De 'goedheid' van de christelijke god is een dogma. Uit niets blijkt die goedheid, maar uit vrijwel alles blijkt sadistische en moordzuchtige psychopathie.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:07 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Maar het is wel goed dat ie dat doet. Moet je maar geloven, ja tog
Ik kan me nog een user herinneren die bij hoog en laag beweerde dat de Bijbelse genociden goed zijn, omdat God goed is en hij dus niets slechts kan doen. Over kromme redeneringen gesproken...quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De 'goedheid' van de christelijke god is een dogma. Uit niets blijkt die goedheid, maar uit vrijwel alles blijkt sadistische en moordzuchtige psychopathie.
Het is anders wel consequent.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik kan me nog een user herinneren die bij hoog en laag beweerde dat de Bijbelse genociden goed zijn, omdat God goed is en hij dus niets slechts kan doen. Over kromme redeneringen gesproken...
Dat was toch dat christenkind? Of toch Koning Dom? Of man1986? Of die agressieve jehova? Of een andere christen?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik kan me nog een user herinneren die bij hoog en laag beweerde dat de Bijbelse genociden goed zijn, omdat God goed is en hij dus niets slechts kan doen. Over kromme redeneringen gesproken...
Evolutie zit ook vol met genocides. Als wijzelf een product zijn van evolutie, kunnen we dan bezwaar maken? Zo bezien is de moderne evolutieleer niet veel beter.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is de essentie van religie. Zonder god is er weinig christendom meer over.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:16 schreef Sigaartje het volgende:
Het toerekenen van wandaden aan een God is een van de grootste dwalingen in de religie.
Karma is net zoiets als god: het bestaat niet.quote:Je vraagt in principe om je eigen karma.
Evolutie is geen handleiding, maar een biologisch principe.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Evolutie zit ook vol met genocides. Als wijzelf een product zijn van evolutie, kunnen we dan bezwaar maken? Zo bezien is de moderne evolutieleer niet veel beter.
Ik heb het niet over karma zoals het Hindoeïsme dat gelooft.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is de essentie van religie. Zonder god is er weinig christendom meer over.
[..]
Karma is net zoiets als god: het bestaat niet.
Ik ben alweer weg, had beter moeten weten dan denken dat het wat anders zou kunnen worden dan een groepje atheisten die lekker galt over geloof.quote:
En als ik geld jat, dan word ik rijker. Hoe is dat karma?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:22 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik heb het niet over karma zoals het Hindoeïsme dat gelooft.
Ik bedoel het heel simpel: als je je vrouw slaat dan zal je relatie alleen maar slechter worden.
Zo denk je erover?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:23 schreef Jigzoz het volgende:
En als ik geld jat, dan word ik rijker
Het goede moet dus van onszelf komen. De definitie ervan is waarschijnlijk een antropomorfische definitie, gezien vanuit ons gezichtspunt en belang. Nog een stap verder: gezien vanuit iemand individuele belang. En dan is het alweer fout.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Evolutie is geen handleiding, maar een biologisch principe.
Inderdaad. Enige logische conclusie is dan dat termen als 'goed' en 'kwaad' niets meer zijn dan persoonlijke, of opgelegde waardeoordelen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het goede moet dus van onszelf komen. De definitie ervan is waarschijnlijk een antropomorfische definitie, gezien vanuit ons gezichtspunt en belang. Nog een stap verder: gezien vanuit iemand individuele belang. En dan is het alweer fout.
Niet JG.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:16 schreef Sigaartje het volgende:
Het toerekenen van wandaden aan een God is een van de grootste dwalingen in de religie.
Precies. Oorzaak en gevolg.quote:Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Straf bestaat niet, wel consequentie op wat je doet.
Zoals Jigz zegt, karma bestaat niet. Als je gelooft in karma, dan is het wel zweverig.quote:Om het in de religie te houden: Je vraagt in principe om je eigen karma. Daar is niets ingewikkelds aan. Ik heb het niet over iets zweverigs.
Eens. Geen lotsbestemming, geen God heeft het zo gepland. Het is jijzelf.quote:Alles wat je doet op aarde, dat ben je zelf.
Omdat jullie het geen wandaden, maar goede daden, of noodzakelijk ingrijpen noemen.quote:
Mwoah... Iedere straf maar zien als een logisch gevolg vind ik wel erg simplistisch.quote:[..]
Precies. Oorzaak en gevolg.
Hoe zit het dan met die goddelijke alwetendheid?quote:[..]
Zoals Jigz zegt, karma bestaat niet. Als je gelooft in karma, dan is het wel zweverig.
[..]
Eens. Geen lotsbestemming, geen God heeft het zo gepland. Het is jijzelf.
Dat heet gewoon gevolg. Consequentie. Als je zegt karma, impliceert dat dat er iets is dat het daartoe stuurt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:22 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik heb het niet over karma zoals het Hindoeïsme dat gelooft.
Ik bedoel het heel simpel: als je je vrouw slaat dan zal je relatie alleen maar slechter worden.
Maar in je volgende leven zal het je berooien!quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:32 schreef Molurus het volgende:
Zoals mijn vader altijd zei.. als je er niet voor gepakt wordt maakt het niets uit of je iets verkeerd doet.
Dus in zekere zin klopt wat Jigzoz zegt: als je geld steelt zonder dat je daarop wordt betrapt dan word je rijker.
Gebruik dan geen woorden die je zelf niet begrijpt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:32 schreef Sigaartje het volgende:
Ik boelde karma enkel als gewoon een woord binnen dit leven.
Als je een kraan open draait komt er water uit
Godallemachtig wat een discussie zeg om een enkel woordje dat ik alleen maar als illustratief gebruikte. Jongejongejonge..
Net als in mijn vorige leven? Prima dan.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:33 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Maar in je volgende leven zal het je berooien!
Moeder aarde kent nu eenmaal geen echt goed of fout en goede intentie's doet de natuur ook al niets mee.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:32 schreef Molurus het volgende:
Zoals mijn vader altijd zei.. als je er niet voor gepakt wordt maakt het niets uit of je iets verkeerd doet.
Dus in zekere zin klopt wat Jigzoz zegt: als je geld steelt zonder dat je daarop wordt betrapt dan word je rijker.
Ja, er zullen vast meerdere mensen zijn die dat goedkeuren. Die agressieve jehova keurt het torpederen van andermans sociale leven ook goed omdat God dat hoegenaamd zou vragen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat was toch dat christenkind? Of toch Koning Dom? Of man1986? Of die agressieve jehova? Of een andere christen?
Cirkelredeneringen zijn meestal consistent, alleen zijn ze op niets gebaseerd.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:13 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Het is anders wel consequent.
Hangt er weer vanaf wat je onder moraliteit verstaat. IS houdt er ook een zekere moraliteit op na.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, er zullen vast meerdere mensen zijn die dat goedkeuren. Die agressieve jehova keurt het torpederen van andermans sociale leven ook goed omdat God dat hoegenaamd zou vragen.
Hoeveel duidelijker wil je hebben dat religie niet gelijk staat aan moraliteit?
Hangt ervan af of je een naturalistisch of een metafysisch idee van karma hebt. Dat handelingen gevolgen hebben valt onder een naturalistisch idee van karma (wij bestaan in onderlinge afhankelijkheid en creeren elkaars omgeving). Dat er een onvermijdelijke kosmische boekhouding is, die al je daden bijhoud, zorgt dat boontje altijd om zijn loontje komt, is een metafysisch idee van karma.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:29 schreef Hexx. het volgende:
Zoals Jigz zegt, karma bestaat niet. Als je gelooft in karma, dan is het wel zweverig.
Ik denk niet dat deelnemer bijbelse daden bedoelt. Eerder tegenwoordige dingen. Het is Gods wil dat hij aangereden wordt door een auto, bijv. Maar het is niet Gods wil. Hij keek gewoon niet goed uit of de bestuurder was gewoon dronken.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat jullie het geen wandaden, maar goede daden, of noodzakelijk ingrijpen noemen.
Wat bedoel jij met "straf". Zoals?quote:Mwoah... Iedere straf maar zien als een logisch gevolg vind ik wel erg simplistisch.
Als Hij weet, betekent het dan dat hij het ernaar stuurt?quote:Hoe zit het dan met die goddelijke alwetendheid?
De evolutieleer is amoreel: het pretendeert niet iets te zeggen over wat zou moeten zijn of over moreel goed of slecht, het spreekt slechts over wat is zonder verdere morele oordelen te vellen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Evolutie zit ook vol met genocides. Als wijzelf een product zijn van evolutie, kunnen we dan bezwaar maken? Zo bezien is de moderne evolutieleer niet veel beter.
Dat is waar.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hangt er weer vanaf wat je onder moraliteit verstaat. IS houdt er ook een zekere moraliteit op na.
Maar als je zoekt naar de meest fundamentele verklaringen, dan moeten het wel cirkelredeneringen zijn.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Cirkelredeneringen zijn meestal consistent, alleen zijn ze op niets gebaseerd.
Hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar als je zoekt naar de meest fundamentele verklaringen, dan moeten het wel cirkelredeneringen zijn.
Waarom zou dat moeten zijn? Dat volg ik even niet?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar als je zoekt naar de meest fundamentele verklaringen, dan moeten het wel cirkelredeneringen zijn.
De akasha kronieken, zeer interessant. Zeker omdat ze in verband worden gebracht met het 5de element, ether (wat in erg veel oude geloofsideeen en filosofieen voorkomt). Het element dat de andere bind om het maar simpel te stellen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hangt ervan af of je een naturalistisch of een metafysisch idee van karma hebt. Dat handelingen gevolgen hebben is valt onder een naturalistisch idee van karma (wij bestaan in onderlinge afhankelijkheid en creeren elkaars omgeving). Dat er een onvermijdelijke kosmische boekhouding is, die al je daden bijhoud, zorgt dat boontje altijd om zijn loontje komt, is een metafysisch idee van karma.
quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hangt ervan af of je een naturalistisch of een metafysisch idee van karma hebt. Dat handelingen gevolgen hebben valt onder een naturalistisch idee van karma (wij bestaan in onderlinge afhankelijkheid en creeren elkaars omgeving). Dat er een onvermijdelijke kosmische boekhouding is, die al je daden bijhoud, zorgt dat boontje altijd om zijn loontje komt, is een metafysisch idee van karma.
quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:33 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Dat heet gewoon gevolg. Consequentie. Als je zegt karma, impliceert dat dat er iets is dat het daartoe stuurt.
God doet niks meer? Hm. Da's wel Nietzschiaans, geloof ik.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ik denk niet dat deelnemer bijbelse daden bedoelt. Eerder tegenwoordige dingen. Het is Gods wil dat hij aangereden wordt door een auto, bijv. Maar het is niet Gods wil. Hij keek gewoon niet goed uit of de bestuurder was gewoon dronken.
Zoals in Bijbelse context.quote:[..]
Wat bedoel jij met "straf". Zoals?
Als er een kind een drukke weg oploopt, ik grijp niet in en dat kind wordt doodgereden, ben ik dan medeschuldig aan de dood van dat kind?quote:[..]
Als Hij weet, betekent het dan dat hij het ernaar stuurt?
Ik snap het nog steeds niet. Wat bedoel je?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Buiten het al is er niets meer, waarop dat gebaseerd is.
Ze zijn gebaseerd op Gods openbaringen. God bepaalt de morele standaard toch? Bedoel, we zitten vandaag de dag als Westerse wereld toch vooral met het probleem van het ontbreken van een vaste morele toetssteen omdat we God als de bepaler van de moraal hebben verlaten?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Cirkelredeneringen zijn meestal consistent, alleen zijn ze op niets gebaseerd.
<offtopic>quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:41 schreef erodome het volgende:
[..]
De akasha kronieken, zeer interessant. Zeker omdat ze in verband worden gebracht met het 5de element, ether (wat in erg veel oude geloofsideeen en filosofieen voorkomt). Het element dat de andere bind om het maar simpel te stellen.
Ik denk dat veel mensen een soort neiging tot religie hebben. Heb ik trouwens ook. Als ze die zelfstandig weten op te vullen, dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:44 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ze zijn gebaseerd op Gods openbaringen. God bepaalt de morele standaard toch? Bedoel, we zitten vandaag de dag als Westerse wereld toch vooral met het probleem van het ontbreken van een vaste morele toetssteen omdat we God als de bepaler van de moraal hebben verlaten?
Om de maatschappij moreel te leiden, vervulde religie prima zijn rol. Het lijkt soms net alsof we afstand hebben gedaan van een noodzakelijk ingrediënt van een goed functionerende menselijke populatie.Nu beschouwen we goed en en fout als relatief. Zodat iedere gek met lang genoeg discursief denken zijn slechtheid, die wel degelijk bestaat, uiteindelijk kan rechtvaardigen.
Nu wil ik ook niet per sé zeggen in zo'n God te geloven. Maar ik moet toch wel de maatschappelijke, morele waarde ervan erkennen. Enerzijds is het afschudden van religie, afschudden van een bepaald juk. Anderzijds is er wel een gat geslagen die tot op heden nog niet echt is opgevuld. Maar goed, we doen het ondanks alles verder tegenwoordig wel leuk hoor. Dan dan weer wel.
Heb ik ook.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:45 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
<offtopic>
Grappig, vooral door de huidige theorie van donkere materie (doet me denken aan de ether-theorie)
</offtopic>
<ontopic>
Er zijn dingen die op zichzelf gebaseerd zijn. Dat klinkt zweveriger dan het is.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Buiten het al is er niets meer, waarop dat gebaseerd is.
Je verklaart iets met iets anders, en dat met weer iets anders ... Als de wereld een gesloten systeem is, kom je uiteindelijk weer uit met hetgeen waarmee je begon ( = een cirkelredenering).quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap het nog steeds niet. Wat bedoel je?
Dat is helemaal geen cirkelredenering.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je verkeert is met iets anders, en dat met weer is iets anders ... Als de wereld een gesloten systeem is, kom je uiteindelijk weer uit met hetgeen waarmee je begon ( = een cirkelredenering).
Waarom niet?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen cirkelredenering.
Ja, in die zin zijn ze wel ergens op gebaseerd. Maar de religieuze dogmata laten zich nogal makkelijk in vraag stellen. Gewoonlijk zijn de dogmata waarop een logische redenering gebaseerd is, zodanig triviaal dat niemand ze in vraag stelt. Niemand vraagt zich af of 1+1=2, terwijl dat eigenlijk ook een dogma is.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:44 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ze zijn gebaseerd op Gods openbaringen. God bepaalt de morele standaard toch? Bedoel, we zitten vandaag de dag als Westerse wereld toch vooral met het probleem van het ontbreken van een vaste morele toetssteen omdat we God als de bepaler van de moraal hebben verlaten?
Om de maatschappij moreel te leiden, vervulde religie prima zijn rol. Het lijkt soms net alsof we afstand hebben gedaan van een noodzakelijk ingrediënt van een goed functionerende menselijke populatie.Nu beschouwen we goed en en fout als relatief. Zodat iedere gek met lang genoeg discursief denken zijn slechtheid, die wel degelijk bestaat, uiteindelijk kan rechtvaardigen.
Nu wil ik ook niet per sé zeggen in zo'n God te geloven. Maar ik moet toch wel de maatschappelijke, morele waarde ervan erkennen. Enerzijds is het afschudden van religie, afschudden van een bepaald juk. Anderzijds is er wel een gat geslagen die tot op heden nog niet echt is opgevuld. Maar goed, we doen het ondanks alles verder tegenwoordig wel leuk hoor. Dan dan weer wel.
Geloof jij dat Hij het stuurt? Hoe zie jij zo'n ongeluk dan?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
God doet niks meer? Hm. Da's wel Nietzschiaans, geloof ik.
Ik dacht dat we het over nu hebben... Stel dat je niet gelooft in de bijbel, hoe zou jij zo'n straf zien.quote:Zoals in Bijbelse context.
Waarom zou je dat zijn? Dat kind is gewoon daar gaan lopen. Hij heeft de pech dat jij niet had ingegrepen. Handeling en gevolg.quote:Als er een kind een drukke weg oploopt, ik grijp niet in en dat kind wordt doodgereden, ben ik dan medeschuldig aan de dood van dat kind?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |