Eh... Oké. Ik denk dat ik maar afhaak.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:43 schreef deelnemer het volgende:
Ik zit een abstractie niveau hoger.
Het ene dogma is het andere niet.quote:Op vrijdag 18 september 2015 14:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Met een dogma bedoeld men idd een kleinere eenheid dan een hele openbaring. Maar de omvang van de eenheid is in mijn argument niet van belang. Van belang is alleen dat je een uitgangspunt aanneemt, die geen verdere verklaring behoefd.
God wordt vaak gedefinieerd als datgeen dat zijn eigen grond is.
Die sprong snap ik opnieuw niet. Wat heeft dit te maken met randen?quote:Al deze overwegingen komen neer op dezelfde logische probleem: het probleem met de randen. Daar waar voorbij de rand niets meer is. Je hebt het met de plaats waar de ruimte ophoudt, waar de tijd begint of eindigt, waar de redenering begint, waar de wereld begint, etc ...
Door het begin en eindpunt aan elkaar te knopen, ontstaat een cirkel. Dat is de bekende oplossing van het randprobleem.
Dat lijkt me een open deur. Het gaat hier alleen om het kenmerk dat een dogma wordt aangenomen ipv beredeneerd.quote:Op vrijdag 18 september 2015 15:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het ene dogma is het andere niet.
Een argument heeft ook een randen: het begin en het einde. Het begin van een argument is een randprobleem. Waarom begint het argument daar? Stel dat je begint met iets dat niet klopt. Dan kan het argument correct zijn en de conclusie incorrect. Je zou dus moeten beginnen met correcte uitgangspunten. Ieder uitgangspunt moet worden gecontroleerd op zijn juistheid. Dat vereist nieuwe argumenten, die het beginpunt opschuiven naar meer fundamentele uitgangspunten. Dat houdt nooit op. Daarom kun je de uitgangspunten niet rechtvaardigen. Dus is een argumentatie altijd onvolledig, en bewijst het niets ook al zijn alle denkstappen correct. Net zoals een cirkelredenering niets bewijst, ook al zijn alle denkstappen correct.quote:Die sprong snap ik opnieuw niet. Wat heeft dit te maken met randen?
Okquote:Op vrijdag 18 september 2015 12:25 schreef Sigaartje het volgende:
"Jouw God" ???
Ik heb geen God. Een God kun je niet hebben.
Nee, dat is het probleem van velen. Je redeneert enkel vanuit je eigen spectrum. bewijs is er in vele soorten en maten. Je kunt in een rechtzaak ook alles als bewijs aanvoeren. Of het als dusdanig meegewogen gaat worden is afhankelijk van hoe sterk het bewijs is. Daarnaast is dit ook geen rechtzaak, als je alles al bij voorbaat uitsluit vanuit jouw definitie, stel je jezelf absoluut niet open voor een discussie. Dan wil je alleen vanuit 1 bepaald spectrum denken.quote:Op vrijdag 18 september 2015 12:43 schreef erodome het volgende:
Het geloof in zijn geheel is wat anders dan bewijs hebben voor god/goden. Dat laatste is een leap of faith.
Ok noem je het zo, wat zijn die ervaringen?quote:Op vrijdag 18 september 2015 12:43 schreef erodome het volgende:
Ik heb wel ervaringen die mijn geloof ondersteunen, maar ben me tegelijkertijd bewust van het feit dat ik die zelf opgewekt kan hebben/ingevuld kan hebben.
En? Een mens is voornamelijk een emotioneel wezen dat rationeel probeert te zijn. Daarom heeft een mens regels nodig, toch? Was de mens enkel een rationeel wezen, dan waren er een stuk minder problemen en oorlogen, etc. Maar het lven zou enorm saai zijn. Emotie maakt het mogelijk te beleven, rationaliteit probeert het een plek te geven.quote:Op vrijdag 18 september 2015 12:55 schreef Haushofer het volgende:
Maar vaak is dat helemaal niet rationeel,
William Lane Craig vind ik een enorm vervelende manquote:Op vrijdag 18 september 2015 12:55 schreef Haushofer het volgende:
of sleept men er later 'rationele argumenten' bij, zoals mensen als William Lane Craig of Ruben Jorritsma. Uiteindelijk is ratio en bewijs niet doorslaggevend. Anders hadden we het niet meer over geloof.
Als je daadwerkelijk overtuigd bent van het bestaan van God, en je geloofd daadwerkelijk dat die bestaat, een almachtige God. Hoe serieus neemt die mens die God dan als diezelfde persoon daden toeschrijft aan mensen? Of aan die God? Die mens geloofd in iets dat alles weet en alles kan, maar denkt zelf wel een oordeel over God of zijn schepping te kunnen maken? Heo kan die mens het beter weten dan die God?quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:16 schreef Sigaartje het volgende:
Het toerekenen van wandaden aan een God is een van de grootste dwalingen in de religie.
Ook dat weet je niet zeker. Volgens Sam Harris dus niet. Die zegt dat het prima mogelijk is dat je enkel onderhevig bent aan hoe je levenservaringen je hebben gevormd tot wie je bent. Als hij hetzelfde leven had geleidt als of beleeft als Adolf Hitler, dan Had Sam Harris hetzelfde gedaan als Adolf Hitler!!quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:16 schreef Sigaartje het volgende:
Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Ik ben geen atheistquote:Op vrijdag 18 september 2015 13:22 schreef erodome het volgende:
Ik ben alweer weg, had beter moeten weten dan denken dat het wat anders zou kunnen worden dan een groepje atheisten
Hoe leg ik die uit? Gaat vooral over gevoelens van aanwezigheid en het ondersteunen van bepaalde doelen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 15:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ok noem je het zo, wat zijn die ervaringen?
En zo simpel is het dus niet. Daarom denk ik ook niet zo. Dat absolutisme is niet realistisch, het is alleen in bepaalde gevallen waar.quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:24 schreef Sigaartje het volgende:
Op vrijdag 18 september 2015 13:23 schreef Jigzoz het volgende:
En als ik geld jat, dan word ik rijker
Zo denk je erover?
Ok....
Eventjes terzijde: gelooft is met een t, (niet met een d)quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als je daadwerkelijk overtuigd bent van het bestaan van God, en je geloofd daadwerkelijk dat die bestaat, een almachtige God. Hoe serieus neemt die mens die God dan als diezelfde persoon daden toeschrijft aan mensen? Of aan die God? Die mens geloofd in iets dat alles weet en alles kan, maar denkt zelf wel een oordeel over God of zijn schepping te kunnen maken? Heo kan die mens het beter weten dan die God?
[..]
Ook dat weet je niet zeker. Volgens Sam Harris dus niet. Die zegt dat het prima mogelijk is dat je enkel onderhevig bent aan hoe je levenservaringen je hebben gevormd tot wie je bent. Als hij hetzelfde leven had geleidt als of beleeft als Adolf Hitler, dan Had Sam Harris hetzelfde gedaan als Adolf Hitler!!
Dus wie is er dan verantwoordelijk, als je wil onderhevig is aan dat wat je hebt meegemaakt?
Dan is er geen vrije wil. Ik denk dat er wel een wil die veel vrijer is dan wat Sam Haris zegt/vermoedt. Dat baseer ik op mijn eigen ervaringen, en als Sam Harris mijn leven had geleidt, dan had hij nu precies hetzelfde gezegd.
Het is geen dogma, maar een definitie:quote:Op vrijdag 18 september 2015 13:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niemand vraagt zich af of 1+1=2, terwijl dat eigenlijk ook een dogma is.
Daar gaan we weer.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:47 schreef bechirti het volgende:
In dromen kan men bewijs vinden.. Moet je ze eens opschrijven en interpreteren, net als Freud en jung deden. Superinteressant.
Ik typ wat af, maak wel eens een foutje, gaan we daar elkaar op aanspreken? Is dat hier relevant?quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:24 schreef Sigaartje het volgende:
Eventjes terzijde: gelooft is met een t, (niet met een d)
nar mijn idee zijn dromen een onderbewuste interpretatie van ervaringen, waar bij niet slapen men alles bewust probeert te verklaren.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:47 schreef bechirti het volgende:
In dromen kan men bewijs vinden.. Moet je ze eens opschrijven en interpreteren, net als Freud en jung deden. Superinteressant.
Nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Empirisch bewijs misschien ja. Maar bewijs is dat wat een ieder ergens van overtuigt, dat is heel persoonlijkquote:
Natuurlijk is dat niet relevant. Maar het staat onverzorgd en het leest niet lekker.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:31 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik typ wat af, maak wel eens een foutje, gaan we daar elkaar op aanspreken? Is dat hier relevant?
1+1= niet per definitie 2. 1+1=2 is denken in absoluten. Ik kan je duisenden voorbeelden geven van situaties waarin 1+1 niet 2 representeert/ 1 fiets + 1 boot = 2? Nee, het is enkel 2 wanneer je perspectief 2 objecten zoekt. Het blijft gewoon 1+1 vanuit een ander perspectief. nog steeds 1 boot en 1 fietsquote:Op vrijdag 18 september 2015 17:07 schreef deelnemer het volgende:
Het is geen dogma, maar een definitie:
1 + 1 definieert 2
Overtuiging is iets anders dan weten.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Empirisch bewijs misschien ja. Maar bewijs is dat wat een ieder ergens van overtuigt, dat is heel persoonlijk
ik ben geen atheist, en nee ik heb geen lange tenen. Het gaat mij om de inhoud, en niet om iets anders. Elkaar op spelfoutjes wijzen of tiepfoutjes is niet fijn in een conversatie vind ik.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:36 schreef Sigaartje het volgende:
Jeetje, hebben jullie atheïsten allemaal zulke lange tenen?
Jongen, ik hou hele droomdagboeken bij.quote:Op vrijdag 18 september 2015 16:47 schreef bechirti het volgende:
Het idee dat 1+1 hetzelfde is als twee, is gebaseerd op een dogma. Er is geen objectieve manier om dat te bewijzen.quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is geen dogma, maar een definitie:
1 + 1 definieert 2
In wezen weten we helemaal niks praktisch, men wist vroeger ook van alles. nu weet men dat het anders is. Wat weet men over 100 jaar?quote:Op vrijdag 18 september 2015 17:42 schreef Sigaartje het volgende:
Overtuiging is iets anders dan weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |