed is rust zo'n regressie uiteindelijk ofwel op een dogma ofwel op een zogenaamd self-evident feit (i.e., een feit dat zichzelf bewijst).
pi_156197196
Ah, gevonden. Dit ongeluk bedoel je toch?
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik denk niet dat deelnemer bijbelse daden bedoelt. Eerder tegenwoordige dingen. Het is Gods wil dat hij aangereden wordt door een auto, bijv. Maar het is niet Gods wil. Hij keek gewoon niet goed uit of de bestuurder was gewoon dronken.

Nee, daar zou ik natuurlijk geen god de schuld van kunnen geven, want ik geloof niet in god.
pi_156197224
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, als het goed is rust zo'n regressie uiteindelijk ofwel op een dogma ofwel op een zogenaamd self-evident feit (i.e., een feit dat zichzelf bewijst).
Je bedoelt een openbaring ( = dogma) of God (iets dat zijn eigen grond is).
The view from nowhere.
pi_156197227
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Volgens mij heeft ie het niet over argumentaties, maar over natuurkundige oorzaak-gevolgrelaties.
pi_156197338
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:08 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dogma is geen openbaring, maar een stelling van de gevestigde religieuze orde.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 18 september 2015 @ 14:16:08 #219
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156197425
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:08 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee, een dogma en een openbaring zijn niet hetzelfde. Een dogma in deze context betekent een fundamentele stelling die niet onderbouwd wordt. Dat kan "God is goed" zijn, maar het kan ook "als y na x komt, kan y x niet veroorzaken".

Bovendien is God niet een van de dingen die zijn eigen bewijs vormt. Ik heb eerder al uitgelegd wat voor dingen hun eigen bewijs vormen: stellingen wiens ontkenning logisch onmogelijk zijn (cogito ergo sum) en tautologieën ('een cirkel is 360º').
pi_156197480
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:06 schreef Jigzoz het volgende:
Ah, gevonden. Dit ongeluk bedoel je toch?

[..]

Nee, daar zou ik natuurlijk geen god de schuld van kunnen geven, want ik geloof niet in god.
Wat ben jij goed in het ontwijken van vragen. :P

Als ik het goed begrijp heb jij daar nooit over nagedacht?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2015 14:19:41 ]
pi_156197511
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:18 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Kun je je vraag dan misschien eens herhalen? Want ik denk dat ik niet begrijp wat je me nu eigenlijk vraagt.
pi_156197581
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:18 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_156197623
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Volgens mij heeft ie het niet over argumentaties, maar over natuurkundige oorzaak-gevolgrelaties.
Wat zijn argumenten anders, dan relaties die men legt tussen het ene en het andere. Als je uitgaat van een gesloten talige werkelijkheid heb je hetzelfde probleem. Ook in dit gesloten talige universum verwijst alles naar iets anders, en het gesloten zijn maakt van iedere redenering een cirkelredenering.

Als je de talige werkelijkheid opvat als afgeleid van (verwijzend naar) een fysieke werkelijkheid. Dan geldt hetzelfde opnieuw in dit fysieke universum.

Het is simpel:
1. of er bestaan evidente uitgangspunten
2. of het wordt een cirkelredenering
Als mensen uitgaan van het eerste, komt men met het bezwaar dat ze maar wat aannemen (zoals God, een openbaring of andere axioma's). Als mensen het laatste doen, stel men dat een cirkelredenering niets verklaart. Het kan zo zijn dat een cirkelredenering niets verklaart, maar dan is iedere geldige redenering een cirkelredenering, tenzij je kunt uitleggen wat je bedoeld met evidente uitgangspunten.
The view from nowhere.
pi_156197680
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wat zijn argumenten anders, dan relaties die men legt tussen het ene en het andere. Als je uitgaat van een gesloten talige werkelijkheid heb je hetzelfde probleem. Ook in dit gesloten talige universum verwijst alles naar iets anders, en het gesloten zijn maakt van iedere redenering een cirkelredenering.

Als je de talige werkelijkheid opvat als afgeleid van (verwijzend naar) een fysieke werkelijkheid. Dan geldt hetzelfde opnieuw in dit fysieke universum.

Het is simpel:
1. of er bestaan evidente uitgangspunten
2. of het wordt een cirkelredenering
Als mensen uitgaan van het eerste, komt men met het bezwaar dat ze maar wat aannemen (zoals God, een openbaring of andere axioma's). Als mensen het laatste doen, stel men dat een cirkelredenering niets verklaart. Het kan zo zijn dat een cirkelredenering niets verklaart, maar iedere geldige redenering is een cirkelredenering, tenzij je kunt uitleggen wat je bedoeld met evidente uitgangspunten.
Even vanaf het begin. Een cirkelredenering is bijvoorbeeld dit: ik vond het leuk, want ik heb er van genoten.

Een ecosysteem is geen cirkelredenering.
pi_156198154
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, een dogma en een openbaring zijn niet hetzelfde. Een dogma in deze context betekent een fundamentele stelling die niet onderbouwd wordt. Dat kan "God is goed" zijn, maar het kan ook "als y na x komt, kan y x niet veroorzaken".

Bovendien is God niet een van de dingen die zijn eigen bewijs vormt. Ik heb eerder al uitgelegd wat voor dingen hun eigen bewijs vormen: stellingen wiens ontkenning logisch onmogelijk zijn (cogito ergo sum) en tautologieën ('een cirkel is 360º').
Met een dogma bedoeld men idd een kleinere eenheid dan een hele openbaring. Maar de omvang van de eenheid is in mijn argument niet van belang. Van belang is alleen dat je een uitgangspunt aanneemt, die geen verdere verklaring behoefd.

God wordt vaak gedefinieerd als datgeen dat zijn eigen grond is. Al deze overwegingen komen neer op dezelfde logische probleem: het probleem met de randen. Daar waar voorbij de rand niets meer is. Je hebt het met de plaats waar de ruimte ophoudt, waar de tijd begint of eindigt, waar de redenering begint, waar de wereld begint, etc ...

Door het begin en eindpunt aan elkaar te knopen, ontstaat een cirkel. Dat is de bekende oplossing van het randprobleem.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Even vanaf het begin. Een cirkelredenering is bijvoorbeeld dit: ik vond het leuk, want ik heb er van genoten.

Een ecosysteem is geen cirkelredenering.
Ik zit een abstractie niveau hoger. Atomen kunnen de fysieke bouwstenen van de wereld zijn. Atomen kunnen ook de logische bouwstenen van een wereldbeeld zijn. De vraag naar een rechtvaardiging van de aangenomen bouwstenen, is hetzelfde logische probleem.

Als je denkt in termen van fysieke bouwstenen, en je bestudeert de natuurkunde om erachter te komen wat dat is, zul je zien dat ze oplossen in logische bouwstenen. Zo groot is dat verschil niet. Net zo, is er weinig verschil tussen redeneringen en fysische processen. Is een computer iets dat redeneert of een fysiek proces?

Zo bezien is een ecosysteem een cirkelredenering (als het ecosysteem het totale systeem is, dat geen verdere gronden of input heeft)

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 18-09-2015 14:51:09 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')