Ik snap echt geen fuck van wat je zegt.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In de logica worden redeneringen geformaliseerd tot een symbolische logica, met uitgangspunten (axioma's) en geldige denkstappen (deductie regels). Dat is een axiomatisch model, waarin stellingen waar zijn als ze dmv de deductie regels kunnen worden afgeleid van de axioma's. Inductie is in de formele logica geen geldige redenering.
Het geloof is God is een religieuze uitvoering van dit axiomatische denkmodel. Het heeft als probleem dat je moet beginnen met ware axioma's als ware stellingen wilt afleiden. De logica houdt zich niet bezig met de vraag naar de ware axioma's. Maar zonder deze heb je er niets aan.
Juist de axioma's zijn het probleem. Axioma's zijn willekeurige beginpunten in iedere redenering. Het is een voorbeeld van het algemene probleem met randen. Alles wordt in de deductie stap voor stap afgeleid, alleen de axioma's worden nooit bewezen.
Dat kun je oplossen op de standaard manier om het randprobleem op te lossen. Je knoopt de losse eindje aan elkaar, en er zijn geen randen (axioma's) meer. Daarna is iedere redenering een cirkelredenering.
Dat heb je met filosofie al snel.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap echt geen fuck van wat je zegt.
Hexx. gelooft.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:27 schreef Werkman het volgende:
Gaap ...zoveelste religietopic op een forum waar geen hond gelooft dus voor wie is de uitdaging tot discussie?
![]()
Er was hier net iemand die zei dat er hier niemand gelooft. Dat was eigenlijk alles.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:30 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Hѐh? Wat?
Wie wil met mij discussiėren? Laat maar horen.
Oke. Een passant dus.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er was hier net iemand die zei dat er hier niemand gelooft. Dat was eigenlijk alles.
Heb je zelf niet de ervaring dat je in de filosofie al snel in een cirkeltje denkt. Je graaft dieper en dieper, want je bent niet bereid iets zomaar aan te nemen. Je denkt je een wereld, en de wereld 'denkt' jou.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik snap echt geen fuck van wat je zegt.
Vriend, wat heb jij gerookt en waar kan ik het kopen?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Heb je zelf niet de ervaring dat je in de filosofie al snel in een cirkeltje denkt. Je graaft dieper en dieper, want je bent niet bereid iets zomaar aan te nemen. Je denkt je een wereld, en de wereld denkt jouw.
Of je neemt iets aan als waar, of je denkt rond en rond ...
Nee, eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Heb je zelf niet de ervaring dat je in de filosofie al snel in een cirkeltje denkt. Je graaft dieper en dieper, want je bent niet bereid iets zomaar aan te nemen. Je denkt je een wereld, en de wereld 'denkt' jou.
Of je neemt iets aan als waar, of je denkt rond en rond ...
Hoe wil je een redenering dan laten beginnen, om nog enige hoop te hebben dat het zin heeft om verder te gaan met redeneren?quote:
ik wel hoorquote:Op vrijdag 18 september 2015 18:30 schreef Hexx. het volgende:
Hѐh? Wat?
Wie wil met mij discussiėren? Laat maar horen.
Als er geen patat is, dan is er ook geen zuurstof.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:51 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Als er geen god is, is er ook geen satan.
Discussiepartner, zou ik denkenquote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Sigaartje het volgende:
Hexx is een goeie discusseerster (is dat laatste woord wel goed?)
Bij mij, jou en alles om ons heen. Want geschapen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
Laten we beginnen bij de topictitel. Waar zit jouw bewijs voor God?
Als je niets hebt als alleen tellen, dan heb je een nieuw woord nodig bij iedere volgende tel. Dat nieuwe woord noemt men één, daarna twee, etc ... (dat is een afspraak).quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het idee dat 1+1 hetzelfde is als twee, is gebaseerd op een dogma. Er is geen objectieve manier om dat te bewijzen.
Zonde bestaat alleen voor de gelovige, dus het geloof zadelt je op met een probleem en biedt daar een soort oplossing bij. Niet bepaald vooruitgang, lijkt me.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
Bewijs krijg je door in Jezus te geloven,dan krijg je zoveel bewijs in je leven dat wil je niet weten...maar dat is alleen voor de desbetreffende persoon en niet te bewijzen voor andere....heb het zelf ook ervaren....als de Heilige Geest over je komt nadat je opnieuw geboren bent ga je zoveel verschil merken....dan wordt je een slaaf van de rechtvaardigheid ipv de zonde en ga je meer en meer leven zoals Jezus...
Nee, het geloof leert je te begrijpen over het waarom en ermee om te gaan. Het maakt je leven juist lichter.quote:Op vrijdag 18 september 2015 19:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
[..]
Zonde bestaat alleen voor de gelovige, dus het geloof zadelt je op met een probleem en biedt daar een soort oplossing bij. Niet bepaald vooruitgang, lijkt me.
Geloven, of dat ene perspectief voor waar aan te nemen?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
Bewijs krijg je door in Jezus te geloven
Dat wil ik dus wel weten, vandaar de topictitel.quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
,dan krijg je zoveel bewijs in je leven dat wil je niet weten.
Maar ik kan ook hetzelfee ervaren met niet Jezus, maar iets anders, Bijvoorbeeld Mohammed. Of eigenlijk wat dan ook. Toch?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
maar dat is alleen voor de desbetreffende persoon en niet te bewijzen voor andere
Maar daaruit neem jee aan dat het de heilige geest is toch?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
.heb het zelf ook ervaren....als de Heilige Geest over je komt nadat je opnieuw geboren bent
Welke rechtvaardigheid? Is het niet dat je slaaf wordt van die voor ingenomen moraliteit?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:
..dan wordt je een slaaf van de rechtvaardigheid ipv de zonde en ga je meer en meer leven zoals Jezus...
Hoe concludeer je dan dat we geschapen zijn?quote:Op vrijdag 18 september 2015 18:59 schreef Hexx. het volgende:
Bij mij, jou en alles om ons heen. Want geschapen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |